Conclusie, als je VM wil rijden, kan je er beter 2 kopen.

Dan heb je de mogelijkheid om er 1 af en toe eens lang buiten dienst te houden voor garantie of onderhoud. Ik lees inderdaad met verbazing mee in dit topic. Ik heb ooit intensief met de fiets woon-werk trajecten gefietst (geen andere optie) en ik mag er niet aan denken dat de fiets het ooit niet zou hebben gedaan (muv platte band of andere gemakkelijk te repareren pech)
maxnl schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:15:
Hebben ze het dan enkel over het bitje voor de anti-diefstal moer van de wielen, die elke klant heeft?
Of is er nog meer "speciaal gereedschap" nodig?
Als je met je auto naar de garage moet voor een bandenwissel, en slotbouten hebt, wordt ook van je verwacht dat je zelf de sleutel meeneemt. Lijkt me niet het grootste probleem.
Klopt, maar eigenlijk mag dit zelfs geen vraag zijn, toch niet voor een fiets

Een fiets bestaat in z'n huidige vorm al hoelang, 150 jaar? En is steeds compleet modulair geweest. Je kon nagenoeg alles op alles bevestigen en aanpassen. Zolang je frame in orde was, kon je de fiets eeuwig op de weg houden.
Voor auto's kan ik me nog wel iets voorstellen wat betreft specifiek gereedschap en onderdelen, maar voor een fiets?
Natuurlijk zal een glad tech bedrijf wel manieren vinden om alles aan het concept fiets 'proprietary' te maken, tot de stuurstangen en zadelstangen aan toe, maar dan moet je wel in staat zijn om al die proprietary spares en zut uit te leveren aan je klanten en fietsenmakers! En ga je best ook niet failliet.
En het gaat natuurlijk niet enkel over de motor, zoals hieronder gesteld. Die kicklock, die versnellingen, alles is proprietary. En wat niet proprietary is (dat goedkope chinese trommelmotortje in je voornaaf van 150 euro max.) zal wel op een gesloten manier aangestuurd worden. Zodat je alsnog, na het niet te vermijden bankroet van VM, dat ding niet zelf nog op de baan kan houden door een ander ali express motortje te monteren.
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:18:
[...]
Nee, niet altijd op voorraad, maar Bosch levert wel sneller dan VM.
De rest… geen idee. Maar er is meer dan de motor… kicklock die blokkeert, boosterknop met water, achternaaf die doortrapt. Allemaal specifiek VM.
Lol? Tja, zo zie je maar dat het wel een dingetje is om fysieke, mechanische producten op de markt te brengen. Wel iets anders dan apps en andere niet-materiële silicon valley 'tech'. Hier komen ze zichzelf toch hard tegen. Dat krijg je als een hoopje hipsters alle 'good practice' en normen uit de automotive overboord gooien en mechaniek de markt op gooien zoals je dat met apps ook doet (half afgewerkt, niet getest)
Ik vraag me trouwens af wat er veranderd is. Alle media kon maar niet genoeg krijgen van het futuristische VM, het lievelingetje van de reguliere pers. En nu opeens zie je dieper gravende journalistiek die wel tot op het bot gaat en VM niet spaart. Geen schroom meer om tegen de schenen te schoppen van Nederlands coolste start-up? Honeymoon voorbij? Kunnen ze de groeiende onvrede van de kopers echt niet meer negeren?
Als dit de US was, kan ik me nog wel een class-action lawsuit voorstellen...
Nu npo en recent ook nog artikels uit de DPG media groep.