Geeft dat geen problemen als je zachtjes naast iemand fietst?
Vandaag m’n s3 eindelijk binnen! Erg blij mee en montage was goed te doen, alleen het stekkerkapje was wat geklooi. Verder een lichte slag in het wiel, maar dat heeft de plaatselijke fietsenmaker in een paar minuten voor mij gefixt. VanMoof heeft daarvoor direct een vergoeding gestuurd. Jammer dat het nodig was, maar wel snel en netjes geregeld.
Eerste kilometers afgelegd en fiets tot nu toe geweldig. Schakelen is inderdaad een kwestie van wennen, maar dat is voor mij geen probleem. Enige wat mij opviel is dat ik twee constant brandende ledjes op het scherm heb. Nog niet veel anderen op dit forum over gehoord. Toevallig iemand daar ook ervaring mee en wellicht een oplossing? Tis voor mij niet dusdanig erg dat ik hem om wil ruilen. Hopelijk is het softwarematig te regelen.
Eerste kilometers afgelegd en fiets tot nu toe geweldig. Schakelen is inderdaad een kwestie van wennen, maar dat is voor mij geen probleem. Enige wat mij opviel is dat ik twee constant brandende ledjes op het scherm heb. Nog niet veel anderen op dit forum over gehoord. Toevallig iemand daar ook ervaring mee en wellicht een oplossing? Tis voor mij niet dusdanig erg dat ik hem om wil ruilen. Hopelijk is het softwarematig te regelen.
:strip_exif()/f/image/y7UgfFFYKPFyBod27jmoF4Ia.jpg?f=fotoalbum_large)
Da is geen fout, de bovenste led geeft aan als je telefoon verbonden is met de fiets. Die onderste led geeft aan welke versnelling je zit, helemaal links is 1, helemaal rechts is 4.R0sso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:07:
Vandaag m’n s3 eindelijk binnen! Erg blij mee en montage was goed te doen, alleen het stekkerkapje was wat geklooi. Verder een lichte slag in het wiel, maar dat heeft de plaatselijke fietsenmaker in een paar minuten voor mij gefixt. VanMoof heeft daarvoor direct een vergoeding gestuurd. Jammer dat het nodig was, maar wel snel en netjes geregeld.
[Afbeelding]
Ach meen je. Zag dat zo niet in het boekje staan, maar misschien overheen gelezen. Dankje voor de tip! Scheelt weerHBO88 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:44:
[...]
Da is geen fout, de bovenste led geeft aan als je telefoon verbonden is met de fiets. Die onderste led geeft aan welke versnelling je zit, helemaal links is 1, helemaal rechts is 4.
Nice! Wanneer heb je m besteld? En wat was de verwachte levering?R0sso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:07:
[Afbeelding]
4 mei besteld. Verwachte levering was afgelopen maandag, maar was nogmaals uitgesteld en uiteindelijk gisteren ontvangen. Bijna 4 maand natuurlijk wel erg lang, maar goed kennelijk hoort dat erbij. De fiets lijkt verder prima in orde. Geen krassen of beschadigingen etc. Ook goed bezorgd door UPS.SjapperS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:27:
[...]
Nice! Wanneer heb je m besteld? En wat was de verwachte levering?
Werkt bij de Watt fiets ook zoWheeliemaker schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:53:
Eens. Heel vreemd hoe VM dit heeft ingericht. Ze kiezen voor een max km/u per niveau ipv maximum vermogen per niveau. Heb ik nog nooit een logische verklaring voor gelezen.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Thanks. Dan moet ik nog even wachten denk ik. 14 mei besteld, levering zou 29 augustus zijn. Is uitgesteld naar 7 september.R0sso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:52:
[...]
4 mei besteld. Verwachte levering was afgelopen maandag, maar was nogmaals uitgesteld en uiteindelijk gisteren ontvangen. Bijna 4 maand natuurlijk wel erg lang, maar goed kennelijk hoort dat erbij. De fiets lijkt verder prima in orde. Geen krassen of beschadigingen etc. Ook goed bezorgd door UPS.
ja, wat op nu.nl staat klopt inderdaad.walto schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:07:
Ff een stomme vraag tussen alle leverings en kwaliteits problemen heen.... Die verschillende ondersteuningsstanden, hoe moet ik dat zien? Ik ging er namelijk vanuit dat het een 250w motor is, die op stand 4 dus met 250w ondersteund (tot je 25 rijdt en dan afbouwt). En in stand 2 bijvoorbeeld met 100w. Net zo goed tot 25km/h en dan afbouwt. Alleen moet je dus een groter deel van de energie uit je eigen benen leveren.
Maar op nu.nl geven ze aan dat stand 3 tot 20km/h gaat en stand 2 tot 15km/h en je daarna een weerstand voelt (ik neem aan dat dan de ondersteuning ophoudt en je er helemaa zelf voorstaat, net zoals in stand 4 als je 28km/h wilt rijden).
Iemand met ervaring die me kan vertellen hoe dat nou echt zit?
Ik had het ook graag anders gezien, je kunt dus niet relaxed met iemand mee fietsen die iets minder hard gaat. Zodra je een trapbeweging maakt gaat de motor er vol op in (250w). (de turbo-boost-knop geeft je 500w aan vermogen).
Maarrrr, alles went na verloop van tijd.
Ik ga regelmatig weg op standje 2, dus max 22km/u maar fiets dan rustig 24 of 25. Als ik dan weer afzak (of moe ben) dan gaat bij 22km/u de motor weer aan en fiets ik lekker door. Mocht ik er flauw van zijn dan zet ik de VM op standje 3 of 4 en vervolg mijn rondje. (ik houd mezelf zo voor de gek dat ik gewoon denk dat ik een uurtje aan het sporten ben :-), ach alles beter dan in de auto!
Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met andere e-bikes, maar ik kan me voorstellen dat er vernufterige aandrijvingen zijn
groeten GJ
Fietsen die goedkope sets gebruiken, hebben alleen een rotatie sensor, en geen krachtsensor.Wheeliemaker schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:53:
Eens. Heel vreemd hoe VM dit heeft ingericht. Ze kiezen voor een max km/u per niveau ipv maximum vermogen per niveau. Heb ik nog nooit een logische verklaring voor gelezen.
Dus ja versnelt gewoon tot x kmh en dat is het.
Als je de kmh limit er af haalt, ben je ontgrenst, en zal de motor altijd blijven helpen, en dat mag dus niet.
Maar ze kunnen toch per niveau variëren met het vermogen?
1: 50 watt, 2: 80 watt etc. Dan bij alle niveaus maximum snelheid het wettelijk maximum. Daar is geen krachtsensor voor nodig.
1: 50 watt, 2: 80 watt etc. Dan bij alle niveaus maximum snelheid het wettelijk maximum. Daar is geen krachtsensor voor nodig.
Ziet er mooi uit, maar waarom noemen ze het een urban bike als je erop zit alsof je de Tour de France ermee gaat rijden. Hetzelfde geld voor de vanmoof. Het is dat tijdens de test rit de vanmoof toch lekker zat, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een hoog stuur.Bruzski schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:49:
[...]
ja die Modmo is ook een gave fiets, 200km bereik en ingebouwde navigatie, gates aandrijving, alles om van te smullen![]()
ebikes blijven als paddestoelen komen... wat vind je van je Mokumono Delta S... pfff
Dat rijdt niet lekker, een beetje bergop, en 100W betekent echt niks meer.Wheeliemaker schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:09:
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja dat kan zeker, en veel fietsen hebben dat ook. Ook met alleen een trapsensor.Wheeliemaker schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:09:
Heb op mijn elektrische fiets (geen VanMoof) de controller vervangen; de originele deed precies hetzelfde als bij VanMoof, waarschijnlijk word hier alleen het voltage verminderd waardoor ook de maximale snelheid verminderd.
De nieuwe controller had wel de zgn. stroom of vermogen sturing waardoor je bij een lagere stand gewoon minder ondersteuning hebt.
De ondersteuning gaat alleen wel door tot de maximaal ingestelde snelheid. En dat is prettiger, zeker als je zelf ook nog een beetje vermogen wilt leveren en/of de de actieradius te vergroten.
Valt me wel een beetje tegen dat Vanmoof nog die ouderwetse regeling heeft.
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Het valt mij op dat urban e-bikes (in de range van VanMoof) vaker niet dan wel spatborden hebben. Wat is dat toch, ook al regent het mogelijk minder vaak dan in Nederland, ik kan me niet voorstellen dat je nooit viezigheid of een plas tegen komt.
Het maakt in ieder geval de keuze voor een bepaald merk makkelijker. 😁
Ik ben toch benieuwd hoe snel bij jullie de VM connect met jullie App / mobiel ? Als ik naar de garage loop, en ik stap rustig op de fiets en zo, dan duurt het zeker wel 10sec voordat hij connect. Dus dan pas krijg ik de ondersteuning. Dat is op zich niet zo heel erg, maar toch.
Maar als ik bij een winkel sta, waar ik de VM op slot heb gezegd, en ik kom aanlopen, dan duurt het zeker 15 - 20 sec, en soms wel 30sec, voordat hij connect en ik dus kan unlocken ... Dat vind ik wel jammer. Hoe lang duurt dit bij jullie ? En tips om dit op Android toch sneller te regelen (heb de Samsung S20+) ?
Maar als ik bij een winkel sta, waar ik de VM op slot heb gezegd, en ik kom aanlopen, dan duurt het zeker 15 - 20 sec, en soms wel 30sec, voordat hij connect en ik dus kan unlocken ... Dat vind ik wel jammer. Hoe lang duurt dit bij jullie ? En tips om dit op Android toch sneller te regelen (heb de Samsung S20+) ?
Is dat zo? Is het geen optisch bedrog? zware brede band, zwart spatscherm, ook op de witte/light variant en vaak geen bagagedrager. Dan lijkt het alsof er geen spatscherm op zit.shaft8472 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:33:
Het valt mij op dat urban e-bikes (in de range van VanMoof) vaker niet dan wel spatborden hebben. Wat is dat toch, ook al regent het mogelijk minder vaak dan in Nederland, ik kan me niet voorstellen dat je nooit viezigheid of een plas tegen komt.
Dat is net zoiets onzinnigs als wielrenners die geen fietsbel willen/hebben.shaft8472 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:33:

Bij het gebruiken van de kickslot moet ik paar keer trappen, ook al zijn de lijnen perfect uitgelijnd. En dan na enkele keren trappen dan gaat de fiets uit maar gaat niet op slot. Dan nog eens paar keer trappen tot het op slot gaat. Hebben andere ook deze ervaring? En hoe hebben jullie het opgelost?
Nee,... dat is niet hetzelfde. Dat willen ze niet want dat maakt de fiets zwaarder.oscarwashere schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:35:
[...]
Dat is net zoiets onzinnigs als wielrenners die geen fietsbel willen/hebben.
Hm, oké. Dan is het zoals Apple die haar 'iPhone 12 zonder lader en headset gaat leveren'. Met hetzelfde excuus om iets essentieels weg te laten: "Apple zou daarmee de kosten willen verlagen en willen wijzen op de voordelen voor het milieu."shaft8472 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:21:
[...]
Nee,... dat is niet hetzelfde. Dat willen ze niet want dat maakt de fiets zwaarder.Daarnaast hebben ze net 500 euro extra uitgegeven voor een fiets die 500 gram lichter is. Dat terwijl je ook zelf 500 gram kan afvallen en dat kost minder dan 500 euro.
Maargoed, zo raak ik off-topic. Het zal toch een kwestie van kostenbesparing zijn, niet per se om goedkoper te zijn maar om goedkoper te lijken. De fiets kan voor een lagere prijs geadverteerd worden, alleen bij het samenstellen blijkt dat je nog de nodige extra's moet bijbestellen.
Haha fucking wielrenners: YouTube: We Are The Cyclists
[ Voor 92% gewijzigd door jodeltje op 31-08-2020 00:32 ]
Dat hoort niet, dat wordt bellen helaas.heval schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:46:
Bij het gebruiken van de kickslot moet ik paar keer trappen, ook al zijn de lijnen perfect uitgelijnd. En dan na enkele keren trappen dan gaat de fiets uit maar gaat niet op slot. Dan nog eens paar keer trappen tot het op slot gaat. Hebben andere ook deze ervaring? En hoe hebben jullie het opgelost?
Of je zet hem op ondersteuning 2 + partymode. Gaat ie zo'n 25 zoals de rest van de e-bikes, maar werkt je turbo knop tot 37 =)gjbos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:59:
[...]
ja, wat op nu.nl staat klopt inderdaad.
Ik had het ook graag anders gezien, je kunt dus niet relaxed met iemand mee fietsen die iets minder hard gaat. Zodra je een trapbeweging maakt gaat de motor er vol op in (250w). (de turbo-boost-knop geeft je 500w aan vermogen).
Maarrrr, alles went na verloop van tijd.
Ik ga regelmatig weg op standje 2, dus max 22km/u maar fiets dan rustig 24 of 25. Als ik dan weer afzak (of moe ben) dan gaat bij 22km/u de motor weer aan en fiets ik lekker door. Mocht ik er flauw van zijn dan zet ik de VM op standje 3 of 4 en vervolg mijn rondje. (ik houd mezelf zo voor de gek dat ik gewoon denk dat ik een uurtje aan het sporten ben :-), ach alles beter dan in de auto!
Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met andere e-bikes, maar ik kan me voorstellen dat er vernufterige aandrijvingen zijn
pushnoi schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:00:
Of je zet hem op ondersteuning 2 + partymode.
offtopic:
Je weet toch dat de party-mode vanaf volgende week verboden is?
(in de Formule 1...
)
(in de Formule 1...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Die party mode en het DRS knopje zijn werkelijk een zegen op die fiets! Laatst was ik even een boodschap doen, en op de terugweg regende het. Dus heb ik de hele weg met de boost knop gereden.hoevenpe schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:06:
(in de Formule 1...)
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Heb je een hippe fiets, en geen hip regenpak?mphilipp schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:18:
[...]
Die party mode en het DRS knopje zijn werkelijk een zegen op die fiets! Laatst was ik even een boodschap doen, en op de terugweg regende het. Dus heb ik de hele weg met de boost knop gereden.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Naast een S2 had ik een X3 besteld voor mijn vriendin, maar omdat deze al 3 keer vertraagd is (eind september levering, 21 april besteld), maar geannuleerd en een Muto besteld.
Binnen 5 dagen op de stoep en (zeker voor het geld) een prima alternatief. Ziet er iets minder gelikt uit (kabeltjes), maar nog steeds super nette en hippe fiets. Handige click-on modules voor zitjes/bagagedrager. Afneembare accu (wel iets minder capaciteit), 8 versnellingen, belt drive en hydraulische remmen en gewoon op slot te zetten met een sleutel
Fiets superstil met veel prettigere ondersteuning tegenover de S2. De S2 gaat dan weer wat vlotter en stuurt wat scherper. Maar voor een prijs die onder de X3 ligt een absoluut goed alternatief.
Binnen 5 dagen op de stoep en (zeker voor het geld) een prima alternatief. Ziet er iets minder gelikt uit (kabeltjes), maar nog steeds super nette en hippe fiets. Handige click-on modules voor zitjes/bagagedrager. Afneembare accu (wel iets minder capaciteit), 8 versnellingen, belt drive en hydraulische remmen en gewoon op slot te zetten met een sleutel
Fiets superstil met veel prettigere ondersteuning tegenover de S2. De S2 gaat dan weer wat vlotter en stuurt wat scherper. Maar voor een prijs die onder de X3 ligt een absoluut goed alternatief.
Nope. Geen geld meer voor. Hip zijn is duâh...Pierre schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:43:
[...]
Heb je een hippe fiets, en geen hip regenpak?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Vandaag viel mij ineens een bijzonder gaatje bij de ophanging van het achterspatbord op. Volgens mij is dat niet helemaal zoals het hoort. Lijkt wel alsof het laspuntje van het schroefdraad verkeerd is gezet. Zou iemand misschien een foto voor mij willen maken van zijn/haar S3 van dit stukje? Kan ik het even vergelijken. Dankjewel alvast!
:strip_exif()/f/image/PktZ1tCMr89ygFz8ovQiy4BI.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dat niet de bevestiging voor de bagagedrager?R0sso schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:26:
Vandaag viel mij ineens een bijzonder gaatje bij de ophanging van het achterspatbord op. Volgens mij is dat niet helemaal zoals het hoort. Lijkt wel alsof het laspuntje van het schroefdraad verkeerd is gezet. Zou iemand misschien een foto voor mij willen maken van zijn/haar S3 van dit stukje? Kan ik het even vergelijken. Dankjewel alvast!
[Afbeelding]
Ik bedoel dat gaatje eronder op het spatbord. Zou jij misschien een foto kunnen posten van die van jou van dat stukje?Schalkkie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:33:
[...]
Is dat niet de bevestiging voor de bagagedrager?
Dat hoort er niet te zitten nee.R0sso schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:34:
[...]
Ik bedoel dat gaatje eronder op het spatbord. Zou jij misschien een foto kunnen posten van die van jou van dat stukje?
:strip_exif()/f/image/lHcwIr6atnNlBEVcmQY6ohDL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is bij mijn S3 ook zo. Het spatbord is voorzien van een sleufgat, en zit opgesloten tussen de boutkop en een busje. Het boutje draai je vanaf de binnenkant van het spatbord, door het spatbord en het busje in het frame.R0sso schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:26:
Vandaag viel mij ineens een bijzonder gaatje bij de ophanging van het achterspatbord op. Volgens mij is dat niet helemaal zoals het hoort. Lijkt wel alsof het laspuntje van het schroefdraad verkeerd is gezet.
Om de kleine slag in de voorwiel eruit te laten halen heeft VM gezegd ga bij de lokale fietsenboer, kleine ingreep en wij vergoeden het. Zo gezegd zo gedaan zou je zeggen. Ik ben nu langs 4 fietsenmakers geweest en geen enkel wil de reparatie doen. Ze willen hun vingers niet aan branden... En je wordt echt heel raar aangekeken/behandeld als je met zo een fiets bij de fietsenmaker aankomt. Eentje zei letterlijk tegen mij: "zo een dure fiets en zo slechte kwaliteit. Ik had er eentje en heb het verkocht voor 25 euro, stuur terug!". Natuurlijk klopt zijn verhaal niet alleen wel heel jammer dat je raar behandeld wordt als je met een VM binnenkomt bij de lokale fietsenboer. Ik hou mijn hart vast als straks echt iets aan de hand is.
Toch raar. Als ik met een 20 jaar oude roestbak bij een fietsenmaker kom om een slag uit mijn wiel te laten halen zegt hij toch ook niet "ik help je niet want die fiets is niet hier gekocht".heval schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:51:
Om de kleine slag in de voorwiel eruit te laten halen heeft VM gezegd ga bij de lokale fietsenboer, kleine ingreep en wij vergoeden het. Zo gezegd zo gedaan zou je zeggen. Ik ben nu langs 4 fietsenmakers geweest en geen enkel wil de reparatie doen. Ze willen hun vingers niet aan branden... En je wordt echt heel raar aangekeken/behandeld als je met zo een fiets bij de fietsenmaker aankomt. Eentje zei letterlijk tegen mij: "zo een dure fiets en zo slechte kwaliteit. Ik had er eentje en heb het verkocht voor 25 euro, stuur terug!". Natuurlijk klopt zijn verhaal niet alleen wel heel jammer dat je raar behandeld wordt als je met een VM binnenkomt bij de lokale fietsenboer. Ik hou mijn hart vast als straks echt iets aan de hand is.
Ik snap dat ze geen hulp zouden verlenen bij bijv. electronische problemen oid, maar zoiets generieks als een wiel rechtzetten of je remmen afstellen zou toch geen punt moeten zijn....
Kwestie van slecht ondernemerschap, maar daar hebben we het wel eens eerder over gehad hier. Volgens mij valt de aanschafprijs van de S3 ook best mee, een elektrische Gazelle of Pegasus is minimaal net zo duur. Pas als je er accessoires bij wil, of Peace of Mind, ben je misschien duurder uit. Al hoewel andere verzekeraars voor deze nieuwwaarde ook niet per se goedkoop zijn, je betaalt alleen per maand i.p.v. direct voor 3 jaar.HBO88 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:59:
[...]
Toch raar. Als ik met een 20 jaar oude roestbak bij een fietsenmaker kom om een slag uit mijn wiel te laten halen zegt hij toch ook niet "ik help je niet want die fiets is niet hier gekocht".
Ik snap dat ze geen hulp zouden verlenen bij bijv. electronische problemen oid, maar zoiets generieks als een wiel rechtzetten of je remmen afstellen zou toch geen punt moeten zijn....
Mijn punt is dus niet dat het duur is of niet. Het is een relatief begrip. Maar hoe je echt naar behandelt wordt als je met een VM binnenkomt voor simpel probleem. Ik ben 4 zaken achter elkaar geweest alle 4 zo. Ben maar gestopt met zoeken, het is blijkbaar hier een universeel probleem. Dit geeft je tevens niet echt een gerust gevoel als je straks dus serieus probleem hebt met de fiets.
Goed nieuws voor wie wel een VanMoof wil, maar niet direct €1998+ wil betalen terwijl de levering nog niet in zicht is. Het is nu mogelijk om, zonder Klarna, de fiets voor €98 te bestellen en het resterende bedrag pas rond levering te voldoen.
Voor meer info: https://www.vanmoof.com/nl-NL/pay-later#seo-sectionoscarwashere schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:39:
Goed nieuws voor wie wel een VanMoof wil, maar niet direct €1998+ wil betalen terwijl de levering nog niet in zicht is. Het is nu mogelijk om, zonder Klarna, de fiets voor €98 te bestellen en het resterende bedrag pas rond levering te voldoen.
Goed idee wel. Hield me icm de drie a vier maanden levertijd ook tegen destijds. Al had ik een alternatief door een S1 v2 in de outlet te kunnen kopen. Maar ik vind zoiets ook normaler. Zeker als je 3/4 maand mag wachten tot de fiets uit China verscheept is.
Pas het merendeel betalen zodra verzending in de buurt is. Voor €100 had ik in mei nog wel een preorder geplaatst (wat het in feite is) Maargoed, inmiddels rij ik tevreden rond met de S1 v2. Dus voor nu voor mij overbodig.
Een aantal fietsenmakers hebben er de pest in dat het niet een fiets is die bij hen gekocht is. Was bij mijn Watt fiets ook een probleem. Ze voerden de reparatie wel uit maar klagen honderduit. Nooit meer heen gaan en een andere fietsenmaker zoeken. Bij mij in de buurt zit er een die adverteert dat hij ook “internet”. fietsen repareert.heval schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:15:
Mijn punt is dus niet dat het duur is of niet. Het is een relatief begrip. Maar hoe je echt naar behandelt wordt als je met een VM binnenkomt voor simpel probleem. Ik ben 4 zaken achter elkaar geweest alle 4 zo. Ben maar gestopt met zoeken, het is blijkbaar hier een universeel probleem. Dit geeft je tevens niet echt een gerust gevoel als je straks dus serieus probleem hebt met de fiets.
[ Voor 49% gewijzigd door eisbaer op 01-09-2020 18:21 ]
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Ook een mogelijkheid is een onafhankelijke FM te zoeken op internet, vaak reparatie aan huis. Wel zo gemakkelijk toch ☺eisbaer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:15:
[...]
Een aantal fietsenmakers hebben er de pest in dat het niet een fiets is die bij hen gekocht is. Was bij mijn Watt fiets ook een probleem. Ze voerden de reparatie wel uit maar klagen honderduit. Nooit meer heen gaan en een andere fietsenmaker zoeken. Bij mij in de buurt zit er een die adverteert dat hij ook “internet”. fietsen repareert.
Misschien een stomme vraag of al eerder hier behandeld, maar ik kon het zo snel niet vinden. Ik zit er over te denken een VM S3 aan te schaffen voor woon-werk verkeer, enkele rit 14KM. Ik ben weleens op een gewone fiets gegaan, maar dan kom ik toch iets bezweet aan en dat vind ik niet prettig als ik nog de hele dag moet werken. Zal een VM S3 de oplossing zijn? Met andere woorden; hoeveel energie/kracht kost het nog op lekker snel naar het werk te fietsen en zal dat waarschijnlijk lukken zonder te zweten? 😅
Daar heb ik geen vertrouwen in. Iemand met een werkplaats lijkt me beter.BikerGLE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:31:
[...]
Ook een mogelijkheid is een onafhankelijke FM te zoeken op internet, vaak reparatie aan huis. Wel zo gemakkelijk toch ☺
Er schijnt nieuwe beta fw te zijn: 1.2.4
Die zou de auto-on van het licht fixen.
Iemand deze versie al gepushed gekregen?
Die zou de auto-on van het licht fixen.
Iemand deze versie al gepushed gekregen?
| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |
Tja, je lokale fietsenboer verdient ook niet echt iets als hij dat wiel voor 25€ gaat rechten.heval schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:51:
En waarschijnlijk heeft hij momenteel werk genoeg met klanten die wel een fiets bij hem kochten, en die wil hij niet langer dan nodig laten wachten.
Ik vind het dan ook goedkoop van VM om te zeggen... ga het maar bij een fietsenmaker laten herstellen, terwijl ze die man duidelijk proberen weg te concurreren, en ondertussen hun eigen zaakjes niet in orde hebben, niet bij de afleverkwaliteit, en niet bij de service.
Tja, en als er iets echt aan de hand is, dan kan je naar Amsterdam, maar dat wist je toch voor je kocht hoop ik.
Nee. Ik heb Peace of Mind maintenance en dat er reparatie winkels zouden komen in grote steden waar ik woon. Voor einde van het jaar. Dus die paar maanden overbrug ik wel was het gedachten.Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:48:
[...]
Tja, en als er iets echt aan de hand is, dan kan je naar Amsterdam, maar dat wist je toch voor je kocht hoop ik.
Inderdaad al vaak langsgekomen hier. Zoek eens op ‘zweet’Roelio86 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:45:
Misschien een stomme vraag of al eerder hier behandeld, maar ik kon het zo snel niet vinden. Ik zit er over te denken een VM S3 aan te schaffen voor woon-werk verkeer, enkele rit 14KM. Ik ben weleens op een gewone fiets gegaan, maar dan kom ik toch iets bezweet aan en dat vind ik niet prettig als ik nog de hele dag moet werken. Zal een VM S3 de oplossing zijn? Met andere woorden; hoeveel energie/kracht kost het nog op lekker snel naar het werk te fietsen en zal dat waarschijnlijk lukken zonder te zweten? 😅
Onzin wmb. Een klant is een klant. En als je zuur gaat doen als iemand je vraagt een dienst te leveren die de fietsenmaker ook had geleverd op een andere niet door hem verkochte fiets, dan verdien je mijn euro's iig niet (ook die bij reparaties van mijn andere fietsen niet). Denk dat ze zelf met zo'n houding geen dienst bewijzen.Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:48:
[...]
Tja, je lokale fietsenboer verdient ook niet echt iets als hij dat wiel voor 25€ gaat rechten.
En waarschijnlijk heeft hij momenteel werk genoeg met klanten die wel een fiets bij hem kochten, en die wil hij niet langer dan nodig laten wachten.
Ik vind het dan ook goedkoop van VM om te zeggen... ga het maar bij een fietsenmaker laten herstellen, terwijl ze die man duidelijk proberen weg te concurreren, en ondertussen hun eigen zaakjes niet in orde hebben, niet bij de afleverkwaliteit, en niet bij de service.
Ik had precies hetzelfde dilemma. Inmiddels stuk of 10x heen en weer gefietst met 11km enkele reis. Alleen de 30 graden dagen was zweet niet te voorkomen, maar dat had ook te maken met de rugzak met laptop op de rug (geen zin in een bagagedrager). Andere dagen helemaal niks. Sterker nog: je genereert zo weinig energie/warmte dat ik me afvraag of ik op koude dagen het wel warm kan krijgen (voeten bijv). Zien we dan wel. Conclusie hiervan is ook dat ik me geen illusies maak dat het me iets van conditie of zo gaat brengen. Wel lekker buiten, dat wel.Roelio86 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:45:
Top, bedankt voor je bericht! Voor mijn conditie doe ik het niet, sporten doe ik wel in mijn vrije tijd 😁 Maar stukje kostenbesparing, buiten wakker worden en ook nog eens goed voor het milieu, dat zijn mijn beweegredenen.Wheeliemaker schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:49:
[...]
Ik had precies hetzelfde dilemma. Inmiddels stuk of 10x heen en weer gefietst met 11km enkele reis. Alleen de 30 graden dagen was zweet niet te voorkomen, maar dat had ook te maken met de rugzak met laptop op de rug (geen zin in een bagagedrager). Andere dagen helemaal niks. Sterker nog: je genereert zo weinig energie/warmte dat ik me afvraag of ik op koude dagen het wel warm kan krijgen (voeten bijv). Zien we dan wel. Conclusie hiervan is ook dat ik me geen illusies maak dat het me iets van conditie of zo gaat brengen. Wel lekker buiten, dat wel.
Kan iemand me over de meerwaarde van de Peace of Mind pakketten vertellen t.o.v. de normale fietsverzekering? Het diefstalpakket kost 290 euro voor 3 jaar, ca. 8 eur p.m. In principe hetzelfde als een gewone fietsverzekering, is het alleen niet zo dat je bij van Moof maar 2 of 3 keer een vervangende fiets krijgt in geval van diefstal? In een grote stad is het toch niet helemaal ondenkbaar dat je fiets in 3 jaar tijd vaker dan 2 of 3 keer wordt gestolen? Eindig je in zo'n geval dus met niets? Wat ook opvalt is de voorwaarde dat de kicklock inschakeld moet zijn geweest tijdens diefstal, anders geen vervangende fiets. Terwijl ik me juist goed kan voorstellen dat je niet altijd zin hebt in die kicklock, als die niet telkens even snel meewerkt en dus eerder veel vaker het ringslot gaat gebruiken. Een verzekeraar stelt die eis niet, behalve een 2-sterren slot. Is het dus toch verstandiger een gewone fietsverzekering te nemen waarbij je bij diefstal binnen een week evt. ook weer de S3 kunt bestellen, ongeacht de hoeveelste keer dat is?
En dan dat onderhoudspakket, met ''wear and tear'' service, is het het waard en wat betekent het precies? Voor elk wissewasje behalve een lekke band je onaangekondigd bij de pop-up store mogen melden of...?
En dan dat onderhoudspakket, met ''wear and tear'' service, is het het waard en wat betekent het precies? Voor elk wissewasje behalve een lekke band je onaangekondigd bij de pop-up store mogen melden of...?
Als je een beetje duits kent.Wheeliemaker schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:45:
[...]
Onzin wmb. Een klant is een klant. En als je zuur gaat doen als iemand je vraagt een dienst te leveren die de fietsenmaker ook had geleverd op een andere niet door hem verkochte fiets, dan verdien je mijn euro's iig niet (ook die bij reparaties van mijn andere fietsen niet). Denk dat ze zelf met zo'n houding geen dienst bewijzen.
YouTube: Ein Fahrradladen im Sommer - Reaktionsvideo 2 vit:bikesTV 207
Als je elders een fietsverzekering hebt, en je fiets wordt 3 keer binnen het jaar gestolen, dan heb je na dat jaar geen verzekering meer... ze flikkeren je er gewoon uit hoor.Daan2020 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:18:
Kan iemand me over de meerwaarde van de Peace of Mind pakketten vertellen t.o.v. de normale fietsverzekering? Het diefstalpakket kost 290 euro voor 3 jaar, ca. 8 eur p.m. In principe hetzelfde als een gewone fietsverzekering, is het alleen niet zo dat je bij van Moof maar 2 of 3 keer een vervangende fiets krijgt in geval van diefstal? In een grote stad is het toch niet helemaal ondenkbaar dat je fiets in 3 jaar tijd vaker dan 2 of 3 keer wordt gestolen? Eindig je in zo'n geval dus met niets? Wat ook opvalt is de voorwaarde dat de kicklock inschakeld moet zijn geweest tijdens diefstal, anders geen vervangende fiets. Terwijl ik me juist goed kan voorstellen dat je niet altijd zin hebt in die kicklock, als die niet telkens even snel meewerkt en dus eerder veel vaker het ringslot gaat gebruiken. Een verzekeraar stelt die eis niet, behalve een 2-sterren slot. Is het dus toch verstandiger een gewone fietsverzekering te nemen waarbij je bij diefstal binnen een week evt. ook weer de S3 kunt bestellen, ongeacht de hoeveelste keer dat is?
Niet eens. Op dit moment is het zo druk voor veel (goede) FM’s dat ze geen andere fietsen accepteren die niet bij hun gekocht zijn (ook hun eigen dealer merken zoals Gazelle, Batavus etc en niet alleen internet fietsen). Ik vind het juist wijzen op goed ondernemerschap. Net dat extra beetje service geven voor je klanten die daardoor niet te lang hoeven te wachten en die jou wel de omzet gunnen.Wheeliemaker schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:45:
[...]
Onzin wmb. Een klant is een klant. En als je zuur gaat doen als iemand je vraagt een dienst te leveren die de fietsenmaker ook had geleverd op een andere niet door hem verkochte fiets, dan verdien je mijn euro's iig niet (ook die bij reparaties van mijn andere fietsen niet). Denk dat ze zelf met zo'n houding geen dienst bewijzen.
In deze tijd gaan er al genoeg lokale ondernemers kapot vanwege de concurrentie via internet. Dat is marktwerking en gebeurt. Maar ik vind ook wel dat de internet bedrijven dan ook de juiste service (oftewel wat PoM moet zijn) moeten verlenen en niet moet afwimpelen op de lokale ondernemers.
Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.
De verzekering stopt vaak na diefstal en uitkering van het verzekerde bedrag.Ik twijfel ook nog.Tommie12 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:28:
[...]
Als je elders een fietsverzekering hebt, en je fiets wordt 3 keer binnen het jaar gestolen, dan heb je na dat jaar geen verzekering meer... ze flikkeren je er gewoon uit hoor.
Een groot voordeel van sommige verzekeringen is dat deze tot 5 jaar verzekerd voor de nieuwwaarde. Als mijn VM dus gestolen wordt na een aantal jaar krijg ik 2000 euro terug. Kan ik mooi de S6 aanschaffen ipv dat ik een 3 jaar oude S3 terug krijg.
Ik heb er geen probleem mee als ze een bordje op de deur hangen dat door drukte klanten die daar hun fiets gekocht hebben voorrang hebben. Desnoods met de opmerking dat ze in oktober weer alle tijd en ruimte hebben voor alle fietsen. Maar om te zeggen “dat is zo’n op internet gekochte fiets, daar doe ik niks aan” vind ik slecht ondernemerschap.
Ik hoorde laatst verhalen van een fietsenmaker in Amsterdam die lastig gaat doen als mensen met een Swapfiets, z'n luchtpomp willen gebruiken. Alle fietsen - ook niet gekocht bij hem - mogen zijn buiten-pomp gebruiken,... zolang het geen Swapfiets is. Het lijkt echt een aversie tegen het verdienmodel van bepaalde fietsen in z'n algemeenheid.Wheeliemaker schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:50:
Ik heb er geen probleem mee als ze een bordje op de deur hangen dat door drukte klanten die daar hun fiets gekocht hebben voorrang hebben. Desnoods met de opmerking dat ze in oktober weer alle tijd en ruimte hebben voor alle fietsen. Maar om te zeggen “dat is zo’n op internet gekochte fiets, daar doe ik niks aan” vind ik slecht ondernemerschap.
[ Voor 5% gewijzigd door Patvs120 op 01-09-2020 22:59 ]
Absoluut. We hebben denk ik het antwoord al, de gewone fietsverzekering die de catalogusprijs uitkeert loont uiteindelijk veel meer dan wat van Moof aanbiedt.shaft8472 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:45:
[...]
De verzekering stopt vaak na diefstal en uitkering van het verzekerde bedrag.Ik twijfel ook nog.
Een groot voordeel van sommige verzekeringen is dat deze tot 5 jaar verzekerd voor de nieuwwaarde. Als mijn VM dus gestolen wordt na een aantal jaar krijg ik 2000 euro terug. Kan ik mooi de S6 aanschaffen ipv dat ik een 3 jaar oude S3 terug krijg.
Behalve binnen twee weken een vergelijkbare VanMoof...Daan2020 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:58:
[...]
Absoluut. We hebben denk ik het antwoord al, de gewone fietsverzekering die de catalogusprijs uitkeert loont uiteindelijk veel meer dan wat van Moof aanbiedt.
eisbaer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:15:
[...]
Daar heb ik geen vertrouwen in. Iemand met een werkplaats lijkt me beter.

Zoiets? Past een hoop werkplaats in zo'n busje hoor
Daar valt mee te leven, zeker als daar tegenover staat dat volgend jaar bij diefstal je inderdaad voor de S4 kunt gaan en het jaar erop voor de S5.Wheeliemaker schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:00:
[...]
Behalve binnen twee weken een vergelijkbare VanMoof...
Bij van Moof betaal je meteen voor 3 jaar vooruit en zit je hoe dan ook aan de S3 vast, die ook nog eens niet vaker dan 3 keer in die drie jaar gestolen mag worden, want dan heb je niets. De keus is dan vrij snel gemaakt.
Eens hoor. Fietsverzekering is meer dan prima alternatief, zeker als schopslot wordt geaccepteerd. Ik merk dat de term piece of mind goed is gekozen want zet hem in en om Utrecht echt zorgeloos op alleen het schopslot. Maar goed dat kan begrijp ik met sommige verzekeringen ook, dus als die goedkoper zijn dan snap ik die keuze. Bij mij was het meer een gedachteloos vinkje voor de POM. Gelukkig niet dat vinkje gezet voor onderhoud want dat voegt heel weinig toe als ik het zo lees.
Ik heb 5 merkfietsen in mijn schuur, en als de lokale fietsenmaker moeilijk gaat doen over een reparatie aan mijn VanMoof fiets gaan die andere 5 ook niet naar hem als er iets kapot gaat. Dan zoek ik naar een fietsenmaker die wel die VanMoof repareert.HekkeySE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:43:
[...]
Niet eens. Op dit moment is het zo druk voor veel (goede) FM’s dat ze geen andere fietsen accepteren die niet bij hun gekocht zijn (ook hun eigen dealer merken zoals Gazelle, Batavus etc en niet alleen internet fietsen). Ik vind het juist wijzen op goed ondernemerschap. Net dat extra beetje service geven voor je klanten die daardoor niet te lang hoeven te wachten en die jou wel de omzet gunnen.
In deze tijd gaan er al genoeg lokale ondernemers kapot vanwege de concurrentie via internet. Dat is marktwerking en gebeurt. Maar ik vind ook wel dat de internet bedrijven dan ook de juiste service (oftewel wat PoM moet zijn) moeten verlenen en niet moet afwimpelen op de lokale ondernemers.
Kopers van design fietsen zijn niet de klanten die voor een gazelle binnen stappen. Het is daarmee eerder extra omzet dan concurrentie.HekkeySE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:43:
[...]
In deze tijd gaan er al genoeg lokale ondernemers kapot vanwege de concurrentie via internet.
Nou - ik heb dat pakket maar geen idee hoe het werkt. Bellen is lastig (want lange wachttijden), mailen duurt meerdere weken. Pop-up stores verdwijnen nogal snel en die kunnen ook niets. Mij is meerdere malen beloofd voor een ondersteuningspunt in Utrecht maar nog helemaal niets daar over gehoord.Daan2020 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:18:
Ik zit te wachten hoe de 1000km beurt er uit gaat zien, maar voorlopig nog niets gehoord. Zit nu al bijna op 1500km.
Lekke banden zijn wel inbegrepen trouwens, maar hoe dat praktisch moet is mij een raadsel. En ze proberen zoveel mogelijk onder garantie te doen, daarvoor moet je dan naar Amsterdam.
Ik zou die POM mainentance nooit nemen, heb er zelf spijt van. Gelukkig tot nu niet nodig gehad.
Thank God for the Internet
Als jij daar regelmatig wat werk binnen brengt, en al die fietsen daar gekocht hebt, dan neem ik aan dat je de man kent, en meestal zijn ze dan wat flexibeler. Dat neemt niet weg dat bepaalde onderdelen van VM niet in zijn rek liggen, hij speciaal moet gaan uitzoeken, en dan kan ik begrijpen dat ze daar minder zin in hebben.Bintzak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:02:
[...]
Ik heb 5 merkfietsen in mijn schuur, en als de lokale fietsenmaker moeilijk gaat doen over een reparatie aan mijn VanMoof fiets gaan die andere 5 ook niet naar hem als er iets kapot gaat. Dan zoek ik naar een fietsenmaker die wel die VanMoof repareert.
Maar als je daar nog nooit een euro over de toonbank geschoven hebt, en je komt dan binnen met je VM terwijl de werkplaats vol met fietsen staat, dan kan je wel eens een antwoord krijgen van "als ik tijd heb, misschien volgende week, misschien iets later", of gewoon NEE.
Die man runt zijn eigen zaak, en heeft nog altijd te kiezen of hij een opdracht aan neemt, en al zeker voor een fiets die hem nog niks heeft opgeleverd.
Stel je voor dat Tesla zegt: als je een probleem hebt, ga dan maar naar BMW of VW dealers zonder voorafgaand akkoord of overleg. Die hebben daar echt geen zin in.
Dit gaat niet om fictieve reparatie verzoeken..het gaat om generieke reparatie van een slag in de wiel.
Jouw vergelijking gaat niet op. Ik ga niet met een VM naar een Stella dealer. Ik ga naar een universele fietsenmaker. En je voelt gewoon die nare energie waarmee ze je behandelen. Ik ben echt geschrokken gisteren. Er was een fietsenmaker gewoon boos op mij. Een ander liet mijn vraag niet eens uitspreken.
Ik heb nu iemand gevonden die het wel wilt doen maar vraagt ook meer. Hij deed het echt met tegenzin. Voelt ook helemaal niet fijn om je dure fiets zo achter te laten bij zo iemand. Ja dit is een VM probleem waarmee we opgezadeld zitten.
Jouw vergelijking gaat niet op. Ik ga niet met een VM naar een Stella dealer. Ik ga naar een universele fietsenmaker. En je voelt gewoon die nare energie waarmee ze je behandelen. Ik ben echt geschrokken gisteren. Er was een fietsenmaker gewoon boos op mij. Een ander liet mijn vraag niet eens uitspreken.
Ik heb nu iemand gevonden die het wel wilt doen maar vraagt ook meer. Hij deed het echt met tegenzin. Voelt ook helemaal niet fijn om je dure fiets zo achter te laten bij zo iemand. Ja dit is een VM probleem waarmee we opgezadeld zitten.
Er bestaan bijna geen universele fietsenmakers, ze zijn bijna allemaal lid van een dealernetwerk. Anders kom je ook gewoon niet aan je spaken, naven etc. Er zijn wel werkplaatsen die echt draaien op plakken van bandjes, richten van wielen (je ziet ze vaker in grote steden) of rondrijdende werkplaatsen, maar dat is een ander businessmodel. Wat dat betreft is de suggestie te opteren voor zo'n rondrijdende reparateur gewoon een goed passende oplossing.heval schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:31:
Dit gaat niet om fictieve reparatie verzoeken..het gaat om generieke reparatie van een slag in de wiel.
Betreft internet fietsen, ik post nooit in dit soort draden en blijf normaal gesproken in de algemene draad, maar vooruit:
Het probleem voor de FM is meerledig:
- Als hij internet fietsen e.d. gaat aannemen gaan mensen ervan uit dat ze net zo goed goedkoop kunnen scoren op het internet en dan onderhoud via de FM kunnen laten doen. De werkplaats prijzen van de FM zijn hier niet op ingesteld, vandaar dat je dus een surplus moest betalen. Dat levert discussie op en hij moet dat ook weer verwerken, niet iets waar hij op zit te wachten.
- Als een FM iets aan je fiets doet en de volgende dag gaat het weer mis ga je natuurlijk geïrriteerd terug. Als een internet-verkoper niet in alle gevallen rijklare producten oplevert zal de FM daar inderdaad niet graag zijn handen aan branden. Als je vandaag een wiel recht en morgen is de klant boos terug omdat de versnelling niet goed werkt gaat dat wringen.
- Er leeft zeker enige wrok bij het fenomeen internet fiets omdat de consument niet helemaal begrijpt waarom de reguliere FM duurder is, terwijl de FM weet dat hij bepaald geen vetpot heeft. Bij een fiets van de FM zit een stukje rijklaar maken en persoonlijk behandeling die je logischerwijs op het internet niet krijgt. Helaas is dat anders dan met veel andere artikelen die we online kopen wel iets wat blijkbaar nog steeds nodig is. Een fiets rijklaar maken en afleveren is blijkbaar niet iets wat altijd goed gaat.
We kunnen dat wegwuiven als "dom, achterlijk, fossiel gedachtengoed", maar dat is wel heel makkelijk praten. Dat hun businessmodel niet aansluit op wat de internet verkopers doen qua levering is lastig de FM aan te rekenen... vragen of hij flexibel is terwijl hij er financieel niet genoeg mee opschiet is niet redelijk.
Hou er rekening mee dat al voor de komst van het internet de branche het zwaar had (heel veel faillissementen) en de marges flinterdun zijn.Ze zitten in de tang bij hun dealernetwerk die de laatste jaren ook nog eens buiten ze om direct naar de consument levert en waarbij de dozenschuivers vanwege volume soms eerder geleverd dan zij... Als je met dat in je achterhoofd het gesprek aan gaat en dus snapt waarom de FM zo lastig doet heb je meer kans dat je er samen uit komt.
Ik zeg het ook in de algemene draad regelmatig: There's no such thing as a free lunch."
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 02-09-2020 10:56 ]
Die universele fietsenmaker kiest nog altijd zelf of hij dat werk aan neemt of niet.heval schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:31:
Daar boos over worden is niet echt kies, maar beleefd weigeren moet kunnen vind ik.
Mijn fietsenmaker herstelt enkel fietsen van merken die hij zelf verkoopt, en weigert consistent om aan Aldi of andere internet en supermarktfietsen te werken. Dat is zijn keuze.
Ik snap de lastige positie en vanaf een afstand is het makkelijk redeneren. Ik snap alleen niet waarom je zuur/onvriendelijk moet doen. Ik kan er prima mee leven als er bijv een groter bedrag wordt gevraagd voor reparaties aan niet door hem "ondersteunde" fietsen.
Ik zie de FM meer als de universele autogarage en die zijn gewoon blij als je je auto langs komt brengen voor onderhoud. De FM zal toch een weg moeten vinden in deze nieuwe realiteit, want die zal niet verdwijnen. Klanten tegen je in het harnas jagen lijkt mij niet de beste strategie.
Ik zie de FM meer als de universele autogarage en die zijn gewoon blij als je je auto langs komt brengen voor onderhoud. De FM zal toch een weg moeten vinden in deze nieuwe realiteit, want die zal niet verdwijnen. Klanten tegen je in het harnas jagen lijkt mij niet de beste strategie.
Ik gun de fietsenmaker ook een royaal brood, hij hoeft het niet "goedkoop" te doen. Daar is niets mis mee. Maar die afkeer vind ik echt niet oké. Er zit kansen voor hun in. En nogmaals, dit is een VM probleem waar we mee opgezadeld zitten.
Is het niet zo bij een fietsverzekering dat je de dagwaarde krijgt uitbetaald? Lijkt me nogal een plusje dan @ peace of mind. Overigens is alleen de 1e gejatte fiets 'gratis', daarna betaal je geloof ik 98 eu ofzo, maar goed.Daan2020 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:18:
Verder is een pluspunt natuurlijk het gebrek aan een hoop rompslomp als ie daadwerkelijk gejat wordt - aangifte, papieren, nieuwe fiets regelen. Lijkt me bij VanMoof een stuk simpeler.
Een ander pluspunt is natuurlijk wel het pochgehalte als men je vraagt of dat het echt het enige is wat je hoeft te doen om de fiets op slot te zetten
Dit jaar was een speciaal jaar voor veel FM.Wheeliemaker schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:05:
Ik snap de lastige positie en vanaf een afstand is het makkelijk redeneren. Ik snap alleen niet waarom je zuur/onvriendelijk moet doen. Ik kan er prima mee leven als er bijv een groter bedrag wordt gevraagd voor reparaties aan niet door hem "ondersteunde" fietsen.
Door corona is de verkoop en het gebruik van fietsen enorm de hoogte in gegaan.
Heel veel van die FM zaten met wachttijden ook gewoon om een fiets te kopen, laat staan voor de werkplaats.
En dan was het zo dat veel fietsmerken ook amper konden leveren.
De gemiddelde fietsenmaker zat met een overvolle werkplaats, en dan zit je niet te wachten op iets anders dan wat je zelf verkocht hebt. Een VM herstellen betekent dan direct dat je een goede klant langer moet laten wachten.... Zou ik als klant ook moeilijk accepteren.
Dat zal in het najaar wel wat verbeteren, veel fietsen gaan dan het berghok in om te wachten op beter weer.
Je moet ook rekening houden met het feit dat VM geen enkel akkoord heeft met die lokale FM.
VM moet dit oplossen, niet je lokale FM.
Er bestaan ook andere modellen waarmee je de lokale FM wel aan je kant krijgt.
Kijk wat Velo de Ville doet.
Ze hebben een heel mooie website en een heel mooi gamma.
Je kan de configuratie doen bij de FM en daar ook bestellen, maar als je denkt perfect te weten wat je wil, dan kan je thuis je fiets configureren, en bestellen. Die wordt dan niet bij je thuis afgeleverd, maar de erkende dealer van jouw keuze.
Die loopt nog even alles na, zet het stuur en zadel op hoogte (en brengt nog wat accessoires aan als je dat wil), en dan levert die jouw fiets af. Meestal krijg je na 1000km nog een gratis beurtje er bij. De FM krijgt zijn commissie en wordt op die manier ook betaald voor zijn diensten.
Cowboy verkoopt in België via de keten Fiets! Daar krijg je dan service als je die nodig hebt.
VM regelt niks behalve voorlopig één servicepunt in Amsterdam, en belooft om er nog op te richten... maar er gebeurt niks, terwijl ze wel POM verkopen.
Daar zou ik als concurrerende FM ook pissig van worden, en de mensen die dan toch een fiets kopen zoeken het maar uit.
Welke kansen?heval schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:08:
Ik gun de fietsenmaker ook een royaal brood, hij hoeft het niet "goedkoop" te doen. Daar is niets mis mee. Maar die afkeer vind ik echt niet oké. Er zit kansen voor hun in. En nogmaals, dit is een VM probleem waar we mee opgezadeld zitten.
Voor 10€ een band plakken, of voor 20€ een wiel rechten daar betaal je geen royaal brood mee.
En als er iets meer aan de hand is, en je bv een naaf moet vervangen, of aan electronica prutsen, dan is het zoeken en bestellen om aan de stukken te geraken, en je bent niet zeker dat het probleem hersteld is.
Daar kruipt tijd in die niet betaald wordt.
Wat dacht je van accessoires? Daar zitten gigantische marges op. Ik wou een vouwslot halen van 89 euro, daar doet hij niets voor en verdient flink aan. Het is ze gegund. En fiets repareren ( slag kost 40 daar) maar je snapt dat de deal niet doorgaat. Koop wel dat slot elders of online.Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:25:
[...]
Welke kansen?
Voor 10€ een band plakken, of voor 20€ een wiel rechten daar betaal je geen royaal brood mee.
En als er iets meer aan de hand is, en je bv een naaf moet vervangen, of aan electronica prutsen, dan is het zoeken en bestellen om aan de stukken te geraken, en je bent niet zeker dat het probleem hersteld is.
Daar kruipt tijd in die niet betaald wordt.
Ik ben daarom blij in de buurt van een NS station te wonen waar naast de bewaakte fietsenstalling ook een inpandige fietsenmaker zit. Toen ik zat met een handrem voor die aanloopt ben ik daar binnen gelopen. Hij had de fiets nog niet eerder gezien, vond het interessant. Maar zijn verdienmodel is ook niet gelegen in de verkoop van fietsen. Maar ov fietsen in en uitnemen voor verhuur + kleine reparaties uitvoeren en onderdelen verkopen zoals nieuwe zadels/binnen/buitenband/verlichting/sloten. Kortom ik vind dat wel een tip. Ga op zoek naar een reparatiepunt en niet zo zeer naar een fietsenwinkel die primair als dealer functioneert voor de bekende fietsen merken. Snap best dat die een VM zien als dat hun kaas van hun brood gegeten wordt.
Natuurlijk hebben die zaken de verandering bij andere branches nog niet door of zitten nog in de ontkenningsfase. Maar als je als fietsenmaker bewust dealer wordt van een batavus/gazelle/sparta/noem ze maar tja dan pak je de marge niet op het repareren van internetfietsen nee. Maar dan moet je de onderneming maar splitsen in verkoop vs reparatie. En niet reparatie als service zien bij verkoop. Want de algemene reparaties (slag in wiel, stuur ophogen, spaken spannen, ketting spannen/vervangen, banden vervangen) kan elke fietsenmaker wel. Alleen de elektronica is VM only. In die zin vind ik een vergelijking met de autobranche niet gek.
Ik was voor een aankoopkeuring naar een auto vakgarage gereden. Waren gespecialiseerd in Toyota. Ik kwam aanrijden in een Honda Civic Hybrid. Ik werd niet weggestuurd omdat ik hem niet als occasion daar had gekocht. Nee, hij mocht gewoon de brug op voor een aankoopkeuring. Die zien het als een kans dat ik terug kom bij algemene onderhoudsbeurten. Dus tja: ligt hem toch aan de type ondernemer. De ene ziet het als gevaar/probleem, de ander als uitdaging/kans.
Natuurlijk hebben die zaken de verandering bij andere branches nog niet door of zitten nog in de ontkenningsfase. Maar als je als fietsenmaker bewust dealer wordt van een batavus/gazelle/sparta/noem ze maar tja dan pak je de marge niet op het repareren van internetfietsen nee. Maar dan moet je de onderneming maar splitsen in verkoop vs reparatie. En niet reparatie als service zien bij verkoop. Want de algemene reparaties (slag in wiel, stuur ophogen, spaken spannen, ketting spannen/vervangen, banden vervangen) kan elke fietsenmaker wel. Alleen de elektronica is VM only. In die zin vind ik een vergelijking met de autobranche niet gek.
Ik was voor een aankoopkeuring naar een auto vakgarage gereden. Waren gespecialiseerd in Toyota. Ik kwam aanrijden in een Honda Civic Hybrid. Ik werd niet weggestuurd omdat ik hem niet als occasion daar had gekocht. Nee, hij mocht gewoon de brug op voor een aankoopkeuring. Die zien het als een kans dat ik terug kom bij algemene onderhoudsbeurten. Dus tja: ligt hem toch aan de type ondernemer. De ene ziet het als gevaar/probleem, de ander als uitdaging/kans.
Nvm
[ Voor 109% gewijzigd door ZiSE op 02-09-2020 11:36 ]
Dat is gewoon dom, ik ben ook niet altijd even enthusiast over FM'sWheeliemaker schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:05:
Ik snap de lastige positie en vanaf een afstand is het makkelijk redeneren. Ik snap alleen niet waarom je zuur/onvriendelijk moet doen.

Maar het is dus niet een universele autogarage...Ik zie de FM meer als de universele autogarage en die zijn gewoon blij als je je auto langs komt brengen voor onderhoud. De FM zal toch een weg moeten vinden in deze nieuwe realiteit, want die zal niet verdwijnen. Klanten tegen je in het harnas jagen lijkt mij niet de beste strategie.
De realiteit voor de FM is en blijft het dealernetwerk. Dat ze zich een weg moeten vinden is evident, maar dat is bepaald niet zo makkelijk omdat je die onafhankelijkheid niet zomaar krijgt.
Klein voorbeeldje; ik heb ooit eens geinfomeerd naar een heel dure fiets buiten zijn netwerk en ondanks dat hij hemel en aarde heeft bewogen wou de fabrikant niet leveren.
Ander voorbeeld; een kleine relatief onafhankelijke FM die zijn eigen (top) racefietsen verkoopt zit regelmatig te wachten op onderdelen van Shimano en Campagnolo... de leveringen gaan gewoon niet door (ik stond erbij toen de vertegenwoordiger van Shimano hem vertelde dat hij gewoon te weinig afnam...).
Je moet vooral niet denken dat ik zomaar een apologeet ben voor de horkerige FM of dat ik niet snap dat dingen gaan veranderen, maar ik verwacht eerder dat je meer rondrijdende reparateurs gaat zien en dat FM's zich juist nog meer als specialistische merken dealer gaan gedragen. Het universele model gaat op veel locaties niet werken vanwege de brick and mortar prijzen.
Ik ben het eens met je model van service en verkoop te splitsen, maar dat geeft andere uitdagingen voor de FM.roffeltjes schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:00:
[...]
Dat is gewoon dom, ik ben ook niet altijd even enthusiast over FM's
[...]
Maar het is dus niet een universele autogarage...
De realiteit voor de FM is en blijft het dealernetwerk. Dat ze zich een weg moeten vinden is evident, maar dat is bepaald niet zo makkelijk omdat je die onafhankelijkheid niet zomaar krijgt.
Klein voorbeeldje; ik heb ooit eens geinfomeerd naar een heel dure fiets buiten zijn netwerk en ondanks dat hij hemel en aarde heeft bewogen wou de fabrikant niet leveren.
Ander voorbeeld; een kleine relatief onafhankelijke FM die zijn eigen (top) racefietsen verkoopt zit regelmatig te wachten op onderdelen van Shimano en Campagnolo... de leveringen gaan gewoon niet door (ik stond erbij toen de vertegenwoordiger van Shimano hem vertelde dat hij gewoon te weinig afnam...).
Je moet vooral niet denken dat ik zomaar een apologeet ben voor de horkerige FM of dat ik niet snap dat dingen gaan veranderen, maar ik verwacht eerder dat je meer rondrijdende reparateurs gaat zien en dat FM's zich juist nog meer als specialistische merken dealer gaan gedragen. Het universele model gaat op veel locaties niet werken vanwege de brick and mortar prijzen.
In het voorjaar staat de werkplaats vol, en weet je niet waar eerst aan te beginnen, en in December hebben ze amper iets te doen. Doe daar maar een personeelsbeleid rond wat financieel haalbaar is. Niet makkelijk.
Ik geloof ook in de mogelijkheden van rondrijdende reparateurs, maar besef dat het aan huis komen voor een lekke band wel eens duur wordt. Voorrijkosten wegen dan zwaar door voor een klusje van minder dan een half uur. (banden plakken, spaak spannen, remblokjes vervangen,...)
Allereerst, vat dit niet op als een terechtwijzing, of dat ik denk dat je het niet snapt, maar ik wil dit toch graag toelichten.
Een goede FM is wel even zoet met een slag in je wiel.
Een wiel spaken en richten kost een vakman een uur. Laten we stellen dat het rijgen 20 minuten werk is, maar aan de andere kant is de velg dan recht en zijn alle spaken een keer door de vinger gegaan (hij weet dus dat ze goed zijn).
Bij jouw wiel:
1. Fiets ophangen, wiel verwijderen.
2. Spaken nalopen op beschadiging.
3. Alle spaken 3 slagen lossen.
4. Eventueel velg rechten (maar dat zal wel niet nodig zijn, je slag krijgt hij er wel uit met het spannen van de spaken)
4. Alle spaken weer aanspannen (dat gaat bij een vakman in verschillende stappen om de spanning gelijkmatig op te bouwen).
5. Alle spaken weer controleren (voelen) op spanning.
6. Wiel weer netjes monteren.
Uiteraard heb je ook beuners die gewoon dat ding in een vork hangen en direct met de spaken gaan werken, maar dan heb je geheid in no-time weer een slag in je wiel.
Oftewel, 40 euro voor een slag is mits het een vakman is helemaal geen raar bedrag. Het spaken/richten van je wiel is zo ongeveer het meest tijdrovende en specialistische klusje.
Anyway; dit is niet mijn draad en ik moet hier ook niet gaan rondhangen. Ik hoop dat ik een heel klein beetje duidelijk heb gemaakt waarom FM's zo lastig doen. En nee, horkerig gedrag is desondanks absoluut niet okay.
Jullie kunnen me verder weer vinden in de algemenere draad
Ik snap jou echt niet. Ik heb vaker gezegd, brood op de plank is ze meer dan gegund. Ook al koste het 100 euro, als dat de eerlijke prijs is moeten wij dat accepteren.
Zojuist de fiets opgehaald en de slag is eruit. Ik wilde de man toch even zijn hart laten luchten. Beetje sympathie tonen voor hun werk (oprecht) trekken ze helemaal open. Ze zijn boos dat mensen verwachten dat je voor 2euro band kan plakken. En dat ze ondergewaardeerd worden voor hun vakmanschap. Verder vind die het niet tof dat de fiets bij de buurman wordt gekocht en hij de reparatie moet doen. Terwijl hij ook 2e hands fietsen had liggen. Ook de online recenties was die niet over te spreken. Dat mensen hem afzeiken en hij geen weerwoord kan geven. En blijkbaar is VM zo opvallend dat ze direct alles op je afreageren. Deze generatie fietsenmakers heeft moeite mee om antwoord te vinden op de snel veranderende fietsenwereld. Ze krijgen geen hulp van de fabriekanten maar mogen wel de problemen oplossen.
Doe je voordeel mee.
Zojuist de fiets opgehaald en de slag is eruit. Ik wilde de man toch even zijn hart laten luchten. Beetje sympathie tonen voor hun werk (oprecht) trekken ze helemaal open. Ze zijn boos dat mensen verwachten dat je voor 2euro band kan plakken. En dat ze ondergewaardeerd worden voor hun vakmanschap. Verder vind die het niet tof dat de fiets bij de buurman wordt gekocht en hij de reparatie moet doen. Terwijl hij ook 2e hands fietsen had liggen. Ook de online recenties was die niet over te spreken. Dat mensen hem afzeiken en hij geen weerwoord kan geven. En blijkbaar is VM zo opvallend dat ze direct alles op je afreageren. Deze generatie fietsenmakers heeft moeite mee om antwoord te vinden op de snel veranderende fietsenwereld. Ze krijgen geen hulp van de fabriekanten maar mogen wel de problemen oplossen.
Doe je voordeel mee.
Goede feedback, en ik snap de man volledig.heval schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:37:
Ik snap jou echt niet. Ik heb vaker gezegd, brood op de plank is ze meer dan gegund. Ook al koste het 100 euro, als dat de eerlijke prijs is moeten wij dat accepteren.
Doe je voordeel mee.
Het probleem zit bij de fabrikanten, sommige daarvan moeten snappen dat de zaak niet stopt zodra de fiets in een doos aan UPS is overhandigd, en dat ze daar FM voor nodig hebben.
Blijkbaar vinden ze het zelf niet lucratief genoeg om het zelf te organiseren, dan moet je zorgen dat anderen dat wel met de glimlach voor jou willen doen, en dat doe je in een business door er voor te zorgen dat die mensen ook hun huur en brood kunnen betalen.
Als ik kijk naar de grotere fietszaken in de buurt, dan is hun reparatieafdeling toch prominent aanwezig, en ze hanteren redelijke prijzen.
Mijn zoon betaalde voor een "groot onderhoud" pas 140€.
Voor dat geld had hij een nieuwe achterband, nieuwe handgrepen, nieuwe ketting en nieuwe tandwielen, nieuwe remblokken en natuurlijk de werkuren om alles te monteren en alles wat los zat terug vast te zetten.
Lijkt me redelijk, maar als je dan ziet dat een supermarktfiets soms voor 199€ verkocht wordt... Dan kan je je voorstellen wat voor rommel je daar krijgt, en waarom een FM geen zin heeft om daar aan te werken.
Gigantisch in de orde van ... 30%?heval schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:32:
[...]
Wat dacht je van accessoires? Daar zitten gigantische marges op. Ik wou een vouwslot halen van 89 euro, daar doet hij niets voor en verdient flink aan. Het is ze gegund. En fiets repareren ( slag kost 40 daar) maar je snapt dat de deal niet doorgaat. Koop wel dat slot elders of online.
Op jouw slot betekent dat iets, maar op een fietsbel van 10€, een lamp van 20€ of een binnenband van 7€ blijft het rommelen in de marge. Die dingen moeten ook besteld worden, uitgepakt, in het rek gelegd, verkocht en soms gemonteerd worden...
Je kan je bijna de vraag stellen waarom je zelf geen fietsherstelplaats begint speciaal gericht op VanMoof fietsen. Je stelt het voor alsof je daar bijna slapend rijk mee wordt.
Goed plan VanMoof fietsenherstelplaats beginnen. (met specialisme in wielen overspaken) Zeker gezien de toekomst, binnen 2 jaar spatten al die (VM X3) SA naven uitelkaar. Je kan nu al aan de bak want Sram (VM S2) maakt geen versnellingsnaven meer.Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
[...]
Gigantisch in de orde van ... 30%?
Op jouw slot betekent dat iets, maar op een fietsbel van 10€, een lamp van 20€ of een binnenband van 7€ blijft het rommelen in de marge. Die dingen moeten ook besteld worden, uitgepakt, in het rek gelegd, verkocht en soms gemonteerd worden...
Je kan je bijna de vraag stellen waarom je zelf geen fietsherstelplaats begint speciaal gericht op VanMoof fietsen. Je stelt het voor alsof je daar bijna slapend rijk mee wordt.
VanMoof doet mij denken aan Kronan. Mega marketing, fiets ziet er "kek" uit, echter inelkaar gezet met het oog op "kek", kwaliteit komt op de 2e plaats. Helaas gaan steeds meer fietsfabrikanten deze kant op.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Ze moeten gewoon niet zeiken doen wat hun naam zegt: fietsen maken. Niet blijven zeuren over concurrentie op internet. Het enige dat ze ermee bereiken dat er straks (ook via internet) een slimmerd opstaat die in dat gat springt en service verleent waar de consument op zit te wachten. Niet op een of andere ouwe zuurpruim die alleen maar klaagt over concurrentie. Daar ben je toch ondernemer voor? Ik wordt er iig niet door gestimuleerd om ineens een Gazelle bij hem te gaan kopen. Het zijn blijkbaar de nieuwe dino's...gedoemd uit te sterven. Of liever: panda's. Die zijn ook zo kieskeurig en gaan bij wijze van spreken dood met een Big Mac voor hun neus omdat ze alleen maar bepaalde bamboe willen eten. Dino's konden er niets aan doeneisbaer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:47:
[...]
Kopers van design fietsen zijn niet de klanten die voor een gazelle binnen stappen. Het is daarmee eerder extra omzet dan concurrentie.
Ik ben ook 2x weggelachen bij een FM voor de slag in het wiel. ‘Dat moet je maar lekker bij VM laten doen, ga ik niet proberen.’ Alsof het een heel innovatief wiel is? Ik heb ook nog aangeboden het wiel er zelf uit te halen, maar dat was niet de oplossing. Ook met mijn andere fiets kunnen zij niet op mijn klandizie meer rekenen. Op zoek naar een andere, of maar gewoon even langs VM hier in Amsterdam.
Logisch toch?heval schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:31:
Van Moof is te beroerd om zelf service te verlenen als je niet in Amsterdam woont.
Geen idee hoeveel werk een slag eruit halen is, maar veel zal een FM er niet op verdienen. Kan wel snappen dat ie dan zegt: zoek het lekker uit, kopen via internet is toch zo fantastisch?
Haters everywhere but I don’t really care
Je snapt toch dat het 10 keer moeilijker is om dat service netwerk uit te rollen dan om fietsen te bouwen op 1 locatie en dan dozen wereldwijd te verschepen.mphilipp schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:22:
[...]
Het enige dat ze ermee bereiken dat er straks (ook via internet) een slimmerd opstaat die in dat gat springt en service verleent waar de consument op zit te wachten. Niet op een of andere ouwe zuurpruim die alleen maar klaagt over concurrentie.
Stel je maar eens voor dat je Service Manager wordt van VM in Benelux.
Je wil een mooi dekkend netwerk zodat je in/nabij elke stad met meer dan 50k inwoners een Servicepunt hebt.
Je gaat dan niet overal winkels huren, inrichten, branden, een "filiaalhouder" zoeken en personeel aanwerven. Dat duurt jaren, en kost je fortuinen.
Nee, je zoekt dan bestaande fietsenwinkels en je probeert die te overtuigen om een serviceovereenkomst te tekenen, een stock te nemen van onderdelen en tegen een bepaalde vergoeding je garanties op te lossen.
Probleem is dat er heel weinig goede FM daarop zitten te wachten. Ze hebben al akkoorden met fabrikanten waar ze ook voor mogen verkopen, en sommigen daarvan met hoge servicevereisten en toonzaalvereisten. (ik denk dat je in een winkel van 60m2 geen Riese&Müller zal krijgen).
Die zitten dus niet te wachten op lekke of kromme VanMoof fietsen.
Je kan ook proberen om de "rijdende herstellers" aan te spreken, maar dan zal je toch een verdienmodel moeten voor leggen, en je spreekt iedere keer met één mannetje dat een paar herstellingen per week kan doen. Die mensen moeten dan nog wat getraind worden om ook de electronica te kunnen herstellen. Kost ook weer tijd, geld en mankracht.
Capaciteit opbouwen .... niet makkelijk.
Oef dat weet ik niet hoor. De marges zijn, zoals al eerder aangegeven, ook laag. Het schroeven aan een fiets die nogal wisselende kwaliteit heeft, lijkt me voor een fietsenmaker ook een risico. Als je het probeert te fixen en er gaat iets kapot (want brakke kwaliteit), waar is dan je marge? Poef. Ik zou het risico ook niet nemen.Wheeliemaker schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:45:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door ArchitectOfDoom op 02-09-2020 15:31 ]
Is dat niet juist een risico op meer winst?Aerevan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:28:
Het schroeven aan een fiets die nogal wisselende kwaliteit heeft, lijkt me voor een fietsenmaker ook een risico.
Als je het probeert te fixen en er gaat iets kapot (want brakke kwaliteit), waar is dan je marge?
Als er iets stuk gaat, heb je de gelegenheid om de klant de kosten van het opnieuw spaken van het wiel c.q. een compleet nieuw wiel te rekenen, i.p.v. alleen maar het richten.
Haha... als ik een wiel laat richten, en een week later zitten de spaken los, of het wiel is terug krom, dan ga ik geen tweede keer betalen.... Dat is garantie.maxnl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:08:
[...]
Is dat niet juist een risico op meer winst?
Als er iets stuk gaat, heb je de gelegenheid om de klant de kosten van het opnieuw spaken van het wiel c.q. een compleet nieuw wiel te rekenen, i.p.v. alleen maar het richten.
Ik weet het heeft niks met fietsmakers te maken... maar hierbij nog 2 reviews van de S3 die ik online tegen kwam afgelopen dagen. Beiden uit de US en ze hebben enkele weken met de S3 mogen fietsen. Prima reviews met ook kritiekpunten..
YouTube: VanMoof S3 Review: No Sweat!
YouTube: Vanmoof S3 electric bike review: Más turbo por favor!
De S3 is een combinatie van een Tesla en een Ikea stoel
YouTube: VanMoof S3 Review: No Sweat!
YouTube: Vanmoof S3 electric bike review: Más turbo por favor!
De S3 is een combinatie van een Tesla en een Ikea stoel
[ Voor 13% gewijzigd door ZiSE op 02-09-2020 17:05 ]
Ik zeg ook niet dat Van Moof dat moet doen. Maar gewoon een handigerd die service verleent aan fietsen waar de 'fietsenmaker' zijn neus voor ophaalt. Ik roep ook maar wat. Ik heb geen plan liggen. Ik fulmineer alleen tegen die zogenaamde ondernemers die bang zijn voor concurrentie. Waarschijnlijk zijn zij, net als een heleboel andere 'ondernemers' in andere branches volkomen verrast door webshops en allerlei dienstverlening via internet (wat al 20 jaar is aangekondigd) en kunnen ze nu alleen maar piepen.Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:13:
[...]
Je snapt toch dat het 10 keer moeilijker is om dat service netwerk uit te rollen dan om fietsen te bouwen op 1 locatie en dan dozen wereldwijd te verschepen.
Stel je maar eens voor dat je Service Manager wordt van VM in Benelux.
Je wil een mooi dekkend netwerk zodat je in/nabij elke stad met meer dan 50k inwoners een Servicepunt hebt.
Ik snap ook wel dat het niet makkelijk is. Maar de houding van die 'fietsenmakers' is gewoon dom. Handel is handel. Zoals ik al zeg: hun houding zorgt echt niet voor minder handel aan de kant van Van Moof of andere internet fietshandelaren. En ik ga ook niet ineens een fiets bij hen kopen.
By the way: ik heb geen idee hoe dat werkt in fietsenland, en ik denk dat men er niet om staat te springen, maar Van Moof had ook met bestaande fietsenwinkels kunnen gaan samenwerken voor reparatie en onderhoud. Kost ook wat moeite, en ze zullen wel geld willen zien oid, want ze zullen het aanmerken als 'hulp aan de concurrent'. Alleen een echte ondernemer ziet de kansen. Er zijn gewoon mensen die graag een Van Moof willen. Nou ja, deal with it, en zorg dat je die klanten ook kunt helpen. Misschien niet met een fiets, maar dan met onderhoud en accesoires. Doe iets. Wees ondernemer.
Ik denk dat je mijn bijdrage niet helemaal gelezen hebt.mphilipp schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:23:
[...]
By the way: ik heb geen idee hoe dat werkt in fietsenland, en ik denk dat men er niet om staat te springen, maar Van Moof had ook met bestaande fietsenwinkels kunnen gaan samenwerken voor reparatie en onderhoud. Kost ook wat moeite, en ze zullen wel geld willen zien oid, want ze zullen het aanmerken als 'hulp aan de concurrent'. Alleen een echte ondernemer ziet de kansen. Er zijn gewoon mensen die graag een Van Moof willen. Nou ja, deal with it, en zorg dat je die klanten ook kunt helpen. Misschien niet met een fiets, maar dan met onderhoud en accesoires. Doe iets. Wees ondernemer.
Een goede FM heeft in de periode Maart tot September werk zat, die staat niet te wachten op kromme wielen en lekke banden.
Als ze meer zijn dan een 1-2 mansbedrijf, dan is hun uitdaging net om de werkplaats te vullen in de winterperiode, anders zit je personeel te betalen om ringsleutels op te poetsen.
Trouwens, het vak fietshersteller staat in België bij de knelpuntberoepen. Ga er maar eens een paar aanwerven.
Niemand zal je beletten om een fiets op het web te kopen, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat niet elke FM de rode loper voor je uitrolt en jou direct zal helpen.
Nog eens, er zijn andere merken die het wel voor elkaar krijgen, alleen kost dat wat moeite.
Nee, dat heb ik gelezen, en daar hebben meer bedrijfstakken last van. Maar dat neemt niet weg dat zij ook de neus ophalen voor fietsen die niet uit de reguliere handel komen. Ik heb geen boodschap aan hun problemen. Zij hebben een winkel die claimt fietsen te maken; ik heb een fiets die gemaakt moet worden...doe je werk. Maar goed, roepende en woestijn. Als er te weinig mensen fietsenmaker willen worden heeft dat ook een oorzaak. Pak dat dan aan ipv te zeuren over internet handel.Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:31:
[...]
Ik denk dat je mijn bijdrage niet helemaal gelezen hebt.
Een goede FM heeft in de periode Maart tot September werk zat, die staat niet te wachten op kromme wielen en lekke banden.
Hebben we het hier nu over FM of over VM?
Dat eerste is een beetje offtopic, de tweede niet.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
En wie moet het aanpakken?mphilipp schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:36:
[...]
Nee, dat heb ik gelezen, en daar hebben meer bedrijfstakken last van. Maar dat neemt niet weg dat zij ook de neus ophalen voor fietsen die niet uit de reguliere handel komen. Ik heb geen boodschap aan hun problemen. Zij hebben een winkel die claimt fietsen te maken; ik heb een fiets die gemaakt moet worden...doe je werk. Maar goed, roepende en woestijn. Als er te weinig mensen fietsenmaker willen worden heeft dat ook een oorzaak. Pak dat dan aan ipv te zeuren over internet handel.
Ik denk dat VanMoof het moet aan pakken, en ze doen het niet.
Let op:
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.