Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.867 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:08
H0ppie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:33:
Heb ik een annoucement gemist over het forum van Domoticz zelf? Als ik er naartoe ga dan krijg ik de melding dat deze is verhuisd naar een andere server... Of ben ik nu gek?

(Jaja.... het een sluit het ander niet uit, I know)
Hier dezelfde melding, misschien een probleem bij het hosting bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H0ppie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 10:29
Knielen schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:38:
[...]

Hier dezelfde melding, misschien een probleem bij het hosting bedrijf?
Ik hoop dat ze het snel fixen, anders moet ik zo nog gaan werken ook... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 15:31
Logitech komt met een statement:
Harmony Hub Firmware Update Fixes Vulnerabilities

Logitech recently released a firmware update for Harmony hub-based remotes that addressed some security vulnerabilities brought to our attention by a third-party cyber security firm. Logitech takes our customers’ security seriously, and we work diligently to fix these kinds of issues as they’re discovered.

Last week we began rolling out this update. We are aware that some customers using undocumented Harmony APIs for local home control were affected as a side-effect of our closing these vulnerabilities. These private local control APIs were never supported Harmony features. While it is unfortunate that customers using these unsupported features are affected by this fix, the overall security of our products and all of our customers is our priority.

We urge customers to update to this latest firmware, version 4.15.206. Please see this article for complete directions on checking and updating your current firmware version: https://support.myharmony.com/how-to-update-your-firmware
;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 12:42
H0ppie schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:33:
Heb ik een annoucement gemist over het forum van Domoticz zelf? Als ik er naartoe ga dan krijg ik de melding dat deze is verhuisd naar een andere server... Of ben ik nu gek?

(Jaja.... het een sluit het ander niet uit, I know)
Klopt. Ze zijn bezig met een hardware upgrade maar ondervinden wat problemen (wat ik begreep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16

DizzyWeb

Ondertiteld

Stimpy68 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:07:

[...]

;w
Dat is wel jammer... dit was een van de redenen waarom ik juist meer geld uit wilde geven aan een nieuwe Harmony wanneer de oude deaud is. Maar als dit dicht gegooid is, dan kan ik dat geld dus beter in mijn zak houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Stimpy68 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:07:

[...]

;w
Zie de rechtzaken in de VS al komen. Het zou logitech sieren er op z'n minst een optie van te maken om dit soort API's aan of uit te zetten. Ik ga dus voorlopig niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Of een wel gedocumenteerde API te ontwikkelen, in plaats van de boel gewoon zonder pardon dicht te knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0ppie
DizzyWeb schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:05:
Of een wel gedocumenteerde API te ontwikkelen, in plaats van de boel gewoon zonder pardon dicht te knallen.
Dat ze voorheen geen aandacht aan een eigen gedocumenteerde API gaven kan ik mij wel voorstellen, aangezien ze non-supported API eigenlijk gedoogde. Nu er een veiligheidsrisico aan zit, is dichtgooien de eerste stap. Ik hoop voor de Harmony gebruikers dat er genoeg stof opwaait dat ze inzien dat zo'n API toch wat essentiëler is voor een (significant) deel van de gebruikers, met als resultaat er toch wat van hun kant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DizzyWeb schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:05:
Er is een veiligheidsrisico en die zetten ze dicht met een fix, dat jij (lees: iedereen) gebruikt maakt van een optie die officieel niet bestaat is leuk, maar niet hun verantwoordelijkheid natuurlijk.

Draai het eens om: Ze weten dat er een risico is en die dichten ze niet omdat ze de gebruikers tegemoet willen komen en er worden gegevens ontvreemd, dan zijn het alsnog lullo's omdat ze het lek niet dichten.

Conclusie: Ze doen het nooit goed :9

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-10 12:47
dfrenner schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:29:
Okee...
Ik heb Dashticz nu aan de praat, maar het natten naar buiten wil niet helemaal werken...

Intern blijven alle porten van de pi en van dashticz default staan.

Naar buiten echter niet. Ik doe niets met verlichting met Domoticz, enkel verbruik uitlezen en dat wil ik even aan anderen laten zien. Maar ik krijg het niet voor elkaar.

Fictieve waardes:

IP PI: 123.25.86.45
Intern werkt domoticz op port 8080
Volgens mij werkt dashticz op port 80

In router NAT, port mappings:
123.25.86.45 - LAN port: 80 - Public port: 1080
123.25.86.45 - LAN port: 8080 - Public port: 1081

Domoticz aan de buitenkant werkt perfect, maar Dashticz niet...
Ik krijg continu een Domoticz error code 0 check config melding.

Ik heb 80 zowel TCP als UDP open gezet, maar geen oplossing. Het enige verschil is buiten en binnen, dus is er meer nodig voor dashtics?
In dashticz worden de waarden uit Domoticz gelezen op poort 8080. Als je die via NAT buiten op 1081 zet dan moet je dit in de instellingen van Dashticz ook aanpassen. (en het adres waar domoticz dan bereikbaar is; je externe ip dus)
Maar je zet natuurlijk nu wel je complete Domoticz voor heel internet open.

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oktopus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:15:
[...]

In dashticz worden de waarden uit Domoticz gelezen op poort 8080. Als je die via NAT buiten op 1081 zet dan moet je dit in de instellingen van Dashticz ook aanpassen. (en het adres waar domoticz dan bereikbaar is; je externe ip dus)
Doe dit niet! Ik ga vanavond beginnen aan een nieuwe schone installatie omdat ze toegang hebben verkregen tot het systeem en ga alles zoveel mogelijk dicht zetten. Alleen poort 443 gaat open maar wel met een beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Oktopus schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:15:
[...]

Er hangt niet zo veel in mijn domoticz.
Ik heb domoticz alleen voor het uitlezen van mijn slimme meter...
Toppe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:16:
Doe dit niet! Ik ga vanavond beginnen aan een nieuwe schone installatie omdat ze toegang hebben verkregen tot het systeem en ga alles zoveel mogelijk dicht zetten. Alleen poort 443 gaat open maar wel met een beveiliging.
Wat kunne ze er dan verder mee, mits je geen lampen en andere domotica erin hebt staan?

Al mijn lampen en schakelaars doe ik via HomeWizard Link.
Omdat ik een slimme meter heb gekregen heb ik domoticz geinstalleerd, maar ik ben er persoonlijk wel achter dat ik het te veel ge-hobby vind om er schakelaar en lampen in te gaan zetten.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
dfrenner schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:20:
[...]

[...]

Wat kunne ze er dan verder mee, mits je geen lampen en andere domotica erin hebt staan?

Omdat ik een slimme meter heb gekregen heb ik domoticz geinstalleerd, maar ik ben er persoonlijk wel achter dat ik het te veel ge-hobby vind om er schakelaar en lampen in te gaan zetten.
Als je toegang tot Domoticz hebt kan je ook gebeurtenissen instellen en daar zit toegang tot de host in... Niet heel verstandig dus om open te zetten voor de boze buitenwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dfrenner schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:20:
[...]

[...]

Ik ben er ondertussen wel achter gekomen dat de beveiliging van Domoticz niet waterdicht is: Eenmaal ingelogd kan je nog heel veel doen ondanks dat je sessie/cookie verlopen is. Bepaalde items (zoals het aanmaken van een event) triggeren het opnieuw inloggen, terwijl dit bij alles zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oktopus
Als je toch toegang wil hebben extern tot je Domoticz omgeving installeer dan OpenVPN op je raspberry pi. Dan kan je via VPN toegang tot je interne netwerk krijgen en dan alles openen wat nodig is.
PiVPN is een makkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor nu wil ik het niet te ingewikkeld maken, VPN is leuk maar dan heb ik geen toegang tot thuis op het werk, dat is toch wel een vereiste. Gezien ik een nieuwe installatie moet binnen kom ik tot onderstaande lijst. Mis ik nog wat?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Configuratie

Exporteren van apparaat gegevens
    -   Domoticz: Xiaomi Gateway
    -   Domoticz: SolarEdge Zonnepanelen
    -   Domoticz: Maken van backup
    -   Domoticz: Backup script backup
    -   HomeBridge: Volledige configuratie
    -   HomeBridge: Lijst van geïnstalleerde plugins

Nieuwe installatie
    Installeren Raspbian (Bestand “SSH” op boot partitie)
        Raspi-config instellingen
            Wijzigen standaard wachtwoord
            Vergroten partitie
        RTC inschakelen
        Update & Upgrade
        Installeren Domoticz
            Wijzigen poort (8080 -> 80)
            Instellen van SSL 
        Maken van backup script
        Installeren MQTT
        Installeren van apparaten (Xiaomi, Zonnepanelen, P1, Water, Waterflow, virtuele sensoren*)
        Installeren HomeBridge
            Installeren vereisten plugins
            Terug zetten van configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Toppe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:58:
Voor nu wil ik het niet te ingewikkeld maken, VPN is leuk maar dan heb ik geen toegang tot thuis op het werk, dat is toch wel een vereiste.
Dat is geen enkel probleem hoor, ik gebruik pfsense als firewall en daar zit een OpenVPN server in, die gebruik ik altijd om op mijn thuisnetwerk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 11:31
Stimpy68 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:19:
[...]

Dat is geen enkel probleem hoor, ik gebruik pfsense als firewall en daar zit een OpenVPN server in, die gebruik ik altijd om op mijn thuisnetwerk te komen.
Helemaal als je openvpn draait op poort 443 of 80, die staat nooit dicht achter een firewall.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Melantrix schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:41:
[...]

Helemaal als je openvpn draait op poort 443 of 80, die staat nooit dicht achter een firewall.
Als je die dicht zet in de FW wel natuurlijk ;) In pfsense staat alles dicht en zul je poorten moeten open zetten, voor zowel naar binnen als naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Stimpy68 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:17:
[...]

Als je die dicht zet in de FW wel natuurlijk ;) In pfsense staat alles dicht en zul je poorten moeten open zetten, voor zowel naar binnen als naar buiten.
oh sorry, ik was onduidelijk. Poort 443 en 80 staan nooit dicht in de firewall van je werk (anders zou je bijv niet kunnen webbrowsen) dus als je openvpn draait op die poort kan je altijd openvpn gebruiken vanuit je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:31
Toppe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:58:
Voor nu wil ik het niet te ingewikkeld maken, VPN is leuk maar dan heb ik geen toegang tot thuis op het werk, dat is toch wel een vereiste.
...
<knip>
...
hoe kom je erbij dat je netwerk niet toegankelijk zou zijn?
Op mijn Pi3 draait Domoticz, PiHole en PiVPN zonder problemen. Mijn lokale netwerk is vanaf buiten volledig bereikbaar alsof ik thuis ben ingelogd.
De installatie van PiVPN is super simpel. Het is eigenlijk een OpenVPN versie met een script die alle handelingen voorkauwt.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
Toppe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:28:
[...]

Snap ik, maar ik kan zelfs geen eigen printer toevoegen, ze blokkeren alles...
ah check, je kan dus op je werk geen openvpn installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandoedel99
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 11:25
Waar is het Forum van Domoticz gebleven.
Krijg nu de melding server verplaatst. 8)7
Iemand al iets gehoord?

[ Voor 12% gewijzigd door jandoedel99 op 19-12-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik ben de tutorial aan het volgen van de zigbee2mqtt, maar kom al bij stap 1 voor de packages installeren op de pi niet verder.

ik maak gebruik van volgende instructies: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

En vervolgens plak ik de volgende code in de rpi:
code:
1
2
# Setup Node.js repository
sudo curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_10.x | sudo -E bash -

Vervolgens krijg ik de volgende melding van de rpi:
code:
1
2
3
4
## Installing the NodeSource Node.js 8.x LTS Carbon repo...

## You appear to be running on ARMv6 hardware. Unfortunately this is not currently supported by the NodeSource Linux distributions. Please use the 'linux-armv6l' binary tarballs available directly from nodejs.org for Node.js 4 and later.

Ik draai denk ik nog op een oude rpi, en zie echt geen kans om die hardwarematig te upgraden. weet iemand een slinkse truc om hier voorbij te gaan?

Als ik dezelfde code probeer maar een versie lager (7), krijg ik volgende melding van de rpi:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
================================================================================
================================================================================

DEPRECATION WARNING

Node.js 7.x is no longer actively supported!

You will not receive security or critical stability updates for this version.

You should migrate to a supported version of Node.js as soon as possible.
  Use the installation script that corresponds to the version of Node.js you
  wish to install. e.g.

* https://deb.nodesource.com/setup_8.x &#8212; Node.js 8 LTS "Carbon" (recommended)
   * https://deb.nodesource.com/setup_10.x &#8212; Node.js 10 Current

Please see https://github.com/nodejs/Release for details about which
  version may be appropriate for you.

The NodeSource Node.js distributions repository contains
  information both about supported versions of Node.js and supported Linux
  distributions. To learn more about usage, see the repository:
    https://github.com/nodesource/distributions

Continuing in 20 seconds ...

dat stelt me nou ook niet echt gerust. bovendien zie ik nergens of deze versie dan wel gaat werken voor zigbee2mqtt.

op https://github.com/nodejs/Release zie ik dat alleen 6 nog als oude versie gesupport wordt. de rest van de versies zijn end of life. ik lees ook nergens of 6 mijn hardware wel ondersteunt.

iemand goeie tips nog?

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 19-12-2018 22:57 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-09 09:23
fabstar81 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:54:
ik ben de tutorial aan het volgen van de zigbee2mqtt, maar kom al bij stap 1 voor de packages installeren op de pi niet verder.

ik maak gebruik van volgende instructies: https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html

En vervolgens plak ik de volgende code in de rpi:
code:
1
2

Vervolgens krijg ik de volgende melding van de rpi:
code:
1
2
3
4
## Installing the NodeSource Node.js 8.x LTS Carbon repo...

## You appear to be running on ARMv6 hardware. Unfortunately this is not currently supported by the NodeSource Linux distributions. Please use the 'linux-armv6l' binary tarballs available directly from nodejs.org for Node.js 4 and later.

Ik draai denk ik nog op een oude rpi, en zie echt geen kans om die hardwarematig te upgraden. weet iemand een slinkse truc om hier voorbij te gaan?

Als ik dezelfde code probeer maar een versie lager (7), krijg ik volgende melding van de rpi:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28

DEPRECATION WARNING

Node.js 7.x is no longer actively supported!

You will not receive security or critical stability updates for this version.

You should migrate to a supported version of Node.js as soon as possible.
  Use the installation script that corresponds to the version of Node.js you
  wish to install. e.g.

* https://deb.nodesource.com/setup_8.x &#8212; Node.js 8 LTS "Carbon" (recommended)
   * https://deb.nodesource.com/setup_10.x &#8212; Node.js 10 Current

Please see https://github.com/nodejs/Release for details about which
  version may be appropriate for you.

The NodeSource Node.js distributions repository contains
  information both about supported versions of Node.js and supported Linux
  distributions. To learn more about usage, see the repository:
    https://github.com/nodesource/distributions

Continuing in 20 seconds ...

dat stelt me nou ook niet echt gerust. bovendien zie ik nergens of deze versie dan wel gaat werken voor zigbee2mqtt.

iemand goeie tips nog?
Je kunt gewoon op node v7 draaien hoor, is niks op tegen. Alleen is wordt die niet meer ge-update.

Als je toch naar een hogere node versie wil, dien je je hardware te upgraden. Daar kom je niet omheen, er is niet voor niets gekozen voor bepaalde hardware eisen. Een pi upgraden moet je verder ook niet willen. Koop een nieuwe voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:00:
[...]

Je kunt gewoon op node v7 draaien hoor, is niks op tegen. Alleen is wordt die niet meer ge-update.

Als je toch naar een hogere node versie wil, dien je je hardware te upgraden. Daar kom je niet omheen, er is niet voor niets gekozen voor bepaalde hardware eisen. Een pi upgraden moet je verder ook niet willen. Koop een nieuwe voor een paar tientjes.
helaas:

code:
1
2
3
4
## Installing the NodeSource Node.js 7.x repo...

zelfde message. voor alle versies terug naar versie 4.

nu ik de melding lees denk ik dat ik een andere package moet hebben. eentje die geschikt is voor mijn ARMv6 hardware. blijkbaar zijn alle versies tot en met naar beneden naar versie 4 niet geschikt voor mijn hardware. helaas....

iemand die weet welke package ik dan moet hebben?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 13:45
fabstar81 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:31:
[...]

helaas:

code:
1
2
3
4

nu ik de melding lees denk ik dat ik een andere package moet hebben. eentje die geschikt is voor mijn ARMv6 hardware. blijkbaar zijn alle versies tot en met naar beneden naar versie 4 niet geschikt voor mijn hardware. helaas....

Als ik naar de melding kijk, dan staat ie hier: https://nodejs.org/en/download/current/

who put a "stop payment" on my reality check

• H0ppie
jandoedel99 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:37:
Waar is het Forum van Domoticz gebleven.
Krijg nu de melding server verplaatst. 8)7
Iemand al iets gehoord?
Op dezelfde pagina stond een aannemelijk antwoord :)

EDIT: Zie dat ie weer online is :*)
Ryan_ schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:23:
[...]

Klopt. Ze zijn bezig met een hardware upgrade maar ondervinden wat problemen (wat ik begreep).

[ Voor 3% gewijzigd door H0ppie op 20-12-2018 07:44 ]

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:48
fabstar81 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:31:
[...]

helaas:

code:
1
2
3
4

Volgens mij zou je dan deze kunnen gebruiken:
https://nodejs.org/dist/v...1.5.0-linux-armv6l.tar.gz

Ik ben onlangs geswitched van een Pi 1 naar een Pi 2 en dat is ARMv7 dus ik heb het probleem niet meer.
Stubby schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:31:
[...]

Ik ben onlangs geswitched van een Pi 1 naar een Pi 2 en dat is ARMv7 dus ik heb het probleem niet meer.
top, thanks! die ga ik gebruiken. kan iemand mij het command voorschotelen om deze versie dan te installeren? _/-\o_ O-)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BlakHawk
Toppe schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:03:
Ja, bij mijn vorige Domoticz installatie werkte hij gewoon, ik zie dat hij nu de laatste update heeft gehad om 15:07 maar deze bende is totaal niet betrouwbaar, aangezien ik ook geen ondersteuning in Domoticz nodig heb stop ik er mee... Sorry :P
Vandaag in de beta update van domoticz is de hardware van de Honeywell thermostaat gewijzigd.

Voorheen kon je invullen:
Access token:
Refresh token:

Die moest je genereren (uitleg saat hier:https://www.domoticz.com/wiki/HoneywellDeveloperApiKey)

Vanaf de Domoticz update deze morgen moet je ook je API keys uit je account invullen:

Consumer API Key:
Consumer API Secret:
Access token:
Refresh token:

Ik heb die uit mijn app (hier: https://developer.honeywell.com/) gehaald en ingevuld en het werkt! Hij voegt allerlei zaken toe.

Één ding klopte niet, buitentemperatuur was -18.
Door een woonplaats in te vullen inje Honeywell Home app op je telefoon (menu>thuisadres) is deze ook netjes aangepast aan de buitentemperatuur.

• Stubby
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:48:
[...]

Vandaag in de beta update van domoticz is de hardware van de Honeywell thermostaat gewijzigd.

Voorheen kon je invullen:
Access token:
Refresh token:

Die moest je genereren (uitleg saat hier:https://www.domoticz.com/wiki/HoneywellDeveloperApiKey)

Vanaf de Domoticz update deze morgen moet je ook je API keys uit je account invullen:

Consumer API Key:
Consumer API Secret:
Access token:
Refresh token:

Ik heb die uit mijn app (hier: https://developer.honeywell.com/) gehaald en ingevuld en het werkt! Hij voegt allerlei zaken toe.

Één ding klopte niet, buitentemperatuur was -18.
Door een woonplaats in te vullen inje Honeywell Home app op je telefoon (menu>thuisadres) is deze ook netjes aangepast aan de buitentemperatuur.
Cool,

in het Pull request (https://github.com/domoticz/domoticz/pull/2887) zie ik dat ze nu ook kijken naar de geofencing functionaliteit van de Lyric. Kan jij bevestigen of dat werkt?

• BlakHawk
Stubby schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:58:
[...]

Cool,

in het Pull request (https://github.com/domoticz/domoticz/pull/2887) zie ik dat ze nu ook kijken naar de geofencing functionaliteit van de Lyric. Kan jij bevestigen of dat werkt?
Zo ver ik kan zien, laat hij de "Away state" zien als schakelaar.

Dus "Away state" is bij mij nu "ON", omdat er niemand thuis is.

Hij maakt de volgende devices aan:

Honeywell 0001 1 Room temperature (Honeywell) Temp LaCrosse TX3 20.0 C
Honeywell 0002 2 Outdoor temperature (Honeywell) Temp LaCrosse TX3 7.5 C
Honeywell 0000004 0 Target temperature (Honeywell) Thermostat SetPoint 15.0 -
Honeywell 0000003 1 Heating (Honeywell Home) Lighting 2 AC On - -
Honeywell 000000F 1 Heating state (Honeywell) Lighting 2 AC Off - -
Honeywell 0000010 1 Away/Home (Honeywell) Lighting 2 AC On

• BlakHawk
Ander vraagje.
7 december is er een slimme meter geplaatst. Deze had een defect en meette geen T2, dus vanochtend was de meterstand 127kWh en is er een nieuwe meter met 0 geplaatst.

Sindsdien zit er een hiaat in mijn grafiek in Domoticz.
Dit is de data:

DateTime Usage 1 Usage 2
2018-12-13 00:00:00 10.611 0
2018-12-14 00:00:00 8.806 0
2018-12-15 00:00:00 8.771 0
2018-12-16 00:00:00 13.429 0
2018-12-17 00:00:00 10.211 0
2018-12-18 00:00:00 9.804 0
2018-12-19 00:00:00 11.141 0
2018-12-20 00:00:00 126.93 0.444

Kan ik hier iets mee?

• Knielen
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:15:
Ander vraagje.
7 december is er een slimme meter geplaatst. Deze had een defect en meette geen T2, dus vanochtend was de meterstand 127kWh en is er een nieuwe meter met 0 geplaatst.

Sindsdien zit er een hiaat in mijn grafiek in Domoticz.
Dit is de data:

DateTime Usage 1 Usage 2
2018-12-13 00:00:00 10.611 0
2018-12-14 00:00:00 8.806 0
2018-12-15 00:00:00 8.771 0
2018-12-16 00:00:00 13.429 0
2018-12-17 00:00:00 10.211 0
2018-12-18 00:00:00 9.804 0
2018-12-19 00:00:00 11.141 0
2018-12-20 00:00:00 126.93 0.444

Kan ik hier iets mee?
in de grafiek met je linker shift-toets ingedrukt met de linker muisknop op de waarde klikken, dan krijg je de optie om deze te verwijderen.

• BlakHawk
Knielen schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:35:
[...]

in de grafiek met je linker shift-toets ingedrukt met de linker muisknop op de waarde klikken, dan krijg je de optie om deze te verwijderen.
Werkt helaas niet...
Hij laat het bovenin ook niet zien, alleen bij last week, last month en last year.

Oh nu een melding: "Problem deleting datapoint"

[ Voor 18% gewijzigd door BlakHawk op 20-12-2018 13:45 ]

• Stubby
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:43:
[...]

Werkt helaas niet...
Hij laat het bovenin ook niet zien, alleen bij last week, last month en last year.
Laatste noodgreep is domoticz stoppen, en dan de database met een SQLite editor editen. Werkt, wel, maar is niet echt een vriendelijke manier.

• BlakHawk
Stubby schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:45:
[...]

Laatste noodgreep is domoticz stoppen, en dan de database met een SQLite editor editen. Werkt, wel, maar is niet echt een vriendelijke manier.
Is daar ergens een stappenplan voor te vinden?

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-09 15:18
Waar kan je de RFXCOM tegenwoordig nog kopen of bestaat er een alternatief?
Op Pricewatch zijn er twee winkels, maar beide zonder voorraad...

• BlakHawk
Toppe schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:52:
[...]

Heb dit wel eens geprobeerd, maar het is alles behalve makkelijk. Zou eerst een kopie maken van de database ;)
Ik zie het probleem, je kunt meetwaardes prima verwijderen.
Dat zijn de metingen die iedere 5 minuten worden gedaan. Die kun je verwijderen.

Maar de dag waarde zal wel een huidige waarde totaal - vorige waarde totaal zijn.

Andere optie is opnieuw beginnen

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
TomDZ1979 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:10:
De huidige versie is de RFXtrx433XL ook weer met Somfy RTS en nu ook met een aansluiting voor de P1 DSMR. Keuze genoeg, op alfabetische volgorde:
https://www.betaalbare-do...ansceiver-433-92-mhz.html
http://www.domotica-shop....r-ontvanger--p-17069.html
https://www.domoticahouse...s/9439-rfxcom-module.html
https://www.momotica.nl/r...trx433xl-usb-transceiver/ (binnen 1-3 dagen)
https://www.robbshop.nl/u...r-rfxtrx433xl-transceiver
https://www.sossolutions....mhz-met-rfy-ondersteuning
https://www.hashop.nl/Rfxcom
https://www.weerstationkopen.nl/rfxcom-usb/

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 22:13
Ik heb Milight lampen; in de meterkast één wifi box en in huis 2 afstandsbedieningen, 1x voor RGBW en 1x voor CW/WW. Nou wil ik deze lampen met Domoticz aan gaan sturen. Op basis van een advies wat ik ergens las heb ik de wifi box 2x toegevoegd aan Domoticz. 1x heb ik hem rgb genoemd en 1x wit.
Helaas trekken de lampen zich daar weinig van aan; als ik ALL lamps van Wit uitschakel dan gaan alleen m'n rgb lampen uit bijvoorbeeld.
Het moet dus anders, maar hoe? Hoe maak ik dat onderscheid tussen rgb en witte lampen? Moet ik 2 verschillende poorten invullen?

Gevonden!
Twee keer toevoegen in Domoticz, voor de duidelijkheid twee verschillende namen, en dan eentje mbv het knopje Setup instellen als RGBW en de andere als CW/WW. Dat laatst was ik dus vergeten...

[ Voor 16% gewijzigd door Hkuit op 23-12-2018 17:02 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik heb denk ik een klein duwtje in de goede richting nodig. Ik heb sinds eergisteren een Pi 3 met Raspian erop en Domoticz.Ik heb mijn airco thuis zojuist er aan toegevoegd en ik kan een aantal zaken uitlezen, maar iemand heeft een code geschreven om meer functies ervan te kunnen gebruiken. Hier te vinden:
https://github.com/domoticz/domoticz/pull/2044

Hoe krijg ik nou in godsnaam die extra functies in Domoticz? Ik zie nergens commando's die ik moet draaien of wat ik moet doen. Naar aanleiding van dit topic: https://www.domoticz.com/...add64207b7f92ba61c84a2908

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:42:
Ik heb denk ik een klein duwtje in de goede richting nodig. Ik heb sinds eergisteren een Pi 3 met Raspian erop en Domoticz.Ik heb mijn airco thuis zojuist er aan toegevoegd en ik kan een aantal zaken uitlezen, maar iemand heeft een code geschreven om meer functies ervan te kunnen gebruiken. Hier te vinden:
https://github.com/domoticz/domoticz/pull/2044

Hoe krijg ik nou in godsnaam die extra functies in Domoticz? Ik zie nergens commando's die ik moet draaien of wat ik moet doen. Naar aanleiding van dit topic: https://www.domoticz.com/...add64207b7f92ba61c84a2908
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=5485 Vooral de tweede post geeft duidelijkheid

• Cheaps
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik zit met een 'uitdaging' waar ik al een hele tijd mee zit, en iedere keer kom ik met halve oplossingen. Wie o wie heeft een goed idee voor een oplossing?

Onderstaande situatie is van toepassing:
1. Tv gaat aan via 433 mhz schakelaar. Als hij vorige keer aan stond dan gaat hij automatisch aan, en anders middels een simpele afstandsbediening. Zou hem ook eventueel via een PI via HDMI CEC aan kunnen zetten, maar dit vind ik nog niet echt nodig.
2. Stereo, Sony CMT-MX700Ni/ (aan hetzelfde stekkerblok) springt ook aan.
Deze is via mini-jack verbonden met de uitgang van mn tv en geeft prima geluid!

Gewenste situatie:
1. Controle van de source van mn stereo via domoticz
2. Controle van de muziek via domotiz (heb momenteel al mini-dlna draaien op mn pi waar ook domoticz op draait, en de stereo kan bestanden afspelen die op de minidlna staan, mits ze aangestuurd worden door mn smartphone).

Via mn smartphone en wake-on-lan functionaliteit kan ik ervoor zorgen dat de sony stereo automatisch aanspringt als de stroom erop komt via domoticz. Ik kan hem bijvoorbeeld vanuit bubble UPNP een muziekje laten starten, supermooi! Het mooiste zou zijn als ik hem vanaf mn tablet direct ook een bepaalde internetradio zou kunnen laten starten, ik weet en snap niet hoe dit te integreren is binnen domoticz. Ik heb al geprobeerd om via wireshark de start/stop commando's te ontrafelen, maar ik kom er niet uit.

Nu was mijn eerste idee om via een Wemos D1 (esp8266) een Infrarood sender de stereo aan te laten gaan in de juiste input, en het harder en zachter commando. Ik heb echter tal van dingen geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om mn Wemos het juiste IR signaal te laten sturen via de Wemos. Vanuit ESP easy heb je een simpele IR send en IR read plugin, maar ik krijg het niet voor elkaar. Ook met ruwe codes het infrarood signaal ontvangen lukt niet.... Ik weet dat er mogelijkheid is voor een Harmony Hub, maar dit is overkill, en gaat in tegen mijn tweaker principes.

Aangezien het via infrarood niet lukt, maar ik via mn smartphone (DLNA) de stereo aan kan zetten, muziek kan afspelen, en zelfs herkenning krijg van welke source is geselecteerd (cd player, audio in, music services, of home netwerk) lijkt me dit toch ook mogelijk? Ik kan echter nergens documentatie zien van de software die op mn stereo staat, of die via een API of http requests is aan te sturen. Wie o wie heeft de gouden tip?

Edit, de stereo heeft ook een webinterface, met versie 'System Software Version: 1.27' , whatever that is.... Zou mooi zijn als ik die via SSH kon benaderen, maar daar kan ik ook niks over vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Cheaps op 20-12-2018 20:19 ]

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
Ik begin een beetje spijt te krijgen van mijn z-wave avontuur. 3 deur contacten, 2 sirenes en 2 rookmelders die er al mee op gehouden zijn. Ik heb totaal een 60 z-wave devices, 38 neocoolcam en 22 Heiman rookmelders. Dat is ongeveer een 1400 euro.

De chinezen doen steeds moeilijker met het op sturen van vervangers, het ergste is nog de laatste neo coolcam 2 deur melders kwamen DOA aan, helaas heb ik ze niet binnen de dispute tijd geinstalleerd en de official neocoolcam store wil mij niet verder helpen, ze negeren mij. Uiteindelijk gaf de verkoper toe en moest ik een filmpje maken van de defecte deurmelders, en zou me dan verder helpen. Eenmaal een filmpje gemaakt liet de official neocoolcam me weer zitten en ik moet het maar uitzoeken.

Nu op dit moment een tweede z-wave Heiman rook melder die er mee op houdt, helaas heb ik er 22 stuks van geinstalleerd. Totaal niet te vertrouwen dus, elke 53 seconden 2 beebs is: malfunction volgens het instructie boekje en het batterij labeltje van de rookmelder.

De eerste Heiman z-wave rookmelder die kapot was, was ook een DOA, daar heb ik een vervanger voor gekregen en dat heeft me heel veel moeite gekost, met uiteindelijk een zelf gemaakt filmpje van de werking (geen werking dus) van de rookmelder kreeg ik een vervanger. Als dit nog 21 keer gaat gebeuren dan kan ik wel nagaan wat voor een heisa dat gaat worden.

• Flappie
  • Laatst online: 06:57
Ik heb sinds vandaag mijn logboek volstaan met de volgende melding:

Error: Harmony Hub: Cannot connect to Harmony Hub. Check IP/Port.

Ben ik de enige? Of zijn er mede Domoticz gebruikers met hetzelfde issue?
IP adres heb ik gecheckt en is OK.
Stubby schreef op donderdag 20 december 2018 @ 08:31:
[...]

kan iemand mij helpen om met onderstaande command, bovenstaande download te doen en te installeren?

code:
1
2

met URL: https://nodejs.org/dist/v...1.5.0-linux-armv6l.tar.gz

vanuit de tutorial:
https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html
stap 2.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:47
In Home Assistant schijnt het al opgelost te zijn.. Ik zit dan ook serieus te denken over te stappen. Alleen alle 433mhz schakelaars omzetten zal nog wel een flinke klus zijn.
Camiel schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:09:
[...]

In Home Assistant schijnt het al opgelost te zijn.. Ik zit dan ook serieus te denken over te stappen. Alleen alle 433mhz schakelaars omzetten zal nog wel een flinke klus zijn.
Ben benieuwd hoe ze dit gedaan hebben als Logitech de volledige ondersteuning uit de lucht heeft gehaald. En al zouden ze op een of andere manier weer toegang hebben dan zullen ze het snel genoeg weer dicht zetten. Dit wordt een kat en muis spel

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:47
Toppe schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:13:
[...]

Ben benieuwd hoe ze dit gedaan hebben als Logitech de volledige ondersteuning uit de lucht heeft gehaald. En al zouden ze op een of andere manier weer toegang hebben dan zullen ze het snel genoeg weer dicht zetten. Dit wordt een kat en muis spel
Ze hebben een api gebruikt die ook door de ios app wordt gebruikt als ik het goed zeg. Hopelijk gaan ze die niet updaten en blijft dat werken. Had net voor elkaar dat licht veranderde als de tv aanging en nog wat dingetjes.

• vuurtjih
  • Laatst online: 07:05
Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/b8540a355951306d42fbd8a16953f482.png

Een simpele Blocky, zou je zeggen. Alleen het doet helemaal niks 8)7

In de log staat het volgende:
2018-12-20 22:46:40.208 (Gateway) Light/Switch (Xiaomi Square Wireless Switch)
2018-12-20 22:46:40.208 Status: {"cmd":"report","model":"sensor_switch.aq2","sid":"158d0002130a57","short_id":34684,"data":"{\"status\":\"click\"}"}
Iemand enig idee hoe ik dit laat werken?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
Chrisje1983 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:33:
Ik begin een beetje spijt te krijgen van mijn z-wave avontuur. 3 deur contacten, 2 sirenes en 2 rookmelders die er al mee op gehouden zijn. Ik heb totaal een 60 z-wave devices, 38 neocoolcam en 22 Heiman rookmelders. Dat is ongeveer een 1400 euro.

De chinezen doen steeds moeilijker met het op sturen van vervangers, het ergste is nog de laatste neo coolcam 2 deur melders kwamen DOA aan, helaas heb ik ze niet binnen de dispute tijd geinstalleerd en de official neocoolcam store wil mij niet verder helpen, ze negeren mij. Uiteindelijk gaf de verkoper toe en moest ik een filmpje maken van de defecte deurmelders, en zou me dan verder helpen. Eenmaal een filmpje gemaakt liet de official neocoolcam me weer zitten en ik moet het maar uitzoeken.

Nu op dit moment een tweede z-wave Heiman rook melder die er mee op houdt, helaas heb ik er 22 stuks van geinstalleerd. Totaal niet te vertrouwen dus, elke 53 seconden 2 beebs is: malfunction volgens het instructie boekje en het batterij labeltje van de rookmelder.

De eerste Heiman z-wave rookmelder die kapot was, was ook een DOA, daar heb ik een vervanger voor gekregen en dat heeft me heel veel moeite gekost, met uiteindelijk een zelf gemaakt filmpje van de werking (geen werking dus) van de rookmelder kreeg ik een vervanger. Als dit nog 21 keer gaat gebeuren dan kan ik wel nagaan wat voor een heisa dat gaat worden.
Ik ben maar eens aan het testen gegaan, veel te verliezen heb ik toch niet. De chinezen gaan echt niet in de komende jaren mijn 22 Heiman smoke detectors continue vervangen bij een malfunction :+

Ik heb zo het idee dat de foto cel in deze Heiman smoke detectors van behoorlijk slechte kwaliteit is. Ik kan de malfunction beeps die elke 53 seconden langskomen namelijk beinvloeden door het lichtsluisje van de foto cel en ir transmitter te verwijderen. Zonder lichtsluis, blijft de malfunction beep langer uit, of blijft weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L5MMdVRp5oHPxtt720lFlLYU/thumb.jpg

Links zie je de foto cel en ir led zitten, rechts zit het lichtsluisje er nog op maar dan wel het kapje er af.
Ik heb contact opgenomen met Heiman zelf, op hun website. En ik ga eens even op zoek naar passende fotocelletjes en dan ook meteen maar ir leds, dat spul kost toch allemaal niks en als ik een winnend setje vind die goed werkt levert mij dat meer plezier en geruststelling dan weer een brakke nieuwe van Heiman zelf die als een tikkende tijdbom toch een keer dood gaat.

Ik heb robbshop nog een mailtje gestuurd, zij verkopen ze namelijk ook voor 40 euro stuk. Ben benieuwd wat er uit de eventuele communicatie tussen robbshop en Heiman is voort gekomen, hij zal er vast wel meer hebben verkocht als de 22 stuks die ik heb dus de problemen is hij hoe dan ook tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:25

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

TomDZ1979 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:10:
Een van die webshops heeft een 10% kortingsactie actie code = SOSKERSTMIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Vreemd probleem: na reboot van mijn Ubuntu (18.04.1 LTS) server, verdwijnen alle nodes van mijn OpenZwave USB in Domoticz.

Na het verwijderen van de config map en opnieuw uitvoeren van Domoticz installatie commando (easy way) krijg ik de devices wel weer terug, maar dan opnieuw na een reboot: alle z-wave nodes kwijt. :?

Edit: ben er uit, mijn server is te snel. :') Dus vertraging in opstärten van domoticz.sh ingebouwd.

code:
1
2
3
4
case "$1" in
  start)
        [ "$VERBOSE" != no ] && log_daemon_msg "Starting $DESC" "$NAME"
        do_start

Gewijzigd in

code:
1
2
3
4
5
case "$1" in
  start)
        [ "$VERBOSE" != no ] && log_daemon_msg "Starting $DESC" "$NAME"
        /bin/sleep 10
        do_start

Startup delay van 10s.

[ Voor 39% gewijzigd door Rgerr op 21-12-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vuurtjih schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:47:
[Afbeelding]

Een simpele Blocky, zou je zeggen. Alleen het doet helemaal niks 8)7

In de log staat het volgende:

[...]

Iemand enig idee hoe ik dit laat werken?
Probeer het eens met Click & Double Click

Heb er ook ooit met mogen spelen en is lekker duidelijk dat alles in kleine letters wordt gedaan maar commando met een hoofdletter werkt. Toen ook aangeven in Domoticz forum maar is nooit aangepast.

Tipje:
Aangezien beide handelingen hetzelfde commando uitvoeren kun je ook OR gaan gebruiken dat scheelt weer wat code. Maakt voor werking niet uit is maar wat je wilt.

code:
1
2
If Xiaomi Square Wireless Switch = Click or Xiaomi Square Wireless Switch = Double Click 
do set KaKu unit 3 (Kast)  = Off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stubby
fabstar81 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:47:
[...]

kan iemand mij helpen om met onderstaande command, bovenstaande download te doen en te installeren?

code:
1
2

met URL: https://nodejs.org/dist/v...1.5.0-linux-armv6l.tar.gz

vanuit de tutorial:
https://koenkk.github.io/.../running_zigbee2mqtt.html
stap 2.
Het opzetten van de Node.js repository is niet mogelijk op jouw platform helaas. Je zult de tar.gz zelf ergens moeten uitpakken en de bin directory moeten toveoegen aan het PATH van je pi user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stubby schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:11:
[...]

Het opzetten van de Node.js repository is niet mogelijk op jouw platform helaas. Je zult de tar.gz zelf ergens moeten uitpakken en de bin directory moeten toveoegen aan het PATH van je pi user.
ik ben blij dat jij weet waar je het over hebt, maar dit is allemaal abacadabra voor me. hoe ga ik dit voor elkaar krijgen? :|

zijn er voor de stap die jij benoemt ook ergens tutorials te vinden? :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Stubby schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:11:
[...]

code:
1
2
3
cd /home/pi/Downloads/
sudo wget https://nodejs.org/dist/v11.5.0/node-v11.5.0-linux-armv6l.tar.gz
sudo dpgk -i node-v11.5.0-linux-armv6l.tar.gz

Edit: zie net dat het een tar.gz file betreft, deze moet eerst uitgepakt worden: https://askubuntu.com/que...-a-tar-gz-or-tar-bz2-file

Dus bovenstaande toepassen voor het commando ‘sudo dpkg -i etc’.

[ Voor 19% gewijzigd door Rgerr op 21-12-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Huh? Een .tar.gz installeren met dpkg? Lijkt me niet.
En gewijzigd terwijl ik dit typ ;) Maar er komt ook geen deb uit, dus nog steeds geen dpkg...

Wat tutorials betreft, simpelweg googlen op "unpack .tar.gz" of "raspberry pi add to path" geven je ongetwijfeld duizenden resultaten die precies vertellen hoe dat werkt.

Sterker nog, de wiki van nodejs: https://github.com/nodejs/help/wiki/Installation

[ Voor 13% gewijzigd door DizzyWeb op 21-12-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
DizzyWeb schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:05:
Huh? Een .tar.gz installeren met dpkg? Lijkt me niet.
En gewijzigd terwijl ik dit typ ;) Maar er komt ook geen deb uit, dus nog steeds geen dpkg...

Wat tutorials betreft, simpelweg googlen op "unpack .tar.gz" of "raspberry pi add to path" geven je ongetwijfeld duizenden resultaten die precies vertellen hoe dat werkt.

Sterker nog, de wiki van nodejs: https://github.com/nodejs/help/wiki/Installation
Na het uitpakken wel, lijkt me?

Edit: ah, goeiemorgen, node. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Rgerr op 21-12-2018 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stubby
Rgerr schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:00:
[...]

code:
1
2
3
cd /home/pi/Downloads/
sudo wget https://nodejs.org/dist/v11.5.0/node-v11.5.0-linux-armv6l.tar.gz
sudo dpgk -i node-v11.5.0-linux-armv6l.tar.gz

Edit: zie net dat het een tar.gz file betreft, deze moet eerst uitgepakt worden: https://askubuntu.com/que...-a-tar-gz-or-tar-bz2-file

Dus bovenstaande toepassen voor het commando ‘sudo dpkg -i etc’.
Dat gaat helaas niet werken. Het is geen .deb bestand,

wat je (op je Pi) zou kunnen doen is :
code:
1
2
3
4
cd /home/pi/Downloads/
wget https://nodejs.org/dist/v11.5.0/node-v11.5.0-linux-armv6l.tar.gz
tar xvzf node-v11.5.0-linux-armv6l.tar.gz
mv node-v11.5.0-linux-armv6l /home/pi/node-js

je kunt nu node draaien met /home/pi/node-js/bin/node

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tijd om Harmony uit de topicstart te halen inderdaad.. ;(

Heeft iemand alternatieven die goed werken? Harmony stuurde mijn TV en speakers aan, mis dat wel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Laatst online: 07:05
MikeOO schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 07:52:
[...]

Probeer het eens met Click & Double Click

Heb er ook ooit met mogen spelen en is lekker duidelijk dat alles in kleine letters wordt gedaan maar commando met een hoofdletter werkt. Toen ook aangeven in Domoticz forum maar is nooit aangepast.

Tipje:
Aangezien beide handelingen hetzelfde commando uitvoeren kun je ook OR gaan gebruiken dat scheelt weer wat code. Maakt voor werking niet uit is maar wat je wilt.

code:
1
2
If Xiaomi Square Wireless Switch = Click or Xiaomi Square Wireless Switch = Double Click 
do set KaKu unit 3 (Kast)  = Off
Maakt, helaas, niks uit :|

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:39
Duci schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:18:
[...]

Heeft iemand alternatieven die goed werken? Harmony stuurde mijn TV en speakers aan, mis dat wel erg.
Home Assistant heeft er inmiddels al een fix voor, door websockets te gebruiken ipv XMPP, ik hoorde dat OpenHAB ook al bezig is met een fix. Dus het zou volgens mij ook mogelijk moeten zijn om dit in Domoticz te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
[...]

Broadlink RM Mini 3 misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:28
Reinder83 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:31:
[...]

Home Assistant heeft er inmiddels al een fix voor, door websockets te gebruiken ipv XMPP, ik hoorde dat OpenHAB ook al bezig is met een fix. Dus het zou volgens mij ook mogelijk moeten zijn om dit in Domoticz te fixen.
Dat heb ik ook gelezen, maar nog niet activiteit gezien dat iemand er ook mee bezig is. Ik heb voor nu de firmware van de Harmony hub maar hersteld. Het ding heeft gisteren zelf een auto update uitgevoerd... Gelukkig zit er een pihole tussen.

Om in de gaten te houden:
https://www.domoticz.com/...hilit=Harmony+hub#p200887
https://www.domoticz.com/...php?f=28&t=3311&start=140

[ Voor 13% gewijzigd door FunFair op 21-12-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 14:12
Knielen schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:21:
[...]

Deze heb ik vorige week ook besteld.
Hopelijk kan ik dan alles aansturen via Domoticz.

Jij hier al ervaringen mee?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
JustinoFTW schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:44:
[...]

Zeker wel, is niet heel vlot, maar werkt stabiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Test het eens in LUA of het dan wel werkt. Als dat wel goed gaat dan ligt het aan je Blocky. Gebruik dit zelf niet meer en doe alles in LUA omdat het beter te lezen is en te beheren.

Onderstaande code gebruik ik met een Xiaomi rond switch en een Sonoff S20.

Maak variabelen aan in Domoticz (Setup --> More Options --> User Variables)

switch_state_tuinhek
Variable type: Integer
Variable value:Off

switch_state_tuinhek_double
Variable type: Integer
Variable value:Off

Maak een bestand aan met script_device_tuinhek_verl.lua
en plaats deze in /home/pi/domoticz/scripts/lua

Kopieer de inhoud van onderstaand script daarin.
Uiteraard even de namen van je switches aanpassen in het script naar jouw namen. Tevens mag je de variabelen een andere naam geven die jij prettig vindt maar pas ze dan ook aan in het script.

Volgens mij kun je LUA ook aanmaken via EVENT maar kon dat zo even niet meer vinden in de nieuwe opzet van Domoticz >:)

Variabelen gebruik ik zodat je voorkomt dat de boel in de war raakt of aan/uit gaat als je dat niet wilt. Je kunt er ook voor kiezen om dat deel weg te laten maar met is stabieler.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
commandArray = {}

if devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] then
    if (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Click' and uservariables['switch_state_tuinhek'] == 'Off') then
        commandArray['Lamp bij Tuinhek']='On'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek']= 'On'
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek is aan!!</font>')

elseif (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Double Click' and uservariables['switch_state_tuinhek_double'] == 'Off') then
        commandArray['Lamp bij Tuinhek']='On FOR 2'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek_double']= 'On'
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek is aan voor 2 minuten!!</font>')
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek_double']= 'Off'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek']= 'Off'

elseif (devicechanged['Xiaomi Tuinhek'] == 'Click' and uservariables['switch_state_tuinhek'] == 'On') then
        commandArray['Lamp bij Tuinhek']='Off'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek']= 'Off'
        commandArray['Variable:switch_state_tuinhek_double']= 'Off'
            print('<font color="blue">Lamp bij Tuinhek is uit!!</font>')
    end
end

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stubby schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:08:
[...]

code:
1
2
3
4
cd /home/pi/Downloads/

thanks. ik ga dit vanavond denk ik proberen en pak de tutorial vanaf dat punt weer op.

ben benieuwd. zou jammer zijn als ik een zigbee2mqqt USB bestel om goedkoper uit te zijn ivm de obsolete gateways en dan vervolgens een nieuwe rpi moeten kopen.... |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:11
Hier ook mensen die problemen hebben met zwave sinds beta v4.10242?

Een status kan altijd een keer gemist worden maar in het verleden kon je dat corrigeren door
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash
#~ Specify the ZWAVE NodeID to refresh
devid="$1"
name="$2"
#~ Check whether the refrsh is already running for this device and only fire when not.
chk=`sudo ps x | grep "refreshzwave.php $devid" | grep -cv grep`
if  [ "$chk" = "0" ] ; then
   /usr/bin/php /home/pi/domoticz/scripts/refreshzwave.php $devid $name
#>> /var/log/domoticz.log 2>&1 &
else
   echo "$(date +%Y-%m-%d) $(date +%X)     Zwave refresh already running for $devid $name"
#>> /var/log/domoticz.log 2>&1 &
fi

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/usr/bin/php
<?php
$devices=file_get_contents('http://ip:port/json.htm?type=openzwavenodes&idx=idxzwavecontroller'); //Change IDX to IDX of your zwave controller
function RefreshZwave($node,$name) {
   echo date("Y-m-d H:i:s "),"     ZWave Refresh Started for $node $name\n";
   $zwaveurl='http://ip:port/ozwcp/refreshpost.html';
   $zwavedata=array('fun'=>'racp','node'=>$node);
   $zwaveoptions = array('http'=>array('header'=>'Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\r\n','method'=>'POST','content'=>http_build_query($zwavedata),),);
   $zwavecontext=stream_context_create($zwaveoptions);
   // print_r($zwaveoptions);
   // print_r($zwavecontext);
   for ($k=1;$k<=5;$k++){
           sleep(2);
           $result=file_get_contents($zwaveurl,false,$zwavecontext);
           echo date("Y-m-d H:i:s "),"     ZWave Refresh ",$node," ",$name," ",$result,"\n";
           if($result=='OK') break;}
}
if(!empty($argv[1])&&!empty($argv[2])) {
   RefreshZwave($argv[1],$argv[2]);
   }
else {
   echo date("Y-m-d H:i:s "),"     ZWave Refresh: no idx or name defined\r\n";
   }
?>

maar sindsdien werkt dat dus niet meer en krijg je dus van dit soort toestanden:
cp
en de knop geeft dus de verkeerder status
knop

Iemand dit ook/ een oplossing hier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 15:44
Wie heeft er een goed alternatief voor de Essent ICY slimme thermostaat? Aangezien ze in februari 2019 oftewel de stekker uit de service trekken, of €1,95 per maand gaan vragen, zou ik graag overstappen op iets anders.

Een dure nest thermostaat aanschaffen zie ik niet echt zitten. Dan is het doel van besparen volledig weg door de hoge aanschafprijs.

Is een opentherm gateway een goede optie? Of gaat de thermostaat dat ding tegenwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
BizzieBis schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:44:
Wie heeft er een goed alternatief voor de Essent ICY slimme thermostaat? Aangezien ze in februari 2019 oftewel de stekker uit de service trekken, of €1,95 per maand gaan vragen, zou ik graag overstappen op iets anders.

Een dure nest thermostaat aanschaffen zie ik niet echt zitten. Dan is het doel van besparen volledig weg door de hoge aanschafprijs.

Is een opentherm gateway een goede optie? Of gaat de thermostaat dat ding tegenwerken?
Een Toon die is geroot.
[...]

Er is nog hoop volgens logitech:

*UPDATED December 21, 2018*

We’ve heard your concerns. We understand that some customers are frustrated with the recent security fix we put in place, as it closed access to private local API controls. While security continues to be a priority for us, we are working to provide a solution for those who still want access despite the inherent security risks involved.

If you would like to participate in an XMPP beta program, which will allow access to local controls, see the below instructions. Over the coming weeks, we will qualify a regular firmware release that still allows XMPP control for those who need it. We expect to send out an update that will be available to all Harmony customers in January.

Here are the instructions to access the program by updating the firmware on your Hub.

Launch the MyHarmony software on your desktop computer.
From the login page, press the following keys to access the tool:
On Windows - Press Alt + F9
On Macs - Press Fn + Option + F9 or Option + F9.
Scroll down to the bottom where it says “FIRMWARE TO ENABLE XMPP. FOR DEVELOPERS ONLY.”
Be sure to read through the short warning and disclaimer to understand the impact of installing this firmware.
Click on Update Firmware.
Plug in your Harmony Hub via USB and click on Install.

Thank you

Hiermee wordt de XMPP security fix ongedaan gemaakt.

[ Voor 86% gewijzigd door jobr op 21-12-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Twitter lezende werden ze overspoeld met refund-verzoeken, dus ze hadden geen andere keuze.
Hoe dan ook, de procedure hier gedaan en mijn harmony is weer up-and-running met domoticz. Mocht Logitech toch raar doen, kan ik altijd met dit switchen naar HAS (waar het met websockets al werkt), waar ik toch gedeeltelijk al een beetje via docker mee bezig was, om ook eens "bij de buren" te loeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ed1703 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:32:
[...]

Twitter lezende werden ze overspoeld met refund-verzoeken, dus ze hadden geen andere keuze.
Hoe dan ook, de procedure hier gedaan en mijn harmony is weer up-and-running met domoticz. Mocht Logitech toch raar doen, kan ik altijd met dit switchen naar HAS (waar het met websockets al werkt), waar ik toch gedeeltelijk al een beetje via docker mee bezig was, om ook eens "bij de buren" te loeren :)
HA bridge zijn ze ook aan het ombouwen. Zou je ook eens kunnen proberen met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:13
DizzyWeb schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:50:
[...]

Dat is wel jammer... dit was een van de redenen waarom ik juist meer geld uit wilde geven aan een nieuwe Harmony wanneer de oude deaud is. Maar als dit dicht gegooid is, dan kan ik dat geld dus beter in mijn zak houden.
Ik wilde hem eigenlijk gaan bestellen, aangezien ik mijn ziggo mediabox xl niet met IR kan bedienen...
Ik zou hem graag in domoticz hangen, maar als dat niet meer gaat, weet ik ook niet of ik er nog goed aan doe.
Is er momenteel een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:13
JustinoFTW schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:44:
[...]

Heb ik ook al naar zitten kijken, misschien toch maar eens proberen...
Maar kan deze ook de ziggo mediabox xl aansturen? Dat is enkel RF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 15:04

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stubby schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:08:
[...]

code:
1
2
3
4
cd /home/pi/Downloads/

nou, ben ongeveer halverwege, maar bij het isntalleren van npm (command: npm install) krijg ik allerlei errors. command npm start werkt ook niet, ook veel errors.

gaat niet echt van leien dakje.

morgen weer verder. of zo....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Laatst online: 06:05
Vervelend heb hetzelfde probleem. Ik krijg vandaag een otgw binnen met Wi-Fi, met de kerst testen.

Ik heb op de thermostaat nog geen 220v liggen voor een toon...
BizzieBis schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:44:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:59
Ik heb een Fibaro multi sensor gekocht maar als ik deze pair in Domoticz krijg ik dit als resultaat:

003 (0x03) Unknown FIBARO System Unknown: type=0801, id=1002+ FIBARO System 0x1002 0x0801

Hij vindt hem dus wel maar kent het type niet. Wat moet ik hier aan doen?

Ik gebruik deze versie van OpenZWave USB: Version: 1.4-2888-g54682370-dirty

[edit]
laat maar. oplossing gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 22-12-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 15:44
Edit: Probleem lijkt verholpen na een hercalibratie van de Dimmer 2 module.

[ Voor 87% gewijzigd door dewil1990 op 22-12-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Hkuit schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:30:
Ik heb Milight lampen; in de meterkast één wifi box en in huis 2 afstandsbedieningen, 1x voor RGBW en 1x voor CW/WW. Nou wil ik deze lampen met Domoticz aan gaan sturen. Op basis van een advies wat ik ergens las heb ik de wifi box 2x toegevoegd aan Domoticz. 1x heb ik hem rgb genoemd en 1x wit.
Helaas trekken de lampen zich daar weinig van aan; als ik ALL lamps van Wit uitschakel dan gaan alleen m'n rgb lampen uit bijvoorbeeld.
Het moet dus anders, maar hoe? Hoe maak ik dat onderscheid tussen rgb en witte lampen? Moet ik 2 verschillende poorten invullen?
Iemand?
Ik lees op het forum van Domoticz dat iemand precies doet wat ik heb gedaan: 1x toevoegen als RGBW en 1x als WW/CW. Maar bij mij snappen de lampen het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weldie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 23:20
DjAntoon schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:15:
[...]

Ik wilde hem eigenlijk gaan bestellen, aangezien ik mijn ziggo mediabox xl niet met IR kan bedienen...
Ik zou hem graag in domoticz hangen, maar als dat niet meer gaat, weet ik ook niet of ik er nog goed aan doe.
Is er momenteel een alternatief?
Ik bedien mijn upc mediabox xl met de originele IR afstandsbediening van upc die er vroeger bijgeleverd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 16:53
iemand nog zin om te helpen met een dashtichz probleempje?

Heb aardig door nu hoe het werkt, maar 1 graph wil zich niet laten zien. CO2 level van mn netatmo.
Uncaught TypeError: Cannot read property '0' of undefined
at eval (eval at globalEval (jquery.min.js:2), <anonymous>:216:71)
at Array.filter (<anonymous>)
at Object.success (eval at globalEval (jquery.min.js:2), <anonymous>:215:52)
at i (jquery.min.js:2)
at Object.fireWith [as resolveWith] (jquery.min.js:2)
at z (jquery.min.js:4)
at HTMLScriptElement.c (jquery.min.js:4)
at HTMLScriptElement.dispatch (jquery.min.js:3)
at HTMLScriptElement.r.handle (jquery.min.js:3)
content_script_bundle.js:13 Uncaught (in promise) ReferenceError: currentURL is not defined
at then.catch.e (content_script_bundle.js:13)
en chrome devtools wijzen dan naar
graphProperties.data = data.result.filter(function (element) {
return element.hasOwnProperty(graphProperties.keys[0]);
in eeste instantie dacht ik dat het lag aan het feit dat graph.js geen case heeft voor co2 meter, maar door de case toe te voegen is het alleen maar gelukt om de eenheden te laten zien, graph toont zich nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RtBEVZLmOzd9UTdJk3F7xHsC/thumb.jpg

andere graphs werken wel, zoek me suf waar het nou fout gaat EN HEB HET GEVONDEN

SOLVED
in graph.js stond ook nog iets voor properties per resultset. Debugger stap voor stap laten gaan en bij andere graphs data voorbij zien komen die hout snijden.
Dus verder in graph.js gebladerd en wat regeltjes toegevoegd:
} else if (result.hasOwnProperty('co2')) {
graphProperties = {
keys: ['co2'],
labels: ['ppm'],
};
en voila, graph wordt gerendered.

ik ook weer blij ;w

[ Voor 13% gewijzigd door dooiedodo op 23-12-2018 22:32 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 15:13
even een vraagje ben vandaag bezig geweest met Telegram toe te voegen in Domoticz. en kom op 1 instelling niet uit.

* Heb een api aangemaakt via de @bot in telegram,
* Id gevonden
* de gegevens toegevoegd in Domoticz.
* test gedaan en de melding komt binnen in Telegram.

Toen een Channel aagemaakt.
* mijn Bot toegevoegd als admin.
* Mijn vrouw toegevoegd in de groep.
*Test gedaan via de browser en bij beide komt de melding binnen.
* de nieuwe ID code toegevoegd in Domoticz en test gedaan.
* op beide komt de melding binnen in de groep.

Daarna een testje gedaan met de melding licht aan, melding wordt verstuurd maar niet naar de channel groep maar naar mijn bot account? dus geen melding naar mijn vrouw.

waar gaat het Fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
sterremos schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:53:
even een vraagje ben vandaag bezig geweest met Telegram toe te voegen in Domoticz. en kom op 1 instelling niet uit.

* Heb een api aangemaakt via de @bot in telegram,
* Id gevonden
* de gegevens toegevoegd in Domoticz.
* test gedaan en de melding komt binnen in Telegram.

Toen een Channel aagemaakt.
* mijn Bot toegevoegd als admin.
* Mijn vrouw toegevoegd in de groep.
*Test gedaan via de browser en bij beide komt de melding binnen.
* de nieuwe ID code toegevoegd in Domoticz en test gedaan.
* op beide komt de melding binnen in de groep.

Daarna een testje gedaan met de melding licht aan, melding wordt verstuurd maar niet naar de channel groep maar naar mijn bot account? dus geen melding naar mijn vrouw.

waar gaat het Fout?
bij je vrouw.. het ligt altijd aan de vrouw :P

waar definieer je de 'licht aan' actie dat het bericht moet sturen? misschien keer domo restart geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-10 15:13
dooiedodo schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:04:
[...]

bij je vrouw.. het ligt altijd aan de vrouw :P

waar definieer je de 'licht aan' actie dat het bericht moet sturen? misschien keer domo restart geven?
Klopt , zeg ik ook altijd, maar ze gelooft het niet :)

Herstart gedaan, blijft hetzelfde

als test de lamp kast bij aan een melding volgens de onderstaande. maar zoals aangegeven komt deze melding niet in de groep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nfWFCX3JCR6wHEz3VbFthX8t/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
in dat geval zou ik de telegram alert settings eens verwijderen en opnieuw toevoegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Toppe schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:19:
Als je een oplossing hebt voor je eigen probleem, bewerk dan de post en plaats de oplossing er bij in plaats van te melden dat het probleem is opgelost. Op die manier helpen we elkaar!
Huh? Ik kickte m'n eigen post omdat ik er niet uit kwam...
Nu wel, en ik ga conform jouw verzoek de oplossing bij mijn eigen vraag zetten!
Pagina: 1 ... 4 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!