Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.543 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01
vwtune schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:41:
[...]

Oke.... ik kan nog steeds mijn Thermostaat niet gebruiken met de app (dus ook niet in domoticz): detecteren van thermostaat op het netwerk is mislukt krijg ik steeds. (al paar keer de boel gereset). Ik baal er behoorlijk van. :(
Misschien niet heel relevant voor dit topic, maar bij mij lukte het pas nadat ik mobiele data op mijn telefoon uit had gezet (het instellen van de thermostaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 15:49
De Domoticz android app geeft bij mij geen alarm geluid meer.
Ik heb ingesteld dat die dat moet doen bij een bepaald bericht en in het verleden werkte dat altijd. Meer last van?

Edit: laat maar. Ergens ver in de Android instellingen "prioriteit" i.p.v. "alarmen" toestaan.

[ Voor 21% gewijzigd door N!co op 02-01-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weet iemand een goede ssh client voor android? ik wil wat scripts aanpassen voor domoticz en doe dat meestal op mijn werk :+ maar via hun netwerk uiteraard geblokt.

dus op mobiel doe ik daarmee wel wat, echter scripts aanpassen in nano werkt voor geen meter in die app. gebruik nu Irssi Connectbot.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
loyske schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:11:
betaalbare sensor om temperatuur en eventueel vochtigheid te meten?
Zie dat xiaomi veel gebruikt wordt, maar heb je daar een gateway voor nodig?
Ik heb de temp humidity sensor van Xiaomi zowel in mijn inloopdouche als ook buiten hangen, ik denk zo ongeveer een jaar, Werkt verbazend goed. Ik heb het lange tijd met weather underground vergeleken en verschil is kleiner als ik verwachte. Ook niet zoveel storingspieken.

De benodigde gateway is wel iets om over na te deken, heel blij ben ik met de originele niet, het idee dat er in china meegekeken kan worden... Ook moet ik hem zo af en toe aan de gang schoppen.

Ik heb al eens getwijfeld om de CC2531 zigbee stick aan te schaffen, dan ben je niet meer afhankelijk van die china cloud. Ongeveer €14,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50
fabstar81 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:25:
weet iemand een goede ssh client voor android? ik wil wat scripts aanpassen voor domoticz en doe dat meestal op mijn werk :+ maar via hun netwerk uiteraard geblokt.

dus op mobiel doe ik daarmee wel wat, echter scripts aanpassen in nano werkt voor geen meter in die app. gebruik nu Irssi Connectbot.
Ik gebruik al een tijdje JuiceSSH op mijn telefoon voor mijn 2 pi's

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:12

flexje

got-father

barktus schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:03:
Ik heb wat door het topic gelezen, maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

De situatie is als volgt; ik wil het huis hier slimmer maken. Lampen op de overloop die automatisch na x aantal minuten dimmen, lampen aansturen via mobiele telefoon, diverse lichtsettings, een slimme deurbel die al dan niet een foto door kan sturen etc. Met andere woorden, langzaam maar zeker wat zaken automatiseren en slimmer maken.

Ik ben reeds in het bezit van wat klik aan klik uit schakelaars waarbij je met een cijfer en nummer de juiste combinatie moet maken. Nu las ik dat dit de goedkope oplossing is, maar niet een waar je op de lange termijn vanuit wilt gaan. Ik vraag me daardoor af of ik niet beter voor een van de andere opties kan gaan?

De vraag is dan alleen welke? Zoals gezegd zie ik met de huidige keuzes door de bomen het bos niet meer. Ik weet dat ik graag wil gaan werken met een Raspberry en dat ik ook via mijn telefoon (Apple) en een Google home/Alexa apparaat de boel wil kunnen bedienen. We hebben overigens ook een Toom :+. Ik vind het geen probleem om in het begin een paar tientjes in een ontvanger of iets dergelijks te moeten investeren. Maar ik zou het wel leuk vinden als ik daarna simpelweg via bijvoorbeeld AliExpress en dergelijke redelijk goedkoop elementen aan kan schaffen om zaken "slim" te maken.

Een beetje knutselen is geen probleem, ik heb een elektra achtergrond uit het verleden :)
Ik zou kijken naar zigbee2mqtt icm raspberry pi en domoticz. Sensoren van xiaomi en lampen van ikea tradfri bijv. Prima oplossing en betaalbaar.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar wat is nu een betaalbare sensor om temperatuur en eventueel vochtigheid te meten? Als het even kan liefst niet via 433. Zwave (reeds in gebruik) zou mooi zijn, maar dit wordt al snel erg duur of mis ik iets?

NodeMCU (ESP8266) incombinatie met een DHT22. Ben je voor een paar euro klaar. Werkt hier prima maar dan met een DS18B20.

Moet wel zeggen dat ik zelf over ga stappen naar Xiaomi: klein, compact, betrouwbaar en op batterij.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 12:59
fabstar81 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:25:

Ik ben erg tevreden over https://play.google.com/s...s?id=com.sonelli.juicessh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:32:
[...]

NodeMCU (ESP8266) incombinatie met een DHT22. Ben je voor een paar euro klaar. Werkt hier prima maar dan met een DS18B20.

Moet wel zeggen dat ik zelf over ga stappen naar Xiaomi: klein, compact, betrouwbaar en op batterij.
Voor mij was het juist de reden om het zelf in elkaar te knutselen. In mijn geval een Sonoff met daaraan een DS18B20 geknoopt die op de koperen buis zit gemonteerd om zo de temperatuur van de aanvoer te meten. In geval van licht aan in de badkamer, temp warmwater > xx graden, dan de Itho op stand 3 voor een bepaalde periode. Dat het op batterijen kan, maar ik wil zelf zo min mogelijk op batterijen hebben. Alleen de deurcontacten (Xiaomi) zijn bij mij nog op batterijen.

Voor de Xiaomi sensoren heb je nog wel een gateway nodig inderdaad (als antwoord op de vraag).

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 18:54
flexje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Ik zou kijken naar zigbee2mqtt icm raspberry pi en domoticz. Sensoren van xiaomi en lampen van ikea tradfri bijv. Prima oplossing en betaalbaar.
neem aan dat je met de zigbee2mqtt stick geen lamp-firmware updates kan doen, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

rasper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:55:
[...]

neem aan dat je met de zigbee2mqtt stick geen lamp-firmware updates kan doen, right?
Ik denk het niet nee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
Ik zie door de bomen het bos niet meer, maar wat is nu een betaalbare sensor om temperatuur en eventueel vochtigheid te meten? Als het even kan liefst niet via 433. Zwave (reeds in gebruik) zou mooi zijn, maar dit wordt al snel erg duur of mis ik iets?

heb je niet toevallig al een zwave device die ook temp ondersteunt, bv fibaro rookmelder, of multisensor? je kan ook voor weinig bv een bestaande qubino module uitrusten met tempsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
zon zigbee2mqtt stick lijkt me wel een leuk hobbyprojectje :) ik ben ook wel benieuwd of ikea lampen soms nog knipperen met de stick. ik heb nu drie ikealampen aan huebridgde hangen en last van het befaamde ‘knipperprobleem’ waarbij de lampen 1x per zoveel tijd een keer heel kort knipperen (iets van syncen oid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

rasper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:02:
[...]

zon zigbee2mqtt stick lijkt me wel een leuk hobbyprojectje :) ik ben ook wel benieuwd of ikea lampen soms nog knipperen met de stick. ik heb nu drie ikealampen aan huebridgde hangen en last van het befaamde ‘knipperprobleem’ waarbij de lampen 1x per zoveel tijd een keer heel kort knipperen (iets van syncen oid)
Ik heb in totaal 21 tradfri gu10 spots en 1 rgbw tradfri lamp op zigbee2mqtt. Ook heb ik een aantal werkend icm een xiaomi motion sensor en de rgbw lamp gekoppeld met de ronde dimmer van ikea. Geen enkele knippert en werkt lekker snel.

Heb de kant en klare stick op marktplaats gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasper
Pino112 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:16:
[...]

Hij doet het nog eventjes.
https://apicommunity.wund...age%5D=4#topic-reply-list

Maar dit wist ik ook niet, maar op zoek naar een ander alternatief dan.
hier idem, beste lijken darksky of openweathermap; zitten allebei kant en klaar in Domoticz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 22:55
rasper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:09:
[...]

hier idem, beste lijken darksky of openweathermap; zitten allebei kant en klaar in Domoticz!
Ik heb zelf voor DS gekozen, nu nog iets met de WU-data dien want ik wil de geschiedenis wel behouden eigenlijk.
Zal wel direct in de database wat moeten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:24
Pino112 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Ik heb zelf voor DS gekozen, nu nog iets met de WU-data dien want ik wil de geschiedenis wel behouden eigenlijk.
Zal wel direct in de database wat moeten fixen.
Gewoon op de oude sensor klikken en de vervang knop gebruiken.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
mastair schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:54:
[...]

Gewoon op de oude sensor klikken en de vervang knop gebruiken.
Ah weer wat geleerd :P
Zo vaak heb ik nog niet een device 'vervangen' (lees: nog nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb iets vaags ( gebeurd precies op het momentwanneer ik niet thuis ben uiteraard )
Heb Domoticz en een Nest Protect.
In mijn Nest app geeft de protect niks aan. Lampje op de nest brand ook groen.
Toch kreeg ik zojuist een melding in Domoticz dat de Nest Protect een melding had.
Geen idee wat het zou kunnen zijn. Geen rook te bekennen. En volgens mijn ook geen CO. Protect zelf brand nl. groen en geen audio notificatie.
Niet toevallig een bug? en meer mensen die hier last van hebben?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WheeleE schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:13:
Na lange tijd toch m'n Tweakersaccount weer eens afgestoft.

Mijn Domoticz draait al een tijdje prima met een verzameling kaku-items. Ik ben nu bezig om aanwezigheidsdetectie te knutselen d.m.v. bluetooth-tags en op basis daarvan verlichting aan en uit te schakelen.
Met behulp van deze howto heb ik 2 gebruikersvariabelen (Bluetooth_Tag_Groen & Bluetooth_Tag_Wit ingesteld die op HOME danwel AWAY worden gezet als de BLE's worden gedetecteerd of niet.

Om de aanwezigheid binnen Domoticz te kunnen gebruiken wordt met dit lua-event een virtuele switch IemandThuis geüpdatet:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
commandArray = {}

for variableName, variableValue in pairs(uservariables) do
    if string.match(variableName, "Bluetooth_Tag") and variableValue == "AWAY" then
       commandArray['IemandThuis'] = "Off"
       --print ("Niemand thuis")
    elseif string.match(variableName, "Bluetooth_Tag") and variableValue == "HOME" then
        commandArray['IemandThuis'] = "On"
--        print ("Iemand thuis")
    end
end
return commandArray

Functioneel gezien doet dit precies wat ik voor ogen had. Echter...
Het event worden tig keer per seconde afgetrapt waardoor ook de virtuele switch evenzoveel keer wordt geüpdatet. Dit zorgt voor zoveel vulling van de log dat dat eigenlijk niet meer bruikbaar is/lijkt.
Ik ben niet goed genoeg thuis in programmeren met lua i.c.m. Domoticz events om een goed beeld te hebben of dit intended behaviour is, of dat er een andere manier is om dit te doen.

Zit ik op de goede weg of moet ik een andere aanpak overwegen?
ik heb hier ook een uitdaging. mijn vrouw is nogal hardnekkig in GPS uitschakelen, wisselen tussen WIFI en mobiel internet (omdat ze zogenaamd nooit wifi heeft thuis) en bluetooth uitschakelen zodra ze het niet meer nodig heeft.
Checken of ze thuis is, of "iemand' thuis is is dan ook zo onbetrouwbaar als wat. enige wat ik nog kan bedenken is iets van tasker of IFTTT installeren om automatisch GPS aan te zetten als huis wordt verlaten. ben beetje out of ideas.
mastair schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:59:
[...]

Ik vind 10'den van seconden vrij hoog, zeker voor een PIR. Ik verwacht hooguit een 50 ms response time, wat eigenlijk al hoog is gezien je op dit moment al in de cloud kunt gamen via bijvoorbeeld GeForce Now met een kleinere latency dan dat. Bij domoticz blijft alles intern en is een heel stuk minder rekenintensief. Om eens een vergelijking te maken. ;)
de PIR (philio 4 in 1) in de gang reageerde bij verse installatie van Domoticz vrij rap. nu, moet ik serieus soms 8 seconden wachten voordat de lamp in de gang aan gaat. ik ga hopelijk binnenkort upgraden van een rpi 1 naar een rpi 3B, en dan hopelijk zien dat dit enorm verbetert.

als ik ook kijk naar CPU usage van de rpi dan is sinds eind oktober het gemiddelde van rond de 30% naar rond de 80% gegaan. op zich good use van de beschikbare rekenkracht, maar vermoedelijk ook een script wat sinds toen is geactiveerd wat nogal veel belast. misschien heeft dat te maken met de traagheid van de pir. hoewel sommige scenes en via IFTTT (URL webhook) van alles wel snel reageert.

hoe kom ik erachter wat zoveel van de CPU vraagt?
BizzieBis schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:18:
[...]

Deze versie is iets makkelijker te onderhouden:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
-- LUA Script: check once a day if the current day is a special day
commandArray = {}

current_time = os.date('%H:%M')
current_date = os.date("%d-%m")

-- Variables
var_SpecialeDag  = 'isSpecialeDag'                       -- Is dag een verjaardag of andere speciale dag
var_Kerst        = 'isKerst'                             -- Valt dag in kerstperiode
array_SpecialeDag = {"01-01","16-02","28-02","04-04","09-04","06-05","10-05","13-05","02-06","04-06","08-06","24-06","21-08","26-08","11-09","17-09","06-10","10-11","20-11","27-11","05-12","06-12","16-12","28-12"}
array_Kerst       = {"21-12","22-12","23-12","24-12","25-12","26-12","27-12","28-12","29-12","30-12","31-12"}

-- Function to check if a day exists in a given table
local function checkDay(table, date)
    for index, value in pairs(table) do
        if value == date then
            return true
        end
    end
    return false
end

-- Run once at set time
if current_time == '00:00' then

-- Check if current day is a special day
    if checkDay(array_SpecialeDag, current_date) then
        print('Speciale dag: Vandaag is een speciale dag')
        commandArray['Variable:' .. var_SpecialeDag] = tostring('On')
    else
        print('Speciale dag: Vandaag is een hele normale dag')
        commandArray['Variable:' .. var_SpecialeDag] = tostring('Off')
    end

-- Check if current day is Christmas Time
    if checkDay(array_Kerst, current_date) then
        print('Kerst: Vandaag is het kerstperiode')
        commandArray['Variable:' .. var_Kerst] = tostring('On')
    else
        print('Kerst: Vandaag is een hele normale dag')
        commandArray['Variable:' .. var_Kerst] = tostring('Off')
    end

end

return commandArray

Opslaan als LUA - Time en je bent er :)

Ik zou het script niet iedere minuut laten runnen. 500.000 keer per jaar checken of het een speciale dag is lijkt me wat veel :P
ik zei dat hij werkte, en dat doet hij ook. als ik bijvoorbeeld de tijd neerplemp van over 1 minuut, dan werkt ie netjes de variabelen bij. Zet ik hem op 00:00, of 00:01 dan doet ie het niet. Ik heb het script net aangepast naar 03:01 uur, in de hoop dat het vannacht wel goed gaat.

vanmorgen zat ik hierdoor nog in de kerstverlichting |:( terwijl gisteren volgens de code de laatste dag zou zijn. in de lijst met uservariabelen zie ik ook dat ze niet geupdate zijn om 00:01 uur vannacht.
jammer dat je dit maar 1 keer kan testen per nacht en dan weer nacht moet wachten. want zoals gezegd, zet ik hem vandaag op 09:30 uur, dan doet ie het wel.

raarrrrrrrrrrrr

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11
rasper schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:00:
[...]

heb je niet toevallig al een zwave device die ook temp ondersteunt, bv fibaro rookmelder, of multisensor? je kan ook voor weinig bv een bestaande qubino module uitrusten met tempsensor.
Ik gebruik hier inderdaad al een Fibaro rookmelder en enkele multisensors. Maar ben nu op zoek naar goedkope sensors voor het meten van enkel temperatuur en/of vochtgehalte. Dit voor enkele plekken in huis en ook in de tuin ivm het weg vallen van WeatherUnderground.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
fabstar81 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:27:
[...]

ik heb hier ook een uitdaging. mijn vrouw is nogal hardnekkig in GPS uitschakelen, wisselen tussen WIFI en mobiel internet (omdat ze zogenaamd nooit wifi heeft thuis) en bluetooth uitschakelen zodra ze het niet meer nodig heeft.
Checken of ze thuis is, of "iemand' thuis is is dan ook zo onbetrouwbaar als wat. enige wat ik nog kan bedenken is iets van tasker of IFTTT installeren om automatisch GPS aan te zetten als huis wordt verlaten. ben beetje out of ideas.

[...]

de PIR (philio 4 in 1) in de gang reageerde bij verse installatie van Domoticz vrij rap. nu, moet ik serieus soms 8 seconden wachten voordat de lamp in de gang aan gaat. ik ga hopelijk binnenkort upgraden van een rpi 1 naar een rpi 3B, en dan hopelijk zien dat dit enorm verbetert.

als ik ook kijk naar CPU usage van de rpi dan is sinds eind oktober het gemiddelde van rond de 30% naar rond de 80% gegaan. op zich good use van de beschikbare rekenkracht, maar vermoedelijk ook een script wat sinds toen is geactiveerd wat nogal veel belast. misschien heeft dat te maken met de traagheid van de pir. hoewel sommige scenes en via IFTTT (URL webhook) van alles wel snel reageert.

hoe kom ik erachter wat zoveel van de CPU vraagt?

[...]

ik zei dat hij werkte, en dat doet hij ook. als ik bijvoorbeeld de tijd neerplemp van over 1 minuut, dan werkt ie netjes de variabelen bij. Zet ik hem op 00:00, of 00:01 dan doet ie het niet. Ik heb het script net aangepast naar 03:01 uur, in de hoop dat het vannacht wel goed gaat.

vanmorgen zat ik hierdoor nog in de kerstverlichting |:( terwijl gisteren volgens de code de laatste dag zou zijn. in de lijst met uservariabelen zie ik ook dat ze niet geupdate zijn om 00:01 uur vannacht.
jammer dat je dit maar 1 keer kan testen per nacht en dan weer nacht moet wachten. want zoals gezegd, zet ik hem vandaag op 09:30 uur, dan doet ie het wel.

raarrrrrrrrrrrr
iPhone? Beperking instellen: gps woning app altijd toegang? ;)

En voor je CPU gebruik, er zijn best wel wat tools die dit kunnen zien. Ik heb op mijn Ubuntu server Webmin geïnstalleerd, voor beheer. Daar kun je ook CPU gebruik zien per proces.

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 03-01-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:26:
[...]

iPhone? Beperking instellen: gps woning app altijd toegang? ;)

En voor je CPU gebruik, er zijn best wel wat tools die dit kunnen zien. Ik heb op mijn Ubuntu server Webmin geïnstalleerd, voor beheer. Daar kun je ook CPU gebruik zien per proces.
neen, android....
webmin heb ik vroeger op headless server wel eens gedraaid ja. even opzoeken weer hoe ik dat toen deed.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:50

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:05:
Ik heb een terugkeerde crash, soms na een paas dagen. Soms na 8 dagen.
Ik wordt er geen wijs uit. Iemand deze exit code wel eens gezien? En wat heb je toen gedaan?

Dec 15 18:41:11 raspberrypi domoticz[714]: Domoticz is exiting...
Dec 15 18:41:11 raspberrypi systemd[1]: Stopping Domoticz Home Automation...
Dec 15 18:41:12 raspberrypi systemd[1]: domoticz.service: Main process exited, code=killed, status=7/BUS
Dec 15 18:41:12 raspberrypi systemd[1]: Stopped Domoticz Home Automation.
Dec 15 18:41:12 raspberrypi systemd[1]: domoticz.service: Unit entered failed state.
Dec 15 18:41:12 raspberrypi systemd[1]: domoticz.service: Failed with result 'signal'.
Nou na 2,5 maand en 10 crashes verder ben ik eruit.
En leg het hier even uit zodat mogelijk ooit iemand anders hier nog wat aan heeft.

Ik heb het sterke vermoeden als je onderstaande error krijgt, dit te maken heeft met dat de lokatie waar domoticz draait weg valt.
Dec 15 18:41:12 raspberrypi systemd[1]: domoticz.service: Main process exited, code=killed,status=7/BUS

Bij was dit in ieder geval het geval. in mij log /var/messages kwam ik dit tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Jan  1 16:43:06 raspberrypi kernel: [455944.376858] usb 1-1.2: USB disconnect, device number 4
Jan  1 16:43:06 raspberrypi domoticz: Domoticz is exiting...
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455944.752538] blk_partition_remap: fail for partition 1
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455944.868555] usb 1-1.2: new high-speed USB device number 12 using dwc_otg
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.069622] usb 1-1.2: New USB device found, idVendor=152d, idProduct=0567
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.069629] usb 1-1.2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.069633] usb 1-1.2: Product: JMS567
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.069636] usb 1-1.2: Manufacturer: JMicron
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.069640] usb 1-1.2: SerialNumber: DB123456789C28
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.070153] usb-storage 1-1.2:1.0: USB Mass Storage device detected
Jan  1 16:43:07 raspberrypi kernel: [455945.070406] scsi host1: usb-storage 1-1.2:1.0

wat hier gebeurd is dat de usb ssd schijf waar mijn domoticz op draait even ontkoppelt wordt, en hierna weer gekoppelt wordt.
Dit lijkt een bug te zijn specifiek met ICY BOX usb 3.0 naar sata converters (zie hier: https://github.com/raspbe...97#issuecomment-216635149 )

Laat ik nu net zo ding hebben, namelijk deze

Pak dus niet deze type converters icm met de RPI, want er zijn dus meer mensen met deze problemen.
Ik heb nu een oudere converter gepakt die ik nog had liggen van een oudere, maar goed werkende setup.

Hoop dat dit verhaal beetje duidelijk is. anders wil ik nog wel verdere uitleg geven.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwit
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-07 10:32
Hallo Allen, eerste post.
Sinds een maand Domoticz gebruiker.Youless, RFLink, alles in werkend elkaar geknutseld.

Vraag: ik heb de DeltaT van mijn CV in een virtuele sensor aangemaakt en dit werkt.
Echter: Het LUA script loopt continue (copy-paste, ik ben geen coder),
hoe kan ik dit aanpassen dat dit script om de 60 seconden begint? DANK!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
function Round(num, idp)
   return tonumber(string.format("%." ..(idp or 0).. "f", num))
end

local tempbinnenDeviceName = 'CV Aanvoer Leiding'--only temp value from inside
local tempbuitenDeviceName = 'CV Retour Leiding'--only temp valu from outside

local tempbinnen = otherdevices_temperature[tempbinnenDeviceName]
local tempbuiten = otherdevices_temperature[tempbuitenDeviceName]

commandArray = {}

delta = tempbuiten - tempbinnen
delta = Round(delta, 1)
print (delta)

commandArray['UpdateDevice'] = 163 .. '|0|' .. tostring(delta)

return commandArray

[ Voor 0% gewijzigd door frankwit op 03-01-2019 11:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

frankwit schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:13:
Sinds een maand Domoticz gebruiker.Youless, RFLink, alles in werkend elkaar geknutseld.

Vraag: ik heb de DeltaT van mijn CV in een virtuele sensor aangemaakt en dit werkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
function Round(num, idp)
end

local tempbinnen = otherdevices_temperature\[tempbinnenDeviceName]
local tempbuiten = otherdevices_temperature\[tempbuitenDeviceName]

commandArray = {}

delta = Round(delta, 1)
print (delta)

return commandArray
in Domoticz je script op timed zetten.
btw wel leuk script, ga ik ook eens gebruiken. je device 163 wat voor type virtuele sensor is dit?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:04
Goedemiddag,

Heeft iemand voor mij een recente tutorial voor het instellen van SMA Sunny Boy 2.5 (Zonder Bluetooth) op een RPi met Domoticz? Krijg het namelijk niet voor elkaar met SBFspot.

Alvast dank!!!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwit
163 is een virtuele temp sensor

https://imgur.com/a/HZKRUEx

[ Voor 9% gewijzigd door frankwit op 03-01-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
  • Laatst online: 26-01 21:40
brnbtc schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:58:
Ik heb de volgende vraag.

Als ik een groep aanmaak in de webinterface kan ik die AAN en UIT schakelen. een scene kan alleen AAN geschakeld worden.

Vervolgens wijs ik de groep toe aan een fysieke knop. en ga ik er vanuit dat ik met die knop de groep AAN kan schakelen als deze UIT is en omgekeerd. dit gebeurt niet. de groep wordt namelijk enkel UIT geschakeld middels de knop als deze AAN staat. is dit normaal?

Ik gebruik de Qubino dimmer en ingang2 met een pulsdrukker
Mag ik dit nog eens onder de aandacht van domoticz experts brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
brnbtc schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:05:
[...]

Ik heb hier een groep die ik schakel via 'activation devices' binnen de 'edit' van de groep. Dit gaat bij mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 17-09 21:48
brnbtc schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:05:
[...]

Ik heb een scène ‘aan’ en een scène ‘uit’. Deze koppel ik vervolgens allebei aan een andere knop op mijn schakelaar.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankwit schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:13:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
function Round(num, idp)
end

local tempbinnen = otherdevices_temperature[tempbinnenDeviceName]
local tempbuiten = otherdevices_temperature[tempbuitenDeviceName]

commandArray = {}

delta = Round(delta, 1)
print (delta)

return commandArray
ik weet niet precies wat je met een virtuele temp sensor bedoelt, maar ik heb je script eens opgepakt en aangepast. dit is wat ik ervan gemaakt heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
-- Bereken deltaT van CV
function Round(num, idp)
end

-- Variables
local iIDX          = 542                                   -- IDX van DeltaT device
local var_aanvoer   = 'OTGW: Control Setpoint'              -- CV aanvoertemperatuur
local var_retour    = 'OTGW: Return Water Temperature'      -- CV retourtemperatuur
local pomp_ketel    = 'Pomp ketel'                          -- Device pomp ketel

local CVaanvoer     = otherdevices_temperature[var_aanvoer]
local CVretour      = otherdevices_temperature[var_retour]

commandArray = {}

if (otherdevices[pomp_ketel] == "On" and CVaanvoer > 6) then
print(pomp_ketel)
    deltat      = CVaanvoer - CVretour
    deltat      = Round(deltat, 1)
      print("De DeltaT tussen CV aanvoertemperatuur en CV retourtemperatuur = " .. deltat .. "°C")

commandArray['UpdateDevice'] = ''..iIDX..'|0|'..deltat..''   
end 

return commandArray

ik heb een virtual device aangemaakt die checkt of de pomp van de ketel draait. dit is als de ketel boven bepaald wattage gebruik komt. ik wil dat het script alleen afspeelt als de pomp van de ketel draait. Dit komt omdat de retourtemperatuur van de ketel ook het DHW-water temperatuur is zodra er tapwater gepakt wordt.

Met de if pomp_ketel = on wordt alleen de deltaT bepaald als de ketel daadwerkelijk in bedrijf is. dit voorkomt ook negatieve deltaT in het geval de setpoint laag is van de ketel, en er vervolgens DHW gepakt wordt.

daarnaast een afhankelijkheid in dat de setpoint daadwerkelijk boven de 6 graden is. dit alles bij elkaar is het bewijs dat de ketel ook echt voor CV in bedrijf is en dus de deltaT bepaald kan worden.

moet alleen nog toevoegen dat als de ketel NIET in bedrijf is, de deltaT gewoon op 0 gesteld wordt... :?

edit:
hier is het complete script. werkt fantastisch :D LUA script op time zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
-- Bereken deltaT van CV
function Round(num, idp)
end

-- Variables
local iIDX          = 542                                   -- IDX van DeltaT device
local var_aanvoer   = 'OTGW: Control Setpoint'              -- CV aanvoertemperatuur
local var_retour    = 'OTGW: Return Water Temperature'      -- CV retourtemperatuur
local pomp_ketel    = 'Pomp ketel'                          -- Device pomp ketel

commandArray = {}

if (otherdevices[pomp_ketel] == "On" and CVaanvoer > 6) then
    print("De DeltaT tussen CV aanvoertemperatuur en CV retourtemperatuur = " .. deltat .. "°C")
else
    deltat = 0
    print("Ketel staat uit => DeltaT = 0°C")
end 

return commandArray

[ Voor 21% gewijzigd door fabstar81 op 03-01-2019 15:12 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwit
@fabstar81

Geweldig! Dank!

Remeha Avanta heeft geen pomp-aan functie op de OTGW, dus veranderd in Flame_on die er wel op zit.
Isense laat de pomp wel nadraaien nadat brander gestopt is.

2 scripts gemaakt daar er toch al 2x DS1820B op de leidingen zaten.

Het script dat je gemaakt hebt meet alleen als de brander aanstaat en gebruikt de sensors van de ketel.

Het gemodificeerde script meet de aan- en afvoer continue op de 2 externe sensoren.

Nogmaals DANK, werkt perfect!

[ Voor 87% gewijzigd door frankwit op 03-01-2019 16:31 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@frankwit
flame_on heb ik ook in een virtuele sensor. voor deze functionaliteit bij mij echter niet van toepassing, want de flame_on staat ook aan als de douche aanstaat.

daarnaast staat er hier een zonneboiler waarbij de ketel van alles doet met warm water, behalve de flame_on aanzetten.

mijn Calenta geeft ook niets door of de pomp aanstaat, deze heb ik zelf geprogrammeerd a.d.h.v. het current usage d.m.v. een powerplug op de ketel.

CV water uit de zonneboiler kan er dus voor zorgen dat de ketel wel rond gaat pompen maar niet aanslaat. in die hoedanigheid heb ik dus meer aan of de pomp aanstaat. ik check dus - itt wat jij zegt - niet de flame_on functionaliteit maar ga uit van of de ketel daadwerkelijk water rondpompt, en wat op dat moment de deltaT is.

ik moet nog aan de gang met mijn DS18b20 sensoren, die heb ik echter nog niet binnen. deze ga ik dan ook op de aanvoer en retour plakken. dit zal in het script dan ook toegevoegd gaan worden.

kan je ondertussen voor de medelezers je finale script delen?

[ Voor 36% gewijzigd door fabstar81 op 03-01-2019 16:43 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankwit
Met dank aan fabstar 81:

Continue Delta T meting tussen aan en afvoer CV leiding m.b.v. 2 x DS18B20

local iIDX = 166. is mijn dummy tempsenor in Domoticz
CV Aanvoer Leiding : DS18b20 sensor 1- wire Pi
CV Retour Leiding. : DS18b20 sensor 1 wire Pi

beide sensoren op de leidingen gemonteerd (ca 50 cm van de ketel verwijderd) en de leiding isolatie op deze punten verwijderd,
sensors reageren sneller.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-- Bereken deltaT van CV
function Round(num, idp)
end

-- Variables
local iIDX          = 166                   -- IDX van DeltaT device
local var_aanvoer   = 'CV Aanvoer Leiding'  -- CV aanvoertemperatuur
local var_retour    = 'CV Retour Leiding'   -- CV retourtemperatuur

commandArray = {}

return commandArray

[ Voor 14% gewijzigd door frankwit op 03-01-2019 18:13 . Reden: addition ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
Knielen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Ik heb hier een groep die ik schakel via 'activation devices' binnen de 'edit' van de groep. Dit gaat bij mij goed.
Ga ik uitzoeken. Dus berekenent dit dat met een knop Aan en Uit schakel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
Mozart schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:46:
[...]

Ik heb een scène ‘aan’ en een scène ‘uit’. Deze koppel ik vervolgens allebei aan een andere knop op mijn schakelaar.
Ah dat is een slimme tip inderdaad! Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57

WheeleE

Dinges

fabstar81 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:27:
[...]

[...]
[..]
Ik moet nog een beetje stoeien met de timeouts maar verder werkt het principe van de low energy bluetooth beacons wel zoals ik had gehoopt. Als je je vrouw zover kan krijgen dat ze zo'n beacon bij zich heeft (bv aan de sleutelbos) dan zou dat een oplossing voor jullie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WheeleE schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 20:13:
[...]

Ik moet nog een beetje stoeien met de timeouts maar verder werkt het principe van de low energy bluetooth beacons wel zoals ik had gehoopt. Als je je vrouw zover kan krijgen dat ze zo'n beacon bij zich heeft (bv aan de sleutelbos) dan zou dat een oplossing voor jullie kunnen zijn.
Waar heb je ze gekocht?! En via Domoticz op RPi3 (vanwege built in Bluetooth?) check je dan aanwezigheid?!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:06
Ik heb nu sinds een paar weken Domoticz op mijn Synology nas staan en dat is tot nu toe alleen maar proberen geweest en gaat wel aardig goed. Heb al diverse schakelaars ingeleerd via de RFxcom. Maar dan een klein probleem. Als ik mijn deurcontacten van de poort of van de schuur wil inleren bij "switches" geeft hij aan "Panic", als gevonden sensor. Kan ook geen sensor type aangeven. Deze deurcontacten zijn gekoppeld aan een AEX-701 van kaku. Ik zie dus ook geen status. Bij de voordeur werkt het wel naar behoren en zie ik wel de status van de deur. Iemand een idee hoe ik wel de status kan zien? Ipv "Panic".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:20
Qnap TS-453A

Hallo allemaal,

Ik heb domoticz op mijn nas geinstalleerd, maar kan de domoticz directory niet vinden via putty. Ik wil namelijk een plugin installeren. Weet iemand waar ik de plugin moet neerzetten en hoe ik hem kan installeren?

Domoticz start gewoon op de nas.

Vast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57

WheeleE

Dinges

fabstar81 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Waar heb je ze gekocht?! En via Domoticz op RPi3 (vanwege built in Bluetooth?) check je dan aanwezigheid?!
Ik heb deze setup gebruikt. En deze tags. Bij een eerdere poging had ik deze tags, maar die schakelen zichzelf na x tijd uit en zijn dus onbruikbaar voor dit doel.

Het script polst de aanwezigheid van een aantal ingestelde Macadressen van BT-beacons en update aan de hand daarvan gebruikersvariabelen in Domoticz. Met die variabelen kun je vervolgens allerlei events en acties configureren.
M'n RPI3 (maar ook m'n oude 2) hebben builtin Bluetooth, maar je zou ook een BT-dongle kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WheeleE schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:27:
[...]

Ik heb deze setup gebruikt. En deze tags. Bij een eerdere poging had ik deze tags, maar die schakelen zichzelf na x tijd uit en zijn dus onbruikbaar voor dit doel.

Het script polst de aanwezigheid van een aantal ingestelde Macadressen van BT-beacons en update aan de hand daarvan gebruikersvariabelen in Domoticz. Met die variabelen kun je vervolgens allerlei events en acties configureren.
M'n RPI3 (maar ook m'n oude 2) hebben builtin Bluetooth, maar je zou ook een BT-dongle kunnen gebruiken.
denk dat zo een tag meer is voor de kinderen aan hun jas zolang ze geen telefoon hebben. zie mijn vrouw niet met zo een unit aan haar sleutelbos.

voordeel is wel dat de sleutelbos altijd binnen 2 meter bij de pi hangt als we thuis zijn, maar vind hem best groot nog. weet niet of ik mijn vrouw zo ver krijg. ze moet gewoon die GPS aanhouden op de telefoon :+

die setup is trouwens echt bijzonder lastig te volgen vind ik. niet echt plug and play, maar goed. daar moet ik eventueel ook wel uitkomen.

overigens, wie heeft nog meer last van dat de switch in domoticz niet altijd aan/uit gaat met de app? ik maak de aanwezigheidsdetectie op meerdere manieren nog iets betrouwbaarder door ringen rondom het huis in te stellen zodat de app meerdere update momenten geeft aan domoticz. dit i.c.m. wifi en GPS-punten op werk, etc..

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BizzieBis schreef op zondag 30 december 2018 @ 22:18:
[...]

Deze versie is iets makkelijker te onderhouden:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
-- LUA Script: check once a day if the current day is a special day
commandArray = {}

current_time = os.date('%H:%M')
current_date = os.date("%d-%m")

-- Variables
var_SpecialeDag  = 'isSpecialeDag'                       -- Is dag een verjaardag of andere speciale dag
var_Kerst        = 'isKerst'                             -- Valt dag in kerstperiode
array_SpecialeDag = {"01-01","16-02","28-02","04-04","09-04","06-05","10-05","13-05","02-06","04-06","08-06","24-06","21-08","26-08","11-09","17-09","06-10","10-11","20-11","27-11","05-12","06-12","16-12","28-12"}
array_Kerst       = {"21-12","22-12","23-12","24-12","25-12","26-12","27-12","28-12","29-12","30-12","31-12"}

-- Function to check if a day exists in a given table
local function checkDay(table, date)
    for index, value in pairs(table) do
        if value == date then
            return true
        end
    end
    return false
end

-- Run once at set time
if current_time == '00:00' then

-- Check if current day is a special day
    if checkDay(array_SpecialeDag, current_date) then
        print('Speciale dag: Vandaag is een speciale dag')
        commandArray['Variable:' .. var_SpecialeDag] = tostring('On')
    else
        print('Speciale dag: Vandaag is een hele normale dag')
        commandArray['Variable:' .. var_SpecialeDag] = tostring('Off')
    end

-- Check if current day is Christmas Time
    if checkDay(array_Kerst, current_date) then
        print('Kerst: Vandaag is het kerstperiode')
        commandArray['Variable:' .. var_Kerst] = tostring('On')
    else
        print('Kerst: Vandaag is een hele normale dag')
        commandArray['Variable:' .. var_Kerst] = tostring('Off')
    end

end

return commandArray

Opslaan als LUA - Time en je bent er :)

Ik zou het script niet iedere minuut laten runnen. 500.000 keer per jaar checken of het een speciale dag is lijkt me wat veel :P
raar, om 00:00 of 00:01 doet ie het niet, om 03:01 wel. nou goed, dan staan er toch nog geen lichten aan, dus opgelost :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1ch9rd80
  • Laatst online: 16-05-2020
Weet iemand of het mogelijk is om via Domoticz het systeemoverzicht (op het bedienpaneel via admin-menu) van Honeywell Evohomeuit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 21:09
fabstar81 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:56:
[...]

raar, om 00:00 of 00:01 doet ie het niet, om 03:01 wel. nou goed, dan staan er toch nog geen lichten aan, dus opgelost :)
Vreemd ja :) Misschien dat Domoticz te druk is met de dagelijkse backup etc. Ik heb het hier zelf nog niet gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vraagje voor de kenners.

Phillips hue bridge eerste generatie, met de ronde versie versie dus, word die niet ondersteund door domoticz?
Ik kan hem wel in de lijst krijgen doormiddel van de knop drukken enz maar krijg geen schakelaars.

Ook heb ik een ikea led keukenblok verlichting met een ronde draadloze AB, is dat op een manier in domoticz te krijgen zodat alles in 1x uitgeschakeld wordt?

Beetje nieuw in domoticz dus vergeef me als het simpele vragen zijn of al 300x aan bod geweest is, zoeken levert weinig op.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:30:
Vraagje voor de kenners.

Phillips hue bridge eerste generatie, met de ronde versie versie dus, word die niet ondersteund door domoticz?
Ik kan hem wel in de lijst krijgen doormiddel van de knop drukken enz maar krijg geen schakelaars.

Ook heb ik een ikea led keukenblok verlichting met een ronde draadloze AB, is dat op een manier in domoticz te krijgen zodat alles in 1x uitgeschakeld wordt?

Beetje nieuw in domoticz dus vergeef me als het simpele vragen zijn of al 300x aan bod geweest is, zoeken levert weinig op.
Staat je ‘Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren’ wel aan? Nadat je de hardware in de hardwarelijst heb gezet, moeten de lampen e.d. nog ontdekt worden, dat werkt alleen met de genoemde setting op ‘aan’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mozart schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:02:
[...]

Staat je ‘Accepteer nieuwe Hardware/Sensoren’ wel aan? Nadat je de hardware in de hardwarelijst heb gezet, moeten de lampen e.d. nog ontdekt worden, dat werkt alleen met de genoemde setting op ‘aan’.
Ja die staat op aan inderdaad.
In hardware heb ik de hue ook wel, maar in apparaten niet, daar zou ik de lampen dan moeten hebben denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frankwit schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:15:
Met dank aan fabstar 81:

beide sensoren op de leidingen gemonteerd (ca 50 cm van de ketel verwijderd) en de leiding isolatie op deze punten verwijderd,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-- Bereken deltaT van CV
function Round(num, idp)
end

-- Variables

commandArray = {}

return commandArray
hmm...blijkbaar heb ik nog 1 klein mankementje in mijn script. als er gedoucht wordt verbruikt de ketel 58 watt. draait de pomp voor in CV-bedrijf, is dat rond de 55...

ik ga dus alsnog negatieve deltaT krijgen bij CV-bedrijf want ik kan niet onomstotelijk vaststellen dat alleen de CV aanstaat.

ik ga nog op zoek naar andere tresholds die ik kan toevoegen. ...

[edit]
krijg nuo wat. er zitten gewoon 2 switches in de OTGW om te tonen of central heating active is, of domestic hot water. opgelost :D

ik ga eens opnieuw programmeren. nieuwe script later.

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 04-01-2019 15:20 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwit
Here is another one , works like a charm on my system :

https://ehoco.nl/gasverbruik-per-graaddag-tonen-in-domoticz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Vandaag mijn Panasonic tv toegevoegd in Domoticz, werkt leuk. Op 1 zaak na: de tv wil niet aan middels de aan-knop in Domoticz. Iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:32
Kan iemand mij helpen met het volgende. Ik probeer via een PDF van domoticaforum.eu om mijn toon te koppelen aan mij domoticz.
Ik ben aangekomen op het moment dat ik uservariables moet gaan toevoegen. In mijn oude installatie lukte het wel, maar ik heb gisteren een clean install gedaan om met een schone lei te beginnen. Nu ik stuit op het volgende.
Op het moment dat ik bv variable name "UV_ToonBoilerTempSetpointSensorName" variable type op "string" en variable value op "ToonBoilerTempSetpoint" en ik druk op ADD. Krijg ik een rood ballonnetje te zien met ERR erin.

Misschien is het heel simpel maar ik kan hier niks over vinden na 2 uur zoeken. Wie o wie kan mij helppen

ps ik ben net begonnen met spelen met domoticz.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2eTnBim.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mike123 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 01:12:
Ik ben volgens de startpost een "beginner" en heb hier thuis enkele kaku ontvangers en een Homewizard.
2 Sonoff basic en 2 Shelly's 1 komen er aan.
Ik heb hier veel gelezen maar ik kan iets niet vinden. Het kaku gebeuren wil ik nog gebruiken. Ik kom namelijk een wisselschakelaar te kort om de lamp op de overloop aan/uit te doen als ik van zolder kom. Nu had ik bedacht dat als ik een kaku schakelaar neem en die op zolder plaats, deze indruk, een RFXtrx433E USB, aangesloten op de nas ontvangt deze en in domoticz laat ik via een http regel de Shelly schakelen.
Is dat mogelijk? Ik heb gezien dat je in Domoticz een schakelaar kan aanmaken via de RF en dat hij bij de schakelaars staat, maar ik weet niet wat er onder de "edit" knop zit. Is dat hetzelfde als bij de dummy switches?
Ja dat kan, ik heb een Shelly2 in een wcd met dubbele schakelaar gefrot.
Op mijn voordeur zit een Kaku zender die Domoticz ontvangt.
Het Kaku contact in Domoticz heeft http velden voor een on en off actie.
Beide kan je een vertraging mee geven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:30:
Vraagje voor de kenners.

Kan wel eens te maken hebben met de hue bug in de laatste stable release van domoticz. Hierin komen de statussen van de hue bridge niet meer door naar domoticz. Mogelijk ook geen nieuwe lampen of schakelaars hierdoor. In de beta release is dit al gefixt.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

luigi87 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:48:
[...]

Kan wel eens te maken hebben met de hue bug in de laatste stable release van domoticz. Hierin komen de statussen van de hue bridge niet meer door naar domoticz. Mogelijk ook geen nieuwe lampen of schakelaars hierdoor. In de beta release is dit al gefixt.
dus als ik het goed begrijp moet die eerste generatie wel werken? niet dat het komt omdat hij niet homekit ready is t.o.v die 4 kante versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Rol-Co schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:53:
[...]

dus als ik het goed begrijp moet die eerste generatie wel werken? niet dat het komt omdat hij niet homekit ready is t.o.v die 4 kante versie?
Ik heb zelf de vierkante en dat werkt op de statusen na. Die ronde weet ik niet maar kan niet terug vinden dat die niet zou werken.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:37

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb beide bridges werkend (gehad) en de stable geeft van beiden geen status weer.
Nu de beta er op en de vierkante heeft een status, mijn Hue account vindt 2 hubs tegelijk niet leuk :+
De bug van de niet werkende logs in de beta is er gelukkig ook uit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:43:
[...]

Ja dat kan, ik heb een Shelly2 in een wcd met dubbele schakelaar gefrot.
Op mijn voordeur zit een Kaku zender die Domoticz ontvangt.
Het Kaku contact in Domoticz heeft http velden voor een on en off actie.
Beide kan je een vertraging mee geven.
Dank je. Kan ik dat gaan proberen als de spullen binnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
fabstar81 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:15:
[...]

denk dat zo een tag meer is voor de kinderen aan hun jas zolang ze geen telefoon hebben. zie mijn vrouw niet met zo een unit aan haar sleutelbos.

voordeel is wel dat de sleutelbos altijd binnen 2 meter bij de pi hangt als we thuis zijn, maar vind hem best groot nog. weet niet of ik mijn vrouw zo ver krijg. ze moet gewoon die GPS aanhouden op de telefoon :+
Kon niet zo snel vinden of je misschien Tasker had geprobeerd. In Tasker een regel aanmaken dat zodra ze verbinding heeft met de mast in de buurt van huis dat dan de gps word ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mike123 heb ik bij haar nog niet geprobeerd maar ken het principe. Zou meer een regel moeten zijn als ze buiten huis gaat dat GPS aan moet.

Is er gratis versie van?! En volgens mij kan Android dit zelf ook al?! De Sony wel iig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Laatst online: 17-09 21:09
Als je toch met Tasker aan de gang gaat, dan zou ik de logica voor aanwezigheidsdetectie omdraaien. Niet Domoticz laten checken of een gsm op wifi zit, maar de gsm Domoticz laten vertellen dat je op de (thuis) wifi zit. Dit werkt bij mij al 1,5 jaar enorm betrouwbaar. En vrijwel instant.

Dit kan ook eventueel voor een werk locatie. Bespaart je ook enorm aan batterij om dat je GPS niet meer gecontroleerd hoeft te worden voor geofencing.

Nadeel hiervan is dat het alleen op Android werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rgerr schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:47:
Vandaag mijn Panasonic tv toegevoegd in Domoticz, werkt leuk. Op 1 zaak na: de tv wil niet aan middels de aan-knop in Domoticz. Iemand die dit wel voor elkaar heeft gekregen?
Nee, komt omdat je TV de netwerk interface uitschakeld, probeer maar eens te pingen en dan je TV uit te zetten.

Tot op heden nog geen oplossing hiervoor, ook met de iOS app lukt het niet.

Voor mij maakt het ook niet zoveel uit, aangezien ik Apple tv gebruik die de TV aanzet, alleen die kan ‘m weer niet uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 18:59
frankwit schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:15:
Met dank aan fabstar 81:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
-- Bereken deltaT van CV
function Round(num, idp)
end

-- Variables

commandArray = {}

return commandArray
Zie hoe meer wegen naar Rome leiden... :)

Bij mij is het een heel simpel scriptje. Nadeel is dat ie elke minuut runt en ik wil de decimalen nog beperken tot 1. Nu zijn dat er tig...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
return {
        active = true,
        on = {
                ['timer'] = {'every 1 minutes'}
        },
        execute = function(domoticz)
                local inTemp = domoticz.devices('CV-temperatuur Retour').temperature -- CV Retour
                local outTemp = domoticz.devices('CV-temperatuur IN').temperature -- CV Uitgaand
                local delta = outTemp - inTemp -- Verschil temperatuur

-- update the dummy sensor
                domoticz.devices('Delta_Temp').updateTemperature(delta)

end
}

Met een blocky scriptje stuur ik vervolgens de VV-pomp aan:
IF Delta-_Temp => 5 pomp = ON; IF Delta_Temp < 2 pomp = OFF After 1800 Sec (half uur).

Lekker omslachtig, maar het werkt... 8)

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
Verbruik per fase uitlezen via P1 kabel op Pi?

Ik lees sinds vandaag mijn slimme meter uit via een P1 kabel en Domoticz. Echter, na installatie worden er slechts vijf devices aangemaakt (Voltage L1, Voltage L2, Voltage L3, Power en Gas).
Ik wil ook het huidige verbruik (in Watt en in Ampere) van de drie fasen kunnen zien.

Het commando "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200" geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(190105154103W)
0-0:96.1.1(4530303434303037303638373533363138)
1-0:1.8.1(000641.203*kWh)
1-0:1.8.2(000728.361*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.295*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00006)
0-0:96.7.9(00002)
1-0:99.97.0()
1-0:32.32.0(00001)
1-0:52.32.0(00001)
1-0:72.32.0(00002)
1-0:32.36.0(00001)
1-0:52.36.0(00001)
1-0:72.36.0(00001)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(232.5*V)
1-0:52.7.0(234.2*V)
1-0:72.7.0(234.7*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.087*kW)
1-0:41.7.0(00.175*kW)
1-0:61.7.0(00.047*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353635353533393633393138)
0-1:24.2.1(190105154008W)(00604.154*m3)
!1D1C
/ISK5\2M550T-1012
Hierin zit dus veel meer dan de vijf devices die Domoticz laat zien. Hoe krijg ik nu het momentane verbruik (in kW, en dan gedeeld door het voltage dus ook in Ampere) te zien in mijn dashboard?

Met excuses voor deze beginnersvraag...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
Bij mij werden er wel Usage L2 en Usage L3 aangemaakt (in Watt), maar als ik het me goed herinner waren deze niet meteen aanwezig maar duurde dat een poosje voordat ze erbij kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:50
Andrehj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:38:
Verbruik per fase uitlezen via P1 kabel op Pi?

Ik lees sinds vandaag mijn slimme meter uit via een P1 kabel en Domoticz. Echter, na installatie worden er slechts vijf devices aangemaakt (Voltage L1, Voltage L2, Voltage L3, Power en Gas).
Ik wil ook het huidige verbruik (in Watt en in Ampere) van de drie fasen kunnen zien.

Het commando "cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200" geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(190105154103W)
0-0:96.1.1(4530303434303037303638373533363138)
1-0:1.8.1(000641.203*kWh)
1-0:1.8.2(000728.361*kWh)
1-0:2.8.1(000000.000*kWh)
1-0:2.8.2(000000.000*kWh)
0-0:96.14.0(0001)
1-0:1.7.0(00.295*kW)
1-0:2.7.0(00.000*kW)
0-0:96.7.21(00006)
0-0:96.7.9(00002)
1-0:99.97.0()
1-0:32.32.0(00001)
1-0:52.32.0(00001)
1-0:72.32.0(00002)
1-0:32.36.0(00001)
1-0:52.36.0(00001)
1-0:72.36.0(00001)
0-0:96.13.0()
1-0:32.7.0(232.5*V)
1-0:52.7.0(234.2*V)
1-0:72.7.0(234.7*V)
1-0:31.7.0(000*A)
1-0:51.7.0(000*A)
1-0:71.7.0(000*A)
1-0:21.7.0(00.087*kW)
1-0:41.7.0(00.175*kW)
1-0:61.7.0(00.047*kW)
1-0:22.7.0(00.000*kW)
1-0:42.7.0(00.000*kW)
1-0:62.7.0(00.000*kW)
0-1:24.1.0(003)
0-1:96.1.0(4730303332353635353533393633393138)
0-1:24.2.1(190105154008W)(00604.154*m3)
!1D1C
/ISK5\2M550T-1012
Hierin zit dus veel meer dan de vijf devices die Domoticz laat zien. Hoe krijg ik nu het momentane verbruik (in kW, en dan gedeeld door het voltage dus ook in Ampere) te zien in mijn dashboard?

Met excuses voor deze beginnersvraag...
[/quote]
Heb je geen P1 Usage bij je ongebruikte apparaten staan?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik weet niet wat je met P1 usage bedoelt. Ik heb gen ongebruikte apparaten. Alle vijf (van de P1 kabel dus) zijn gebruikt en favoriet. Ik kan dus wel het totale huidige verbruik (in Watt) zien, maar niet het verbruik per fase. En die data zit wel in de gegevens die de kabel doorgeeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:27:
Ik weet niet wat je met P1 usage bedoelt. Ik heb gen ongebruikte apparaten. Alle vijf (van de P1 kabel dus) zijn gebruikt en favoriet. Ik kan dus wel het totale huidige verbruik (in Watt) zien, maar niet het verbruik per fase. En die data zit wel in de gegevens die de kabel doorgeeft.
Welke versie gebruik je? Google bracht mij:
Upgraded to 4.10242, enabled new devices, and it works.
I get three phases use and one delivered(my solar panels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brnbtc
Wie kan mij hier mee helpen.
Onderstaand een blocky. Dit werkt alleen als de dimmer dus 100% ingeschakeld wordt. Als ik de dimmer via druk op de knop naar standaard instelling op 30% zet werkt het niet, moet ik eerst de dimmer 100% aan zetten. Wat is de oplossing?

Uitschakelen werkt wel. dus halve blocky werkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fMnPNyr.png

Dit heb ik ook geprobeerd maar werkt ook niet. In de bovenste regel heb ik trouwens 2x OR staan ipv zoals in afbeelding AND en OR
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UCP6hez.png

[ Voor 24% gewijzigd door brnbtc op 05-01-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Toppe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:42:
[...]
Gewoon de laatste release, versie 4.97.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 21:21
Heb domoticz op mijn synology nas draaien en elke keer komt de melding dat er een update is, als ik aangeef downloaden dan geeft hij aan dat het geïnstalleerd wordt en na opstarten blijft de oude versie staan en komt de melding weer er is een update beschikbaar, huidige versie is. V3,8153 en versie 9700 is beschikbaar.
Wat doe ik fout of moet ik doen voor een juiste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Toppe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:26:
[...]
Misschien proberen te update’n naar een beta? Het zou moeten werken
@Andrehj 4.97xx is een stable terwijl 4.10xxx een beta is en daar zou dus die 3-fase in opgelost moeten zijn
Maar de drie fasen werken ook wel. Ik kan namelijk wel van alle drie de fasen de spanningen zien, maar dus niet de verbruiken.

Edit: Geupgrade naar de laatste beta, en nu kan ik wel het verbruik per fase zien.
Dank @Toppe !
Maar dit lost helaas slechts deels mijn probleem op, want ik zou ook graag de rest van de data binnen willen halen, zo zitten bijvoorbeeld de meterstanden er ook in, maar die krijg ik dus niet in mijn dashboard.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 05-01-2019 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
Toppe schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 17:42:
[...]

[...]
Ik zat nog niet op de allerlaatste, maar er is inderdaad wel wat gewijzigd. De Delivery Lx updatet nu gewoon naar 0 als er een poosje niks 'geleverd' wordt. Deze bleef altijd op de oude positieve waarde staan, met een 'last seen' in het verleden. Nu gaat ie gewoon weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andrehj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Maar de drie fasen werken ook wel. Ik kan namelijk wel van alle drie de fasen de spanningen zien, maar dus niet de verbruiken.

Edit: Geupgrade naar de laatste beta, en nu kan ik wel het verbruik per fase zien.
Dank @Toppe !
Maar dit lost helaas slechts deels mijn probleem op, want ik zou ook graag de rest van de data binnen willen halen, zo zitten bijvoorbeeld de meterstanden er ook in, maar die krijg ik dus niet in mijn dashboard.
Meterstanden staan er ook in. Die staan naast het plaatje op de aangemaakte Power en Gas sensor.
In ieder geval zo in de stable versie.

Probeer ook eens DSMR-Reader. Kun je ook van alles zien. Je kan beide tegelijk gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 05-01-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dank voor de suggestie @jobr, maar daar staat alleen het totaal wat Domoticz heeft uitgerekend, niet de waarde die vanaf de P1-poort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
brnbtc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:06:
Onderstaand een blocky. Dit werkt alleen als de dimmer dus 100% ingeschakeld wordt. Als ik de dimmer via druk op de knop naar standaard instelling op 30% zet werkt het niet, moet ik eerst de dimmer 100% aan zetten. Wat is de oplossing?

[Afbeelding]

Dit heb ik ook geprobeerd maar werkt ook niet. In de bovenste regel heb ik trouwens 2x OR staan ipv zoals in afbeelding AND en OR
[Afbeelding]
Heb je "not 0" wel eens geprobeerd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andrehj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:37:
Dank voor de suggestie @jobr, maar daar staat alleen het totaal wat Domoticz heeft uitgerekend, niet de waarde die vanaf de P1-poort komt.
Bij mij komt dit exact overeen met de meterstand.Voor bijv gas wordt in de ruwe data ook alleen maar de meterstand doorgegeven (dus niet een delta).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:22

tozzke

aka tozzert

brnbtc schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 18:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maak van de bovenste regel eens 'If [Spots slaapkamer] ≠ [Off]'. Hiermee heb je zowel 'On' als een percentage te pakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik probeer de stroom (in Ampere) van fase 1 in mijn Dashboard te krijgen. Daarvoor heb ik een dummy hardware aangemaakt (geen idee of dat de juiste methode is):
Ampere in Domoticz
Nu is dus de vraag hoe ik die waarde (Watts / Volts) uit kan rekenen.
Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet in Blockly gaat, dus ik denk dit in Lua te doen. Dit omdat de taal niet te lastig is, en omdat alles mooi in Domoticz geïntegreerd is.
Helaas kan ik nergens een "Lua in Domoticz for Dummies" vinden...
Ik kom tot het punt waarop ik een nieuw Event "Ampere" maak, getriggerd door "Device", maar wat stop ik er in? Wat is de juiste manier om de benodigde variabele aan te maken?
Iemand die mij een klein stukje op weg kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jobr schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:22:
[...]
Bij mij komt dit exact overeen met de meterstand.Voor bijv gas wordt in de ruwe data ook alleen maar de meterstand doorgegeven (dus niet een delta).
Je hebt helemaal gelijk. Ik zat in het tabblad "Dashboard" te kijken, waarin ik de totalen niet zag. Maar in het tabblad "Utility" staan deze totalen wel. Dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ligflits
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 20:18
Om t netjes te doen moet je eigenlijk nog je gasverbruik voor koken/tapwater (= “overig verbruik”) eraf halen.
(Dit kun je bijv bepalen door je maand-gasverbruik in een resentatieve zomer maand te delen door t aantal dagen van die maand en dat getal van je dagelijkse gasverbruik af te halen aan t begin van je berekening.)
Daarnaast zou je buiten t stookseizoen al je gas als “overig verbruik” aan moeten merken.
Om eerlijk te zijn laat ik al deze berekeningen over aan https://mindergas.nl door automatisch mijn gasmeterstand elke dag rond middernacht daarnaartoe te sturen. Die site gebruikt op basis van je locatie een knmi weerstation in de buurt voor de gemiddelde buitentemperatuur. Tevens kun je nog wat andere correctie factoren toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Ter info: Vandaag Eurotronics Spirit Z-Wave thermostaatkranen ontvangen, Domoticz heeft sinds de laatste beta ingebouwde ondersteuning gekregen. Betaalbare goed werkende oplossing voor apart kunnen verwarmen van kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Domoticz noob hier.
Iemand hier een nest thermostaat werkend met HomeBridge ertussen? Ik krijg de nest niet te zien, de homebridge wel als apparaat in mijn Home app.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:46:
Ik probeer de stroom (in Ampere) van fase 1 in mijn Dashboard te krijgen. Daarvoor heb ik een dummy hardware aangemaakt (geen idee of dat de juiste methode is):
[Afbeelding: Ampere in Domoticz]
Nu is dus de vraag hoe ik die waarde (Watts / Volts) uit kan rekenen.
Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet in Blockly gaat, dus ik denk dit in Lua te doen. Dit omdat de taal niet te lastig is, en omdat alles mooi in Domoticz geïntegreerd is.
Helaas kan ik nergens een "Lua in Domoticz for Dummies" vinden...
Ik kom tot het punt waarop ik een nieuw Event "Ampere" maak, getriggerd door "Device", maar wat stop ik er in? Wat is de juiste manier om de benodigde variabele aan te maken?
Iemand die mij een klein stukje op weg kan helpen?
Inmiddels ben ik een klein stukje verder.
Ik heb nu een "Virtual Sensor" (met Idx 23 en ID 00082023) genaamd "Stroom L1" aangemaakt. Maar hoe wijs ik daar nu de juiste waarde aan toe?

Deze simpele code heb ik nu staan:

commandArray = {}
commandArray['Stroom L1']= 'Verbruik L1'/'Voltage L1'
return commandArray

Echter, dat levert alleen deze foutmelding op:
2019-01-05 23:54:35.433 Error: EventSystem: in TestAmp: [string "--..."]:40: attempt to perform arithmetic on a string value

Hoe moet het wel? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
fabstar81 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:33:
@mike123 heb ik bij haar nog niet geprobeerd maar ken het principe. Zou meer een regel moeten zijn als ze buiten huis gaat dat GPS aan moet.

Is er gratis versie van?! En volgens mij kan Android dit zelf ook al?! De Sony wel iig.
Tasker heeft ook een gratis versie. Of Android het zelf kan weet ik niet. Ik weet wel dat voor sommige instellingen/aanpassingen via Tasker het toestel geroot moet zijn. Of dat voor de gps ook moet weet ik zo niet. Mijn vorige toestel was geroot dus liep niet tegen een probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
mike123 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:15:
Ik heb nu sinds een paar weken Domoticz op mijn Synology nas staan en dat is tot nu toe alleen maar proberen geweest en gaat wel aardig goed. Heb al diverse schakelaars ingeleerd via de RFxcom. Maar dan een klein probleem. Als ik mijn deurcontacten van de poort of van de schuur wil inleren bij "switches" geeft hij aan "Panic", als gevonden sensor. Kan ook geen sensor type aangeven. Deze deurcontacten zijn gekoppeld aan een AEX-701 van kaku. Ik zie dus ook geen status. Bij de voordeur werkt het wel naar behoren en zie ik wel de status van de deur. Iemand een idee hoe ik wel de status kan zien? Ipv "Panic".
Iemand een idee hoe je kan voorkomen dat de AEX-701 verschijnt als "Panic" bij het toewijzen van een deur/magneet contact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brnbtc
tozzke schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Maak van de bovenste regel eens 'If [Spots slaapkamer] ≠ [Off]'. Hiermee heb je zowel 'On' als een percentage te pakken :)
Ja dit werkt! Super! Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
mike123 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 00:09:
[...]

Tasker heeft ook een gratis versie. Of Android het zelf kan weet ik niet. Ik weet wel dat voor sommige instellingen/aanpassingen via Tasker het toestel geroot moet zijn. Of dat voor de gps ook moet weet ik zo niet. Mijn vorige toestel was geroot dus liep niet tegen een probleem aan.
Helaas, is root voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Andrehj schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:58:
[...]

Inmiddels ben ik een klein stukje verder.
Ik heb nu een "Virtual Sensor" (met Idx 23 en ID 00082023) genaamd "Stroom L1" aangemaakt. Maar hoe wijs ik daar nu de juiste waarde aan toe?

Deze simpele code heb ik nu staan:

commandArray = {}
commandArray['Stroom L1']= 'Verbruik L1'/'Voltage L1'
return commandArray

Echter, dat levert alleen deze foutmelding op:
2019-01-05 23:54:35.433 Error: EventSystem: in TestAmp: [string "--..."]:40: attempt to perform arithmetic on a string value

Hoe moet het wel? :?
Ik zou beginnen met het overstappen van Lua naar dzvents. Dzvents vind ik persoonlijk een enorme voortuitgang tov Lua.
Dan het probleem wat je ervaart: je deelt twee strings met elkaar, dat kan niet. Je zult eerst twee variabelen moeten vullen met de getallen die je nodig hebt en dan de twee variabelen delen.
Hier vind je de documentatie:
https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Mozart schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:12:
[...]

Ik zou beginnen met het overstappen van Lua naar dzvents. Dzvents vind ik persoonlijk een enorme voortuitgang tov Lua.
Dan het probleem wat je ervaart: je deelt twee strings met elkaar, dat kan niet. Je zult eerst twee variabelen moeten vullen met de getallen die je nodig hebt en dan de twee variabelen delen.
Hier vind je de documentatie:
https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting
Hartstikke bedankt, dat Dzvents ziet er redelijk eenvoudig uit. Maar gelukkig heb ik het vannacht na lang proberen al in Lua werkend gekregen, al begrijp ik nog steeds weinig van die commandArray functie, wat volgens mij een waanzinnig complexe manier is om een waarde van een virtual sensor te wijzigen, maar goed. De werkende code is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
-- Input devices
vermogen1 = 'Verbruik L1'
spanning1 = 'Voltage L1'

-- Output devices
stroom1_id = 23

commandArray = {}
if (devicechanged[vermogen1]) then
    vermogen = otherdevices_svalues[vermogen1]
    spanning = otherdevices_svalues[spanning1]
    stroom = vermogen / spanning
    commandArray[1] = {['UpdateDevice'] = stroom1_id .. "|0|" .. stroom}
end

return commandArray
Ik sta altijd open voor verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Hartstikke bedankt, dat Dzvents ziet er redelijk eenvoudig uit. Maar gelukkig heb ik het vannacht na lang proberen al werkend gekregen, al begrijp ik nog steeds weinig van die commandArray functie, wat volgens mij een waanzinnig complexe manier is om een waarde van een virtual sensor te wijzigen, maar goed. De werkende code is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
-- Input devices
vermogen1 = 'Verbruik L1'
spanning1 = 'Voltage L1'

-- Output devices
stroom1_id = 23

commandArray = {}
end

return commandArray
Ik sta altijd open voor verbeteringen!
code:
1
Status: dzVents: Error (2.4.6): /home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/Amp.lua:9: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

Hier werkt je script niet...?

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 06-01-2019 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Toppe Volgens mij denk jij dat ik bovenstaande code in dzVents heb gemaakt, maar dat is gewoon in Lua (in Domoticz) en elkaar gefreubeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:52:
@Toppe Volgens mij denk jij dat ik bovenstaande code in dzVents heb gemaakt, maar dat is gewoon in Lua (in Domoticz) en elkaar gefreubeld...
code:
1
 EventSystem: in Amperage: [string "-- Input devices..."]:12: attempt to perform arithmetic on global 'vermogen' (a string value)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
-- Input devices
vermogen1 = 'Energie'
spanning1 = 'Voltage'

-- Output devices
stroom1_id = 31

commandArray = {}
end

return commandArray

Ik heb een nieuw virtueel apparaat gemaakt met als type Amperage (1 fase) met ID 31, huidig vermogen heet 'Energie' & 'Voltage'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Toppe schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:54:
Ik heb een nieuw virtueel apparaat gemaakt met als type Amperage (1 fase) met ID 31, huidig vermogen heet 'Energie' & 'Voltage'
Dat klopt natuurkundig niet... Want de eenheid van energie is Joule (of kWh). Waar het hier over gaat is vermogen, en de eenheid daarvan is Watt, (of kW, of desnoods pk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ja, dat kan daar wel staan, maar daar wordt de natuurkunde niet anders van. De grootheid "energie" past wel bij de eenheid "kWh", die onderin in de kleine letters staat, maar niet bij de eenheid "Watt" bovenin. Bij Watt hoort echt de grootheid "vermogen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:03:
Ja, dat kan daar wel staan, maar daar wordt de natuurkunde niet anders van. De grootheid "energie" past wel bij de eenheid "kWh", die onderin in de kleine letters staat, maar niet bij de eenheid "Watt" bovenin. Bij Watt hoort echt de grootheid "vermogen".
Wat heb jij anders gedaan qua apparaten dan ik? Als het goed is heb jij de zelfde apparaten, alleen de naam kan anders zijn maar dat zou niet uit moeten maken

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 06-01-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Niks, maar ik heb zelf de naam aangepast. Nu staat er dit:
Domoticz grootheden
(Stroom L2 en L3 moeten nog... tijdgebrek...)
En ik zoek nog een manier om bij de stroom het aantal cijfers achter de komma te beperken, maar dat is iets voor later.
Edit: Net nog even de woorden "Voltage" vervangen door "Spanning"
Edit2: Begrijp ik nu dat het bij jou niet werkt? Vergeet je niet een "VIrtual Sensor" aan te maken?

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2019 16:16 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!