Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:56
defiant schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:04:
De weerstand tegen belonen op ervaringsjaren is begrijpelijk, maar de alternatieven zijn meestal niet veel beter.
Ervaringsjaren zelf vind ik an sich nog niet echt het probleem. Leeftijd vind ik daarin een probleem worden. Waarom als jij 30 bent met 5 jaar ervaring zou je minder moeten verdienen dan als je 40 bent met 5 jaar ervaring? Wat je namelijk ziet is dat je dan ook van die dingen krijgt als: Je bent nog geen 30/35, dus je krijgt sowieso geen (extra salaris/auto/telefoon).

Ik heb trouwens het idee dat je leeftijd ook altijd tegen je gebruikt wordt aan het begin van je carrière. Ik ben wat langer met studie bezig geweest en later gestart met werken. Meteen opmerkingen als: "Je bent al zo oud, dus we verwachten x en y van je." Kom je dan ook om extra centen, dan is het weer de ervaring die je niet hebt. Bij een kennis andersom gezien, die had klassen over geslagen en binnen de nominale tijd zijn WO gehaald... Die was weer te jong. |:( Heb je eindelijk de kandidaat die 18 jaar, WO master en 10 jaar werkervaring kan benaderen, doe je zo. 8)7 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
RagingPenguin schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Het zal je verbazen bij hoeveel bedrijven dat gewoon het geval is. Is ergens ook wel een beetje logisch aangezien we het normaal vinden om elk jaar een verhoging te krijgen en nooit achteruit te gaan in salaris, daarmee krijg je dat effect vanzelf. Praktisch gezien zitten jaren ervaring gekoppeld aan leeftijd (met wat uitzonderingen).

Het is alleen bij de wat modernere bedrijven waar er beloond word op basis van prestaties (okr's enzo) en er twee keer per jaar wordt beoordeeld (en opslag gegeven) dat er minder een verband zit tussen leeftijd en salaris.
Ik heb in mijn leven wel geteld 1 keer een loonsverhoging gezien.
Voor de rest nog nooit
Ja, iedere keer wanneer ik zelf van baan wisselde (meerdere redenen).

Ik denk dat ik hier ook onder de ietwat ouderen val, maar ik zie zelf echt niet de meerwaarde waarom iemand die ouder is meer zou verdienen.
Afhankelijk van wat de functie is, maar ik zie dikwijls de jongeren mensen beter werk afleveren in veel minder tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Pizza_Boom schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:48:
[...]
Je bent nog geen 30/35, dus je krijgt sowieso geen (extra salaris/auto/telefoon).
Wacht even. Zijn er bedrijven die dat aan de hand van de leeftijd doen? Lijkt mij discriminatie op basis van leeftijd.

LinkedIn WoT Cash Converter

• P.Mouse
PcDealer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:30:
[...]

Wacht even. Zijn er bederijven die dat aan de hand van de leeftijd doen? Lijkt mij discriminatie op basis van leeftijd.
Verbaast je dat dan?
Wat op papier niet mag en wat er wel gedaan wordt, het lijkt wel ongeveer de standaard.
Ik heb echt de gekste dingen gezien, vrij recentelijk nog.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

[...]
Ervaringsjaren zelf vind ik an sich nog niet echt het probleem. Leeftijd vind ik daarin een probleem worden. Waarom als jij 30 bent met 5 jaar ervaring zou je minder moeten verdienen dan als je 40 bent met 5 jaar ervaring? Wat je namelijk ziet is dat je dan ook van die dingen krijgt als: Je bent nog geen 30/35, dus je krijgt sowieso geen (extra salaris/auto/telefoon).

Ik heb trouwens het idee dat je leeftijd ook altijd tegen je gebruikt wordt aan het begin van je carrière. Ik ben wat langer met studie bezig geweest en later gestart met werken. Meteen opmerkingen als: "Je bent al zo oud, dus we verwachten x en y van je." Kom je dan ook om extra centen, dan is het weer de ervaring die je niet hebt. Bij een kennis andersom gezien, die had klassen over geslagen en binnen de nominale tijd zijn WO gehaald... Die was weer te jong. |:( Heb je eindelijk de kandidaat die 18 jaar, WO master en 10 jaar werkervaring kan benaderen, doe je zo. 8)7 8)7
Je zoekt logica die er niet is. Bedrijven proberen hun werknemers zo lang mogelijk te houden terwijl ze zo min mogelijk hoeven te betalen. Dan krijg je dit soort smoesjes. Viva la capitalisme! ;)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
PcDealer schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:30:
[...]

Wacht even. Zijn er bederijven die dat aan de hand van de leeftijd doen? Lijkt mij discriminatie op basis van leeftijd.
Sterker nog, ik ken een bedrijf dat voor hun generieke consultants per leeftijd een salaris heeft (wat ik ook vreemd vind omdat iedereen anders performed, maargoed, daar hebben ze in de praktijk dan ook weer andere rollen voor :z ).

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Kreeg weer eens een hele lange inmail die letterlijk copy-paste is. Dat is op zich niet zo bijzonder, dit voordeel van de mogelijke baan dan weer wel in deze tijden :D
* Thuis werkmogelijkheden 1 a 2 dagen in overleg

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

Paxlie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:16:
Kreeg weer eens een hele lange inmail die letterlijk copy-paste is. Dat is op zich niet zo bijzonder, dit voordeel van de mogelijke baan dan weer wel in deze tijden :D

[...]
Ik zie ook veel vacatures en recruiters met vacatures voorbij komen met teksten als *tijdelijk thuiswerken ivm corona.

Wat zegt dat nou? Na corona weer geen thuiswerken? Of mag het dan een mix blijven?
Ik ga i.i.g. niet solliciteren bij een bedrijf waar men verwacht dat je alle werkdagen op kantoor bent.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
@drooger Als het je een erg leuk bedrijf en functie lijkt, dan kun je daar altijd over in gesprek toch? Daar verandert Corona niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

jongetje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:27:
@drooger Als het je een erg leuk bedrijf en functie lijkt, dan kun je daar altijd over in gesprek toch? Daar verandert Corona niets aan.
Ja, dat sowieso. Maar gaat mij erom dat de vacatures zo voor onnodige onduidelijkheid zorgen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Wellicht ietwat politiek getint, maar wat mij betreft zouden ze daar vanuit de overheid weleens wat meer rechten (en plichten) voor op kunnen stellen.
Het kost letterlijk iedereen teveel tijd, lost een groot deel van de files op, behalve een paar subjectieve drogredeneringen is er geen logisch antwoord op tegen (tenzij je met klanten oid omgaat) en in deze tijd is zeer duidelijk gebleken dat het ineens wel allemaal makkelijk kan.

Ik heb het al jaren geleden totale onzin gevonden om als een stel kleutertjes in de klas te moeten zitten doordat de baas zoveel wantrouwen heeft.
Leer gewoon in deadlines te werken en stel je meetings goed in.
Als leidinggevende heeft het mij totaal nooit geboeid wanneer, wat en waar mensen hun werk doen, zolang ze het maar afkrijgen en goed werk leveren.
Gebeurt dat niet, kun je altijd weer verdere stappen nemen, maar de ervaring leert dat mensen ineens veel meer doen in veel minder tijd.

• Kaiberia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Is vooral ook de tweesplitsing lijkt me. Aan de ene kant hebben we de kantoorjongens die denken dat thuiswerken echt niet kan of slechter is, tot het punt dat ze Agile/Scrum zo hard naar zich toe trekken dat je zowat op kantoor moet zijn om het goed te kunnen doen. Die hebben er zelf baat bij, en vergeten vanuit ander perspectief te kijken (of erger, die willen het niet, dus labelen ze je als "geen teamspeler" en veel geluk met baan scoren). Aan de andere extreme kant hen die juist beter thuiswerken, in hun eigen privacy beter werken en voorheen alleen goed werk afkregen vroeg in de ochtend, of laat in de avond wanneer er niemand op kantoor zit. (Dan is het overigens nog knap dat deze naar behoren presteren, dat zou betekenen dat er een flinke hoeveelheid productiviteit ongetapt blijft).

Pak je menig onderzoek erbij, dan is het veelal drogredenatie en lijkt het vooral een klein deel harde schreeuwers te zijn die het voor het gros verpest. Dat terwijl de extreem introverte kant het niet boeit of mensen op kantoor werken, zolang zij zelf niet op kantoor hoeven te zitten. Het kan prima, zet hen die echt persoonlijk contact nodig hebben bij elkaar in een team, zet de rest in een apart team of als een remote worker. Maar ja, probeer dat ze maar eens wijs te maken wanneer ze al een goed aantal decennia de onderzoeken negeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaiberia op 27-08-2020 19:52 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
Kaiberia schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:50:
Is vooral ook de tweesplitsing lijkt me. Aan de ene kant hebben we de kantoorjongens die denken dat thuiswerken echt niet kan of slechter is, tot het punt dat ze Agile/Scrum zo hard naar zich toe trekken dat je zowat op kantoor moet zijn om het goed te kunnen doen. Die hebben er zelf baat bij, en vergeten vanuit ander perspectief te kijken (of erger, die willen het niet, dus labelen ze je als "geen teamspeler" en veel geluk met baan scoren). Aan de andere extreme kant hen die juist beter thuiswerken, in hun eigen privacy beter werken en voorheen alleen goed werk afkregen vroeg in de ochtend, of laat in de avond wanneer er niemand op kantoor zit. (Dan is het overigens nog knap dat deze naar behoren presteren, dat zou betekenen dat er een flinke hoeveelheid productiviteit ongetapt blijft).

Pak je menig onderzoek erbij, dan is het veelal drogredenatie en lijkt het vooral een klein deel harde schreeuwers te zijn die het voor het gros verpest. Dat terwijl de extreem introverte kant het niet boeit of mensen op kantoor werken, zolang zij zelf niet op kantoor hoeven te zitten. Het kan prima, zet hen die echt persoonlijk contact nodig hebben bij elkaar in een team, zet de rest in een apart team of als een remote worker. Maar ja, probeer dat ze maar eens wijs te maken wanneer ze al een goed aantal decennia de onderzoeken negeren.
Maar dan zet je het neer als 100% thuiswerken of 100% op kantoor*, maar dat is het ook niet. Ik kan prima thuiswerken, maar merk nog altijd dat er soms dingen zijn die ik liever face 2 face doe. Dingen uitleggen, dingen uittekenen, remote vind ik dat toch een beetje behelpen.

En helemaal opsplitsen in extroverte kantoorteams en introverte thuiswerkteams lijkt mij ook niet heel productief. Sommige teams kan je gewoon niet opsplitsen (meeste teams waar ik in heb gezeten waren 5-10 mensen die met hetzelfde product bezig waren) en er is ook de vraag hoe je het werk bij die thuiswerkteams gaat krijgen (en dan niet alleen de klusjes waar de kantoorteams niet op zitten te wachten). Juist met een gezonde mix in een team kan je er denk ik het meeste uithalen. De extroverte mensen kunnen het primaire binnenhalen van het werk in het team doen en de introverte mensen een beetje afschermen van de business, maar dat werkt volgens mij alleen goed als ze wel met hetzelfde bezig zijn als een team.

Ik vraag me ook af of het echt alleen wantrouwen is van leidinggevenden, of dat het ook een soort angst is. Hoe houdt je als bedrijf mensen aan boord, als jij ze bijna nooit ziet en zij jou ook niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P.Mouse
Transportman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Ik vraag me ook af of het echt alleen wantrouwen is van leidinggevenden, of dat het ook een soort angst is. Hoe houdt je als bedrijf mensen aan boord, als jij ze bijna nooit ziet en zij jou ook niet?
Wantrouwen of angst, het komt toch een beetje op hetzelfde neer?

Uiteraard hoeft het niet zwart of wit, er zijn meerdere reden waarom naar "kantoor gaan" wel voordelen heeft.
Ik denk dat meer mensen tegenwoordig wel kunnen beamen dat het bijvoorbeeld best lastig kan zijn om werk en privé te scheiden als er voornamelijk thuis wordt gewerkt.
Al helemaal met een stel drukke en schreeuwende kinderen.
Maar goed ik had het over rechten, niet dat het 100% verplicht moet.
Of te wel, dat het mogelijk moet zijn wanneer mensen daar wel behoefte aan hebben.

Ik heb best wel wat succesvolle remote projecten gedaan met mensen over de hele wereld.
Dan kun je niet eens ergens afspreken als de een uit USA komt, de ander uit India, de volgende uit Australië etc
Zoals ik al eerder zei, kwestie van je deadlines en meetings goed inplannen en duidelijk houden.
Persoonlijk vond ik die samenwerkingen vaak ook een stuk fijner, omdat je zo beperkt bent komen mensen en stuk meer ter zaken, ipv het eindeloze gebrabbel over niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaiberia
Transportman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Maar dan zet je het neer als 100% thuiswerken of 100% op kantoor*, maar dat is het ook niet. Ik kan prima thuiswerken, maar merk nog altijd dat er soms dingen zijn die ik liever face 2 face doe. Dingen uitleggen, dingen uittekenen, remote vind ik dat toch een beetje behelpen.
Ho even, ik zet expliciet "extreme kant" in m'n verhaal. Dan hoop ik dat men het niet interpreteert als zwart-wit. Dat het niet zwart-wit is, is hopelijk wel duidelijk.
En helemaal opsplitsen in extroverte kantoorteams en introverte thuiswerkteams lijkt mij ook niet heel productief.
Dat zou je verbazen, en is naar mijn mening erg oer-Hollands "kan niet" manier van denken.
Sommige teams kan je gewoon niet opsplitsen (meeste teams waar ik in heb gezeten waren 5-10 mensen die met hetzelfde product bezig waren) en er is ook de vraag hoe je het werk bij die thuiswerkteams gaat krijgen (en dan niet alleen de klusjes waar de kantoorteams niet op zitten te wachten). Juist met een gezonde mix in een team kan je er denk ik het meeste uithalen. De extroverte mensen kunnen het primaire binnenhalen van het werk in het team doen en de introverte mensen een beetje afschermen van de business, maar dat werkt volgens mij alleen goed als ze wel met hetzelfde bezig zijn als een team.
Dit klinkt leuk in de theorie, maar in de praktijk zie ik het veelal ook anders uitpakken. Enerzijds omdat ik extroverte mensen de teamcultuur zie domineren, waardoor er al snel een neiging gaat naar "gezellig doen" en samen dingen doen, of met een beter woord, "small talk". Omdat de extrovert veelal niet doorheeft dat niet iedereen hier zin in heeft, laat staan dat het zelfs schadelijk kan zijn. Anderzijds omdat het ideaal van "de beschermende extrovert" hier wordt weergegeven, welke ik in de praktijk bijna nooit zie en vrijwel hetzelfde verhaal is als de "perfecte manager": een leuk streven, maar zie het eerst maar eens waar te maken.

Om het kort te houden: de cultuur is veelvoudig in het voordeel van de extroverten, en er wordt weinig gedacht aan de introverten, soms tot het punt dat je negatief wordt gelabeld. En elke push, zie ook deze discussie, wordt hard bevochten met een "kan niet" mentaliteit. Sterker nog, het wordt zowat alleen maar erger. Zie de kantoortuinen, de uitvoering van Scrum, de bedrijfsculturen, de teamuitjes, etc etc. Terwijl theorie, praktijk en onderzoek al hebben bewezen dat het wel kan en voor beide partijen beter kan zijn.
Door ze goed te belonen en voldoenend werk te geven. Vat het niet aggressief op, maar deze mentaliteit komt erg over alsof je peuters aan het babysitten bent. Aan het eind van de dag ben ik gebonden aan een contract, zijn er deadlines en eisen. Daar heb ik geen micromanager voor nodig om elke dag aan te vertellen wat ik heb gedaan, dat kan die herleiden in de diensten die we gebruiken. De leerkrachten zaten ook niet in m'n nek te hijgen, dat deden ze pas als er iemand dreigde het vak niet te halen. Wellicht dat dat voor anderen anders is, maar dat betekent niet dat alles een spijker is en je alleen een hamer nodig hebt.

Nu zien we eindelijk eens een goede duw de andere kant op, omdat zoals @P.Mouse aangeeft, er nu geen andere optie is, en de resultaten lang niet zo slecht zijn als menig micromanager voorspelde. Wat we wel zien is dat men andere behoeftes heeft. Een deel van de populatie voelt zich zonder het kantoor hopeloos, en een deel voelt eindelijk geen opkomende burn-out. Laat HR daar eens op spelen i.p.v. dit continu doordrammen van de bedrijfscultuur en "thuiswerken is een pre dus krijg je verder niks".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:21:
Hetzelfde gaat ook op voor je salarisonderhandeling (zie ook Freakonomics over makelaars) en een accurate representatie van alle mogelijkheden in de markt. D.w.z. een recruiter zal je geen mogelijkheden aanbevelen die niet tot zijn of haar klanten bestand horen. Waarbij hun klanten vaak maar een klein deel zijn van het totale aanbod.
Yup, in een markt die niet transparant is in de zin dat toegang tot en/of informatie over een markt een drempel hebben, zullen zich altijd arbiters en middle-men opwerpen die zich in de markt positioneren, wiens motivatie qua handelen niet hoeven te liggen in belang van de klant/afnemer.

Uiteindelijk zijn middle-men en arbiters een symptoom van gebrek aan transparantie en toegang en is het resultaat dat de markt in meer of mindere mate niet goed functioneert, wat uiteindelijk ten koste gaat van de welvaart.

Want de economie profiteert het meest als de arbeidsmarkt transparant is en een zo laag mogelijke drempel voor toegang (d.w.z. geen onnodige hoepels door om te solliciteren) en werknemers de juiste informatie hebben om hun carrière vorm te geven.

Het hele idee wat uitgedragen wordt van een vrije markt en marktwerking wat beter zou functioneren door minder regulering, maakt door de aard van de markt het vaak juist diffuser en ontoegankelijker. De meeste markten hebben juist toezicht en regulering nodig om de markt tegen de intuïtie juist beter te laten functioneren z'n geheel.

Bijvoorbeeld als bedrijven verplicht zouden zijn om salarisinformatie te publiceren van zowel vacatures als al hun personeel, dan zouden salarisonderhandelingen ook transparanter verlopen omdat de werkgever niet meer het voordeel heeft van het gebrek aan transparantie waarin de werknemer zich bevind.
Kaiberia schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:43:
Bedoel je met objectief hier dat het lastig is om voorbij het gezicht te kijken, of dat het sowieso lastig is een idee te krijgen hoe goed deze het zal doen?
Objectief in de zin dat het daadwerkelijk resultaat van het werk wat iemand verricht vaak moeilijk is vast te stellen, bij veel kenniswerk zijn de factoren waarop de werkgever wil sturen en dus op wil belonen erg diffuus en subjectief.

Je ziet zeker dat bij hogere posities het veelal meer weg heeft van een politiek spel.
[...]
Ik heb een vermoeden dat leeftijd nog afkomstig is uit een tijdperk waarin veel mensen nog lang bij 1 werkgever bleven en leeftijd dus een grove proxy was voor ervaring. Maar tegenwoordig zegt het weinig meer inderdaad.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Ik persoonlijk ben blij dat mijn werkgever eindelijk 'gedwongen' werd om werknemers te laten thuiswerken en ik hoop dat dit nog lang mag aanhouden.

Altijd al ben ik voorstander geweest van thuiswerken, al was het maar 1 dag. Voor mij werkt het gewoon (productiver, geen files meer, niet meer racen voor een parkeerplek, geen nodeloos gelul van collega's die zo hun uren opvullen enz.).Mijn huidige werkgever is van het koppen tellen op kantoor, terwijl het het beeld uitstraalt van een innovatie organisatie te zijn.

De inhoud van de functie spreekt mij nog aan en ik wil nog mijn opleiding afronden maar dan is het toch echt tijd om te vertrekken naar een werkgever die hier wel in faciliteert.

Tot die tijd volhouden, al is mijn werkgever al bezig om het kantoor corona proof te maken zodat iedereen weer naar kantoor kan om daar zijn volledige uren te werken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Bijvoorbeeld een recruiter krijgt een dikke bonus wanneer hij of zij iemand bemiddeld maar hoeft geen bedrag te betalen wanneer na een aantal maanden blijkt dat het geen match was en het bedrijf en de werknemer tijd/geld verloren zijn. Sterker nog, vaak behouden ze een deel van de bemiddelingsfee.
Dat is dan een stom contract. Toen ik bij Dela werkte en daar op de klantenservice steevast in de top 3 zat qua omzet (afgesloten kapitaalverzekeringen), werden opzeggingen binnen een bepaalde tijd gewoon weer in mindering gebracht, en zo hoort het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zij jullie ook zo goed in het lezen van dubbele boodschappen in personeelsadvertenties?
Voor de functie van Tekenaar / Mechanical Engineer is het van belang dat je flexibel bent, de opdrachtgever werkt niet met overuren maar verwacht wel een stukje commitment als een project af moet.
Of ben ik hier de enige die leest dat ze te krap plannen in tijd en budget en je daarom nooit de kans krijgt de teveel gewerkte uren in te halen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:23
Pizza_Boom schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:28:
Zij jullie ook zo goed in het lezen van dubbele boodschappen in personeelsadvertenties?

[...]

Of ben ik hier de enige die leest dat ze te krap plannen in tijd en budget en je daarom nooit de kans krijgt de teveel gewerkte uren in te halen?
Ik vind de boodschap niet zo zeer dubbel, de boodschap ligt er hier gewoon dubbeldik bovenop. Een vacature van de categorie ‘klik op terugknop’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:40

[...]

Ik lees hier dat er het nodige van jou wordt verwacht (flexibiliteit, overwerk) maar niet van de werkgever :-P. Als dat in de eerste zin ook was meegekomen (we bieden flexibiliteit aan, maar verwachten dit ook van ons personeel. Wel verwachten we dat het werk op tijd af is, overuren worden niet uitbetaald - we werken volgens het 'tijd voor tijd' principe) dan was het toch wat positiever geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Gethijsem schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Ik vind de boodschap niet zo zeer dubbel, de boodschap ligt er hier gewoon dubbeldik bovenop. Een vacature van de categorie ‘klik op terugknop’.
Precies wat ik deed. ;)
President schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Ik lees hier dat er het nodige van jou wordt verwacht (flexibiliteit, overwerk) maar niet van de werkgever :-P. Als dat in de eerste zin ook was meegekomen (we bieden flexibiliteit aan, maar verwachten dit ook van ons personeel. Wel verwachten we dat het werk op tijd af is, overuren worden niet uitbetaald - we werken volgens het 'tijd voor tijd' principe) dan was het toch wat positiever geweest..
Oordeel zelf. Er staat flexibele werkuren, maar daar strookt niet echt met bovenstaande passage.
https://www.indeed.nl/m/viewjob?jk=43b572818a6e558b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:30

[...]

Herkenbaar. Ik kwam pas geleden deze tegen:
Je weet als geen ander de klant tevreden te stellen en pakt storingen dan ook op als je even niet op kantoor bent.
In de verdere tekst geen woord over standby- of bereikbaarheidregelingen, dus voor mij is de boodschap dat ze 24/7 inzetbaarheid verwachten maar daar niks tegenover willen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
@anboni En er zijn schijnbaar nog altjid mensen die daarop reageren. Salaris valt bij die ik net deel wel mee, had er onderlaatst een waar 7 jaar ervaring + WO gevraagd werd en dan max. 3500 p/m op basis van 40 uur. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
anboni schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Herkenbaar. Ik kwam pas geleden deze tegen:

[...]

In de verdere tekst geen woord over standby- of bereikbaarheidregelingen, dus voor mij is de boodschap dat ze 24/7 inzetbaarheid verwachten maar daar niks tegenover willen stellen...
zoals het vaker gaat, die valt voor mij onder hetzelfde als aannemen voor functie X en betalen Y

En hoe langer je er werkt meer taken krijgen maar niet meer salaris en dat bij zoveel mogelijk mensen zodat iedereen het slikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mektheb schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:54:
[...]
zoals het vaker gaat, die valt voor mij onder hetzelfde als aannemen voor functie X en betalen Y

En hoe langer je er werkt meer taken krijgen maar niet meer salaris en dat bij zoveel mogelijk mensen zodat iedereen het slikt.
Hmmm... Enige herkenning.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
Pizza_Boom schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:03:
[...]
Hmmm... Enige herkenning.

***members only***
Waarom is hoppen niet handig? Zeker als je zo ondergewaardeert wordt zou ik het wel doen, en dat geld kun je dan toch ook goed gebruiken?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Jogai schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

Waarom is hoppen niet handig? Zeker als je zo ondergewaardeert wordt zou ik het wel doen, en dat geld kun je dan toch ook goed gebruiken?
Banken zijn vrij lastig met hypotheken afgeven (ik was al in die fase) tijdens zo'n detavast contract, aldus mijn hypotheekadviseur. Ik heb in deze periode ook daadwerkelijk een huis gekocht en wilde ik het risico niet lopen, ondanks dat ik zelf ook wel weet dat ik zo weer aan de bak kom. Ik heb gemerkt hoe lastig mijn hypotheekversterker al deed, ondanks een vast contract en een berg eigen geld die ik mee bracht om een huis te kopen (26% van de waarde zelf opgehoest uit mijn privégelden, dus weinig risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Detavast betekent doorgaans een termijncontract bij de detacheerder en niet meer dan een vage belofte over indiensttreding bij de klant. Pas als de overeenkomst daarvoor is getekend, en zwart op wit staat dat er geen proeftijd van toepassing is, heb je een inkomen dat kan worden meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
t_captain schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:18:
Detavast betekent doorgaans een termijncontract bij de detacheerder en niet meer dan een vage belofte over indiensttreding bij de klant. Pas als de overeenkomst daarvoor is getekend, en zwart op wit staat dat er geen proeftijd van toepassing is, heb je een inkomen dat kan worden meegeteld.
En zelfs dan doen ze lastig. Ik had een vast contract bij afsluiten. Een inkomen dat enkele dagen voor ingaan van de looptijd iets omhoog zou gaan. Stond allemaal zwart op wit. Man, als je eens zou weten hoe lastig ze daarover gedaan hebben. Geloof dat ik 4x nieuw, ander bewijs heb moeten aanleveren dat dit het nieuwe salaris zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe kun je dat op 4 manieren bewijzen? Een brief met een salarisaanzegging zou voldoende moeten zijn :)

Maar ze schijnen inderdaad wat moeilijker te zijn (binnen de grenzen van op papier ongewijzigde regels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:43:
Hoe kun je dat op 4 manieren bewijzen? Een brief met een salarisaanzegging zou voldoende moeten zijn :)

Maar ze schijnen inderdaad wat moeilijker te zijn (binnen de grenzen van op papier ongewijzigde regels).
Die sector draait compleet om papiertjes stempelen in processen die ontzettend star zijn ingericht. Alles wat net maar een beetje anders is dan normaal is direct een risico en word direct afgewezen. De mensen zelf begrijpen het vaak prima en willen ook wel, maar kunnen niks binnen de opgelegde processen zonder allerlei andere processen te doorlopen.

Zelf heb ik ook zo iets gehad, toen ik mijn huis ging huren had ik een maand daarvoor een forse salarisverhoging gehad. Met als gevolg dat van de laatste 3 salarisstroken die ik moest aanleveren er twee nog het oude salaris hadden en alleen de laatste het nieuwe salaris (en een werkgeversverklaring die ook het nieuwe salaris aangaf). Dat was ook echt een heel gedoe voordat dat door de administratieve machine heen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 19:05
Het valt mij op dat recruiters zich ineens 'verbinder' noemen; ik neem aan om van de slechte naam af te komen. Nu zit ik niet zoveel op LinkedIn te kijken, dus misschien speelt dat al een tijdje.

[ Voor 14% gewijzigd door vickypollard op 31-08-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Haha, ja, dat verbinder inderdaad. Ik zie er af en toe een geliked worden (ga geen namen noemen). "Ik ben geen recruiter. Ik verbind mens en bedrijf en vraag alleen een vergoeding bij succes". Dat is ongeveer de definitie van een recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
SierraPapa schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:14:
vraag alleen een vergoeding bij succes".
Ja, en de no-cure-no-pay zijn over het algemeen de ergste soort hagel-schietende cowboys. Maar het is volgens mij wel redelijk nieuw, eerst waren ze allemaal een [random-tech-buzzword-here]-consultant. Wat nog extra bijdroeg aan de functietitel inflatie waardoor nu iedereen die dingen bij elkaar klikt in wordpress een Senior Wordpress Engineer Consultant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Jogai schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

als iemand ieder jaar gaat hoppen kan dat ook iets zeggen over de persoon.
We moeten niet vergeten dat sommige mensen een gigantische plaat voor hun gezicht hebben zitten en overtuigd zijn van hun eigen kunnen. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35

defiant

Moderator General Chat
vickypollard schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:59:
Het valt mij op dat recruiters zich ineens 'verbinder' noemen; ik neem aan om van de slechte naam af te komen. Nu zit ik niet zoveel op LinkedIn te kijken, dus misschien speelt dat al een tijdje.
Dan kan de term "verkeerd verbonden" ook weer van stal :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
demonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:56:
[...]
We moeten niet vergeten dat sommige mensen een gigantische plaat voor hun gezicht hebben zitten en overtuigd zijn van hun eigen kunnen. :X
En als je nooit meer dan een beoordelingsronde binnen een bedrijf uitzit dan vraag ik me ook wel af hoe het met je persoonlijke groei zit. Ieder jaar een nieuwe baan betekent ook dat je gerust een derde van je carrière hebt besteed aan inwerkprogramma's doorlopen en up-to-speed komen. Daarbij duurt de meeste bedrijven toch wel minstens een jaar voordat je echt een impact kan hebben op strategische beslissingen en leaderschip in je vakgebied kan nemen. Al zie ik mensen die 5 keer 1 jaar bij een bedrijf hebben gewerkt dan ga ik er wel een beetje vanuit dat ze 5x 1 jaar ervaring hebben en geen 5 jaar ervaring. Zeker als er niet echt een stijgende lijn in functies zit maar van bureau naar bureau of detacheerder naar detacheerder wordt gehopt in praktisch dezelfde functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
SierraPapa schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:14:
Haha, ja, dat verbinder inderdaad. Ik zie er af en toe een geliked worden (ga geen namen noemen). "Ik ben geen recruiter. Ik verbind mens en bedrijf en vraag alleen een vergoeding bij succes". Dat is ongeveer de definitie van een recruiter.
Gevalletje ik ben geen schoonmaakster, ik ben interieurverzorgster? :+ Tsja...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaiberia
demonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Dat ZZP beter bij deze persoon past?

Meh, zegt het iets over de werknemer, de werkgever(s) of de arbeidsmarkt in het geheel? Zou vooral niet te veel blindstaren op de "jobhop shaming" cultuur en eerder kijken naar waarom men vertrekt. Is en blijft een zakelijk verband.

Als je loyaliteit wil, moet je het ook belonen. Dit is gewoon de ironie van het hele spel: werkgevers nemen een risico op verloop in de hoop dat een paar sukkels jaren lang voor te laag inkomen blijven en de kosten van recruitment en on-boarding niet de pan uitschieten. Zeer zwart-wit neerzetten "je hebt X maanden nodig voor je effectief bent" of "je leert niet genoeg van grote projecten", alsof het de absolute waarheid is (de waarheid is een stuk grijzer).

Maar shaming werkt makkelijker en houdt de baas geld over. Intra-class heksenjachten houden is gratis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
vickypollard schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:59:
"Verbinder" is toch juist met zijn 70 jaar met pensioen gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

t_captain schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

"Verbinder" is toch juist met zijn 70 jaar met pensioen gegaan?
Misschien dat er nu een strijd om de troon is losgebarsten 8)7

In other news:
Ik solliciteer bij bedrijf als backend developer. Ik heb alle gevraagde techieken op mijn CV staan. Ik wordt afgewezen. Reden afwijzing: te weinig ervaring met gevraagde techieken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RickvdL_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik heb hier pas nog een leuke ervaring mee gehad, een verhaal waar een staartje aan zit.
Een collega bij ons had op LinkedIn ingesteld staan dat hij open stond voor aanbod, dus een recruiter had hem benaderd en zo is hij bij een andere baan terecht gekomen. Niks mis mee op zich natuurlijk, alleen nog geen week na zijn vertrek worden we door dezelfde recruiter benaderd of we nog mensen nodig hadden.
In eerste instanties waren we helemaal niet op zoek naar nieuwe mensen, ook hadden we geen lopende vacature uitstaan, dus erg toevallig dat hij ons dat een week erna benaderd.

Na het aanleveren van een eerste sollicitant is de recruiter in kwestie even apart genomen om even de normen en waarden van het samenwerken door te nemen. Hieruit volgde een afspraak waarin stond dat wij als klant niet meer zomaar benaderd zouden worden.
Moreel gezien het natuurlijk een beetje fout om eerst mensen weg te halen bij een bedrijf en dan vervolgens weer nieuwe mensen aanleveren omdat we onderbezet zijn. Te vergelijken met concurrentiebeding. Er wordt niet verboden om onze (oud)collega's te recruiten, maar het initiatief moet bij de collega vandaan komen, niet bij de recruiter.

We merken dat de maanden erop niet aan die afspraak gehouden wordt en met een excuus dat andere collega's dit deden meenden ze er niks aan te kunnen doen, maar er zou meer rekening mee gehouden worden in het vervolg.

Dit was de achtergrond informatie, nu komt het leuke:
Ik heb op LinkedIn de optie voor interesse in recruiters uit staan, maar ben nog bezig met een deeltijdstudie, het 4e jaar inmiddels. Oftewel, je hebt elke week minimaal 2 recruiters in je Inbox die vragen wat je na je studie gaat doen. Ook weer van het desbetreffende bedrijf.

Een recruiter stuurt mij een berichtje of ik interesse heb in een nieuwe uitdaging, ik reageer hier het volgende op:

"Hey [recruiter],
Leuk dat je even een berichtje stuurt, maar tenzij dit om een eenmalige klus gaat waarbij geen vertrek bij de huidige werkgever van toepassing is, is dit volgens mij niet helemaal de bedoeling.
Wij zijn relaties van jullie en het is niet de bedoeling dat jullie bij ons mensen proberen te werven. Dit is al vaker aangegeven.
Met vriendelijke groet,"

Waarop de desbetreffende recruiter reageert:

"Hey Rick,
Het is niet mijn intentie om je weg te halen bij [het bedrijf waar ik werk]. Wij hebben inderdaad een samenwerkingsverband. Het is daarom ook echt niet dat ik jou wil weg lokken van hun. Was meer benieuwd of jij toe bent aan een vervolgstap, maar om zo te zien zit je nog goed op je plek! Erg goed om dat te horen.
Fijne dag gewenst."

Oftewel, hij wilde me wel weg hebben bij mijn huidige werkgever. Wat moet je nou met dit soort mensen, geef gewoon toe dat je fout zat. ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Contractueel bij de volgende die jullie nemen een passage opstellen dat zij geen fee krijgen als ze nog iemand zelf wegsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:32:
Contractueel bij de volgende die jullie nemen een passage opstellen dat zij geen fee krijgen als ze nog iemand zelf wegsnoepen.
Dat, als twee bedrijven een afspraak maken maar geen contract tekenen dan is er geen afspraak, hooguit een intentie van de personen die er werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Kaiberia schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Meh, zegt het iets over de werknemer, de werkgever(s) of de arbeidsmarkt in het geheel? Zou vooral niet te veel blindstaren op de "jobhop shaming" cultuur en eerder kijken naar waarom men vertrekt. Is en blijft een zakelijk verband.

[....]

Maar shaming werkt makkelijker en houdt de baas geld over. Intra-class heksenjachten houden is gratis.
als iemand iedere keer precies 1 jaar volhoud. dan is Dat gewoon verdacht.
Dat heeft niks met shaming te maken!
En dat kan 1,2 misschien wel 3x voor komen. Daarna is het eerder de persoon het probleem dan de werkgevers.

Als men niet goed op hun plek zit, dan zorg je er toch juist voor dat het bij de volgende plek beter voor elkaar is. :?
Als ik vind dat mijn werkgever te weinig betaald, dan ga ik zeker niet naar een bedrijf waar ik nog minder betaald krijg. is geen rocket science 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:02:
Vandaag ontving ik de volgende reactie op mijn mail waarin ik aangaf dat we bezig zijn met dat recruiter-vrije platform waar we eerder over gesproken hebben.

[Afbeelding]

Ik denk dat deze reactie een redelijk beeld geeft van het vertrouwen in recruiters. Zelfs wanneer ze het goed bedoelen dan krijgen ze vaak nog niet eens de kans door het negatieve imago dat ze hebben. En ik kan het de beste man ook niet kwalijk nemen. Hij is vast ook niet de enige die er zo over denkt.

Ik hoop maar dat de meeste van deze mensen van mening gaan veranderen wanneer we straks live gaan en ze zien dat we echt zonder dubbele agenda alle bedrijven die met .NET werken gratis openbaar maken en ze deze bedrijven dan zelf kunnen benaderen.
Des te meer reden voor een alfa of beta test door ons "moeilijke" ITers met een hoge zuurheidsgraad ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
demonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:28:
[...]
als iemand iedere keer precies 1 jaar volhoud. dan is Dat gewoon verdacht.
Dat heeft niks met shaming te maken!
En dat kan 1,2 misschien wel 3x voor komen. Daarna is het eerder de persoon het probleem dan de werkgevers.
Het is shaming wanneer je er te hard op focust. Kijk naar de prestaties van deze persoon en neem het in acht dat er een hoog risico is dat deze persoon er na een jaar niet meer is, of vraag waarom. Gebruik het indien mogelijk in je voordeel. Ik vind het verdachter dat we als maatschappij zo hard de focus leggen op het schaamtecultuur rondom jobhoppers, in plaats van hun kwaliteiten te gebruiken. Als ze geen werk leveren, wordt dit in het proces wel duidelijk. Maar ik ga in de rest van m'n verhaal uit dat het job-hoppers zijn omdat ze winst maximaliseren, niet omdat ze uit het bedrijf zijn gekickt na een jaar en geen andere keus hebben.

Anderzijds, de "goede job-hoppers" krijgen op de een of andere manier toch steeds betere banen, beter betaald, betere voorwaarden, en krijgen stimulatie van meerdere projecten. Beter een paar nieuwe, grote projecten, dan 3 jaar bugfixen op een legacy cookie-cutter CRUD project. Als ze een beetje talent hebben, krijgen ze sneller kennis dan de plakkers, welke je kan gebruiken om je diensten verder te brengen. Ze optimaliseren slechts in de banden die werkgevers vastzetten.

De grootste grap is dat wij deze mensen moeten veroordelen zodat ze "in stand blijven". Dat is de taak van de werkgever, HR en de interviewer(s), die worden ervoor betaald. Mij boeit alleen of je goed werk levert en niet in de weg zit, niet hoe je CV eruit ziet.
Als men niet goed op hun plek zit, dan zorg je er toch juist voor dat het bij de volgende plek beter voor elkaar is. :?
Los van het geld, je weet letterlijk nooit of de plek echt zo goed bij je past als je denkt. Het bedrijf verkoopt zichzelf als A, maar blijkt B. Jij verkoopt je als C, maar blijkt D. Iedereen doet zich net iets anders voor dan je daadwerkelijk bent. Het kan prima zijn dat je de eerste paar maanden in een "honeymoon" periode zit, en eruit komt en denkt 'hm, toch niet zo geweldig'. En dan mag je kiezen, ga je vroegtijdig weg, of zit je het jaar uit wegens risico op een slechte label of een schuldgevoel?

Misschien moeten we van elk bedrijf fatsoenlijk de verloop documenteren en eisen dat ze dit online zetten? Misschien wat meer activiteit op Glassdoor? Waarom doen we dit niet? Misschien omdat.. het moreel nogal achterbaks is en bedrijven grote reputatieschade kan leveren? Waarom moeten werknemers dan wel dit risico lopen?
Als ik vind dat mijn werkgever te weinig betaald, dan ga ik zeker niet naar een bedrijf waar ik nog minder betaald krijg. is geen rocket science 8)7
No kidding. Ik redeneer ook zeker niet uit die context, juist het tegenovergestelde. Geen rocket science, maar een psychologisch en politiek spel. Dat werkt twee kanten op. Play stupid games, win stupid prizes.

Ik zal het verhaal omkeren. Waarom zou iemand, geliefd bij de werkgever, ieder jaar, als nog door het verachterlijke recruitmentproces gaan? Omdat de voordelen schijnbaar toch opwegen tegen de interviews, de whiteboarding, de tijd die je erin steekt, het risico dat je zonder baan komt te zitten, het risico dat je CV uiteindelijk slechter is, etc.

Het is maar hoe je het bekijkt. Don't hate the player, hate the game.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Eens met @Kaiberia waarom jobhoppen (de naam alleen al...) shamen?

Ik ben toevallig ook 3 keer binnen 1.5 jaar vertrokken.

1. Bedrijf sloot vestiging en vertrok naar Amsterdam. Was voor mij geen optie qua reizen en geen tegemoetkoming

2. Dan de detachering in, twee opdrachten gedaan daarna op de bank en 'moest' maar op alle opdrachten reageren en verkopen als ik maar van die bank afkwam. Toedeloe!

3. Grote multinational welke hard groeide, te hard. IT manager werd ontslagen, externe consultants moesten ook weg en het interne personeel moest het gaan doen. Medewerkers vielen om met bosjes, het werk was te veel en teweinig mensen.

Nu zit ik bij een andere organisatie, en helaas speelt hier het verhaal dat beloftes op papier niet waar gemaakt worden voor wat betreft salaris. Functie moet ineens opnieuw gewaardeerd worden, kan nu niet anders komen er scheve ogen, corona en onzekerheid (deze organisatie heeft geen last van corona want staan aan de frontlinie). Een boel complimenten over mijn inzet en kennis maar puntje bij paaltje kan ik aan het bureau staan wat ik wil, er gebeurt niks.

Dus ? Ik zit mijn tijd nog even uit en dan vertrek ik weer. Zonde, want heb het naar mijn zin maar om nu al aan mijn salarisplafond te zitten midden 30... niet echt motiverend. En afspraak is gewoon afspraak.

En zo zullen er veel meer mensen zijn, moeten die dan maar geshamed worden omdat ze weigeren 5 jaar bij een bagger werkgever te blijven wat je op voorhand niet kunt weten ? Zodat dit 'mooier' op een CV staat en ondertussen raak je uitgeblust en wellicht wat verbitterd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Kaiberia schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:23:
[...]

Ho even, ik zet expliciet "extreme kant" in m'n verhaal. Dan hoop ik dat men het niet interpreteert als zwart-wit. Dat het niet zwart-wit is, is hopelijk wel duidelijk.

[...]

Dat zou je verbazen, en is naar mijn mening erg oer-Hollands "kan niet" manier van denken.

[...]

Dit klinkt leuk in de theorie, maar in de praktijk zie ik het veelal ook anders uitpakken. Enerzijds omdat ik extroverte mensen de teamcultuur zie domineren, waardoor er al snel een neiging gaat naar "gezellig doen" en samen dingen doen, of met een beter woord, "small talk". Omdat de extrovert veelal niet doorheeft dat niet iedereen hier zin in heeft, laat staan dat het zelfs schadelijk kan zijn. Anderzijds omdat het ideaal van "de beschermende extrovert" hier wordt weergegeven, welke ik in de praktijk bijna nooit zie en vrijwel hetzelfde verhaal is als de "perfecte manager": een leuk streven, maar zie het eerst maar eens waar te maken.

Om het kort te houden: de cultuur is veelvoudig in het voordeel van de extroverten, en er wordt weinig gedacht aan de introverten, soms tot het punt dat je negatief wordt gelabeld. En elke push, zie ook deze discussie, wordt hard bevochten met een "kan niet" mentaliteit. Sterker nog, het wordt zowat alleen maar erger. Zie de kantoortuinen, de uitvoering van Scrum, de bedrijfsculturen, de teamuitjes, etc etc. Terwijl theorie, praktijk en onderzoek al hebben bewezen dat het wel kan en voor beide partijen beter kan zijn.

[...]

Door ze goed te belonen en voldoenend werk te geven. Vat het niet aggressief op, maar deze mentaliteit komt erg over alsof je peuters aan het babysitten bent. Aan het eind van de dag ben ik gebonden aan een contract, zijn er deadlines en eisen. Daar heb ik geen micromanager voor nodig om elke dag aan te vertellen wat ik heb gedaan, dat kan die herleiden in de diensten die we gebruiken. De leerkrachten zaten ook niet in m'n nek te hijgen, dat deden ze pas als er iemand dreigde het vak niet te halen. Wellicht dat dat voor anderen anders is, maar dat betekent niet dat alles een spijker is en je alleen een hamer nodig hebt.

Nu zien we eindelijk eens een goede duw de andere kant op, omdat zoals @P.Mouse aangeeft, er nu geen andere optie is, en de resultaten lang niet zo slecht zijn als menig micromanager voorspelde. Wat we wel zien is dat men andere behoeftes heeft. Een deel van de populatie voelt zich zonder het kantoor hopeloos, en een deel voelt eindelijk geen opkomende burn-out. Laat HR daar eens op spelen i.p.v. dit continu doordrammen van de bedrijfscultuur en "thuiswerken is een pre dus krijg je verder niks".
Ik kan me niet zo goed meekomen met het extraverte vs introverte.
Ik ken namelijk genoeg extraverte mensen die het ook helemaal niets vinden en vice versa.
Als ik er een soort van algemene uitspraak over moet doen, is het misschien eerder creatieve/vernieuwende types vs mensen die het allemaal maar zo willen houden "omdat het het zo hoort"

Wat dat betreft zit het hele plannen en bedrijfsleven heel raar in elkaar.
Dat hele strak op tijd komen stamt namelijk nog sterk af van een kleine 100 jaar geleden, toen in Nederland nog heel erg veel productie werd gedaan.
Je kunt je voorstellen dat wanneer Pietje de boutjes doet en Jantje de moertjes, het een beetje vervelend is als Jantje veel later binnenkomt, omdat Pietje dan niet verder kan.
Zulke productie gebeurt al decennia niet meer in Nederland en is daarnaast ook niet echt slim.
Als Pietje of Jantje namelijk ziek wordt, heb je direct een serieus probleem in je planning.
Toch hanteren veel bedrijven nog wel deze cultuur en structuur.

Ik heb zelf productieprocessen gedraaid en tot op zeker hoogte zit er nog wel een (hele) kleine kern van waarheid in. Wanner mensen in bv assemblage teveel andere tijden gaan doen, loopt het ook niet altijd even handig, maar het hoeft allemaal veel minder strikt dan veel mensen denken.
Dat is gewoon simpel even in een Excel sheetje uit te rekenen.

In andere, vooral creatieve omgevingen, werkt dit strakke juist heel erg averechts (R&D noem ik ook creatief).
Ik heb heel veel ontwikkeling gedaan in het verleden, en je hebt gewoon soms even de tijd nodig om je hersenen even wat lucht te geven.
Eerder weggaan, later beginnen of even een rondje buiten lopen is dan ineens veel efficiënter dan dagen lang door modderen met het risico meer fouten te maken.
Dat is overigens niet enkel mijn ervaring, maar daar zijn behoorlijk veel wetenschappelijke studies over gedaan.

Helaas focussen veel werkgevers nog steeds enkel op korte termijn (dit software pakket is te duur), maar zelden op langere termijn (de weg om de software te leren is veel makkelijker en dus sneller).

Wat betreft nieuw werk vinden en "job hoppen" is het altijd maar een rare cirkel.
ik kom best veel bedrijven tegen die graag willen dat mensen in de buurt wonen, maar om in de buurt te komen wonen (als dat al lukt!!!!), moet je eerst een huis vinden.
Waar ze volgens weer gaan vragen naar je huidig inkomen :X |:(
Buiten het feit dat de vinden van een beetje huis tegenwoordig echt onbegonnen werk lijkt te zijn, is dit spelletje nog prima te spelen met een huurhuis (ik verzin wel een onzin contract), maar met een koopwoning is dat een stuk lastiger helaas :(

Beste advies wat ik zelf kan geven, is vooral niet teveel te kijken naar secundaire voorwaarden en loon.
Laatst iemand gehad die begon te pronken met een telefoon en iPad van de zaak 8)7, alsof je die van dat salaris niet zelf kunt kopen.
Uiteraard moeten dingen niet helemaal uit de pas gaan lopen qua financiën, maar liever wat euro's minder dan een bagger baan waar een grafsfeer heerst.
Dat laatste 2 keer meegemaakt, nooit meer, dan ga ik liever nog kranten rondbrengen (NOFI trouwens, niks mis mee!)
Sterker nog, de sfeer was nog minder gezellig dan een begrafenis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
P.Mouse schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:57:
[...]

Laatst iemand gehad die begon te pronken met een telefoon en iPad van de zaak 8)7, alsof je die van dat salaris niet zelf kunt kopen.
Ik snap sowieso niet waarom zaken als tablets, telefoons en laptops als leuke arbeidsvoorwaarden worden gezien. Dat zijn uiteindelijk gewoon stukken gereedschap die je vooral de mogelijkheid bieden om nog beter bereikbaar te zijn voor je werkgever. (goed, en bij sommige werkgevers de mogelijkheid bieden om beter tijd- en plaatsonafhankelijk je werk te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
P.Mouse schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:57:
[...]

Ik kan me niet zo goed meekomen met het extraverte vs introverte.
Ik ken namelijk genoeg extraverte mensen die het ook helemaal niets vinden en vice versa.
Als ik er een soort van algemene uitspraak over moet doen, is het misschien eerder creatieve/vernieuwende types vs mensen die het allemaal maar zo willen houden "omdat het het zo hoort"
Klopt, had het expres iets extreem gezet met de achterliggende gedachte dat alles grijzer is. Die hele discussie hier voeren zijn we 10 pagina's verder en gaat te off-topic. Bottom-line is, ik denk dat het hele bedrijfscultuur / open kantoor / whatever iets te veel blindstaart op een kleine menigte extreem specifieke personen die de cultuur aanstuurt, wat alles op de arbeidsmarkt aantast en als bij-effect heeft dat de meer introverte personen sneller uitgelicht worden als "fout". Beetje hetzelfde als de "hustle" cultuur die je op LinkedIn ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Kaiberia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:20:
Beetje hetzelfde als de "hustle" cultuur die je op LinkedIn ziet.
Over LinkedIn gesproken. Meer mensen in de Randstad die hun werklocatie plaatsspecifiek hadden staan en van LinkedIn een bericht gekregen hebben dat ze het gaan veranderen naar Randstad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:02:
[...]
Over LinkedIn gesproken. Meer mensen in de Randstad die hun werklocatie plaatsspecifiek hadden staan en van LinkedIn een bericht gekregen hebben dat ze het gaan veranderen naar Randstad?
Ja. Alleen heb ik hem ook al weer vaak zat terug veranderd omdat linkedin dat voorstelde :? Volgens mij is het een beta ofzo waarbij de selectie van de testusers niet helemaal lekker verloopt. En dan heb je natuurlijk nog die bug dat die hem soms naar engels wil zetten als je net een engels profiel hebt betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RagingPenguin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:05:
[...]

Ja. Alleen heb ik hem ook al weer vaak zat terug veranderd omdat linkedin dat voorstelde :? Volgens mij is het een beta ofzo waarbij de selectie van de testusers niet helemaal lekker verloopt. En dan heb je natuurlijk nog die bug dat die hem soms naar engels wil zetten als je net een engels profiel hebt betekenen.
Engels en Nederlands wisselt bij mij permanent. Heb mijn profiel dan ook in 2 talen ingevoerd. Locatie staat dus nog steeds op "plaats"-area, maar zou LI gaan veranderen naar Randstad-area... Nog niet gebeurt. 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaiberia
Verwijderd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:42:
[...]

Die zit ook in de planning :)
Althans, het bedrijf waar we het platform mee ontwikkeling vroeg nog of ik wellicht developers zou kennen die het platform van te voren willen testen. Hij had het over minimaal 10 mensen en gezien we nu al ruim 1.000 .Net developers hebben die dit project zijn gaan volgen verwacht ik dat dit geen probleem zou moeten zijn.
1001.

Ben wel benieuwd, enige "yellow flag" is dat je verkoopt wat voor velen een pipe dream is. Dan vraag ik me wel af of ik het product wordt of niet. Maar dat zien we pas wanneer het live staat, anders moet je hier je secret sauce verklappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Ik moet weer even ventileren van mijn kant hoor.

Man man man, het lijkt wel alsof je een CV tegenwoordig niet alleen helemaal moet voorkauwen, maar ook exact de juiste benamingen moet hanteren.
Even de beschrijving lezen en begrijpen zit er blijkbaar niet meer bij en de link kunnen leggen dat je dus meerdere talenten en disciplines hebt al helemaal niet.
Of dat je door bepaald werk ook per definitie direct bepaalde skills hebt.
Feit dat mensen meerdere petten kunnen hebben kan blijkbaar ook niet.
Eens een slager voor altijd een slager :X

Beetje triest dat hokjes denken, bah
Geloof liever in mogelijkheden.

Ik dacht dat dit vooral van vroeger was en het leek een aantal jaar ook beter te worden, maar ik heb zelf het idee dat het sinds een jaar of twee weer helemaal aan het terugkomen is?

[ Voor 7% gewijzigd door P.Mouse op 01-09-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hmmm, ik ben nog niet anders tegen gekomen. Net als je CV gaan lezen als je er al bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:32:
Net als je CV gaan lezen als je er al bent.
Herkenbaar, en probeer dan je irritaties maar eens te onderdrukken als je net 1,5 uur gereisd heb voor zo'n pipo :+ .

Een tijdje terug had ik als LinkedIn profieltitel 'Ex iOS app-developer met andere ambities'. Dat leek mij enigszins duidelijke taal, waarmee ik hoopte ook voldoende duidelijk te zijn naar recruiters. Vervolgens werd ik belaagd door allerlei hoofdenjagers uit den vreemde. Blijkbaar betekent 'ex' in bepaalde contreien zoiets als 'extraordinary' }:O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
anboni schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:17:
[...]

Ik snap sowieso niet waarom zaken als tablets, telefoons en laptops als leuke arbeidsvoorwaarden worden gezien. Dat zijn uiteindelijk gewoon stukken gereedschap die je vooral de mogelijkheid bieden om nog beter bereikbaar te zijn voor je werkgever. (goed, en bij sommige werkgevers de mogelijkheid bieden om beter tijd- en plaatsonafhankelijk je werk te doen)
Bij welke functies kom je dat nog tegen? Dat waren in de vorige eeuw de populaire lokkertjes, net als sollicitatiegesprekken in een autoshowroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaiberia
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:32:
Hmmm, ik ben nog niet anders tegen gekomen. Net als je CV gaan lezen als je er al bent.
En in dezelfde zin "dus, hoeveel weet je van ons bedrijf?" met de verwachting dat je heel de dag ervoor hebt zitten blokken voor een trivia quiz. Inclusief de rare feiten die je alleen kan vinden door de achterhoeken van hun slecht te navigeren site te bekijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Kaiberia op 01-09-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Kaiberia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:48:
[...]

En in dezelfde zin "dus, hoeveel weet je van ons bedrijf?" met de verwachting dat je heel de dag ervoor hebt zitten blokken voor een trivia quiz. Inclusief de rare feiten die je alleen kan vinden door de achterhoeken van hun slecht te navigeren site te bekijken.
Ik ben serieus ooit eens afgewezen met dat min of meer als een reden.
Ze vroegen wat ik van het bedrijf wist en blijkbaar had ik het niet helemaal begrepen.
Nouja kan gebeuren, al helemaal in een zeer specifieke niche.

Zoals ik al zei, blijkbaar in iemands talenten geloven is er niet meer bij.
Je moet tegenwoordig foutloos alles zijn, en dan ook nog jong met 30 jaar ervaring en alle diploma's op zak hebben. 8)7
Om vervolgens totaal niet te begrijpen dat de business als dikke stront loopt omdat niemand echt van wanten weet.

Ik zit meer in de elektronica wereld, hoe vaak je wel niet de woorden FPGA en (HF) PCB design in een vraag krijgt. OMG
Beide expertises zijn zo specialistisch en complex dat het fysiek bijna onmogelijk is om beiden echt goed te beheersen op kwaliteitsniveau.

[ Voor 5% gewijzigd door P.Mouse op 01-09-2020 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
P.Mouse schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:59:
[...]

Ik ben serieus ooit eens afgewezen met dat min of meer als een reden.
Ze vroegen wat ik van het bedrijf wist en blijkbaar had ik het niet helemaal begrepen.
Nouja kan gebeuren, al helemaal in een zeer specifieke niche.

Zoals ik al zei, blijkbaar in iemands talenten geloven is er niet meer bij.
Je moet tegenwoordig foutloos alles zijn, en dan ook nog jong met 30 jaar ervaring en alle diploma's op zak hebben. 8)7

Ik zit meer in de elektronica wereld, hoe vaak je wel niet de woorden FPGA en (HF) PCB design in een vraag krijgt. OMG
Beide expertises zijn zo specialistisch en complex dat het fysiek bijna onmogelijk is om beiden echt goed te beheersen op kwaliteitsniveau.
Dat hebben wij software developers ook hoor. Als je ook maar iets met web development doet dan word je direct geacht een expert te zijn met databases, backend development, JavaScript met alle SPA frameworks, html en css voor styling, cloud computing, devops, etc, etc. Want 'full-stack' is modern :X

Echt niemand kent al die dingen allemaal op expert niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaiberia
@P.Mouse zo'n ervaring had ik ook. Ging om een bedrijf dat in opdracht van een ander grote instantie iets produceerde. Eerste gesprek geweldig. Tweede gesprek moest ik ineens super enthousiast alles weten van de opdrachtgever. Dit waren twee instanties die nogal wat baat hadden bij geheimhouding, niet echt een baan waar je makkelijk kan inlezen wat voor software ze hebben of wat het doet, dus bij uitstek ook niet makkelijk om enthousiast over te worden.

Paar weken geen reactie, maar krijg van de tussenpartij (recruitmentbedrijf) wel ineens te horen dat er een andere baan mogelijk was, zonder feedback te geven waarom er niks meer kwam. Zie het maar als een "bullet dodged" scenario, maar lekker asociaal en van een kant weer. "Verkoop je ziel aan ons met een glimlach en doe er een dansje bij", nee bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
RagingPenguin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:04:
[...]

Dat hebben wij software developers ook hoor. Als je ook maar iets met web development doet dan word je direct geacht een expert te zijn met databases, backend development, JavaScript met alle SPA frameworks, html en css voor styling, cloud computing, devops, etc, etc. Want 'full-stack' is modern :X

Echt niemand kent al die dingen allemaal op expert niveau.
hahaha!

Ojha, nog vergeten dan, embedded elektronica en programmeerwerk algemeen.
Want microcontrollers zijn helemaal de toekomst, dus je moet ook wel C++ kunnen!
(en dan ook nog even alles begrijpen van IO en schrijven van drivers ed 8)7 )

Maar, als je vervolgens dan weer zegt dat je professionele ervaring hebt in het aanleggen en onderhouden van kleine en middelgrote netwerken zitten ze je aan te kijken alsof je niet goed wijs bent.
Dat kan nooit! |:( :X

[ Voor 4% gewijzigd door P.Mouse op 01-09-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Kaiberia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:09:
@P.Mouse zo'n ervaring had ik ook. Ging om een bedrijf dat in opdracht van een ander grote instantie iets produceerde. Eerste gesprek geweldig. Tweede gesprek moest ik ineens super enthousiast alles weten van de opdrachtgever. Dit waren twee instanties die nogal wat baat hadden bij geheimhouding, niet echt een baan waar je makkelijk kan inlezen wat voor software ze hebben of wat het doet, dus bij uitstek ook niet makkelijk om enthousiast over te worden.

Paar weken geen reactie, maar krijg van de tussenpartij (recruitmentbedrijf) wel ineens te horen dat er een andere baan mogelijk was, zonder feedback te geven waarom er niks meer kwam. Zie het maar als een "bullet dodged" scenario, maar lekker asociaal en van een kant weer. "Verkoop je ziel aan ons met een glimlach en doe er een dansje bij", nee bedankt.
Ja, helaas is het voor mij nu wel een beetje kiezen of delen. ;(
Door bepaalde omstandigheden in combinatie met een wereldwijde crisis, zit ik nu ineens met wel een zeer afgeslankte bankrekening :( (dat is een understatement).

Maar 5 dagen in de week bij zulke pipos zitten trek ik ook niet langer dan 3-6 maanden.
(ik vind 5 dagen sowieso al teveel)
Niet zoveel zin om weer met burn/bore-out klachten te gaan zitten.
Paar jaar geleden gehad, en dat was niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Omg, tegenwoordig moet je voor elke middelmatige functie per se MBO-4 hebben en hoger minimaal HBO diploma hebben. Dan heb ik het nog niet over bepaalde bedrijven waar je in welke functie dan ook minimaal een bachelor op zak moet hebben.

Situatie: jarenlange klantenservice ervaring.
Ja, deze werkgever wil heel specifiek kandidaten met een MBO-4 diploma ongeacht je werkervaring.
Dan niet. Blijf ik wel lekker in de ww.
Niet dat ik dat echt wil, maar gezien Covid-19 verwacht ik niet een fatsoenlijke baan in mijn vakgebied te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
PcDealer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:28:
Omg, tegenwoordig moet je voor elke middelmatige functie per se MBO-4 hebben en hoger minimaal HBO diploma hebben. Dan heb ik het nog niet over bepaalde bedrijven waar je in welke functie dan ook minimaal een bachelor op zak moet hebben.

[...]

Niet dat ik dat echt wil, maar gezien Covid-19 verwacht ik niet een fatsoenlijke baan in mijn vakgebied te krijgen.
Die heb ik precies andersom... Ik ben begonnen in een MBO/MBO+ functie als HBOer. Dat zou leerzaam zijn en ze noemde het MBO/HBO. Na een half jaar verveelde ik mij stierlijk, het was alleen maar meters maken zonder echte uitdaging. Maar steevast, alles dat je tegen komt momenteel, MBO/HBO. Alternatief is HBO/WO medior met 10 jaar ervaring. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:13:
[...]
Die heb ik precies andersom... Ik ben begonnen in een MBO/MBO+ functie als HBOer. Dat zou leerzaam zijn en ze noemde het MBO/HBO. Na een half jaar verveelde ik mij stierlijk, het was alleen maar meters maken zonder echte uitdaging. Maar steevast, alles dat je tegen komt momenteel, MBO/HBO. Alternatief is HBO/WO medior met 10 jaar ervaring. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. :?
Ik heb het al een keer uit proberen te zoeken, maar ik kom er nog niet uit. Ik ben namelijk 2x MCTS (later omgezet naar MCP) gecertificeerd. Nu nog een onderbouwing voor onder welk niveau het valt: https://www.nlqf.nl/nlqf-voor-werknemers.

EQF levels: https://eur-lex.europa.eu...15(01)&from=EN#d1e32-22-1.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 01-09-2020 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaiberia
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:13:
[...]
Hetzelfde verhaal hier. Functie is "WO bachelor" niveau. Na een paar maanden eigenlijk niks meer geleerd. Eerlijk geschaald was de functie hooguit HBO niveau, misschien zelfs MBO niveau voor een medior/senior i.p.v. junior.

Men onderschat graag wat iemand kan, en overschatten graag hoe moeilijk hun functie is. De meeste tools zijn toch echt ontworpen om binnen een week te leren, niet een jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P.Mouse
Als ik zo de verhalen lees, zou ik bijna een tweakers bedrijfje gaan beginnen met de mensen hier.
Zo te zien en horen zit er genoeg potentie in, vooral van mensen die heel wat willen.
Vooral VOORUIT willen. Nu nog een project/product bedenken en een budget vinden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door P.Mouse op 01-09-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Gethijsem schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:43:
[...]

Bij welke functies kom je dat nog tegen? Dat waren in de vorige eeuw de populaire lokkertjes, net als sollicitatiegesprekken in een autoshowroom.
Bij systeem of netwerkbeheer functies. Meerdere zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
P.Mouse schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:06:
Als ik zo de verhalen lees, zou ik bijna een tweakers bedrijfje gaan beginnen met de mensen hier.
Zo te zien en horen zit er genoeg potentie in, vooral van mensen die heel wat willen.
Vooral VOORUIT willen. Nu nog een project/product bedenken en een budget vinden ;)
Je moet eens gaan praten met @Verwijderd... Die is ook in dit topic actief en heeft daar wel wat ervaring mee.
PcDealer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:18:
[...]

Ik heb het al een keer uit proberen te zoeken, maar ik kom er nog niet uit. Ik ben namelijk 2x MCTS (later omgezet naar MCP) gecertificeerd. Nu nog een onderbouwing voor onder welk niveau het valt: https://www.nlqf.nl/nlqf-voor-werknemers.

EQF levels: https://eur-lex.europa.eu...15(01)&from=EN#d1e32-22-1.
Kan je die vraag niet neerleggen bij de organisatie die je gecertificeerd heeft?
Kaiberia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:29:
Hetzelfde verhaal hier. Functie is "WO bachelor" niveau. Na een paar maanden eigenlijk niks meer geleerd. Eerlijk geschaald was de functie hooguit HBO niveau, misschien zelfs MBO niveau voor een medior/senior i.p.v. junior.

Men onderschat graag wat iemand kan, en overschatten graag hoe moeilijk hun functie is. De meeste tools zijn toch echt ontworpen om binnen een week te leren, niet een jaar.
Idem dus hier. Aangenomen als weet ik veel wat allemaal, zat uiteindelijk alleen maar productie te draaien en mij stierlijk te vervelen. Niet dat ik heel de dag niets deed, ik had het namelijk druk zat, maar het was geen uitdaging.

Dan krijg je van die opmerkingen dat je dan het proces of product moet verbeteren, maar daar heb je dan juist weer geen tijd voor, omdat je wel gewoon je werk moet doen. Het is niet dat je heel de dag zit duimen te draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 01-09-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:28:
[...]

Dan krijg je van die opmerkingen dat je dan het proces of product moet verbeteren, maar daar heb je dan juist weer geen tijd voor, omdat je wel gewoon je werk moet doen. Het is niet dat je heel de dag zit duimen te draaien.
Wou het je net vragen. Bonuspunten als je twee-drie lagen management boven je hebt die elke verandering tegenwerken en over de kleinste dingen zeuren. Een beetje fatsoenlijk programmeur is allergisch voor herhalend werk en overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:28:
[...]
Je moet eens gaan praten met @Verwijderd... Die is ook in dit topic actief en heeft daar wel wat ervaring mee.

[...]
Kan je die vraag niet neerleggen bij de organisatie die je gecertificeerd heeft?

[...]
Idem dus hier. Aangenomen als weet ik veel wat allemaal, zat uiteindelijk alleen maar productie te draaien en mij stierlijk te vervelen. Niet dat ik heel de dag niets deed, ik had het namelijk druk zat, maar het was geen uitdaging.
Altijd interessant, thanks! :)
Ik heb wel de ervaring, maar op het moment echt nul budget.
Dan wordt investeren enzo zo lastig helaas. :(
De stapel met potentiële serieuze ideeën hier valt bijna om.

En ja, het overwaarderen van banen en trouwens ook personeel is soms wel een beetje vreemd.
Bij voorkeur dan ook nog in combinatie van het onderwaarderen van het aantal uren en een REALISTISCHE planning. Ik heb vaak genoeg tussen mensen gezeten waarbij ik me serieus afvroeg bij welke pak melk ze hun master en PhD hebben gekregen (of opleiding in het algemeen).
Daar zit dus echt vrij weinig correlatie tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Kaiberia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:32:
[...]

Wou het je net vragen. Bonuspunten als je twee-drie lagen management boven je hebt die elke verandering tegenwerken en over de kleinste dingen zeuren. Een beetje fatsoenlijk programmeur is allergisch voor herhalend werk en overhead.
Ik ben geen programmeur, dus dat scheelt. Ik werk in een andere tak van techniek. ;) Wel eng dat we tegen dezelfde problemen aanlopen. :/
In het MKB heb ik niet zo veel lagen management, maar ze zijn er bij tijd en wijle niet minder bureaucratisch/langzaam om.
P.Mouse schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:34:
Altijd interessant, thanks! :)
Ik heb wel de ervaring, maar op het moment echt nul budget.
Dan wordt investeren enzo zo lastig helaas. :(
De stapel met potentiële serieuze ideeën hier valt bijna om.
Oef. Investeerder zoeken dus? Of de staatsloterij winnen :9
En ja, het overwaarderen van banen en trouwens ook personeel is soms wel een beetje vreemd.
Bij voorkeur dan ook nog in combinatie van het onderwaarderen van het aantal uren en een REALISTISCHE planning. Ik heb vaak genoeg tussen mensen gezeten waarbij ik me serieus afvroeg bij welke pak melk ze hun master en PhD hebben gekregen (of opleiding in het algemeen).
Daar zit dus echt vrij weinig correlatie tussen.
We hebben neem ik aan allemaal wel collega's (gehad) waarvan wij ons afvragen hoe ze op die positie terecht gekomen zijn, de post turtles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

PcDealer schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:28:

[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 01-09-2020 20:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:54:
[...]
Ik ben geen programmeur, dus dat scheelt. Ik werk in een andere tak van techniek. ;) Wel eng dat we tegen dezelfde problemen aanlopen. :/
In het MKB heb ik niet zo veel lagen management, maar ze zijn er bij tijd en wijle niet minder bureaucratisch/langzaam om.

[...]
Oef. Investeerder zoeken dus? Of de staatsloterij winnen :9

[...]
We hebben neem ik aan allemaal wel collega's (gehad) waarvan wij ons afvragen hoe ze op die positie terecht gekomen zijn, de post turtles?
Ja, MKB is vaak wel het leukste, meestal heb je dan ook al direct meerdere taken.
Grootste probleem is ze alleen proberen te vinden.
Inmiddels ga ik soms letterlijk GoogleMaps af op zoek naar bepaalde kantoorgebieden ed.
Maar dan nog is het soms echt totaal niet te doen.

Investeerders zoeken is een ding, en vooral niet mijn sterkste kant.
Ik ben niet zo van het paaien en klantjes knuffelen.
Wat dat betreft zou een 2e persoon ernaast wel fijn zijn.
Kickstarter is dan ook weer moeilijk, een aantal producten is te gevoelig voor copy-cats.
Vaak moet je toch sowieso al een prototype hebben om iets te kunnen tonen.

Ik moest de term "post-turtle" even opzoeken. :+
Meubilair noemen wij dat, en ja van sommigen vraag je af hoe, wat, wat en waar.
Ik doelde eigenlijk meer op de nieuw komertjes, of in sommige gevallen zelfs de "experts" van de afdeling.
Die soms na 5-10 jaar blijkbaar nog nooit zich hebben gebogen over fundamentele vraagstukken die belangrijk zijn om uberhaubt verder te kunnen. 8)7

Anyway, het wordt wel een beetje een slow-chat zo, ik vind het wel gezellig.
Ik voel me gelijk wat minder eenzaam. hahaha :+
Het motiveert wel d:)b
Het vult de lege pagina's hier, blijkbaar zijn er niet zoveel mensen op zoek naar werk.

Vandaag toevallig weer twee recruiters aan de telefoon gehad, heeeeel toevallig nadat ik mijn profiel op Nationalevacaturebank weer heb "ge-update". :+
Eentje ervan heeft wel potentie, niet echt in een regio waar wij heel blij van worden (helemaal in het Oosten), maar anders wordt het maar een jaar of twee cashen, sparen en investeren.
We zullen het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:12
Pizza_Boom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:15:
[...]
Engels en Nederlands wisselt bij mij permanent. Heb mijn profiel dan ook in 2 talen ingevoerd. Locatie staat dus nog steeds op "plaats"-area, maar zou LI gaan veranderen naar Randstad-area... Nog niet gebeurt. 8)7 8)7
Ik vind randstad bizar. Als tekst daar.

Woonachtig in Utrecht.
No way dat ik voor ene klus naar den haag of Rotterdam wil.

Maar Apeldoorn of Nijmegen is goed te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Kleine tip, zulke dingen gewoon uit je CV weglaten.
En anders brij je er een verhaal omheen, schuif een beetje met wat maanden, plak er andere werkzaamheden aan vast.

Vooral door dat laatste wat je zegt, mensen veroordelen teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

Dat ging om dealer zijn linkedin he ;)
zijn laatste 2 jobs, hoe cru dit ook klinkt he, ik laat in het midden of het terecht was, of door corona kwam of wat dan ook. Zijn allebei 1 maand.
Daarboven staat: looking to get back into IT.
Maar er staat niet waar die mee bezig is, wat die aan het doen is, wat m motiveert enz.

Just my 2 cents.

@PcDealer klik hieronder is

https://c3.ai/job-description/?gh_jid=4056380002

https://careers.arrow.com/us/en/sales

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 01-09-2020 20:27 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Joostje123 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:20:
[...]

Ik vind randstad bizar. Als tekst daar.

Woonachtig in Utrecht.
No way dat ik voor ene klus naar den haag of Rotterdam wil.

Maar Apeldoorn of Nijmegen is goed te doen..
Ik ben er ook niet happy mee. Noordkant van Rotterdam is buiten de spits al een uur rijden, Rotterdam omrijden wil je eigenlijk niet uit deze hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Om die reden heb ik een keer een aanbieding die op zich wel uitdagend klonk afgewezen (buiten baan voor een zelfstandige)

Maar 4 dagen per week van Den Bosch naar Amsterdam reizen? How about no?

Als zelfstandige neem ik klussen in de randstad alleen aan als ik niet vaak op locatie hoef te komen.
Zeg like 1 keer per 2 weken of zo.

[ Voor 26% gewijzigd door hackerhater op 02-09-2020 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50
Ik heb het idee dat de recruiters extra actief zijn de afgelopen weken. Om de haverklap berichten met "ik voeg je graag toe aan mijn netwerk". Eh? Ik jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:06:
Ik heb het idee dat de recruiters extra actief zijn de afgelopen weken. Om de haverklap berichten met "ik voeg je graag toe aan mijn netwerk". Eh? Ik jou niet?
Lol, ja dat heb ik ook.
Sterker nog, ik heb heel duidelijk in mijn profielen staan om via E-MAIL contact op te nemen.
Krijg je alsnog genoeg telefoontjes per dag.

Toen ik nog wel werkte was dat helemaal awkward.

Wat al helemaal vervelend is, is wanneer ze dingen vragen die ze letterlijk in mijn CV kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:50
@P.Mouse ja, irritant is dat. Heb je voor de gein weleens gekeken op het profiel van zo'n recruiter? Vaak lees je dan studies als "kunstacademie" of een korte loopbaan als barrista, die jou dan benaderen en totaal geen benul hebben wat een functie nou inhoudt.

[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-09-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
hackerhater schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:36:
Om die reden heb ik een keer een aanbieding die op zich wel uitdagend klonk afgewezen (buiten baan voor een zelfstandige)

Maar 4 dagen per week van Den Bosch naar Amsterdam reizen? How about no?

Als zelfstandige neem ik klussen in de randstad alleen aan als ik niet vaak op locatie hoef te komen.
Zeg like 1 keer per 2 weken of zo.
Ik heb inmiddels het zelfstandige maar uit mijn CV gehaald, ik kreeg daar altijd zoveel argwaan over.
Het werd sowieso bijna nooit gezien als ervaring, maar meer als hobby project, vrij ironisch want ik heb toch echt vrij complexe projecten gehad met een zeer hoog budget.

Het staat er inmiddels zo op dat ik gewoon voor een bepaald bedrijf heb gewerkt.
Als ik daar vragen over krijg, dan leg ik het zo uit dat het een klein bedrijf was met wat professionals.
Wel jammer, want als zelfstandige draag je al helemaal allerlei petten, van administratie, marketing t/m de daadwerkelijke inhoudelijke vraagstukken.

[ Voor 7% gewijzigd door P.Mouse op 02-09-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
P.Mouse schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:29:
[...]

Ik heb inmiddels het zelfstandige maar uit mijn CV gehaald, ik kreeg daar altijd zoveel argwaan over.
Het werd sowieso bijna nooit gezien als ervaring, maar meer als hobby project, vrij ironisch want ik heb toch echt vrij complexe projecten gehad met een zeer hoog budget.

Het staat er inmiddels zo op dat ik gewoon voor een bepaald bedrijf heb gewerkt.
Als ik daar vragen over krijg, dan leg ik het zo uit dat het een klein bedrijf was met wat professionals.
Wel jammer, want als zelfstandige draag je al helemaal allerlei petten, van administratie, marketing t/m de daadwerkelijke inhoudelijke vraagstukken.
Wel raar. Ik krijg daar nooit vragen over :?
Nu staat het op mijn Linkedin ook simpelweg als "Owner of ..." en staan de klussen bij bedrijven ook genoteerd als klussen die ik onder de vlag van mijn bedrijf heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
P.Mouse schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:29:
[...]

Dat ligt aan de recruiter.

Sommige recruiters die zelf in de "permanent" markt werken, hebben geen realistisch beeld van zelfstandigen.

De beeldvorming in de media is de afgelopen jaren vrij negatief geweest. Zelfstandigen worden vooral neergezet als zielepieten. Ik ben wel eens benaderd door een detavast bureautje dat zich had toegelegd om mensen met een beetje "afstand tot de arbeidsmarkt". Die vonden dat mijn CV wel knap was en vroegen zich af of ik niet toe zou zijn aan een echte baan O-)

Of een andere recruiter die dacht dat ik met zo'n CV wel een opstap zou kunnen maken naar een grote ICT dienstverlener. In zijn ogen was een groter bedrijf aantrekkelijker om voor te werken dan een klein bedrijf ofzo.

De recruiters die je niet benaderen, zijn degenen die het best weten hoe de vork in de steel zit. Die weten dat een ZZP-er in de ICT in principe niet te recruteren valt voor loondienst. Als die overstap ooit wordt gemaakt is het meestal bij een bestaande klant en op basis van een promotie en individueel inderhandeld contract. Niet bepaald de banen die recruiters kunnen rondstrooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:06:
Klopt, het zijn er weer meer als eerst. Ik zag laatst zelfs een bericht op LinkedIn van een recruiter van een recruitmentbureau die recruiters aan het recruiten was om recruiters te recruiten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

t_captain schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:02:
[...]

Dat ligt aan de recruiter.

Sommige recruiters die zelf in de "permanent" markt werken, hebben geen realistisch beeld van zelfstandigen.

De beeldvorming in de media is de afgelopen jaren vrij negatief geweest. Zelfstandigen worden vooral neergezet als zielepieten. Ik ben wel eens benaderd door een detavast bureautje dat zich had toegelegd om mensen met een beetje "afstand tot de arbeidsmarkt". Die vonden dat mijn CV wel knap was en vroegen zich af of ik niet toe zou zijn aan een echte baan O-)
Cringe. Ik vraag me wel af hoe zo'n bureau bestaansrecht heeft als ze zo verkeerd inschatten hoe jij in de markt zit
Of een andere recruiter die dacht dat ik met zo'n CV wel een opstap zou kunnen maken naar een grote ICT dienstverlener. In zijn ogen was een groter bedrijf aantrekkelijker om voor te werken dan een klein bedrijf ofzo.
Dat is statistisch gezien wel zo voor mensen met een vaste baan. Een multinational betaalt door de bank genomen ruimschoots meer dan een MKB'er. Ik weet niet of dat voor detacheerders ook op zal gaan, dat is meer een veredeld uitzendbureau.
De recruiters die je niet benaderen, zijn degenen die het best weten hoe de vork in de steel zit. Die weten dat een ZZP-er in de ICT in principe niet te recruteren valt voor loondienst. Als die overstap ooit wordt gemaakt is het meestal bij een bestaande klant en op basis van een promotie en individueel inderhandeld contract. Niet bepaald de banen die recruiters kunnen rondstrooien.
Misschien wel een interessante vraag voor de ZZP'ers hier: Hoe vind je zo'n recruiter?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Gethijsem schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:42:
[...]

Klopt, het zijn er weer meer als eerst. Ik zag laatst zelfs een bericht op LinkedIn van een recruiter van een recruitmentbureau die recruiters aan het recruiten was om recruiters te recruiten. 8)7
Doet me denken aan een quote van Oscar Wilde die ooit in Civilization zat: "The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.".

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
ocf81 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:42:
[...]

Dat is statistisch gezien wel zo voor mensen met een vaste baan. Een multinational betaalt door de bank genomen ruimschoots meer dan een MKB'er. Ik weet niet of dat voor detacheerders ook op zal gaan, dat is meer een veredeld uitzendbureau.
Bij dienstverleners was dat waarschijnlijk zo in de vorige eeuw. De grote namen hadden de meest complexe projecten bij de grooste klanten, de hoogste tarieven en dus hoogste loonruimte, en de beste consultants.

Op dit moment herken ik niets meer daarvan. Grote ICT bedrijven drijven op starters en nieuwkomers, hebben nogal lage salarisplafonds en zijn steeds meer een plek war mensen bouwen aan hun CV en een opstap maken naar een betere baan elders.
[...]

Misschien wel een interessante vraag voor de ZZP'ers hier: Hoe vind je zo'n recruiter?
Waarom zou je? De banen die voor ZZP-ers interessant kunnen zijn, krijg je van je klanten toegestopt en niet via een of andere recruiter. Die komen alleen maar met je-huidige-werk-in-loondienst (tegen half geld natuurlijk) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
t_captain schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:00:
[...]

Op dit moment herken ik niets meer daarvan. Grote ICT bedrijven drijven op starters en nieuwkomers, hebben nogal lage salarisplafonds en zijn steeds meer een plek war mensen bouwen aan hun CV en een opstap maken naar een betere baan elders.
Kan dit beamen. "Do your dues". Kaart je het aan, komt HR met "ja maar je hebt al 10% gekregen!". 10% van weinig is nog steeds weinig.

Ook veel oude rakkers die vastroesten maar niet met de tijd zijn meegegaan, en wel autoriteit hebben. Dan is het lastig om wat te experimenteren en zaken proberen te verbeteren. Als je eenmaal in een fase van je loopbaan zit dat je meer moet experimenteren om verder te leren, dan is een stroef systeem en te veel structuur een grote min. Dus na 1-3 jaar al overstappen als je enig talent hebt, of je doet je carriere weinig goed.

Ben wat dat betreft wel benieuwd hoe de IT-markt is tegenover nieuwe ZZP'ers met de huidige stand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ben al tien jaar zzp-er, na vijf jaar bij zo’n het dienstverlener waarin ik langzaamaan het glazen plafond leerde kennen.

Dan 2020. In het voorjaar een hoop geluiden van bedrijven die abrupt afscheid moesten nemen van hun flexibele schil. Dat trof verschillende mensen in mij netwerk. Maar zover ik kan overzien hebben ze sindsdien gewoon weer nieuwe projecten gevonden. Persoonlijk ben ik >100% geboekt. Je moet geluk hebben met de klant(en) en in hoeverre die getroffen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 21:41 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic