Division schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Het is zaak om goed te onderzoeken wat je in de markt kan krijgen. Daar heb je hier op Tweakers een topic voor, maar ook op levels.fyi kan je een indicatie krijgen. Goed om te weten dat recruiters soms praten over salaris EXCL vakantiegeld en anderen praten over INCL vakantiegeld. Wees hier duidelijk over in je eis/vergelijking.
Helaas werken die vergelijkingsites nooit zo goed voor mij, ik ben namelijk geen softwaredev maar een process engineer. Daar is amper data over merk ik op sites zoals glassdoor.
Dit is dus het maandsalaris waar ik het over heb, zonder vakantiegeld.
Daarnaast heeft elke functie intern een salarisrange; Voor een software developer is dat bijvoorbeeld 65K - 70K - 75K. In dit geval is 65K de low point: Minder vragen dan dat is een rode vlag namens jouw ervaring. 70K is de mid point. Dit is waar ze hopen te landen. Bij mid point mag HR groen licht geven zonder verder overleg. In geval van de 75K+ moet de hiring manager er wat van zeggen.
Goed punt, ik denk dat er nog wel wat bandbreedte is aangezien ze het in de vacature over "paygrade 24/25" hebben maar in de offer enkel over paygrade 24.
Waarom ik dit illustreer is zodat je een beter beeld hebt van je bandbreedte qua onderhandelen. Heb je het gevoel dat je voorbij hun mid point bent, dan haal je er wellicht geen 500 per maand extra uit. Ik vind persoonlijk dat nog veel bedrijven in NL best matig betalen voor het complexe takenpakket wat ze klaar hebben liggen, dus als je beter wil verdienen dan zal je toch echt moeten zorgen dat ze die waarde in jou zien.
Ik ben nu een draft aan het opstellen om wat zaken uit de vacature wat beter te belichten en waarom ik daarom meer waard ben, dat zou jij dus ook doen?
Mocht basissalaris echt maxed out zijn, kan je altijd nog onderhandelen over andere voordelen zoals bijv. 36 uur voor dat loon. Vind ik zelf altijd een mooie middenweg. Weet je ook gelijk hoe flexibel ze echt zijn

Goed punt, zelf nog niet aan gedacht. Deze functie komt wel met 36 vakantiedagen, maar 36 uur per week klinkt beter.

Bonus daar geloof ik niet meer in. Afgelopen 10 jaar nog maar twee keer bonus daadwerkelijk gekregen. Elke keer is wel iets waardoor het dat jaar niet kan. Met een variabele bonus kun je ook niet veel qua lening of hypotheek. Telt doorgaans niet mee.
Ja, ik ben zelf dus ook heel erg huiverig van die bonus, heb zelf nog nooit een bonus gehad. Het is altijd wat lijkt het, behalve voor de executives natuurlijk, die krijgen altijd een bonus. En inderdaad, met een bonus kan je geen hypotheek krijgen.
AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed