Een goede maand geleden ben ik ook mijn VanMoof avontuur begonnen.
De fiets was relatief snel binnen, grofweg 2 weken.
Ik keek ontzettend uit naar m'n nieuwe fiets en was dus heel vrolijk toen ik de doos naar binnen kon slepen.
Dit vrolijkheid was niet van lange duur, na installatie bleek de fiets met geen mogelijkheid op te willen starten.
De oplader deed niks... een reset mocht niet baten.
Ik had van te voren de verhalen gehoord over fietsen die kapot aankwamen en de after-sales support die wel wat beter kon.
Met de staat van mijn fiets was ik niet al te hoopvol...
Ik had de fiets zo'n 4 uur aan de oplader gehad en nog steeds geen teken van leven.
Later die dag ben ik maar gaan chatten met VM, de support medewerkster adviseerde mij om de fiets de hele nacht aan de oplader te hangen, ik had hier niet veel vertrouwen in maar dacht het toch maar te proberen.
Die nacht aan de oplader had hetzelfde effect als die eerste paar uur aan de oplader, exact geen effect.
De volgende ochtend direct maar weer contact opgenomen met VM en nu gaven ze me een andere handleiding, wacht 10 minuten, reset, laat aan de oplader voor 15 minuten, reset, draai 3 rondjes, aanbid de VanMoof goden en reset daarna nog een keer voor de goede orde. Maar nee, dit circus haalde ook niks uit.
Mijn moed begon me in m'n schoenen te zinken.
Toen besloot ik ook maar de lease maatschappij in te lichten, want mijn fiets kwam via een lease bedrijf.
De medewerker van het lease bedrijf zuchtte al toen ik begon over een nieuw geleverde VanMoof (goed teken...).
Het lease bedrijf zou er rekening mee houden met het ingaan van mijn contract en ook even contact opnemen met VM om het door te geven.
Later deze dag (dus 1 dag na levering) kwamen mijn accessoires binnen, aangezien ik in een flat op een verdieping woon was de powerbank noodzakelijk voor mij.
En eigenwijs als ik ben besloot ik maar te proberen of die powerbank wel gebruikt kon worden om op te laden.
De wonderen waren de wereld nog niet uit! De powerbank werkte wel om de fiets op te laden (nee de oplader werkte echt nog steeds niet

)
De fiets heb ik toen maar een nachtje aan de powerbank gelegd om op te laden.
En de volgende ochtend startte mijn fiets op! Hij was opgeladen en alles leek te werken
Eindelijk kon ik mijn VanMoof gaan gebruiken.
Haha had je gedacht!
Ik kon met geen mogelijkheid mijn app verbinden, mijn fiets werd niet gevonden door de app.
Terwijl ik nog maar een keer m'n fiets een reset gaf werd ik zowaar gebeld door een "senior support medewerker" van VanMoof. Die zag dat ik de dagen ervoor meerdere keren contact had opgenomen en wou even weten hoe het er mee stond. Ik weet niet of die ligt aan mijn lease contract of niet maar dit was fijne support.
Deze medewerker kon ik vertellen dat mijn fiets dus was opgeladen en aan sprong, maar gaf aan ook niet te weten waarom mijn app niet kon verbinden.
Uiteindelijk nog meerder apparaten geprobeerd, simkaart van de fiets gereset, ander account gekoppeld, nieuwe koppelcode aangevraagd en weet ik wat nog niet meer. Niks heeft geholpen.
De support medewerker heeft de telefoon neergelegd en zou mij een shipping label opsturen om de fiets te retourneren.
Eigenwijs als ik ben probeerde ik nog een laatste maal de fiets te resetten en alles werkte precies zoals het moest werken.
De retournering is geannuleerd, ik kon lekker fietsen.
Wat een gedoe was dat, maar nu drie weken later bleek het het allemaal wel waard te zijn.
Wat fietst die fiets heerlijk!.