Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

bing69 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:06:
Heb meerdere scripts in Dzvents alleen deze werkt niet. Er wordt niet op tijd geschakeld. De tweede voorwaarde is waar.

Zal een denkfout maken maar waar???

Kwam er niet achter en nu zie ik het!!!! Sorry voor het lastig vallen

return {
on = {
timer = {'at 06:45'}
},

execute = function(domoticz, tijd)
local Boog= domoticz.devices('Boog')
local Rood= domoticz.devices('Rood')
local Raamboven= domoticz.devices('Raam boven')
local Raambeneden= domoticz.devices('Raam beneden')
local Bank= domoticz.devices('Bank')
local MiddenL= domoticz.devices('Midden links')
local MiddenR= domoticz.devices('Midden rechts')
local keuken= domoticz.devices('Keukenlamp')
local Dummy= domoticz.devices('Dummy_licht')
local hand= domoticz.devices('Lamp_hand')
local tvlamp= domoticz.devices('tv lamp')
-- local kerst= domoticz.devices('Kerst')
local foto1= domoticz.devices('fotospot1')
local foto2= domoticz.devices('fotospot2')
local handaan = domoticz.devices('Lampenwoonkamer')
local slaap =domoticz.devices('Slaapstand')
if (tijd.timer) and (StateIsDonker.state=='On') then
Boog.dimTo(10)
Rood.dimTo(60)
Raamboven.dimTo(44)
Raambeneden.dimTo(20)
Bank.dimTo(44)
MiddenL.dimTo(63)
MiddenR.dimTo(42)
foto1.dimTo(39)
foto2.dimTo(39)
keuken.dimTo(20)
Dummy.switchOn()
hand.switchOn()
handaan.switchOn()
-- kerst.switchOn()

end
end
}
Is het probleem nou opgelost? en misschien handig om je bericht even te bewerken om de boel tussen [code] [/code] tags te zetten.

Sowieso wordt StateIsDonker nergens dedefineerd?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-06 09:24
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:39:
[...]

Is het probleem nou opgelost? en misschien handig om je bericht even te bewerken om de boel tussen [code] [/code] tags te zetten.

Sowieso wordt StateIsDonker nergens dedefineerd?
Je hebt twee keer gelijk ;-) zag het niet en bericht verstuurd en toen zag ik het direct.....

Bing

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:02
Toppe schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Wat doet dit?

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
local light_intensity   = 'LUX - tuin'
--local schemerID         = 'Schemerschakelaar'
local lux_licht         = 250
local lux_bewolkt       = 210
local lux_schemer       = 150
local lux_donker        = 75

commandArray = {}

print("Kijken naar de trigger: "..devicechanged['LUX - tuin'])

return commandArray

Kan je eerst eens zien of er uberhaupth wat gebeurt namelijk, als dat niet het geval is dan eerst dat probleem oplossen

code:
1
2
2019-02-13 10:12:57.706 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar1: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'
..."]:10: attempt to concatenate field 'LUX - tuin' (a nil value)

en

code:
1
2
2019-02-13 11:07:00.981 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar1: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'
..."]:10: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

fabstar81 wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:09 (11%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:45
Niemand die last heeft van het browser cache failure probleem?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:28
rimave schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:42:
Niemand die last heeft van het browser cache failure probleem?
Ik ook continue, maar hij werkt er prima om (maw, ik krijg de melding maar doe er niks mee)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• fabstar81
ik ook zoals @soepah zegt. met name via https heb ik dat.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BIM
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21-06 13:30

BIM

Nothing interesting

Ik krijg die browser cache failure alleen als ik Domoticz van buitenaf mijn netwerk benader (via proxy, https, met wachtwoord). Wanneer hij vanuit het thuisnetwerk wordt benaderd (zonder wachtwoord) krijg ik die melding niet. Je zou het dus zelf kunnen testen binnen je netwerk / zonder wachtwoord.

Als gezegd door soepah werkt Domoticz prima (ook met die melding).

edit:
https toegevoegd

BIM wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:08 (5%)

fabstar81 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 10:13:
[...]

code:
1
2
2019-02-13 10:12:57.706 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar1: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'
..."]:10: attempt to concatenate field 'LUX - tuin' (a nil value)

en

code:
1
2
2019-02-13 11:07:00.981 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar1: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'
..."]:10: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

En je weet zeker dat je het script hebt aangemaakt als type LUA? Ondanks dat mijn kennis meer in dzVents zit zou je zeggen dat dit een basis functie is en dus alsnog zou moeten werken.

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• fabstar81
@Toppe, jazeker. het is LUA, en heb hem op ALL gezet. dan gaat ie lekker vaak af. dit ivm debuggen.

dzVents ken ik zelf niet, maar als iemand het op die manier wilt proberen....be my guest :+

overigens, als ik de variable lux even naar voren haal en die laat printen, krijg ik netjes de waarde van Lux - tuin terug:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

commandArray = {}
lux = (otherdevices_svalues[light_intensity])
    print(lux) 
if (devicechanged['LUX - tuin']) then
--if (devicechanged[light_intensity]) then
--lux = tonumber(otherdevices_svalues['LUX - tuin'])

print(lux) 
    if (lux >= tonumber(lux_licht) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '10') then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 10'
             print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Licht!!</font>')

elseif ((lux <= tonumber(lux_bewolkt) and lux > tonumber(lux_schemer) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '20')) then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 20'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Bewolkt!!</font>')

elseif ((lux <= tonumber(lux_schemer) and lux > tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '30')) then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 30'
           print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Schemer!!</font>')

elseif (lux <= tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '40') then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 40'
            print('<font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Donker!!</font>')
    else 
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 0'
            print('<font color="blue">Script is kut!!</font>')
   end
end
return commandArray

code:
1
2019-02-13 11:46:41.091 Status: LUA: 624

fabstar81 wijzigde deze reactie 13-02-2019 11:46 (83%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• stelling
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-06 10:45
Ik draai Domoticz op een Synology NAS. Weet iemand of ik een script in de DB kan uitvoeren bij de on action van een switch? En zo ja, hoe?
fabstar81 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:43:
@Toppe, jazeker. het is LUA, en heb hem op ALL gezet. dan gaat ie lekker vaak af. dit ivm debuggen.

dzVents ken ik zelf niet, maar als iemand het op die manier wilt proberen....be my guest :+

overigens, als ik de variable lux even naar voren haal en die laat printen, krijg ik netjes de waarde van Lux - tuin terug:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

commandArray = {}
    print(lux) 
if (devicechanged['LUX - tuin']) then
--lux = tonumber(otherdevices_svalues['LUX - tuin'])

print(lux) 
    if (lux >= tonumber(lux_licht) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '10') then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 10'

elseif ((lux <= tonumber(lux_bewolkt) and lux > tonumber(lux_schemer) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '20')) then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 20'

elseif ((lux <= tonumber(lux_schemer) and lux > tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '30')) then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 30'

elseif (lux <= tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues['Schemerschakelaar'] ~= '40') then
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 40'
    else 
        commandArray['Schemerschakelaar']='Set Level: 0'
            print('<font color="blue">Script is kut!!</font>')
   end
end
return commandArray

code:
1
2019-02-13 11:46:41.091 Status: LUA: 624

Zou het dan kunnen zijn dat hij vastloopt op devicechanged['LUX - tuin'] omdat hij niet veranderd? Je zou eens kunnen proberen door op regel 397 je end te vervangen voor zoiets:

code:
1
2
3
else
print("Lux onveranderd")
end

Als je dan die melding de hele tijd ziet weet je dat je apparaat niet wisselt van input

• fabstar81
@Toppe, daar dacht ik ook aan inderdaad. Ik heb die hele if nu weggehaald en nu geeft ie iig geen foutmelding. alleen valideert ie ook niet tegen de lux-variabelen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

fabstar81 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:06:
@Toppe, daar dacht ik ook aan inderdaad. Ik heb die hele if nu weggehaald en nu geeft ie iig geen foutmelding. alleen valideert ie ook niet tegen de lux-variabelen.
Omdat je script niet getriggerd wordt. Je zou ook kunnen zeggen dat je het script elk minuut de LUX laat controleren. Is ook iets mindere belasting voor je Pi aangezien een lux sensor aardig gevoelig kan zijn

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:45
BIM schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:07:
Ik krijg die browser cache failure alleen als ik Domoticz van buitenaf mijn netwerk benader (via proxy, https, met wachtwoord). Wanneer hij vanuit het thuisnetwerk wordt benaderd (zonder wachtwoord) krijg ik die melding niet. Je zou het dus zelf kunnen testen binnen je netwerk / zonder wachtwoord.

Als gezegd door soepah werkt Domoticz prima (ook met die melding).

edit:
https toegevoegd
Dat werkt idd wel goed. Ik gebruik buitenshuis een app en dat gaat ook goed.
Het feit dat de Toon temp niet real time was kwam door het P1 uitleeg stukje in het Toon script wat niet werkt. Ik heb dat dus maar weer uit gezet. De juiste dev is niet te vinden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 24-06 22:56

-36-

Trust me. I'm an amateur

Wat zijn jullie ervaringen met door domoticz aangestuurde thermostaatknoppen radiatoren? En wat gebruik je daar dan voor?

Ben zoekende naar een systeem dat zonder al teveel extra scripts en gedoe werkzaam is maar ben nog niet echt een duidelijke winnaar tegengekomen. Het liefst zou ik ze met mqtt aansturen over wifi maar dat lijkt (nog) niet te bestaan.

Ik heb het al is met de eq3 max! geprobeerd icm nodeRED maar dat was me teveel gedoe en niet echt een succes. Ik ben daar ook een python script voor tegengekomen maar die lijkt me net zoals een hoop andere plugins voor (oa bluetooth) thermostaat knoppen nog in de alpha fase en niet echt volledig functioneel.

Op reichelt.nl kwam ik verder de ET SPIRIT ZIGBEE tegen icm zigbee2mqtt lijkt dat een goede kanshebber. Heeft iemand hier al een dergelijke combi draaien?

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:40
je hebt al een aantal goed werkende oplossingen met zwave, maar geen idee of je al een zwave stick hebt. Ik zelf gebruik Eurotronics Spirit Zwave thermostaten, bevalt prima.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Knielen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:05:
je hebt al een aantal goed werkende oplossingen met zwave, maar geen idee of je al een zwave stick hebt. Ik zelf gebruik Eurotronics Spirit Zwave thermostaten, bevalt prima.
Ja ik heb nog ergens een RaZberry gpio boardje v1 liggen. Probleem daarmee was alleen dat ik bijna maandelijks de boel vanwege onbereikbare nodes aan het resetten was. Maar thanx voor de tip die zien er wel betaalbaar uit, en lijkt trouwens bijna hetzelfde product als de ET SPIRIT ZIGBEE

-36- wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:12 (12%)

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 25-06 15:52
Knielen schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:05:
Yup, heb ik er ook een aantal van. Zijn in verhouding tot andere voordelig en werken goed!
Twee vragen:

Kan iemand mij het nu uitleggen van een thermostaat kraan gestuurde module? Je kan elke ruimte individueel verwarmen maar zodra je thermostaat uit staat gebeurt er niets? Het vervangt geen vaste thermostaat namelijk.

Tweede vraag: Welke niet zelfbouw lux sensor wordt hier veel gebruikt? Het liefst iets op batterijen die ik overal en nergens kan monteren. 230V zou een optie zijn mits de modules niet extreem aan de maat zijn. Bewegingssensoren zijn geen vereiste evenals de aanstuur methode (liefst MQTT)

Toppe wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:26 (7%)

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:25:
Twee vragen:

Kan iemand mij het nu uitleggen van een thermostaat kraan gestuurde module? Je kan elke ruimte individueel verwarmen maar zodra je thermostaat uit staat gebeurt er niets? Het vervangt geen vaste thermostaat namelijk.
Als je CV uitstaat gebeurd er bij de thermostaatkraan idd ook vrij weinig. Maar als je enkel een centrale cv thermostaat hebt is het lastig de temperatuur regelen in andere ruimtes. Komt nog bij dat een thermostaatkraan fysiek anders is dan een normale radiatorkraan dus als je die wilt automatiseren zit je sws vast aan een thermostaatknop. (denk iig dat dat je vraag was?)
-36- schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:32:
[...]

Als je CV uitstaat gebeurd er bij de thermostaatkraan idd ook vrij weinig. Maar als je enkel een centrale cv thermostaat hebt is het lastig de temperatuur regelen in andere ruimtes. Komt nog bij dat een thermostaatkraan fysiek anders is dan een normale radiatorkraan dus als je die wilt automatiseren zit je sws vast aan een thermostaatkraan. (denk iig dat dat je vraag was?)
Klopt, dank voor je antwoord.

Echter loop je toch nog steeds tegen de beperkingen aan van je vaste thermostaat? Als ik de temperatuur in de kleedkamer op 20 graden wilt hebben en deze temperatuur is beneden eerder bereikt dan schakelt de CV alsnog uit waardoor de temperatuur niet gehaald wordt.

Of gaan we er automatisch vanuit dat een kleinere ruimte sneller op temperatuur is?

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:40
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Echter loop je toch nog steeds tegen de beperkingen aan van je vaste thermostaat? Als ik de temperatuur in de kleedkamer op 20 graden wilt hebben en deze temperatuur is beneden eerder bereikt dan schakelt de CV alsnog uit waardoor de temperatuur niet gehaald wordt.

Of gaan we er automatisch vanuit dat een kleinere ruimte sneller op temperatuur is?
Als je zover wilt gaan zal je inderdaad ook je CV ketel moeten automatiseren. Hier dus ook gedaan door een OTGW tussen de CV en kamerthermostaat te plaatsen.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Zolang er vraag is, stookt de CV wel. In je voorbeeld werkt het als volgt, indien je op alle gebruikte radiatoren slimme kranen hebt zitten: als je kleedkamer op 20c wil hebben en de woonkamer op 18c, stookt de CV net zo lang tot de temperatuur in beide ruimtes is gehaald. Dat zal (over het algemeen) sneller zijn in de woonkamer, waarna 18c is behaald, de kranen dicht(er) worden gezet. CV stookt door tot ook 20c is behaald in kleedkamer en gaat de kraan vervolgens ook dicht(er). Daarna zal ie de temperatuur proberen te behouden.

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Dat is idd een beperking (vooral bij oudere CV's?), maar wel één die in de praktijk meevalt omdat idd de vaste thermostaat meestal in de huiskamer oftwel de grootste en meest verwarmde ruimte hangt. En met wat afstelwerk bij de doorstroomkranen is dat dus goed te regelen in de meeste gevallen.

-36- wijzigde deze reactie 13-02-2019 16:44 (7%)

Rgerr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Zolang er vraag is, stookt de CV wel. In je voorbeeld werkt het als volgt, indien je op alle gebruikte radiatoren slimme kranen hebt zitten: als je kleedkamer op 20c wil hebben en de woonkamer op 18c, stookt de CV net zo lang tot de temperatuur in beide ruimtes is gehaald. Dat zal (over het algemeen) sneller zijn in de woonkamer, waarna 18c is behaald, de kranen dicht(er) worden gezet. CV stookt door tot ook 20c is behaald in kleedkamer en gaat de kraan vervolgens ook dicht(er). Daarna zal ie de temperatuur proberen te behouden.
Ga me hier toch eens verder in verdiepen omdat wij nog meer op gas willen besparen. Doen nu 550 kuub per jaar voor een rijtjes huis uit 1990 met gemiddelde isolatie, ik bespaar niet op comfort en dan vindt ik het best netjes als ik het mag zeggen maar dit kan lager :)

• Rgerr
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:53:
[...]

Ga me hier toch eens verder in verdiepen omdat wij nog meer op gas willen besparen. Doen nu 550 kuub per jaar voor een rijtjes huis uit 1990 met gemiddelde isolatie, ik bespaar niet op comfort en dan vindt ik het best netjes als ik het mag zeggen maar dit kan lager :)
Dat valt best mee ja! Ik zit in een tweekapper van 2016 en afgelopen jaar op 731m3. En ik vind dat daar ook nog wel wat van af kan. ;) Check eens Gas besparen door middel van CV tuning deel II (moet ik ook nog eens tijd voor maken om ten uitvoer te brengen)

Rgerr wijzigde deze reactie 13-02-2019 14:56 (5%)

Rgerr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:55:
[...]

Dat valt best mee ja! Ik zit in een tweekapper van 2016 en afgelopen jaar op 731m3. En ik vind dat daar ook nog wel wat van af kan. ;) Check eens Gas besparen door middel van CV tuning deel II (moet ik ook nog eens tijd voor maken om ten uitvoer te brengen)
Al wel eens gezien, wil alleen niet met die ketel gaan spelen eigenlijk. Vindt t ook wel een uitdaging om echt fysiek te besparen i.p.v. aanpassingen doen :)

• Rgerr
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Al wel eens gezien, wil alleen niet met die ketel gaan spelen eigenlijk. Vindt t ook wel een uitdaging om echt fysiek te besparen i.p.v. aanpassingen doen :)
Een keer in het voorjaar doen, mocht je het echt verprutsen, wordt het gauw zomer. 8)

• fabstar81
OK, het is wel duidelijk dat "if (devicechanged[####]) then" ervoor zorgt dat ik die nil value error krijg.
en dan maakt het niet uit wat er bij #### staat. Of variabele of direct het device name.

daarnaast:

Lua:
1

zorgt er weer voor dat er een number met string wordt vergeleken in de rest van de code:

code:
1
2
2019-02-13 12:55:55.034 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'
..."]:17: attempt to compare number with string

dus die heb ik vervangen door [code=lua]lux = tonumber(otherdevices_svalues[light_intensity])

alleen nu word ik echt gek. als ik dit allemaal weghaal en volgend script gebruik:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
local schemerID         = 'Schemerschakelaar'

commandArray = {}

lux = tonumber(otherdevices_svalues[light_intensity])
    print(lux) 
    if (lux >= tonumber(lux_licht) and (devicechanged[schemerID] ~= '10')) then
        commandArray[schemerID]='Set Level: 10'

elseif ((lux <= tonumber(lux_bewolkt) and lux > tonumber(lux_schemer) and otherdevices_svalues[schemerID] ~= '20')) then
        commandArray[schemerID]='Set Level: 20'

elseif ((lux <= tonumber(lux_schemer) and lux > tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues[schemerID] ~= '30')) then
        commandArray[schemerID]='Set Level: 30'

elseif (lux <= tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues[schemerID] ~= '40') then
        commandArray[schemerID]='Set Level: 40'
    else 
        commandArray[schemerID]='Set Level: 0'
            print('<font color="blue">LUX onveranderd</font>')
end
return commandArray

krijg ik nog steeds deze error:

code:
1
2
2019-02-13 15:33:01.045 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'
..."]:12: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

maar ook:

code:
1
2
3
2019-02-13 15:33:13.474 Status: LUA: 1586
2019-02-13 15:33:13.474 Status: LUA: <font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Licht!!</font>
2019-02-13 15:33:13.476 Status: EventSystem: Script event triggered: Schemerschakelaar

én....de Schemerschakelaar wordt niet aangepast. hahaha. mensenkinderen wat een script....waarom werkt dit niet?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Rgerr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:27:
[...]

Een keer in het voorjaar doen, mocht je het echt verprutsen, wordt het gauw zomer. 8)
Dan bel ik gewoon de monteur en zeg ik ‘ik heb niets gedaan’ :+
fabstar81 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:33:
OK, het is wel duidelijk dat "if (devicechanged[####]) then" ervoor zorgt dat ik die nil value error krijg.
en dan maakt het niet uit wat er bij #### staat. Of variabele of direct het device name.

daarnaast:

Lua:
1

zorgt er weer voor dat er een number met string wordt vergeleken in de rest van de code:

code:
1
2
2019-02-13 12:55:55.034 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'

dus die heb ik vervangen door [code=lua]lux = tonumber(otherdevices_svalues[light_intensity])

alleen nu word ik echt gek. als ik dit allemaal weghaal en volgend script gebruik:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

commandArray = {}

print(lux) 

elseif ((lux <= tonumber(lux_bewolkt) and lux > tonumber(lux_schemer) and otherdevices_svalues[schemerID] ~= '20')) then

elseif ((lux <= tonumber(lux_schemer) and lux > tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues[schemerID] ~= '30')) then

elseif (lux <= tonumber(lux_donker) and otherdevices_svalues[schemerID] ~= '40') then
    else 
end
return commandArray

code:
1
2
2019-02-13 15:33:01.045 Error: EventSystem: in Schemerschakelaar: [string "local light_intensity = 'LUX - tuin'

maar ook:

code:
1
2
3
2019-02-13 15:33:13.474 Status: LUA: <font color="blue">Lichtsterkte aangepast naar Licht!!</font>
2019-02-13 15:33:13.476 Status: EventSystem: Script event triggered: Schemerschakelaar

én....de Schemerschakelaar wordt niet aangepast. hahaha. mensenkinderen wat een script....waarom werkt dit niet?
Stuur je IDX’n maar via PB, doe ik een DzVents poging :)

Toppe wijzigde deze reactie 13-02-2019 15:37 (4%)

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 25-06 09:51
Ook hier is de koppeling tussen Toon en Domoticz stuk, balen, gebruikte het regelmatig, vooral samen met mijn 5 slimme stekkers:

Ritchie wijzigde deze reactie 13-02-2019 15:46 (38%)

- NAC Breda -

• vwtune
Twee vragen:

Tweede vraag: Welke niet zelfbouw lux sensor wordt hier veel gebruikt? Het liefst iets op batterijen die ik overal en nergens kan monteren. 230V zou een optie zijn mits de modules niet extreem aan de maat zijn. Bewegingssensoren zijn geen vereiste evenals de aanstuur methode (liefst MQTT)
De 1e vraag is benantwoord, jouw tweede vraag: Met een Wemos D1 mini + een BH1750 lux sensor + tasmota erop en je bent klaar! :)

Ow hij moet niet zelfbouw zijn :+

vwtune wijzigde deze reactie 13-02-2019 15:58 (3%)

• fabstar81
Twee vragen:

ik heb neo coolcam PIR sensor. doet het buiten ook verrassend goed.
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:53:
[...]

rijtjeshuis uit 1976, prognose voor dit seizoen +/- 300 kuub _/-\o_ *O*

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

vwtune schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:56:
[...]

De 1e vraag is benantwoord, jouw tweede vraag: Met een Wemos D1 mini + een BH1750 lux sensor + tasmota erop en je bent klaar! :)
Maar dan zit ik wéér met modules gesoldeerd op een printje zonder behuizing, daar wil ik eigelijk vanaf... Daarbij wordt het stroom verbruik ook steeds hoger terwijl ik het lager wil hebben :'(

• vwtune
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:58:
[...]

Maar dan zit ik wéér met modules gesoldeerd op een printje zonder behuizing, daar wil ik eigelijk vanaf... Daarbij wordt het stroom verbruik ook steeds hoger terwijl ik het lager wil hebben :'(
Heb je nog geen 3D printer ;)
En stroom? denk dat dat echt heel erg meevalt, hij zit aangesloten via usb 5 volt.
fabstar81 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:58:
[...]

ik heb neo coolcam PIR sensor. doet het buiten ook verrassend goed.
Hoe betrouwbaar zijn deze modelletjes? Heb nu een Xiaomi gateway hangen met LUX sensor en deze is volgens mij niet echt betrouwbaar :P

Overigens overal bewegingsmelders hangen wordt ook een dure hobby :>
vwtune schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:00:
[...]

Heb je nog geen 3D printer ;)
En stroom? denk dat dat echt heel erg meevalt, hij zit aangesloten via usb 5 volt.
3D printer? Wat is dat? :9

Toppe wijzigde deze reactie 13-02-2019 16:29 (43%)

• costo
  • Registratie: augustus 2015
  • Niet online
@ fabstar81

Ik heb met een gelijksoortig lux schakel script ook zoiets gehad.
het bleek dat mijn lux sensor geen integer waardes gaf maar floats.

Ik heb dat toen opgelost door alle variabelen aan te passen naar float
local lux_licht = 250.0
local lux_bewolkt = 210.0
local lux_schemer = 150.0
local lux_donker = 75.0
mogelijk gebeurt er ook zoiets bij jou en kun je het zo werkend krijgen.

• achterop23
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12-06 19:12
Prachtige topic dit. Maar als beginner in de wereld van Domotica heb ik een aantal vragen.
Ik wil slechts schakelaars kunnen aan/uit zetten en ze kunnen dimmen. Verder stopcontacten kunnen aan/uit zetten.
En verder met een slimme thermostaat gaan werken en daarbij behorende temperatuursensoren in de verschillende kamers (is het mogelijk om de verwarmingsthermostaat per radiator te bedienen?).

Nu lees ik de verschillende fabrikanten voor schakelaars en sensoren. Wat is het beste advies voor de functies dat ik wil gaan inbouwen in mijn woning?
achterop23 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:15:
Prachtige topic dit. Maar als beginner in de wereld van Domotica heb ik een aantal vragen.
Ik wil slechts schakelaars kunnen aan/uit zetten en ze kunnen dimmen. Verder stopcontacten kunnen aan/uit zetten.
En verder met een slimme thermostaat gaan werken en daarbij behorende temperatuursensoren in de verschillende kamers (is het mogelijk om de verwarmingsthermostaat per radiator te bedienen?).

Nu lees ik de verschillende fabrikanten voor schakelaars en sensoren. Wat is het beste advies voor de functies dat ik wil gaan inbouwen in mijn woning?
Wat is je achterliggende platform, iOS of Android?

Ik heb zelf de meeste schakelaars gewoon in HomeKit zitten en ik gebruik Domoticz als aanvulling en dat is een prima combinatie.

Het hangt ook vooral af van de kosten die je wilt maken, ZWave heeft een groot aantal apparaten en dat is al meer ‘volwassen’ dan bij bijvoorbeeld Zigbee. Nog niet te spreken over het bereik.

Nadeel is meteen de prijs. Waar een Ikea tussen stekker een tientje doet begin je met Zwave rond de €40 per stuk.

Zwave kent daar in tegen wel meer product groepen en heeft daarin ook een breder aanbod.

Dan heb je ook nog Xiaomi, dat kan je prima sturen via Domoticz maar wel met lage kosten. Werkt prima maar verwacht geen uitgebreid aanbod.

• jobr
  • Laatst online: 25-06 18:37
JJnJ schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 06:15:
[...]

Is er iemand die zou kunnen helpen met het rooten van de toon? Eventueel tegen betaling. Ik woon in de regio Alkmaar, maar kan hem ook opsturen.
Op marktplaats staan er ook wel eens advertenties van mensen die dat doen. Je kan ook @TerrorSource vragen. Volgens mij doet die dat ook.
[...]

Jup, zelfde probleem hier. Ook rond dat tijdstip. Zou wel pijnlijk zijn als ze die site eruit halen en het heb storing blijkt te zijn... Thermostaat heeft blijkbaar ook de hele nacht lopen loeien.

Is er iemand die zou kunnen helpen met het rooten van de toon? Eventueel tegen betaling. Ik woon in de regio Alkmaar, maar kan hem ook opsturen.
Zou eerst even kijken of Toon weer gaat werken via Domoticz want momenteel werkt hij niet meer :>

• JJnJ
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:52
Toppe schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Zou eerst even kijken of Toon weer gaat werken via Domoticz want momenteel werkt hij niet meer :>
Zodra hij geroot is maakt dat niet meer uit

• eeNer
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19-03 19:58
[...]

Jup, zelfde probleem hier. Ook rond dat tijdstip. Zou wel pijnlijk zijn als ze die site eruit halen en het heb storing blijkt te zijn... Thermostaat heeft blijkbaar ook de hele nacht lopen loeien.

Rooten is denk ik niet perse nodig. Blijkbaar moet het ook kunnen met de API Backend..

https://twitter.com/eneco/status/1095619101488283648?s=21

Zie ook:
http://www.toonapi.com

Ik heb hier alleen geen kaas van gegeten. En op domoticz forum zijn ze er nog niet echt actief mee geweest. Weet iemand hier of daar al iets voor ontwikkeld is??

• Ritchie
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 25-06 09:51
Ik vrees dat we idd geduld moeten gaan hebben tot de nieuwe api wordt ingebouwd in Domoticz..

- NAC Breda -

• EnnaN
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-06 15:28

EnnaN

Toys in the attic

Ik heb een LED-gridje gemaakt met eigen aansturing, en die leest nu zelf via de JSON status van een knopje uit of ie aan of uit moet staan. So far so good.
Volgende plan was dat ik een kleur kan aangeven: het idee was dat ik een color-picker in domoticz maak, en die kleur gewoon uitlees en dan daar iets mee doe. Maar het lukt me niet om een color picker te maken!

Het gaat dus om een dummy knop. Ik zie wel vanalles over color pickers op het net, maar niet hoe er 1 zou kunnen maken. Ze schijnen met miilight (?) en Yeelight wel dingen te doen, maar ik kan het niet vinden.

Iemand enig idee wat de current status is? https://github.com/domoticz/domoticz/issues/2078 is nogal een read, maar volgens mij is het implemented. Het lijkt alleen voor die yeelight/milight dingen te werken, en niet voor mijn dummy hardware button? Anyway, ik kom er ff niet uit of dit nou wel of niet al kan :)

sig

EnnaN schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:30:
Ik heb een LED-gridje gemaakt met eigen aansturing, en die leest nu zelf via de JSON status van een knopje uit of ie aan of uit moet staan. So far so good.
Volgende plan was dat ik een kleur kan aangeven: het idee was dat ik een color-picker in domoticz maak, en die kleur gewoon uitlees en dan daar iets mee doe. Maar het lukt me niet om een color picker te maken!

Het gaat dus om een dummy knop. Ik zie wel vanalles over color pickers op het net, maar niet hoe er 1 zou kunnen maken. Ze schijnen met miilight (?) en Yeelight wel dingen te doen, maar ik kan het niet vinden.

Iemand enig idee wat de current status is? https://github.com/domoticz/domoticz/issues/2078 is nogal een read, maar volgens mij is het implemented. Het lijkt alleen voor die yeelight/milight dingen te werken, en niet voor mijn dummy hardware button? Anyway, ik kom er ff niet uit of dit nou wel of niet al kan :)
Je moet gewoon een virtuele RGB switch toevoegen?

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-06 09:24
Rgerr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:55:
[...]

Oei, hoekwoning (10 jaar oud) met ketel met warmtepomp en wij zitten nog aan de 1000 kub, En we dachten dat wij zuinig waren.....

Bing

fabstar81 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:33:

daarnaast:

Lua:
1

code:
1
2

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

commandArray = {}

print(lux) 

else 
end
return commandArray

code:
1
2

maar ook:

code:
1
2
3

Ik denk inderdaad zoals @costo aangeeft dat het fout loopt op je lux waardes. Bij mij loopt het script prima maar mijn lux sensor geeft waarschijnlijk een andere formaat waarde door. Met Tonnumer zet is dit dus om maar dat gaat bij jouw niet. Je moet dus even in die hoek zoeken om de LUx waarde en de local lux waardes gelijk te krijgen als getal zodat hiermee bereken kan worden.

Stel dat je lux sensor nu een tekst waarde geeft daarmee kun je geen berekening toepassen. Maar ben daar ook niet heel sterk in en door proberen kom ik er dan achter >:)
MikeOO schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:11:
[...]

Ik denk inderdaad zoals @costo aangeeft dat het fout loopt op je lux waardes. Bij mij loopt het script prima maar mijn lux sensor geeft waarschijnlijk een andere formaat waarde door. Met Tonnumer zet is dit dus om maar dat gaat bij jouw niet. Je moet dus even in die hoek zoeken om de LUx waarde en de local lux waardes gelijk te krijgen als getal zodat hiermee bereken kan worden.

Stel dat je lux sensor nu een tekst waarde geeft daarmee kun je geen berekening toepassen. Maar ben daar ook niet heel sterk in en door proberen kom ik er dan achter >:)
Zie:
code:
1
2
3

De waardes zijn dus gewoon goed. Heb een dzVents scriptje voor 'm gemaakt en die doet het wel, alleen wisselt de schakelaar ook daar niet van status. Ik raadt @fabstar81 dan ook aan even een nieuwe aan te maken en dat IDX nummer in het script te zetten :9~

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Toppe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 06:01:
[...]

Je moet gewoon een virtuele RGB switch toevoegen?
Ja, dat was het plan! En veel dingen (zoals jouw opmerking) impliceren dat het kan. Maar mij lukt het dus niet als dat nog niet duidelijk was :D

Ik kan vanalles vinden (toggles, dimmer, etc), maar geen rgb switch. Maar ik ben blij dat het toch wel zou moeten kunnen. Kan je me vertellen waar ik een dummy rgb switch kan vinden?

sig

• DizzyWeb
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

EnnaN schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:00:
[...]

Ja, dat was het plan! En veel dingen (zoals jouw opmerking) impliceren dat het kan. Maar mij lukt het dus niet als dat nog niet duidelijk was :D

Ik kan vanalles vinden (toggles, dimmer, etc), maar geen rgb switch. Maar ik ben blij dat het toch wel zou moeten kunnen. Kan je me vertellen waar ik een dummy rgb switch kan vinden?
Als je je dummy aanmaakt moet je daar direct RGB switch kiezen, dat is een apart type en niet onderdeel van de normale switches.
Toppe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Zie:
code:
1
2
3

De waardes zijn dus gewoon goed. Heb een dzVents scriptje voor 'm gemaakt en die doet het wel, alleen wisselt de schakelaar ook daar niet van status. Ik raadt @fabstar81 dan ook aan even een nieuwe aan te maken en dat IDX nummer in het script te zetten :9~
Maar het feit dat hij de waarde print zeg nog niets over wat de inhoud van de waarde, is het puur tekst of is het veld een getal. En tekst kun je niet aftrekken van een nummer dus mogelijk dat het daar toch niet niet helemaal goed gaat.

Het feit dat alles hetzelfde is als in mijn omgeving behalve dat het een andere soort lux senor is , en de waarde (tekst/getal) dus anders is dan wat mijn sensor geeft duid toch om een conversie probleem.

Mogelijk dat dzVents anders om gaat met deze waardes en heb ik misschien heb ik last van tunnelvisie >:)

p.s sta ook open voor ontvangst van je script. Heb ik een mooi voorbeeld om txt eens met dzVents te spelen

MikeOO wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:43 (4%)

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

DizzyWeb schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:09:
[...]

Als je je dummy aanmaakt moet je daar direct RGB switch kiezen, dat is een apart type en niet onderdeel van de normale switches.
Sorry, maar kun je iets specifieker zijn? Ik zie de opties niet namelijk. Dit is ongeveer wat ik doe:

* ga naar switches
* ga naar manual aanmaken
* zie de 2 selecties: siwthc type en type
* type is voor welk signaal dacht ik, daar verwacht ik het niet (maar zie ook niets)
* bekijk switch type
* zie dingen als 'on/of' en 'dimmer'
* zie geen dingen als "rgb" (hier verwacht ik het dus?)
* probeer niet te huilen.
* huil toch

Ook bij het aanmaken van een dummy hardware voor virtual switches zie ik niet dat er een andere keuze is dan die ene 'dummy'.

EnnaN wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:41 (13%)
Reden: ik had 2x gequote?

sig

• DizzyWeb
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik heb deze opties als ik een nieuwe virtuele sensor aanmaak...

• fabstar81
@MikeOO en @Toppe,

er blijkt nog meer mis te zijn met mijn domoticz installatie sinds 2 dagen. Ik vermoed dan ook dat het laatste script van Toppe juist is en goed werkt en dat het niet verspringen van de virtual switch met de andere fout te maken heeft.

ik heb een slapie button die aangaat na 10 minuten na het aftrappen van een scene. ook deze gaat niet aan. mijn bash snapshot scripts worden ook niet afgetrapt. na een reboot wel.

zuchttt, ik word hier zo niet goed van he.

mijn proximity script werkt ook maar deels. ping uit, GPS uit, en toch gaat de virtual "thuis" niet uit.

fabstar81 wijzigde deze reactie 14-02-2019 09:47 (9%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• DizzyWeb
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

Staat er niet iets in je logs?

Welke versie van Domoticz draai je?

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

DizzyWeb schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:44:
[Afbeelding]

Ik heb deze opties als ik een nieuwe virtuele sensor aanmaak...
Is dat iets anders dan een virtuele switch? Ik vind het vervelend om zo hulpbehoevend te zijn, maar kan je iets explicieter zijn?
Ik ga dus naar switches om een manual light/switch aan te maken. jij doet kennelijk iets anders maar het valt wat tussen de gesprekken in _wat_ je dan moet doen om een rgb 'iets' te kiezen.

sig

MikeOO schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:37:
[...]

Maar het feit dat hij de waarde print zeg nog niets over wat de inhoud van de waarde, is het puur tekst of is het veld een getal. En tekst kun je niet aftrekken van een nummer dus mogelijk dat het daar toch niet niet helemaal goed gaat.

Het feit dat alles hetzelfde is als in mijn omgeving behalve dat het een andere soort lux senor is , en de waarde (tekst/getal) dus anders is dan wat mijn sensor geeft duid toch om een conversie probleem.

Mogelijk dat dzVents anders om gaat met deze waardes en heb ik misschien heb ik last van tunnelvisie >:)

p.s sta ook open voor ontvangst van je script. Heb ik een mooi voorbeeld om txt eens met dzVents te spelen
Dan zou je ook niet de regel moeten zien dat ‘Licht’ wordt ingeschakeld?

• DizzyWeb
  • Nu online

DizzyWeb

Ondertiteld

@EnnaN Nee, je gaat naar Hardware, daar maak je een Dummy aan. Bij die Dummy staat dan een knop "Create virtual sensors". Dan kom je bij dat scherm in mijn screenshot.

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

DizzyWeb schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:56:
@EnnaN Nee, je gaat naar Hardware, daar maak je een Dummy aan. Bij die Dummy staat dan een knop "Create virtual sensors". Dan kom je bij dat scherm in mijn screenshot.
Aha, gevonden, dank. Ik ben wel wat confused dat dit een 'sensor' is, maar dit kan ik vinden. winnende, thanks

sig

• fabstar81
DizzyWeb schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:54:
Staat er niet iets in je logs?

Welke versie van Domoticz draai je?
in de logs zie ik niets geks....geen foutmeldingen van dien aard.
wel andere foutmeldingen die ik allemaal 1 voor 1 wil oplossen.

ik draai de laatste stable: v4.9700

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:00

T-Infinity

Heen en weer....

Hoe zien jullie de toekomst van Domoticz?
Bestaat het nog over 5 jaar, en over 10 jaar?

Ik heb zelf vol ingezet op Domoticz en moet er niet aan denken dat er ooit geen ondersteuning meer is en dat ik over moet stappen op iets anders want dat is behoorlijk wat werk in mijn geval.

Ik las vandaag dit https://www.smarthomeblog...-home-assistant-domoticz/ en daar komt Domoticz ook niet zo heel positief uit.

• anconakip
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 24-06 12:17
Is er al iemand die bezig is, of gaat, met de api voor de ondersteuning van Toon in domoticz? ik heb er zelf helaas niet heel veel kaas van gegeten.
https://developer.toon.eu/api-intro

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 25-06 16:00
jobr schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 18:38:
[...]

Op marktplaats staan er ook wel eens advertenties van mensen die dat doen. Je kan ook @TerrorSource vragen. Volgens mij doet die dat ook.
Ik kan dit bevestigen. Heb recent een geroote Toon van @TerrorSource gekocht. Bevalt prima. Nog wel even stoeien om hem helemaal goed in Domoticz te krijgen, maar komt steeds een stapje verder :)

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-06 10:41

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ja; nog even wachten tot mijn energiecontract weer zonder problemen kosten omgezet kan worden dan is de Toon van mij. Kan ik die service kosten de deur uit doen en mijn Toon rooten. Een extra pi heb ik liggen en dupont kabeltjes is ook geen probleem. Hoe kan ik zien of ik een v2 heb? Ik zie wel versienummer 16xxxx en het ding is circa een jaartje oud.

: ) Ben ik meteen van die incompabiliteit af en een IoT dat naar Internet connect. Had ik mooi in domoticz mijn temperatuur geregeld voor mijn schoonvader; bleek het ineens niet meer te werken waardoor mijn schoonvader in een koud huis zat terwijl ik op het vliegveld zat. Echt a-relaxed.

Volgende probleem; ik heb een H801 (geflashed met Tasmota die ik zelf heb gecompiled; dus meteen het type goedgezet. firmware is 6.4.1). RGBW strip met 5050 eraan en een voeding. Ik krijg geen kleurtjes zowel met een virtuele switch en IDX ingevuld als met de H801 domoticz plugin. Het lijkt alleen te werken met de tasmota webserver en dan enkel nog het witte LED licht. Ik krijg nog geen kleurtjes voor elkaar.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

imdos schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 13:59:
Het lijkt alleen te werken met de tasmota webserver en dan enkel nog het witte LED licht. Ik krijg nog geen kleurtjes voor elkaar.
Zo stond het ook in de tasmota Wiki (of elders..) beschreven dacht ik? Dat je alleen via http requests kan schakelen, maar ik dacht wel inclusief kleuren kiezen.

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 25-06 16:00
Ja; nog even wachten tot mijn energiecontract weer zonder problemen kosten omgezet kan worden dan is de Toon van mij. Kan ik die service kosten de deur uit doen en mijn Toon rooten. Een extra pi heb ik liggen en dupont kabeltjes is ook geen probleem. Hoe kan ik zien of ik een v2 heb? Ik zie wel versienummer 16xxxx en het ding is circa een jaartje oud.

[...]
De Toon 2 herken je aan het andere uiterlijk :) Kijk maar eens op de site van Eneco:
https://www.eneco.nl/energieproducten/toon-thermostaat/

• imdos
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-06 10:41

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

T-Infinity schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:08:
[...]

Zo stond het ook in de tasmota Wiki (of elders..) beschreven dacht ik? Dat je alleen via http requests kan schakelen, maar ik dacht wel inclusief kleuren kiezen.
T-Infinity schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:08:
[...]

Het werkt ondertussen. blijkbaar deed de virtuele switch het dus wel prima een beetje. Het kanaal rood en groen zit omgedraait. Zelfs met een fysieke rewiring klopt het niet :? . Maar moet ik gewoon de intensiteit ook aanpassen; het was nu slechts 1 procent ofzo. Bij die intensiteit valt het helemaal niet op 8)7 |:( . Nu alleen weer op zoek naar een manier om makkelijk een loopje te doen of anderzijds te switchen. Misschien met nog meer virtuele switches.

@Phoolie Dan heb ik dus een v1. Ik heb geen grijs randje er omheen. Prima dan.

imdos wijzigde deze reactie 14-02-2019 14:47 (5%)
Reden: kleuren kloppen niet

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:42
T-Infinity schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:59:

Ik heb zelf vol ingezet op Domoticz en moet er niet aan denken dat er ooit geen ondersteuning meer is en dat ik over moet stappen op iets anders want dat is behoorlijk wat werk in mijn geval.

Ik las vandaag dit https://www.smarthomeblog...-home-assistant-domoticz/ en daar komt Domoticz ook niet zo heel positief uit.
Of het over 5 of 10 jaar nog bestaat is niet te voorspellen en dat geldt ook voor de andere twee opties in het blog. Zelf vind ik het nogal geschreven in de richting van Openhab. Tijdens het blog lees je meerdere malen dat je voor de verschillende tools voor sommige opties nog steeds rechtstreeks in de files moet gaan editten, dat hoeft bij Domoticz niet. Daarnaast wordt er aangegeven dat de ontwikkeling langzaam gaat bij Domoticz en bij Openhab. Alleen bij Openhab staat dan dat je kunt overschakelen naar het beta kanaal, dat kan bij Domoticz ook en dan heb je regelmatig een nieuwe versie.
Ondersteuning van hardware vind ik geen probleem, volgens mij is dat niet (veel) trager dan bij de andere 2.
Ik blijf nog wel even bij Domoticz, heb er ook vol op ingezet :)

PSN: PcDCch

@T-Infinity
Mozart schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:35:
[...]

Of het over 5 of 10 jaar nog bestaat is niet te voorspellen en dat geldt ook voor de andere twee opties in het blog. Zelf vind ik het nogal geschreven in de richting van Openhab. Tijdens het blog lees je meerdere malen dat je voor de verschillende tools voor sommige opties nog steeds rechtstreeks in de files moet gaan editten, dat hoeft bij Domoticz niet. Daarnaast wordt er aangegeven dat de ontwikkeling langzaam gaat bij Domoticz en bij Openhab. Alleen bij Openhab staat dan dat je kunt overschakelen naar het beta kanaal, dat kan bij Domoticz ook en dan heb je regelmatig een nieuwe versie.
Ondersteuning van hardware vind ik geen probleem, volgens mij is dat niet (veel) trager dan bij de andere 2.
Ik blijf nog wel even bij Domoticz, heb er ook vol op ingezet :)
Ik denk dat net de "alliance" gestart is en iedereen een graantje wilt gaan mee pakken, kickstarter al 50 projecten heeft gefinancierd en dat de eerste bedrijven al failliet zijn :+

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-06 21:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

T-Infinity schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:59:

In die blog staat heel vaak 'I think'.

I think Domoticz has substantially fewer users
I think is quite limited in terms of supported devices and configurations.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

niki_lauda schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:02:
[...]

In die blog staat heel vaak 'I think'.

I think Domoticz has substantially fewer users
I think is quite limited in terms of supported devices and configurations.
Ja klopt, is nogal subjectief geschreven. Toch is het wel iets om over na te denken lijkt me. We investeren veel tijd en energie in scripts schrijven en optimaliseren etc... en dan zou het wel fijn zijn als het platform nog een lange tijd zal blijven bestaan of in ieder geval dat je zelf de mogelijkheid hebt om het nog lang te gebruiken.
Wat is het probleem? Stel dat de ondersteuning / ontwikkeling wegvalt, dan is het toch niet ineens zo dat je het niet meer kunt gebruiken? Alles zou dan gewoon blijven werken en als je toch over wilt stappen op iets anders, dan is daar genoeg tijd voor lijkt me. Hooguit dat nieuwe hardware dan niet kan worden toegevoegd. So be it. En dan kun je altijd nog een ander pakket overwegen.

¯\_(ツ)_/¯

• flexje
  • Laatst online: 23:00

flexje

got-father

Ik weet niet of ik mijn vraag hier of in de homekit topic moet stellen maargoed ik probeer het hier.

Ik heb dus op een rpi domoticz en homebridge draaien waarmee ik dus via homekit kan bedienen.

Ook draai ik een alarmpje via deze setup. Nu heb ik de securitypanel van domoticz toegevoegd in homebridge/homekit. Werkt prima, maar de security stelt dus 0,0 voor omdat ik dus ZONDER de code (die ik normaal via de securitypanel invoer) een alarm kan aan en uitzetten...

Hoe regelen jullie dit?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

flexje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:44:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier of in de homekit topic moet stellen maargoed ik probeer het hier.

Ik heb dus op een rpi domoticz en homebridge draaien waarmee ik dus via homekit kan bedienen.

Ook draai ik een alarmpje via deze setup. Nu heb ik de securitypanel van domoticz toegevoegd in homebridge/homekit. Werkt prima, maar de security stelt dus 0,0 voor omdat ik dus ZONDER de code (die ik normaal via de securitypanel invoer) een alarm kan aan en uitzetten...

Hoe regelen jullie dit?
Je beveiligd toch je iPhone al met FaceID of TouchID? Veilig genoeg toch?

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:48:
[...]

Je beveiligd toch je iPhone al met FaceID of TouchID? Veilig genoeg toch?
Mn iphone wel maar what about mn ipad on the wall... die wil ik het liefst hebben draaien als een soort kiosk mode met een tap to wake functie

flexje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Mn iphone wel maar what about mn ipad on the wall... die wil ik het liefst hebben draaien als een soort kiosk mode met een tap to wake functie
Tja, dat blijft een lastig punt ben ik bang. Het is natuurlijk ook de vraag waar je de grens trekt qua veiligheid. Een iPad die in het zicht hangt is al reden genoeg om binnen te komen, zou me daar eerder zorgen over maken.

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:25:
[...]

Tja, dat blijft een lastig punt ben ik bang. Het is natuurlijk ook de vraag waar je de grens trekt qua veiligheid. Een iPad die in het zicht hangt is al reden genoeg om binnen te komen, zou me daar eerder zorgen over maken.
Ipad gaat hangen in de woonkamer uit het zicht, maar alsnog. Ik begrijp het sowieso niet dat de secpanel getriggered kan worden, zelfs via een http trigger zonder sec password, hier heb ik vorig jaar al een melding van gemaakt.

flexje wijzigde deze reactie 14-02-2019 19:29 (4%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

M.v.Veelen schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:13:
Wat is het probleem? Stel dat de ondersteuning / ontwikkeling wegvalt, dan is het toch niet ineens zo dat je het niet meer kunt gebruiken? Alles zou dan gewoon blijven werken en als je toch over wilt stappen op iets anders, dan is daar genoeg tijd voor lijkt me. Hooguit dat nieuwe hardware dan niet kan worden toegevoegd. So be it. En dan kun je altijd nog een ander pakket overwegen.
Ja zo lang er geen serieuze veiligheidslekken zijn en het nog compatible is met toekomstige operating systems, kun je inderdaad wel lang vooruit.
flexje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:28:
[...]

Ipad gaat hangen in de woonkamer uit het zicht, maar alsnog. Ik begrijp het sowieso niet dat de secpanel getriggered kan worden, zelfs via een http trigger zonder sec password, hier heb ik vorig jaar al een melding van gemaakt.
Maar even terug naar de basis: Domoticz is niet geschikt voor HomeKit. Dat het wel werkt is een ander verhaal.

Volgens mij is een alarm systeem überhaupt niet geschikt voor HomeKit, dus waarom zouden ze het dan wel ondersteunen.

HomeKit is gemaakt om het leven wat makkelijker te maken, niet om je huis te beveiligen tegen indringers :)

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:40:
[...]

Maar even terug naar de basis: Domoticz is niet geschikt voor HomeKit. Dat het wel werkt is een ander verhaal.

Volgens mij is een alarm systeem überhaupt niet geschikt voor HomeKit, dus waarom zouden ze het dan wel ondersteunen.

HomeKit is gemaakt om het leven wat makkelijker te maken, niet om je huis te beveiligen tegen indringers :)
Ook zonder homekit is de securitypanel een drama in domoticz, wat ik zei haha

flexje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:44:
[...]

Ook zonder homekit is de securitypanel een drama in domoticz, wat ik zei haha
Klopt. Maar ik ben sowieso van mening dat je het niet als alarm systeem moet inzetten, gebruik daarvoor lekker een ‘gekeurd’ systeem op een PAC :')

• flexje

flexje

got-father

Toppe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:58:
[...]

Klopt. Maar ik ben sowieso van mening dat je het niet als alarm systeem moet inzetten, gebruik daarvoor lekker een ‘gekeurd’ systeem op een PAC :')
Heb ik ook, haha, vond het wel leuk om er een in mijn domotica systeem bij te hebben

• eeNer
  • Laatst online: 19-03 19:58
Op domoticzforum plaatste ze net een link naar de uitgewerkte Toon-koppeling voor HomeAssistant.
https://github.com/costastf/toonapilib/ : This is the API library used in HA. Let's see if we can implement this in Domoticz
Is er iemand hier die dit zou kunnen omzetten voor Domoticz?

• fabstar81
heeft iemand eerder last gehad van scenes die gewoon niet meer werken?

het lijkt erop dat de links van en naar andere switches het niet meer doen.
Een nachtlampje wat automatisch uit gaat na 10 minuten blijft branden.
Een zwave schakelaar die een powerplug aanschakelt gaat niet aan
Een virtual device wat in een scene na 10 minuten aan gaat, gaat niet aan
Als mijn PIR sensor in de gang mij ziet, gaat het ganglicht ineens niet meer aan
Gaat de bel, of gaat de voordeur, krijg ik wel een telegram message maar het af te trappen snapshot.sh script wordt niet afgetrapt, ik krijg dan ook geen foto's binnen.
Als mijn PING device wegvalt, mijn GPS uitschakelt, dan gaat de "thuis" schakelaar niet meer uit
etc., etc.

doe ik een reboot gaat het wel weer goed voor even, maar dan is het weer klaar. zuchttt

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06:50

: ) Ben ik meteen van die incompabiliteit af en een IoT dat naar Internet connect. Had ik mooi in domoticz mijn temperatuur geregeld voor mijn schoonvader; bleek het ineens niet meer te werken waardoor mijn schoonvader in een koud huis zat terwijl ik op het vliegveld zat. Echt a-relaxed.

Volgende probleem; ik heb een H801 (geflashed met Tasmota die ik zelf heb gecompiled; dus meteen het type goedgezet. firmware is 6.4.1). RGBW strip met 5050 eraan en een voeding. Ik krijg geen kleurtjes zowel met een virtuele switch en IDX ingevuld als met de H801 domoticz plugin. Het lijkt alleen te werken met de tasmota webserver en dan enkel nog het witte LED licht. Ik krijg nog geen kleurtjes voor elkaar.
Ik denk dat het handiger is als je de Toon gerelateerde zaken in de eigen [Toon] Ervaringen topic stelt :)

Ps. Toon is nu ook al van jouw. Je krijgt hem namelijk als je een contract afsluit. Het is niet iets wat je aan het afbetalen bent.

Tweakers V&A Ads

fabstar81 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:45:
heeft iemand eerder last gehad van scenes die gewoon niet meer werken?

het lijkt erop dat de links van en naar andere switches het niet meer doen.
Een nachtlampje wat automatisch uit gaat na 10 minuten blijft branden.
Een zwave schakelaar die een powerplug aanschakelt gaat niet aan
Een virtual device wat in een scene na 10 minuten aan gaat, gaat niet aan
Als mijn PIR sensor in de gang mij ziet, gaat het ganglicht ineens niet meer aan
Gaat de bel, of gaat de voordeur, krijg ik wel een telegram message maar het af te trappen snapshot.sh script wordt niet afgetrapt, ik krijg dan ook geen foto's binnen.
Als mijn PING device wegvalt, mijn GPS uitschakelt, dan gaat de "thuis" schakelaar niet meer uit
etc., etc.

doe ik een reboot gaat het wel weer goed voor even, maar dan is het weer klaar. zuchttt
Zet je overtollige scripts eens uit... bij mij liep hij van de week vast omdat één script bleef lopen...

• fabstar81
heb nu heel veel scripts uitgezet. het aurora script stond in de log, bleef langer dan 10 seconden hangen, net als ander script. ik zal nu domoticz herstarten en hopen dat ie het dan goed doet. dan kan ik 1 voor 1 de scripts aanzetten om te zien of dat helpt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 25-06 11:19

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Heeft iemand de Aldi Muller led lampen werkend?
Zigbee2mqtt ondersteunt ze, ik zie ze ook in de domoticz log voorbijkomen, alleen verschijnen ze niet in de devices list. De rest van de zigbee sensoren wel

• Thomas2000
  • Laatst online: 07-06 22:28
hallo,

Ik heb de broadlink rm 3 mini geprobeerd te installeren volgens de wiki.
Nu loopt domoticz steeds vast als ik die wil toevoegen/wijzigen. Ik moet domoticz steeds via de terminal herstarten.
Het betreft een schone installatie op ubuntu 18.04 server.
Ik heb geinstalleerd:
Broadlink 0.9
Python 3.6
Domoticz 4.9701

Wat vullen jullie in bij de ini locatie?

Edit: Het werkt opeens wel....

Edit 2: Is het ook mogelijk een soort afstandsbediening te maken zoals die in de wiki? Ik vind al die pushbuttons voor elke actie nogal onoverzichtelijk.

Zoals dit dus:

Thomas2000 wijzigde deze reactie 15-02-2019 12:04 (27%)

Thomas2000 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:11:
hallo,

Ik heb de broadlink rm 3 mini geprobeerd te installeren volgens de wiki.
Nu loopt domoticz steeds vast als ik die wil toevoegen/wijzigen. Ik moet domoticz steeds via de terminal herstarten.
Het betreft een schone installatie op ubuntu 18.04 server.
Ik heb geinstalleerd:
Broadlink 0.9
Python 3.6
Domoticz 4.9701

Wat vullen jullie in bij de ini locatie?

Edit: Het werkt opeens wel....

Edit 2: Is het ook mogelijk een soort afstandsbediening te maken zoals die in de wiki? Ik vind al die pushbuttons voor elke actie nogal onoverzichtelijk.

Zoals dit dus: [Afbeelding]
Die "afstandsbediening" heb je omdat dit door het type apparaat wordt bepaald, je zou hem dan op media speler moeten zetten. Echter vraag ik me af of je handmatig de commando's per knop kan bepalen...

• Thomas2000
  • Laatst online: 07-06 22:28
Het gaat mij er vooral om dat ik die remote kan gebruiken voor enkele infrarood acties. Ik gebruik er niet zo veel maar als pushbutton krijg je er wel teveel voor het mooie.

• soepah
Ik zie 'raar' gedrag tussen Domoticz en InfluxDB&Grafana.
In mijn domoticz zie ik redelijk vloeiende lijnen qua temperatuur (geen uitschieters) maar via Grafana zie ik soms uitschieters qua temperatuur naar boven of naar beneden.

Iemand bekend met of Domoticz iets van filtering doet? of dat er issues zijn tussen een van deze?
Of hoe kom ik er achter of deze spikes ook in domoticz worden gemeld?

(ik gebruik het via het Data Push mechanisme, "On Change" dus als Domoticz de waarde binnen krijgt gooit hij deze door naar influxDB. Mijn inziens zou Domoticz dezelfde waarden dus moeten hebben)

Thomas2000 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:28:
Het gaat mij er vooral om dat ik die remote kan gebruiken voor enkele infrarood acties. Ik gebruik er niet zo veel maar als pushbutton krijg je er wel teveel voor het mooie.
Snap ik, maar kan alleen die AB in beeld krijgen op je type "Mediaspeler" maar volgens mij kan je die niet zelf programmeren. @Rgerr jij hebt ook z'n broadlink mini toch? heb jij een idee?
soepah schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:50:
Ik zie 'raar' gedrag tussen Domoticz en InfluxDB&Grafana.
In mijn domoticz zie ik redelijk vloeiende lijnen qua temperatuur (geen uitschieters) maar via Grafana zie ik soms uitschieters qua temperatuur naar boven of naar beneden.

Iemand bekend met of Domoticz iets van filtering doet? of dat er issues zijn tussen een van deze?
Of hoe kom ik er achter of deze spikes ook in domoticz worden gemeld?

(ik gebruik het via het Data Push mechanisme, "On Change" dus als Domoticz de waarde binnen krijgt gooit hij deze door naar influxDB. Mijn inziens zou Domoticz dezelfde waarden dus moeten hebben)
Nee, Domoticz doet alleen aan logging per 5 minuten, als je dus "on change" werkt pakt hij het gemiddeld van die 5 minuten

Toppe wijzigde deze reactie 15-02-2019 13:27 (22%)

• fabstar81
@Toppe , helaas, geen verbetering in domoticz. alle gerelateerde acties werken gewoon niet. vertragingen in scenes, met ene knop een andere knop aanzetten. doet het allemaal niet.

hatelijk...

iemand nog een idee? voordat ik verdorie weer nieuwe install moet doen of zo van Domoticz.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

fabstar81 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:32:
@Toppe , helaas, geen verbetering in domoticz. alle gerelateerde acties werken gewoon niet. vertragingen in scenes, met ene knop een andere knop aanzetten. doet het allemaal niet.

hatelijk...

iemand nog een idee? voordat ik verdorie weer nieuwe install moet doen of zo van Domoticz.
Wat zeggen de logs? Wijzig eens je wachtwoorden van je SSH etc... Dit lijkt namelijk ook een beetje op die keer dat de SSH poort bij mij open stond ;(

• soepah
Toppe schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:26:

Nee, Domoticz doet alleen aan logging per 5 minuten, als je dus "on change" werkt pakt hij het gemiddeld van die 5 minuten
Dan verklaart dat mi nog niet dat influxDB & Grafana spikes laten zien.
Dus wat jij bedoelt; Domoticz comprimeert 5 minuten aan data naar 1 datapoint voor de 'dag grafiek'?
maar volgens mij spuugt hij wel elke sample die binennkomt door naar influxDB

• Rgerr
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:26:
[...]

Snap ik, maar kan alleen die AB in beeld krijgen op je type "Mediaspeler" maar volgens mij kan je die niet zelf programmeren. @Rgerr jij hebt ook z'n broadlink mini toch? heb jij een idee?

[...]

Gebruik hem icm homebridge-broadlink plug-in, heb hem niet in Domoticz staan...
Pagina: 1 ... 17 ... 34 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True