Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.721 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 13:36

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Alles naar zelfs 08:00 vanmorgen moeten terugzetten.
Nu kunnen we stap voor stap dit gaan bekijken.
Eerst maar met zaken die niet zo belangrijk zijn.

Voorlopig even rust en de verlichting met de hand in zetten. ;)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:27:
Alles naar zelfs 08:00 vanmorgen moeten terugzetten.
Nu kunnen we stap voor stap dit gaan bekijken.
Eerst maar met zaken die niet zo belangrijk zijn.

Voorlopig even rust en de verlichting met de hand in zetten. ;)
Probeer je scripts zo duidelijk mogelijk te houden, schakel op IDX nummers en niets op namen. En gebruik die ‘Actie’ niet in devices. Beperk je daar door IDX’n en als het écht niet anders is dan gebruik je de eenvoudige versie ‘Schakelaar gang’.

En probeer scripts zo compact mogelijk te houden, probeer zoveel mogelijk ‘nutteloze’ informatie te beperken. Je ‘TurnTime’ is daarvan een mooi voorbeeld, als je veranderd naar ‘Nacht’ of ‘Dag’ en gewoon die schakelaar aan en uit zet mij dat een stuk eenvoudiger

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe
Nu was ik er bang voor dat je op ‘TurnTime’ zou vallen.
Maar als je niet even ergens wat kunt testen of je dingen snap dan kom je nergens.
Het was een oefening hoe ik met 'time' moest omgaan en een bepaalde manier van omzetten in een andere klok weergave.
Dit is een van mijn oefeningen in een andere scripttaal. De uitkomst kan ik vergelijken met wat ik heb in irc.
Omdat dit script elke minuut zou moeten starten staat het uit en laat ik nu alleen een ander script daar die tekst zetten.
Weet ik wel of de schemerschakelaar heeft gewerkt.

Wat is er nu verschillend aan 'Schakelaar gang’ en 'Kamer Keukenzijde'. Zijn beide 2 woorden.
De benaming van de 4 dummy schakelaars zouden misschien wat simpeler kunnen maar moeten wel aangeven wat ze doen.
Het licht gaat pas UIT als de 'UIT dummy' AAN is en dat voor 2 schemerschakelaars.

Nu gaat ik eerst uitzoeken hoe het met de relatie tussen het Idx en de naam zit.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:58:
@Toppe
Nu was ik er bang voor dat je op ‘TurnTime’ zou vallen.
Maar als je niet even ergens wat kunt testen of je dingen snap dan kom je nergens.
Het was een oefening hoe ik met 'time' moest omgaan en een bepaalde manier van omzetten in een andere klok weergave.
Dit is een van mijn oefeningen in een andere scripttaal. De uitkomst kan ik vergelijken met wat ik heb in irc.
Omdat dit script elke minuut zou moeten starten staat het uit en laat ik nu alleen een ander script daar die tekst zetten.
Weet ik wel of de schemerschakelaar heeft gewerkt.

Wat is er nu verschillend aan 'Schakelaar gang’ en 'Kamer Keukenzijde'. Zijn beide 2 woorden.
De benaming van de 4 dummy schakelaars zouden misschien wat simpeler kunnen maar moeten wel aangeven wat ze doen.
Het licht gaat pas UIT als de 'UIT dummy' AAN is en dat voor 2 schemerschakelaars.

Nu gaat ik eerst uitzoeken hoe het met de relatie tussen het Idx en de naam zit.
Dit is gewoon onlogisch:
code:
1
 Actie = 'DLS ' .. 'Binnen ' .. '1 ' .. 'Aan'
als dit het zelfde doet:
code:
1
’DLS Binnen 1 Aan’

Vraag me dan ook af wie jou het eerste voorbeeld heeft gegeven.

Wat betreft de relatie tussen een IDX en de naam is er maar 1 garantie:
IDX -> Naam

Mijn advies is dan ook simpel: gebruik overal een IDX, anders wordt het zo’n rommeltje dat je op ten duur door de bomen het bos niet meer ziet.

Wat betreft je ‘TurnTime’: je zou ook kunnen kijken naar if(domoticz.time.isDayTime) then

Wil je best helpen met een duwtje in de juiste richting, maar dan moet ik wel weten wat je wilt bereiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 09-11-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Nu wil ik best uitleggen wat die 'TurnTime' is maar dat is hier zwaar 'of topic'.
Ook op via Google is daar niets meer van te vinden.
https://kroontjespen.net/kloktt
Wel over genomen maar aangepast.

Wanneer je de Idx uit de Devices lijst gaat gebruiken moet je voor de leesbaarheid toch de naam, als commentaar, er achter zetten anders weet je na een paar weken niet meer wat het is.
Vorige week had ik problemen met een unit en moest een harde reset doen.

De naam blijkt voorlopig zeer belangrijk en kan toch roet in het eten gooien al werk je met de Idx.
code:
1
’DLS Binnen 1 Aan’

code:
1

Hier liep ik bij het overnemen van het eerste voorbeeld van de video op het DZ forum tegen aan.
De 1e versie werkte niet in execute = function(domoticz, device). (Toen al naam probleem?)
De 2e kwam er als oplossing uit.
Daar wil ik ook naar kijken.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:48:
Nu wil ik best uitleggen wat die 'TurnTime' is maar dat is hier zwaar 'of topic'.
Ook op via Google is daar niets meer van te vinden.
https://kroontjespen.net/kloktt
Wel over genomen maar aangepast.

Wanneer je de Idx uit de Devices lijst gaat gebruiken moet je voor de leesbaarheid toch de naam, als commentaar, er achter zetten anders weet je na een paar weken niet meer wat het is.
Vorige week had ik problemen met een unit en moest een harde reset doen.

De naam blijkt voorlopig zeer belangrijk en kan toch roet in het eten gooien al werk je met de Idx.
code:
1
’DLS Binnen 1 Aan’

code:
1

Hier liep ik bij het overnemen van het eerste voorbeeld van de video op het DZ forum tegen aan.
De 1e versie werkte niet in execute = function(domoticz, device). (Toen al naam probleem?)
De 2e kwam er als oplossing uit.
Daar wil ik ook naar kijken.
Ik zie dat mijn eerste voorbeeld een typo bevatte waardoor hij het niet doet. Laten we dat even voor wat het is en gaan we verder:

Ik haal even een ander script van jou terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
return {
    on = {
        devices = {

Actie = 'DLS ' .. 'Binnen ' .. '1 ' .. 'Aan'        -- 47

},
    },
    execute = function(domoticz, Actie)

local Doel1 = domoticz.devices('Kamer Keukenzijde')  -- 133

if (Actie.state == 'On')
            then
                Doel1.switchOn()            
        end     
    end
}

Waarom zou je niet voor deze oplossing gaan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return {
    on = {
        devices = {  
            47
        },
    },
    execute = function(domoticz, device)

local kamerKeukenzijde = domoticz.devices(133)  -- 133

if (device.active) then
                kamerKeukenzijde.switchOn().checkFirst()            
        end     
    end
}

Ook nog even een versie met comment, de zelfde als bovenstaand maar de boel iets verduidelijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return {
    on = {
        devices = {  
            47 --Bepaal op IDX je script 'afgevuurd' moet worden
        },
    },
    execute = function(domoticz, device) --Actie vervangen voor device, tenslotte gebruik je device als tigger en niet actie.

local kamerKeukenzijde = domoticz.devices(133) --Hier maak je een nieuwe variable (kamerKeukenzijde) met zijn eigen IDX. Deze naam gebruik je dan in de rest van het script.

if (device.active) then --Kijken of het apparaat waarmee je schakelt (Zie 47 hierboven) actief is. Zo ja, ga verder
                kamerKeukenzijde.switchOn().checkFirst() --Apparaat is actief, schakel kamerKeukenzijde aan. Ook nog even kijken of hij niet al aanstond.
        end     
    end
}

In mijn optiek de enige juiste manier om een script op te bouwen. Je gebruikt nu wél apparaat namen (om je script leesbaar te houden) maar je definieert ze eerst zelf en je kan ze alleen gebruiken in dit script.

Mijn advies is echt: Probeer het eens zoals ik hierboven doe. Werkt echt

[ Voor 50% gewijzigd door Toppe op 09-11-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Alles omzet in Idx en devices.
5 mogelijke scripts die ik kon testen zijn OKÉ.
Wel met de oude namen nog.

Van een 'group' kan ik geen Idx vinden.

Voor nu vind ik het echt welletjes. :O

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Toppe schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:10:
[...]

Ik ben hier ook een tijdje naar opzoek geweest en tot op heden nog niets kunnen vinden wat echt goed werkt. Aangezien ik HomeKit gebruik heb ik hem gekoppeld via HomeBridge en moet toegeven dat het voor mij prima werkt!

Houd er sowieso wél rekening mee dat het opvragen van de accu status iets is wat tijd kost, duurt bij mij ongeveer anderhalf tot maximaal twee seconde voordat ik hem daadwerkelijk kan starten. Voordeel is wel dat ik hem weer kan starten met Siri :+

Vooral de kraamverzorgster keek vreemd op toen ik "Hey Siri start Roomba" riep en hij aan het werk ging
Het is nu gelukt met een API-key via IFTTT, er is een knop binnen Domoticz om de Roomba te starten. Ik heb de URL gelinkt aan een scene, één scene voor het starten en een scène voor het stoppen van de Roomba. Of de rest ook mogelijk is weet ik niet. Dat ga ik nog even uitzoeken.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peutpeut schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:18:
[...]

Het is nu gelukt met een API-key via IFTTT, er is een knop binnen Domoticz om de Roomba te starten. Ik heb de URL gelinkt aan een scene, één scene voor het starten en een scène voor het stoppen van de Roomba. Of de rest ook mogelijk is weet ik niet. Dat ga ik nog even uitzoeken.
En dat is voor mij het grootste nadeel, ik wil de Roomba namelijk als schakelaar opnemen zodat ik hem eenvoudig kan aan en uitzetten.

Aan de andere kant is het opnemen van Roomba in Domoticz wat overdreven omdat het nu prima werkt via HomeBridge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
skai21 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:45:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van afhankelijkheid van externe API's, wou mijn graaddagen alsvolgt gaan berekenen:
  1. Dagverbruik van P1 meter, dus eigen data.
  2. Average van meerdere buitentemp sensoren (meerdere kanten van het huis, en uit zon/wind/regen)
  3. een DzVents script wat iedere dag om 23:58 het dagverbruik ophaalt en dat wegzet tegen de graaddagen
dit wou ik een beetje baseren op:
https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Dan kan ik zelf zorgen dat de externe API provider niet halverwege het jaar besluit iets te veranderen of er mee ophoudt net als weather underground.
Afgelopen week dit ook geïmplementeerd en t werkt prima! Ik ben tevreden en kan m’n isoleeracties vanaf nu gaan terugzien in m’n verbruik per graaddag.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Toppe schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:24:
[...]

En dat is voor mij het grootste nadeel, ik wil de Roomba namelijk als schakelaar opnemen zodat ik hem eenvoudig kan aan en uitzetten.

Aan de andere kant is het opnemen van Roomba in Domoticz wat overdreven omdat het nu prima werkt via HomeBridge!
Dat kan ook. Via een dummy switch kun je een On en Off action toevoegen, als je daar de juiste link opgeeft zal dat ook moeten werken. Of met meer opties via een dZvents script :) Ik denk dat dat laatste het gaat worden, dan heb ik ook iets meer controle over de tussenstekker dit er aan verbonden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@skai21
Oogje schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:27:
[...]

Afgelopen week dit ook geïmplementeerd en t werkt prima! Ik ben tevreden en kan m’n isoleeracties vanaf nu gaan terugzien in m’n verbruik per graaddag.
Hoe betrouwbaar is de data van een losse sensor? Plaatsen jullie deze in een weerhut?

Heb zelf wel eens gekeken om meerdere sensoren in een weerhut te plaatsen en daar het gemiddelde van de nemen... dom idee of logica?

@Peutpeut maar dan heb je niet de beschikking over de relevante informatie, als ik nu weg ga gaat Roomba aan. Domoticz gaat die status niet zien...

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 09-11-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Toppe schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:36:
@Peutpeut maar dan heb je niet de beschikking over de relevante informatie, als ik nu weg ga gaat Roomba aan. Domoticz gaat die status niet zien...
Klopt, dat is dus de volgende stap. Ik denk dat dit een lastig verhaal wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54
@skai21
[...]

Hoe betrouwbaar is de data van een losse sensor? Plaatsen jullie deze in een weerhut?

Heb zelf wel eens gekeken om meerdere sensoren in een weerhut te plaatsen en daar het gemiddelde van de nemen... dom idee of logica?

Uhm vraagje
Heeft iemand een live graaddagen script?
Lijkt me dat die graaddagen elk uur oid te updaten is...
Lijkt me mooi om te zien in grafana..

Je kunt toch ook buienradar en een losse sensor naast zetten?
Ik heb ervaring dat de rv niet goed weergegeven wordt .
Maar de temp sensoren zietten niet heel ver uit elkaar.
En tsja er zijn hele dure sensoren, maar waarom?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:46:
[...]

Uhm vraagje

Graaddagen werkt per dag, niet per uur. Je krijgt dan zoveel informatie waar je niets mee kan.

Leuk voor Grafana maar zinloos als informatie bron: wat wil je er mee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Toppe schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:40:
[...]

Graaddagen werkt per dag, niet per uur. Je krijgt dan zoveel informatie waar je niets mee kan.

Leuk voor Grafana maar zinloos als informatie bron: wat wil je er mee bereiken?
Mijn Wp loopt ook in vergelijk met graaddagen
Als het dan per dag wel kan en cumulatief als een dummy in domoticz?

Mijn verbruik van de wp gaat per graaddagen.
Dus mooiste zou zijn verbruik van een zwave meter vs graaddagen
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bjeh9jb.png

Maar of dat lukt..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:50:
[...]

[Afbeelding]

Maar of dat lukt..
Je kan ook kijken naar graaddagen.nl. Die bieden een API waardoor je hun gegevens via domoticz kan importeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 09-11-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe

Nu ik toch even het uitschakel script afwacht kan ik toch wel even reageren op je laatste post.
Die lokale variabele gebruikte al, alleen maakte te er geen korte verwijzing naar de volledig naam van.
Het is gewoon Doelxx.
In het script met de TurnTime werd het DoelA en DoelU voor aan en uit.
Omdat je het nummer toch uit de Device lijst moet halen kan je gelijk even de naam kopiëren en als commentaar er achter zetten.

Wel heb ik een vraag over het gebruik van .checkFirst().
Wat zijn de voordelen ervan en komt deze als altijd laatste dus ook zo:
Doel7.switchOff().afterMin(120).checkFirst()
Dat heb je hebt er zo achter geplakt.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:47:
@Toppe

Nu ik toch even het uitschakel script afwacht kan ik toch wel even reageren op je laatste post.
Die lokale variabele gebruikte al, alleen maakte te er geen korte verwijzing naar de volledig naam van.
Het is gewoon Doelxx.
In het script met de TurnTime werd het DoelA en DoelU voor aan en uit.
Omdat je het nummer toch uit de Device lijst moet halen kan je gelijk even de naam kopiëren en als commentaar er achter zetten.

Wel heb ik een vraag over het gebruik van .checkFirst().
Wat zijn de voordelen ervan en komt deze als altijd laatste dus ook zo:
Doel7.switchOff().afterMin(120).checkFirst()
Dat heb je hebt er zo achter geplakt.
Door juist de naam te gebruiken houd je het overzichtelijk als je het mij vraagt....

En ja, checkFirst gebruik je altijd als laatst. Met checkFirst ga je namelijk tegen dat een lamp al aan staat, of uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
misschien een vreemde vraag, maar ik zie Domoticz en inrichten een beetje als een hobby. Het koppelen van devices aan domoticz en google home dan.
Nu heb ik wat gebrek aan inspiratie, want de meest voor de hand liggende dingen heb ik nu wel gedaan:
lampen, temperatuur, verwarming, rolgordijn, gas/elektriciteit. Zijn er nog leuke projectjes te verzinnen voor in het huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
@skai21
[...]

Ik woon hemelsbreed 5km van een knmi weerstation af, die gegevens haal ik op.

Ooit plaats ik hier zelf nog wel iets en ik moet nog eens kijken of ik m’n Atag Brainq kan koppelen zodat ik de buitensensor van m’n ketel kan gebruiken. Maar voorlopig voldoet de KNMI wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:46:
[...]

Uhm vraagje

Graaddagen is een rekeneenheid, wat jij wil is qua definitie raar :
Een graaddag is gedefinieerd als referentietemperatuur minus de gemiddelde temperatuur over de gehele dag, geminimaliseerd op 0.
Ik zou zeggen lees je even de in op wat graaddagen precies is en ga er mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe
Over de benaming van lokale variabele zullen we wel verschil van mening blijven houden. ;)
Sommige devices komen vaker voor in scrips.
Ga je dan zoeken welke verkorte lokale naam je ooit gegeven hebt voor een device?
Wanneer je toch het Idx nummer uit de Device lijst moet opzoeken dan gewoon de naam kopiëren.
Die plak je als commentaar er achter.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
return {
    on = {
        timer = {

'at 23:00',

},
    },
    execute = function(domoticz, timer)

local Doel1 = domoticz.devices(142)                 -- 'Kamer Raamzijde +'
        local Doel2 = domoticz.devices(253)                 -- 'Kamer Schoorsteen Rechts +' 
        local Doel3 = domoticz.devices(164)                 -- 'Kamer Schoorsteen Links +'
        local Doel4 = domoticz.devices(182)                 -- 'Kamer Midden +'
        local Doel5 = domoticz.devices(124)                 -- 'Keuken Midden +'
        local Doel6 = domoticz.devices(133)                 -- 'Kamer Keukenzijde +'                    
        local Doel7 = domoticz.devices(173)                 -- 'Keuken Aanrecht +' 

Doel1.switchOff()
        Doel2.switchOff().afterMin(20)
        Doel3.switchOff().afterMin(30)
        Doel4.switchOff().afterMin(40)
        Doel5.switchOff().afterMin(50)
        Doel6.switchOff().afterMin(60)
        Doel7.switchOff().afterMin(120)

end
}

Dit is tevens het script waarbij het gisteren fout ging. Device 182 werd overgeslagen.
De betreffende regels in mijn test script met 'every minute' timer gezet, zonder de vertraging, en dat werkte.
Vanmorgen ook nog gedaan met (devices.active) en (not devices.active) en dat ging ook goed.
Zal voor vanavond van de wachttijden even de nul weghalen dan gaat het sneller.

Dat brengt mij terug naar het .checkFirst().
Mijn vraag wat het voordeel ervan is werd nog niet beantwoord. ;)
Zelf vind ik het kwalijker dat een commando NIET wordt uitgevoerd dan dat het een 'herhaal' commando krijgt.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@KroontjesPen wat betreft de benaming voor lokale apparaten: door logische namen te gebruiken blijft je script overzichtelijk. Als je straks een script hebt met 100 regels en je ziet overal Doel1, Doel2, Doel3 staan dan vindt ik dat niet duidelijk. Logische namen kunnen dit vereenvoudigen: lampWoonkamer, lampKeuken, lampToilet is toch veel overzichtelijker?

Natuurlijk mag je een verschil van menig hebben, maar ik geen enkele programmeertaal wordt het gebruik van logische variables alleen maar aangemoedigd.

Wat betreft de .checkFirst(), heb je de dzVents wiki al wel eens doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe
Dus de naam uit de lijst en dan alle spaties eruit laten want in mijn kamer zijn nu al 5 lampen.
Die komen dan 2x in de lijst. Als lokale naam en als doel.
Lijkt mij erg rommelig want de namen zijn dan niet even lang.

De dzVents wiki lijkt mij erg gericht op Linux.
Het daar zoeken nu naar .checkFirst() lukt al niet.
Dat wordt de hele wiki weer regel voor regel doorspitten.
Vond zo pas veel later de mogelijkheid van .forMin()
Voorbeelden worden maar half uitgewerkt en zijn niet samenhangend.

Er zitten zelfs fouten in zoals een ) teveel in de laatste regel en print gaat niet.
code:
1
2
3
4
5
   print(myDevice.lastUpdate.minutesAgo)
   print(myDevice.lastUpdate.daysAgo)

-- compare two times
   print(domoticz.time.compare(myDevice.lastUpdate).secs))

Vaak moet ik dingen toch elders zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door KroontjesPen op 10-11-2019 11:38 . Reden: Taal ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:17:
@Toppe
Dus de naam uit de lijst en dan alle spaties eruit laten want in mijn kamer zijn nu al 5 lampen.
Die komen dan 2x in de lijst. Als lokale naam en als doel.
Lijkt mij erg rommelig want de namen zijn dan niet even lang.

De dzVents wiki lijkt mij erg gericht op Linux.
Het daar zoeken nu naar .checkFirst() lukt al niet.
Dat wordt de hele wiki weer regel voor regel doorspitten.
Vond zo pas veel later de mogelijkheid van .forMin()
Voorbeelden worden maar half uitgewerkt en zijn niet samenhangend.

Er zitten zelfs fouten in zoals een ) teveel in de laatste teveel en print gaat niet.
code:
1
2
3
4
5
   print(myDevice.lastUpdate.minutesAgo)
   print(myDevice.lastUpdate.daysAgo)

-- compare two times
   print(domoticz.time.compare(myDevice.lastUpdate).secs))

Vaak moet ik dingen toch elders zoeken.
Waarom zou je doel willen blijven gebruiken? Je gebruikt een variable om iets aan te duiden:
code:
1
2
local lampKamer = domoticz.devices(100)
local melderKamer = domoticz.devices(101)

Je kan dan lampKamer en melderKamer in je het script gebruiken:

code:
1
2
3
if(melderKamer.active)then
lampKamer.switchOn()
end

Vergeet dat hele doel, je maakt het op die manier alleen maar ingewikkelder voor je zelf. En niemand snapt je code überhaupt als je hulp nodig gaat hebben. Gebruik een variable gewoon waarvoor ze bedoelt zijn, gebruik geen apparaat namen in één script maar een IDX. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Als iemand je aanleert om te werken met Doel1, Doel2 etc dan heeft die persoon weinig kennis van programmeren. Voor een script met 20 regels zal het prima werken, maar op een script met 100 of meer regels is het gewoon geen doen als je overal Doel ziet staan.

Wat begrijp je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Toppe
Dan wordt dit voor mij de oplossing. Niet erg fraai maar wil toch graag hulp blijven krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rreturn {
    on = {
        timer = {

'at 22:00',

},
    },

local KamerRaamzijde    = domoticz.devices(142)
        local SchoorsteenRechts = domoticz.devices(253)
        local SchoorsteenLinks  = domoticz.devices(164)
        local KamerMidden       = domoticz.devices(182)
        local KeukenMidden      = domoticz.devices(124)
        local KamerKeukenzijde  = domoticz.devices(133)
        local Aanrecht          = domoticz.devices(173)

KamerRaamzijde.switchOff()
        SchoorsteenRechts.switchOff().afterMin(2)
         SchoorsteenLinks.switchOff().afterMin(3)
              KamerMidden.switchOff().afterMin(4)
             KeukenMidden.switchOff().afterMin(5)
         KamerKeukenzijde.switchOff().afterMin(6)
                 Aanrecht.switchOff().afterMin(12)

end
}
Is aangepast voor de test vanavond

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

@KroontjesPen
Kun je voor de test niet gewoon even tijdelijk.... at 12:15? in je script zetten ;)

PS: pas 'rreturn' even aan naar 'return'

[ Voor 50% gewijzigd door jbr op 10-11-2019 12:14 ]

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:19
KroontjesPen schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:06:
@Toppe
Dan wordt dit voor mij de oplossing. Niet erg fraai maar wil toch graag hulp blijven krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rreturn {
    on = {
        timer = {

},
    },

end
}
Ik snap het, je houdt van mooi uitgelijnde code. :)
Check even of je script geen "rreturn" heeft, er staat een r teveel in de code die je hier kopieerde.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KroontjesPen schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:06:
@Toppe
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rreturn {
    on = {
        timer = {

},
    },

end
}
Dit is toch top! Lekker duidelijk en overzichtelijk. Wat is hier volgens jou ‘fout’ aan dan?

Écht stukken duidelijker dan Doel1 en Doel2!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:19
Moet je wel nooit in Python willen programmeren, die gebruikt inspringen als blokmarkering. Da's wel weer wennen in het begin.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Oogje schreef op zondag 10 november 2019 @ 09:17:
[...]

Graaddagen is een rekeneenheid, wat jij wil is qua definitie raar :

[...]

Ik zou zeggen lees je even de in op wat graaddagen precies is en ga er mee aan de slag :)
Raar ben ik die spiegel heb ik ...
Maar lijkt me toch dat je een tot zover graaddagen kunt hebben?
Maar dan mogen het ook gewoon graaddagen per 24 uur zijn hoor..Als je daar een script voor hebt..
Lees je KMNI uit.. ook interesse hiervoor..

[...]

[Afbeelding]

Maar of dat lukt..
Je kan ook kijken naar graaddagen.nl. Die bieden een API waardoor je hun gegevens via domoticz kan importeren.

@Toppe graaddagen.nl? O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik heb onderstaande lua scrip t voor mijn thermostaat. Dit werkt perfect. Nu wil ik er alleen nog een optie toevoegen.
Ik wil graag dat dit script alleen werkt als de buitentemperatuur lager is dan 15 graden. Ik heb een buitenthermometer ( Temp. buiten (achterdeur) ) hangen thuis die al in domoticz is geintegreerd.
-- script_time_achterdeur.lua
t1 = os.time()
s = otherdevices_lastupdate['Achterdeur bijkeuken']
-- returns a date time like 2013-07-11 17:23:12

year = string.sub(s, 1, 4)
month = string.sub(s, 6, 7)
day = string.sub(s, 9, 10)
hour = string.sub(s, 12, 13)
minutes = string.sub(s, 15, 16)
seconds = string.sub(s, 18, 19)

commandArray = {}

t2 = os.time{year=year, month=month, day=day, hour=hour, min=minutes, sec=seconds}
difference = (os.difftime (t1, t2))
if (otherdevices['Achterdeur bijkeuken'] == 'Open' and difference > 300 and difference < 330) then
commandArray['Verwarming16']='On'
end

return commandArray

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:08:
[...]

Maar dan mogen het ook gewoon graaddagen per 24 uur zijn hoor..Als je daar een script voor hebt..

[...]

[Afbeelding]

Maar of dat lukt..

Bezoek de website eens. Kan je met een simpele API je graaddagen bekijken.

Anders even op de Wikipedia kijken naar hoe graaddagen worden berekend, dan kan je het zelf eenvoudig zelf uitrekenen en opnemen in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 16:08:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Maar of dat lukt..

https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Daar staan ook voorbeelden om een weerstation uit te lezen afaik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 19:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb hier in huis een groot aantal Xiaomi Temperatuur sensoren hangen die om de zoveel tijd (soms vaker per dag) een temperatuur van -100 doorsturen waardoor mijn grafieken natuurlijk nergens meer op lijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6HzGjWUlagCSb1jGmIR4j18t/full.jpg

Ik weet dat je deze vrij simpel kunt verwijderen maar ben het handwerk wat zat. Is er jullie wellicht een manier bekend om deze direct uit de database te verwijderen of liever nog Domoticz zover te krijgen dat ie dat soort onmogelijke waardes negeert?

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 10-11-2019 18:54 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Tomba schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:52:
Ik heb hier in huis een groot aantal Xiaomi Temperatuur sensoren hangen die om de zoveel tijd (soms vaker per dag) een temperatuur van -100 doorsturen waardoor mijn grafieken natuurlijk nergens meer op lijken.

[Afbeelding]

Ik weet dat je deze vrij simpel kunt verwijderen maar ben het handwerk wat zat. Is er jullie wellicht een manier bekend om deze direct uit de database te verwijderen of liever nog Domoticz zover te krijgen dat ie dat soort onmogelijke waardes negeert?
Deze onmogelijke heb ik ook met zwave en 433..
Dus is echt een domoticz dingetje...

Is al een topic ergens voor op het forum.
Maar oplossingen :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:55:
[...]

Je bedoelt op t Domoticz forum? Het zal aan mijn zoekterm liggen maar kon t niet vinden. Heb je wellicht een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:43

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dylantje2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:55:
[...]

Het is toch sqllite waar Domoticz het opslaat? Met een simpele querie kan je dit er zo uitkiepen, lijkt me.
Al is dit puur om de visuele weergave beter te maken.

Ikzelf heb sinds een weekje De Toonlib werkend op mijn Domoticz. Echter was ik benieuwd hoe je een setting kan maken met: Weg, Slapen, Comfort, Thuis?

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 10-11-2019 19:39 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Het uitschakel script voor laat in de avond even een paar keer, versneld, uitgevoerd.
De 1e keer schakelde 3 devices NIET uit.
Deze eerst alleen het script laten volgen en dat ging goed.
Net als de 2 volle testen erna. Wat het probleem nu was weet je dus niet.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Zijn er mensen die een thermostaat gekoppeld hebben aan Domoticz? De Plugwise Anna overweeg ik nu omdat deze lokaal benaderd kan worden en opgenomen kan worden in Domoticz.

Welke ervaringen hebben jullie?
KroontjesPen schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:09:
Het uitschakel script voor laat in de avond even een paar keer, versneld, uitgevoerd.
De 1e keer schakelde 3 devices NIET uit.
Deze eerst alleen het script laten volgen en dat ging goed.
Net als de 2 volle testen erna. Wat het probleem nu was weet je dus niet.
Wat zie je in je log? Komt daar een commando dat het apparaat uitgeschakeld moet worden?

[ Voor 77% gewijzigd door Peutpeut op 10-11-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Daar gisteren al echt op gelet voor 1 weigering en die kwam toen niet.
Nu dus 3x niet.
Kijken op de klok en gelijk de log, was nu het devies. ;)

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Tomba schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:33:
[...]

Je bedoelt op t Domoticz forum? Het zal aan mijn zoekterm liggen maar kon t niet vinden. Heb je wellicht een link?
https://www.domoticz.com/...218&hilit=extreme#p210218

https://www.domoticz.com/...=high%2Flow+peaks#p193429

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=24934

En wss nog meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Thanks, inderdaad ook geen enkele reactie verder oplossings technisch. Mij is ook niet helemaal helder waar dit fout gaat, maar rechtstreeks de database editen lijkt me niet de way to go. Ga haast denken dat je er zelf een Lua Script aan moet wijden die de echte waardes filtert en dan doorzet naar een Dummy sensor, maar dan ben ik wel 1,5 jaar aan data kwijt van de echte sensors...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
Tomba schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:39:
[...]

Thanks, inderdaad ook geen enkele reactie verder oplossings technisch. Mij is ook niet helemaal helder waar dit fout gaat, maar rechtstreeks de database editen lijkt me niet de way to go. Ga haast denken dat je er zelf een Lua Script aan moet wijden die de echte waardes filtert en dan doorzet naar een Dummy sensor, maar dan ben ik wel 1,5 jaar aan data kwijt van de echte sensors...
Ik heb Rob wel eens gevraagd om er iets an te doen..
maar hij heeft er geen last van dus ja...
Ik ben geen kenner...
Maar mss als je contact met hem opneemt kun je hem helpen met je data?
Kan gewoon in het NL.. en hij staat altijd open voor...
als hij tijd heeft hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik ben nu een paar weken met Domoticz aan het spelen. Package is geinstalleerd op een Synology DS918+. Eerst heb ik een OTGW aangesloten en die werkte gelijk goed, mooi spul en so far so good.

Dus ik dacht met hetzelfde gemak even een NodeMCU (+EasyESP mega) met een optische sensor (tcrt5000) en thermometer te koppelen, maar ergens gaat er wat mis om de data in Domoticz te krijgen.
In ESPeasy & Domoticz volgens mij alles goed gezet (dummy + virtuele sensoren aangemaakt, idx, IP adres, poortnummer ingesteld). Even voor de zekerheid: poortnummer dat ik in ESPeasy opgeef is toch gewoon die van de Domoticz webserver?

In de log van ESPeasy zie ik dat de sensoren werken en volgens mij naar Domoticz proberen te sturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 940753: Domoticz: Sensortype: 6 idx: 29 values: 0.000;20.00;4564.00
947350: DS : Temperature: 20.50 (28-91-14-97-5e-14-1-9a)
947352: Domoticz: Sensortype: 1 idx: 30 values: 20.5
950752: Domoticz: Sensortype: 6 idx: 29 values: 0.000;20.00;4564.00
957474: DS : Temperature: 20.50 (28-91-14-97-5e-14-1-9a)
957477: Domoticz: Sensortype: 1 idx: 30 values: 20.5
962173: WD : Uptime 16 ConnectFailures 0 FreeMem 22088 WiFiStatus 3
967596: DS : Temperature: 20.50 (28-91-14-97-5e-14-1-9a)
967601: Domoticz: Sensortype: 1 idx: 30 values: 20.5
1010753: Domoticz: Sensortype: 6 idx: 29 values: 0.000;20.00;4564.00

Ik zie hier geen foutmelding, dus zou denken dat de data dan ook door Domoticz ontvangen zou moeten worden, maar ik zie niks binnenkomen. Ook het log laat niks zien :(

Ik heb nu de hele dag zitten pielen zonder resultaat. Iemand een idee hoe ik dit verder moet troubleshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPS schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:45:
Ik ben nu een paar weken met Domoticz aan het spelen. Package is geinstalleerd op een Synology DS918+. Eerst heb ik een OTGW aangesloten en die werkte gelijk goed, mooi spul en so far so good.

Dus ik dacht met hetzelfde gemak even een NodeMCU (+EasyESP mega) met een optische sensor (tcrt5000) en thermometer te koppelen, maar ergens gaat er wat mis om de data in Domoticz te krijgen.
In ESPeasy & Domoticz volgens mij alles goed gezet (dummy + virtuele sensoren aangemaakt, idx, IP adres, poortnummer ingesteld). Even voor de zekerheid: poortnummer dat ik in ESPeasy opgeef is toch gewoon die van de Domoticz webserver?

In de log van ESPeasy zie ik dat de sensoren werken en volgens mij naar Domoticz proberen te sturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 940753: Domoticz: Sensortype: 6 idx: 29 values: 0.000;20.00;4564.00
947350: DS : Temperature: 20.50 (28-91-14-97-5e-14-1-9a)
947352: Domoticz: Sensortype: 1 idx: 30 values: 20.5
950752: Domoticz: Sensortype: 6 idx: 29 values: 0.000;20.00;4564.00
957474: DS : Temperature: 20.50 (28-91-14-97-5e-14-1-9a)
957477: Domoticz: Sensortype: 1 idx: 30 values: 20.5
962173: WD : Uptime 16 ConnectFailures 0 FreeMem 22088 WiFiStatus 3
967596: DS : Temperature: 20.50 (28-91-14-97-5e-14-1-9a)
967601: Domoticz: Sensortype: 1 idx: 30 values: 20.5
1010753: Domoticz: Sensortype: 6 idx: 29 values: 0.000;20.00;4564.00

Ik zie hier geen foutmelding, dus zou denken dat de data dan ook door Domoticz ontvangen zou moeten worden, maar ik zie niks binnenkomen. Ook het log laat niks zien :(

Ik heb nu de hele dag zitten pielen zonder resultaat. Iemand een idee hoe ik dit verder moet troubleshooten?
MQTT geïnstalleerd? Dat is namelijk de gebruikelijke weg om de boel te versturen en ontvangen. Poort zou dan 1883 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Toppe schreef op maandag 11 november 2019 @ 05:00:
[...]

MQTT geïnstalleerd? Dat is namelijk de gebruikelijke weg om de boel te versturen en ontvangen. Poort zou dan 1883 zijn.
Ja goed punt en ik had nog niet genoemd dat ik met Domoticz HTTP probeer te interfacen. MQTT dus nog niet geinstalleerd, maar mischien wel de moeite om dat nu te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AW_Bos schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:37:
[...]

Ikzelf heb sinds een weekje De Toonlib werkend op mijn Domoticz. Echter was ik benieuwd hoe je een setting kan maken met: Weg, Slapen, Comfort, Thuis?
Bedoel je hoe je dit in Domoticz moet aanmaken.

Virtuele switch aanmaken en bij Switch Type: kiezen voor Selector
Daarna kun je in de tabel eronder de waardes Weg, Slapen, Comfort, Thuis toevoegen

Selector Switch

En met een script kun je de de waarde laten veranderen.

LUA-Code die ik hierbij gebruik. Kan vast beter/sneller/anders maar het werkt >:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
local light_intensity = 'LUX Buiten'

local lux_licht = 250
local lux_bewolkt = 210
local lux_schemer = 150
local lux_donker = 75

commandArray = {}

if (devicechanged[light_intensity]) then
lux = tonumber(otherdevices_svalues[light_intensity])

if (lux >= tonumber(lux_licht) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '10') then
    commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 10'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Licht!!</font>')

elseif ((lux <= tonumber(lux_bewolkt) and lux > tonumber(lux_schemer) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '20')) then
        commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 20'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Bewolkt!!</font>')

elseif ((lux <= tonumber(lux_schemer) and lux > tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '30')) then
        commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 30'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Schemer!!</font>')

elseif (lux <= tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '40') then
        commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 40'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Donker!!</font>')
   end
end
return commandArray

[ Voor 54% gewijzigd door MikeOO op 11-11-2019 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
KroontjesPen schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:05:
Nu blijken de namen in domoticz.devices('device') inderdaad onbetrouwbaar te zijn.

Om het verschil tussen oude en nieuwe devices aan te geven zetten ik er een " +" achter de naam.
(spatie voor de +)
Dit was makkelijk in Blockly want de namen zaten dan onder dezelfde letter.

De 3 laatste oude gebruik ik alleen nog voor de koppeling met een KaKu schakelaar.
Door die namen een * direct achter de naam te geven konden die " +" weg.

Bij dat weghalen kwamen er problemen in de scripts.
'Kamer Keukenzijde', dus zonder die " +" er achter, werkte niet meer.
Zette ik een ander device op die plaats, om te schakelen, dan werkte 'Kamer Midden' wel maar 'Kamer Raamzijde' niet.
"Kamer-Keukenzijde', met "-" er tussen, doet het wel.
Ik heb ook wel eens bij vervangen problemen met namen gehad, maar uiteindelijk was het altijd mijn eigen schuld. Per ongeluk een extra spatie, dubbele namen etc. Ik ben ook voorzichtig met * + etc. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar ik neem het risico niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@DjAntoon
Dat probleem is nu weg.
Alles nu kunnen vervangen naar de nieuwe situatie zonder die +.
Bij oude namen maar een " X" achter gezet.
Had door het eigen DZ forum verkeerde voorstelling gekregen hoe je een script mocht schrijven.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPS schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:02:
[...]

Ja goed punt en ik had nog niet genoemd dat ik met Domoticz HTTP probeer te interfacen. MQTT dus nog niet geinstalleerd, maar mischien wel de moeite om dat nu te proberen.
Specifieke reden dat je voor HTTP kiest? MQTT heeft namelijk wel een aantal voordelen en ik heb het idee dat Domoticz erdoor minder traag wordt dan via HTTP, maar dat kan ook aan mij liggen :)

@flexje hoe staat het eigenlijk met je template? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 11-11-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
MikeOO schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:35:
[...]

Bedoel je hoe je dit in Domoticz moet aanmaken.

Virtuele switch aanmaken en bij Switch Type: kiezen voor Selector
Daarna kun je in de tabel eronder de waardes Weg, Slapen, Comfort, Thuis toevoegen

[Afbeelding: Selector Switch]

En met een script kun je de de waarde laten veranderen.

LUA-Code die ik hierbij gebruik. Kan vast beter/sneller/anders maar het werkt >:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
local light_intensity = 'LUX Buiten'

local lux_licht = 250
local lux_bewolkt = 210
local lux_schemer = 150
local lux_donker = 75

commandArray = {}

if (devicechanged[light_intensity]) then
lux = tonumber(otherdevices_svalues[light_intensity])

if (lux >= tonumber(lux_licht) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '10') then
    commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 10'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Licht!!</font>')

elseif ((lux <= tonumber(lux_bewolkt) and lux > tonumber(lux_schemer) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '20')) then
        commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 20'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Bewolkt!!</font>')

elseif ((lux <= tonumber(lux_schemer) and lux > tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '30')) then
        commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 30'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Schemer!!</font>')

elseif (lux <= tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Lichtssterkte'] ~= '40') then
        commandArray['Lichtssterkte']='Set Level: 40'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Donker!!</font>')
   end
end
return commandArray
Leuk ..
Ga ik meenemen...
Alleen de interne lua editor neem ik aan?
En dan als device? of als time? of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Tomba schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:39:
[...]

Ik heb dat ook 2 keer gehad bij 1 van de 6 temp sensoren in de afgelopen maanden.
Ligt volgens mij niet aan domoticz want ik zie dit ook in de mihome app voor deze sensor. Misschien batterij eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Is er iemand die mij wat informatie kan verschaffen met betrekking tot de buienrader functie in domoticz. Ik heb de nieuwste versie van domoticz en onlangs buienradar toegevoegd als hardware. Nu zou ik ook graag de windsnelheid zien. Alle andere waarden zoals regen, zon, temperatuur komen wel binnen alleen wind niet. Als er iemand is met een oplossing hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

jobr schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:15:
[...]

Ik heb dat ook 2 keer gehad bij 1 van de 6 temp sensoren in de afgelopen maanden.
Ligt volgens mij niet aan domoticz want ik zie dit ook in de mihome app voor deze sensor. Misschien batterij eens vervangen.
Ah das op zich een goede tip. Helaas gaat het hier om ruim een dozijn, dus das best een duur grapje. (Maar los daarvan lijkt me niet nodig voor Domoticz om invalide waardes te accepteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Tomba schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:23:
[...]

Ah das op zich een goede tip. Helaas gaat het hier om ruim een dozijn, dus das best een duur grapje. (Maar los daarvan lijkt me niet nodig voor Domoticz om invalide waardes te accepteren)
Voor jouw is dat invalide. Maar een temp sensor zou toch wel -100 kunnen aangeven. Dus wat is een invalide waarde. Maar je kunt de source code gewoon aanpassen.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
jobr schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:26:
[...]

Voor jouw is dat invalide. Maar een temp sensor zou toch wel -100 kunnen aangeven. Dus wat is een invalide waarde. Maar je kunt de source code gewoon aanpassen.... :)
Kun je aub in de source code regelen??
Ik zie ook pieken van +10o of meer in mijn systeem
Dit ook met zwave sensoren die plots pieken zonder reden..

Zou mooi zijn als dit uit Domoticz kan..

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Toppe schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:12:
[...]

Specifieke reden dat je voor HTTP kiest? MQTT heeft namelijk wel een aantal voordelen en ik heb het idee dat Domoticz erdoor minder traag wordt dan via HTTP, maar dat kan ook aan mij liggen :)
Nee daar had ik geen speciale reden voor, maar leek me gewoon het snelst/eenvoudigst.

Geen idee wat het probleem is/was. Ik heb nu het Mosquitto package op de Synology geinstalleerd, eea geconfigureerd en ik krijg data binnen _/-\o_

Nu eens verder spelen en zien of de gasmeter met de TCR5000 correct uitgelezen gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:03

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

dennisdew16 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:52:
Is er iemand die mij wat informatie kan verschaffen met betrekking tot de buienrader functie in domoticz. Ik heb de nieuwste versie van domoticz en onlangs buienradar toegevoegd als hardware. Nu zou ik ook graag de windsnelheid zien. Alle andere waarden zoals regen, zon, temperatuur komen wel binnen alleen wind niet. Als er iemand is met een oplossing hoor ik dat graag!
Bij mij is er een device in de weertab aangemaakt. Buienradar Wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
niki_lauda schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:13:
[...]

Bij mij is er een device in de weertab aangemaakt. Buienradar Wind.
Bij mij dus niet... Ik had eerst ook geen 'sun power'. Deze kwam er na een dag bij maar die windsnelheid laat al even op zich wachten. Heb ook geen idee wat ik er zelf nog aan kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Misschien even kijken in je ongebruikte apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Zo juist wat nieuw spul binnengekregen van uit Oss.

Wat nu weer opvalt is dat, na het geven van een schop voor het netwerk, de nieuwe wall plug weer niet een verbinding laat zien met de controller
Dan zie je, net als de vorige keer, alleen verbindingen met de rest.
Herstart je Domoticz even dan is het wel goed.
Maar als je nu dat niet meer kunt doen vanwege vele activiteiten wat dan?

Er zijn er nog meer te gaan dus hou ik dat even in de gaten.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
niki_lauda schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:28:
Misschien even kijken in je ongebruikte apparaten?
Uiteraard al naar gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda

niki_lauda

Hardware verwijderen en opnieuw toevoegen is mijn laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Peutpeut schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:10:
Zijn er mensen die een thermostaat gekoppeld hebben aan Domoticz? De Plugwise Anna overweeg ik nu omdat deze lokaal benaderd kan worden en opgenomen kan worden in Domoticz.

Welke ervaringen hebben jullie?
Iemand ervaring met een thermostaat in Domoticz? Zo ja, welke? En niet onbelangrijk, waarom? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Peutpeut op 11-11-2019 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Toppe schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:35:
[...]

Lyric T6, werkt prima. Waarom? Kreeg ‘m gratis bij de nieuwe ketel :+

Gebruik hem ook in combinatie met HomeKit, ook daar werkt hij prima.

Honeywell zijn API is niet altijd even goed, dat kan een nadeel zijn.
Ervaringen met plugwise Anna? Deze gebruikt geen API maar zou lokaal te benaderen zijn dus niet afhankelijk van een cloud dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:51:
[...]

Leuk ..
Ga ik meenemen...
Alleen de interne lua editor neem ik aan?
En dan als device? of als time? of?
Als script_device_ en zelf gebruik ik de interne editor niet. Je kunt gewoon het script aanmaken en plaatsen in /home/pi/domoticz/scripts/lua. Vind ik handiger om iets aan te passen.

Maar beide werken dus je mag zelf bepalen wat je het prettigste vind werken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Helaas heeft het uitschakel script weer een van de lampen niet uitgeschakeld.
Het is wel eentje die vaker weigert.

Van morgen ook weer in mijn test script gezet met kopie/plak.
Alleen de .afterMin( 40) even weggelaten.
Dan werkt het prima.

Zal 's avonds daar een testlampje inzetten kost minder geld en kan ik op tijd naar bed. ;)
Om de andere lampen ook in de gaten te kunnen houden even .checkfirst() daar uitgezet.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Helaas ook de 2e nieuwe wall plug wil op de het netwerk diagram geen verbinding laten zien met de Z-stick Gen5 controller.
Nu ook weer een paar keer het netwerk medicijnen gegeven. ;)

Dat wordt dus weer Domoticz herstarten of is is toch nog een andere mogelijkheid.

Stem blanco!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
Geduld geduld, z wave is traag. Over een uurtje kan hij er ineens wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik word beetje moe van mijn installatie. meerdere dingen werken nu weer niet. Domoticz crasht vaak. Door monit wel weer up te brengen maar de oorzaak is niet opgelost.

Ik denk dat e.e.a. begonnen is toen ik bepaalde zwave devices verwijderd had die niet meer benaderd konden worden (6-slof Greenwave) omdat die gecrasht was.

Daarnaast komt het vaak voor dat scenes niet getriggered worden, of wel maar dat hardware niet lekker reageert. Ik heb een ETH8020 relais board die een 2-wegklep moet schakelen zodra de wasmachine aan gaat.
*verbruik wasmachine wordt netjes gemeten
*verbruik triggert niet de virtual schakelaar die zegt dat wasmachine aanstaat
*gevolg: ETH8020 relais wordt niet geswitcht
*doe ik handmatig de virtual schakelaar "wasmachine aan" op aan dan zie ik wel de tijd in de ETH8020 veranderen alsof ie getriggered is, maar de relais blijft gewoon staan hoe hij staat

frustrerend. buiten het feit dat de service zigbee2mqtt ook niet lekker draait maar npm start wel. maar goed, 1 ding tegelijk.

kom er net achter dat mijn wachtwoord niet geaccepteerd wordt buiten mijn lokale netwerk. fijn dit...

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 12-11-2019 13:35 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@fabstar81
Hier kom ik ook vreemde zaken tegen.
Het werkelijke schakelen en de presentatie op het Apparaten scherm lijkt gescheiden te zijn.
Nu wilde ik een KaKu schakelaar als sub/slave gebruiken.
Dat werd lachen. Alleen virtueel zag ik dat het werkte alleen niet in werkelijkheid.
Vaker zag ik al dat de tijd wel was aangepast maar geen verandering van stand lamp.

2½ uur geleden het netwerk een schop geven en nog steeds geen verbinding laatste wp.
Nu doe ik dat nog een keer en ga even boodschappen doen.

Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ja, het probleem alleen bij KaKu is dat die communicatie sowieso niet te vertrouwen is. Dat is wel anders bij Zwave en Zigbee en dus beter te testen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

@fabstar81

Binnen is alle KaKu nu weg.
In de tuin wordt dat een grotere klus met goede voorbereiding.

Op dit moment vind ik Zwave nog niet helemaal betrouwbaar.
Er wordt in een script, waar lampen om de 10 minuten worden uitgeschakeld, eentje over geslagen.
Is dit omdat er een ander commando het blokkeert?

Om wat te testen laat ik de KaKu deurbel* ook een lamp aangaan voor 15 sec. Dat werkt prima.
Is die lamp al aan dan gaat deze niet uit na die 15 sec. Op zich is dat hier prima.
Wanneer je .checkFirst() niet gebruikt zie je WEL de bedoelde uitschakeltijd staan.
Weer, wel laten zien maar niet doen.
Het kan ook ergens onbewust spelen en dan wordt het moeilijker dit te vinden.

*(Dit staat los van de computer op die tijdelijk koppeling na.)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 09:23
Peutpeut schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:26:
[...]

Iemand ervaring met een thermostaat in Domoticz? Zo ja, welke? En niet onbelangrijk, waarom? :)
Hier een geroote toon (1). Bevalt prima. Heb destijds voor de Toon gekozen omdat ik een alternatief zocht voor de E-thermostaat van Essent. Doordat de thermostaat geroot is ben ik niet afhankelijk van een derde partij en het leuke is dat ik ook de afvalkalender en buienradar erop heb staan. Een blik op de Toon is voldoende om te weten of er regen wordt verwacht en wat de temperatuur is. Ook vergeet ik niet om de containers nog aan de weg te zetten.

De integratie met Domoticz is even puzzelen maar goed te doen. Inmiddels verloopt alle programmering via Domoticz en wordt er ook rekening gehouden of er wel of niet iemand thuis is en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 21:46
Mmmm, helaas is mijn connectie met Nest ook niet meer bruikbaar :( Ik krijg nu ook de melding: Error: Nest: Invalid data received, or invalid username/password!

Iemand een alternatieve manier gevonden om de thermostaat toch nog werkend te krijgen.... Ik krijg het niet gevonden ook niet op het Domoticz forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Gelukkig mocht ik Windows10 herstarten.

Er voor even gekeken of het laatste device al verbindingen had met de controller maar nee. Daarna dus wel.

Het uitschakelscript heeft 't nu wel goed gedaan. Nog maar even goed in de gaten houden.

[ Voor 0% gewijzigd door KroontjesPen op 13-11-2019 08:15 . Reden: taal ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:09

jbr

Right back @ ya

Robbie T schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:20:
[...]

Hier een geroote toon (1). Bevalt prima.
Heb je dit zelf gedaan?
De integratie met Domoticz is even puzzelen maar goed te doen. Inmiddels verloopt alle programmering via Domoticz en wordt er ook rekening gehouden of er wel of niet iemand thuis is en dergelijke.
Hoe werkt deze integratie?

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 09:23
Ja, zelf gedaan met hulp van deze handleiding; YouTube: #25 Toon Root step-by-step
[...]

Hoe werkt deze integratie?
Hiervoor heb ik deze gevolgd;
https://ehoco.nl/geroote-toon-bedienen-met-domoticz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 09:07
Fleshi schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:49:
Mmmm, helaas is mijn connectie met Nest ook niet meer bruikbaar :( Ik krijg nu ook de melding: Error: Nest: Invalid data received, or invalid username/password!

Iemand een alternatieve manier gevonden om de thermostaat toch nog werkend te krijgen.... Ik krijg het niet gevonden ook niet op het Domoticz forum.
Dit.

Sinds eergister de hele Nest Thermostat en Protects niet meer te gebruiken in Domoticz. En uiteraard zelf nooit de tijd genomen om een API key op te vragen, omdat het zonder ook altijd gewoon werkte. Haat aan Google. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er mensen die hier ook de Trådfri plug-in gebruiken? Ik gebruik het nu een tijdje en het werkt prima, echter lijkt het alsof de reactie tijd tussen de lampen steeds langer wordt.

Er zijn niet zo gek veel instelling die je kan aanpassen, dus daar hoef ik niet te zoeken?

Ja, ik heb een Zigbee2MQTT stick maar ben ook hierover niet tevreden. Service start niet lekker op na een reboot en ook het aanmelden gaat niet volledig naar wens, dus ook in die hoek wil ik het niet zoeken.

Pi is bedraad aangesloten en staat op de zelfde switch als de Trådfri hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 16:26
Toppe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:11:
Zijn er mensen die hier ook de Trådfri plug-in gebruiken? Ik gebruik het nu een tijdje en het werkt prima, echter lijkt het alsof de reactie tijd tussen de lampen steeds langer wordt.
Ik gebruik de Tradfri plugin ook, maar herken de problemen niet. De lampen reageren vrij snel, maar bij het schakelen van meerdere lampen tegelijkertijd zie je ze 1 voor 1 aangaan en niet gelijkertijd.

Ooit heb ik de Polling Interval aangepast naar 300s omdat dit als tip gegeven werd ivm het vastlopen van de Tradfri-Hub. Maar dat probleem speelde bijna een jaar geleden.
Verder merk ik soms dat bij het rebooten van Domoticz de plugin geen verbinding meer kan maken met de Hub. Hij geeft dan een 1 of andere authenticatie fout terwijl de instellingen niet veranderd zijn. Na een nieuwe reboot lost dat zich meestel "vanzelf" op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbuurman schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:51:
[...]

Ik gebruik de Tradfri plugin ook, maar herken de problemen niet. De lampen reageren vrij snel, maar bij het schakelen van meerdere lampen tegelijkertijd zie je ze 1 voor 1 aangaan en niet gelijkertijd.

Ooit heb ik de Polling Interval aangepast naar 300s omdat dit als tip gegeven werd ivm het vastlopen van de Tradfri-Hub. Maar dat probleem speelde bijna een jaar geleden.
Verder merk ik soms dat bij het rebooten van Domoticz de plugin geen verbinding meer kan maken met de Hub. Hij geeft dan een 1 of andere authenticatie fout terwijl de instellingen niet veranderd zijn. Na een nieuwe reboot lost dat zich meestel "vanzelf" op.
En gebruik jij ze toevallig in combinatie met een externe bewegingsmelder? Want die combinatie gebruik ik hier en ook daar gaat 't soms fout: De bewegingsmelder heeft wel detectie geregistreerd (en is staat als "aan" in Domoticz) maar de lampen blijven uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 16:26
Toppe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:06:
[...]

En gebruik jij ze toevallig in combinatie met een externe bewegingsmelder? Want die combinatie gebruik ik hier en ook daar gaat 't soms fout: De bewegingsmelder heeft wel detectie geregistreerd (en is staat als "aan" in Domoticz) maar de lampen blijven uit...
Ik stuur de Ikea-lampen (aangemeld op de Ikea-hub) aan dmv een Xiaomi bewegingsmelder (aangemeld via Zigbee2MQTT). Dit gaat zonder problemen en ik heb eigenlijk geen missers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
Ik zit met het volgende. Ik wil simpelweg een script runnen als ik een schakelaar bedien.
Bij het bedienen zie ik in de domoticz log staan "executing script notify.sh". Alleen gebeurd er dan verder niks. Heb al uren gezocht en waar ik achter kom is dat het vanaf de standaard user via de command line wel uitgevoerd kan worden, maar als superuser het script via de command line niet werkt. En aangezien domoticz als superuser scripts uitvoert gaat dit niet werken. Is er een manier om een script via domoticz niet als superuser maar als gewone user uit te laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:23

DizzyWeb

Ondertiteld

Je hebt domoticz als root draaien? Dat is zeker niet nodig en ook niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
DizzyWeb schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:49:
Je hebt domoticz als root draaien? Dat is zeker niet nodig en ook niet wenselijk.
Dit is een aanname van mij. Dacht dat ik gelezen had dat dit altijd zo is. Kan ik checken onder welke rechten ik domoticz draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er mensen met Monit ervaring? Zojuist even geïnstalleerd omdat de boel niet altijd even lekker loopt en hij daarom uitschakelt. Nu heb ik dit als config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
## Domoticz
check process domoticz with pidfile /var/run/domoticz.pid
  start program = "/etc/init.d/domoticz.sh start"
  stop  program = "/etc/init.d/domoticz.sh stop"
  if failed
     url http://127.0.0.1:81/json.htm?type=command&param=getversion
         and content = '"status" : "OK"'
     for 2 cycles
     then restart
  if 5 restarts within 5 cycles then exec "/sbin/reboot"
Daarna Domoticz uitgeschakeld via de commandite en vervolgens gewacht tot Monit wat gaat doen. Echter zie ik daar nu Does not exist onder status. Gek genoeg is Domoticz wel weer actief.

Wat doe ik nou fout? #kortenachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
dennisdew16 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:48:
Ik zit met het volgende. Ik wil simpelweg een script runnen als ik een schakelaar bedien.
Bij het bedienen zie ik in de domoticz log staan "executing script notify.sh". Alleen gebeurd er dan verder niks. Heb al uren gezocht en waar ik achter kom is dat het vanaf de standaard user via de command line wel uitgevoerd kan worden, maar als superuser het script via de command line niet werkt. En aangezien domoticz als superuser scripts uitvoert gaat dit niet werken. Is er een manier om een script via domoticz niet als superuser maar als gewone user uit te laten voeren?
als je dzvents gebruikt kun je gewoon zoiets doen:
os.execute('/home/john/stream2chromecast/notification_chromecast_batch.sh &')
dennisdew16 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:29:
[...]

Dit is een aanname van mij. Dacht dat ik gelezen had dat dit altijd zo is. Kan ik checken onder welke rechten ik domoticz draait?
ps -ef
en dan kijken in de eerste kolom bij het domoticz proces

[ Voor 55% gewijzigd door jobr op 13-11-2019 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:15:
[...]

als je dzvents gebruikt kun je gewoon zoiets doen:
os.execute('/home/john/stream2chromecast/notification_chromecast_batch.sh &')

[...]

ps -ef
en dan kijken in de eerste kolom bij het domoticz proces
Thx, ga ik proberen met dzevents. En via jou commando zie ik dat domoticz als root draait. Kan ik dat veranderen zonder het opnieuw te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
dennisdew16 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:56:
[...]

Thx, ga ik proberen met dzevents. En via jou commando zie ik dat domoticz als root draait. Kan ik dat veranderen zonder het opnieuw te installeren?
Staat op deze pagina.
Kan zonder opnieuw installeren. Wel even checken of je user dan wel voldoende rechten heeft op de domoticz directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:01:
[...]

Staat op deze pagina.
Kan zonder opnieuw installeren. Wel even checken of je user dan wel voldoende rechten heeft op de domoticz directory.
ps -ef geeft:
root 707 1 4 Nov10 ? 03:22:32 /home/pi/domoticz/domoticz, waarna ik denk domoticz als root te draaien.
Kijk ik echter in /etc/init.d/domoticz.sh, dan staat er user "pi". Nu snap ik niet helemaal meer of het nu root of niet is...

En ook het uitvoeren van een script in dzevents lukt wel als ik de logging van domoticz bekijk maar in werkelijkheid gebeurd er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 07:58

Kraz

Saving the world

dennisdew16 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:31:
[...]

ps -ef geeft:
root 707 1 4 Nov10 ? 03:22:32 /home/pi/domoticz/domoticz, waarna ik denk domoticz als root te draaien.
Kijk ik echter in /etc/init.d/domoticz.sh, dan staat er user "pi". Nu snap ik niet helemaal meer of het nu root of niet is...

En ook het uitvoeren van een script in dzevents lukt wel als ik de logging van domoticz bekijk maar in werkelijkheid gebeurd er niks.
Mag het script ook gerund worden qua rechten?
Kijk even via WinSCP naar het bestand en de rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 25-09 10:28

Atmoz

Techno!!

Ik krijg m'n nieuwe Fibaro Implant niet (goed) werkend.

Nadat ik de XML file heb geupdate komt deze bij het toevoegen wel goed in de lijst en komen er ook diverse devices:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Fibaro_implant.png

Uiteindelijk is het me wel gelukt om de uitgang te schakelen, maar nu zou ik ook graag een input willen gebruiken. Ik heb daarvoor dit schema uit deze tutorial gebruikt: https://www.robbshop.nl/domotica/projecten/z-wave-deurbel

Maar zodra ik (als test) een (email) notification zet op ON en OFF (op alle mogelijke devices) dan komt er geen email. Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen? _/-\o_

[edit]

Bovendien zie ik: Alarm Type: Burglar 7 (0x07) en Alarm Type: System 9 (0x09) nergens terug in Domoticz. (behalve in de devices lijst natuurlijk). Zitten deze ergens verstopt?

[ Voor 14% gewijzigd door Atmoz op 13-11-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
dennisdew16 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:31:
[...]

ps -ef geeft:

Zet eens een script.sh op /tmp en zit daarin:
id > /tmp/xx.txt

Maak dat executable met: chmod +x script.sh

Voer dat eens uit en kijk in de xx.txt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
jobr schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:36:
[...]

Zet eens een script.sh op /tmp en zit daarin:
id > /tmp/xx.txt

Maak dat executable met: chmod +x script.sh

Voer dat eens uit en kijk in de xx.txt.
Als ik dat doe staat er alleen "pi" in dat bestand.
Pagina: 1 ... 56 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!