Acties:
  • +6 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
unezra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:26:

[...]

Mooi he. :) Terwijl ik dát persoonlijk ook een vorm van discriminatie vind.
De enige reden dat jij dat vind, is omdat je zelf je papiertjes niet hebt. |:(

Maar sure, vrouwen niet accepteren omdat je niet kan uitleggen aan je team dat ze over 3 maanden een tijdje uit de running is. 8)7 Het vak waar dat werd uit gelegd is BIOLOGIE :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RagingPenguin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:41:
Hangt ervan af hoe je tot dat vermoeden komt. Als je dat doet op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap, chronische ziekte of leeftijd dan is discriminatie.
En als blijkt dat iemand in de eerste één of twee jaar waarschijnlijk nog niet erg productief is? Bijvoorbeeld omdat er voor de positie veel extra opleiding of het opdoen van domeinkennis nodig is? Of omdat de sollicitant een overstap maakt naar een andere richting? Bij een jong iemand kun je dat zien als een investering, bij iemand die volgend jaar met pensioen gaat is het voor beide partijen duidelijk dat er na die investering gewoon niets gaat komen, en dat een overstap naar een andere richting gewoon niet zinnig is.

Je zegt "Hangt ervan af hoe je tot dat vermoeden komt". Ik heb bij sollicitaties ook wel de vraag gehoord hoe ik mijn carrièrepad zie. Als ik antwoord dat ik gewoon een jaartje wil sparen om daarna een wereldreis te maken dan wordt ik geweigerd. Wat als je iemand gewoon die vraag stelt, en diegene gaat over twee jaar op pensioen? Impliceert dat dat de vraag niet gesteld mag worden? Had de vraag mij als 30-jarige dan ook niet gesteld mogen worden?
Discriminatie is "mensen anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van (persoonlijke) kenmerken". Niets meer en niet minder.
De verwoording van artikel 1 in de grondwet doet vermoeden dat er geen enkele nuance is maar als ik 65-plus-korting eis dan lacht een rechter me vierkant uit. Voor een snackbar is het waarschijnlijk verboden om een klant te weigeren op basis van opleiding, precies vanwege het verbod op discrinatie, maar bij verzekeringen is dit schijnbaar legaal (zie promovendum - al ben ik het daar niet mee eens). Bij een sollicitatie is het duidelijk ook een legaal criterium.

"Niets meer en niet minder" klopt dus niet, als het gaat over of discriminatie ongewenst en verboden is. Context, staan er redelijke argumenten tegenover en is het schadelijk voor de persoon of voor de maatschappij, dat zijn toch echt gewoon factoren.

Zoveel blijkt ook wel uit het fenomeen "positieve discriminatie". Weigeren van een vrouw voor een directiefunctie vanwege haar geslacht? Ongehoord. Weigeren van een man voor een directiefunctie? Prima, want we zoeken een vrouw. Sterker nog, we moeten een vrouw hebben. Weiger je echter een man voor een kappersfunctie, dan is het wel discriminatie, want die hebben geen quota en geen mannenoverschot. Context, argumenten, kansen voor de persoon. Gewoon factoren.

En nee, ik impliceer daarmee niet dat het weigeren van zwangere vrouwen mag, of dat maatregelen voor positieve discriminatie verkeerd zijn. Enkel dat "het is gewoon zwart/wit dus je hebt het fout" weinig toevoegt.
unezra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:26:
Mooi he. :) Terwijl ik dát persoonlijk ook een vorm van discriminatie vind.
Als opleiding discriminatie is, wat dan niet? Jaren werkervaring? Daar worden in de praktijk veel starters en jongeren op afgewimpeld, en die kunnen daar niets aan doen. En er is inderdaad wat voor te zeggen dat het in sommige gevallen niet eerlijk voelt om iemand op opleiding of werkervaring af te rekenen, maar als we dat niet toestaan is het gevolg dat je een 16-jarige VMBO-uitvaller moet gaan aannemen op een managementfunctie als hij maar gemotiveerd is. :+

Of anders gezegd, als opleiding geen criterium tot afwijzing mag zijn, welk deel van je CV dan eigenlijk wel?

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 25-09-2020 11:58 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Het zijn wel altijd dezelfde personen die keihard off-topic gaan in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

hyptonize schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:44:
Toegeven, het gaat wat van het pad 'ervaringen' af. Maar discriminatie en criteria bij sollicitaties zou ik toch niet 'keihard off-topic' noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 22:29
hyptonize schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:44:
Ik lees anders deze discussie met veel interesse omdat ik het interessant vind hoe anderen denken over dit onderwerp. Je kunt het nog deels bezien als on-topic aangezien ze het hebben over discriminatie tijdens solicitaties. En sollicitaties bezie ik wel als on-topic.

Ik zou zeggen; leven en laten leven. Reageren met een off-topic reactie waarin je klaagt over het feit dat het off-topic gaat komt niet echt overtuigend over.. Mijn advies is om het gewoon lekker te negeren en/of te rapporteren als je het off-topic vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bwerg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:53:
[...]

Toegeven, het gaat wat van het pad 'ervaringen' af. Maar discriminatie en criteria bij sollicitaties zou ik toch niet 'keihard off-topic' noemen.
Op zich heb je daar een punt, maar ik merk vooral dat persoonlijke meningen worden gepost en daar wordt dan weer enorm lang over doorgezaagd. De daadwerkelijke ervaringen met discriminatie worden vrijwel niet gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:42:
[...]
Op zich heb je daar een punt, maar ik merk vooral dat persoonlijke meningen worden gepost en daar wordt dan weer enorm lang over doorgezaagd. De daadwerkelijke ervaringen met discriminatie worden vrijwel niet gepost.
Daadwerkelijke ervaringen met discriminatie zijn ook heel lastig. Geen zinnige werkgever zal iemand afwijzen op basis van huidskleur, sexe, geaardheid, godsdienst, etc. Ér word dan gewoon gezegd "je past niet in het team". Toch hoor je overal geluiden dát het gebeurt en dat mensen van niet-Nederlandse komaf die voor sollicitaties bijvoorbeeld de achternaam van hun partner mét Nederlandse achternaam gebruiken, vaker worden uitgenodigd wanneer ze dat doen, dan wanneer ze hun eigen achternaam gebruiken.

Ik ben ook heel benieuwd hoe andere mensen hier in staan die betrokken zijn bij sollicitaties. Dus HR, recruitment, managers, etc. Vind het zelf iig een welkom onderwerp van discussie. Discussie over dit onderwerp lijkt mij een stuk nuttiger dan het oude topic, dat niet veel meer was dan een verzamelingen uitingen van frustraties over recruiters, maar amper discussiewaarde bevatte.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
RagingPenguin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:41:
[...]
Hangt ervan af hoe je tot dat vermoeden komt. Als je dat doet op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap, chronische ziekte of leeftijd dan is discriminatie.
Vertel mij eens hoe bovengenoemde, direct invloed heeft op de arbeidstermijn die je van iemand verwacht. :)
[...]
Sorry, maar de betekenis van nederlandse woorden veranderd niet als je dat beter uitkomt. Discriminatie is "mensen anders behandelen, achterstellen of uitsluiten op basis van (persoonlijke) kenmerken". Niets meer en niet minder. Woorden met een negatieve lading van betekenis proberen te veranderen zodat wat jij negatief vind er ook onder gaat vallen is gewoon een hele flauwe discussietechniek.
Volgens de letter van de wet lijkt het niet te vallen onder discriminatie. Klopt. Maar is het in alle gevallen fair dat formele opleiding een rol speelt bij sollicitaties? Ik vind van niet. In the end gaat het om of iemand geschikt is voor de baan, die skillset heeft die noodzakelijk is voor de uitvoering van het werk. Opleiding is daar vaak, maar niet altijd een zinvolle indicatie voor.
demonic schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:09:
[...]
De enige reden dat jij dat vind, is omdat je zelf je papiertjes niet hebt. |:(
Nee. Niet waar.

Ook als ik die papiertjes wél zou hebben zou ik daar, hopenlijk, waarschijnlijk, precies hetzelfde over denken. Ik vind dat je iemand moet aannemen op basis van wat iemand kán, niet op wat voor papiertje iemand ooit heeft gehaald. (Daar is genoeg grijs. Ik snap dat er voor bepaalde beroepsgroepen opleidingen zijn vereist. Een hartchirurg zonder diploma lijkt mij geen goed idee. Maar er zijn genoeg takken van sport, waaronder de ICT, waar papiertjes van oudsher en nog steeds, minder relevant zijn.)
Maar sure, vrouwen niet accepteren omdat je niet kan uitleggen aan je team dat ze over 3 maanden een tijdje uit de running is. 8)7 Het vak waar dat werd uit gelegd is BIOLOGIE :X
Toch. Leg jij het je team uit dat je 2 kandidaten hebt die beiden even geschikt zijn, en je diegene aan neemt waarvan je wéét dat diegene over 3 maanden een tijdje uit de running is? Neem je iemand aan waarvan je weet dat diegene over 3 maanden een zware operatie met een hersteltijd van 3 maanden ondergaat? Zo kan ik nog wel even door gaan.
bwerg schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:02:
[...]

En als blijkt dat iemand in de eerste één of twee jaar waarschijnlijk nog niet erg productief is? Bijvoorbeeld omdat er voor de positie veel extra opleiding of het opdoen van domeinkennis nodig is? Of omdat de sollicitant een overstap maakt naar een andere richting? Bij een jong iemand kun je dat zien als een investering, bij iemand die volgend jaar met pensioen gaat is het voor beide partijen duidelijk dat er na die investering gewoon niets gaat komen, en dat een overstap naar een andere richting gewoon niet zinnig is.

Je zegt "Hangt ervan af hoe je tot dat vermoeden komt". Ik heb bij sollicitaties ook wel de vraag gehoord hoe ik mijn carrièrepad zie. Als ik antwoord dat ik gewoon een jaartje wil sparen om daarna een wereldreis te maken dan wordt ik geweigerd. Wat als je iemand gewoon die vraag stelt, en diegene gaat over twee jaar op pensioen? Impliceert dat dat de vraag niet gesteld mag worden? Had de vraag mij als 30-jarige dan ook niet gesteld mogen worden?
Dat dus.

Mag je wél iemand afwijzen die over een jaar op wereldreis gaat, maar niet iemand die over een jaar met pensioen gaat?
[...]
De verwoording van artikel 1 in de grondwet doet vermoeden dat er geen enkele nuance is maar als ik 65-plus-korting eis dan lacht een rechter me vierkant uit. Voor een snackbar is het waarschijnlijk verboden om een klant te weigeren op basis van opleiding, precies vanwege het verbod op discrinatie, maar bij verzekeringen is dit schijnbaar legaal (zie promovendum - al ben ik het daar niet mee eens). Bij een sollicitatie is het duidelijk ook een legaal criterium.

"Niets meer en niet minder" klopt dus niet, als het gaat over of discriminatie ongewenst en verboden is. Context, staan er redelijke argumenten tegenover en is het schadelijk voor de persoon of voor de maatschappij, dat zijn toch echt gewoon factoren.

Zoveel blijkt ook wel uit het fenomeen "positieve discriminatie". Weigeren van een vrouw voor een directiefunctie vanwege haar geslacht? Ongehoord. Weigeren van een man voor een directiefunctie? Prima, want we zoeken een vrouw. Sterker nog, we moeten een vrouw hebben. Weiger je echter een man voor een kappersfunctie, dan is het wel discriminatie, want die hebben geen quota en geen mannenoverschot. Context, argumenten, kansen voor de persoon. Gewoon factoren.

En nee, ik impliceer daarmee niet dat het weigeren van zwangere vrouwen mag, of dat maatregelen voor positieve discriminatie verkeerd zijn. Enkel dat "het is gewoon zwart/wit dus je hebt het fout" weinig toevoegt.
Er is heel veel grijs en heel veel nuance.

Daarbij heb ik persoonlijk enerzijds moeite met positieve discriminatie, tegelijkertijd juist ook niet. Bedrijven hebben diversiteit op de agenda staan. Een van de middelen om diversiteit te bereiken, is het toepassen van positieve discriminatie. "Bij gelijke geschiktheid geven we de voorkeur aan een X, Y of Z". Dat mag. Maar je moet er, vind ik, wel enorm mee oppassen.

Plus, heb ik inmiddels ondervonden, ligt dat onderwerp heel erg gevoelig. Toch ligt diversiteit dusdanig dicht bij mijn eigen kernwaarden, dat ik het zeker mee neem in mijn afweging of ik iemand wel of niet aan neem. Alleen, diversiteit is breed. Diversiteit kan óók betekenen dat ik iemand aan neem, wiens persoonlijkheid goed past in het team, omdat die ánders is dan wat we al hebben. Of omdat ik kenmerken zie, die nuttig zijn voor de groep. Het lastige is, waar ligt de grens. Want zodra je over diversiteit begint en bewust diversiteit wil toepassen, loop je de kans dat het gevolg is dat je positief gaat discrimineren. Mag dat? Mag je wél positief discrimineren, maar niet negatief?
[...]
Als opleiding discriminatie is, wat dan niet? Jaren werkervaring? Daar worden in de praktijk veel starters en jongeren op afgewimpeld, en die kunnen daar niets aan doen. En er is inderdaad wat voor te zeggen dat het in sommige gevallen niet eerlijk voelt om iemand op opleiding of werkervaring af te rekenen, maar als we dat niet toestaan is het gevolg dat je een 16-jarige VMBO-uitvaller moet gaan aannemen op een managementfunctie als hij maar gemotiveerd is. :+

Of anders gezegd, als opleiding geen criterium tot afwijzing mag zijn, welk deel van je CV dan eigenlijk wel?
Dat is de andere kant van het verhaal. Ook dat is grijs. Enerzijds vind ik het logisch dat er op geselecteerd word, daarbij is opleiding iets dat je vrij makkelijk uit een CV haalt en skills juist veel moeilijker. Anderzijds vind ik ook dat mensen kansen moeten krijgen op basis van wat ze kunnen, van wie ze zijn, wat ze in hun mars hebben, niet enkel op welke papiertjes ze hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoundYa
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 18:13
Helaas weinig goede ervaringen opgedaan met recruiters.

Bulk mail zonder zelfs je profiel maar te lezen
Banen waarvoor ze wel dan wel eisten dat ik binnen 14 dagen zou verhuizen, werkgever wilde werknemers uit de omgeving.
Bedrijven niet willen noemen
Banen aanbieden die on hold staan, niet meer vacant of helemaal niet bij mijn expertise passen.
Alleen reageren als het opportuun is.
Globale vacatures opzetten waar overal 1 jaar kennis van alles de eis is, solliciteer je blijken ze een senior te zoeken met 10+

Ik heb er recruiters bijgehad die diverse keren wilden zoomen, wilden bellen, daarnaast nog persoonlijk wilden afspreken, om 7.30 op kantoor ( 1.5 uur reizen) omdat ik aangaf geen verlof op te willen nemen. Of er na al die keren een passende vacature was? Nee die was er niet maar hij wilde graag persoonlijk kennismaken. Zelf wilde hij niet reizen ( ik moest met OV incl 45 minuten lopen voor hem was het 15 min met de auto) Nadat ik aangaf dat ik dat te gortig vond nooit meer iets vernomen.

Helaas is er geen keurmerk voor recruiters.

[ Voor 9% gewijzigd door FoundYa op 25-09-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:33:
Volgens de letter van de wet lijkt het niet te vallen onder discriminatie. Klopt. Maar is het in alle gevallen fair dat formele opleiding een rol speelt bij sollicitaties? Ik vind van niet. In the end gaat het om of iemand geschikt is voor de baan, die skillset heeft die noodzakelijk is voor de uitvoering van het werk. Opleiding is daar vaak, maar niet altijd een zinvolle indicatie voor.
Er zit wel een heel groot nuance verschil in '(niet) in alle gevallen fair' en 'discriminatie'. Discriminatie gaat over 'ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, m.n. aangeboren kenmerken' (volgens de dikke van dale). Een opleiding valt niet onder de eigenschappen die bepaald zijn als grond voor discriminatie en is ook niet aangeboren en kan dus gewoon nooit grond voor discriminatie zijn.
Toch. Leg jij het je team uit dat je 2 kandidaten hebt die beiden even geschikt zijn, en je diegene aan neemt waarvan je wéét dat diegene over 3 maanden een tijdje uit de running is? Neem je iemand aan waarvan je weet dat diegene over 3 maanden een zware operatie met een hersteltijd van 3 maanden ondergaat? Zo kan ik nog wel even door gaan.
En omdat dilima tegen te gaan hebben we dus regels over wat je wel en niet mag vragen tijdens een sollicitatie gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
RagingPenguin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:08:
[...]
Er zit wel een heel groot nuance verschil in '(niet) in alle gevallen fair' en 'discriminatie'. Discriminatie gaat over 'ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, m.n. aangeboren kenmerken' (volgens de dikke van dale). Een opleiding valt niet onder de eigenschappen die bepaald zijn als grond voor discriminatie en is ook niet aangeboren en kan dus gewoon nooit grond voor discriminatie zijn.
Nogmaals, volgens de harde definitie van het begrip "discriminatie" niet.
Daar is de Rijksoverheid ook heel duidelijk over: https://www.rijksoverheid...oord/wat-is-discriminatie

Maar er zijn veel meer factoren die niet onder discriminatie vallen, die toch op momenten van invloed zijn op of iemand de baan krijgt of niet. Tatoeages bijvoorbeeld. Of haardracht. Formeel geen discriminatie en in sommige gevallen logisch, in sommige gevallen ook niet. (Ik kan me voorstellen dat een hanekam of zichtbare tagoeage in een representatieve of publieke functie niet wenselijk is, maar op de gemiddelde kantoortuin zou het niet uit mogen maken. Tóch lijkt het me onwaarschijnlijk dat mensen worden afgewezen wegens zulke uiterlijke kenmerken.)
[...]
En omdat dilima tegen te gaan hebben we dus regels over wat je wel en niet mag vragen tijdens een sollicitatie gesprek.
Je mag vragen over iemands toekomstplannen. Je mag niet vragen of iemand zwanger is of van plan is (op korte termijn) zwanger te raken. Waarom zou je wel iemand mogen afwijzen die over een jaar op wereldreis gaat, maar niet iemand die over een jaar zwanger wil zijn?

Het is in de praktijk helaas niet zo eenvoudig als jij nu schetst. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hoe begrijpelijk ook, zulke reacties zijn gewoon ongewenst.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 26-09-2020 19:40 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

RagingPenguin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:08:
Discriminatie gaat over 'ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, m.n. aangeboren kenmerken' (volgens de dikke van dale).
"Met name". Religie is bijvoorbeeld niet aangeboren.
Hydra schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:55:
Oh je bent er zo'n een.

Toedels :O
Dit soort reacties is wel waarom er óók veel meningen zijn in de trent van "zoek het maar uit met je diversiteitsbeleid". Zonder te vragen hoe ver je moet gaan, wat het doel precies is en wat wel en niet geoorloofd is, kun je moeilijk effectief beleid voeren.

Over zwangerschap kan je wel kort zijn, natuurlijk: het is maatschappelijk heel erg ongewenst als mensen moeten kiezen tussen kinderen krijgen en een serieuze carriëre opbouwen, en het is bepaald (hier is vast expliciete jurisprudentie over) dat dat zwaarder weegt dan het belang van een werkgever. Jammer voor de werkgever dat íe iemand een tijdje kwijt is, ondernemersrisico.

• RagingPenguin
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:01:
[...]

"Met name". Religie is bijvoorbeeld niet aangeboren.
Ja, dat is wat 'm.n' betekend. Een andere veel voorkomende definitie van discriminatie gebruikt 'persoonsgegevens' i.p.v. 'm.n. aangeboren'. Maar in beide gevallen vallen geboekte levensresultaten zoals afgeronde opleidingen, ervaring, skills en certificaten niet onder discriminatie (of überhaupt in een van de grijze gebieden waar soms serieuze maatschappelijke discussies overgevoerd worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:30
Afgelopen week ook weer een stereotype recruiter ervaring meegemaakt: Paar weken geleden contact gehad met deze recruiter en uitgelegd wat m'n wensen zijn: Ik zit de afgelopen 12 jaar op behoorlijk brede systeem/netwerkbeheer functies en ik wil me voor de toekomst meer gaan specialiseren op een wat smallere subset van m'n huidige werk (wel virtualisatie, storage, networking, geen Windows/AD/Azure/end-user). Belt 'ie me heel enthousiast op met een functie "Azure Cloud Engineer". De titel op zich is al 'n mismatch, als je vervolgens naar de werkzaamheden gaat kijken: beheer van de Azure cloud infastructuur, beheer van de AD (Azure en on-prem) en beheer van de Citrix XenApp/Virtual Apps omgeving |:( (nouja, vooruit, bij functie-eisen wordt tenminste nog gezegd dat ervaring met beheren van cisco routers een pre is...)

En dat terwijl dezelfde recruiter me een paar weken geleden nog via een collega heeft geintroduceerd bij een service provider voor een echte netwerkfunctie (die uiteindelijk niks is geworden omdat ze daar eigenlijk iemand zoeken die op CCNP niveau zit, waar ik toch nog 'n jaartje vandaan ben waarschijnlijk)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

bwerg schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:01:
[...]
Jammer voor de werkgever dat íe iemand een tijdje kwijt is, {beperkt) ondernemersrisico.
Want het salaris wordt door de overheid gecompenseerd.

LinkedIn WoT Cash Converter

• unezra

unezra

Topicstarter
PcDealer schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:29:
[...]
Want het salaris wordt door de overheid gecompenseerd.
Levert de overheid ook een al ingewerkte kracht ter overbrugging die direct startklaar is en zo even het werk 1:1 kan overnemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:29:
Je mag vragen over iemands toekomstplannen. Je mag niet vragen of iemand zwanger is of van plan is (op korte termijn) zwanger te raken. Waarom zou je wel iemand mogen afwijzen die over een jaar op wereldreis gaat, maar niet iemand die over een jaar zwanger wil zijn?
Je mag ook niet vragen of iemand van plan is om een wereldreis te gaan maken tijdens een solicitatiegesprek. Alle vragen over iemands privéleven zijn verboden tijdens een sollicitatiegesprek.

Zwangerschap heeft alleen juridisch nog een iets zwaardere weging omdat in de wet-gelijke-behandeling 'zwangerschap, bevalling en moederschap' gelijkgesteld word aan 'direct onderscheid op grond van geslacht' en valt daarmee onder het lijstje dat in de grondwet expliciet word genoemd. Afwijzen op het willen maken van een wereldreis valt niet onder de discriminatiewet, maar het mag alsnog niet te spraken komen tijdens een sollicitatiegesprek en de werkgever hoort het niet te weten tijdens de selectieprocedure.

Dus in beide gevallen mag (kan) je ze er niet op afwijzen, simpel weg omdat je niet kan weten of iemand een zwangerschaps- of reiswens heeft.
unezra schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:45:
Levert de overheid ook een al ingewerkte kracht ter overbrugging die direct startklaar is en zo even het werk 1:1 kan overnemen?
Vergoed de overheid ook die tijd die ik kwijt ben aan het naleven van de verkeerswet? Dat iets illegaal is betekent niet dat we overheid je moet compenseren voor alle winst die je zou kunnen draaien als het legaal zou zijn geweest. Anders zie ik graag de vergoeding tegemoet voor de wietplantage die had kunnen hebben als dat legaal was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:45:
[...]

En bij vragen over hobby's is een antwoord zoals wintersport of extreme sporten zeker ook meteen exit? Want iemand zou maar eens een hobby met een verhoogd letselrisico hebben en maanden uit de running kunnen zijn, hoe leg je dat uit aan jouw team?

Je geeft met jouw reacties ook wel aan dat er een serieus discriminatieprobleem is. Je wilt het zelf niet zien, je ziet jezelf op sommige vlakken bijna als lichtend voorbeeld "want je weigert mee te doen aan discriminatie op naam", maar ondertussen discrimineer je wel op andere vlakken en ben je daarmee onderdeel van het probleem.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb altijd een hekel aan recruiters die de dingen nogal anders voorstellen dan dat ze werkelijk zijn. Dat komt nogal vaak voor helaas.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:43:
Ik heb wat hulp nodig voor een stuk dat ik aan het schrijven ben.
Waar loop je als IT'er het meest tegenaan bij het vinden van een nieuwe baan?

Momenteel heb ik 3 punten maar ik heb sterk het gevoel iets over het hoofd te zien.
  • De vacaturemarkt is enorm versnipperd en ondoorzichtige. Dit maakt het lastig om zelfstandig een passende baan te vinden.
  • Vacatures zijn vaak geanonimiseerde en bestaan uit vage omschrijvingen die in veel gevallen niet ingaan op de vragen die bij IT'ers spelen.
  • De arbeidsmarkt wordt geplaagd door agressieve recruiters die conflicterende belangen hebben ten opzichte van de doelgroep die ze claimen te helpen.
Vage beschrijvingen van een baan.

Vage beschrijvingen van je voorwaarden en verdienste, want er is niks in IT land zo divers als je beloningen.
Systeembeheerder in Utrecht 3.5k en in Zwolle 2.5k en alles wat er tussen komt en erna.

Veel recruiters denken bij IT gelijk dat je een programmeur ben.

Veel recruiters denken dat je in de IT best elke dag 1 uur reistijd wil hebben voor een baan.

Dat is wel wat ik tegen kom op het moment :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mektheb schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:39:
[...]

...

Veel recruiters denken dat je in de IT best elke dag 1 uur reistijd wil hebben voor een baan.
...
Oh ja, goede opmerking. Ik heb dus geen auto. (Dat hebben we hier al eerder besproken, maar is voor de vraag van Mark wel relevant) Ik kan dat ding dus nergens kwijt en de kosten kunnen mij ook wel gestolen worden. Ik vind mijn huidige autoloze leven wel leuk eigenlijk. Recruiters denken echter dan dat je er per se wel een wil en dat ik die ook per direct kwijt kan. Zelfs als ik dat al gezegd heb dan blijven ze ermee leuren. Gewoon accepteren dat ik per trein wil reizen en dat als ik van deur tot deur zeg, dat ik dat dan ook bedoel. 60% van de recruiters gaat gewoon slecht om met reistijdencalculaties.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 27-09-2020 01:57 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Vakinhoudelijke kennis is voor mij wel echt een kenmerk van een goede recruiter. Daar ligt volgens mij ook nog wel echt een gat in de markt. Eens een keer niet iemand die communicatie/psychologie/marketing heeft gestudeerd, maar iemand die daadwerkelijk een tijdje zelf in de IT heeft gezeten. Dan heb je als bedrijf en kandidaat iemand die echt met je mee kan denken

[ Voor 0% gewijzigd door SierraPapa op 27-09-2020 11:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:35:
[...]

Voor mijn gevoel valt die in de categorie:

[...]

Maar heeft mij wel inspiratie gegeven voor een andere tekst die ik aan het schrijven ben (de nadelen van een recruiter) (y)
Het is meer dat je van een recruiter te horen krijgt dat X helemaal niet zo belangrijk is, en dat je dan bij het gesprek te horen krijgt dat X op zich best wel een relevant onderdeel van je werk gaat worden. Ik weet niet of dat nu conflicterende belangen zijn of recruiters die gewoon geen moeite hebben gedaan om zichzelf écht op de hoogte te stellen wat de job nu werkelijk inhoudt. Mooi voorbeeld is bijv frontend JS frameworks die bij een backend functie op het wensenlijstje staan, en dan maakt de recruiter (of soms zelf het bedrijf tijdens de sollicitatieprocedure) ervan dat dit in de praktijk niet zo relevant is. Kom je er op werkdag 2 achter dat dit eigenlijk een leugen was.
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:50:
[...]

Conclusie: een deel van de recruiters kunnen zich slecht inleven in de individuele wensen van IT'ers en geven invulling aan iemand zijn wensen vanuit hun eigen beleveniswereld (?)
Dat zou de achterliggende oorzaak kunnen zijn. Het zou ook kunnen zijn dat ze, zolang het gesprek loopt, het idee hebben dat we er dan wel uit komen. Maar dan komen ze er bij het stukje salaris achter dat ik dan ook doodleuk de auto in rekening breng op die post. Pas dan verandert de toon wat. Het maakt hierbij niet uit of je met een externe of met een corporate recruiter aan de lijn hangt. Recruiters hebben er bij de reistijd met OV echt een handje van om die compleet te onderschatten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Transportman schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:51:
[...]
En bij vragen over hobby's is een antwoord zoals wintersport of extreme sporten zeker ook meteen exit? Want iemand zou maar eens een hobby met een verhoogd letselrisico hebben en maanden uit de running kunnen zijn, hoe leg je dat uit aan jouw team?

Je geeft met jouw reacties ook wel aan dat er een serieus discriminatieprobleem is. Je wilt het zelf niet zien, je ziet jezelf op sommige vlakken bijna als lichtend voorbeeld "want je weigert mee te doen aan discriminatie op naam", maar ondertussen discrimineer je wel op andere vlakken en ben je daarmee onderdeel van het probleem.
Nee.

Als je goed leest wat ik schrijf, zie je dat ik na denk over dit soort vraagstukken, maar ik zeer beperkt vertel over hoe ik met dit soort vraagstukken in de praktijk om ga. :)

Kortom, je lijkt te lezen in mijn woorden wat je wíl lezen, niet wat ik schrijf, noch wat ik bedoel.

EDIT: Dit is niet bedoeld als aanval. Wees je er alleen van bewust, dat ik mijn woorden misschien wel zorgvuldiger kies dan je lijkt te denken. :) Voor mij is nadenken over dit soort vraagstukken belangrijk, omdat ik het een belangrijk item vind. Ik handel op een manier waarvan ik denk dat 'ie correct is, maar stel mezelf wel altijd de vraag of dat de juiste is. Discussies als deze helpen daarbij. Ik ben alleen relatief voorzichtig met vertellen hoe ik de vragen die ik stel, in de praktijk beantwoord.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 27-09-2020 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:39:
[...]

Vage beschrijvingen van een baan.

Vage beschrijvingen van je voorwaarden en verdienste, want er is niks in IT land zo divers als je beloningen.
Systeembeheerder in Utrecht 3.5k en in Zwolle 2.5k en alles wat er tussen komt en erna.

Veel recruiters denken bij IT gelijk dat je een programmeur ben.

Dat is wel wat ik tegen kom op het moment :+
Verschil in beloning is niet zo raar. Da's overal ter wereld. Domweg omdat ook de kosten van levensonderhoud en wonen verschillend zijn. (Plus dat beloningen nogal verschillend zijn per bedrijfstak, maar niet zelden ook weer in verhouding zijn met de werkdruk. Kan me goed voorstellen dat je op de zuidas meer kunt verdienen dan in Tietjerkstradeel, maar tegelijkertijd daar ook de werkuren en werkdruk naar zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
unezra schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:51:
[...]

Verschil in beloning is niet zo raar. Da's overal ter wereld. Domweg omdat ook de kosten van levensonderhoud en wonen verschillend zijn. (Plus dat beloningen nogal verschillend zijn per bedrijfstak, maar niet zelden ook weer in verhouding zijn met de werkdruk. Kan me goed voorstellen dat je op de zuidas meer kunt verdienen dan in Tietjerkstradeel, maar tegelijkertijd daar ook de werkuren en werkdruk naar zijn.)
Ja eens dat is wel waar, maar een vacature zonder te melden wat de verdienste zijn in mijn ogen vaak al “een hmmm gedachte”

Dan kom je bij een organisatie waar vaak mensen dezelfde functie hebben maar het salaris enorm anders is en we een cultuur heerst van daar praten we niet over.
En dan na een jaar er achter komen dat Pietje 700 meer krijgt dan Klaas.

Natuurlijk is dit niet overall zo, maar ik mis dan de transparantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Even voortbordurend op het verschil tussen gepresenteerde werkzaamheden en vastgestelde realiteit. Ik heb het zelf nooit gedurfd om bij de vaststelling van een verkeerde voorstelling van zaken (bijv. backend job die full stack blijkt te zijn) op te stappen, maar tegelijkertijd moet ik ook vaststellen dat de zaken die mij tijdens een proeftijd tegenstaan vaker wel dan niet ook op langere termijn problemen blijken te zijn die mijn voortgang bij een bedrijf in de weg staan.
Wie van jullie zou dan tijdens de proeftijd opstappen als er dingen anders blijken te zijn dan voorgesteld?

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 27-09-2020 12:14 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ocf81 schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:13:
Even voortbordurend op het verschil tussen gepresenteerde werkzaamheden en vastgestelde realiteit. Ik heb het zelf nooit gedurfd om bij de vaststelling van een verkeerde voorstelling van zaken (bijv. backend job die full stack blijkt te zijn) op te stappen, maar tegelijkertijd moet ik ook vaststellen dat de zaken die mij tijdens een proeftijd tegenstaan vaker wel dan niet ook op langere termijn problemen blijken te zijn die mijn voortgang bij een bedrijf in de weg staan.
Wie van jullie zou dan tijdens de proeftijd opstappen als er dingen anders blijken te zijn dan voorgesteld?
Ik niet, want dan zit je direct zonder werk. Ik zou het wel bespreken maar waarschijnlijk gaan ze dan naar elkaar zitten wijzen (tenzij je leidinggevende ook de recruiter is).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38
Wat een enorm verhaal. En dat terwijl een recruiter altijd voor of namens een bedrijf zoekt. Dat zit toch al in het woord recruiter (werver).

Ik ken daarbij ook geen de recruiter die onafhankelijk op zoek gaat naar een baan voor je en bij een heel groot aantal bedrijven (groot en klein) een ingang heeft. Uiteindelijk moet er gewoon geld verdient worden en doelen gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Verwijderd Ga jij er in jouw verhaal vanuit dat iemand met slechts één recruiter aan de slag gaat?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@Verwijderd In mijn beleving is je reactie vooral geschreven vanuit een schot-hagel-recruiter.
Voor dat soort recruiters gaat het verhaal misschien op maar ik weiger te geloven dat je verhaal in alle gevallen op gaat.

Zo ken ik 1 recruiter, die pas volledig betaald word, wanneer je minimaal 3 jaar in dienst blijft. Hij spreid zijn fee over 3 jaar. Die recruiter heeft er bewust baat bij dat jij minimaal 3 jaar op 1 plek blijft zitten.

Tegelijkertijd denk ik zeker dat voor mensen die het lastig vinden scherp te onderhandelen, of die sowieso werk zoeken een lastige en tijdrovende bezigheid vinden, een recruiter van meerwaarde kan zijn. Werk zoeken kan de nodige uren kosten en die heb je niet altijd (zeker niet als je al een drukke baan hebt). Qua salaris, lang niet iedereen durft weg te lopen van de onderhandelingstafel. Net als bij een makelaar, kan een tussenpersoon handig zijn voor het zakelijk uitonderhandelen van de verkoopprijs.

Ik hoop nog steeds dat een recruiter zich hier meld om mee te babbelen over het onderwerp en wellicht een aantal zaken te ontzenuwen. Ik kan alleen praten vanuit mijn ervaring en hoewel ik vaker betrokken ben geweest bij werving en selectie (en op dit moment als hiring manager betrokken bén bij de werving van nieuw personeel voor mijn team), is recruitment toch iets waar ik zelf niet actief aan deel neem. Ook bij ons zijn het de in-house recruiters die het recruitment werk voor hun rekening nemen. (Ik werk wel nauw met ze samen. Ze werven immers voor mijn team.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:26:
[...]
Je bedoeld waarschijnlijk nog een andere recruiter, toch? ;)
Yep. :) Of meer specifiek: Een klassieke recruiter.
Want wat jij doet is volgens mij wezenlijk anders dan wat klassieke recruiters doen.

Needless to say is dat ik het erg waardevol vind dat jij je, als recruiter, mengt in de discussie. Dat maakt een discussie als deze vind ik interessant. Hoe meer invalshoeken hoe beter.

Ik ben ook benieuwd hoe andere hiring managers (die inherent ook te maken hebben met recruitment) naar dit onderwerp kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
unezra schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:42:
[...]

Nee.

Als je goed leest wat ik schrijf, zie je dat ik na denk over dit soort vraagstukken, maar ik zeer beperkt vertel over hoe ik met dit soort vraagstukken in de praktijk om ga. :)

Kortom, je lijkt te lezen in mijn woorden wat je wíl lezen, niet wat ik schrijf, noch wat ik bedoel.

EDIT: Dit is niet bedoeld als aanval. Wees je er alleen van bewust, dat ik mijn woorden misschien wel zorgvuldiger kies dan je lijkt te denken. :) Voor mij is nadenken over dit soort vraagstukken belangrijk, omdat ik het een belangrijk item vind. Ik handel op een manier waarvan ik denk dat 'ie correct is, maar stel mezelf wel altijd de vraag of dat de juiste is. Discussies als deze helpen daarbij. Ik ben alleen relatief voorzichtig met vertellen hoe ik de vragen die ik stel, in de praktijk beantwoord.
Mijn excuses, ik ben er met een iets te gestrekt been in gegaan, maar ik las in jouw reacties dat je op het randje van het toelaatbare zat. Bedankt voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Transportman schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:33:
[...]
Mijn excuses, ik ben er met een iets te gestrekt been in gegaan, maar ik las in jouw reacties dat je op het randje van het toelaatbare zat. Bedankt voor de toelichting.
Geen probleem. :)

Ik begrijp het ook dat het misschien lijkt of ik op het randje van het toelaatbare acteer, terwijl ik in mijn beleving juist op een heel goede manier om ga en juist het tegenovergestelde doe van het opzoeken van de grenzen.

Ik probeer alleen kritisch te blijven. Mezelf (en anderen) te blijven challengen op gebied van hoe om te gaan met zaken als diversiteit (mag je daar wel of niet naar streven, wat zijn de wettelijke kaders, wat zijn de ethische kaders), maar ook vragen als hoe om te gaan met privé zaken die mogelijk van invloed kunnen zijn op iemand functioneren of dienstverband.

Je mag misschien officieel niet vragen naar iemands hobbies, maar wat als iemands hobby het besturen van een vereniging is? Dat word gezien als nevenactiviteit en mag je dus wél weer meenemen in je overweging iemand aan te nemen. (In fact, nevenactiviteiten mogen vanuit de werkgever verboden worden.) Je mag er dus, voor zover ik weet, ook naar vragen.

Omdat iemand meer is dan enkel een poppetje dat een bepaalde taak komt uitvoeren en privé, voor iedereen, invloed heeft op iemands functioneren, vind ik het belangrijk iemand tijdens het sollicitatiegesprek al persoonlijk te leren kennen. Dáár begint het voor mij. Maar dat betekend ook dat er privé zaken kunnen zijn, waarop ik (samen met recruitment / HR) besluit iemand geen aanbieding te doen.

Uiteindelijk word ik betaald een team te laten functioneren. Hoe, dat is aan mij, maar als ik de verkeerde persoon aan neem en dat had kunnen voorzien, word ik daar wel op afgerekend. Logisch. Da's mijn baan. Voor werving werk ik uiteraard nauw samen met recruitment en HR, maar in the end is mijn stem een van de zwaarste in het proces. Dus zoek ik in een sollicitatieronde naar houvast om mijn keuze iemand aan te nemen of af te wijzen te rechtvaardigen. Hoe moeilijk dat ook is en hoe weinig informatie 2x een gesprek (waar ik er zelf in de regel maar 1 van bij woon) ook geeft.

Werving zie ik als een van de meer uitdagende taken die ik heb. Als ik mis gok, zit ik zelf met de gebakken peren. :) Mag ik de troep opruimen, maar vooral, een verkeerde keuze heeft met wat pech meer invloed dan ik me comfortabel bij voel.

Lastige, en dat realiseer ik me ook heel goed, is dat ik (net zoals de andere hiring managers die ongetwijfeld meelezen), maar beperkt inhoudelijk kan in gaan op hoe ik om ga met bepaalde zaken en waarom mijn mening is zoals die is. Je weet immers nooit wie er mee leest. :) (Tegelijkertijd is het een onderwerp waar ik graag over van gedachten wissel met mensen, juist ook van buiten mijn werkgever.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
unezra schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:30:
[...]

Yep. :) Of meer specifiek: Een klassieke recruiter.
Want wat jij doet is volgens mij wezenlijk anders dan wat klassieke recruiters doen.

Needless to say is dat ik het erg waardevol vind dat jij je, als recruiter, mengt in de discussie. Dat maakt een discussie als deze vind ik interessant. Hoe meer invalshoeken hoe beter.
Mee eens. Ik heb tot nu toe de berichten van @Verwijderd altijd met veel interesse en respect gelezen. Spijtig genoeg is mijn ervaring dat er maar weinig zoals hem redeneren. Genoeg van die arrogante rotzakken die er van overtuigd zijn dat hun aanpak gewoon goed is en mijn kritiek dikke zever. Letterlijk ooit op LinkedIn laten weten dat ik er klaar mee ben en je wilt niet weten hoeveel recruiters reageerden met "zeik niet zo".

Tweakers daarintegen is een groot discussieplatform vol met IT-ers die er vrijwel hetzelfde over denken als mij. En over het algemeen veel beter (en harder) zijn in discussiëren en communiceren dan mij. Dus zelfs al weten die klassieke recruiters van Tweakers en dit topic af, dan vermoed ik dat ze zich toch niet durven mengen in deze discussie omdat ze weten dat ze de wind van voren gaan krijgen met weinig begrip voor hun houding. D:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:33:
[...]
Wat zijn klassieke recruiters? Ik zit er al 14 jaar in het vak maar heb daar nog nog nooit van gehoord.

En wat jouw beeld van wat ik doe? Daar ben ik ook wel benieuwd naar :)
Jij richt je voor zover ik weet op één specifiek, nogal smal, segment, primair online. Dat vind ik wezenlijk anders dan recruiters die opereren zoals in-house recruiters, maar dan voor meerdere klanten en met een veel breder aanbod.

(Tegelijkertijd realiseer ik me dat dit is wat je nu doet en ik niet weet of je, voor je deze niche in dook, geen meer algemene, klassieke, recruiter was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Recruiters? Slappe hap is het. Vorige week had ik ook weer zo'n lamlul in m'n Linkedin mailbox zitten. Wilde heel graag toegevoegd worden aan mijn netwerk en een afspraak inplannen. Vooruit dan maar Floris. Ik meteen mijn CV opgestuurd, maar natuurlijk niks op teruggekregen.

Twee dagen later: meneer post een nieuwe vacature online. Zowaar iets dat gewoon in mijn straatje zit. Kennis en kunde voorhanden, wat meer senior persoon. Check. Check. Check. Berichtje gestuurd naar Floris, maar natuurlijk weer niks gehoord.

Vanochtend: weer een vacature online. Ander bedrijf, soortgelijke functie. Echt: kat in het bakkie. Wederom een berichtje naar Floris gestuurd. Meneer heeft het gelezen, even op profiel geweest, maar niks van gehoord.

Floris van H: als je dit leest... Je bent een lamlul en een schande voor je vakgenoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

It is more important to be kind than to be right - soms vergeet je dat wel eens :)

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Even dicht voor onderhoud.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Het topic is geopend om ervaringen met HR en recruiters te bespreken. Wat ik vaak merk is dat verhalen opgeklopt worden, dat er over die verhalen discussies ontstaan en dat men het nodig vindt om op de man te gaan spelen.

FOUT

We houden het topic schoon van laatstgenoemde feiten. We gaan het hier hebben over de ervaringen met HR en recruiters en niet over offtopic zaken. Zien we wederom een patroon ontstaan dat we offtopic gaan, dan is de kans aanwezig dat we strenger gaan optreden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Laatst online: 21-09 15:44
Tijd geleden weer een aantal recruiters geaccepteerd op Linkedin. En met een paar contact gehad.

Nu was er een die wel erg opdringerig was. Zij hadden de perfecte plek voor mij, een plek waar ik een aantal maanden eerder al geweest was en terecht afgewezen was. Ik gaf aan dat dat hem niet zou worden en ik geen interesse had. Uiteindelijk heeft de recruiter toch contact opgenomen met dat bedrijf en mij daar weer op gesprek gestuurd(video meeting). Wat toch voor een awkward gesprek zorgde.

Verder was hij ook een nieuwe persoon aan het inwerken want ik had ineens contact(zelfs via whatsapp) met 2 recruiters van hetzelfde bedrijf. Die tweede belde mij na een 2 tal gesprekken op om deze te bespreken. Kon heel duidelijk merken dat deze een standaard lijstje met vragen af ging en dit ook voor beide bedrijven wilde horen.

Na 2 weken druk contact hoor ik nu niets meer, voor mij wel prima. Hierna toch maar besloten om het bij een vaste recruiter te houden of echt zelf een bedrijf te benaderen.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:22
Kipmetrijst schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:14:
... Uiteindelijk heeft de recruiter toch contact opgenomen met dat bedrijf en mij daar weer op gesprek gestuurd(video meeting). Wat toch voor een awkward gesprek zorgde.

...
Hier ben je dan toch niet assertief genoeg geweest lijkt me. Sommige recruiters zijn misschien aggresief, maar het ligt wel aan jezelf als ze over je heen lopen.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
Jogai schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:00:
[...]

Hier ben je dan toch niet assertief genoeg geweest lijkt me. Sommige recruiters zijn misschien aggresief, maar het ligt wel aan jezelf als ze over je heen lopen.
Recruiters worden ook wel zo getraind om op die manier te communiceren. Daar zitten soms verdomd irritante maar best slimme tactieken achter. Desalniettemin heb je wel een punt vind ik. Het helpt niet meer tegenwoordig om beleefd en geduldig te zijn tegen zo'n recruiters want hun misbruiken die goedheid toch wel in hun voordeel. Zelfs het zinnetje "ik zoek niks nieuws" of "ik heb geen interesse" aanvaarden ze gewoon niet meer en donderen ze alsnog hun verhaal ertussen.

Het kan daarom echt geen kwaad meer om gewoon de hoorn op de haak te slaan en er verder geen seconde tijd aan te spenderen. Hun brutaal dan ik ook en ik kan het beter. >:D

Ik heb intussen uit frustratie overal mijn gsm nummer weggehaald en als ze ernaar vragen dan zeg ik gewoon dat ze een mail moeten sturen. En willen ze dat niet dan hebben ze pech. Their loss, not mine. Soms zit er wel iets interessants tussen hoor. Maar mij per mail informeren over interessante functies is veeel beter dan mij tijdens werktijd of zelfs na werktijd (als ik aan het eten ben heeft blijkbaar een voorkeur) opbellen wanneer je mij grandioos stoort en dus zwaar tegen je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Dan nog, bedrijven zomaar contacteren wanneer je toch duidelijk zegt dat je geen interesse hebt, is echt een no-go.

Over awkward gesproken, het is soms best vervelend wanneer ze details over het betreffende bedrijf achter zich houden. Als je op een gegeven moment en vrij lang CV hebt, ga je niet elk klusje of vervelende ervaring op je CV zetten.
Ik heb in het verleden weleens gehad dat het dus om een bedrijf ging waar ik in het verleden heb gewerkt en destijds zelf ontslag genomen omdat het echt een puinhoop was. (en dan druk ik mezelf heeeeel erg netjes uit)
In dit geval kon ik het zelf nog net stop zetten, maar dat zijn situaties die je dus wilt vermijden.

Ik ben nog steeds hard op zoek :'(
Het lijkt allemaal weer te stagneren helaas, van alle recruiters die ik nu heb gesproken (ik denk inmiddels wel een stuk of 20), is er welgeteld 1 (wat oudere man) die snapt waar hij mee bezig is.
Die belt ook uit zichzelf om even een status update te geven/vragen etc, klein pluimpje voor hem!

[ Voor 20% gewijzigd door P.Mouse op 05-10-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, nieuwe ontwikkeling op mijn LI account: ongevraagde vacaturespam per attachment, gepresenteerd als service, maar komt vooral over als een spammy mailinglist. Ik hoop dat men snel inziet dat dit niet de manier is om mijn interesse te wekken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-09 23:54
Ik werd benaderd vanuit Duitsland voor een functie, wil ik wel even mee doorgaan om eens te kijken hoe ik internationaal lig, maar schijnbaar moeten zij apart toestemming vragen je gegevens te verwerken in het kader van de GRDP... Ook voor het eerst.

EDIT: Over het opslaan en verwerken van je gegevens gesproken, kwam vandaag ook een appje binnen van een toko waarmee ik 3 jaar terug eens contact heb gehad. :P In Nederland doen we het dus gewoon.

[ Voor 37% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Heb wel van een aantal recruiters berichtjes gehad dat ze eens in de zoveel tijd opnieuw toestemming van me nodig hebben. Denk dat het dus eerder is dat er gewoon veel prutsers op de markt zijn die hier verkeerd mee omgaan. Quelle surprise.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Eens in de 3 jaar ofzo? Die toko heb ik een kleine 3 jaar terug contact mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38
Pizza_Boom schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:53:
Eens in de 3 jaar ofzo? Die toko heb ik een kleine 3 jaar terug contact mee gehad.
Hebben ze 3 jaar geleden toestemming gevraagd om je gegevens meer dan 3 jaar te bewaren? Vast niet want toen was die wetgeving nog niet van kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Wat mag en 90% van de bedrijven doen, zijn twee verschillende dingen.
Echt een grote puinhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Nu online
Iets vergelijkbaars had ik een paar jaar geleden ook bij Randstad, had al jaren niets gedaan via, stond ook niet in het systeem als open voor iets (kon mezelf niet laten verwijderen omdat het minder dan 7 jaar geleden was dat ik iets gedaan had), maar toen hadden ze iedereen in het systeem een mail gestuurd voor een of andere klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, die 7 jaar is voor de belasting geloof ik. Maar dat zou los moeten staan van overige contactgegevens.

BTW, dit is wel een leuke sketch die ik op reddit tegen kwam

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:16
Kreeg vandaag een vacature aangeboden in "Groot-Amsterdam". Kennelijk vallen daar onder andere ook Almere en Lelystad onder. _O-

Moest gelijk denken aan een item dat zondag met Lubach ooit had over het toerismebeleid van Amsterdam.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Laat me raden: de recruiter had in het verleden op een callcenter in de luchtvaartindustrie gezeten.

De industrie waar Lelystad "Amsterdam Oost" heet, Weeze "Dusseldorf en Charleroi "Brussel Zuid".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zucht... Ik krijg dus het hier genoemde whatsappje. Of ik op mijn plek zit, blabla, ik heb ooit met dit bedrijf contact gehad, andere functie, of ik daar interesse in heb. Standaard blabla in 2 regels... Dus daarop een antwoord dat ik om er iets zinnigs over te zeggen, eerst meer informatie nodig heb. Als antwoord, je voelt hem al aankomen. :+ "Zullen we dan even bellen? Het wordt via whatsapp een beetje veel."

En ondertussen aan het gebruik van een getypte emoticon zie je gewoon dat ie op webwhatsapp zit.\

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/64173325.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-10-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Jammer dat ie al je nummer heeft, dat is eigenlijk al een brug te ver.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ocf81 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:21:
Jammer dat ie al je nummer heeft, dat is eigenlijk al een brug te ver.
Tsja... Kan er niet zo mee zitten. Anyhow, de soap gaat door. Ik heb ooit mijn CV daar ingeleverd, dus er zijn wat gegevens bekend. Functie (des tijds), opleidingsniveau, etc.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Pizza_Boom schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Tsja... Kan er niet zo mee zitten. Anyhow, de soap gaat door. Ik heb ooit mijn CV daar ingeleverd, dus er zijn wat gegevens bekend. Functie (des tijds), opleidingsniveau, etc.

***members only***
Ja, dat ken ik. Tegenwoordig is mijn nummer op CV's voor recruiters 'op aanvraag, na verkrijgen afspraak'. Een soort getrapte informatiedeling.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ocf81 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:25:
Ja, dat ken ik. Tegenwoordig is mijn nummer op CV's voor recruiters 'op aanvraag, na verkrijgen afspraak'. Een soort getrapte informatiedeling.
Ik geef meestal niet eens een CV. LinkedIn is actueel genoeg. Mogen ze er zelf uitfilteren dat mijn studie bij ervaring en opleiding staat. :P

Ik blijf deze humor vinden. Alle moeite doen de toko te verhullen, maar ondertussen wel de vestigingsplaats (dorpje in de kop van NH) en het product dat zij produceren noemen. Had er onderlaatst ook een van Tata. "Grote multinational in de productie uit omgeving Haarlem/IJmuiden." :+ :+

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 08-10-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Normaliter probeer ik toch altijd wel even te bellen
Je kunt altijd na 5-10min het gesprek afkappen.

Echter heb ik nu ook zo'n vent die een beetje te graag wil.
2 keer proberen te bellen op een dag, plus nog video call op whatsapp, plus nog een email plus verzoek op LinkedIn, vervolgens weer een gemiste oproep vandaag.

Ik weet niet waar deze persoon z'n sociale skills geleerd heeft, maar je kunt ongemakkelijkheid ook overdrijven.
En ik kan echt een hoop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:04

De Nelis

en anders maar niet...

P.Mouse schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:05:
Ik weet niet waar deze persoon z'n sociale skills geleerd heeft, maar je kunt ongemakkelijkheid ook overdrijven.
Ik denk dat ie die juist niet geleerd heeft. Hij wil te graag, komt een beetje hopeloos over.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

P.Mouse schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:05:
Normaliter probeer ik toch altijd wel even te bellen
Je kunt altijd na 5-10min het gesprek afkappen.

Echter heb ik nu ook zo'n vent die een beetje te graag wil.
2 keer proberen te bellen op een dag, plus nog video call op whatsapp, plus nog een email plus verzoek op LinkedIn, vervolgens weer een gemiste oproep vandaag.

Dat was ook de motivatie achter mijn eerdere opmerking dat het geven van het telefoonnummer een stap te ver is. (toen wist ik nog niet dat dit uit eerder contact voortkwam)

Ik bel zelf met afgeschermd nummer als ik kennis wil maken. Dat geeft mij de zekerheid dat ik niet achtervolgd ga worden door een recruiter die niks voor mij kan betekenen. Hij krijgt meer toegang als hij aantoonbaar levert. Eerst een unieke forwarder voor contact. Kan hij een afspraak regelen, dan komt een telefoonnummer om de hoek. Dat lijkt mij een redelijke trade.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zijn hier mensen bekend met JOIN recruitment? Ik had vandaag iemand van die toko op mijn linkedin. Het was echt een egocentrische zak tot en met. Herkenbaar?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ocf81 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:23:
Zijn hier mensen bekend met JOIN recruitment? Ik had vandaag iemand van die toko op mijn linkedin. Het was echt een egocentrische zak tot en met. Herkenbaar?
Is dat niet met de meeste? Die van onderlaatst heeft mij niet meer benaderd. Ik had er gister eentje die het een aanvulling op mijn werkervaring vond dat ik ook nog een opleiding had afgerond... Werkervaring ben ik pas gaan opdoen na mijn opleiding en die genoemde opleiding heb ik niet afgerond. Die juist niet. Ze kon zich overigens voorstellen, maar wilde wel graag linken. Of het goed was dat ze een invite stuurde... Zo stond in de invite. 8)7

Een ander van gister zocht een profiel zoals ik. Ik dacht altijd dat ik een persoon was, maar blijkbaar ben ik een profiel.

Dan had ik er nog eentje afgelopen week die "just lets connect", eentje die graag wil linken zodat ie misschien in de toekomst iets kan betekenen en eentje die mij nu negeert omdat ik niet a la minute een vertaald CV klaar had. :P :P

Zo druk was het sinds het begin van Corona niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
@Pizza_Boom De ICT zit, dankzij Corona, *dik* in de lift heb ik het idee.
Kansen te over, dus ook meer recruiters. Die zien hun kans schoon. :)

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 16-10-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:30

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

dakathefox schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:23:
Recruiters? Slappe hap is het. Vorige week had ik ook weer zo'n lamlul in m'n Linkedin mailbox zitten. Wilde heel graag toegevoegd worden aan mijn netwerk.
Altijd lachen als je dit doet, vaak kan je dan de komende weken nog collega's aanhoren die benadert zijn door die desbetreffende recruiter... :X

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
unezra schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:38:
Helaas is dat bij ontwikkeling het tegenovergestelde.
Iedereen lijkt massaal de kat uit de boom te kijken.
Zo ligt de hele entertainment industrie op z'n gat bijvoorbeeld.
Ironisch genoeg bij een paar bedrijven waar ik vroeger al heb gezegd dat we (destijds) misschien maar eens een plan B of C moesten gaan maken, mocht de core business ineens tegenvallen. :+

Wat betreft ervaringen, wordt het inmiddels een beetje hetzelfde liedje in het topic.
Ik sta er echt van te kijken hoeveel beunhazen er in die wereld zijn.

Blijkbaar is het ook vreemd wanneer mensen meerdere talenten hebben?
Wanneer ik naar personeel zocht in het verleden was dat voor mij de grootste pre.
Maar iemand die EN CTO/leidinggevende is EN reparaties heeft gedaan EN engineering werk in mechanica en elektronica, is blijkbaar heel vreemd?
Bij een aantal bedrijven waar ik vroeger gewerkt heb kwam hier plee schrobben nog net niet bij, maar het scheelde niet heel veel. (en dat is niet overdreven)

Van aanpakken heet dat in mijn boekje, er is altijd wel iets te doen binnen een bedrijf.

Ik moet wel even wederom een pluim geven aan een zeer competente en betrokken kerel.
Vandaag belde hij gewoon weer om even een update te geven over een bedrijf waar helaas een paar mensen ziek zijn geworden, dus het kon wat langer gaan duren en voor de rest hoe het aan mijn kant gaat. _/-\o_
Zulke betrokkenheid wordt gewoon erg op prijs gesteld.
De meesten weten na een week niet eens meer wie je bent.

[ Voor 13% gewijzigd door P.Mouse op 16-10-2020 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 21:35
Ghostrider schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

Altijd lachen als je dit doet, vaak kan je dan de komende weken nog collega's aanhoren die benadert zijn door die desbetreffende recruiter... :X
Vorige maand had ik er ook weer eentje... Stuurde vol enthousiasme een berichtje dat we écht even moesten connecten omdat hij een baan had en ik de perfecte kandidaat was en dat hij m'n CV wilde en wilde bellen.

CV toegestuurd... Niks meer van gehoord.

Berichtje gedaan via Linkedin. "Zullen we nog even bellen?" Niks op gehoord.

Een dag later stuurt hij via LinkedIn via een post rond.

Reminder gestuurd. Niks op gehoord.

Weer een week later, een andere vacature.

Reminder gestuurd. NIks op gehoord.

Deze week komt hij bij mij terug met een hele mooie vacature voor Inside Sales. Let wel: deed ik 15 jaar terug al.

Meneer Floris van H... Je kunt m'n reet kussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

dakathefox schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Vorige maand had ik er ook weer eentje... Stuurde vol enthousiasme een berichtje dat we écht even moesten connecten omdat hij een baan had en ik de perfecte kandidaat was en dat hij m'n CV wilde en wilde bellen.

CV toegestuurd... Niks meer van gehoord.

Berichtje gedaan via Linkedin. "Zullen we nog even bellen?" Niks op gehoord.

Een dag later stuurt hij via LinkedIn via een post rond.

Reminder gestuurd. Niks op gehoord.

Weer een week later, een andere vacature.

Reminder gestuurd. NIks op gehoord.

Deze week komt hij bij mij terug met een hele mooie vacature voor Inside Sales. Let wel: deed ik 15 jaar terug al.

Meneer Floris van H... Je kunt m'n reet kussen.
Hmm, je mist de stap: "Geen informatie delen totdat je de vacature hebt besproken". Je moet dit zien als een informatiespel. Zij hebben geen 'skin in the game' als jij de buit al hebt opgegeven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
En ik ben dus geen ICter. >:) Maar ik zit nog altijd wel in een vakgebied waar meestal wel vraag naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:28:
[...]
En ik ben dus geen ICter. >:) Maar ik zit nog altijd wel in een vakgebied waar meestal wel vraag naar is.
EDIT: Nevermind. :) De vraag "wat doe je" was al beantwoord. My badd.

[ Voor 32% gewijzigd door unezra op 17-10-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Laatst online: 28-03-2023
Inderdaad. Mijn bedrijf reorganiseert dus ik moet volgend jaar weg. Op een jobsite had ik bij mijn profiel per ongeluk het CV mét 06 nummer geupload ipv zonder, dit was rond 10 's avonds. Ik had voor de lunchpauze de volgende dag 5 recruiters die belden. Ik zou het niet erg vinden als ze het verrekte ding ook daadwerkelijk hadden gelezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19-09 16:52
Agency recruiters kun je het best zien als een soort energieverkopers.

“voor een grote energieleverancier in de regio Zwolle ben ik op zoek naar een aantal nieuwe relaties in het stroom+gas segment”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
t_captain schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:58:

“voor een grote energieleverancier in de regio Zwolle ben ik op zoek naar een aantal nieuwe relaties in het stroom+gas segment”.
Mooie vergelijking.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Members only:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Members only:

EDIT: Van de week trouwens ook nog een pareltje... Als connectie invite.

Members only:

Prachtige passage uit een ander bericht van afgelopen week:
Members only:
Ze zoeken een profiel zoals ik... Niet een persoon met het profiel zoals de mijne, nee, een profiel zoals ik... Deze is verder wel geautomatiseerd. En deze hoort ook graag hoe ze contact met mij op kunnen nemen, dus op welk telefoonnummer ik bereikbaar ben. :P

[ Voor 61% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-10-2020 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08 13:50
Eigenlijk vind ik die eerst nog wel een mooie invite. Je profiel is duidelijk bekeken en het bericht is er op afgestemd. Het kan uiteraard nog wat sterker, maar ze doen in ieder geval werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Je idee is niet correct. Sommige gedeeltes in de IT gaan goed. Mijn opdrachten en mede (con)cullega’s en ZZP’ers zijn echt een stuk minder geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
mierenfokker schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Je idee is niet correct. Sommige gedeeltes in de IT gaan goed. Mijn opdrachten en mede (con)cullega’s en ZZP’ers zijn echt een stuk minder geworden
Maar al ben je ZZP'er met maar een (of heel weinig) opdrachten ben je natuurlijk heel vatbaar voor een keteneffect. De grote jongens hebben vaak een hele hoop opdrachtgevers verspreid over meerdere sectors en zijn daarmee een stuk stabieler in een crisis als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

t_captain schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:58:

Toen ik dit opperde werden ik en unezra op gegeven moment tot een halt geroepen :*)

nst6ldr in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

Ze gebruiken overigens letterlijk dezelfde werkwijze, 9 van de 10 recruiters gebruiken ook dezelfde CRM als Pipedrive enzo. Het is ook gewoon één van de tig dingen die je als callcenter kan doen, tezamen met de verkoop van energie, werving voor investeringen, 'introductie' prijzen aanbieden voor websites bij ZZP en kleine bedrijven, en niet te vergeten zonnepanelen.

Ook doen deze callcenters verkoop als een dienst, ze kopen dan bijvoorbeeld bij leadsgegevens (bedrijf) een bestand en gaan gewoon aan de slag. Het is niet voor niks studenten/UWV werk.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
RagingPenguin schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Maar al ben je ZZP'er met maar een (of heel weinig) opdrachten ben je natuurlijk heel vatbaar voor een keteneffect. De grote jongens hebben vaak een hele hoop opdrachtgevers verspreid over meerdere sectors en zijn daarmee een stuk stabieler in een crisis als deze.
Dat klopt wel wat je zegt, maar dan zit de ICT niet dik in de lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
mierenfokker schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
Dat klopt wel wat je zegt, maar dan zit de ICT niet dik in de lift.
Misschien zit niet de *hele* ICT in de lift en als ZZP'er sta je altijd als eerste buiten. Logisch, want flexibel contract én je kost een enorme bak geld.

Als ik kijk naar vraag- en aanbod, marktprijs van ICT'ers, etc, kan ik alleen maar concluderen dat de ICT juist dik in de lift zit en misschien wel dankzij corona. We zijn afhankelijker van ICT dan ooit. Bedrijven beseffen dat. Dus is er meer vraag naar personeel, minder aanbod, gaan de lonen omhoog, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
SierraPapa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 07:17:
Eigenlijk vind ik die eerst nog wel een mooie invite. Je profiel is duidelijk bekeken en het bericht is er op afgestemd. Het kan uiteraard nog wat sterker, maar ze doen in ieder geval werk.
Ik snap waar je naartoe wil en je hebt ook absoluut een punt, het is niet zo ongeïnteresseerd automatisch 13 in een dozijn als de meeste anderen, maar ik vind het nog wel zorgelijk als je als recruiter het dusdanig slecht leest, dat je de headlines niet eruit haalt. Verkeerde opleiding vind ik nogal een dooddoener. Ergens uitgezonden zitten niet meenemen is nog vergefelijk, net als bijna vs ruim een x aantal jaar, maar bij elkaar opgeteld geeft het niet echt de indruk dat ze met heel veel interesse langs geweest zijn. Ik zal eens horen wat ze precies willen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
Wij (ontwikkel & IT consultancypartij van een man of 60) doen het op een paar haar na aan het gestelde groeitarget dat we voor corona hadden bedacht. We hebben in maart nog een paar nieuwe mensen aangenomen, maar daarna even de kat uit de boom gekeken. Maar afgelopen tijd zijn er bijna 10 mensen gestart, alhoewel daarvan wel de helft ofzo extern zijn. Omdat we inmiddels weer érg veel moeite hebben de marktvraag bij te benen, maar er nog steeds wel een bepaald risico speelt natuurlijk. Zonder recruitment agencies overigens. Gewoon, uit ons eigen netwerk cq. dat van HR.

In mijn omgeving hoor ik een beetje hetzelfde. Men is vooralsnog voorzichtig over de toekomstperspectieven. Sommige werkgevers van vrienden zien een gat in hun salespijplijn over een paar maanden, maar op korte termijn is het vooralsnog (over)vol. Wij zagen overigens ook een gat in de salespijplijn in maart/april voor in de zomermaanden, maar dit is dus volledig gedicht. Zowel door extra vraag vanuit bestaande business als door nieuwe business.

Op LI is het bij mij overigens al een hele tijd lekker stil. Ten opzichte van pakweg 2 jaar geleden in ieder geval. Heerlijk. Nu heb ik misschien 2 of 3 connectieverzoeken. "Vroeger" was het toch al snel meerdere keren per week prijs. Terwijl ik niks aan mijn profiel heb veranderd. InMails lijken helemaal te zijn opgedroogd. Als sinds vóór COVID-19 overigens.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:34

3DDude

I void warranty's

Members only:

Weer zo eentje weinig concreets hoe of wat ? welk bedrijf? Mijn profiel lijkt aan te sluiten? ohja waarop dan?
Ah er zit een bijlage bij, een word docje:
hoop blabla en algemeen, nietzeggend klinkt als gewoon een consultancy die net als de rest in de vijver voor opdrachten vist... voornamelijk in de randstad Utrecht en Den Bosch (is dat tegenwoordig de randstad?)

(is er een van doghouse recruitment).
Ik heb geen idee wat ik hiermee moet.

Members only:

Veel te ver weg, ik woon midden in het groene hart, niet in de belgie of OSS.
heb wel eens met cognizant samen gewerkt, maarja om naar belgie te gaan neuh.

Dan had ik er nog eentje die mij gebeld had van Tergos, Dus ik zeg joh ik heb het even druk, kan je om half 4 vandaag terug bellen. Nooit wat gehoord meer.
Ik spreek pietje van Tergos (volgens mij een collega van hem: hoi je zou mij terugbellen is niet gebeurt en nu? Nou niks dus haha.

Dan was er nog een of andere club die me recruit voor een opdrachtgever waar ik al eerder gewerkt heb. Ja want dat is slim en heb ik geen relatiebeding mee enzo XD.

TLDR:
- teveel onzin
- Werken voor een appel en een ei.
- profiel niet eens lezen.
- Iemand een kans gegeven, nooit meer wat gehoord.
- Ze hebben meestal geen opdrachtgever - of ze noemen m niet.
Dat is de consesus van recruiters. Je hebt weinig aan ze en als je het toch via ze moet doen pakken ze een deel van je zakgeld :P

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 19-10-2020 00:27 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kreeg van de week zowaar een UK recruiter op LI die mij meldde dat ie datascience profielen in de aanbieding had en of ik daar iets mee kon.
Ik wist dat het daar in de UK erg was, maar dat ze nu ook al mensen proberen te slijten door met hagel te schieten was nieuw voor me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Ik ken hier altijd zo slecht tegen.

Door een recruiter benaderd die ik al niet zo hoog had zitten, met een bedrijf/functie waar ik niet al te best ervaring mee heb.
Maar goed, de nood is hoog, dus laat ik ze maar eens kans geven.
Even babbelen doet geen pijn.

Blijkbaar had het bedrijf toch interesse, dus gisteren maar liefst 3 keer gebeld en een e-mail.
Toevallig gisteren overdag geen tijd gehad, dus ik denk ik bel ze vanmiddag wel even.
Deze ochtend weer telefoon + whatsapp bericht.

Kappen nou met die wanhoop zeg :(
Pagina: 1 ... 22 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic