Supply chains en toeleveranciers is één ding. Dan heb je gewoon minder fietsen in de verkoop, en dat zal dan vast wel een probleem zijn voor de aandeelhouders en de cijfers. Tenzij er technische issues aanwezig zijn upstream, laten we daar even niet van uitgaan.
Wat ik hier lees, is toch wel voornamelijk een probleem met de support en service centers. Een slecht product kan gebeuren. Een fiets is een simpel object, maar als 'ie met opzet heel erg moeilijk en ingewikkeld gemaakt wordt, moeten ze echt wel bij de les blijven.
Als er dan problemen opduiken, moet er genoeg resource aanwezig zijn in de supportcenters/werkplaatsen om de klanten zo snel mogelijk terug de weg op te helpen. 4 tot 6 weken wachten is gewoon bespottelijk. Vaak is een fiets (vooral in de stad) de enige manier van transport die je hebt. Ik zou bijvoorbeeld zelfs niet meer op het werk kunnen komen.
Om dan nog maar van de kwaliteit van de reparateurs niets te zeggen (gebaseerd op de ervaringen die ik hier lees).
In feite, als je vanmoof rijdt, heb je een goedkope back-up fiets nodig.
Op zich niet erg als je dat allemaal vooraf weet. Net zoals je sommige wagens ook niet als daily kan vertrouwen. Maar bij dat soort wagens ben je vast sneller geholpen bij je favoriete werkplaats dan dat je je vanmoof terug krijgt
Ik vraag me wel af waar het naar toe gaat. Ze lijken er maar geen greep op te hebben. Wanneer stopt VC met geld smijten naar de 'tesla onder de fiets'. Hebben ze ooit winst gemaakt? Je ziet dat tech het overal ter wereld erg moeilijk heeft. Er wordt niet zomaar meer geloofd in bomen die tot in de hemel rijken, oneindig potentieel, winst over tien jaar, oneindige funding in de hoop ooit winst te maken, het kortzichtige geloof in de heilige tech als oplossing voor alles is er ook wat uit...
Je ziet dat zelfs tesla niet oneindig doorgroeit en voor het eerst weer eens wat realistischer koers moet volgen.
Heeft vanmoof eigenlijk ooit al winst gemaakt?
Ik denk dat ze zich erg gelukkig mogen rekenen dat de meeste van hun fietsen als mooi-weer fietsjes gebruikt worden. Garage queens die af en toe eens uitgehaald worden om naar de dichtsbijzijnde espresso bar te rijden. Vooral dan in de hipster buurten van Amerika. Het zou me verbazen als de gemiddelde vanmoof meer dan 2000km per jaar haalt. En dan als speeltje ergens achterin een enorme garage verzeild raakt.
In onze contreien is een fiets echt een werkpaardje. Massaal gebruikt, moet er gewoon elke dag staan, weer en wind. Daar hebben ze zich misschien wel op verrekend. Ook al zijn de eigenaars Nederlanders...