Dat lijkt me onzinnig. De motor zit immers in het voorwiel terwijl de versnellingsbak in het achterwiel zit. Er is geen reden waarom het versnellingsmechaniek zwaarder belast zou worden bij een hogere motorsnelheid. De snelheid an sich maakt niets uit, anders zou VM je ook moeten verbieden om op eigen kracht 35km/uur te rijden - sterker nog dat levert een veel zwaardere belasting op de achternaaf op omdat je dan alle kracht zelf levert via het achterwiel in plaats van dat de motor meehelpt.oscarwashere schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:31:
[...]
Dit lijkt mij een essentiële voetnoot in jouw probleem met de versnellingsbak. Ik wil het defect niet goed praten, maar het kan hier natuurlijk heel goed een gevolg van zijn. Je weet dat er een risico aan zit als je de 'happy mode' aanzet, zoals je ook kan verwachten dat het een zwaardere belasting is voor de accu en motor, is het dat dus wellicht ook wel geweest voor jouw 'versnellingsbak'...
Als dat een probleem zou zijn zouden naaf en schakelmechanisme letterlijk van papier maché gemaakt moeten zijn.
Zoals ik de werking van de happy mode begrijp leidt dat uberhaupt niet tot een hogere belasting van accu en motor. De motor levert immers niet méér vermogen, hij schakelt enkel niet uit bij 32 km/uur. Maar of ie nu 250W levert bij 31 km/uur of bij 36 km/uur maakt niets uit. Het gebruik van de boost-knop maakt wél uit, omdat je daarmee daadwerkelijk het geleverde vermogen opvoert naar 350W. Als de happy mode het mogelijk zou maken permanent het boostvermogen te gebruiken zou je wel een significant verschil merken in de belasting van accu en motor - maar nog altijd niets aan het achterwiel.