Ook ik heb dit weekend een proefrit gemaakt.
Als eerste over de prijs. Deze is nu 2.500 euro. De VanMoof medewerker gaf aan dat deze prijs omhoog gaat met enkele honderden euro's. Hij wist nog niet wanneer maar dat kon zijn binnen nu en een paar maanden. Hij had het over 3.000 euro wat de fiets dan zou moeten kosten. Dat zou ik toch wel wat fors vinden. Ook gaf hij aan dat de eerste batch van fietsen een update moeten hebben, daarom worden die wat later uitgeleverd ten opzichte van degene die iets later hadden besteld

De productieversie wijkt af van de testfietsen. Er zullen nog kleine verbeteringen op doorgevoerd worden. De lasnaden zullen beter zijn weggewerkt.
De S5 en de A5 fietsen beiden fijn. Door de iets kleinere banden op zowel de S en A zijn ze beiden wat meer wendbaar. De A heeft zelfs kleinere banden dan de X gaf de verkoper aan.
De krachtsensor vond ik best aardig maar nog niet eens zo'n heel grote verbetering. Wanneer je in het begin ook maar iets trapt, komt in stand 4 de ondersteuning er vol in. Vond ik net even wat minder prettig. Ik denk dat wanneer je er meer aan gewend bent het wel een upgrade is.
De remmen waren wel écht een verbetering. Tussen de A en S was er wel een verschilletje in afstelling maar wat was dat fijn om zo goed te remmen! Zoveel directer ook. Ik vraag me af of ik dat op mijn S3 ga halen met alleen andere remschijven en eventueel blokjes? Of dien ik dan ook het hydraulische mechanisme te vervangen? Remmen piepten ook niet.
De kettingkast was mooi afgewerkt en voelde ook een stuk steviger. Daarnaast maakte de ketting in de kettingkast bijna geen geluid. Het rubbertje voor de oplaadkabel was bij mijn fiets al bijna kapot (zie foto's) en bij een andere fiets er volledig vanaf. Volgens de VanMoof medewerker was dat doordat de VanMoof medewerkers er zelf iets ruwer mee omgingen. Ik dacht vooral, dit gaat een heel zwak onderdeel worden het voelde erg zwak aan. Ik hoop vooral dat het slechts de torx schroef losdraaien is om het rubbertje te vervangen en niet dat je nog veel meer moet ondernemen.
Zelf had ik graag manueel willen schakelen maar dat was nog niet mogelijk. De knoppen vond ik niet zo fijn om in te drukken. Ze voelden wat stug aan. Wellicht doordat er iets van een rubberen afdichting in de knoppen zit?
Nog wat kleine punten:
- De ringen op het stuur vond ik maar zozo.
- De kleur van de fiets is wel echt mooi. Het is een beetje krijtgrijs met een (parelmoer?)glans erover.
- Er waren slechts 3 onderdelen die gelijk waren aan de S3. Hij noemde er 1 maar die ben ik alweer kwijt

- Fiets was stiller, minder geluid van accu/aandrijving/ketting/remmen
- App was nog niet volledig aangepast aan de A5/S5 dus daar had je niks aan.
- USB C aansluiting en telefoonhouder waren oké maar zou ik niet gauw gebruiken verwacht ik.
- Standaard op een fiets slecht afgesteld. Bij inklappen kwam deze hard tegen het frame.
- Stuurverhogingsring was nu ook in een halve ring verkrijgbaar (dus half zo hoog)
Langsgaan zonder proefrit afspraak is ook wel redelijk mogelijk had ik door. Een vriend van mij ging mee zonder afspraak en kreeg ook een fiets. Mocht je dus onderhoud hebben en een proefrit willen maken zonder afspraak zou ik het zeker even proberen.
Conclusie: ik kijk het nog even aan. Ik was niet direct overtuigd maar ik kan me zo voorstellen dat anderen dit wel hadden. Ik bekijk het ook vanuit het perspectief dat ik een S3 heb. Mocht ik geen S3 hebben zou ik waarschijnlijk wel de S5 hebben besteld. Mijn conclusie is mede gebaseerd op dat er nog geen front carrier bestelbaar is en ik best wel een fan ben van mijn S3.
Reden voor mij om een S5 te bestellen zouden zijn:
- Nieuwe fiets
- Krachtsensor (al was ik nog niet helemaal overtuigd)
- Knoppen voor handmatig schakelen
- Nieuwe versnellingen
- Remmen die véél krachtiger zijn
- Kleinere wielen en daardoor wendbaarder