Verwijderd
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2023 14:45 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-11-2020 11:17 ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik reageer standaard terug dat ik eerst stof wil hebben om over te praten en graag deze informatie schriftelijk ontvang zodat ik het op mijn gemak door kan nemen.Piet_Piraat7 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:19:
Afsluiten met de vraag "op welk nummer kan ik jou bereiken?" is echt irritant. Vraag eerst of ik interesse heb
"Doe je dat ook bij je dates zo direct? Dan zou je toch moeten weten dat zomaar iemands nummer vragen niet werkt..."Piet_Piraat7 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:19:
Afsluiten met de vraag "op welk nummer kan ik jou bereiken?" is echt irritant. Vraag eerst of ik interesse heb
I have stability. The ability to stab.
Deze lui worden ook echt niet ingeschakeld door nederlandse bedrijven. Ze vinden gewoon vacatures, en ze willen als tussenpartij ook uit de buidel roven. Maw: ignore.chielsen schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:42:
Hebben jullie ook de ervaring dat de Engelse/Engelstalige recruiters wat arroganter zijn en minder behulpzaam? Zelf snap ik niet echt waarom een Nederlands bedrijf een recruimentbureau uit de UK inschakelt om mensen in Nederland te matchen aan een Nederlandse functie.
Ik heb nu al een paar keer gemerkt dat ze van alles vragen, maar slecht reageren. Ook in een gesprek stellen ze het niet op prijs als je gewoon wat standaard kritische vragen stelt. Je moet meteen enthousiast zijn.
Misschien is het een cultuurclash, maar ik neem aan dat Engelse IT-ers toch ook niet zomaar achter het eerste de beste aanbod aanhollen.
"Het angelsaksische recruitermodel"chielsen schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:42:
Hebben jullie ook de ervaring dat de Engelse/Engelstalige recruiters wat arroganter zijn en minder behulpzaam?
Meestal doen ze het ook niet. Ondanks wat ze je vertellen hebben ze meestal geen directe opdracht vanuit bedrijven. Heel vaak vinden ze zelf vacatures, of gebruiken ze gewoon je CV voor cold calling (oftewel, je CV is hun salestool).Zelf snap ik niet echt waarom een Nederlands bedrijf een recruimentbureau uit de UK inschakelt om mensen in Nederland te matchen aan een Nederlandse functie.
Grappig genoeg lijkt de IT in de UK redelijk op hun gat te liggen. Deel Brexit, deel Corona. Omdat ik onlangs op zoek ben geweest en ook contact heb gehad met dit soort recruiters heb ik ook een paar keer uit moeten leggen dat er hier in Nederland niks aan 't handje is en ik dus niet op de "een uurtarief van 60 euro is het max" verhalen zit te wachten.Ik heb nu al een paar keer gemerkt dat ze van alles vragen, maar slecht reageren. Ook in een gesprek stellen ze het niet op prijs als je gewoon wat standaard kritische vragen stelt. Je moet meteen enthousiast zijn.
Misschien is het een cultuurclash, maar ik neem aan dat Engelse IT-ers toch ook niet zomaar achter het eerste de beste aanbod aanhollen.
https://niels.nu
Nouja, dat is wel wat ongenuanceerd. Voor IT bedrijven is recruitment natuurlijk geen core business en is het outsourcen hiervan behoorlijk logisch. Beetje zoals dat je als software bedrijf vaak ook niet meer je eigen server hardware beheert.melkislekker schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:37:
Recruiters en HR, als er een bullshit job is dan is dat het wel. Naast telemarketing kan dit per direct worden afgeschaft, we hebben toch LinkedIN tegenwoordig?
Ik heb een paar keer gereageerd dat ik simpelweg geen tijd heb om met iedere recruiter te bellen en dat ik zonder een opdrachtomschrijving en een uurtarief niet ga bellen. Daar komen ze dan eigenlijk altijd wel mee aanzetten.Piet_Piraat7 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:19:
Tja ach, als ze menen een gesprek te kunnen regelen, be my guest. Het maakt me weinig uit via wie ik precies binnenkom ergens. Probleem is alleen dat de kans dat deze mensen een gesprek weten te regelen echt enorm laag is, en ze liegen over het direct contact hebben met "hun klant".las3r schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:47:
Deze lui worden ook echt niet ingeschakeld door nederlandse bedrijven. Ze vinden gewoon vacatures, en ze willen als tussenpartij ook uit de buidel roven. Maw: ignore.
Ja, dat komt me wel bekend voor. Soms al afhaken als je om hun nummer vraagt. Vaak bij het gesprek moeilijk gaan doen en dan later afhaken.chielsen schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:42:
Hebben jullie ook de ervaring dat de Engelse/Engelstalige recruiters wat arroganter zijn en minder behulpzaam? Zelf snap ik niet echt waarom een Nederlands bedrijf een recruimentbureau uit de UK inschakelt om mensen in Nederland te matchen aan een Nederlandse functie.
Ik heb nu al een paar keer gemerkt dat ze van alles vragen, maar slecht reageren. Ook in een gesprek stellen ze het niet op prijs als je gewoon wat standaard kritische vragen stelt. Je moet meteen enthousiast zijn.
[ Voor 2% gewijzigd door ocf81 op 23-11-2020 11:09 . Reden: wet blijkt uitgesteld. ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Dit betekent in mijn ervaring vooral dat 'ie geen vacature heeft, maar dat 'ie met je CV rond wil gaan shoppen.Transportman schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:56:
Vervolgens meldt hij een interessante vacature te hebben die hij aan mij voor wil leggen, die is enigszins in de buurt (pluspunt), maar in plaats van de vacature te sturen wil hij weten waar ik naar op zoek ben. Dat is een dubbel minpunt, want ik ben niet op zoek, maar weet nu ook niet wat die interessante vacature is...
Mijn ervaring is hetzelfde. Het moet altijd nu en direct, het liefst gisteren beginnen. Als het eenmaal zover is dat er intakes worden gepland ben je al snel een paar dagen tot een week verder. Tijdens gesprek krijg je dan nog minstens 3x te horen dat ze direct willen beginnen. Als het dan echt concreet wordt gaat ineens de rem er op. Halve tot hele week wachten op feedback, daarna komt de hele papierwinkel kijken. Het hangt heel erg van het bedrijf af maar meestal zit er bij mij tussen intake en startdatum wel een aantal weken. Tenzij het echt spoed is en dat is het, gelukkig, zelden.Krysa schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:48:
Ik zit op dit moment met een opzegtermijn van een maand, dus ik probeer de laatste twee weken van elke maand een nieuwe opdracht te scoren voor de maand na opzegging. Dit blijkt in praktijk lastig, omdat veel opdrachtgevers zogenaamd DIRECT iemand nodig hebben. Ik vraag mij dit nu stellig af of dit echt zo is.
In deze tijd niet handig denk ik (periode van het jaar).jongetje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:14:
Aan de andere kant, waarom niet opzeggen en er vol voor gaan? Ondernemen is ook risico nemen, anders kun je beter in de detachering blijven en een detacheerder vinden die beter bij het past.
[ Voor 16% gewijzigd door Krysa op 26-11-2020 14:20 ]
Volgens mij is dit ook gewoon een sales techniek. Als je niet nu met een kandidaat belt dan is de kans groot dat je bericht op de grote stapel beland en je nooit meer iets van diegene hoort. Net als van die advertenties op het internet met 'nu of nooit' of 'laatste kans' of 'nog maar 1 artikel in voorraad'.Krysa schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:48:
Wat een verademing dit soort topics. Vanuit de detachering wil ik graag doorstromen naar ZZP .NET Developer. Na eens goed gelezen te hebben in o.a. shitpraktijken ben ik een stuk terughoudender geworden met recruiters.
Ik zit op dit moment met een opzegtermijn van een maand, dus ik probeer de laatste twee weken van elke maand een nieuwe opdracht te scoren voor de maand na opzegging. Dit blijkt in praktijk lastig, omdat veel opdrachtgevers zogenaamd DIRECT iemand nodig hebben. Ik vraag mij dit nu stellig af of dit echt zo is.
TL;DR Veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven.
Ja, dit is zo. Een startdatum voor ZZPers die meer dan een maand in de toekomst ligt, is meestal lastig. Dat heb ik ondervonden toen ik in 2018 half nov heel enthusiast op zoek ging voor een klus per 1 Jan 2019. Da's ook de reden dat ik nu voor een nieuwe klus per 1 Dec pas na 1 Nov begonnen ben met zoeken. De meeste ZZPers die ik ken hebben ook 'de sprong in het diepe' gewaagd. Ook omdat die, net zoals ik, met een opzegtermijn van 2 maanden zaten.Krysa schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:48:
Je bedoelt gewoon opzeggen en dan hopen dat je een opdracht kan vinden aansluitend op je laatste werkdag?Hydra schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:25:
[...]
Ja, dit is zo. Een startdatum voor ZZPers die meer dan een maand in de toekomst ligt, is meestal lastig. Dat heb ik ondervonden toen ik in 2018 half nov heel enthusiast op zoek ging voor een klus per 1 Jan 2019. Da's ook de reden dat ik nu voor een nieuwe klus per 1 Dec pas na 1 Nov begonnen ben met zoeken. De meeste ZZPers die ik ken hebben ook 'de sprong in het diepe' gewaagd. Ook omdat die, net zoals ik, met een opzegtermijn van 2 maanden zaten.
Ja, December is lastig. Dan gaat iedereen in vakantiemodus. Merk het nu op LinkedIn al. In Nov was het vrij druk, in Dec hoor je vrijwel niks, in Jan gaat het weer los want dan zijn er weer budgetten. Ik wist dat ook niet toen ik begon, dus ik heb best geluk gehad dat ik in Dec via via iets per 1 Jan gevonden heb toen. Als ik dat eerder had geweten had ik ook niet opgezegd per 31 Dec maar halverwege 't jaar ofzo.Krysa schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:35:
Je bedoelt gewoon opzeggen en dan hopen dat je een opdracht kan vinden aansluitend op je laatste werkdag?
Begin februari zou ik dat denk ik wel aandurven, maar de jaarwisseling lijkt mij dan geen goed moment. Merk dat als ik op de bank zat dit meestal rond deze periode was. Misschien ben ik dan toch iets te schijterig
[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 26-11-2020 14:44 ]
Is dit niet strafbaar? Onder valse opdracht een cv verkrijgen en zonder toestemming deze gegevens delen?Hydra schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:13:
[...]
Dit betekent in mijn ervaring vooral dat 'ie geen vacature heeft, maar dat 'ie met je CV rond wil gaan shoppen.
Was het maar zoKrysa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:27:
[...]
Is dit niet strafbaar? Onder valse opdracht een cv verkrijgen en zonder toestemming deze gegevens delen?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
I wish. Dan is het verdienmodel van het ergste soort recruiters meteen weg.Krysa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:27:
Is dit niet strafbaar? Onder valse opdracht een cv verkrijgen en zonder toestemming deze gegevens delen?
Als je weet hoeveel tools er zijn die a.d.h.v. jouw LinkedIn profiel je nummer kunnen achterhalen... voorbeeld is ContactOutSmurfLink schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:04:
Shit.. ben net gebeld door Spilberg. hadden een interessante opportunity voor me.
Vraag 1: Hoe de F komen jullie aan mijn nummer?
Dat staat namelijk nergens online. Heel bewust.
Het stond in hun systeem.iets uit 2018.. Ja van die lolbroek die me belde en voordeed alsof hij mijn nummer van een collega had, die van niks wist.die had mijn gegevens moeten verwijderen. Nou heeft deze mevrouw toegezegd dat te gaan doen, ben benieuwd of het gaat gebeuren.
Precies dít is dus waarom ik zo'n grafhekel aan recuiters heb. Waar haal je het vandaan om mij lastig te vallen? Ik heb mijn nummer nooit gegeven, op mijn Linkedin staat HEEL DUIDELIJk dat ik 0 interesse heb in recruiters of andere baan... en nog maar gewoon lekker bellen.Zucht.
Dan zal toch mijn nummer eerst ergens gestaan moeten hebben en dat heeft het niet. Ik heb het nooit op mijn cv of linkedin gehad. Sterker nog, de sim is van mijn werkgever...Krysa schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:08:
[...]
Als je weet hoeveel tools er zijn die a.d.h.v. jouw LinkedIn profiel je nummer kunnen achterhalen... voorbeeld is ContactOut
[ Voor 5% gewijzigd door SmurfLink op 04-12-2020 15:09 ]
Bij mij ook niet, maar toch staat mijn nummer ContactOut. Je kunt een trial aanvragen, extensie installeren en naar wat profielen gaan. Je zult verbaasd zijnSmurfLink schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
[...]
Dan zal toch mijn nummer eerst ergens gestaan moeten hebben en dat heeft het niet. Ik heb het nooit op mijn cv of linkedin gehad. Sterker nog, de sim is van mijn werkgever...
Same here. Eerst uurtarief, anders ga ik er geen tijd aan besteden. Doen ze eerst wel eens moeilijk over maar als je voet bij stuk houdt, komen ze wel met een bedrag.Pizza_Boom schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:29:
[...]
Ik reageer standaard terug dat ik eerst stof wil hebben om over te praten en graag deze informatie schriftelijk ontvang zodat ik het op mijn gemak door kan nemen.
Mensen proberen te recruiten via de mail of telefoon van hun werkgever vind ik altijd nog wel een van de meest desperate dingen die recruiters doen. Neem op z'n minst gewoon contact op via een persoonlijk communicatie buiten mijn huidige werkgever om.SmurfLink schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:09:
[...]
Sterker nog, de sim is van mijn werkgever...
Ja, daar heb ik ervaring mee. Een van hun recruiters heeft me ooit bijna een uur aan de lijn gehouden omdat er een concrete vacature zou zijn, maar uiteindelijk ben ik aan “een lijst” toegevoegd in plaats van dat er een vacature lag. Ik heb geweigerd mijn telefoonnummer te geven (ik heb hun na wat mailcontact zelf gebeld, anoniem) en daar kreeg ik nogal wat shit over. Nu krijg ik nog regelmatig mails met vrij generieke vacatures waar nooit een salarisindicatie of de naam van het bedrijf genoemd wordt.impactftw schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:13:
Iemand toevallig ervaring met: Frontend-Professionals.nl?
Ben momenteel ook opzoek naar een startende/Junior Front-end baan en kreeg een bericht van deze partij. Echter zelf nog nooit wat van gehoord.
Tijd voor een GDPR-verzoek richting die toko?SmurfLink schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:04:
Shit.. ben net gebeld door Spilberg. hadden een interessante opportunity voor me.
Vraag 1: Hoe de F komen jullie aan mijn nummer?
Dat staat namelijk nergens online. Heel bewust.
Het stond in hun systeem.iets uit 2018.. Ja van die lolbroek die me belde en voordeed alsof hij mijn nummer van een collega had, die van niks wist.die had mijn gegevens moeten verwijderen. Nou heeft deze mevrouw toegezegd dat te gaan doen, ben benieuwd of het gaat gebeuren.
Precies dít is dus waarom ik zo'n grafhekel aan recuiters heb. Waar haal je het vandaan om mij lastig te vallen? Ik heb mijn nummer nooit gegeven, op mijn Linkedin staat HEEL DUIDELIJk dat ik 0 interesse heb in recruiters of andere baan... en nog maar gewoon lekker bellen.Zucht.
Kan ik daarmee controleren of ze ook echt mijn gegevens hebben verwijderd? Dan wil ik daar nog best wat moeite in steken, gezien de ratterige manier hoe dit allemaal gaat.Erasmo schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:43:
[...]
Tijd voor een GDPR-verzoek richting die toko?
Jazeker, kost je 5 minuten om op te stellen met een voorbeeld brief.SmurfLink schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:32:
[...]
Kan ik daarmee controleren of ze ook echt mijn gegevens hebben verwijderd? Dan wil ik daar nog best wat moeite in steken, gezien de ratterige manier hoe dit allemaal gaat.
Een 100% garantie heb je niet, maar als jij een GDPR verzoek instuurt hebben ze toch niks meer aan die gegevens want ze mogen ze niet meer gebruiken. Doen ze dat toch door jou bijvoorbeeld nogmaals te bellen na dat verzoek dan hebben ze een dik groot probleem.SmurfLink schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:32:
[...]
Kan ik daarmee controleren of ze ook echt mijn gegevens hebben verwijderd? Dan wil ik daar nog best wat moeite in steken, gezien de ratterige manier hoe dit allemaal gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door ronald75 op 08-12-2020 19:58 ]
[ Voor 3% gewijzigd door TheBoneJarmer op 09-12-2020 17:32 . Reden: Typo ]
Ik wil wel weten welke partij dit was. Dit is te ernstig om zo maar ongenoemd te blijven.ronald75 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:56:
Ik wil graag het volgende met jullie delen en vraag jullie mening.
Vandaag contacte een recruiter met het verhaal dat hij had gehoord dat ik beschikbaar was voor een nieuwe job. Naar mate het (standaard) gesprek vorderde bleek dat hij in het verleden had gewerkt met een oud collega van me en dat hij een andere oud collega had geplaast. Hier klopte iets niet, want die plaatsing was door een andere recruiter gedaan. Ik heb het gesprek afgebroken en gelijk mijn oud werkgever gebeld. Toen bleek dus dat die recruiter contact op had genomen met HR en een referentiecheck wilde doen tbv. mij. HR was zich van geen kwaad bewust en heeft een (postief) boekje over mij open gedaan. Ik heb nooit toestemming gegeven voor die referentie check; ik heb nooit eerder contact gehad met deze clown.
Nu is mij de slinkse werkwijze bekend. De recruiter ziet op Linkedin dat ik er niet meer werk, probeert met een smoes contact te krijgen met mijn oude werkgever. Eenmaal contact probeert hij uit te vissen of er nog iemand is te plaatsen en hij weet in een klap veel meer over mij persoonlijk.
Ok; nu is de informatie op Linkedin openbaar dus voor iedereen die even gaat graven is die info te vinden. Maar ik ben geen pak melk waar je voor meer informatie bij de supermarkt navraag kunt doen.
Er is persoonlijke info gedeeld door mijn werkgever aan iemand die ik geen toestemming gegeven heb om dit te doen. Fout van mijn werkgever neem ik aan; hij had moeten checkken of ik deze gast ken of niet.
Nu kan ik dit niet bewijzen maar nu weet ik 100% zeker dat al die informatie ook is opgeslagen in hun recruiter systemen en mogelijk is in te zien door collega recruiters.
Is ben best woest. Mijn vraag; is mijn woede terecht en kan ik deze partij nog een schop terug geven?
Wat mij betreft kan je vragen om dat niet meer te doen en om je privéadres uit het bestand te halen. Dat kan middels de AVG. Ik ben nogal op mijn privacy gebrand, dus ik zou dat wel doen. Maar het zal door sommigen als 'lastig' worden ervaren.TheBoneJarmer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:28:
Ik zou graag eens jullie mening willen over het volgende. Voor een functie als software developer heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf in de buurt. Ik heb hiervoor een email gestuurd vanuit een professioneel e-mail adres. En met professioneel bedoel ik een email adres van mijn domein. Dit email adres gebruik ik ook voor accounts van diverse websites en diensten dat ik gebruik voor mijn hobby-projecten zoals GitHub. Dit beschouw ik ook als werk ondanks dat ik er niks mee verdien.
Nu is het zo dat het bedrijf in kwestie via een oud-collega van mij mijn persoonlijk email adres heeft. Maar omdat ik privé en werk zo goed mogelijk gescheiden wil houden gebruik ik dus mijn professionele email voor werk en hobby en mijn persoonlijke email echt puur voor privé. En ondanks dat ik mijn email gestuurd heb met mijn professioneel email adres, blijft het contact persoon van dat bedrijf koppig de afzender aanpassen naar mijn persoonlijk email adres tijdens elke mailwisseling. En intussen ben ik daar best over gefrustreerd.
Nou wil ik dus weten van jullie of ik hier een total dramaqueen in ben of dat mijn frustraties terecht zijn. En daarnaast wil ik eens horen of het een goed idee is om dit te nu al te bespreken? En if so, hoe kaart ik dat veilig aan zonder mijn jobkansen te verknallen? Alvast bedankt!
EDIT:
Het professioneel email adres staat ook op mijn C.V. trouwens, die ze intussen hebben ontvangen.
© ocf81 1981-infinity
Misschien een hele stomme vraag, maar je weet ook zeker dat het de contactpersoon is die het e-mailadres aanpast, en dat niet in jouw mail al de reply-to op jouw privé-adres staat? Want stug iedere keer een e-mailadres aanpassen klinkt mij onwaarschijnlijk, meeste mensen drukken toch gewoon op reply.TheBoneJarmer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:28:
Ik zou graag eens jullie mening willen over het volgende. Voor een functie als software developer heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf in de buurt. Ik heb hiervoor een email gestuurd vanuit een professioneel e-mail adres. En met professioneel bedoel ik een email adres van mijn domein. Dit email adres gebruik ik ook voor accounts van diverse websites en diensten dat ik gebruik voor mijn hobby-projecten zoals GitHub. Dit beschouw ik ook als werk ondanks dat ik er niks mee verdien.
Nu is het zo dat het bedrijf in kwestie via een oud-collega van mij mijn persoonlijk email adres heeft. Maar omdat ik privé en werk zo goed mogelijk gescheiden wil houden gebruik ik dus mijn professionele email voor werk en hobby en mijn persoonlijke email echt puur voor privé. En ondanks dat ik mijn email gestuurd heb met mijn professioneel email adres, blijft het contact persoon van dat bedrijf koppig de afzender aanpassen naar mijn persoonlijk email adres tijdens elke mailwisseling. En intussen ben ik daar best over gefrustreerd.
Nou wil ik dus weten van jullie of ik hier een total dramaqueen in ben of dat mijn frustraties terecht zijn. En daarnaast wil ik eens horen of het een goed idee is om dit te nu al te bespreken? En if so, hoe kaart ik dat veilig aan zonder mijn jobkansen te verknallen? Alvast bedankt!
EDIT:
Het professioneel email adres staat ook op mijn C.V. trouwens, die ze intussen hebben ontvangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Transportman op 09-12-2020 19:07 ]
Absoluut geen stomme vraag, dit heb ik daarstraks al nagekeken want het zou idd zomaar eens kunnen. Maar niks in die mailchain wijst erop dat ik vanuit mijn persoonlijke email iets gestuurd heb.Transportman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:06:
[...]
Misschien een hele stomme vraag, maar je weet ook zeker dat het de contactpersoon is die het e-mailadres aanpast, en dat niet in jouw mail al de reply-to op jouw privé-adres staat? Want stug iedere keer een e-mailadres aanpassen klinkt mij onwaarschijnlijk, meeste mensen drukken toch gewoon op reply.
Dat hoeft niet, maar als in de headers jouw prive mail als rely-to (ipv de from) staat gaat een reply doodleuk naar je prive-mail.TheBoneJarmer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:30:
[...]
Absoluut geen stomme vraag, dit heb ik daarstraks al nagekeken want het zou idd zomaar eens kunnen. Maar niks in die mailchain wijst erop dat ik vanuit mijn persoonlijke email iets gestuurd heb.
Tuurlijk snap ik dat je woest bent.. wat een shitpraktijkenronald75 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:56:
Vandaag contacte een recruiter met het verhaal dat hij had gehoord dat ik beschikbaar was voor een nieuwe job. Naar mate het (standaard) gesprek vorderde bleek dat hij in het verleden had gewerkt met een oud collega van me en dat hij een andere oud collega had geplaast. Hier klopte iets niet, want die plaatsing was door een andere recruiter gedaan. Ik heb het gesprek afgebroken en gelijk mijn oud werkgever gebeld. Toen bleek dus dat die recruiter contact op had genomen met HR en een referentiecheck wilde doen tbv. mij. HR was zich van geen kwaad bewust en heeft een (postief) boekje over mij open gedaan. Ik heb nooit toestemming gegeven voor die referentie check; ik heb nooit eerder contact gehad met deze clown.
Nu is mij de slinkse werkwijze bekend. De recruiter ziet op Linkedin dat ik er niet meer werk, probeert met een smoes contact te krijgen met mijn oude werkgever. Eenmaal contact probeert hij uit te vissen of er nog iemand is te plaatsen en hij weet in een klap veel meer over mij persoonlijk.
Ok; nu is de informatie op Linkedin openbaar dus voor iedereen die even gaat graven is die info te vinden. Maar ik ben geen pak melk waar je voor meer informatie bij de supermarkt navraag kunt doen.
Er is persoonlijke info gedeeld door mijn werkgever aan iemand die ik geen toestemming gegeven heb om dit te doen. Fout van mijn werkgever neem ik aan; hij had moeten checkken of ik deze gast ken of niet.
Nu kan ik dit niet bewijzen maar nu weet ik 100% zeker dat al die informatie ook is opgeslagen in hun recruiter systemen en mogelijk is in te zien door collega recruiters.
Is ben best woest. Mijn vraag; is mijn woede terecht en kan ik deze partij nog een schop terug geven?
Jammer dat dit niet kan! Je staat ook in jouw situatie gewoon enorm voor lul bij bedrijven.Krysa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:27:
[...]
Nagekeken en staat gewoon correct op mijn professionele emailhackerhater schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:42:
[...]
Dat hoeft niet, maar als in de headers jouw prive mail als rely-to (ipv de from) staat gaat een reply doodleuk naar je prive-mail.
Ik lees nu wat verontwaardigde reacties over de recruiter. Ja, het is niet heel netjes wat hij doet. Maar vragen aan jouw werkvever staat vrij. Het is jouw oud werkgever die hier een flinke scheve schaats rijd. Ze mogen niks zonder jouwtoestemming delen. Ik kreeg deze week nog een verhaal mee waarbij een hr medewerker zo verstandig was tegen iemand die belde om naar een persoon te informeren duidelijk aangaf niet te vertellen of iemand daar wel of niet werkte. Dit had met een privé situatie te maken en kan dus grote gevolgen hebben als HR gewoon even uit de school klapt. Zelf had ik pas een correcte recruiter aan de lijn die zelf ook aangaf dat HR zonder mijn toestemming ook niets mag vertellen.ronald75 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:56:.
Dus jij vindt het oké dat iemand zonder enige vorm van contact met jou allemaal dingen over jou gaat opvragen? Ja het is niet correct dat hij die gegevens krijgt, maar het is mijns insziens OOK niet correct dat iemand die vraag überhaupt stelt... en dat laatste vind ik toch net even erger..ebk71 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:35:
[...]
Ik lees nu wat verontwaardigde reacties over de recruiter. Ja, het is niet heel netjes wat hij doet. Maar vragen aan jouw werkvever staat vrij. Het is jouw oud werkgever die hier een flinke scheve schaats rijd. Ze mogen niks zonder jouwtoestemming delen. Ik kreeg deze week nog een verhaal mee waarbij een hr medewerker zo verstandig was tegen iemand die belde om naar een persoon te informeren duidelijk aangaf niet te vertellen of iemand daar wel of niet werkte. Dit had met een privé situatie te maken en kan dus grote gevolgen hebben als HR gewoon even uit de school klapt. Zelf had ik pas een correcte recruiter aan de lijn die zelf ook aangaf dat HR zonder mijn toestemming ook niets mag vertellen.
Ik vind het extreem asociaal. "Niet netjes" vind ik een enorm understatement. En "vragen staat vrij", tja. Dat het niet illegaal is, betekent niet dat het okay is.ebk71 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:35:
Ik lees nu wat verontwaardigde reacties over de recruiter. Ja, het is niet heel netjes wat hij doet. Maar vragen aan jouw werkvever staat vrij.
Die HR persoon krijgt iemand die om een referentie vraagt. Dan kan die persoon 2 dingen doen. Niet reageren en daarmee mogelijk je sollicitatie torpederen, of wel de gangbare referentieinformatie doorgeven. Het is niet meer dan logisch dat die persoon voor B gaat.Het is jouw oud werkgever die hier een flinke scheve schaats rijd.
Het lastige is: degene die in overtreding is, is niet de recruiter maar de behulpzame HR afdelling de jouw gegevens delen zonder jouw toestemming.ronald75 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:56:
[...]
Hoooooo daar, niet beginnen over mijn ethiek. Want dan begrijp je mijn reactie niet. Ok, sterker uitgedrukt zou ik ook heel erg pissig zijn als een vreemde/recruiter dit doet. Maar het is absoluut niet logisch dat die persoon van HR voor B gaat! Ze mogen die informatie gewoon niet geven! Alleen als jij ze daar expliciet toestemming voor hebt gegeven.Hydra schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:06:
[...]
Ik vind het extreem asociaal. "Niet netjes" vind ik een enorm understatement. En "vragen staat vrij", tja. Dat het niet illegaal is, betekent niet dat het okay is.
[...]
Die HR persoon krijgt iemand die om een referentie vraagt. Dan kan die persoon 2 dingen doen. Niet reageren en daarmee mogelijk je sollicitatie torpederen, of wel de gangbare referentieinformatie doorgeven. Het is niet meer dan logisch dat die persoon voor B gaat.
Ik vind dat je er nogal rare ethische standaarden op na houdt. Het is hier overduidelijk de recruiter die de fout in gaat. En flink ook.
Tuurlijk niet. Dat is het punt niet. Zo'n liegende recruiter komt gewoon met het verhaal dat jij toestemming hebt gegeven en die HR persoon gaat dan de fout in. Is het goed? Nee. Maar de oorzaak ligt bij die recruiter. Niet bij de HR persoon die voor 't blok gezet wordt. Dit is gewoon social engineering.ebk71 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:02:
Ze mogen die informatie gewoon niet geven!
[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 10-12-2020 10:27 ]
Ik vind ook gewoon dat die recruiter hier fout zit. De intentie is slecht en gewoon 100% voor zijn/haar eigen gewin. Dat jij hierdoor in de problemen kan komen, zal hem een worst wezen. Daarnaast als je een keer echt een referentie check laat doen, dan denkt die HR-medewerker ook: toedeledoki!Hydra schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:27:
[...]
Tuurlijk niet. Dat is het punt niet. Zo'n liegende recruiter komt gewoon met het verhaal dat jij toestemming hebt gegeven en die HR persoon gaat dan de fout in. Is het goed? Nee. Maar de oorzaak ligt bij die recruiter. Niet bij de HR persoon die voor 't blok gezet wordt. Dit is gewoon social engineering.
Doe maar nietronald75 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:05:
Dus .. iemand enig idee hoe ik deze gast terug kan pakken?
[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 11-12-2020 15:04 ]
Verwijderd
[ Voor 120% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 18:26 ]
Gaaf dat jullie dit met Blazor hebben gedaan zeg, en ik moest heel hard lachen toen ik moest bewijzen dat ik geen recruiter ben. Het ziet er in ieder geval strak uit. Ik ga later vandaag even beter kijken ! Thanks voor het delen.
[ Voor 56% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 18:27 ]
Ik vind het niet kunnen dat je de test niet kunt passeren als je C# niet de beste taal vind. Dat is zo subjectief als het maar kan zijn
[ Voor 62% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 18:27 ]
[ Voor 46% gewijzigd door ocf81 op 18-12-2020 13:04 ]
© ocf81 1981-infinity
Er stond niet voor niets eenocf81 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:56:
@azerty Gezien de doelgroep is dat natuurlijk wel begrijpelijk. De overige vragen zijn denk ik veel beter in het filteren van mensen zonder kennis.
Het leuke is ook dat ze doen voorkomen dat het laag brutosalaris + omzet is. In werkelijkheid is het bruto salaris bij sommigen onderdeel van die 70%. Het is dus of/of.Hydra schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:44:
My god, di's een nieuwe. Als ZZPer krijg je wel vaker berichtjes van recruiters die niet doorhebben dat je ZZPer bent, maar dit is een nieuwe:
***members only***
De fuck? Wie gaat hier in hemelsnaam op reageren? Ik lever al m'n vrijheid en een groot deel van mijn inkomen in. Om ergens "bij te horen"? Komop zeg.
Oh ja, dit soort midlance constructies heeft ook allerhande addertjes. Bijvoorbeeld dat die leuke leaseauto wel weer ook uit jouw marge komt enzo. Hoe je het ook wendt of keert, je gaat er als Freelancer echt wel op achteruit. Die overhead kan er alleen uit als ze een veel hoger uurtarief gaan vragen, en dat lukt ze meestal niet.Krysa schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:47:
Het leuke is ook dat ze doen voorkomen dat het laag brutosalaris + omzet is. In werkelijkheid is het bruto salaris bij sommigen onderdeel van die 70%. Het is dus of/of.
Bruto salaris is €2.750 en je lopende kosten zoals pensioen, leaseauto en verzekeringen lopen door. Ook zonder opdracht. Dus uiteindelijk kun je van dat salaris gewoon niet leven.Hydra schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:55:
[...]
Oh ja, dit soort midlance constructies heeft ook allerhande addertjes. Bijvoorbeeld dat die leuke leaseauto wel weer ook uit jouw marge komt enzo. Hoe je het ook wendt of keert, je gaat er als Freelancer echt wel op achteruit. Die overhead kan er alleen uit als ze een veel hoger uurtarief gaan vragen, en dat lukt ze meestal niet.
Waarom gebruik eigenlijk een dropdown? Een invulveld of slider zou ieder zijn wensen kunnen vervullen zonder een drempel op te werpen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:57:
[...]
Daar heb ik nog over zitten twijfelen. Onze redenatie was dat 10 km nog met de fiets te doen is (circa 30 min) en dat 5 km dan verder geen verschil maakt omdat je dit ook niet gaat lopen (circa 1 uur). 1 KM is dan weer handig om te kijken of iets dicht bij een OV punt ligt. Ik ga het in ieder geval als feedback meenemen. Bedankt.
© ocf81 1981-infinity
Compleet niet concreet, van een bedrijf in België, en blijkbaar eerst een poging gedaan om een gesproken bericht te sturen (waar ik al helemaal een hekel aan heb, ik wil mijn berichten na kunnen lezen).Ik probeerde je een tijdje geleden te spreken maar strandde op de "LinkedIn voicemail". Hopelijk gaat alles goed met je.
Ik connecteer alvast graag, wie weet kan het nog nuttig zijn in de toekomst.
Gisteren ook 3(!) keer gebeld door recruiters.. op een zaterdag. Gelukkig heb ik nu mijn eerste opdracht binnen, maar de gesprekken van een uur met deze lui heeft echt werkelijk waar nooit tot iets concreets geleid. Ik hoop echt dat meer it-ers gaan inzien dat een opdrachtgever ook niet op deze lui zitten te wachten en direct contact opnemen met bedrijven.Transportman schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:38:
En helaas weer een nietszeggend bericht van een recruiter in mijn LinkedIn mailbox:
[...]
Compleet niet concreet, van een bedrijf in België, en blijkbaar eerst een poging gedaan om een gesproken bericht te sturen (waar ik al helemaal een hekel aan heb, ik wil mijn berichten na kunnen lezen).
Dat inzicht is er ook wel denk ik. Wat echter het lastige is, is dat het zoeken naar vacatures via linkedin etc. lastiger word door de stormvloed aan herplaatsingen door recruiters. Effectief heb je dus geen idee waar de banen te vinden zijn.Krysa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Gisteren ook 3(!) keer gebeld door recruiters.. op een zaterdag. Gelukkig heb ik nu mijn eerste opdracht binnen, maar de gesprekken van een uur met deze lui heeft echt werkelijk waar nooit tot iets concreets geleid. Ik hoop echt dat meer it-ers gaan inzien dat een opdrachtgever ook niet op deze lui zitten te wachten en direct contact opnemen met bedrijven.
[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 17-01-2021 13:40 ]
© ocf81 1981-infinity
In eerste instantie is tarief iets tussen jou en de broker. Als ik er met de broker niet uitkom dan ga ik naar m'n direct leidinggevende om aan te geven dat er blijkbaar niks mogelijk is met het uurtarief, en dat ik er niet met ze uitkom. Ik wil blijven, maar alleen .... etc.Pizza_Boom schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:31:
@las3r Vraag ik mij af, vertellen jullie dat dan ook aan de klant?
15+ schandalig!las3r schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:45:
Ik merk ook dat het de laatste weken weer drukker wordt. De UK-recruiters zijn wat rustig, maar de Nederlandse shotguns zijn blijkbaar weer terug van verlof.
Partijen waar ik in het verleden afscheid van heb genomen (zoals ook hierboven genoemd) vanwege de telefoontjes waarbij je je niche probeert uit te leggen, en je iemand aan de andere kant hoort denken 'waar gaat dit over'. "Ja ja".
Ik zit momenteel nog 'gelukkig' bij een klant tot juli tegen een tarief dat onder mijn eigen grens ligt (2 euro, maar toch), en heb geprobeerd bij verlenging wat extra's uit de deal te slepen. Tevergeefs, tussenpartij geeft aan dat er geen ruimte is (terwijl ik weet dat er 15+ euro tussen zit). Een collega-ZZPer die bij dezelfde klant werkt heeft het hier op laten klappen bij de verlenging. Klant "verbaasd", en na escalatie konden ze er een tientje bij doen. Puur en alleen door te zeuren. Eerdergenoemde collega gaat nu tegen marktconform tarief (en dus meer dan dat tientje extra) naar een andere partij.
Shotguns maken meer kapot dan je lief is denk ik dan maar. Bij mij gaat bij de volgende verlenging iig hetzelfde plaatsvinden.
Dit is hoe het werkt bij die lui, je moet toch meebetalen aan dat pand op de zuidas. Ik weet wel dat je de druk het beste via de klant kunt uitoefenen, en dan met name je tarief noemen. Soms weten ze niet eens hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen...Krysa schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:02:
[...]
15+ schandalig!
En geen cent afwijken van hun eigen marge hé.
Hangt denk ik ook een beetje af van de schaal van de organisatie. Sommige grotere bedrijven willen een gestandaardiseerde manier van contractmanagement en afrekening, dan is zo'n partij een uitkomst. Ik heb zelf ook geen enkele problemen met een broker, als ze niet meer dan een euro per uur snoepen van m'n tarief. Alles daarboven is betalen voor overhead.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:43:
Op die site, waar we mee bezig zijn, hebben inmiddels +50 bedrijven een uitgebreid profiel aangemaakt. Hierbij vullen ze o.a. in of ze met freelancers werken of niet (of mogelijk in de toekomst). 10 Van deze bedrijven geven aan op dit moment met freelancers te werken.
Ik vraag mij af wanneer je deze bedrijven als zzp'er nu direct zelf zou benaderen of ze dan nog steeds een broker/recruiter er tussen willen hebben?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag.
Bi-zar!Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:43:
[...]
Dat kan ik mij voorstellen.
Broker zal vaak niet meer dan 3 euro vragen, toch?
Recruiter aan de andere kant vaak meer dan 15 euro. Althans toen ik nog voor een recruitment bedrijf werkte (zo'n Engelse club) moesten we minimaal 20 euro vragen (ongeacht het tarief). Alles daaronder moest je toestemming voor vragen. Ik heb regelmatig marges gezien van 40%.
Ja man. Ik heb een keer ja gezegd op een koffie uitnodiging van zo'n toko daar. Ik was wel eens benieuwd hoe het er uit zou zien, en ze hadden an sich wel goede opdrachten.las3r schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:29:
Dit is hoe het werkt bij die lui, je moet toch meebetalen aan dat pand op de zuidas.
Dat verklaart al dat "de markt staat onder druk gelul" van die mensen. Die willen dus op een opdracht waar 100 voor betaald wordt, de desbetreffende freelancer een tarief van 60 euro aanpraten. Dan ga je toch echt alleen de grootste debielen aanbrengen? Het is niet dat het nieuws voor me is ofzo, maar ik blijf me erover verbazen dat vooral bedrijven hierin meegaan.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:43:
Ik heb regelmatig marges gezien van 40%.
Ik zat hiervoor bij een klant die gebruik maakt van Brainnet en die 2.50 per uur (geloof ik) werd ook gewoon door de klant betaald. Niet meer dan logisch ook; het is hun keuze. Als ik het zelf moet betalen; prima. Dan is m'n tarief 2.50 hogerlas3r schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:24:
Hangt denk ik ook een beetje af van de schaal van de organisatie. Sommige grotere bedrijven willen een gestandaardiseerde manier van contractmanagement en afrekening, dan is zo'n partij een uitkomst. Ik heb zelf ook geen enkele problemen met een broker, als ze niet meer dan een euro per uur snoepen van m'n tarief. Alles daarboven is betalen voor overhead.
Ik denk juist dat goeie platformen waar bedrijven opdrachten posten heel nuttig zijn. Het is nu enorm beperkt namelijk; je hebt brainnet, headfirst, inhuurdesken zoals die van de NS, maar dat is het wel een beetje. Ik was ook nooit zelf bij m'n huidige klant gekomen omdat je gewoon niet weet wie inhuurt. Veel meer dan een lijst van bedrijven die op dit moment Senior Freelance Java devs inhuren heb ik ook niet nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:48:
Een van de argumenten die ik eerder te horen heb gekregen (van 2 freelancers) dat ons platform niet zoveel zou kunnen betekenen voor freelancers. De reden zou zijn dat de meeste partijen toch liever via een tussenpartij inhuren. Met name de grote partijen.
@Verwijderd ik heb trouwens een recruiter in mijn mailbox die Fabian heet met jouw achternaamI am working with -redacted- who are looking for a Teradata SME with extensive ETL knowledge and experience to join their team in Dublin (Remore for now). This is a 6-Month contract (likely extension) paying up to €400 per day.
[ Voor 11% gewijzigd door Motrax op 19-01-2021 14:30 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Zozo, 400 euro per dag. Das wel flink. In ierland liggen de lonen lager, dus dat verbaast me niet zo. Zodra het gaat over een day-rate ben ik vertrokken uit discussies, dayrates gaan nooit hoger dan 500-600 euro, en de enige reden dat ze dat noemen is om 'groter' te klinken. Vaak zijn zaken als relocation handigerwijs "bij deze rate inbegrepen". Maw: All-in-prijs. Van die 400 had je misschein 300 overgehouden. Toch mooi dat je de "kans" hebt gekregen om te reageren.Motrax schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:28:
Inhakend op de discussie over tarieven en de marges die worden gepakt: of ik ff naar Ierland wil voor een kort contract met een dagtarief waar ik in Nederland niet eens mijn bed voor uit zou komen met 'extensive knowledge & subject matter expert' . Mijn vertaling: senior, dus senior tarief.
[...]
@Verwijderd ik heb trouwens een recruiter in mijn mailbox die Fabian heet met jouw achternaam![]()
On another note: ik kreeg recent een best compleet bericht, goed verhaal, maar... ontvangen op een vrijdag. Of we vandaag of morgen even konden bellen. Die viel pas op het laatste moment door de mand, was toch geautomatiseerd
Ik blijf mij er ook over verbazen dat ze willen bellen. Totale verspilling van tijd aan beide kanten. Inhoud, tarief, duur van het contract. Inhoud kunnen ze toch niet, de klant kennen ze ook al niet en tarief is te laag. Next
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq