Mijn backups op de RPi3 waarop Domoticz en Influx draaien en de RPi1 waar Caddy, OpenVPN, PiHole en Grafana draaien (ja echt een oude Pi1B!). Op allebei draait ook Telegraf voor de servermonitoring.
Randvoorwaarde: je USB opslagdevice is gemount op /mnt/USBbackup. Ik mount handmatig met een bash scriptje maar als je het bij reboot wil is het zinvol om ze in je
te zetten met UUID
en niet met /dev/sdax.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| crontab -e
0 3 * * * influxd backup -portable /mnt/USBbackup/Influxdb >>/home/pi/backupinflux.log
0 3 * * * rsync -avz /var/lib/grafana/ /mnt/USBbackup/grafana >>/home/pi/backupgrafana.log
0 3 * * * tar -cvzf /mnt/USBbackup/home_pi/home_pi3.tar.gz /home/pi/* >>/home/pi/backuphomepi3.log
0 3 * * * scp pi@192.168.xxx.xxx:/home/pi/home_pi1.tar.gz /mnt/USBbackup/rpi1/ && touch backuprpi1_home_OK
0 3 * * * scp pi@192.168.xxx.xxx:/home/pi/etc_pi1.tar.gz /mnt/USBbackup/rpi1/ && touch backuprpi1_etc_OK
0 3 * * * scp pi@192.168.xxx.xxx:/home/pi/grafana_pi1.tar.gz /mnt/USBbackup/rpi1/ && touch backuprpi1_grafana_OK
sudo crontab -e
# m h dom mon dow command
0 3 * * * rsync -avz /home/pi/domoticz/backups /mnt/USBbackup/domoticz >>/home/pi/backupdomoticz.log
0 3 * * * rsync -avz /etc /mnt/USBbackup/etc >>/home/pi/backupetc.log |
Op de RP1:
code:
1
2
3
4
5
| # 2 uur, want 3 uur backup vanaf RPi3
0 2 * * * tar -cvzf /home/pi/home_pi1.tar.gz --exclude='*pi1.tar.gz' /home/pi/*
0 2 * * * tar -cvzf /home/pi/etc_pi1.tar.gz /etc/*
0 2 * * * tar -cvzf /home/pi/grafana_pi1.tar.gz /var/lib/grafana/*
0 3 * * * rsync -avz /var/lib/grafana/ /mnt/USBbackup/grafana >>/home/pi/backupgrafana.log |
Zoals je ziet haalt de RPi3 de backups van de RPi1 op via scp. Ik heb de publieke sleutel van de RPi3 user op de RPi1 gezet zodat hij veilig maar zonder wachtwoord binnen kan.
Je hebt alles van Grafana als je /var/lib/grafana hebt (database en plugins). Inderdaad staan data daar nooit in, het is enkel een visualisatietool. De dashboards enz. staan in grafana.db. Aangezien daar niet vaak iets wijzigt vertrouw ik erop dat ik die gewoon onder de draaiende grafana server uit kopieer om 2u 's nachts.
De Influx is een online backup, dus die hoeft niet down. Domoticz laat ik zijn eigen uur-dag-maand backups maken dus er is altijd een 'laatste uurbackup' als de online gekopieerde database het niet meer zou doen.
En ik backup ook nog eens de hele home/pi, dus wat daarin staat heb ik dubbel.
Omdat vrijwel alle instellingen in /etc zitten backup ik ook die mappen steeds. Ik vind het niet erg om een volledige herinstallatie te doen als ik alle configuratie maar heb. In /etc/apt zitten ook de repo's voor Grafana en Influx (aan te raden boven deb dowloaden en los installeren, dan worden ze vanzelf bijgewerkt).
Ik heb ook één keer image backup gemaakt van de huidige SD in beide RPi's. Die gebruik ik wanneer er iets goed crasht, maar lukt dat niet, dan heb ik alle data ook nog.
Bovendien staat Domoticz op beide geïnstalleerd maar is 'ie op de RPi1 uitgeschakeld. Ik gebruik Linux ook op mijn desktop / laptop, dus dat is allemaal makkelijk.
Tot slot: als je dat allemaal niet wil en op Windows draait kun je zoiets als WinSCP gebruiken of, als je semicore commandline bent als ik, bijvoorbeeld
pscp van PuTTY gebruiken om diezelfde gegevens direct op je Windows bak binnen te halen. Stel je SSH in met sleutelparen (PubKeyAuth) en het kan ook nog geautomatiseerd (nooit wachtwoorden in scripts opnemen!). Influx moet je wel even eerst met het genoemde commando backuppen.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity