Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:12:
[...]

Oude data weg gooit? Ouder dan een jaar gooit Domoticz de data weg?
Onder settings en dan log history kan je instellen hoelang de ‘korte’ data bewaard moet blijven. Na deze tijd bewaard Domoticz je energie gebruik etc alleen nog maar de data elke 5 minuten. Dus alle data tussen 10:00:01 en 10:05:59 verwijderd hij. Dit is ook de reden waarom je niet kan inzoomen qua grafiekjes.

Grafana gaat hier een stuk verder in en werkt perfect. Het instellen kost je best veel tijd maar daarna heb je alle informatie bij de hand.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Dylantje2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Je zwave moet je niet resetten.
De data staat op je stick.

Als je de database gebackupt heb kun je hem zo terug zetten in elk ander machine..

Ik zou toch eens over odriod nadenken. Of een sterkere nas.

Rpi 4 is zeker niet beter.
Je zult de latere versies moeten hebben.

Sinds mijn odriods..
Os stable als een rock

Domoticz sinds vast
Meestal mijn schuld. Icm plugins
Heb hier een ASUS tinkerboard met EMMC onboard opslag.. ideaal ding.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Onder settings en dan log history kan je instellen hoelang de ‘korte’ data bewaard moet blijven. Na deze tijd bewaard Domoticz je energie gebruik etc alleen nog maar de data elke 5 minuten. Dus alle data tussen 10:00:01 en 10:05:59 verwijderd hij. Dit is ook de reden waarom je niet kan inzoomen qua grafiekjes.

Grafana gaat hier een stuk verder in en werkt perfect. Het instellen kost je best veel tijd maar daarna heb je alle informatie bij de hand.
Jij hebt vast een tutje hoe ik dat kan installeren en instellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:07:
[...]

Grafana? Ja zeker, alle informatie vindt je hier!

Zorg wel voor een fatsoenlijke voeding op je apparaat, anders klapt hij er uit. Zelf ben ik nu dus overgestapt op een VPS voor Grafana en InfluxDB.
Nice, ziet er goed uit. Zal er eens voor gaan zitten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:27:
Ben ik nou gek, of is de data die Domoticz je voorschotelt niet helemaal juist?

Energie verbruik van dit jaar tot aan nu (13:23) volgens Domoticz:
Total Usage: T1: 5.410 kWh, T2: 0.000 kWh, Total: 5.410 kWh

Als ik een query op influx loslaat:
code:
1
SELECT non_negative_derivative(last("value"), 1d) FROM "Usage-1" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)
dan laat dat zien: 4.437kWh

Ik kan in Grafana geen grote haperingen zien op 2x 1 minuut na. Maar op die momenten stond er niets anders aan dan gebruikelijk en kan een verschil van 1kWh niet verklaren
zet dit eens achter time(1d): TZ('Europe/Amsterdam')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04
jobr schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:54:
[...]

zet dit eens achter time(1d): TZ('Europe/Amsterdam')
Hoe?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Moffin
Raspberry pi 3b+
Originele raspi voeding
Samsung USB fit plus (32 of 64)
Boot from usb.

Zo al enkele draaien en nooit geen probleem gehad. (meer dan een jaar)
Als je nou veel usb apparaten hebt, kan een usb hub met eigen voeding ook geen kwaad.

Maar odroid N2 kan ook.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Er is veel geklust aan ieders domotica hier :) Heb even bijgelezen van de afgelopen dagen, vooral de lijsten met hardware zijn interessant, hier mijn bescheiden lijstje. Inmiddels al wat leuke ideeen opgedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fFm6QDJ/Screenshot-20200101-220410.jpg

Mijn eerste melding van Domoticz van dit jaar was een lege batterij van een Z-wave device, vreemd want dit was het laatste device wat ik heb opgehangen en dit is als eerste leeg. Ook wordt deze het minste gebruikt. Het device in de hal wordt het meeste gebruikt en heb ik als eerste opgehangen, deze heeft nog 90% batterij. Wellicht is de batterij niet vol geweest. Is er een plaats waar je het verloop van de batterij kunt volgen of slechts alleen in het overzicht met Z-wave devices?

Op oudejaarsdag viel de envelop met informatie over de slimme meter op de mat, deze wil ik uiteraard aan Domoticz koppelen zodra die er is. Binnenkort schaf ik een kabel aan zodat ik die vast heb. Nog tips voor het gebruik van de slimme meter icm Domoticz?

Grafana is erg tof, heb even naar de verschillende grafieken gekeken die voorbij gekomen zijn, als ik daar tijd voor heb ga ik er ook mee aan de slag. Hop, ook weer op de todo-lijst :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peutpeut schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:07:
Er is veel geklust aan ieders domotica hier :) Heb even bijgelezen van de afgelopen dagen, vooral de lijsten met hardware zijn interessant, hier mijn bescheiden lijstje. Inmiddels al wat leuke ideeen opgedaan :)

[Afbeelding]

Mijn eerste melding van Domoticz van dit jaar was een lege batterij van een Z-wave device, vreemd want dit was het laatste device wat ik heb opgehangen en dit is als eerste leeg. Ook wordt deze het minste gebruikt. Het device in de hal wordt het meeste gebruikt en heb ik als eerste opgehangen, deze heeft nog 90% batterij. Wellicht is de batterij niet vol geweest. Is er een plaats waar je het verloop van de batterij kunt volgen of slechts alleen in het overzicht met Z-wave devices?

Op oudejaarsdag viel de envelop met informatie over de slimme meter op de mat, deze wil ik uiteraard aan Domoticz koppelen zodra die er is. Binnenkort schaf ik een kabel aan zodat ik die vast heb. Nog tips voor het gebruik van de slimme meter icm Domoticz?

Grafana is erg tof, heb even naar de verschillende grafieken gekeken die voorbij gekomen zijn, als ik daar tijd voor heb ga ik er ook mee aan de slag. Hop, ook weer op de todo-lijst :)
Ik heb deze kabel: https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Wellicht op Ali goedkoper, maar gekocht in een setje.

Als je hem aankoppelt kan je hem in Domoticz gewoon selecteren. Grafana zou ik doen vóórdat je een slimme meter hebt. Kan je meteen de data in InfluxDB zetten :+

Het maken van de grafieken is het meeste werk maar doe ik gewoon op de iPad. Werkt prima. Het is wel handig om eerst data er in te zetten; het versturen vanuit Domoticz naar InfluxDB is met 15 minuten gedaan. Tip is dan ook om dat gewoon te gaan doen, Grafana kan je dan doen wanneer je tijd hebt maar dan heb je wel data :)

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 01-01-2020 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:17:
Yes, die kabel heb ik hier ook liggen voor in mijn nieuwe huis. Grafana is aan het installeren :P

Edit: Welke plugin / manier gebruik je om Domoticz en Grafana te koppelen? Is dat deze?

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 01-01-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
[...]

Als je hem aankoppelt kan je hem in Domoticz gewoon selecteren. Grafana zou ik doen vóórdat je een slimme meter hebt. Kan je meteen de data in InfluxDB zetten :+

Het maken van de grafieken is het meeste werk maar doe ik gewoon op de iPad. Werkt prima. Het is wel handig om eerst data er in te zetten; het versturen vanuit Domoticz naar InfluxDB is met 15 minuten gedaan. Tip is dan ook om dat gewoon te gaan doen, Grafana kan je dan doen wanneer je tijd hebt maar dan heb je wel data :)
Dank voor de tip!

Dat lijkt me sowieso de beste optie want na een jaar ben ik de info van de YouLess kwijt, gelukkig ben ik pas sinds augustus aan het meten dus dat valt mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Peutpeut schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:20:
[...]

Dank voor de tip!

Dat lijkt me sowieso de beste optie want na een jaar ben ik de info van de YouLess kwijt, gelukkig ben ik pas sinds augustus aan het meten dus dat valt mee :)
Haha, in Domoticz niet hoor, alleen in de data die je hebt niet meer zo uitgebreid als in de eerste 24 uur.

Voor de mensen die mijn dashboard willen gebruiken:
Demo: https://snapshot.raintank...bSoQ545hrHxxy61Ufu5kp4V46
Source: https://pastebin.com/d4Saebxi

Sowieso wel handig mocht je zien hoe je bepaalde dingen instelt :9

Demo staat ingesteld op 12 uur data, kan je alleen zelf niet aanpassen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 01-01-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31
Peutpeut schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:07:

[Afbeelding]

Zwave kan polling aan staan of heel vaak zijn gegevens verzenden
Voor batterij zwave is het handig dat je de settings heeeel goed leest ..
En er is een plugin voor zwave batterijen...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Dylantje2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:29:
[...]

Zwave kan polling aan staan of heel vaak zijn gegevens verzenden
Voor batterij zwave is het handig dat je de settings heeeel goed leest ..
En er is een plugin voor zwave batterijen...
Polling staat uit en de status wordt niet vaker dan alle andere sensoren verstuurd.
Ik zal de plugin eens zoeken, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Peutpeut schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:30:
[...]

Polling staat uit en de status wordt niet vaker dan alle andere sensoren verstuurd.
Ik zal de plugin eens zoeken, dank!
Welke sensor

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
De PIR sensoren waar het om gaat, het zijn Neo Coolcam Motion sensoren.
[...]

Kan het kloppen dat er voor verschillende meters verschillende kabels zijn? Ik weet namelijk nog niet welk merk/type meter er door Enexis geplaatst gaat worden. Als ik bij Ome Ali in de winkel kijk dan moet ik het type meter kiezen.

[ Voor 53% gewijzigd door Peutpeut op 01-01-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Peutpeut schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:32:
[...]

De PIR sensoren waar het om gaat, het zijn Neo Coolcam Motion sensoren.

[...]

Kan het kloppen dat er voor verschillende meters verschillende kabels zijn? Ik weet namelijk nog niet welk merk/type meter er door Enexis geplaatst gaat worden. Als ik bij Ome Ali in de winkel kijk dan moet ik het type meter kiezen.
lux hum en temp en motion?

Als er geen settings in zitten dan vergeet het maar..
Lux hum en temp moet je kunnen regelen anders batterydraine...
En blijf je bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Heeft iemand een werkende config voor een "tuya" plugin?

Ik heb zowel een single socket device (werkende) als een wifi stekkerdoos

https://github.com/tixi/Domoticz-Tuya-SmartPlug-Plugin
2020-01-01 21:47:07.634 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Started.
2020-01-01 21:47:08.572 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Initialized version 3.0.0, author 'tixi'
2020-01-01 21:47:08.575 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Entering work loop.
2020-01-01 21:51:30.622 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Stop directive received.
2020-01-01 21:51:30.622 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Exiting work loop.
2020-01-01 21:51:30.823 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Stopping threads.
2020-01-01 21:51:30.823 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Stopped.
2020-01-01 21:51:30.824 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Started.
2020-01-01 21:51:31.709 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Initialized version 3.0.0, author 'tixi'
2020-01-01 21:51:31.716 Status: (stekkerdoos_meterkast_tuya) Entering work loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Dylantje2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:38:
[...]

lux hum en temp en motion?

Als er geen settings in zitten dan vergeet het maar..
Lux hum en temp moet je kunnen regelen anders batterydraine...
En blijf je bezig
Die heb ik inderdaad. Ik heb de instellingen al teruggeschroefd zodat er niet meer informatie wordt verstuurd als nodig, met als doel de batterij te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
@Toppe hoe koppel je Domoticz en Grafana / Influx?

Hier wordt het e.e.a. uitgelegd, echter staat daar in de eerste regel dat er native support in zit, ik kan de plugin echter niet vinden (of ik zoek / kijk verkeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
rens-br schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:45:
@Toppe hoe koppel je Domoticz en Grafana / Influx?

Hier wordt het e.e.a. uitgelegd, echter staat daar in de eerste regel dat er native support in zit, ik kan de plugin echter niet vinden (of ik zoek / kijk verkeerd)
Ik zou gewoon vanuit domoticz influxdb optie gebruiken.
Instellingen opties data versturen Influxdb
En dan ff instellingen van influxdb goed zetten
Na een tijdje zijn de sensoren die je aanzet zichtbaar in Grafana

Wiki is oud..
Toen was influxdb niet standaard in Domoticz aanwezig

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 01-01-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:53:
Ik zou gewoon vanuit domoticz influxdb optie gebruiken.
Instellingen opties data versturen Influxdb
Ik zat inderdaad verkeerd te kijken, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:56:
[...]

Die wiki de deur uit doen; deze handleiding is echt top: https://seahu.webnode.cz/...nTelegraf_and_GRAFANA.pdf

Counter incremental sensoren moet je handmatig versturen via dzVents. Ik post morgen even daar de stappen van ;)
Staat alleen niet in hoe je de CLI connectie maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:37:
[...]

In je query druk je achter time op dat + teken. Alleen de tekst plakken en dan UTC verwijderen... anders verdwijnt je vak weer🤣

https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/

Ook leuk projectje, NodeMCU heb ik nog wel liggen...
Ik krijg dit maar niet voor elkaar. Kan wel op het +'sje drukken en dan de tekst in het vakje kopiëren. Ik krijg dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/b1ZFWi1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/BEHo1yF.jpg
Het +'sje is dan verdwenen en in:
code:
1
 SELECT derivative(mean("value"), 1h) FROM "Usage" WHERE ("name" = 'Elektra-WP') AND $timeFilter GROUP BY time(1h), "name" fill(null)
dus niet terug te vinden. UTC verwijderen? die zie ik nergens. :?
@Toppe @jobr Waar gaat het bij mij verkeerd?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:22
Dat is wat ik met mijn cryptische gmt+1 bedoelde. Een uur verschil is vaak zoiets. Moet ook ergens een instelling zijn zodat je het niet in elke query hoeft toe te voegen, maar kan ik niet checken nu.

@Copitano en Toppe: grafana haalt zijn gegevens uit Influxdb. De mogelijkheden daarvoor zitten in de Influx datasource engine geprogrammeerd. Hoe precies geaggregeerd wordt als je group-by kiest en tegelijk gemiddeldes (mean) berekent zit daar dus ook. Dat er verschillen zijn als je met meer of minder datapunten middelt ligt voor de hand, zijn gewoon gestapelde afrondingsfouten.

Het probleem van Toppe met die heel grote afwijking hebben we daar nog niet mee.

Ten aanzien van dataverzamelen: domoticz->Influx is hierboven al gezegd. Tav slimme meter en zonnepanelen log ik direct van de youless en de omvormer naar Influx met python scripts. Dan maakt het niet uit wat Domoticz doet. (Draait parallel gezellig mee, maar niet voor mijn primaire gegevens en dashboards). Wil er morgen ook wel eens een hier zetten. Eerst slaapjes nu, voor de WAF...

[ Voor 18% gewijzigd door Wiley99 op 02-01-2020 00:02 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Wiley99 Zou best eens kunnen dat de tijd bij mij goed staat en de afwijking daarom veel kleiner is dan bij @Toppe Bij hem zou het verschil best eens wel het GMT verhaal kunnen zijn. Dat is ook bij KNMI altijd ff goed uitkijken met de uurgegevens ;). Ga eens goed terugkijken in de instellingen van Grafana.
EDIT: Stat bij mij op default. Kan ook kiezen voor lokale systeemtijd. Dat maakt overigens heel weinig verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door Copitano op 03-01-2020 16:29 . Reden: Instelling nagekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:37:
[...]

https://luftdaten.info/nl/sensor-bouwen/

Ook leuk projectje, NodeMCU heb ik nog wel liggen...
Yep, de componenten liggen hier al een tijdje op de testbank _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/jexHjUX.jpg
Heb er ook nog een luchtduk sensor aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:45

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Weer een Zwave wall plug die een commando UIT na 2 sec weer terug naar IN zet.
Is dus eigenlijk hetzelfde als een KaKu die een commando mist.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2020-01-02 00:30:00.621 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 15 (0x0f)
2020-01-02 00:30:00.640 (Aeotec) Usage (Unknown)
2020-01-02 00:30:00.659 (Aeotec) General/kWh (kWh Meter)
2020-01-02 00:30:00.681 (Aeotec) Light/Switch (Keuken Aanrecht)
2020-01-02 00:30:02.037 (Aeotec) Light/Switch (Keuken Aanrecht)
2020-01-02 00:30:02.071 (Aeotec) General/kWh (kWh Meter)
2020-01-02 00:30:02.125 (Aeotec) Usage (Unknown)
2020-01-02 00:30:02.144 (Aeotec) General/kWh (kWh Meter)
2020-01-02 00:30:02.179 (Aeotec) General/kWh (kWh Meter)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@Peutpeut ik heb nog wel een tip voor je zodra je je kabel aansluit voor de slimme meter: https://www.domoticz.com/...d_device_name_to_USB_port

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@rens-br @Dutch2007 ik gebruik onderstaand script om counter incremental data te versturen richting InfluxDB

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
return {
    on = {
        devices = {
            25
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        zon = domoticz.devices(25)
        os.execute("curl -i -XPOST 'http://IP:8086/write?db=domoticz' --data-binary 'Zonnepanelen-opbrengst,idx=25,name='Zonnepanelen' value="..zon.counterToday.."'")
        domoticz.log(""..zon.counterToday.."")
    end
}

Zonnepanelen-opbrengst kan je vervangen voor je eigen naam. Onder deze naam kan je de waarde bij select measurement kiezen
[mono]idx[mono] spreekt vanzelf
name spreekt ook vanzelf

@Wiley99 Een snelle google naar Grafana change default timezone levert mij dit op. Lijkt dus niet direct mogelijk.

@Copitano
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/b1ZFWi1.jpg is goed, sla hem nu eens op? Wat ik zeg, programmeer het meeste vanaf de iPad en daar krijg je eerst UTC in het tekstvak, als ik dan UTC wilt verwijderen dan verdwijnt het vakje als je de laatste letter verwijderd. Bij jou staat hij al in Amsterdam ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Dutch2007 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:03:
[...]

Staat alleen niet in hoe je de CLI connectie maakt?
Ben je er al uit? Ik heb daar ook even mee zitten stoeien vanwege gebruik van Docker. Laat maar weten als het nog niet is gelukt.

@Toppe

Leuk speelgoed, duurde mij wat langer omdat ik het in Docker draai maar heb het up and running! :) Trekt wel fors aan je systeem zeg, gebruik idle gewoon 4-5% cpu! :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Hmm, grafana en influx gebruiken altijd UTC als referentietijd. Dat is nodig als je systemen in verschillende tijdzones meet en wil vergelijken. Influx time stamps zijn altijd UTC.
Je kan in grafana instellen of je de tijdzone van je browser wil gebruiken. Bij mij is het dan goed: de zaken die om 23u UTC gemeten zijn worden dan als 0:00u getoond in de grafiek. Bedenk dus dat de grafanatijd jouw tijd is, niet de tijd die de gegevens in de influxdb hebben (UTC).
Is de tijdzone op je server correct (CET?) vergeleken met je tablet?
code:
1
timedatectl

[ Voor 12% gewijzigd door Wiley99 op 02-01-2020 11:13 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Ik heb al enige tijd het volgende probleem met Grafana. Zodra ik dingen wil gaan aanpassen krijg ik de volgende errors: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ofQZuqt.png
Laptop krijgt het direct warm en Grafana loopt zo goed als vast. Zolang ik niks ga editten loopt het prima.
Iemand een idee wat dit veroorzaakt?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voor temperatuurmetingen, hoe vaak doen jullie dit bij bijvoorbeeld CV-temperaturen, of douche-WTW's? cronjob staat nu op 1 minuut, maar als de douche bijvoorbeeld aanstaat, wil je wel betere monitoring om bijvoorbeeld te zien wat de douche-WTW doet.

wil Domoticz niet over de zeik hebben...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:27:
[...]

Kan je eenvoudiger de boel op aansluiten waarna je er een NodeMCU opdrukt. Is niet specifiek noodzakelijk, maar kan handig zijn in bepaalde test situaties ed. Ikzelf maak er geen gebruik van.

Mijn volgende opzet gaat worden:
PCB met daarop 2 rijen headers (waar je de NodeMCU indrukt) en dan schroef terminals voor de sensoren die ik er op ga aansluiten. Stopt ooit de NodeMCU er mee dan trek je hem los en druk je er een nieuwe in
ik doe net alsof ik dat laatste begrijp :?

maar moet je ook weer aparte adapter voor hebben zie ik, voor dat development board. ik bestel denk ik voorlopig alleen maar 2 van die MCU boardjes en dan checken hoe dat werkt. : :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
wiljums schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:16:
Ik heb al enige tijd het volgende probleem met Grafana. Zodra ik dingen wil gaan aanpassen krijg ik de volgende errors: [Afbeelding]
Laptop krijgt het direct warm en Grafana loopt zo goed als vast. Zolang ik niks ga editten loopt het prima.
Geen idee, heb ik ook regelmatig. Ctrl-f5 lost het op (wel eerst opslaan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wiljums schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:16:
Ik heb al enige tijd het volgende probleem met Grafana. Zodra ik dingen wil gaan aanpassen krijg ik de volgende errors: [Afbeelding]
Is het bij een specifiek panel? Want het lijkt er op dat je een verkeerde waarde probeert uit te lezen of data buiten ja datum bereik.
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:26:
voor temperatuurmetingen, hoe vaak doen jullie dit bij bijvoorbeeld CV-temperaturen, of douche-WTW's? cronjob staat nu op 1 minuut, maar als de douche bijvoorbeeld aanstaat, wil je wel betere monitoring om bijvoorbeeld te zien wat de douche-WTW doet.

wil Domoticz niet over de zeik hebben...
Als je cronjob een bash of Python script start dan is Domoticz niet snel over de zeik hoor!
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:34:
[...]

ik doe net alsof ik dat laatste begrijp :?

maar moet je ook weer aparte adapter voor hebben zie ik, voor dat development board. ik bestel denk ik voorlopig alleen maar 2 van die MCU boardjes en dan checken hoe dat werkt. : :+
Haha, begin daar maar mee ja... wel in Grafana zetten hè :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:58:
[...]

Haha, begin daar maar mee ja... wel in Grafana zetten hè :9
nou, Grafana begin ik nog maar niet mee :o hahaha

voorlopig vind ik Domoticz afdoende voor het doel waar ik de logging voor gebruik. ik vind vooral live data belangrijk op moment dat er gedoucht wordt of de CV draait. langer dan enkele dagen bewaren is dan ook nog niet nodig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiley99
Hoewel niet het Grafana forum en alleen nog maar de rfx data uit Domoticz komen toch even mijn Grafana voorbeelden (energie en monitoren van mijn pi's inclusief Telegram waarschuwingen als de boel down gaat):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/11GVF8wm.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RaxDOSUm.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zxIOiKSm.png

(de 'uptime' is helaas gebroken door een stroomstoring hier, oudjaarsavond; normaal reboot ik vrijwel nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wiley99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:06:
Hoewel niet het Grafana forum en alleen nog maar de rfx data uit Domoticz komen toch even mijn Grafana voorbeelden (energie en monitoren van mijn pi's inclusief Telegram waarschuwingen als de boel down gaat):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

(de 'uptime' is helaas gebroken door een stroomstoring hier, oudjaarsavond; normaal reboot ik vrijwel nooit)
brrr....7,9 graden in de woonkamer :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:10:
[...]

brrr....7,9 graden in de woonkamer :+
Nice, ik wachtte op de eerste die dat opviel. Die thermometer staat tijdelijk (boven-) in de koelkast, die sluit niet meer goed, dus ik wil weten wanneer 'ie niet goed dicht is :) "Meep meep" als de temp 9 en 10 graden wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wiley99 op 02-01-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wat heb ik nu gewonnen, @Wiley99? Ik wil liever niet door voor de koelkast, aangezien die niet goed sluit :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:23:
wat heb ik nu gewonnen, @Wiley99? Ik wil liever niet door voor de koelkast, aangezien die niet goed sluit :+
Jawel, zodra ik een A+++ nieuwe heb stuur ik die oude jouw kant op.
Of je kan kiezen wat achter deur B staat, maar dat kan ook een oude bureaustoel of subwoofer zijn die nog naar de recycling moet :D
Toppe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:38:
[...]
Voordeur laatst gewijzigd, pomp je die tijden handmatig in een tabel of wat?
Nee, Domoticz pakt de KaKu deur/raam en stuurt die door naar Influx.
Wacht nog op de beschikbaarheid van de Shelly raam/deursensors dan komen er nog een paar meer.

[ Voor 30% gewijzigd door Wiley99 op 02-01-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:15
Ik wil aan een nieuwe installatie van mijn Domoticz systeem gaan beginnen. Kijk ook met een schuin oog naar Homey omdat mijn systeem erg instabiel is. Een vast loper (niet alleen de webinterface, maar alles) heb ik echt wekelijks.

Mijn installatie bestaat uit het volgende;
- Pioneer versterker via lan interface.
- Z-Wave+ stick van Aectec
- 433 module van RFXcom
- Interface naar Xiaomi Gateway (V2)

Maar ik werk nu met een SD-kaart, ik denk dat ik daar vanaf moet. Naar een USB drive of naar een HDD.

Met een schone lei beginnen betekend denk wel weer alle Z-wave devices inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 14:47
Weet iemand toevallig hier het onderdeelnummer van d B&J Pulsdrukker die bij Robbshop.nl wordt verkocht?
(https://www.robbshop.nl/b...-1v-pulsdrukker-compleet#)

Wil deze gebruiken achter een enkele Fibaro Switch voor mijn Domoticz install?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maeslant schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:52:
Ik wil aan een nieuwe installatie van mijn Domoticz systeem gaan beginnen. Kijk ook met een schuin oog naar Homey omdat mijn systeem erg instabiel is. Een vast loper (niet alleen de webinterface, maar alles) heb ik echt wekelijks.

- 433 module van RFXcom

Maar ik werk nu met een SD-kaart, ik denk dat ik daar vanaf moet. Naar een USB drive of naar een HDD.

Wat voor apparaat draait het op? Een Pi? Vervang je voeding eens :+
krizzziz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:52:
Weet iemand toevallig hier het onderdeelnummer van d B&J Pulsdrukker die bij Robbshop.nl wordt verkocht?
(https://www.robbshop.nl/b...-1v-pulsdrukker-compleet#)

Wil deze gebruiken achter een enkele Fibaro Switch voor mijn Domoticz install?
https://www.elektroshop.n...kker-met-maakcontact.html

[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 02-01-2020 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
Toppe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:51:
[...]
Hoe lees je ze uit in Grafana dan?
De status wordt door Domoticz doorgegeven aan Influx en voor de laatste wijziging pak ik de tijd van het laatste datapoint.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LjeCTQOl.png
In Domoticz (Influx instellingen) doeltype 'alleen als waarde verandert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maeslant schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:52:

- 433 module van RFXcom

ik ben overgestapt van SD naar USB stick van 32gb. werkt prima en echt veel stabieler. uiteraard nieuwe installatie vereist, maar heeft niks met je devices te maken. gaat alleen om alle plugins en scripts die je eventueel hebt draaien.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
Beginners vraag:
Ik kreeg van iemand een LSC Smartconnect lamp en het was vrij eenvoudig om die aan het werk te krijgen en aan Google Home te koppelen. Ook al had ik gedacht hier geen gebruik van te gaan maken, lijkt het mij nu toch wel leuk om in kleine stapjes e.e.a. steeds verder uit te breiden.

Denk dat ik voor Domoticz ga kiezen om eens mee te beginnen, maar mij is niet helemaal duidelijk of dit zonder specifieke hardware kan. De LSC spullen werken zover ik begrijp allemaal op 2.4GHz Wifi. Kan ik dan starten met een Ubuntu VM op pc of mac te draaien met daarin Domoticz of moet ik toch echt naar een Raspberry PI met los te kopen antenne gaan? Dat wil ik op den duur wel, maar nu als test nog even via een lokale VM.

En streven is dat ik via mijn Google Home systemen, bepaalde "scene's" (???) kan aanspreken die op de domoticz gebouwd zijn. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
fabstar81 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:23:
[...]
ik ben overgestapt van SD naar USB stick van 32gb. werkt prima en echt veel stabieler. uiteraard nieuwe installatie vereist, maar heeft niks met je devices te maken. gaat alleen om alle plugins en scripts die je eventueel hebt draaien.
Heb nog eens even zitten zoeken maar zover ik kan zien is er technisch niet veel verschil tussen het OS op een SD respectievelijk USB drive draaien. Het beste zou een SSD zijn, want die zijn gemaakt voor veel random access.

Dat gezegd hebbende, ik heb nog steeds goede ervaringen met mijn Samsung 32GB Evo Plus SD.
Voeding is echt enorm belangrijk voor een RPI3+

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley99 op 02-01-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
technisch misschien niet, maar ik lees meer verhalen over corrupte SD's dan USB's. Ik merk ook echt veel verschil in stabiliteit. Daarnaast, een USB had ik nog liggen, een SSD zou ik moeten aanschaffen. :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
TheGabeMan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:24:
Beginners vraag:
Ik kreeg van iemand een LSC Smartconnect lamp en het was vrij eenvoudig om die aan het werk te krijgen en aan Google Home te koppelen. Ook al had ik gedacht hier geen gebruik van te gaan maken, lijkt het mij nu toch wel leuk om in kleine stapjes e.e.a. steeds verder uit te breiden.

Denk dat ik voor Domoticz ga kiezen om eens mee te beginnen, maar mij is niet helemaal duidelijk of dit zonder specifieke hardware kan. De LSC spullen werken zover ik begrijp allemaal op 2.4GHz Wifi. Kan ik dan starten met een Ubuntu VM op pc of mac te draaien met daarin Domoticz of moet ik toch echt naar een Raspberry PI met los te kopen antenne gaan? Dat wil ik op den duur wel, maar nu als test nog even via een lokale VM.

En streven is dat ik via mijn Google Home systemen, bepaalde "scene's" (???) kan aanspreken die op de domoticz gebouwd zijn. Kan dat?
Je kan Domoticz prima binnen een VM draaien, zeker als je alleen Wifi spul wil aansturen. Op termijn wil je misschien een kleinere server zoals een RPi of vergelijkbaar (er zijn fans van ander spul in dit forum) omdat 'ie continu aanstaat en dan veel minder stroom verbruikt.
(Domoticz begon bij mij met meten van energieverbruik en -opwekking, dan word je opeens heel bewust van (het gemak van) energiebesparing ;-) )

Een antenne (of USB zender/ontvangers) heb je alleen nodig als je andere protocollen wil gebruiken voor je domotica, zoals Zwave, RFX etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Wiley99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:53:
[...]

Je kan Domoticz prima binnen een VM draaien, zeker als je alleen Wifi spul wil aansturen. Op termijn wil je misschien een kleinere server zoals een RPi of vergelijkbaar (er zijn fans van ander spul in dit forum) omdat 'ie continu aanstaat en dan veel minder stroom verbruikt.
(Domoticz begon bij mij met meten van energieverbruik en -opwekking, dan word je opeens heel bewust van (het gemak van) energiebesparing ;-) )

Een antenne (of USB zender/ontvangers) heb je alleen nodig als je andere protocollen wil gebruiken voor je domotica, zoals Zwave, RFX etc.
Helder, dan start ik met de VM en daarna kijk ik eens verder. Dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
TheGabeMan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:53:
[...]
Helder, dan start ik met de VM en daarna kijk ik eens verder. Dank!!!
Altijd goed, dan heb je ook altijd een plek om wat te testen en rommelen.

Tip: als je ooit aan RPi of ARM soortgenoot denkt, maak je VM meteen in Debian, dan heb je dat vast geleerd. Beter dan Windows, imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGabeMan
Wiley99 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Altijd goed, dan heb je ook altijd een plek om wat te testen en rommelen.

Tip: als je ooit aan RPi of ARM soortgenoot denkt, maak je VM meteen in Debian, dan heb je dat vast geleerd. Beter dan Windows, imho.
EDIT: never mind, ik rol een debian image uit :-)

[ Voor 14% gewijzigd door TheGabeMan op 02-01-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Is het eigenlijk mogelijk i.p.v. puls schakelaars de ingangen van de Raspberry te gebruiken met magneet contacten, die bv op deuren en ramen zitten. Dus fysiek met kabels aansluiten op de GPIO pennen van een Raspberry?

Ik heb Domoticz nu al 3 jaar draaien, hier heb ik 8 relais op zitten, elk met een eigen GPIO aansluiting, en 1 GPIO gebruikt voor de temperatuur meting in diverse ruimtes. Weet iemand toevallig hoeveel magneet contacten ik hier nog bij kan aansluiten aangezien er maar beperkt aantal GPIO's beschikbaar zijn. Ik heb een RPI2 waar Domoticz op draait.

Op internet heb ik even rond gezocht en ik kan helaas niet echt een antwoord vinden, want kan ik elke GPIO gewoon vrij programmeren als ingang voor een schakelaar of uitgang voor een relai ? Ik weet dat bv de temperatuur meting maar op bepaalde pennen mogelijk zijn ik dacht GPIO 4 bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Racer89 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:38:
Is het eigenlijk mogelijk i.p.v. puls schakelaars de ingangen van de Raspberry te gebruiken met magneet contacten, die bv op deuren en ramen zitten. Dus fysiek met kabels aansluiten op de GPIO pennen van een Raspberry?

Ik heb Domoticz nu al 3 jaar draaien, hier heb ik 8 relais op zitten, elk met een eigen GPIO aansluiting, en 1 GPIO gebruikt voor de temperatuur meting in diverse ruimtes. Weet iemand toevallig hoeveel magneet contacten ik hier nog bij kan aansluiten aangezien er maar beperkt aantal GPIO's beschikbaar zijn. Ik heb een RPI2 waar Domoticz op draait.

Op internet heb ik even rond gezocht en ik kan helaas niet echt een antwoord vinden, want kan ik elke GPIO gewoon vrij programmeren als ingang voor een schakelaar of uitgang voor een relai ? Ik weet dat bv de temperatuur meting maar op bepaalde pennen mogelijk zijn ik dacht GPIO 4 bv.
Ja hoor, kan wel. Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Wiley99 Jij lijkt hier aardig in thuis. Ik draai mijn Pi3 ook volledig op een Samsung 32GB Evo Plus SD en heb er zelfs nog een op reserve liggen. Vervelende nu is dat ik het kaartje uit de Pi moet halen om op de laptop een backup te maken en dus zo'n kwartiertje à 20 minuten stil leggen. Ik zou liever mijn data van Domoticz, Influx en Grafana wegschrijven naar een USB of SSD. Is het daarvoor echt nodig alles op de Pi opnieuw te installeren (en twee jaar data kwijt)? Of kan ik dan ergens op de Pi de bestanden vinden en tijdelijk even op de laptop zetten en ze later, na herinstallatie dus terug te zetten???
Zit eigenlijk helemaal niet op een herinstallatie te wachten, maar je weet maar nooit wanneer zo'n SD kaartje de geest geeft. Ik heb hier ook een paar keer plotseling de stroom er afgehad. Komt op hetzelfde neer als de stekker er zomaar uittrekken. Niet echt lekker voor het SD kaartjes zeggen ze. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-09 18:28
je kunt I2C extenders gebruiken op je RPI als je GPIO te kort komt, werkt betrouwbaar.
Ik heb al mijn uitgangen op de extenders zitten (4x8=32 output)
Ingangen direct op de RPI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-09 18:28
Copitano schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:47:
@Wiley99 Ik zou liever mijn data van Domoticz, Influx en Grafana wegschrijven naar een USB of SSD. Is het daarvoor echt nodig alles op de Pi opnieuw te installeren (en twee jaar data kwijt)? Of kan ik dan ergens op de Pi de bestanden vinden en tijdelijk even op de laptop zetten en ze later, na herinstallatie dus terug te zetten???
In de database zit alle data, dus als je die backupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
DjAntoon schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:49:
[...]

In de database zit alle data, dus als je die backupt.
Dat doe ik wel regelmatig voor Domoitcz en Grafana, maar die worden dan opgeslagen op dezelfde SD kaart voor Grafana heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik een backup kan maken zonder de kaart uit het slot te halen en op de laptop een volledige backup van de kaart te maken. Zou eigenlijk dagelijks een backup van de data ergens buiten de SD kaart willen opslaan, maar om te beginnen weet ik niet waar Influx z'n data opslaat en hoe het bestand heet. Met de zoekterm "influx" kan ik bijvoorbeeld niets vinden op de Pi.
EDIT: Heb wel dit gevonden en dit. Moet alleen zeggen dat ik het jargon niet altijd kan volgen :X

[ Voor 17% gewijzigd door Copitano op 02-01-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:15
Toppe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Wat voor apparaat draait het op? Een Pi? Vervang je voeding eens :+
Ik draai op een Pi, wel met een officiele voeding. (Daar heb ik niet op bespaard).

1 x Originele Raspberry Pi 2.5A voeding Zwart € 0,00

Dus omgooien naar een andere voeding moet helpen? Tips voor type voeding?

[ Voor 8% gewijzigd door Maeslant op 02-01-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
Maeslant schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:08:
[...]

Ik draai op een Pi, wel met een officiele voeding. (Daar heb ik niet op bespaard).

1 x Originele Raspberry Pi 2.5A voeding Zwart € 0,00

Dus omgooien naar een andere voeding moet helpen? Tips voor type voeding?
Ik gebruik die van de Ikea voor bijna al mijn Pi's, werkt echt perfect:
https://www.ikea.com/nl/n...t-3-poorten-wit-20415027/
https://www.ikea.com/nl/n...-met-klem-zwart-10381966/

Voordeel daarvan is dat je later ook eventuele powered usb apparaten kan aansluiten / voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
@Toppe @rens-br De Appellader levert 5,1 Volt en kan tot max. 2,1A (althans de originele die geleverd is bij de iPad). Zou die 0,1 volt het verschil maken. Mijn Pi wil nog wel een vastlopen als ik in Grafana iets te veel vraag van mijn Dashboard, bijvoorbeeld een overzicht van een paar weken of een maand (zelfs via de laptop). Het geheugengebruik loopt dan op naar 80% en daarna is er geen land meer mee te bezeilen. Is dan soms tot wel een uur niet meer te bereiken en geeft dan een datagab. De stekker eruit is dan de enige oplossing om de boel te resetten, met risico op een corrupte SD (nog niet gebeurd gelukkig). Zou een betere dan de bijgeleverde adapter dat probleem ook oplossen of loopt de Pi dan gewoon teveel op z'n tenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Oogje schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 08:16:
@Peutpeut ik heb nog wel een tip voor je zodra je je kabel aansluit voor de slimme meter: https://www.domoticz.com/...d_device_name_to_USB_port
Dank! Dat moet ik ook nog regelen zodra er een tweede USB device bij komt.

Voordat ik met Grafana en InfluxDB aan de slag ga zou ik graag ook overstappen op een harde schijf. Nu gebruik ik een SD-kaart van 16 GB van een onbekend merk. Een conventionele HDD heb ik nog liggen, een SSD moet ik aanschaffen. Voldoet een normale HDD wellicht ook? Alles opnieuw installeren doe ik liever niet, destijds heb ik alles met berryboot geïnstalleerd dus wellicht geeft dat een optie om alles in het geheel te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Copitano schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:05:
@Toppe @rens-br De Appellader levert 5,1 Volt en kan tot max. 2,1A (althans de originele die geleverd is bij de iPad). Zou die 0,1 volt het verschil maken. Mijn Pi wil nog wel een vastlopen als ik in Grafana iets te veel vraag van mijn Dashboard, bijvoorbeeld een overzicht van een paar weken of een maand (zelfs via de laptop). Het geheugengebruik loopt dan op naar 80% en daarna is er geen land meer mee te bezeilen. Is dan soms tot wel een uur niet meer te bereiken en geeft dan een datagab. De stekker eruit is dan de enige oplossing om de boel te resetten, met risico op een corrupte SD (nog niet gebeurd gelukkig). Zou een betere dan de bijgeleverde adapter dat probleem ook oplossen of loopt de Pi dan gewoon teveel op z'n tenen?
Als je een Synology hebt (of interesse in hebt), kijk eens naar docker. Die heeft alle twee de pi’s hier in huis vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Copitano schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:05:
Het is vooral dat een goede lader een piek spanning beter kan opvangen. Normaal gesproken leveren al die adapter 5v 2.x ampere maar je ziet nog wel eens dat die goedkope lader 4.8 of 4.9 geven. Vaak nog wel voldoende voor een werkende Pi, maar niet voldoende als die wat meer spanning nodig heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Copitano schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:03:
[...]

Dat doe ik wel regelmatig voor Domoitcz en Grafana, maar die worden dan opgeslagen op dezelfde SD kaart voor Grafana heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik een backup kan maken zonder de kaart uit het slot te halen en op de laptop een volledige backup van de kaart te maken. Zou eigenlijk dagelijks een backup van de data ergens buiten de SD kaart willen opslaan, maar om te beginnen weet ik niet waar Influx z'n data opslaat en hoe het bestand heet. Met de zoekterm "influx" kan ik bijvoorbeeld niets vinden op de Pi.
EDIT: Heb wel dit gevonden en dit. Moet alleen zeggen dat ik het jargon niet altijd kan volgen :X
De meest gemaakt fout met het starten van Domoticz Dagelijkse backup en NIET op je sd, staan genoeg voorbeelden in de wiki

Als iemand een goede backup manier weet voor Grafana op een externe schijf of mooier op een gdrive
Houd ik me ten zeerste aanbevolen.
Wt grafana save doet is de structuur van grafana bewaren maar niet de data
Ik heb wel eens geprobeer diets in de /grafan map, maar is me niet gelukt.

En een DB backup geeft ook al je idx en hardware enz enz
Terug.
Hij mist alleen je lua scripts en die niet in domoticz staan
En je cron...

Ik heb al jaren een db van Domoticz backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Ik krijg dit maar niet voor elkaar. Kan wel op het +'sje drukken en dan de tekst in het vakje kopiëren. Ik krijg dan dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het +'sje is dan verdwenen en in:
code:
1
 SELECT derivative(mean("value"), 1h) FROM "Usage" WHERE ("name" = 'Elektra-WP') AND $timeFilter GROUP BY time(1h), "name" fill(null)
dus niet terug te vinden. UTC verwijderen? die zie ik nergens. :?
@Toppe @jobr Waar gaat het bij mij verkeerd?
Ik gebruik altijd de text mode om een query in te voeren.
Waar je query staat heb je helemaal rechts een pennetje symbool (toggle text edit mode). Dan zie je de hele query. Dan kun je gewoon de gewenste query invoeren.
En niet meer terug togglen want dan ben je het weer kwijt.
Copitano schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:03:
[...]

Zoiets:

influxd backup -portable /tmp/influxdb_backup
tar -zcvf /tmp/influxdb_$TIMESTAMP.tar.gz /tmp/influxdb_backup/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik wou even wat testen met de GPIO, het bestand /etc/init.d/domoticz.sh aangepast en opgeslagen. Echter na de reboot zijn de wijzigingen weer verdwenen.

Iemand enige idee waar het aan kan liggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Mijn backups op de RPi3 waarop Domoticz en Influx draaien en de RPi1 waar Caddy, OpenVPN, PiHole en Grafana draaien (ja echt een oude Pi1B!). Op allebei draait ook Telegraf voor de servermonitoring.

Randvoorwaarde: je USB opslagdevice is gemount op /mnt/USBbackup. Ik mount handmatig met een bash scriptje maar als je het bij reboot wil is het zinvol om ze in je
code:
1
/etc/fstab
te zetten met UUID
code:
1
sudo blkid
en niet met /dev/sdax.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
crontab -e
0 3 * * * influxd backup -portable /mnt/USBbackup/Influxdb >>/home/pi/backupinflux.log
0 3 * * * rsync -avz /var/lib/grafana/ /mnt/USBbackup/grafana >>/home/pi/backupgrafana.log
0 3 * * * tar -cvzf /mnt/USBbackup/home_pi/home_pi3.tar.gz /home/pi/* >>/home/pi/backuphomepi3.log
0 3 * * * scp pi@192.168.xxx.xxx:/home/pi/home_pi1.tar.gz /mnt/USBbackup/rpi1/ && touch backuprpi1_home_OK
0 3 * * * scp pi@192.168.xxx.xxx:/home/pi/etc_pi1.tar.gz /mnt/USBbackup/rpi1/ && touch backuprpi1_etc_OK
0 3 * * * scp pi@192.168.xxx.xxx:/home/pi/grafana_pi1.tar.gz /mnt/USBbackup/rpi1/ && touch backuprpi1_grafana_OK

sudo crontab -e
# m h  dom mon dow   command
0 3 * * *  rsync -avz /home/pi/domoticz/backups /mnt/USBbackup/domoticz >>/home/pi/backupdomoticz.log
0 3 * * *  rsync -avz /etc /mnt/USBbackup/etc >>/home/pi/backupetc.log

Op de RP1:
code:
1
2
3
4
5
# 2 uur, want 3 uur backup vanaf RPi3
0 2 * * * tar -cvzf /home/pi/home_pi1.tar.gz  --exclude='*pi1.tar.gz' /home/pi/*
0 2 * * * tar -cvzf /home/pi/etc_pi1.tar.gz /etc/*
0 2 * * * tar -cvzf /home/pi/grafana_pi1.tar.gz /var/lib/grafana/*
0 3 * * * rsync -avz /var/lib/grafana/ /mnt/USBbackup/grafana >>/home/pi/backupgrafana.log

Zoals je ziet haalt de RPi3 de backups van de RPi1 op via scp. Ik heb de publieke sleutel van de RPi3 user op de RPi1 gezet zodat hij veilig maar zonder wachtwoord binnen kan.

Je hebt alles van Grafana als je /var/lib/grafana hebt (database en plugins). Inderdaad staan data daar nooit in, het is enkel een visualisatietool. De dashboards enz. staan in grafana.db. Aangezien daar niet vaak iets wijzigt vertrouw ik erop dat ik die gewoon onder de draaiende grafana server uit kopieer om 2u 's nachts.
De Influx is een online backup, dus die hoeft niet down. Domoticz laat ik zijn eigen uur-dag-maand backups maken dus er is altijd een 'laatste uurbackup' als de online gekopieerde database het niet meer zou doen.
En ik backup ook nog eens de hele home/pi, dus wat daarin staat heb ik dubbel. 8)

Omdat vrijwel alle instellingen in /etc zitten backup ik ook die mappen steeds. Ik vind het niet erg om een volledige herinstallatie te doen als ik alle configuratie maar heb. In /etc/apt zitten ook de repo's voor Grafana en Influx (aan te raden boven deb dowloaden en los installeren, dan worden ze vanzelf bijgewerkt).

Ik heb ook één keer image backup gemaakt van de huidige SD in beide RPi's. Die gebruik ik wanneer er iets goed crasht, maar lukt dat niet, dan heb ik alle data ook nog.
Bovendien staat Domoticz op beide geïnstalleerd maar is 'ie op de RPi1 uitgeschakeld. Ik gebruik Linux ook op mijn desktop / laptop, dus dat is allemaal makkelijk.

Tot slot: als je dat allemaal niet wil en op Windows draait kun je zoiets als WinSCP gebruiken of, als je semicore commandline bent als ik, bijvoorbeeld pscp van PuTTY gebruiken om diezelfde gegevens direct op je Windows bak binnen te halen. Stel je SSH in met sleutelparen (PubKeyAuth) en het kan ook nog geautomatiseerd (nooit wachtwoorden in scripts opnemen!). Influx moet je wel even eerst met het genoemde commando backuppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Rgerr schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:52:
[...]

Als je een Synology hebt (of interesse in hebt), kijk eens naar docker. Die heeft alle twee de pi’s hier in huis vervangen.
Klinkt nog even als een brug te ver met mijn huidige kennis. Ben al heel blij dat ik van 'nooit van gehoord eind 2017' met hulp van dit forum en met veel geduld dingen zelf uitvogelen zover gekomen ben met mijn Pi. Log inmiddels al heel veel. Wat ik eigenlijk wil is gewoon recht toe recht aan een kopie van de db's van Domoitxz, Influx en Grafana via mijn (windows10) laptop naar een externe harde schijf kopiëren waar ik ook de backup van de laptop bewaar.

@Dylantje2
Domoticz Dagelijkse backup en NIET op je sd
Dat is dus precies wat ik wil bereiken backups op een externe harde schijf en niet op de SD. Zal eens gaan zoeken op wiki naar een eenvoudige oplossing waar ik voorlopig even mee uit de voeten kan.
@jobr
Ik gebruik altijd de text mode om een query in te voeren.
Waar je query staat heb je helemaal rechts een pennetje symbool (toggle text edit mode). Dan zie je de hele query. Dan kun je gewoon de gewenste query invoeren
Ga ik proberen :*)
influxd backup -portable /tmp/influxdb_backup
tar -zcvf /tmp/influxdb_$TIMESTAMP.tar.gz /tmp/influxdb_backup/
Yep, die eerste regel begrijp ik, maar er moet nog iets geregeld worden daarvoor
Configuring remote connections
The online backup and restore processes execute over a TCP connection to the database.
To enable the port for the backup and restore service:
At the root level of the InfluxDB config file (influxdb.conf), uncomment the bind-address configuration setting on the remote node.
Update the bind-address value to <remote-node-IP>:8088
Provide the IP address and port to the -host parameter when you run commands.
Hier raak ik verstrikt in het jargon.
uncomment…. daar zou ik uit moeten komen zodra ik een maal in de .conf file zit
Ik begrijp dat ik daarvoor moet inloggen als root i.p.v. gebruiker pi?
Is het remote-node-IP het IP van de PI (=host?)?
en hoe weet de Pi dan waar naartoe geback-upt moet worden?
Ben er nog niet helemaal uit hoe dat gaat werken :?

EDIT:@Wiley99 Pffff, daar moet ik even op studeren veel termen die ik nog niet helemaal eigen ben _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Voorlopig even genoeg studie materiaal om wat dingen uit te gaan proberen, al begrijp ik nog niet alle termen :F

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 02-01-2020 21:11 . Reden: antwoord aan @Wiley99 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:46:
Ik backup vanaf dezelfde host als waarop influxdb staat. Bij mij staat gewoon het volgende:
bind-address = ":8086"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:02
Geen mensen die last hebben van de problemen met Nest? Ik heb de bovenstaande workaround geprobeerd (user agent string aangepast), maar dat verandert niks. Het werkt nog steeds niet.

Ik ben er ook wel een beetje klaar mee. Kl##te Google die telkens maar van alles verandert. Begrijpen ze niet dat de hele grap van domotica juist is dat alles met elkaar samenwerkt? En dat NIEMAND erop zit te wachten dat ze telkens weer de authenticatiemethoden of andere shit aanpassen? Als dit niet weer gaat werken, dan gaat die Nest de deur uit. Ik baalde er toch al van, het is een peperdure thermostaat maar de enige verbetering is dat je 'm op afstand kunt besturen, een functie die ik nooit gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Dat is dus precies wat ik wil bereiken backups op een externe harde schijf en niet op de SD. Zal eens gaan zoeken op wiki naar een eenvoudige oplossing waar ik voorlopig even mee uit de voeten kan.
Deze kun je gebruiken, er staan meerdere opties in. Ik heb deze wiki gebruikt om backup te maken van mijn hele Domoticz folder naar mijn eigen webserver.

https://www.domoticz.com/wiki/Daily_backup_to_external_hdd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Toppe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:58:
Is het bij een specifiek panel? Want het lijkt er op dat je een verkeerde waarde probeert uit te lezen of data buiten ja datum bereik.
Opgelost door de dashboards vanaf scratch opnieuw op te bouwen

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
PhilipsFan schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:51:
Geen mensen die last hebben van de problemen met Nest? Ik heb de bovenstaande workaround geprobeerd (user agent string aangepast), maar dat verandert niks. Het werkt nog steeds niet.

Ik ben er ook wel een beetje klaar mee. Kl##te Google die telkens maar van alles verandert. Begrijpen ze niet dat de hele grap van domotica juist is dat alles met elkaar samenwerkt? En dat NIEMAND erop zit te wachten dat ze telkens weer de authenticatiemethoden of andere shit aanpassen? Als dit niet weer gaat werken, dan gaat die Nest de deur uit. Ik baalde er toch al van, het is een peperdure thermostaat maar de enige verbetering is dat je 'm op afstand kunt besturen, een functie die ik nooit gebruik.
Absoluut ervaar ik dezelfde problemen. Nest is gewoon al een half jaar ofzo niet meer te gebruiken binnen domoticz voor mij. Ben ervan overtuigd dat dit binnenkort wel anders gaat worden en dat Google dit beschikbaar gaat maken maar dit is gebaseerd op een “gevoel”.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Sinds ik een backup heb teruggezet van mijn domoticz installatie op mijn SD kaart heb ik het probleem op mijn iPhone dat er geen snelkoppeling meer werkt.

Ik benader mijn domoticz installatie via Safari zonder problemen. Maak ik er een “snelkoppeling” (Zet op beginscherm) van dan blijf ik steeds een blauwe achtergrond zien en niet mijn devices. Kijk ik weer via Safari dan werkt alles top.

Ik heb reeds mijn cache verwijderd maar dat heeft niks geholpen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Dylantje2 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 18:56:
[...]

De meest gemaakt fout met het starten van Domoticz Dagelijkse backup en NIET op je sd, staan genoeg voorbeelden in de wiki

Als iemand een goede backup manier weet voor Grafana op een externe schijf of mooier op een gdrive
Houd ik me ten zeerste aanbevolen.
Wt grafana save doet is de structuur van grafana bewaren maar niet de data
Ik heb wel eens geprobeer diets in de /grafan map, maar is me niet gelukt.

En een DB backup geeft ook al je idx en hardware enz enz
Terug.
Hij mist alleen je lua scripts en die niet in domoticz staan
En je cron...

Ik heb al jaren een db van Domoticz backup
Hieronder staan genoeg aanwijzingen. Tar is het antwoord op de meeste backup zaken.

Voor wat betreft cron, neem in je backup script het volgende op:
/usr/bin/crontab -l > /home/pi/crontab.backup

en stop de hele /home/pi in je backup. Als je dat script elke dag runt, heb je cron ook.

En als je synology of andere nas hebt, gewoon een nfs mount maken en dan werkt tar helemaal als de brandweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:19:
[...]

Hieronder staan genoeg aanwijzingen. Tar is het antwoord op de meeste backup zaken.

Voor wat betreft cron, neem in je backup script het volgende op:
/usr/bin/crontab -l > /home/pi/crontab.backup

en stop de hele /home/pi in je backup. Als je dat script elke dag runt, heb je cron ook.

En als je synology of andere nas hebt, gewoon een nfs mount maken en dan werkt tar helemaal als de brandweer.
ik heb een synology en toch kreeg ik dit met rechten niet helemaal lekker voor elkaar. ik maak nu gewoon handmatig als ik eraan denk (en dat is meestal na wijzigingen in domoticz) een backup van de database.

ik wil dit nog steeds automatiseren met de synology, maar kreeg het niet lekker aan de gang.

daarnaast, mijn NAS staat vrijwel altijd uit. ik download niks meer. ik zou met domoticz de NAS wel aan kunnen zetten middels WOL op gezette tijden, maar zou hem dan ook graag uit willen zetten na de backup. ook dat laatste heb ik niet voor elkaar gekregen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
fabstar81 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:27:
[...]

ik heb een synology en toch kreeg ik dit met rechten niet helemaal lekker voor elkaar. ik maak nu gewoon handmatig als ik eraan denk (en dat is meestal na wijzigingen in domoticz) een backup van de database.

ik wil dit nog steeds automatiseren met de synology, maar kreeg het niet lekker aan de gang.

daarnaast, mijn NAS staat vrijwel altijd uit. ik download niks meer. ik zou met domoticz de NAS wel aan kunnen zetten middels WOL op gezette tijden, maar zou hem dan ook graag uit willen zetten na de backup. ook dat laatste heb ik niet voor elkaar gekregen.
Je hebt je mount wel zo gemaakt in fstab:
# mount Synology NFS
192.168.111.202:/volume1/opi /mnt/zyno nfs rw,tcp,hard,vers=3,timeo=600,rsize=32768,wsize=32768 0 0

Dat uitzetten kun je via de webinterface van de synology regelen. Zoiets van elke dag om 23.16 uur gaat hij uit. Dan moet je de back-up via wol daarvoor regelen of je zet de syno ook aan via de webinterface van syno.
Zoiets van syno aan om 22.45 uur en uit om 23.15 uur en dan met cron de back-up om 22.50 uur starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik ben bang dat ik die mount niet heb gemaakt. die commandline komt me niet bekend voor. ik neem aan dat ik die op de rpi doe, dat ipadres vervangen door de ip van de NAS, @jerh ?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
fabstar81 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:33:
ik ben bang dat ik die mount niet heb gemaakt. die commandline komt me niet bekend voor. ik neem aan dat ik die op de rpi doe, dat ipadres vervangen door de ip van de NAS, @jerh ?
Die neem je op in /etc/fstab en daarna een mount -a en dan controleren met df -h of je hem ziet. Ip adres aanpassen, ik heb deze gecopieerd uit mijn eigen fstab. Is uiteraard het ipadres van de NAS.

Dus nog even ondertiteling voor als je niet handig bent me linux:
192.168.111.202:/volume1/opi /mnt/zyno nfs rw,tcp,hard,vers=3,timeo=600,rsize=32768,wsize=32768 0 0
ip adres nas volume op je nas mountpoint op de pi / de rest is parameters

Google anders op fstab en je krijgt legio voorbeelden, het kan per linux variant verschillen, dit is ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik ga binnenkort maar eens knutselen dan. wordt die synology tenminste nog eens gebruikt :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Beginnersvraag: Ik heb Domoticz als test even in een VM draaien op debian. Systeem in de lucht gekregen na wat gedoe, maar de website draait en kan overal naar toe navigeren.

Vervolgens lamp van de Action (LSC wat eigenlijk weer Tuya is) geprobeerd toe te voegen. Hiervoor had ik eerst een Tuya plugin nodig, die is nu geinstalleerd, dus ik zie als optie bij hardware toevoegen Tuya Smartbulb. Daarna ook nog een andere tool gedownload om via een soort proxy de gegevens van de lamp bovenwater te krijgen en ik heb nu device ID en local ID gevonden en een extern IP adres.

Die gegevens als Hardware toegevoegd en nu staat ie ook in de hardware lijst. Maar nu????

Ik zou denken dat ik dan een scene moet aanmaken of iets bij switches moet doen, maar daar verschijnt de lamp niet. Ik snap de interface van Domoticz niet goed denk ik. Het laten scannen voor een light werkt ook niet.

Moet ik trouwens dat externe 213.x.x.x IP adres gebruiken of het IP dat de lamp hier intern heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
TheGabeMan schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:43:
Vervolgens lamp van de Action (LSC wat eigenlijk weer Tuya is) geprobeerd toe te voegen. Hiervoor had ik eerst een Tuya plugin nodig, die is nu geinstalleerd, dus ik zie als optie bij hardware toevoegen Tuya Smartbulb. Daarna ook nog een andere tool gedownload om via een soort proxy de gegevens van de lamp bovenwater te krijgen en ik heb nu device ID en local ID gevonden en een extern IP adres.
Welke plugin en welke 'andere tool'? Verder had ik van andere in dit topic begrepen dat de Tuya plugin niet lekker werkt.
Ik zou denken dat ik dan een scene moet aanmaken of iets bij switches moet doen, maar daar verschijnt de lamp niet. Ik snap de interface van Domoticz niet goed denk ik. Het laten scannen voor een light werkt ook niet.
Normaal gesproken worden gevonden apparaten automatisch toegevoegd bij apparaten en vanuit daar kan je ze activeren.
Moet ik trouwens dat externe 213.x.x.x IP adres gebruiken of het IP dat de lamp hier intern heeft?
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga er vanuit dat je het interne IP adres in moet vullen. Je externe IP kunnen ze waarschijnlijk niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
rens-br schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Welke plugin en welke 'andere tool'? Verder had ik van andere in dit topic begrepen dat de Tuya plugin niet lekker werkt.

[...]

Normaal gesproken worden gevonden apparaten automatisch toegevoegd bij apparaten en vanuit daar kan je ze activeren.

[...]

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga er vanuit dat je het interne IP adres in moet vullen. Je externe IP kunnen ze waarschijnlijk niet zoveel mee.
De plugin:
https://github.com/tixi/Domoticz-Tuya-SmartBulb-Plugin

De Command line tool:
https://github.com/codetheweb/tuyapi
Die command line tool zet een soort listener op. Als je dan de wifi op jouw telefoon voorziet van een proxy en de app van de lampen start, dan snift de command line tool wat er allemaal langskomt en poept dan deviceID en local ID van de lampen uit. Werkt trouwens alleen nog maar met een oude versie van de app. De nieuwere versie is alweer encrypted qua verkeer.

Als ik nu in het hardware overzicht kijk, dan zie ik de lamp. Bij devices zie ik alleen een paar weerstation dingen omdat ik als test accuweather had toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
[...]
Was je hier al uit? Het is niet zo heel lastig. Op je pi:
sudo nano /etc/influxdb/influxdb.conf
<ctrl-w>http
#scroll een beetje naar beneden tot je enabled = true ziet
#uncomment is: haal het # voor die regel weg (misschien staat er false, maak er dan ook true van :)

#scroll een beetje naar beneden tot je bind-address = ":8086" ziet
#uncomment is: haal het # voor die regel weg
<ctrl-x><y> #wel opslaan!
sudo systemctl restart influxd

Nu is je Influxdb klaar om lokaal, dus op de pi zelf, gebackupped te worden (de backup zelf hoeft natuurlijk niet op de pi te staan; zie mijn cron of de voorbeelden van @jerh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
En welke bulb van de action heb je precies?
Als ik nu in het hardware overzicht kijk, dan zie ik de lamp. Bij devices zie ik alleen een paar weerstation dingen omdat ik als test accuweather had toegevoegd.
Zou je wat screenshots kunnen posten van je hardware apparaat en instellingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb een blockly op 2 temperatuursensoren om een driewegklep te schakelen. is de 1 warmer dan de ander, schakel om. is de 1 kouder dan de ander, schakel terug.

alleen, als nu de 2 temperaturen om elkaar schommelen, schakelt de driewegklep te vaak. ik wil dus een soort hysterese inbouwen, maar met blockly lijkt me dat niet te kunnen. ik wil geen absolute temperaturen noemen. maar meer iets van als temp1 5 graden hoger is dan temp2, dan schakelen. is ie minder, dan terug.

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 03-01-2020 11:11 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online
fabstar81 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:10:
alleen, als nu de 2 temperaturen om elkaar schommelen, schakelt de driewegklep te vaak. ik wil dus een soort hysterese inbouwen, maar met blockly lijkt me dat niet te kunnen. ik wil geen absolute temperaturen noemen. maar meer iets van als temp1 5 graden hoger is dan temp2, dan schakelen. is ie minder, dan terug.
Je kan als voorbeeld mijn Humidity script gebruiken. Die vergelijkt elke 2 minuten de waarde met de vorige waarde en wanneer dit hoger / lager is dan 5 gaat de ventilator aan/uit. Het script kan je vinden op Github.
Pagina: 1 ... 68 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!