CMT schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:55:
Is Intel gewoon te optimistisch geweest met de specificatie van bijv. de thermal velocity boost?
Want wat ik er uit kan opmaken is dat zolang er geen temperatuur- en vermogenslimiet is bereikt, de allcore boost 6 GHz is / mag zijn.
Volgens mij is er ook nog ergens een tabel met de boost snelheden, waarin je dan kan zien dat die 6Ghz binnen spec enkel op 2 of 4 cores is uit mijn hoofd.
Maar verder denk ik niet dat te optimistische binning de reden is immers, immers die thermal velocity boost hoort naar het power en thermal budget te kijken, zoals jouw screenshot ook aangeeft.
Wat er echter misgaat en waardoor het onstabiel wordt is dat de mobo fabrikanten bijvoorbeeld een PL2 van 4095W instellen, een Tau van 0 (dus onbeperkt), multicore enchancement aanzetten (waardoor Intels Turboboost specs het raam uit kunnen) waardoor alle cores altijd vol mogen boosten, en dan nog het voltage boosten.
Als je koeling dan ruk is, zal je systeem niet onstabiel worden, want de cpu wordt snel te warm. Heb je echter wel voldoende goede koeling zal je zien dat de frequentie ook op de mindere cores te hoog oploopt, die mindere cores zelfs met het gebooste voltage niet genoeg power krijgen om die frequentie aan te kunnen, want we weten immers, niet alle cores zijn equal en sommige cores zullen dat simpelweg niet halen.
Wat ik eruit haal dat Intel daar specificeert is op bijv. deze 14900K
Iedere P-Core kan binnen Intel spec naar 5.6Ghz boosten (misschien niet allemaal tegelijk onder het 253W powerlimit, maar iedere P-Core kan dat aan).
Sommige cores kunnen wat meer (net als dat je bij AMD de beste / preferred cores hebt) en kunnen dus afhankelijk van thermal / power limits boosten naar 5.8Ghz
En dat heb je nog TVB waarbij die betere cores onder ideale omstandigheden naar 6.0Ghz kunnen boosten, wat alleen het geval zou moeten zijn als de CPU onder de 70 graden is, iets dat met een 14900, zeker in overklokte staat niet heel snel voorkomt.
Zie ook dit stukje uit de review van Toms:
The 14900KS is mostly a carbon copy of the standard Core i9-14900K. It has the same physical design with eight threaded P-cores and 16 single-threaded E-cores. The primary difference is that the 14900KS's P-cores have a 200 MHz higher Thermal Velocity Boost (TVB) than the standard 14900K, meaning the chip can hit 6.2 GHz on two cores if it remains under 70C. The P-cores are also 100 MHz faster during standard Turbo Boost 3.0, while the E-cores have a 100 MHz boost clock increase.
Maar ook Intels Product brief:
https://download.intel.co...Desktop-Product-Brief.pdf (waar wel een slordigheidje in staat, is nl niet veranderd naar de 200Mhz van 14th gen).
Stel je de boel echter af op de Intel spec, dus de correcte PL1/PL2 en Tau waardes, de correcte maximale current waarden dan loopt die 14900K bij 253W tegen zijn power limiet aan en zul je dus ook nooit 8 P-Cores op full load op 6Ghz zien, want dat gaat over die limiet. En als je de power limiet weghaalt, gaat het wel over over de 70c limiet bij een all core workload, zou TVB op alle cores werken.
En dat is eigenlijk wat die moederbord fabrikanten zouden moeten doen, standaard uitleveren op 'Intel spec' out of the box, en dan kan de consument, die dat wil, zoals wij dat ook vroeger deden, gewoon zelf zijn optimale overclock uitvoeren. In plaats van voor de consument dat soort zaken doen, die die tegen dit soort zaken aanlopen wanneer de moederbord fabrikanten wat 'te ver' gaan met hun out of the box overclocks.
Ook Intel zou hier natuurlijk wat meer kunnen doen, door bijvoorbeeld af te dwingen dat fabrikanten de Intel limiet moeten volgen, in plaats van ze relatief veel vrijheid te geven. Al zal dat ook ongetwijfeld weer tot kritiek gaan leiden.