Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 112 Laatste
Acties:
  • 575.557 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:57:
[...]

Had ook KPN hier op 192.168.2.254. Ziggo was 192.168.178.1 toen het binnen kwam. Daar heb ik 192.168.2.1 van gemaakt. De SSID heb ik gelijk gemaakt aan wat het bij KPN was. WPA key ook gelijk gemaakt aan de oude die op mijn KPN modem zat, zodat de ESP's soepel herkend zouden worden.

Wifi van KPN was bagger en géén service om te helpen dat beter te maken. Had hier een heel legertje TP-Link PLC Wifi boosters hangen. Die had ik ook allemaal dezelfde naam en key gegeven als het Wifi modem. Voor de ESP bordjes werkte dat best goed maar vanwege de slechte Wifi overgestapt naar Ziggo. Die beloven overal in huis perfecte Wifi. Gratis monteur die niet eerder weg gaat enz. je kent dat wel.

Na het omzetten van de instellingen van het Ziggo modem werden de EPS bordjes allemaal netjes op gepikt. Dat werkte dus wel. Alleen Wifi weer bagger. De gratis monteur erbij, die zou het in orde maken. Nou niet dus. Die weigerde omdat het oorspronkelijke modemadres gewijzigd was |:( . Komt neer op zoek het zelf maar uit. Boos telefoontje naar Ziggo leverde een gratis originele PLC boosterset op. (=één extra Wifi punt via het stopcontact).

Dus originele Ziggo PLC booster opgehangen en ook de netwerknaam en Key (volgens het boekje van Ziggo) overgenomen in de booster. Alle TP-Link er uit. En inderdaad aanvankelijk redelijk goede Wifi op drie van de vier verdiepingen. Alleen idioot genoeg niet in de ruimte waar notabene het modem hangt.

Maarrrrrr, alle ESP's waren en blijven weg!
Heb nu uit pure ellende ook de TP-Link PLC's maar weer in het netwerk gehangen. En dat helpt voor de ESP's, die zijn gedeeltelijk weer zichtbaar. Alleen de Wifi op andere apparaten lijkt wel weer beroerder dan het was |:(
Begin er aan te denken zelf maar een krachtige router aan te schaffen en de router van Ziggo in bridge te laten zetten. Bizar dat dat nodig is met al die mooie beloftes van Ziggo.
Een ander gateway adres is logisch, elke provider kiest zijn eigen reeks.

Als je wil investeren: UniFI Security Gateway en een AC-LR en je bent er wel, kijk daar voor eens in het UniFI topic. Gebruik ik hier ook en dat werkt perfect, alle IoT apparaten zitten in een eigen VLAN met elk hun eigen vast adres.

Back on topic :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
BlaTieBla schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:53:
[...]

Maar dat verklaart niet waarom de KaKu omgeving nog gewoon werkte via de RFXCOM
Dan is waarschijnlijk hfdstk 21.1 van toepassing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Boosters is überhaupt een slechte oplossing.
Lees het unifi topic en investeer in wat fatsoenlijks.

Gebruik geen Ziggo en KPN apparatuur en luister niet naar hun advies.
[...]

Had ook KPN hier op 192.168.2.254. Ziggo was 192.168.178.1 toen het binnen kwam. Daar heb ik 192.168.2.1 van gemaakt. De SSID heb ik gelijk gemaakt aan wat het bij KPN was. WPA key ook gelijk gemaakt aan de oude die op mijn KPN modem zat, zodat de ESP's soepel herkend zouden worden.

Wifi van KPN was bagger en géén service om te helpen dat beter te maken. Had hier een heel legertje TP-Link PLC Wifi boosters hangen. Die had ik ook allemaal dezelfde naam en key gegeven als het Wifi modem. Voor de ESP bordjes werkte dat best goed maar vanwege de slechte Wifi overgestapt naar Ziggo. Die beloven overal in huis perfecte Wifi. Gratis monteur die niet eerder weg gaat enz. je kent dat wel.

Na het omzetten van de instellingen van het Ziggo modem werden de EPS bordjes allemaal netjes op gepikt. Dat werkte dus wel. Alleen Wifi weer bagger. De gratis monteur erbij, die zou het in orde maken. Nou niet dus. Die weigerde omdat het oorspronkelijke modemadres gewijzigd was |:( . Komt neer op zoek het zelf maar uit. Boos telefoontje naar Ziggo leverde een gratis originele PLC boosterset op. (=één extra Wifi punt via het stopcontact).

Dus originele Ziggo PLC booster opgehangen en ook de netwerknaam en Key (volgens het boekje van Ziggo) overgenomen in de booster. Alle TP-Link er uit. En inderdaad aanvankelijk redelijk goede Wifi op drie van de vier verdiepingen. Alleen idioot genoeg niet in de ruimte waar notabene het modem hangt.

Maarrrrrr, alle ESP's waren en blijven weg!
Heb nu uit pure ellende ook de TP-Link PLC's maar weer in het netwerk gehangen. En dat helpt voor de ESP's, die zijn gedeeltelijk weer zichtbaar. Alleen de Wifi op andere apparaten lijkt wel weer beroerder dan het was |:(
Begin er aan te denken zelf maar een krachtige router aan te schaffen en de router van Ziggo in bridge te laten zetten. Bizar dat dat nodig is met al die mooie beloftes van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

b_weijenberg schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Dan is waarschijnlijk hfdstk 21.1 van toepassing
Ah. Da's handige info voor troubleshooten als het nog eens voorkomt.
Thanks

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

-knip-
Sowieso zou ik dat doen. Ik heb zelf het Ziggo modem in bridge modus laten zetten door Ziggo en een Draytek router geplaatst. Daarop heb ik 3 Ubiquiti's (Lite) aangesloten en ik heb nu door het hele huis / zolder / tuin perfect WiFi op 2.4Ghz (voor de ESP's) en 5Ghz (voor de iPhones ed.). Ja, kost wel een investering, maar je bent daarmee niet meer afhankelijk van KPN/Ziggo/Tele2/enz. Binnenshuis kun je beter zelf eea op orde maken.

Is het inmiddels wel gelukt met de ESP's ? Als je ze ziet en er verbinding mee kunt maken dan is het default password 'configesp' en zou je de ESP weer moeten kunnen instellen om verbinding met je eigen netwerk te maken.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een vraagje van mij.

Ik heb al geruime tijd een ESP draaien om de Itho ventilatie mee aan te sturen. Dat werkt voortreffelijk.
Maar, een heel enkele keer wordt een schakelmoment gemist omdat de ESP op dat moment niet bereikbaar is (geen idee waarom, ik vermoed omdat ik 'm regelmatig automatisch laat rebooten om zo stabieler te blijven). Op dat moment krijg ik in Domoticz:

Error: Error opening url: http://192.168.0.11/control?cmd=ITHOSEND,high

Nu zou ik graag, als deze foutmelding in Domoticz verschijnt, dus als dit IP adres niet bereikbaar is, dat er een nieuwe poging wordt gedaan na 1 minuut.

Iemand een opzetje hoe ik dit zou kunnen doen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

M.v.Veelen schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:19:
Even een vraagje van mij.

Ik heb al geruime tijd een ESP draaien om de Itho ventilatie mee aan te sturen. Dat werkt voortreffelijk.
Maar, een heel enkele keer wordt een schakelmoment gemist omdat de ESP op dat moment niet bereikbaar is (geen idee waarom, ik vermoed omdat ik 'm regelmatig automatisch laat rebooten om zo stabieler te blijven). Op dat moment krijg ik in Domoticz:

Error: Error opening url: http://192.168.0.11/control?cmd=ITHOSEND,high

Nu zou ik graag, als deze foutmelding in Domoticz verschijnt, dus als dit IP adres niet bereikbaar is, dat er een nieuwe poging wordt gedaan na 1 minuut.

Iemand een opzetje hoe ik dit zou kunnen doen?
Je zou middels dzVents een HTTP request kunnen doen en controleren of de response succesvol was. In het geval dat dat niet zo is, kun je een error loggen en (middels een timer) de request nogmaals versturen.
https://www.domoticz.com/...synchronous_HTTP_requests

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog 0 (nul) ervaring met dzVents, maar zal er eens naar kijken.

Edit:

Dit gaat 'm niet worden. Heb een uitvoerig LUA script dat regelt dat de ventilatie op MAX gaat bij bepaalde voorwaarden en vervolgens na een ingestelde tijd weer om MIN gaat dmv http://192.168.0.11/control?cmd=ITHOSEND,low

Ik zie mezelf dat niet kunnen combineren in een dzVents script. Het LUA script wordt elke minuut afgetrapt en ik zou graag daarin eea willen verwerken dat bij een mogelijke foutmelding het nog een keer wordt afgetrapt maar dan 1 minuut later. En dit in een loop totdat er geen foutmelding meer is. Lastig denk ik omdat normaal gesproken het script eenmalig wordt afgetrapt omdat aan alle voorwaarden wordt voldaan.

[ Voor 83% gewijzigd door M.v.Veelen op 28-06-2020 13:48 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:01
M.v.Veelen schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:16:
[...]Sowieso zou ik dat doen. Ik heb zelf het Ziggo modem in bridge modus laten zetten door Ziggo en een Draytek router geplaatst. Daarop heb ik 3 Ubiquiti's (Lite) aangesloten
Even nog o.t. De nieuwere Ziggo routers hoeven niet meer in bridge mode gezet te worden, een eigen router hierachter functioneert prima. Wel eventuele externe poorten door forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04
M.v.Veelen schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:16:

Is het inmiddels wel gelukt met de ESP's ?
Gedeeltelijk. Ik heb de TP-Link PLC boosters weer opgehangen (naast die van Ziggo) Wonderbaarlijk genoeg lijkt dat elkaar niet te bijten. De meeste ESP's zijn weer zichtbaar en worden ook weer opgepikt door Domoticz.
Ik mis er nog een paar, waarvan het ip adres door de DCHP server uitgedeeld zijn aan andere apparaten :F
Als je ze ziet en er verbinding mee kunt maken dan is het default password 'configesp' en zou je de ESP weer moeten kunnen instellen om verbinding met je eigen netwerk te maken.
Ja dat wachtwoord ken ik en daarmee krijg ik Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH48ApVvg4lhybLC3McIn6AuJIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5oQtTRYwaoaPV2Y5U5pSpN3P.png?f=user_large. Maar ik weet niet hoe ik van daar verder moet. Ik kom tot nu niet in de config van de ESP. Ik zal daar het vaste IP adres moeten veranderen in iets anders, omdat dat IP adres is toegewezen aan een ander apparaat.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:28:

[...]

Een ander gateway adres is logisch, elke provider kiest zijn eigen reeks.

Als je wil investeren: UniFI Security Gateway en een AC-LR en je bent er wel, kijk daar voor eens in het UniFI topic. Gebruik ik hier ook en dat werkt perfect, alle IoT apparaten zitten in een eigen VLAN met elk hun eigen vast adres.

Back on topic :+
@joostnl
Ga ik zeker doen. Ben hier helemaal klaar mee.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Gedeeltelijk. Ik heb de TP-Link PLC boosters weer opgehangen (naast die van Ziggo) Wonderbaarlijk genoeg lijkt dat elkaar niet te bijten. De meeste ESP's zijn weer zichtbaar en worden ook weer opgepikt door Domoticz.
Ik mis er nog een paar, waarvan het ip adres door de DCHP server uitgedeeld zijn aan andere apparaten :F

[...]

Ja dat wachtwoord ken ik en daarmee krijg ik [Afbeelding]. Maar ik weet niet hoe ik van daar verder moet. Ik kom tot nu niet in de config van de ESP. Ik zal daar het vaste IP adres moeten veranderen in iets anders, omdat dat IP adres is toegewezen aan een ander apparaat.
Je browser bezoeken op: 192.168.4.1 zou moeten werken. Maar investeer in UniFI spul. Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Je browser bezoeken op: 192.168.4.1 zou moeten werken. Maar investeer in UniFI spul. Werkt top.
Het is gelukt om er in te komen en te wijzigen (ander vast ip adres ingevoerd).
Komt alleen in domoticz nog niet door. En de boer hij ploegde voort :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:37
Toppe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:21:
[...]
Maar investeer in UniFI spul. Werkt top.
Zeker goed, ik heb nog een 2.4GHz unify liggen.
Heb nu 3 tplink eap225 en controller hangen, werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Copitano schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:37:
[...]
Het is gelukt om er in te komen en te wijzigen (ander vast ip adres ingevoerd).
Tip: stel vaste ip-adressen voor je devices in bij je DHCP-server (dat is meestal je router). Dan hou je op 1 plek dat overzicht bij én je kunt daar in de toekomst ook de ip-adressen wijzigen als dat nodig is. Dat voorkomt dat je straks bij 50 ESP's één voor één in moet loggen om handmatig ip-adressen aan te passen :P Ook kan het dan niet gebeuren dat je DHCP-server adressen uitdeelt die al in gebruik zijn.

Bij veel losse apparaten lokaal vaste ip-adressen in gaan stellen is niet echt een best practice.

Overigens kun je je ook afvragen of een vast ip-adres überhaupt nodig is. Zolang ze maar met je MQTT-broker kunnen praten is het goed en krijg je data binnen, ongeacht de ip-adressen van de clients. En moet je echt bij een ESP inloggen om iets te wijzigen, dan kijk je gewoon in je router welk ip-adres die specifieke ESP op dat moment heeft

[ Voor 25% gewijzigd door Gizz op 28-06-2020 18:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
Toppe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:13:
[...]

MQTT server aangepast wellicht?
Nope, heb ik niet. Misschien dat de zoveelste modem reset werkt. Maar daar maak ik nu ff geen vrienden mee 8)
Vanavond maar ff net voor het eten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Gizz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:46:
[...]

Tip: stel vaste ip-adressen voor je devices in bij je DHCP-server (dat is meestal je router). Dan hou je op 1 plek dat overzicht bij én je kunt daar in de toekomst ook de ip-adressen wijzigen als dat nodig is. Dat voorkomt dat je straks bij 50 ESP's één voor één in moet loggen om handmatig ip-adressen aan te passen :P

Bij veel losse apparaten lokaal vaste ip-adressen in gaan stellen is niet echt een best practice.

Overigens kun je je ook afvragen of een vast ip-adres überhaupt nodig is. Zolang ze maar met je MQTT-broker kunnen praten is het goed en krijg je data binnen, ongeacht de ip-adressen van de clients. En moet je echt bij een ESP inloggen om iets te wijzigen, dan kijk je gewoon in je router welk ip-adres die specifieke ESP op dat moment heeft
Voor zover ik weet heb ik geen MQTT. Het Ziggo modem heeft die mogelijkheid maar heel beperkt. Krijg maar heel beperkt IP adressen te zien met omschrijving ‘onbekend’. Wat dat betreft gaf het KPN modem veel meer info. Komende week maar eerst serieus kijken naar Unifi spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Copitano schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:07:
[...]

Voor zover ik weet heb ik geen MQTT. Het Ziggo modem heeft die mogelijkheid maar heel beperkt. Krijg maar heel beperkt IP adressen te zien met omschrijving ‘onbekend’. Wat dat betreft gaf het KPN modem veel meer info. Komende week maar eerst serieus kijken naar Unifi spullen.
MQTT heeft niks met je modem te maken, dat is de taal die je (o.a.) de ESPs en Domoticz laat praten. Maar misschien bedoelde je DHCP? :)

Verder zou het kunnen dat niet elk Ziggo modem de mogelijkheid biedt om DHCP-reservingen in te stellen, mijn versie heeft/had het wel geloof ik (maar gebruik ik niet). Verder is Unity leuk spul, maar zeker geen voorwaarde om vaste DHCP-reserveringen te maken, dat kan elke losse router die je koopt. Mijn Netgear router uit 2013 kan dat prima en zijn voorgangers ook :P

Wat tips om het jezelf in de toekomst makkelijker te maken:
  • Laat je IoT-devices zoveel mogelijk via MQTT babbelen. Naast dat het een handig en breed ondersteunt protocol is, ben je met MQTT totaal niet afhankelijk van specifieke IP-adressen van je devices.
  • Maak alleen gebruik van vaste ip-adressen wanneer dat noodzakelijk is. En stel die dan in bij je DHCP-server, niet lokaal op het device zelf.
  • Gebruik het modem van je provider alleen als modem, laat de rest regelen door je eigen apparatuur. Dan is alles provider-onafhankelijk ingericht en boeit een provider / modemwissel 0,0. Net als dat je nooit het e-mailadres moet gebruiken dat je provider je aanbiedt

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ter aanvulling van @Gizz zijn verhaal:

Als je gebruik gaat maken van vaste adressen gebruik dan een logische opbouw. Ik gebruik wel een behoorlijk aantal vaste adressen.

Camera’s zitten bijvoorbeeld op 200.10 tot 200.20, NodeMCU’s op 200.50 tot 200.80. Sonoff’s zitten weer op 200.100 tot 200.140. Ik vindt het een prima manier van werken.

Door nog eens wat ruimte er tussen te laten kan je in de toekomst nog uitbreiden.

Groot voordeel van UniFi is dat je best een grote community hebt waar een groot deel het ook inzet als thuis artikel. Hierdoor kunnen veel mensen je helpen en is het ook best te begrijpen. Ook het aanmaken en gebruiken van een VLAN is best eenvoudig, iets wat ik je wel zou aanraden voor IoT. Hierdoor kan je software niet zomaar met de buiten wereld praten. Ik kan bijvoorbeeld met mijn MacBook prima bij de NodeMCU’s of Sonoff’s komen terwijl vrouwlief dit met haar Mac niet kan. Door MQTT kan hij wel lekker communiceren met de server zonder dat de software via elk kanaal kan praten.

Mocht je serieus willen overstappen: Stop dan nu geen tijd in het werkend krijgen van je modules maar kijk naar hoe je de setup wil gaan uitvoeren. Communicatie via MQTT is (zoals hier al zonaal gezegd) kinderlijk eenvoudig en snel in te stellen. Als je nu wél alles werkend wil gaan krijgen dan kan je straks weer opnieuw beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 28-06-2020 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Je kunt mijn inziens beter IP adres reserveren op mac adres in de router...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:51
GilbertvH schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Template is goed. Hier ingesteld als RGBWW Schakelaar. Is een simpele LSC lamp van de Action als probeersel 8) First time Tamota flash :)
Ik heb hier een paar Nedis lampen bij de Vomar vandaan, zijn ook tuya lampen.
Template: {"NAME":"WIFILF12WTA60","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,37,0,0],"FLAG":0,"BASE":18}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14
pinojo123 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 05:44:
[...]

Ik heb hier een paar Nedis lampen bij de Vomar vandaan, zijn ook tuya lampen.
Template: {"NAME":"WIFILF12WTA60","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,37,0,0],"FLAG":0,"BASE":18}
Ik heb een andere template gebruikt: {"NAME":"LSC Filam E27","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,38,0,37,0,0],"FLAG":0,"BASE":18} bron
Toppe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Het script delen doet echt wonderen...
Voor de timer heb ik het volgende lua script geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
-- Domoticz lua script for centralized 'on time' timers setup
-- Better to use it in the domoticz embedded lua editor for easy modification

-- Timers configuration
local timers = {
--  {  time   , device name , command }
    { '08:00' , 'mydevice1' , 'On' } ,
    { '08:00' , 'mydevice2' , 'Off' } ,
    { '13:00' , 'mydimmer1' , 'Set Level 50' } ,
    { '10:00' , 'VMC' , 'On' },
    { '14:00' , 'VMC' , 'Off' }
}

-- no edit below this line
commandArray = {}

local HM = os.date('%H:%M') -- get current time in the 'HH:MM' format
for idx,t in ipairs(timers) do
    if ( HM == t[1] ) then
        print ('(TIMERS) : Execute timer ' .. idx )
        commandArray[ t[2] ] = t[3]
    end
end

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GilbertvH schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Ik heb een andere template gebruikt: {"NAME":"LSC Filam E27","GPIO":[0,0,0,0,0,0,0,0,38,0,37,0,0],"FLAG":0,"BASE":18} bron
[...]

Voor de timer heb ik het volgende lua script geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
-- Domoticz lua script for centralized 'on time' timers setup
-- Better to use it in the domoticz embedded lua editor for easy modification

-- Timers configuration
local timers = {
--  {  time   , device name , command }
    { '08:00' , 'mydevice1' , 'On' } ,
    { '08:00' , 'mydevice2' , 'Off' } ,
    { '13:00' , 'mydimmer1' , 'Set Level 50' } ,
    { '10:00' , 'VMC' , 'On' },
    { '14:00' , 'VMC' , 'Off' }
}

-- no edit below this line
commandArray = {}

local HM = os.date('%H:%M') -- get current time in the 'HH:MM' format
for idx,t in ipairs(timers) do
    if ( HM == t[1] ) then
        print ('(TIMERS) : Execute timer ' .. idx )
        commandArray[ t[2] ] = t[3]
    end
end

return commandArray
Ga me er thuis even in verdiepen... LUA gebruik ik nooit. Wel dzVents ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Iemand heeft dit vast al eens bedacht, maar ik kan niet de juiste zoektermen vinden:

Ik heb een lamp (Ikea Tradfri) met een draadloze schakelaar. Deze lamp wordt nog wel eens vergeten om uit te schakelen, dus dit wil ik d.m.v. een script proberen op te lossen. Het idee is om de lamp maximaal 30 minuten aan te hebben. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar hoe ondervang ik de volgende situatie:

0:00 lamp wordt handmatig ingeschakeld
0:15 lamp wordt handmatig uitgeschakeld
0:25 lamp wordt handmatig ingeschakeld
0:30 lamp wordt automatisch uitgeschakeld, want 30 minuten geleden is hij ingeschakeld.

Op de een of andere wijze zou hij dus moeten kijken naar de laatste keer dat de lamp is ingeschakeld, maar hoe moet ik dit in Domoticz regelen? Script? Blockly? Ik zie het antwoord even niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrwolf schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:20:
Iemand heeft dit vast al eens bedacht, maar ik kan niet de juiste zoektermen vinden:

Ik heb een lamp (Ikea Tradfri) met een draadloze schakelaar. Deze lamp wordt nog wel eens vergeten om uit te schakelen, dus dit wil ik d.m.v. een script proberen op te lossen. Het idee is om de lamp maximaal 30 minuten aan te hebben. Dat is op zich niet zo'n probleem, maar hoe ondervang ik de volgende situatie:

0:30 lamp wordt automatisch uitgeschakeld, want 30 minuten geleden is hij ingeschakeld.

Op de een of andere wijze zou hij dus moeten kijken naar de laatste keer dat de lamp is ingeschakeld, maar hoe moet ik dit in Domoticz regelen? Script? Blockly? Ik zie het antwoord even niet...
Zie de Wiki: https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting. Even zoeken op minutesAgo want dat doe precies wat jij wilt:
minutesAgo: Number. Number of minutes since the last update.

Als je gebruikt maakt van Zigbee2MQTT/deCONZ waarop je lampen zijn opgesloten dan zou je ook je schakeling direct via Domoticz kunnen laten lopen. Dan kan je gaan werken met .forMin en cancelQueuedCommands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:07
mrwolf schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:20:

DzVent kun je een custom event na 30 minuten triggeren en dan kun je daarin kijken of de lamp in de laatste 30 minuten niet al uit is gezet of de lamp daarin uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Toppe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:55:
[...]

Lijkt me logisch, anders weet je router niet welke apparaat het is en welk IP hij moet krijgen ;)
Sorry, ik bedoel ten opzicht van een vast ip adres in de ESP zetten, dan loop je het risico dat je dubbele IP adressen hebt met alle ellende van dien. (Been there done that)

Dat ik het over het mac adres heb, is om mensen in de goede richting te duwen. Mocht je dat nog nooit gedaan hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door DjAntoon op 29-06-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[quote]JeroenE schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:30:
[...]
Dat is toch meestal iets van "on" of "off" en geen getal?
Misschien moet @MotorBeast eerst vertellen wat voor soort device het nu precies is, want dat bepaalt welke waardes je kan uitlezen, lijkt mij?

de devices zijn weer sensoren die al in de Domoticz dashboard staan, dit script wordt tevens met buienradar gebruikt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoCK8Nl1nwYwy_aXVSSUHBSoakY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3IAnREZqBC8vicj0hjJZ4NXV.png?f=fotoalbum_large

sorry voor de late reactie nog :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Mr.Viper schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Ik heb het in ieder geval zo opgelost omdat ik weet dat er een getal als string in staat:

return tonumber(device.state) <= 250
het script is nu aangepast naar "return tonumber(device.state) <= 250"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
 -- Define all the sensors which needs to be considered for the sunscreen to close
local sensors = {

temperature = {
        active = true,
        device = 'Feel Temperature',
        closeRule = function(device)
            return device.temperature <= 18
        end
    },
    wind = {
        active = true,
        device = 'Wind',
            return device.speed >= 50 or device.gust >= 150
        end
    },
    rain = {
        active = false,
        device = 'Rain Intensity',
            return device.rainRate > 0
        end
    },
    rainExpected = {
        active = true,
        device = 'Rain Intensity', -- This needs to be a virtual sensor of type 'percentage'
            return device.percentage > 0
        end
    },
    uv = {
        active = false,
        device = 'Zonnepanelen Rasp',
            return device.uv <= 250.000
        end
    },
    Zonnepanelen = {
        active = true
        device = 'Zonnepanelen Rasp',
            return tonumber(device.state) <= 250
        end
    },
}   

-- Define the name of your sunscreen device
local sunscreenDevice = 'Zonnescherm'

-- Enable dry run mode to test the sunscreen script without actually activating the sunscreen
local dryRun = false

-- Define the name of a virtual switch which you can use to disable the sunscreen automation script
-- Set to false to disable this feature
local manualOverrideSwitch = false

-- Minutes to wait after a sunscreen close before opening it again.
local timeBetweenOpens = 3

return {
    active = true,
    on = {
        timer = {'every minute'}
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_DEBUG,
        marker = 'Zonnescherm'
    },
    execute = function(domoticz)

local function switchOn(sunscreen, message)
            if (sunscreen.state == 'Closed') then
                if (not dryRun) then
                    sunscreen.switchOn()
                    domoticz.notify('Zonnescherm', message)
                end
                domoticz.log(message, domoticz.LOG_INFO)
            end
        end

local function switchOff(sunscreen, message)
            if (sunscreen.state == 'Open') then
                if (not dryRun) then
                    sunscreen.switchOff()
                    domoticz.notify('Zonnescherm', message)
                end
                domoticz.log(message, domoticz.LOG_INFO)
            end
        end

if (manualOverrideSwitch and domoticz.devices(manualOverrideSwitch).state == 'On') then
            domoticz.log('Automatic sunscreen script is manually disabled', domoticz.LOG_DEBUG)
            return
        end

local sunscreen = domoticz.devices(sunscreenDevice)

-- Sunscreen must always be up during nighttime
        if (domoticz.time.isNightTime) then
            switchOff(sunscreen, 'Closing sunscreen, It is night')
            return
        end

-- Check all sensor tresholds and if any exeeded close sunscreen
        for sensorType, sensor in pairs(sensors) do

if (sensor['active'] == true) then

local device = domoticz.devices(sensor['device'])
                local closeRule = sensor['closeRule']

domoticz.log('Checking sensor: ' .. sensorType, domoticz.LOG_DEBUG)

if (closeRule(device)) then

switchOff(sunscreen, sensorType .. ' treshold exceeded, Sunscreen up')

domoticz.log(sensorType .. ' treshold exceeded', domoticz.LOG_DEBUG)
                    -- Return early when we exeed any tresholds
                    return
                end
            else
                domoticz.log('Sensor not active skipping: ' .. sensorType, domoticz.LOG_DEBUG)
            end
        end

-- All tresholds OK, sunscreen may be lowered
        if (sunscreen.lastUpdate.minutesAgo > timeBetweenOpens) then
            switchOn(sunscreen, 'Sun is shining, all thresholds OK, lowering sunscreen')
        end
    end
}

maar er duikt toch weer een foutmelding op:

2020-06-30 16:43:25.371 Error: dzVents: Error: (3.0.0) error loading module 'Zonnescherm DzVents' from file '/usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/generated_scripts/Zonnescherm DzVents.lua':

2020-06-30 16:43:31.452 ...cripts/dzVents/generated_scripts/Zonnescherm DzVents.lua:41: '}' expected (to close '{' at line 39) near 'device'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

maar er duikt toch weer een foutmelding op:

2020-06-30 16:43:25.371 Error: dzVents: Error: (3.0.0) error loading module 'Zonnescherm DzVents' from file '/usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/generated_scripts/Zonnescherm DzVents.lua':

2020-06-30 16:43:31.452 ...cripts/dzVents/generated_scripts/Zonnescherm DzVents.lua:41: '}' expected (to close '{' at line 39) near 'device'
De komma aan het einde van regel 45 hoort er niet volgens mij.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mr.Viper schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:55:
De komma aan het einde van regel 45 hoort er niet volgens mij.
Dat denk ik ook. Dat komt ook mooi uit want aan het einde van regel 40 heeft @MotorBeast er 1tje zoek gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39

GVR

Kan iemand mij helpen? Ik snap niet waarom dit niet werkt. Ik heb een scriptje welke verlichting uitschakelt op een bepaald tijdstip. Om uitschakelen te voorkomen terwijl we nog niet naar bed zijn leek het me handig om mijn Denon soundbar uit te lezen. Deze is ook gekoppeld in Domoticz.

Het scriptje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return {
    on = {
        timer= {
            'at 23:00 on sun,mon,tue,wed,thu'
        }
    },
        if(domoticz.devices(deviceDenonWoonkamer).state ~= "Playing")
        then
         domoticz.log('Licht woonkamer uitschakelen om 23:00u op zo-do',domoticz.LOG_INFO)

domoticz.devices(deviceWoonkamer1).switchOff().checkFirst()
         domoticz.devices(deviceWoonkamer2).switchOff().checkFirst()
         domoticz.devices(deviceWoonkamer3).switchOff().checkFirst()
        end
   end
}

De devices zijn gekoppeld aan het idx IDmet een #mainglobals scriptje, bijvoorbeeld:
code:
1
deviceDenonWoonkamer            = 53

Het uitschakelen werkt goed, echter wordt de status van Denon genegeerd.
Als ik met curl de status opvraag dan krijg ik "Status" : "Playing" te zien.
code:
1
curl -s "http://...:8080/json.htm?type=devices&rid=53"

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JeroenE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:10:
[...]
Dat denk ik ook. Dat komt ook mooi uit want aan het einde van regel 40 heeft @MotorBeast er 1tje zoek gemaakt ;)
ahh goed gezien :)

maar nu komt deze error weer om de hoek kijken. ik heb zelf vrijwel geen ervaring in Lua vandaar dat ik wat veel vragen stel :>

2020-06-30 17:43:00.404 Error: dzVents: Error: (3.0.0) Zonnescherm: ...cripts/dzVents/generated_scripts/Zonnescherm DzVents.lua:43: attempt to compare nil with number

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
GVR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:27:
Kan iemand mij helpen? Ik snap niet waarom dit niet werkt. Ik heb een scriptje welke verlichting uitschakelt op een bepaald tijdstip. Om uitschakelen te voorkomen terwijl we nog niet naar bed zijn leek het me handig om mijn Denon soundbar uit te lezen. Deze is ook gekoppeld in Domoticz.

Het scriptje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
return {
    on = {
        timer= {
            'at 23:00 on sun,mon,tue,wed,thu'
        }
    },
        if(domoticz.devices(deviceDenonWoonkamer).state ~= "Playing")
        then
         domoticz.log('Licht woonkamer uitschakelen om 23:00u op zo-do',domoticz.LOG_INFO)

domoticz.devices(deviceWoonkamer1).switchOff().checkFirst()
         domoticz.devices(deviceWoonkamer2).switchOff().checkFirst()
         domoticz.devices(deviceWoonkamer3).switchOff().checkFirst()
        end
   end
}

De devices zijn gekoppeld aan het idx IDmet een #mainglobals scriptje, bijvoorbeeld:
code:
1
deviceDenonWoonkamer            = 53

Het uitschakelen werkt goed, echter wordt de status van Denon genegeerd.
Als ik met curl de status opvraag dan krijg ik "Status" : "Playing" te zien.
code:
1
curl -s "http://...:8080/json.htm?type=devices&rid=53"

Iemand een idee?
Waarschijnlijk is .state niet de juiste.
Zet er eens een regel bij: domoticz.devices(deviceDenonWoonkamer).dump()

Dan kun precies welke state je terugkrijgt en ook welke eventueel anders moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Komt er uit de state niet de letterlijke tekst "Playing"? Je kan die waarde (tijdelijk) wegschrijven in de logfile zodat je ziet wat de waarde is.
MotorBeast schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:46:
maar nu komt deze error weer om de hoek kijken. ik heb zelf vrijwel geen ervaring in Lua vandaar dat ik wat veel vragen stel :>
Dan zal de toNumber niet goed gewerkt hebben. Misschien moet je eerst eens uitvogelen wat er nu exact in staat. Bijvoorbeeld "250 watt" kan je niet rechtstreeks omzetten naar een getal, voor zover ik weet..

Zeg maar wat @jobr typte terwijl ik aan het eten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

jobr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:08:
[...]

Waarschijnlijk is .state niet de juiste.
Zet er eens een regel bij: domoticz.devices(deviceDenonWoonkamer).dump()

Dan kun precies welke state je terugkrijgt en ook welke eventueel anders moet nemen.
Dankje, dat levert weer heel wat anders op: Waar de json call en de status in domoticz zelf 'Playing' laat zien zie ik nu
code:
1
2020-06-30 20:05:05.448 Status: dzVents: > _state: Stopped

en naast een hele hoop andere info geen bruikbare statusgegevens :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GVR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:12:
[...]

Dankje, dat levert weer heel wat anders op: Waar de json call en de status in domoticz zelf 'Playing' laat zien zie ik nu
code:
1
2020-06-30 20:05:05.448 Status: dzVents: > _state: Stopped

en naast een hele hoop andere info geen bruikbare statusgegevens :s
Wat voor devicetype is dat dan?
Gebruik je ook een plugin en welke?
Zou verwachten dat PLaying er wel bij zou moeten staan. Het je het een paar keer gedaan?
Soms wordt niet alle data getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

jobr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:21:
[...]

Wat voor devicetype is dat dan?
Gebruik je ook een plugin en welke?
Zou verwachten dat PLaying er wel bij zou moeten staan. Het je het een paar keer gedaan?
Soms wordt niet alle data getoond.
Het is een schakelaartype Mediaplayer.
Het gaat om de Heos by Denon plugin.
Paar keer geprobeerd, en telkens dezelfde informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GVR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:25:
[...]

Het is een schakelaartype Mediaplayer.
Paar keer geprobeerd, en telkens dezelfde informatie.
Zie je ook geen state "play" ?
post anders eens de hele dump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

jobr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Zie je ook geen state "play" ?
post anders eens de hele dump
Dit is de output van het commando "domoticz.devices(deviceDenonWoonkamer).dump()"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
 2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > monthName: June
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > makeTime()
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > addDays()
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > hoursAgo: 17
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > milliSeconds: 0
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > idx: 53
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > isVariable: false
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > icon: Media
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > getColor()
2020-06-30 20:37:31.957 Status: dzVents: > close()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > setHex()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updatePressure()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updatePercentage()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > active: false
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updateSoilMoisture()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > _nValue: 3
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > volumeUp()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > setIcon()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > toggleSwitch()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > deviceType: Lighting 2
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > setState()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > unit: 1
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > protectionOn()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > hardwareTypeValue: 87
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > switchSelector()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > setLevel()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > dimTo()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > open()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updateRain()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > increaseBrightness()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updateTemperature()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > changed: false
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > activate()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updateUV()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > _state: Stopped
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > play()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updateVisibility()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > quietOn()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > setDescription()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > updateBarometer()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > cancelQueuedCommands()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > kodiExecuteAddOn()
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > _data:
2020-06-30 20:37:31.958 Status: dzVents: > switchTypeValue: 17
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > deviceID: -1116093833
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > changed: false
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > subType: AC
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > lastUpdate: 2020-06-30 02:59:48
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > timedOut: true
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > description:
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > deviceType: Lighting 2
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > switchType: Media Player
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > signalLevel: 12
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > data:
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > hardwareID: 10
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > maxDimLevel: 15
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > hardwareTypeValue: 87
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > hardwareName: Denon
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > protected: false
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > usedByCamera: false
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > levelVal: 0
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > unit: 1
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > hardwareType: HEOS by DENON
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > icon: Media
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > _state: Stopped
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > _nValue: 3
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > name: Huiskamer
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > id: 53
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > baseType: device
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > batteryLevel: 255
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > lastLevel: 0
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > protected: false
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > rawData:
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > update()
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > kodiPlayFavorites()
2020-06-30 20:37:31.959 Status: dzVents: > kodiPlayPlaylist()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > level: 0
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > timedOut: true
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > protected: false
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > onkyoEISCPCommand()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > kodiPause()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > kodiStop()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateYouless()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > playFavorites()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateWetness()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateCounter()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > setHotWater()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > decreaseBrightness()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateCustomSensor()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > hardwareID: 10
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateMode()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateTempHumBaro()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > baseType: device
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > switchOn()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > updateRadiation()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > reset()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > setColorBrightness()
2020-06-30 20:37:31.960 Status: dzVents: > isGroup: false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
GVR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Dit is de output van het commando "domoticz.devices(deviceDenonWoonkamer).dump()"
Weet je zeker dat de status playing was toen de dump werd gemaakt?

En wat zie je onder Data als je naar Setup/Devices gaat bij dit device?
Uiteraard wel denon op playing zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

jobr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:59:
[...]

En wat zie je onder Data als je naar Setup/Devices gaat bij dit device?
Uiteraard wel denon op playing zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ9pXaoj3YtdmGuLqUwaCQG8L2Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zPVdgEfPh3UyRcSjnyMjVAgS.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gm8cZg32Bm8IcaJWhiynMR9frQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/20Xb1leMTAf8XItRxkXf1kmP.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 21% gewijzigd door GVR op 30-06-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 30-06-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:38
Vraagje; ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dan hoor ik het wel.
Ik probeer Domoticz te installeren op mijn Synology DS216j. De eerste versie werkte prima, maar toen kwam ik er achter dat ik de versie met python moest hebben. Dus huidige verwijderd en de juiste versie gedownload. Maar die krijg ik niet aan de praat. Zowel de oude-, actuele- als bètaversie krijg ik niet aan de praat. De applicatie is goed geïnstalleerd maar wil daarna niet starten, de app springt weer naar 'stopgezet'. Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
GVR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:25:
Misschien moet je deze eens proberen: https://github.com/dnpwwo/Domoticz-Denon-Plugin

Edit: wellicht werkt de Heos plugin alleen als je ook muziek aan het luisteren bent via de Heos app op je telefoon en dus niet als je "handmatig" de receiver aan hebt staan en naar een film aan het kijken bent?

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenE op 01-07-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m_rick schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:10:
Vraagje; ik weet niet of dit het juiste topic is, maar dan hoor ik het wel.
Ik probeer Domoticz te installeren op mijn Synology DS216j. De eerste versie werkte prima, maar toen kwam ik er achter dat ik de versie met python moest hebben. Dus huidige verwijderd en de juiste versie gedownload. Maar die krijg ik niet aan de praat. Zowel de oude-, actuele- als bètaversie krijg ik niet aan de praat. De applicatie is goed geïnstalleerd maar wil daarna niet starten, de app springt weer naar 'stopgezet'. Hebben jullie tips?
Zou beginnen om de log bestanden eens te bekijken. In /var/log op je NAS staan de meeste logbestanden.
Ook kun je in de Domoticz map eens kijken of er een logbestand te vinden is wat de verklaring is.

NAS ook al een keer herstart voor de zekerheid, dit lost soms ook vreemde problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]
Dan zal de toNumber niet goed gewerkt hebben. Misschien moet je eerst eens uitvogelen wat er nu exact in staat. Bijvoorbeeld "250 watt" kan je niet rechtstreeks omzetten naar een getal, voor zover ik weet..

ik denk dat ik het gelukt is :) @JeroenE

ik heb de return tonumber (device.state) <= 250 veranderd naar return tonumber (device.state <= 250)

verder krijg ik alleen een error melding van buienradar maar dat ligt niet aan het script dus alles hoort te werken nu :>

bedankt voor alle hulp _/-\o_

[ Voor 89% gewijzigd door MotorBeast op 01-07-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

jobr schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:12:
[...]

Net nog even getest met status playing en status stopped. In beide gevallen laat de dump "_state: Stopped" zien. het vreemde is ook deze waarde. Na dat tijdstip (welke vreemd is want toen lagen we lekker te slapen) is er allang weer wat gestart op de bar.
code:
1
2020-07-01 11:13:21.209 Status: dzVents: > lastUpdate: 2020-07-01 02:59:43

Lijkt erop dat de heos hardware in domoticz niet lekker werkt. Terwijl de switch wel netjes alle info laat zien, en deze kan ik met curl ook ophalen. Nu zou ik de curl waarde nog kunnen uitvragen en gebruiken natuurlijk.
JeroenE schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:33:
[...]
Misschien moet je deze eens proberen: https://github.com/dnpwwo/Domoticz-Denon-Plugin

Edit: wellicht werkt de Heos plugin alleen als je ook muziek aan het luisteren bent via de Heos app op je telefoon en dus niet als je "handmatig" de receiver aan hebt staan en naar een film aan het kijken bent?
Ook dat even getest, beide situaties worden correct getoond in de switch status, met een andere bron. Domoticz dump blijft een issue zoals ik hierboven beschrijf.

De plugin waarnaar jij verwijst kende ik nog niet. Ga even lezen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:06:
ik heb de return tonumber (device.state) <= 250 veranderd naar return tonumber (device.state <= 250)
Ik snap niet dat dit kan werken. Eerder had je
return device.state <= 250
En toen kreeg je de melding "attempt to compare nil with number". Nu heb je er helemaal tonumber() omheen gezet en die 'eet' dan blijkbaar die error over nil op. Dat is dan geen oplossing van het probleem; je ziet dit probleem alleen niet.

Om dit goed te laten werken moet je je een true of false moet teruggeven in die closeRule functie en niet een getal. Als je tonumber(true) en tonumber(false) probeert levert trouwens allebei nil op. Dat betekent dat niet uitmaakt wat de waarde van device.state is, je functie geeft altijd nil terug en dus zal het zonnescherm nooit om deze reden dicht gaan. Immers voor deze sensor zal in regel 115 dan de logica "if nil then" zijn. Dat is onwaar en dus wordt het zonnescherm niet dicht gedaan.

Ik denk dat je een andere waarde moet hebben dan state. Bijvoorbeeld bij mijn P1 meter kan ik zien of ik terug lever aan het net met "usageDelivered" maar als ik verbruik is het "usage". De state van dat device is 6 verschillende van zulk soort getallen achter elkaar en daar kan je dus niet 1-2-3 mee vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi,

Ik probeer mijn energiekosten inzichtelijk te krijgen middels Python en dan via deze tutorial:
https://ehoco.nl/stroomkosten-zichtbaar-maken-in-domoticz/

Als ik hem run via de CLI dan krijg ik echter deze error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
pi@domoticz:~/domoticz/scripts/python $ python ./energiekosten.py
Traceback (most recent call last):
  File "./energiekosten.py", line 35, in <module>
    kW = domoticzread(EnergiemeterIDX, 'CounterToday')
  File "./energiekosten.py", line 31, in domoticzread
    jsonData = json.loads(response.text)
  File "/usr/lib/python2.7/json/__init__.py", line 339, in loads
    return _default_decoder.decode(s)
  File "/usr/lib/python2.7/json/decoder.py", line 364, in decode
    obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end())
  File "/usr/lib/python2.7/json/decoder.py", line 382, in raw_decode
    raise ValueError("No JSON object could be decoded")
ValueError: No JSON object could be decoded

De links werken echter wel goed want als ik ze via de browser benader dan krijg ik dit als output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
{
    "ActTime" : 1593636013,
    "AstrTwilightEnd" : "00:00",
    "AstrTwilightStart" : "00:00",
    "CivTwilightEnd" : "22:45",
    "CivTwilightStart" : "04:39",
    "DayLength" : "16:32",
    "NautTwilightEnd" : "23:56",
    "NautTwilightStart" : "03:27",
    "ServerTime" : "2020-07-01 22:40:13",
    "SunAtSouth" : "13:42",
    "Sunrise" : "05:26",
    "Sunset" : "21:58",
    "app_version" : "2020.2",
    "result" : 
    [
        {
            "AddjMulti" : 1.0,
            "AddjMulti2" : 1.0,
            "AddjValue" : 0.0,
            "AddjValue2" : 0.0,
            "BatteryLevel" : 255,
            "Counter" : "15735.282",
            "CounterDeliv" : "0.000",
            "CounterDelivToday" : "0.000 kWh",
            "CounterToday" : "10.217 kWh",
            "CustomImage" : 0,
            "Data" : "8333554;7401728;0;0;518;0",
            "Description" : "",
            "Favorite" : 1,
            "HardwareID" : 4,
            "HardwareName" : "P1 Geldrop",
            "HardwareType" : "P1 Smart Meter USB",
            "HardwareTypeVal" : 4,
            "HaveTimeout" : false,
            "ID" : "0001",
            "LastUpdate" : "2020-07-01 22:40:04",
            "Name" : "Geldrop Electriciteit",
            "Notifications" : "false",
            "PlanID" : "0",
            "PlanIDs" : 
            [
                0
            ],
            "Protected" : false,
            "ShowNotifications" : true,
            "SignalLevel" : "-",
            "SubType" : "Energy",
            "SwitchTypeVal" : 0,
            "Timers" : "false",
            "Type" : "P1 Smart Meter",
            "TypeImg" : "counter",
            "Unit" : 1,
            "Usage" : "518 Watt",
            "UsageDeliv" : "0 Watt",
            "Used" : 1,
            "XOffset" : "0",
            "YOffset" : "0",
            "idx" : "16"
        }
    ],
    "status" : "OK",
    "title" : "Devices"
}

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Verwijderd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:57:
Hi,

Ik probeer mijn energiekosten inzichtelijk te krijgen middels Python en dan via deze tutorial:
https://ehoco.nl/stroomkosten-zichtbaar-maken-in-domoticz/

Als ik hem run via de CLI dan krijg ik echter deze error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
pi@domoticz:~/domoticz/scripts/python $ python ./energiekosten.py
Traceback (most recent call last):
  File "./energiekosten.py", line 35, in <module>
    kW = domoticzread(EnergiemeterIDX, 'CounterToday')
  File "./energiekosten.py", line 31, in domoticzread
    jsonData = json.loads(response.text)
  File "/usr/lib/python2.7/json/__init__.py", line 339, in loads
    return _default_decoder.decode(s)
  File "/usr/lib/python2.7/json/decoder.py", line 364, in decode
    obj, end = self.raw_decode(s, idx=_w(s, 0).end())
  File "/usr/lib/python2.7/json/decoder.py", line 382, in raw_decode
    raise ValueError("No JSON object could be decoded")
ValueError: No JSON object could be decoded

De links werken echter wel goed want als ik ze via de browser benader dan krijg ik dit als output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
{
    "ActTime" : 1593636013,
    "AstrTwilightEnd" : "00:00",
    "AstrTwilightStart" : "00:00",
    "CivTwilightEnd" : "22:45",
    "CivTwilightStart" : "04:39",
    "DayLength" : "16:32",
    "NautTwilightEnd" : "23:56",
    "NautTwilightStart" : "03:27",
    "ServerTime" : "2020-07-01 22:40:13",
    "SunAtSouth" : "13:42",
    "Sunrise" : "05:26",
    "Sunset" : "21:58",
    "app_version" : "2020.2",
    "result" : 
    [
        {
            "AddjMulti" : 1.0,
            "AddjMulti2" : 1.0,
            "AddjValue" : 0.0,
            "AddjValue2" : 0.0,
            "BatteryLevel" : 255,
            "Counter" : "15735.282",
            "CounterDeliv" : "0.000",
            "CounterDelivToday" : "0.000 kWh",
            "CounterToday" : "10.217 kWh",
            "CustomImage" : 0,
            "Data" : "8333554;7401728;0;0;518;0",
            "Description" : "",
            "Favorite" : 1,
            "HardwareID" : 4,
            "HardwareName" : "P1 Geldrop",
            "HardwareType" : "P1 Smart Meter USB",
            "HardwareTypeVal" : 4,
            "HaveTimeout" : false,
            "ID" : "0001",
            "LastUpdate" : "2020-07-01 22:40:04",
            "Name" : "Geldrop Electriciteit",
            "Notifications" : "false",
            "PlanID" : "0",
            "PlanIDs" : 
            [
                0
            ],
            "Protected" : false,
            "ShowNotifications" : true,
            "SignalLevel" : "-",
            "SubType" : "Energy",
            "SwitchTypeVal" : 0,
            "Timers" : "false",
            "Type" : "P1 Smart Meter",
            "TypeImg" : "counter",
            "Unit" : 1,
            "Usage" : "518 Watt",
            "UsageDeliv" : "0 Watt",
            "Used" : 1,
            "XOffset" : "0",
            "YOffset" : "0",
            "idx" : "16"
        }
    ],
    "status" : "OK",
    "title" : "Devices"
}

|:(
Ik gebruik zelf de dzvents variant: https://ehoco.nl/stroom-g...zichtbaar-maken-domoticz/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die zag ik ook staan idd maar ik ben bekender met Python echter.... deze zou ik graag draaiende willen krijgen maar ik begrijp de foutmelding niet en weet ook niet hoe dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
VHware schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:56:
[...]

Ik heb inmiddels alle informatie zichtbaar in Domoticz, echter als ik probeer het fanniveau aan te passen met de selector gebeurt er niets. Heb de 3-standenschakelaar op verschillende standen gezet om te zien of die ergens specifiek op moet staan, maar niets.

Enig idee waar dit aan kan liggen ?

Edit: Inmiddels wel vastgesteld dat het script informatie oppikt via mqtt vanuit Domoticz. Krijg daarbij een warning: "Changing the ventilation to 2 went wrong, did not receive an ACK after the set command"
Ikzelf ben sinds kort ook in het bezig van een whr930 en zou het super vinden als het zou lukken deze op deze manier aan te sluiten op mijn Rpi met domoticz.

Er zijn echter een paar onduidelijkheden en ik hoop dat jullie / of iemand anders mij hiermee verder zou kunnen helpen.

Is het mogelijk om wat meer info te geven mbt welke kabel je moet gebruiken en hoe deze aan te sluiten op de Rpi?

In het script moet je de serialport en het MQTTserver address aanpassen.
Echt een dummy vraag maar hoe bepaal ik de siriele poort en moet er voor de mqtt niet ook een password/user doorgegeven worden of is dit niet nodig omdat deze rechtstreeks op de Pi is aangesloten?

_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JeroenE schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:06:
[...]
Ik snap niet dat dit kan werken. Eerder had je

[...]
En toen kreeg je de melding "attempt to compare nil with number". Nu heb je er helemaal tonumber() omheen gezet en die 'eet' dan blijkbaar die error over nil op. Dat is dan geen oplossing van het probleem; je ziet dit probleem alleen niet.

Om dit goed te laten werken moet je je een true of false moet teruggeven in die closeRule functie en niet een getal. Als je tonumber(true) en tonumber(false) probeert levert trouwens allebei nil op. Dat betekent dat niet uitmaakt wat de waarde van device.state is, je functie geeft altijd nil terug en dus zal het zonnescherm nooit om deze reden dicht gaan. Immers voor deze sensor zal in regel 115 dan de logica "if nil then" zijn. Dat is onwaar en dus wordt het zonnescherm niet dicht gedaan.

Ik denk dat je een andere waarde moet hebben dan state. Bijvoorbeeld bij mijn P1 meter kan ik zien of ik terug lever aan het net met "usageDelivered" maar als ik verbruik is het "usage". De state van dat device is 6 verschillende van zulk soort getallen achter elkaar en daar kan je dus niet 1-2-3 mee vergelijken.
hmm ik heb het naar .usage veranderd blijkbaar deed dat de error dan wel oplossen. want met het vorige wat ik had kwam er na een paar keer de script uitvoeren pas een melding en dan voor een paar keer weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Iemand ervaring met het gebruik van een SolarEdge omvormer icm Domoticz? Ik zie in de wiki dat er twee mogelijkheden zijn waarvan het gebruik van de API het eenvoudigst is, klopt dat? Wat zijn hier de ervaringen mee en de best practice?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Peutpeut schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:03:
Iemand ervaring met het gebruik van een SolarEdge omvormer icm Domoticz? Ik zie in de wiki dat er twee mogelijkheden zijn waarvan het gebruik van de API het eenvoudigst is, klopt dat? Wat zijn hier de ervaringen mee en de best practice?
Heb zelf de plugin via de API... moest bij de installateur ff vragen om een API key en klaar was ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DizzyWeb schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Heb zelf de plugin via de API... moest bij de installateur ff vragen om een API key en klaar was ik.
Eens kijken of ik daar achter kan komen, het gaat namelijk om een bestaande installatie op ons volgende huis waar we eind dit jaar naartoe verhuizen. Is de omvormer met wifi te verbinden of alleen met LAN, of beide? Wellicht dat dit ook afhankelijk is van het type omvormer, hier heb ik (nog) namelijk geen idee van. Ik weet wel dat het een SolarEdge is.

[ Voor 13% gewijzigd door Peutpeut op 02-07-2020 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Peutpeut schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:09:
[...]

Eens kijken of ik daar achter kan komen, het gaat namelijk om een bestaande installatie op ons volgende huis waar we eind dit jaar naartoe verhuizen. Is de omvormer met wifi te verbinden of alleen met LAN, of beide?
Mijne met wifi. Ethernet is mogelijk, maar die module zit er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DizzyWeb schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:10:
[...]

Mijne met wifi. Ethernet is mogelijk, maar die module zit er bij mij niet in.
Dan ga ik dat eens uitzoeken binnenkort.

Ik zie overigens dat er geen plugin nodig is in de huidige versie van Domoticz (2020.2), hebben we het over dezelfde manier van integreren of draai je nog een oudere versie van Domoticz?
SolarEdge komt namelijk gewoon naar voren in de lijst met hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Oh, zal de ingebakken versie wel zijn. "SolarEdge via Web API" heet ie.

Een tip, als dat ding via wifi werkt zal je 'm ongetwijfeld opnieuw aan je netwerk moeten koppelen. Daar is de nieuwe app verdomd handig voor (althans, op Android kan dat met de nieuwe app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DizzyWeb schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:15:
Oh, zal de ingebakken versie wel zijn. "SolarEdge via Web API" heet ie.

Een tip, als dat ding via wifi werkt zal je 'm ongetwijfeld opnieuw aan je netwerk moeten koppelen. Daar is de nieuwe app verdomd handig voor (althans, op Android kan dat met de nieuwe app).
Het wordt pas december, maar thanks voor de tip en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:51
Ik heb de gok gewaagd (voor die paar euro) en een 433mhz ontvanger en zender aan de Pi gehangen.

Het idee is om er rolluiken*en een garagedeur mee te sturen. Nu heb ik de afstandsbediening van de de deur en de rolluiken erbij gehouden. Niks te zien in het Python script...

Later een klik-aan-klik-uit afstandsbediening opgesnorkeld en die erbij gehouden. En ja je ziet de data voorbij vliegen als je de knop indrukt.

Iemand enig idee? Kan toch geen beveiliging opzitten?

De garagedeur is een novotherm (novotron 502) en de rolluiken gaan via een RF ontvanger in de knop en een afstandsbediening aan de wand.

*nee geen Somfy ik weet dat die op een andere frequentie zit 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Laatst online: 00:37
Verwijderd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:49:
[...]

Ja die zag ik ook staan idd maar ik ben bekender met Python echter.... deze zou ik graag draaiende willen krijgen maar ik begrijp de foutmelding niet en weet ook niet hoe dit op te lossen.
Dit script heb ik laatst ook werkend gekregen. Liep niet ineens goed. Wil je je geconfigureerde energiekosten.py eens delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mr_Viking 433Mhz is de frequentie, maar op die frequentie worden zeer veel verschillende protocollen toegepast. Het is geen standaard zoals bijvoorbeeld z-wave. Bij mijn Rfxcom dien ik in de firmware in te stellen naar welke protocollen hij moet luisteren, alle protocollen tegelijk kan niet. Speelt zoiets ook bij jou? Ik heb even gemist welke transceiver je gebruikt.

Over je Somfy opmerking: Somfy RTS werkt wel degelijk op 433Mhz, maar dat doet er verder niet toe :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 02-07-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:51
@Gizz ah zo ja ik snap het!

De klik-aan-klik-uit. Verstuurd een aan of uit.

De rolluiken hebben 3 commando’s. Omhoog, omlaag en stop. Ik gebruik gewoon zo’n merkloos ding van een paar euro.

https://hackerstore.nl/Artikel/99

Meteen zo’n kant en klare oplossing van 100+ euro te kopen vond ik wat overdreven!

Kan ik het protocol aanpassen of is dat afhankelijk van baudrate of?...

Ik ben dit aan het doen was bij de ‘sniffing’-fase 😜 https://domoticproject.co...-mhz-remote-raspberry-pi/

[ Voor 33% gewijzigd door Mr_Viking op 02-07-2020 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mr_Viking schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:13:
@Gizz ah zo ja ik snap het!

De klik-aan-klik-uit. Verstuurd een aan of uit.

De rolluiken hebben 3 commando’s. Omhoog, omlaag en stop.
Zo bedoelde ik het niet helemaal. Wat jij nu noemt zijn de commando's, dat is nog niet hetzelfde als het protocol. Daarnaast heb je bij KlikAanKlikUit ook meer dan alleen aan of uit, want er zijn bijvoorbeeld ook dimmers.

KAKU is gebaseerd op het X10 protocol waar je in dit bijna 10 jaar oude Tweakblog meer over kunt lezen.

In de handleiding van de rfxcom kun je vanaf pagina 11 spieken naar het protocol dat bij een specifiek apparaat hoort. Jouw garagedeur zie ik daar overigens niet tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:38
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Ik heb een paar shelly's die ik via MQTT naar mijn NAS laat zenden. Via MQTT explorer zie ik netjes data binnenkomen dus dat werkt. Nu heb ik op diezelfde NAS Domoticz geïnstalleerd, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid zichtbaar. Ik heb o.a. deze handleiding stap voor stap gevolgd. Met als gevolg dat ik nu onder hardware een virtual apparaat en een MQTT Client gateway heb staan (die gateway als localhost) maar nu loop ik vast... ik zie geen apparaten vanuit de MQTT broker zichtbaar in Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
m_rick schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:46:
ik zie geen apparaten vanuit de MQTT broker zichtbaar in Domoticz
Dat gebeurd ook niet automatisch, dat moet je zelf instellen. Je kan ook deze plugin gebruiken: https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT

Let op, je mag dan geen custom MQTT prefix op je Shelly instellen anders werkt het niet of maar half. Ik heb dit wel gedaan en ik zie de apparaten dan wel in Domoticz (en ook verspringen als ik ze aan of uit zet), maar aansturen vanuit Domoticz werkt dan niet.

De plugin gebruikt het eerste gedeelte van het topic om te bepalen wat voor soort apparaat het is. Dus ik heb alles nu weer terug hernoemd naar dingen als shelly1-, shellydimmer- of shellyrgbw2-. Maar daar achter heb ik wel zaken als keuken-tafel of wk-bank en dat vind d eplugin toch blijkbaar ook niet leuk. Ik heb liever geen namen als shellydimmer-AB12EF want ik wil zelf ook gewoon makkelijk kunnen zien wat het is zonder steeds in een lijstje te moeten zoeken.

Ik heb Shelly zelf een mailtje gestuurd en in versie 1.8 gaan ze een aanpassing maken zodat je ook in de announce kan zien wat voor apparaat het is. Dan heb je niet meer nodig dat je apparaten ook shellydimmer- etc blijven heten. Natuurlijk moet dan ook de plugin nog wel worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@m_rick Als je direct vanuit de Shelly via MQTT naar de juiste devices in Domoticz wil pushen kun je ook Tasmota als firmware overwegen. Tasmota biedt namelijk die functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Simpele korte vraag. Ik probeer een kleine blocky in elkaar te zetten.
Het gaat om het automatisch schakelen van de zwembad verwarming.
Wanneer de pomp aan is & dummy 'zwembad verwarmen' is actief moet hij gaan kijken wat het verschil is tussen 2 temperatuur sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6wxdfSG/blocky-zwembad.jpg

Helaas lijkt deze niet te reageren/werken, ziet iemand zo snel wat hier niet klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Verkeerd topic.

[ Voor 88% gewijzigd door com2,1ghz op 04-07-2020 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25

tozzke

aka tozzert

darklord007 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:16:
Simpele korte vraag. Ik probeer een kleine blocky in elkaar te zetten.
Het gaat om het automatisch schakelen van de zwembad verwarming.
Wanneer de pomp aan is & dummy 'zwembad verwarmen' is actief moet hij gaan kijken wat het verschil is tussen 2 temperatuur sensoren.

[Afbeelding]

Helaas lijkt deze niet te reageren/werken, ziet iemand zo snel wat hier niet klopt?
Nested if's hebben nooit gewerkt in Blockly en sowieso met slechts 1 if moet je het andere if-block hebben zonder het blauwe tandwielicoontje

Dus de oplossing zou iets in de trant van dit moeten zijn:
code:
1
2
3
4
If [ [zwembad_pomp] = [On] and [zwembad_water_verwarmen] = [On] and [ [zwembad_water_temp] < [zwembad_dak_temp] ] ]
Do [Set [zwembad_Verwarming] = [On] ]
Else if [ [zwembad_pomp] = [On] and [zwembad_water_verwarmen] = [On] and [ [zwembad_water_temp] >= [zwembad_dak_temp] ] ]
Do [Set [zwembad_Verwarming] = [Off] ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
tozzke schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:07:
[...]

Nested if's hebben nooit gewerkt in Blockly en sowieso met slechts 1 if moet je het andere if-block hebben zonder het blauwe tandwielicoontje

Dus de oplossing zou iets in de trant van dit moeten zijn:
code:
1
2
3
4
If [ [zwembad_pomp] = [On] and [zwembad_water_verwarmen] = [On] and [ [zwembad_water_temp] < [zwembad_dak_temp] ] ]
Do [Set [zwembad_Verwarming] = [On] ]
Else if [ [zwembad_pomp] = [On] and [zwembad_water_verwarmen] = [On] and [ [zwembad_water_temp] >= [zwembad_dak_temp] ] ]
Do [Set [zwembad_Verwarming] = [Off] ]
heb nu een gewone 'if' gebruikt als overkoepelende, zal morgen eens proberen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7YnGHPZ/blocky-zwembad.jpg

update:
ff snel gechecked, uitschakelen doet ie iig dus heb goede hoop, thxs!

[ Voor 4% gewijzigd door darklord007 op 04-07-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25

tozzke

aka tozzert

darklord007 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:23:
[...]

heb nu een gewone 'if' gebruikt als overkoepelende, zal morgen eens proberen:
[Afbeelding]
Zal niet werken denk ik want je gebruikt nog steeds nested if's en de if-blocks met blauwe icoontje terwijl daar maar 1 voorwaarde aan hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
tozzke schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Zal niet werken denk ik want je gebruikt nog steeds nested if's en de if-blocks met blauwe icoontje terwijl daar maar 1 voorwaarde aan hangt
excuses, je hebt gelijk, ik had het verkeerd gelezen.

Ik heb m nu zo gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QDN0DZs/blocky-zwembad2.jpg

Zwembad_water_verwarmen is nu de enige die ik nog schakel.
Aan: afhankelijk van de daktemperatuur is verwarming aan/uit
Uit: geen verwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
@darklord007 je moet ook nog checken of zwembad_Verwarming niet al aan of uit is, anders schakelt je blockly hem iedere seconde opnieuw aan dan wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Knielen schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:59:
@darklord007 je moet ook nog checken of zwembad_Verwarming niet al aan of uit is, anders schakelt je blockly hem iedere seconde opnieuw aan dan wel uit.
Dat is dan meer op de 'load' te beperken neem ik aan.
Je kunt nergens instellen hoe vaak de blocky gedraaid moet worden niet?
Eens per 5a10min was ook prima.

Zal de check er morgen nog ff in zetten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Het is me net opgevallen dat Domoticz geen verbinding meer kan maken met de Honeywell api. Darksky en buienradar werken ook niet meer. Op de een of andere manier kan domoticz voor deze apps geen verbinding maken met internet. ik dacht dat het misschien ligt aan pihole maar ik kan via mijn pc gewoon bij deze sites.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@Zuluman Ik zie geen problemen met buienradar in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

DjAntoon schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:02:
@Zuluman Ik zie geen problemen met buienradar in domoticz.
ik heb net even wget gedaan met een aantal domeien maar ik krijg de melding: unable to resolve host

even in etc/hosts gekeken:

127.0.0.1 localhost
::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

127.0.1.1 raspberrypi

nu is het wel zo dat ik 2x een pi heb draaien met pihole.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
Zuluman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:18:
Het is me net opgevallen dat Domoticz geen verbinding meer kan maken met de Honeywell api. Darksky en buienradar werken ook niet meer. Op de een of andere manier kan domoticz voor deze apps geen verbinding maken met internet. ik dacht dat het misschien ligt aan pihole maar ik kan via mijn pc gewoon bij deze sites.

Bij mij ook geen probleem met Buienradar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Zuluman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:05:
ik heb net even wget gedaan met een aantal domeien maar ik krijg de melding: unable to resolve host
Dat betekent dat je Domoticz systeem geen werkende DNS meer heeft. Waarschijnlijk werkt niets meer, ook niet een nu.nl of wat dan ook.

Dat heeft op zich niet zo zeer met Domoticz te maken maar met je netwerk; wellicht moet je dan eerder in een ander topic zijn. Heb je de dnsutils op je machine staan? dan kan je met iets als
code:
1
nslookup nu.nl
zien welke DNS server er gebruikt wordt. Anders kan je die installeren met
code:
1
sudo apt-get install dnsutils
Wellicht is dat wel een verkeerde machine of een oud ip adres of noem maar op.

Je weet dan in ieder geval wel op welke pihole installatie je moet kijken in de logs naar de queries van je domoticz machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken met onderstaand script;
De bedoeling is dat ik maar 1 maal een bericht krijg wanneer device level op 47 is, dit device is een pwm servo-tje welke het deurtje dichtgooit wanneer er een muis is gevangen. de status is dan '47'.
Hoe het nu in mijn script staat, krijg ik 10000 berichten wanneer er een muis is gevangen, want dat beest blijft bewegen....
Ik wil dus wanneer er een muis is gevangen, 1 bericht, niet meer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
--Declarations
local MuizenvalDeur       = 849 -- MuizenvalDeur

return {
    on = {
        devices = {
            849  -- MuizenvalDeur
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        --Declarations
        local MuizenvalDeur        = domoticz.devices(849) --Muis Deur 
        --local Motion   = domoticz.devices(MotionMuis) -- Motion Sensor
        local Time         = require('Time') --Time function
        local CurrentTime  = Time() --Current time

--Function
        if (device.setState '47' ) then -- Motion On
                domoticz.notify("Domoticz", "Muis gevangen!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram")
                domoticz.log('Muis gevangen!', domoticz.LOG_INFO)
            end
        end
}

ik heb het al geprobeerd met: if (device.dimLevel == '47' )
maar dan krijg ik uberhaupt geen bericht.

[ Voor 4% gewijzigd door vwtune op 06-07-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@vwtune Kun je niet even een boolean toevoegen die je ook checkt? If device.setState '47' en muisgevangen == false, dan motortje aan en muisgevangen = true. Dan wordt het maar 1x uitgevoerd.

disclaimer: ik weet vrijwel niks van dzVents, wel van algemene programmeerlogica

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 06-07-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:01
vwtune schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:40:
Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken met onderstaand script;
De bedoeling is dat ik maar 1 maal een bericht krijg wanneer device level op 47 is, dit device is een pwm servo-tje welke het deurtje dichtgooit wanneer er een muis is gevangen. de status is dan '47'.
Hoe het nu in mijn script staat, krijg ik 10000 berichten wanneer er een muis is gevangen, want dat beest blijft bewegen....
Ik wil dus wanneer er een muis is gevangen, 1 bericht, niet meer.
Mogelijk met een boolean?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
--Declarations

return {
    on = {
        devices = {
            849  -- MuizenvalDeur
        },
    data = {
        MuisGemeld = { initial = false }
    },
        --Declarations

--Function
        if (device.setState '47' and not domoticz.data.MuisGemeld) then -- Motion On
                domoticz.notify("Domoticz", "Muis gevangen!", domoticz.PRIORITY_NORMAL,domoticz.SOUND_DEFAULT, "" , "telegram")
                domoticz.data.MuisGemeld = true
            end
        end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 23:36
vwtune schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:40:
ik heb het al geprobeerd met: if (device.dimLevel == '47' )
maar dan krijg ik uberhaupt geen bericht.
Je moet sowieso ook niet .setState gebruiken. Daarmee verander je de state. Als je wilt kijken wat de state van een device is moet je het volgende gebruiken:

code:
1
2
MuizenvalDeur.state == 47 (bij een nummerieke waarde)
MuizenvalDeur.state == '47' (bij een tekstuele waarde)

Wat voor sensor / device is het precies? Kan je dat eens posten en het liefste ook een screenshot van de verschillende states.

Verder is het handig om een constante toe te voegen die controleert of de notificiatie al gestuurd is, anders blijf je die krijgen. Zoals andere ook al aangeven.

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 06-07-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

JeroenE schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:04:
[...]
Dat betekent dat je Domoticz systeem geen werkende DNS meer heeft. Waarschijnlijk werkt niets meer, ook niet een nu.nl of wat dan ook.

Dat heeft op zich niet zo zeer met Domoticz te maken maar met je netwerk; wellicht moet je dan eerder in een ander topic zijn. Heb je de dnsutils op je machine staan? dan kan je met iets als
code:
1
nslookup nu.nl
zien welke DNS server er gebruikt wordt. Anders kan je die installeren met
code:
1
sudo apt-get install dnsutils
Wellicht is dat wel een verkeerde machine of een oud ip adres of noem maar op.

Je weet dan in ieder geval wel op welke pihole installatie je moet kijken in de logs naar de queries van je domoticz machine.
Thanks. Ik vermoedde al dat er iets was met de DNS. Wel vreemd dat ie er opeens me ophield. Nu gebruik ik Pi-hole en unbound als DNS x 2. Ik vermoed dat er daar iets fout gaat.

Ik heb mbv deze guide gefixed. Zal even in het pi-hole forum navragen wat ik fout heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
rens-br schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:15:
[...]

Je moet sowieso ook niet .setState gebruiken. Daarmee verander je de state. Als je wilt kijken wat de state van een device is moet je het volgende gebruiken:

code:
1
2

Wat voor sensor / device is het precies? Kan je dat eens posten en het liefste ook een screenshot van de verschillende states.

Verder is het handig om een constante toe te voegen die controleert of de notificiatie al gestuurd is, anders blijf je die krijgen. Zoals andere ook al aangeven.
het gaat om deze sensor: https://www.tinytronics.n...ct-detectie-sensor-module
deze zit aan een nodemcu met tasmota erop, samen met een simpel servo-tje (pwm).
De state van die sensor is puur on/off, niets anders.

overigens is dit (hieronder) het script wat de status op 47 (muizenval dicht) zet. Hierin zou ik eigenlijk ook het telegram bericht mee laten versturen, maar ik dacht dat dat in een apart script makkelijker ging...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
local MotionMuis       = 848 -- MotionSensor

return {
    on = {
        devices = {
            848  -- Motion Sensor
        }
    },
        --Declarations
        local MuizenvalDeur        = domoticz.devices(849) --Lampen 
        local Motion   = domoticz.devices(MotionMuis) -- Motion Sensor

--Function
        if (Motion.active) then -- Motion On
                MuizenvalDeur.dimTo(47)
            end
        end
}

hij verstuur hiermee het bericht dus ook oneindig tot ik de muis heb vrij gelaten...

Mijn gedachte was/ is dat de status maar 1 keer op 47 gezet kan worden, als ie eenmaal van status is veranderd dan kan ie niet nogmaals naar 47, dus vandaar dat ik er vanuit ging dat ik dan 1 bericht zou krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door vwtune op 06-07-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond,
Misschien misbruik ik dit forum of dit deel van het forum geheel onjuist, dan mijn excuses hiervoor.

Sinds kort gebruik ik Domoticz om een Hottub aan te sturen met twee pompen, filters, een UV lamp, electrische Badverwarmer, verlichting technische ruimte, verlichting tub en luchtmotor voor de bubbels.
Het is gelukt om groepen te maken en gebeurtenissen om het water schoon te houden tijdens het niet gebruiken van de Hottub. Als basis gebruik ik ZWave, icm Fibaro schakelaars, en ROBB dimmers voor de pompen. ik gebruik ZWave en Fibaro vanwege de terugmelding van de componenten, hetgeen perfect werkt.

Nu komt de vraag, mogelijk wel een hele domme, waar ik op internet niet het antwoord vind: graag wil ik met mijn telefoon (Samsung 10) de installatie kunnen bedienen en uitlezen. In eerste instantie via wifi, dan via 4g internet. Nu heb ik de app gedownload, echter kom ik niet tot de juiste server instellingen:

- De app vraagt om een servernaam, welke ik niet heb volgens mij. Kan ik hier de PC naam invullen?
- Vervolgens heb ik het serveradres van de pc waarop Domoticz is geïnstalleerd opgegeven. 192.168.1.xxx
- Dan heb ik HTTP geselecteerd ipv HTTPS;
- Poort heb ik 8080 gekozen, dit geeft Domoticz weer op de PC naast een poort 6144;
- Bij gebruikersnaam heb ik mijn netwerknaam van de router ingegeven, met bijbehorend wachtwoord;
- Ander serveradres heb ik niet geselecteerd;

Zodra ik laat verbinden, krijg ik de volgende melding:
"Time-out of geen verbinding com.android.volley.TimeoutError" en de melding
"Graag de gegevens op de vorige pagina aanpassen"

Ik heb op internet gezocht naar een installatie instructie, echter kan geen stap voor stap installatie vinden.
Kan iemand me op weg helpen om eerst via wifi, dus thuis de installatie te kunnen bedienen, en vervolgens via 4G internet om ook pushberichten van het systeem te ontvangen?

Graag ontvang ik hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zuluman schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:18:

Hier werkt Honeywell api gewoon met Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Verwijderd Ik heb de app nog niet eerder gebruikt, maar heel duidelijk is het inderdaad niet. De servernaam is volgens mij voor jezelf, zodat je weet om welke installatie het gaat. Het wordt ook gebruikt om een eventueel certificaat te controleren.

Tenzij je andere zaken hebt ingesteld in Domoticz moet je kiezen voor HTTPS met poort 443 en de naam en wachtwoord leeg laten.

Je krijgt dan de melding of je akkoord gaat met het certificaat; dat is standaard een zelf ondertekend certificaat van Domoticz zelf dus komt er ook een melding dat de servernaam niet klopt. Dat kan je allemaal bevestigen en dan zou het moeten werken. Als je dit allemaal netjes en veilig wil inrichten dan moet je zelf certificaten aanmaken met de juiste naam etc etc. Dat is voor simpel huis- tuin en keukengebruik niet echt nodig.

Wellicht kan je hier wel aan beginnen als je het ook over de 4G wil kunnen benaderen. Je zal dan ook dingen als gebruiker en wachtwoord moeten ingeven om te voorkomen dat iedere willekeurig persoon op internet bij jou je bubbelbad aan of uit kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Verwijderd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:23:
Nu komt de vraag, mogelijk wel een hele domme, waar ik op internet niet het antwoord vind: graag wil ik met mijn telefoon (Samsung 10) de installatie kunnen bedienen en uitlezen. Nu heb ik de app gedownload, echter kom ik niet tot de juiste server instellingen:

- De app vraagt om een servernaam, welke ik niet heb volgens mij. Kan ik hier de PC naam invullen?
- Vervolgens heb ik het serveradres van de pc waarop Domoticz is geïnstalleerd opgegeven. 192.168.1.xxx
- Dan heb ik HTTP geselecteerd ipv HTTPS;
- Poort heb ik 8080 gekozen, dit geeft Domoticz weer op de PC naast een poort 6144;
Servernaam maakt niks uit, die kan je ook leeg houden. Verdere instellingen zijn goed.
- Bij gebruikersnaam heb ik mijn netwerknaam van de router ingegeven, met bijbehorend wachtwoord;
Hier moet je dus de gebruikersnaam / wachtwoord van Domoticz invoeren, tenzij je dit niet hebt ingesteld. Dan laat je dit leeg.
Kan iemand me op weg helpen om eerst via wifi, dus thuis de installatie te kunnen bedienen, en vervolgens via 4G internet om ook pushberichten van het systeem te ontvangen?
Wil je alleen pushberichten ontvangen via 4G of ook alles kunnen bedienen? Pushberichten komen ook door zonder dat je iets aanpast namelijk. Voor de bediening moet je poorten open zetten op de router e.d. of via VPN verbinding kunnen maken en dat zou ik nog even laten zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-07 00:14
64mike53 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:41:
Ik wil graag een gebeurtenis maken dat als het vandaag meer dan 20 graden zal zijn buiten de zonnewering automatisch om 8:00 uur naar beneden gaat.

De huidige buitentemperatuur kan ik wel uitlezen met verschillende plugins maar ik kan geen enkele plugin vinden die mij de voorspelde temperatuur terug geeft. Heeft iemand een idee?
Beter laat dan nooit;
Zelf mis ik ook de voorspellingen in Domoticz en heb nog geen goede plugin hiervoor gevonden. Daarom ben ik bezig met een fork van de (oude) Buienradar python plugin (voordat deze standaard in Domoticz zat), welke de volgende zaken ophaalt:
  • Verwachte minimale temperatuur (C)
  • Verwachte maximale temperatuur (C)
  • Verwachte regenval (mm)
  • Verwachte sneeuwval (mm)
  • Verwachte zonkans (%)
  • Verwachte regenkans (%)
In de hardware opties kun je dan kiezen hoe veel dagen moeten worden weergegeven middels devices, van 1 t/m 7 dagen.

Heb al een proof of concept voor mezelf, maar moet de puntjes even op de i zetten voordat ik heb op Github zet. Is dit iets wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
rens-br schreef op Monday 6 July 2020 @ 15:15:
[...]

code:
1
2

code:
1
2

deze geven ook beide niet het gewenste resulaat helaas. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Henry65 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Mogelijk met een boolean?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
--Declarations

return {
    on = {
        devices = {
            849  -- MuizenvalDeur
        },
    data = {
        MuisGemeld = { initial = false }
    },
        --Declarations

--Function
        if (device.setState '47' and not domoticz.data.MuisGemeld) then -- Motion On
                domoticz.data.MuisGemeld = true
            end
        end
}
Ik krijg met jouw aanpassingen helemaal geen bericht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
vwtune schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:12:
deze geven ook beide niet het gewenste resulaat helaas. :|
Maar zou je het device (type) enzo nog even willen posten? Dan kan ik eens kijken wat je wel nodig hebt. En welk resultaat krijg je wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
rens-br schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Maar zou je het device (type) enzo nog even willen posten? Dan kan ik eens kijken wat je wel nodig hebt. En welk resultaat krijg je wel?
Had ik al gedaan, ik had al antwoord gegeven op jouw vragen :-)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62991152

Of bedoel je dit niet?
Pagina: 1 ... 102 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!