Een ander gateway adres is logisch, elke provider kiest zijn eigen reeks.Copitano schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:57:
[...]
Had ook KPN hier op 192.168.2.254. Ziggo was 192.168.178.1 toen het binnen kwam. Daar heb ik 192.168.2.1 van gemaakt. De SSID heb ik gelijk gemaakt aan wat het bij KPN was. WPA key ook gelijk gemaakt aan de oude die op mijn KPN modem zat, zodat de ESP's soepel herkend zouden worden.
Wifi van KPN was bagger en géén service om te helpen dat beter te maken. Had hier een heel legertje TP-Link PLC Wifi boosters hangen. Die had ik ook allemaal dezelfde naam en key gegeven als het Wifi modem. Voor de ESP bordjes werkte dat best goed maar vanwege de slechte Wifi overgestapt naar Ziggo. Die beloven overal in huis perfecte Wifi. Gratis monteur die niet eerder weg gaat enz. je kent dat wel.
Na het omzetten van de instellingen van het Ziggo modem werden de EPS bordjes allemaal netjes op gepikt. Dat werkte dus wel. Alleen Wifi weer bagger. De gratis monteur erbij, die zou het in orde maken. Nou niet dus. Die weigerde omdat het oorspronkelijke modemadres gewijzigd was. Komt neer op zoek het zelf maar uit. Boos telefoontje naar Ziggo leverde een gratis originele PLC boosterset op. (=één extra Wifi punt via het stopcontact).
Dus originele Ziggo PLC booster opgehangen en ook de netwerknaam en Key (volgens het boekje van Ziggo) overgenomen in de booster. Alle TP-Link er uit. En inderdaad aanvankelijk redelijk goede Wifi op drie van de vier verdiepingen. Alleen idioot genoeg niet in de ruimte waar notabene het modem hangt.
Maarrrrrr, alle ESP's waren en blijven weg!
Heb nu uit pure ellende ook de TP-Link PLC's maar weer in het netwerk gehangen. En dat helpt voor de ESP's, die zijn gedeeltelijk weer zichtbaar. Alleen de Wifi op andere apparaten lijkt wel weer beroerder dan het was
Begin er aan te denken zelf maar een krachtige router aan te schaffen en de router van Ziggo in bridge te laten zetten. Bizar dat dat nodig is met al die mooie beloftes van Ziggo.
Als je wil investeren: UniFI Security Gateway en een AC-LR en je bent er wel, kijk daar voor eens in het UniFI topic. Gebruik ik hier ook en dat werkt perfect, alle IoT apparaten zitten in een eigen VLAN met elk hun eigen vast adres.
Back on topic
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!