Idd, volgens mij worden cores al heel lang gepowergate. Dan staat er geen spanning meer op de cells en zou het verbruik 0 moeten zijn. Je hebt ook clock gating, als een soort sleep, en dan behouden alle flipflops hun state zodat ze snel werk kunnen hervatten. Dan heb je nog wel lekstromen. Maar vziw worden die power-saving states na X hoeveelheid idle time doorgezet.
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:36:
[...]
AMD boost door tot een bepaalde temperatuur is bereikt, het klopt dus niet dat de koelers het niet aankunnen. Als je wat anders bedoelt moet je specifiek zijn.
[...]
Dan ben ik benieuwd naar je bron van de 5000 en de 7000 series met dat probleem. Want dit was inderdaad een probleem met de 3000 generatie in het begin dat niet alle chips hun boost clocks konden halen.
Ik wil in topic niet teveel wil gaan off-topicen over AMD, maar ik bedoelde dus idd dat XFR2 van AMD de CPU clocks afregelt op een bepaalde temperatuur. Tenslotte wordt er nog afgeroomd op parameters zoals package power en stroom (TDC/EDC). Met PBO verleg je die limieten verder weg en zal de CPU hoger boosten, mits er thermal headroom voor is.
Intel hanteert zulke parameters ook om af te romen, maar in de basis boost die nog wel naar een bepaalde multiplier ratio. Doordat AMD dus dynamisch de ratios kan wijzen mits daar ruimte voor is
en op basis van temperatuur (feedback loop), hebben ze een ander boost algoritme. Bij Intel is thermal throttling onwenselijk, terwijl bij AMD dat de gewenste bottleneck is om te hebben (als prestaties het hoofddoel zijn tenminste).
Dat de koeling ontoereikend is kwam er verkeerd uit (derp), dat heb ik inderdaad niet correct gesteld. Ik heb dan ook niets verder te melden over Ryzen 5000/7000. Alleen wel over XFR2 en Ryzen 3000 die zijn geadverteerde clocks vaak niet haalde ondanks gebruik van forse after-market koelers die meer vermogen zouden kunnen afvoeren dan de boxed koelers.
Maar goed: rond die tijd zijn Intel en AMD gestopt met leveren van boxed boxed koelers voor de hogere TDP CPUs, dus eigenlijk valt daar weinig meer generieks over te zeggen.
bwerg schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Huh, kijken we naar dezelfde
Intel en AMD? En ja, dat is de KS-CPU en die zal niemand met gezond verstand in een server hangen, maar als je naar server-CPU's kijkt liggen de verhoudingen niet heel anders.
Of CPU's keihard naar hun grens boosten hangt meer af van de overclocking-settings, en of het een K/X-CPU is. Waarbij Intel toch echt veel harder en sneller tegen de grenzen aanloopt de laatste generaties. Dat hangt natuurlijk uiteindelijk gewoon van de efficiëntie af en daarin legt Intel het op dit moment gewoon af. Als je gewoon een wat minder extreem afgestelde CPU neemt zul je bij beide merken geen problemen hebben met temperatuurlimieten.
Ik was iets te kort door de bocht gegaan met die uitspraak over de koeling. Dat klopt niet zoals ik hierboven zeg.
Dat Intel harder tegen z'n grenzen aanloopt heeft idd met de efficientie te maken. Even verder aanhakend op de discussie die loopt:
Zoals elke CPU kan je die zover afromen als je wil. Vaak zie je dat de i9s en i7s het minst efficientst zijn gegeven een bepaald power budget, omdat die hogere boost inwisselen voor een hoger verbruik. De i3/i5s doen het dan een stuk beter:
Bijvoorbeeld:
https://www.techpowerup.c...tel-core-i3-14100/21.html
=> "Energy efficiency", plots Single-Threaded efficiency en Multi-Threaded efficiency.
Vooral het terugschalen naar lichte workloads (single threaded) doet Intel het een stuk beter tegenover de AMD CPUs die een I/O die hebben. AMD's IF verbruikt veel stroom als die actief moet zijn (ook al is 1 of N cores actief).
Anandtech heeft dat eens gemeten op een ThreadRipper 2000X serie en kwam op 30-55+W verbruik uit. Een AM4/AM5 chip zal wel gematigder zijn, maar het blijft een nadeel. Pas bij meerdere threads tot volle belasting zie je de Intel CPUs achter gaan lopen. AMD's APUs schalen daarintegen wel weer goed, want die hebben geen IF die over een substraat loopt (on-die is zuiniger).
Helaas meten niet alle reviewsites dit verbruik even compleet. Dit is ook al eens langs gekomen in het zuinige server topic.
Het is simpelweg niet toereikend om enkel naar een EPS12V rail te kijken voor verbruik, danwel de ATX12V er bij te pakken. Chipset, DDR geheugen (en bij AMD hun IF) wordt via 5V of 5Vsb gevoed, zodat deze onderdelen (deels) operationeel blijven als het systeem in standby of uit gaat. Tijdens bedrijf kan er ook enkele Watt verbruikt worden op die rail, maar met AMD's chiplets duidelijk meer, en met een belasting van 10-20W op de cores maakt dat een groot verschil in het gemeten resultaat (en dus de berekende efficientie).
Immers heb je toch een chipset, geheugen en bij AMD IF nodig om een werkende CPU te onderhouden. De meetmethode van TechPowerUp is niets bijzonders (AC meting), en heeft dus een onzekerheidsmarge afhankelijk van de gebruikte onderdelen in het systeem, maar zijn tenminste wel compleet. Vziw meette Tweakers altijd EPS12V en ATX12V, en ik weet niet of ze inmiddels ook ATX5V meenemen in deze metingen.