Ik wil hier ook even reageren. Reden is alle bombarie over weer een nieuw en uiteraard 'nog beter' model... Ik krijg hier erg het gevoel dat ze de Apple marketing methodes nabootsen, maar de Apple kwaliteit en duurzaamheid bij lange na niet halen. En dat irriteert mij. Wat mij vooral irriteert is het feit dat ik vind dat de S2 nog vol kinderziekten zit en veel te snel is gelanceerd en er nu alweer een S3 is. En als het nou goedkope fietsen waren.... (dan nog eigenlijk niet omdat we als mensheid minder moeten wegwerpen!) Enfin, daarom dit stuk, ben ik het kwijt en wellicht heeft iemand er wat aan.
Ik kreeg gister ook de mail als 'vriend' van Vanmoof terwijl we niet echt als vrienden uit elkaar zijn gegaan. Na bijna 2 jaar dagelijks ongeveer continue 36 km/u naar volle tevredenheid op een ES uit 2017 te hebben gereden zonder enige problemen deze (helaas!) verkocht en in september 2019 een S2 aangeschaft. Deze S2 heb ik na veel pech en stress gelukkig terug mogen brengen in november en mijn geld terug gekregen. En dat vond en vind ik ergens nog steeds jammer. De ES beviel echt heel goed, had ik nooit moeten verkopen.. Maarja de mens (lees ik) is hebberig en wil altijd nieuwer en beter. Maar nieuwer is in het geval van VM niet altijd beter!
Klantenservice:
De S2 was nieuw en kwam met speling op het achterwiel. Kon mijn eigen FM gelukkig wel oplossen. Daarna had ik last van doortrappen en slecht schakelen. Dat werd zo erg dat ik alleen nog kon fietsen door met de pedalen te draaien 'in de lucht' om zo zonder fysieke weerstand de voorwielmotor alles te laten doen. Ruk dus.
Na bellen met de joviale* klantenservice die mij een warm gevoel gaven alsof we elkaar al jaren kenden zou het allemaal goedkomen. Ik zou een compleet nieuw achterwiel krijgen. Het volgende joviale gesprek met een van mijn matties bij VM (weer een andere oude bekende dan eerder!) was wat minder. Het toegezegde wiel kon eigenlijk niet en was een foute toezegging. Ik zou alleen een naaf kunnen krijgen. Ook goed, mijn FM kan dat zo omspaken. Na 2 dagen voor noppes wachten weer een telefoontje. Deze vriend was nóg vrolijker maar de boodschap was dat niet. Ik kreeg helemaal niets en moest maar 'even' langskomen. Over 2,5 week kon ik 'al' terecht!!** WTF? Ik heb daarop op een wat minder jovialere manier kenbaar gemaakt dat ik van zulk gewauwel niet gediend ben en dat bij mij afspraak afspraak is. Na wederom een hoop popie jopie en onkundig gezwets in de ruimte heb ik aangegeven klaar te zijn met wachten en 3x een afspraak veranderen en dat ik graag mijn geld terug wilde. Dit kon en zo geschiedde!
* de jovialiteiten waren zowel in NL als in het Engels.
**empatisch vermogen en gepaste, situatie afhankelijke communicatie is nog een uitdaging voor hen. Ze bedoelen het ongetwijfeld goed en met de beste intenties, maar soms is het beter maar 'gewoon' te doen (hoe Hollands! ;-) ) en het goed te doen... Of ben ik dan een zure zeurder??
De fiets:
Over mijn eerste ES niets dan lof. Eerlijk waar! 2 jaar met heel veel plezier op gefietst. Iets van 4500 km zonder problemen mee rond gereden, bijna altijd op 36 km/u via de afstandsbediening hack/easteregg. Deze fiets in 1 dag verkocht op marktplaats en toen de S2 gekocht. Deze beviel niet goed. Speling op achterwiel terwijl de fietsdoktoren in de VM store hem hebben afgemonteerd toen ik hem in de winkel kwam halen. De motor maakte een heel hoge (en irritante) fluittoon die gedeeltelijk wegging bij gebruik van de boostknop. De versnelling werkte telkens bij verschillende snelheden, dan weer bij 15 km/u, dan helemaal niet, dan weer bij 21 km/u. etc. en uiteindelijk dus het doortrappen en het gigantische mechanische geratel van de naaf. En dan ook nog eens verplicht naar Amsterdam moeten om te repareren. Op laten halen kon natuurlijk ook, maar dan zat ik zonder fiets, terwijl een naaf opsturen voldoende was geweest.
Nadelen (volgens mij) van de ES:
Verder vind ik het slecht dat de ES'en geen banden met reflectie hebben. Wie doet nou die lullige gele Alie-express kinderfiets spaakreflectors erop? Dat er geen reflector aan de achterkant zit is eigenlijk bizar! Mag dat wel? Ander nadeel is de achterverlichting. Als je een bagagedrager hebt gemonteerd en je doet daar wat op dan is het achterlicht al niet meer zichtbaar. Ook zonder bagagedrager kan dat al gebeuren als je een ietwat langere jas hebt. Dan hangt deze voor de lamp. En omdat er ook nergens een reflector achter zit ben je dus zeer slecht zichtbaar aan de achterkant in het donker! Ik vind dat echt slecht doordacht. En vraag me af of je zo wel de weg op mag.
Het voorlicht is ook slecht qua belichting van de weg voor je. Een stuk minder dan bij de S en 10x minder dan een lamp van een qua prijs vergelijkbare e-bike van tegenwoordig. Verder is de bel ook onbruikbaar en moet er dus een gewone gemonteerd worden. De voorwielmotor is mooi qua onzichtbaarheid, maar bij de eerste de beste heuvel zakt het wel behoorlijk in. Nu ik een middenmotor heb is dat juist anders. Als de weg omhoog gaat merk je gelijk dat ie begint te duwen en ga ik juist met gelijke snelheid de bult op ipv inzakken. Helaas is die snelheid wel max 27....

en is inzakken van 36 naar 28 misschien minder erg, maar toch.... Zo voelt dat niet.
Voordelen ES:
Het uiterlijk blijft gewoon mooi en strak. Vind het nog steeds het mooiste en meest stealth design van een ebike. De snelheid van 32+ is echt verslavend. Daarnaast zijn ze mooi laag van gewicht.
Het alternatief:
Ik heb echt getwijfeld voor ik de S2 terug wilde brengen, maar had genoeg van de kwaliteit en genoemde nadelen in mijn ogen. Ik kon qua uiterlijk maar 1 alternatief vinden dat ik ook wel mooi vond en heb nu een
Gazelle Ultimate C380 HMB gekocht Deze fiets ziet er ook wel redelijk strak en mooi uit, n.m.m. niet zo mooi als een VM, maar ook niet zo stom als een Stella of ander geval met accu achterop.
Heeft hydraulische schijfremmen, wat wel fijner is dan bij de S2. Verder traploos schakelen en een Gates riemaandrijving. Dat laatste is echt fijn en soepel. En geen geklooi meer met schoonmaken en olie. Gewoon borstel of tuinslang erop en klaar. Verlichting, banden, zadel en handvatten zijn echt stuk beter. Vooral de achterverlichting in de bagagedrager is echt een goede vondst. Altijd zichtbaar, bijna rondom!
Hij is wel een stuk zwaarder, maar rijdt daardoor ook wel degelijker en comfortabeler dan de VM.
De prijs is wel een dingetje.... Máár, gezien de gebruikte onderdelen, bouwkwaliteit en gevoel van degelijkheid is dat het verschil wel waard, zeker bij een S2 prijs van 3398.
The verdict:
Ik sluit absoluut niet uit dat ik ooit weer een Vanmoof koop, maar dan liever een model wat lang genoeg rondrijdt waardoor de degelijkheid en afwezigheid van kinderziekten gebleken is. Vanmoof is n.m.m. nog geen fietsfabrikant die heeft bewezen oerdegelijke Hollandse fietsen te maken. De kwaliteitsvraag is daarmee bij hen nog steeds een issue, daar waar dat bij de bekende merken al jaren een voldongen feit is.
Dan nog even dit Vanmoof ontwikkelaars lees dit aub!!:
Mijn droomfiets: een S2 frame, goede hydraulische schijfremmen van Shimano, riemaandrijving, vaste bagagedrager met geïntegreerde verlicting, goede koplamp met breed lichtveld, Nexus 8 versnellingen of Rohloff naaf, nog beter! Schwalbe Marathon Plus banden, goed zadel, bel en handvatten en een Axa slot. Geen trapslot.
Komt er zo een? En is die getest, uitontwikkeld en degelijk? Dan ben ik direct weer klant. En dan mag daar best een prijs aanhangen van 3999! ;-)
Volvo 6 en 5 cilinder addict. Trots berijder van V70 T6 AWD Polestar & C70 T5 Dynaudio