Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:18:
Dus ik krijg een opdracht te zien, die in deze exacte bewoording 9 maanden geleden ook al op Freelance.nl stond. Men zoekt bij de overheid een .NET-developer die ervaring heeft met "SPF ADO.NET" (harde eis, maar wat is het?) en "ASP.NET+B84" (wát?), met WCF en WPF (hallo legacy) die bestaande software wil onderhouden en men heeft daar na aftrek van de recruiterfee maar liefst 75 euro per uur voor over.

Maar natuurlijk, een carrièrevermoordende move van 12 maanden voor een grijpstuiver. :')
En ga er maar vanuit dat die rol op dit moment vervult word door een consultant voor minimaal 2 keer dat bedrag... Het is mij na jaren consultancy in de publieke sector nog steeds een raadsel waarom ambtenaren zowel de grootste krenten als de grootste geldverspillers zijn :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:15

HSG

Dus ik krijg een opdracht te zien, die in deze exacte bewoording 9 maanden geleden ook al op Freelance.nl stond. Men zoekt bij de overheid een .NET-developer die ervaring heeft met "SPF ADO.NET" (harde eis, maar wat is het?) en "ASP.NET+B84" (wát?), met WCF en WPF (hallo legacy) die bestaande software wil onderhouden en men heeft daar na aftrek van de recruiterfee maar liefst 75 euro per uur voor over.

Maar natuurlijk, een carrièrevermoordende move van 12 maanden voor een grijpstuiver. :')
Hun wat? SPF ADO.NET? ASP.NET+B84? Klinkt als maatwerk. :')
RagingPenguin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:44:
[...]

En ga er maar vanuit dat die rol op dit moment vervult word door een consultant voor minimaal 2 keer dat bedrag... Het is mij na jaren consultancy in de publieke sector nog steeds een raadsel waarom ambtenaren zowel de grootste krenten als de grootste geldverspillers zijn :X
Bij de overheid zitten schalen gekoppeld aan functies en daar is niks aan te veranderen. Deze schalen aan functies worden ook niet door ministeries zelf geregeld maar ergens centraal.

Je ziet het vooral in de private sector. Voor een interne kracht met veel kennis en ervaring de gierige krent uithangen (Nee meer dan 100 Euro erbij kan echt niet) en aan een zzp'er hoge bedragen uitgeven.

[ Voor 37% gewijzigd door HSG op 01-08-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
unezra schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Stel je hebt de keuze tussen verlengen met 12 maanden omdat je denkt dat iemand het potentieel wél heeft, maar het er na 12 maanden nog niet is uitgekomen, of contract niet verlengen, kan het best een zinvolle keuze zijn (voor beiden) om er toch nog een keer 12 maanden aan te plakken en dan de knoop door te hakken.

In geval van een organisatie in volle beweging, kan het ook goed voorkomen dat alleen bij hoge uitzondering tijdelijk contracten voor onbepaalde tijd worden verlengd en om redenen dus een verlenging met 12 maanden wél kan, terwijl onbepaalde tijd niet kan.

Genoeg redenen te bedenken waarom het misschien voor de persoon zeker een teleurstelling zal zijn als initieel is beloofd dat bij goed functioneren, er een contract voor onbepaalde tijd uit komt maar tóch een verlening met 12 maanden de beste optie is.

Dat is geen misbruik maken van de term "beoordelen", maar het gevolg van een zorgvuldige overweging.

[...]
Als werknemer staat je dan ook vrij om het stukje zekerheid wat je dan mist op een andere manier gecompenseerd te zien worden door bijvoorbeeld een hoger salaris te vragen.
Hoe kijk je daar tegen aan?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:32:
[...]

Waarom zou je er als bedrijf niets aan hebben, als het, zeker in combinatie met andere methoden, je foutmarge verkleint?

[...]

Dat er losstaand een beperkte correlatie is, betekend niet meteen dat het in combinatie met andere meetmethoden opeens geen goede meetmethode is. Het is veel meer dan "wetenschappelijk interessant", het zijn in mijn beleving wel degelijk meetinstrumenten die nut hebben, mits op de juiste manier gebruikt.

Precies die lineaal die je beschrijft. Als in combinatie met een ander meetinstrument de foutmarge kleiner wordt, maar losstaand de foutmarges zelf een beperkt bruikbaar meetinstrument opleveren, zit de sleutel waarschijnlijk in de juiste interpretatie en het *samen* gebruiken van die meetinstrumenten.

[...]

Goed wetenschappelijk onderzoek is ook zinvol de beperkingen weten, weten hoe je onderzoeken moet interpreteren en welke combinaties van meetinstrumenten *samen* opeens de foutmarges verkleinen. Van assessment centers is bekend dat de netto foutmarge kleiner is dan van de losse delen. Dat is ook waarom ze in gevallen samen worden gebruikt.

Tegelijkertijd moet je oppassen dat je zoiets als heilige graal ziet. Als iemands enige taak is friet te bakken bij de McDonalds, heb je wellicht geen assessment center nodig. Da's in zo'n geval waarschijnlijk een duur en zinloos instrument. Voor andere posities zal het nuttiger zijn te investeren in goede instrumenten.
Als je een profesionele psycholoog hebt die een uitgebreide reeks aan testen doet en daar een inhoudelijk advies aan koppeld dan kan je daar wel wat mee. Maar we hadden het hier over vragenlijsten tijdens een sollicitatiegesprek en het hangen van conclusies aan iemands hobbies. Een "ja, maar als we ook nog X, Y en Z zouden doen" is niets meer dat wat whataboutism zolang je X, Y en Z niet daadwerkelijk doet. Je run-of-the-mill kleuren, dieren en hobbies persoonlijkheidstesten hebben geen enkele wetenschappelijke basis.

En als je nog steeds wilt door hameren dat dat wel zo is dan mag je opzich ook wel een bron aanleveren voor je eigen stelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Inderdaad, het komt wel heel erg over als een studie "onderbuikgevoelens" voor recruiters. Op pagina 283 van dit topic kwam daar nog een success percentage van 0.22 op 1 uit, dus eerlijkgezegd geloof ik er niet zo sterk in.

[ Voor 8% gewijzigd door Arloid op 01-08-2023 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RagingPenguin schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Als je een profesionele psycholoog hebt die een uitgebreide reeks aan testen doet en daar een inhoudelijk advies aan koppeld dan kan je daar wel wat mee. Maar we hadden het hier over vragenlijsten tijdens een sollicitatiegesprek en het hangen van conclusies aan iemands hobbies. Een "ja, maar als we ook nog X, Y en Z zouden doen" is niets meer dat wat whataboutism zolang je X, Y en Z niet daadwerkelijk doet. Je run-of-the-mill kleuren, dieren en hobbies persoonlijkheidstesten hebben geen enkele wetenschappelijke basis.

En als je nog steeds wilt door hameren dat dat wel zo is dan mag je opzich ook wel een bron aanleveren voor je eigen stelling.
"Wat zou je doen met 100.000 pingpongballen"
"Je krijgt een olifant, wat doe je ermee?"
"Hoeveel pianostemmers werken er in Amsterdam?"
"Waarom ben je slechts verdediger en geen aanvoerder?"

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
Ik doe al een hele tijd geen .NET meer, maar volgens mij is dat een stack van zo'n 15 jaar oud, waarvoor je waarschijnlijk met moderne tooling nog goed uit de voeten kunt. Gezien de kosten van softwareontwikkeling vind ik het niet zo gek als opdrachtgevers verwachten dat het opgeleverde werk meer dan 15 jaar meegaat. Als je dat al "carrièrekillende legacy" noemt is daar natuurlijk geen industrie op te bouwen.
Division schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:11:
Ik vraag me af waarom ze zo vaak een tijdelijk contract voor een vast contract plaatsen. Je hebt enerzijds toch al een proeftijd, plus het ontslaan bij slecht functioneren is sowieso toch vrij makkelijk? In vergelijking met 10 jaar geleden wordt softwareontwikkeling deze dagen blijkbaar wel als een commodity gezien. Vreemd, gezien de tekorten.
Tien jaar geleden kwamen we net uit de crisis ; drie keer een jaarcontract was toen écht niet ongewoon.

Zelf heb ik mijn theorie dat de softwareindustrie in Nederland kampt met een soort onderhoudscrisis: er zijn de afgelopen tien jaar veel lekkende kranen geinstalleerd, maar de loodgieters zijn peperdur. Het is een verdomd arbeidsintensief veld.

Ik heb het vermoeden dat het aantal "fake" vacatures een indicatie is dat recruitingbureau's al niet meer bezig zijn om developers te paaien, maar vooral krampachtig naar opdrachtgevers zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Ik doe al een hele tijd geen .NET meer, maar volgens mij is dat een stack van zo'n 15 jaar oud, waarvoor je waarschijnlijk met moderne tooling nog goed uit de voeten kunt. Gezien de kosten van softwareontwikkeling vind ik het niet zo gek als opdrachtgevers verwachten dat het opgeleverde werk meer dan 15 jaar meegaat. Als je dat al "carrièrekillende legacy" noemt is daar natuurlijk geen industrie op te bouwen.
.NET is ondertussen 20 jaar oud, maar software evolueert nu eenmaal, dat geldt net zo goed voor de frameworks waarop het draait.

WCF is op sterven na dood. Ik heb de afgelopen 13 jaar een heleboel WCF-services gebouwd en -clients gegenereerd en geconfigureerd, maar als je daar anno nu weer een jaar vol op gaat inzetten, dan kun je volgend jaar met die kennis helemaal nergens meer terecht. Het is dode tech.

Ja, als het project netjes is geüpgraded naar minstens Framework 4.6 (2016) maar liever nog 4.8 (laatste patch augustus 2022) dan kan het nog mee zolang Microsoft het .NET Framework meelevert met Windows, en zo lang zal het in Visual Studio ook nog wel ondersteund worden, maar het is een sterfhuisconstructie. Nieuwe features zal het niet meer krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:11
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:21:
[...]
Ik heb het vermoeden dat het aantal "fake" vacatures een indicatie is dat recruitingbureau's al niet meer bezig zijn om developers te paaien, maar vooral krampachtig naar opdrachtgevers zoeken.
Is al langer zo. Er zijn onnoemelijk veel bureau's, tussenpartijen en solo recruiters die de laatste jaren in de markt zijn gesprongen. Zelfs vanuit de UK proberen ze me regelmatig in een call te krijgen voor rollen bij "our client in the randstad area". Ook staat LinkedIn al jaren vol met dezelfde gesponsorde bedrijven die continu bepaalde rollen open hebben, maar niet persoonlijk reageren.

Je ziet ook steeds vaker interne recruiters bij bedrijven. Er zijn enkele grote tenten in NL die recruiters uitlenen aan bedrijven zodat ze "zelf" kunnen hiren, omdat dat toch een stuk persoonlijker werkt dan een of andere StarApple or Foxtek met "onze kant is een koploper in xyz".

Want wat ik ook zie is dat het recruitmentproces bij bedrijven zonder goede hiring strategy erg plat, monotoon en eenzijdig is geworden. Dit is een stuk optimalisatie en automatisatie, ten nadele van de ervaring als sollicitant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
  • Laatst online: 25-08 09:23
Ik heb dus recent een aanbod ontvangen, heel blij mee natuurlijk. Mooie functie, mooi bedrijf, prima te bereiken, etc. Alleen toen kwam dus het echte aanbod, met het salaris. 1000 euro minder per maand dan ik momenteel verdien. :/ Nee gezegd en uitgelegd dat het een te grote achteruitgang is voor me. Volgende dag belt de recruiter me op, dat ze me een schaal hoger willen aanbieden aangezien ik net op het randje zit van wel of niet senior. Prima. Dat was afgelopen vrijdag. Komt vandaag eindelijk het tweede aanbod binnen, nog steeds 500 per maand minder dan ik momenteel verdien. Er staat wel in bijna koeienletters onder dat er een 10% bonus per jaar is. Hierdoor zou ik eigenlijk weer op mijn oude jaarsalaris uitkomen. Maar ja, dat is afhankelijk van mijn eigen prestatie en die van het bedrijf. Liever heb ik gewoon een gegarandeerd inkomen dat sowieso niet achteruit gaat.

Ik weet dat ik vrij prijzig ben, huidige werkgever betaalt enorm goed, maar had toch wel stiekem gehoopt dat ik zou kunnen compenseren voor inflatie. Maar nu is mijn doel eigenlijk om breakeven te spelen. :') Ik kan nog een paar argumenten bedenken voor meer salaris, er zijn namelijk een paar punten uit de vacature die niet zijn besproken tijdens de sollicitatiegesprekken (misschien is 30 minuten toch wat kort dan :+ ). Tegelijkertijd heb ik geen ervaring met salarisonderhandelingen dus vraag ik me af of ik dat wel moet doen. Ik wil niet dat ze hun aanbod intrekken, mijn huidige contract loopt namelijk eind volgende maand af.

Dus, wat is jullie ervaring, is er nog ruimte na het tweede aanbod voor verder onderhandelen?

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Rezania schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:40:
Dus, wat is jullie ervaring, is er nog ruimte na het tweede aanbod voor verder onderhandelen?
Ik zou verder zoeken. Je kunt nog een laatste poging wagen door gewoon duidelijk te zijn: "ik verdien momenteel X, ik verwacht minimaal X+y, plus bonus".

10% bonus is dan gok ik ook nog afhankelijk van een company modifier en wat voor factoren niet meer. Ik denk dat duidelijkheid nu gewoon geboden is. Dan kunnen ze goed reageren, of het bloedt gewoon dood. Simpel toch? Maar volgens mij kun je beter verder kijken. Het is nu al moeilijk, dus over twee of drie jaar heb je 2 matige salarisverhogingen gehad en kun je opnieuw zoeken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Ik heb dus recent een aanbod ontvangen, heel blij mee natuurlijk. Mooie functie, mooi bedrijf, prima te bereiken, etc. Alleen toen kwam dus het echte aanbod, met het salaris. 1000 euro minder per maand dan ik momenteel verdien. :/ Nee gezegd en uitgelegd dat het een te grote achteruitgang is voor me. Volgende dag belt de recruiter me op, dat ze me een schaal hoger willen aanbieden aangezien ik net op het randje zit van wel of niet senior. Prima. Dat was afgelopen vrijdag. Komt vandaag eindelijk het tweede aanbod binnen, nog steeds 500 per maand minder dan ik momenteel verdien. Er staat wel in bijna koeienletters onder dat er een 10% bonus per jaar is. Hierdoor zou ik eigenlijk weer op mijn oude jaarsalaris uitkomen. Maar ja, dat is afhankelijk van mijn eigen prestatie en die van het bedrijf. Liever heb ik gewoon een gegarandeerd inkomen dat sowieso niet achteruit gaat.

Ik weet dat ik vrij prijzig ben, huidige werkgever betaalt enorm goed, maar had toch wel stiekem gehoopt dat ik zou kunnen compenseren voor inflatie. Maar nu is mijn doel eigenlijk om breakeven te spelen. :') Ik kan nog een paar argumenten bedenken voor meer salaris, er zijn namelijk een paar punten uit de vacature die niet zijn besproken tijdens de sollicitatiegesprekken (misschien is 30 minuten toch wat kort dan :+ ). Tegelijkertijd heb ik geen ervaring met salarisonderhandelingen dus vraag ik me af of ik dat wel moet doen. Ik wil niet dat ze hun aanbod intrekken, mijn huidige contract loopt namelijk eind volgende maand af.

Het is zaak om goed te onderzoeken wat je in de markt kan krijgen. Daar heb je hier op Tweakers een topic voor, maar ook op levels.fyi kan je een indicatie krijgen. Goed om te weten dat recruiters soms praten over salaris EXCL vakantiegeld en anderen praten over INCL vakantiegeld. Wees hier duidelijk over in je eis/vergelijking.

Daarnaast heeft elke functie intern een salarisrange; Voor een software developer is dat bijvoorbeeld 65K - 70K - 75K. In dit geval is 65K de low point: Minder vragen dan dat is een rode vlag namens jouw ervaring. 70K is de mid point. Dit is waar ze hopen te landen. Bij mid point mag HR groen licht geven zonder verder overleg. In geval van de 75K+ moet de hiring manager er wat van zeggen.

Waarom ik dit illustreer is zodat je een beter beeld hebt van je bandbreedte qua onderhandelen. Heb je het gevoel dat je voorbij hun mid point bent, dan haal je er wellicht geen 500 per maand extra uit. Ik vind persoonlijk dat nog veel bedrijven in NL best matig betalen voor het complexe takenpakket wat ze klaar hebben liggen, dus als je beter wil verdienen dan zal je toch echt moeten zorgen dat ze die waarde in jou zien.

Mocht basissalaris echt maxed out zijn, kan je altijd nog onderhandelen over andere voordelen zoals bijv. 36 uur voor dat loon. Vind ik zelf altijd een mooie middenweg. Weet je ook gelijk hoe flexibel ze echt zijn ;)

Bonus daar geloof ik niet meer in. Afgelopen 10 jaar nog maar twee keer bonus daadwerkelijk gekregen. Elke keer is wel iets waardoor het dat jaar niet kan. Met een variabele bonus kun je ook niet veel qua lening of hypotheek. Telt doorgaans niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Division schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:00:
Het is zaak om goed te onderzoeken wat je in de markt kan krijgen. Daar heb je hier op Tweakers een topic voor, maar ook op levels.fyi kan je een indicatie krijgen. Goed om te weten dat recruiters soms praten over salaris EXCL vakantiegeld en anderen praten over INCL vakantiegeld. Wees hier duidelijk over in je eis/vergelijking.
Dat levels.fyi is zo Amerikaans dat het hier echt niet toepasbaar is m.u.v. de top 0.1% IT-werkgevers in NL. Ik ga er volledig in mee dat de posts in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) nog wel eens last kunnen hebben van een bias en dat je de middelmoot daar minder ziet. Maar het geeft gelukkig nog wel een realistischer beeld dan levels.fyi.
Mocht basissalaris echt maxed out zijn, kan je altijd nog onderhandelen over andere voordelen zoals bijv. 36 uur voor dat loon. Vind ik zelf altijd een mooie middenweg. Weet je ook gelijk hoe flexibel ze echt zijn ;)

Bonus daar geloof ik niet meer in. Afgelopen 10 jaar nog maar twee keer bonus daadwerkelijk gekregen. Elke keer is wel iets waardoor het dat jaar niet kan. Met een variabele bonus kun je ook niet veel qua lening of hypotheek. Telt doorgaans niet mee.
Ik geloof niet dat een WG zo makkelijk meegaat in salaris behouden bij minder uren werken als je toch al tegen het maximum aan zit te hikken. Heel misschien dat er een bepaald budget is voor een afdeling, maar om hier dan 0,9 FTE i.p.v. 1 FTE voor aan te nemen lijkt mij niet gezond, dan moeten ze gewoon terug omhoog om dat budget op te laten rekken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Division schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Helaas werken die vergelijkingsites nooit zo goed voor mij, ik ben namelijk geen softwaredev maar een process engineer. Daar is amper data over merk ik op sites zoals glassdoor.

Dit is dus het maandsalaris waar ik het over heb, zonder vakantiegeld.
Daarnaast heeft elke functie intern een salarisrange; Voor een software developer is dat bijvoorbeeld 65K - 70K - 75K. In dit geval is 65K de low point: Minder vragen dan dat is een rode vlag namens jouw ervaring. 70K is de mid point. Dit is waar ze hopen te landen. Bij mid point mag HR groen licht geven zonder verder overleg. In geval van de 75K+ moet de hiring manager er wat van zeggen.
Goed punt, ik denk dat er nog wel wat bandbreedte is aangezien ze het in de vacature over "paygrade 24/25" hebben maar in de offer enkel over paygrade 24.
Waarom ik dit illustreer is zodat je een beter beeld hebt van je bandbreedte qua onderhandelen. Heb je het gevoel dat je voorbij hun mid point bent, dan haal je er wellicht geen 500 per maand extra uit. Ik vind persoonlijk dat nog veel bedrijven in NL best matig betalen voor het complexe takenpakket wat ze klaar hebben liggen, dus als je beter wil verdienen dan zal je toch echt moeten zorgen dat ze die waarde in jou zien.
Ik ben nu een draft aan het opstellen om wat zaken uit de vacature wat beter te belichten en waarom ik daarom meer waard ben, dat zou jij dus ook doen?
Goed punt, zelf nog niet aan gedacht. Deze functie komt wel met 36 vakantiedagen, maar 36 uur per week klinkt beter. :+
Ja, ik ben zelf dus ook heel erg huiverig van die bonus, heb zelf nog nooit een bonus gehad. Het is altijd wat lijkt het, behalve voor de executives natuurlijk, die krijgen altijd een bonus. En inderdaad, met een bonus kan je geen hypotheek krijgen.

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
True schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:07:

[...]

Ik geloof niet dat een WG zo makkelijk meegaat in salaris behouden bij minder uren werken als je toch al tegen het maximum aan zit te hikken. Heel misschien dat er een bepaald budget is voor een afdeling, maar om hier dan 0,9 FTE i.p.v. 1 FTE voor aan te nemen lijkt mij niet gezond, dan moeten ze gewoon terug omhoog om dat budget op te laten rekken.
Goed punt. Ligt in mijn ervaring nogal aan de sector. Ga je intern of aan product werken, dan is er nog wel eens ruimte in de FTE - maar bij detachering of consulting niet. Ze verdienen namelijk aan je op basis van die uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Rezania schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Helaas werken die vergelijkingsites nooit zo goed voor mij, ik ben namelijk geen softwaredev maar een process engineer. Daar is amper data over merk ik op sites zoals glassdoor.

Dit is dus het maandsalaris waar ik het over heb, zonder vakantiegeld.

[...]

Goed punt, ik denk dat er nog wel wat bandbreedte is aangezien ze het in de vacature over "paygrade 24/25" hebben maar in de offer enkel over paygrade 24.

[...]

Ik ben nu een draft aan het opstellen om wat zaken uit de vacature wat beter te belichten en waarom ik daarom meer waard ben, dat zou jij dus ook doen?

[...]

Goed punt, zelf nog niet aan gedacht. Deze functie komt wel met 36 vakantiedagen, maar 36 uur per week klinkt beter. :+

[...]

Ja, ik ben zelf dus ook heel erg huiverig van die bonus, heb zelf nog nooit een bonus gehad. Het is altijd wat lijkt het, behalve voor de executives natuurlijk, die krijgen altijd een bonus. En inderdaad, met een bonus kan je geen hypotheek krijgen.
Had je ze trouwens verteld dat jouw contract binnenkort afloopt? Want dan heb je wel in je kaarten laten kijken :P Doorgaans is het tweede aanbod de grootste sprong omhoog. Eventueel derde aanbod gaat echt niet nog eens +500 p/m zijn. Een tegenaabod van +500 is imo best mooi. Heel misschien dat je er nog een keer +150 uit kunt halen, maar zou niet zomaar nog eens +500 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Division schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Had je ze trouwens verteld dat jouw contract binnenkort afloopt? Want dan heb je wel in je kaarten laten kijken :P Doorgaans is het tweede aanbod de grootste sprong omhoog. Eventueel derde aanbod gaat echt niet nog eens +500 p/m zijn. Een tegenaabod van +500 is imo best mooi. Heel misschien dat je er nog een keer +150 uit kunt halen, maar zou niet zomaar nog eens +500 verwachten.
Had geen keus helaas, aangezien mijn huidige werkgever stopt. Staat zo raar op je CV als je na 7 maanden weer vertrekt. :+ Maar oké, dan weet ik wat ik kan verwachten. Misschien dat ik voor mekaar kan krijgen om het vakantiegeld in 12 termijnen uitbetaald te krijgen. Dat, plus nog eens 150 euro extra of zo, en dan zit ik weer aan mijn huidige inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lekker boeiend dat je huidige werkt stopt. Werk zat, je kunt prima verklaren dat je wist dat de boel ging stoppen maar wel echt iets wilde doen wat goed was en bij je pastte, omdat je geloof dat de juiste man op de juiste plaats een betere combinatie is dan dingen tegen je zin doen. En dus even een maand of 2 pas op de plaats hebt gemaakt. En meteen beschikbaar bent. Zal geen enkele potentiele werkgever je kwalijk nemen, een goede WG ziet dat zelfs als een pluspunt.

Als je nu behoorlijk verdient overleef je een paar maanden zonder ook wel. Is even een beetje een scary situatie want geen vastigheid, maar komt vast goed. Is niet dat je een junior bent ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Wat ik bedoelde met "in je kaarten laten kijken" was meer in de zin van: Nu weten ze dat je snel iets nodig hebt en dat je minder snel geneigd bent om aanbod af te wijzen. Maar ach, als het aanbod voor jou werkt dan is het prima toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
mijn huidige contract loopt namelijk eind volgende maand af.
Dus eigenlijk is ieder salaris >0 beter dan wat je volgende maand hebt? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat die bonus waarschijnlijk naar rato wordt uitbetaald voor het eerste jaar, en dat je waarschijnlijk tot het midden van het jaar moet wachten tot je uitbetaald krijgt. En als je weggaat voor die betaaldatum het 0 is.

Ben bij een vorige functie ook overtuigd door de bonus, “praktisch gegarandeerd 10%”, slechte beslissing geweest. In de praktijk max. 4% en vanwege timing slechts één keer deels uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Division schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Goed punt. Ligt in mijn ervaring nogal aan de sector. Ga je intern of aan product werken, dan is er nog wel eens ruimte in de FTE - maar bij detachering of consulting niet. Ze verdienen namelijk aan je op basis van die uurtjes.
Die ervaring deel ik totaal niet. En bij een bepaalde hoogte zal dat ongetwijfeld gelimiteerd worden dat geloof ik zeker. Maar opdrachten niet kunnen aannemen omdat je de mensen niet hebt (als detacheerder) is bedrijfseconomisch niet prettig. Dan kun je beter iemand iets meer betalen de komende 12 mnd (tot een periodiek) en een opdracht vullen dan niets voor elkaar kunnen krijgen.
Thunder schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:35:
Ben bij een vorige functie ook overtuigd door de bonus, “praktisch gegarandeerd 10%”, slechte beslissing geweest. In de praktijk max. 4% en vanwege timing slechts één keer deels uitbetaald.
Die ervaring heb ik helaas ook. Bij goede werkethos en inzet tot 25% van je bruto kunnen krijgen als bonus, maar puntje bij paaltje "uit coulance doen we je 4%". :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
Heb net een mail verzonden. Uitgelegd dat het een mooie stap omhoog is, maar toch wel lastig te accepteren. Wat argumentatie bijgevoegd op basis van de eisen uit de vacature. Heb het expres zo neutraal mogelijk gelaten, meer van nieuwsgierigheid dan gierigheid laten we zeggen. Als ze daar niet tegen kunnen is dit sowieso niet het bedrijf voor mij. Mijn huidige manager zou echt nul problemen hebben met zo'n mail namelijk en hij is echt fantastisch om mee samen te werken. Ben heel benieuwd dus, nu tijd om te nagelbijten. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb weer een geautomatiseerd mailtje hoor _O- Zou er niet meer verbaasd van moeten staan, maar van Cap had ik op een of andere manier nog een hogere pet op:
We are seeking to hire a full time –.NET Developer_Netherlands Location.
Geantwoord:
I work part-time (32h) as a freelance .NET Developer_Netherlands Location. Please let me know if that's an option.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Recruiters die zelf jobhoppen en van de één naar de andere recruitment-club verhuizen, en daarbij telefoonnummers 'meenemen', dat mág toch helemaal niet?

Mijn telefoonnummer is inmiddels al jarenlang van LinkedIn afgegooid en in het verleden heb ik helaas wel eens de fout gemaakt om een CV te sturen naar zo'n club dozenschuivers. Gisteren werd ik gebeld door een recruiter die ik destijds een CV heb gestuurd, en die me voor de zoveelste keer weer probeerde te strikken. Ik heb zijn LinkedIn er bij gepakt en zag dat hij inmiddels al 2 keer van baan geswitcht is. De club waar die nu werkt heb ik nooit zaken mee gedaan dus die zouden mijn telefoonnummer niet eens moeten hebben, dus 1 + 1 = 2. Het is overduidelijk dat deze cowboys telefoonlijsten meenemen, terwijl ik elke keer expliciet aangeef mijn gegevens te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CryptosGoBrrr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:26:
Recruiters die zelf jobhoppen en van de één naar de andere recruitment-club verhuizen, en daarbij telefoonnummers 'meenemen', dat mág toch helemaal niet?
Dat is hun kapitaal, dat nemen ze altijd mee. Je hebt er zelfs tussen die dan een zelf een bedrijf opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptosGoBrrr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01 13:36
Ik betwijfel of zoiets überhaupt mag, een telefoonnummer is in het kader van de AVG een persoonsgegeven: https://www.autoriteitper...wat-zijn-persoonsgegevens

Bovendien, als ik met bedrijf X zaken doe en hen mijn telefoonnummer geef, en een werknemer die er van door gaat neemt dit telefoonnummer mee (en mijn nummer zal vast niet de enige zijn...) dan is dit in feite toch gewoon diefstal en een inbreuk op de wet AVG? Nog afgezien van de hinder die ik ervaar dat mijn telefoonnummer dus in feite tussen bedrijfjes rondzweeft.

[ Voor 10% gewijzigd door CryptosGoBrrr op 02-08-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CryptosGoBrrr schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:00:
Ik betwijfel of zoiets überhaupt mag, een telefoonnummer is in het kader van de AVG een persoonsgegeven: https://www.autoriteitper...wat-zijn-persoonsgegevens

Bovendien, als ik met bedrijf X zaken doe en hen mijn telefoonnummer geef, en een werknemer die er van door gaat neemt dit telefoonnummer mee (en mijn nummer zal vast niet de enige zijn...) dan is dit in feite toch gewoon diefstal en een inbreuk op de wet AVG? Nog afgezien van de hinder die ik ervaar dat mijn telefoonnummer dus in feite tussen bedrijfjes rondzweeft.
Recruiters (sowieso callcenters) en AVG :') Die bestaat voor hen niet hoor.

Je gegevens worden gescraped bij de KvK en uit LinkedIn-lekken, doorverkocht tussen recruiters, opgeslagen in (US-gebaseerde) systemen zoals Lusha, Bullhorn en weet ik welke nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:39

Mijn telefoonnummer is inmiddels al jarenlang van LinkedIn afgegooid en in het verleden heb ik helaas wel eens de fout gemaakt om een CV te sturen naar zo'n club dozenschuivers. Gisteren werd ik gebeld door een recruiter die ik destijds een CV heb gestuurd, en die me voor de zoveelste keer weer probeerde te strikken. Ik heb zijn LinkedIn er bij gepakt en zag dat hij inmiddels al 2 keer van baan geswitcht is. De club waar die nu werkt heb ik nooit zaken mee gedaan dus die zouden mijn telefoonnummer niet eens moeten hebben, dus 1 + 1 = 2. Het is overduidelijk dat deze cowboys telefoonlijsten meenemen, terwijl ik elke keer expliciet aangeef mijn gegevens te verwijderen.
Nee dat mag niet volgend de AGV: https://www.rijksoverheid...ens-aan-anderen-doorgeven
Voorwaarden doorgeven persoonlijke gegevens
Er zijn 6 situaties waarin organisaties uw persoonsgegevens mogen doorgeven aan anderen:

Uw toestemming

Met uw toestemming kunnen organisaties uw persoonsgegevens aan anderen geven. De toestemming geldt alleen als duidelijk is waar u toestemming voor geeft en wat de gevolgen ervan zijn.
Uitvoeren van een overeenkomst
Heeft u een overeenkomst met een organisatie? Of gaat u die sluiten? Dan kan de organisatie uw persoonsgegevens aan anderen geven voor de uitvoering van die overeenkomst. Zo kan een telecombedrijf uw persoonsgegevens aan een postbedrijf geven. Bijvoorbeeld om een mobiele telefoon bij u thuis te laten bezorgen.

Wettelijke verplichting

Voor de uitvoering van een wettelijke verplichting is het soms nodig persoonsgegevens door te geven. Een voorbeeld van zo’n verplichting is de Algemene wet inzake Rijksbelastingen. Zo kan de belastinginspecteur alle gegevens opeisen die van belang kunnen zijn voor de belastingheffing.

Uw vitaal belang

Hierbij kunt u denken aan een dringende medische noodzaak. Als u bijvoorbeeld buiten bewustzijn bent, kunt u geen toestemming geven. Dan mogen uw persoonsgegevens zonder uw toestemming aan een arts doorgegeven worden.

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak

De overheid mag persoonsgegevens doorgeven als dat nodig is voor de goede vervulling van haar taken. Het Openbaar Ministerie (OM) mag bijvoorbeeld informatie doorgeven over een fraudezaak aan verzekeraars.

Gerechtvaardigd belang van de organisatie

De organisatie moet zich afvragen of minder gegevens, of een minder ingrijpende weg hetzelfde resultaat geven. Ook moet de organisatie een privacytoets uitvoeren. Dit betekent dat de organisatie uw belang en rechten moet afwegen tegen het belang van de organisatie.
Dus nee de persoon mag dat niet, ik zou een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

De werkgever meteen meenemen in de/met een separate klacht.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:08
Geen ervaring met een recruiter, maar rechtstreeks met HR. Begin juni gereageerd op een interessante vacature, 100% aansluitend op mijn opleiding, 85% passend bij wat ik al meer dan 15 jaar ervaring in heb. Dezelfde functie die ik al 7 jaar heb, maar een iets andere sector. Dus ik pas uitstekend in het profiel, woonplaats komt overeen met werkgebied, salaris dat geboden wordt is hoger dan mijn huidige salaris. Ik ben dus een interessante kandidaat en heb er op gereageerd met een goede motivatiebrief en CV. Zus is vormgever dus de documenten zijn in een aantrekkelijke stijl opgemaakt.
De eerste zeven weken hoor ik totaal niks, zelfs geen ontvangstbevestiging. Gebeld, vacature houder met vakantie. Sollicitatie nogmaals gestuurd voor de zekerheid.
Laatste werk juli krijg ik bericht, excuses voor de vertraging, vakanties etc. Of ik nog beschikbaar ben? Jazeker dus.
Vandaag een mail van HR, bieden 3 opties voor kennismakingsgesprek. En alleen die 3 opties en snel reageren, want ze zitten dringend verlegen om een medewerker.
Najaaaaaahhhhh, eerst laat je de reactie TWEE maanden liggen en dan blijk je je verslapen te hebben en moet een ander haast maken.

Dat maar eens laten zakken, bedenken of ik dat wel wil. Dit is een bedrijf van ruim 400.000 medewerkers wereldwijd, en dan is er niet eens auto reply op een vacature.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:09:
Dus nee de persoon mag dat niet, ik zou een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens!
offtopic:
En die deelt ongeveer 5 boetes per jaar uit. De kans dat de politie je gestolen fiets terugvindt is groter dan dat ze hier iets aan doen ...
Ramon 73 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:48:
Najaaaaaahhhhh, eerst laat je de reactie TWEE maanden liggen en dan blijk je je verslapen te hebben en moet een ander haast maken.
Dat is wel echt typisch voor grote bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:18:
[...]

Dat is wel echt typisch voor grote bedrijven.
Niet gewend aan dergelijk grote bedrijven. Maar ook daar werken mensen die zich toch moeten kunnen inbeelden wat logisch is en wat niet?
Nu heb ik de HR assistente even opgezocht. Doet dat werk pas sinds mei, daarvoor kapster geweest. Niet de beste carrièreswitch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ramon 73 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:37:
Niet gewend aan dergelijk grote bedrijven. Maar ook daar werken mensen die zich toch moeten kunnen inbeelden wat logisch is en wat niet?
Diep ademhalen en tot 10 tellen.

Ga naar die sollicitatie met een vrolijk gezicht, wie weet is het je droombaan. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
HR kom je toch amper mee in aanraking, gewoon lekker op gesprek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

hoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Diep ademhalen en tot 10 tellen.

Ga naar die sollicitatie met een vrolijk gezicht, wie weet is het je droombaan. :)
Hoe komt het dat ze maar 1 persoon hebben als vacaturehouder? Je zou toch als bedrijf een achtervang moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
HSG schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:52:
Hoe komt het dat ze maar 1 persoon hebben als vacaturehouder? Je zou toch als bedrijf een achtervang moeten hebben.
Dat lijkt me een goed onderwerp tijdens de vrijmibo als je er eenmaal werkt... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 13:35
CodeCaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Je gegevens worden gescraped bij de KvK en uit LinkedIn-lekken, doorverkocht tussen recruiters, opgeslagen in (US-gebaseerde) systemen zoals Lusha, Bullhorn en weet ik welke nog meer.
Dat klopt, maar kan je daar niet iets van maken? Bijvoorbeeld "per deze mail verzoek ik per direct het verwijderen van mijn gegevens onder <wetsartikelen>" Ik geloof dat zij hier binnen een bepaalde tijd respons op moeten geven e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
Rezania schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:08:
Het is online, maar maakt niet uit. Die m*ts kon niet bedenken dat iemand die van werk naar werk solliciteert, misschien niet handig vindt om midden in de dag een sollicitatiegesprek te houden.
Ik heb een heel net antwoord gegeven dat overdag lastig te doen is op de gegeven momenten. Dan krijg je 3 opties, maandag om 13.00, om 13.30 en on 14.00. Ja, haha, ik heb maandag een afspraak van 13.00 tot 15.00. Dat snap ik dan niet, denkt de andere kant nou echt dat ik me zit te vervelen?
Dus geantwoord met opties van mijn kant, je voegt je maar naar mij hoor. En ook erbij gezet dat 7 weken radiostilte lastig combineert met overhaaste afspraken maken.
Ik heb het dus niet laten gaan, verkeer ook in de luxe situatie dat ik weg kan en niet weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

CodeCaster schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:08:
[...]

Is er een site of zo waar je dat kan controleren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Undeviginti schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Dat klopt, maar kan je daar niet iets van maken? Bijvoorbeeld "per deze mail verzoek ik per direct het verwijderen van mijn gegevens onder <wetsartikelen>" Ik geloof dat zij hier binnen een bepaalde tijd respons op moeten geven e.d.
Dat moeten ze inderdaad, maar doen ze zelden. Dit is ongeveer mijn standaardantwoord als ik word gemaild op mijn privéadres of linkedin-catch-all-adres:
Goededagdeel,

[Aanleiding mail, bijvoorbeeld hun ongevraagde mail]

Op basis van artikel 12 en 15 eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wil ik binnen een maand (vóór $DATUM+1 maand) weten welke persoonsgegevens van mij ($NAAM, door jullie op $DATUM gemaild op het e-mailadres $EMAIL) verwerkt worden door uw organisatie ($ORGANISATIE).

Daarnaast vraag ik u aan mij te laten weten:
  • Wat de herkomst is van de gegevens.
  • Hoe lang u de gegevens opslaat.
  • Wat het doel is van het gebruik van mijn gegevens.
  • Aan wie u de gegevens eventueel heeft verstrekt.
  • Welke passende waarborgen voor doorgifte u heeft getroffen als u deze gegevens heeft doorgegeven aan een ander land of aan een internationale organisatie.
  • Of er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming, waaronder profilering. In dat geval wil ik graag weten wat de onderliggende logica hiervan is. Wat is uw belang en wat zijn de verwachte gevolgen van deze geautomatiseerde besluitvorming voor mij?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

* CodeCaster
Ik voel me haast zo'n soevereine burger als ik zoiets mail, maar ik weet dat ik in m'n recht sta.

Vaak krijg ik dan geen reactie, of een "haha doe niet zo moeilijk vent, we hebben je al uitgeschreven", of een reactie die de helft van de vragen negeert waarop ik wel wettelijk recht op antwoord heb. Het einddoel is gewoon uit de systemen van het betreffende bedrijf verwijderd te worden; dat lijkt vaak wel te lukken.

Soms geven ze daadwerkelijk aan waar de gegevens vandaan komen. Daar kun je je dan uitschrijven. Dat zijn doorgaans deze (maar uiteraard pas je gegevens invullen wanneer je bevestigd hebt gekregen dat je er bekend bent):

Lusha
https://www.lushaprivacy.com/removal-form/ (e-mailadres)
https://www.lusha.com/pri.../request-optout-by-phone/ (telefoonnummer)

Bullhorn
Vraag om een verwijderlink van de recruiter, of anders:
If you believe that one of your contacts has provided us with your personal data and you would like to request that it be removed from our database, please contact us at privacy@bullhorn.com.
ContactOut
https://contactout.com/optout

Ik heb niet de hoop dat een uitschrijving bij dergelijke verzamelaars permanent is, want die doen een Kirby en zuigen wekelijks het hele WWW opnieuw naar binnen, maar sinds ik hier een tijd actief mee bezig ben geweest, ontvang ik geen recruiter-spam meer direct op m'n e-mailadres en telefoonnummer, alleen nog gevraagd op LinkedIn.
HSG schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Is er een site of zo waar je dat kan controleren?
Zie bovenstaande, of anders https://haveibeenpwned.com/. Het catch-all-adres wat ik voor LinkedIn gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ryw6CNu-vhgCwyg-l-5gTBy8kE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERUvNPU6RQtAdXellSxtQtS9.png?f=fotoalbum_large

(En tegen de déjà vu: CodeCaster in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.", CodeCaster in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.", CodeCaster in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.", CodeCaster in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen.")

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 02-08-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Undeviginti schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Google op voorbeeldbrief AVG. Genoeg voorbeelden die bedrijven de stuipen op het lijf jagen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rezania
Ramon 73 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Het is online, maar maakt niet uit. Die m*ts kon niet bedenken dat iemand die van werk naar werk solliciteert, misschien niet handig vindt om midden in de dag een sollicitatiegesprek te houden.
Ik heb een heel net antwoord gegeven dat overdag lastig te doen is op de gegeven momenten. Dan krijg je 3 opties, maandag om 13.00, om 13.30 en on 14.00. Ja, haha, ik heb maandag een afspraak van 13.00 tot 15.00. Dat snap ik dan niet, denkt de andere kant nou echt dat ik me zit te vervelen?
Dus geantwoord met opties van mijn kant, je voegt je maar naar mij hoor. En ook erbij gezet dat 7 weken radiostilte lastig combineert met overhaaste afspraken maken.
Ik heb het dus niet laten gaan, verkeer ook in de luxe situatie dat ik weg kan en niet weg moet.
Ook wel weer terecht hoor eigenlijk, heb me zelf ook nog vrij recent aan dit soort arrogante houdingen van bedrijven lopen ergeren. Had een paar maanden geleden een goed sollicitatiegesprek bij een club. Volgende dag krijg ik een mailtje, of ik de volgende dag in de middag van kan komen. Erg kort dag natuurlijk, had nog iets op werk in de ochtend dat ik niet kon missen, maar goed, ging net aan passen. Twee uur rijden helaas, want precies de andere kant op als mijn huidige werk. Goed, ik dus net aan op tijd weg, 2 uur van te voren dus, staat er file. Uiteindelijk tien minuten te laat. Wel een mail gestuurd, dus ik dacht is prima zo. Uiteindelijk afgewezen want "we willen een kandidaat die commitment toont". :') Hoe was dit geen commitment dan? Had ik soms drie uur van te voren weg moeten gaan of zo? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
Mijn vorige werkgever was trouwens helemaal een mooie. Die stuurde me weg omdat ik niet in het team zou passen. De realiteit was meer dat ik te veel op fouten wees. Die vacature staat nog steeds open een jaar later. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:51
Als het goed gaat kom je inderdaad amper met HR in aanraking, maar als het fout gaat dan ben je wel de pineut. Ik vraag me af of dit niet een te groot potentieel risico / rode vlag is. Een groot bedrijf heeft als nadeel dat het wat trager & bureaucratischer is. Maar op zich hebben ze ook de resources om hun HR enigszins in orde te hebben. Dat ze dat niet hebben (en blijkbaar een ex-kapster voor de positie hebben aangenomen) is voor mij een rode vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Ramon 73 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:37:
[...]
Nu heb ik de HR assistente even opgezocht. Doet dat werk pas sinds mei, daarvoor kapster geweest. Niet de beste carrièreswitch....
Dat is juist enorm standaard hij hr afdelingen en met name recruiters (serieus). Zijn vaak meiden die kapster, nagelstyliste, model, verkoopster oid zijn geweest. Die moeten met hun modellen foto mensen aantrekken en kletsen vaak lekker weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
jongetje schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:45:
[...]

Dat is juist enorm standaard hij hr afdelingen en met name recruiters (serieus). Zijn vaak meiden die kapster, nagelstyliste, model, verkoopster oid zijn geweest. Die moeten met hun modellen foto mensen aantrekken en kletsen vaak lekker weg.
Oh, en ik maar denken dat de helft een neppe foto gebruikt a la basic spamaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Chromoris schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:16:
[...]

Als het goed gaat kom je inderdaad amper met HR in aanraking, maar als het fout gaat dan ben je wel de pineut. Ik vraag me af of dit niet een te groot potentieel risico / rode vlag is. Een groot bedrijf heeft als nadeel dat het wat trager & bureaucratischer is. Maar op zich hebben ze ook de resources om hun HR enigszins in orde te hebben. Dat ze dat niet hebben (en blijkbaar een ex-kapster voor de positie hebben aangenomen) is voor mij een rode vlag.
Veel belangrijker dat de manager je mag, die verdedigt je dan wel tegen HR. HR zelf is sowieso altijd voor het bedrijf zelf, die zijn nooit je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Division
Had ergens recruitment een simpele praktische vraag gemaild over hun openstaande vacatures. Krijg ik later een standaard afwijzing terug op mijn "sollicitatie". 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Division op 03-08-2023 09:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
De muts (HR assistente) die hoog van de toren blies heeft haar portie gehad. Toevallig was er al contact geweest met de HR manager, dus daar mijn zorgen geuit.
Die belde al met 1000 excuses en vanmiddag werden er bloemen bezorgd 🎉
En de HR assistente moet mij nog bellen om excuses aan te bieden en afspraak voor kennismakingsgesprek met de vacature houder te maken.
Dan heb ik alvast een sterke eerste indruk gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
Rezania schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

Veel belangrijker dat de manager je mag, die verdedigt je dan wel tegen HR. HR zelf is sowieso altijd voor het bedrijf zelf, die zijn nooit je vriend.
Ik nam ooit ergens afscheid, vanwege de urgentie bij de opzegbrief ging ik die even persoonlijk bij de HR manager brengen. Vanuit de OR had ik meer dan eens met hem moeten vechten. Hij keek me boos aan omdat ik binnenviel in een gesprek met een ander MT lid. En leest de opzegbrief, kijkt me aan "dus binnenkort heb ik geen last meer van je???"
Die ander kwam later excuses aanbieden voor zijn collega.
Nee, ik heb weinig warme gevoelens voor HR mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Laten we niet vergeten dat er gewoon HRM-opleidingen op HBO en master-niveau zijn. En ik heb met meerdere recruiters gesproken die een master in de psychologie hadden.

De sector als geheel is heel problematisch vanwege de perverse prikkels en het bijna totale gebrek aan beroepscodes. Maar ik denk niet dat dat aan de mensen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:01:
[...]

Laten we niet vergeten dat er gewoon HRM-opleidingen op HBO en master-niveau zijn. En ik heb met meerdere recruiters gesproken die een master in de psychologie hadden.
In mijn ervaring is het vooral beide, HR is zowel fundamentele bedrijfsstrategie als helpdesk voor werknemers die het personeelshandboek niet hebben gelezen. Dat je voor het laatste geen dure hoogopgeleide experts aanneemt lijkt mij vrij logisch. Ik zie in (in-house) recruitement vaak ook een onderverdeling tussen candidate experience (aka mailtjes sturen en gesprekken inplannen) en het meer inhoudelijke talent acquisition.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Tata Consultancy Services (TCS), een Indische tech-detacheerder die ook actief is op de Nederlandse markt, zoekt een .NETter voor een jaarcontract.

In 24 uur tijd heb ik drie recruiters uit India op LinkedIn. De meest recente vroeg:
We are looking for .NET & Its a 1 year Contract Opportunity in Netherlands.

Kindly let me know your Interest level.
Ik heb maar gezegd dat
My interest level is over 9000

Ook Capgemini bleek op zoek naar een dotnetter, getuige deze aanvraag:
We are seeking to hire a full time –.NET Developer_Netherlands Location. If you are interested and would like to know more then let’s connect to discuss in detail.
Mijn antwoord:
Hi Reena, I work part-time (32h) as a freelance .NET Developer_Netherlands Location. Please let me know if that's an option.
Nog een paar berichten en een telefoongesprek later zou mijn cv worden aangeboden. Bleek het toch om een vast dienstverband te gaan. Lekker bezig, jongens.

[ Voor 35% gewijzigd door CodeCaster op 04-08-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Bij uitzendbureaus en detachering is dat meestal zo. In mijn geval loopt dit rechtstreeks bij een groot bedrijf, die doen niet aan werving met lekkere meiden. Die HR assistente is ook al in de tweede helft van de 40, dus niet direct meer jong, snel en wild.
Ze moest mij vandaag opbellen om excuses aan te bieden, zat zowat te huilen aan de telefoon.....naja....gaat wel erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ramon 73 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

De muts (HR assistente) die hoog van de toren blies heeft haar portie gehad. Toevallig was er al contact geweest met de HR manager, dus daar mijn zorgen geuit.
En de HR assistente moet mij nog bellen om excuses aan te bieden en afspraak voor kennismakingsgesprek met de vacature houder te maken.
Hoe is de manager op de hoogte gebracht wat er speelde? Had je een klacht ingediend?

[ Voor 7% gewijzigd door HSG op 04-08-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

CodeCaster schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:38:

Ook Capgemini bleek op zoek naar een dotnetter, getuige deze aanvraag:

[...]

Mijn antwoord:

[...]

Nog een paar berichten en een telefoongesprek later zou mijn cv worden aangeboden. Bleek het toch om een vast dienstverband te gaan. Lekker bezig, jongens.
Uit wat ze schreven haalde ik dat ze naar een full time medewerker zochten, geen contracting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Hillie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Uit wat ze schreven haalde ik dat ze naar een full time medewerker zochten, geen contracting inhuur.
Vertaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Improved und verbeterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
HSG schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Hoe is de manager op de hoogte gebracht wat er speelde? Had je een klacht ingediend?
Op de mail met "spoed, al wacht je al 7 weken" heb ik geantwoord en de manager in cc gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hillie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:26:
[...]

Uit wat ze schreven haalde ik dat ze naar een full time medewerker zochten, geen contracting.
Dat vermoeden had ik ook uit "hire" en "full-time", maar ik heb dus in tekst twee keer en aan de telefoon twee keer gezegd dat ik freelancer ben, plus dat het in m'n LinkedIn-titel en -tekst vermeld staat. Heeft haar niet weerhouden om van ons beiden een kwartier te verspillen.

Verder vond ik de copy-paste van ".NET Developer_Netherlands Location" nogal grappig van mezelf en slecht van haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ramon 73 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:37:
[...]

Op de mail met "spoed, al wacht je al 7 weken" heb ik geantwoord en de manager in cc gezet.
Ah op die manier. Maar hoe wist je wie de leidinggevende was? Op hun internetpagina gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Je suis désolé mais je ne comprends pas ça. Pourriez-vous le décrire en langage clair ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Rezania schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:05:
[...]
Manager ook.

In the end is het de taak van de manager dat het team zinvol financieel (direct of indirect) bij draagt aan het bedrijfssucces.

Nu is het gelukkig zo dat "menselijkheid" een belangrijke factor is *in* dat succes, dus tenzij specifieke opdracht (sanering) of andere factoren (vriendjespolitiek, Peter Principe, etc), is de kans groot dat een manager daadwerkelijk menselijk en loyaal aan het team zal mogen zijn, maar in the end is dat, hoe kil ook, niet waar de manager aan het eind van het jaar op wordt afgerekend.

Zelfde voor HR. Ik hoor (en lees) de nodige rampzalige verhalen over HR, tegelijkertijd ken en hoor ik ook genoeg positieve verhalen, waarbij HR daadwerkelijk op een prettige manier met personeel om gaat.

Onder aan de streep hebben alle organisaties het doel financieel gezond te zijn en blijven. Daar draagt iedereen op alle lagen in de organisatie diens steentje aan bij.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Division schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:28:
Wat ik bedoelde met "in je kaarten laten kijken" was meer in de zin van: Nu weten ze dat je snel iets nodig hebt en dat je minder snel geneigd bent om aanbod af te wijzen. Maar ach, als het aanbod voor jou werkt dan is het prima toch :)
Mwah.

Ik heb vaker vanuit een WW of einde contract situatie gesolliciteerd, maar had de luxe selectief te kunnen blijven. (Iets met minder sparen en voldoende buffer.) Zolang dat aan de hand is en je kunt dat goed overbrengen op een potentiële werkgever, is er niets aan de hand.

Als je wanhopig bent en echt NU wat moet hebben omdat je anders financieel in de ellende komt, ja, dan loop je een risico dat een potentiële werkgever daar misbruik van maakt of je domweg af wijst wegens niet de juiste motivatie.

Maar een WW situatie of aflopend contract zelf, hoeft totaal niet nadelig te zijn. Sterker nog, zoals @The Eagle zegt, in zo'n situatie duidelijk selectief blijven, kan een pré zijn en het prima gelijkwaardig houden. Baan stopt, je gaat rustig op zoek naar wat anders en zoekt net zo lang, tot je écht overtuigd bent dat gegeven bedrijf en baan de juiste zijn. Voor veel werkgevers eerder positief dan negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Flix20 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Als werknemer staat je dan ook vrij om het stukje zekerheid wat je dan mist op een andere manier gecompenseerd te zien worden door bijvoorbeeld een hoger salaris te vragen.
Hoe kijk je daar tegen aan?
Kan. Maar hoe zie je dat voor je? Als het dan wél wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd, weer een trede omlaag of niet verder stijgen terwijl dat normaliter mogelijk op dat moment wèl logisch zou zijn?

Misschien dat ik het wel zou proberen, maar dan als argument voor een hoger salaris in general. Dus niet als tijdelijke maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
[...]

Even heel snel wat gegoogled en de paper vluchtig doorgelezen, maar er lijkt (met zoals altijd, de nodige nuance, plus dat dit een vrij smal onderzoek is) onderbouwing te zijn voor mijn beweringen op dit gebied:

Davis, L. N., Hoisl, K., & Davis, J. (2014). Spanning the Creative Space between Home and Work: Leisure Time, Hobbies and Organizational Creativity. Paper presented at The DRUID Society Conference 2014, Frederiksberg, Denmark.

https://research-api.cbs....portal/58811749/Davis.pdf

Tegelijkertijd denk ik niet dat je een vraag over "welk dier zou je graag willen zijn", in dezelfde hoek kunt plaatsen als gerichte vragen over iemands hobbies en de motivatie daarachter. Dat het géén invloed heeft, lijkt me op zijn best in ieder geval heel erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
unezra schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Even heel snel wat gegoogled en de paper vluchtig doorgelezen, maar er lijkt (met zoals altijd, de nodige nuance, plus dat dit een vrij smal onderzoek is) onderbouwing te zijn voor mijn beweringen op dit gebied:

Davis, L. N., Hoisl, K., & Davis, J. (2014). Spanning the Creative Space between Home and Work: Leisure Time, Hobbies and Organizational Creativity. Paper presented at The DRUID Society Conference 2014, Frederiksberg, Denmark.

https://research-api.cbs....portal/58811749/Davis.pdf

Tegelijkertijd denk ik niet dat je een vraag over "welk dier zou je graag willen zijn", in dezelfde hoek kunt plaatsen als gerichte vragen over iemands hobbies en de motivatie daarachter. Dat het géén invloed heeft, lijkt me op zijn best in ieder geval heel erg onwaarschijnlijk.
Dat paper toont aan dat er een corrolatie zit tussen patentaanvragen en of de uitvinders een aan het patent gerelateerde hobbie hebben... Dat is best wel een sprong naar persoonlijkheidstesten in recruitment, en het niet alsof "personality testing personnel selection" in Scholar je niet 800.000+ papers oplevert die een stuk relevanter zijn (maar ook wat minder in je straatje passen...).

De titels van de meest relevante papers zijn eigenlijk al veelzeggend:
  • Are we getting fooled again? Coming to terms with limitations in the use of personality tests for personnel selection
  • Reconsidering the use of personality tests in personnel selection contexts
  • The use of personality measures in personnel selection: What does current research support?
  • Role of social desirability in personality testing for personnel selection: The red herring.
  • Personality testing in personnel selection: Love it? Leave it? Understand it!
  • Psychological testing in personnel selection: Contemporary issues in cognitive ability and personality testing
En als ik scan voor concrete corrolaties dan zie ik niks wat boven de .39 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
HSG schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Ah op die manier. Maar hoe wist je wie de leidinggevende was? Op hun internetpagina gekeken?
Die had mij al eerder gecontacteerd, weekje geleden. Dat ze het hadden laten liggen en of ik nog in de markt was. Die vond dus ook al dat de eigen prestaties geen prijs verdienen. Komt er dan nog ff eentje tot spoed manen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Nee. Ik heb een aantal jaar geleden meegemaakt dat een recruiter dat gedaan heeft en ben toen benaderd door z'n voormalige werkgever met ten eerste excuses en ten tweede die vriendelijke vraag of ik benaderd was en zo ja, om deze informatie door te sturen. Heb toen de e-mail die ik van deze persoon gekregen heb geforward en ben toen door ze gebeld en heb een kort gesprek met ze gehad. Bottom line; dit is een rechtzaak geworden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Rezania schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:04:
Oh, en ik maar denken dat de helft een neppe foto gebruikt a la basic spamaccount.
Nee, ze doen vaak alleen het eerste contact. Als je reageert wordt je doorgezet naar een meer ervaren 'accountmanager'.

Dat eerstelijns gebeuren is gewoon callcenterwerk dus daar hoef je niks voor te kunnen. Het overgrote deel van de recruiters waar ik contact mee gehad ben, is nu ook geen recruiter meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydra op 07-08-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Division schreef op maandag 31 juli 2023 @ 00:15:
Ik merk in mijn gesprekken bij openstaande rollen (softwareontwikkeling) dat er nog best vaak een tijdelijk contract wordt geboden. Vaak is dit 7 maanden of een jaar, met uitzicht op vast contract. Hoe staan jullie hier tegenover, en komen julie dit ook zo vaak tegen?
Er zijn helaas veel prutsers op de markt en het is lastig in te schatten hoe goed/slecht iemand is binnen een standaard proefperiode. Ik vind eerst een jaarcontract krijgen best logisch eigenlijk. Als je enigzins wat kunt wordt je er als software engineer toch niet uitgegooid.
Ik weet niet zo goed of ik zoiets wel zou tekenen. Een jaar op een tijdelijk contract is toch een jaar waarin je bijvoorbeeld geen hypotheek of andere lening rond kan krijgen, mocht je dat willen.
Dat valt wel mee. ZZPers kunnen ook prima een hypotheek krijgen en die hebben nog minder 'zekerheid'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
Als je een profesionele psycholoog hebt die een uitgebreide reeks aan testen doet en daar een inhoudelijk advies aan koppeld dan kan je daar wel wat mee. Maar we hadden het hier over vragenlijsten tijdens een sollicitatiegesprek en het hangen van conclusies aan iemands hobbies.
Sterker nog, heel veel van die vragenlijsten zijn gebaseerd op Myers–Briggs testen die volkomen onwetenschappelijk zijn. Nu vind ik iets als 16 personalities wel leuk om als team te doen als gespreksvoer; het is een mooie kapstok om met elkaar gesprekken te hebben over hoe je je fijn voelt in een groep. Maar je ziet dat er een hele consultancy-zooi omheen ontstaan is en dat veel HR types (vaak wannabe-psychologen) het gaan misbruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
Ramon 73 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Eerste gesprek gehad vandaag. Ging prima, prettig gevoel aan overgehouden.
Vacature houder beweert 5 kandidaten te hebben....nu is het nogal een specifieke functie en betwijfel ik het ten zeerste. Afwachten maar. Zal zeker een tweede gesprek van komen, ga ik van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ramon 73 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Vacature houder beweert 5 kandidaten te hebben....nu is het nogal een specifieke functie en betwijfel ik het ten zeerste. Afwachten maar. Zal zeker een tweede gesprek van komen, ga ik van uit.
Goed om te horen. :) Hou ons op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:45
[...]

Lol, 5 kandidaten rijmt niet met een groot boeket sturen vanwege een paar weken geen gehoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
evjatar schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Lol, 5 kandidaten rijmt niet met een groot boeket sturen vanwege een paar weken geen gehoor.
Dat dacht ik ook al 😂 neem aan dat het grootspraak is. In de vacature komen niet 1 maar 2 vakgebieden bij elkaar. Voor 1 ben ik volledig gediplomeerd en 15+ jaar ervaring. Van het andere gebied weet ik veel af, mis een sloot aan ervaring maar dat haal ik vlot genoeg in. Zoals ik de arbeidsmarkt inschat zijn er weinig zinvolle kandidaten hiervoor te vinden, en meer dat 3 kandidaten lijkt overdreven.
Maar misschien werd bedoeld dat er 5 reacties zijn ontvangen, en niet dat die allemaal passend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ramon 73 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Dat dacht ik ook al 😂 neem aan dat het grootspraak is. In de vacature komen niet 1 maar 2 vakgebieden bij elkaar. Voor 1 ben ik volledig gediplomeerd en 15+ jaar ervaring. Van het andere gebied weet ik veel af, mis een sloot aan ervaring maar dat haal ik vlot genoeg in. Zoals ik de arbeidsmarkt inschat zijn er weinig zinvolle kandidaten hiervoor te vinden, en meer dat 3 kandidaten lijkt overdreven.
Maar misschien werd bedoeld dat er 5 reacties zijn ontvangen, en niet dat die allemaal passend waren.
Ik ben nu wel heel erg benieuwd welk vakgebied je zit? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Tylen schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Ik ben nu wel heel erg benieuwd welk vakgebied je zit? ;)
Electronika.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Ramon 73 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:02:
Ze hebben 5 LinkedIn applications gekregen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat ongeveer ja. Tijdje geleden ook in de elektronica gezien wat er bij ons op een vacature binnenkwam, en weet niet of HR daar al wat van weg had gegooid. Maar dan krijg je voor een senior positie sollicitaties van iemand uit Bangladesh die nog geen eens in de buurt komt van de kennis die je nodig zou hebben om de junior positie in die richting te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ik kreeg gisteren een LinkedIn bericht van iemand die mij blijkbaar ziet als een young professional en dat ze een opleiding-ervaring traject willen aanbieden terwijl ik 38 jaar ben en 15 jaar ervaring in de IT heb. :')

• Ramon 73
Hydra schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:09:
[...]

Ze hebben 5 LinkedIn applications gekregen ;)
Dat is zoiets. Inderdaad opgezocht op LinkedIn en staan 4 sollicitaties bij. Ik heb rechtstreeks bij de werkgever gereageerd.
Zijn LinkedIn applications minder serieus te nemen, of spam? Reacties van detacheerders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ramon 73 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:45:

Zijn LinkedIn applications minder serieus te nemen, of spam?
Die zijn inderdaad niet serieus te nemen. Ik heb de wervende kant daarvan gezien, en 99% is vaak bagger. Mensen uit <insert ver land> die zonder relevante skills gewoon op 'apply' drukken bijvoorbeeld.

• Ramon 73
Hydra schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:03:
[...]

Die zijn inderdaad niet serieus te nemen. Ik heb de wervende kant daarvan gezien, en 99% is vaak bagger. Mensen uit <insert ver land> die zonder relevante skills gewoon op 'apply' drukken bijvoorbeeld.
Oké Dankjewel. Afwachten maar.
Er is uiteindelijk maar 1 andere kandidaat nodig die net een iets aantrekkelijker profiel heeft om naast de vacature te grijpen.

• Ramon 73
Sissors schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:29:
Dat ongeveer ja. Tijdje geleden ook in de elektronica gezien wat er bij ons op een vacature binnenkwam, en weet niet of HR daar al wat van weg had gegooid. Maar dan krijg je voor een senior positie sollicitaties van iemand uit Bangladesh die nog geen eens in de buurt komt van de kennis die je nodig zou hebben om de junior positie in die richting te doen.
Ahaaa...tijdje geleden hadden wij zelf een vacature op LinkedIn staan. Ook paar WTF reacties op gehad. Iemand die alleen een Afrikaanse taal spreekt, geen Engels en sollicitatie heeft vertaald met translate. En inderdaad totaal niet passend qua kennis en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:11
Toch even een bijzondere ervaring delen. Van de week benadert door een recruiter.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Had een functie die me op zich wel aansprak, dus wat gesprekken mee gevoerd. Ik blijf matig positief. Ze gaan me nu voorstellen bij het bedrijf. Dat was gisteren.

Wordt ik zojuist gebeld door een andere recruiter van dezelfde organisatie met een andere functie, met de vraag of hij me voor een andere vacature kan voorstellen. Grotendeels dezelfde arbeidsvoorwaarden. Toevallig.

Ben ik nou gek, of loopt recruiter #2 nu de sollicitant van #1 te stelen? Is dit normaal bij dergelijke partijen?

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

XFlame schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:28:
Toch even een bijzondere ervaring delen. Van de week benadert door een recruiter.

***members only***

Had een functie die me op zich wel aansprak, dus wat gesprekken mee gevoerd. Ik blijf matig positief. Ze gaan me nu voorstellen bij het bedrijf. Dat was gisteren.

Wordt ik zojuist gebeld door een andere recruiter van dezelfde organisatie met een andere functie, met de vraag of hij me voor een andere vacature kan voorstellen. Grotendeels dezelfde arbeidsvoorwaarden. Toevallig.

Ben ik nou gek, of loopt recruiter #2 nu de sollicitant van #1 te stelen? Is dit normaal bij dergelijke partijen?

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter

***members only***
Members only:

Detachering, detavast, welke constructie?

Maar het kan zeker zo zijn idd dat ze je een alternatief bieden. Ik weet niet in hoeverre de recruiters met elkaar concurreren, of juist samenwerken. In the end gaat het ze primair om plaatsing. Of dat nu bij bedrijf A of bedrijf B is, als zij jou plaatsen (detavast of detachering), verdienen zij er (dik) aan.

Kortom, ik vind het niet heel raar wat je beschrijft.

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door unezra op 11-08-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Kunnen we wat minder cryptisch doen? En als dat wel gewenst is kan dat vast en zeker beter in een DM dan in dit topic :9 . MO-tags werken prima om zoekresultaten buiten te houden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
True schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
offtopic:
Kunnen we wat minder cryptisch doen? En als dat wel gewenst is kan dat vast en zeker beter in een DM dan in dit topic :9 . MO-tags werken prima om zoekresultaten buiten te houden toch?
*fixed* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Members only:
unezra schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

***members only***

[...]

Detachering, detavast, welke constructie?

Maar het kan zeker zo zijn idd dat ze je een alternatief bieden. Ik weet niet in hoeverre de recruiters met elkaar concurreren, of juist samenwerken. In the end gaat het ze primair om plaatsing. Of dat nu bij bedrijf A of bedrijf B is, als zij jou plaatsen (detavast of detachering), verdienen zij er (dik) aan.

Kortom, ik vind het niet heel raar wat je beschrijft.

***members only***
Members only:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

XFlame schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

***members only***

[...]

***members only***

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
XFlame schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:01:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Geen idee. Goede vraag, Zou wel mooi zijn voor een nieuwe hypotheek inderdaad. Ga ik navragen.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

XFlame schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Geen idee. Goede vraag, Zou wel mooi zijn voor een nieuwe hypotheek inderdaad. Ga ik navragen.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 06:40

***members only***

***members only***
Members only:

Ook weer een bijzondere vandaag op LI. Deze persoon lijkt zijn script te hebben afgericht op 4 uur i.p.v. 4 dagen of weken. En 179 woorden nodig te hebben om een servicedesk functie te promoten, ook al is dat inmiddels 3 jaar geleden voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jUyhbQmfHEtvj-Qkfgj9Th0g7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gk9ZN06QAOR3gQaKZ3Pi7QIz.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Fauna op 16-08-2023 16:38 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Hydra
Wow. Deze is bijna eng. Ik kreeg vandaag een mailtje met een aanbod dat wel echt 200% passend is!
Hi <Ik>,

Mijn naam is <Recruiter> van <Recruiter Toko>. Momenteel ben ik op zoek naar een ervaren Java Developer met een passie voor het verbeteren van assetprestaties.
Ik heb een enorme passie voor het verbeteren van assetprestaties. Ik lig echt regelmatig wakker in de nacht, na te denken over hoe ik m'n assetprestaties nog meer kan verbeteren. M'n vriendin betrapt me er ook regelmatig op dat ik niet aan haar denk, maar met m'n hoofd zit bij m'n assetprestaties. Onlangs belde ze me huilend terwijl ik aan het werk was; "ga je vreemd?" vroeg ze... Ik gaf niet direct antwoord. Lichamelijk misschien niet. Maar ik was weldegelijk 100% van de tijd met m'n hoofd bij m'n assetprestaties. Beste tweakers; vertel mij: heb ik een probleem? Gaat mijn passie voor het verbeteren van assetprestaties misschien te ver? En belangrijker; moet ik ingaan op deze recruitermail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
[...]

Niks meer gehoord, ze zullen wel een ander gekozen hebben. Zo'n groot bedrijf (Siemens btw) maar op HR gebied lukt het allemaal niet zo best.....nou ja, geen ramp. Beter vooraf merken dat het niks is dan wanneer je er al gestart bent.

Vraag aan de community?
Stel je wordt gecontacteerd voor een vrij hoge functie (teamleider 12-koppig team) en het bureau heeft 2 medewerkers en werkt vanuit een woonhuis. Wat doe je dan?

Deze week kreeg ik bericht op LinkedIn van een recruiter, vlak over de grens bij Aken (voor mij dicht bij huis). Trainingsafdeling met 12 trainers in een internationaal technisch bedrijf. Nu zit er maar 1 bedrijf dat in aanmerking komt in die sector en regio. Daar is de vacature niet te vinden. Het voelt meer als cv-tjes hengelen met niet-bestaande vacatures?
Kan me nml niet voorstellen dat een groot internationaal bedrijf de werving exclusief bij een microscopisch klein recruitment bedrijfje legt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 21-08-2023 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Ramon 73 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:51:
Stel je wordt gecontacteerd voor een vrij hoge functie (teamleider 12-koppig team) en het bureau heeft 2 medewerkers en werkt vanuit een woonhuis. Wat doe je dan?
Mijn enige succesvolle interactie met een recruiter was een ZZPer met z'n huisadres als kantoor. Juist de grotere bureaus waren voor mijn gevoel aan het hengelen naar CVs en telefoonnummers.
Pagina: 1 ... 72 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic