Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.805 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:08
Ik gooi het nog maar eens in de groep: is er iemand die iets begrijpt van de grafieken van custom kWh meters en waar de getallen vandaan komen? Ik vul de meter met waarden uit een berekening, groeiend kWh gedurende de dag, tot het maximum om 23:59u.
De dagelijkse grafiek (7 dagen modus) geeft dat mooi weer. De maandgrafiek van dezelfde dag laat vaker dan niet een groter getal zien (maximum). Geen idee waar ie dat vandaan haalt, de waarde in het "apparaat" klopt gewoon met de dagwaarde.
Vind het zo vervelend dat de documentatie zo weinig zegt over hoe al die waarden opgeslagen en berekend worden en waar ze vandaan komen. Moet je dan echt influx/grafana of pvoutput (ziet er wel goed uit qua gebruik) gebruiken om geloofwaardige data te visualiseren?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wiley99 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:58:
Ik gooi het nog maar eens in de groep: is er iemand die iets begrijpt van de grafieken van custom kWh meters en waar de getallen vandaan komen? Ik vul de meter met waarden uit een berekening, groeiend kWh gedurende de dag, tot het maximum om 23:59u.
De dagelijkse grafiek (7 dagen modus) geeft dat mooi weer. De maandgrafiek van dezelfde dag laat vaker dan niet een groter getal zien (maximum). Geen idee waar ie dat vandaan haalt, de waarde in het "apparaat" klopt gewoon met de dagwaarde.
Vind het zo vervelend dat de documentatie zo weinig zegt over hoe al die waarden opgeslagen en berekend worden en waar ze vandaan komen. Moet je dan echt influx/grafana of pvoutput (ziet er wel goed uit qua gebruik) gebruiken om geloofwaardige data te visualiseren?
Loopt (telt) de totaalteller (counter) van deze meter in Domoticz door of gaat hij ieder avond naar 0?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Gaat naar 0. Maar er schijnen 3 waarden te zijn: de twee die je op de meter ziet (WhActual en WhToday en iets dat in die weekgrafiek wordt gezet.

Ik kijk er nu naar, verbruik Wh is eerder mooi geswitcht naar 0, maar in de maandgrafiek staat zondag al op max 13kWh, de waarde van voor 0:00u... Eerder ook al gezien dat dat hele resetten rond middernacht regelmatig problemen veroorzaakt

Kan helaas hier geen screenshot neerzetten met m'n oude tablet

[ Voor 52% gewijzigd door Wiley99 op 11-08-2019 00:50 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DjAntoon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:54:
[...]

Ik heb geen unify controller.

Het pingen van de telefoon vanuit domoticz.
Ik heb een off delay ingesteld van 300 seconden, maar dat lijkt niet te werken, aangezien ik een On heb in de logging en 140 seconden later een Off. Dat had dan minstens 300 seconden moeten zijn.

Ik heb als Switch Type: On/Off ik neem aan dat dit ok is?
Wat doet eigenlijk de protected switch? (Onder de Off action)
Probeer anders eens https://github.com/d-EScape/Domoticz_iDetect
Werkt erg goed en stabiel. Gebruik dit nu al ruim een jaar icm 3 smartphones en gaat uitstekend.
Router moet het wel ondersteunen voor een optimale werking.
Zelf alles van UnFi en dan scan je niet op de router zelf maar direct op een AP point maar dat is per merk verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:15
De wyze motion sensors en deur contact sensors zijn erg goedkoop, en werken met home assistant, wellicht ook met domoticz? Ik kende ze nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:49
@Dacuuu Ik neem aan dat dit allemaal wifi is, dus dat zou moeten kunnen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Pixelmagic

Ubergeek

DjAntoon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:36:
@Dacuuu Ik neem aan dat dit allemaal wifi is, dus dat zou moeten kunnen lijkt me.
Ik zie een bridge staan waar het signaal op binnenkomt, dus ik denk geen wifi. En ook een jaar battery life, meestal lukt dat ook niet met wifi.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:06
Copitano schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:09:
Ik worstel al een tijdje met het volgende probleem.
Op mijn aanvoer en retourleiding van de CV heb ik DS18b20 sensors zitten. Die geven hun temperatuurdata via ESP Easy Build mega-20190607 op een Nodemcu V3 Esp8266 door naar Domoticz op een RPi 3 en uit Domoticz via InfluxDB naar Grafana. Zo ver zo goed.
Met een lua scriptje https://gathering.tweaker...message/59191752#59191752 bereken ik het verschil tussen beide sensors.
Ik krijg nu in Domoticz netjes het temperatuurverschil TD_CV_Ketel te zien. Maar ik krijg het met geen mogelijkheid via de gebruikelijke weg (Instellingen, Meer opties, Data versturen, InfluxDB) doorgestuurd naar InfluxDB en Grafana, terwijl de TA_CV_Ketel en de TR_CV_Ketel wel gewoon in Grafana verschijnen.
Ook in het log zie ik de TD_CV_Ketel niet voorbij komen.
Heeft iemand een idee hoe ik het verschil tussen TA_CV_Ketel en TR_CV_Ketel wel in Grafana kan krijgen?
Edit: @Dylantje2 Ik zie dat jij hier ook al eens mee bezig geweest bent. Heb je dat op kunnen lossen? Hoe?
Een dummy zend hij niet door..
JE zult het via PHP moeten doen..
Ik ben druk met mijn nieuwe Odroid [ Domoticz opnieuw erop ] enz enz en thuis klussen. Dus als ik het scriptje tegen kom, wil ik hem wel plaatsen
Anders tussen nu en xxx tijd ff mij een keer reminden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:09:
De wyze motion sensors en deur contact sensors zijn erg goedkoop, en werken met home assistant, wellicht ook met domoticz? Ik kende ze nog niet..

[YouTube: Wyze $5 Door/Motion Wireless Sensors - No Cloud or Camera Required - How To with Home Assistant]
Grootste probleem is dat je inderdaad de Wyze Brdige nodig hebt. Voor HA is daar al een Add-on voor.
Voor Domoticz zie ik (nog) niet van Wyze er tussen staan dus voor nu lijkt mij dit niet mogelijk.

Maar maak een request aan in het forum van Domoticz met een link naar het filmpje en wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-10 20:52
Dylantje2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:15:
[...]

Een dummy zend hij niet door..
JE zult het via PHP moeten doen..
Ik ben druk met mijn nieuwe Odroid [ Domoticz opnieuw erop ] enz enz en thuis klussen. Dus als ik het scriptje tegen kom, wil ik hem wel plaatsen
Anders tussen nu en xxx tijd ff mij een keer reminden
Is inmiddels opgelost. Werkt nu als een speer, ook naar InfluxDB en Grafana.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Copitano schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:05:
[...]

Is inmiddels opgelost. Werkt nu als een speer, ook naar InfluxDB en Grafana.
Dus een json...
In grafana? of heb je nu een lua of dz vents.. die je dummy gebruikt?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Grappig, kom er net achter dat de Shelly 1PM ook temperatuur meet. Erg vergelijkbaar met de omgevingstemperatuur ondanks dat de Shelly zelf een beetje warmer aanvoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 20:10
sterremos schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:41:
ik had nog een conbee zigbee stick liggen, vandaag eens mee bezig geweest om deze in domoticz te tekrijgen, software geinstalleerd en komt wel voor in het logfile, alleen geeft aan dat het 'unauthorized user is, ik denk dat het de API key is?
als ik naar de phoscon page ga kan ik inloggen, en zigbee toevoegen, in de gateway advance zou volgens mij moeten koppelen?
kan iemand mij hiermee een tip geven?

ron
Ik ben er ook naar op zoek.
Nu draait alles op home assistent, en m`n P1 in domoticz. Het liefst zou ik alles naar domoticz willen migreren, maar ik krijg de conbee ook niet in aan de gang in domoticz. Je hebt een API key nodig, maar die zie je in phoscon niet.

Iemand een hint? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Mattie84 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

Ik ben er ook naar op zoek.
Nu draait alles op home assistent, en m`n P1 in domoticz. Het liefst zou ik alles naar domoticz willen migreren, maar ik krijg de conbee ook niet in aan de gang in domoticz. Je hebt een API key nodig, maar die zie je in phoscon niet.

Iemand een hint? :)
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=26138

Zoiets..

En zigbee to mqtt is open source misschien beter??

Mag ik je vragen waarom van Ha naar domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 20:10
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=26138

Zoiets..

En zigbee to mqtt is open source misschien beter??

Mag ik je vragen waarom van Ha naar domoticz?
Bedankt, ik ga er eens naar kijken.
Scheelt mij 1 VM als ik ga naar domoticz. Domoticz vind ik ook net wat fijner werken. Het is een beetje om het even. Als ik de conbee stick niet werkend krijg in domoticz, ga ik van domoticz naar Ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Dus een json...
In grafana? of heb je nu een lua of dz vents.. die je dummy gebruikt?
Ja, met het lua script in dz vents bereken ik het verschil tussen Ta en Tr en het resultaat stuur ik met de onderste regel naar een dummy in Domoticz. Eerder deed ik dat op een andere manier (die regel heb ik uitgeschakeld met de -- ervoor). Dat resultaat kwam wel in Domoticz maar kon ik niet doorsturen. Nu die regel vervangen is door de regel er onder lukt dat wel. Dit script gebruik ik nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return {
    active = true,
    on = { 
        ['timer'] = { "every 1 minutes" }     -- Change to your liking to 1,2,3,4,5,6,10,12,15 or 20 
    },  
    execute = function(domoticz)
            local TA_CV_Ketel    = domoticz.devices("TA_CV_Ketel").temperature
            local TR_CV_Ketel    = domoticz.devices("TR_CV_Ketel").temperature
            local TD_CV_Ketel    = TA_CV_Ketel - TR_CV_Ketel

-- Update dummysensors
        -- domoticz.devices('TD_CV_Ketel').updateTemperature(TD_CV_Ketel)
        domoticz.openURL('http://192.168.x.xxx:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx='..domoticz.devices('TD_CV_Ketel').idx..'&nvalue=0&svalue='..TD_CV_Ketel)

end
}

Een dingetje om wel ff op te letten: domoticz.devices is de naam die de Dummy heeft in Domoticz maar bij svalue moet je de local variabele invullen (uit regel 9). In mijn geval zijn ze beiden gelijk, maar als je in Domoticz een andere naam hebt moet je die dus gebruiken voor domoticz.devices. Alleen het idx nummer gebruiken kan volgens mij ook.
Het script staat in de map: Home=>Pi=>Domoticz=>scripts=>DzVents=>scripts en is een .lua bestandje.

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 13-08-2019 21:41 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47
Ik ben momenteel bezig met het herschrijven van een bestaand (LUA) script naar dzvents. De reden hiervoor is dat het makkelijker is om de scripts te triggeren i.p.v. het elke seconden te laten uitvoeren.

In dit script zitten een aantal globale functies en die heb ik dan ook gezet in global_data.lua en ik kan ze aanroepen en uitlezen. Echter wil ik nu binnen global_data een functie gebruiken die ook daarin wordt aangemaakt. (een functie in een functie) Ik krijg dan de error dan de volgende error:
2019-08-14 09:51:00.642 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...moticz/scripts/dzVents/generated_scripts/global_data.lua:35: attempt to index global 'domoticz' (a nil value)
Het lijkt er dus op dat dat niet gaat. Heeft iemand nog tips / ervaring met functie binnen een functie gebruiken in dzvents?

Edit: Uiteindelijk geen oplossing gevonden, dus beide functies maar samengevoegd. Mocht er iemand nog interesse hebben weergeven van 'De Afval app' in Domoticz heb ik de functies op het forum gepost.

[ Voor 138% gewijzigd door rens-br op 20-08-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wiley99 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:52:
Grappig, kom er net achter dat de Shelly 1PM ook temperatuur meet. Erg vergelijkbaar met de omgevingstemperatuur ondanks dat de Shelly zelf een beetje warmer aanvoelt...
de 2.5 meet ook temperatuur, maar daar lijkt het wel de interne temperatuur te zijn van de Shelly. vind het daarnaast ook wel erg hoog. het ding staat continue tegen de 50 graden aan. is dat goed?

dan wat anders. ik heb het GaatHetRegenen script aangepast zodat het maar eens in de 5 minuten loopt ipv om de seconde. Ik heb daartoe wat code gejat uit het pvoutput upload script, hier vast wel bekend. Daarnaast heb ik een validatie op de dummy switch gezet dat ie niet elke keer op AAN schiet, maar alleen als hij UIT staat. Ik zie echter vanaf moment dat ik het script heb aangepast, geen update meer op de dummy switch, terwijl er toch regen gerapporteerd is.

wat doe ik fout?
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
---------------------------------------------------------------------------
-- IsItGonnaRain (int minutesinfuture)
-- returns: int avarage rainfall for the next minutesinfuture
--
-- Function to get rain prediction from Buienradar.nl (dutch)
-- 
-- http://gratisweerdata.buienradar.nl/#Buienradar You may use their free service for non-commercial purposes.
-- 
-- Written in LUA by Hans van der Heijden (h4nsie @ gmail.com)
-- Spring 2015
-- 28-03-2015 v0.3 bug: quotes around url added.
-- 27-03-2015 v0.2 return value is now average for next time
-- 26-03-2015 v0.1 Initial release
-- todo: some error checking on http and file handling (tmp file)

function IsItGonnaRain( minutesinfuture )

-- config --------------------------------------
   lat='xx.xx'   -- example lat/lon for Utrecht
   lon='xx.xx' -- use MAX 2 decimals behind comma. (Requirement Buienrader)
   debug=false
   tempfilename = '/home/pi/download/rain.tmp' -- can be anywhere writeable

-- url='http://gps.buienradar.nl/getrr.php?lat='..lat..'&lon='..lon
   url='https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext?lat='..lat.. '&lon=' ..lon
   -- url = 'https://br-gpsgadget-new.azurewebsites.net/data/raintext?lat=' ..lat.. '&lon=' ..lon
   if debug then print(url) end
   read = os.execute('curl -s -o '..tempfilename..' "'..url..'"')
   file = io.open(tempfilename, "r")
   totalrain=0
   rainlines=0
   -- now analyse the received lines, format is like 000|15:30 per line.
   while true do
      line = file:read("*line")
      if not line then break end
      if debug then print('Line:'..line) end
      linetime=string.sub(tostring(line), 5, 9)
      if debug then print('Linetime: '..linetime) end

-- Linetime2 holds the full date calculated from the time on a line
         linetime2 = os.time{year=os.date('%Y'), month=os.date('%m'), day=os.date('%d'), hour=string.sub(linetime,1,2), min=string.sub(linetime,4,5), sec=os.date('%S')}
         difference = os.difftime (linetime2,os.time())

-- When a line entry has a time in the future AND is in the given range, then totalize the rainfall
      if ((difference > 0) and (difference<=minutesinfuture*60)) then
         if debug then print('Line in time range found') end
         rain=tonumber(string.sub(tostring(line), 0, 3))
         totalrain = totalrain+rain
         rainlines=rainlines+1
         if debug then print('Rain in timerange: '..rain) end
         if debug then print('Total rain now: '..totalrain) end
      end

end
   file:close()

-- Returned value is average rain fall for next time
   -- 0 is no rain, 255 is very heavy rain
   -- When needed, mm/h is calculated by 10^((value -109)/32) (example: 77 = 0.1 mm/hour)
   averagerain=totalrain/rainlines

return(averagerain)
end

--– REGEN ----
 -- Round up number
function round(num, numDecimalPlaces)
  local mult = 10^(numDecimalPlaces or 0)
  return math.floor(num * mult + 0.5) / mult
end

local RunInterval = 5   -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1)

commandArray = {}
minuten=10
regen = IsItGonnaRain(minuten)
mmh = 10^((regen -109)/32)
mmh = round(mmh,2)
print("****************   Gaat het regenen?   **********************")
print('Regen verwacht: '..regen..' binnen '..minuten..' minuten. (' .. mmh .. 'mm/h)')

time = os.date("*t")
if RunInterval>1 then
    TimeToGo = RunInterval - (time.min % RunInterval)
    print('Aantal minuten om te checken of het gaat regenen: ' ..TimeToGo.. " minuten")
end

if((time.min % RunInterval)==0)then

if (regen > 70) and (commandArray['GaatHetRegenen'] == "Off") then
    --  commandArray['Variable:GaatHetRegenen'] = tostring(1)
        commandArray['GaatHetRegenen'] = "On"

elseif regen == "nan" then
        print("Kon Variable niet updaten. weergegevens niet beschikbaar.")

elseif commandArray['GaatHetRegenen'] == "On" then
    --  commandArray['Variable:GaatHetRegenen'] = tostring(0)
        commandArray['GaatHetRegenen'] = "Off"
    end

end

print("****************   end regenen   **********************")

return commandArray

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 19:26
code:
1
2
3

Komt dat niet omdat je met bovenstaande regel je de switch meteen weer uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knielen schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:50:
code:
1
2
3

Komt dat niet omdat je met bovenstaande regel je de switch meteen weer uit zet?
ik kan daar een extra validatie inbouwen elseif regen < 70 and GaatHetRegenen == "On"

denk dat dat inderdaad beter is.

aan de andere kant, ik zou dan eigen continue switchen moeten zien nu?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Dat klopt inderdaad, als het regent zou je nu een constant schakelen moeten zien, als dat niet gebeurd dan is er ergens anders ook nog een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

fabstar81 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

de 2.5 meet ook temperatuur, maar daar lijkt het wel de interne temperatuur te zijn van de Shelly. vind het daarnaast ook wel erg hoog. het ding staat continue tegen de 50 graden aan. is dat goed?

dan wat anders. ik heb het GaatHetRegenen script aangepast zodat het maar eens in de 5 minuten loopt ipv om de seconde. Ik heb daartoe wat code gejat uit het pvoutput upload script, hier vast wel bekend. Daarnaast heb ik een validatie op de dummy switch gezet dat ie niet elke keer op AAN schiet, maar alleen als hij UIT staat. Ik zie echter vanaf moment dat ik het script heb aangepast, geen update meer op de dummy switch, terwijl er toch regen gerapporteerd is.

wat doe ik fout?
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
-- IsItGonnaRain (int minutesinfuture)
-- returns: int avarage rainfall for the next minutesinfuture
--
-- Function to get rain prediction from Buienradar.nl (dutch)
-- 
-- http://gratisweerdata.buienradar.nl/#Buienradar You may use their free service for non-commercial purposes.
-- 
-- Written in LUA by Hans van der Heijden (h4nsie @ gmail.com)
-- Spring 2015
-- 28-03-2015 v0.3 bug: quotes around url added.
-- 27-03-2015 v0.2 return value is now average for next time
-- 26-03-2015 v0.1 Initial release
-- todo: some error checking on http and file handling (tmp file)

function IsItGonnaRain( minutesinfuture )

lat='xx.xx'   -- example lat/lon for Utrecht
   lon='xx.xx' -- use MAX 2 decimals behind comma. (Requirement Buienrader)
   debug=false
   tempfilename = '/home/pi/download/rain.tmp' -- can be anywhere writeable

-- url='http://gps.buienradar.nl/getrr.php?lat='..lat..'&lon='..lon
   url='https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext?lat='..lat.. '&lon=' ..lon
   -- url = 'https://br-gpsgadget-new.azurewebsites.net/data/raintext?lat=' ..lat.. '&lon=' ..lon
   if debug then print(url) end
   read = os.execute('curl -s -o '..tempfilename..' "'..url..'"')
   file = io.open(tempfilename, "r")
   totalrain=0
   rainlines=0
   -- now analyse the received lines, format is like 000|15:30 per line.
   while true do
      line = file:read("*line")
      if not line then break end
      if debug then print('Line:'..line) end
      linetime=string.sub(tostring(line), 5, 9)
      if debug then print('Linetime: '..linetime) end

-- Linetime2 holds the full date calculated from the time on a line
         linetime2 = os.time{year=os.date('%Y'), month=os.date('%m'), day=os.date('%d'), hour=string.sub(linetime,1,2), min=string.sub(linetime,4,5), sec=os.date('%S')}
         difference = os.difftime (linetime2,os.time())

-- When a line entry has a time in the future AND is in the given range, then totalize the rainfall
      if ((difference > 0) and (difference<=minutesinfuture*60)) then
         if debug then print('Line in time range found') end
         rain=tonumber(string.sub(tostring(line), 0, 3))
         totalrain = totalrain+rain
         rainlines=rainlines+1
         if debug then print('Rain in timerange: '..rain) end
         if debug then print('Total rain now: '..totalrain) end
      end

end
   file:close()

-- Returned value is average rain fall for next time
   -- 0 is no rain, 255 is very heavy rain
   -- When needed, mm/h is calculated by 10^((value -109)/32) (example: 77 = 0.1 mm/hour)
   averagerain=totalrain/rainlines

return(averagerain)
end

--– REGEN ----
 -- Round up number
function round(num, numDecimalPlaces)
  local mult = 10^(numDecimalPlaces or 0)
  return math.floor(num * mult + 0.5) / mult
end

local RunInterval = 5   -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1)

commandArray = {}
minuten=10
regen = IsItGonnaRain(minuten)
mmh = 10^((regen -109)/32)
mmh = round(mmh,2)
print("****************   Gaat het regenen?   **********************")
print('Regen verwacht: '..regen..' binnen '..minuten..' minuten. (' .. mmh .. 'mm/h)')

time = os.date("*t")
if RunInterval>1 then
    TimeToGo = RunInterval - (time.min % RunInterval)
    print('Aantal minuten om te checken of het gaat regenen: ' ..TimeToGo.. " minuten")
end

if((time.min % RunInterval)==0)then

if (regen > 70) and (commandArray['GaatHetRegenen'] == "Off") then
    --  commandArray['Variable:GaatHetRegenen'] = tostring(1)
        commandArray['GaatHetRegenen'] = "On"

elseif regen == "nan" then
        print("Kon Variable niet updaten. weergegevens niet beschikbaar.")

end

end

print("****************   end regenen   **********************")

return commandArray
Daar nog een vraag over. Ik heb de buienradar ook toegevoegd op Domoticz maar die worden niet geupdate. Lijkt wel of hij geen nieuwe data ophaalt.

Heb je daar ook geen last van?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Daar nog een vraag over. Ik heb de buienradar ook toegevoegd op Domoticz maar die worden niet geupdate. Lijkt wel of hij geen nieuwe data ophaalt.

Heb je daar ook geen last van?
ik gebruik de buienradar hardware of plugins niet. alleen maar dit script die zo lijkt het, een direct api call doet op de website. benieuwd hoe lang dat goed gaat als tig domoticz gebruikers dit elke 5 seconden afvuurt.

heb trouwens tegenwoordig darksky hardware omdat weather underground zou stoppen. maar hoewel darksky alles ophaalt, werkt die de regen wel bij maar rapporteert altijd 0 mm. en prompt weather underground doet het nu wel weer gewoon.

dus ik gebruik voor de regensensor nu weer weather underground |:( 8)7 :? maar ook die is niet echt actueel. nu voor laatst geupdate gisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 14-08-2019 14:32 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
fabstar81 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Het kan alleen maar iets in het kastje zijn ;-)
Omdat ik geen dekseltje op de doos heb en de Shelly dus gewoon 'erbuiten' hangt zal het wel wat meer op de omgevingstemperatuur lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wiley99
Die van mij hangt ook buiten de muur want Ik heb hem nog niet ingebouwd en toch geeft hij 47 graden aan. Ik denk dan ook dat het niet ontworpen is als een omgevingstemperatuur functionaliteit

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:52
Vanuit een ESP8266 met een SHT30-sensor meet ik de temperatuur en luchtvochtigheid.
De SHT30 geeft een gecombineerde output met zowel temperatuur en vochtigheid in 1 dummy-sensor.
Voor mijn scripts wil ik alleen de temperatuur in een losse dummy/idx, zonder de vochtigheid.

Heeft iemand voor mij een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
mbuurman schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:35:
Vanuit een ESP8266 met een SHT30-sensor meet ik de temperatuur en luchtvochtigheid.
De SHT30 geeft een gecombineerde output met zowel temperatuur en vochtigheid in 1 dummy-sensor.
Voor mijn scripts wil ik alleen de temperatuur in een losse dummy/idx, zonder de vochtigheid.

Heeft iemand voor mij een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Je kan met de functie 'dump()' alle informatie uit een IDX krijgen. Je kan daarmee zien onder welke variable de temperatuur en luchtvochtigheid wordt opgeslagen in de IDX. Als je die vervolgens combineert met de IDX kan je de data direct uitlezen.

Voorbeeld:
Stel de sensor heeft een IDX van 10, dan kan je met de volgende functie de data in de log krijgen:
code:
1
print(domoticz.devices(107).dump())

Stel uit die log komt dat temperatuur opgeslagen staat onder de variable 'temp' en luchtvochtigheid onder de variable 'lucht', dan kan je die data als volgt uitlezen / naar nieuwe variable schrijven.
code:
1
2
 domoticz.devices(107).temp 
domoticz.devices(107).lucht

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 15-08-2019 13:07 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:38
Een vraag mbt notificaties: Ik probeer al een tijdlang Clickatell werkend te krijgen, maar hoewel de test string wel werkt vanuit een browser krijg ik Domoticz niet zover om met dezelfde API key een notificatie via Clickatell te sturen. Username/password/API key en telnummer tig keer gecheckt en moet kloppen, maar weet ook niet of het hier wel mis gaat. Iemand een (troubleshoot) hint?

code:
1
2019-08-15 11:21:23.586 Notification sent (clickatell) => Success

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-08-2019 11:21 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Iemand een idee of deze serie in domoticz werkend te krijgen is?
https://www.action.com/nl-nl/lsc-smart-connect/

https://community.athom.com/t/action-lsc-smart-connect/16814

[ Voor 22% gewijzigd door vwtune op 15-08-2019 11:57 ]

• rens-br
Ik denk het (nog) niet. Waarschijnlijk zijn dit lampen / schakelaars gebasseerd op een ESP en die werken tot op heden niet direct in Domoticz. Wellicht is er op termijn Tasmota o.i.d. op te flashen en dan werkt het wel.

• mbuurman
rens-br schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Je kan met de functie dump()) alle informatie uit een IDX krijgen, je kan dus vervolgens zien onder welke variable de temperatuur en luchtvochtigheid wordt opgeslagen in de IDX. Als je die vervolgens combineert met de IDX kan je de data direct uitlezen.

Voorbeeld:
Stel de sensor heeft een IDX van 10, dan kan je met de volgende functie de data in de log krijgen:
code:
1
print(domoticz.devices(107).dump())

Stel uit die log komt dat temperatuur opgeslagen staat onder de variable 'temp' en luchtvochtigheid onder de variable 'lucht', dan kan je die data als volgt uitlezen / naar nieuwe variable schrijven.
code:
1
2
 domoticz.devices(107).temp 
domoticz.devices(107).lucht
Thx, het is deels gelukt!
Dit is wat ik nu heb:
code:
1
2
3
4
5
6
    execute = function(domoticz, item)
        print(domoticz.devices(99).temperature)
        print(domoticz.devices(99).humidity)
        print(domoticz.devices(99).dewPoint)
        domoticz.devices(98).updateTemperature(domoticz.devices(99).temperature)--Temperatuur naar IDX 98 zenden
        domoticz.utils.round(domoticz.devices(99).temperature,1)

met als resultaat:
code:
1
2
3
2019-08-15 12:05:00.397 Status: dzVents: 23.39999961853
2019-08-15 12:05:00.398 Status: dzVents: 61
2019-08-15 12:05:00.398 Status: dzVents: 15.449999809265

Nu stuurt hij de temperatuur zonder afronding naar de dummy met idx 98.
Het lukt me alleen niet om de waarde af te ronden op 1 decimaal achter de komma.
De functie 'Round' heb ik op diverse manieren geprobeerd, maar geen succes... suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
mbuurman schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:08:
[...]

Thx, het is deels gelukt!
Dit is wat ik nu heb:
code:
1
2
3
4
5
    execute = function(domoticz, item)
        print(domoticz.devices(99).temperature)
        print(domoticz.devices(99).humidity)
        print(domoticz.devices(99).dewPoint)
        domoticz.devices(98).updateTemperature(domoticz.utils.round(domoticz.devices(99).temperature,1))

met als resultaat:
code:
1
2
3
2019-08-15 12:05:00.397 Status: dzVents: 23.39999961853
2019-08-15 12:05:00.398 Status: dzVents: 61
2019-08-15 12:05:00.398 Status: dzVents: 15.449999809265

Nu stuurt hij de temperatuur zonder afronding naar de dummy met idx 98.
Het lukt me alleen niet om de waarde af te ronden op 1 decimaal achter de komma.
De functie 'Round' heb ik op diverse manieren geprobeerd, maar geen succes... suggesties?
Volgens mij moeten die laatste 2 functies gecombineerd worden tot:
code:
1
domoticz.devices(98).updateTemperature(domoticz.utils.round(domoticz.devices(99).temperature,1))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
rens-br schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

Volgens mij moeten die laatste 2 functies gecombineerd worden tot:
code:
1
Top, werkt! Bedankt voor het meedenken :)

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 12:05
Ik merk iets heel raars. Na de update naar 4.11083 (beta) heeft de raspberry/domoticz invloed op mijn netwerk. Het zorgt voor dips. Dit gebeurt om de 30 seconden. Het lijkt wel of het netwerk er dan even uitligt.
Iptv stottert ook.

Heeft iemand dit al eens gehad?

Wat ik heb geprobeerd is andere kabels; alles uit/aan gezet. Maar tot op heden werkt het niet.

• Wiley99
Copitano schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:31:
[...]

Ja, met het lua script in dz vents bereken ik het verschil tussen Ta en Tr en het resultaat stuur ik met de onderste regel naar een dummy in Domoticz. Eerder deed ik dat op een andere manier (die regel heb ik uitgeschakeld met de -- ervoor). Dat resultaat kwam wel in Domoticz maar kon ik niet doorsturen. Nu die regel vervangen is door de regel er onder lukt dat wel.
Noice! Dus door niet de dzVents maar een json call te doen wordt Domoticz wel getriggerd om de wijziging door te sturen naar de InfluxDB interface?! Kan niet wachten om dat te gaan proberen, ben onlangs toch maar met Grafana en Influx begonnen vanwege de grafiekenproblematiek van Domoticz, vraag me nu al af waarom ik dat niet eerder heb gedaan. _/-\o_

• DjAntoon
bloedcel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:41:
Ik merk iets heel raars. Na de update naar 4.11083 (beta) heeft de raspberry/domoticz invloed op mijn netwerk. Het zorgt voor dips. Dit gebeurt om de 30 seconden. Het lijkt wel of het netwerk er dan even uitligt.
Iptv stottert ook.

Wat ik heb geprobeerd is andere kabels; alles uit/aan gezet. Maar tot op heden werkt het niet.
Al eens gekeken wat de cpu doet op die momenten, ik zit met een rpi3 normaal op 6%, met uitschieters net boven de 10%.

• bloedcel
DjAntoon schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Al eens gekeken wat de cpu doet op die momenten, ik zit met een rpi3 normaal op 6%, met uitschieters net boven de 10%.
Met die dips zit de cpu op zo'n 20%.

• DjAntoon
dus er gebeurt wel iets...

• bloedcel
idd..Ik ben nu op een punt beland, dat ik alles ga herinstalleren en kijken of dat verschil maakt

• Copitano
Wiley99 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Noice! Dus door niet de dzVents maar een json call te doen wordt Domoticz wel getriggerd om de wijziging door te sturen naar de InfluxDB interface?! Kan niet wachten om dat te gaan proberen, ben onlangs toch maar met Grafana en Influx begonnen vanwege de grafiekenproblematiek van Domoticz, vraag me nu al af waarom ik dat niet eerder heb gedaan. _/-\o_
Yep

• DjAntoon
Wiley99 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Dit is dan toch een bug?

• DjAntoon
Ik zit nu op beta 4.11083, maar dat lijkt niet goed te gaan als ik een z wave node toevoeg... Iemand meer die problemen heeft?

• Wiley99
Eén van de 'meerdere' bugs in Domoticz stable. (Wil niet zeggen 'vele' want ik ben er maar een paar tegen gekomen, hoewel die wel hinderlijk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
bloedcel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:41:
Iptv stottert ook.

Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd en dit heeft geholpen. Geen dips meer.

Wat ik wel merk is dat er vertraging zit op het drukken van een omgebouwde xiaomi deur sensor en het aan gaan van het licht. De eerste keer duurt het een paar seconden voordat het licht inschakelt.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 16:35
rens-br schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Ik denk het (nog) niet. Waarschijnlijk zijn dit lampen / schakelaars gebasseerd op een ESP en die werken tot op heden niet direct in Domoticz. Wellicht is er op termijn Tasmota o.i.d. op te flashen en dan werkt het wel.
het werkt wel op Wifi....

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
DjAntoon schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:58:
Ik zit nu op beta 4.11083, maar dat lijkt niet goed te gaan als ik een z wave node toevoeg... Iemand meer die problemen heeft?
Inmiddels ligt het hele z wave netwerk plat, en dan kom je er pas achter wat je allemaal geautomatiseerd hebt...
Vanmorgen koud water met douchen.

Gelukkig heb ik voor de update begin deze week nog een backup gemaakt van mijn pidrive / usb stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Wordt tijd dat je ook wat hardware als backup op voorraad neemt dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Heb ik, er ligt ook een reserve z wave stick. Echter het probleem zit in domoticz.
Alles wat op GPIO is aangesloten werkt gewoon.
Er zijn meldingen op het forum dat er een update naar ozw 1.6 bezig is en dat gaat nog niet goed.
Ik ga vanavond terug naar een wat oudere beta. Die werkte prima.

Op het forum:
Do not updated to latest beta if you're using Zwave
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=28881

Jammer dat ik het niet gelezen heb.

[ Voor 38% gewijzigd door DjAntoon op 16-08-2019 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beefhead
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:12
Weet iemand of deze met Domoticz werken?

https://www.action.com/nl-nl/lsc-smart-connect/

3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:27
vwtune in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"

Uit de posts bij pepper (https://nl.pepper.com/aan...hatsapp&utm_medium=social) maak ik op dat het werkt op het tuya platform.

Zoekende kom ik vervolgens op dit topic; https://www.domoticz.com/...iewtopic.php?f=65&t=22528. Er zijn wat plugins beschikbaar en zou moeten werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Robbie T op 16-08-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Kan ik hue lampen aan Domoticz en de hue bridge koppelen? Stel dat domoticz een keer uitvalt. Dan werkt mijn verlichting in ieder geval nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:26
Scanniexxl schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 07:30:
Kan ik hue lampen aan Domoticz en de hue bridge koppelen? Stel dat domoticz een keer uitvalt. Dan werkt mijn verlichting in ieder geval nog.
Ja, dat is mogelijk. Je kunt de Hue bridge in Domoticz toevoegen (en vanuit beide omgevingen de lampen bedienen).

[ Voor 6% gewijzigd door RR46 op 17-08-2019 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
* Grolsch heeft sinds deze week ook Domoticz draaien met hulp van@AUijtdehaag _/-\o_ _/-\o_

1 en ander wordt steeds duidelijker.

Ik gebruik het dus vooral om influxdb te voeden om via Grafana mooie grafieken te krijgen.

Dus kheb een nodeMCU bordje met 7 sensoren, gegevens gaan via nodered > Domoticz > InfluxDB > Grafana.

Ook heb ik de data van mijn Fronius omvormer + Youless slimme meter al in Domoticz gekregen via bestaande plugins.

Waar ik nu nog wel mee zit is dat ik graag in Grafana mijn Actuele verbruik wil zien.
Dit is geen waarde / sensor in Domoticz, deze kan ik dus ook niet als waarde doorschieten naar influxDB.

Hier zal ik dus iets van een script voor moeten maken?

De formule is eigenlijk heel simpel, waarde = Stroom gebruik - Stroom levering = Actueel verbruik :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zou iemand mij op weg willen helpen met een voorbeeld hoe ik een dummy sensor aanmaak.

Ik wil dus bijvoorbeeld een sensor hebben die zoals hierboven vermeld het actuele verbruik aan geeft.

Deze moet dan berekend worden door Stroom gebruik - Stroom levering.

Zo'n zelfde sensor wil ik dan ook maken om de dT weer te geven

Dus berekening = Ta - Tr = dT.

Als dit sensoren worden kan ik deze info doorschieten naar InfluxDB en laten zien in Grafana, dat is de opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:26

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Grolsch schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:14:
Zou iemand mij op weg willen helpen met een voorbeeld hoe ik een dummy sensor aanmaak.

Ik wil dus bijvoorbeeld een sensor hebben die zoals hierboven vermeld het actuele verbruik aan geeft.

Deze moet dan berekend worden door Stroom gebruik - Stroom levering.

Zo'n zelfde sensor wil ik dan ook maken om de dT weer te geven

Dus berekening = Ta - Tr = dT.

Als dit sensoren worden kan ik deze info doorschieten naar InfluxDB en laten zien in Grafana, dat is de opzet.
Ga naar instellingen ->hardware
In het onderste gedeelte geef een naam.
Bijv Dummy Hardware.
Type Dummy.

Klik op toevoegen.

Klik dan in het bovenste gedeelte bij dummy Hardware. Maak virtuele sensoren .
Geef een naam en het type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
niki_lauda schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 16:46:
[...]

Ga naar instellingen ->hardware
In het onderste gedeelte geef een naam.
Bijv Dummy Hardware.
Type Dummy.

Klik op toevoegen.

Klik dan in het bovenste gedeelte bij dummy Hardware. Maak virtuele sensoren .
Geef een naam en het type.
Zover was ik zelf ook gekomen, maar nu heb ik blijkbaar een script nodig om 2 waarden van elkaar af te trekken en die uitkomst in de nieuwe sensor te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Grolsch schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Zover was ik zelf ook gekomen, maar nu heb ik blijkbaar een script nodig om 2 waarden van elkaar af te trekken en die uitkomst in de nieuwe sensor te stoppen.
Ik kan je morgen het dzVents script sturen dat ik gebruik. Heb nu alleen de telefoon en de domoticz events pagina is nog niet echt aangepast voor mobiel gebruik.
Ik gebruik 3 waarden: bruto verbruik= import + opwek - levering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 21:46
Wiley99 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Ik kan je morgen het dzVents script sturen dat ik gebruik. Heb nu alleen de telefoon en de domoticz events pagina is nog niet echt aangepast voor mobiel gebruik.
Zou je ook mij dit script kunnen sturen? Ik ben namelijk op zoek naar hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wiley99 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:09:
[...]

Super, bedankt alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Rouwette

Rouwette.com

Help,

Ik krijg geen Domoticz geinstalleerd op mijn Pi 3b+

pi@raspberrypi:~ $ sudo curl –L install.domoticz.com | bash
curl: (3) Failed to convert –L to ACE; string contains a disallowed character

% Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current
Dload Upload Total Spent Left Speed
0 0 0 0 0 0 0 0 --:--:-- 0:00:09 --:--:-- 0curl: (6) Could not resolve host: install.domoticz.com

"curl -L https://install.domoticz.com |bash"
Lukt ook niet, zelfde melding

[ Voor 7% gewijzigd door Rouwette op 18-08-2019 22:36 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En
code:
1
curl -L https://install.domoticz.com | bash
?

Welke besturing heb je erop staan?
code:
1
cat /etc/os-release

@Wiley99
Wil ik ook!

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2019 22:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

dubbel grr

[ Voor 96% gewijzigd door Rouwette op 18-08-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

AUijtdehaag schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:44:
En
code:
1
curl -L https://install.domoticz.com | bash
?

Welke besturing heb je erop staan?
code:
1
uname --kernel-name --kernel-release --machine

@Wiley99
Wil ik ook!
Rasbian, welke versie weet ik even niet, wel up-to-date, welke code kan ik daarvoor in Putty gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rouwette
code:
1
cat /etc/os-release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

pi@raspberrypi:~ $ cat /etc/os-release
PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 10 (buster)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="10"
VERSION="10 (buster)"
VERSION_CODENAME=buster
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
HOME_URL="http://www.raspbian.org/"
SUPPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianForums"
BUG_REPORT_URL="http://www.raspbian.org/RaspbianBugs"
pi@raspberrypi:~ $

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rouwette
De laatste nieuwe dus.
Kan je bionic ook nog ff proberen? (die draait bij mij prima op een odroid N2)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

AUijtdehaag schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:53:
@Rouwette
De laatste nieuwe dus.
Kan je bionic ook nog ff proberen? (die draait bij mij prima op een odroid N2)
Ehm hoe? kan het zo snel niet via google vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rouwette
Das een goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik benader de Pi via Wifi, weet niet of dat misschien het verschil maakt?
Pi heeft gewoon internet verbinding.

Tijdelijke fout bij het opzoeken van 'raspbian.raspberrypi.org'
krijg ook geen andere benadert :S

Edit

Ik heb de DNS instellingen verandert en het werkt! :*)

[ Voor 24% gewijzigd door Rouwette op 18-08-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Ik heb dat gezeur ook gehad met Bionic. Je kan `m prima curlen zonder door te pipen naar Bash.

Dus eerst:

curl -L https://install.domoticz.com

Daarna in je folder list de SH opzoeken die de installer aftrapt en die met ./filename.sh aftrappen. Dan krijg je het wel aan de gang. Iets met pipen naar bash gaat gewoon niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Laatst online: 29-09 18:32

GerritGekke

Gamechanger

Ik krijg bij mijn gas absurt hoge waardes (>300M3), maar soms ook reëele verbruik. Iemand enig idee hoe dit kan?

Gas

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vorige week mijn eerste Shelly, de Plus S, binnen gekregen en ben aangenaam verrast.
Heeft iemand ervaring met de Shelly 2,5 icm rolluiken?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb iets vreemds,

Ik kan Domoticz testen met
" cd domoticz
sudo ./domoticz "

Dat doet het IP:8080 het.

als ik erna " sudo service domoticz.sh start" doe is het pi onbereikbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
bing69 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:16:
Vorige week mijn eerste Shelly, de Plus S, binnen gekregen en ben aangenaam verrast.
Heeft iemand ervaring met de Shelly 2,5 icm rolluiken?
Wel met een zonnescherm, telt dat ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiley99
@Grolsch , @AUijtdehaag , @Fleshi

Dit is mijn script. Gewoon een ruwe versie, geen mooie variabelen enzo. Da's niet nodig voor 3 of 4 effectieve regels code.

Uitgangspunten:
1. ik heb een SolarEdge inverter met SetApp die ik makkelijk kan uitlezen met een Python scriptje. Ik krijg er elke 10s het actuele vermogen, energie en lifetime energie uit die ik in Domoticz apparaat 1938 stop.
2. ik heb een Youless (Domoticz index 14) die me elke 10s het actuele vermogen, energie en lifetime (meterstanden) doorgeeft voor mijn 4 telwerken (hoog / laag import / export);
3. Formule voor actuele vermogen is dan: import (verbruik op Youless) - teruggeleverd (Levering op Youless) + opwekking zonnepanelen (SolarEdge). Dat stop ik in device 1378.
4. Ik update het virtuele device met de json api omdat anders Domoticz Influxdb push data niet werkt.

De metingen zijn vrij nauwkeurig maar zeker niet feilloos: ik heb regelmatig negatieve waarden omdat bijv. de opwekking net omlaag schiet maar de teruglevering nog niet zover was. Of andersom. Negatieve waarden maak ik 0, pieken filter ik naderhand in Grafana weg. Voor de opgewekte energie maakt het niet zoveel uit als het maar singuliere punten zijn (oppervlak daaronder is klein).

Script (met hier en daar nog wat commentaar, meeste heb ik eruit gesloopt ;-) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
return {
    on = {
        devices = {
                    14,  -- Youless
                    1938  -- Zonnepanelen direct (Python script SE)
        }
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "BrutoVerbruik"
    },    

execute = function(domoticz, device)

--Geen negatieve waarden (zinloos voor grafiek, dan 0)
    waardeVermogen = math.max(0,domoticz.devices(14).usage - domoticz.devices(14).usageDelivered + domoticz.devices(1938).WhActual)
    --countertoday zijn kWh, whToday is in Wh
    --waardeEnergie = (domoticz.devices(14).counterToday * 1000) - (domoticz.devices(14).counterDeliveredToday * 1000) + math.max(0, domoticz.devices(1938).WhToday) 

-- 13-8: dit zegt: lifetime updaten, niet dagelijks http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=28829&p=221565#p221565
        waardeEnergienieuw = (domoticz.devices(14).rawData[1]) + (domoticz.devices(14).rawData[2]) - (domoticz.devices(14).rawData[3]) - (domoticz.devices(14).rawData[4]) + domoticz.devices(2501).state
        domoticz.log('Dit is nieuwe Energie: ' .. waardeEnergienieuw, domoticz.LOG_INFO)

-- device updaten
    domoticz.log('Dit willen we updaten Vermogen: ' .. waardeVermogen .. ' Energie: ' .. waardeEnergie .. 'Dit is nieuwe Energie die nu gaat: ' .. waardeEnergienieuw, domoticz.LOG_INFO)

--deze triggert Influx niet:        
    --domoticz.devices(1378).updateElectricity(waardeVermogen, waardeEnergienieuw) 
        --deze triggert ook Influx
        domoticz.openURL('http://192.168.x.yyy:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=1378'..'&nvalue=0&svalue='..waardeVermogen..';'..waardeEnergienieuw)

end -- execute
}

Ik hoop dat je er wat aan hebt, want het is eigenlijk echt simpel en werkt vooral voor mijn setup. Maar als je jouw omvormer ook elke 10s ofzo kan uitlezen samen met je electriciteitsmeter, dan kom je een eind.

Nog een tip die voor mij handig was om uit te vinden in welke methode of eigenschap de waarden van de Youless zaten (vul bij devices het device in dat je wil uitvinden. Zodra er een waarde in verandert krijg je een dump)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    active = true,

on = {
        devices = {14}--,
        --timer = { 'at 15:51'}
    },

execute = function(d, item)
      print("START Testscript---------------------------------------------------")
    -- toont alle info van item:
    item.dump()
      print("END Testscript-------------------------------------------------")

end
}

[ Voor 10% gewijzigd door Wiley99 op 19-08-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Rouwette schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:27:
Ik heb iets vreemds,

Ik kan Domoticz testen met
" cd domoticz
sudo ./domoticz "

Dat doet het IP:8080 het.

als ik erna " sudo service domoticz.sh start" doe is het pi onbereikbaar...
Als je dat laatste doet start je feitelijk /etc/init.d/domoticz.sh dus je moet dat script controleren op de parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Knielen schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:43:
[...]

Wel met een zonnescherm, telt dat ook?
Lijkt me wel, bediening is volgens mij hetzelfde!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:02
Ik heb nu al een jaar of 2 domoticz draaien, tot nu toe maakte ik gebruik van timers voor het inschakelen van verlichting. Nu wil ik e.e.a. wat slimmer gaan doen en ben ik begonnen met een Blocky, kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?, zelf zie ik het niet.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2zqyngw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Magicw00b schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:18:
Ik heb nu al een jaar of 2 domoticz draaien, tot nu toe maakte ik gebruik van timers voor het inschakelen van verlichting. Nu wil ik e.e.a. wat slimmer gaan doen en ben ik begonnen met een Blocky, kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?, zelf zie ik het niet.

[Afbeelding]
Het is misschien handig om even uit te leggen wat het moet doen. Overigens is blocky lekker grafisch, maar liep ik zelf tegen een hoop gekke dingen aan. Persoonlijk zou ik dus meteen de stap maken naar een dzvents.

Maar je laatste 'Voortuin' or 'Voordeur' = 'Off' moet uit elkaar, dus 'Vooruit' = 'Off' or 'Voordeur' = 'Off'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Je hebt een punt, wat ik wil bereiken is het volgende.
Ik heb een lamp in de voortuin en een lamp bij de voordeur. Deze wil ik aan laten gaan bij zonsondergang en uit om 23:59.
Het mooiste zou nog zijn deze te koppelen aan de "aanwezigheids" switch, dus dat dit blocky alleen loopt als er iemand aanwezig is. Daarnaast zou ik het fijn vinden dat die lampen aangaan als er iemand >sunset en <23:59 thuiskomst(oftewel als de aanwezigheidsswitch aan gaat) en vervolgens tot 23:59 aanblijven.
En ik zou graag willen dat ze 10 minuten aangaan bij beweging(motion detection) tussen sunset> and<sunrise

Het is me niet helemaal duidelijk of dit in een blocky kan/moet en hoe ik dit ga bereiken, vandaar dat ik begonnen ben met een "simpele" die alleen op basis van tijd werkt.

Ninja edit:
Dit zou hem moeten zijn dus?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ur9zs.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Magicw00b op 20-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Magicw00b schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:58:
Het is me niet helemaal duidelijk of dit in een blocky kan/moet en hoe ik dit ga bereiken, vandaar dat ik begonnen ben met een "simpele" die alleen op basis van tijd werkt.
Het is allemaal vrij 'simpel' te maken in Blocky, echter wordt het al gauw een heel groot (en onleesbaar) programma.
Ik heb een lamp in de voortuin en een lamp bij de voordeur. Deze wil ik aan laten gaan bij zonsondergang en uit om 23:59.
Dat zit nu al in je script en is volgens mij goed.
Het mooiste zou nog zijn deze te koppelen aan de "aanwezigheids" switch, dus dat dit blocky alleen loopt als er iemand aanwezig is.

[..]

Daarnaast zou ik het fijn vinden dat die lampen aangaan als er iemand >sunset en <23:59 thuiskomst(oftewel als de aanwezigheidsswitch aan gaat) en vervolgens tot 23:59 aanblijven.
'Blocky loopt'? Wat bedoel je daar precies mee? Moeten de lampen alleen aan wanneer er iemand thuis is? Dat stuk moet volgens mij ook gewoon werken op het moment dat je de wijzigingen doet die ik voorstelde in mijn vorige post.
En ik zou graag willen dat ze 10 minuten aangaan bij beweging(motion detection) tussen sunset> and<sunrise
Dit is ook heel eenvoudig, maar ik zie niet in hoe dit te combineren is met het feit dat de lampen constant aanstaan tussen sunset en 23:59. Of is dat 'optie 3'?

Magicw00b schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:58:
Ninja edit:
Dit zou hem moeten zijn dus?

[Afbeelding]
Nee. Ik had de eerste keer niet goed gekeken, maar bij 'Set' moet je het ook lostrekken, dus: dus 'Vooruit' = 'On' or 'Voordeur' = 'On'.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 20-08-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ik heb nu de afhankelijkheid van de aanwezigheid ingebouwd en de 10 minuten timer toegevoegd. Zit ik op de juiste weg?
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/t7z5ls.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Magicw00b schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:39:
Ik heb nu de afhankelijkheid van de aanwezigheid ingebouwd en de 10 minuten timer toegevoegd. Zit ik op de juiste weg?
[Afbeelding]
Dit begint al ergens op te lijken, maar nu zijn de Voortuin en Voordeur bij 'Set' nog niet uit elkaar.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat Blocky de 'else if' gewoon behandeld als 'if'. Er staan dus drie 'if-statements' onder elkaar. Al lijkt dat goed te gaan in dit geval.

Maar weet je zeker dat je het met blocky wilt doen? Ik heb een vergelijkbaar script (maar dan ook nog met een vakantie variable) in dzvents voor je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 26-04-2019
--Last update: 26-04-2019
--Source: -
--Description: Used to Switch on lights, when it is dark, and switch them off at time based
-- or when nobody is home
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            47, -- TV woonkamer
            54, -- Iemand thuis
            55 -- Vakantie
        },
        timer = {
            'at 15 minutes before sunset',
            'at 23:15 on sun-thu',
            'at 00:30 on sat,sun'
        }
    },
        --Declarations
        local LightWoon = domoticz.devices(139) --Lampen Woonkamer
        local IemandThuis = domoticz.devices(54) -- Iemand Thuis
        local Vakantie = domoticz.devices(55) -- Vakantie
        local Weekend = domoticz.devices(74) -- Weekend
        local TV = domoticz.devices(47) -- TV woonkamer
        local Time = require('Time') --Time function
        local CurrentTime = Time() --Current time

--Function
        if ((CurrentTime.matchesRule('between 15 minutes before sunset and 23:14')) and ((not TV.active) and (IemandThuis.active)) or (Vakantie.active)) then -- When Sunset, iemand thuis of vakantie and TV is uit
            LightWoon.setKelvin(255)
            LightWoon.dimTo(100)
        elseif ((not IemandThuis.active) and (not Vakantie.active)) then -- When nobody home or vacation
            LightWoon.switchOff().checkFirst()
        elseif ((Vakantie.active) and (not Weekend.active) and (CurrentTime.matchesRule('at 23:15-02:30'))) then -- When vacation and 23.15
            LightWoon.switchOff()
        elseif ((Vakantie.active) and (Weekend.active and CurrentTime.matchesRule('at 00:30-02:30'))) then -- When vacation and 00.30u in weekend
            LightWoon.switchOff()
        end
    end
}
Werkt een stuk meer zoals je zou verwachten, met daarnaast ook nog de mogelijkheid tot het triggeren van het script. (In tegenstelling tot Blocky wat simpelweg elke seconden wordt uitgevoerd)

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 20-08-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@rens-br Altijd mooie scripts.

Maar wat gebeurt er met?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Vraagje, draai domoticz op een sd kaartje en tot op heden (afkloppen) zonder problemen.

Wil overstappen op een USB SSD. Is er een optie om het te clonen zoals je met een SD kaartje doet of moet je alles opnieuw gaan installeren?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
DjAntoon schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:08:
@rens-br Altijd mooie scripts.

Maar wat gebeurt er met?
Die functies heb je nodig code die tijd gebasseerd is uit te voeren, zoals de onderstaande code:

code:
1
(CurrentTime.matchesRule('between 15 minutes before sunset and 23:14'))

Dit staat ook beschreven in de wiki.
bing69 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:14:
Vraagje, draai domoticz op een sd kaartje en tot op heden (afkloppen) zonder problemen.

Wil overstappen op een USB SSD. Is er een optie om het te clonen zoals je met een SD kaartje doet of moet je alles opnieuw gaan installeren?
Volgens mij kan dat wel. Je zal daarna alleen wel je opslag moeten uitbreiden, omdat je anders een hele grote lege partitie hebt.

Ik heb hier overigens geen ervaring mee, dus wellicht dat het bij SD -> SSD anders is, dan bij SD -> SD.

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 21-08-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
grrr
Iemand ervaring met de Xiaomi Fanghacks?
Goede tutor?
Ik had ooit de Xiaomi S1 werkend. nu weer mee aan de slag, maar lukt me niet.
Deze gevolgd..
https://gadget-freakz.com...p-xiaofang-camera-review/

Ik heb beeld via de vlc stream..
Ik zie de fanghacks, alles groen.

Maar in domoticz, niet aan de gang te krijgen???

En als we dan toch bezig zijn.
Voor de nieuwe types dafang hacks...Xiaomi
Goede tutoriol?

xx

[ Voor 53% gewijzigd door Dylantje2 op 21-08-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Wat is de goedkoopste oplossing om met domoticz realtime het stroomverbruik van individuele apparaten te meten?

Volgende keer graag zelf even wat vooronderzoek doen, het is hier geen afhaalbalie waar je even je vraag dropt en dan een hapklaar antwoord krijgt :/

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 23-08-2019 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Meer mensen hier met een Youless :?

Het werkte altijd goed, maar sinds vanmorgen +- 10.30 komt er geen data meer binnen, en de logfile zegt dit :

code:
1
2019-08-21 13:32:43.351 (Youless) YouLess Meter (Unknown)

De Youless zelf is nog wel benaderbaar op z'n IP adres.

Iemand een idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:58
Weet iemand heel toevallig wel script te gebruiken voor Neo Coolcam Motion Sensor?
Ik ben pas net begonnen met Domoticz, en wil nu als eerste mijn motion sensor aan een hue lamp koppelen zodat deze aan gaan als ik in de ruimte kom. Ik kan echter nergens informatie vinden over de Neo Coolcam en Domoticz.

(De Motion sensor staat overigens als wel bij mijn 'devices' list)

Ik heb het overigens eerst via blockly gedaan, echter werkt de motion sensor dan super onbetrouwbaar, en blijft de lamp vaak aan staan!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
Grolsch schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:34:
Meer mensen hier met een Youless :?

Het werkte altijd goed, maar sinds vanmorgen +- 10.30 komt er geen data meer binnen, en de logfile zegt dit :

code:
1
2019-08-21 13:32:43.351 (Youless) YouLess Meter (Unknown)

De Youless zelf is nog wel benaderbaar op z'n IP adres.

Iemand een idee :?
Kun je nog wel de webinterface benaderen van de Youless?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aegle schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Kun je nog wel de webinterface benaderen van de Youless?
Yup, ik zie gewoon de normale webinterface met de juiste waarden.
Ook enelogic (die gevoed wordt door de Youless) werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.de.Ruiter
  • Laatst online: 19-09 14:05
Goedemiddag allen,

Al geruime tijd volg ik dit forum met grote interesse en heeft mijn geïnspireerd om mijn eigen “home automation” traject op te starten. Onder andere heb ik mijn zonnescherm door middel van een Fibaro Roller Shutter 2 aangesloten mijn Domoticz installatie.

Nu valt mij hier echter iets vreemds aan op, namelijk dat in Domoticz de niet de actuele stand wordt weergegeven, maar de stand ervoor.

Hierbij een voorbeeld uit de log.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nttDOq0.jpg

De start positie van het zonnescherm is 53%, dit klopt op dat moment met de stand in Domoticz.
Vervolgens wordt het zonnescherm gesloten (status = on). Na het sturen van dit signaal geeft Domoticz echter de oude stand van 53% weer aan.

Weet iemand wat hier precies speelt? Aan de hand van de log lijkt het alsof de oude stand nog een keer verzonden wordt.

Bij voorbaat dank,

Dennis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
ivootjuh schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:38:
Weet iemand heel toevallig wel script te gebruiken voor Neo Coolcam Motion Sensor?
Ik ben pas net begonnen met Domoticz, en wil nu als eerste mijn motion sensor aan een hue lamp koppelen zodat deze aan gaan als ik in de ruimte kom. Ik kan echter nergens informatie vinden over de Neo Coolcam en Domoticz.

(De Motion sensor staat overigens als wel bij mijn 'devices' list)

Ik heb het overigens eerst via blockly gedaan, echter werkt de motion sensor dan super onbetrouwbaar, en blijft de lamp vaak aan staan!
Om je op weg te helpen, de formin en aftermin zorgen ervoor dat de pir de tijd kan resetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    active = true, 
    on = {
        devices = {
            'PIR Hal beneden'
        },
    },
        if (device.state == 'On') then
            domoticz.notify('De binnen sensor testswitch')

domoticz.devices('PIR testswitch').switchOn().checkFirst().forMin(3) 
            domoticz.devices('PIR testswitch').switchOff().checkFirst().afterMin(3) 
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
DjAntoon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:29:
[...]

Om je op weg te helpen, de formin en aftermin zorgen ervoor dat de pir de tijd kan resetten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    active = true, 
    on = {
        devices = {
            'PIR Hal beneden'
        },
    },
        if (device.state == 'On') then
            domoticz.notify('De binnen sensor testswitch')

domoticz.devices('PIR testswitch').switchOn().checkFirst().forMin(3) 
            domoticz.devices('PIR testswitch').switchOff().checkFirst().afterMin(3) 
        end
    end
}
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik vraag me alleen nog even iets af. Ik heb de motion sensor dus eerst in Blockly gedaan (omdat ik nog niet heel bekend ben met Lua) maar als ik onderstaande blockly maak (zie link), dan gaat inderdaad het licht aan, maar hij gaat dus ook letterlijk uit na 1 minuut. Wat voor block zou ik toe moeten voegen zodat hij aan blijft zolang er nog beweging is?

https://ibb.co/1qQrdvV

En in de code die jij stuurde, waar vul ik dan mijn lamp in?
Mijn sensor binnen domoticz heet: 'Overloop | Neo Coolcam Sensor'
en mijn lamp heet: 'Lamp Overloop'

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 21-08-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:32
ivootjuh schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:55:
[...]

Ik vraag me alleen nog even iets af. Ik heb de motion sensor dus eerst in Blockly gedaan (omdat ik nog niet heel bekend ben met Lua) maar als ik onderstaande blockly maak (zie link), dan gaat inderdaad het licht aan, maar hij gaat dus ook letterlijk uit na 1 minuut. Wat voor block zou ik toe moeten voegen zodat hij aan blijft zolang er nog beweging is?

Kun je hem niet omdraaien, dat als er geen beweging is hij de lamp uit doet en anders aan? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:45
GerritGekke schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:33:
Ik krijg bij mijn gas absurt hoge waardes (>300M3), maar soms ook reëele verbruik. Iemand enig idee hoe dit kan?

[Afbeelding: Gas]
Niet echt. Wel merk ik dat ik in de maand die ik nu slimme meters heb, en natuurlijk een pi met Domoticz eraan, dat ik twee keer een 'dagafsluiting fout' op het gas heb gehad.

In beide gevallen de database gedownload naar de pc, geëdit met DBBrower-SQLite, en weer terug geüploaded naar de pi. Als je dat snel doet dan heb je geen interrupt in de database opbouw.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
DjAntoon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:29:
Als ik het goed begrijp wordt het laatste command gereset door het twee keer sturen van het command? Dus de eerste keer dat je er doorheen loopt zou hij uitgaan na 3 minuten. Als er echter nogmaals doorheen wordt gegaan wordt de onderstaande regel gecancelled / opnieuw geactiveerd, klopt dat?

code:
1
switchOff().checkFirst().afterMin(3)
maar hij gaat dus ook letterlijk uit na 1 minuut. Wat voor block zou ik toe moeten voegen zodat hij aan blijft zolang er nog beweging is?
Je zou een 'cancel het vorige command' blocky moeten toevoegen, maar die is er helaas niet. Dus ik denk niet dat Blocky voor deze case handig is om te gebruiken.
Je kan dit wel terugvinden in de Wiki ofniet?
In ieder geval vul je de bij trigger je sensor in en bij het stukje over switchOff je lamp. (Al gaat mijn grote voorkeur altijd uit naar het gebruik van de IDX i.p.v. namen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
[...]

Het nadeel van een PIR sensor is dat deze ook uit gaat als je stil zit. Dus als je lekker filmpje zit te kijken op de bank en je hebt bijvoorbeeld het zo ingesteld dat na een kwartier geen beweging, de lamp dus na een kwartier uit gaat terwijl je er nog wel bent. Ik heb het aanschakelen wel geautomatiseerd met een motion sensor, maar het uitschakelen doe ik altijd met de hand, blijft voor mij het meest bevredigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
rens-br schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:19:
[...]

Als ik het goed begrijp wordt het laatste command gereset door het twee keer sturen van het command? Dus de eerste keer dat je er doorheen loopt zou hij uitgaan na 3 minuten. Als er echter nogmaals doorheen wordt gegaan wordt de onderstaande regel gecancelled / opnieuw geactiveerd, klopt dat?

code:
1
switchOff().checkFirst().afterMin(3)

[...]

Je zou een 'cancel het vorige command' blocky moeten toevoegen, maar die is er helaas niet. Dus ik denk niet dat Blocky voor deze case handig is om te gebruiken.

[...]

Je kan dit wel terugvinden in de Wiki ofniet?

[...]

In ieder geval vul je de bij trigger je sensor in en bij het stukje over switchOff je lamp. (Al gaat mijn grote voorkeur altijd uit naar het gebruik van de IDX i.p.v. namen.)
Ik merk al dat ik iets te snel hierin ben gedoken...IDX zegt mij even niks. Is dat een code/type die je onder devices kunt vinden? Maar zoals ik begrijp loop je dus al snel tegen beperkingen aan met blockly en is het toch beter om te verdiepen in Lua? Of raadt je iets anders aan om mee te beginnen?

Alvast bedankt voor je tijd en moeite

Pagina: 1 ... 39 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!