Resdogg schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:42:
[...]
In grote lijnen mee eens. Ik heb enkele weken geleden een tweedehands S2 (jaar oud) met lopende PoM gekocht voor 1.200 EUR, ruim minder dan een nieuwe S3 met PoM. Ik kan eerlijk gezegd weinig redenen bedenken om de overstap naar een S3 te rechtvaardigen. Het voelt als een identieke fiets en ziet er ook nog eens nagenoeg hetzelfde uit, twee andere kleurtjes.
Dat lijkt mij voor dat geld inderdaad een erg goede keuze. Ik heb mijn S2 in maart/april voor €1650 verkocht, zonder Peace of Mind. Deze was namelijk niet overdraagbaar, maar persoonsgebonden. Voor mij was het dus 'iets' bijleggen voor een upgrade naar de S3, plus het opnieuw moeten kopen van de bagagedrager. Op dat moment was alleen nog op FB en in dit topic bekend dat de nieuwe generatie veel goedkoper zou worden, dus het was ook de laatste kans om de S2 voor zo'n 'hoog' bedrag te verkopen denk ik. Wel is het zonde gezien de nieuwprijs, ik had de S2 'early bird' voor €2600 gekocht, dus dat was toch €1000 afschrijving in 1 jaar. Het geld bijleggen praat ik voor mijzelf goed met de nieuwe/verbeterde functies en dat ik graag het nieuwste wil, maar de S2 vond ik zeker geen slechte fiets. Het verkopen deed ook wel een beetje pijn, zeker omdat het (toen) een gok was of de S3 wel beter zou zijn. Ook was onzeker of de EU/US instelling er nog wel zou zijn, zoals ook hier veelbesproken.
Dit verhaal kent echter een staartje, die ik toch nog even met jullie wil delen. Het leek er namelijk op dat ik naast het opnieuw kopen van de bagagedrager, ook de Peace of Mind tòch opnieuw zou moeten kopen bij de S3.
Bij de aankoop van Peace of Mind voor mijn S2 heb ik €240 betaald. De dienst bood in principe hetzelfde als momenteel op de website te lezen staat. Er is alleen èèn belangrijke, maar niet aan huidige 'polishouders' gecommuniceerde, wijziging geweest in de dienst.
Bij het afsluiten was de POM namelijk duidelijk persoonsgebonden. Tweedehands verkoop werd ontmoedigd doordat de POM niet overdraagbaar was op een nieuwe eigenaar. Dat leek toen vooral flauw, meer niet. Dus ik verkocht mijn S2 door aan een nieuwe eigenaar, zonder POM. Ik vermeldde dit met grote letters in de advertentie op Marktplaats, met
screenshot van de VM website, omdat andere adverteerders dit er zogenaamd wel bij verkochten (wat dus niet kon).
Vrijwel tijdens of vlak na de verkoop kwam de publieke release van de S3 steeds dichterbij. Hiermee wijzigde de dienstverlening van de POM. Het meest duidelijke verschil was de uitbreiding met een POM Maintenance, waarmee de normale POM de naam POM Anti-Theft kreeg. Er wijzigde echter nog iets: de dienst werd fietsgebonden in plaats van persoonsgebonden.
Lekker dan, want ik had mijn fiets net verkocht zonder POM. Deze zou ik zelf houden, om op mijn S3 toe te passen. Die vlieger ging echter niet langer op. Niet echt netjes om dat zomaar te wijzigen, vond ik. Zowel de nieuwe eigenaar als ikzelf hadden dus niets, terwijl van mijn 3 jaar POM er nog 2 over waren. Dus uiteraard nam ik contact op met VM.
Het was duidelijk ook voor de klantenservice nog niet duidelijk dat er iets was gewijzigd, maar ik kreeg de optie om hen te laten weten of ik de POM nog achteraf kon bijverkopen aan de nieuwe eigenaar, of dat ik een terugbetaling wilde omdat ik deze kans al reeds had misgelopen (of hij niet meer zou willen). Dat laatste zou vooral zijn omdat het niet mijn schuld was dat ik dit niet had bijverkocht; eerder werd namelijk gezegd dat dit helemaal niet kon. Die keuze kon ik alleen niet maken, vanwege de tijdsnood. Ik moest namelijk de volgende dag de order van mijn S3 bevestigen, wat tevens de eerste en laatste kans was om wel of geen Peace of Mind aan te schaffen bij deze fiets. Ik
moest dus wel een definitief en vastgelegd antwoord hebben, dus belde meerdere keren terug om te zorgen dat het gewoon werd terugbetaald. Ik liet hen ook antwoorden op mijn mails, zodat het zwart op wit stond. Want tijdens dit terugbellen kreeg ik soms ineens een ander antwoord, of begreep men niet precies wat mij eerder was beloofd. Het was duidelijk nog erg nieuw, maar gelukkig kon ook VM aan de hand van onze e-mails beter begrijpen wat was besproken.
Uiteindelijk was de conclusie van VM dat de POM definitief fietsgebonden was geworden met de nieuwe voorwaarden. Dit was alleen zò onduidelijk en slecht gecommuniceerd op zowel website als met bestaande POM klanten zoals ik, dat ik een terugbetaling heb ontvangen. Bovendien was ik dus die bijverkoop aan de nieuwe eigenaar al misgelopen, door de ongelukkige timing van de wijziging. Ik had nog 2/3 jaar POM, dus ik kreeg 2/3 van de kosten hiervan terug (€160 van de €240). Hiermee werd het toch nog naar mijn tevredenheid opgelost, alleen wel met flink wat hoofdpijn tijdens het stalken.
Mijn uiteindelijke tevredenheid is wel een beetje dubbel. Het is wel opgelost zoals ik wil, dus wat dat betreft ben ik tevreden over de klantenservice en hun daadkrachtigheid en onderlinge overleg over mijn casus. Enkel het feit dat de POM voorwaarden, ook voor bestaande afnemers, zomaar wijzigt, is niet erg netjes. Het zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar voor mij was het dankzij de timing erg ongelukkig. Daarnaast was het duidelijk dat nog niet alle klantenservicemedewerkers op de hoogte waren van deze wijziging. Het was dan ook een zeer nieuw wijziging, maar het zal voor de hele afdeling een leermoment zijn geweest.
Ik wil de klantenservice dan ook niet afvallen met dit verhaal, het is voor mij goed opgelost. Ik twijfelde ook even om dit ingewikkelde en lange verhaal te plaatsen, maar wil dit toch doen voor wie misschien dankzij dezelfde ongelukkige timing dubbele kosten heeft gehad. Voor bestaande en nieuwe POM klanten lijkt het feit dat de dienst fietsgebonden is mij namelijk wel een voordeel; dit maakt hem tweedehands meer waard.