Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 09:41

Vmu

Rotatate

emaalbers schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:59:
Druk bezig met het maken van wat mods voor mijn Ender en nu twijfel ik voor de filament spool holder.
Ik zie een heel aantal geleiders om te printen waarbij de spoel boven op de Ender gemonteerd blijft, maar ik zie ook een aantal mods waarbij de spoel links naast de machine wordt gemonteerd.
Wat zijn jullie ervaringen?
Op zich wel leuk, ik heb het een tijdje met zo een ding geprobeerd, ik kan je deze aanbevelen:
https://www.thingiverse.com/thing:3059604

En waar ik echt heel tevreden mee ben is deze verbreder voor de spoelhouder. Bij mij is er een keer een te brede rol afgedonderd en geloof me dat wil je echt niet.
https://www.thingiverse.com/thing:3138197

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
phYzar schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 00:46:
In een week tijd al twee setjes verstuurd, dus ach, een derde setje kan er ook wel af: stuur ff een berichtje met je adres en ze komen jouw kant op :)
Heb je mischien een link naar de koppelingen die jij gebruikt? Ik wil ze ook vervangen, maar ik twijfel welke ik nu het beste kan nemen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48
-DUS- schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Heb je mischien een link naar de koppelingen die jij gebruikt? Ik wil ze ook vervangen, maar ik twijfel welke ik nu het beste kan nemen.

Thanks!
Ivelink PC4-M10 Straight Pneumatic Fitting Push to Connect + PC4-M6 Quick in Fitting for 3D Printer Bowden Extruder (Pack of 20pcs)
https://www.amazon.com/dp...w_r_cp_apap_K8wSLVE8TPnwz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
phYzar schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:13:
Ivelink PC4-M10 Straight Pneumatic Fitting Push to Connect + PC4-M6 Quick in Fitting for 3D Printer Bowden Extruder (Pack of 20pcs)
https://www.amazon.com/dp...w_r_cp_apap_K8wSLVE8TPnwz
Top! Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Trouwens ook mooi, had bij de Ali shop aangegeven dat mijn heatbed een kromming heeft, hebben ze een vervangende gestuurd, dus op zich goeie service.. Allee jammer dat die nog krommer is.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

-DUS- schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:24:
Trouwens ook mooi, had bij de Ali shop aangegeven dat mijn heatbed een kromming heeft, hebben ze een vervangende gestuurd, dus op zich goeie service.. Allee jammer dat die nog krommer is.. :P
Ik heb al drie keer een bericht gestuurd in de afgelopen 2,5 week vanwege een hoge piep wanneer USB is aangesloten. Ik krijg geen gehoor :|

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DUS-
Mijn zwager had nog een nieuwe MGN12 rail met geleider liggen die ik mocht hebben, Ik vond mijn Y-as niet lekker lopen, dus heb ik die gemod aan de hand van dit ontwerp.

Wat een verschil zeg.. Dat loopt lekker.. Ik ge er zo snel mogelijk nog een paar bestellen voor de overige assen.. Weg met die V-slot wielen! >:)

Hier een foto

Edit; O ja, ik heb ook een Duet wifi gehad van 'm. ook wel een heel verschil moet ik zeggen.. Geweldige interface, en zelfs zonder dempers muistsil nu.. Alleen de fan maakt herrie :-) Dus ja, ik ben weer verwend...

[ Voor 22% gewijzigd door -DUS- op 04-03-2019 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FirePuma142 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:33:
[...]

Ik heb al drie keer een bericht gestuurd in de afgelopen 2,5 week vanwege een hoge piep wanneer USB is aangesloten. Ik krijg geen gehoor :|
Had ik ook last van en Gearbest reageerde wel netjes door een nieuw controller board op te sturen. Ligt hier nog nieuw in de doos omdat tzt de MKS L wordt geinstalleerd als de rest van de spullen binnen zijn.

Maar het probleem heb jij waarschijnlijk ook alleen als je een usb kabel hebt aangesloten op de Ender.
Omdat ik Octoprint gebruik en dus altijd is aangesloten en dus constant aanwezig het opgelost door

https://www.thingiverse.com/thing:3044586

Hierdoor kom er geen spanning meer op het board te staan die en het lcd scherm altijd laat oplichten en de pieptoon is daarmee ook verdwenen. Wel even goed naar de plaatjes kijken hoe te plaatsen.
Sommige plakken het af met een stukje tape maar vindt dit een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46
Ik ben er dit weekeind niet aan toe gekomen te bouwen op een degelijke manier, dus mijn printer staat nog in de doos te wachten. Dacht ik bouw hem zaterdag ergens op, maar was te onrustig om daarvoor te gaan zitten. Dan liever in alle rust thuis :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

MikeOO schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 07:56:
[...]

Had ik ook last van en Gearbest reageerde wel netjes door een nieuw controller board op te sturen. Ligt hier nog nieuw in de doos omdat tzt de MKS L wordt geinstalleerd als de rest van de spullen binnen zijn.

Maar het probleem heb jij waarschijnlijk ook alleen als je een usb kabel hebt aangesloten op de Ender.
Omdat ik Octoprint gebruik en dus altijd is aangesloten en dus constant aanwezig het opgelost door

https://www.thingiverse.com/thing:3044586

Hierdoor kom er geen spanning meer op het board te staan die en het lcd scherm altijd laat oplichten en de pieptoon is daarmee ook verdwenen. Wel even goed naar de plaatjes kijken hoe te plaatsen.
Sommige plakken het af met een stukje tape maar vindt dit een betere oplossing.
Ik heb voorzichtig de mantel van mijn USB-kabel opengeknipt met een nagelschaartje, de rode draad opgezocht (vcc +) en daar een klein stukje tussenuit geknipt. Mantel er weer omheen vouwen en klaar.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyerken
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 15:45
Heb ook uiteindelijk de pil doorgebeten en een ender 3 PRO besteld.
ik heb echter wat vraagjes over filamenten.
Ik wil natuurlijk wat verbeteringen printen voor de ender zelf, ik had ergens iets gelezen van brandwerend filament. Ik kan er echter geen vinden.
Ook wil ik een aantal wall brackets printen zoals https://www.thingiverse.com/thing:2707542
Wat is een goed transparant filament dat ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Flyerken schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:01:
Ik wil natuurlijk wat verbeteringen printen voor de ender zelf, ik had ergens iets gelezen van brandwerend filament. Ik kan er echter geen vinden.
Ook wil ik een aantal wall brackets printen zoals https://www.thingiverse.com/thing:2707542
https://www.123-3d.nl/123...FP02001C-i1804-t7318.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Flyerken schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:01:
Ik raad wel af om met transparante filament te beginnen, je hebt geen idee wat je bed leveling doet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
ManIkWeet schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:22:
[...]

Ik raad wel af om met transparante filament te beginnen, je hebt geen idee wat je bed leveling doet :P
Zwart is dan ook niet handig, neem een lekker vrolijk kleurtje om te levelen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 23:43
De Anet A8 heeft het begeven, dat was destijds ook al een goedkope printer en dat toont ook in de materialen die ze gebruikt hebben. Met mijn bed leveling sensor ging het tijdens de calibratie prima, en dan begon die de print waardoor die vol in de plaat knalde en alles kapot schraapte. Hierdoor de nozzle afgebroken en was er wel klaar mee met de ellende die deze printer mij gaf.

Nu een Ender 3 Pro besteld en dit topic komt goed van pas om alles goed in te stellen, heb al gelezen dat het mogelijk is dat thermal runaway misschien niet aanwezig is in bepaalde firmwares die stock meegeleverd worden.

Hebben mensen die pas een Ender 3 Pro hebben gekocht dit wel erop zitten of heb je hem moeten updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10 14:54
Pandanl schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:51:
De Anet A8 heeft het begeven, dat was destijds ook al een goedkope printer en dat toont ook in de materialen die ze gebruikt hebben. Met mijn bed leveling sensor ging het tijdens de calibratie prima, en dan begon die de print waardoor die vol in de plaat knalde en alles kapot schraapte. Hierdoor de nozzle afgebroken en was er wel klaar mee met de ellende die deze printer mij gaf.

Nu een Ender 3 Pro besteld en dit topic komt goed van pas om alles goed in te stellen, heb al gelezen dat het mogelijk is dat thermal runaway misschien niet aanwezig is in bepaalde firmwares die stock meegeleverd worden.

Hebben mensen die pas een Ender 3 Pro hebben gekocht dit wel erop zitten of heb je hem moeten updaten?
Geen idee of the stock firmware het inmiddels wel heeft. Ik ga van het weekend de firmware van mijn nieuwe Ender 3 Pro vervangen, maar dan juist voor de manual mesh leveling omdat het bed wat krom is.... Ik ben geen thermal runaway protection tegengekomen in de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
psnepvangers schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:16:
Ik ben geen thermal runaway protection tegengekomen in de opties.
Dat is ook geen optie die je via een menu aan of uit kan zetten. Het zit in de Arduino code. Je kan dus niet zo 123 zien of het aan of uit staat.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Razwer schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:18:
Je kan dus niet zo 123 zien of het aan of uit staat.
Tuurlijk wel, gewoon je sensor eruit trekken...
Oh ja zit in een kastje, hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 17:01
ManIkWeet schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:23:
[...]

Tuurlijk wel, gewoon je sensor eruit trekken...
Oh ja zit in een kastje, hmm
het is niet onmogelijk om te controleren nee, maar je kan het niet als een menu optie zien is mijn punt :)
Octoprint heeft een check op firmware versie ingebouwd bijvoorbeeld die je er voor waarschuwd. Scheelt kabels los trekken :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
Welke extruder raden jullie aan? Een bulldog of een BMG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
De Ender 3 is gisteren binnen gekomen en heb hem in elkaar gezet, maar echt super veel problemen met bed levelen. Bed blijkt totaal niet recht te zijn.

Nu bezig de Marlin firmware erop te zetten en de mesh bed leveling instellen en kijken of dit beter gaat.

Heb ook dat de X axis een mm lager ligt, is dit erg of zou dit niet veel uit moeten maken? beide verticale staanders staan zowel onder als boven dezelfde afstand en zijn niet gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Pandanl schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:28:
De Ender 3 is gisteren binnen gekomen en heb hem in elkaar gezet, maar echt super veel problemen met bed levelen. Bed blijkt totaal niet recht te zijn.

Nu bezig de Marlin firmware erop te zetten en de mesh bed leveling instellen en kijken of dit beter gaat.

Heb ook dat de X axis een mm lager ligt, is dit erg of zou dit niet veel uit moeten maken? beide verticale staanders staan zowel onder als boven dezelfde afstand en zijn niet gedraaid.
Is je X scheef/krom of gewoon te laag? Als hij niet scheef/krom is kun je natuurlijk gewoon aan je bed-level schroeven draaien of je eindstop een stukje hoger vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik heb de Ender 3 nu ook in elkaar zitten, printen start goed, maar het laat vrij snel los van het bed. paar laagjes en het komt los van de glasplaat. :'(
Hotend -> 200 graden en bed 60 graden.

Ik ben nu bezig met de Calibration XYZ cube ter test (de hond die er bijgeleverd wordt heeft een printtijd van 5 uur (lol!!!)).
Ik lees dat mensen bij PETG wel eens spullen gebruiken, maar niet bij PLA.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat het op het bed blijft vast zitten? Toch iets van elgoedkopie haarlak of iets dergelijks?

Foto's van tijdens de build zal ik later van de camera af halen :D (hopelijk scherp, want niet heel erg veel moeite gedaan....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
phYzar schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:50:
[...]

Is je X scheef/krom of gewoon te laag? Als hij niet scheef/krom is kun je natuurlijk gewoon aan je bed-level schroeven draaien of je eindstop een stukje hoger vastmaken.
Ja bedoel dat die rechts 1mm lager hangt, heb hem er nu af om te kijken of ik die balk er wat rechter op vast kan krijgen, maar mocht die weer ietsje inzakken is bed rechts tikkie hoger dan voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Suicyder schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:49:
Ik heb de Ender 3 nu ook in elkaar zitten, printen start goed, maar het laat vrij snel los van het bed. paar laagjes en het komt los van de glasplaat. :'(
Hotend -> 200 graden en bed 60 graden.

Ik ben nu bezig met de Calibration XYZ cube ter test (de hond die er bijgeleverd wordt heeft een printtijd van 5 uur (lol!!!)).
Ik lees dat mensen bij PETG wel eens spullen gebruiken, maar niet bij PLA.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat het op het bed blijft vast zitten? Toch iets van elgoedkopie haarlak of iets dergelijks?

Foto's van tijdens de build zal ik later van de camera af halen :D (hopelijk scherp, want niet heel erg veel moeite gedaan....)
Dat had ik ook met mijn Tevo Tornado 2018, heb toen alle bed level schroeven een halve slag losser gezet (bed komt omhoog) en sindsdien geen problemen gehad mbt los komen, ik ben nog wel de sweetspot aan het zoeken, maar had met een a4’tje geleveld, wat dus te hoog was. Ik gebruik geen middeltjes om het extra te laten plakken :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
Pandanl schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:00:
[...]

Ja bedoel dat die rechts 1mm lager hangt, heb hem er nu af om te kijken of ik die balk er wat rechter op vast kan krijgen, maar mocht die weer ietsje inzakken is bed rechts tikkie hoger dan voldoende?
Voordat je de boel corrigeert met bedlevellen zou ik eerst het frame checken: printer op vlakke en rechte tafel (of aanrecht) boutjes losser, boel goed en recht weer vastzetten (gebruik winkelhaak of geodriehoek om te checken, en niet alleen de delen die jijzelf hebt gemonteerd maar zeker ook de frame delen die bij aankoop al aan elkaar vast zaten). Daarnaast heb je op de wielen van de x-as die langs het frame omhoog glijden (zijn het dan de wielen van de z-as? :P) nog wat verstel-/span-mogelijkheid (in ieder geval 1vd 3 linker wielen heeft een mogelijkheid om hem met een steeksleutel wat te verdraaien en verstellen). Als je frame recht is, je x-as zonder speling vastzit, en je z-as ook goed op en neer loopt, dan kun je checken of er nog scheefheid over is en die met levellen fixen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:02
Pandanl schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:00:
[...]

die x-as die niet level is, is een frekwent voorkomend probleem. daar was een goed filmpje over, maar ik vind het niet terug.
1mm valt nog mee, bij mij was het 4-5 mm.

methode die ik gebruikt heb (uit dat filmpje):

om te zien of die (x-as) recht is, moet je de afstand meten van de x-balk tot bovenkant van het frame , zowel links als rechts (dus niet ten opzichte van het bed - bed levelen doe je achteraf).
Dat moet gelijk zijn.

Als dat niet gelijk is, de 2 schroeven waarmee de x-as aan de rechterkant (dus andere kant dan de z-motor) aan het blok met de 3 wielen zit losdraaien, bijstellen, en terug vast schroeven, en dan kontroleren dat x-balk recht zit. (dus links en rechts meten met bovenkant).

Als je met je bed level gaat spelen om dat parallel aan een scheve x-as te krijgen, werkt het wel, maar je gaat scheve prints krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandanl
@phYzar @sugarcube Bedankt voor de tips, heb de Ender zowat helemaal uit elkaar gehaald en daar waar krom zoveel mogelijk verholpen, de X-as is nu zowel links als rechts even hoog.

Wel is het bed nog steeds krom, en met de vanilla marlin firmware en de bed mesh leveling heeft dit zeker wat geholpen. Maar af en toe toch nog problemen met de eerste laag. Voor een project moet ik nog aardig wat printen en dit kan ik gelukkig in 1 van de hoeken doen waar de first layer het beste is, dan ga ik daarna wel finetunen.

Heb nog een glazen plaat liggen van de Anet A8, misschien dat ik die ook nog even probeer om te kijken of ik samen met de mesh leveling een betere eerste laag kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Pandanl schreef op zondag 10 maart 2019 @ 01:11:

Heb nog een glazen plaat liggen van de Anet A8, misschien dat ik die ook nog even probeer om te kijken of ik samen met de mesh leveling een betere eerste laag kan krijgen.
Ik heb de originele glazen plaat geprobeerd, maar die was krom. Dat gemeld bij Creality, nieuwe gekregen: ook krom. Toen een tijdje op de anti-aanbaklaag geprint (hoe heet dat ding: die soort vezelplaat met schuurpapier laag): werkte super maar hechting af en toe te extreem. Deze week een IKEA Lots spiegel gehaald en op maat gesneden: werkt super (met een beetje Pritt), prints zijn ook spiegelglad, erg netjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
pwillemske schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:01:
[...]

Dat had ik ook met mijn Tevo Tornado 2018, heb toen alle bed level schroeven een halve slag losser gezet (bed komt omhoog) en sindsdien geen problemen gehad mbt los komen, ik ben nog wel de sweetspot aan het zoeken, maar had met een a4’tje geleveld, wat dus te hoog was. Ik gebruik geen middeltjes om het extra te laten plakken :)
Even gekeken, maar als ik een halve slag omhoog laat komen zou de nozzle door de glazen plaat heen schrapen. Wat wel is, dat het erop lijkt dat de glasplaat (zoals ik nu meer lees) niet vlak is. Ga vandaag dat originele plaatje een keer testen (en levelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

phYzar schreef op zondag 10 maart 2019 @ 08:09:
[...]

Ik heb de originele glazen plaat geprobeerd, maar die was krom. Dat gemeld bij Creality, nieuwe gekregen: ook krom. Toen een tijdje op de anti-aanbaklaag geprint (hoe heet dat ding: die soort vezelplaat met schuurpapier laag): werkte super maar hechting af en toe te extreem. Deze week een IKEA Lots spiegel gehaald en op maat gesneden: werkt super (met een beetje Pritt), prints zijn ook spiegelglad, erg netjes :)
In het begin gebruikte ik nog wel haarlak en capton tape . maar ik gebruik nu niks en de prints blijven goed plakken op glas (daarvoor op standard bed ook ) alleen bij grote prints hebik wat problemen om de print van het glas af te krijgen .. gaat dat beter met pritt ? en krijg je Pritt ook met 70% alcohol er weer makkelijk vanaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Solid Seal schreef op zondag 10 maart 2019 @ 11:17:
[...]

In het begin gebruikte ik nog wel haarlak en capton tape . maar ik gebruik nu niks en de prints blijven goed plakken op glas (daarvoor op standard bed ook ) alleen bij grote prints hebik wat problemen om de print van het glas af te krijgen .. gaat dat beter met pritt ? en krijg je Pritt ook met 70% alcohol er weer makkelijk vanaf ?
Zonder Pritt gaat het 90% goed, dus het is meer voor de zekerheid, vooral bij prints met details in de eerste lagen wil er nog wel eens iets losgetikt worden door laag 2.

Ik gebruik nooit alcohol, mijn printer staat tot nu toe in de bijkeuken dus ff plaat los en lekker onder de hete kraan met Dreft en de afwasborstel. Voor Pritt is de hete kraan al genoeg, de Dreft is vooral voor de vette vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:53
azerty schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:00:
Op Ali komen ze met regelmaat in promo, en dan kun je ze voor relatief weinig oppikken. Kennis heeft een Pro besteld uit Polen vorige week voor ~210€ geloof ik.
Tot en met vandaag krijg je via een coupon nog 9,08 euro extra korting. Net de bundel + glasplaat en wat extra nozzles besteld voor 203,58.

Thx voor de tip iig, ik was al een poosje aan het neuzen, nu de knoop maar doorgehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Het printen op de glazen plaat die bij de Ender 3 zat bevalt hier ook prima. Af en toe gewoon met alcohol schoonmaken en het plakt naar mijn idee veel beter dan het standaard bed. Het enige nadeel is dat het loskrijgen van de print wat moeilijker gaat en de plaat krast zeer snel. Maar het loskrijgen schijnt beter te gaan als je geduldig wacht tot de plaat afgekoeld is :p

[ Voor 3% gewijzigd door SToRM666 op 10-03-2019 15:07 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
Goed zoals beloofd, wat foto's van tijdens de build en nog een paar van de 1e (succesvolle) print.
Glazen bed liet los, met het originele bed ging het prima.

Leuk te bouwen, met de video die eerder gepost is in het topic ook snel en goed te doen:
YouTube: Updated Creality Ender 3 Performance Assembly Build Section 1.1

Nu kan ik aan de slag ermee!

Ender 3 Build
3D Printer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w00y6U9hVyINgy5eDK0f4cY3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lV0Djf5n34UuhZGQVNzvYhQr/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NaUA5pEbEZnxbTtpGVcAtC6i/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L4pUHpY7htAwQvbpsy50DisB/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZaKDwYQNeCqIgCz1YAX1Vr3b/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r9wBtncUC8J3ShHb2QASxEhP/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PoYKuSv02pxPKo9jk2m47Pcj/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NEfNGz5etLxNvqB0fQRoVw7T/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LKm4iLDHeYZv4QY883Zj7jv/thumb.jpg

Ender 3 - 1e Print XYZ Cube
3D Printer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1jY98NESWlKUTBD3tX0D3Ls6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BpULaT0jabo2X6dHJCISxshO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R6GomegZqAXauDKgDzk7S7TK/thumb.jpg

Edit:
Filament guide wil nog niet, lijkt op stringing, dus temp straks een keer lager en proberen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emaalbers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:04
De eerste prints zijn gelukt! Een selectie van (paas)eieren van Thingiverse.
Grootste is 215mm hoog! Zonder support en zonder infill, print van net geen 23 uur.
Voor foto's zie: https://www.thingiverse.com/make:624584

Op nieuwe PTFE couplers en een filamentguide na volledig stock.

[ Voor 17% gewijzigd door emaalbers op 11-03-2019 20:04 ]

EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
De XYZ cube is goed gegaan. Maar sindsdien nog niets weer. Niets lijkt op het bed te blijven zitten raar genoeg. Hotend 200 en bed @ 60 graden.

Ik weet niet zo goed meer waar ik het moet zoeken. Het leek eerst op stringing dus had een keer geprobeerd met Hotend op 195, maar dat zorgde voor chaos :+
Bed temp aanpassen? Welke kant dan op, hoger of lager?

Ik gebruik dezelfde PLA als voor de XYZ cube (blauw premium van hobbyking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Suicyder schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:30:
De XYZ cube is goed gegaan. Maar sindsdien nog niets weer. Niets lijkt op het bed te blijven zitten raar genoeg. Hotend 200 en bed @ 60 graden.

Ik weet niet zo goed meer waar ik het moet zoeken. Het leek eerst op stringing dus had een keer geprobeerd met Hotend op 195, maar dat zorgde voor chaos :+
Bed temp aanpassen? Welke kant dan op, hoger of lager?

Ik gebruik dezelfde PLA als voor de XYZ cube (blauw premium van hobbyking).
Drukt die eerste laagt wel hard genoeg op de plaat? Bij mij zette cura/slicer eerst laag op 0.3 met 0.4 nozzle. En had ik ook last van moeilijk blijven plakken. Nu op 0.2 gezet en nu zitten ze muurvast.

Ik print op 210/65 gans de print en dingen zitten muurvast op de plaat. Zelf iets klein als benchy zit muurvast.... (print wel meeste zaken met brim)

(Ook PLA van hobbyking, rode); wel op een geeetech a10 maar dat zou niet zoveel verschil mogen maken.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Weet iemand nog een winkel in NL voor de X&Y Dempers, ik kan geen winkel vinden alleen de dempers met een te klein gat, wat ik in deze topic ook voorbij had zien komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

kmichael schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:20:
Weet iemand nog een winkel in NL voor de X&Y Dempers, ik kan geen winkel vinden alleen de dempers met een te klein gat, wat ik in deze topic ook voorbij had zien komen...
https://www.123-3d.nl/search/?search=demper deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

kmichael schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:18:
[...]

Bedankt maar ik wil geen kurk...
De bovenste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Dit product wordt niet meer geproduceerd en is daardoor niet meer leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Haha owja :P dat zag ik ff niet.. Maar widle eigenlijk ook weten wat @kmichael bedoelde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:06
kmichael schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:20:
Ik zit zelf te kijken naar deze:
https://www.tinytronics.n...-stappenmotor-42mm-nema17

Weet alleen niet zeker of deze goed passen qua gat, misschien kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Solid Seal schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 13:22:
[...]

Haha owja :P dat zag ik ff niet.. Maar widle eigenlijk ook weten wat @kmichael bedoelde
Haha ja sorry had er niet bij nagedacht dat er verschillende dempers zouden zijn, maar zag alleen de versie voorbij komen met rubberring...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

kmichael schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 14:57:
[...]

Haha ja sorry had er niet bij nagedacht dat er verschillende dempers zouden zijn, maar zag alleen de versie voorbij komen met rubberring...
Ik heb zelf deze gekocht https://www.banggood.com/...WWT1f3Pn&cur_warehouse=CN

Passen perfect je moet alleen wat m3x6 boutjes hebben en je Z- as end-stop verplaatsen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
Solid Seal schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:05:
[...]

Ik heb zelf deze gekocht https://www.banggood.com/...WWT1f3Pn&cur_warehouse=CN

Passen perfect je moet alleen wat m3x6 boutjes hebben en je Z- as end-stop verplaatsen :)
Ik heb deze besteld via de site van 3ddie hier boven, ze zien het er zelfde uit.
Bedankt voor de info!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Ik ga dit weekeinde toch eerst maar een ander bed fabriceren met een spiegel etc.

Vooralsnog bij de tests steeds 1 kant die los laat, heb allerhande temperaturen geprobeerd (nozzle en bed), bed meermaals levelen etc. Maar het mag niet baten. Nu eerst maar een vlak glazen bed maken (i.t.t. die van Ender zelf, warped ding...) anders blijf ik PLA vergooien.

edit:
Prints blijven aan randen/hoeken van bed loskomen (krom trekken). Ik zou dan zeggen bed te heet ofzo of juist niet maar 57-65 graden maakt niets uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Suicyder op 14-03-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Ik ben bijna door de spoel heen. Het heeft ff geduurd omdat ik vooral kleinere dingen print en verschillende kleuren heb afgewisseld, maar nu ben ik bijna door een spoel heen. Is het te doen om die laatste paar meter op te printen en bij dezelfde print aan een nieuwe spoel beginnen of moet ik dat restje maar weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Ik denk dat als je op het juiste moment de nieuwe draad in de extruder duwt je een heel eind komt. Even de print pauzeren.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Suicyder schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:56:

edit:
Prints blijven aan randen/hoeken van bed loskomen (krom trekken). Ik zou dan zeggen bed te heet ofzo of juist niet maar 57-65 graden maakt niets uit.
Ik had dit ook (warping van de print), ik printte toen op 220 nozzle temp. Toen ik dit verlaagt had naar 200 was dit zo goed als over.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ik print nog niet zo lang, maar met welke laag hoogte zouden jullie deze dingen printen?
https://www.thingiverse.com/thing:2989218
En ik ben wel benieuwd hoe lang printen jullie bijvoorbeeld over de behuizing (alleen dat grote ding zonder lade)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
Vmu schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 19:46:
Ik denk dat als je op het juiste moment de nieuwe draad in de extruder duwt je een heel eind komt. Even de print pauzeren.
Dit was inderdaad ongeveer de oplossing (zonder de pauze dan) :) Ik had de uiteinden van het reststukje en de nieuwe rol aan elkaar gemaakt door ze ff met een aansteker te verwarmen. Om te kijken hoe dit werkte heb ik de print gebabysit totdat hij toe was aan de nieuwe rol. Een paar mm voor de nieuwe rol de extruder in ging schoten de stukken los van elkaar. Toen heb ik met de hand het nieuwe stuk gewoon erachteraan geduwt (wel even vasthouden, met retraction spuugde hij hem eerst weer uit). De print ging op dat punt een beetje stringen, omdat retractions natuurlijk niet lukten doordat alleen het nieuwe stuk filament retracted werd en de oude niet. Na een aantal minuten was de oude rol door de bowdentube en kwam er eerst een lekkere mixkleur uit de nozzle en ging de print zonder een enkel probleem verder.

two tone flexi rex

https://www.thingiverse.com/thing:2738211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

Helaas zijn mijn upgrades na 2 maanden nogsteeds niet binnen van ali.. inmiddels refund gekregen en nieuwe besteld :-)

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00
ImDion schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:53:
Helaas zijn mijn upgrades na 2 maanden nogsteeds niet binnen van ali.. inmiddels refund gekregen en nieuwe besteld :-)
Welke upgrades?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

Nieuwe hotend insulation.. bedsprings etc..

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Vorige week zaterdag de Ender 3 Pro besteld. Dinsdag werd deze al bezorgd ondanks dat er 15dgn voor staat. Voor het eerst dat ik in aanraking kom met een 3d printer.

Vanmiddag 'even' in elkaar gezet volgens deze youtube (YouTube: Updated Creality Ender 3 Performance Assembly Build Section 1.1) vooral bed levelling was een pain in the ass. Het bed lijkt in de midden ook lager dan langs de randen. Er valt een gat als ik er een lineaal overheen leg.

Poosje zitten klooien en uiteindelijk door een aantal keren de bedlevering gcode gedraaid waarbij hij 2x de hoeken af gaat en dan gaat printen. Door tijdens het printen de knoppen wat te draaien kreeg ik het voor elkaar om de eerste laag te laten plakken.

Zojuist de calibratie kubus getest vanuit de midden. Deze ziet er eigenlijk wel aardig strak uit, alleen in het begin is hij iets te breed. Waar zou dat aan kunnen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NSRT7jEXrPenImbjuejbFakl/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CPc2hXQ9hR4xV2bGEFeTdh96/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V6gyusPEqvPZNsR9ZZh9Edzr/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
vanisher schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:48:

Zojuist de calibratie kubus getest vanuit de midden. Deze ziet er eigenlijk wel aardig strak uit, alleen in het begin is hij iets te breed. Waar zou dat aan kunnen liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De term hiervoor is elephant foot. Heb het zelf ook, stoorde me er weinig aan, maar nu toch bezig dit te tackelen. Het kan diverse dingen zijn: te warm bed, te weinig koeling in eerste lagen, nozzle te dicht op bed...

https://all3dp.com/2/elep...nting-problem-easy-fixes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Thx! weer wat geleerd, zit je wellicht nog andere gekke afwijkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
vanisher schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:09:
Thx! weer wat geleerd, zit je wellicht nog andere gekke afwijkingen?
Lastig te zien op deze foto's. En wit filament is ook niet heel makkelijk om details zichtbaar te maken. Dus kies een mooie kleur en print een benchy, dan kun je goed problemen naar boven halen :)

https://www.thingiverse.com/thing:763622

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SToRM666
phYzar schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:34:
[...]

Dit was inderdaad ongeveer de oplossing (zonder de pauze dan) :) Ik had de uiteinden van het reststukje en de nieuwe rol aan elkaar gemaakt door ze ff met een aansteker te verwarmen. Om te kijken hoe dit werkte heb ik de print gebabysit totdat hij toe was aan de nieuwe rol. Een paar mm voor de nieuwe rol de extruder in ging schoten de stukken los van elkaar. Toen heb ik met de hand het nieuwe stuk gewoon erachteraan geduwt (wel even vasthouden, met retraction spuugde hij hem eerst weer uit). De print ging op dat punt een beetje stringen, omdat retractions natuurlijk niet lukten doordat alleen het nieuwe stuk filament retracted werd en de oude niet. Na een aantal minuten was de oude rol door de bowdentube en kwam er eerst een lekkere mixkleur uit de nozzle en ging de print zonder een enkel probleem verder.

[Afbeelding: two tone flexi rex]

https://www.thingiverse.com/thing:2738211
Ziet er goed uit! Heb je combing al op ‘not in skin’ gezet in Cura? Ik zie nog enkele fijne lijntjes in de toplaag namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
phYzar schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Lastig te zien op deze foto's. En wit filament is ook niet heel makkelijk om details zichtbaar te maken. Dus kies een mooie kleur en print een benchy, dan kun je goed problemen naar boven halen :)

https://www.thingiverse.com/thing:763622
Next on the list, ik heb de keuze tussen zwart en oranje. Oranje beter om dat soort dingen te vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
vanisher schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:06:
[...]

Next on the list, ik heb de keuze tussen zwart en oranje. Oranje beter om dat soort dingen te vinden?
Zeker oranje in dat geval. Zwart vind ik een mooie kleur voor profi uitziende prints maar is een b*tch om mee te fine tunen, zeker op een zwart bed.
SToRM666 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:57:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je combing al op ‘not in skin’ gezet in Cura? Ik zie nog enkele fijne lijntjes in de toplaag namelijk ;)
Bedankt voor de tip, ga ik instellen :)

[ Voor 28% gewijzigd door phYzar op 16-03-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Ik heb de bed temperatuur naar 55 graden gezet ipv 60, elephant foot is zo goed als weg. Alleen de eerste laag als ik in het midden print is niet zo straks.

Nog een keer gemeten maar er zit in de midden een kuiltje. Is het dan gewoon het best om dit te ontwijken dus aan de voorkant te printen of is er een andere oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
vanisher schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 15:36:
Ik heb de bed temperatuur naar 55 graden gezet ipv 60, elephant foot is zo goed als weg. Alleen de eerste laag als ik in het midden print is niet zo straks.

Nog een keer gemeten maar er zit in de midden een kuiltje. Is het dan gewoon het best om dit te ontwijken dus aan de voorkant te printen of is er een andere oplossing voor?
Het beste is een vlak bed, dus ff aangeven bij de shop of Creality dat hij krom is en dan mogen ze een nieuwe sturen. Krijg je dan (net als ik) wéér een kromme dan kun je een spiegel of stuk glas nemen (ik print nu op een kleiner gesneden IKEA Lots spiegel). Heb je daar geen trek in dan is mesh-bed-levelling een goed alternatief en anders zit er weinig op dan de slechte plek vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
SToRM666 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:57:
[...]

Oud:

two tone flexi rex

Nieuw:

combing not in skin

Beter? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SToRM666
Wel iets verschil toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Zeker, effect is duidelijk zichtbaar: de nozzle-verplaats-lijnen zijn niet meer zichtbaar (klopt ook, je ziet hem nu bewust een omweg maken in de eerste en laatste laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Bootje is klaar. Onderkant is niet echt lekker zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rW64Joj3M8uBTu3Sh3NdzL2z/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q2AktB7W63LQyivqEvFzFOBB/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ftvDIToOPDFtfADQQq8z7PHw/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nj8rYcjN3IluWOxYuXdF9sNo/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:02
vanisher schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:54:
Bootje is klaar. Onderkant is niet echt lekker zo te zien.

[Afbeelding]
Niet slecht voor een eerste benchy, mijn compimenten !!

Ik moest even nadenken waar het aan zou kunnen liggen, het lijkt op "over extrusie", maar ik vermoed dat je "z-binding" hebt. (onder meer omdat je zei dat het een nieuwe printer is).

De onderkant lijkt mij wel ok, maar de letters zouden dieper moeten zijn. Misschien komen de letters niet goed uit omdat de z-as niet snel genoeg omhoog gaat (omdat hij stappen over slaat = z-binding).
Het is normaal om hier en daar een kleine "druppel" te zien, dat is waar de laag begint (of eindigt). Maar in de onderste lagen, en iets hoger ook, zijn er zeer veel druppels. Dit wijst op te veel plastic, dat dan naar buiten moet. = over extrusie.

Een typisch probleem bij de enders (bij de eerste reeksen was dit toch een probleem, ik zou denken dat de recentere modellen dit opgelost is), is dat de z-as niet heel vlot loopt, en dus soms stappen overslaat. dan print je dus een layer 2x op dezelfde hoogte, resultaat = te veel plastic, dat naar buiten druppelt.

google eens op z-binding.

je kan dit oplossen door
- een dun plaatje zetten tussen de z-motor en de balk waartegen deze geschroefd is (kartonnetje, of er zijn hier ook printjes van te vinden op thingiverse - ikzelf het een print + kartonnetje).
- door de z-motor goed nauwkeurig te plaatsen, en te zorgen dat de z-balken goed recht/haaks zitten
- de schroefjes van de z-geleider mogen niet te vast zitten. (ik weet niet goed hoe ik moet uitleggen welke schroefjes, maar dit wordt normaal wel vermeld in de filmpjes).
- goed te controleren dat de z-as zeer soepel loopt.

Het kan ook iets anders zijn dan z-binding, maar dat is waar ik het eerste aan dacht. Het doet zich precies wel alleen voor in de onderste lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraagje, want ik zie door bomen het bos niet meer.

Ik heb een Ender 3 (geen Pro).
En ik heb een Raspberry Pi liggen in het wild (si dsu idd niet meer in gebruik).

Welke firmware is beter dan de standaard fw en is mbv de Pi te installeren. Op google vind ik berichten dat ik merlin moet hebben (dat geloof ik ook wel) maar ook dat het wel en niet lukt, dat mensen met een bricked Ender over blijven enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Zo, ik ben de hele ochtend bezig geweest om de printer opnieuw in elkaar te zetten.
Er was nagenoeg niets recht.

Alle hoeken zijn nu 90 graden, onderin is hij net zo breed als boven in (scheelde 4mm). Alles uitgevuld met ringetjes en zilverpapier. Hier hebben ze nog wel wat werk voor te doen zeg.

Het bed was in de midden lager dan aan de zijkanten. Dus met 2 stukjes schildertape dit vooralsnog proberen op te lossen.

Dit is wel de snelste manier om het te leren denk ik :)

Benchy wordt momenteel weer geprint, ben benieuwd.

Dit is trouwens by far de beste tuto hoe je hem het beste in elkaar kunt zetten -> YouTube: Creality Ender 3 assembly and pro build tips

[ Voor 35% gewijzigd door vanisher op 17-03-2019 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 05:44
maartend schreef op zondag 17 maart 2019 @ 12:53:
Vraagje, want ik zie door bomen het bos niet meer.

Ik heb een Ender 3 (geen Pro).
En ik heb een Raspberry Pi liggen in het wild (si dsu idd niet meer in gebruik).

Welke firmware is beter dan de standaard fw en is mbv de Pi te installeren. Op google vind ik berichten dat ik merlin moet hebben (dat geloof ik ook wel) maar ook dat het wel en niet lukt, dat mensen met een bricked Ender over blijven enz.
Ik heb Marlin 1.1.9 op mijn Ender 3 geflashed omdat ik graag Thermal Runaway Protection wilde hebben. Ik heb een Raspberry gebruikt om te flashen met de volgende tutorial: https://www.fission3d.com...irmware-with-raspberry-pi

Werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
SkyThes schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:09:
[...]

Ik heb Marlin 1.1.9 op mijn Ender 3 geflashed omdat ik graag Thermal Runaway Protection wilde hebben. Ik heb een Raspberry gebruikt om te flashen met de volgende tutorial: https://www.fission3d.com...irmware-with-raspberry-pi

Wow, is nogal even wat. maar oke, eens even goed naar kijken.

Vraagje nog ; wat geeft marlin je extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Harrie

NederVlaming

ImDion schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:53:
Hier hetzelfde met mijn bed springs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 05:44
maartend schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Wow, is nogal even wat. maar oke, eens even goed naar kijken.

Vraagje nog ; wat geeft marlin je extra?
Valt opzich wel mee hoor. ;)
Marlin geeft je nu op zich niet veel extra buiten de TRP om maar nu de bootloader bereikbaar is vanuit OctoPi kan ik gemakkelijk elke firmware flashen welke ik maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
best klote, je kunt op de 4 hoeken alles goed calibreren, naar de zodra je van hoek naar hoek gaat zak het bed weer in de midden. net alsof overdreven gezegd de hoeken omhoog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:30

TTLCrazy

Listen to Frankie

Is er iemand met een goed advies welke haarlak goed is om te gebruiken als hechtlaag op het bed ? Ik heb diverse aanbevelingen gezien, maar ik kan deze of niet vinden of ze werken niet. Ik heb de proset spray van Action geprobeerd maar deze hecht in het geheel niet. Misschien moet ik andere van de Action hebben of is er een ander merk wat wel goed werkt ? Als er niets anders werkt kan ik altijd nog 3DLac gaan kopen maar dat spul is best duur a €10,- de fles.

Ik gebruik nu een Pritt stift en dat werkt op zich wel aardig, maar het is niet het handigste goedje om aan te brengen en om het een beetje egaal te verspreiden.

@maartend Ik smeer de Pritt inderdaad pas wanneer het bed warm is en dat scheelt, maar een lijmlaag erop spuiten lijkt mij toch veel beter.

[ Voor 25% gewijzigd door TTLCrazy op 18-03-2019 09:30 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TTLCrazy schreef op maandag 18 maart 2019 @ 08:48:
Ik gebruik nu een Pritt stift en dat werkt op zich wel aardig, maar het is niet het handigste goedje om aan te brengen en om het een beetje egaal te verspreiden.
Zorg dat je bed al warm is, dan vkun je beter smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Ik heb sinds een paar weken (lees 2) ook een ender 3 gekocht en ik moet zeggen, deze werkt perfect. Dit is mijn eerste eigen 3d printer en print ronduit geweldig. Ik lees echter op veel plaatsen dat het kan helpen om de ender 3 te voorzien van de nieuwste marlin firmare, echter ben ik er een beetje huiverig voor om dit te doen. Hoe denken jullie hierover om een perfect werkende ender 3 te voorzien van een nieuwe firmware?

Met Fusion360 inmiddels voor enkele pad bussen (bussen voor koffiepads) al een eigen ontworpen insert gemaakt zodat ik de pads makkelijk uit de bus kan halen (kleine diameter van de bus, grote handen) (plaatje komt nog van ontwerp inclusief printresultaat)

p.s. mijn Ender 3 is een normale Ender 3 (geen pro dus) en voorzien van enkele geprintte upgrades zoals de flatcable clips, de beeper silencer, de lcd backpanel, de filament guide insert en filament guide zelf en de nieuwe hotend-fan exhaust en de fan cover voor de control box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

eagle00789 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:17:
Ik heb sinds een paar weken (lees 2) ook een ender 3 gekocht en ik moet zeggen, deze werkt perfect. Dit is mijn eerste eigen 3d printer en print ronduit geweldig. Ik lees echter op veel plaatsen dat het kan helpen om de ender 3 te voorzien van de nieuwste marlin firmare, echter ben ik er een beetje huiverig voor om dit te doen. Hoe denken jullie hierover om een perfect werkende ender 3 te voorzien van een nieuwe firmware?

Met Fusion360 inmiddels voor enkele pad bussen (bussen voor koffiepads) al een eigen ontworpen insert gemaakt zodat ik de pads makkelijk uit de bus kan halen (kleine diameter van de bus, grote handen) (plaatje komt nog van ontwerp inclusief printresultaat)

p.s. mijn Ender 3 is een normale Ender 3 (geen pro dus) en voorzien van enkele geprintte upgrades zoals de flatcable clips, de beeper silencer, de lcd backpanel, de filament guide insert en filament guide zelf en de nieuwe hotend-fan exhaust en de fan cover voor de control box.
Ik heb een arduino uno gekocht voor de update die (als je het goed doet) nog geen 10 min in beslag neemt . De arduino is een one-time-use daarna kan je gewoon met een usb kabel de printer firmware-updaten.

5 female to female jumper kabeltjes
1 male to female jumper kabeltjes

1 usb kabel van pc naar 3d-printer(dit moet wel een goede zijn (lastig uit te leggen maar sommige werken gewoon niert , te dun ofzo)) en een usb kabel van PC usb naar arduino usb ( zo een kabel die ook bij normale printers zit)

En dan gewoon de tutorial volgen.

Het kan blijkbaar ook met een Raspberry Pi (die had ik al maar kwam het pas tegen toen het al gedaan was :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

Topicstarter
Solid Seal schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:36:
[...]

Ik heb een arduino uno gekocht voor de update die (als je het goed doet) nog geen 10 min in beslag neemt . De arduino is een one-time-use daarna kan je gewoon met een usb kabel de printer firmware-updaten.

5 female to female jumper kabeltjes
1 male to female jumper kabeltjes

1 usb kabel van pc naar 3d-printer(dit moet wel een goede zijn (lastig uit te leggen maar sommige werken gewoon niert , te dun ofzo)) en een usb kabel van PC usb naar arduino usb ( zo een kabel die ook bij normale printers zit)

En dan gewoon de tutorial volgen.

Het kan blijkbaar ook met een Raspberry Pi (die had ik al maar kwam het pas tegen toen het al gedaan was :D )
Het hoe dat weet ik wel. ik heb zelf ook een arduino in mijn bezit (aansturing diy ambilight) en kan deze wel tijdelijk hergebruiken hiervoor. Wat ik zoek is een waarom doen jullie de upgrade naar de nieuwste firmware, of waarom juist niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

eagle00789 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:52:
[...]

Het hoe dat weet ik wel. ik heb zelf ook een arduino in mijn bezit (aansturing diy ambilight) en kan deze wel tijdelijk hergebruiken hiervoor. Wat ik zoek is een waarom doen jullie de upgrade naar de nieuwste firmware, of waarom juist niet...
Het kan natuurlijk nooit kwaad .

Updating Marlin to the newest “official” version is not only going to make your printer more reliable, chances are it’s also going to print better because of improved motion planning and it’s probably also going to be safer since the checks for an overheating hotend and such are enabled by default in the mainline Marlin firmware. So today, I’m going to show you how to upgrade your firmware on basically any kit or pre-built printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Solid Seal schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:48:
[...]

Het kan natuurlijk nooit kwaad .

Updating Marlin to the newest “official” version is not only going to make your printer more reliable, chances are it’s also going to print better because of improved motion planning and it’s probably also going to be safer since the checks for an overheating hotend and such are enabled by default in the mainline Marlin firmware. So today, I’m going to show you how to upgrade your firmware on basically any kit or pre-built printer.
Don't fix it if it aint broken. Dat tav 1.

En die text heb ik ook wel gelezen, maar ook ik wil weten van Ender 3 gebruikers wat ze er mee zijn opgeschoten (behalve dan dat er een bootloarder is geplaatst. Wat levert het op qua printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik heb al een tijdje last van een ticking/ skipping extruder. Je kent het wel, wanneer er lange lijnen of iets ingevuld moet worden dat ie, soms vaak achter elkaar en soms in mindere mate, gaat tikken.
Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen;
bij de veer van de extruder een ring/ washer geplaatst om er meer druk op te zetten.
Nieuwe nozzle geplaatst (uitsluiten dat de oude een clog had)
Bed meerdere malen opnieuw geleveld.
ptfe tube is helemaal schoon en vrij...
Ik heb al niet meer de standaard koppelingen.
Het probleem is bij verschillende soorten/ merken filament.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 12:52
@vwtune ook de extruder gecalibreerd en de dikte van je filament gemeten? En daarna de flow afgesteld?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Denyo schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:49:
@vwtune ook de extruder gecalibreerd en de dikte van je filament gemeten? En daarna de flow afgesteld?
Nee, want hij heeft het altijd goed gedaan en is sinds een maand dit gaan doen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:07:
Ik heb al een tijdje last van een ticking/ skipping extruder. Je kent het wel, wanneer er lange lijnen of iets ingevuld moet worden dat ie, soms vaak achter elkaar en soms in mindere mate, gaat tikken.
Wat heb ik al gedaan om het probleem op te lossen;
bij de veer van de extruder een ring/ washer geplaatst om er meer druk op te zetten.
Nieuwe nozzle geplaatst (uitsluiten dat de oude een clog had)
Bed meerdere malen opnieuw geleveld.
ptfe tube is helemaal schoon en vrij...
Ik heb al niet meer de standaard koppelingen.
Het probleem is bij verschillende soorten/ merken filament.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen?
Kan toch zijn dat je bed level niet goed is. Toevallig had ik er vorige week ook last van en na meerdere pogingen om het bed goed te krijgen leek dit probleem niet op te lossen.

En als niets meer werkt dan pak ik deze stappen er weer bij en werkt alles wel weer goed en was het probleem ook weer opgelost. Skipping extruder kan dus zijn dat je te dicht op het bed zit.

Omdat ik de Z Offset heb aangepast reset ik deze eerst weer naar 0 door de volgende commando via Octoprint of ander programma naar de printer te sturen,

Stap 1
code:
1
2
M851 Z0
M500

Stap 2
Bed Leveling: YouTube: Section 1.3 Bed Leveling featuring the Ender 3

Stap 3
Z offset calibration: YouTube: Calibrating Z-Offset With An Auto Bed Levelling Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
MikeOO schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:47:
[...]

Kan toch zijn dat je bed level niet goed is. Toevallig had ik er vorige week ook last van en na meerdere pogingen om het bed goed te krijgen leek dit probleem niet op te lossen.

En als niets meer werkt dan pak ik deze stappen er weer bij en werkt alles wel weer goed en was het probleem ook weer opgelost. Skipping extruder kan dus zijn dat je te dicht op het bed zit.

Omdat ik de Z Offset heb aangepast reset ik deze eerst weer naar 0 door de volgende commando via Octoprint of ander programma naar de printer te sturen,

Stap 1
code:
1
2
M851 Z0
M500

Stap 2
Bed Leveling: YouTube: Section 1.3 Bed Leveling featuring the Ender 3

Stap 3
Z offset calibration: YouTube: Calibrating Z-Offset With An Auto Bed Levelling Probe
oke, dit ga ik vanavond als ik thuis ben meteen uitproberen dan! Ik heb hem gisteravond nog wel opnieuw geleveld, en met een iets dikker papiertje dat ie dus meer ruimte heeft tussen bed en nozzle, had geen effect...
Overigens zijn de prints wel 'gewoon' goed :?

Kan ik de Z- offset niet gewoon aanpassen via de Ender zelf? Dmv het scroll wieltje en dan in het menu? Ik heb daar ergens ook z offset zien staan (die stond op + 2. 00)
Ik heb wel Octoprint, maar me nog nooit verdiept in commando's te versturen naar de printer.

Ik heb heleaas geen auto bed leveling, dus ik denk dat ik niet veel aan het youtube filmpje heb om je z offset te calibreren? Of maakt het niet uit of het auto bed of manuel bed leveling is?

Overigens heb ik met het plaatsen van de gele bed veren, de z stop moeten verhogen met een halve centimeter denk ik. Zou het ook hiermee te maken kunnen hebben?

Ik bedenk met net ook dat het ook gekomen kan zijn nadat ik een nieuw nozzle heb geplaatst.
ik heb nu zo 1 in gebruik: https://opencircuit.nl/Pr...er-nozzle-1.75mm-filament
Dat is dus een andere dan de standaard van de Ender 3 (https://nl.aliexpress.com...040&device=c&gclsrc=aw.ds), maar dat mag toch niet uitmaken? ik heb daarna het bed meerdere malen geleveld namelijk en het print verder goed.

[ Voor 21% gewijzigd door vwtune op 20-03-2019 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:01:
[...]

oke, dit ga ik vanavond als ik thuis ben meteen uitproberen dan! Ik heb hem gisteravond nog wel opnieuw geleveld, en met een iets dikker papiertje dat ie dus meer ruimte heeft tussen bed en nozzle, had geen effect...
Overigens zijn de prints wel 'gewoon' goed :?

Kan ik de Z- offset niet gewoon aanpassen via de Ender zelf? Dmv het scroll wieltje en dan in het menu? Ik heb daar ergens ook z offset zien staan (die stond op + 2. 00)
Ik heb wel Octoprint, maar me nog nooit verdiept in commando's te versturen naar de printer.

Ik heb heleaas geen auto bed leveling, dus ik denk dat ik niet veel aan het youtube filmpje heb om je z offset te calibreren? Of maakt het niet uit of het auto bed of manuel bed leveling is?

Overigens heb ik met het plaatsen van de gele bed veren, de z stop moeten verhogen met een halve centimeter denk ik. Zou het ook hiermee te maken kunnen hebben?

Ik bedenk met net ook dat het ook gekomen kan zijn nadat ik een nieuw nozzle heb geplaatst.
ik heb nu zo 1 in gebruik: https://opencircuit.nl/Pr...er-nozzle-1.75mm-filament
Dat is dus een andere dan de standaard van de Ender 3 (https://nl.aliexpress.com...040&device=c&gclsrc=aw.ds), maar dat mag toch niet uitmaken? ik heb daarna het bed meerdere malen geleveld namelijk en het print verder goed.
Z-Offset kun je ook via menu aanpassen maar bewaar de instelling daarna wel anders ben je hem weer kwijt als je de printer uitzet.
Via Octoprint is eenvoudiger dan je denk. Als het scherm via Octoprint opent heb je een aantal tabbladen en 1 ervan zie je codes in staan en onderop een invulregel. Daar type je de command's in. Wel usb kabel verbinden natuurlijk.

Je kan ook het programma gebruik wat in het filmpje wordt gebruikt. Is gratis en draait onder Windows. Ook handig als je daarmee je weg kan vinden omdat je dit wel eens vaker nodig kan hebben als je iets moet kalibreren.

Een positief Offzet is zover ik weer niet goed en moet altijd negatief zijn. Dus je bed is tov je printerkop dan te hoog.
Anders Nozzel die bv net iets groter is zorgt er bv voor dat je Offset al niet meer correct is en moet je die opnieuw instellen met de nieuwe nozzel.

Gele veren gebruik ik ook en heb de bouten zelf eerst met een moertje vast gezet en daarna pas de veren.
In The Edge of Tech staan een aantal filmpjes die hierin een goede uitleg geven, ook de moertjes truc.

Geen autobed leveling maakt niets uit, ja kan gewoon het filmpje verder volgen.

Maar alles alles goed gaat met printen dan zou het probleem dus ook ergens anders kunnen zitten. Gebruik je de standaard extruder of de aluminium versie al. De standaard die erop zit wil ook wel eens sneller problemen geven. Sommige hebben er totaal geen last van en anders al vrij snel.

Maar zou zeker de filmpje eens doornemen want zover ik weer klopte die positieve offset zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemandn een foto sturen van een aansluiting een NPN sensor op de ENDER 3 met kabels die waarnaartoe moeten.. help me aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 15:17
SkyThes schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:09:
[...]

Zelf ook net gedaan, was eerst een beetje huiverig omdat het nogal wat werk leek te zijn maar al met al was ik klaar binnen een uurtje.

Vanaf nu kan ik gewoon via de Octoprint webinterface flashen :)

[ Voor 5% gewijzigd door injectx op 22-03-2019 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
injectx schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:24:
[...]

Zelf ook net gedaan, was eerst een beetje huiverig omdat het nogal wat werk leek te zijn maar al met al was ik klaar binnen een uurtje.

Vanaf nu kan ik gewoon via de Octoprint webinterface flashen :)
Je kunt ook de Printer verbinden via usb met je pc en daarna kun je via Arduino firmware aanpassen en direct flashen.

Voordeel is dat je met Arduino de code ook eerst kunt laten controleren op fouten voor je gaat flashen en zo problemen voorkomt als je een keer een typefout maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
MikeOO schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:48:
[...]

Je kunt ook de Printer verbinden via usb met je pc en daarna kun je via Arduino firmware aanpassen en direct flashen.

Voordeel is dat je met Arduino de code ook eerst kunt laten controleren op fouten voor je gaat flashen en zo problemen voorkomt als je een keer een typefout maakt :)
Klopt, ik pas de example configuration eerst toe, compile en kan daarna meteen uploaden naar Octoprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
injectx schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:50:
[...]

Klopt, ik pas de example configuration eerst toe, compile en kan daarna meteen uploaden naar Octoprint.
Maar waarom via Octoprint gaan doen. Je kunt het direct vanuit Arduino doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weer een mooie Tutorial om je printer beter haaks te laten printen.
YouTube: Marlin 1.1.8 Bed Skew Compensation - How To - 2018 - Chris's Basement

En in het kader van een hoger niveau bed leveling dan kan dat via UBL en ziet er interessant uit als je genoeg ervaring hebt met de standaard bed leveling methode.
YouTube: Marlin Unified Bed Leveling - How To - Chris's Basement

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• injectx
MikeOO schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 13:26:
[...]

Maar waarom via Octoprint gaan doen. Je kunt het direct vanuit Arduino doen :)
Mijn printer staat niet naast mijn desktop, vandaar.
Pagina: 1 ... 10 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie