Recruiters en profielen lezen gaan niet goed samen heb ik het idee... Ik ben zelf financial controller, dus eigenlijk een interne accountant die de jaarrekening opstelt en analyseert. Ik werk bij een niet zo heel groot bedrijf (75 medewerkers) met een klein Finance-team. Een aantal jaar geleden heb ik een half jaartje credit control (dus niet-betalende klanten bellen

) erbij gedaan in verband met vertrekkende collega's. Ik had dat nog nooit eerder gedaan, maar zodra er "Credit Controller a.i." in mijn LinkedIn-profiel stond als huidige baan stroomden de berichten van recruiters die ervaren credit controllers zochten aan de lopende band binnen...
1. Je ziet a.i staan dus daaruit kan je al concluderen dat het niet mijn echte baan is
2. Als je verder leest zie je dat ik er zo'n beetje geen ervaring in heb
Ook toen ik net een maandje promotie had gemaakt van "gewone" medewerker naar Teamlead en ik dus voor het eerst een soort van leidinggevende positie had kreeg ik ineens allemaal recruiters in de inbox die ervaren finance managers zochten voor teams van 10+ man. Dan wordt er gewoon echt niet verder gekeken dan dat de neus lang is hoor..
Verder heb ik ook wel eens idee gehad dat sommige recruiters niet eens op de hoogte zijn van het vakgebied waarin ze recruiten. Een financial controller en een credit controller zijn zoals ik hierboven omschreef echt totaal andere dingen, maar hier en daar heb ik wel eens een recruiter gehad die blijkbaar aansloegen op het woordje "controller" en mij een rol als credit controller aanboden nog voordat ik dat op interimbasis deed.
Maar het meest brutale dat ik een keer heb meegemaakt was tijdens een kantoordag. Ik zat gewoon lekker aan mijn bureau te werken toen er ineens een voor mij totaal onbekend persoon naast me stond die blijkbaar straal langs de receptie gelopen was en zei "hoi, ik ben een recruiter van een recruitment agency hier ergens in de stad en ik zag op jullie website dat jullie veel vacatures hebben, breng me naar jullie HR-afdeling alsjeblieft".
Nou was onze HR-afdeling destijds maar 1 persoon die op dat moment ook nog eens op vakantie was dus het kon sowieso al niet, maar ik heb hem maar uitgelegd dat dit de bedoeling niet kan zijn en hem weer netjes buiten gezet.
Heb die HR-persoon ook gelijk een mailtje gestuurd, maar die was er ook niet erg van gediend.