Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Pizza_Boom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:04:
Laat ik nou net een berichtje binnen krijgen, antwoord op mijn vraag over het dienstverband... Ik zal eens vragen of ik dat nog explicieter krijg.

***members only***
Krijg je bij die detacheringsclub zeker geen vast dienstverband of wel? De eindklant neemt je over als je goed bevalt. Ze hebben minder risico (als je slecht bent ga je weg) en dat kopen ze af met een relatief hoog tarief voor een jaar. Na dat jaar 'mag' je in loondienst bij hen. Win-win voor zowel de klant als de detacheerder. Maar niet voor de werknemer m.i.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MeneerVoorJou schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:10:
Uiteraard is het wel zo dat een review met een erg specifiek verhaal en teveel details er alsnog voor zorgt dat een recruiter zich kan herinneren "Oh, dat is hij/zij geweest" maar dat is iets waar ik weinig aan kan doen, anders dan adviseren om een beoordeling in zo algemeen mogelijke termen te schrijven.
Dat is dus wat ik bedoel. Dat verhaal hierboven staat niet voor niets in een MO tag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@MeneerVoorJou Dank voor de uitleg. Ik ben van mening dat advertenties met tracking van het internet zouden moeten verdwijnen. Ik denk eerlijk gezegd dat dit het eerlijker en beter zou zijn om donaties te vragen dan om advertenies op te dienen, want het kost geen drol om zoiets te hosten. Maar jij mag natuurlijk een andere mening hebben. :)

@Pizza_Boom Ik krijg ze eigenlijk alleen van iSense, welke ik standaard afwijs. Wel apart om te zien dat jij daar zo veel meer van krijgt. Zou het komen doordat je geen afgeronde opleiding op je CV hebt staan of denk je dat het door iets anders komt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:54
Hydra schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:11:
Krijg je bij die detacheringsclub zeker geen vast dienstverband of wel? De eindklant neemt je over als je goed bevalt. Ze hebben minder risico (als je slecht bent ga je weg) en dat kopen ze af met een relatief hoog tarief voor een jaar. Na dat jaar 'mag' je in loondienst bij hen. Win-win voor zowel de klant als de detacheerder. Maar niet voor de werknemer m.i.
Dit blijkt in praktijk, in alle voorstellen die ik de afgelopen jaren gehad heb, gewoon een Fase A uitzendcontract te zijn. Vandaar dat ik @ocf81 ook even citeer, want die vroeg zich al af of het niet mijn running joke was. Ik ben op deze manier begonnen in mijn eerste baan, dat hield in:
- Pensioen via STIPP. Dus eerste half jaar geen opbouw.
- Ziektewachtdagen
- Vakantiedagen haalde je alleen als je het hele jaar werkte. Nam je vakantie op, was er geen opbouw van vakantierechten in die periode.
- ADV werd uitbetaald, zo bleek. Alleen had men dat alvast in mijn salaris verwerkt. Dus mijn salaris was voor 40 uur ipv de gebruikelijke 38.
- Ondernemersrisico bij de kandidaat. Geen werk omdat de opdrachtgever het contract opzegt? Geen geld, want geen doorbetalingsverplichting. Geen werk omdat er nog geen opdracht is? Geen gestart contract.

En inderdaad, als het de bedoeling is dat je na een jaar weer opgerot bent, krijg je geen vast contract maar een jaaruitzendcontract.
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:12:
@Pizza_Boom Ik krijg ze eigenlijk alleen van iSense, welke ik standaard afwijs. Wel apart om te zien dat jij daar zo veel meer van krijgt. Zou het komen doordat je geen afgeronde opleiding op je CV hebt staan of denk je dat het door iets anders komt?
Mijn eerste opleiding heb ik niet afgerond, mijn tweede wel (ik ben geswitcht). Ik mag ook gewoon keurig BSc. of ing. voeren, net waar ik zin in heb. Ja, ik heb een HBO Bachelor of Science en geen Bachelor of Engineering...

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-11-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Pizza_Boom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:17:
[...]
Mijn eerste opleiding heb ik niet afgerond, mijn tweede wel (ik ben geswitcht). Ik mag ook gewoon keurig BSc. of ing. voeren, net waar ik zin in heb. Ja, ik heb een HBO Bachelor of Science en geen Bachelor of Engineering...
Ok, dat had ik dan even verkeerd begrepen. Sorry.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:19:
[...]

Ok, dat had ik dan even verkeerd begrepen. Sorry.
Kan gebeuren. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Pizza_Boom maar dan ben ik nog wel benieuwd waarom jij zoveel deta-vast voorstellen krijgt. Hebben jouw collega's dat ook?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerVoorJou
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-08-2023
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:12:
@MeneerVoorJou Dank voor de uitleg. Ik ben van mening dat advertenties met tracking van het internet zouden moeten verdwijnen. Ik denk eerlijk gezegd dat dit het eerlijker en beter zou zijn om donaties te vragen dan om advertenies op te dienen, want het kost geen drol om zoiets te hosten. Maar jij mag natuurlijk een andere mening hebben. :)
Ook een optie om te overwegen inderdaad. Tegelijkertijd verloopt het al stroef genoeg om mensen überhaupt te bewegen tot het schrijven van een review, laat staan dat ik ook nog geld van ze wil zien ;)

En natuurlijk kost het niet veel om zoiets te hosten, maar als de boel een beetje aantrekt dan weet je net zo goed als ik dat er uit advertenties meer te halen is dan uit donateurs. Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik ook slechts kostendekkend wil blijven ;)

Mocht jij je willen opwerpen als de eerste donateur dan hoor ik het graag :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:17:
- Ondernemersrisico bij de kandidaat. Geen werk omdat de opdrachtgever het contract opzegt? Geen geld, want geen doorbetalingsverplichting. Geen werk omdat er nog geen opdracht is? Geen gestart contract.
Huh; wat? Dettacheerders betalen je ook als je op de bank zit. Dan is dit geen detacheering te noemen, maar een vaag soort uitzendwerk. Dan moet je wel heel wanhopig zijn als je daar voor gaat,

Hoe werkt dat juridisch dan? Want het klinkt als loondienst en niks betalen mag dan niet. Hebben ze dan een vaag contract op oproepbasis ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:21:
@Pizza_Boom maar dan ben ik nog wel benieuwd waarom jij zoveel deta-vast voorstellen krijgt. Hebben jouw collega's dat ook?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hydra schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:31:
Huh; wat? Dettacheerders betalen je ook als je op de bank zit. Dan is dit geen detacheering te noemen, maar een vaag soort uitzendwerk. Dan moet je wel heel wanhopig zijn als je daar voor gaat,

Hoe werkt dat juridisch dan? Want het klinkt als loondienst en niks betalen mag dan niet. Hebben ze dan een vaag contract op oproepbasis ofzo?
Ze vallen gewoon onder de uitzendwet. Vandaar ook dat ze vast zitten aan STIPP en met een fase A op de proppen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:34:

Ze vallen gewoon onder de uitzendwet. Vandaar ook dat ze vast zitten aan STIPP en met een fase A op de proppen komen.
Yikes. Heb hier zelf helemaal geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat je daar als HBO niveau persoon aan mee wil doen. Interessante info in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Pizza_Boom Toevallig enig idee hoe anderen in jouw werkveld dan benaderd worden?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:36:
@Pizza_Boom Toevallig enig idee hoe anderen in jouw werkveld dan benaderd worden?
Weinig tot geen idee. Eerder genoemde collega is via een tussenpersoon binnen gekomen, maar ik heb relatief weinig contact met mensen in mijn werkveld. Meeste van mijn studiegenoten spreek ik ook nauwelijks meer, sommige hullen zich al tijden in het stilzwijgen, een paar zijn in het bedrijf van pa en ma gerold en dus niet representatief. Maar wel een goede, eens polsen hoe het gaat met anderen.
Hydra schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:35:
Yikes. Heb hier zelf helemaal geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat je daar als HBO niveau persoon aan mee wil doen. Interessante info in ieder geval.
Toen ik net begon heb ik het wel gedaan, maar al vrij snel geleerd dat het eigenlijk 3x kut met peren was. Maarja, je moet ergens beginnen en langer wachten op de ideale optie is vaak duurder dan uiteindelijk wel gewoon pakken wat je pakken kan. Want 2 maanden langer geen werk voor 100 euro per maand kost je meer dan die 100 euro minder accepteren voor je eerste jaar. Daarna kan je toch weer onderhandelen, hetgeen ik toen ook gedaan heb (wilden mij eerst 50 euro bruto erbij geven... Grapjassen.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hinotori
  • Laatst online: 05-08 14:36
MeneerVoorJou schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:50:
Misschien een shameless plug, maar omdat ik al jaren last heb van recruiters (hoewel soms - of eigenlijk heel zelden - ook gemak) en omdat ik er in m'n omgeving ook niet bijster veel goede verhalen over hoor ben ik afgelopen weekend gestart met een nieuwe website: https://www.recruitmentrating.com.
Sympathiek idee, maar ik zou nog veel liever een platform hebben waar ZZP-ers de contracten en overeenkomsten kunnen uploaden die hen door tussenpartijen in de maag gesplitst worden. Daarmee is dan meteen transparant wat voor indek-clausules en andere naai-clausules er rondgaan. Tevens staat het recruiters en tussenpartijen dan natuurlijk vrij om een 'foutief' contract te corrigeren met een contract wat inhoudelijk wel klopt. Voordeel is dan dat dit voor tussenpartijen alleen zin heeft als het 'gecorrigeerde' contract minder beperkingen heeft.

Ben benieuwd of tussenpartijen dan met copyright en IP zouden gaan schermen om te voorkomen dat contracten openbaar gepubliceerd zouden worden. Als dat zo is, dan weet je meteen dat het stinkt :D.

[ Voor 9% gewijzigd door Hinotori op 04-11-2020 13:42 ]

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Detavast heeft voor de werknemer geen voordelen.

Voordeel van detachering is jobrotation en van oudsher de wat ruimere beschikbaarheid van trainingen en ontwikkel-programma's.

Detavast zet daar tegenover:
- geen jobrotation
- geen trainingen
(een werknemer waarvan je weet dat je die na een jaar laat uitstromen, die ga je natuurlijk niet op cusrus sturen)

Voordeel van vast is vastigheid en vaak betere arbeidsvoorwaarden. Detavast zet daar ook helemaal niets tegenover.

Toen ik net afstudeerde heb ik me laten strikken door een parttij die me een 2-jarig termijncontract aanbood met als plan om 2 a 3 projecten te doen en dan uit te stromen naar de laatste klant, tenzij ik wilde blijven in de detachering (de aanname was dat je zou uitstromen). Dat was een soort detavast, maar niet zo erg als wat je hierboven leest (fase A contracten etc).

In mijn geval was het mijn eerste klant die me wou overnemen en een aanbod deed (40% boven wat ik verdiende in de detachering, ik had als starter kennelijk niet goed onderhandeld en was wel bij een goed betalende klant uitgekomen). Er waren wat strubbelingen en in eerste instantie wilde de detacheerde mij aan mijn contract houden. Ze wilden mij ook bij een andere klant aanbieden op detavast basis, dus als "uitstroom-project". Maar dat was heel ver van huis en bovendien was er een salaris-indicatie van detacheerder naar klant gecommuniceerd waarmee zij me vermoedelijk die 40% niet zouden gaan bieden. Uiteindelijk had ik geluk, zakte de markt in waardoor er niet zoveel opties waren om mij winstgevend uit te lenen en is het me gelukt om bij die eerste klant terug te keren in loondienst.

Daarna heb ik alleen nog maar op vaste contracten gewerkt, tot ik jaren later ZZP-er werd.

Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat iemand in onze branche, anders dan een schoolverlater om migrant die een plek nodig heeft om te landen, met een detavast contract te strikken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
t_captain schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:51:
Detavast heeft voor de werknemer geen voordelen.

Voordeel van detachering is jobrotation en van oudsher de wat ruimere beschikbaarheid van trainingen en ontwikkel-programma's.

Detavast zet daar tegenover:
- geen jobrotation
- geen trainingen
(een werknemer waarvan je weet dat je die na een jaar laat uitstromen, die ga je natuurlijk niet op cusrus sturen)

Voordeel van vast is vastigheid en vaak betere arbeidsvoorwaarden. Detavast zet daar ook helemaal niets tegenover.
Dat roep ik ook al tijden, het is het slechtste van 2 of 3 werelden. Alle nadelen van uitzenden met de nadelen van een detacheerder en de nadelen van een jaarcontract.
Ik kan me dan ook moeilijk voorstellen dat iemand in onze branche, anders dan een schoolverlater om migrant die een plek nodig heeft om te landen, met een detavast contract te strikken is.
|Ik niet echt nee. Al 1 peer gesproken, die wordt knettergek van de recruiters :P :P en die bieden inderdaad ook 2 opties aan: of direct overgekocht worden door de opdrachtgever of eerst aan het werk via de recruiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:30

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Hydra schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:07:
[...]

Precies. Doe ik ook (uurtarief dan). Geef ze ook aan dat als ze dat niet opgeven ik niet met ze ga bellen. Vrijwel altijd komen ze dan alsnog over de brug. En dan weet ik meteen of het zin heeft te bellen.
Eens, niet over de brugkomen = Geen job of een laag betalende baan.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vandaag weer een nieuw dieptepunt in IT recruitment mee mogen maken. Ik heb bewust nergens mijn telefoonnummer staan, niet op LinkedIn, niet op Google, niet in de KvK. Toch werd ik vanmiddag gebeld door iemand van Phind die na enig doorvragen gebruik blijkt te maken van precontacttool. Een service / chrome extensie die meerdere databronnen aan elkaar koppelt als je een LinkedIn profiel opent. Hierdoor kan op slinkse wijze een telefoonnummer achterhaald worden.

Heeft iemand hier ervaring mee, waar de gegevens daadwerkelijk vandaan komen? Ik beschouw dat als een eng datalek ergens.

[ Voor 6% gewijzigd door Hark_k op 06-11-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
KvK. Wat heeft Phind dan voor zaken met jou? Die doen afaik alleen loondienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hark_k schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:41:
Vandaag weer een nieuw dieptepunt in IT recruitment mee mogen maken. Ik heb bewust nergens mijn telefoonnummer staan, niet op LinkedIn, niet op Google, niet in de KvK. Toch werd ik vanmiddag gebeld door iemand van Phind die na enig doorvragen gebruik blijkt te maken van precontacttool. Een service / chrome extensie die meerdere databronnen aan elkaar koppelt als je een LinkedIn profiel opent. Hierdoor kan op slinkse wijze een telefoonnummer achterhaald worden.

Heeft iemand hier ervaring mee, waar de gegevens daadwerkelijk vandaan komen? Ik beschouw dat als een eng datalek ergens.
Ik heb t een UK-recruiter op de man af gevraagd hoe hij aan mijn prive-nummer kwam ipv mn zakelijke (ok leugentje, die heb ik niet), hij gaf aan dat ze een tool gebruiken genaamd Lusha (https://www.lusha.co)
Ik heb daar de Opt Out op mn nummer ingevuld en sindsdien is het heel erg stil! 8)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:44
Oogje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:42:
[...]

Ik heb t een UK-recruiter op de man af gevraagd hoe hij aan mijn prive-nummer kwam ipv mn zakelijke (ok leugentje, die heb ik niet), hij gaf aan dat ze een tool gebruiken genaamd Lusha (https://www.lusha.co)
Ik heb daar de Opt Out op mn nummer ingevuld en sindsdien is het heel erg stil! 8)
Maar het is toch krom dat ik een opt out zou moeten doen om niet lastig gevallen te worden.

Daarnaast ruikt het ook wel een beetje twijfelachtig, wie zegt niet dat de Lusha en co van deze wereld jouw opt out data niet ook weer doorgeven want er is met grote zekerheid te zeggen dat ze correct zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:51:
[...]

Maar het is toch krom dat ik een opt out zou moeten doen om niet lastig gevallen te worden.

Daarnaast ruikt het ook wel een beetje twijfelachtig, wie zegt niet dat de Lusha en co van deze wereld jouw opt out data niet ook weer doorgeven want er is met grote zekerheid te zeggen dat ze correct zijn.
Nou, de recruiter had me aan de lijn dus die kon al bevestigen dat t correct was. En ja misschien is het krom, maar ergens hebben ze mn nummer gescraped en de opt-out optie is goed te vinden bij ze en werkt wat mij betreft, ben nooit weer gebeld door recruiters.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Oogje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:15:
[...]

Nou, de recruiter had me aan de lijn dus die kon al bevestigen dat t correct was. En ja misschien is het krom, maar ergens hebben ze mn nummer gescraped en de opt-out optie is goed te vinden bij ze en werkt wat mij betreft, ben nooit weer gebeld door recruiters.
Ik bedoelde meer dat Lusha jouw opt out data door zou kunnen verhandelen, als zijnde correct. Nu zullen de GDPR e.d. wetgeving daar wel een belemmering op zetten, maar die wetgeving zou eigenlijk het scrapen al tegen moeten houden omdat er mijn inziens geen uitzondering is om jouw gegevens te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Rengers
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Oogje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:42:
[...]

Mij werd ook verteld dat ze m'n telefoonnummer via Lusha hadden gevonden. Had die vroeger wel in de KvK staan, dus wellicht hebben ze hem daar ooit vandaan geplukt.

Heb gisteren een GDPR-verzoek bij die toko ingediend, eens kijken wat ze allemaal van me weten, én waar ze dit vandaan hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:25:
Een tijdje geleden sprak ik een developer, die op zoek was naar een nieuwe baan, en die vertelde dat een recruiter zijn werkgever had gebeld met de smoes dat hij een oude klasgenoot was en dat ze bezig waren een reünie te organiseren. Hij wilde hiervoor graag in contact komen met die developer..
Heb dat meerdere malen gehad. Zelfs een paar keer bij de klant waar ik zat. Zo was er een keer een recruiter die gezien had op LinkedIn dat ik bij de ING zat, compleet genegeerd had dat dat de klant was waar ik gedetacheerd zat (wat gewoon duidelijk in m'n profiel stond) en geprobeerd heeft me via de receptie te bellen. Omdat de receptie dacht dat het wel belangrijk zou zijn, zijn ze echt een hele keten van managers afgegaan om me te zoeken. Stond dus mijn L3 manager voor mijn neus met z'n mobiel met "euh, er is telefoon voor je".

Nu blijf ik over het algemeen professioneel en vriendelijk tegen recruiters, maar heb 'em toen wel gevraagd waar de fuck hij mee bezig dacht te zijn. Enorm genant was dat.
Het zou daarom goed kunnen dat ze iemand gesproken hebben die jij kent met een vergelijkbare smoes en via die partij je nummer hebben gekregen. Wanneer je verder nergens je nummer hebt staan lijkt het mij sterk dat ze dit ergens gescraped hebben, toch?
Er wordt gewoon gehandeld met deze gegevens. Dit soort contactlijsten zijn enorm waardevol. Heb ook wel eens meegemaakt dat een recruiter gewoon de hele lijst van zijn vorige werkgever gejat had, en daarmee zijn eigen recruitmentbureautje opgericht heeft.

Ironisch genoeg was dat kennelijk niet afgedekt in een relatiebeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:54:
[...]

Er wordt gewoon gehandeld met deze gegevens. Dit soort contactlijsten zijn enorm waardevol. Heb ook wel eens meegemaakt dat een recruiter gewoon de hele lijst van zijn vorige werkgever gejat had, en daarmee zijn eigen recruitmentbureautje opgericht heeft.
En zolang die gegevens zo waardevol blijven zal er ook wel een leger aan advocaten worden betaald om ervoor de zorgen dat die handel juridisch goed dichtgetimmerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Hark_k schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:41:

Mijn theorie is dat sommige recruiters ook gewoon oude datalekken gebruiken waar jij ooit je nummer hebt ingevoerd en die koppelen aan je persoonlijke gegevens van LinkedIn. Als ik op een oud persoonlijk e-mail adres zoek in Have I Been Pwned dan komen er al 20 sites naar boven die mijn gegevens hebben gelekt. Ondanks al jaren een ander e-mail adres te gebruiken (oa bij LinkedIn) is dit nog steeds het e-mail adres waar ik elke week wel een paar recruiter mails op ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Pff. Vandaag dus een aantal recruiters een berichtje gestuurd dat ik ze niet meer nodig heb. Willen ze allemaal nog even bellen, willen allemaal nog even weten waar ik heenga, willen graag weten of ik nog mensen ken die op zoek zijn een een paar mensen willen ook nog graag even de naam van m'n manager bij m'n huidige klant hebben. Zit je met je goeie gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:34

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Daarom moet je recruiters ook behandelen zoals ze jou behandelen: alleen contact als je ze nodig hebt. Uitzondering voor de echt goeie, maar daar hou je toch wel contact mee.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik vraag me ook af wat voor softwarepakketten recruiters eigenlijk gebruiken. Ik doel dan niet op de "scraping" achtige pakketten, maar met name de CRM-pakketten. Door de jaren heen heb ik met meerdere recruiters van bedrijf X gesproken, en het lijkt wel of houden ze geen profiel bij, of lezen ze niet.

Gezien het hoge verloop bij deze recruitmentpartijen kreeg ik gisteren een connectieverzoekje met een wollig verhaal over "connecten want toekomst en wellicht .... etc". Mooi is dat er dan gelijk vraag is rondom CV en "of we even kunnen bellen". Mijn antwoord is dan veelal: "Joh, ik heb 3 keer een half uur met je collega's gebeld, mijn gegevens zijn ongewijzigd ten opzichte van toen" en dan merk je dat de paniek toeslaat (want ze hebben volgens mij geen daadwerkelijk inhoudelijk profiel van me).

Dit, terwijl recruiters die als ZZP werken in m'n netwerk prima weten wie ik ben en waar ik sta en wanneer ik iets nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met het platform Definitely Developers. Ik kwam deze toevallig tegen en de insteek van het platform leek me redelijk ok (geen tussenkomst van recruiters, geen fee voor werknemers en redelijk lage kosten voor werkgevers). Wat me alleen niet bevalt is dat ik me meteen weer eerst moet inschrijven voor ik iets kan zien. Iemand van jullie hier toevallig al ervaring mee? En is het iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Dubbel D..., geen ervaring mee, maar wel ingeschreven bij een aantal andere "recruitervrije" marktplaatsen om zo maar te zeggen. Mijn ervaring is dat ze vooral heel erg aan het profileren zijn op LinkedIn "met meer dan 100 developers beschikbaar". Maw: Ze vinden het zelf ook nog erg lastig om quality-leads te vinden.

Ik kan nu zelf langzaam de vruchten plukken uit netwerk klussen. De zogenaamde "avondklusjes" en "dagjes" projecten waar ik bijna meer aan overhoud dan de 32 uur consultancy, zeg maar. Ik kan een ieder aanraden (als je in de ontwikkelhoek zit) om deze route van het netwerk niet te onderschatten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tandjes.. ik had m'n Linkedin settings per ongeluk veranderd en Inmail aangezet.. :X nu hebben we gelijk 2 inmail en een invite van een recruiter om vriendjes te worden. Allemaal generieke onzin uiteraard. Man man man.

Ennn weer uit. Heb de mailnotifications van Linkedin ook helemaal uit gezet. :N Nope. Gaan we niet doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Essie689 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:51:
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met het platform Definitely Developers. Ik kwam deze toevallig tegen en de insteek van het platform leek me redelijk ok (geen tussenkomst van recruiters, geen fee voor werknemers en redelijk lage kosten voor werkgevers). Wat me alleen niet bevalt is dat ik me meteen weer eerst moet inschrijven voor ik iets kan zien. Iemand van jullie hier toevallig al ervaring mee? En is het iets?
Er zijn meerdere van dit soort platforms en helaas is het probleem vooral het gebrek aan opdrachten. Freelancedev.nl is nog de 'beste' gewoon omdat ze opdrachten bij diverse inhuurdesken vandaan scrapen. Ik herken je frustratie; heb me ook onlangs bij een paar ingeschreven en dan kom je er meestal achter dat er vrijwel geen aanbod is.

That said; het is niet heel veel moeite om in te schrijven en daarna uit te schrijven. Eventueel op een apart e-mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
las3r schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 08:57:
Ik kan nu zelf langzaam de vruchten plukken uit netwerk klussen. De zogenaamde "avondklusjes" en "dagjes" projecten waar ik bijna meer aan overhoud dan de 32 uur consultancy, zeg maar. Ik kan een ieder aanraden (als je in de ontwikkelhoek zit) om deze route van het netwerk niet te onderschatten ;-)
Ik geef zelf af en toe trainingen. Heb 1 vaste klant waar ik een paar keer per jaar dezelfde training geef, en dat schaalt wel lekker. Is ongeveer het dubbele van mijn normale tarief.

Kwa software engineering zou ik op dit moment niet weten hoe ik dat aan zou moeten pakken alleen. De projecten waar ik op zit, heb je gewoon een lange opstarttijd. 'Even' een dagje iets doen is er meestal niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Hydra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:09:
[...]

Ik geef zelf af en toe trainingen. Heb 1 vaste klant waar ik een paar keer per jaar dezelfde training geef, en dat schaalt wel lekker. Is ongeveer het dubbele van mijn normale tarief.

Kwa software engineering zou ik op dit moment niet weten hoe ik dat aan zou moeten pakken alleen. De projecten waar ik op zit, heb je gewoon een lange opstarttijd. 'Even' een dagje iets doen is er meestal niet bij.
Trainingen zijn fantastisch, zeker in deze tijd. Qua software engineering is het maar net wat je wilt doen. Ik kom veelal bij kleine MKBtjes over de vloer om in eerste instantie wat WordPress sites en O365 in te richten tegen vriendenprijs. Daarna zie je dat het ondernemersnetwerk binnen het stadje je weet te vinden, en dan is het veelal meer van hetzelfde.

Als je het hebt over keiharde java / dotnet ontwikkeling dan ben ik het met je eens, dat is heel lastig om "klein" te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
las3r schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:11:
Trainingen zijn fantastisch, zeker in deze tijd. Qua software engineering is het maar net wat je wilt doen. Ik kom veelal bij kleine MKBtjes over de vloer om in eerste instantie wat WordPress sites en O365 in te richten tegen vriendenprijs. Daarna zie je dat het ondernemersnetwerk binnen het stadje je weet te vinden, en dan is het veelal meer van hetzelfde.

Als je het hebt over keiharde java / dotnet ontwikkeling dan ben ik het met je eens, dat is heel lastig om "klein" te doen.
Ben Java 'enterprise' dev, dus dat is het issue idd. Dit soort projecten zijn nooit parttime, 32 uur per week is over 't algemeen het minimum.

Ik ben wel van plan het geven van trainingen verder uit te werken. Vind het ook leuk om te doen en het schaalt veel beter dan je uren te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 21:01

sebasd

loopt op espresso

Hydra schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:15:
[...]
Ik ben wel van plan het geven van trainingen verder uit te werken. Vind het ook leuk om te doen en het schaalt veel beter dan je uren te verkopen.
Kan ik bevestigen. Ik ben nu een aantal jaar bezig hiermee en als je goed werk levert gaat het op een gegeven moment lopen. Ik haal nog niet alle maanden mijn target puur uit trainingen, maar er zijn steeds meer maanden dat het wel lukt. Ben nog steeds wel veel tijd kwijt aan het verder verfijnen van voorbeelden en opdrachten, maar ook dat gaat steeds sneller en makkelijker, omdat de basis gewoon goed is en de bibiotheek van voorbeelden steeds groeit.

Veel, zo niet alles is uiteraard wel online, maar dat opent ook weer nieuwe deuren, ineens zijn afstanden veel kleiner en wordt je potentiele klantenkring veel groter.

[ Voor 13% gewijzigd door sebasd op 10-11-2020 17:27 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:20
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-01-2024
Een interessant voorbeeld hoe een recruiter een totaal verkeerde impressie kan geven over een bedrijf.

Ik had eerder deze week een gesprek, met een bedrijf dat ik in eerste instantie nooit zelf zou hebben gekozen.
Recruiter wist mij toch te overtuigen op basis van persoonlijkheid en algemene kennis.
Prima, ik sta altijd open om een babbeltje te maken, je weten immers nooit hoe een koe een haas vangt.

Dus recruiter belt dag van te voren op met zo'n walgelijk ogen rollende "voorbereidingsgesprek" :r plus wat meer informatie over het bedrijf. (ik vond het zo saai, ik heb serieus maar in de tussentijd de was gedaan :+ )
Kreeg de indruk dat het om een zwaar formele toko ging met weinig openlijkheid.
Maar goed, toch maar gewoon open blijven en ben gesprek ingegaan zoals ik dat zelf gewoon doe (lekker jezelf zijn).

Bleek het alles behalve dat te zijn. Best een prima gesprek met vriendelijke open mensen.
Voelde ook niet heel erg als een sollicitatie. (ik gebruik dat woord sowieso niet vaak, ik zie het altijd gewoon als een ontmoetingsgesprek). Totaal niks naar boven gekomen van wat de recruiter zei en ik had ook alles behalve de impressie dat ze op die manier werken.

Er stonden trouwens ook nog een hoop (spel)fouten en extra informatie in mijn aangepaste CV
Ik kan het totaal niet waarderen wanneer men ongevraagd je CV verbouwen.
Zeker wanneer ik met een bepaald doel mijn CV opstel.
Bedankt recruiter, lekker bezig. :( |:( :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
P.Mouse schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:30:
Er stonden trouwens ook nog een hoop (spel)fouten en extra informatie in mijn aangepaste CV
Ik lever sowieso altijd een PDF van m'n CV, echt nooit een Word document. Bovenstaande is wat mij betreft echt een enorme faux pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-07 10:55
2.5 jaar terug advies ingewonnen op de Tweakers fora, leuke baan bij leuk bedrijf gevonden als junior systeembeheerder, nu in een leuke baan bij dezelfde werkgever als DevOps Engineer, groei nogsteeds door.
Ik wil niet weg, geef dit ook duidelijk aan op mijn LinkedIn profiel.

Wij zijn zelf nogsteeds op zoek naar nieuwe mensen met skills als containerisation, en kubernetes, dus ik snap hoe graag de recruiters nu mensen willen, maar de volgende interactie met een recruiter was toch nuttig:

Members only:

Is dit normaal? Recruiters die je op privé addressen proberen te contacteren?
Zodirect krijg ik nog een Steam vriendenverzoek, of staan ze op de stoep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnekeer schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:50:
2.5 jaar terug advies ingewonnen op de Tweakers fora, leuke baan bij leuk bedrijf gevonden als junior systeembeheerder, nu in een leuke baan bij dezelfde werkgever als DevOps Engineer, groei nogsteeds door.
Ik wil niet weg, geef dit ook duidelijk aan op mijn LinkedIn profiel.

Wij zijn zelf nogsteeds op zoek naar nieuwe mensen met skills als containerisation, en kubernetes, dus ik snap hoe graag de recruiters nu mensen willen, maar de volgende interactie met een recruiter was toch nuttig:

***members only***

Natuurlijk is dat niet normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Afhankelijk van je definitie van normaal. Acceptabel? Nee. Gebeurt het vaak? Helaas wel. Het is een markt die enorm competetief is, veel geld oplevert en een hoop cowboys aantrekt die op dat geld uit zijn. Ethisch handelen heeft vaak niet echt een prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Priveadres, als ik prive-emailadres? Ik zou dat juist de voorkeur hebben ten opzichte van mijn werkadres, want mijn werkgever (niet dat ik die op dit moment heb, ik ben zelfstandig) hoeft niet te weten dat ik contact heb met recruiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekeer
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-07 10:55
Skyaero schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:39:
[...]

Priveadres, als ik prive-emailadres? Ik zou dat juist de voorkeur hebben ten opzichte van mijn werkadres, want mijn werkgever (niet dat ik die op dit moment heb, ik ben zelfstandig) hoeft niet te weten dat ik contact heb met recruiters.
Ten opzichte van het LinkedIn bericht waarop het antwoord "Nee." was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:34

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Niet geschoten is sowieso mis voor hem, en als jij ergens geplaatst wordt via hem heeft hij z'n vakantiereisje voor 2021 al binnen. Dan is 'normaal' opeens heel rekbaar, en je gaat het vooral merken van de recruiters die het wel doen. De goeie (die nee == nee snappen) zijn dan al afgehaakt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
P.Mouse schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:30:
Een interessant voorbeeld hoe een recruiter een totaal verkeerde impressie kan geven over een bedrijf.

Ik had eerder deze week een gesprek, met een bedrijf dat ik in eerste instantie nooit zelf zou hebben gekozen.
Recruiter wist mij toch te overtuigen op basis van persoonlijkheid en algemene kennis.
Prima, ik sta altijd open om een babbeltje te maken, je weten immers nooit hoe een koe een haas vangt.

Dus recruiter belt dag van te voren op met zo'n walgelijk ogen rollende "voorbereidingsgesprek" :r plus wat meer informatie over het bedrijf. (ik vond het zo saai, ik heb serieus maar in de tussentijd de was gedaan :+ )
Kreeg de indruk dat het om een zwaar formele toko ging met weinig openlijkheid.
Maar goed, toch maar gewoon open blijven en ben gesprek ingegaan zoals ik dat zelf gewoon doe (lekker jezelf zijn).

Bleek het alles behalve dat te zijn. Best een prima gesprek met vriendelijke open mensen.
Voelde ook niet heel erg als een sollicitatie. (ik gebruik dat woord sowieso niet vaak, ik zie het altijd gewoon als een ontmoetingsgesprek). Totaal niks naar boven gekomen van wat de recruiter zei en ik had ook alles behalve de impressie dat ze op die manier werken.

Dat is echt een heel dikke NOGO.
Ik heb mijn CV in 2 formaten: .pdf en .html

Beiden mogen mensen hebben (maar meestal mail ik de .pdf), maar een Word versie *is* er niet. De HTML versie is het brondocument. Ik zou er buitengewoon chagrijnig van worden als een recruiter mijn CV gaat lopen verbouwen, dat CV is geschreven met een specifieke redenen over álles is goed na gedacht.

Dus laat het zoals het is en als je een versie zonder email en 06 nummer wil hebben, prima, da's 5 minuten werk, kan ik zo leveren. Zelfs zonder mijn naam kan, als het echt moet, snel geregeld worden. Maar stuur dan wel die versie op en niet een zelf verbouwde versie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
@unezra Los van dat een pdf ook prima aan te passen is en om te zetten naar elk ander formaat, is het in de consultancy/detachering vrij gebruikelijk om een word cv in te sturen. Als je dat niet wilt kom je niet binnen. Maakt mij eerlijk gezegd niets uit. 90procent staat ook zo op mijn LinkedIn open voor de hele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
jongetje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:53:
@unezra Los van dat een pdf ook prima aan te passen is en om te zetten naar elk ander formaat, is het in de consultancy/detachering vrij gebruikelijk om een word cv in te sturen. Als je dat niet wilt kom je niet binnen. Maakt mij eerlijk gezegd niets uit. 90procent staat ook zo op mijn LinkedIn open voor de hele wereld.
Sure, maar dan is jouw CV niet jouw CV neem ik aan, maar het CV van je detacheringsclub.
Het kan wel hoor, als ze per-sé een Word document willen hebben kan ik de .html in Word, LibreOffice of OpenOffice openen en exporteren als .docx. Maar ik doe dat alleen op verzoek. :)

Standaard stuur ik de .pdf.

Ooit was ik zo recalcitrant dat ik de .html stuurde, maar dat leverde te veel vragen op. De .pdf is prima en levert toch net wat meer controle op over hoe het er uit ziet. De .html is alleen wel de bron. (Technisch gezien is het XHTML 1.0 Strict, maar da's detail.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
Hydra schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:38:
[...]

Ik lever sowieso altijd een PDF van m'n CV, echt nooit een Word document. Bovenstaande is wat mij betreft echt een enorme faux pas.
@unezra
Ja ik ook, maar PDF kun je natuurlijk tegenwoordig ook gewoon copy-pasten.
99% van de recruiters maakt hun eigen CV met crappy opmaak.

Het is een beetje zelfde als geboorte datum, geslacht enzo.
Op papier is het dubieus, non-done niet-gewenst.
In praktijk doen ze het echt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:05:
[...]

Het is een beetje zelfde als geboorte datum, geslacht enzo.
Op papier is het dubieus, non-done niet-gewenst.
In praktijk doen ze het echt allemaal.
Is helaas wel waar ja. :(
Ook wel eens gehad dat ik een compleet vernaggeld CV aan de overkant van de tafel zag liggen.

Da's de reden waarom ik op gesprek (dit was ver ver vóór Corona) altijd 3 geprinte CV's mee neem. 1 voor mij, 2 voor de sollicitatiecommissie. Het is absoluut gebeurt dat ik zei "hier, neem deze maar, die is recent én qua opmaak en inhoud nog heel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Mouse
unezra schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:09:
[...]

Is helaas wel waar ja. :(
Ook wel eens gehad dat ik een compleet vernaggeld CV aan de overkant van de tafel zag liggen.

Da's de reden waarom ik op gesprek (dit was ver ver vóór Corona) altijd 3 geprinte CV's mee neem. 1 voor mij, 2 voor de sollicitatiecommissie. Het is absoluut gebeurt dat ik zei "hier, neem deze maar, die is recent én qua opmaak en inhoud nog heel".
Members only:

Stel beunhazen........
Het liefst zou ik alles behalve met ze willen werken, maarja op een gegeven moet je toch eieren voor geld gaan kiezen helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door P.Mouse op 13-11-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
P.Mouse schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:18:
[...]
***members only***

Stel beunhazen........
Het liefst zou ik alles behalve met ze willen werken, maarja op een gegeven moet je toch eieren voor geld gaan kiezen helaas.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
P.Mouse schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:05:
Sure, maar dat is significant meer werk. Je verliest dan de hele opmaak enzo. En recruiters zijn over 't algemene lui.
Mwa, ik denk dat 99% wel wat overdreven is. Ze hebben 't met mij nog nooit gedaan in ieder geval. Maarja, zoals ik al zei, op een "heb je em ook in Word" krijgen ze gewoon een "Nee, sorry".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:09:
Dat is sowieso een must; altijd je eigen CV meenemen. Staat ten eerste een stuk professioneler (beetje dom om als ze naar iets op je CV vragen moet vragen of je hun kopie even kan zien), en ten tweede kun je dan makkelijker laten zien dat er iets veranderd is.

Heb het als interviewer wel eens meegemaakt dat de geinterviewde een eigen CV had dat significant afweek van die we van de recruiter gekregen hebben. Na dat voorval hadden we nog een ander voorval met die lui (Huxley) waardoor de samenwerking met ze gestopt it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zeggen dat je per sollicitatie 1 CV moet hebben, da's vrijwel niet te doen. Maar het is over het algemeen wel handig om, als je op echt verschillende rollen solliciteert, een CV hebt die aansluit op die rol. Ik heb er drie; Software Engineer, Software Architect en Data Engineer. Voor het grootste deel hetzelfde, maar ze leggen de nadruk anders om meer op de rol aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
jongetje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:53:
Los van dat een pdf ook prima aan te passen is en om te zetten naar elk ander formaat, is het in de consultancy/detachering vrij gebruikelijk om een word cv in te sturen. Als je dat niet wilt kom je niet binnen. Maakt mij eerlijk gezegd niets uit. 90procent staat ook zo op mijn LinkedIn open voor de hele wereld.
Heb er zelf nooit issues mee gehad en toch eigenlijk mijn hele carriere in de consultancy/detachering gezeten. Heb wel eens de vraag gehad van een account manager of ik mijn CV niet voor een bepaalde klant 'even' in het Nederlands kon herschrijven, en ook daar was een vriendelijk "Nee" uiteindelijk een non-issue.

Vergeet niet dat dit soort sales types gewoon gewend zijn te bluffen. "Ja het moet van de klant". Onzin. Het boeit klanten uiteindelijk bijzonder weinig; die gaat het er gewoon om een goed iemand te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hydra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:11:
[...]
Dat is sowieso een must; altijd je eigen CV meenemen. Staat ten eerste een stuk professioneler (beetje dom om als ze naar iets op je CV vragen moet vragen of je hun kopie even kan zien), en ten tweede kun je dan makkelijker laten zien dat er iets veranderd is.
Yep.

Ik ken mijn CV logischerwijs redelijk uit mijn hoofd, maar het is 4 kantjes lang. Heel fijn als ze naar iets heel specifieks vragen, ik snel even kan kijken hoe ik dat precies heb verwoord op mijn CV.

Plus, ik vind het prettig iets voor mijn neus te hebben liggen. CV vind ik dan prettiger dan enkel een blanko vel. Meestal heb ik CV, potlood en een vel met eventuele vragen bij me met ruimte voor aantekeningen.

Meestal is opmaak het eerste dat een recruiter kapot maakt. Ideaal, want dat valt op. Dus kun je snel je eigen CV naar ze toe schuiven, zodat je zeker weet dat ze ook die versie hebben.
Heb het als interviewer wel eens meegemaakt dat de geinterviewde een eigen CV had dat significant afweek van die we van de recruiter gekregen hebben. Na dat voorval hadden we nog een ander voorval met die lui (Huxley) waardoor de samenwerking met ze gestopt it.
Recruiters zijn soms heel creatief. :( Dat ze je contactgegevens weghalen snap ik nog, maar daar moet het wat mij betreft wel zo'n beetje bij bij blijven.
Hydra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:14:
[...]
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die zeggen dat je per sollicitatie 1 CV moet hebben, da's vrijwel niet te doen. Maar het is over het algemeen wel handig om, als je op echt verschillende rollen solliciteert, een CV hebt die aansluit op die rol. Ik heb er drie; Software Engineer, Software Architect en Data Engineer. Voor het grootste deel hetzelfde, maar ze leggen de nadruk anders om meer op de rol aan te sluiten.
Ik hoor het serieus vaak. Er is echt een hele stroming die vind dat je je CV per sollicitatie moet aanpassen. Ik vind dat heel erg onhandig, mijn CV staat integraal op LinkedIn en op mijn website. Moet ik daar dan 3 versies neer zetten?

Ik snap dat in jouw geval je 3 CV's hebt, specifiek voor de rollen. Voor mij is dat anders. In de regel ben ik op een bepaald moment in de tijd op zoek naar 1 soort functie. Mijn CV pas ik daar op aan. De basis is hetzelfde, maar ik leg wel accenten anders. Precies wat je zegt dus. Voor een groot gedeelte gelijk, maar de accenten liggen net anders.

De échte verschillen maak in in de regel in de motivatiemail/brief. Daar ga ik specifiek in op de organisatie en hilight dingen uit mijn CV. In the end heeft een CV in mijn beleving vooral 1 doel: Zorgen dat je word uitgenodigd voor een gesprek. Het moet interesse wekken, dusdanig dat ze graag nader persoonlijk kennis willen maken. (Of niet, als ze zien dat er geen match is, heb ik liever dat ze me op basis van CV en motivatiebrief/mail afwijzen, dan dat dat die conclusie getrokken word in de eerste 10 minuten van het gesprek. Zonde van de wederzijdse tijd en energie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hoewel het waarschijnlijk enigszins nutteloos is lever ik altijd een CV in met © herinnering. Sowieso heb je copyright op je door jouzelf opgestelde CV, maar dat vergeten de meeste recruiters voor het gemak vaak.

Is het flauw en onhandig om daar naar de recruiter een opmerking te plaatsen? Waarschijnlijk wel. Tegelijkertijd is het ook niet zo netjes om zonder overleg de CV van een sollicitant aan te gaan passen als je het mij vraagt. Ik vraag altijd netjes of ze het zo goed vinden, of dat ze nog aanpassingen wensen.

[ Voor 47% gewijzigd door ocf81 op 14-11-2020 16:55 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb op LinkedIn ook een auteursrecht claim staan. In extreme gevallen kan dat me helpen in een juridische zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
unezra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:51:
Ik ken mijn CV logischerwijs redelijk uit mijn hoofd, maar het is 4 kantjes lang. Heel fijn als ze naar iets heel specifieks vragen, ik snel even kan kijken hoe ik dat precies heb verwoord op mijn CV.
Is 4 kantjes niet aan de lange kant? Ik weet niet wat je allemaal op jouw CV hebt staan, maar 4 lijkt mij toch wel redelijk lang. Al hangt dat misschien ook af van hoe ver je terug gaat en hoe gedetailleerd/uitgebreid je punten beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:31
@unezra 4 kantjes cv? Damn. Mijne is 1 kantje en ik krijg niets dan complimenten daarover van recruiters en HR medewerkers. Die zitten helemaal niet te wachten op pakken papier, ze willen gewoon heel snel kunnen screenen. Maar misschien is het in de IT anders dan in mijn sector.

Ik heb overigens ook meegemaakt dat recruiters mijn cv omzetten naar hun eigen format. Uiteindelijk is dat voor de werkgever erg handig. Van alle kandidaten staat dezelfde info op dezelfde plaats. Maakt het vergelijken een stuk eenvoudiger. Maar ja, daar gaat mijn pluspunt voor een super compacte maar complete en overzichtelijke cv :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Transportman schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:21:
[...]
Is 4 kantjes niet aan de lange kant? Ik weet niet wat je allemaal op jouw CV hebt staan, maar 4 lijkt mij toch wel redelijk lang. Al hangt dat misschien ook af van hoe ver je terug gaat en hoe gedetailleerd/uitgebreid je punten beschrijft.
cryptapix schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:02:
@unezra 4 kantjes cv? Damn. Mijne is 1 kantje en ik krijg niets dan complimenten daarover van recruiters en HR medewerkers. Die zitten helemaal niet te wachten op pakken papier, ze willen gewoon heel snel kunnen screenen. Maar misschien is het in de IT anders dan in mijn sector.
There's method in my madness. :)

Het is absoluut aan de lange kant, maar er staat 25 jaar ervaring op en ik wil heel specifiek een aantal dingen vertellen die relevant zijn voor wie ik ben, wat ik doe, wat ik zoek, wat ik te bieden heb, etc. Korter, en ik moet té veel consessies doen.

Wel heb ik vrij bewust het CV zo ingedeeld dat als je alleen het 1e A4tje leest en de rest niet, je de meest relevante informatie hebt. De rest is niet onbelangrijk, maar het is ook geen grote ramp als iemand niet verder komt dan de eerste pagina.

Ik realiseer me wel dat het ook een kwestie van smaak is. Mijn CV zal niet ieders ding zijn.
Tegelijkertijd, niet iedere organisatie is er een waar ik pas. Ik gok er iig op dat mijn CV positief op valt bij de organisaties die er voor mij toe doen en tegelijkertijd hopenlijk negatief, bij de organisaties waar ik tóch al niet wil werken. Maar het blijft een gok...
Ik heb overigens ook meegemaakt dat recruiters mijn cv omzetten naar hun eigen format. Uiteindelijk is dat voor de werkgever erg handig. Van alle kandidaten staat dezelfde info op dezelfde plaats. Maakt het vergelijken een stuk eenvoudiger. Maar ja, daar gaat mijn pluspunt voor een super compacte maar complete en overzichtelijke cv :(
Dat, plus dat je met een CV ook iets over jezelf kunt zeggen. Sure, je kunt een kant- en klare teamplate uit Word trekken en grote kans dat je daar prima mee weg komt, maar persoonlijk heb ik toch meer met CV's die in ieder geval de illusie wekken dat iemand er ook qua opmaak een persoonlijk sausje overheen heeft gegooid. Niet alleen tijd heeft gestoken in de inhoud, maar ook hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:57
De mijne is inderdaad ook net iets meer dan 1 A4. Willen ze meer weten, dan moeten ze maar een gesprek met me aan gaan knopen. Nog nooit een klacht over gehad.

@unezra - als ik werkgever was zou het me echt niet interesseren wat je meer dan 10 jaar geleden hebt gedaan. Waarom zet je het er dan nog op? Het zijn meestal de laatste ~5 jaar die het meest tellen. Bij mij hebben die (als ze er al op staan) 1 regel.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
fonsoy schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:54:
De mijne is inderdaad ook net iets meer dan 1 A4. Willen ze meer weten, dan moeten ze maar een gesprek met me aan gaan knopen. Nog nooit een klacht over gehad.

@unezra - als ik werkgever was zou het me echt niet interesseren wat je meer dan 10 jaar geleden hebt gedaan. Waarom zet je het er dan nog op? Het zijn meestal de laatste ~5 jaar die het meest tellen. Bij mij hebben die (als ze er al op staan) 1 regel.
Wat mij betreft hangt het er vanaf wát je 10+ jaar geleden hebt gedaan. Plus dat ik het relevant vind hoe veel werkervaring iemand heeft en waar dat begonnen is. Voor mij moet een CV vooral compleet zijn. Ik zou het raar vinden mijn CV in 2010 te laten beginnen, terwijl ik in 1995 de ICT wereld in stapte. Bij een ander zou ik dat net zo raar vinden. (Maar ik heb wel met reden de jaren samengevat.)

CV's zijn, heb ik inmiddels geleerd, ook vaak een kwestie van smaak. Er zijn absoluut een paar do's en dont's, maar er is veel grijs. Wat bij de een goed valt, vind de ander geen goed idee. Vraag aan meerdere mensen die op de eoa manier een relevante mening over een CV kunnen hebben en je krijgt gegarandeerd meerdere antwoorden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.Mouse
Vier kantjes zou ik persoonlijk teveel vinden.
Ik lees zelf gemiddeld niet meer dan hooguit twee, tenzij het een kandidaat is met ECHT een uitgesproken track record van bijzondere ervaringen.
Ik zou ook echt niet weten waarom je 4 pagina's nodig zou willen hebben?

Ben inmiddels niet de jongste meer, en heb toch behoorlijk wat banen gehad.
Past allemaal op een A4tje.

Ik kom zelf dan ook regelmatig CV's tegen van mensen met 30 jaar ervaring, waar hun eerste studie klusjes nog op staan. Misschien vermakelijk, maar ik vind het niet echt toegevoegde waarde hebben.
Mocht je het eventueel willen noemen, gooi het allemaal on 1 kopje met een paar headlines ofzo.

Na zoveel jaar ervaring ben ik bv ook echt niet meer geïnteresseerd in alle details van iemands afstudeerstage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Volgens mij is het in deze diepte bespreken van CV{s buiten de scope van dit topic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

Whaam

Meer beter

Helaas heb ik nu sinds kort mijn LinkedIn ook weer op “open to work” gezet, maar hoezo kan dat alleen aan recruiters, tenzij je zo’n lelijke groene foto-overlay wil? Ik heb gewoon werk, ben geïnteresseerd in iets nieuws, maar met zo’n groen ding in m’n profielfoto weet gelijk iedereen binnen mijn huidige werkgever dat ik van plan ben te verkassen :')

Resultaat van een week “open to work” is een sloot van (dus alleen maar) recruiters die mijn ambities willen weten en vragen om een telefoonnummer. Geen enkele mail waaruit blijkt dat mijn profiel specifiek past bij een vacature oid, enkel generieke contactverzoeken helaas.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 161% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Whaam schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:13:
Resultaat van een week “open to work” is een sloot van (dus alleen maar) recruiters die mijn ambities willen weten en vragen om een telefoonnummer. Geen enkele mail waaruit blijkt dat mijn profiel specifiek past bij een vacature oid, enkel generieke contactverzoeken helaas.
Toen ik net afgestudeerd was had ik dat ook aangezet (toen nog zonder dat groene ding op je foto) en dat leverde ook alleen maar massa-spam op. Volgens mij doet dat niks anders dan ervoor zorgen dat je vaker in queries voorkomt die gebruikt worden voor berichten die van een generiek template worden gegenereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:38:
[...]

Dat klopt niet. Dit is zichtbaar voor iedereen die een "Recruiter account" heeft bij Linkedin. Kosten zijn circa 900 (lite versie) of 7000 euro (volledige versie) Meestal zijn het wel recruiters die dit hebben maar ieder bedrijf kan dit aanschaffen. Dat is het verdienmodel van Linkedin.
Dat snap ik, maar krijgt dus de keuze om je beschikbaarheid enkel aan “recruiter accounts” te tonen, of een algemeen hallo-ik-sta-open-voor-een-nieuwe-uitdaging melding, dus voor iedereen. Dat laatste is wat mij betreft interessant zodat mensen in je netwerk ook weten dat je beschikbaar bent, zonder dat ze recruiter zijn. Maar dan krijg je dus wel meteen die foeilelijke groene banner op je profielfoto, waardoor het naar mijn smaak weer way too obvious is.
RagingPenguin schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:51:
[...]

Toen ik net afgestudeerd was had ik dat ook aangezet (toen nog zonder dat groene ding op je foto) en dat leverde ook alleen maar massa-spam op. Volgens mij doet dat niks anders dan ervoor zorgen dat je vaker in queries voorkomt die gebruikt worden voor berichten die van een generiek template worden gegenereerd.
Daar lijkt het wel op helaas. Gelukkig ben ik flexibel en niet wanhopig, dus heb de luxe om kieskeurig te reageren. En ik zoek natuurlijk zelf ook buiten Li :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

***PLEASE EITHER ACCEPT OR DECLINE THIS MESSAGE so that we are refunded our InMail credit, i.e. please do not ignore the message***
Hier moest ik om grinniken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Whaam schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:28:
[...]

Hier moest ik om grinniken :'(
Als dat erbij staat negeer ik alleen maar harder.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:04
Is meestal wel de beste reactie: gewoon niet reageren op zulk geneuzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Whaam schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:25:
[...]

Dat snap ik, maar krijgt dus de keuze om je beschikbaarheid enkel aan “recruiter accounts” te tonen, of een algemeen hallo-ik-sta-open-voor-een-nieuwe-uitdaging melding, dus voor iedereen. Dat laatste is wat mij betreft interessant zodat mensen in je netwerk ook weten dat je beschikbaar bent, zonder dat ze recruiter zijn. Maar dan krijg je dus wel meteen die foeilelijke groene banner op je profielfoto, waardoor het naar mijn smaak weer way too obvious is.

[...]
Ik denk dat veel mensen de derde optie missen: wel laten weten dat je een baan zoekt, maar juist niet aan recruiters :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
t_captain schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat veel mensen de derde optie missen: wel laten weten dat je een baan zoekt, maar juist niet aan recruiters :)
Ik denk dat als je een baan zoekt je zelf moet kijken wat er beschikbaar is in je omgeving en eventueel zelf je netwerk moet benaderen bij werkgevers die je interessant vind. Dat levert meestal meer op dat zitten wachten totdat een recruiter op je profiel stuit. Ik ken wel iemand die zo van baan is verandert, maar in de meeste gevallen gaat het toch via reacties op vacatures. Mensen (en dus ook recruiters) zijn lui en zetten liever een vacature uit. Als daar genoeg reacties op komen gaan ze echt niet zelf zoeken, zeker niet recruiters bij grote corporates met een recruiters in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Hydra schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:11:
[...]

Recruiter gehad die mijn CV mee zou nemen... Kwam met een half CV aan. Had alleen mijn eigen opmaak mee, dus ging weer lekker. Aantal dingen die ik hier lees zou men eigenlijk eens in een masterclassje "solliciteren als starter" moeten verwerken. Je wordt als starter zo verschrikkelijk in de maling genomen, zeker door de recruitment bureaus. Alleen kom je daar pas achter als je een paar jaar werkt.
Dingen als:
- Altijd het CV vragen dat zij voor je opstellen voordat ze het naar de klant sturen
- Altijd je eigen "eigen" CV meenemen naast die van de toko.
- Openheid over tarieven vragen. Zowel detachering/detavast (uurtarief) als W&S (honorarium).
t_captain schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:58:
Ik "mis" vooral de optie: "Ik ben open voor de volgende stap." Het nu dat je open bent of niet open bent, maar iets ertussenin: "je hoeft niet met dingen te komen die ik nu ook al doe, maar met de volgende stap ben je welkom", dat ontbreekt juist. Net als de mogelijkheid er nog een eigen boodschap ofzo aan toe te voegen. Een tekstvak dus. Waarin je bijvoorbeeld voorwaarden kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
jongetje schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:16:

Ik denk dat als je een baan zoekt je zelf moet kijken wat er beschikbaar is in je omgeving en eventueel zelf je netwerk moet benaderen bij werkgevers die je interessant vind. Dat levert meestal meer op dat zitten wachten totdat een recruiter op je profiel stuit. Ik ken wel iemand die zo van baan is verandert, maar in de meeste gevallen gaat het toch via reacties op vacatures. Mensen (en dus ook recruiters) zijn lui en zetten liever een vacature uit. Als daar genoeg reacties op komen gaan ze echt niet zelf zoeken, zeker niet recruiters bij grote corporates met een recruiters in loondienst.
Lastige is ook (in mijn geval als ZZPer tenminste) dat je vaak gewoon niet weet dat bepaalde bedrijven ook dingen doen met jouw stack, en ook nog ZZPers aannemen. Dat verandert ook nog eens regelmatig. Dan zijn goeie recruiters echt wel handig. Ben ook via een recruiter aan m'n nieuwe klus gekomen, en aangezien 'ie gewoon open is over z'n marge (10e per uur) heb ik er geen issue mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:36:
Dit is ook al iets dat ik bedacht had voor het platform waar we mee bezig zijn. Je moet eigenlijk aan kunnen geven dat je redelijk goed op je plek zit maar mocht je nou heel toevallig een baan hebben op het vlak van cryptocurrency, BIM software, Game devlepment, GIS Software, software mbt treinen/autos/ vliegtruigen, enz of een salaris aanbieden van of op fietsafstand bij mij in buurt zitten of een lead/ architect functie hebben etc, dan hoor ik dat graag.
Wat ik ook erg lastig vind is dat het veelal aanbiedingen in de breedte zijn, eigenlijk nooit in de diepte. Een stap opzij of soms zelfs terug, eigenlijk nooit voorwaarts op het gebied van functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jongetje schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat als je een baan zoekt je zelf moet kijken wat er beschikbaar is in je omgeving en eventueel zelf je netwerk moet benaderen bij werkgevers die je interessant vind.
Echt veel te makkelijk gedacht. Tenzij je jezelf helemaal specialiseert op een veld waar maar een paar actoren werkzaam zijn, zijn er gewoon te veel bedrijven en die ken je gewoonweg niet allemaal. Ze zijn ook niet allemaal met een druk op de knop te vinden. Het nadeel van hoe recruiters momenteel werken is dat ze met hun advertenties het vinden van bedrijven nog veel lastiger maken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Pizza_Boom schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:20:
[...]
Wat ik ook erg lastig vind is dat het veelal aanbiedingen in de breedte zijn, eigenlijk nooit in de diepte. Een stap opzij of soms zelfs terug, eigenlijk nooit voorwaarts op het gebied van functie.
Dat gaat niet verandere zolang recruiters in opdracht van werkgevers werken.

Werkgever vraagt bepaalde ervaring, recruiter zoekt mensen die die ervaring hebben en probeert die te matchen. Gevolg is dat je structureel wordt benaderd voor je huidige, of zelfs vorige, baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 22:29
Heeft iemand hier ervaring met open sollicitaties? Wat zijn de voordelen t.o.v. gewoon solliciteren en heb je daardoor sneller een baan gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
TheBoneJarmer schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:17:
Heeft iemand hier ervaring met open sollicitaties? Wat zijn de voordelen t.o.v. gewoon solliciteren en heb je daardoor sneller een baan gevonden?
Ik heb wel een paar open sollicitaties gedaan. Als DevOps-engineer bij internetbureau's die alleen vacatures hadden voor developers. Ik had bij die bureau's gesolliciteerd omdat ze veel doen met de backendtechnologieën waar ik zelf ook jaren mee heb gewerkt.

Ik mocht overal op gesprek komen en volgens mij had ik overal aan de bak gekund, maar overal bleek dat DevOps/SRE nog érg in de kinderschoenen stond. Vaak was het of uitbesteed of er was één backender die dat er een beetje bij deed. Of er was helemaal niemand en ik kon/moest (het is maar hoe je het bekijkt) alles van de grond af aan opzetten.

Maar in alle gevallen moest ik eigenlijk ook wel minimaal 50% van mijn tijd besteden aan gewoon backendwerk, en dat wilde ik niet meer. Bovendien klinkt dat zelf de kar trekken en zelf bepalen hoe we het gaan doen vaak leuker dan het is. Ik wilde bij mijn toenmalige werkgever juist weg omdat ik lang genoeg aan een dood paard had getrokken en er weinig support was vanuit het management en de rest van de organisatie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Vandaag een recruiter in mijn werkmail. Dat is al een minpuntje, maar wat het nog erger maakt, diegene zou mijn privémail ook moeten hebben van een aantal jaar geleden. Wel pluspunten dat het ten minste om een functie gaat die aansluit bij mijn profiel en in de buurt is en de naam van de klant wordt genoemd, dus geen doorsnee hagelschot, al heb ik het idee dat diegene niet helemaal begrijpt waar hij het over heeft (al kan dat ook aan het bedrijf liggen, aan de ene kant willen moderniseren en dus nieuwe termen noemen, maar aan de andere kant nog allerlei technologieën noemen die ofwel oud zijn ofwel die in mijn niche niet de voorkeur hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Gisteren werd ik benaderd (telefonisch) door een recruiter om voor ong. de helft van mijn huidige salaris een aanmerkelijk lagere positie in te nemen terwijl ik aangaf ik wil best met je in gesprek, maar ik "moet" niets. Bleef maar doorzeuren. Bleek een redelijk jonge knul te zijn, maar wat ik me dan afvraag - krijgen die nul training?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
N1ckk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:24:
Gisteren werd ik benaderd (telefonisch) door een recruiter om voor ong. de helft van mijn huidige salaris een aanmerkelijk lagere positie in te nemen terwijl ik aangaf ik wil best met je in gesprek, maar ik "moet" niets. Bleef maar doorzeuren. Bleek een redelijk jonge knul te zijn, maar wat ik me dan afvraag - krijgen die nul training?
Het zijn over het algemeen mensen die nergens anders aan de bak komen. Dan maar recruiter. En de meeste hebben inderdaad geen flauw idee waar ze het over hebben en hoe de belevingswereld van hun recruitees is. Dus ik vermoed ook dat ze geen training krijgen, of alleen kale basis 'hoe doe ik recruiterzaken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jou schaar ik niet onder het type recruiter dat daar genoemd is he. ;) Net als inhouse recruiters zijn er zeker ook externen die wel hun onderzoek doen en common sense lijken te hebben. Maar het gros van de hagelschieters hebben allerlei sociale wetenschappen gestudeerd, pretstudies waarmee ze geen baan kunnen vinden. Had iemand eerder in dit topic een beetje uitgezocht, allemaal jaar na studeren zonder andere banen het recruitervak in gerold. Van dat soort mensen krijgen we dus die hagel berichten die nergens op slaan, of aanbiedingen ver onder je niveau en salaris. En daarvan ga ik er van uit dat ze geen opleiding hebben genoten wat betreft het recruiter zijn. Dan zouden ze wel beter weten namelijk. En zouden het er niet zo idioot veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

N1ckk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:24:
nst6ldr in "Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen."

Als ze al training krijgen, dan is het vaak verkooptraining. Wat dat betreft mogen de verwachtingen nog steeds wel wat bijgesteld worden door een aantal hier.

Soms noemt men hier nog wel eens 'goede' recruiters, maar dat zijn wervingsclubs van grotere organisaties zoals ministeries enzo. Die gaan daar geen recruiters voor inhuren met 99% risico dat zo'n onderkruipsel hun visitekaartje is, dat kost je op de lange termijn juist de goede werknemers.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Pagina: 1 ... 24 ... 83 Laatste

Let op:
Vergeet niet het Algemeen arbeidsmarkt topic