Aha, nou dan ben ik blij dat ik voor de S1v2 gegaan ben. Zojuist track en trace ontvangen voor morgen via DynaLogic. Kan ik mooi tijdens Pinksteren genieten van de VM. En zaterdag een testrit met de S3 in Utrecht. Kan ik mooi vergelijken in hoeverre ik de verbeteringen een verdubbeling qua prijs de moeite waard vind om 3mnd voor in de rij te staan.Daniel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:55:
[...]
Ik heb een S1 v1 (pre-order, met de rode remklauwen) en de boost is zelfs gecapped op minder, werkt tot ongeveer 21 km/uur dus net iets verder dan het schakelen naar de 2e versnelling. Dit heeft naar ik heb begrepen te maken met de maximale hoeveelheid vermogen die uit de accu gehaald kan worden.
Verder heb je wel gewoon de EU en US-settings, dus 32km/u maximaal.
v2 heeft boost tot 32 km/u op US-setting.
Omg, morgen zou hij geleverd worden (staat ook nog steeds in My VanMoof) maar nog geen trackingcode. Hopelijk precies nadat ik hier post dat er iets magisch gebeurd, maar anders zal het wel later?) worden..
Overigens qua zadelpen, om het eruit trekken iets te versoepelen even WD40 gebruiken? En daarna wellicht schoonmaken, insmeren met vet en op zijn plek zetten.
Overigens qua zadelpen, om het eruit trekken iets te versoepelen even WD40 gebruiken? En daarna wellicht schoonmaken, insmeren met vet en op zijn plek zetten.
[ Voor 28% gewijzigd door Giant87 op 28-05-2020 17:33 ]
Wat een verschil zeg, het is net dat beetje extra waardoor je niet het onbestemde gevoel hebt dat je iets mist en altijd tegen de limiet rijd. Alsof hij inhoud.Tilburgers schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:23:
[...]
Fijn voor je, hoop dat ie met die snelheid bevalt. Vind dat engels allemaal wel overdreven van Van Moof. Draven een beetje te ver door.
Nu ben ik echt een happy persoontje, als een malle naar huis geknald, heerlijk!
Dat Engelse is mij ook een beetje teveel van het goede, maar dit was toevallig een Engels sprekende dame, en uiteindelijk heeft het de hele dag voor vermaak gezorgd door de vele meertalige opmerkingen van collega's.

Mijn situatie is inderdaad goed afgelopen zo, maar hoe het nu écht zit... Ik heb er niets van gehoord tot op heden, dus ben benieuwd of er toch nog een belletje komt en het echt in de connectie zit tussen fiets en telefoon/app. (denk het niet) Maar het kan hé!oscarwashere schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:06:
[...]
Klinkt goed, fijn dat ze het zo gemakkelijk hebben kunnen aanpassen. Er is dus inderdaad toch echt een lijstje en de mogelijkheid om per fiets te begrenzen. Voor jouw situatie in ieder geval erg prettig.
Nu alleen nog op zoek naar een paar Premium aanvoelende handvatten, mijn handen zijn te groot voor deze dunne dingen. Iemand suggesties welke ze er op hebben gezet?
Er zijn veel minder lichte fietsen.Ferruginous Hwk schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:07:
Ik zie vooral de zwarte fietsen. Hebben de lichte versies dezelfde problemen qua afwerking?
Ik kwam o.a. tegen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/75UnBdS2jUfjOmtno08ESII0.jpg?f=user_large)
Dat was mijn probleem ook: de moeite om die kabel omhoog te duwen als er een slag in zit.
VanMoof heeft dat voor me gedaan, rook als iets als WD40.Giant87 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:31:
Omg, morgen zou hij geleverd worden (staat ook nog steeds in My VanMoof) maar nog geen trackingcode. Hopelijk precies nadat ik hier post dat er iets magisch gebeurd, maar anders zal het wel later?) worden..
Maar nogmaals:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAVo7BQgNVp8FswVBTA4cZRX.jpg?f=user_large)
Bij mij (en 2 andere users in de Facebook groep) is de clamp in het midden die altijd de zadelpen zal beschadigen, want dat steekt teveel uit naar binnen. (of het behoort meer naar rechts te zitten, of niet uit te steken als de zadelpen bout er helemaal uit is: het is mij niet duidelijk, maar ik ga in ieder geval m'n suspension seatpost met ander zadel er niet insteken)
No idea. In het begin kon de app dat niet tracken en volgens mij is de teller een paar keer gereset. Het zal ergens rond de 4000 liggen, mijn woon-werk afstand stelde niet zo veel voor en voor langere ritten is de fiets niet zo geschikt.peligro2k schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:59:
[...]
Hoeveel KM heb je inmiddels op je V1 gereden? Enig idee hoeveel de accu is gesleten? Ik twijfel nog steeds of ik mijn fietts met 2600 kilometer erop terug stuur naar de outlet.
Accu is wel duidelijk minder geworden, ik denk dat ik op standje 4 nog een kilometer of 35-40 kan. Dat was in nieuwstaat nog ongeveer 60. Dus accu zal nog zo’n 60-70% capaciteit hebben. Voor de afstanden die ik rij verder geen probleem. Je merkt wel dat hij duidelijk minder power levert als de accu onder de 25% komt en hij wordt vrij snel warm, wat volgens mij ook het geleverde vermogen beperkt.
Het is wel gebruikelijk dat elektronica zichzelf bewust beperkt als het warm wordt, uit bescherming tegen oververhitting en schade. Bij computer processors noemen we dit dynamic frequency scaling of throttling. Pure zelfbescherming dus, wat de duurzaamheid ten goede komt. Daarom is het goed je fiets zo koel mogelijk te houden.Daniel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:46: en hij wordt vrij snel warm, wat volgens mij ook het geleverde vermogen beperkt.
[ Voor 5% gewijzigd door oscarwashere op 28-05-2020 19:14 ]
Ja, ik weet het. Ik merk dat bij warm weer je behoorlijk vermogen inlevert als je meer dan ~10km achter elkaar met hoog vermogen rijdt. Je kan alleen moeilijk coolpacks gaan meenemen
Nee uiteraard niet, maar bijvoorbeeld je fiets zo veel mogelijk uit de zon stallen is misschien haalbaarder. Tijdens het fietsen lastig te voorkomen, maar ik denk dat het wat dat betreft een voordeel is dat hij onderaan de fiets in de buis zit, in plaats van achterop je bagagedrager zoals bij vrijwel elke andere ebike.Daniel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:53:
Ja, ik weet het. Ik merk dat bij warm weer je behoorlijk vermogen inlevert als je meer dan ~10km achter elkaar met hoog vermogen rijdt. Je kan alleen moeilijk coolpacks gaan meenemen
Dynalogic zou vandaag tussen 8 en 22u langs komen werd gisteren aangekondigd. Krijg ik net de melding: er is iets misgegaan tijdens de sortering, daarom komen we vandaag niet langs. Weet ik meteen weer waarom ik Dynalogic alles behalve logic vind: vertel dan wat er is misgegaan. Of iemand anders wordt blij gemaakt met een ongevraagde VM, of een Dynalogic medewerker is er mee gaan fietsen of wat is het? Ook het oorspronkelijke aflevertijdvak van 08u tot 22u is lekker breed.
Het is volgens mij toch nog steeds dezelfde 'Van Moof Kwaliteit', net zoals voorheen. Er is dus vrij weinig veranderd in de QA/QC afdeling. Die doen nog steeds hun werk niet (goed). Best jammer. Wacht op je fiets, krijg je 'm en dan is ie beschadigd voor ie uit de doos is, en heb je grote kans op beschadigen als je 'm op maat wilt maken. Loszittende boutjes/moertjes...het wekt niet heel veel vertrouwen.Patvs120 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:15:
[...]
Bij mij (en 2 andere users in de Facebook groep) is de clamp in het midden die altijd de zadelpen zal beschadigen, want dat steekt teveel uit naar binnen. (of het behoort meer naar rechts te zitten, of niet uit te steken als de zadelpen bout er helemaal uit is: het is mij niet duidelijk, maar ik ga in ieder geval m'n suspension seatpost met ander zadel er niet insteken)
En het zal best dat er hier en daar een goed exemplaar tussen zit, maar aangezien er geen 1.000.000 fietsen zijn verkocht in Nederland en ik toch best veel klachten hoor (hier en op FB) lijkt het erop dat er maar weinig mensen een probleemloos exemplaar hebben gekregen. En steeds hetzelfde verhaal: we hebben het onder controle, de problemen worden opgelost. Nou, Meneer Van Moof, de problemen hadden niet voorgekomen als je meer had geïnvesteerd in QA/QC en niet alles opbrassen aan marketing. Maar ja, sales is alles, en het is een hippe fiets, dus wie graag mooi rond rijdt, koopt 'm wel en neemt de problemen op de koop toe. Denken ze... Ik heb nog tot 8 juli. Zou zomaar kunnen dat ie de 10de alweer terug gaat. Liever een 'suffe' fiets die werkt dan een hip ding waar ik mij constant aan erger.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik vind de VanMoof fanboys nog interessanter (op Facebook) die dezelfde problemen hebben, maar het voor VanMoof (blijven) opnemen, onder het mom van: dat hoort er bij want wij zijn (trotse) early adopters.mphilipp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:52:
[...]
Het is volgens mij toch nog steeds dezelfde 'Van Moof Kwaliteit', net zoals voorheen. Er is dus vrij weinig veranderd in de QA/QC afdeling. Die doen nog steeds hun werk niet (goed). Best jammer. Wacht op je fiets, krijg je 'm en dan is ie beschadigd voor ie uit de doos is, en heb je grote kans op beschadigen als je 'm op maat wilt maken. Loszittende boutjes/moertjes...het wekt niet heel veel vertrouwen.
Of - tegen mij - je zeurt: 'jij bent zo'n lul die een iphone met 1 dode pixel terugstuurt' (ja, dat ben ik inderdaad
Moet ik VanMoof nog steeds zien als een soort Kickstarter project? *confused
[ Voor 5% gewijzigd door Patvs120 op 29-05-2020 11:14 ]
Pfoe, S3 levertijd zit nu op september, dat is wel heel pittig.
Er zijn vast geen shortcuts om hem sneller geleverd te krijgen denk ik?
Er zijn vast geen shortcuts om hem sneller geleverd te krijgen denk ik?
Bovenstaand gevoel kreeg ik ook toen ik deze week een proefrit maakte in Utrecht. Fiets reed overigens prima alleen de remmen piepten behoorlijk. Toen ik dat bij terugkomst meldde deden ze het voorkomen alsof ze dat nog nooit gehoord hadden. Ik kom het echter in veel reviews tegen. Op de vraag of er snelbinders op de bagagedrager kon kreeg ik een twijfelend bevestigend antwoord. Maar als ik naar de foto kijk van de vanmoof rear carrier zie ik nergens een uitsparing waar je standaard snelbinders in kan haken.Patvs120 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:12:
[...]
Ik vind de VanMoof fanboys nog interessanter (op Facebook) die dezelfde problemen hebben, maar het voor VanMoof (blijven) opnemen, onder het mom van: dat hoort er bij want wij zijn (trotse) early adopters.
Of - tegen mij - je zeurt: 'jij bent zo'n lul die een iphone met 1 dode pixel terugstuurt' (ja, dat ben ik inderdaad) Zij hebben allemaal een: 'hogere tolerance level'. En ze zeggen dat alles in 'de volgende batch' is opgelost. Net zoals alle S2 problemen aan het einde waren opgelost??
Zo gedragen zij zich wel. Hoewel dat weer een soort belediging is voor Kickstarter projecten die het wél goed doen. En er zijn er die blijven via Kickstarter leveren, en doen dat nog steeds heel goed.Patvs120 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:12:
[...]
Ik vind de VanMoof fanboys nog interessanter (op Facebook) die dezelfde problemen hebben, maar het voor VanMoof (blijven) opnemen, onder het mom van: dat hoort er bij want wij zijn (trotse) early adopters.
[knip]
Ik had dat idee al toen ik ooit aan een ES2 dacht. Erg mooie fietsen, maar blijkbaar nog veel problemen. Waren die problemen er ook al toen het nog geen elektrieke fietsen waren vraag ik mij af?
Ik wist dus eigenlijk wel dat het een soort hipster fiets is (niet beledigend bedoeld), maar het enthousiastme van de bezitters/fans is aanstekelijk. Ik ben bv geen groot fan van Apple. Dat komt niet door de kwaliteit, maar door alle beperkingen. Ik heb wel met al die spullen gewerkt, alles gekregen/bruikleen van de baas: iPod, iPad, iPhone, MacBook Pro...en als je dan iets aanwijst dat niet echt fijn werkt, krijg je altijd te horen 'maar dat moet je zus en zo doen'. Ja, dat wist ik wel, en dat was juist mijn punt: dat vind ik onhandig...
Maar goed, laat ik niet te pessimistisch zijn. Ik kijk wat het wordt. Is het niet goed, gaat ie terug. Want je kunt zeggen wat je wilt als fanboy, bij een Gazelle kun je gewoon zonder problemen je zadel verstellen. En daar is de lak gewoon al tientallen jaren goed. Dat soort dingen snap ik dus niet. Dat zijn nou de simpelste dingen die er bij de eerste prototypetests uit moeten komen. Maar blijkbaar is er weer volgens hippe methodes gewerkt, net als in de IT, waarbij je dus uiteindelijk nóg slechtere producten krijgt, maar de PO zijn kruisjes kan zetten en iets oplevert.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Had jij ook leverdag 29mei? Ik ook, maar gister niks gehoord qua verzending..Joosie200 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 09:50:
Dynalogic zou vandaag tussen 8 en 22u langs komen werd gisteren aangekondigd. Krijg ik net de melding: er is iets misgegaan tijdens de sortering, daarom komen we vandaag niet langs. Weet ik meteen weer waarom ik Dynalogic alles behalve logic vind: vertel dan wat er is misgegaan. Of iemand anders wordt blij gemaakt met een ongevraagde VM, of een Dynalogic medewerker is er mee gaan fietsen of wat is het? Ook het oorspronkelijke aflevertijdvak van 08u tot 22u is lekker breed.
Jup. Gisterenavond de verzendbevestiging vanuit VM, even daarop de track en trace code van Dynalogic. Krijg ik dus vanochtend bericht van verkeerde sortering/sorteringsfout.Giant87 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:44:
[...]
Had jij ook leverdag 29mei? Ik ook, maar gister niks gehoord qua verzending..
Het was niet m'n bedoeling Kickstarter projecten te beledigen, hahamphilipp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:43:
[...]
Waren die problemen er ook al toen het nog geen elektrieke fietsen waren vraag ik mij af?
Maar toen het nog geen Elektrische fietsen waren: daar zijn leuke interviews over met Taco Carlier.
(bij De Wereld Draait door 7 jaar geleden: YouTube: VANMOOF - De Wereld Draait Door "Succesvolle ondernemers" )
De missie was toen: de hele wereld op een fiets krijgen. En die fiets moet 'hufter proof' zijn. Dat was mede een reden dat zelfs de ES2 nog mechanische disc brakes kreeg: die zouden meer hufter proof zijn. En een ketting, ipv een belt (want die kan je doorknippen), etc. etc.
En volgens mij slaagden ze wel in dat doel. Die oude zijn een soort tanks: de nieuwe Kronan
[ Voor 9% gewijzigd door Patvs120 op 29-05-2020 11:55 ]
Dat is ook irritant ja! Wachten is moeilijk, haha..Joosie200 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:47:
[...]
Jup. Gisterenavond de verzendbevestiging vanuit VM, even daarop de track en trace code van Dynalogic. Krijg ik dus vanochtend bericht van verkeerde sortering/sorteringsfout.
Ja, dat snap ik niet goed. Een bel kun je toch net zo goed in een kettingkast stoppen. Beter zelfs, want een belt is niet bullet-proof. Op motorfietsen heb je ze hier en daar ook (HD voornamelijk) en er kan bv een kiezeltje tussen komen. Gesloten kettingkasten zijn sowieso altijd beter.Patvs120 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:51:
[...]
Maar toen het nog geen Elektrische fietsen waren: daar zijn leuke interviews over met Taco Carlier.
De missie was toen: de hele wereld op een fiets krijgen. En die fiets moet 'hufter proof' zijn. Dat was mede een reden dat zelfs de ES2 nog mechanische disc brakes kreeg: die zouden meer hufter proof zijn. En een ketting, ipv een belt (want die kan je doorknippen), etc. etc.
Ik denk dat de keuze om geen belt te doen eerder gemotiveerd wordt door een aanpassing aan het frame. Omdat een belt geen sluitschakel heeft, moet je je frame anders constueren omdat anders een belt omleggen een heel gedoe wordt. Ik denk dus eerder dat het een engineering probleem is vs de vereiste strakke look.
En in die presentatie hadden ze het erover dat een belt met worden gespannen af en toe. Maar een ketting ook, en andere merken hebben 'm gewoon zelfspannend gemaakt. Maar dan heb je weer een of andere constructie die bij een VM weer 'lelijk' gevonden wordt. Kan ik mij wel iets bij voorstellen.
Als het niet zoveel vermogensverlies zou opleveren en waarschijnlijk ook duur, zou een kardan ideaal zijn voor VM. Er zijn maar enkele fietsen met kardan. Ik zag ze 2 jaar geleden in Frankrijk, dat waren van die publieke fietsen en die moeten ook hufterproof zijn. Erg bijzonder.
:strip_exif()/f/image/lESoacjOhE8sVLwC5yj9ZyG7.jpg?f=fotoalbum_large)
11 jaar oude Parool recensie: https://www.parool.nl/nie...r-versnellingen~b9ef6041/mphilipp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:59:
[...]
Ja, dat snap ik niet goed. Een belt kun je toch net zo goed in een kettingkast stoppen. Beter zelfs, want een belt is niet bullet-proof.
Nu willen ze iedereen in de grote wereldsteden op een ebike krijgen voor woon-werk verkeer. En zeggen ze andere redenen waarom voor bepaalde onderdelen is gekozen. (al kan de motivatie voor zulke onderdelen, natuurlijk ook gewoon veranderen met de tijd).
Ik denk dat jouw hele verhaal over de belt drive (mbt frame) klopt, maar op dit moment blijft VanMoof voet bij stuk houden dat er een andere motivatie achterzit.
Minuut 42:00 Taco praat gister in podcast over waarom geen belt drive: https://micromobility.io/...g-s3/x3-with-taco-carlier
[ Voor 33% gewijzigd door Patvs120 op 29-05-2020 12:36 ]
Deze vraag heb ik pas ook hier gesteld. Iemand die weet of en zo ja welke snelbinders hier op passen?Ruben22 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:28:
[...]
. Maar als ik naar de foto kijk van de vanmoof rear carrier zie ik nergens een uitsparing waar je standaard snelbinders in kan haken.
Kan dit niet op de old-school manier door ze onder de wielmoeren aan te brengen? Hoe is dit bij de S2 geregeld?HBO88 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Deze vraag heb ik pas ook hier gesteld. Iemand die weet of en zo ja welke snelbinders hier op passen?
[ Voor 5% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 29-05-2020 14:21 . Reden: typo+aanvullende vraag ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Nog wachten tot 31 juli op mijn s3 op de hoop dat er alles fouten die er nu op zitten zijn verholpen.
Afbrekende onderdelen enzo en beschadigingen .
Alles wat hier al voorbij is gekomen
Hoe groot schatten jullie de kans dat hij eerder geleverd wordt?
Afbrekende onderdelen enzo en beschadigingen .
Alles wat hier al voorbij is gekomen
Hoe groot schatten jullie de kans dat hij eerder geleverd wordt?
[ Voor 15% gewijzigd door max.schollen op 29-05-2020 13:05 ]
Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van fietsen, maar als je het aan een fietsfabrikant vraagt die beltdrive heeft, zegt ie precies hetzelfde over de ketting wat Carlo over de belt zegt. Fietsenmakers zeggen ook dat een belt onderhoudsvrij is, en ik denk het ook. Een ketting moet je smeren, een belt niet. En wat is het probleem van een gesloten kettingkast? Ik snap dat argument ook niet. Een gesloten kettingkast is in mijn optiek altijd beter, of je nu ketting of belt hebt. Bij een ketting nog meer, omdat je 'm dan beter gesmeerd kunt houden.Patvs120 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:07:
[...]
Minuut 42:00 Taco praat gister in podcast over waarom geen belt drive: https://micromobility.io/...g-s3/x3-with-taco-carlier
Maar goed, ik kan ook alleen maar uitgaan van wat andere deskundologen zeggen. Iedereen heeft zijn eigen afwegingen. Punt is dat je op veel high-end e-bikes belt drives ziet en ik kan mij niet voorstellen dat het, zeker op die hele dure modellen dan slechter zou zijn. Uiteindelijk allemaal academisch, want het zit er niet op, dus houdt het op.
Taco zegt dat een ketting maintainance free is. Nou niet in mijn ervaring met reguliere fietsen. Het eerste onderdeel wat altijd stuk gegaan is de dynamo voor verlichting. En nr 2 was steevast de ketting (door roest, eraf lopen ivm niet gespannen zijn, wear/tear zelfs met dichte kast) Daarna de remkabels. Dynamo is weg, ter faveure voor andere oplossingen. Riem is in plaats van de ketting een alternatief. En mij lijkt het een veel beter onderhoudsarm product dan een ketting ooit kan zijn zelfs met kettingkast eromheen.mphilipp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:42:
[...]
Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van fietsen, maar als je het aan een fietsfabrikant vraagt die beltdrive heeft, zegt ie precies hetzelfde over de ketting wat Carlo over de belt zegt. Fietsenmakers zeggen ook dat een belt onderhoudsvrij is, en ik denk het ook. Een ketting moet je smeren, een belt niet. En wat is het probleem van een gesloten kettingkast? Ik snap dat argument ook niet. Een gesloten kettingkast is in mijn optiek altijd beter, of je nu ketting of belt hebt. Bij een ketting nog meer, omdat je 'm dan beter gesmeerd kunt houden.
Maar goed, ik kan ook alleen maar uitgaan van wat andere deskundologen zeggen. Iedereen heeft zijn eigen afwegingen. Punt is dat je op veel high-end e-bikes belt drives ziet en ik kan mij niet voorstellen dat het, zeker op die hele dure modellen dan slechter zou zijn. Uiteindelijk allemaal academisch, want het zit er niet op, dus houdt het op.
Ja, zo'n riem kan ongetwijfeld ook stuk gaan, maar lijkt me niet bloot te staan aan verslapping, roest of te weinig smeerolie. Een ketting is wel een stuk goedkoper wat zich vertaalt in een minder hoge kostprijs per ebike en dus kun je ze met een minder hoog prijskaartje verkopen. Het zou fijn zijn om per onderdeel bij een S4 upgrade packs te hebben.
Soort customize your own Van Moof:
schijfremmen of hydraulisch
Ketting of riem
Voor/midden/achtermotor
Type versnellingsnaaf
Type stuur
Type zadel
En afhankelijk van de gekozen opties staat er een meerprijs tegenover. Het is een gebruikelijk iets bij computers/laptop (extra geheugen, snellere cpu, meer opslag kost meer) maar bij fietsen is het qua model: ja of nee.
Zoals jij dat nu laat zien worden ze onbetaalbaar. Ze moeten dan 10 soorten fietsen maken. Nu doen ze massaproductie van 1 model. De opties zijn dingen die ze er los bij kunnen pleuren.Joosie200 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:29:
[...]
Het zou fijn zijn om per onderdeel bij een S4 upgrade packs te hebben.
Om nog even op de belt drive terug te komen: ze kunnen uitrekken, maar de betere belts zijn carbon versterkt en er zijn fietsen met een automatische spanner. Vuil kan de boel kapot maken, kleine steentjes bv die tussen de belt en het tandwiel gaan zitten bv. Maar ze zijn erg sterk tegenwoordig. Alles heeft zijn voor en nadelen. Het is een kwestie van afstrepen en toch ook voorkeur. Als ze voor die belt drive het frame moeten aanpassen, kan ik mij voorstellen dat ze het niet zonder meer willen. Tenzij het hele grote voordelen heeft. Carlo vindt van niet dus. Daar moeten we het dan mee doen. Of een hoop geld uitgeven aan de after market belt oplossing.
Weet iemand of je inmiddels het belsignaal van de S2 ook aan kunt passen?
Gisteren mijn Smart S op marktplaats verkocht. Zal nooit, maar dan ook nooit terugkeren naar VanMoof.
Zal gene uitgebreid jankverhaal hier neerzetten, maar de strekking is: Binnen 8 maanden is de fiets 3 keer terug bij VanMoof geweest.
Helaas ontvang je nooit enige vorm van compensatie.
Mocht je twijfelen? Bekijk dan eens de trustpilot. De eerste pagina bevat al 10 onvoldoende scores: https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com
Zal gene uitgebreid jankverhaal hier neerzetten, maar de strekking is: Binnen 8 maanden is de fiets 3 keer terug bij VanMoof geweest.
Mocht je twijfelen? Bekijk dan eens de trustpilot. De eerste pagina bevat al 10 onvoldoende scores: https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com
Wat ik gelezen heb is dat de bel aansturing bij de S2 niet geupdate kan worden.Triple-D schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:52:
Kan niet en zit ook niet in de planning, althans dat is het laatste van wat ik er van gelezen/gehoord heb.Triple-D schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:52:
| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |
TrustPilot is nog wel een interessant verhaal, omdat VanMoof daar de status heeft van:Jbk- schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:03:
Gisteren mijn Smart S op marktplaats verkocht. Zal nooit, maar dan ook nooit terugkeren naar VanMoof.
"This company regularly invites customers to leave a review' usually resulting in a higher rating.
Daarom scoort bijv. Veloretti zo goed op TrustPilot... en Reise & Muller zo laag.
Er zijn 1000+ Veloretti reviews van: 5 sterren 'de fiets arriveerde op de juiste dag".
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kZanlOWbdjLC2fgtyXpIbEAw.jpg?f=user_large)
Als VanMoof (tevreden) klanten soms vraagt om ook op TrustPilot wat te schrijven, moet je die score dus nog even omlaag bijstellen.
VanMoof heeft gister de TrustPilot score (weer) weggehaald van hun website en vervangen voor een quote uit een review van TheVerge.
:strip_exif()/f/image/XlnPDpg4kBndBZIDhcdrvnhU.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar stond eerst de TrustPilot score.
@Jbk - voor welke fiets ga je nu?
Union lite. Is geïnspireerd op de VanMoof.
- Shimano nexus 8 versnellingen
- Belt drive
- Magura velgremmen
- Voor en achterlicht in het frame
Paar honderd verloren op de VanMoof maar ik ben dolblij dat ik er vanaf ben

Je wilt niet weten hoe opgelucht ik me net voelde om m'n S3 weer terug in de doos te stoppen.Jbk- schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:33:
[...]
Paar honderd verloren op de VanMoof maar ik ben dolblij dat ik er vanaf ben
(na telefoontje met VanMoof om m'n return order pickup aan te vragen).
Jij 8 maanden volgehouden? Die fiets heeft mij in 3 dagen al knettergek gemaakt.
Trouwens er is leuke nieuwe Facebook forum post van degene die z'n tweede S3 kreeg (eerste kwam met kapot zadel en had hij teruggestuurd) *(spoiler alert: helemaal geen leuke post, de 2e had ook weer van alles)
[ Voor 19% gewijzigd door Patvs120 op 29-05-2020 18:51 ]
Toch jammer dat er veel mis gaat, want bij mij is er niets aan de hand en rijdt hij heerlijk. Ik zal niet weer het 'alleen de negatieve ervaringen worden gedeeld' speech opgooien, maar stiekem denk ik dat wel als ik op mijn eigen S3 en voorheen S2 probleemloos rond rijdt.
Blij dat er toch een handjevol mensen zijn zonder problemen. Begin nu door alle negatieve verhalen alsnog te twijfelen en ben verder aan het oriënteren. Ik zag laatst een Qonqer fiets. Zag er op zich ook best OK uit. Volgens mij ook een us setting. Uitneembare accuu. Versnellingen die je helemaal zelf mag regelen en een niet al te lange levertijd. Keuzes keuzes...
Het vervelende is dat VM met de S2 al een reputatie had opgebouwd dat de QC niet op orde was, en nu blijkt dat met de S3 wederom veel fietsen van de lopende band komen die niet in orde zijn. Als je een S3 bestelt dan weet je dus niet of je een goeie fiets gaat ontvangen of een bak met ellende.oscarwashere schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:29:
Toch jammer dat er veel mis gaat, want bij mij is er niets aan de hand en rijdt hij heerlijk. Ik zal niet weer het 'alleen de negatieve ervaringen worden gedeeld' speech opgooien, maar stiekem denk ik dat wel als ik op mijn eigen S3 en voorheen S2 probleemloos rond rijdt.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Waar ik benieuwd naar ben, en nog niets van heb gehoord van de nieuwe eigenaren van de S3: het harde geluid wat bij de testfietsen hoorbaar was als van 2 naar 3 werd geschakeld, is dit inderdaad verholpen bij de aan jullie geleverde fietsen? Zoals Van Moof meermaals had gezegd.
Eens en ook ik probeerde in dit forum de vibe positief te houden. Maar Oscar, jij en een handjevol andere op Facebook hebben een nette S3 geleverd. Kijk eens naar al die gebruikers met een S3 met schade? En dat komt niet allemaal door de vervoerder..oscarwashere schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:29:
Je 'voelt' het schakelen van 2 naar 3 iets meer dan de andere schakelmomenten, maar totaal niet storend. Ik denk dat het te vergelijken is met normaal handschakelen, alleen verwacht je het schakelen dan, en nu verrast het je soms. Voor mij geen issue. Ook geen problemen gehad met het zogenaamde 'doortrappen' wat ik eerder voorbij heb zien komen.matox1000 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:14:
Waar ik benieuwd naar ben, en nog niets van heb gehoord van de nieuwe eigenaren van de S3: het harde geluid wat bij de testfietsen hoorbaar was als van 2 naar 3 werd geschakeld, is dit inderdaad verholpen bij de aan jullie geleverde fietsen? Zoals Van Moof meermaals had gezegd.
Wellicht hadden ze de prijs beter in stand kunnen houden en in NL fabriceren, dat had toch super geweest en tevens een hoger afwerkingsniveau en kortere shipments.eisbaer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:41:
[...]
Het vervelende is dat VM met de S2 al een reputatie had opgebouwd dat de QC niet op orde was, en nu blijkt dat met de S3 wederom veel fietsen van de lopende band komen die niet in orde zijn. Als je een S3 bestelt dan weet je dus niet of je een goeie fiets gaat ontvangen of een bak met ellende.
Zo, het hele forum doorgelezen (pffff, dat heeft ff geduurd) maar ben nog nergens een antwoord tegengekomen op de volgende vraag: VanMoof zegt dat je een nieuwe accu krijgt indien je accu binnen 3 jaar minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit heeft. Maar hoe meet je dat? Ik denk wel een terugloop in actieradius te merken van mijn 1 jaar oude S2 maar ik vraag me af of eea objectief is vast te stellen?
Inderdaad, geen problemen mee gehad.Tilburgers schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:29:
[...]
Je 'voelt' het schakelen van 2 naar 3 iets meer dan de andere schakelmomenten, maar totaal niet storend. Ik denk dat het te vergelijken is met normaal handschakelen, alleen verwacht je het schakelen dan, en nu verrast het je soms. Voor mij geen issue. Ook geen problemen gehad met het zogenaamde 'doortrappen' wat ik eerder voorbij heb zien komen.
Zelfs tijdens de testrit stoorde ik me daar niet aan. Volgens mij maakte het schakelen (het electronic shifting gedeelde) van de test fiets veel meer geluid (raar 'zoom' geluid bij schakelen), nu is het stil.
Soms een 'clunk' geluid (van de Sturmey Archer hub) bij het schakelen, dat gebeurt wel. Maar ik ben een derailleur gewend! Vergeleken met sommige ongelukkige gear changes die ik dan heb, is dit super smooth.
Ik ben dit wel tegengekomen, waarschijnlijk op de VanMoof ING Facebook groep, dat VanMoof je accu kan uitlezen (als je die voor ze langsbrengt als Smartmodule, of met je hele fiets): zij kunnen zien (je oplaad cycli ) en hoeveel capaciteit je nog hebt.Dannykl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:16:
Zo, het hele forum doorgelezen (pffff, dat heeft ff geduurd) maar ben nog nergens een antwoord tegengekomen op de volgende vraag: VanMoof zegt dat je een nieuwe accu krijgt indien je accu binnen 3 jaar minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit heeft. Maar hoe meet je dat? Ik denk wel een terugloop in actieradius te merken van mijn 1 jaar oude S2 maar ik vraag me af of eea objectief is vast te stellen?
En dat is ongeveer de grootste fout die je kan maken...don't fuck with your superfans. Het is onbekend te weten hoeveel S3/X3s nu zijn uitgeleverd maar het zullen er in de orde van enkele honderden zijn denk ik, voornamelijk geleverd aan de grootst mogelijke fans die VM heeft. Als daartussen al weer tientallen (?) fietsen zitten waar grote of kleine dingen mis mee zijn...terwijl je al een reputatie hebt van QC issues. Het voelt gewoon amateuristisch aan, zeker zoiets als de krassen op de zadelpen. Dat is simpelweg slecht design. Het is bijna ondenkbaar dat dat niet is opgevallen in het preproductieproces, en dus is de logische conclusie dat het is gezien en goedgekeurd op deze manier.eisbaer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:41:
[...]
Het vervelende is dat VM met de S2 al een reputatie had opgebouwd dat de QC niet op orde was, en nu blijkt dat met de S3 wederom veel fietsen van de lopende band komen die niet in orde zijn. Als je een S3 bestelt dan weet je dus niet of je een goeie fiets gaat ontvangen of een bak met ellende.
De reclameboodschap is goed op orde maar de beste marketing is toch ook een positieve eerste ervaring met je product, zeker als je mensen er op laat wachten. Als je ze vervolgens een fiets in de handen drukt waar van alles mis mee is kan iemand nog zo'n grote fan zijn, dan komen ze niet meer terug.
Zadelpen update:Daniel schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:32:
[...]
Het voelt gewoon amateuristisch aan, zeker zoiets als de krassen op de zadelpen. Dat is simpelweg slecht design. Het is bijna ondenkbaar dat dat niet is opgevallen in het preproductieproces, en dus is de logische conclusie dat het is gezien en goedgekeurd op deze manier.
De reclameboodschap is goed op orde maar de beste marketing is toch ook een positieve eerste ervaring met je product, zeker als je mensen er op laat wachten. Als je ze vervolgens een fiets in de handen drukt waar van alles mis mee is kan iemand nog zo'n grote fan zijn, dan komen ze niet meer terug.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAVo7BQgNVp8FswVBTA4cZRX.jpg?f=user_large)
Dat metalen ding in het midden, kan je heel makkelijk wegduwen, dus dat zou eigenlijk geen kras moeten kunnen veroorzaken. (tenzij je de zadelbout niet los genoeg draait)
Al die andere krassen, gebruikers zeggen dat om precies die reden, andere merken hun zadelpen soms insmeren met een soort vet.
VanMoof heeft in ieder geval nooit gereageerd op m'n private Tweet / en email erover.
Slechts 4 gebruikers hadden het probleem - van wat ik heb voorbij zien komen.
Op Facebook (officiele VanMoof Facebook groep) zegt VanMoof over de problemen: "small minority of cases, if not singular instances".
In het verlegde hiervan: hoe lang doen mensen hier gemiddeld met een e-bike? Als ik hoor hoeveel er stuk kan gaan, de batterij binnen drie jaar al fors afneemt en bij een storing je weken moet wachten totdat het verholpen is dan wordt ik erg huiverig om mijn gewone fiets door een electronisch exemplaar te vervangen.Dannykl schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:16:
VanMoof zegt dat je een nieuwe accu krijgt indien je accu binnen 3 jaar minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit heeft. Maar hoe meet je dat?
Mijn huidige fiets is 14 jaar oud, ondertussen een 'barrel' maar brengt me met piepen en kraken nog steeds naar de supermarkt en de sportclub. De enige 'storingen' in al die jaren waren een paar lekke banden, een geknapte remkabel en recent een in het slot afgebroken fietssleutel na de derde helft. Dingen die je zelf makkelijk kunt fixen, een fiets is voor mij echt een gebruiksvoorwerp.
Hebben jullie een VM naast jullie gewone fiets of kan het 'barrel' na aanschaf naar de dump? Hoe moet ik een e-bike vergelijken met een gewone fiets in het dagelijks gebruik. Kan je nog wel 'gewoon' fietsen als de electronica je in de steek laat? Hoe lang gaat hij gemiddeld mee voordat echt een nieuwe gekocht moet worden?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik neem aan dat je 'm retour doet en een ander exemplaar krijgt? Wat een arrogantie zeg, ''small minority, if not singular'', terwijl iemand net 2 duizend euro bij jou voor een fiets heeft betaald en dat ding bekrast en met deuken heeft gekregen. Ze zeggen er eigenlijk mee: 'we don't give a shit about those singular cases'.Patvs120 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:43:
[...]
Zadelpen update:
[Afbeelding]
Dat metalen ding in het midden, kan je heel makkelijk wegduwen, dus dat zou eigenlijk geen kras moeten kunnen veroorzaken. (tenzij je de zadelbout niet los genoeg draait)
Al die andere krassen, gebruikers zeggen dat om precies die reden, andere merken hun zadelpen soms insmeren met een soort vet.
VanMoof heeft in ieder geval nooit gereageerd op m'n private Tweet / en email erover.
Slechts 4 gebruikers hadden het probleem - van wat ik heb voorbij zien komen.
Op Facebook (officiele VanMoof Facebook groep) zegt VanMoof over de problemen: "small minority of cases, if not singular instances".
Begin inmiddels te geloven dat van Moof vooral veel praatjes heeft en het beste voorlopig links gelaten kan worden, tot ze hun zaakjes op orde hebben.
OT: Ook een proefrit op de Cowboy gehad, en inderdaad, zoals op het internet veel te lezen valt, wat een aandrijving! Veegt eigenlijk de vloer aan met die van van Moof. Alleen de zithouding is irritant omdat het stuur niet omhoog kan en ook weer vervangen moet worden, maar een serieuze kandidaat is het zeker. Wordt momenteel ook met 3 weken al geleverd, kreeg ik te horen. Hm, toch maar goed erover nadenken, iets zegt me dat die Cowboy op langere termijn voor een veel lekkerdere rijervaring en veel minder 'hoofdpijn' zal zorgen dan de van Moof.
Dat vind ik net zo’n onzinnig antwoord. Dit is toch massaproductie? Behalve dan de kleur is elke fiets exact gelijk. Dus als dit soort dingen bij bepaalde fietsen wel voorkomen en bij andere niet zijn de kwaliteitstoleranties in je productieproces blijkbaar zó ruim dat dit er doorheen komt. En heb je dus blijkbaar een bewuste keuze gemaakt alsnog naar je klanten te gaan shippen, ook al kent een deel van je leveringen kwaliteitsproblemen. Op deze aantallen zou elke fiets perfect moeten zijn.Patvs120 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:43:
Het is met inmiddels 4 jaar Electrified S-productie echt geen startup meer die zich kan verschuilen achter onervarenheid.
Dit gezegd hebbende ben ik wel echt benieuwd naar mijn fiets. Nog 6 dagen
Mijn ervaring tot op heden is dat ze zowel in de communicatie als in het nakomen van afspraken m.b.t. levering net zo arrogant of juist amateuristisch zijn. De communicatie is slecht, de fiets is niet op de afgesproken datum afgeleverd en ze kunnen ook niet precies aangeven wanneer deze wel komt. Het geeft, zoals door andere wordt aangegeven, weinig vertrouwen in het geval van problemen met de fiets in de toekomst. Mocht mijn fiets nog worden geleverd zal ik uiterst kritisch zijn en bij twijfel de fiets binnen de termijn terugsturen. Dan maar een minder hip model.
Ik geloof er heilig in dat VanMoof alle klanten naar tevredenheid wilt helpen. Dus als je zou gaan bellen / zeuren / klagen, dan komt er wel een oplossing uit. Ik ben echter het vertrouwen kwijt dat de S3 een goede fiets is - waar ik wel op hoopte (of dat VanMoof deze uberhaupt kan maken).Daan2020 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:18:
[...]
Ik neem aan dat je 'm retour doet en een ander exemplaar krijgt? Wat een arrogantie zeg, ''small minority, if not singular'', terwijl iemand net 2 duizend euro bij jou voor een fiets heeft betaald en dat ding bekrast en met deuken heeft gekregen. Ze zeggen er eigenlijk mee: 'we don't give a shit about those singular cases'.
(oorzaak: mijn krassen wegspuiten, wat ik andere klanten heb zien overkomen terwijl ik moest wachten op mijn fiets, kwaliteit van de verf/remmen, moeten bellen met VanMoof, lange termijn hoofdpijn die ik wil besparen de komende 3 jaar etc.)
En ik schrik van de Facebook reacties waar ze het normaal vinden dat de pre-order mensen als 'early adopter' met dit soort dingen te maken krijgen. "VanMoof gaat het voor je oplossen met de volgende batch!"
Ik wist niet dat ik een early adopter was? Ik zag het als een derde generatie fiets. Mijn fout.
Ik ga hem retour doen (hij is al terug in doos) en koop iets compleet anders.
[ Voor 3% gewijzigd door Patvs120 op 30-05-2020 11:37 ]
Hier wil ik wel even op inhaken, ik begrijp het gevoel helemaal als ik het zo her en der lees. En let op: ik heb een S2 uit de outlet gehaald, 44km op de teller. MAAR... mijn ervaring van nu één week is toch wel bijzonder positief. Dat is dus een week waarin ik heb besteld de 23e mei, inmiddels ontvangen en contacten gehad. Ik denk dat er bedrijven zijn die dat slechter doen!
Hij was gewoon in perfecte staat, verrassend slechts 44km op de teller. Eerste issue, de US settings had ik niet, dat leverde al wat meedenken hulp van jullie hier op, maar dat is daags erna door Vanmoof, na een heerlijk engelstalig telefoontje, opgelost door een reset van de fiets vanuit hun database. De vriendelijke dame belde mij zelfs terug gistermiddag met wat ze er aan gedaan hadden en dat het zou moeten werken weer. Dat is wel top vind ik. Ik in de tussentijd ook een belletje gedaan dat de spacers voor het stuur er niet bij zaten. Die lagen gisteren ook al kosteloos in de bus.
Oké, dit gaat niet over de S3, en ik ben zeker geen vanmoofie! (heb niet eens Facebook gelukkig) maar er wordt ook veel gesproken hier over de slechte communicatie. Tot nu toe, ben ik serieus blij met hoe vlotjes ze te bereiken zijn en dingen kunnen oplossen. Dat krijgt van mij een dikke duim omhoog.
Dat mag ook wel eens gezegd worden toch?
Dat mensen problemen hebben met levering door dynalogic, een bedrijf wat helaas hier in woerden zit... is iets waar vanmoof zich eens op moet beraden. Lokaal heten ze de ongeveer de "witte busjes brigade" die net als wij op de fiets alleen het motto gas erop kent.. met de gevolgen van dien, schade en slechte planning. Lees tussen de regels en je snapt me wel.
Wat vanmoof ook beter zou kunnen doen, is zorgen dat je een betere site en communicatieve ervaring in je eigen taal krijgt. to much engels!
Maar in het geheel, ik heb geen klagen over ze. Ik wist wat ik bestelde, het is geen 3k tot 5k luxe ebike. En dat heb ik ook gekregen. Ik vind het een poepie stoere fiets, ben bij de start van een ebike revolutie in het algemeen nu, maar die niet alleen door vanmoof is ingezet.
Ander ding waar ik wél over nadenk, als ik er tzt zin in heb en weet hoe ik de accu er uit kan krijgen (Voor tijdens die werkzaamheden) is de kans groot dat ik er wel degelijk een split frame van wil gaan maken voor een belt. Want die filosofie hebben ze helemaal mis met die ketting!
Hij was gewoon in perfecte staat, verrassend slechts 44km op de teller. Eerste issue, de US settings had ik niet, dat leverde al wat meedenken hulp van jullie hier op, maar dat is daags erna door Vanmoof, na een heerlijk engelstalig telefoontje, opgelost door een reset van de fiets vanuit hun database. De vriendelijke dame belde mij zelfs terug gistermiddag met wat ze er aan gedaan hadden en dat het zou moeten werken weer. Dat is wel top vind ik. Ik in de tussentijd ook een belletje gedaan dat de spacers voor het stuur er niet bij zaten. Die lagen gisteren ook al kosteloos in de bus.
Oké, dit gaat niet over de S3, en ik ben zeker geen vanmoofie! (heb niet eens Facebook gelukkig) maar er wordt ook veel gesproken hier over de slechte communicatie. Tot nu toe, ben ik serieus blij met hoe vlotjes ze te bereiken zijn en dingen kunnen oplossen. Dat krijgt van mij een dikke duim omhoog.
Dat mensen problemen hebben met levering door dynalogic, een bedrijf wat helaas hier in woerden zit... is iets waar vanmoof zich eens op moet beraden. Lokaal heten ze de ongeveer de "witte busjes brigade" die net als wij op de fiets alleen het motto gas erop kent.. met de gevolgen van dien, schade en slechte planning. Lees tussen de regels en je snapt me wel.
Wat vanmoof ook beter zou kunnen doen, is zorgen dat je een betere site en communicatieve ervaring in je eigen taal krijgt. to much engels!
Maar in het geheel, ik heb geen klagen over ze. Ik wist wat ik bestelde, het is geen 3k tot 5k luxe ebike. En dat heb ik ook gekregen. Ik vind het een poepie stoere fiets, ben bij de start van een ebike revolutie in het algemeen nu, maar die niet alleen door vanmoof is ingezet.
Ander ding waar ik wél over nadenk, als ik er tzt zin in heb en weet hoe ik de accu er uit kan krijgen (Voor tijdens die werkzaamheden) is de kans groot dat ik er wel degelijk een split frame van wil gaan maken voor een belt. Want die filosofie hebben ze helemaal mis met die ketting!
Ik heb hier een tijdje als een kat vanuit de boom de recenties hier en ook elders gelezen (reddit)...klinkt helaas absoluut niet positief. Ik wil de fiets (X3) hier in het buitenland bestellen, evenals een aantal collega's van mij...maar we wachten wel eventjes.
Als dit werkelijk de communicatie hier (in Japan) ook zo is, en de aflevering(skwaliteit)....nou dan wens ik ze veel succes maar dan is het snel over and out (ook mbt communicatie alleen in het Engels) in ieder geval hier.
Amsterdamse arrogante lefgozertjes mentaliteit met een veel te hoog VOC gehalte (ongeacht het product) wordt lastig om dat lang vol te houden, zeker met veel concurrentie.
Daarnaast lees ik nog geen reviews van de X3, worden deze al wel geleverd?
Als dit werkelijk de communicatie hier (in Japan) ook zo is, en de aflevering(skwaliteit)....nou dan wens ik ze veel succes maar dan is het snel over and out (ook mbt communicatie alleen in het Engels) in ieder geval hier.
Amsterdamse arrogante lefgozertjes mentaliteit met een veel te hoog VOC gehalte (ongeacht het product) wordt lastig om dat lang vol te houden, zeker met veel concurrentie.
Daarnaast lees ik nog geen reviews van de X3, worden deze al wel geleverd?
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Zojuist een testritje gemaakt op de S3 in het zwart. Helaas op EU stand dus met zelf doortrappen langs de Utrechtse singel haalde ik max 30km/u. Werkt vooral in gebieden waar je naast het fietspad alleen de autobaan hebt. Niet bij fietspaden met voetgangers er vlakbij dus in de binnenstad zelf. En toch was langs de oude gracht de boostknop dan weer nice om snel weg te accelereren. 18kg mag qua gewicht dan wel licht genoemd worden qua ebike maar ik vind het nog aan het gewicht. Denk niet dat je hem makkelijk op en af tilt in een flatgebouw waar de lift stuk is.
Ik kon de schakelmomenten niet bepalen zonder app, al merkte ik tijdens het fietsen wel het doorklikken tijdens een schakelmoment rondom de 25km/u. Best wel vervelend in het begin, maar ik was er snel aan gewend. Kicklock is een geinige gadget, maar ik zou wel degelijk een zichtbaar hangslot erbij gebruiken om de/het idee: hey, een fancy bike die niet op slot staat voor de buitenstaander weg te nemen. Idem met de fancy alarmgeluiden, even optillen en in het busje zetten en weg issie.
Dus een prima eerste indruk, het fietst lekker en ziet er slick uit in zwart (babyblauw vind ik persoonlijk afbreuk doen aan de looks) Maar nogmaals: ik vraag me af of ik het gemis aan kicklock, hydraulische remmen ga missen met mijn S1 v2. En de S3 zal wel een nog betere accu hebben, maar voor die dingen ga ik niet 900 euro / net geen 50% meer betalen.
Ik kon de schakelmomenten niet bepalen zonder app, al merkte ik tijdens het fietsen wel het doorklikken tijdens een schakelmoment rondom de 25km/u. Best wel vervelend in het begin, maar ik was er snel aan gewend. Kicklock is een geinige gadget, maar ik zou wel degelijk een zichtbaar hangslot erbij gebruiken om de/het idee: hey, een fancy bike die niet op slot staat voor de buitenstaander weg te nemen. Idem met de fancy alarmgeluiden, even optillen en in het busje zetten en weg issie.
Dus een prima eerste indruk, het fietst lekker en ziet er slick uit in zwart (babyblauw vind ik persoonlijk afbreuk doen aan de looks) Maar nogmaals: ik vraag me af of ik het gemis aan kicklock, hydraulische remmen ga missen met mijn S1 v2. En de S3 zal wel een nog betere accu hebben, maar voor die dingen ga ik niet 900 euro / net geen 50% meer betalen.
[ Voor 27% gewijzigd door Joosie200 op 30-05-2020 13:50 ]
Je kan een bike uit de outlet niet vergelijken met het fiasco wat sommigen meemaken met hun nieuwe s3. Jouw outletbike is natuurlijk al uitvoerig gecheckt en waar nodig gerepareerd, veel problemen zul je op korte termijn dan ook niet mee ervaren, ga ik vanuit. Dat ze wat dingen nasturen is natuurlijk om te voorkomen dat je de bike zelfs voor de outletprijs alsnog terugstuurt en zij weer met een oud model opgescheept zitten.BAMMER schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:53:
Hier wil ik wel even op inhaken, ik begrijp het gevoel helemaal als ik het zo her en der lees. En let op: ik heb een S2 uit de outlet gehaald, 44km op de teller. MAAR... mijn ervaring van nu één week is toch wel bijzonder positief. Dat is dus een week waarin ik heb besteld de 23e mei, inmiddels ontvangen en contacten gehad. Ik denk dat er bedrijven zijn die dat slechter doen!
De vraag is meer waarom gloednieuwe s3's met krassen, deuken en verbogen wielen geleverd worden en dat wordt afgedaan als iets wat maar een hoge uitzondering is in plaats van als een sodemieter je excuses aan te bieden en met spoed voor een perfecte vervanging te zorgen, zoals elk ander fatsoenlijk bedrijf betaamt.
Dat ben ik ook zeker met je eens, dat zal ik niet tegenspreken. Ik zou het zelf ook niet accepteren!Daan2020 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:30:
[...]
De vraag is meer waarom gloednieuwe s3's met krassen, deuken en verbogen wielen geleverd worden en dat wordt afgedaan als iets wat maar een hoge uitzondering is in plaats van als een sodemieter je excuses aan te bieden en met spoed voor een perfecte vervanging te zorgen, zoals elk ander fatsoenlijk bedrijf betaamt.
Sterker nog, verkondigen dat je een betere lak gaat gebruiken op je nieuwe fiets en betere QC gaat toepassen zou ik ze even breed uitgemeten als het mij overkwam.
Maar de de tendens dat ze niet bereikbaar zijn, nergens op reageren (los van de shit welke sommige s3 eigenaren ervaren) kan ik me niet in vinden. Er staat duidelijk op de site vermeld dat ze zoveel mail met vragen krijgen dat ze die niet op tijd kunnen beantwoorden momenteel. Bel vooral is er duidelijk aangegeven, en dat werkt! Zelf bij 4 of 5 mensen voor je ben je met een paar minuutjes in gesprek met ze.
In mijn persoonlijke geval naar tevredenheid opgelost.
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben is of de nu geleverde S3 fietsen met schade allemaal van dezelfde bezorgservice komen?
Bij het uitladen van mijn doos interesseerde het de bezorger ook geen reet dat hij hem zo zijn bus uit stuiterde namelijk..
Een goed werkende help/klachten/salesdesk is iets wat investering (letterlijk en figuurlijk) kost. In het geval van VanMoof zou ik altijd mailen - ik begrijp uit de comments hier dat er nog wel wat toezeggingen gedaan zijn en worden, Als dat via via mail is kun je altijd hieraan refereren.Er staat duidelijk op de site vermeld dat ze zoveel mail met vragen krijgen dat ze die niet op tijd kunnen beantwoorden momenteel. Bel vooral is er duidelijk aangegeven, en dat werkt! Zelf bij 4 of 5 mensen voor je ben je met een paar minuutjes in gesprek met ze.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Op YouTube kwam ik net een filmpje tegen over de Cowboy e-bike en daarbij viel het mij op dat het achterlicht daar bij gebruik van een bagagedrager deels werd geblokkeerd.
Nu is dit ook van toepassing bij de VanMoofs volgens mij. Een tas op je bagagedrager zorgt er volgens mij voor dat je achterlicht geblokkeerd wordt.. Of bijvoorbeeld een wat langere jas ook.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Nu is dit ook van toepassing bij de VanMoofs volgens mij. Een tas op je bagagedrager zorgt er volgens mij voor dat je achterlicht geblokkeerd wordt.. Of bijvoorbeeld een wat langere jas ook.
Dat probleem valt uit de afbeeldingen toch wel op te maken?Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:01:
Op YouTube kwam ik net een filmpje tegen over de Cowboy e-bike en daarbij viel het mij op dat het achterlicht daar bij gebruik van een bagagedrager deels werd geblokkeerd.
:strip_exif()/f/image/ul0r8yGLoOcJa5nb7u76u4Sf.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt inderdaad. De bagagedrager is sowieso vrij smal voor een tas oid, dus je hebt liever zij(fietstassen). Dat werkt bij mij wel prima.Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:01:
Vorige week vrijdag (22 mei) heb ik mijn VanMoof (Electified?) S3 gekregen, een dag eerder dan gepland. Inmiddels zijn we dus een week verder, dus tijd voor een verhaaltje.
Achtergrond
Even een klein stukje achtergrond over mijn VM-verhaal tot nu toe, zodat je weet in welke context mijn review is. Ik had in december 2018 een Electrified S2 besteld, welke ik in maart 2019 hebt gekregen. Deze heb ik ongeveer 1 jaar met veel plezier gebruikt. Voornamelijk om naar mijn vriendin (7km enkel) en naar een groter treinstation (15km enkel) te fietsen. Zeer regelmatig fietste ik naar dit station, om vervolgens verder per trein naar werk te gaan (en terug). Een retourtje was dus 30 km en ik had ongeveer 3300 km op de teller in de app staan. Grootste voordeel voor mij: de snelheid van het fietsen, zonder serieus bezweet te raken en dus de langere afstanden die je hierdoor fietst.
Toen bekend werd dat de S3 er aan kwam en wat de verbeteringen en de prijs zou worden, heb ik mijn S2 verkocht. Ik was niet ontevreden, maar de verbeteringen waren voor mij voldoende overtuigend. Bovendien was het een economische keuze. Ik had de S2 voor €2600 ‘early bird’ besteld, rond de tijd van verkoop was hij nieuw €3400. Hier op dit forum en op Facebook was al bekend dat de S3 nog slechts €2000 zou kosten, dus om voor een goede waarde de S2 te kunnen verkopen was dit het beste moment. Ik heb mijn S2 daarom voor €1650 verkocht, zonder Peace of Mind (want deze zou toen nog niet overdraagbaar zijn, daarover later meer), maar met bagagedrager. Mijn S3 heb ik met een pre-order ‘uitnodigingscode’ besteld, waardoor ik nu als een van de eersten op de fiets kan rondrijden.
Zodra we weer meer naar kantoor mogen, zal ik de fiets vooral weer gebruiken voor woon-werkverkeer. Met dit doel schrijf ik hier dan ook vooral over de fiets, maar ook voor recreatieve ritjes of ‘even boodschappen doen’ zal veel van mijn verhaal ook wel van toepassing zijn.
Uitpakken
Meteen valt op dat de fiets slim is verpakt. Met een koord, die voor de grootste fans later als broekriem kan functioneren, kan je de fiets uit zijn doos schuiven. De fiets staat aan voor- en achtereinde vast in een soort driehoeken van karton die als het ware een fietsenrek vormen. In het ene driehoek vinden we een gereedschapsdoos en handleidingen. De gereedschapsdoos bevat onder andere alle inbussleutels en steeksleutels die je nodig hebt. Ook worden er voor- en achter reflectoren, wiel-/zijreflectoren en wat ketting smeersel meegeleverd.
De grootste delen in het frame zijn met schuimen buisisolatie beschermd. Deze zitten vast met tiewraps, welke je niet hoeft door te knippen. Je kan het knopje indrukken om ze los te schuiven, waarna je de tiewraps hergebruikt. Doe dat ook, want 1 tiewrap komt later goed van pas.
Mijn fiets kwam gelukkig geheel schadevrij binnen. Ook de doos leek nog nagenoeg onbeschadigd. Ik had blijkbaar een goede DHL-bezorger te pakken, want in plaats van moeilijk te doen belde hij eerst even bij mij aan om te vragen of ik wilde helpen de doos uit zijn bus te tillen.
Assembleren
De grootste angst van ‘internetfietsen’ is misschien wel het in elkaar zetten van je bestelling. De Engelstalige handleiding met duidelijke afbeeldingen helpt je hier doorheen. Wie minder goed Engels kan lijkt genoeg te hebben aan de afbeeldingen. Ook is er een video te vinden op het Youtube kanaal van VanMoof, die je door alle stappen heen helpt. Aan jou de taak om het voorwiel, de elektrakabel van voorwielmotor naar frame, de trappers en het stuur te monteren dan wel af te stellen. Tijdens vrijwel het gehele proces van assembleren laat je de fiets staan in de driehoeken. Erg gemakkelijk, want hierdoor staat de fiets altijd stevig en recht. Als je de standaard zou gebruiken staat de fiets namelijk een beetje scheef natuurlijk. Bovendien rolt hij hierdoor niet.
De stappen zijn eenvoudig, maar ik maakte toch een klein foutje. De kabel van de voorwielmotor naar het frame dien je binnen de houder van het spatbord door te houden, alvorens je het mannetje en vrouwtje van de kabel in elkaar klikt. In het boekje stond dit duidelijk dan dat het in de video werd laten zien, dus in mijn enthousiasme had ik ze al vastgeklikt. Het was iets wat lastig om dit weer uit elkaar te krijgen, tot ergernis aan toe. Maar goed, het is gelukt en ik kon op de juiste manier verder. Let dus zelf even goed op. Dat ze lastig weer loskomen is natuurlijk een goed teken, want eigenlijk hoeft het ook niet meer los hierna.
Vervolgens stop je de kabel weg in de voorvork, waarna je hem afdekt met een plaatje en twee schroeven. Dit was wel flink pielen, er leek een soort slag in de kabel te zitten waardoor hij dubbelvouwde als je hem erin wilde schuiven. Ik gebruikte een van die bewaarde tiewraps om het plaatje en de kabel op zijn plek te houden, totdat ik de schroeven erin draaide. Daarna kon ik de tiewrap weer los schuiven, zonder te knippen dus zonder kans op lakschade door een schaar.
De volgende stappen zijn het afstellen van het zadel, stuur en indraaien van de trappers. Dit spreekt voor zich en de handleiding helpt je hierbij. Wil je het stuur hoger hebben, dan zitten er 2 ringen bij om het stuur te verhogen. Verderop in de handleiding bij ‘Finding your fit’ staat hoe je deze monteert. Dit kan ook later, maar goed als je toch bezig bent met het stuur. Ook verdiende mijn fietsstandaard nog even aandacht, want tijdens het trappen tikte de trapper hier tegenaan.
Wat vind ik ervan?
Aangezien ik na mijn proefrit al veel had geschreven over de verschillen tussen de S2 en S3, quote ik mijzelf en vertel ik hoe dit nu op mijn eigen fiets na een week is.
Motor
Vorig weekend heeft het enorm hard gewaaid. Een ware hel voor mijn hooikoortsklachten, maar wel goede omstandigheden om een e-bike op de proef te stellen. Met flinke wind tegen haal je de topsnelheid niet meer, maar ik denk ook niet dat je dit mag verwachten. Wel haal je een meer constante en hogere topsnelheid met wind tegen dan bij de S2. Bij echt flinke wind reed ik op de S2 meestal rond de 20 km/u. Dit kwam niet alleen door de motor, maar ook doordat hij boven de 18 km/u toch in de hoogste en eigenlijk te zware versnelling blijft (daarover later meer). Op de S3 bleef ik meestal rond de 28 km/u fietsen, met soms uitschieters omhoog of omlaag afhankelijk van de windvlagen.
Versnellingen
De vier versnellingen zijn wel erg prettig, ten opzichte van de twee die de S2 had. Zeker bij heuvel op, wind tegen, of meefietsen met vrienden zonder elektrische fiets. Bij dat laatste zet ik de ondersteuning meestal op 0 of 1. Ik vond dit bij de S2 altijd wat ongemakkelijk, want meestal rijd je dan rond de 18 km/u en dat is precies het schakelmoment. Hierdoor trapte je vaak net wat te zwaar. Bij de S3 heb ik hier geen last meer van.
Ook terugschakelen gaat dit keer automatisch(er). Bij de S2 moest je hiervoor even kort achteruittrappen. Dat was geen ramp, maar bij de S3 hoeft dit niet en dat is prettig. Vooral als je in de hoogste versnelling op een heuvel of viaduct af komt rijden, is het prettig dat gedurende het klimmen de fiets terugschakelt terwijl je gewoon kan doortrappen. Hetzelfde geldt voor wanneer het waait.
Remmen
Wat de remkracht betreft heb je iets geduld nodig. Ik begreep dat dit type remmen er behoefte aan hebben aan een ‘brake in period’. Even een paar keer flink remmen dus. Inderdaad, je merkt geleidelijk dat de remmen beter werken en jijzelf beter kent hoe de remmen presteren (dus hoe hard je zelf moet knijpen voor iets). Mijn tip is om dit ook echt te doen, zodat je niet onverwacht te hard of te zacht remt als je ergens voor moet remmen.
Tot slot valt op dat de voorrem duidelijk minder sterk is afgesteld dan de achterrem. Prettig voor mensen die niet zijn opgegroeid met fietsen denk ik, dan kukelen ze niet voorover als ze te hard remmen met hun voorrem. Ikzelf als Hollander ben hier minder blij mee, ik heb liever 2 remmen die gelijk aan elkaar werken. Of ik dit zelf nog kan afstellen heb ik nog niet verder onderzocht deze week.
Slimme functies
Over het voor- en achterlicht en de lichtsensor gesproken; deze lijkt (nog) niet goed te werken bij mij. In de app kan je kiezen of je de lichten aan, uit of automatisch wil schakelen. Ik heb hem op automatisch staan, maar mijn lampen branden permanent. Ik las in dit topic dat men de buitenste ring van de voorlamp en de ‘schijnwerper’ apart wilden laten schakelen. Dit lijkt ook een mogelijkheid, want bij Auto Wake Up en tijdens de installatie zag ik dat alleen de buitenste ring brandde. Wellicht zal dit met een update komen en lossen ze hopelijk ook de kennelijke overgevoeligheid van de lichtsensor aanpassen zodat de automatische stand beter werkt.
De connectie tussen de fiets en telefoon is dit keer merkbaar betrouwbaarder. Op de kaart in de app kan je de locatie van je fiets zien. Dit is gebaseerd op de laatste locatie waarop de fiets en telefoon met elkaar verbonden waren. Bij mijn S2 merkte ik regelmatig dat mijn fiets volgens de app nog ergens midden op mijn fietsroute stond, terwijl de fiets en ik allang op onze bestemming stonden. Bij de S3 heb ik dit tot nu toe nog niet gehad; het lijkt erop dat de fiets dus tijdens de rit beter verbonden blijft.
In de praktijk maakt dit het gemakkelijker om tijdens het fietsen te schakelen van ondersteuningsstanden in de app, omdat je tenslotte altijd bent verbonden. Schakelen moet anders tijdens stilstand, of in het geval van de S2 soms in de hoop dat je telefoon nog wel verbonden was. Al laat ik de ondersteuningsstanden tijdens de meeste ritten gewoon gelijk staan.
Tot slot klinkt het misschien stom, maar ik ben blij om te melden dat de bel (ding-dong geluid) deze keer wel goed werkt. Andere mensen herkennen het dit keer wel en gaan keurig op zij. Ook lijken mensen die nog wat verder voor mij uit zijn het geluid goed te horen. De analoge Knog Oi fietsbel die ik op mijn S2 had paste helaas niet op het dikke stuur van de S3, maar de digitale bel is dit keer goed genoeg dat ik geen analoge bel meer erbij zal kopen. De Knog Oi heb ik al verkocht, maar is nog steeds een mooie tip voor wie een S2 heeft, of wil proberen of de Knog Oi Large wel past op het dikkere stuur.
Linkje naar mijn eerdere ervaring/vergelijking na een proefrit op de S3 met mijn eigen S2, die ik hier telkens quote.
Achtergrond
Even een klein stukje achtergrond over mijn VM-verhaal tot nu toe, zodat je weet in welke context mijn review is. Ik had in december 2018 een Electrified S2 besteld, welke ik in maart 2019 hebt gekregen. Deze heb ik ongeveer 1 jaar met veel plezier gebruikt. Voornamelijk om naar mijn vriendin (7km enkel) en naar een groter treinstation (15km enkel) te fietsen. Zeer regelmatig fietste ik naar dit station, om vervolgens verder per trein naar werk te gaan (en terug). Een retourtje was dus 30 km en ik had ongeveer 3300 km op de teller in de app staan. Grootste voordeel voor mij: de snelheid van het fietsen, zonder serieus bezweet te raken en dus de langere afstanden die je hierdoor fietst.
Toen bekend werd dat de S3 er aan kwam en wat de verbeteringen en de prijs zou worden, heb ik mijn S2 verkocht. Ik was niet ontevreden, maar de verbeteringen waren voor mij voldoende overtuigend. Bovendien was het een economische keuze. Ik had de S2 voor €2600 ‘early bird’ besteld, rond de tijd van verkoop was hij nieuw €3400. Hier op dit forum en op Facebook was al bekend dat de S3 nog slechts €2000 zou kosten, dus om voor een goede waarde de S2 te kunnen verkopen was dit het beste moment. Ik heb mijn S2 daarom voor €1650 verkocht, zonder Peace of Mind (want deze zou toen nog niet overdraagbaar zijn, daarover later meer), maar met bagagedrager. Mijn S3 heb ik met een pre-order ‘uitnodigingscode’ besteld, waardoor ik nu als een van de eersten op de fiets kan rondrijden.
Zodra we weer meer naar kantoor mogen, zal ik de fiets vooral weer gebruiken voor woon-werkverkeer. Met dit doel schrijf ik hier dan ook vooral over de fiets, maar ook voor recreatieve ritjes of ‘even boodschappen doen’ zal veel van mijn verhaal ook wel van toepassing zijn.
Uitpakken
Meteen valt op dat de fiets slim is verpakt. Met een koord, die voor de grootste fans later als broekriem kan functioneren, kan je de fiets uit zijn doos schuiven. De fiets staat aan voor- en achtereinde vast in een soort driehoeken van karton die als het ware een fietsenrek vormen. In het ene driehoek vinden we een gereedschapsdoos en handleidingen. De gereedschapsdoos bevat onder andere alle inbussleutels en steeksleutels die je nodig hebt. Ook worden er voor- en achter reflectoren, wiel-/zijreflectoren en wat ketting smeersel meegeleverd.
De grootste delen in het frame zijn met schuimen buisisolatie beschermd. Deze zitten vast met tiewraps, welke je niet hoeft door te knippen. Je kan het knopje indrukken om ze los te schuiven, waarna je de tiewraps hergebruikt. Doe dat ook, want 1 tiewrap komt later goed van pas.
Mijn fiets kwam gelukkig geheel schadevrij binnen. Ook de doos leek nog nagenoeg onbeschadigd. Ik had blijkbaar een goede DHL-bezorger te pakken, want in plaats van moeilijk te doen belde hij eerst even bij mij aan om te vragen of ik wilde helpen de doos uit zijn bus te tillen.
Assembleren
De grootste angst van ‘internetfietsen’ is misschien wel het in elkaar zetten van je bestelling. De Engelstalige handleiding met duidelijke afbeeldingen helpt je hier doorheen. Wie minder goed Engels kan lijkt genoeg te hebben aan de afbeeldingen. Ook is er een video te vinden op het Youtube kanaal van VanMoof, die je door alle stappen heen helpt. Aan jou de taak om het voorwiel, de elektrakabel van voorwielmotor naar frame, de trappers en het stuur te monteren dan wel af te stellen. Tijdens vrijwel het gehele proces van assembleren laat je de fiets staan in de driehoeken. Erg gemakkelijk, want hierdoor staat de fiets altijd stevig en recht. Als je de standaard zou gebruiken staat de fiets namelijk een beetje scheef natuurlijk. Bovendien rolt hij hierdoor niet.
De stappen zijn eenvoudig, maar ik maakte toch een klein foutje. De kabel van de voorwielmotor naar het frame dien je binnen de houder van het spatbord door te houden, alvorens je het mannetje en vrouwtje van de kabel in elkaar klikt. In het boekje stond dit duidelijk dan dat het in de video werd laten zien, dus in mijn enthousiasme had ik ze al vastgeklikt. Het was iets wat lastig om dit weer uit elkaar te krijgen, tot ergernis aan toe. Maar goed, het is gelukt en ik kon op de juiste manier verder. Let dus zelf even goed op. Dat ze lastig weer loskomen is natuurlijk een goed teken, want eigenlijk hoeft het ook niet meer los hierna.
Vervolgens stop je de kabel weg in de voorvork, waarna je hem afdekt met een plaatje en twee schroeven. Dit was wel flink pielen, er leek een soort slag in de kabel te zitten waardoor hij dubbelvouwde als je hem erin wilde schuiven. Ik gebruikte een van die bewaarde tiewraps om het plaatje en de kabel op zijn plek te houden, totdat ik de schroeven erin draaide. Daarna kon ik de tiewrap weer los schuiven, zonder te knippen dus zonder kans op lakschade door een schaar.
De volgende stappen zijn het afstellen van het zadel, stuur en indraaien van de trappers. Dit spreekt voor zich en de handleiding helpt je hierbij. Wil je het stuur hoger hebben, dan zitten er 2 ringen bij om het stuur te verhogen. Verderop in de handleiding bij ‘Finding your fit’ staat hoe je deze monteert. Dit kan ook later, maar goed als je toch bezig bent met het stuur. Ook verdiende mijn fietsstandaard nog even aandacht, want tijdens het trappen tikte de trapper hier tegenaan.
Wat vind ik ervan?
Aangezien ik na mijn proefrit al veel had geschreven over de verschillen tussen de S2 en S3, quote ik mijzelf en vertel ik hoe dit nu op mijn eigen fiets na een week is.
Motor
Ook na een week rijden ben ik het hier nog met mijzelf eens. Je bereikt sneller de maximumsnelheid, ook met wind tegen of heuvel op. Bovendien met minder motorgeluid.oscarwashere schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:08:
De motor is inderdaad veel stiller dan die van de ES2, wat erg prettig is. Het motorgeluid bij de S2 was niet storend, maar een stille motor geeft een wat meer 'premium' gevoel. Daarnaast ervaarde ik ook duidelijk dat de motor krachtiger is. Op mijn S2 haalde ik met wind tegen nooit 32 km/u, maar meestal hoogstens 28 bij gemiddelde wind. Vandaag waaide het ook redelijk, en was het geen probleem om steady 32 te rijden (of daar dicht tegenaan). Bij wind mee of wind stil ging ik ook gemakkelijk harder dan dat. De motor stopt er dan mee, maar het voelt dit keer iets minder als een 'onderbreking' dan bij de S2. Hierdoor was het op de S3 duidelijk minder storend om rond de 32 km/u te blijven fietsen. Als je 33 km/u rijdt gaat de motor wel uit, maar dit voelt dus niet direct meer alsof je ineens extra gewicht moet trekken. Als je dan weer 'zakt' naar 32 km/u springt hij ook gewoon weer soepel bij.
Op mijn S2 trok ik bij stoplichten vaak sneller op dan scooters, ik denk dat dit bij de S3 nog meer zal zijn. De fiets trekt (ook zonder boost) sneller op en je bereikt ook eerder de topsnelheid. Dit zal ook een combinatie zijn met de versnellingen, waardoor niet alleen de motor maar ook jouw eigen kracht meer kracht leveren.
Vorig weekend heeft het enorm hard gewaaid. Een ware hel voor mijn hooikoortsklachten, maar wel goede omstandigheden om een e-bike op de proef te stellen. Met flinke wind tegen haal je de topsnelheid niet meer, maar ik denk ook niet dat je dit mag verwachten. Wel haal je een meer constante en hogere topsnelheid met wind tegen dan bij de S2. Bij echt flinke wind reed ik op de S2 meestal rond de 20 km/u. Dit kwam niet alleen door de motor, maar ook doordat hij boven de 18 km/u toch in de hoogste en eigenlijk te zware versnelling blijft (daarover later meer). Op de S3 bleef ik meestal rond de 28 km/u fietsen, met soms uitschieters omhoog of omlaag afhankelijk van de windvlagen.
Versnellingen
Inmiddels ben ik zoals verwacht meer gewend geraakt aan het automatisch schakelen. Soms lukt het mij ook om de tik tussen 2 en 3 niet te voelen, maar meestal merk je het toch wel een beetje. De kunst zit hem erin dat je niet te hard trapt op het moment van schakelen, dus dat je bijvoorbeeld niet precies dan aan het optrekken bent. Eenmaal geoefend beperk je de tikken dan aardig en worden ze in ieder geval minder storend. Dat laatste komt denk ik vooral doordat je de tik ‘verwacht’, je schrikt niet meer en weet erop te reageren.oscarwashere schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:08:
Inderdaad, de 4 versnellingen gaan nog niet erg soepel in elkaar over. Bij sommige schakelingen voel en hoor je een duidelijke tik. Ik kon niet direct ontdekken bij welke versnelling, want het kwam niet de hele tijd of even hard voor. Het lijkt wel te liggen aan hoeveel kracht je zelf op de pedalen zet. Goed om te noemen is echter dat ook bij de S2 het schakelmoment even wennen was. De S2 had twee versnellingen en hij schakelde meestal rond de 18 km/u. Bij de S2 leerde ik na een tijdje 'aan te voelen' wanneer de fiets zou gaan schakelen, en dan houd je daar vanzelf onbewust rekening mee. Ik hoop dat dit bij de S3 ook zo zal zijn. Ik ben vooral een fan van überhaupt elektrisch schakelen omdat je niet hoeft te stoppen met trappen, dus je hoeft nooit vaart te verminderen.
Hoe dan ook is het prettig om 4 versnellingen te hebben in plaats van 2. Bij de S2 had ik boven de 28 km/u namelijk al snel het gevoel dat je 'in het niets' trapt, of dat harder trappen je nog nauwelijks harder laat rijden. Ook bij harde wind tegen of heuvel op trapte hij wat zwaar in zijn 2e versnelling, maar ging hij niet terug naar 1 omdat je daarvoor te hard rijdt. De extra versnellingen maken het makkelijker om op te trekken en snelheid te maken.
De vier versnellingen zijn wel erg prettig, ten opzichte van de twee die de S2 had. Zeker bij heuvel op, wind tegen, of meefietsen met vrienden zonder elektrische fiets. Bij dat laatste zet ik de ondersteuning meestal op 0 of 1. Ik vond dit bij de S2 altijd wat ongemakkelijk, want meestal rijd je dan rond de 18 km/u en dat is precies het schakelmoment. Hierdoor trapte je vaak net wat te zwaar. Bij de S3 heb ik hier geen last meer van.
Ook terugschakelen gaat dit keer automatisch(er). Bij de S2 moest je hiervoor even kort achteruittrappen. Dat was geen ramp, maar bij de S3 hoeft dit niet en dat is prettig. Vooral als je in de hoogste versnelling op een heuvel of viaduct af komt rijden, is het prettig dat gedurende het klimmen de fiets terugschakelt terwijl je gewoon kan doortrappen. Hetzelfde geldt voor wanneer het waait.
Remmen
Het remmen ervaar ik als bijzonder stil. Je hoort uiteraard wel de wrijving tussen de remmen en de remschijven, maar niet langer storend of knarsend. Het geluid komt meer overeen met het over je bureau schuiven van een wat papieren.oscarwashere schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:08:
De S2 stond bekend om zijn knarsende remmen. Ik smeerde ze zo nu en dan, maar dat had nooit erg lang nut. Die herrie bij het remmen vond ik het grootste nadeel aan de S2, omdat het storend is en 'goedkoop' overkomt. Als je bij een stoplicht komt aanrijden en afremt wil je dat dat klinkt als een goede fiets, niet als een verroeste omafiets.
Tijdens mijn testrit heb ik geprobeerd goed op het remmen te letten, maar het is lastig hier kritisch over te zijn. Ik weet tenslotte niet goed wat normaal is, of welke remkracht je mag verwachten van dit type remmen. En bovendien, als je niet snel genoeg stilstaat, zou je zeggen dat je gewoon harder in je handremmen moet knijpen. Wel kan ik zeggen dat het remmen een stuk stiller was, en dat je meer gelijkmatig tot stilstand komt. Als je echt op volle snelheid rijdt en een noodstop maakt, gaan de banden uiteraard slippen. Dit moet je vooral niet te vaak doen dus, dus ook bij deze snelle fietst geldt dat je goed moet opletten in het verkeer. De remschijf leek iets tegen het remblokje van het voorwiel aan te lopen soms, maar dat lijkt mij een kwestie van juist afstellen.
De handremmen zelf (dus dat deel aan het stuur) voelden iets steviger aan en meer hufter-proof. De verbinding tussen handrem en remkabel lijkt steviger. Dat lijkt mij prettig voor in fietsenstallingen op het station, waar iedereen altijd maar zijn fiets zo snel mogelijk neer knalt.
Wat de remkracht betreft heb je iets geduld nodig. Ik begreep dat dit type remmen er behoefte aan hebben aan een ‘brake in period’. Even een paar keer flink remmen dus. Inderdaad, je merkt geleidelijk dat de remmen beter werken en jijzelf beter kent hoe de remmen presteren (dus hoe hard je zelf moet knijpen voor iets). Mijn tip is om dit ook echt te doen, zodat je niet onverwacht te hard of te zacht remt als je ergens voor moet remmen.
Tot slot valt op dat de voorrem duidelijk minder sterk is afgesteld dan de achterrem. Prettig voor mensen die niet zijn opgegroeid met fietsen denk ik, dan kukelen ze niet voorover als ze te hard remmen met hun voorrem. Ikzelf als Hollander ben hier minder blij mee, ik heb liever 2 remmen die gelijk aan elkaar werken. Of ik dit zelf nog kan afstellen heb ik nog niet verder onderzocht deze week.
Slimme functies
Het matrix display is ook in de dagelijks gebruik duidelijk minder fel dan bij zijn voorganger, maar meestal kan ik hem wel aflezen. Als het echt zonnig is dan heb je wel je hand nodig om even wat schaduw op het scherm te krijgen, zodat je het beter kan lezen. Verder valt op dat de led’s verschillende felheden hebben. De rand die het batterij figuur vormt is duidelijk minder fel dan de ledjes binnen deze rand die het batterijpercentage aanduiden. Wellicht brengt dit de mogelijkheid om middels een update het scherm feller te maken. Het zou wel luxe zijn als de lichtsensor voor het voor- en achterlicht ook wordt gebruikt om de felheid van het scherm te bepalen. Je wilt ’s nachts tenslotte niet verblind worden; vergelijk het met de nachtmodus van je navigatiesysteem.oscarwashere schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:08:
Ik heb de app niet gebruikt/gezien tijdens de proefrit, dus hierover kan ik niets zeggen. Wel lijkt de speaker (voor o.a. alarm en bel) iets luider. Zeker het nieuwe geluid van de bel is echt een verbetering. Met 32 km/u wil je op de smalle Amsterdamse fietspaden eigenlijk altijd wel even waarschuwen dat jij aan komt scheuren, naast dat je natuurlijk elke andere fietser dik inhaalt. Dit keer gingen mensen voor de digitale bel aan de kant, wat misschien logisch klinkt, maar de bel van de S2 was voor anderen niet herkenbaar als bel. Daarmee moest ik echt herhaaldelijk bellen of zelfs praten om mensen aan de kant te krijgen, simpelweg omdat ze niet herkennen dat iemand er langs wil. Uiteindelijk had ik dus een aparte, ouderwets analoge, bel op mijn S2 gezet. Dat hoeft straks niet meer.
Het display lijkt nagenoeg hetzelfde als bij de S2, enkel lijkt het nu alsof de lak laag nog meer over het display zit dan voorheen. Bij de S2 leek deze meer 'uitgesneden'. Op de donkere fiets was het nagenoeg net zo goed leesbaar als bij de S2, maar ik betwijfel of dit bij de lichte fiets ook zo zal zijn bij fel zon-/daglicht.
Over het voor- en achterlicht en de lichtsensor gesproken; deze lijkt (nog) niet goed te werken bij mij. In de app kan je kiezen of je de lichten aan, uit of automatisch wil schakelen. Ik heb hem op automatisch staan, maar mijn lampen branden permanent. Ik las in dit topic dat men de buitenste ring van de voorlamp en de ‘schijnwerper’ apart wilden laten schakelen. Dit lijkt ook een mogelijkheid, want bij Auto Wake Up en tijdens de installatie zag ik dat alleen de buitenste ring brandde. Wellicht zal dit met een update komen en lossen ze hopelijk ook de kennelijke overgevoeligheid van de lichtsensor aanpassen zodat de automatische stand beter werkt.
De connectie tussen de fiets en telefoon is dit keer merkbaar betrouwbaarder. Op de kaart in de app kan je de locatie van je fiets zien. Dit is gebaseerd op de laatste locatie waarop de fiets en telefoon met elkaar verbonden waren. Bij mijn S2 merkte ik regelmatig dat mijn fiets volgens de app nog ergens midden op mijn fietsroute stond, terwijl de fiets en ik allang op onze bestemming stonden. Bij de S3 heb ik dit tot nu toe nog niet gehad; het lijkt erop dat de fiets dus tijdens de rit beter verbonden blijft.
In de praktijk maakt dit het gemakkelijker om tijdens het fietsen te schakelen van ondersteuningsstanden in de app, omdat je tenslotte altijd bent verbonden. Schakelen moet anders tijdens stilstand, of in het geval van de S2 soms in de hoop dat je telefoon nog wel verbonden was. Al laat ik de ondersteuningsstanden tijdens de meeste ritten gewoon gelijk staan.
Tot slot klinkt het misschien stom, maar ik ben blij om te melden dat de bel (ding-dong geluid) deze keer wel goed werkt. Andere mensen herkennen het dit keer wel en gaan keurig op zij. Ook lijken mensen die nog wat verder voor mij uit zijn het geluid goed te horen. De analoge Knog Oi fietsbel die ik op mijn S2 had paste helaas niet op het dikke stuur van de S3, maar de digitale bel is dit keer goed genoeg dat ik geen analoge bel meer erbij zal kopen. De Knog Oi heb ik al verkocht, maar is nog steeds een mooie tip voor wie een S2 heeft, of wil proberen of de Knog Oi Large wel past op het dikkere stuur.
Mijn vriendin zal in augustus haar S3 Light krijgen, dus ik ben erg benieuwd of er al verschil zit tussen haar oplage en die van mij straks.oscarwashere schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:08:
Hopelijk hebben jullie iets aan dit onwijs lange verhaalVragen altijd welkom.
Linkje naar mijn eerdere ervaring/vergelijking na een proefrit op de S3 met mijn eigen S2, die ik hier telkens quote.
De verhalen komen zowel voor met DHL als UPS. En de fietsen komen van een warehouse ergens bij Utrecht.BAMMER schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:46:
[...]
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben is of de nu geleverde S3 fietsen met schade allemaal van dezelfde bezorgservice komen?
BAMMER zei dat Dynalogic in Woerden zit en mogelijk ook een rol speelt.
Ik heb al een return address, de fiets gaat terug naar: Strijkviertel 33E, Utrecht:
https://www.google.com/ma...!3d52.0782202!4d5.0562573
Bij compleet kapotte dozen zal er wel schuld liggen bij UPS/DHL/Dynalogic. Maar mijn doos was in perfecte staat. Dus het blijft gissen, in hoeverre er schade is opgelopen met transport Taiwan naar Nederland.Of fiets al met schade 'nieuw' de doos inging (zoals mensen met een soort bobbeltjes onder de verflaag bij het LCD display).
Mijn geval is eigenlijk weer anders: op zich kwam fiets in goede staat aan (op 2 kleine paint-damage dingen na, maar daar lag ik niet wakker van).
Lees op reddit dat mensen hem daar ook bekrast geleverd krijgen..of zijn het jullie die daar ook posten? Haha
Vraagje, is die 150km actieradius van van Moof accuraat? Die van Cowboy is 70. Dus op de van Moof leg ik op een volle batterij sowieso twee keer zoveel afstand af als op de Cowboy of moet je dat niet zo zien? Ga toch maar weer voor de s3 aangezien die cowboy helemaal niet lekker zit.
Vraagje, is die 150km actieradius van van Moof accuraat? Die van Cowboy is 70. Dus op de van Moof leg ik op een volle batterij sowieso twee keer zoveel afstand af als op de Cowboy of moet je dat niet zo zien? Ga toch maar weer voor de s3 aangezien die cowboy helemaal niet lekker zit.
Cowboy: 360Wh
VM S3: 504Wh
De ondersteuning op de Cowboy kun je volgens mij niet instellen, hij heeft ook geen versnellingen..? Als je stand 2 op de VM gebruikt zul je wellicht 100 km halen. Dat komt overeen met het verschil in accucapaciteit.
De ondersteuning op de Cowboy kun je volgens mij niet instellen, hij heeft ook geen versnellingen..? Als je stand 2 op de VM gebruikt zul je wellicht 100 km halen. Dat komt overeen met het verschil in accucapaciteit.
Wat is dan die 150km?Gluten Parody schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:10:
Cowboy: 360Wh
Een luchtkasteel, alleen in eco-modus en onder perfecte omstandigheden
Die maximale actieradius ga je in de praktijk nooit halen. Zie bijvoorbeeld ook dit lijstje van Gazelle
[ Voor 7% gewijzigd door Carfanatic op 31-05-2020 09:30 ]
Je kan het met wat aannames ook wel globaal uitrekenen. De accu heeft een capaciteit van max 504 Wh. Je kunt dat niet helemaal gebruiken (anti-brick bescherming etc), laten we zeggen dat 95% bruikbaar is = 480 Wh. De aandrijflijn is natuurlijk ook niet 100% efficiënt, er gaat energie verloren in warmte. Laten we zeggen dat 90% van de aan de accu onttrokken energie kan worden omgezet naar de motor = 432 Wh beschikbaar.
Om dan 150 km ver te kunnen komen met een gemiddelde snelheid van 25 km/uur moet je dus 6 uur doen met die 432Wh = 72 Wh/h = 2.9 Wh/km.
De motor levert maximaal 250W continue dus om die actieradius te halen moet hij op gemiddeld op minder dan 30% van het vermogen draaien. Geen idee hoe de standen zijn ingesteld, maar het lijkt aannemelijk dat je op de laagste ondersteuningsstand ongeveer rond dat niveau zit (25-50-75-100?)
Maar dan trap je feitelijk bijna helemaal zelf, want het is vrijwel onmogelijk om onder de 3 Wh/km te komen met een ebike. Gemiddeld is 7-8 Wh/km. Speed Pedelecs zitten tussen de 10-12 Wh/km, het is aannemelijk dat je met een VM op de US-setting en met regelmatig gebruik van de boost knop ook die kant op gaat. Dan ben je dus met een km of 40-50 wel leeg.
Bedankt voor je realistische uitleg, dus effectief kan die op 1 lading maar pakweg 40 km mee? Dus als ik van Amsterdam voor een dagje strand naar Zandvoort fiets (32km) op een volle batterij en de turbo knop regelmatig indruk, moet ik op de terugweg op eigen kracht terugfietsen omdat de batterij min of meer leeg is? Of dus op de heenweg met minder ondersteuning fietsen zodat je de terugweg ook nog wat hebt.Daniel schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:29:
[...]
Je kan het met wat aannames ook wel globaal uitrekenen. De accu heeft een capaciteit van max 504 Wh. Je kunt dat niet helemaal gebruiken (anti-brick bescherming etc), laten we zeggen dat 95% bruikbaar is = 480 Wh. De aandrijflijn is natuurlijk ook niet 100% efficiënt, er gaat energie verloren in warmte. Laten we zeggen dat 90% van de aan de accu onttrokken energie kan worden omgezet naar de motor = 432 Wh beschikbaar.
Om dan 150 km ver te kunnen komen met een gemiddelde snelheid van 25 km/uur moet je dus 6 uur doen met die 432Wh = 72 Wh/h = 2.9 Wh/km.
De motor levert maximaal 250W continue dus om die actieradius te halen moet hij op gemiddeld op minder dan 30% van het vermogen draaien. Geen idee hoe de standen zijn ingesteld, maar het lijkt aannemelijk dat je op de laagste ondersteuningsstand ongeveer rond dat niveau zit (25-50-75-100?)
Maar dan trap je feitelijk bijna helemaal zelf, want het is vrijwel onmogelijk om onder de 3 Wh/km te komen met een ebike. Gemiddeld is 7-8 Wh/km. Speed Pedelecs zitten tussen de 10-12 Wh/km, het is aannemelijk dat je met een VM op de US-setting en met regelmatig gebruik van de boost knop ook die kant op gaat. Dan ben je dus met een km of 40 wel leeg.
Wat een desillusie kortom, dacht dat 1 lading op z'n minst wel voor 100km garant stond. Het is dus echt meer bedoeld om binnen je eigen stad en eromheen te verplaatsen, niet om evt verschillende steden buiten de provincie te bezoeken.
Ps. Dat zal voor die cowboy dan ook gelden of niet? die vermelde 70km is dus ook een fabel.
40 KM lijkt mij totaal niet realistisch. Dat klinkt meer als een aanname. Ik zou daar eerst toch wel graag een praktijktest van willen zien.
Volgens VanMoof:
60-150 km
Full power ~ Economy mode
Volgens VanMoof:
60-150 km
[ Voor 17% gewijzigd door Dutchy88 op 31-05-2020 10:58 ]
Edit: fout gequote
40 km op de hoogste stand zal wellicht te pessimistisch gerekend zijn, maar ik heb geleerd om accucapaciteit eerder te onder- dan overschatten. Volgens meneer Musk kon mijn auto ook 480 km rijden op een lading, maar in de praktijk mocht je blij zijn met 70% daarvan.
100 km zal te doen zijn, maar je kunt uitrekenen dat je in dat geval niet meer dan ongeveer 4,5 Wh per km mag verbruiken. Dan moet je in maximaal stand 2 rijden en niet te vaak op de boost knop hangen.
Het is ook een bierviltjesberekening. Ik weet niet wat het verbruik van een VM is bij elke snelheid en ondersteuningsstand. Gemiddeld voor een ebike is 7-8 Wh/km. Het lage gewicht en de vrij sportieve houding werken in het voordeel van een S/S2/S3 maar de brede banden hebben relatief veel rolweerstand. De boost knop gebruiken verdubbelt het verbruik (motovermogen gaat tijdelijk van 250 naar 500W). Dan zijn er nog andere variabelen zoals temperatuur, hoe gezond de accu nog is, wind, wegdek en hellingen.Dutchy88 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:55:
40 KM lijkt mij totaal niet realistisch. Dat klinkt meer als een aanname. Ik zou daar eerst toch wel graag een praktijktest van willen zien.
Volgens VanMoof:
60-150 km
40 km op de hoogste stand zal wellicht te pessimistisch gerekend zijn, maar ik heb geleerd om accucapaciteit eerder te onder- dan overschatten. Volgens meneer Musk kon mijn auto ook 480 km rijden op een lading, maar in de praktijk mocht je blij zijn met 70% daarvan.
100 km zal te doen zijn, maar je kunt uitrekenen dat je in dat geval niet meer dan ongeveer 4,5 Wh per km mag verbruiken. Dan moet je in maximaal stand 2 rijden en niet te vaak op de boost knop hangen.
[ Voor 203% gewijzigd door Daniel op 31-05-2020 11:35 ]
Het aantal kilometers is ook afhankelijk van meerdere factoren zoals: tegenwind, je eigen gewicht, bandenspanning, mate van ondersteuning (standen 1-4) en sta je vaak bij het stoplicht of kan je in 1 keer door fietsen.Daan2020 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:51:
[...]
Bedankt voor je realistische uitleg, dus effectief kan die op 1 lading maar pakweg 40 km mee? Dus als ik van Amsterdam voor een dagje strand naar Zandvoort fiets (32km) op een volle batterij en de turbo knop regelmatig indruk, moet ik op de terugweg op eigen kracht terugfietsen omdat de batterij min of meer leeg is? Of dus op de heenweg met minder ondersteuning fietsen zodat je de terugweg ook nog wat hebt.
Wat een desillusie kortom, dacht dat 1 lading op z'n minst wel voor 100km garant stond. Het is dus echt meer bedoeld om binnen je eigen stad en eromheen te verplaatsen, niet om evt verschillende steden buiten de provincie te bezoeken.
Ps. Dat zal voor die cowboy dan ook gelden of niet? die vermelde 70km is dus ook een fabel.
Uit de Facebook groep van de Cowboy zie ik dat 60 a 70 km op 1 lading vaak haalbaar is, meer is ook mogelijk als je langzamer fietst dan 25 km/h.
Zelf heb ik een VanMoof X2, fiets in- en rondom de grote stad en heb laatst 25 kilometer gefietst, wisselend in stand 1 en 2 en had nog 75 procent batterij over. Dit is dan ook inclusief wachten voor stoplichten en af en toe de boost-button gebruiken.
Ik heb een S2 en fiets regelmatig in US mode en
ondersteuning 2 stukken van ruim 70 km. Ik weeg 92 kg. Ik heb deze tochten vaak gedaan met veel wind tegen. Ik had dan nog ongeveer 20% over. In stand 1 moet 100 km makkelijk haalbaar zijn.
Ik haal in stand 4 US mode rond de 50 km.
Het valt wel op dat er weinig tot geen s2's op marktplaats staan. Had eigenlijk tientallen advertenties verwacht van mensen die de upgrade willen maken, maar is blijkbaar niet zo.
Er zijn veel advertenties geweest voordat hij is uitgekomen. Toen kon je er nog een redelijke leis voor vragen.
Vreemde verwachting.. Waarom zouden al die mensen hun aangeschafte fiets versneld willen afschrijven? De S2 is immers nog niet heel lang op de markt. Mensen die de fiets op basis van een fietsplan hebben gekocht 'mogen' hem nog niet vervangen.Daan2020 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:38:
Het valt wel op dat er weinig tot geen s2's op marktplaats staan. Had eigenlijk tientallen advertenties verwacht van mensen die de upgrade willen maken, maar is blijkbaar niet zo.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het nieuwste van het nieuwste willen hebben maar een fiets staat bij mij nog niet op het lijstje om die elke 2 jaar te willen vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 31-05-2020 14:44 ]
Toevallig onlangs een rondje door Amsterdam gewandeld. Het viel me op dat ik van de vele VanMoofs die ik zag, ook de S2, bijna standaard voorzien waren van een ringslot met insteekketting.Joosie200 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:39:
Kicklock is een geinige gadget, maar ik zou wel degelijk een zichtbaar hangslot erbij gebruiken om de/het idee: hey, een fancy bike die niet op slot staat voor de buitenstaander weg te nemen. Idem met de fancy alarmgeluiden, even optillen en in het busje zetten en weg issie.
Het kickslot is dan toch niet genoeg, fiets ligt zo in de gracht.
[ Voor 47% gewijzigd door bombadil op 31-05-2020 15:00 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Verstandig. Altijd je fiets ergens aan vastzetten in de stad. Een schop-slot is zeker niet genoeg in menig centrum van een (middel)grote stad. Laatst stopte hier op klaarlichte dag een kleine vrachtwagen die fietsen begon in te laden. (allemaal bedoeld voor de export denk ik) Dankzij een oplettende voorbijganger die het niet vertrouwde is het tweetal aangehouden.bombadil schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:58:
[...]
Toevallig onlangs een rondje door Amsterdam gewandeld. Het viel me op dat ik van de vele VanMoofs die ik zag, ook de S2, bijna standaard voorzien waren van een ringslot met insteekketting.
Het kickslot is dan toch niet genoeg, fiets ligt zo in de gracht.
Mijn ervaring is dat je je fiets ook niet langs de rand van het centrum moet parkeren. Diefstal valt daar een stuk minder op. (Heb zelf ooit - een bekende dakloze hier in de stad - betrap terwijl hij bezig was een fiets open te knippen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 31-05-2020 15:11 ]
Zouden een hoop dieven bij het zien van een VanMoof niet zo iets hebben van stelen heeft geen nut ivbm de ingebouwde diefstal tracking?
Tevens 3 dagen geleden een tweet gestuurd naar VanMoof wat betreft levering maar geen reactie op gekregen dus maar even opnieuw verzonden
Tevens 3 dagen geleden een tweet gestuurd naar VanMoof wat betreft levering maar geen reactie op gekregen dus maar even opnieuw verzonden
[ Voor 33% gewijzigd door max.schollen op 31-05-2020 16:08 ]
Dat zou mooi zijn, maar dan moet het wel bekend zijn dat het zo werkt. De afschrikwekkende werking van een iPhone is inmiddels een beetje bekend bij het dievengilde (heb het zelfs gehoord dat ze de S10 meenamen, maar de iPhone die ernaast lag lieten liggen). Totdat het bekend is nemen ze het toch wel mee.max.schollen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:51:
Zouden een hoop dieven bij het zien van een VanMoof niet zo iets hebben van stelen heeft geen nut ivbm de ingebouwde diefstal tracking?
De Pro's zullen het misschien weten maar de gelegenheidsdief of willekeurige persoon op straat heeft echt geen idee dat er een schopslot en tracking op zit. Dat zie je wel terug in de filmpjes van de bike-hunters van VanMoof. Die personen staan dan heel raar te kijken als er opeens bike-hunters naast ze staan.max.schollen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:51:
Maar als ze de fiets dan nietsvermoedend optillen om 'mee te nemen', gaat er toch een heel hard alarm piepen ?
Wat ik mij afvraag als ik mijn fiets op de zaak binnen zet op het schop slot en een collega hem even verzet wat er dan gebeurt ?
Ik kan dit met de s3 onderschrijven... stand 4 ca 50-55km op 1 volle batterij (en met amper gebruik te maken van boost button). Overigens Is mijn persoonlijke opvatting dat ik in een lagere stand dan 4 min of meer een wedstrijd fiets tegen de motor... voelt behoorlijk zwaar...Schalkkie schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:44:
Ik heb een S2 en fiets regelmatig in US mode en![]()
ondersteuning 2 stukken van ruim 70 km. Ik weeg 92 kg. Ik heb deze tochten vaak gedaan met veel wind tegen. Ik had dan nog ongeveer 20% over. In stand 1 moet 100 km makkelijk haalbaar zijn.
Dan gaat het alarm even af inderdaad, 1e keer is nog niet zo hard, het wordt luider naarmate je de fiets langer vasthoudtmax.schollen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:17:
Wat ik mij afvraag als ik mijn fiets op de zaak binnen zet op het schop slot en een collega hem even verzet wat er dan gebeurt ?
groeten GJ
De fiets kan geen onderscheid maken tussen een collega en een dief.max.schollen schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:17:
Ik zie op de bike-hunt filmpjes ze bij stilstaande fietsen. Staan die allemaal nog op slot met het kickslot?Dutchy88 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:36:
De Pro's zullen het misschien weten maar de gelegenheidsdief of willekeurige persoon op straat heeft echt geen idee dat er een schopslot en tracking op zit. Dat zie je wel terug in de filmpjes van de bike-hunters van VanMoof. Die personen staan dan heel raar te kijken als er opeens bike-hunters naast ze staan.
Of is er ook een verklaring waarom ze van het slot af zijn? Is het kick-slot dan opengebroken oid of was dat nooit gebruikt (maar enkel een optioneel ringslot wat doorgeslepen was)?
Ik vond 15 jaar terug het idee van een trapsasslot al briljant. Nooit begrepen waarom dat geen succes werd.
[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 01-06-2020 08:37 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Dat snap ik maar gaat hij dan al gelijk piepen ?Smartbikers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:29:
[...]
De fiets kan geen onderscheid maken tussen een collega en een dief.
Uiteraard, zodra er beweging in komt gaat het alarm af. Andere zou het hele systeem geen zin hebben.max.schollen schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:43:
[...]
Dat snap ik maar gaat hij dan al gelijk piepen ?
Wat denk je zelf wat de fiets doet als er geen onderscheid gemaakt kan worden door de fiets ?max.schollen schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:43:
[...]
Dat snap ik maar gaat hij dan al gelijk piepen ?
Beetje logisch nadenken mag wel verwacht worden hier toch ?
ik weet niet wat de interval is wanneer hij af zou gaan want als je logische na denkt zou je toch wel kunnen beseffen dat hij niet gelijk af zou gaan want als je hem dan aanraakt zou hij al af gaan .. dan wordt je gek geloof mij . Ik vroeg mij dus af hoe lang die interval isSmartbikers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:32:
[...]
Wat denk je zelf wat de fiets doet als er geen onderscheid gemaakt kan worden door de fiets ?
Beetje logisch nadenken mag wel verwacht worden hier toch ?
Ja precies, dit vraag ik me ook af. Veel van de bike-hunter fietsen zijn gewoon te gebruiken, terwijl dot volgens VanMoof niet mogelijk zou zijn dmv. het kicklock. Iemand een idee?bombadil schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:35:
[...]
Ik zie op de bike-hunt filmpjes ze bij stilstaande fietsen. Staan die allemaal nog op slot met het kickslot?
Of is er ook een verklaring waarom ze van het slot af zijn? Is het kick-slot dan opengebroken oid of was dat nooit gebruikt (maar enkel een optioneel ringslot wat doorgeslepen was)?
Ik vond 15 jaar terug het idee van een trapsasslot al briljant. Nooit begrepen waarom dat geen succes werd.
Advienne que pourra..
Ik probeerde het alarm te demonsteren (S3) aan een vriend en tilde achterwiel op en bewoog fiets naar voren: pas na 6 seconden ging alarm af, en de iets luidere versie weer een 10 seconden daarna.max.schollen schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:43:
[...]
ik weet niet wat de interval is wanneer hij af zou gaan want als je logische na denkt zou je toch wel kunnen beseffen dat hij niet gelijk af zou gaan want als je hem dan aanraakt zou hij al af gaan .. dan wordt je gek geloof mij . Ik vroeg mij dus af hoe lang die interval is
Andere keer (test ride) het ook getest: fiets zohoog mogelijk proberen te tillen (als test hoe ik hem 1 trap ga optillen) en wat meer schudden, toen waren die intervals veel kleiner en ging alarm vrijwel meteen af, en de luidere versie na paar seconden al.
Het blijft onduidelijk voor mij hoe gevoelig die bewegingssensor is.
Ik zou persoonlijk niet heel veel op vertrouwen op de anti-diefstaltechnologie. Alleen al als je ziet hoeveel fietsen er worden gestolen ondanks het schopslot en het alarm. Voor een deel van de gestolen fietsen zie je bikehunters aan het werk. En dat geldt natuurlijk alleen voor de mensen die de PoM-service hebben afgesloten.
De diefstal-pro's hebben al zo'n beetje een oplossing voor zo'n beetje elke beveiliging. Die kun je imho dan ook niet tegenhouden. Het enige wat je daartegen kunt doen is zorgen dat je jouw fiets op een veilige plek opbergt.
Ik heb weleens gesproken met een rechercheur die mij doodleuk vertelde hoe ze om de autoradio pincodebeveiliging heen werken en om de laatste telefoon-beveiligingen. (Doel doorverkoop geen datatoegang)
Deze fietsbeveiliging is er vooral om de gelegenheidsdieven tegen te houden.
De diefstal-pro's hebben al zo'n beetje een oplossing voor zo'n beetje elke beveiliging. Die kun je imho dan ook niet tegenhouden. Het enige wat je daartegen kunt doen is zorgen dat je jouw fiets op een veilige plek opbergt.
Ik heb weleens gesproken met een rechercheur die mij doodleuk vertelde hoe ze om de autoradio pincodebeveiliging heen werken en om de laatste telefoon-beveiligingen. (Doel doorverkoop geen datatoegang)
Een kleine troost dat dit tuig, dit rottende pus van de samenleving, er niets aan heeft. Al zouden ze de moeite doen om een oplader te regelen, dan nog staat alles digital op slot en is de e weg uit bike.Ferruginous Hwk schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:27:
Ik zou persoonlijk niet heel veel op vertrouwen op de anti-diefstaltechnologie. Alleen al als je ziet hoeveel fietsen er worden gestolen ondanks het schopslot en het alarm. Voor een deel van de gestolen fietsen zie je bikehunters aan het werk. En dat geldt natuurlijk alleen voor de mensen die de PoM-service hebben afgesloten.
Liever had ik gezien dat ze op afstand in 1 keer alle stroom uit de batterij konden releasen via het zadel of stuur en dat ze een stroomstoot voor hun flikker kregen.
De meeste waarde zit hem in het voorkomen van diefstal, wat het alarm moet doen. Deze moet echt gevoelig zijn, veel herrie maken en na een beperkt aantal waarschuwingen al voor het volledige alarm gaan. Dat deed de S2 wel netjes, maar wie hem snel in een busje tilt kan hem alsnog zonder alarm meenemen. De S3 lijkt gevoeliger, het geluid harder, maar nog steeds is er gelegenheid om hem in een busje te tillen. Ik denk dat het vooral als afschrikking moet werken, dat al direct bij de eerste interesse van de dief een alarm af gaat. Dan denkt de dief wel twee keer na.
Als de fiets eenmaal is meegenomen zal de dief er achter komen dat hij er niets mee kan, maar dan is het voor de eigenaar al te laat. De dief kan de fiets niet doorverkopen, maar hij zal hem ergens dumpen en dan ben je nog steeds je fiets kwijt.
Als de fiets eenmaal is meegenomen zal de dief er achter komen dat hij er niets mee kan, maar dan is het voor de eigenaar al te laat. De dief kan de fiets niet doorverkopen, maar hij zal hem ergens dumpen en dan ben je nog steeds je fiets kwijt.
Dus sowieso verstandig om hem ergens op drukke plek neer te zetten, waar geen auto's / busjes bij kunnen komen. In het centrum van de stad bv.
Eigenlijk vind ik het zonde om bij zo'n 'minimalistisch' (in de positieve zin uiteraard) uitziende fiets, dan toch nog een slot mee te moeten nemen of gebruiken, maar ja ... Zolang we nog geen automatische stroomstoot kunnen generen, en er nog mensen zijn die andersom spullen graag meenemen, kom ik er niet onderuit ben ik bang ... Jammer ...
Eigenlijk vind ik het zonde om bij zo'n 'minimalistisch' (in de positieve zin uiteraard) uitziende fiets, dan toch nog een slot mee te moeten nemen of gebruiken, maar ja ... Zolang we nog geen automatische stroomstoot kunnen generen, en er nog mensen zijn die andersom spullen graag meenemen, kom ik er niet onderuit ben ik bang ... Jammer ...
Ik heb de mijne nooit met een kettingslot vast gezet in de grote stad. Gewoon op plekken neerzetten waar de fiets niet snel in een bus geladen kan worden.
Twee keer de fiets 10 meter ergens anders aangetroffen. Alarm feature geslaagd.
Andere belangrijke reden voor een kettingslot : je kan dan voorkomen dat de fiets wordt omgegooid. Want die schade vergoedt de pom natuurlijk niet.Smartbikers schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:44:
Ik heb de mijne nooit met een kettingslot vast gezet in de grote stad. Gewoon op plekken neerzetten waar de fiets niet snel in een bus geladen kan worden.
Let op:
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.