Testrit Van Moof S5
Afgelopen week was ik bij VM service hub in Rotterdam in verband met service beurt van mijn S3.
Ook is de accu vervangen onder garantie want er was een defect.
Heel netjes geholpen door VM Rotterdam en ik heb ook een proefrit gemaakt op de een nieuwe S5.
Kon het toch niet laten nu ik daar toch was 🙂
Kort mijn bevindingen van een half uur ritje door Rotterdam en rondje Kralingse plas.
Looks en afmetingen:
Persoonlijk vind ik de S5 er zeer geslaagd uit zien. Stoer dik frame, iets kleinere wielen en de grijze lak komt er in real life heel goed uit in contrast met zwarte wielen/spatborden en stuur.
De lasnaden storen mij niet. Past wel bij de stoere industriële look.
Ik ben zelf 184cm en de fiets past mij goed.
Interface:
De telefoon op het stuur is even wennen.
Wellicht wel handig als je ook navigatie wilt combineren, maar ik denk zelf voor de korte ritjes niet nodig.
Ik hoef niet te weten op elk moment hoe snel ik fiets.
Instellen van ondersteuning kan je makkelijk wisselen met 2e knop aan het stuur en zie je aan de hand van de halo ring welke stand 0/1/2/3/4
Boost knop werkt zelfde als op S3.
Je kan ook handmatig schakelen instellen als je wilt.
Rijervaring:
Dat is toch wel grootste verschil met de S3, vind ik zelf.
De krachtsensor geeft mij echt een meer natuurlijke fietservaring.
Het gekozen ondersteuningsniveau bepaalt niet - zoals bij de S3 - bij welke snelheid de motor afkapt, maar blijft bij elke stand ondersteuning geven totdat je de maximale snelheid hebt bereikt.
Uiteraard bij stand 4 meer koppel dan bij stand 1.
Maar ik kon in elke stand makkelijk de maximale snelheid halen.
Ook is het nu eenvoudig om onafhankelijk van de gekozen ondersteuningsstand op elke willekeurige snelheid te fietsen, door de kracht op de pedalen aan te passen.
Dit is handig als je met andere mensen samen fietst.
Ik kon makkelijk harder fietsen dan de maximale snelheid (26-27km/uur), zonder dat ik een ‘muur’ voelde.
Dit lijkt makkelijker te gaan dan de S3.
De boost functie werkt nog steeds fijn, en hiermee kan je makkelijk 30 km/uur bereiken als je meetrapt.
Als je de boost knop weer loslaat zakt de ondersteuning terug tot 26-27.
De remmen voelen OK aan; nu remschijven met gaatjes.
Wel zijn de bedieningshendels aan het stuur wat kleiner en voelen wat ieler aan tov S3.
De standaard voelt ietwat gammel aan, en het is wat lastig om uit te klappen omdat hij onder het frame weggewerkt zit.
Ketting loopt soepel, in vrijloop hoor je een ouderwetse ratel in de achternaaf, wat ik zelf wel prettig vind, mensen horen je ook aankomen.
De 3 traps automaat werkte prima. Schakelen voelt robuust, geen vreemde geluiden.
3 versnellingen voldoen m.i. prima voor een E-bike, zeker met boost functie.
Bij het service punt vertelden ze me dat ze veel ervaring hebben met de S3, niet een heel gemakkelijke fiets voor reparaties/onderhoud voor hunzelf.
Ze zien de S5 echt als verbetering op gebied van betrouwbaarheid en
onderhoud omdat VM beter nagedacht heeft hierover voor de S5. Aldus VM Rotterdam.
Zelf ben ik tevreden over mijn S3, die is pas half jaar oud, 1200km op de teller en enkel een nieuwe batterij, verder geen issues.
Nog 2.5 jaar garantie dus dat geeft de burger ook moed als er nog wat defect gaat komende jaren.
Maar ….. nu ik op de S5 gereden heb ben ik wel aan het denken,
Zeker gezien de prijsverhoging van 500 euro eind van de maand.
Kan ook mijn S3 verkopen, nieuwstaat, net service beurt gehad, en de stap nemen voor het (lange) wachten op een S5 tegen introductieprijs 🙂