Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:08
bwerg schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:03:
Raptor lake verschilt al nauwelijks van Alder lake, in technisch oogpunt en in termen van prestaties.
Hmm, deze review: Intel 13th Gen Core Raptor Lake - Core i5 13600K, i7 13700K en i9 139... iets anders zegt.
Raptor Lake i5 is zelfs sneller dan i7 van Adler. Dat is alles behalve nauwelijks. En hij verslaat alle vergelijkbare Ryzens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, omdat de i5 13600K meer e-cores heeft, meer cache en een hogere turbo-frequentie... De i5 13600K heeft een grotere die dan de 17 12700K en een hoger stroomverbruik onder alle soorten loads in die review. Leuk dat Intel er i5-labeltje op heeft geplakt in plaats van een i7-labeltje, maar extra ruimte in het stroomverbruik of die space geeft de 13-serie niet. Dat ze al aangeven dat de volgende generatie een refresh wordt, dus zonder noemenswaardige verbeteringen in architectuur of productieproces, geeft al aan dat ze weer gewoon de die space en/of het stroomverbruik zullen moeten verhogen. Vandaar dat me een rocket lake-gevoel bekruipt.

Niet dat meer e-cores erg is, zowel in termen van stroomverbruik als transistors lijkt dat een erg efficiëntie manier om multi-threaded prestaties te verhogen.

Als AMD slim was geweest hadden ze hun 7000-non-X modellen meteen uitgebracht naast de X-modellen, want in de huidige reviews valt het nauwelijks op dat AMD gewoon veel meer marge heeft in met name stroomverbruik. Maar AMD heeft het marketinginzicht van een aap.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 30-01-2023 13:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Goed nieuws voor wie binnenkort een Intel processor wil aanschaffen:

Intel to cut PC processor prices by as much as 20%

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
Let wel, dit geldt voor de vorige generatie (Alder Lake), niet voor de nieuwe 13xxx Raptor Lake.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
XWB schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:52:
Goed nieuws voor wie binnenkort een Intel processor wil aanschaffen:

Intel to cut PC processor prices by as much as 20%
https://nl.hardware.info/...ake-cpurs-met-maximaal-20

Alleen voor sommige pc-bouwers dus niet voor de losse verkoop.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 22:50
Ik kijk uit naar een Intel CPU die voor de verandering eens niet zo heet wordt zoals de afgelopen generaties. Hoe zijn de ontwikkelingen daarin? Het gaat uiteraard steeds sneller allemaal maar kan het ook eens ongeveer even zo snel gaan en tegelijkertijd niet een gigantische koeler nodig die ook nog eens hard aan het werk moet?

De 9700K, 9900k en 10700k waren al heethoofden, de 13de serie is ook niet koel onder load..

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:32
MetalSonic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:42:
Ik kijk uit naar een Intel CPU die voor de verandering eens niet zo heet wordt zoals de afgelopen generaties. Hoe zijn de ontwikkelingen daarin? Het gaat uiteraard steeds sneller allemaal maar kan het ook eens ongeveer even zo snel gaan en tegelijkertijd niet een gigantische koeler nodig die ook nog eens hard aan het werk moet?

De 9700K, 9900k en 10700k waren al heethoofden, de 13de serie is ook niet koel onder load..
De vraag zal ook zijn of je dat nog gaat zien, in ieder geval op stock settings bij de hoger positioneerde modellen. Zowel AMD als Intel tunen hun topmoddellen gewoon zo dat ze met normale koeling gewoon warm worden en dat mag ook best.

En dat hoeft niet eens bij veel verbruik te zijn, mijn 5800X3D is bijvoorbeeld op stock ook een heethoofd, zelfs bij laag verbruik. simpelweg omdat de chip door de hoge densiteit en in dit geval ook nog een extra cache chip zijn warmte gewoon niet gemakkelijk kwijt kan, en de verwachting die ik uitgesproken zie worden is dat het afvoeren van warmte alleen maar lastiger gaat worden de komende jaren bij nodes die nog meer density leveren dan de huidige nodes.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 16-02-2023 14:53 ]

• MetalSonic
Dennism schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:50:
[...]

De vraag zal ook zijn of je dat nog gaat zien, in ieder geval op stock settings bij de hoger positioneerde modellen. Zowel AMD als Intel tunen hun topmoddellen gewoon zo dat ze met normale koeling gewoon warm worden en dat mag ook best.

En dat hoeft niet eens bij veel verbruik te zijn, mijn 5800X3D is bijvoorbeeld op stock ook een heethoofd, zelfs bij laag verbruik. simpelweg omdat de chip door de hoge densiteit en in dit geval ook nog een extra cache chip zijn warmte gewoon niet gemakkelijk kwijt kan, en de verwachting die ik uitgesproken zie worden is dat het afvoeren van warmte alleen maar lastiger gaat worden de komende jaren bij nodes die nog meer density leveren dan de huidige nodes.
Dit zal wellicht weer vragen om een andere architectuur voor de chips. Ze zijn al jaren uitgeknepen met meer cores etc. Dan zeggen de CPU reuzen wel "ja maar e cores voor licht werk" maar ik wil natuurlijk dat ook de P cores of gewoon de CPU an sich veel berkeningen kan maken zonder dat hij heel heet wordt omdat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. Achja wie weet, de 14de generatie? We gaan het zien

• Dennism
MetalSonic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Dit zal wellicht weer vragen om een andere architectuur voor de chips. Ze zijn al jaren uitgeknepen met meer cores etc. Dan zeggen de CPU reuzen wel "ja maar e cores voor licht werk" maar ik wil natuurlijk dat ook de P cores of gewoon de CPU an sich veel berkeningen kan maken zonder dat hij heel heet wordt omdat hij zijn warmte niet goed kwijt kan. Achja wie weet, de 14de generatie? We gaan het zien
Ik denk meer dat die hoge temperaturen simpelweg steeds meer gemeengoed gaan worden omdat zowel Intel als AMD er gewoon op ontwikkeld worden, dat zag je ook bijv. bij AMD's laatste serie waarbij AMD openlijk aangaf dat 95c het nieuwe normaal is voor hun cpu's als temperatuur target. Ik zie dat eigenlijk niet snel meer omdraaien. En bij Intel zie je ook gewoon 100c benoemd worden in Ark, al lijkt Intel in presentaties nog wat conservatiever te zijn.

Ik vermoed dat wij eerder een mindset verandering door moeten maken zoals '90c is geen probleem meer voor een high end cpu', dan dat Intel en AMD het over een andere boeg gaan gooien en cpu's gaan ontwikkelen die volle belasting 'koel' blijven met een standaard koeler (waarbij de vraag dan weer is, wat is 'koel', voor de ene zal dat immers 50c zijn onder load, terwijl een ander 80c onder load prima vind).

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 16-02-2023 15:24 ]

• MetalSonic
Dennism schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Ik denk meer dat die hoge temperaturen simpelweg steeds meer gemeengoed gaan worden omdat zowel Intel als AMD er gewoon op ontwikkeld worden, dat zag je ook bijv. bij AMD's laatste serie waarbij AMD openlijk aangaf dat 95c het nieuwe normaal is voor hun cpu's als temperatuur target. Ik zie dat eigenlijk niet snel meer omdraaien. En bij Intel zie je ook gewoon 100c benoemd worden in Ark, al lijkt Intel in presentaties nog wat conservatiever te zijn.

Ik vermoed dat wij eerder een mindset verandering door moeten maken zoals '90c is geen probleem meer voor een high end cpu', dan dat Intel en AMD het over een andere boeg gaan gooien en cpu's gaan ontwikkelen die volle belasting 'koel' blijven met een standaard koeler (waarbij de vraag dan weer is, wat is 'koel', voor de ene zal dat immers 50c zijn onder load, terwijl een ander 80c onder load prima vind).
De afgelopen jaren is dit wel gebeurd. Steeds hogere temperaturen en meteen reacties dat er niks aan de hand is. Ik vind dat vergelijkbaar met de temperaturen voor de GPU's die zijn ook flink gestegen. En dan te bedenken dat de GPU's al stevige koelblokken hebben en vaak meerdere koelers/ fans.

Je tweede alinea is uiteraard ook correct. Sommige Tweakers vinden het prima als de cpu 80 graden wordt terwijl anderen hem constant houden onder de 50 graden.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:07
Dennism schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:22:
[...]

Is meer een verschijnsel van het einde van "traditionele architecturen" bij intel, de laatste loodje van monolistisch design en bij AMD juist weer het onderste uit de kan halen voorbij de efficientie curve vanwege het nog ontbreken van optimalisatie in de chiplet design filosofie.

En in het algemeen duren de verkleining van procede nu langer en worden er minder grote sprongen gemaakt wat ook deze mindset van op het randje "opereren" in de hand werkt.

Nieuwe producten moeten hoe dan ook X% beter werken ongeacht de ongewijzigde efficentie.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MetalSonic schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:42:
Ik kijk uit naar een Intel CPU die voor de verandering eens niet zo heet wordt zoals de afgelopen generaties.
Waarom zou je dat willen zien? Voelt het veiliger? Of wil je meer kunnen overklokken })

De temp van de CPU heeft tot de 100 graden praktisch niks met de prestaties te maken.

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:12

CMT

Ernemmer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Waarom zou je dat willen zien? Voelt het veiliger? Of wil je meer kunnen overklokken })

De temp van de CPU heeft tot de 100 graden praktisch niks met de prestaties te maken.
Dat is niet helemaal juist, zeer hoge temperaturen zorgen ook voor een flinke toename in lekstroom cq. 'lekvermogen'. Vermogen dat van het powerbudget van de CPU afgetrokken wordt ;).
Indirect kan het dus wel de prestaties beïnvloeden.

Degradatie zal ook eerder zijn intrede doen, maar of je daar snel wat van merkt is een tweede.
Ik vermoed dat zowel Intel als AMD erop gokken dat de gemiddelde gebruiker de CPU niet langdurig belast en daarbij een max. temperatuur gekozen hebben op een bepaalde geprojecteerde levensduur verwachting.

• Ernemmer
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:08:
[...]

Dat is niet helemaal juist, zeer hoge temperaturen zorgen ook voor een flinke toename in lekstroom cq. 'lekvermogen'. Vermogen dat van het powerbudget van de CPU afgetrokken wordt ;).
Indirect kan het dus wel de prestaties beïnvloeden.

Degradatie zal ook eerder zijn intrede doen, maar of je daar snel wat van merkt is een tweede.
Ik vermoed dat zowel Intel als AMD erop gokken dat de gemiddelde gebruiker de CPU niet langdurig belast en een max. temperatuur gekozen hebben op een bepaalde geprojecteerde levensduur verwachting.
Die eerste is wel interessant, maar een druppel op de gloeiende plaat denk ik. Als de temperatuur echt belangrijk was geweest voor de prestaties hadden ze de verbinding met de IHS wel verbeterd.
Of een andere socket, want met een 5 euro bracket is de temp bijna 10 graden lager.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2023 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ernemmer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Wat mij betreft gaat het ook niet alleen om enkel de temperatuur, maar ook gewoon het stroomverbruik en de warmteproductie die ermee gepaard gaat:
  • Voedingen moeten steeds zwaarder worden. Vanwege een hoger continu load-verbruik, maar ook vanwege extremere stroompieken omdat hardware out-of-the-box dynamisch moet overklokken om alles eruit te persen. Enkel om hoog te komen in de benchmarks want na een minuut klokt de boel vanwege hoge temperaturen weer terug, maar daar heeft je voeding niks aan.
  • Zelfde voor de stroomvoorziening op je mobo. Een ITX-mobo ontwerpen wordt lastiger en lastiger.
  • Warmte moet worden afgevoerd dus meer benodigde airflow, dus ofwel duurdere koeling ofwel gewoon
    hogere toerentallen voor je fans, dus meer lawaai.
  • [i]Meer warmteproductie betekent een hogere temperatuur in je case, en dus ook een hogere temperatuur voor andere onderdelen.[/]
  • Hogere stroomrekening.
  • Niet iedereen is blij met energie verspillen, want die laatste 10%-20% aan kloksnelheid kost echt onevenredig veel stroom.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 17-02-2023 09:27 ]

• CMT

CMT

Ernemmer schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:20:
[...]

Die eerste is wel interessant, maar een druppel op de gloeiende plaat denk ik. Als de temperatuur echt belangrijk was geweest voor de prestaties hadden ze de verbinding met de IHS wel verbeterd.
Of een andere socket, want met een 5 euro bracket is de temp bijna 10 graden lager.
Nou, het kan toch behoorlijk oplopen hoor, zeker met een Intel CPU dat dik 200W verstookt.
Met 90°C kan dat gerust 10% van het totaal zijn. Eigenlijk zie je bij halfgeleiders dat het verlies boven de 60°C snel toeneemt.
Maar of de 20W extra nu zoveel uitmaakt op de klok, +50-100Mhz op 5000MHz zet geen zoden aan de dijk. De winst is dan maar een paar %.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 14:34
CMT schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Eigenlijk zie je bij halfgeleiders dat het verlies boven de 60°C snel toeneemt.
Dit is mij onbekend, heb je hier bronnen voor?

• LittleKiller
Ik heb vermogens elektronica ontwikkeld en zo ver ik weet, is het omgekeerde juist. De weerstand in een half geleider daalt als de temperatuur hoger wordt.

https://www.rpi.edu/dept/...%20conduction%20electrons.

Misschien ben je in de war met vermogen? het vermogen neemt exponentieel toe naarmate de stroom toeneemt? Namelijk P = I^2 * R

• CMT

CMT

@LittleKiller
Nee sorry, ik heb niet echt een bron.
Tijdens het testen van de videokaart heb ik opgemerkt dat het verbruik stijgt bij toenemende temperatuur en vaste klok & spanning.
De hoeveelheid stroom en dus vermogen die de chip trekt wordt dan groter, maar ik nam aan dat het vanwege toegenomen lekstroom was.

Het zou goed kunnen kloppen met wat je verteld. Wist ik niet!

Hier is een grafiek die ik gemaakt heb met het verlies dat optrad bij mijn RX6900XT.
Kijk bijv. naar het verschil bij een 1900MHz klok, 60°C vs 80°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_RtAbueB6hpxkLSkjoAGue25q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W60QMt3bnZWJkVxiowvo9ueC.png?f=fotoalbum_large

Der8aurer, laat ook regelmatig zien dat een chip meer verbruikt bij hogere temperatuur / minder koeling.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 17-02-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
CMT schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:18:
@LittleKiller
Nee sorry, ik heb niet echt een bron.
Tijdens het testen van de videokaart heb ik opgemerkt dat het verbruik stijgt bij toenemende temperatuur en vaste klok & spanning.
De hoeveelheid stroom en dus vermogen die de chip trekt wordt dan groter, maar ik nam aan dat het vanwege toegenomen lekstroom was.

Het zou goed kunnen kloppen met wat je verteld. Wist ik niet!

Hier is een grafiek die ik gemaakt heb met het verlies dat optrad bij mijn RX6900XT.
Kijk bijv. naar het verschil bij een 1900MHz klok, 60°C vs 80°C.
[Afbeelding]

Der8aurer, laat ook regelmatig zien dat een chip meer verbruikt bij hogere temperatuur / minder koeling.
Bij een half geleider blijft de lekstroom altijd gelijk, tenzij de spanning verandert. Overigens, jij noemt een videokaart een halfgeleider, dat is natuurlijk niet waar ;).

Het is een heel systeem waarbij sprake is van voedingen, geheugen chips, metingen, de GPU zelf maar last but certainly not least, kabels.

Weerstand wordt een stuk hoger naarmate de temperatuur toeneemt, dus jouw statement kan nog steeds kloppen dat een GPU meer vermogen opneemt bij een hogere temperatuur, maar dat zal dan eerder te maken hebben met de weerstand van passieve componenten.

Ik ben vooral wel benieuwd naar hoe je dit hebt gemeten. Bij dit soort GPUs is er waarschijnlijk sprake van een interne shunt meting. Dat is een zeer laag ohmige weerstand (mili ohms) waarmee stroom wordt gemeten. Als de temperatuur toeneemt en de weerstand wordt 10% hoger, dan kan je al snel afwijkingen krijgen in je opgenomen vermogen terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn.

Als je dit serieus wilt meten, dan zal je metingen moeten plaatsen op plekken buiten de GPU die geen invloed ondervinden van de temperatuur wisselingen. Jouw meting gaat op een schaal van tussen de 6 en de 14 watt, terwijl een 6900xt 280 watt kan opnemen. Er zal in die meting nog een goede 50% marge zitten dus waarschijnlijk kan die meting tot zo'n ~500 watt meten. Dat gaat over een afwijking van 2%.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit echt klopt, maar ik kan het fout hebben. Echter, tot nu toe is bij alles wat ik geleerd heb, dit zeer onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

LittleKiller schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:29:
[...]

Bij een half geleider blijft de lekstroom altijd gelijk, tenzij de spanning verandert. Overigens, jij noemt een videokaart een halfgeleider, dat is natuurlijk niet waar ;).

Het is een heel systeem waarbij sprake is van voedingen, geheugen chips, metingen, de GPU zelf maar last but certainly not least, kabels.

Weerstand wordt een stuk hoger naarmate de temperatuur toeneemt, dus jouw statement kan nog steeds kloppen dat een GPU meer vermogen opneemt bij een hogere temperatuur, maar dat zal dan eerder te maken hebben met de weerstand van passieve componenten.
Maar daar spreek ik helemaal niet over. Nergens heb ik een videokaart een halfgeleider genoemd of dat ik het over de GPU als geheel heb ;).
Waar ik het over heb is de chip zelf dat opgebouwd is uit transistors = halfgeleiders.
Ik ben vooral wel benieuwd naar hoe je dit hebt gemeten. Bij dit soort GPUs is er waarschijnlijk sprake van een interne shunt meting. Dat is een zeer laag ohmige weerstand (mili ohms) waarmee stroom wordt gemeten. Als de temperatuur toeneemt en de weerstand wordt 10% hoger, dan kan je al snel afwijkingen krijgen in je opgenomen vermogen terwijl dat niet per se zo hoeft te zijn.

Als je dit serieus wilt meten, dan zal je metingen moeten plaatsen op plekken buiten de GPU die geen invloed ondervinden van de temperatuur wisselingen. Jouw meting gaat op een schaal van tussen de 6 en de 14 watt, terwijl een 6900xt 280 watt kan opnemen. Er zal in die meting nog een goede 50% marge zitten dus waarschijnlijk kan die meting tot zo'n ~500 watt meten. Dat gaat over een afwijking van 2%.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit echt klopt, maar ik kan het fout hebben. Echter, tot nu toe is bij alles wat ik geleerd heb, dit zeer onwaarschijnlijk
Bij de RX6900 is het mogelijk de stroom van de GPU chip uit te lezen d.m.v. HWinfo.
Volgens wordt dat indirect bepaald d.m.v. van de DCR van de VRM spoelen en schijnt het behoorlijk accuraat te zijn (volgens Igor van Igorslab). Het is dus geen shunt meting bij de PCIe connector.
Ik heb tijdens het testen deze stroom in de gaten gehouden en bij het warmer worden het verschil genomen.

Maar je ziet hetzelfde effect ook bij Ryzen CPU's en daarbij is de telemetrie via interne sensoren met SVI2 uit te lezen (wat erom bekend staat behoorlijk nauwkeurig te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 18:10

nFo

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mind-Blowing Prototypes and CPU development - Inside Intels OC-Lab

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Intel Engineer on: Die Thinning, CPU Thermals and Liquid Metal

[ Voor 34% gewijzigd door nFo op 19-02-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 22:59
Gaat weer soepel daar bij Intel. Meteor Lake komt volgens de geruchtenmolen niet naar de desktop (we moeten het met een Alder Lake Raptor Lake refresh doen) en Arrow Lake is ook weer later.

Heel spijtig voor ons consumenten, want het is niet alsof Zen 4 op het moment zoveel potten breekt qua prijs/kwaliteitsverhouding en zonder gedegen concurrentie van Intel hoeft AMD daar dan ook niet heel hard aan te sjorren.

[ Voor 2% gewijzigd door MneoreJ op 22-02-2023 07:25 . Reden: RPL, duh ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:07
MneoreJ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:23:
Gaat weer soepel daar bij Intel. Meteor Lake komt volgens de geruchtenmolen niet naar de desktop (we moeten het met een Alder Lake refresh doen) en Arrow Lake is ook weer later.

Heel spijtig voor ons consumenten, want het is niet alsof Zen 4 op het moment zoveel potten breekt qua prijs/kwaliteitsverhouding en zonder gedegen concurrentie van Intel hoeft AMD daar dan ook niet heel hard aan te sjorren.
Ik meende dat eerder geruchten al spraken over meteor lake die alleen maar low/mid range gaat vervangen (dat zou in lijn kunnen liggen met het laptopchip>dekstop chip verhaal) en een refresh van raptor lake voor highend.

Rommelig wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo

nFo

Bekijk op YouTube
Intel HEDT is BACK! Insane Overclockable 56 Core Sapphire Rapids CPU

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
Puget heeft diverse benchmarks gedraaid op een aantal nieuwe Sapphire Rapids cpu's: https://www.pugetsystems....content-creation-preview/

Het lijkt erop dat Intel nog wat werk te doen heeft met fine tunen want hoewel de mutli-core prestaties niet slecht zijn, is de performance in het geval van een kleiner aantal threads niet goed. Kijk vooral naar bijvoorbeeld hoe Photoshop presteert, erg slecht (een Zen 3 is een stuk sneller. Heb voor de grap hetzelfde getest op mijn 5950X, exact 30% sneller. Dat terwijl de 12900K - die dezelfde cores heeft als deze Xeon's - nog weer een tikje sneller is, dus meer moet mogelijk zijn me dunkt).
Er wordt niets verteld over behaalde kloksnelheden, dus misschien is het boost algoritme nog niet op orde. Hoge latencies van het registered DDR5 4800 CL40 geheugen zullen ook niet echt meehelpen waarschijnlijk (kijkend naar het fimpje hierboven zal Gskill snel Zeta 5R introduceren, ik zie DDR5 6400 CL32 Registered ECC op dat etiket staan. Dat is volgens mij een first: registered geheugen met XMP!)

Tevens lijken het flinke stroomslurpers te zijn. Dat is wel jammer, ook i.v.m. overclocken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
review: Ryzen 9 7950X3D vs. Core i9 13900KS - Heeft AMD of Intel de snelste g...

Zojuist deze review gelezen. Nauwelijks mogelijk een CPU te koelen zelfs met waterkoeling.

ZIjn er dan geen opties om vloeibare koeling te kiezen maar in plaats van water iets anders om zo de temperatuur wel flink te doen dalen of de opname van warmte te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:18
MetalSonic schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:18:
review: Ryzen 9 7950X3D vs. Core i9 13900KS - Heeft AMD of Intel de snelste g...

Zojuist deze review gelezen. Nauwelijks mogelijk een CPU te koelen zelfs met waterkoeling.

ZIjn er dan geen opties om vloeibare koeling te kiezen maar in plaats van water iets anders om zo de temperatuur wel flink te doen dalen of de opname van warmte te verbeteren?
In het geval van amd was het geloof ik "by design". Oftewel, de zen 4 haalt zon 95 graden max met zowel een matige als een hele goede koeler. Prestaties kunnen met de betere koelers dan nog wel iets beter zijn omdat de clocks hoger en langer kunnen.

Voltage kan verder ook een hoop doen. Net als bij videokaarten zit er in de laatste 50-100 watt maar erg weinig extra kloksnelheid. Dus met een kleine ondervolt haal je 95%+ van de prestaties met een veel lager verbruik en/of temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door meljor op 02-03-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
meljor schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:46:
[...]

In het geval van amd was het geloof ik "by design". Oftewel, de zen 4 haalt zon 95 graden max met zowel een matige als een hele goede koeler. Prestaties kunnen met de betere koelers dan nog wel iets beter zijn omdat de clocks hoger en langer kunnen.

Voltage kan verder ook een hoop doen. Net als bij videokaarten zit er in de laatste 50-100 watt maar erg weinig extra kloksnelheid. Dus met een kleine ondervolt haal je 95%+ van de prestaties met een veel lager verbruik en/of temperatuur.
Hmm ja klopt die dingen weet ik punt is meer dat ik mij afvraag of je in plaats van met water met een "duurdere vloeistof" meer kan doen. Ik zie ook wel eens mensen die met stikstof koelen. Ik stel mij voor dat dat geen oplossing is voor een langere periode maar er moet toch wel een tussenweg zijn of denk ik te simpel?

Naar mijn mening is de laatste 5-10 jaar teveel gefocust op vooral sneller en sneller en sneller ipv sneller en koeler. Ik kan niet de enige zijn want ik zie steeds vaker mensen die liever niet hebben dat hun gamepc een herriemonster is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:00
meljor schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Is het ook vaak niet zo dat je met een undervolt juist hogere clockspeeds haalt? Minder warmte dus de CPU staat zichzelf toe om hoger te clocken.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo

nFo

Bekijk op YouTube
Current CPUs are Overheating? The Honest Opinion of an Intel Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MetalSonic schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:58:
Hmm ja klopt die dingen weet ik punt is meer dat ik mij afvraag of je in plaats van met water met een "duurdere vloeistof" meer kan doen.
Er is wel wat variatie mogelijk, bijvoorbeeld heat pipes versus vapor chambers, of water versus methanol, of aluminium versus koper. Maar dat zijn allemaal echt geen wondermiddelen. het verschil is niet zo enorm en het concept blijft toch altijd hetzelfde. Je kunt wel iets verbeteren maar het is de meerprijs vaak niet waard.

Ja, het verbruik loopt tamelijk uit de klauwen. Dat is gewoon omdat AMD nog nooit zo lang competetief heeft weten te zijn ten opzichte van Intel, en nu persen beide producenten eruit wat er in zit om de concurrent voor te blijven. Had AMD geen concurrentie gehad dan waren bij wijze van spreken alle Ryzen 7000's 65W-95W CPU's geweest, dat scheelt immers nauwelijks prestaties.

Als je dat niet wil, gewoon geen Intel K- of Ryzen X-CPU kopen maar een non-K of non-X. Dat zijn de CPU's die we gehad zouden hebben als de kloksnelheden niet zo waren opgedreven, en 98% van de gebruikers mist er niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Moore's Law is dead. :/
Gordon Moore overleden

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-03-2023 08:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MetalSonic schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Hmm ja klopt die dingen weet ik punt is meer dat ik mij afvraag of je in plaats van met water met een "duurdere vloeistof" meer kan doen. Ik zie ook wel eens mensen die met stikstof koelen. Ik stel mij voor dat dat geen oplossing is voor een langere periode maar er moet toch wel een tussenweg zijn of denk ik te simpel?

Naar mijn mening is de laatste 5-10 jaar teveel gefocust op vooral sneller en sneller en sneller ipv sneller en koeler. Ik kan niet de enige zijn want ik zie steeds vaker mensen die liever niet hebben dat hun gamepc een herriemonster is.
Tijdens gamen neemt de 13900ks ''maar'' 145 watt. Dit is makkelijk met een zeer stille Mugen 5 PCGH te koelen.

Alleen met het benchen en renderen krijgt de 13900ks het heel warm en klokt zichzelf terug. Maar als je veel single core werk doet (bijna alles wat je eigenlijk doet wat geen renderen en encoding ed. is) dan is die 6Ghz boost echt wel fijn.
Excelbladen openen
Websites
Autocad
Solidworks
Revit
Blender (niet het renderen)
Vray (niet het renderen)
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Je krijgt in ieder geval heel veel socket voor je geld :P :

Intel LGA 7529 Socket Photographed Again, Comparisons Show Gargantuan Physical Footprint

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik vermoed dat die toch wel een aardige duit gaat kosten, als ik de specs zo zie :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
23Q1 cijfers misschien niet onverwacht maar toch flinke terugval. Benieuwd hoe dit bij AMD zal zijn:

Intel Reports First-Quarter 2023 Financial Results: Client and Server Businesses Down 38-39% Each

Meteor Lake zoals bekend waarschijnlijk limited desktop release beperkt tot i3 eni5 helaas.

Intel Core "Meteor Lake" Now Ramping for Production, Market Release in 2H-2023

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Anand heeft ook een analyse van de Intel Q1 cijfers en de uitdagingen waar Intel voor staat.

Anandtech: Intel Reports Q1 2023 Earnings: A Record Losing Quarter Goes Better Than Expected

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 30-04-2023 17:14 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Intel wil overgaan op een x86-S versie die alleen nog 64bits is en geent 32bit en 16bit support meer heeft:
https://www.phoronix.com/news/Intel-X86-S-64-bit-Only

Heb mij al langer afgevraagd waarom dit niet eerder door AMD of Intel was gedaan; blijkbaar is backwards compatibility nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens Jim Keller kost het nauwelijks de space om de oude decoders erin te houden.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Hoewel ik snap dat naar volledig 64 bit een hoop voordelen heeft en vooral op veiligheidsgebied, denk ik dat het volledig overgaan niet snel zal gebeuren.

Er is nog zoveel software wat 32 bit is en veel gebruikt wordt. In een klap kun je dan een gigantische hoeveelheid spellen alleen al niet meer spelen.
En dat gaat dan alleen nog maar om entertainment, bij bedrijven wordt er nog gigantisch veel gebruik gemaakt van 32 bit software.

Ooit moet de stap eens komen zou je zeggen, maar het zal een aparte tijd zijn wanneer het echt gebeurt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Koldur schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:56:
Hoewel ik snap dat naar volledig 64 bit een hoop voordelen heeft en vooral op veiligheidsgebied, denk ik dat het volledig overgaan niet snel zal gebeuren.

Er is nog zoveel software wat 32 bit is en veel gebruikt wordt. In een klap kun je dan een gigantische hoeveelheid spellen alleen al niet meer spelen.
En dat gaat dan alleen nog maar om entertainment, bij bedrijven wordt er nog gigantisch veel gebruik gemaakt van 32 bit software.
Dat is dan ook expliciet niet wat Intel voorstelt. Het gaat hier alleen maar om het verwijderen van de 16- en 32-bits legacy meuk voor het opstartproces (en andere systeemcomponenten), zodat je geen 32-bit OS meer kan draaien.
Under this proposal, those wanting to run legacy 32-bit operating systems would have to rely on virtualization. To further clarify, 32-bit x86 user-space software would continue to work on modern 64-bit operating systems with X86-S.
Aldus de bron (Phoronix), nadruk van mij.

Omdat de 32-bit decoders inderdaad nauwelijks brood eten en 32-bit software zelfs licht efficiënter kan zijn op een 64-bit OS omdat de pointers kleiner zijn is het veel minder interessant om dat er geheel uit te slopen en een hoop software stuk te maken die dan ook gevirtualiseerd/ge-emuleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lachlan Osborn
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05-2023
*knip* offtopic

[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 22-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
*knip* hoewel goedbedoeld zien we liever een topicreport

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 22-05-2023 14:27 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Erg interessante video:

Bekijk op YouTube
Meteor Lake – Can Intel leapfrog AMD?

Kort gezegd komt het erop neer dat Meteor Lake een 3D-cache zou moeten hebben onder de chiplets. De chiplets zijn dan zo opgesplitst zijn dat de minst zuinige delen volledig uitgeschakeld kunnen worden tijdens een slaap-modus, dan wel idle-modus waar het scherm uit is. En als het scherm aan is, maar er bijna geen CPU wordt gebruikt kan de high-performance CPU-chiplet uitgezet. Dan draai je alleen op E-cores in een aparte chiplet.

In theorie zou dit een beest moeten zijn, in het bijzonder ook voor laptops en tablets. De packaging is dan wel duur, maar meer dan de helft van het chiplets-oppervlakte is op een goedkoper proces gemaakt.

Mijn vermoeden is dat ze in elk geval voor de eerste generaties, dit alleen beschikbaar komt voor de duurdere CPUs en ze bij de low-end nog monoliete chips gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 00:59

SG

SG surft naar info hardewaren

MneoreJ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Dat is dan ook expliciet niet wat Intel voorstelt. Het gaat hier alleen maar om het verwijderen van de 16- en 32-bits legacy meuk voor het opstartproces (en andere systeemcomponenten), zodat je geen 32-bit OS meer kan draaien.

[...]

Aldus de bron (Phoronix), nadruk van mij.

Omdat de 32-bit decoders inderdaad nauwelijks brood eten en 32-bit software zelfs licht efficiënter kan zijn op een 64-bit OS omdat de pointers kleiner zijn is het veel minder interessant om dat er geheel uit te slopen en een hoop software stuk te maken die dan ook gevirtualiseerd/ge-emuleerd moet worden.
De enige legacy van groot belang is enterprice of corporate legacy software dat nog 32bit is. Dat ga je niet zomaar emuleren omdat die software met die extra layer niet grondig getest is. Dan wordt de hardware sowieso niet vervangen door x86s maar zal men als toch moet AMD64/x86-64 aanhouden als nieuwe hardware.
Games sinds grotere game productie ver over de 2GB kunnen gebruiken zijn die ook overwegend 64bit. Die pointer met 64bit grote is probleem niet net zoals boolean varable 32bit int voor gebruikt wordt ipv 1 bit. Naast dat data structure ook liever aligned op 32bit veelvoud daarvan of 64byte. Voor performance. We hebben niet meer die 640kb limiet. Dus wat ruimte opofferen voor betere performance of code beheer. Is gangbaar.
Tenzij je kleinere indie games en producties die nog in 32bit release opgezet zijn.
Steam epyc uplay zou oplevering van 32bit executable kunnen afkeuren en 64bit release kunnen eisen. Visual studio c c++ zou default naar 64bit release
En ja ben je zo een barginbin retro gamer dan hou je nog aan een AMD64 ( x86-64 ) hardware en als je upgrade dan kies je dus voor die optie zolang die beschikbaar blijft.

Ik zie eigenlijk geen probleem. Veel pro of productieve software dat volledig dev support heeft is al 64bit. Games met nog steed patch support krijgen patch. En zo niet dan iig nextgen geen x86s pakken.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 15:49
Intel heeft echt overal de boot gemist. Benieuwd of ze zich nog kunnen herpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Niet echt nieuws, maar meer verkrijgbaarheid:

Het goedkoopste LGA4677 moederbord, de ASUS Pro WS W790-ACE, is nu in de aanbieding van €850 naar € 577 bij Amazon.

De goedkoopste bijpassende CPU is de Intel Xeon w3-2423 Tray, voor € 466 bij ProShop. Je kan hem ook krijgen voor €413 + €19 verzendkosten = € 432 bij PC-King of voor € 448 bij Informatique.

Je hebt dan voor rond de duizend euro een mobo+CPU combi met 64 PCIe 5.0 lanes (en vijf PCIe 5.0 x16 sloten), een quad-channel DDR5 geheugencontroller (en acht geheugensloten).

Voeg daar dan een simpele vier 16GB DDR5 modules aan toe, en je hebt het onderstaande lijstje. Naarmate de behoefte kan je meer cores of werkgeheugen toevoegen, maar in elk geval heb je die 64 PCIe 5.0 lanes en quad-channel geheugen bandbreedte.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon w3-2423 Tray€ 459,99€ 459,99
1MoederbordenASUS Pro WS W790-ACE€ 576,72€ 576,72
2Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 99,-€ 198,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.234,71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Nu dat het is min of meer bekend dat Intel gaat nieuwe CPU in October uitbrengen, verwachten jullie ook de prijsdaling op 12000 13000 generatie? Is het verstandig nu eentje kopen of beter afwachten tot October. Ik zie namelijk geen grote veranderingen in 14000 reeks, behalve meer cores, en ik vind meer dan 10 niet nodig. Tenzij Intel toch de nieuwe voltage regulator aanzet in 14000, maar dat twijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Laatst online: 31-05 22:19
andru123 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:53:
Nu dat het is min of meer bekend dat Intel gaat nieuwe CPU in October uitbrengen, verwachten jullie ook de prijsdaling op 12000 13000 generatie? Is het verstandig nu eentje kopen of beter afwachten tot October. Ik zie namelijk geen grote veranderingen in 14000 reeks, behalve meer cores, en ik vind meer dan 10 niet nodig. Tenzij Intel toch de nieuwe voltage regulator aanzet in 14000, maar dat twijfel ik.
Ik verwacht geen prijsdaling zolang CPU's als de AMD 7700X en 7800X3D niet ook in prijs dalen. Die gaan de laatste tijd weer in prijs omhoog terwijl Intel momenteel de betere allround CPU's heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SG

SG

andru123 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:53:
Je kan ook anders formuleren wanneer is onverstandig.
Als je huidige PC al ruim voldoet aan je eisen is elke upgrade onverstandig als geld over de balk.
Als je vorige PC ruim voldoet 2 a 4 jaar oude high-end wat energie slurpt en je energie vaste lasten geexplodeert zijn is upgrade naar iets stuk zuiniger. Van 800wat 2 a 3 gen oud naar 200wat same performance zuiniger.

Als je nu al 12th 13th gen hebt dan ben je te vaak upgrade met marginale verbeteringen met 14th.

Voor meeste mensen is 12th 13th 14th zen3 zen4 cijferneuk verschil voor wat hun er werkelijk mee doen.
Als on low budget bent en pro stuf belangrijk is 14th gen krijgt voor bang for the buck meer e-cores. Als je op 12th gen zit.

Zelf Zen1 1850x geen haast met upgraden maar energie tikt aan. Nuc of itx waar g-kaart in kan. Maar ook geen haast macmini x86 , PS5. Ik kan wachten en 4+ gens overslaan.
Zen5 en Arrowlake zijn mogelijk grotere stepup .

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuringTest123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-05 23:12
in verband met die Downfall issues: weet er iemand wat het beste is om te doen?
Zo snel mogelijk BIOS update?
Of wachten tot Intel dat probleem met performance verlies oplost eerst?

De website van Intel is niet bepaald duidelijk...
https://www.intel.com/con...ed-product-cpu-model.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andru123
TuringTest123 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:23:
in verband met die Downfall issues: weet er iemand wat het beste is om te doen?
Zo snel mogelijk BIOS update?
Of wachten tot Intel dat probleem met performance verlies oplost eerst?

De website van Intel is niet bepaald duidelijk...
https://www.intel.com/con...ed-product-cpu-model.html
Heb je alle linkjes voorzichtig doorgelezen? Er is een link met vrij duidelijk uitleg op Intel site.

Mijn interpretatie:
- impact ligt bijna exclusief op AVX instructies.
- AVX instructies zijn niet vaak gebruikt - een doorsnee thuisserver maakt bijna geen gebruik van.
- Tenzij jij specifieke apps gebruikt - bijv voor video encoding, AI, etc., alleen dan ga je waarschijnlijk iets merken van performance
- Ik heb AVX instructies in BIOS uitgezet, bijv.
- het is echt hard om misbruik te kunnen maken van deze vulnerability
->
- een doorsnee thuis PC heeft deze fix niet meteen (of ooit) nodig
- een doorsnee thuis PC gaat niks van merken als de fix toch geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuringTest123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-05 23:12
andru123 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Heb je alle linkjes voorzichtig doorgelezen? Er is een link met vrij duidelijk uitleg op Intel site.

Mijn interpretatie:
- impact ligt bijna exclusief op AVX instructies.
- AVX instructies zijn niet vaak gebruikt - een doorsnee thuisserver maakt bijna geen gebruik van.
- Tenzij jij specifieke apps gebruikt - bijv voor video encoding, AI, etc., alleen dan ga je waarschijnlijk iets merken van performance
- Ik heb AVX instructies in BIOS uitgezet, bijv.
- het is echt hard om misbruik te kunnen maken van deze vulnerability
->
- een doorsnee thuis PC heeft deze fix niet meteen (of ooit) nodig
- een doorsnee thuis PC gaat niks van merken als de fix toch geïnstalleerd
Dank voor de toelichting Andru!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bekijk op YouTube
This Server CPU is so FAST it Boots without DDR5

Damn 64GB HBM2e 8)7 word toch in bepaalde workloads verslagen door AMD (DUAL MAX 9480 vs Dual EPYC 9754)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Heel benieuwd hoe dit e-core monster zich gaat verhouden tot zen4c

Intel Announces 288-Core Sierra Forest CPU, 5th-Gen Xeon Arrives December 14

https://www.tomshardware....us-says-ceo-pat-gelsinger

[ Voor 10% gewijzigd door Help!!!! op 20-09-2023 08:11 ]

PC Specs

• CMT

CMT

Gaat Intel toch de kant van AMD op :o. Ik ben benieuwd of er nu wel een gewone 8-core performance CPU komt met 3D cache. Dat zou heel interessant kunnen zijn voor gamers.
Ik ben verder ook benieuwd of ze het hitte concentratie probleem beter weten aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
^
Als ik me het goed herinner hebben ze, niet geheel verrassend, ook aangegeven met 3d cache bezig te zijn.
We gaan het zien. Hun roadmap en ideeën zijn ambitieus, nu de executie afwachten.....

In ander nieuws:

Ryan Shrout Announces Departure from Intel

PC Specs

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Help!!!! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:37:
^
Als ik me het goed herinner hebben ze, niet geheel verrassend, ook aangegeven met 3d cache bezig te zijn.
We gaan het zien. Hun roadmap en ideeën zijn ambitieus, nu de executie afwachten.....

In ander nieuws:

Ryan Shrout Announces Departure from Intel
Hopen dat hij niet bij AMD gaat werken. Naast het positieve van frame times, vond ik hem vooral shady met zijn "research" papers.

• Help!!!!
  • Niet online
Ik vond hem niet slecht bij pc perspective, wel een beetje gladjes. Maar de meeste van die lui worden voor mijn gevoel nooit binnengehaald om echt iets goeds te doen voor de gamingcommunity maar vooral om met hun kennis het produkt zo goed mogelijk te windowdressen. :D

Overigens, frametimes werden volgensmij als eerste aangehaald door Scott Wasson met "Inside the second" artikel bij techreport.

PC Specs

• andru123
Waar hebben jullie het over? Geen links naar “papers”, articles van 10 jaar oud… Klinkt dat dat kerel heeft niks gedaan bij Intel eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

andru123 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:59:
Waar hebben jullie het over? Geen links naar “papers”, articles van 10 jaar oud… Klinkt dat dat kerel heeft niks gedaan bij Intel eigenlijk.
Heb het even opgezocht, AdoredTV heeft er een gedetailleerde video over.

Bekijk op YouTube
Ryan Shrout's Flawed Perspective

Voor de hele historie en links naar o.a. die video:
https://linustechtips.com...pdate-2-with-pcper-reply/

Wat voor mij een reden was om alles wat Ryan doet met een enorme berg zout te nemen.

@Help!!!!
Oh was dat Scott Wason. :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
fwiw: Intel Core 14th Gen Unboxing & Preview - Raptor Lake Getting Refreshed

'......Intel's Raptor Lake Refresh processor family is exactly what it says in the codename—a refresh. Intel has had a history of processor generations that had been refreshes, such as the 9th Gen Coffee Lake Refresh, and 4th Gen Haswell Refresh. Intel's idea behind these new processors is to provide new PC builders with some of the fastest processor options across the key performance segments—around the $300-mark, around the $400-mark, and around the $600-mark, with new processors that beat competing Ryzen 7000X3D series. For those on lower-segment 12th Gen Core processor platforms, these chips provide a neat upgrade path. Just update your UEFI firmware and drop these in. We've done an extensive amount of testing, and we can't wait to share it with you. See you soon! "

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Als verwacht, 14de gen is a flop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Tis echt belachelijk om een generatie te vernieuwen met zo bizar weinig verschil.

En op tpu 118 graden voor een 14900k zonder power limits is echt absurd. Alleen al het feit dat een cpu 400+ watt zou kunnen trekken....

Heb zelf een 13600k die al zon 180w kan trekken, het dubbele van mijn 5800x3d, al valt het in gamen wel wat mee.

Kijk naar de 13400 en je ziet dat ze mooie cpu's kunnen maken met prima prestaties die heel zuinig zijn. Maar deze highend14th gen is echt bizar, gewoon niet willen verliezen ten koste van veel extreme hitte en stroomverbruik.

En dan nog verliezen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

meljor schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:29:
Tis echt belachelijk om een generatie te vernieuwen met zo bizar weinig verschil.

En op tpu 118 graden voor een 14900k zonder power limits is echt absurd. Alleen al het feit dat een cpu 400+ watt zou kunnen trekken....

Heb zelf een 13600k die al zon 180w kan trekken, het dubbele van mijn 5800x3d, al valt het in gamen wel wat mee.

Kijk naar de 13400 en je ziet dat ze mooie cpu's kunnen maken met prima prestaties die heel zuinig zijn. Maar deze highend14th gen is echt bizar, gewoon niet willen verliezen ten koste van veel extreme hitte en stroomverbruik.

Zelfs met gamen is het verbruik enorm, Hardware Unboxed heeft dit keer een uitzondering gemaakt en voor elk spel dat ze benchen het verbruik gemeten.

Bekijk op YouTube
Intel Core i9-14900K, Core i7-14700K & Core i5-14600K Review, Gaming Benchmarks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
14600k lijkt iets zuiniger en koeler dan een 13600k en nipt sneller. Hebben ze daar iig nog iets bereikt.

Showen met een cpu die 6ghz zou kunnen halen maar vervolgens in multi keihard throttled en 100 graden is blijft echt absurd, vooral omdat de allerbeste koeler er al op zit. Met luchtkoeling zal het nog erger zijn.

Ik ben vorig jaar december voor de i5 gegaan omdat i7 en i9 gewoon niet te koelen zijn wat mij betreft.

Heb ook de 5800x3d omdat ik voornamelijk simracing doe, die verbruikt echt maar een schijntje tov de rest.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik neem aan dat we allemaal wel Intel's nieuwste onzin hebben gezien, maar mocht iemand het gemist hebben:

YouTube: Intel's Snake Oil & Completely Insane Anti-AMD Marketing

Ik kan Intel's CPU divisie echt niet meer serieus nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Werelds schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:51:
Ik neem aan dat we allemaal wel Intel's nieuwste onzin hebben gezien, maar mocht iemand het gemist hebben:

YouTube: Intel's Snake Oil & Completely Insane Anti-AMD Marketing

Ik kan Intel's CPU divisie echt niet meer serieus nemen :+
Het is alsof ze een race hebben om te zien wie van de twee de slechtste marketing afdeling heeft. AMD gpu divisie of Intel cpu divisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:08:
[...]

Het is alsof ze een race hebben om te zien wie van de twee de slechtste marketing afdeling heeft. AMD gpu divisie of Intel cpu divisie.
Ze lijken inderdaad beide de weg een beetje kwijt met steeds hogere temperaturen en verbruik voor relatief niet zoveel hogere prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
[...]

Verschil is dan wel dat AMD's GPU marketing vooral laks is en marketing mist :p

En AMD's marketing is nooit zo onzinnig geweest. Dit was wel heel erg extreem. Bijzonder vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Werelds schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:09:
[...]

Verschil is dan wel dat AMD's GPU marketing vooral laks is en marketing mist :p

En AMD's marketing is nooit zo onzinnig geweest. Dit was wel heel erg extreem. Bijzonder vreemd.
Inderdaad, wat Intel doet vind ik kwalijk. Bij AMD is het een gevalletje jammer.
Dingen zoals Principled Technologies of die andere benchmarks waar ze AMD producten zonder MT hadden getest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:16:
[...]

Inderdaad, wat Intel doet vind ik kwalijk. Bij AMD is het een gevalletje jammer.
Dingen zoals Principled Technologies of die andere benchmarks waar ze AMD producten zonder MT hadden getest....
Zelfs zonder die "wetenschappelijke" data zit er genoeg in dat gewoon kwalijk is. Wijzen naar AMD's productnummers, die wellicht misleidend kunnen zijn voor het ongetrainde oog maar verder wel 100% te ontcijferen zijn en je precies vertellen wat je krijgt, terwijl ze zelf een "nieuwe" "14th" "gen" uit brengen met een stuk software dat niet werkt op de verder 100% identieke "eerdere" "generatie".

Of zelfs simpelweg het zichzelf tegenspreken: "latest" tegenover "greatest" en dergelijke. Hun "latest" is verre van "greatest" en zodra je het over meer dan 4 cores hebt zijn ze nooit en te nimmer de "greatest".

Ik denk dat het team van UserBenchmark nu officiëel bij Intel werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ik vind dat we wel erg aan het bashen zijn. Processoren bakken is niet makkelijk, hoor. Als er dan een keer een jong en dapper startupbedrijfje probeert te concurreren met de gelauwerde producten van AMD en het technologisch niet helemaal kan bolwerken (maar nog steeds bruikbare chips op de markt zet) dan gaan we zeuren dat ze het vooral van marketing moeten hebben waar ze de concurrentie afkraken. Sorry hoor, maar wat moeten ze dan? Het is niet alsof ze miljarden in kas hebben en de grootste speler op de markt zijn. :+

Het gat is overigens wel flink geslonken, en niet ten voordele van Intel. Iets met een kat in het nauw, en lemonade from lemons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Ian Cutress interview met Intel CEO Pat Gelsinger:

Bekijk op YouTube
[32] Ian Interviews: Pat Gelsinger, Intel CEO

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 25-02-2024 09:23 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:15
Gisteren een beetje zitten zoeken op het internet naar het een datum voor intel arrow lake desktop 15th gen! Maar veel verder dan ergens in 2024 en end of 2024 ben ik niet gekomen. Iemand nog meer of betere info ?

Natuurlijk is op veel vlakken momenteel AMD beter, maar stiekem ben ik meer van de blauwe kant. Ik probeer het nieuws rondom intel arc en opkomende battlemage te volgen. Natuurlijk hebben ze nog stappen te zetten, maar als je ziet wat ze tot nu toe hebben gedaan met de drivers voor intel arc, dan ben ik best onder de indruk. Ik hoop daarom in 2024 een mooi intel systeem te kunnen samen stellen met zowel cpu als gpu. Mits ze natuurlijk aan de verwachtingen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

[...]

Heeft niks met marketing afdeling te maken eerder wat je nextgen te bieden heeft. bij geen nextgen procede is mee refresh en revisie en de stap zal dan ook relatief klein zijn.
Het is als je de kroon zeer ruim pakt dan doet marketing niet toe. product verkoopt zich zelf.
Valt product tegen dan moet marketing er iets van maken. Wat gewoon niet goed kan gaan.
Elleen probleem is de product wordt aan features en performance MSRP aangegeven waarmee het zijn pool positie in de ranglijsten inneemt, valt tegen is ook tier lager in prijs. is insane dan ga je daarvoor ook betalen.
Dan heb je nog hoop neven delails die je voorkeur kunne schuiven.
Ik volg marketing sowieso niet heb je niks aan review zijn belangrijker en daar vind je ook detail, edge cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik ben het met je eens dat marketing vaak de schuld krijgt van de fouten van de rest van de organisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Voor iedereen die ook nog even moeten wennen aan de nieuwe namen:
  • Intel Core i3-1315U = Intel Core 3 100U
  • Intel Core i5-1335U = Intel Core 5 120U
  • Intel Core i7-1355U = Intel Core 7 150U
Het zijn dus gewoon pure rebrands van Raptor Lake, niets nieuws aan behalve iets hogere kloksnelheden. Zoals gewoonlijk voor mobiele Intel-processoren bied de i5 het meeste waar voor je geld.

De Core Ultra-processoren zijn de nieuwe Meteor Lake-chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

meljor schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:29:

Dat is omdat intel node minder is dan tsmc node. Naast dat X86 meer inzetten op insane klok schaling. Dat is keuze en dat houd dat transistoren ivm grotere stromen groter zijn en dus minder transistoren , dat anders kan laat AMD zien met Zen dense. Het zelfde compacter alleen het klokt stuk minder en dat lijkt meer wat ARM doet. Hun big little klokt niet extreem dus gaat die diespace real-estate naar ipc.

De strategie van x86 is heel veel taken zijn kort en dus agresieve turbo kan taak klaren door cpu enkele core te laten sprinten. Bij duur taken zorgt dat even voor voorsprong totdat het down thottled . Gezien die game kroon zo belangrijk is voor prestige is het beleid ook zodanig om flinke focus op klok. AMD is er al achtergekomen dat meeste game grotere L3 cache meer opleverd. Dat maakt AMD APU < AMD Desktop cpu < 3dvcache CPU
Goed voorbeeld doet volgen. Chiplets vs Tiles. 3Dvcache L3 vs soortvan L4
Goed voorbeeld van App.sil.ARM en dus intel nextgen architecturen wordt er ingeleverd op klok en SMT eruit en flinke IPC uplift.

Raptor lake refresh is meer een OEM dingetje zij eisen iets nieuws voor in folder marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom ligt dat verschil aan x86? Zit het voordeel van Apple ARM hem niet gewoon in dat ze minder hard inzetten op single-core prestaties? Daarin verliezen ze in de benchmarks doorgaans van Intel/AMD, en dat vindt Apple niet erg omdat accuduur en ventilator-lawaai belangrijker zijn. En dan komt daar nog bovenop dat je dan een TSMC-procede kan gebruiken dat inherent zuiniger is, maar minder hoge kloksnelheden aankan. En dat effect wordt nog eens uitvergroot omdat Apple, als fabrikant van 'luxeproducten' met hogere marges, voor TSMC 3nm kan gaan in plaats van TSMC 5nm / Intel 7, waardoor de efficientieverschillen nog eens worden uitvergroot.

Zie bijvoorbeeld AMD's 5c-cores, die lijken wat dat betreft veel meer op Apple silicon dan de Ryzens en de Core i's voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Intel heeft een webinar gehad voor analisten vlak voor de presentatie van hun Q1 resultaten. Met name dit is interessant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyNE7toFbXefN5MWxa1heMSEn9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHZqaFg6CPIw5dD99BxMxX7S.jpg?f=fotoalbum_large

Met Intel 7 lopen ze volgens henzelf dus op vrijwel alle vlakken achter op TSMC, behalve packaging. Intel 3 is net iets beter, maar bij Intel 18A zijn ze grofweg gelijk. En met Intel 14A verwachten ze voor te lopen en ook voor mobiele toepassingen chips kunnen maken.

Echt serieuze productie van 18A verwachten ze in 2026. 14A komt volgens hen in 2028 in de winkel te liggen.

PS. De details: https://morethanmoore.sub...ndry-realigning-the-money

[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 03-04-2024 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
En een aardige video over backside power delivery:

Bekijk op YouTube
Why next-gen chips separate Data & Power

In potentie kan dit ervoor zorgen dat heel veel innovatie mogelijk wordt, doordat een bottleneck wordt weggehaald.

Ik vraag mij wel af wat dit voor de koeling doet, al zou er minder stroomverlies moeten zijn in de stroomvoorziening en zou de warmteproductie zich (relatief gezien) deels moeten verplaatsen naar de data kant, die gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

bwerg schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:13:
Waarom ligt dat verschil aan x86? Zit het voordeel van Apple ARM hem niet gewoon in dat ze minder hard inzetten op single-core prestaties? Daarin verliezen ze in de benchmarks doorgaans van Intel/AMD, en dat vindt Apple niet erg omdat accuduur en ventilator-lawaai belangrijker zijn. En dan komt daar nog bovenop dat je dan een TSMC-procede kan gebruiken dat inherent zuiniger is, maar minder hoge kloksnelheden aankan. En dat effect wordt nog eens uitvergroot omdat Apple, als fabrikant van 'luxeproducten' met hogere marges, voor TSMC 3nm kan gaan in plaats van TSMC 5nm / Intel 7, waardoor de efficientieverschillen nog eens worden uitvergroot.

Zie bijvoorbeeld AMD's 5c-cores, die lijken wat dat betreft veel meer op Apple silicon dan de Ryzens en de Core i's voor consumenten.
Nou nee verschil is dat apple silicon ontworpen is met ultramobile devices tablet tot laptops tot desktop.
De kern hier is die 3 a 4 ghz die apple silicon little maar heel belangrijk ook hun big max halen. Hun big performance is nadruk op IPC waarbij de klok net over kantelpunt zit van efficiëntie. Ook belangrijk Veel big weinig little. Doel is zuinigheid en bat duur. 4 ghz limiet die intel e-cores en AMD dense hebben is voor hun little maar daar is de nadruk op multithread performance dus veel little cores.
Om reden dat x86 big hoge klok monsters zijn. Komt groot deel van overperformance door die hoge boost klokken. Leuk voor snappyness slecht voor zware singlethread duur lasten. En dus snel throttlen en ultrathin laptop blijft er bij lage tdp setting niet veel van boosten over helemaal na het throttlen.

De reden is dus voor de game kroon . Is niet doel ultra mobiel en daarmee kan intel helemaal wild gaan met kloks en helaas ook vermogen voor desktop game bakje.
Het is die 6.2ghz boost daar is ook de transistor implementatie zwaarder en groter uitgevoerd . Voor game Rigs desktops.

Macbook air is ultramobiel. Intel haal je uitsluiten die performance met stekkeren en dikke behuizing met zware koeling. Zware laptop als thottlen wil beperken tijdens zware last onder stekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
https://videocardz.com/ne...red-to-asus-auto-settings

Dit zal ook niet als een verrassing komen, wie had nu toch niet kunnen verwachten dat als je een cpu out of the box uit of spec gaat draaien dat er dan exemplaren zijn die niet 100% stabiel zullen zijn. Die specs zijn er natuurlijk niet voor niets..

Nog wat andere quotes uit een ander artikel hierover:
The performance drop only applies if you were using the various enhancements available on Asus Z790 motherboards. However, you might have been using those enhancements without even knowing it. By default, Asus automatically applies whatever enhancements it dems best for your CPU within the BIOS, potentially causing instability.
One of the main reasons behind the instability, it seems, is the unlimited power budget available to high-end Intel CPUs on some motherboards. With the proper BIOS settings, the maximum turbo power available to a chip like the Core i9-14900K is 4,095 watts. Your CPU will never draw that much power, but such a high limit allows the chip to draw as much power as it needs for brief spurts, even if that results in a crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daf is toch ook deels Intels eigen fout. De "specificaties" zijn tegenwoordig erg diffuus in vergelijking met vroeger, toen er gewoon één kloksnelheid en één maximumverbruik was. Het komt ze in ieder geval goed uit dat veel reviews op "stock"-instellingen van het moederbord zijn gedaan, oftewel een heftige overclock.

In dat linkje verkondigt hardwareluxx trots daf ze gebenchmarked hebben volgens de Intel-specs "zoals het hoort", maar zo duidelijk is dat niet: een ongelimiteerd verbruik is wat je bij veel moederborden gewoon standaard krijgt, dus dat is geen gek referentiepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
bwerg schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:32:
Daf is toch ook deels Intels eigen fout. De "specificaties" zijn tegenwoordig erg diffuus in vergelijking met vroeger, toen er gewoon één kloksnelheid en één maximumverbruik was.
Dat klopt simpelweg niet, Intel publiceert dat soort zaken juist heel duidelijk op zowel Ark als in hun datasheets. Intel wordt over het algemeen in de IT industrie juist gezien als 'de' standaard op het gebied van dit soort documentatie.
In dat linkje verkondigt hardwareluxx trots daf ze gebenchmarked hebben volgens de Intel-specs "zoals het hoort", maar zo duidelijk is dat niet: een ongelimiteerd verbruik is wat je bij veel moederborden gewoon standaard krijgt, dus dat is geen gek referentiepunt.
Dat klopt dan weer wel, weinig reviewers die de moeite nemen dat soort zaken na te lopen. Wat jammer is, maar deels ook wel begrijpelijk daar het, afhankelijk van moederbord de out of de box experience kan zijn. en gek referentie punt is het dus zeker niet. Maar het blijkt dus maar weer dat moederbord fabrikant ook te ver kunnen gaan met hun factory default 'optimalisaties' (hoe optimaal ze zijn moeten we ook maar even in het midden laten, 20% verbruik voor 0-8% meer prestaties is ook niet om naar huis te schrijven), en laat dat nu een punt zijn waar Intel er juist in de reviews geen voordeel van heeft, die worden immers, terecht, al aanpakt voor het 253W maximale verbruik, waar AMD met maximaal 230W PPT op hun meest onzuinige Sku al onder blijft, maar waardes van 300W+ laat ze er alleen maar slechter op staan in de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het verbaast mij wel enigszins.
Normaal gesproken wordt bij instabiliteit gekeken naar de klok i.c.m. de temperatuur, niet het 'beschikbaar' vermogen. Ik vind dat persoonlijk een merkwaardige manier om tegen het probleem aan te kijken.
Er moet sowieso een spanningslimiet zijn waarmee vermogen indirect beperkt wordt, ongeacht het beschikbaar vermogen.

Is er dan naast PL1 en PL2 geen andere limiet ingesteld bij Intel borden?

[ Voor 15% gewijzigd door CMT op 23-04-2024 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:05:
Het verbaast mij wel enigszins.
Normaal gesproken wordt bij instabiliteit gekeken naar de klok i.c.m. de temperatuur, niet het 'beschikbaar' vermogen. Ik vind dat persoonlijk een merkwaardige manier om tegen het probleem aan te kijken.
Er moet sowieso een spanningslimiet zijn waarmee vermogen indirect beperkt wordt, ongeacht het beschikbaar vermogen.

Is er dan naast PL1 en PL2 geen andere limiet ingesteld bij Intel borden?
Er zijn nog veel meer zaken instelbaar (al dan niet onderwater door bijvoorbeeld alleen de PC / moederbord fabrikant).

Als je er dieper in wil duiken: Hier hebben ze de publiekelijk vrij toegankelijke datasheets staan: https://www.intel.com/con...-technical-resources.html

Als je er nog dieper in wil duiken, zal je vermoedelijk partner moeten zijn en al dan niet eerst wat NDA's e.d. moeten tekenen.
Normaal gesproken wordt bij instabiliteit gekeken naar de klok i.c.m. de temperatuur, niet het 'beschikbaar' vermogen.
Dat is hier niet zo vreemd, het trucje wat de moederbord fabrikanten namelijk ondermeer uithalen, door juist onder andere het maximale vermogen zo hoog te zetten, vaak het voltage enorm te bumpen, en de Tau op 0 te zetten en de multicore frequentie niet langer te limiteren is dat de CPU alleen nog thermisch begrenst is en dus bij goede koeling 'onbeperkt' kan boosten (tot deze crashed). En als de cpu dan, doordat deze uitgerust is met goede koeling eerst tegen een onstabiliteit aanloopt de frequentie voor (een van) de cores bijvoorbeeld te hoog wordt omdat de maximale temperatuur nog niet bereikt is ga je dan dus tegen dit soort onstabiliteit aanlopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 23-04-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Dennism Thanks :).

Ik heb hoofdstuk 4 doorgespit en even gekeken naar hoofdstuk 3.
Het is behoorlijke droge kost, maar helaas staat er niet in of er een hardware / firmware matige maximale processor clock is. Logischerwijs moet deze er wel zijn, want in een single core scenario speelt een vermogens- of temperatuurgrens ook geen rol.

Wat ik wel uit het document kan opmaken is dat PL1 + Tau en PL2 limieten er vooral zijn om de processor af te stemmen op de 'koelingsoplossing', zoals Intel dat noemt. Ook wel bekend als de CPU TDP.
En dat dit ook dynamisch gemaakt kan worden, afhankelijk van de temperatuur. M.a.w. meer beschikbaar vermogen bij meer thermische 'headroom'. O.a. voor laptops is dat erg interessant of gebieden met een warm klimaat waarbij de temperatuur overdag versus avond aardig kan verschillen.

Wanneer de koeling dus toereikend is, dan hoort vermogen geen limiterende factor te zijn (afgezien van de max. toelaatbare voltage & stroom specificatie van de cpu cores).
In deze zin snap ik wel dat de desktop moederbord fabrikanten dit proberen te omzeilen met absurde PL1+Tau en PL2 waarden.

Mocht het zijn dat de onstabiliteit met ongelimiteerd vermogen bij een turboclock voorkomt lager dan de opgegeven CPU maximum, dan lijkt mij dat de geprogrammeerde V/F curves niet geschikt zijn of dat de max. boostclock te hoog geprogrammeerd is of dat mogelijkerwijs de specificatie te hoog gegrepen is?

Wat ik daarbij zo verwarrend vind is dat er blijkbaar 3 verschillende max. turbofrequenties worden genoemd voor de P-cores 8)7. Neem bijvoorbeeld de 14900k:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkABHZsCoJzFN_gghxtwky0uEbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTFigvkFkWYrFsaaYg01GKBF.png?f=fotoalbum_large

In een nieuwsbericht dat over de vage crashes gaat met gaming (schijnbaar gebeurt dit met name tijdens de shader compilatie van een spel), staat o.a. het volgende geschreven:
Nvidia and the two developers have all recommended that users who experience these crashes on the 13900K and other CPUs downclock their chips by up to 200MHz. That's a bit of a hack workaround, however, with the obvious downside of reducing performance. But we and others have found some other solutions that seem to work just as well.
Is Intel gewoon te optimistisch geweest met de specificatie van bijv. de thermal velocity boost?
Want wat ik er uit kan opmaken is dat zolang er geen temperatuur- en vermogenslimiet is bereikt, de allcore boost 6 GHz is / mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CMT schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:55:

Is Intel gewoon te optimistisch geweest met de specificatie van bijv. de thermal velocity boost?
Want wat ik er uit kan opmaken is dat zolang er geen temperatuur- en vermogenslimiet is bereikt, de allcore boost 6 GHz is / mag zijn.
Volgens mij is er ook nog ergens een tabel met de boost snelheden, waarin je dan kan zien dat die 6Ghz binnen spec enkel op 2 of 4 cores is uit mijn hoofd.

Maar verder denk ik niet dat te optimistische binning de reden is immers, immers die thermal velocity boost hoort naar het power en thermal budget te kijken, zoals jouw screenshot ook aangeeft.

Wat er echter misgaat en waardoor het onstabiel wordt is dat de mobo fabrikanten bijvoorbeeld een PL2 van 4095W instellen, een Tau van 0 (dus onbeperkt), multicore enchancement aanzetten (waardoor Intels Turboboost specs het raam uit kunnen) waardoor alle cores altijd vol mogen boosten, en dan nog het voltage boosten.

Als je koeling dan ruk is, zal je systeem niet onstabiel worden, want de cpu wordt snel te warm. Heb je echter wel voldoende goede koeling zal je zien dat de frequentie ook op de mindere cores te hoog oploopt, die mindere cores zelfs met het gebooste voltage niet genoeg power krijgen om die frequentie aan te kunnen, want we weten immers, niet alle cores zijn equal en sommige cores zullen dat simpelweg niet halen.

Wat ik eruit haal dat Intel daar specificeert is op bijv. deze 14900K

Iedere P-Core kan binnen Intel spec naar 5.6Ghz boosten (misschien niet allemaal tegelijk onder het 253W powerlimit, maar iedere P-Core kan dat aan).
Sommige cores kunnen wat meer (net als dat je bij AMD de beste / preferred cores hebt) en kunnen dus afhankelijk van thermal / power limits boosten naar 5.8Ghz
En dat heb je nog TVB waarbij die betere cores onder ideale omstandigheden naar 6.0Ghz kunnen boosten, wat alleen het geval zou moeten zijn als de CPU onder de 70 graden is, iets dat met een 14900, zeker in overklokte staat niet heel snel voorkomt.

Zie ook dit stukje uit de review van Toms:
The 14900KS is mostly a carbon copy of the standard Core i9-14900K. It has the same physical design with eight threaded P-cores and 16 single-threaded E-cores. The primary difference is that the 14900KS's P-cores have a 200 MHz higher Thermal Velocity Boost (TVB) than the standard 14900K, meaning the chip can hit 6.2 GHz on two cores if it remains under 70C. The P-cores are also 100 MHz faster during standard Turbo Boost 3.0, while the E-cores have a 100 MHz boost clock increase.
Maar ook Intels Product brief: https://download.intel.co...Desktop-Product-Brief.pdf (waar wel een slordigheidje in staat, is nl niet veranderd naar de 200Mhz van 14th gen).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cK4s2QM.png

Stel je de boel echter af op de Intel spec, dus de correcte PL1/PL2 en Tau waardes, de correcte maximale current waarden dan loopt die 14900K bij 253W tegen zijn power limiet aan en zul je dus ook nooit 8 P-Cores op full load op 6Ghz zien, want dat gaat over die limiet. En als je de power limiet weghaalt, gaat het wel over over de 70c limiet bij een all core workload, zou TVB op alle cores werken.

En dat is eigenlijk wat die moederbord fabrikanten zouden moeten doen, standaard uitleveren op 'Intel spec' out of the box, en dan kan de consument, die dat wil, zoals wij dat ook vroeger deden, gewoon zelf zijn optimale overclock uitvoeren. In plaats van voor de consument dat soort zaken doen, die die tegen dit soort zaken aanlopen wanneer de moederbord fabrikanten wat 'te ver' gaan met hun out of the box overclocks.

Ook Intel zou hier natuurlijk wat meer kunnen doen, door bijvoorbeeld af te dwingen dat fabrikanten de Intel limiet moeten volgen, in plaats van ze relatief veel vrijheid te geven. Al zal dat ook ongetwijfeld weer tot kritiek gaan leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dennism schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:51:
Stel je de boel echter af op de Intel spec, dus de correcte PL1/PL2 en Tau waardes, de correcte maximale current waarden dan loopt die 14900K bij 253W tegen zijn power limiet aan en zul je dus ook nooit 8 P-Cores op full load op 6Ghz zien, want dat gaat over die limiet. En als je de power limiet weghaalt, gaat het wel over over de 70c limiet bij een all core workload, zou TVB op alle cores werken.
Ik heb mij er nog wat meer in verdiept m.b.v. een overclocking guide van Skatterbench en de 14900k review van Techpowerup. De 14900k heeft voor 'normale' werkbelasting een all-p-core clock van 5.7GHz. Iets hoger dan de p-core spec van 5.6GHz, maar dat geeft dan i.i.g. antwoordt op de vraag wat de werkelijke all-p-core max is en of deze ook bereikt kan worden met een PL2 van 253W.

TVB schijnt volgens Skatterbench gebruik te maken van het voltagemarge bij een gegeven frequentie.
De grootte van deze marge is namelijk temperatuurafhankelijk, waardoor een CPU dat erg goed gekoeld wordt meer voltagemarge krijgt dan eigenlijk nodig is. Dit 'teveel' kan dan door TVB ingezet worden om de clock iets verder te pushen, waarbij de clock-winst maximaal is < 70°C?
Maar ik denk niet dat dit de onderliggende oorzaak is, want de stabiliteitsproblemen zijn er ook met de 13700k zonder deze functie.

Het beeld dat ik begin te krijgen is dat de V/F curve simpelweg niet voor alle typen werkbelastingen voldoende is en dat dus blijkbaar een powerlimiet als remedie nodig is om indirect de klok te begrenzen.
Een gaming load is echter niet zwaar te noemen, maar het kan best zijn dat er transiënt pieken zijn die de klok te ver laten doorschieten naar het onstabiele gedeelte van de V/F curve.

PL3 en PL4 staan standaard uit, waarbij PL4 (zover ik begrijp) een harde klokbegrenzing vormt.
Ik vraag mij dus af of het probleem ook opgelost kan worden door met deze grenzen het maximum transiënt vermogen af te tasten.
En dat is eigenlijk wat die moederbord fabrikanten zouden moeten doen, standaard uitleveren op 'Intel spec' out of the box, en dan kan de consument, die dat wil, zoals wij dat ook vroeger deden, gewoon zelf zijn optimale overclock uitvoeren. In plaats van voor de consument dat soort zaken doen, die die tegen dit soort zaken aanlopen wanneer de moederbord fabrikanten wat 'te ver' gaan met hun out of the box overclocks.

Ook Intel zou hier natuurlijk wat meer kunnen doen, door bijvoorbeeld af te dwingen dat fabrikanten de Intel limiet moeten volgen, in plaats van ze relatief veel vrijheid te geven. Al zal dat ook ongetwijfeld weer tot kritiek gaan leiden.
Inderdaad. Gelukkig houden de grote reviewers wel rekening met het naleven van de Intel spec.
Voor de niet zo ervaren tweaker is het wel zo fijn als het systeem out of the box gewoon stabiel is i.p.v. overgeleverd zijn aan de onzinnige prestatie-wedijver van de moederbordfabrikanten.
Sowieso vallen de prestatieverschillen in de foutmarge bij technisch goed ontworpen moederborden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Buildzoid heeft hier ook een video over, waarbij hij ook in de Intel specs duikt. Daarin staat dat de mobo-fabrikanten een speciale tool moeten gebruiken om te meten wat de juiste instellingen zijn voor hun moederbord. De vraag is of de fabrikanten dat dan niet netjes doen, of dat de tool niet goed is. Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat Intel zelf alles tot/over het randje pushed om maar bij te blijven met AMD, maar dat de beheerders van de tool daar geen rekening mee hadden gehouden.

Bekijk op YouTube
Ranting about intel's 13th & 14th gen Vcore load line "specifications"

[ Voor 9% gewijzigd door Ludewig op 26-04-2024 16:21 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste