☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Het is een valide businesscase.
(Net als spam. De reden dat we nog steeds iedere dag compleet kapot worden gespamd is *omdat* het werkt. Ook daar, zelfs thuis is 95% van de inkomende email, junkmail. - Gemeten op mijn eigen spam/virus filter appliance. - Ik dacht dat de percentages wereldwijd ongeveer gelijk of zelfs nog hoger waren. Het werkt, dus blijven organisaties het doen.)
Maar gelukkig zijn er uitzonderingen. Ik ken er helaas alleen zelf ook niet veel.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 11-03-2021 09:29 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik moest van een recruiter ooit maar gewoon antikraak gaan wonen voor een baan aan de andere kant van de Randstad. Een matras kon prima op de grond en een bierkrat was ook gewoon een tafel.Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:42:
Ik heb ze helaas nooit bijgehouden, maar een aantal die mij zo te binnenschieten:

Ja. Zeker toen hij met een aanbod kwam van 2050 of 2100 voor een startend HBOer. Oh, en dan kon ik de eerste maand wel pendelen in een C1 (iedere dag 250 km over de A4, A16 en A20, dus 4-5 uur reistijd) die ze dan wel wilden huren. Heb hem toen gevraagd hoe het zat met hun ziekteverzuim. "Hoezo?" Na een maand dagelijks 5 uur in een C1 is mijn rug stuk. Ik ben vrij lang en heb steun nodig in een autostoel als ik er lang in zit. Dat kan een C1 niet bieden. Die heeft ooit, een jaar later, nog eens gepoogd contact te zoeken, maar die heb ik genegeerd.Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:53:
[...]
Logisch toch. Ik neem aan dat je op dat aanbod ingegaan bent...

Afgezien daarvan, als jouw mensen dagelijks 5 uur op de weg zitten, moet je ze niet in een C1 trappen. Afgezien van het comfort en steun, zo'n ding biedt 0 wisselgeld bij een eventueel ongeval. Slagje groter: Huidige Micra, een Polo, etc, is bij dat soort afstanden helemaal niet raar.
Ik heb het afgeleerd naar de percentages te kijken wat het spamfilter tegen houd. Ik werd er depressief vanunezra schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:28:
@Verwijderd Hm hmm.
Ook daar, zelfs thuis is 95% van de inkomende email, junkmail. - Gemeten op mijn eigen spam/virus filter appliance. - Ik dacht dat de percentages wereldwijd ongeveer gelijk of zelfs nog hoger waren.
Als meer bedrijven dingen als SPF zouden instellen dat zou het filteren van spam een heel stuk makkelijker maken.
Maar ja, dat is wat het is.
Tegelijkertijd zie ik bij een paar recruiters ook werkelijk een ánder businessmodel voorbij komen. Ongetwijfeld zullen hun bemiddelingsfees hoger zijn, tegelijkertijd, als ze betere matches weten te maken, opdrachtgever werkelijk zinvol werk uit handen nemen en uitsluitend in opdracht van werken, kan het dat denk ik wel waard zijn.
Volgens mij is dat al eerder uitgesproken hier. Er zijn grofweg 3 soorten recruiters:
- In-house. Gewoon onderdeel van de organisatie zelf en onderdeel van de HR keten.
- Extern maar in opdracht werkend. Al dan niet gedetacheerd, al dan niet per vacature ingehuurd.
- Extern, maar NIET in opdracht werkend.
Dat soort mag wat mij betreft gisteren failliet en vandaag verboden worden.
De eerste 2, not so much. Dat zijn de recruiters waar je in de regel zowel als werkgever als werkzoekende, werkelijk wat aan hebt. Maar zelfs binnen de groep ingehuurde recruiters, zie je enorme verschillen in benadering en helaas, hoewel dat minder logisch lijkt, heb ik het idee dat ook daar het nodige kaf tussen zit. Snel scoren.
Het belachelijke is, de werkgevers spelen in het bestaan van die kaf-recruiters een grote rol. Zij huren die bedrijven in. Misschien puur uit noodzaak. Omdat er weinig recruiters zijn die werkelijk een andere benaderingswijze hebben, kan het zijn dat bedrijven beperkt keuze hebben. Of ze schrikken van een fee, terwijl onder aan de streep, een goede recruiter misschien wel goedkoper is, ook al vraagt 'ie een hogere fee per bemiddeling.
De schrapers, tja, als het hele bedrijfsleven daadwerkelijk dat soort recruiters met hun mooie praatjes zou negeren, zouden ze snel genoeg brodeloos zijn. Dus ook daar maakt het bedrijfsleven fouten. Zolang zij mensen aannemen die via dergelijke deur-intrap-recruiters komen, zullen ze blijven bestaan.
Net als spam. Zolang wij met zijn allen daar in blijven trappen, zal spam blijven bestaan. (Ofwel, het is niet uit te roeien.)
[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 11-03-2021 10:30 . Reden: [li] fout verholpen, sorry ]
Ik dacht even dat je begonnen was met een lijst van 3 recruiters en daar later nog een recruiter tussen had gezet.unezra schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:09:
@Verwijderd *een goed voorbeeld*, niet "geen goed voorbeeld"
Maar ja, dat is wat het is.
Tegelijkertijd zie ik bij een paar recruiters ook werkelijk een ánder businessmodel voorbij komen. Ongetwijfeld zullen hun bemiddelingsfees hoger zijn, tegelijkertijd, als ze betere matches weten te maken, opdrachtgever werkelijk zinvol werk uit handen nemen en uitsluitend in opdracht van werken, kan het dat denk ik wel waard zijn.Bij 3 zit de ellende en de oorzaak van frustratie. Dat is, denk ik, vrijwel per definitie het kaf. Kammen de hele godganse dag het internet uit en proberen met een lading CV's in de hand, deuren in te trappen.
- Volgens mij is dat al eerder uitgesproken hier. Er zijn grofweg 3 soorten recruiters:
- In-house. Gewoon onderdeel van de organisatie zelf en onderdeel van de HR keten.
- Extern maar in opdracht werkend. Al dan niet gedetacheerd, al dan niet per vacature ingehuurd.
- Extern, maar NIET in opdracht werkend.
Dat soort mag wat mij betreft gisteren failliet en vandaag verboden worden.
De eerste 2, not so much. Dat zijn de recruiters waar je in de regel zowel als werkgever als werkzoekende, werkelijk wat aan hebt. Maar zelfs binnen de groep ingehuurde recruiters, zie je enorme verschillen in benadering en helaas, hoewel dat minder logisch lijkt, heb ik het idee dat ook daar het nodige kaf tussen zit. Snel scoren.
Het belachelijke is, de werkgevers spelen in het bestaan van die kaf-recruiters een grote rol. Zij huren die bedrijven in. Misschien puur uit noodzaak. Omdat er weinig recruiters zijn die werkelijk een andere benaderingswijze hebben, kan het zijn dat bedrijven beperkt keuze hebben. Of ze schrikken van een fee, terwijl onder aan de streep, een goede recruiter misschien wel goedkoper is, ook al vraagt 'ie een hogere fee per bemiddeling.
De schrapers, tja, als het hele bedrijfsleven daadwerkelijk dat soort recruiters met hun mooie praatjes zou negeren, zouden ze snel genoeg brodeloos zijn. Dus ook daar maakt het bedrijfsleven fouten. Zolang zij mensen aannemen die via dergelijke deur-intrap-recruiters komen, zullen ze blijven bestaan.
Net als spam. Zolang wij met zijn allen daar in blijven trappen, zal spam blijven bestaan. (Ofwel, het is niet uit te roeien.)
Ik vind recruiter 4 vele malen erger dan recruiter 3. Recruiter 3 verteld je vaak nog bij welk bedrijf je komt te werken omdat hij niet bang is dat je zelf bij dat bedrijf gaat solliciteren. Recruiter 4 daarentegen, die komt met een schitterend verhaal over "een productiebedrijf in de omgeving van Apeldoorn [wat dan Lochem blijkt te zijn], die actief is op de Europese markt [ze verkopen hun retouren via de Duitse Amazon]".
Nee, geef mij dan maar recruiter 3, die verteld mij gewoon dat het gaat om een functie bij "Mattenbedrijf Lochem B.V."
*oops* Gefixt.Tehh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:29:
[...]
Ik dacht even dat je begonnen was met een lijst van 3 recruiters en daar later nog een recruiter tussen had gezet.
(In onderstaande quote pas ik dat ook even aan, om het niet nóg verwarrender te maken.)
Zeker.Ik vind recruiter 43 vele malen erger dan recruiter 32. Recruiter 32 verteld je vaak nog bij welk bedrijf je komt te werken omdat hij niet bang is dat je zelf bij dat bedrijf gaat solliciteren. Recruiter 43 daarentegen, die komt met een schitterend verhaal over "een productiebedrijf in de omgeving van Apeldoorn [wat dan Lochem blijkt te zijn], die actief is op de Europese markt [ze verkopen hun retouren via de Duitse Amazon]".
Nee, geef mij dan maar recruiter 32, die verteld mij gewoon dat het gaat om een functie bij "Mattenbedrijf Lochem B.V."
Een recruiter die exclusief in opdracht werkt boeit het ook niet, omdat het hele recruitmentproces toch via hem of haar loopt.
Er si nog wel een tussenvorm, namelijk de recruiter die wel in opdracht, maar niet exclusief werft. Die zal in eerste instantie niet vertellen om welk bedrijf het gaat, TOT zij aannemelijk kunnen maken dat jouw CV via hen komt of totdat de kans klein is dat je het nog rechtstreeks gaat proben. In the end zul je uiteindelijk toch op gesprek moeten.
Voor mij is het wel een harde eis dat ik weet om *welk* bedrijf het gaat, voor mijn CV daar heen mag, puur om te voorkomen dat mijn CV 2x op hetzelfde bureau beland en zowel recruiter als ik iets uit te leggen hebben.
In gevallen dat ze het niet zelf willen vertellen, of ik het hoe dan ook te vissig vind, probeer ik de vacature zelf te vinden. Meestal lukt dat wel. Het is ook wel eens gebeurt dat ze er vaag over deden, ik de vacature heb opgezocht en heb gezegd "Het gaat om deze en deze vacature, wat is jullie relatie met het bedrijf en waarom zou ik het via jullie laten lopen en niet rechtstreeks proberen?"
Hun reactie daarop is vaak veelzeggend.
Dat zie ik ook. De stijging van woonlasten de afgelopen 15 jaar is nog steeds niet in de inkomens en uurtarieven terug te zien en vacatures/projecten blijven daarom open staan, zelfs jarenlang soms in mijn vakgebied. Bedrijven blijven het toch proberen in de hoop iemand uit de regio aan te trekken of een Oost Europeaan/Indiër die met z'n 4en in een appartement gaan wonen maar meer gaan betalen komt niet in ze op.Pizza_Boom schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:49:
Ik moest van een recruiter ooit maar gewoon antikraak gaan wonen voor een baan aan de andere kant van de Randstad. Een matras kon prima op de grond en een bierkrat was ook gewoon een tafel.![]()
En vervolgens klagen over een tekort aan ontwikkelaars. Het is ook mijn ervaring dat het recruiters niet interesseert dat je te weinig verdient om de woonlasten te betalen, die willen hun provisie en het zal ze verder een zorg zijn.
En wat is de meerwaarde voor mij?Goedemorgen hyptonize!
Ik op het moment bezig ben met het uitbreiden van mijn netwerk. Mensen zoals jij zullen een grote meerwaarde opleveren als connectie. Zou je onderdeel van mijn netwerk willen worden?
Fijn dag,
Tot mijn verbazing was dit idd het geval. Het leverde me iig een leuk gesprek op met de in-house recruiter die dankbaar was voor de feedback over de ingehuurde externe recruiter. Ook duidelijk uitgelegd waarom ik ondanks dat mijn profiel wel aansluit niet geïnteresseerd was. Ook al heb ik daarmee wellicht mijn eigen glazen een beetje ingegooid omdat ik deze vacature een beetje als back-up hield voor als ik niks kan vinden. Maar ik word niet gelukkig van dat type werk, wat ook de reden is dat ik er in eerste instantie mee ben gestopt. Dus eigenlijk kan ik er niet om treuren.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Goed bezig. Maar kan je niet de recruiter vragen om jouw persoonsgegevens gewoon uit zijn systeem te verwijderen conform AVG? Dan ben je ook van het gezeur af.Malfunctions schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:03:
Ik ben zojuist door een recruiter voor de 3e keer benaderd voor dezelfde functie waarvan ik ze dus al 2x eerder heb laten weten niet geïnteresseerd te zijn. Aangezien het betreffende bedrijf er makkelijk uit te halen was heb ik maar even direct contact opgenomen met de in-house recruiter om te vragen of ze wisten dat deze partij met hun vacature aan het leuren was.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Ja dat is ook een dingetje nu met mij, ik heb ook een klein (leuk dynamisch) bedrijf dat mij graag in dienst wil hebben - maar helaas is dit via een recruiter en guess what; de twee partijen worden het niet eens met elkaar. Nu heb ik dus een ethisch vraagstuk op me'n bord - ik heb niks ondertekend met de recruiter, alles via mail en telefoon. Maar loopt nu dus de kans dat een hele leuke vacature waar zowel ik als het bedrijf best graag met elkaar verder willen niet door gaat omdat de recruiters een bizar hoog bedrag willen voor mij (meer dan een half jaar salaris).jongetje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:56:
@anboni Juist hiermee doorbreek je die enorm tarieven die recruiters rekenen voor aanbrengen van een kandidaat. Mijn (enorm kleine) werkgever kan voor werven van mensen niet op tegen recruiters die soms wel een half jaar salaris willen hebben voor het succesvol aanbrengen van nieuwe mensen.
Weet iemand waar ik wettelijk sta in deze situatie?
at your service
Ik denk jij nergens, maar het bedrijf mogelijk wel.The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:26:
Aangezien je niks ondertekend hebt bij de recruiter mag je gewoon vrij aangeven bij de werkgever dat je graag wilt. Dit is iets wat de recruiter en het bedrijf met elkaar moeten uitvechten. Ik weet ook niet of de werkgever een contract heeft met de recruiter! Daarnaast kan je misschien wel druk uitoefenen op de recruiter dat als ze er niet uitkomen zeggen dat je je niet meer laat bemiddelen door deze recruiter! Als er dan aan 2 kanten druk komt dan zal de recruiter eieren voor zijn geld kiezen en meer schikken naar de werkgever!The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:26:
[...]
Ja dat is ook een dingetje nu met mij, ik heb ook een klein (leuk dynamisch) bedrijf dat mij graag in dienst wil hebben - maar helaas is dit via een recruiter en guess what; de twee partijen worden het niet eens met elkaar. Nu heb ik dus een ethisch vraagstuk op me'n bord - ik heb niks ondertekend met de recruiter, alles via mail en telefoon. Maar loopt nu dus de kans dat een hele leuke vacature waar zowel ik als het bedrijf best graag met elkaar verder willen niet door gaat omdat de recruiters een bizar hoog bedrag willen voor mij (meer dan een half jaar salaris).
spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:35:
[...]
Aangezien je niks ondertekend hebt bij de recruiter mag je gewoon vrij aangeven bij de werkgever dat je graag wilt. Dit is iets wat de recruiter en het bedrijf met elkaar moeten uitvechten. Ik weet ook niet of de werkgever een contract heeft met de recruiter! Daarnaast kan je misschien wel druk uitoefenen op de recruiter dat als ze er niet uitkomen zeggen dat je je niet meer laat bemiddelen door deze recruiter! Als er dan aan 2 kanten druk komt dan zal de recruiter eieren voor zijn geld kiezen en meer schikken naar de werkgever!
Bedankt voor de snelle reply heren, ik ga daar later op de dag even met het bedrijf over praten.Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:32:
[...]
Ik denk jij nergens, maar het bedrijf mogelijk wel.
at your service
Je kan het bedrijf natuurlijk prima vragen hoe jullie samen dit tot een bevredigd einde gaan brengen, als jullie in elkaar wel een match zien. Zoals @spijkerhoofd al aangeeft, met zijn 2en druk uitoefenen wellicht. Als je daarin samen een goede aanpak hebt.The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:37:
[...]
[...]
Bedankt voor de snelle reply heren, ik ga daar later op de dag even met het bedrijf over praten.
Ik denk dat dit een beetje kort door de bocht is. Hoe is @The_Butler bij het bedrijf op gesprek gekomen? Om een overeenkomst te hebben, hoeft er geen contract getekend te zijn! Dus een mail waarin je afspraken met de recruitmentfirma hebt gemaakt, kan ook prima bewijs zijn dat er een overeenkomst is.spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:35:
[...]
Aangezien je niks ondertekend hebt bij de recruiter mag je gewoon vrij aangeven bij de werkgever dat je graag wilt. Dit is iets wat de recruiter en het bedrijf met elkaar moeten uitvechten. Ik weet ook niet of de werkgever een contract heeft met de recruiter! Daarnaast kan je misschien wel druk uitoefenen op de recruiter dat als ze er niet uitkomen zeggen dat je je niet meer laat bemiddelen door deze recruiter! Als er dan aan 2 kanten druk komt dan zal de recruiter eieren voor zijn geld kiezen en meer schikken naar de werkgever!
Als The Butler koud benaderd is door de recruitmentfirma en nergens mee akkoord is gegaan, zal dat moeilijker zijn. Maar als hij zelf aan de recruiter heeft gevraagd of die een baan voor hem wist, is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Kortom, zonder context zou ik niet zomaar adviseren om buiten de recruiter om te gaan solliciteren, in de veronderstelling dat er geen overeenkomst tussen recruiter en sollicitant was.
Ik benaderde de recruiter voor een specifiek bedrijf welke die ik via andere manieren niet kon achterhalen. De recruiter zag mijn CV en opperde dat ze een ander perfect bedrijf voor me hadden, ik gaf ze toestemming om mijn CV door te spelen en zodoende ben ik in gesprek gekomen.Wild Chocolate schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat dit een beetje kort door de bocht is. Hoe is @The_Butler bij het bedrijf op gesprek gekomen? Om een overeenkomst te hebben, hoeft er geen contract getekend te zijn! Dus een mail waarin je afspraken met de recruitmentfirma hebt gemaakt, kan ook prima bewijs zijn dat er een overeenkomst is.
Als The Butler koud benaderd is door de recruitmentfirma en nergens mee akkoord is gegaan, zal dat moeilijker zijn. Maar als hij zelf aan de recruiter heeft gevraagd of die een baan voor hem wist, is het natuurlijk een heel ander verhaal.
Kortom, zonder context zou ik niet zomaar adviseren om buiten de recruiter om te gaan solliciteren, in de veronderstelling dat er geen overeenkomst tussen recruiter en sollicitant was.
Ik moet eerlijk zijn en toegeven dat ik zonder de recruiter erg moeilijk in contact was gekomen met dit bedrijf.
at your service
(Ik zou daarmee wel oppassen dat je nu niet méér bewijs creëert dat er een eventuele overeenkomst was, en dus niet zeggen dat je geen gebruik meer wilt maken van hun diensten.)
Precies. Er kan een belemmering zijn in het contract tussen de recruiter en het bedrijf (en het is nogal onwaarschijnlijk dat er geen contract is als je daar aangebracht bent), maar je bent zelf niks verplicht naar die recruiter (tenzij je rare shit getekend hebt, maargoed).spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:35:
Aangezien je niks ondertekend hebt bij de recruiter mag je gewoon vrij aangeven bij de werkgever dat je graag wilt. Dit is iets wat de recruiter en het bedrijf met elkaar moeten uitvechten. I
Dit neemt niet weg dat 't wel eens onmogelijk kan zijn voor dat bedrijf je direct aan te nemen. Er staan vaak flinke boeteclausules in dit soort contracten en het is B2B dus gewoon rechtsgeldig ook.
https://niels.nu
Ik moet eens vragen hoe de vork in de steel steekt; het was iemand van het bedrijf zelf die mij opbelde even vertelde dat de recruiter en zij er niet uitkwamen. Ik snap ook niet hoe dat geregeld is; ik neem aan dat een bedrijf afspraken heeft met een recruiting agency over tarieven etc. Hoe er opeens een conflict kan zijn is mij niet duidelijk.Hydra schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:33:
[...]
Dit neemt niet weg dat 't wel eens onmogelijk kan zijn voor dat bedrijf je direct aan te nemen. Er staan vaak flinke boeteclausules in dit soort contracten en het is B2B dus gewoon rechtsgeldig ook.
Tijdens het gesprek werd mij verteld dat het aan mij is om, mocht de deal niet door gaan, wie weet zelf contact te zoeken en kijken wat er mogelijk is. Dit doet mij vermoeden dat wij ons dan in een erg grijs gebied begeven.
at your service
Goeie kans. Krijg je van dat "we willen je wel aannemen maar je mag niet op LinkedIn zetten dat je voor ons werkt" geneuzel.The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:50:
Dit doet mij vermoeden dat wij ons dan in een erg grijs gebied begeven.
Heb jij een glazen bol? Dit was nl al ter sprake gekomen!!Hydra schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Goeie kans. Krijg je van dat "we willen je wel aannemen maar je mag niet op LinkedIn zetten dat je voor ons werkt" geneuzel.
at your service
Veel recruiters sturen vaak algemene voorwaarden mee dat als je iemand voor laat stellen je automatisch met de automatische voorwaarden akkoord gaat en je zelf geen contact meer mag opnemen enzo. Ik heb enige tijd een mailbox erbij gehad waar ook dat soort mail op binnen kwam. Die AV liegen er niet om.The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:50:
[...]
Ik moet eens vragen hoe de vork in de steel steekt; het was iemand van het bedrijf zelf die mij opbelde even vertelde dat de recruiter en zij er niet uitkwamen. Ik snap ook niet hoe dat geregeld is; ik neem aan dat een bedrijf afspraken heeft met een recruiting agency over tarieven etc. Hoe er opeens een conflict kan zijn is mij niet duidelijk.
Tijdens het gesprek werd mij verteld dat het aan mij is om, mocht de deal niet door gaan, wie weet zelf contact te zoeken en kijken wat er mogelijk is. Dit doet mij vermoeden dat wij ons dan in een erg grijs gebied begeven.
Vandaar ook dat steeds meer, vooral grotere, bedrijven een passage bij al hun vacatures hebben staan dat aquisitie niet op prijs wordt gesteld en een bij hun voorgestelde kandidaat zal worden behandeld alsof het een 1:1 sollicitatie is.

Bij mijn eerste zoektocht (2014-2015) op zich prettig contact gehad met iSense, maar toen ik de nadelen van deta-vast leerde kennen aangegeven niet langer contact te willen. Daarom heb ik in 2017 verzocht om mijn gegevens verwijderen, iets wat toen onder de WBP ook al kon.
Meneer de recruiter zegt dat ik mijn nummer op linkedin had staan. Dat klopt dus niet, dat heb ik nooit ingevoerd op LI. Vervolgens het verhaal dat er 'verschillende tools' zijn waar ik in sta. Hij wil draait telkens om de vraag heen welke tools dat dan zijn. Uiteindelijk komt er een tool naar voren: Lusha, maar definitief bevestigen wil hij het ook weer niet. Andere tools worden bij herhaaldelijke vraag niet genoemd. Dit gebrek aan openheid is mij echt tegen het zere been.
Deze recruiter kwam op mij over als het boiler room type. Kennelijk is iSense in de laagste regionen der recruitment neergedaald. iSense komt bij deze dus in het rijtje JMG (Bekend van BonqueAndWork, Good Company, jouwICTvacature) en gelijken.
Ik ben verbijsterd dat ik in Lusha zou staan. Ik heb geen business, dus ik zou bij god niet weten hoe ze dan aan mijn nummer zijn gekomen. Nu maar eens kijken hoe ik erachter kom hoe lusha aan mijn gegevens komt.
[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 12-03-2021 14:00 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik heb mijn mails even doorgenomen en in de papertrail heb ik nooit voorwaarden doorgespeeld gekregen en vraag ik expliciet naar een bepaalde vacature op linkedin. Maar goed, ik weet zelf ook donders goed hoe de vork in de steel zit natuurlijk.Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:04:
[...]
Veel recruiters sturen vaak algemene voorwaarden mee dat als je iemand voor laat stellen je automatisch met de automatische voorwaarden akkoord gaat en je zelf geen contact meer mag opnemen enzo. Ik heb enige tijd een mailbox erbij gehad waar ook dat soort mail op binnen kwam. Die AV liegen er niet om.
Ik dnek dat ik druk moet zetten op de recruiter om toch tot een oplossing te komen en eventueel met het bedrijf bespeken wat voor een contract vorm ze met de recruiter hebben. Het is allemaal wel erg jammer maar ja...
at your service
Die zit ook in de mails aan de WG.The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:19:
Ik heb mijn mails even doorgenomen en in de papertrail heb ik nooit voorwaarden doorgespeeld gekregen en vraag ik expliciet naar een bepaalde vacature op linkedin. Maar goed, ik weet zelf ook donders goed hoe de vork in de steel zit natuurlijk.
Je kan natuurlijk tegen de recruiter zeggen dat als hij er op zijn tarief niet uit komt met het bedrijf, je wel verwacht dat hij de door jou gemaakte kosten gaat vergoeden. Jij bent immers op gesprek geweest, hebt vrij genomen, reiskosten gemaakt. Er ligt een match, maar hij ligt dwars, dus het is dan fair als hij ook de gemaakte kosten betaald.Ik dnek dat ik druk moet zetten op de recruiter om toch tot een oplossing te komen en eventueel met het bedrijf bespeken wat voor een contract vorm ze met de recruiter hebben. Het is allemaal wel erg jammer maar ja...
iSense is een toko waar je heel ver vandaan moet blijven! Dat is echt slechter dan slecht door hun DetaVast voorwaarden!ocf81 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:05:
iSense net aan de telefoon. GRRRR.(ja een beetje dramatisch, maar mijn irriratie is dan ook groot)
Bij mijn eerste zoektocht op zich prettig contact gehad met iSense, maar toen ik de nadelen van deta-vast leerde kennen aangegeven niet langer contact te willen. Daarom heb ik in 2017 verzocht om mijn gegevens verwijderen, iets wat toen onder de WBP ook al kon.
Meneer de recruiter zegt dat ik mijn nummer op linkedin had staan. Dat klopt dus niet, dat heb ik nooit ingevoerd op LI. Vervolgens het verhaal dat er 'verschillende tools' zijn waar ik in sta. Hij wil draait telkens om de vraag heen welke tools dat dan zijn. Uiteindelijk komt er een tool naar voren: Lusha, maar definitief bevestigen wil hij het ook weer niet. Andere tools worden bij herhaaldelijke vraag niet genoemd. Dit gebrek aan openheid is mij echt tegen het zere been.
Deze recruiter kwam op mij over als het boiler room type. Kennelijk is iSense in de laagste regionen der recruitment neergedaald. iSense komt bij deze dus in het rijtje JMG (Bekend van BonqueAndWork, Good Company, jouwICTvacature) en gelijken.
Ik ben verbijsterd dat ik in Lusha zou staan. Ik heb geen business, dus ik zou bij god niet weten hoe ze dan aan mijn nummer zijn gekomen. Nu maar eens kijken hoe ik erachter kom hoe lusha aan mijn gegevens komt.
Wat is er precies zo bijzonder dat hun detavast voorwaarden slechter maakt dan bij andere toko's? Ik heb ze tot nu toe alleen gezien die beroerd waren, gewoon een uitzendcontract met een dure naam.spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:29:
[...]
iSense is een toko waar je heel ver vandaan moet blijven! Dat is echt slechter dan slecht door hun DetaVast voorwaarden!
Ik vermoed zelf dat er een toko is die regelmatig het bel-me-niet register misbruikt daarvoor, het zou kunnen dat Lusha dat direct doet, of die gegevens inkoopt van een toko die dat doet.ocf81 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:05:
iSense net aan de telefoon. GRRRR.(ja een beetje dramatisch, maar mijn irriratie is dan ook groot)
Bij mijn eerste zoektocht op zich prettig contact gehad met iSense, maar toen ik de nadelen van deta-vast leerde kennen aangegeven niet langer contact te willen. Daarom heb ik in 2017 verzocht om mijn gegevens verwijderen, iets wat toen onder de WBP ook al kon.
Voorheen werd ik nooit gebeld door recruiters die mij via LI gevonden hadden, nadat ik me daarin aangemeld heb werd ik ineens lastig gevallen door ze. 2 daarvan heb ik er flink uitgekafferd en verzocht mij nooit meer te contacteren, daarna heb ik bij Lusha een opt-out verzoek ingediend en sindsdien word ik niet meer gebeld door recruiters.
Daarom denk ik dus dat Lusha (of een andere partij die de gegevens aan Lusha doorsluist) in het bel-me-niet register kijkt.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ja, niet doen dan. Dat betekent dat een bedrijf onderuit een getekend rechtsgeldig contract probeert te komen. Ik zou niet willen werken voor zo'n bedrijf. Wel een CV willen hebben maar dan die recruiter niet willen betalen is gewoon een shitstreek. En als een eigenaar er zo in zit, zal hij wel net zo omgaan met z'n werknemers.The_Butler schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:23:
Heb jij een glazen bol? Dit was nl al ter sprake gekomen!!
Daarbij wil je gewoon zelf controle houden over je LinkedIn natuurlijk.
In zijn geval klinkt het eerder alsof de werkgever wel een contract aangegaan is, maar niet wil betalen.Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:04:
Vandaar ook dat steeds meer, vooral grotere, bedrijven een passage bij al hun vacatures hebben staan dat aquisitie niet op prijs wordt gesteld en een bij hun voorgestelde kandidaat zal worden behandeld alsof het een 1:1 sollicitatie is.
Niks bijzonders maar Deta-Vast is gewoon een slecht contractsoort!Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:32:
[...]
Wat is er precies zo bijzonder dat hun detavast voorwaarden slechter maakt dan bij andere toko's? Ik heb ze tot nu toe alleen gezien die beroerd waren, gewoon een uitzendcontract met een dure naam.
Pizza_Boom schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:32:
[...]
Wat is er precies zo bijzonder dat hun detavast voorwaarden slechter maakt dan bij andere toko's? Ik heb ze tot nu toe alleen gezien die beroerd waren, gewoon een uitzendcontract met een dure naam.
- STIP pensioen
- Geen opbouw rechten bij werkgever, waardoor voor bepaalde regelingen de teller opnieuw start bij overgang naar cliëntorganisatie
- In de praktijk lager dan beloofde kansen om door cliëntorganisatie overgenomen te worden, wat als jobhopping overkomt op CV.
- (vaak, niet altijd) ongelijke rechten qua regelingen ten opzichte van eigen personeel inhurende organisatie.
© ocf81 1981-infinity
Maar dat is met alle detavast, niet specifiek voor iSense. Ik had ook een STIPP pensioen, ik had ook 0 vakantiedagen bij indienst komen, ik bouwde ook geen ADV ook maar kreeg dat uitbetaald (hadden ze in mijn maandsalaris verwerkt, hufters). Ik ben wel over genomen, dus punt 3 kan ik niet over meepraten.ocf81 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:06:
[...]
- STIP pensioen
- Geen opbouw rechten bij werkgever, waardoor voor bepaalde regelingen de teller opnieuw start bij overgang naar cliëntorganisatie
- In de praktijk lager dan beloofde kansen om door cliëntorganisatie overgenomen te worden, wat als jobhopping overkomt op CV.
- (vaak, niet altijd) ongelijke rechten qua regelingen ten opzichte van eigen personeel inhurende organisatie.
Ik heb wel eens een recruiter boos aan de lijn gehad toen hij met een prachtig detavastcontract kwam en ik zei dat het een veredeld uitzendcontract was. "Het is echt detachering!!!" "Waarbij alle ondernemersrisico's bij de kandidaat worden neergelegd." "... ... Ja dan niet hoor."
Ik kwam dus ca. 2017 acher de nadelen van deta-vast, waarna ik mijn gegevens heb laten verwijderen. Nu wordt ik dus gebeld op een nummer waarvan ik dacht dat het niet op internet meer terug te vinden was. Omdat iSense mij beloofd had de gegevens te verwijderen wekt dat verbazing, boosheid en irritatie op.
© ocf81 1981-infinity
@ocf81 Je kan misschien bij autoriteit persoonsgegevens een melding maken want dit mag natuurlijk niet!
© ocf81 1981-infinity
Eindig je alleen wel onderaan de stapel: nieuws: Autoriteit Persoonsgegevens kan stroom aan privacyklachten niet aanspijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:22:
@ocf81 Je kan misschien bij autoriteit persoonsgegevens een melding maken want dit mag natuurlijk niet!
iSense valt onder Manpower. Ik heb een gesprek gehad met de FG van Manpower BeNeLux. Uit het gesprek met de FG bleek dat Manpower in de toekomst mogelijk wel gegevens van iSense wil gaan koppelen aan andere gegevensbestanden die Manpower heeft. Dat zal volgens de FG van Manpowre op basis van toestemming gaan gebeuren. Wil je die dans ontspringen dan denk ik dat je maar beter je voorzorgsmaatregelen kan nemen en alvast je gegevens laat verwijderen. Dat scheelt een hoop gezeik achteraf.
@Transportman Dat is inderdaad zo en omdat het zo lang duurt probeer ik het altijd eerst zelf, wat de AP overigens ook vereist.
© ocf81 1981-infinity
Het verbaasd mij dat het onder Manpower valt. In mijn tijd bij het UWV had ik veel contact met hun en hun uitzendkrachten en ik hoorde heel veel goede verhalen. Blijkbaar zit er bij iSense een ander soort management ofzo? Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze veel mensen plaatsen met hun deta vast contracten!ocf81 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:34:
Ik heb inmiddels de zaak afgedaan en ben te weten gekomen hoe iSense aan de gegevens is gekomen. Helaas ging dat niet vanzelf en werd het verzoek ook niet vlekkeloos afgehandeld. Het is echter wel snel rechtgezet.
iSense valt onder Manpower. Ik heb een gesprek gehad met de FG van Manpower BeNeLux. Uit het gesprek met de FG bleek dat Manpower in de toekomst mogelijk wel gegevens van iSense wil gaan koppelen aan andere gegevensbestanden die Manpower heeft. Dat zal volgens de FG van Manpowre op basis van toestemming gaan gebeuren. Wil je die dans ontspringen dan denk ik dat je maar beter je voorzorgsmaatregelen kan nemen en alvast je gegevens laat verwijderen. Dat scheelt een hoop gezeik achteraf.
@Transportman Dat is inderdaad zo en omdat het zo lang duurt probeer ik het altijd eerst zelf, wat de AP overigens ook vereist.
Het is in 2014 overgenomen. Me dunkt dat het grotendeels als dochterbedrijf werkt en semi-zelfstandig opereert.spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:46:
[...]
Het verbaasd mij dat het onder Manpower valt. In mijn tijd bij het UWV had ik veel contact met hun en hun uitzendkrachten en ik hoorde heel veel goede verhalen. Blijkbaar zit er bij iSense een ander soort management ofzo? Ik kan mij ook niet voorstellen dat ze veel mensen plaatsen met hun deta vast contracten!
Als ik het mij goed herinner was het ook zo dat Adecco en Randstad in ongeveer hetzelfde tijdvak ook vergelijkbare overnames hebben gedaan. Zo heeft Randstad bijvoorbeeld YER overgenomen. Dus in dat licht lijkt Manpower een vergelijkbare move te hebben gemaakt.
© ocf81 1981-infinity
Kan je dit iets meer toelichten? Ik heb op dit moment een aanbod via een recruiter met een bedrijf waar het ook in het eerste jaar om deta-vast gaat (met deze constructie heb ik nog nooit gewerkt). Ik zag er niet zo'n probleem mee hoewel het me wel wat gezeur lijkt omtrend de pensioenen. Ook bevalt me niet helemaal dat er geen harde zekerheid is - ik heb vele verbale toezeggingen "ja je zou na x maanden eruit gegooid kunnen worden maar theButler lijkt een slimme jongne met mooi CV dus daar gaan we niet van uit" en meer van dat soort "maak je niet druk" opmerkingen.spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:22:
Voor een beginner net van school hoeft een deta-vast contract niet nadelig te zijn omdat deze werkervaring opdoet bij een bedrijf. Dit echter voorstellen aan iemand met ervaring is gewoon een waste of time want daar gaat niemand met ervaring mee akkoord.
Ik probeer nu een aantal zaken op papier te krijgen en vraag door aangaande bepaalde scenareo's (ze werken met een vast loon van xxx en dan daar bovenop een project toeslag van 500 eur extra - klink erg leuk en voordelig voor hun maar ik zie nul voordeel bij mij).
Ik ga inzetten om het detacheer contract voor 3 maanden te laten lopen en dan in te zetten op vaste overname; geen idee of ze daarmee akkoord willen gaan maar vragen kan altijd.
at your service
Precies. Het is geen detachering (wat interessant is voor mensen die via afwisselende projecten ontwikkeling zoeken). En het is geen vast (wat aantrekkelijk is voor mensen die lange termijn willen bieden). Het is vrijwel altijd arbeidsvoorwaardelijk uitgekleed.spijkerhoofd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:02:
[...]
Niks bijzonders maar Deta-Vast is gewoon een slecht contractsoort!
Voor starters of mensen met een wat zwakkere positie op de arbeidsmarkt kan het een opstap zijn. Mensen die reeds een goede baan hebben zullen zich hiermee niet laten verleiden.
Voor een schoolverlater is het vooral goed om werkervaring op te doen binnen een bedrijf. Op jonge leeftijd voor laat zeggen tot 27 doet pensioensopbouw en salaris er niet echt toe. Jonge mensen moeten gewoon vlieguren maken en een deta vast bied die kans om bedrijven de kans om talenten aan het werk te zien zonder dat ze aan iemand vast zitten. Na een jaar a 1,5 jaar willen ze hun investering graag aannemen bij hun bedrijf want ze hebben veel tijd en geld in iemand gestoken en het zou stupide zijn als je zo iemand niet aanneemt bij wederzijdse interesse!The_Butler schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:28:
[...]
Kan je dit iets meer toelichten? Ik heb op dit moment een aanbod via een recruiter met een bedrijf waar het ook in het eerste jaar om deta-vast gaat (met deze constructie heb ik nog nooit gewerkt). Ik zag er niet zo'n probleem mee hoewel het me wel wat gezeur lijkt omtrend de pensioenen. Ook bevalt me niet helemaal dat er geen harde zekerheid is - ik heb vele verbale toezeggingen "ja je zou na x maanden eruit gegooid kunnen worden maar theButler lijkt een slimme jongne met mooi CV dus daar gaan we niet van uit" en meer van dat soort "maak je niet druk" opmerkingen.
Ik probeer nu een aantal zaken op papier te krijgen en vraag door aangaande bepaalde scenareo's (ze werken met een vast loon van xxx en dan daar bovenop een project toeslag van 500 eur extra - klink erg leuk en voordelig voor hun maar ik zie nul voordeel bij mij).
Ik ga inzetten om het detacheer contract voor 3 maanden te laten lopen en dan in te zetten op vaste overname; geen idee of ze daarmee akkoord willen gaan maar vragen kan altijd.
Echter een ervaren iemand zit of in vaste dienst of doet op ZZP freelancebasis klussen. Zo iemand is echt niet te porren om vastigheid los te laten en in deta-vast basis te werken! Vandaar mijn opmerking dat het a waste of time van zowel de recruiter als voor de ervaren persoon om uberhaupt in gesprek te gaan als het om deta-vast gaat!
Ik ken wel wat mensen die in 1 keer ZZPen wat eng vonden en een tijdje via een dergelijke constructie gewerkt hebben, en daarna gaan ZZPen.spijkerhoofd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:20:
Echter een ervaren iemand zit of in vaste dienst of doet op ZZP freelancebasis klussen. Zo iemand is echt niet te porren om vastigheid los te laten en in deta-vast basis te werken! Vandaar mijn opmerking dat het a waste of time van zowel de recruiter als voor de ervaren persoon om uberhaupt in gesprek te gaan als het om deta-vast gaat!
Als het an sich goede voorwaarden zijn, kan je wel meer verdienen voor hetzelfe werk. Dus als tussenstap, tja. Prima. Ik vind het zelf ook compleet onaantrekkelijk (logisch als ZZPer) maar als iemand een dergelijke tussenstap fijn vindt; you do you
Maar ik krijg dit soort aanbod ook op LinkedIn en het kost me echt moeite dan geen lomp "wat denk je zelf?" terug te sturen.
Edit: Ik ben dom. Het gaat om deta-vast, niet om midlance. Complete brainfart.
[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 15-03-2021 10:43 ]
Sorry je hebt helemaal gelijk. Ik had midlance in m'n hoofd, en dat is natuurlijk compleet wat anders.jongetje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:35:
@Hydra Dan is deta-vast toch juist geen goede manier als je juist richting ZZP wilt? Dan kun je beter de detachering in gaan en vanuit daar richting ZZP als je het spannend vind. Met deta-vast geef je ook een soort commitment uit naar de opdrachtgever dat je interesse hebt om mogelijk in dienst te komen.
[ Voor 57% gewijzigd door Hydra op 15-03-2021 10:42 ]
Ik wilde al zeggen ja.Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:41:
[...]
Sorry je hebt helemaal gelijk. Ik had midlance in m'n hoofd, en dat is natuurlijk compleet wat anders.
Kreeg via LI een berichtje, waarin ze eerst zichzelf even introduceert met d'r functietitel...
Daarna een heel verhaal, dat ze voor haar opdrachtgever op zoek is naar een geschikte kandidaat en dat dit goed aansluit bij mijn profiel. Toegegeven: Ze heeft mijn profiel bekeken en benoemd daar een aantal specifieke zaken uit die ze terug laat komen in haar verhaal.Mijn functietitel is 'Recruitment Marketeer', maar dat is natuurlijk een abstract begrip voor 'headhunter '... 😊 Je zag het vast al aankomen: Ik ben nieuwsgierig naar hoe je op dit moment in je carrière staat!
Vaak reageer ik niet eens, maar aangezien ze toch de moeite heeft genomen om mijn profiel te bekijken (gebeurd namelijk niet vaak dat ze die lezen) toch maar een berichtje teruggestuurd. Hierbij gevraagd om welke opdrachtgever en functie het zou gaan. Want daarover werd niets losgelaten.
Na een week nog geen reactie gehad, dus een bevestiging van wat ik al dacht. Ze willen gewoon hun database vullen en daarna pas op zoek gaan. Kon het niet laten om haar een berichtje te sturen, dat het wel typisch en bevestigend is dat ze geen openheid van zaken kunnen / willen geven.
Een week later krijg ik ineens een reactie van haar. Waarin ze mij bedankt voor mijn reactie
Ze wilt graag discreet omgaan met de gegevens van haar opdrachtgever en kan dus geen verdere informatie delen, behalve als ik even mijn 06 nummer aan d'r geef.
Gereageerd (ik kan zo iets dan ook niet los laten) dat ik niet mijn nummer ga delen, zonder te weten waarvoor dit allemaal gebruikt gaat worden of om welke functie / bedrijf het gaat. Dus dat we wat mij betreft "klaar" zijn.
Krijg ik de volgende ochtend weer een heel verhaal, maar -zoals te verwachten- zonder naam van haar opdrachtgever of de vacature. Maar wel dat het een consultancy bureau voor in de bouw is. En als ik hierin geïnteresseerd ben, ze mij mag doorverwijzen naar haar collega.

Ik ga nu niet eens meer reageren... Als je niet gewoon concreet kan aangeven, welk bedrijf of welke vacature je mij wilt aansmeren dan houdt het op. Wil best nog wel wat van hun tijd verdoen, maar heb geen zin om maar zo vaag te moeten blijven doen.
Nou mag je mij uitleggen hoor, want de vacature vraagt:
Ik heb daar echt nul komma nul ervaring in. Ik heb geen idee hoe ik uberhaupt in haar search naar voren ben gekomen... Ik ga 't maar gewoon ff vragen...
Edit: Stom van me, ze is een (ik quote): "Black Belt in Internet Recruitment". Dat verklaart alles!
Edit 2: Ze biedt wel direct haar excuses aan, dat vind ik dan wel weer heel netjes en professioneel!
[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 15-03-2021 16:12 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Bedoel je niet: de overeenkomst waar jij akkoord mee bent gegaan? Waarom is hier überhaupt discussie over nadat je begonnen bent aan de opdracht? Het is vrij gebruikelijk om het all-in te doen, en je uurtarief omhoog te gooien, of (als er geen partij tussen zit) je reistijd als werktijd te schrijven.carpebios schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:23:
Echter stond in het contract dat ik toegestuurd kreeg, dat mijn uurtarief all-in was, dus inclusief km vergoeding.
Je kan dus best direct contact opnemen met het bedrijf maar de werkgever moet wel weten dat er consequenties zouden kunnen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door magneet op 16-03-2021 16:50 ]
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Ik ben niet akkoord gegaan, omdat ik de overeenkomst zeer laat kreeg en toen erachter kwam. Ik heb dus nog niet getekend, want een all-in prijs was niet afgesproken, een uurprijs wel. Ik wist toen we het over mijn uurprijs hadden nog geen eens waar het was, dus kon ook de km's niet weten die ik moest rijden precies enzo mijn uurtarief aanpassen.Aftansert schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:37:
[...]
Bedoel je niet: de overeenkomst waar jij akkoord mee bent gegaan? Waarom is hier überhaupt discussie over nadat je begonnen bent aan de opdracht? Het is vrij gebruikelijk om het all-in te doen, en je uurtarief omhoog te gooien, of (als er geen partij tussen zit) je reistijd als werktijd te schrijven.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Wat in ieder geval in je voordeel spreekt is dat je InMail gebruikt en geen connectieverzoeken.Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:03:
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en of jullie vinden dat het doel het middel heiligt of juist niet?
- We willen niet bellen
- We willen niet je CV
- Etc.
Goede inleiding erbij en duidelijk "WIJ ZIJN GEEN RECRUITERS" oid. Dat zou mij iig meer aanspreken.
E
Ofwel, je brengt nog steeds vraag en aanbod bij elkaar, waarmee je effectief de rol van recruiter op je neemt.
Je businessmodel zal ongetwijfeld anders zijn dan dat van de meeste recruiters, maar wat maakt dat het werkelijk een ánder platform is dan alle anderen die er al zijn? Wat onderscheid je van pak 'm beet een Monsterboard?
Moet je dan niet gewoon dat netwerk gebruiken om je naamsbekendheid te vergroten? Ga blogposts publiceren op je site (bijv. over jullie visie op recruitment of succesverhalen) en post daarover op LI. Dan gaan mensen dat vanzelf weer sharen/liken/whateveren en krijgen meer mensen het te zien.Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:03:
Met nu al ruim 2.600 volgers op Linkedin heeft dit wel zijn vruchten afgeworpen.
Dus je bent een soort Monsterboard / TweakersElect, maar dan enkel voor .NET devs en met wat extra toeters om het nóg unieker te maken.
Vind ik niet heel raar.Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:58:
[...]
Ik heb wel wat blogs geschreven maar het effect hiervan is vrij beperkt geweest. Dat zal vooral te maken hebben met mijn gebrek aan talent voor dit soort dingen maar ook heb ik het idee dat mensen niet zo snel te mobiliseren zijn hiervoor (op wat enthousiastelingen na).
Ik heb het idee dat veel developers ook wel de kat uit de boom willen kijken en het eerst afwachten. Met het risico dat als te veel mensen afwachten er vervolgens niets gaat gebeuren. We dronken een glas we deden een plas en alles bleef zoals het was...
Daarbij krijg ik regelmatig reacties van mensen die gewoonweg sceptisch zijn. Hoezo gratis alle bedrijven die met .NET werken? Wat zit er achter! En je bent zelf een recruiter! Dat vertrouw ik niet. etc.
Oja en niet te vergeten, IT'ers zijn natuurlijk de laatste jaren al dood gespamd met vergelijkbare initiatieven.
Mijn eerste reactie is ook "de zoveelste Monsterboard" en je moet toch érgens je inkomsten vandaan halen, terwijl je verdienmodel net niet op je website staat.
Ik snap dat je je richt op een heel specifieke niche en misschien dat dat werkt, maar stel dat er zo'n initiatief op zou staan voor mensen als ik, weet ik niet of ik daar heel enthousiast van zou worden. Wel van recruiters die juist WEL een stuk persoonlijke aandacht geven, die werkelijk voor jou op zoek gaan en werk maken van jouw CV.
Maar goed, misschien werkt dat in de dev hoek heel anders.
© ocf81 1981-infinity
Ja dat is al een hele stap. Had vandaag ook weer een pareltje van een connectieverzoek:Skyaero schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:37:
[...]
Wat in ieder geval in je voordeel spreekt is dat je InMail gebruikt en geen connectieverzoeken.
Je hoeft niet heel lang naar mijn profiel te kijken om te weten dat ik vooral TypeScrip en React doe en echt helemaal niks heb met microservices... Dit gaat bij mij echt direct de prullebak in, maar op serieuze InMails ga ik best in (al is het maar een beleefde afwijzing).Hi wttj,
Would be my pleasure for us to connect for future software opportunities within the microservices domain.
Regards, ___
Ah ja, die black belt voor de ogen om dan geblindeerd zoekresultaten te kunnen aanklikken zonder bias.Hydra schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:21:
Edit: Stom van me, ze is een (ik quote): "Black Belt in Internet Recruitment". Dat verklaart alles!
Enkele dagen terug ook een interessante met een HR persoon van een firma. Werd gebeld omdat ik zelf mijn CV had gestuurd. Begint men met dat de manager van IT mijn CV zeer onduidelijk vond en dat er eigenlijk geen informatie in stond volgens hen. Vreemd, waarom bel je dan is het eerste wat mij te binnen schiet. Daarna worden wat vragen gesteld waarvan ik de antwoorden gewoon kon aflezen van het CV waar niets in stond volgens hen

En als uitsmijter had de manager een opmerking gemaakt dat ik toch wel ver van de werkplaats woon (~40km, toegegeven, Antwerpen bereiken tijdens het spitsuur kan een uitdaging zijn). Die vond ik al helemaal vreemd omdat ik het grootste deel van mijn professionele carriëre op veel grotere afstand van huis heb gewerkt zonder probleem.
Tegen dat de telefoon werd dichtgelegd wist ik al dat in het onwaarschijnlijke geval ze toch met mij verder zouden willen gaan, ik gewoon zelf zou weigeren.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Jah, want er is geen enkele Vlaming (die verder dan Gent woont) die in Brussel wilt gaan werken ook nietBlokker_1999 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:34:
En als uitsmijter had de manager een opmerking gemaakt dat ik toch wel ver van de werkplaats woon (~40km, toegegeven, Antwerpen bereiken tijdens het spitsuur kan een uitdaging zijn).
Ja, jobsites zoals monsterboard en nationale vacaturebank heb ik enkele jaren geleden al gedag gezegd om dezelfde reden. Het is jammer dat die sites niet selectiever zijn in welke advertenties zij aannemen, dat zou hun levensvatbaarheid op de lange termijn vergroten.Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:44:
[...]
Niet alleen Linkedin. Iedere dag struin ik jobboards af op zoek naar bedrijven die met .NET werken. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld bij Indeed alleen wergevers selecteert is nog minimaal 25% van recruitment bureaus. Ik kan mij de frustratie hierover wel voorstellen.
© ocf81 1981-infinity
Maar iets meer algemeen genomen. Hoe gaan jullie om met een HR-afdeling die een klungelende manager dekt? Gewoon gedwee accepteren of terugvechten? (dat is nog wel on-topic en een interessante vraag denk ik)
[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 19-03-2021 12:34 ]
© ocf81 1981-infinity
Hangt beetje af van de situatie / je positie / arbeidsmarkt e.d. natuurlijk, maar in eerste instantie zeg ik; terugvechten. Al kan ik me ook voorstellen dat je eieren voor je geld kiest in sommige situaties (als je makkelijk ergens anders aan de slag kan bv.), want imho moet je niet willen werken bij een bedrijf dat zo werkt. Die HR-afdeling zou in dit geval aan jouw kant moeten staan of op z'n minst die manager even 1:1 uit moeten leggen dat 'ie fout zit. Wil ie dan nog steeds van je/me af dan kan dat natuurlijk, en dan kan HR daar vast bij assisteren, maar dan moet het wel binnen de lijntjes blijven allemaal.ocf81 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:32:
Hier stond natuurlijk eerder de set posts die (terecht) is afgesplitst naar Einde dienstverband
Maar iets meer algemeen genomen. Hoe gaan jullie om met een HR-afdeling die een klungelende manager dekt? Gewoon gedwee accepteren of terugvechten? (dat is nog wel on-topic en een interessante vraag denk ik)
Ik heb in het verleden een situatie meegemaakt waar ik een vervelende nasmaak aan heb overgehouden.
Les 1: Voer altijd verweer op elke waarschuwing. Zorg dat je dit papertrail zelf ook ter beschikking hebt. Naderhand opvragen kan lastig worden.
Les 2: accepteer alleen contracten waarvan je het ook echt eens bent met de voorwaarden. Een contract is vaak geformuleerd om veel van de beslisrechten bij de werkgever te leggen. Dat maakt je bij voorbaat zwak.
In een conflictsituatie sta je dan 1-0 achter.
Ik heb er wel door geleerd dat HR er vooral voor is om jou zo snel en soepel mogelijk naar de uitgang te begeleiden in dit soort situaties.
© ocf81 1981-infinity
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Bz7DN8hueg2PofydM4sv99V.jpg?f=user_large)
Oftewel, 22 recruiters hebben me een bericht gestuurd zonder ook maar mijn profiel te hebben bekeken
© ocf81 1981-infinity
Geen idee, ik heb iig geen premium. Verderop in de mail stond:ocf81 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:04:
Is dat iets dat je met premium te zien krijgt?
Ik heb denk ik op totaal twee van de 28 berichten gereageerd, dus linkedin vind mij gewoon vervelend denk ikIncrease your chances of hearing from recruiters
Respond to recruiter messages
Responding makes you appear in more recruiter searches.
De overige 26 berichten waren ofwel “ik wil mijn netwerk uitbreiden wil je connecten” of “ik heb een heel interessante vacature! Even bellen?”
Daarop kan je natuurlijk nog antwoorden: "Hoi, ik ben slecht bereikbaar, kan je het mij eerst even op schrift sturen, zodat ik mij kan inlezen?"Whaam schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:23:
of “ik heb een heel interessante vacature! Even bellen?”
Klopt, dat doe ik ook wel eens als de vacature me echt aanspreekt, maar uiteindelijk blijkt bij het gros van die gesprekken dat het dan niet specifiek om één vacature gaat alswel dat jij en je gegevens simpelweg in “de database” terecht komen. Als er heel erg op bellen aangedrongen wordt ben ik sowieso snel klaar.Pizza_Boom schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:37:
[...]
Daarop kan je natuurlijk nog antwoorden: "Hoi, ik ben slecht bereikbaar, kan je het mij eerst even op schrift sturen, zodat ik mij kan inlezen?"
De twee die ik wel beantwoord heb waren concreet in hun aanbod, noemden het bedrijf waar de vacature was bij naam en hadden duidelijk mijn profiel in ieder geval gescand. Helaas bij beide om uiteenlopende redenen geen match gebleken, maar ik had bij die twee recruiters in ieder geval niet het idee dat ik door een schot hagel meegenomen was.
[ Voor 4% gewijzigd door Whaam op 19-03-2021 23:11 ]
Dat komt ook omdat je niet bepaald de enige recruiter bent die probeert via 'kennissessies' binnen te komen. Er zijn er veel die dit doen. Spilberg bijvoorbeeld doet dat ook continue; Meetups organiseren en dan de mensen die daar op af komen later benaderen met vacatures.Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:16:
Ik heb namelijk al vaak gemerkt dat de mensen die ik mail (developers) nog niet eens de mail lezen en al gelijk afwijzen. Zo stuurde ik bijvoorbeeld in het verleden regelmatig een InMail over een kennissessie (toen het nog niet zo'n uitgeknepen melkkoe was) en kreeg ik als reactie dat ze niet op zoek waren naar een nieuwe baan...
Helaas doen veel recruiters nogal schimmig over wat ze 'zijn'. Ik heb ook mensen aan de lijn gehad met iets als "blabla Developer" als titel die ook gewoon recruiters blijken te zijn.
Daarnaast krijg ik ook nog eens continue bedrijven vanuit het oosten (vooral) die me proberen hun mensen aan te smeren. Ik lees inmails dus HEEL oppervlakkig, vooral als ik niet op zoek ben.
[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 20-03-2021 09:34 ]
Snap ik, maar ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel mailtjes/invites mensen krijgen, en dat die over het best vaak niet echt duidelijk maken dat het stiekem toch om recruitment gaatVerwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:35:
Die kennissessies waren alleen een voorbeeld.
Ik begrijp ook wel dat het voor jou lastig is, maar ik kan het die devs niet echt kwalijk nemen. Zelf reageer ik meestal gewoon niet.
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic