t_captain schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:22:
Wat mis is met de huidige markt is dat er een aanzienlijk gat is ontstaan tussen de economische evenwichtsprijs van een developer (pakweg 80 euro per uur = 130k all-in per jaar = 100-110k brutoloon. doe er een procent of 20 af omdat een vaste baan iets minder inkomensrisico heeft, dus 80-90 ofzo) en de salarissen die in loondienst worden geboden.
Dan kom je grosso modo in de situatie dat alle gewilde kandidaten in dienst zijn bij de beste helft van de werkgevers, en de andere helft structureel moeite heeft om mensen te vinden.
Bovenstaande is wat gechargeerd en er zijn ook genoeg niet-financiële overwegingen. Maar het beeld dat de gewilde kandidaten zonder veel moeite terecht komen bij de goede (goed betalende, maar ook: technologisch interessante, maatschappelijk relevante, leuke, ...) helft van de werkgevers en de rest klaagt over de eeuwige tekorten, dat beeld herkennen de meesten wel.
Recruiters leven van onvervulde vacatures. En er zit dus een bias tussen de baan die mensen hebben en de baan die vacant is. De irritatie van de meeste developers is niet dat ze gegelmatig worden benaderd door recruiters. De irritatie is dat ze regelmatig worden benaderd door recruiters die niets te bieden hebben (en dat compenseren met veel mooie woorden).
Dan heb je het trouwens wel specifiek over software developers denk ik?
Die bedragen vragen voor andere soorten development (elektronica, mechanica etc), en mensen lachen je vierkant uit. Met een vast contract moet je blij zijn 50-55k per jaar, en alleen full-time
@Verwijderd
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen de eerder genoemde grap niet begrijpen.
De klant betaalt, dat is gewoon een feit, als mensen dat niet begrijpen snap ik niet eens hoe ze hun business runnen?
Ik ken iemand die zit in de video wereld, en als je weet welke budgetten er zijn voor een simpele video van 10-30 seconden. OMG!!!
Dan heb je het ook makkelijk over bedragen van 800-1200 euro per dag per persoon (producers niet meegerekend) en dan met een team van minstens 10 man.
Bij de meeste werkgevers waar ik heb gezeten wordt men al onrustig als je een opampje uitzoekt dat 20 cent duurder is of als je een dag of twee besteedt aan extra tests om er zeker van te zijn dat alles heel blijft.
Ik denk persoonlijk dat het gedrag van recruiters helemaal niet zo gecompliceerd is.
Het is gewoon een kwestie van marktwerking, er zijn nu eenmaal HEEL VEEL recruiters.
Een groot deel daarvan focust duidelijk op korte termijn, snel geld en weer snel weg.
Vergelijk het een beetje met Amazon, voor in aantallen denken en daar vervolgens kleinere winst (of zelfs verlies) op pakken.
Iedereen met een klein beetje hersenen ziet vanzelf dat je op die manier nooit kwaliteitsproducten kunt leveren (een recruiter levert in feite ook een product).
Je kunt efficiënter werken, maar daar zit op een gegeven moment ook een grens aan.
Maarja, sommige mensen willen helaas alsmaar meer en meer en.....
Een kandidaat die gaat betalen vind ik trouwens de wereld totaal op z'n kop.
Dat gaat niemand goed vinden en is vanuit een individu ook totaal niet meer reëel en rendabel.
Vanuit de werkgever vragen is veel meer zinvol, die kan immers zo'n bedrag zien als investering.
Sterker nog, een deel daarvan kun je nog prima wegschrijven als kostenpost.
Ik ben persoonlijk nooit van de recruiters geweest.
Ze zorgen voor een lose-lose situatie, juist doordat ze een schandalig percentage pakken op het salaris.
Reken maar erop dat je makkelijker 40-60% meer betaalt als werkgever.
Dat betekent dus ook automatisch ook dat een kandidaat minder salaris kan vragen, en in veel gevallen je (nog steeds) minder gunstig uitkomt qua contract ed.
Grootste probleem van werk zoeken, is nog steeds het feit dat het heel moeilijk is om bedrijven uberhaubt te vinden. Dit wordt zelfs nog moeilijker gemaakt door recruiters.
[
Voor 12% gewijzigd door
P.Mouse op 06-09-2020 16:57
]