Wat je beschrijft is slechte bedrijfsvoering, en daar kan ik het alleen maar hartgrondig met je eens zijn. Sterker nog: dat is de reden dat ik begin juni mijn order geannuleerd heb (en gelukkig nog net een refund heb ontvangen).litebyte schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:46:
[...]
Het zou wat anders zijn als het bedrijf floreert, met positieve reacties, met niet een enorme hoop marketing blabla dat eerder kan worden omschreven als liegen. Het beeld dat VM al maanden oproept is dat van onbetrouwbaar, weet zeker dat dit niet alleen naar de eigenaren van hun producten is maar zeker ook voor (toekomstig) investeerders. Een kennis van mij heeft zijn fiets nu al 4 maanden (!) in reparatie, met elke keer een andere smoes waarom het zo lang duurt, de dame van Bookings dot com dat afgelopen jaar wel even verandering zou gaan brengen (na er zelf ook een hoop eigen geld in te hebben gestoken) is na ruim een half jaar alweer stilletjes vertrokken.
Duidelijkheid scheppen kan op verschillende manieren, dit roept alleen maar meer negatieve vragen op.
Idem hier..............weet niet of upgraden handig is (of misschien hebben ze in 1.9.1. alles wel vrij geschakeld...……..de dood of de gladiolen...…… 😎)bullseye1977 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:49:
Momenteel draai ik op firmware 1.8.2 er is nu beschikbaar 1.9.1 voor de s3. iemand al ervaring en wellicht tips van functionaliteit die niet meer beschikbaar is?
Rijdt er hier al iemand op 1.9.1 en wat zijn de ervaringen?
Ik denk dat zijn vraag niet aan die van jou gerelateerd is. Gewoon een losse vraag.Squawk schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Domme vraag? Dan moet het voor jou ongetwijfeld erg gemakkelijk zijn om een verstandig antwoord te geven op mijn vraag. Zoals ik schreef is het een oprechte vraag. Trek het je vooral niet persoonlijk aan.![]()
(Het gaat in mijn bericht niet enkel over een eventueel faillissement. Er zijn ook veel problemen met kwaliteit en service, lees ik. Wat ik online zie, is dat nieuwe fietsen met gebreken worden geleverd, dat algemene fietsenmakers er niet aan willen sleutelen en dat vervangende onderdelen slecht leverbaar zijn. Dat klinkt in mijn oren niet erg positief, of uitnodigend om bij VanMoof een fiets te kopen. Desondanks is er veel interesse.)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hippe Amsterdamse fietsenmaker VanMoof in zwaar weer
https://www.rtlnieuws.nl/...nmaker-vanmoof-zwaar-weer
Een grote uitverkoop zou geweldig zijn
En mocht het zover komen heb ik gelukkig de versleuteling tussen fiets en telefoon veiliggesteld via een andere weg.
https://www.rtlnieuws.nl/...nmaker-vanmoof-zwaar-weer
Een grote uitverkoop zou geweldig zijn
En mocht het zover komen heb ik gelukkig de versleuteling tussen fiets en telefoon veiliggesteld via een andere weg.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Ik bedacht me ook dat binnenkort, en zeker naar de winter toe als deze fietsjes het heel zwaar hebben, een hoop ‘orphaned’ VanMoofs tweedehands aangeboden zullen worden.
Ideaal om er eentje op te pikken en helemaal terug te strippen/om te bouwen naar een mechanische fiets. Alle connected rommel er uit, een normale naafversnelling erin en klaar.
Ofwel eentje volledig ombouwen naar een gemakkelijk te verkrijgen trommel motor systeempje zoals bafang, lunacycles, whatever…
Leuke winter projectjes!
Voor iedereen zonder werkplaats of enige handigheid is zo’n fiets binnenkort een dure paperweight. Ik zie ze nog wel aan <500 euro verkocht worden. Of bij de schroothandelaar terecht komen.
Zonde eigenlijk van al die energie en alle materialen die in deze operatie zijn gestoken. Om een fantasie na te streven en wat snel kapitaal, meedoen met de grote tech jongens, en veel ego strelen voor de Carliers…
Eigenlijk vind ik het meer dan verdiend dat de markt deze aberratie binnenkort recht zet, helaas ten kostte van een hoop afval en ‘waste’ (materieel en immaterieel)
Ideaal om er eentje op te pikken en helemaal terug te strippen/om te bouwen naar een mechanische fiets. Alle connected rommel er uit, een normale naafversnelling erin en klaar.
Ofwel eentje volledig ombouwen naar een gemakkelijk te verkrijgen trommel motor systeempje zoals bafang, lunacycles, whatever…
Leuke winter projectjes!
Voor iedereen zonder werkplaats of enige handigheid is zo’n fiets binnenkort een dure paperweight. Ik zie ze nog wel aan <500 euro verkocht worden. Of bij de schroothandelaar terecht komen.
Zonde eigenlijk van al die energie en alle materialen die in deze operatie zijn gestoken. Om een fantasie na te streven en wat snel kapitaal, meedoen met de grote tech jongens, en veel ego strelen voor de Carliers…
Eigenlijk vind ik het meer dan verdiend dat de markt deze aberratie binnenkort recht zet, helaas ten kostte van een hoop afval en ‘waste’ (materieel en immaterieel)
Ik rij op 1.9.3. Ik maak geen gebruik van de Mooferapp. Fiets doet wat ie moet doen, geen problemen.HAWK Wizard schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:24:
[...]
Idem hier..............weet niet of upgraden handig is (of misschien hebben ze in 1.9.1. alles wel vrij geschakeld...……..de dood of de gladiolen...…… 😎)
Rijdt er hier al iemand op 1.9.1 en wat zijn de ervaringen?
YouTube: No Place To Place——The Wonders of Shared Bicycle Graveyards in China
dadelijk is er een een plekje voor vanMoof-jes
dadelijk is er een een plekje voor vanMoof-jes
[ Voor 13% gewijzigd door bullseye1977 op 11-07-2023 22:02 ]
Schattig dat alle media (of eigenlijk eentje, waarvan de rest vervolgens netjes overschrijft) eindelijk gezien hebben wat wij al weken weten.
Of langer. De verliezen ware de afgelopen jaren om en nabij de omzetten. Dus per verkochte fiets van 3500, werd er een verlies van 3000 geleden. Dat is niet een haarlbaar of duurzaam businessmodel. En nu is het gratis geld op.oscarwashere schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:19:
Schattig dat alle media (of eigenlijk eentje, waarvan de rest vervolgens netjes overschrijft) eindelijk gezien hebben wat wij al weken weten.
Ik heb er zelf geen maar vond en vind de vormgeving erg goed. Het opvoeren dat eigenlijk door de fabrikant werd gedoogd als marketing argument heb ik altijd verachtelijk gevonden.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit is meestal ook geen positief signaal voor de gezondheid van een bedrijfVanMoof is onbereikbaar voor commentaar. De persafdeling van het bedrijf is niet te bellen, en de mailfunctie werkt niet meer. Van de twee woordvoersters met een direct nummer werkt er een niet meer voor het bedrijf, en neemt de ander haar telefoon niet op.
Anyway, het zal deze of volgende week wel over zijn. Benieuwd of iemand brood ziet in een doorstart. Wat ze bewezen hebben is dat er zeker wel markt is voor een 'fashionable' e-bike, en dat daar ook een premium voor betaald wordt door klanten. Zolang de kwaliteit maar op orde is.
Ik zie drie strategische blunders: de onbegrijpelijke keuze om vast te houden aan custom onderdelen, het warrige prijsbeleid (alles tussen de 2000 en 3500 euro) en het idee dat een 'nieuw' model de aandacht kan afleiden van kwaliteitsproblemen van de bestaande vloot.
Alledrie zijn op te lossen.
Het is lang een USP van VanMoof geweest, toen dat niet meer (eenvoudig) kon zijn veel mensen verder gaan kijken.franssie schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:24:
Het opvoeren dat eigenlijk door de fabrikant werd gedoogd als marketing argument heb ik altijd verachtelijk gevonden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je financieringsmodel voor een groot deel draait op pre-paid orders heb je telkens een nieuw model nodig om de cash-inflow te borgen. Enerzijds om (marketing-wise) afstand te nemen van de problemen met het vorige model, anderzijds omdat een nieuw launch event weer veel buzz (en cash) genereert.Daniel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:55:
[...]
Dit is meestal ook geen positief signaal voor de gezondheid van een bedrijf
Anyway, het zal deze of volgende week wel over zijn. Benieuwd of iemand brood ziet in een doorstart. Wat ze bewezen hebben is dat er zeker wel markt is voor een 'fashionable' e-bike, en dat daar ook een premium voor betaald wordt door klanten. Zolang de kwaliteit maar op orde is.
Ik zie drie strategische blunders: de onbegrijpelijke keuze om vast te houden aan custom onderdelen, het warrige prijsbeleid (alles tussen de 2000 en 3500 euro) en het idee dat een 'nieuw' model de aandacht kan afleiden van kwaliteitsproblemen van de bestaande vloot.
Niet helemaal eens met de conclusie dat consumenten een premium willen betalen. Arguably zijn al die urban ebikes te goedkoop in de markt gezet. Zowel ten opzichte van de "degelijke alternatieven" alswel de geleverde kwaliteit. In mijn ogen hadden ze eerder naar de 4000 euro gemoeten om een kwalitatief betere fiets en service netwerk neer moeten zetten. Vanuit die steady premium basis had je gecalculeerde uitstapjes naar entry-point massaproductie kunnen maken. Helaas werkt het VC-groeimodel anders: all-in onbeheerde groei om als eerste te markt te pakken. Assumptie is dat als je snel genoeg groeit je de groeipijnen van een slechte eerste productfamilie (lees: S3) te boven komt. Deze fail fast learn quick werkt echter beter in zijn software-origins dan in de productie omgeving met langdurige garantieverplichtingen zo blijkt.
De combinatie van verticale integratie (lagere partsbetrouwbaarheid + grotere serviceafhankelijkheid) en D2C strategie (lagere servicedichtheid + minder capaciteit) lijkt geen succes. Althans: lijkt erop dat je of heel hard kan winnen of heel hard verliest. Voorbeelden aan de andere kant zijn bijvoorbeeld Tesla en Apple. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat men er een hele uitgesproken mening over heeft.
Ik zag net de jaarcijfers van Cowboy. Die zitten in hetzelfde schuitje en hebben nog geld t/m Q4 dit jaar en ook nog onvoldoende onderliggende verdiencapaciteit om zonder problemen investeringsgeld op te halen. Zelfde laken een pak - zonder de extreme VanMoof randjes.
Dat laatste heb je helemaal gelijk aan, maar daarbij is één ‘klein’ kanttekeningetje te plaatsen: naar mijn mening is Vanmoof op dát vlak nog nooit echt eerlijk geweest! En dat hadden ze wel moeten doen, gelijk vanaf begin van de ellende al! Ik ken inmiddels zoveel gefrustreerde ex-bezitters die een S3 besteld hebben, defect in de doos ontvingen en gelijk terugstuurden voor een refund en nooit meer naar een Vanmoof zullen kijken.
Alleen maar wegwuiven, valse beloftes doen, positieve promo’s kopen en vooral aan het o zo “fantastische” imago werken. Bewust of onbewust struisvogelen.
Alles voor de cash. En dat zal er nu best zijn binnen gehaald, maar van het merk is geen spaan meer heel. Operatie geslaagd, patient overleden.
Ik hoop dat er nu een club instapt die wél verstand van zaken heeft tav het maken van een fiets die het doet en blijft doen. Weg met alle snufjes en beloftes van gave toekomstige updates die niet werken of nooit komen.
Een S3 met 3 mechanische versnellingen, normaal slot torque sensor en uitneembare accu voor 2.5k, en die bovenal betrouwbaar en degelijk is, is denk ik een hele goede kandidaat om de boel weer uit het slob te trekken.
Ik zou er iig gelijk weer een kopen!
[ Voor 12% gewijzigd door Eddy 6 pack op 12-07-2023 08:42 ]
Volvo 6 en 5 cilinder addict. Trots berijder van V70 T6 AWD Polestar & C70 T5 Dynaudio
Met een beetje handigheid een mooi winterprojectje om zelf te maken met een van de duizenden zombie VanMoofjes die binnenkort marktplaats overspoelenEddy 6 pack schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:39:
Een S3 met 3 mechanische versnellingen, normaal slot torque sensor en uitneembare accu voor 2.5k, en die bovenal betrouwbaar en degelijk is, is denk ik een hele goede kandidaat om de boel weer uit het slob te trekken.
Torque sensor wordt moeilijk, maar de rest moet prima kunnen lijkt me
cowboy heeft het voordeel dat ze als fiets 'iets' (ietsje) minder complex zijn dan wat VanMoof heeft proberen te realiseren. Geen fancy cloud connected locks (dacht ik) maar ook, en belangrijk, maar 1 versnelling! 1 versnelling is niet gemakkelijk om correct uit te voeren, maar als de fiets elektrisch is, kan het nog net wel (dan 'power' je door die lastige lage snelheden met een te grote versnelling)Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:36:
[...]
Ik zag net de jaarcijfers van Cowboy. Die zitten in hetzelfde schuitje en hebben nog geld t/m Q4 dit jaar en ook nog onvoldoende onderliggende verdiencapaciteit om zonder problemen investeringsgeld op te halen. Zelfde laken een pak - zonder de extreme VanMoof randjes.
Ik verwacht wel dat cowboy ineens een flinke opstoot krijgt aan orders. Het VanMoof nieuws is nu echt wel losgebroken. Het staat niet enkel op niche technische sites (hier, techcrunch, ...) maar ook allerhande mainstream media sites. Wie heeft het nu nog niet door

De hippe klanten met dikke jobs die hun extra vakantie geld willen spenderen aan een 'minimalistische' fiets hebben nu maar 1 optie: cowboy. Ik ken er alvast geen andere.
Dus als zij zich ook gaan 'over extenden' creëer je gewoon binnenkort het tweede slachtoffer
Dat klinkt allemaal leuk en is misschien ook wel zo, maar feit blijft dat als je als bedrijf je unit-economics niet op orde hebt meer sales leidt tot meer verlies. En met een verlies van 32M op een omzet van 40M (over 2022) durf ik er veel om te verwedden dat Cowboy in hetzelfde schuitje zit als VanMoof.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:47:
[...]
cowboy heeft het voordeel dat ze als fiets 'iets' (ietsje) minder complex zijn dan wat VanMoof heeft proberen te realiseren. Geen fancy cloud connected locks (dacht ik) maar ook, en belangrijk, maar 1 versnelling! 1 versnelling is niet gemakkelijk om correct uit te voeren, maar als de fiets elektrisch is, kan het nog net wel (dan 'power' je door die lastige lage snelheden met een te grote versnelling)
Ik verwacht wel dat cowboy ineens een flinke opstoot krijgt aan orders. Het VanMoof nieuws is nu echt wel losgebroken. Het staat niet enkel op niche technische sites (hier, techcrunch, ...) maar ook allerhande mainstream media sites. Wie heeft het nu nog niet door![]()
De hippe klanten met dikke jobs die hun extra vakantie geld willen spenderen aan een 'minimalistische' fiets hebben nu maar 1 optie: cowboy. Ik ken er alvast geen andere.
Dus als zij zich ook gaan 'over extenden' creëer je gewoon binnenkort het tweede slachtoffer
Enige voordeel van het wegvallen van je grootste concurrent is dat je direct je prijs omhoog kan gooien om versneld tot een hogere marge te komen om zo je operationele struggles te overkomen.
Hele domme vraag van iemand die helemaal niet in finance zit. Maar dan krijg je dus 40M binnen door de verkoop van je product, en geef je 72M uit? (belastingen, lonen, overhead, productie, aankoop, ...)Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:53:
[...]
Dat klinkt allemaal leuk en is misschien ook wel zo, maar feit blijft dat als je als bedrijf je unit-economics niet op orde hebt meer sales leidt tot meer verlies. En met een verlies van 32M op een omzet van 40M (over 2022) durf ik er veel om te verwedden dat Cowboy in hetzelfde schuitje zit als VanMoof.
Aan de kenners, wie zit ook in deze vijver? Met gelijkaardige producten? Dus een combinatie van design en 'gebruiksgemak'.
Ik denk enkel aan cowboy, die echt een directe VanMoof 'kloon' is. Er zijn nog wel een paar niche boutique merkjes, maar die halen bijlage na de volumes niet.
Lekkerbikes? Tenways?
Ik denk enkel aan cowboy, die echt een directe VanMoof 'kloon' is. Er zijn nog wel een paar niche boutique merkjes, maar die halen bijlage na de volumes niet.
Lekkerbikes? Tenways?
Jep. An-sich geen probleem voor een start-up omdat je veel aanloopkosten hebt die je maar over een laag volume kan uitsmeren. Maar doel is om zo snel mogelijk te komen tot het punt waarop je per verkochte fiets ten minimale je variabele kosten dekt zodat je met de marge die overblijft je vaste kosten kan (beginnen te) dekken. Vanaf dat leidt meer sales ook daadwerkelijk tot een lager verlies.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:57:
[...]
Hele domme vraag van iemand die helemaal niet in finance zit. Maar dan krijg je dus 40M binnen door de verkoop van je product, en geef je 72M uit? (belastingen, lonen, overhead, productie, aankoop, ...)
Tot dit punt (break-even op unit economics) ben je zeer kapitaal intensief en hang je aan het infuus van investeerders die moeten geloven in jouw (marketing)droom. Komen er barstjes in deze droom of veranderen de marktomstandigheden heb je een issue. De way-out voor Cowboy lijkt me nu snel de prijzen verhogen zodat de rekensom positief wordt en je met die cijfers investeerders kan overtuigen voor een nieuwe cash-injectie.
Cowboy, Veloretti. Zelfs Bird Bike met een kloon van een VanMoof.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:01:
Aan de kenners, wie zit ook in deze vijver? Met gelijkaardige producten? Dus een combinatie van design en 'gebruiksgemak'.
Lekkerbikes? Tenways?
Samen met Lekker bikes en Tenways levert dat genoeg alternatieven op.
Veloretti, Bird, Velo de Ville. Strakke ebikes zijn allang bij meerdere merken te krijgen.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:47:
[...]
cowboy heeft het voordeel dat ze als fiets 'iets' (ietsje) minder complex zijn dan wat VanMoof heeft proberen te realiseren. Geen fancy cloud connected locks (dacht ik) maar ook, en belangrijk, maar 1 versnelling! 1 versnelling is niet gemakkelijk om correct uit te voeren, maar als de fiets elektrisch is, kan het nog net wel (dan 'power' je door die lastige lage snelheden met een te grote versnelling)
Ik verwacht wel dat cowboy ineens een flinke opstoot krijgt aan orders. Het VanMoof nieuws is nu echt wel losgebroken. Het staat niet enkel op niche technische sites (hier, techcrunch, ...) maar ook allerhande mainstream media sites. Wie heeft het nu nog niet door![]()
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Dus waar VM geld aan verdient en last heeft om onderdelen te vinden denk jij dat in een paar weken om te draaien.Clock schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:24:
Pitch voor een (tijdelijke) business opportunity in regio Amsterdam mocht VanMoof idd omvallen zonder doorstart.
- Werf 10 tot 20 van de VanMoof bike mechanics die in dat geval zonder baan zitten. Makkelijk te targetten via LinkedIn
- Regel een grote loods ergens aan de rand van de stad van circa 1500 m2 tegen lage kosten
- Gooi een website online met een aftermarket VanMoof repair propositie
- Zet een drievoudige spareparts strategie op. (1) koop resterende spareparts op bij curator, (2) koop onrepareerbare fietsen in en gebruik als parts donor, (3) laat in China reproducties maken van de slijtage onderdelen zoals eshifter en remmen.
- Focus je enkel op de S3 en S5 en bouw bij voldoende volume pas uit naar de andere niche producten
- Hanteer een premium pricing strategie op basis van de vervangingswaarde van een ebike ipv cost-price-plus. Het alternatief is het weggooien van de S3 en een nieuwe kopen, dus je kan flink wat geld vragen voor een repair.
- Speed matters: zorg dat je je naam, site en propositie al hebt staan voor de grote klap zodat je mee kunt liggen bij alle nieuwsaandacht bij een faillisement (cynisch maar krachtig)
Fietsen inkopen als donor is alvast vrij zinloos, het is altijd hetzelfde wat kapot gaat, en die berg pedalen en half versleten banden kost geld om weg te krijgen.
Als VM echt omvalt, dan zal sowieso de app en het kickslot snel onbruikbaar worden, en dan gooien die hipsters hun fiets gewoon de gracht in.
Trouwens, hoe lang denk je die business aan te houden? Na een paar jaar is dat toch gedaan.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nee, niet alles is op te lossen.
Je kan niet de features van een VM bieden voor 2000€ én betrouwbaar zijn én winst maken én service geven.
Voor 3500€ is er veel beter spul te krijgen, en heb je ineens een pak meer concurrentie.
En de lokale FM er tussenuit flikkeren is geen goede move, je hebt die mensen nodig om service te geven buiten de grote steden.
En je moet daar ook verkopen als je volumes wil halen en winst maken.
Maar die FM wil een marge, en is zeker bereid daar iets voor te doen.
Je kan beter slectief zijn in je verkoopskanalen (zoals bv Velo de Ville en R&M het doen), dan ze er uit flikkeren en mensen opzadelen met een fiets waar niemand zijn handen aan wil verbranden, zeker niet omdat ze zo zwak en onbetrouwbaar zijn.
Toen ik een jaar geleden ongeveer in de markt was voor een fiets heb ik een Tenways 600 gekocht, nog steeds te koop voor 1400. Doet wat ie moet doen en zij hebben wel support, het kan dus wel.
Couple of key-differences though:Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Dus waar VM geld aan verdient en last heeft om onderdelen te vinden denk jij dat in een paar weken om te draaien.
Fietsen inkopen als donor is alvast vrij zinloos, het is altijd hetzelfde wat kapot gaat, en die berg pedalen en half versleten banden kost geld om weg te krijgen.
Als VM echt omvalt, dan zal sowieso de app en het kickslot snel onbruikbaar worden, en dan gooien die hipsters hun fiets gewoon de gracht in.
Trouwens, hoe lang denk je die business aan te houden? Na een paar jaar is dat toch gedaan.
- Het afkopen van de drie jaar onderhoud voor 300 euro was kansloos vanaf de start. Zeker als de snowflake fiets uiteindelijk circa 1500 euro aan onderhoud nodig blijkt te hebben in die tijdspanne. Ergo: VanMoof heeft dit een factor 5 te goedkoop verkocht en zit er contractueel aan vast.
- Als VanMoof wegvalt vervalt het servicekanaal en gaat de normale marktwerking gelden. Met dito true pricing.
- Het alternatief is het weggooien van de fiets en de volledige investering van 2.5K doen voor een nieuw alternatief. Nu heeft de gemiddelde VanMoof rijder wel wat geld, maar als die moet kiezen tussen een repair van 250 euro of een hele nieuwe fiets, dan weet ik wel wat 80% van de mensen kiest.. Daarom mijn pleidooi voor value-based pricing ipv costprice-plus
- Repareren kan in het geval van VanMoof ook betekenen het koppelen van een alternatieve app (vereist encryptie code hack) of het locken van een defecte eshifter in een fixed versnelling (link). Beide zijn voorbeelden die de gemiddelde gebruiker niet zelf kan, een grote waarde brengt en een zeer lage kostprijs kent.
- Met een S3 base van circa 40.000 fietsen in NL is er voldoende marktpotentie om hier een (tijdelijk!) verdienmodel van te maken. Je weet in ieder geval zeker dat alle fietsen snel kapot gaan en er geen alternatief meer is
Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Dus waar VM geld aan verdient en last heeft om onderdelen te vinden denk jij dat in een paar weken om te draaien.
Met dat grote verschil dat ze gebruik maken van vooral bestaande merkonderdelen. Minder 'iPhone op wielen' meer betrouwbaarheidJoosie200 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:26:
[...]
Cowboy, Veloretti. Zelfs Bird Bike met een kloon van een VanMoof.
Samen met Lekker bikes en Tenways levert dat genoeg alternatieven op.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
En daarmee een betere reparatie mogelijkheid. Fietsenmakers wijzen graag niet bij hun gekochte fietsen af, maar een VM kon je ook weinig mee als je niet de tools noch onderdelen hebt liggen natuurlijk. En onderdelen als een bafang middenmotor, Gates belt en Enviolo naaf zijn wat makkelijker na te bestellen en met reguliere tools te fixen.litebyte schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:50:
[...]
Met dat grote verschil dat ze gebruik maken van vooral bestaande merkonderdelen. Minder 'iPhone op wielen' meer betrouwbaarheid
Dus kom je daar aan met een Cowboy, Veloretti zijn ze nog steeds niet happy want niet verdiend op de verkoop. Maargoed dat heeft Tenways dan weer gesnapt. Die kun je dus ook bij een fietsenmaker kopen.
Die lokale FM is vooral ook een Europees verschijnsel. In New York en Tokyo en zo, zijn consumenten het wel gewoon van luxe spulletjes bij de brand store te halen en te servicen. Harley bij Harley, thermomix bij thermomix, Apple bij Apple, Omega bij Omega ... Dat hoort gewoon bij de experience van fancy 'gear' te kopen.Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:28:
[...]
En de lokale FM er tussenuit flikkeren is geen goede move, je hebt die mensen nodig om service te geven buiten de grote steden.
En je moet daar ook verkopen als je volumes wil halen en winst maken.
Maar die FM wil een marge, en is zeker bereid daar iets voor te doen.
Je kan beter slectief zijn in je verkoopskanalen (zoals bv Velo de Ville en R&M het doen), dan ze er uit flikkeren en mensen opzadelen met een fiets waar niemand zijn handen aan wil verbranden, zeker niet omdat ze zo zwak en onbetrouwbaar zijn.
Bij ons is een fiets een stalen ros, die het gewoon hoort te doen. 95% geeft zelfs helemaal niets om het merk dat op het kader staat. Het ding heet 'fiets', en wordt bij een fietsenmaker binnen gestoken voor onderhoud. Totaal andere cultuur.
Dus wellicht kan je dat straight to consumer model wel handhaven in drukke top steden. Maar dan moet je prijs er ook naar zijn, en dat is hier niet in orde.
Toch even melden dat ik wel in gesprekken ben met de PR's bij VanMoof en dat ze wel degelijk bereikbaar zijn en reageren.Daniel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:55:
[...]
Dit is meestal ook geen positief signaal voor de gezondheid van een bedrijf
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Hear hearClock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:48:
[...]
Het lijkt me in ieders belang dat iemand muziek ziet in een dergelijk aftermarket repair model en de stap waagt. Voor alle VanMoof bezitters (direct) en de vermijdbare bergen eWaste (indirect)
Hoho ik zeg nergens dat het ding 2k moet kosten. Ik denk alleen dat het feit dat dezelfde fiets hevig in prijs kon variëren vrij vervelend en onhandig was. Het leidt tot allerlei uitstelgedrag en frustratie als je door een maand te wachten een paar honderd euro goedkoper uit kan zijn.Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:28:
[...]
Nee, niet alles is op te lossen.
Je kan niet de features van een VM bieden voor 2000€ én betrouwbaar zijn én winst maken én service geven.
Voor 3500€ is er veel beter spul te krijgen, en heb je ineens een pak meer concurrentie.
Ik denk dat het pricepoint rond de 3k-3,5k best OK is als je daar maar een kwalitatief hoogstaande fiets voor levert met techniek die voor dat marktsegment gebruikelijk is. Dan concurreer je rechtstreeks met andere aanbieders in datzelfde segment met min of meer eenzelfde aanbod en probeer je je te onderscheiden op imago en features. In een markt die explosief groeit is daar denk ik een prima business te runnen. Waarbij VM nog als voordeel had dat de R&D gefinancierd zou kunnen worden uit VC-geld en niet uit de operationele cashflow.
Helaas hebben ze dat vooral gebruikt om hippe shops te openen op peperdure locaties en garantieclaims af te handelen.
Een fiets met suboptimale techniek voor premium prijzen aanbieden is lastig, en de route om een relatief goedkope fiets te produceren met goedkope/merkspecifieke onderdelen is ook kansloos gebleken omdat de garantiekosten veel te hoog blijken te zijn.
De ballen die je moet hebben als bedrijfsleider om in het begin je bedrijf compleet te overwaarderen, er van uit te gaan dat je over tien jaar de enige bent die nog rechtstaat.
Dus tien jaar op de poef leven van VC capital, en staalhard 'geloven in eigen kunnen'. Ergens onderweg ga je toch ten onder aan twijfel? Of net niet natuurlijk, en moet je net zo'n gladde narcist zijn die overtuigd is van z'n eigen superioriteit. Of ze gaan hun eigen sprookjes geloven. Of ze maken een totale mentale disconnect en kunnen die spreidstand jaren aanhouden...
Heel dit VanMoof verhaal is erg gelijkaardig aan het deelstepjes-verhaal helemaal opnieuw. De boom en bust van dat deelstep gedoe was wel veel sneller. Op een aantal jaar van het nieuwe valhalla in persoonlijk transport, naar allemaal bedrijfjes die omgevallen zijn.
Wat een bende!
Dus tien jaar op de poef leven van VC capital, en staalhard 'geloven in eigen kunnen'. Ergens onderweg ga je toch ten onder aan twijfel? Of net niet natuurlijk, en moet je net zo'n gladde narcist zijn die overtuigd is van z'n eigen superioriteit. Of ze gaan hun eigen sprookjes geloven. Of ze maken een totale mentale disconnect en kunnen die spreidstand jaren aanhouden...
Heel dit VanMoof verhaal is erg gelijkaardig aan het deelstepjes-verhaal helemaal opnieuw. De boom en bust van dat deelstep gedoe was wel veel sneller. Op een aantal jaar van het nieuwe valhalla in persoonlijk transport, naar allemaal bedrijfjes die omgevallen zijn.
Wat een bende!
VS kan ik niet over oordelen maar Japan wel en daar zijn best veel fietsenmakers en fietsspeciaalzaken maar naar de fietsenmaker ga je om je band te laten plakken (want dat doe je niet zelf) en de fiets speciaalzaakAmos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Die lokale FM is vooral ook een Europees verschijnsel. In New York en Tokyo en zo, zijn consumenten het wel gewoon van luxe spulletjes bij de brand store te halen en te servicen.
als je hem daar gekocht hebt ga je niet naar een andere dealer, daarnaast wordt in Japan de fiets vaak gezien als noodzakelijk kwaad, niet als een soort stalen troeteldier, dus voor het ritje van het station naar huis, repareren van veel fietsen gebeurd vaak niet eens die ruil je om voor een ander van rond de 300 euro omgerekend.
Ooit erover nagedacht om een VM X3 in Japan te kopen en daar ook echt voor mn werk te gebruiken maar vond het toch te risky en niet praktisch genoeg
Heb overigens wel een aantal keren VM zien rijden in Osaka allemaal met krijsende remmen
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Friendly reminder voor alle VanMoof gebruikers om een backup te maken van je encryptie sleutel. Dit stelt je op een later moment in staat om via een alternatieve app (i.e. Moofer) te communiceren met je fiets buiten de officiële VanMoof servers om.
Link naar hosted instance
Vereist enkel inloggen met VanMoof credentials en downloaden / screenshotten van keys. Kost je 1 min.
Link naar GitHub voor docs & codeUnfortunately, in recent months news have come up saying VanMoof isn’t in a very good financial state and had to be rescued in December 2022 by a number of unnamed investors, source. Also, at the time of writing this README, end of June 2023, VanMoof has halted all sales.
The Bluetooth connection between your smartphone and your VanMoof is encrypted for security purposes. Each time you log into your VanMoof account, this encryption key is being downloaded from VanMoof’s server. If these servers will go offline one day - for whatever reason - the encryption keys are lost forever and you have no way of communicating with your bike.
With this tool, we want to make sure everyone can use their VanMoof even after these servers become unreachable - preventing e-waste.
We encourage self hosting this tool, however, if you do not have the technical resources, you can use the version hosted on our server at https://vanoof.grossartig.io
Vereist enkel inloggen met VanMoof credentials en downloaden / screenshotten van keys. Kost je 1 min.
Kwam toevallig net dezelfde grossartig link tegen op Reddit. Dit is gewoon veilig om te gebruiken?Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:55:
Friendly reminder voor alle VanMoof gebruikers om een backup te maken van je encryptie sleutel. Dit stelt je op een later moment in staat om via een alternatieve app (i.e. Moofer) te communiceren met je fiets buiten de officiële VanMoof servers om.
[...]
Link naar GitHub voor docs & code
Is dat nu door iemand bewezen dat de fiets een directe verbinding nodig heeft met vanmoof hiervoor? Maakt de fiets via de simkaart elke keer verbinding met een server?Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Als VM echt omvalt, dan zal sowieso de app en het kickslot snel onbruikbaar worden,
Voor zover ik weet kun je de fiets gewoon unlocken als je telefoon geen internetverbining heeft.
Dat weet je nooit zeker bij een hosted instance door anderen. Beste is de code zelf hosten voor maximale controle. Nevertheless: het is hosted door de maker van de code en wordt naar gerefereerd vanuit de GitHub repository. Dat geeft wel wat vertrouwen, dus heb hem zelf gewoon gebruikt zonder problemen.xileS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Kwam toevallig net dezelfde grossartig link tegen op Reddit. Dit is gewoon veilig om te gebruiken?
Afbreukrisico is overigens beperkt: je kan toch niks binnen de VanMoof omgeving en je kan de encryptie key toch nooit linken aan de juiste fysieke fiets.
Staan al behoorlijk wat VM fietsen op Marktplaats nu.
Even wachten nog en je kan prima een goede 2e hands S3 voor €1000 scoren (wel Moofer gebruiken dan tegen die tijd)
Volgend jaar zomer zijn ze geen reet meer waard op Marktplaats, gok ik zo
Even wachten nog en je kan prima een goede 2e hands S3 voor €1000 scoren (wel Moofer gebruiken dan tegen die tijd)
[ Voor 32% gewijzigd door _Bailey_ op 12-07-2023 12:15 ]
"...een goede" is dan relatief ("werkende" is een betere omschrijving) En als VM er straks niet meer is, dan is het nog maar de vraag of je dan er nog op kan fietsen...of dat het een soort van heel duur fitness apparaat is (want zonder ondersteuning is er op een 3 serie amper te fietsen)_Bailey_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:13:
Staan al behoorlijk wat VM fietsen op Marktplaats nu.
Thanks, ook maar gedaan. Ons beide fietsen waren gelijk zichtbaar met mijn login. Daarna alleen even mijn login wachtwoord bij VM veranderd.Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:02:
[...]
Dat weet je nooit zeker bij een hosted instance door anderen. Beste is de code zelf hosten voor maximale controle. Nevertheless: het is hosted door de maker van de code en wordt naar gerefereerd vanuit de GitHub repository. Dat geeft wel wat vertrouwen, dus heb hem zelf gewoon gebruikt zonder problemen.
Afbreukrisico is overigens beperkt: je kan toch niks binnen de VanMoof omgeving en je kan de encryptie key toch nooit linken aan de juiste fysieke fiets.
Niet helemaal vergelijkbaar hé.franssie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:29:
Toen ik een jaar geleden ongeveer in de markt was voor een fiets heb ik een Tenways 600 gekocht, nog steeds te koop voor 1400. Doet wat ie moet doen en zij hebben wel support, het kan dus wel.
zeer kleine batterij, geen versnellingen, geen integratie, maar idd hopelijk wel wat betrouwbaar.
En je weet niet of Tenways een gezond business model heeft...
Ik denk dat heel veel eigenaars niet meer vallen voor value based pricing...Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:48:
[...]
• Het alternatief is het weggooien van de fiets en de volledige investering van 2.5K doen voor een nieuw alternatief. Nu heeft de gemiddelde VanMoof rijder wel wat geld, maar als die moet kiezen tussen een repair van 250 euro of een hele nieuwe fiets, dan weet ik wel wat 80% van de mensen kiest.. Daarom mijn pleidooi voor value-based pricing ipv costprice-plus
Als een herstelling 50€ kost, dan doe je dat misschien nog, maar 250€ uitgeven aan een shifter om dan 2 weken later een defect kick-lock te vervangen voor 200€? en dan wat later de remmen nog eens voor 250€.
Die fiets verdwijnt dan eerst 6 maanden in een berghok, waarna de batterij dood is, en dan de gracht in gaat.
Application error: a client-side exception has occurred (see the browser console for more information).Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:55:
[...]
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
't is mij wel gelukt. Grappige info in die json. Benieuwd of dat tweewegscommunicatie is (of je fiets PoM heeft staat er bijv in). Hoewel dat waarschijnlijk met een paar dagen ook niks meer waard is.
domme vraag, moet je enkel inloggen via die site en dan een screenshot maken? de code op de github heb je verder niet nodig dan?Daniel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:53:
't is mij wel gelukt. Grappige info in die json. Benieuwd of dat tweewegscommunicatie is (of je fiets PoM heeft staat er bijv in). Hoewel dat waarschijnlijk met een paar dagen ook niks meer waard is.
Ben wel beetje huiverig om "zomaar" inloggegevens op een site in te voeren.
Met een heel aantal mensen... En in de weerspiegeling staat ze alleen... Typisch taalgebruik van tegenwoordig. "ik, en velen met mij..." lees je overal (edit: naar de poster op social media bedoeld)CarraraGT schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:42:
Zie net een bericht van iemand bij de winkel in Rotterdam. Dat ze met een heel aantal mensen voor een dichte deur staan, terwijl ze wel een afspraak hadden. [Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 12-07-2023 13:13 ]
Je kan de date exporten naar een json bestand en/of print maken van de gegevens die je ziet (MAC Address, Encryption Key, Passcode, User Key ID).HBO88 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:07:
[...]
domme vraag, moet je enkel inloggen via die site en dan een screenshot maken? de code op de github heb je verder niet nodig dan?
Ben wel beetje huiverig om "zomaar" inloggegevens op een site in te voeren.
Ik heb het maar gewoon gedaan, kans lijkt mij klein dat ze iets met mijn fiets ergens in NL willen doen. Wel heb ik een een unieke password op mijn VM account (en veel andere accounts), dus daar kunnen ze ook niks mee. Daarna alsnog maar voor zekerheid wachtwoord aangepast.
ná haar zullen toch nog wel wat meer mensen een afspraak ingepland hebben daar?Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:12:
[...]
Met een heel aantal mensen... En in de weerspiegeling staat ze alleen... Typisch taalgebruik van tegenwoordig. "ik, en velen met mij..." lees je overal (edit: naar de poster op social media bedoeld)
Antwoord van VanMoof: ingelaste heidag....CarraraGT schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:42:
Zie net een bericht van iemand bij de winkel in Rotterdam. Dat ze met een heel aantal mensen voor een dichte deur staan, terwijl ze wel een afspraak hadden. [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door litebyte op 12-07-2023 13:27 ]
Is je fiets inleveren voor een reparatie nog een goed idee eigenlijk? krijg je straks je fiets niet/moeilijk meer terug_Bailey_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:21:
[...]
ná haar zullen toch nog wel wat meer mensen een afspraak ingepland hebben daar?
Tja, en buiten die grote steden heb je net veel meer onafhankelijke herstellers, gewoon omdat "the brand" veel te ver weg zit.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Die lokale FM is vooral ook een Europees verschijnsel. In New York en Tokyo en zo, zijn consumenten het wel gewoon van luxe spulletjes bij de brand store te halen en te servicen. Harley bij Harley, thermomix bij thermomix, Apple bij Apple, Omega bij Omega ... Dat hoort gewoon bij de experience van fancy 'gear' te kopen.
Bij ons is een fiets een stalen ros, die het gewoon hoort te doen. 95% geeft zelfs helemaal niets om het merk dat op het kader staat. Het ding heet 'fiets', en wordt bij een fietsenmaker binnen gestoken voor onderhoud. Totaal andere cultuur.
Dus wellicht kan je dat straight to consumer model wel handhaven in drukke top steden. Maar dan moet je prijs er ook naar zijn, en dat is hier niet in orde.
Autodealers zijn meestal multimerkdealers in de VS, en een batterij van een iPhone vervangen doen ze overal.
Ik weet ook waar

Ok da's flauw

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 12-07-2023 13:48 ]
Heel veel personeel neemt opeens vakantie op blijkt...eerst de onderdelen afd. toen de ICT afd. en nu het winkelpersoneel...zo snel dat alle geplande afspraken niet op tijd zijn gecancelled...kijken of ze op tijd terug zijn van vakantie voor de afspraak met het programma Boos.
NeexileS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:27:
[...]
Is je fiets inleveren voor een reparatie nog een goed idee eigenlijk? krijg je straks je fiets niet/moeilijk meer terug. Ik had hem bijna afgelopen vrijdag ingeleverd voor een kleine reparatie en heb gevraagd of het eventueel deze week kan ipv pas in september.
Zelfde bij mij, gooit de app er constant uit als je de ritdata wil zien
Dit ziet er niet goed uit en lijken sterke aanwijzingen op een naderend faillissement.
Met het oog hier op is het zeker niet slim om een fiets ter reparatie af te geven.
Voor mensen die een beroep doen op garantie - waaronder mijzelf - zal een faillissement betekenen: pech gehad.
We gaan het zien..
Met het oog hier op is het zeker niet slim om een fiets ter reparatie af te geven.
Voor mensen die een beroep doen op garantie - waaronder mijzelf - zal een faillissement betekenen: pech gehad.
We gaan het zien..
Ik denk inderdaad dat alles wat zich 'on premise' bevindt dan geblokkeerd wordt, en dient om schulden en zo af te betalen. Ik heb ook al zo'n verhalen gehoord over auto/motoren dealers en zo. Of pc-parts...flrs schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:04:
Dit ziet er niet goed uit en lijken sterke aanwijzingen op een naderend faillissement.
Nog meer alarmbellen....
Het wordt gewoon moeilijk je fiets binnen te brengen als ze toch niet open gaan...
Je fiets terug krijgen zal wat duren, maar als je kan bewijzen dat het jouw fiets is, dan mag de curator daar niks mee doen.
Wel raar dat er geen enkel lek is vanuit personeel naar de pers. Er moet daar toch echt iets bewegen.
En voor de "echte" bike doctors, gelukkig liggen die mensen goed in de markt en zullen die snel een nieuwe job hebben, ook helpdesk medewerkers zijn snel terug aan het werk.
Het managment... daar heb ik minder medelijden mee, zeker de marketing mensen die jaren lucht verkocht hebben.
Het wordt gewoon moeilijk je fiets binnen te brengen als ze toch niet open gaan...
Je fiets terug krijgen zal wat duren, maar als je kan bewijzen dat het jouw fiets is, dan mag de curator daar niks mee doen.
Wel raar dat er geen enkel lek is vanuit personeel naar de pers. Er moet daar toch echt iets bewegen.
En voor de "echte" bike doctors, gelukkig liggen die mensen goed in de markt en zullen die snel een nieuwe job hebben, ook helpdesk medewerkers zijn snel terug aan het werk.
Het managment... daar heb ik minder medelijden mee, zeker de marketing mensen die jaren lucht verkocht hebben.
Ik hoop op overname...al maanden eigenljk.Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:11:
Nog meer alarmbellen....
Als toevoeging, mogelijk dat ze daarom heel snel verbinding zochten met Kwikfit, om ieder geval bij een failisement een soort van reparatiedekking te houden, laten we hopen dat die onder hele gunstige voorwaarden onderdelen konden overnemen, en wie weet ook afspraken kunnen maken met toeleveranciers
[ Voor 16% gewijzigd door litebyte op 12-07-2023 14:19 ]
Als je wint, heb je vrienden...... je kent het liedje vast wel. Het had nl ook prima (heel) goed kunnen gaan, en blijven gaan. En dan had iedereen gezegd dat de oprichters geniaal en visionair waren. Zo werkt dat gewoon.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:18:
De ballen die je moet hebben als bedrijfsleider om in het begin je bedrijf compleet te overwaarderen, er van uit te gaan dat je over tien jaar de enige bent die nog rechtstaat.
Wat een bende!
Als ik het zo van een afstandje bekijk zijn ze vooral nat gegaan op de kwaliteits-controle toen er naar China werd geschoven qua productie. Falende QA icm een eigen service-netwerk dat de service-vraag niet meer aan kon, tja dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.
Een jaar geleden hadden ze ws nog prima extra runway op kunnen halen, maar die tijden zijn compleet veranderd. En ze zaten ws op de "rocket fuel" VC trip: winst maken is ondergeschikt aan marktaandeel pakken. En als dan ineens die houding 180graden draait heb je wel een issue. Pricing is daarop ingesteld, en kun je niet ineens verdubbelen, want je hebt lopende contracten met leveranciers en die kun je vaak lastig openbreken, laat staan 123 nieuwe productielijnen opzetten met betere QA.
Erg jammer vind ik, was een mooi merk.
Nouwja, eigendom is en blijft eigendom en je fiets kan je gewoon ophalen in theorie. Maar wat @Tommie12 ook zegt, het zal wel even duren voordat je je fiets terug hebt.Amos_x schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:09:
[...]
Ik denk inderdaad dat alles wat zich 'on premise' bevindt dan geblokkeerd wordt, en dient om schulden en zo af te betalen. Ik heb ook al zo'n verhalen gehoord over auto/motoren dealers en zo. Of pc-parts...
Hopelijk inderdaad snel een overname (waarmee mijn vordering tot nakoming van de garantie hopelijk ook gered wordt).
Je moet mij eens uitleggen hoe je gedurende een bepaald jaar op elke fiets bijna 2000€ verlies lijdt. Dan is er een pak meer aan de hand dan "wat garantiekosten".olafmol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:18:
[...]
Als je wint, heb je vrienden...... je kent het liedje vast wel. Het had nl ook prima (heel) goed kunnen gaan, en blijven gaan. En dan had iedereen gezegd dat de oprichters geniaal en visionair waren. Zo werkt dat gewoon.
Als ik het zo van een afstandje bekijk zijn ze vooral nat gegaan op de kwaliteits-controle toen er naar China werd geschoven qua productie. Falende QA icm een eigen service-netwerk dat de service-vraag niet meer aan kon, tja dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.
Een jaar geleden hadden ze ws nog prima extra runway op kunnen halen, maar die tijden zijn compleet veranderd. En ze zaten ws op de "rocket fuel" VC trip: winst maken is ondergeschikt aan marktaandeel pakken. En als dan ineens die houding 180graden draait heb je wel een issue. Pricing is daarop ingesteld, en kun je niet ineens verdubbelen, want je hebt lopende contracten met leveranciers en die kun je vaak lastig openbreken, laat staan 123 nieuwe productielijnen opzetten met betere QA.
Erg jammer vind ik, was een mooi merk.
Als dat nu eens 100-200€ was per fiets, dan was er een uitweg en een mogelijheid naar winst, maar nu hebben ze die brug zelf kapot geschoten.
Heet iemand het via de website nog werkend gekregen? Ik krijg nu steeds een error.Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:55:
[...]
Daar zou ik niet op rekenen.flrs schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Nouwja, eigendom is en blijft eigendom en je fiets kan je gewoon ophalen in theorie. Maar wat @Tommie12 ook zegt, het zal wel even duren voordat je je fiets terug hebt.
Hopelijk inderdaad snel een overname (waarmee mijn vordering tot nakoming van de garantie hopelijk ook gered wordt).
Een overnemer wil snel winst maken, en heeft normaal weinig verplichtingen tot bestaande eigenaars.
Maar of er een overnemer komt is de grootste vraag.
Iemand is de stekkers van de servers aan het uit trekken... of zou de stroom niet betaald zijn?micmulder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Heet iemand het via de website nog werkend gekregen? Ik krijg nu steeds een error.
Alles voor de (ingekochte) beeldvorming al dan niet door mediavuilnis zoals Bright uitgevoerd....niets op kwalieit, althans de 3 serie.olafmol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:18:
[...]
Als je wint, heb je vrienden...... je kent het liedje vast wel. Het had nl ook prima (heel) goed kunnen gaan, en blijven gaan. En dan had iedereen gezegd dat de oprichters geniaal en visionair waren. Zo werkt dat gewoon.
Uiterlijk (smaken verschillen) prima, technisch ontwerp waardeloos. Als een VM service hub gewoon zelf aangeeft "kwalitatief is het niet veel soeps" tja dan weet je het. Fietsmerk past perfect bij Nederland, grote bek (VOC mentaliteit), prima marketing (prima leugens) en image building, maar kwaliteit en uitvoering is 0.
Jammer voor al die (int. gerichte) Nederlandse startup en online fietsmerken die het met een minder grote bek en valse beloftes en toezeggingen wel eerlijk doen.
En je vergeet destijds hun unique selling point; illegaal opvoeren vanuit de winkel. Ze hebben gewoon jarenlang fietsen verkocht die hier eigenlijk niet de weg op mochten.litebyte schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Alles voor de (ingekochte) beeldvorming al dan niet door mediavuilnis zoals Bright uitgevoerd....niets op kwalieit, althans de 3 serie.
Uiterlijk (smaken verschillen) prima, technisch ontwerp waardeloos. Als een VM service hub gewoon zelf aangeeft "kwalitatief is het niet veel soeps" tja dan weet je het. Fiets past perfect bij Nederland, grote bek (VOC mentaliteit), prima marketing (prima leugens) en image building, maar kwaliteit en uitvoering is 0.
Jammer voor al die (int. gerichte) Nederlandse startup en online fietsmerken die het met een minder grote bek en valse beloftes en toezeggingen wel eerlijk doen.
E.e.a. hangt er uiteraard van af wát er precies wordt overgenomen. Als een partij de aandelen van VM B.V. koopt, verandert dat niets aan de verplichtingen van die B.V.Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:24:
[...]
Daar zou ik niet op rekenen.
Een overnemer wil snel winst maken, en heeft normaal weinig verplichtingen tot bestaande eigenaars.
Maar of er een overnemer komt is de grootste vraag.
Maargoed, eens, vraag 1 is of er een partij zich meldt voor overname/financiering. Ik ben er bang voor.
hier prima te laden. Wel de pop up van de pauze knop vwb nieuwe bestellingen.micmulder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Heet iemand het via de website nog werkend gekregen? Ik krijg nu steeds een error.
Met name de tekst; 'Wees gerust - dit heeft geen invloed op de service.'' Man man man wat een leugenachtige bende daar haha
Ik bedoelde eigenlijk deze site: https://vanoof.grossartig.io/ om een backup van je sleutels te kunnen maken._Bailey_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:31:
[...]
hier prima te laden. Wel de pop up van de pauze knop vwb nieuwe bestellingen.
Met name de tekst; 'Wees gerust - dit heeft geen invloed op de service.'' Man man man wat een leugenachtige bende daar haha
Ah zo, excuses!micmulder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk deze site: https://vanoof.grossartig.io/ om een backup van je sleutels te kunnen maken.
Site werkt, maar blijkbaar niet voor de S5.micmulder schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk deze site: https://vanoof.grossartig.io/ om een backup van je sleutels te kunnen maken.
Er zijn meer merken die softwarematig deze ruimte openlaten, waaronder Cowboy. Misschien is dat heel lastig af te dekken als je fietsen met 1 wereldwijde firmware uitbrengt..laten we in het midden of je het ook echt wil als fabrikant (iid vanwege de 'USP')PaveloW schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:30:
[...]
En je vergeet destijds hun unique selling point; illegaal opvoeren vanuit de winkel. Ze hebben gewoon jarenlang fietsen verkocht die hier eigenlijk niet de weg op mochten.
Zelfde probleem hier voor mijn S5.
Geen idee of er een alternatief is, of dat dit misschien niet nodig is voor ons model.
Als ik het niet verkeerd heb, wordt voor de S5 elke 7 dagen een certificaat opgehaald bij de VanMoof servers in plaats van een enkele encryption key. Vandaar dat er ook geen Moofer app of dergelijken bestaat voor de S5.momenol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:40:
[...]
Zelfde probleem hier voor mijn S5.
Geen idee of er een alternatief is, of dat dit misschien niet nodig is voor ons model.
Ik heb het zelf niet getest, maar de bron hiervoor is de Discord van het Github-project "vanmoof-web-controller"
Er is niks aan de hand zoals al eerder in dit topic vermeld is het vakantie tijd voor de verschillende afdelingenxileS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:57:
op reddit al meldingen dat de app het al niet meer doet.
[Afbeelding]
Dus ook Jos en Edgar van de IT
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/WydBEkBvKPJieJTBEC9BxJBa.gif?f=user_large)
Mochten mensen de eerder genoemde website of code niet vertrouwen;
Je kan ook zeer makkelijk zelf je keys exporteren door middel van Postman:
1. POST Request om te authenticeren:
Header: Api-Key: fcb38d47-f14b-30cf-843b-26283f6a5819
Authorization: Basic Auth
Username: Je vanmoof username
Password: Je vanmoof password
Als je POST goed is, krijg je een JSON string met token en refreshToken.
Kopieer de inhoud van de token. Die heb je namelijk nodig om te authoriseren.
2. GET Request om je data op te halen:
Authorization: Bearer Token
Token: de eerder gekopieerde token.
Bewaar vervolgens de JSON output van de GET reqeust. Hierin staan al je gegevens + keys.
Screenshots: https://imgur.com/a/0KMi4BN
Bewaar vervolgens de JSON output van de GET reqeust. Hierin staan al je gegevens + keys.
Ik heb mn code opgehaald...(S3) Vertrouwen in relatie tot VM is toch al weg.markimarc schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:50:
Mochten mensen de eerder genoemde website of code niet vertrouwen;
Meh, hier wil ik toch ook een lans breken voor VanMoof en innovatie in general. VanMoof heeft eigenhandig een nieuwe categorie van urban ebikes opgebouwd en op de kaart gezet. Dat hebben ze met bloed, zweet en tranen gedaan, en niet onverdienstelijk. Ze hebben radicaal andere keuzes gemaakt dan de rest van de fietsenmarkt (D2C, dedicated parts, app-based, etc). Daarmee liepen ze ver vooruit op de saaie incrementeel innoverende fietsenboeren. En precies dit is waarom veel mensen zich aangetrokken voelden tot het product & merk.litebyte schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Alles voor de (ingekochte) beeldvorming al dan niet door mediavuilnis zoals Bright uitgevoerd....niets op kwalieit, althans de 3 serie.
Uiterlijk (smaken verschillen) prima, technisch ontwerp waardeloos. Als een VM service hub gewoon zelf aangeeft "kwalitatief is het niet veel soeps" tja dan weet je het. Fietsmerk past perfect bij Nederland, grote bek (VOC mentaliteit), prima marketing (prima leugens) en image building, maar kwaliteit en uitvoering is 0.
Met radicale innovatie komt ook risico. Enerzijds operationele risico's die we allemaal kennen (QA-issues, service issues, etc), maar anderzijds ook de opgelegde hypergrowth vanuit de VC-funding als "techbedrijf". Dit heeft uiteindelijk niet goed uitgepakt en daar zit zeker een stuk mismanagement en miscommunicatie in. Maar het is ook een beetje part of the game bij cutting-edge innovatie.
Wil je een degelijke en betrouwbare fiets dan moet je Gazelle kopen. Lang track record van kwaliteit, geen gekke fratsen en een degelijk service netwerk.
Kijk naar Tesla: jarenlang gigantische controverse en volgens de de cynici hadden ze allang ter grave gedragen moeten worden om veelal dezelfde issues als VanMoof. Maar daar is het kwartje net de goede kant op gevallen en ze hebben de sector wel degelijk veranderd voorbij van wat men destijds voor mogelijk had gehouden.
Kortom: als consument deel ik de chagrijn, als professional heb ik respect voor de impact die ze hebben gemaakt. It's been a hell of a ride.
[ Voor 8% gewijzigd door Clock op 12-07-2023 15:12 ]
Welke cutting edge? Je praat alsof ze een maandlanding hebben gedaan. Ik vind dat de woorden innovatie en cutting edge vaak te pas en te onpas worden gebruikt. Op het gebied van innovatie is er de laatste jaren sinds het internet en de smartphone echt niet zo veel gebeurd. Voortbouwen op, en evolueren...
Een fysiek item IoT/connected maken is ook al lang aan de gang. Alles had en heeft tegenwoordig een app en internetconnectie, inclusief je elektrische tandenborstel, soepmixer en wc-bril. Dat is 'innovatie voor innovatie', dient geen enkel doel, en is zeer vaak van bedenkelijke engineering kwaliteit. Zowel het deel wat dienst moet doen in de fysieke wereld, en het deel software.
App-connected.... je doet alsof dat een pluspunt is. Gewoon 'cheap' omdat ze je telefoon kunnen hijacken voor de 'brains' en het scherm, en zelf geen input/output moeten voorzien op een standalone device. Ook omdat ze dan een halfafgewerkt en niet getest product al kunnen verkopen, omdat ze de 'brains/programmatie' steeds kunnen updaten via een updatekanaal dat bijzonder goed werkt (gepusht door de appstores, dus bedankt Apple en Google voor die tech...)
Toen ik daarnet de binnenkant van die e-shifter zag, viel ik bijna van m'n stoel. Dit is iets wat je verwacht in een RC-autootje. Zijn die tandwieltjes ontworpen voor boomlange Nederlanders a 100kg die zo'n derderangs swatch mechaniekje op 100km kapot trappen?
Om nog maar niets te zeggen van de fragiliteit van hun andere systemen (schopslot, niet waterdichte boostknop, en de printplaten/connectoren op hun batterijbordje)
Daar is weinig cutting edge aan. Derderangs engineering door hipsters die het allemaal goed kunnen uitleggen en verkopen, maar niet het minste besef hebben van keiharde, echte engineering.
En dat zie je overal. Software heerst, hardware is moeilijk, en niemand beheerst het nog. Ik denk dat de echte hoogdagen van kwalitatieve en serieuze hardware/real world engineering dood zijn als ik moderne auto's, moto's, fietsen en dergelijke bekijk en andere wegwerp rommel
Nee, daar ben ik het niet mee eens.Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Meh, hier wil ik toch ook een lans breken voor VanMoof en innovatie in general. VanMoof heeft eigenhandig een nieuwe categorie van urban ebikes opgebouwd en op de kaart gezet. Dat hebben ze met bloed, zweet en tranen gedaan, en niet onverdienstelijk. Ze hebben radicaal andere keuzes gemaakt dan de rest van de fietsenmarkt (D2C, dedicated parts, app-based, etc). Daarmee liepen ze ver vooruit op de saaie incrementeel innoverende fietsenboeren.
Met radicale innovatie komt ook risico. Enerzijds operationele risico's die we allemaal kennen (QA-issues, service issues, etc), maar anderzijds ook de opgelegde hypergrowth vanuit de VC-funding als "techbedrijf". Dit heeft uiteindelijk niet goed uitgepakt en daar zit zeker een stuk mismanagement en miscommunicatie in. Maar het is ook een beetje part of the game bij cutting-edge innovatie.
Kijk naar Tesla: jarenlang gigantische controverse en volgens de de cynici hadden ze allang ter grave gedragen moeten worden om veelal dezelfde issues als VanMoof. Maar daar is het kwartje net de goede kant op gevallen en ze hebben de sector wel degelijk veranderd voorbij van wat men destijds voor mogelijk had gehouden.
Kortom: als consument deel ik de chagrijn, als professional heb ik respect voor de impact die ze hebben gemaakt. It's been a hell of a ride.
Zo innovatief zijn die fietsen niet. Een Kicklock en een bluetooth verbinding zijn nu niet direct dingen die de hele markt vooruit geduwd hebben.
De belofte was van in het begin totaal onrealistisch. Je kan die features niet aanbieden voor 2000€, zelfs niet als je componenten kiest van uiterst lage kwaliteit.
Ik heb een aversie tegen VM ontwikkeld toen heel duidelijk werd dat ze beloftes maakten waar niks achter stond.
Bovendien, een illegale fiets aanbieden, en dan oogluikend de Moofer app toestaan (was misschien opgezet via stromannen..) om een zogezegd USP te hebben vind ik uiterst laakbaar.
Doe daar nog een "peace of mind" bij met beloftes die van in het begin niet te houden waren, en ik steiger.
Wat ik niet begrijp is dat het hen zo makkelijk gelukt is om zo'n enorme sommen geld op te halen.
Ik ben de laatste die het mismanagement zal ontkennen of goedpraten. Maar met jullie houding sla je alle innovatie dood en steekt niemand ooit nog zijn nek uit om iets nieuws te doen. Is mij wat teveel saaie Duitse degelijkheid. En daar is zeker markt voor, maar doe nou niet alsof VanMoof daar ooit voor gestaan heeft of dat dat de reden was dat je de fiets gekocht hebt. Dan waren er 100 andere, betere en net zo valide alternatieven.
Je moet een onderscheid maken tussen "echte" innovatie en wat gekke of kekke features toevoegen.Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:29:
Ik ben de laatste die het mismanagement zal ontkennen of goedpraten. Maar met jullie houding sla je alle innovatie dood en steekt niemand ooit nog zijn nek uit om iets nieuws te doen. Is mij wat teveel saaie Duitse degelijkheid. En daar is zeker markt voor, maar doe nou niet alsof VanMoof daar ooit voor gestaan heeft of dat dat de reden was dat je de fiets gekocht hebt. Dan waren er 100 andere, betere en net zo valide alternatieven.
En ten tweede, wat heb je aan een mooi feature als dat de betrouwbaarheid van een fiets zwaar verlaagt.
Echte innovatie is duurzaam, ecologisch en "echt" nieuw.
Wat dat betreft heeft Bosch een pak meer gedaan. Ze hebben betrouwbare motoren op de markt gebracht die mensen meer heeft doen fietsen, en als dat er toe leidt dat meer mensen met de fiets hun boodschappen doen of naar het werk rijden, dan is dat véél meer waard dan een fiets die zo onbetrouwbaar is bouwen dat mensen toch een tweede fiets of een bus nodig hebben.
https://www.parool.nl/ams...os-voor-de-deur~ba08de6e/Steenw schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:49:
[...]
Er is niks aan de hand zoals al eerder in dit topic vermeld is het vakantie tijd voor de verschillende afdelingen
Dus ook Jos en Edgar van de IT[Afbeelding]
Niks aan de hand, komt goed!
Nee hoor, innovatie is net zo goed vormgeving, diefstalpreventie, het schopslot, peace of mind onderhoudscontract, het bouwen van een "hip" fietsmerk voor een jongere doelgroep , etc, etc. Niet elke innovatie is in hindsight succesvol geweest of zal een "rationele tweaker" kunnen waarderen, maar het valt niet te ontkennen dat VanMoof een enorme impact heeft gemaakt.Tommie12 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Je moet een onderscheid maken tussen "echte" innovatie en wat gekke of kekke features toevoegen.
En ten tweede, wat heb je aan een mooi feature als dat de betrouwbaarheid van een fiets zwaar verlaagt.
Echte innovatie is duurzaam, ecologisch en "echt" nieuw.
Wat dat betreft heeft Bosch een pak meer gedaan. Ze hebben betrouwbare motoren op de markt gebracht die mensen meer heeft doen fietsen, en als dat er toe leidt dat meer mensen met de fiets hun boodschappen doen of naar het werk rijden, dan is dat véél meer waard dan een fiets die zo onbetrouwbaar is bouwen dat mensen toch een tweede fiets of een bus nodig hebben.
Het is jammer dat hun eerste S3 massaproduct geplaagd is door teveel kwaliteitsissues en ze die niet snel genoeg hebben kunnen fixen met een S3 MK2 of S4. Was dat wel gelukt dan had het maar zo heel anders kunnen aflopen. Ik had het ze van harte gegund.
Ik zal de laatste zijn om de bedrijfsvoering van VM toe te juichen maar uit sommige reacties hier spreekt toch ook wel wat cognitieve dissonantie - ik neem althans aan dat de meesten hier ook daadwerkelijk een VM hebben of hebben gehad. Om dan als de boel om dreigt te vallen met allerlei kritiek te komen op gebrekkige innovatie is wat makkelijk.
Zeker de S1 en S2 waren naar mijn mening - op de aandrijving na - vergeleken met wat er op dat moment in de rest van de markt verkrijgbaar was best vernieuwende en innovatieve fietsen, zowel qua uiterlijk als qua features. En zelfs voor de aandrijving geldt dat in 2016 een front-motor niet zo'n rare keuze was. Anno 2023 is dat helaas wel anders en moet je constateren dat de vernieuwing stil is blijven staan, en dat het vooral variatie op hetzelfde thema was waarbij de kwaliteit ook nog eens achteruit holde.
Zeker de S1 en S2 waren naar mijn mening - op de aandrijving na - vergeleken met wat er op dat moment in de rest van de markt verkrijgbaar was best vernieuwende en innovatieve fietsen, zowel qua uiterlijk als qua features. En zelfs voor de aandrijving geldt dat in 2016 een front-motor niet zo'n rare keuze was. Anno 2023 is dat helaas wel anders en moet je constateren dat de vernieuwing stil is blijven staan, en dat het vooral variatie op hetzelfde thema was waarbij de kwaliteit ook nog eens achteruit holde.
Het enige radicale aan hun innovaties was wat andere fietsenmerken als 1 of 2 'features' in een fiets propten VM allemaal toevoegde in 1 fiets. niets nieuws ontwikkeld, m.b.t. display in de fiets (het zit in de stang..ipv het stuur), of op afstand tracken, evenals een electrische versnelling, bel of app. Volume verkoop en uitgekiende netwerk van productpluggers en influencers die vooral de link moesten leggen met iphone of tesla in hun verkoop crap. Het ontwerp qua uiterlijk blijft over, maar totaal niet goed uitontwikkeld, en stug door ermee gaan tot in de 5 serie....dan het hoofdstuk afsluiten met een 'fail safe' 4Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Meh, hier wil ik toch ook een lans breken voor VanMoof en innovatie in general. VanMoof heeft eigenhandig een nieuwe categorie van urban ebikes opgebouwd en op de kaart gezet. Dat hebben ze met bloed, zweet en tranen gedaan, en niet onverdienstelijk. Ze hebben radicaal andere keuzes gemaakt dan de rest van de fietsenmarkt (D2C, dedicated parts, app-based, etc). Daarmee liepen ze ver vooruit op de saaie incrementeel innoverende fietsenboeren. En precies dit is waarom veel mensen zich aangetrokken voelden tot het product & merk.
et frame blijft over....less is more uitstraling maar toegevoegd met zoveel electronische features' die enorm storings gevoelig/slecht zijn.
De broertjes hadden wel radicale ideeen (lees VOC mentaliteit) hoe ze wel even de fietswereld wereldwijd zouden veroveren Dat begon op een gegeven moment zelfs lachwekkend te worden toen ze met 'adviezen' kwamen in relatie tot speedpedelecs en een speedpedelec idee pitchden waarvan iedereen die VM een beetje kende doorhad, dat gaat nooit in de verkoop.
Als je als 'zieners' stug blijft doorgaan en je fouten niet toegeeft dan verdien je niet beter, als er dan nog een succesvol manager van Bookings.com komt om orde op zaken te stellen, die na een half jaartje stilletjes vertrekt, dan weet je voldoende daar valt hoogstwaarschijnlijk niet mee te werken en niets meer te verbeteren.Kortom: als consument deel ik de chagrijn, als professional heb ik respect voor de impact die ze hebben gemaakt. It's been a hell of a ride.
Ik heb respect voor al die werknemers die 3 jaar lang moesten liegen en beleefd bleven naar al die terecht pisnijdige klanten die keer op keer werden voorgelogen, vooral dan het afgelopen half jaar.
xileS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:52:
[...]
https://www.parool.nl/ams...os-voor-de-deur~ba08de6e/
is dat iemand van hier?“Mijn fiets staat hier al maanden,” zegt Rafaël (19), die samen met zijn hele familie is gekomen en voor een dichte deur van de winkel staat. “Ik wil m’n fiets, en als ik ‘m heb gooi ik hem in de gracht!”
Oef, heb nog een paar honderd aan VanMoof-tegoed. Kan ik vast ook helemaal niks meer mee. Had nog pas gekeken of ik accessoires kon kopen, maar daarvan was toen al bijna niks van op voorraad en nu niet eens meer te koop online
.
Mee eens, vooral diefstalpreventie met tracking was echte innovatie. Een ‘degelijke’ e-bike met Bosch middenmotor is nooit een optie geweest voor mij. Was wel bewust van de S3 issues voordat ik hem kocht. Maar toch gedaan en nog voelt het voor 2000 euro goed.Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:54:
[...]
Nee hoor, innovatie is net zo goed vormgeving, diefstalpreventie, het schopslot, peace of mind onderhoudscontract, het bouwen van een "hip" fietsmerk voor een jongere doelgroep , etc, etc. Niet elke innovatie is in hindsight succesvol geweest of zal een "rationele tweaker" kunnen waarderen, maar het valt niet te ontkennen dat VanMoof een enorme impact heeft gemaakt.
Kapotte modules / packs / printplaten repareer ik desnoods zelf wel. En ook zonder VM tracking zullen ze ‘m niet meer willen jatten
Sorry makker, maar je hebt in dit topic 18 pagina's (!) Lopen ranten op VanMoof zonder dat je er zelf een hebt gehad. It's fair to say dat je je niet tot het merk / product aangetrokken voelt en dat is helemaal oke. Maar ga nou niet staan dansen op het graf van een bedrijf wat net jammerlijk ten onder is gegaan. Smaakloos.litebyte schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:59:
[...]
Het enige radicale aan hun innovaties was wat andere fietsenmerken als 1 of 2 'features' in een fiets propten VM allemaal toevoegde in 1 fiets. niets nieuws ontwikkeld, m.b.t. display in de fiets (het zit in de stang..ipv het stuur), of op afstand tracken, evenals een electrische versnelling, bel of app. Volume verkoop en uitgekiende netwerk van productpluggers en influencers die vooral de link moesten leggen met iphone of tesla in hun verkoop crap. Het ontwerp qua uiterlijk blijft over, maar totaal niet goed uitontwikkeld, en stug door ermee gaan tot in de 5 serie....dan het hoofdstuk afsluiten met een 'fail safe' 4
et frame blijft over....less is more uitstraling maar toegevoegd met zoveel electronische features' die enorm storings gevoelig/slecht zijn.
De broertjes hadden wel radicale ideeen (lees VOC mentaliteit) hoe ze wel even de fietswereld wereldwijd zouden veroveren Dat begon op een gegeven moment zelfs lachwekkend te worden toen ze met 'adviezen' kwamen in relatie tot speedpedelecs en een speedpedelec idee pitchden waarvan iedereen die VM een beetje kende doorhad, dat gaat nooit in de verkoop.
[...]
Als je als 'zieners' stug blijft doorgaan en je fouten niet toegeeft dan verdien je niet beter, als er dan nog een succesvol manager van Bookings.com komt om orde op zaken te stellen, die na een half jaartje stilletjes veertrekt, dan weet je voldoende daat valt hoogstwaarschijnlijk niet mee te werken en niets meer te verbeteren.
Ik heb respect voor al die werknemers die 3 jaar lang moesten liegen en beleefd bleven naar al die terecht pisnijdige klanten die keer op keer werden voorgelogen, vooral dan het afgelopen half jaar.
- duplicate -
[ Voor 98% gewijzigd door Clock op 12-07-2023 16:11 ]
Volgens mij heeft hij er ook 1'tje maar ik kan het mis hebben.Clock schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Sorry makker, maar je hebt in dit topic 18 pagina's (!) Lopen ranten op VanMoof zonder dat je er zelf een hebt gehad. It's fair to say dat je je niet tot het merk / product aangetrokken voelt en dat is helemaal oke. Maar ga nou niet staan dansen op het graf van een bedrijf wat net jammerlijk ten onder is gegaan. Smaakloos.
pfff gaat nu wel echt rap de afgelopen 48 uur, qua ontwikkeling (naar de afgrond)xileS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:52:
[...]
https://www.parool.nl/ams...os-voor-de-deur~ba08de6e/
[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 12-07-2023 16:14 ]
Dit ja! Spannend! (pakt popcorn)_Bailey_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:14:
[...]
pfff gaat nu wel echt rap de afgelopen 48 uur, qua ontwikkeling (naar de afgrond)
Let op:
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.
Discussies omtrent de huidige onzekere toekomst van Van Moof; Discussies over de toekomst van VanMoof
Het delen van referrals is op tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal daarom na constatering direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland bij wet vastgelegd dat een ebike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u.
Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Tips & tricks op deze beperkingen te omzeilen worden gezien als opvoeren en zijn, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum en worden derhalve verwijderd.