Pleximor schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
Voor alle duidelijkheid: het exclusieve contract waar we het hier over hebben, is tussen de recruitmentpartij en de werkgever. Vaak wordt dit bedongen door de recruiter om de kans op een fee te vergroten, zodat al hun werk niet voor niets is. Bedrijven gaan hier soms in mee, omdat ze dan het gevoel hebben dat de recruiter meer moeite zal doen of omdat ze liever niet met meerdere partijen schakelen.
Goed voor de bedrijven, maar dit beantwoordt niet mijn vraag: als je in eerste instantie al geen initieel contact met de bedrijven hebt, hoe ontstaat er dan meerwaarde tussen recruiter en werkzoekende?
Voor de kandidaat biedt een exclusief contact soms ook voordelen. De kans is groter dat een bureau-recruiter transparanter is over het bedrijf (afhankelijk van de relatie met dat bedrijf en de werkwijze van de recruiter). Ook zie je vaak dat een recruiter intensiever contact heeft met de werkgever, wat kan zorgen voor betere begeleiding. Maar verder kan ik zelf geen grote meerwaarde bedenken.
Ik ben blij dat je het met mij eens lijkt te zijn, maar dit gaat verder niet echt in op hoe de contacten tussen recruiter en zoekende bedrijf ontstaan, toch? Als die er niet zijn dan is bovenstaande niet echt relevant en zie ik niet hoe intensiever contact reeds kan bestaan.
Aan de andere kant denk ik dat de belangrijkste waarde van een recruiter zit in het in contact brengen van kandidaat en werkgever. Jij als droomkandidaat zou bijvoorbeeld zomaar naast je droombedrijf in de rij van de supermarkt kunnen staan, en zonder het te weten weer fluitend de winkel uitlopen. Een recruiter fungeert dan als die ene persoon die jullie allebei kent en jullie simpelweg even aan elkaar voorstelt. Het lijkt een werkje van niets, maar heeft een grote impact.
Je leek eerder impliciet te stellen dat je wekenlang op zoek bent naar contacten, dus hoe zou dat wat je hier schrijft van toepassing zijn? Het is inderdaad niet weinig werk, maar de gestelde beloning lijkt qua toegevoegde waarde met deze tekst in gedachten eveneens niet redelijk te zijn omdat je dit als zoekende zelf ook kan doen in ruil voor lagere kosten en met dezelfde mogelijke uitkomsten. Zo zou ik als werkzoekende ook iemand via Fiverr kunnen inhuren die hetzelfde werk voor mij doet voor een fractie van de kosten, aangezien de meerwaarde (het reeds beschikken over op zijn minst initiële contacten) lijkt te ontbreken.
Dan zou je nog kunnen stellen dat je vaker aan cold calling hebt gedaan en op die manier meerwaarde kan bieden, maar op basis van dat zou ik de gestelde beloning ook niet heel gepast vinden omdat de kans op succes daarmee behoorlijk daalt. Zoals je hieronder ook lijkt te stellen.
Overigens zou ik zelf als bedrijf niet snel een exclusief contract aangaan met een recruiter, omdat ik denk dat (tenminste in de markt waarin ik actief ben), geen enkele recruiter kan garanderen dat ze dé juiste kandidaat vinden
Met genoemde werkwijze kan ik dat begrijpen. Sorry, ik zie het nog steeds niet
[
Voor 4% gewijzigd door
Stukfruit op 26-10-2024 09:50
]
Dat zit wel Schnorr.