Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Maar nu betrek je het op jezelf. Ben jij een heel systeem of een hele samenleving of alle mensen op aarde? Dit soort zaken bekijk je toch op een groter niveau? Waarom gedragen mensen (meervoud) zich op een bepaalde manier in een bepaalde setting? En daarbij zijn altijd uitzonderingen.
Ik betrek het op mezelf, omdat ik denk dat ik niet dat speciale sneeuwvlokje ben dat zo in de wedstrijd staat.
Sure, er zijn een hoop idioten op de wereld, maar de oorzaak is de mens, de cultuur. Ik vind het veel te makkelijk om het af te schuiven op een systeem. Dan verleg je de verantwoordelijkheid naar een middel, terwijl dat middel de oorzaak niet is.
Het internet zorgt niet voor cryptolockers. Cryptografie zorgt niet voor cryptolockers. De onderwereld doet dat.
Ik geloof best dat een bonus systeem in deze of gene vorm, ook bij recruiters, goed kan werken. Maar het is de aansturing daarop, de bedrijfscultuur, die maakt dat het een zinvolle incentive is, of een maatregel die meer kwaad dan goed doet.
Zo ken ik een recruiter die ook gewoon betaald krijgt per bemiddeld persoon, maar de fee is uitgesmeerd over 3 jaar, ipv eenmalig. Praktisch hetzelfde systeem, maar de recruiter heeft er wel baat bij dat iemand 3 jaar in dienst blijft. (Ok, of nog een keer bemiddeld word in die periode maar dat levert extra werk op bij gelijke inkomsten. Iemand die gewoon 3 jaar of langer blijft, kost 1x de investering en levert 3 jaar lang geld op.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.