CodeCaster schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:06:
[...]
Kun je eens een concreet voorbeeld geven van een profiel dat je hebt opgesteld qua persoonlijkheid waarnaar je op zoek was, en met welke vragenlijsten je kandidaten hieraan hebt gespiegeld, wat voor antwoorden daaruit kwamen en waarom je iemand daarna al dan niet hebt aangenomen?
Ik heb één keer bij een organisatie gewerkt waar ik betrokken was bij het opstellen van het profiel aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst. (Die vragenlijst had ik uiteraard geen invloed op.) Dat ging om deze vragenlijsten (specifiek, OPQ en MQ):
https://www.shl.com/solut...s/personality-assessment/
Heel eerlijk weet ik niet meer tot in detail welk profiel we zochten, maar het had iig een focus op communicatie, behulpzaamheid, zelfredzaamheid, etc. Gezien het om een IT supportrol in een klein team in een specifieke, nogal dynamische organisatie ging, was zo'n profiel best goed op te stellen.
De reden dat ik de theorie er achter een beetje ken is onder andere vanwege huidige studie, bijbehorende verdieping, werkervaring en de richting qua werk waar ik heel expliciet naar toe aan het gaan ben.
Wat tot nu toe blijft deze discussie nogal een abstracte exercitie. Ik zie het al staan in de interne memo: "we zoeken een extravert die een technisch ingewikkelde hobby heeft maar daar niet tot diep in de nacht mee bezig is, en die daarnaast ook een snaarinstrument bespeelt maar niet in orkestvorm".
Mja. Het is ook vrij abstract.
Uiteraard ga je niet in een gewenst profiel zetten dat iemand een snaarinstrument moet bespelen, of een technisch ingewikkelde hobby moet hebben. Tegelijkertijd kán een hobby waarbij een grote mate van probleemoplossend vermogen, doorzettingsvermogen. creativiteit, etc, wel een + zijn.
Voor mij is de hobby zelf beperkt relevant (je moet ontzettend oppassen voor bias als aureool/halo- en duiveltjes/horn-effecten tijdens sollicitatiegesprekken), maar is het meer een middel om relevante dingen over iemands persoonlijkheid te weten te komen. Tegelijkertijd heb ik wel oprechte interesse in iemand én omdat het iets is waar mensen vaak passioneel over zijn, haalt het soms wat van het scherp van een sollicitatiegesprek en zorgt het voor een wat meer ontspannen sfeer. (Wat weer kan helpen te bepalen of iemand gewoon erg nerveus is voor een gesprek en daarom afgemeten antwoorden geeft, of iemand mogelijk idd een meer gesloten persoonlijkheid heeft dat mogelijk niet past bij team en rol.)
Kortom, ik zoek in een gesprek naar tekenen van persoonlijkheidskenmerken en probeer die voortdurend te passen in het geheel, het huidige team, de toekomstplannen, de organisatie, etc. (Daarom doe ik de gesprekken ook liefst samen met iemand van HR, waardoor ik wat meer kan observeren en tegelijkertijd kan nadenken over vervolgvragen.)
Tegelijkertijd probeer ik ook dingen over de organisatie te vertellen die relevant zijn voor iemand als persoon, zodat diegene een goed oordeel kan vormen of niet alleen de baan technisch-inhoudelijk een match is, maar ook de organisatie en het team een goede fit is.
Het is vrij frustrerend er na 3 maanden achter te komen dat er misschien wel een goede person-job fit is, maar een beroerde person-organisation-fit, waardoor iemand alsnog na een jaar óf zelf op stapt óf je er beter aan doet iemands contract niet te verlengen. (Iets dat mezelf ook al eens is overkomen. Op dat moment verdrietig, achteraf hadden ze gelijk. Het was mijn organisatie niet. Veel geleerd, maar ook dat ik nooit meer bij zo'n soort orga wil werken.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.