Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:40
champion16 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:37:
Je bedoelt je neemt een Engels bericht waarin vermeld staat dat Nederlands spreken een pre is niet zo serieus? Want dat heb ik regelmatig gekregen :+
Soms zelfs geformuleerd als "The ability to speak Dutch is a pre" (maar het kunnen schrijven van Engels was duidelijk geen selectiecriterium bij de HR-afdeling)

[ Voor 12% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 25-06-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 09:40:
[...]

Bij een professional account krijg je standaard 150 InMail maar je kunt daarna wel relatief goedkoop extra InMail bijkopen.
Waar hebben we het over dan, hoeveel en hoe lang? En is er één prijs zonder geo-restricties of zijn die prijzen anders gebaseerd op de locatie?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:03

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:06:
[...]

Zoals ik wel vaker aangegeven heb vind ik die hele discussie rondom goede of slechte recruiters niet zo interessant.
Ja dat is wel duidelijk. Je lijkt, ook in dit bericht weer, vooral de focus te willen leggen op alles wat vies en voos is aan recruiters. En er is een hoop mis in dat wereldje, maar je lijkt positieve uitschieters graag terzijde te willen schuiven.

En dat is niet zo vreemd, denk ik. Ik heb even gekeken naar je website en het is me volstrekt duidelijk dat je een commercieel belang hebt bij het negatief belichten van de recruiting branche. Het idee bekruipt me dat dit meer om die interesse gaat dan de daadwerkelijke discussie.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 13:35
Hillie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:22:
[...]

Ja dat is wel duidelijk. Je lijkt, ook in dit bericht weer, vooral de focus te willen leggen op alles wat vies en voos is aan recruiters. En er is een hoop mis in dat wereldje, maar je lijkt positieve uitschieters graag terzijde te willen schuiven.

En dat is niet zo vreemd, denk ik. Ik heb even gekeken naar je website en het is me volstrekt duidelijk dat je een commercieel belang hebt bij het negatief belichten van de recruiting branche. Het idee bekruipt me dat dit meer om die interesse gaat dan de daadwerkelijke discussie.
Ik vind de inzichten van iemand die vanuit de praktijk spreekt eigenlijk wel handig. Ik zie ook niet direct hoe hij er een direct commercieel belang uit moet halen. Ik neem aan dat mensen hier voldoende kritisch zijn om hun eigen mening te vormen m.b.t. recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Undeviginti schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Ik vind de inzichten van iemand die vanuit de praktijk spreekt eigenlijk wel handig. Ik zie ook niet direct hoe hij er een direct commercieel belang uit moet halen. Ik neem aan dat mensen hier voldoende kritisch zijn om hun eigen mening te vormen m.b.t. recruiters.
Hij heeft een bedrijf wat een alternatief op recruiters is, dus ja ;)

Overigens hoewel ik dus weinig positiefs over recruiters van hem heb zien komen, sta ik er zelf ook niet heel veel anders in. Veel recruiters zijn gewoon dozen mensen schuivers die weinig toevoegen. Wat overigens dan weer niet helpt is dat ik ook ervaring heb met bedrijven die vacatures hebben, maar die niet op hun eigen website hebben staan, en je dus wel via een externe recruiter erachter moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Reviews zijn tegenwoordig niet meer zoveel waard. Veel bedrijven hebben een stuk of 40 "local guides" op de bankrekening staan. :')

Daarnaast ben je toch echt zelf verantwoordelijk voor je reactie stijl zonder andere huiswerk te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Arloid op 26-06-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Dat helpt zeker niet. Maar mijn ervaring is dat dit vrij weinig voorkomt. Ik schat minder dan 5%. Maar goed, ook daar kunnen oplossing voor bedacht worden (al weet ik dit momenteel nog niet 😅)
Oplossing is simpel: Zet het gewoon op je website bedrijven...

Ik werk in een niche gebied, dus ik ken 90% van de bedrijven die daarin actief zijn wel uit mijn hoofd. Wil ik dus wat anders, dan zou dat de eerste plaats zijn waar ik ga kijken. Maar tja, als daar je vacatures niet of nauwelijks staan, dan schiet dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Undeviginti schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:37:
[...]

Zeker handig, maar hij heeft een bedrijf/platform om, and voormalig .NET recruiter, mensen en bedrijven met dergelijke rollen in contact te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:55:
Ik probeer zo objectief mogelijk de kenmerken van het systeem te identificeren en te kijken hoe we daar een oplossing voor kunnen bedenken.
Gezien je commercieel belang plaats ik vraagtekens bij "zo objectief mogelijk". En ja, ik quote selectief en reageer niet op de rest van je bericht, om mee aan jouw stijl aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Undeviginti
Ik ben inmiddels weer een ervaring rijker;

Ik solliciteerde op een functie waarvan de website (van het bedrijf) een salarisrange van x tot x+400 aangaf. Bij eerste gesprek aangegeven dat ik content ben met het midden van die range. Hoewel wat hoog voor mijn ervaring (< 2j) was het zeker niet exorbitant, en in hun eigen aangegeven range.

Na het 2e gesprek kreeg ik een aanbod van x-400, dus 600 minder dan ik vroeg, en 400 minder dan de start van de salarisrange. Dit was vanwege mijn ervaring. Op de vraag waarom dit afweek van de site kreeg ik als antwoord "om de vacature wat interessanter te maken" :+

De functie dan ook vriendelijk afgewezen. Ik ben zelf niet z'n fan van nep advertenties namelijk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 00:08
@Undeviginti
Tot zover het "Personeelstekort in de ICT", minder bieden dan aangegeven in de vacature. :D
Er is toch niemand die daar in trapt? Om de vacature interessanter te maken, ja doei. 8)7

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 19:39
Puch-Maxi schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:40:
@Undeviginti
Tot zover het "Personeelstekort in de ICT", minder bieden dan aangegeven in de vacature. :D
Er is toch niemand die daar in trapt? Om de vacature interessanter te maken, ja doei. 8)7
Ja, maar er is werkelijk een groot tekort aan ict'ers die het voor < x-400 willen doen, hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het lukt me nog niet echt om goeie gesprekken met recruiters te hebben. Ik ben als freelance ontwikkelaar op zoek naar een opdracht in .NET, en heb dat ook op mijn profiel staan. Komt gisteren de zoveelste Brit op de lijn:
quote: recruiter
Currently, I am looking for a .NET Developer!!

My client is a leading Dutch Bank,
Long-term freelance contract and paying excellent rates.

Based on your profile, I believe you would be a great fit.

Can we have a call to discuss this in detail?
Yay, daar hebben we er weer een. Zou het een directe recruiter zijn, of weer een die de bekende marktplaatsen afstruint en profielen met hagel beschiet die op ook maar één keyword matchen?
quote: ik
Hi, I've been on too many too long calls that yield nothing, especially with UK based recruiters. Do you have any more concrete information about the assignment before we schedule that call?
En dat meen ik. Ik heb de afgelopen weken met een handvol Britten en Polen gebeld die vooral heel veel lullen, de klant niet kennen en liegen over tarieven en marges.
quote: recruiter
Hi * CodeCaster ,

Thanks for getting back.

Here is the JD:
Desired knowledge and experience:
• You are experienced in the field of .Net development (at least 7 years);
• You can operate independently, but you are more than capable of supporting others in their development (I Make You Better);
• You have strong analytical skills at a minimum HBO level;
• You work accurately and accurately. You have an eye for detail. The solutions/architectures proposed by you are complete and extensively documented for later purposes;
• You like to keep up and teach yourself new techniques;
• You know how to work according to the Scrum/Agile methodology.

What is your current rate?
Of JD nou was bedoeld als Juicy Details of Job Description, het is geen van beide. Ik weet ook niet wat wordt bedoeld met "I Make You Better"; als ik daarop zoek, vind ik alleen maar liedjes met slechte lyrics. Dus:
That's not a job description though, that's a list of requirements which I can all check off. What's the assignment about? What am I going to do there?

My rate is X but negotiable depending on conditions.
Echter: krekels.

Verder ook een paar Nederlandse recruiters gesproken de afgelopen tijd. Eén ervan was echt hondsbrutaal, die mailde me via LinkedIn dat 'ie maar liefst een paar perfect passende opdrachten voor me had. Na de intake (uiteraard wéér 45 minuten bellen) vroeg ik nogmaals naar de opdrachten, maar die pasten toch niet binnen mijn tarief en wensen bestonden uiteraard niet.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 08-07-2023 13:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CodeCaster schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:48:
Het lukt me nog niet echt om goeie gesprekken met recruiters te hebben. Ik ben als freelance ontwikkelaar op zoek naar een opdracht in .NET, en heb dat ook op mijn profiel staan. Komt gisteren de zoveelste Brit op de lijn:

[...]

Yay, daar hebben we er weer een. Zou het een directe recruiter zijn, of weer een die de bekende marktplaatsen afstruint en profielen met hagel beschiet die op ook maar één keyword matchen?

[...]

En dat meen ik. Ik heb de afgelopen weken met een handvol Britten en Polen gebeld die vooral heel veel lullen, de klant niet kennen en liegen over tarieven en marges.

[...]

Of JD nou was bedoeld als Juicy Details of Job Description, het is geen van beide. Ik weet ook niet wat wordt bedoeld met "I Make You Better"; als ik daarop zoek, vind ik alleen maar liedjes met slechte lyrics. Dus:

[...]

Echter: krekels.

Verder ook een paar Nederlandse recruiters gesproken de afgelopen tijd. Eén ervan was echt hondsbrutaal, die mailde me via LinkedIn dat 'ie maar liefst een paar perfect passende opdrachten voor me had. Na de intake (uiteraard wéér 45 minuten bellen) vroeg ik nogmaals naar de opdrachten, maar die pasten toch niet binnen mijn tarief en wensen bestonden uiteraard niet.
'Ik ben benieuwd, waarom denk je precies dat mijn profiel een goede match is met jouw vacature? Kun je daar in wat over uitweiden in de LinkedIn chat. Als ik met elke recruiter een telefoongesprek aanga heb ik geen uren meer in de week over om daad werkelijk werk te verrichten. Ik hoor het graag.'
Daarmee kan ik het kaf van het koren wel filteren, je merkt wel hoeveel moeite ze willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

True schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:23:
[...]

'Ik ben benieuwd, waarom denk je precies dat mijn profiel een goede match is met jouw vacature? Kun je daar in wat over uitweiden in de LinkedIn chat. Als ik met elke recruiter een telefoongesprek aanga heb ik geen uren meer in de week over om daad werkelijk werk te verrichten. Ik hoor het graag.'
Daarmee kan ik het kaf van het koren wel filteren, je merkt wel hoeveel moeite ze willen doen.
Dat is ook vaak de vorm waarin ik het doe. :) Ik had bij deze wel zin in wat heen-en-weer, ik heb toch niks beters te doen. :+ (Jawel hoor, zelfstudie en losse projecten).

Heb ook alweer recruiters gehad die me bij dezelfde opdracht wilden aanbieden, maar toch hadden ze een "uiterst tarief" met 5 euro verschil. :')

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 08-07-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 07:31

HSG

Undeviginti schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:29:

Ik solliciteerde op een functie waarvan de website (van het bedrijf) een salarisrange van x tot x+400 aangaf. Bij eerste gesprek aangegeven dat ik content ben met het midden van die range. Hoewel wat hoog voor mijn ervaring (< 2j) was het zeker niet exorbitant, en in hun eigen aangegeven range.

Na het 2e gesprek kreeg ik een aanbod van x-400, dus 600 minder dan ik vroeg, en 400 minder dan de start van de salarisrange. Dit was vanwege mijn ervaring. Op de vraag waarom dit afweek van de site kreeg ik als antwoord "om de vacature wat interessanter te maken" :+

De functie dan ook vriendelijk afgewezen. Ik ben zelf niet z'n fan van nep advertenties namelijk :P
Wat lol...doei dan maar. :')
rdjnl schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:03:
[...]

Ja, maar er is werkelijk een groot tekort aan ict'ers die het voor < x-400 willen doen, hoor. ;)
Ja ze staan te trappelen om daar te beginnen. Je ziet ook grote rijen buiten het kantoor staan.

Maar serieus...wat een arrogantie.

[ Voor 59% gewijzigd door HSG op 27-01-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 10:03
Ik heb recentelijk ook weer wat meegemaakt... :')

Na een lange zoektocht voor een nieuwe baan als software developer heb ik afgelopen week een aantal aanboden ontvangen. Daarbij was een instantie het eerste. Ik had netjes aangegeven dat ik met andere partijen in gesprek was en dat die ook verregaande interesse hadden.

Zij brachten het laagste bod uit (tot nu toe in deze zoektocht) op een vrijdag. Ze belden ook nog eens om 16:30 en ik stond al half met mijn mountainbike buiten de deur om een rondje te gaan fietsen. Blijkbaar vonden ze me niet enthousiast genoeg aan de telefoon klinken over het aanbod. Ik zat eerder met mijn gedachten bij welke fietsknooppunten ik nou moest aandoen en waar ik even pauze wilde gaan houden.

Enfin, ik word op dinsdagmiddag teruggebeld met de mededeling dat ze het aanbod intrekken omdat ze iemand wilde aannemen die echt bij de organisatie wilde werken en niet iemand die ging "shoppen" voor een aanbod. Oké dan... Dan niet.

[ Voor 12% gewijzigd door keeperson op 12-07-2023 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:18
@keeperson hun probleem, dan toch niet. Lijkt er meer op dat ze iemand goedkoop proberen te scoren.

Zulke bedrijven kan je beter kwijt dan rijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
keeperson schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:03:
Ze belden ook nog eens om 16:30 en ik stond al half met mijn mountainbike buiten de deur om een rondje te gaan fietsen.
Los van dat ik je begrijp, had je je telefoon misschien dan beter niet kunnen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
Undeviginti schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:29:

Dit valt bij mij wel onder het mom van bedrog, dat zou ik ook duidelijk gemaakt hebben met. Ik heb dus eigenlijk gereageerd om een vacature die niet bestaat, en dat maakt heel ons gesprek rondom dit alles meteen null and void. Graag nog even de gemaakte kosten terugbetalen zoals vervoer. Ik begrijp werkelijk niet wat een tegenpartij hiermee probeert te bereiken. Zelfs niet als de arbeidsmarkt minder zou gaan (wat niet het geval is).

Na een lange zoektocht voor een nieuwe baan als software developer heb ik afgelopen week een aantal aanboden ontvangen. Daarbij was een instantie het eerste. Ik had netjes aangegeven dat ik met andere partijen in gesprek was en dat die ook verregaande interesse hadden.

Zij brachten het laagste bod uit (tot nu toe in deze zoektocht) op een vrijdag. Ze belden ook nog eens om 16:30 en ik stond al half met mijn mountainbike buiten de deur om een rondje te gaan fietsen. Blijkbaar vonden ze me niet enthousiast genoeg aan de telefoon klinken over het aanbod. Ik zat eerder met mijn gedachten bij welke fietsknooppunten ik nou moest aandoen en waar ik even pauze wilde gaan houden.

Enfin, ik word op dinsdagmiddag teruggebeld met de mededeling dat ze het aanbod intrekken omdat ze iemand wilde aannemen die echt bij de organisatie wilde werken en niet iemand die ging "shoppen" voor een aanbod. Oké dan... Dan niet.
Als ze zoiets al doen voor je er aan de slag was gegaan, is dat misschien een goede zaak. Want dan wil ik niet weten hoe je behandeld zou worden als je er effectief aan de slag zou zijn gegaan. Dit gedrag spreekt boekdelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Galactic op 13-07-2023 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:23
CodeCaster schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:48:

_quote_

Hi * CodeCaster ,

*knip*
You work accurately and accurately. You have an eye for detail. The solutions/architectures proposed by you are complete and extensively documented for later purposes;
uh :? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb gesolliciteerd bij [grote ict fabrikant] in Den Bosch op meerdere functies. Op de eerste via een standaardbericht afgewezen. Bij de tweede maar eens gebeld hoe het zit. Ik was te zwaar bevonden voor de eerste functie. BIj de tweede was het afwachten. Niets meer van gehoord, dus maar weer eens op mijn keyboard gaan rammen.
Als je niets hoort, dan ben je het niet geworden.
Excuse me? Dat vind ik een rare manier van werven.
Ja, vind ik ook. Succes met je zoektocht!
8)7

Nu krijg ik via LinkedIn een bericht van een nieuwe recruiter sinds dit jaar voor dit bedrijf. Voor de functie waarop ze me eerder koud hadden afgewezen.

Ik heb dus de hele geschiedenis uit de doeken gedaan en dat ik weinig vertrouwen heb in hun recruitment en applicant tracking system.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 20-07-2023 09:23 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Wij werken sinds kort met een nieuwe recruiter. Ik denk dat dat contract gauw ontbonden moet worden. Ik heb 3 vacatures en uiteindelijk kwam het er op neer dat ik de complete vacaturetekst heb moeten schrijven, en een selectie moest maken uit doorgestuurde sollicitaties. Ze hebben niet de competentie om een voorselectie te maken (en daar gebruik je toch een recruiter voor...). Effectief is het enige wat ze doen de door mij geschreven tekst in hun template publiceren....

Tot zover de vrijdagochtendfrustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-08 09:23
Zijn er hier mensen die een baan hebben gevonden via externe recruiters? Heb iedere dag wel een paar van die lullo's me berichten sturen op LinkedIn, maar veel verder dan "even bellen" (altijd bellen :') ) is het nog niet gekomen. Zelfs met recruiters die duidelijk mijn info hebben gelezen en met een passende vacature komen aanzetten, heb ik niks meer gehoord na het inleverne van een CV en motiviatiebrief. En dan vraag je na vier weken om een update, stilte. Vraag me af of ik überhaupt wel moeite moet steken in deze recruiters, aangezien het hun vrij weinig lijkt te boeien allemaal.

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania

Ja joh, hoe durf je eerder aan jezelf te denken ipv van jezelf gewoon laten uitbuiten voor het pracht en praal van het bedrijf. Dikke vinger naar dit soort bedrijven, mogen allemaal de pot op.

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Rezania schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:45:
Zijn er hier mensen die een baan hebben gevonden via externe recruiters?
Ja twee keer. Maar dat was op vacatures die ik zelf had gevonden via bijv. LinkedIn en waarbij die recruiter ook voor een bedrijf aan de slag was om te werven. Eerste gesprek dan bij die recruiter en daarna door op intake bij het bedrijf zelf (zonder die rexruiter erbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thunder
  • Niet online
Meerdere keren. Absoluut wisselende ervaringen, en aardig wat ghosting en prutsers, maar als je je verwachtingen navenant bijstelt is het prima te doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

PcDealer schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:25:
Nu krijg ik via LinkedIn een bericht van een nieuwe recruiter sinds dit jaar voor dit bedrijf. Voor de functie waarop ze me eerder koud hadden afgewezen.

Ik heb dus de hele geschiedenis uit de doeken gedaan en dat ik weinig vertrouwen heb in hun recruitment en applicant tracking system.
Niet reageren, en de volgende keer dat ze wéér bij je aankomen dan kun je reageren met "Als je niets hoort, dan ben je het niet geworden." :D

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ze worden luier en maar luier...
Beste PcDealer,

Ik ben een recruiter bij [werkgever vleesverwerkende industrie] en kom in mijn zoektocht naar een [bla bla] Specialist jouw profiel tegen.

We hebben een uitdagende positie openstaan voor een professional met jouw ervaring in het ontwikkelen van nieuwe marktconcepten en het uitrollen van projecten, zoals het verminderen van de carbon footprint [werkgever vleesverwerkende industrie] breed.

Als [bla bla] Specialist bij ons werk je samen met interne en externe stakeholders aan duurzaamheidsinitiatieven, zoals de digitalisering van de aanvoerketen en Smart-farming technologieën.

Als je geïnteresseerd bent om meer te weten te komen over deze vacature, neem dan contact met mij op via [nummer].

Ik hoor graag meer over jouw achtergrond en interesse in deze rol.
Met vriendelijke groet,

[recruiter]
:?

Mijn reactie:
Dag [recruiter],

Ik heb geen idee hoe deze functie bij mij zou passen. Kun je dat toelichten?
Antwoord:
Hallo PcDealer,

Erg goede vraag. Ik maak altijd een pijplijn met eventueel geschikte kandidaten en aan de hand daarvan stuur ik iedereen een bericht.
Er vanuit gaande dat ik netjes de juiste heb toegevoegd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor verzenden niet meer gecontroleerd heb.

Ik heb je profiel dus per ongeluk in de pijplijn gezet.

Excuus
FFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Thunder schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Meerdere keren. Absoluut wisselende ervaringen, en aardig wat ghosting en prutsers, maar als je je verwachtingen navenant bijstelt is het prima te doen.
Ik heb sowieso amper verwachtingen en zelfs die weten ze niet waar te maken. :+

Misschien is het ook gewoon mijn ongeduld, vind al deze sollicitatieprocedures erg lang duren, terwijl ik pas zo'n zes weken op zoek ben. Hoewel, laatst een recruiter die zei dat ik na het eerste gesprek met hem nog eens drie gesprekken en een case study moest doen. Dat is toch wel echt buitenproportioneel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Momenteel ben ik op zoek, maar het valt op:

• Alle recruiters willen bellen. 30-45 minuten is geen uitzondering. Vervolgens hoor je nooit meer wat.
• "Marktconform" tarief is niet marktconform.

Op Freelance.nl:

• Je krijgt nooit een reactie van de recruiter, of je nu 1 van de 5 of 1 van de 20 reageerders bent. Ik heb nog opdrachten uit 2013 open staan waarop ik gereageerd heb. :')
• The usual suspects (die in dit topic én het vorige veelvuldig genoemd zijn) posten allemaal dezelfde overheidsopdrachten.

Maar goed. Weekend! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@CodeCaster Ben je opzoek naar een vaste baan (in loondienst) of een opdracht (omdat je via freelance.nl zoekt).

Voor beide zijn wel verschillende spelregels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jongetje schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:01:
@CodeCaster Ben je opzoek naar een vaste baan (in loondienst) of een opdracht (omdat je via freelance.nl zoekt).

Voor beide zijn wel verschillende spelregels...
Freelance inderdaad. De "spelregels" zijn dat je heel uitgebreid mag vertellen waarnaar je op zoek bent en vervolgens je cv mag opsturen en nooit meer wat hoort, zelfs niet als zij daarna een matchende opdracht op die site zetten en je daarop reageert...

Of wat bedoel jij? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rezania
CodeCaster schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:24:
Momenteel ben ik op zoek, maar het valt op:

• Alle recruiters willen bellen. 30-45 minuten is geen uitzondering. Vervolgens hoor je nooit meer wat.
• "Marktconform" tarief is niet marktconform.

Op Freelance.nl:

• Je krijgt nooit een reactie van de recruiter, of je nu 1 van de 5 of 1 van de 20 reageerders bent. Ik heb nog opdrachten uit 2013 open staan waarop ik gereageerd heb. :')
• The usual suspects (die in dit topic én het vorige veelvuldig genoemd zijn) posten allemaal dezelfde overheidsopdrachten.

Maar goed. Weekend! oOo
Marktconform is code taal voor zo min mogelijk, dat soort bedrijven laat ik sowieso links liggen. Kan niet wachten tot die wet ingaat die het verplicht stelt een realistische range te geven voor salaris in vacatureteksten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rezania op 14-07-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rezania schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Marktconform is code taal voor zo min mogelijk, dat soort bedrijven laat ik sowieso links liggen. Kan niet wachten tot die wet ingaat die het verplicht stelt een realistische range te geven voor salaris in vacatureteksten.
Die wet (EU-advies) is er toch al door? Of zit er nog iets in de pijplijn :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Ja. Ik. Mijn huidige baan komt via een externe recruiter.
Maar dat was een detavast constructie waarbij ik aan gaf geen interesse te hebben als het enkel een half jaar detachering zou zijn, maar wel als het voor vast zou zijn.

Zo gezegd zo gedaan, half augustus via detavast in dienst voor 1040 uur, voor de kerst mijn vast contract binnen, half feb officieel over en in vaste dienst.
Heb iedere dag wel een paar van die lullo's me berichten sturen op LinkedIn, maar veel verder dan "even bellen" (altijd bellen :') ) is het nog niet gekomen. Zelfs met recruiters die duidelijk mijn info hebben gelezen en met een passende vacature komen aanzetten, heb ik niks meer gehoord na het inleverne van een CV en motiviatiebrief. En dan vraag je na vier weken om een update, stilte. Vraag me af of ik überhaupt wel moeite moet steken in deze recruiters, aangezien het hun vrij weinig lijkt te boeien allemaal.
Oh, er zit een hoop klootjesvolk tussen. Ook al vaker gehad dat ik op gesprek kwam en daarna niets meer hoorde. Gewoon helemaal niets. Terwijl ik een uur in de auto had gezeten voor een gesprek van een uur, waar deze persoon bij was.

In the end ben ik vooral op eigen kracht ergens binnen gekomen. Toevallig net deze keer niet. :)

Maar zoals vaker hier besproken, scheer niet alle recuiters over 1 kam. Je hebt de bureaurecruiters die vooral veehandel bedrijven (Linden-IT, Progressive, etc, etc, etc), over het algemeen doen die hetzelfde als jij, namelijk LinkedIn afstruinen en bedrijven benaderen met CV's die ze in hun database hebben zitten. DIE bedrijven moet je mijden als de pest.

De andere kant zijn de inhouse recruiters of de externe recruiters die als inhouse werken, omdat ze inhouse geen recruitment hebben. (Dat is bij ons de constructie.) Die zijn juist wél waardevol en vaak de enige manier om ergens binnen te komen. Ze zijn het voorportaal. Zijn letterlijk gewoon een verlengstuk van de HR afdeling van het bedrijf. DIE bedrijven kun je beter goed te vriend houden, want zonder hen, geen plek bij dat bedrijf en als je dáár een goede relatie mee op bouwt, heb je een kans dat als je zelf een keer weg wil, ze voor jou gaan kijken bij hun bestaande klanten en een goed woordje voor je doen. (Onze huidige recruiter is de 1e die ik zou bellen als ik weg wil hier.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
True schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:32:
[...]
Die wet (EU-advies) is er toch al door? Of zit er nog iets in de pijplijn :+ ?
Pijplijn volgens mij. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
unezra schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Ja. Ik. Mijn huidige baan komt via een externe recruiter.
Maar dat was een detavast constructie waarbij ik aan gaf geen interesse te hebben als het enkel een half jaar detachering zou zijn, maar wel als het voor vast zou zijn.

Zo gezegd zo gedaan, half augustus via detavast in dienst voor 1040 uur, voor de kerst mijn vast contract binnen, half feb officieel over en in vaste dienst.

[...]

Oh, er zit een hoop klootjesvolk tussen. Ook al vaker gehad dat ik op gesprek kwam en daarna niets meer hoorde. Gewoon helemaal niets. Terwijl ik een uur in de auto had gezeten voor een gesprek van een uur, waar deze persoon bij was.

In the end ben ik vooral op eigen kracht ergens binnen gekomen. Toevallig net deze keer niet. :)

Maar zoals vaker hier besproken, scheer niet alle recuiters over 1 kam. Je hebt de bureaurecruiters die vooral veehandel bedrijven (Linden-IT, Progressive, etc, etc, etc), over het algemeen doen die hetzelfde als jij, namelijk LinkedIn afstruinen en bedrijven benaderen met CV's die ze in hun database hebben zitten. DIE bedrijven moet je mijden als de pest.

De andere kant zijn de inhouse recruiters of de externe recruiters die als inhouse werken, omdat ze inhouse geen recruitment hebben. (Dat is bij ons de constructie.) Die zijn juist wél waardevol en vaak de enige manier om ergens binnen te komen. Ze zijn het voorportaal. Zijn letterlijk gewoon een verlengstuk van de HR afdeling van het bedrijf. DIE bedrijven kun je beter goed te vriend houden, want zonder hen, geen plek bij dat bedrijf en als je dáár een goede relatie mee op bouwt, heb je een kans dat als je zelf een keer weg wil, ze voor jou gaan kijken bij hun bestaande klanten en een goed woordje voor je doen. (Onze huidige recruiter is de 1e die ik zou bellen als ik weg wil hier.)
Ja, met externe recruiters bedoel ik inderdaad bedrijven zoals Progressive of G2recruitement, die gewoon even 1000 vacatures open hebben staan. Interne recruiters hou ik wel te vriend natuurlijk, want anders kom je nergens ergens binnen. :+

Maar in deze situatie van een externe recruiter, heb jij op hun vacature gereageerd of ben je door hun benaderd? Bedoelde vooral de externen die enkel lijken te benaderen, lullo's in mijn linkedin mailbox dus. 8)7

Mag jij zomaar bij een klant aan de slag? Dat is in mijn contract echt expliciet verboden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rezania op 14-07-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
CodeCaster schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Freelance inderdaad. De "spelregels" zijn dat je heel uitgebreid mag vertellen waarnaar je op zoek bent en vervolgens je cv mag opsturen en nooit meer wat hoort, zelfs niet als zij daarna een matchende opdracht op die site zetten en je daarop reageert...

Of wat bedoel jij? :P
Ja precies dat. Je moet dus actief reageren en erachteraan zitten (ik doe ook interim).

Ik begin daarom bijna niet meer aan van "wij werken anders dan de rest en dat licht ik alleen telefonisch toe". Als je echt een match bent dan willen ze je graag plaatsen en komen ze echt wel to the point. Ik ruim ook af en toe die recruiters op in mijn LinkedIn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Rezania schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:17:
[...]
Ja, met externe recruiters bedoel ik inderdaad bedrijven zoals Progressive of G2recruitement, die gewoon even 1000 vacatures open hebben staan. Interne recruiters hou ik wel te vriend natuurlijk, want anders kom je nergens ergens binnen. :+
Die bedrijven zijn echt shite. Zowel voor kandidaat als voor potentiële werkgever.
Ik hen niet voor niets een partij als Linden-IT buiten gegooid. (En buiten weten te gooien voor heel IT NL, niet alleen mijn team. :) Progressive is er een keer uitgedonderd bij KPN, ook vanwege stalking. Heel slim van ze...
Maar in deze situatie van een externe recruiter, heb jij op hun vacature gereageerd of ben je door hun benaderd? Bedoelde vooral de externen die enkel lijken te benaderen, lullo's in mijn linkedin mailbox dus. 8)7
Ik ben door hen benaderd.

Wel was ik expliciet op zoek naar de functie die ik nu heb en die zij in de aanbieding hadden, ik heb domweg de originele vacature gemist. (Weet ook niet of ik via die weg een kans had gemaakt. Dat is in dit specifieke geval niet goed in te schatten.)
Mag jij zomaar bij een klant aan de slag? Dat is in mijn contract echt expliciet verboden.
Detavast, dus het was expliciet in de overeenkomst opgenomen dat ik na exact 1040 uur over mocht naar de klant.
Hebben ze uiteindelijk nog wel moeilijk over gedaan, ze rekenden er ws op dat het stiekem méér zou worden. Extra inkomsten. Helaas voor hen heb ik ieder uur geschreven en hebben ze zelfs uur 1041 niet gekregen van me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rezania
Ben jij de kapitein naar wie ik op zoek ben?

Beste Rezania,

Stel je eens voor: jij, als gewaardeerd lid van een illuster consultancybedrijf, begint aan een avontuur van je leven.

Dus, wat staat je te wachten? Hier een kort overzicht:

Word de kapitein van je projecten!
Ahoy, kapitein! Hier vaar je moeiteloos door het volledige projecttraject, van de opwinding van de start tot de zoete smaak van succes. Dit is jouw kans om jouw genialiteit te tonen, de leiding te nemen en een onuitwisbare indruk achter te laten op verschillende bedrijven

Cha-ching!
Bereid je voor op serieuze financiële voorspoed! Het geloven in het belonen van inzet, wat resulteert in een smakelijk salarispakket dat jouw vaardigheden en toewijding echt waardeert.

Kennis in overvloed!
Het interne educatieprogramma is het geheime recept voor jouw professionele groei. Met toegang tot ongelimiteerde trainingsbronnen, interactieve workshops en geestverruimende seminars, ontdek je nieuwe dimensies van data.

Super krachtige peers!
Maak je klaar voor een onstuitbaar team van rocksterren. Omring jezelf met briljante vakmensen en denk alchemisten die je uitdagen, inspireren en naar ongekende hoogten duwen. Kennisdeling, mentorschap en persoonlijke groeikansen behoren gewoon tot de norm.

Nu is er nog veel meer om te bespreken, met name jouw ambities en of die matchen met de baan. Laten we dat snel uitzoeken door het gesprek aan te gaan! Hoe zit je aankomende maandag?
Zeker een recruiter die zich verveelde op vrijdagmiddag. :') Althans, dat hoop ik. Hoe krijg je dit in godsnaam anders uit je klauwen en dan nog durven te verzenden ook. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Rezania schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:05:
[...]

Zeker een recruiter die zich verveelde op vrijdagmiddag. :') Althans, dat hoop ik. Hoe krijg je dit in godsnaam anders uit je klauwen en dan nog durven te verzenden ook. :X
Iets met een gebrek aan zelfrespect en sociaal inzicht. Ik snap eigenlijk niet hoe dit soort recruiters nog een bestaansrecht hebben.

Persoonlijk vraag ik mij af tot in hoeverre dit door het wervingsbeleid bij de bedrijven zelf komt. Tot in hoeverre hebben hagelgeweer recruiters bestaansrecht doordat bedrijven zelf een slecht wervingsbeleid nahouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Arloid schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:39:
[...]
Iets met een gebrek aan zelfrespect en sociaal inzicht. Ik snap eigenlijk niet hoe dit soort recruiters nog een bestaansrecht hebben.

Persoonlijk vraag ik mij af tot in hoeverre dit door het wervingsbeleid bij de bedrijven zelf komt. Tot in hoeverre hebben hagelgeweer recruiters bestaansrecht doordat bedrijven zelf een slecht wervingsbeleid nahouden?
Tja. Iets met krapte op de arbeidsmarkt.
We vissen allemaal in dezelfde krappe vijver.

Ze hebben bestaansrecht, omdat ze meer omzet genereren dan kosten maken, dus winst.

Daarbij kan of durf niet iedere hiring manager zo'n recruiter met kop en kont buiten (te) gooien. Ik had de mazzel dat mijn higher-up én mijn collega TL luisterden naar mijn argumenten waardoor zo'n partij er compleet uit is gegaan, maar met een ander soort manager had ik ws alsnog iemand via zo'n toko moeten inhuren want krapte en de stoeltjes moeten toch bezet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
Arloid schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:39:
Deze is zo over-de-top dat ik de tekst wel kan waarderen, ervan uitgaande dat ze het zelf ook niet al te serieus nemen.

Gezien de term 'rocksterren' heb ik een idee over welke toko het gaat, iets met 'happy developers'.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:42
Rezania schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:05:
[...]

Gewoon via copy paste en dan wachten en kijken wie er hapt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kreeg laatst een bericht van een externe recruiter die voor een bedrijf in de regio aan het recruiten was. Het bedrijf zelf is een bekend bedrijf met niet per se slechte of goede indrukken bij mij of mijn vrienden/studiegenoten uit mijn regio (iets van .
Het bericht was zoals 95% v.d. recruiters: niets zeggend en zonder echte inhoud. Een dag later kreeg ik van de managing director een berichtje en link verzoek: onze recruiter heeft contact met je gezocht, zou je een gesprek met ons willen aangaan.
Ik vond dit wel beter dan 95% v.d. recruit pogingen, een persoonlijke reactie van de managing director die terugkomt op een bericht van een recruiter (die ik overigens genegeerd had). Dus ik dacht, ik geef wat feedback aan de managing director over het bericht. Dat ik een regionaal bedrijf in mijn sector het beste gun en daarom ook wil dat ze het goed doen. Dat ik niet hap op een bericht waarin eigenlijk weinig staat met enkel het verzoek tot contact - ik verwacht meer en persoonlijk contact. De managing director gaf aan mijn feedback te waarderen.

Krijg ik 8 dagen later weer een nieuwe InMail van diezelfde externe recruiter met exact dezelfde tekst als het eerdere bericht.
* True geeft het op. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
dirk_mec schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Gewoon via copy paste en dan wachten en kijken wie er hapt.
Dat is dan wel heel erg lui, aangezien het niet eens iets zegt over de functie realiseer ik me net. :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
True schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:12:
Kreeg laatst een bericht van een externe recruiter die voor een bedrijf in de regio aan het recruiten was. Het bedrijf zelf is een bekend bedrijf met niet per se slechte of goede indrukken bij mij of mijn vrienden/studiegenoten uit mijn regio (iets van .
Het bericht was zoals 95% v.d. recruiters: niets zeggend en zonder echte inhoud. Een dag later kreeg ik van de managing director een berichtje en link verzoek: onze recruiter heeft contact met je gezocht, zou je een gesprek met ons willen aangaan.
Ik vond dit wel beter dan 95% v.d. recruit pogingen, een persoonlijke reactie van de managing director die terugkomt op een bericht van een recruiter (die ik overigens genegeerd had). Dus ik dacht, ik geef wat feedback aan de managing director over het bericht. Dat ik een regionaal bedrijf in mijn sector het beste gun en daarom ook wil dat ze het goed doen. Dat ik niet hap op een bericht waarin eigenlijk weinig staat met enkel het verzoek tot contact - ik verwacht meer en persoonlijk contact. De managing director gaf aan mijn feedback te waarderen.

Krijg ik 8 dagen later weer een nieuwe InMail van diezelfde externe recruiter met exact dezelfde tekst als het eerdere bericht.
* True geeft het op. :'(
Je kan niet leren als je gewoon copy-paste. :+ Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat recruiters echt gewoon de meeste luie werknemers zijn die je kunt vinden, en dat ChatGPT het veel beter kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Rezania op 15-07-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Rezania schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Je kan niet leren als je gewoon copy-paste. :+ Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat recruiters echt gewoon de meeste luie werknemers zijn die je kunt vinden, en dat ChatGPT het veel beter kan.
ChatGPT neemt over het algemeen ook meer moeite trouwens. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rezania
Wat wij bieden
– Salaris tussen €4.500,- en €5.500,- bruto per maand afhankelijk van ervaring;
– Vaste 13e maand;
– 30 vakantiedagen per jaar;
– Leaseauto;
– Ruim opleidingsbudget;
– Flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden;
– Pensioenverzekering (1/3 eigen bijdrage);
– Kantine met voetbaltafel en PS4.
Hoe hard moet je wegrennen van een bedrijf als ze een voetbaltafel in hun arbeidsvoorwaarden zetten? :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:30

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Rezania schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe hard moet je wegrennen van een bedrijf als ze een voetbaltafel in hun arbeidsvoorwaarden zetten? :D
Liever dat, dan "wekelijks een vrijdagmiddag-borrel waarbij alle collega's elkaar treffen"...
Verplicht niet productief zijn maar ook moeilijk vrij kunnen krijgen zou voor mij geen plus zijn. Nog afgezien van dat ik niet al te beste ervaringen heb met minder nuchtere collega's......

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

De salarisrange is dan wel weer zo smal dat het m.i. een goede indicatie kan zijn.
Overigens hecht ik ook waarde aan pensioen en 1/3 inleg zegt eigenlijk helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
Coach4All schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Liever dat, dan "wekelijks een vrijdagmiddag-borrel waarbij alle collega's elkaar treffen"...
Verplicht niet productief zijn maar ook moeilijk vrij kunnen krijgen zou voor mij geen plus zijn. Nog afgezien van dat ik niet al te beste ervaringen heb met minder nuchtere collega's......
Wil jij geen karaoke doen met je collega's? Wat gek nou, zeker geen teamplayer!
Een mooi salaris (€ 3.500 - €6.000) afhankelijk van de ervaring die je meebrengt;
Goede bonusregeling;
Deelname aan pensioenregeling;
Leaseauto en/of deelname aan de mobiliteitsregeling;
26 vakantiedagen op basis van fulltime dienstverband;
Groeiperspectief en ontwikkelmogelijkheden m.b.v. een ondernemersplan en T-Shaped ontwikkeling;
Deelname aan bedrijfsfitnessregeling, zodat je fysiek ook fit blijft;
Uiteraard een goede laptop en een telefoonvergoeding, zodat je je werk goed kunt uitvoeren;
Vakkundige collega's, een fijne werksfeer in het mooiste kantoor van Nederland; de Van Nelle Fabriek (UNESCO-werelderfgoed). Het kantoor zit op de bovenste etage met een prachtig uitzicht op de skyline van Rotterdam;
Regelmatig VrijMiBo’s, uitjes, vitaliteit & sportactiviteiten en zelfs karaoke!
:')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
True schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:46:
[...]

De salarisrange is dan wel weer zo smal dat het m.i. een goede indicatie kan zijn.
Overigens hecht ik ook waarde aan pensioen en 1/3 inleg zegt eigenlijk helemaal niets.
Nee, want die salarisrange is dus voor een ervaringsrange van 0 t/m 15 jaar. Typisch zo'n bedrijfje dus dat voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten en waarschijnlijk een heel hoog personeelsverloop heeft. Leuk als starter, maar daarna zit je vast.

[ Voor 4% gewijzigd door Rezania op 17-07-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
[...]

Ik ben het eens m.b.t. de voetbaltafel, maar dat een bedrijf een PS4 in hun vacature tekst opneemt vind ik wel wat hebben om eerlijk te zijn. Hoe ik het interpreteer is dat er in ieder geval wat jonge mensen werken met wie ik enkele interesses deel. Ik zie namelijk iemand van 50/60 niet zo snel een PS4 meenemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
[...]

Sneller dan Usain Bolt de 100m loopt.

Mijn vorige werkgever prijst momenteel ook de voetbaltafel aan in hun vacatures, dat is dan ook gelijk de enige secundaire voorwaarde die je kan krijgen. Ik moest daar zelfs mijn eigen smartphone gebruiken en kreeg daarvoor geen vergoeding :')

Voor mijn oude functie bieden ze momenteel -2000 tot -600 ten opzichte van mijn salaris eerder dit jaar. Ik ben daar weggegaan na het ontvangen van een fantastisch aanbod van 0% loonsverhoging.

Als je personeel verliest vanwege een slecht loonaanbod, dan is de oplossing blijkbaar nog minder bieden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:56
Liever een voetbaltafel dan 'minimaal 1x per maand een personeelsuitje'. Ik wil in mijn eigen tijd helemaal geen tijd doorbrengen met mijn collega's. Wie vind dit een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Voggy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:24:
Liever een voetbaltafel dan 'minimaal 1x per maand een personeelsuitje'. Ik wil in mijn eigen tijd helemaal geen tijd doorbrengen met mijn collega's. Wie vind dit een goed idee?
Genoeg bedrijven die daar hard mee adverteren én blijkbaar genoeg animo voor.
Voor mij hoeft het ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Ik heb wel bij werkgevers gezeten waar we regelmatig met een groepje een terrasje pakten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Kalentum schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:34:
[...]

Ik heb wel bij werkgevers gezeten waar we regelmatig met een groepje een terrasje pakten
Is dat dan spontaan of verplicht? Nogal een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Rezania schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:59:
[...]

Daar was het 1x per jaar een personeelsuitje, werd op kosten van de zaak door personeel zelf georganiseerd. Meestal niveautje solex-rijden en dan BBQ ofzo. Deels onder werktijd, deels (eten) na 17 uur. Dat was niet verplicht, wie er geen zin in had of niet kon moest gewoon werken.

Ging me meer om dat @Voggy helemaal geen vrije tijd met collega's wil doorbrengen. Ik vond het altijd wel leuk, hoorde je nog eens wat leuke verhalen. Dan werd er gewoon wat rondgemaild "he we gaan vanmiddag met die en die wat drinken, wie wil er mee?"

Maar goed, moet iedereen zelf weten. Verplicht elke maand een borrel lijkt me wat overdreven.

[ Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 17-07-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:23
Rezania schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:59:
[...]

Bij ons is het spontaan, en ga regelmatig met een paar collega's de kroeg in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:23
unezra schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:29:
[...]

Genoeg bedrijven die daar hard mee adverteren én blijkbaar genoeg animo voor.
Voor mij hoeft het ook niet. :)
Dat dus! Er zijn bedrijven die er niks aan doen en er zijn bedrijven die er wel veel aan doen. Ik heb gekozen voor het laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik zie vaak gemeld bij wat je krijgt bij een vacature:
- Telefoon en laptop

Ik heb zo'n tyfus hekel aan die regel. Als het er niet bij zou staan, moet je dan zelf je spullen regelen ofzo? Of als ik stop, mag ik die spullen dan houden? Ze kunnen je blijkbaar ook gewoon een Nokia 3310 geven en een laptop met een P1 CPU en 128 MB....? Wat houdt die quote in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
ge-flopt schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:14:
- Telefoon en laptop

Ik heb zo'n tyfus hekel aan die regel. Als het er niet bij zou staan, moet je dan zelf je spullen regelen ofzo? Of als ik stop, mag ik die spullen dan houden? Ze kunnen je blijkbaar ook gewoon een Nokia 3310 geven en een laptop met een P1 CPU en 128 MB....? Wat houdt die quote in?
Privégebruik toegestaan misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Kalentum schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Privégebruik toegestaan misschien.
Dat staat er verder nooit bij vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
ge-flopt schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Dat staat er verder nooit bij vermeld.
Ik weet het ook niet. Wat dan wel weer een mogelijk aantrekkelijk ding zou kunnen zijn is dat je zelf de optie hebt om te kiezen wat voor hardware ze voor je gaan kopen.

Maar ja, van mij hoeft het niet genoemd te worden. Ik mag er vanuit gaan dat ze je hardware geven waar je fatsoenlijk je werk mee kan doen. En privé wil ik mijn werklaptop niet / nauweliks gebruiken ivm alle security meuk die office IT er op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ge-flopt schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:14:
- Telefoon en laptop

Wil je dan alleen een desktop (vaste werkplek) op het kantoor? Hiermee geven ze aan dat ze een mobiele werkplek geven. Hoe dat wordt ingevuld met eventueel buiten het kantoor werken, zou er nog bij moeten staan:
- hybride
- 2 vaste dagen op kantoor

Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
Ik ben vandaag welgeteld zes keer gebeld door dezelfde recruiter. :/ Na zijn eerste poging in de ochtend heeft hij een berichtje achtergelaten op Whatsapp om te vragen wanneer ik beschikbaar ben. Niet op gereageerd nog, kwam er gewoon niet aan toe. Maar dat weerhield hem er dus blijkbaar niet van om gewoon nog eens 5 keer te bellen. 8)7 Met zo'n partij wil je toch niet samenwerken?

Edit: De toko heeft wel goede reviews op Google, misschien toch terugbellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Rezania op 17-07-2023 18:14 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Rezania schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:11:

Edit: De toko heeft wel goede reviews op Google, misschien toch terugbellen?
Het zal niet de eerste toko zijn waar collega's elkaar reviewen.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Coach4All schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Het zal niet de eerste toko zijn waar collega's elkaar reviewen.... |:(
Nee, nee, daar hebben ze local guides voor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Nou ik kom mij helaas maar weer melden in dit topic.

Na een lange tijd zoeken vorig jaar, leek ik toch eindelijk iets gevonden te hebben.
In het begin leek dat allemaal behoorlijk goed te klikken, maar dat is na een paar maanden wel drastische veranderd.

Het is niet eens een zo'n groot bedrijf, maar inmiddels ben ik er helemaal klaar mee hoe ik en collega's door management meermaals volledig genegeerd worden of totaal niet serieus genomen worden op technisch niveau.
Non-stop lopen te micro-managen en denken dingen beter te weten.

Vervolgens wordt er dan nog een (dure) externe partij ingeschakeld die dan ineens doodleuk gaat vertellen (min of meer verplichten) wat je ineens wel of niet moet gaan doen.

Buiten het feit dat de hele organisatie een grote puinhoop is. :(
Klein bedrijf dat werkt alsof ze een grote coorperatie zijn.
Ik heb al veel meegemaakt in al die vele jaren dat ik nu werk, maar dit slaat toch echt wel alles.
Compleet absurd.

Dus afgelopen besluit genomen om maar weer verder te zoeken.

Nu heb ik twee vragen ivm recruiting (en zoeken naar een baan in z'n algemeen).

Momenteel zoek ik vooral naar werk in Noord-Holland, voorkeur omgeving Enkhuizen - Hoorn - Purmerend (evt Amsterdam).
Nu kwam ik Synsel tegen die daar redelijk actief is, hebben mensen daar persoonlijk ervaring mee?

Tweede punt is meer de vraag naar tips en adviezen om nogmaals zo'n ongelooflijke puinhoop te voorkomen?
Dit maakt mij nog het meest zuur, want tijdens het sollicitatiegesprek heb ik juist heel erg lopen vissen en vragen naar hoe het bedrijf werkt en hoe men met elkaar omgaat etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

P.Mouse schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:07:

Tweede punt is meer de vraag naar tips en adviezen om nogmaals zo'n ongelooflijke puinhoop te voorkomen?
Dit maakt mij nog het meest zuur, want tijdens het sollicitatiegesprek heb ik juist heel erg lopen vissen en vragen naar hoe het bedrijf werkt en hoe men met elkaar omgaat etc.
Op LinkedIn en andere netwerken zoeken naar personen die tussen de 1 en 24 maanden geleden bij die toko vertrokken zijn. Die zijn vaak het eerlijkste over hoe het daar aan toe gaat en wat de "valkuilen" van de organisatie zijn. (wel/niet toezeggingen nakomen, sfeer, doorgroeikansen, etc)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 12:14
(...)
Het is niet eens een zo'n groot bedrijf, maar inmiddels ben ik er helemaal klaar mee hoe ik en collega's door management meermaals volledig genegeerd worden of totaal serieus genomen worden op technisch niveau.
Ik vermoed dat je daar ergens "niet" tussen had moeten staan :+
(...)
Voor een (groot)deel denk ik dat schade en schande de enige weg is. Naarmate je verder komt in je carriere ontwikkel je een beeld van het type bedrijf waar je wilt werken, en waar juist niet.
En daarbij komt op den duur ook dat je steeds sneller leert inschatten met wat voor bedrijf je te maken hebt.

Maar goed, aan dat antwoord heb je natuurlijk helemaal niets in je huidige zoektocht :+

Dus wat ik zou doen:
- Vraag rond in je netwerk over een bedrijf, en dan natuurlijk bij voorkeur aan mensen die er gewerkt hebben, of ermee gewerkt hebben (zakenrelaties).
- Probeer in gesprek te komen met iemand op "jouw" (of "lager"*) niveau in de organisatie en stel daar de vragen aan (in plaats van aan een manager of erger, een HR medewerker). (* met "lager" bedoel ik organisatorisch lager in de organisatie, niet minderwaardig) Stel tijdens een rondleiding eens vragen aan de mensen die je tegenkomt op de werkvloer, mijn ervaring (ik werk in productie-omgevingen / voedingsindustrie) is hoe "lager" in de organisatie, hoe eerlijker de antwoorden. Ik vind het persoonlijk trouwens ook veel over een bedrijf zeggen hoe er met bijvoorbeeld schoonmaakmedewerkers wordt omgegaan, ik zou niet kunnen aarden in een bedrijf waar die stelsematig genegeerd worden door de rest van de medewerkers (laat staan het management).
- Stel open vragen, dus niet "hebben jullie een pingpongtafel" of "hoeveel bedrijfsborrels zijn er per week" ( 8) ) als dat belangrijk voor je is, maar "Hoe is jullie bedrijfscultuur?". Dat voorkomt dat men je naar de mond praat.
- Er is hier weleens (vaker) een discussie geweest over proefopdrachten, maar een dag meedraaien kan wel heel veel laten zien van de bedrijfscultuur (mits niet te kunstmatig opgezet, het moet geen toneelstukje kunnen worden, dus lunchen tussen de collega's en niet apart, bijvoorbeeld).

iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rezania
Nou ik kom mij helaas maar weer melden in dit topic.

Na een lange tijd zoeken vorig jaar, leek ik toch eindelijk iets gevonden te hebben.
In het begin leek dat allemaal behoorlijk goed te klikken, maar dat is na een paar maanden wel drastische veranderd.

Het is niet eens een zo'n groot bedrijf, maar inmiddels ben ik er helemaal klaar mee hoe ik en collega's door management meermaals volledig genegeerd worden of totaal serieus genomen worden op technisch niveau.

Vervolgens wordt er dan nog een (dure) externe partij ingeschakeld die dan ineens doodleuk gaat vertellen (min of meer verplichten) wat je ineens wel of niet moet gaan doen.

Buiten het feit dat de hele organisatie een grote puinhoop is. :(
Klein bedrijf dat werkt alsof ze een grote coorperatie zijn.
Ik heb al veel meegemaakt in al die vele jaren dat ik nu werk, maar dit slaat toch echt wel alles.
Compleet absurd.

Dus afgelopen besluit genomen om maar weer verder te zoeken.

Nu heb ik twee vragen ivm recruiting (en zoeken naar een baan in z'n algemeen).

Momenteel zoek ik vooral naar werk in Noord-Holland, voorkeur omgeving Enkhuizen - Hoorn - Purmerend (evt Amsterdam).
Nu kwam ik Synsel tegen die daar redelijk actief is, hebben mensen daar persoonlijk ervaring mee?

Synsel is de toko die mij gisteren zes keer belden in één dag. _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terraoct
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:42

Vaak werkt doorvragen niet, omdat de mensen met wie je spreekt jou een leuk verhaal willen vertellen zodat je tekent. Vooral nu, waar personeel schaars is, vertellen ze je alles wat je wilt horen. Zelf heb ik vaak aan de andere kant van de tafel gezeten, samen met managers en HR, en ik heb me toch zo nou en dan afgevraagd voor welk bedrijf zij werken...

Wat ik als advies kan geven is:
  • Op LinkedIn (met premium) naar het verloop kijken en de tijd die personeel gemiddeld blijft.
    Bij kleine bedrijven kijk ik tegenwoordig ook hoeveel medewerkers er nu werken en hoeveel er in het verleden hebben gewerkt.
Ik heb (kort) gewerkt bij een bedrijf dat zo ongeveer alles bij elkaar had verzonnen (van cultuur, tools die gebruikt werden, projecten die er zouden zijn, tot functie) zodat ik zou tekenen. Dit is na een aantal maanden helemaal misgegaan, omdat ik steed ongelukkiger werd en zij helemaal woest waren dat ik niet dankbaar was om voor zo een leuke club te werken. Ik was gewoon niet flexibel genoeg en zou het nooit ergens volhouden 8)7 ...
Had ik het bedrijf en de medewerkers op LinkedIn opgezocht, dan had ik gezien dat er 11 medewerkers waren en 30 ex-medewerkers.
  • Als je durft, kijk dan of je in gesprek kunt komen met iemand die vertrokken is bij het bedrijf.
Ik kwam er dus achter dat wat het bedrijf bij mij had gedaan de afgelopen 2 jaar de praktijk was, waardoor iedereen met kennis en ambitie snel weer weg was. Ook krijg je vaak een beter beeld van de cultuur. Niemand gaat je tijdens een sollicitatiegesprek vertellen dat er een pestcultuur heerst of dat de geweldige onboarding verzonnen is. Iemand die weg is, zal hier opener over zijn.
  • Kijk of de verhalen kloppen middels de website, LinkedIn en Google. Als ze vertellen dat ze voorloper zijn op gebied X, maar je vindt ze niet terug op de website, LinkedIn en Google, dan klopt er misschien iets niet. Of iets als "preferred partner van X" en op de website van X zie je dat er een andere partner staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Wild Chocolate schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:35:
- Stel open vragen, dus niet "hebben jullie een pingpongtafel" of "hoeveel bedrijfsborrels zijn er per week" ( 8) ) als dat belangrijk voor je is, maar "Hoe is jullie bedrijfscultuur?".
Vaak is de cultuur anders dan dat deze is. Zo ken ik een bedrijf dat enorm informeel en familiar zegt te zijn. Maar uiteindelijk zijn het een kleine groep mensen die er al jaren en jaren werken die de dienst uit maken en de rest komt en gaat. Bij van die personeelsenquetes komt er dan ook uit dat er intimidatie op de werkvloer is. Dan wordt er tijdens een bijeenkomst gezegd dat dat niet de bedoeling is en gaan ze verder waar ze gebleven waren.

Probleem is dat je daar alleen achter komt als je er een paar weken/maanden werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• keeperson
Ik merk het eerder in de manier waarop er geïnterviewd wordt. In mijn laatste zoektocht heb ik een aantal werkgevers gehad die gewoon mijn cv afgingen en daar vragen over stelden; of nog erger, hun hele interview wilde baseren op een persoonlijkheidstest. Terwijl er ook werkgevers tussen zaten die mij als persoon wilde leren kennen en waar het cv eigenlijk bijzaak was.

Als bedrijven vaak hun USP's gaan verkondigen in dat soort gesprekken, dan weet ik vaak al hoe laat het is. Eén werkgever bleef benoemen dat ze 8,5% vakantiegeld uitbetaalden in plaats van 8%. Als je dat doorrekent is het een paar tientjes per maand extra. :')

At the end of the day is een baan ook maar een baan, maar je moet wel met plezier naar je werk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
keeperson schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:33:
In mijn laatste zoektocht heb ik een aantal werkgevers gehad die gewoon mijn cv afgingen en daar vragen over stelden; of nog erger, hun hele interview wilde baseren op een persoonlijkheidstest.
Dat eerste vind ik niet zo gek op een sollicitatiegesprek
keeperson schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:33:
Terwijl er ook werkgevers tussen zaten die mij als persoon wilde leren kennen en waar het cv eigenlijk bijzaak was.
En dat zou ik juist weer hinderlijk vinden. Zeker bij een sollicitatiegesprek is het fijn als mensen professioneel kunnen blijven, en niet naar dingen gaan vragen waar ze niets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Wild Chocolate schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Ik vermoed dat je daar ergens "niet" tussen had moeten staan :+

[...]

Voor een (groot)deel denk ik dat schade en schande de enige weg is. Naarmate je verder komt in je carriere ontwikkel je een beeld van het type bedrijf waar je wilt werken, en waar juist niet.
En daarbij komt op den duur ook dat je steeds sneller leert inschatten met wat voor bedrijf je te maken hebt.

Maar goed, aan dat antwoord heb je natuurlijk helemaal niets in je huidige zoektocht :+

Dus wat ik zou doen:
- Vraag rond in je netwerk over een bedrijf, en dan natuurlijk bij voorkeur aan mensen die er gewerkt hebben, of ermee gewerkt hebben (zakenrelaties).
- Probeer in gesprek te komen met iemand op "jouw" (of "lager"*) niveau in de organisatie en stel daar de vragen aan (in plaats van aan een manager of erger, een HR medewerker). (* met "lager" bedoel ik organisatorisch lager in de organisatie, niet minderwaardig) Stel tijdens een rondleiding eens vragen aan de mensen die je tegenkomt op de werkvloer, mijn ervaring (ik werk in productie-omgevingen / voedingsindustrie) is hoe "lager" in de organisatie, hoe eerlijker de antwoorden. Ik vind het persoonlijk trouwens ook veel over een bedrijf zeggen hoe er met bijvoorbeeld schoonmaakmedewerkers wordt omgegaan, ik zou niet kunnen aarden in een bedrijf waar die stelsematig genegeerd worden door de rest van de medewerkers (laat staan het management).
- Stel open vragen, dus niet "hebben jullie een pingpongtafel" of "hoeveel bedrijfsborrels zijn er per week" ( 8) ) als dat belangrijk voor je is, maar "Hoe is jullie bedrijfscultuur?". Dat voorkomt dat men je naar de mond praat.
- Er is hier weleens (vaker) een discussie geweest over proefopdrachten, maar een dag meedraaien kan wel heel veel laten zien van de bedrijfscultuur (mits niet te kunstmatig opgezet, het moet geen toneelstukje kunnen worden, dus lunchen tussen de collega's en niet apart, bijvoorbeeld).
Eigenlijk zijn dit allemaal al punten die ik doe (ik ga inmiddels ook al heel wat jaren mee btw :) )

Ik zou dit echt een beetje in het kopje schuiven van mensen die gewoon naïef en totaal incompetent zijn.
Dat bedoel ik overigens op een observerende manier, niet op een negatieve vervelende manier.
Dat maakt het nu juist zo extra lastig in een sollicitatiegesprek, men is zich zelf niet bewust van het doen en laten.

Retrospectief vallen er wel ineens allerlei dingen op z'n plek.
Ik heb namelijk iemand opgevolgd die daar al zo'n 20 jaar heeft gewerkt.
Hij kwam altijd nogal knorrig over, een groot deel is zijn persoonlijkheid, maar een deel daarvan begin ik nu ook wel echt in te zien.
Wat zeker niet heeft geholpen is dat er maar 2 maanden waren voor inwerktijd.
Dat is gewoon echt heel erg weinig.

De combinatie heb ik altijd lastig gevonden.
Aan de ene kant heb je inkomen nodig, aan de andere kant wil je ergens zo snel mogelijk weer weg.

@keeperson Een baan is idd ook maar een baan. Wat het lastig maakt is dat ik niet fijn vind om zo een groot deel van mijn dag te moeten besteden. Uiteraard zijn er altijd dingen minder leuk zijn, maar als jouw kennis en kunde continu genegeerd worden, is de lol er mega snel af imo
Dan ga je bij mij persoonlijk wel een grens over van respect en fatsoen.

@Rezania Ik hoor graag de ervaringen! :)
Persoonlijk heb ik het helemaal niet zo op recruiters, maar het kan soms lastig zijn anders soms een baan te vinden. Met name omdat veel bedrijven zelf slecht vindbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:55:
En dat zou ik juist weer hinderlijk vinden. Zeker bij een sollicitatiegesprek is het fijn als mensen professioneel kunnen blijven, en niet naar dingen gaan vragen waar ze niets mee te maken hebben.
Ja? Jij vindt dat de werkgever er niks mee te maken heeft wat voor persoon jij bent en of je wel binnen het team gaat passen waar je straks toch 32 tot 40 uur per week mee moet samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeperson
Ik zou het als werkgever juist heel erg belangrijk vinden om te weten wat iemand nu drijft in het dagelijkse leven, wat ze graag doen naast hun baan en waar hun ambities en passies liggen. Je moet in het gesprek natuurlijk wel de grenzen van je gesprekspartner(s) respecteren, maar vragen als: "Heb je wel eens met Agile/Scrum gewerkt?" zijn zulke dooddoeners in een interview; zeker als je bij meerdere enterprises hebt gewerkt. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
anboni schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:45:
Ja? Jij vindt dat de werkgever er niks mee te maken heeft wat voor persoon jij bent en of je wel binnen het team gaat passen waar je straks toch 32 tot 40 uur per week mee moet samenwerken?
Dat vind ik. Het is al heel moeilijk om in een gesprek van een uur een idee te krijgen van iemands professionele competenties. Als ik dan ook nog iemand tegenover me heb zitten die denkt dat-ie aan de hand van zo'n gesprekje iets over mijn persoonlijkheid kan zeggen (en over hoeverre ik met anderen kan samenwerken) weet ik dat ik met iemand te maken heb die volstrekt van de realiteit is losgezongen.

Zo'n persoonlijkheidstest is ook niet leuk (en het in detail bespreken van de uitslag lijkt me inderdaad weinig verhelderend), maar het is in ieder geval toetsbaar.

Maar afgezien daarvan vind ik het ook buitengewoon ongepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Zo'n persoonlijkheidstest vind ik ook zo'n boosdoener. Als je weet of iemand competent is lijkt het mij een kleine moeite om nog een uurtje slijten aan een persoonlijk gesprek.

Tuurlijk niet bij elke sollicitatie, echter als de kandidaat min of meer aangenomen is, heb je tevens een goed moment om een aantal vragen luchtig te behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:55:
Helemaal mee eens. Vragen zoals 'Wat zijn je hobbies?' of 'Beschrijf jezelf in drie woorden.'. Wat moet je daarmee? Alsof mijn hobbies iets over mijn professionele vaardigheden zeggen. Kreeg wel eens commentaar bij een sollicitatiegesprek dat mijn hobbies wel erg individueel zijn. Mijn hobbies zijn gamen, koken, roeien. Blijkbaar denken ze dan dat ik in een of andere kelder woon als een stereotype gamer en dus geen sociale vaardigheden heb. Terwijl ik veruit het meeste klantcontact van al mijn collega's heb en klanten over het algemeen zeer tevreden zijn met het contact.

En ook vind ik dat soort vragen maar awkward qua gesprekstructuur. Een sollicitatiegesprek hoort tweezijdig te zijn, dit soort vragen zijn te eenzijdig. Het bedrijf heeft geen hobbies, en de hobbies van de recruiter doen er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
P.Mouse schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:15:
@Rezania Ik hoor graag de ervaringen! :)
Persoonlijk heb ik het helemaal niet zo op recruiters, maar het kan soms lastig zijn anders soms een baan te vinden. Met name omdat veel bedrijven zelf slecht vindbaar zijn.
Uiteindelijk vandaag toch maar een opgenomen. Had een gesprekje van 10 minuten met een recruiter van hun om even snel te dekken waar ik naar op zoek ben, wat ik kan, wat mijn salarisverwachting is, en hoever ik wil reizen. Hij gaat ermee aan de slag zei hij, persoonlijk verwacht ik er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
Arloid schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:21:
Zo'n persoonlijkheidstest vind ik ook zo'n boosdoener. Als je weet of iemand competent is lijkt het mij een kleine moeite om nog een uurtje slijten aan een persoonlijk gesprek.

Tuurlijk niet bij elke sollicitatie, echter als de kandidaat min of meer aangenomen is, heb je tevens een goed moment om een aantal vragen luchtig te behandelen.
Ik heb juist het idee dat een persoonlijkheidstest veel meer zegt dan een gesprekje. De juiste vragen stellen om achter je persoonlijkheid te komen is heel lastig voor veel mensen. En misschien kan jij het wel supergoed vinden met de vraagsteller, maar een stuk minder met de rest van het team. Vooral denk ik dat zo'n tekst een stuk objectiever is en dus eerlijker voor mensen die zichzelf slecht kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:45:
[...]

En ik ben het ook eens met @CVTTPD2DQ . Natuurlijk, hebben we het over een tweetal die gezamenlijk het serverpark overeind houden met nacht diensten enzo en er komt nu een derde bij, ja dan moet het goed passen.

Maar in een gemiddelde baan? Iemand afwijzen omdat hij niet over voetbal mee praat ofzo? Als ik kijk op de afdeling waar ik werk zijn er zat persoonlijkheden. En nee ze zijn niet allemaal mijn favoriet. Maar het idee dat je een homogeen team moet hebben waar iedereen in 'past'? Nee ik zie het niet.

Uiteraard moet diegene geen eikel zijn, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:05:
En nee ze zijn niet allemaal mijn favoriet. Maar het idee dat je een homogeen team moet hebben waar iedereen in 'past'? Nee ik zie het niet.
Met het risico dat hiring managers van de ene slecht onderbouwde overtuiging naar de andere hoppen: er zijn ook genoeg indicaties dat een homogeen team bepaald niet beter presteert dan een team met wat meer wrijving.

Ik zou het wel verfrissend vinden als iemand zou zeggen dat hij zeker wilde weten dat er geen klik is met het team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Arloid schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:21:

Zo’n test is er met name om te bepalen wat voor type je bent en of je in het team past. Ik gebruik ze ook om mensen in mijn team aan te nemen, als we bijvoorbeeld op zoek zijn naar een berekenend en nauwkeurig iemand, zal zo’n test handige indicaties bieden waar ik op kan doorvragen tijdens het gesprek zelf. Laatst nog iemand aangenomen voor een rol waar diplomatiek en strategie belangrijk zijn. De resultaten van de test (wat doe je in situatie X, hoe zou je situatie Y aanpakken, etc) komen opvallend dicht in de buurt bij hoe deze persoon daadwerkelijk functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ligt aan de collega's, heb ze erbij gehad dat ik niet wist hoe snel ik van ze weg kon komen zodra werktijd voorbij was. Dat ik andere ruimtes ging opzoeken of een dag in het datacenter ging zitten. Geen minuut dat ik eigen tijd aan zo'n collega zou besteden.

Maar er zijn gelukkig veel oud collegas waar ik nu nog steeds een biertje mee doe, waar ik wat mee ga eten, waar ik echt hele leuke vette feestjes van het werk mee heb gehad.

Wel jammer dat je dat nooit heb kunnen ervaren.
Pagina: 1 ... 70 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic