Wat voor code pas jij nog aan dan voordat je flashed?MikeOO schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 07:48:
[...]
Je kunt ook de Printer verbinden via usb met je pc en daarna kun je via Arduino firmware aanpassen en direct flashen.
Voordeel is dat je met Arduino de code ook eerst kunt laten controleren op fouten voor je gaat flashen en zo problemen voorkomt als je een keer een typefout maakt
BL-Touch / type Controller / BL-Touch afstanden tot de nozel etc.Zijn er genoeg en het is maar hoever je wilt gaan.SkyThes schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:23:
[...]
Wat voor code pas jij nog aan dan voordat je flashed?
Youtube heeft een schat aan info hierover
Kijk dat was de belangrijkste info die ontbrakinjectx schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:19:
[...]
Mijn printer staat niet naast mijn desktop, vandaar.
Aha was ook meer uit interesse dan uit onwetendheidMikeOO schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:26:
[...]
BL-Touch / type Controller / BL-Touch afstanden tot de nozel etc.Zijn er genoeg en het is maar hoever je wilt gaan.
Youtube heeft een schat aan info hierover
Ik stel eigenlijk alles in via post-flash gcode. Voornamelijk omdat mijn PC en printer ook niet naast elkaar staan.
Maakt ook niets uit hoe je het doe. Er zijn vele wegen en omdat de printer nu nog naast te pc staat is dit voor mij de makkelijkste manier. Op zich als alles klaar is zul je de firmware ook niet snel meer aanpassen zolang er geen update komt. Kalibreren die ik ook gewoon via gcode omdat dit toch onder veranderingen onderhevig is en het niet handig is om dat direct in de firmware te doen.SkyThes schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:30:
[...]
Aha was ook meer uit interesse dan uit onwetendheid
Ik stel eigenlijk alles in via post-flash gcode. Voornamelijk omdat mijn PC en printer ook niet naast elkaar staan.
Uiteindelijk komt de printer in een IKEA Enclosure en staat hij ook niet meer in de buurt.
Dit is trouwens een leuk en eenvoudig project als je printer niet in de buurt staat.
https://www.thingiverse.com/thing:2934049
Gisteren gemaakt en zo simpel maar zo handig om even de boel in de gaten te houden zonder elke keer een App op je telefoon op PC te moeten open
Nu bezig om een nieuwe kap voor de voeding te printen zodat er een grote fan in past. Dacht dat de V6 hotend fan een herrie maakte maar kwam er dus achter dat de PSU fan het ergste is dus die als eerst aanpakken. Als hij naast je staat is het toch best een herrie.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeOO op 23-03-2019 08:24 ]
Sinds deze week ben ik ook bezitter van een Creality Ender 3 (Pro). Vrijwel direct de firmware geflasht (TH3D) en een BLTouch geïnstalleerd. De printer werkt ver boven mijn verwachtingen.
Ik zit echter met één probleem; binnenkort wil ik hem ook weg plaatsen van mijn computer, daarom heb ik een Raspberry Pi voorzien van OctoPrint. Dit werkt in principe perfect, alleen krijg ik geen verbinding met de printer als ik de USB-kabel aansluit *nadat* ik de printer aan heb gezet. Als ik de USB-kabel aansluit voordat ik de printer aanzet, kan ik wel verbinden. Het probleem lijkt te zijn dat de Raspberry Pi hem simpelweg niet detecteert (geen /dev/TTYUsb0). Zijn er meer mensen die hier last van hebben/hadden?
Ik zit echter met één probleem; binnenkort wil ik hem ook weg plaatsen van mijn computer, daarom heb ik een Raspberry Pi voorzien van OctoPrint. Dit werkt in principe perfect, alleen krijg ik geen verbinding met de printer als ik de USB-kabel aansluit *nadat* ik de printer aan heb gezet. Als ik de USB-kabel aansluit voordat ik de printer aanzet, kan ik wel verbinden. Het probleem lijkt te zijn dat de Raspberry Pi hem simpelweg niet detecteert (geen /dev/TTYUsb0). Zijn er meer mensen die hier last van hebben/hadden?
Als je het niet kan, laat het dan!
Zojuist de standaard extruder vervangen voor de aluminium versie (die had ik toch al een tijdje liggen)MikeOO schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:03:
[...]
Z-Offset kun je ook via menu aanpassen maar bewaar de instelling daarna wel anders ben je hem weer kwijt als je de printer uitzet.
Via Octoprint is eenvoudiger dan je denk. Als het scherm via Octoprint opent heb je een aantal tabbladen en 1 ervan zie je codes in staan en onderop een invulregel. Daar type je de command's in. Wel usb kabel verbinden natuurlijk.
Je kan ook het programma gebruik wat in het filmpje wordt gebruikt. Is gratis en draait onder Windows. Ook handig als je daarmee je weg kan vinden omdat je dit wel eens vaker nodig kan hebben als je iets moet kalibreren.
Een positief Offzet is zover ik weer niet goed en moet altijd negatief zijn. Dus je bed is tov je printerkop dan te hoog.
Anders Nozzel die bv net iets groter is zorgt er bv voor dat je Offset al niet meer correct is en moet je die opnieuw instellen met de nieuwe nozzel.
Gele veren gebruik ik ook en heb de bouten zelf eerst met een moertje vast gezet en daarna pas de veren.
In The Edge of Tech staan een aantal filmpjes die hierin een goede uitleg geven, ook de moertjes truc.
Geen autobed leveling maakt niets uit, ja kan gewoon het filmpje verder volgen.
Maar alles alles goed gaat met printen dan zou het probleem dus ook ergens anders kunnen zitten. Gebruik je de standaard extruder of de aluminium versie al. De standaard die erop zit wil ook wel eens sneller problemen geven. Sommige hebben er totaal geen last van en anders al vrij snel.
Maar zou zeker de filmpje eens doornemen want zover ik weer klopte die positieve offset zeker niet.
Ik moet zeggen dat ik nog geen verschil merk met mijn test printjes nu. Ik gebruik Cura als slicer en wanneer je iets print, dan trekt ie eerst een streep aan de zijkant zeg maar... nou daar begint ie toch al een paar keer te tikken/ skippen (de extruder)
Hij begint ook te skippen/ tikken wanneer ik via octoprint 10mm laat extruden, dus dan print ie nog niet eens, er komt dan overigens wel gewoon pla uit de nozzle, een mooie lange sliert, soms krult het omhoog maar meestal naar recht naar beneden...

Ik snap er echt niets meer van, ik heb nu dus vervangen;
ptfe slang
nozzle
extruder compleet
Wanneer ik het bed opnieuw level, maar dan iets lager, dan doet ie het minder maar blijft het niet meer goed plakken op het bed.
iemand nog tips?
[ Voor 4% gewijzigd door vwtune op 22-03-2019 19:15 ]
Als je de extruder doet preheaten op 200, kun je het filament er dan wel gewoon doorheen drukken?vwtune schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:24:
[...]
Zojuist de standaard extruder vervangen voor de aluminium versie (die had ik toch al een tijdje liggen)
Ik moet zeggen dat ik nog geen verschil merk met mijn test printjes nu. Ik gebruik Cura als slicer en wanneer je iets print, dan trekt ie eerst een streep aan de zijkant zeg maar... nou daar begint ie toch al een paar keer te tikken/ skippen (de extruder)
Hij begint ook te skippen/ tikken wanneer ik via octoprint 10mm laat extruden, dus dan print ie nog niet eens, er komt dan overigens wel gewoon pla uit de nozzle, een mooie lange sliert, soms krult het omhoog maar meestal naar recht naar beneden...![]()
![]()
Ik snap er echt niets meer van, ik heb nu dus vervangen;
ptfe slang
nozzle
extruder compleet
Wanneer ik het bed opnieuw level, maar dan iets lager, dan doet ie het minder maar blijft het niet meer goed plakken op het bed.
iemand nog tips?
Ja zeker!injectx schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:41:
[...]
Als je de extruder doet preheaten op 200, kun je het filament er dan wel gewoon doorheen drukken?
Heb je de bij het vervangen van de extruder ook het "tandwiel" vervangen?
Mijn eerste printer is ook onderweg, de Ender 3 'X' met glazen bed. Gelijk ook een metalen extruder en betere veren meebesteld, kan ze maar beter vast onderweg hebben.
Heel erg getwijfeld over de 3 Pro, maar toch maar voor de normale gegaan.
Op Amazon.de 2 rollen PLA besteld van Geeetech. Niet te duur en toch een beetje bekende naam. Ik heb Prime dus Amazon had de voorkeur ivm gratis verzending. Eerste rollen zullen toch wel verspild worden aan inregelen, proberen en onzin
Iemand ervaring misschien met dit filament? Vond het er aantrekkelijk uit zien voor 19.99 voor 1Kg, in veel kleuren
Heel erg getwijfeld over de 3 Pro, maar toch maar voor de normale gegaan.
Op Amazon.de 2 rollen PLA besteld van Geeetech. Niet te duur en toch een beetje bekende naam. Ik heb Prime dus Amazon had de voorkeur ivm gratis verzending. Eerste rollen zullen toch wel verspild worden aan inregelen, proberen en onzin
Iemand ervaring misschien met dit filament? Vond het er aantrekkelijk uit zien voor 19.99 voor 1Kg, in veel kleuren
Nee, expres niet want hij zag er nog goed uitSkyThes schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 20:47:
Heb je de bij het vervangen van de extruder ook het "tandwiel" vervangen?
Zou ik dus ook vervangen puur voor de zekerheid, eigenlijk moet je gewoon alles nieuw gebruiken om dingen uit te sluiten..vwtune schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:10:
[...]
Nee, expres niet want hij zag er nog goed uit
Als je 50mm laat extruden terwijl de nozzel een stuk hoger boven het bed hangt dan heeft het zeker niet met bed level te maken.
Check je hotend eens. Kan zijn dat er ergens een prop in zit in. Er kan dan nog wel PLA doorheen maar het is allemaal een stuk krapper op de moment met als gevolg.....
Er zijn ook opvulblokjes op Thingiverse waardoor de veer nog strakker wordt omdat sommige er problemen mee houden.
Als ik hem aansluit dan hoef ik alleen maar in OctoPrint op connect te klikken en dan werkt hij direct.Reddol schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:54:
Sinds deze week ben ik ook bezitter van een Creality Ender 3 (Pro). Vrijwel direct de firmware geflasht (TH3D) en een BLTouch geïnstalleerd. De printer werkt ver boven mijn verwachtingen.
Heb je mogelijke meerdere usb apparaten op de Rasp aangesloten. Zo ja dan zit waarschijnlijk daar het probleem in. De /dev/TTYUsb0 kan door het andere apparaat veranderen naar bv /dev/TTYUsb1 en dat wisselt soms.
Dit geeft aardig weer hoe je dit kunt oplossen. Uitleg is van Domoticz maar stappen zijn verder gelijk dus maakt niets uit: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
Ik heb nu al een aantal weken een 3D Ender Pro. Eerste 3 printjes wilde wel lukken maar toen niet meer. Heb maar een glazen bed gekocht omdat mijn plaat blijkbaar krom staat? Maar sinds dien heb ik problemen met het levelen van mijn bed en kan dus niet printen... frustratie loopt op en ben bijna instaat dat ding het raam uit te gooien....... 
Papiertje gaat er net onderdoor maar in het midden zit teveel afstand maar krijg dat niet omhoog zonder de 4 hoeken te laag af te stellen. wie heeft de goude tip voor mij?
Papiertje gaat er net onderdoor maar in het midden zit teveel afstand maar krijg dat niet omhoog zonder de 4 hoeken te laag af te stellen. wie heeft de goude tip voor mij?

Ik heb dan wel geen ender3, maar een cr20 maar het princiepe is hetzelfde:
Ik heb mijn bed redelijk vlak gemaakt door her en der waar kuiltjes waren een stukje tape te plakken.
Nu met de glasplaat erop is het perfect vlak.
Ik heb mijn bed redelijk vlak gemaakt door her en der waar kuiltjes waren een stukje tape te plakken.
Nu met de glasplaat erop is het perfect vlak.
Sinds een week ben ik ook in het bezit van een Ender 3 pro als eerste 3D printer en ik moet zeggen, het is allemaal veel gebruiksvriendelijker en toegankelijker dan ik had verwacht. De eerste prints lukte warempel.
Inmiddels veel aan gemod:

OctoPi is trouwens echt een uitstekende toevoeging om je machine overal in de gaten te kunnen houden door er een eenvoudige webcam aan te hangen.

OctoPi is trouwens echt een uitstekende toevoeging om je machine overal in de gaten te kunnen houden door er een eenvoudige webcam aan te hangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Deem op 23-03-2019 21:36 ]
"May our framerates be high and our temperatures low."
Zelf print ik al een hele tijd op een spiegel en dat gaat met PLA uitstekend en met PETG op zich ook heb alleen met verwijderen van de print nu twee maal een spiegel gesloopt. Nu laat ik ze echt goed afkoelen en begin dan voorzichtig op een hoekje met de spatel los te wrikken. Nu blijft mijn spiegel tot zover wel heel met PETG.
Maar ook een spiegel is nooit helemaal vlak en om dat op te vangen heb ik de firmware geupgrade voor manual mesh bedleveling.
Heb nu een mesh van 25 punten en dit is echt top!! Teaching Tech heeft er ook een video van gemaakt voor diegenen die geïnteresseerd zijn.
Maar ook een spiegel is nooit helemaal vlak en om dat op te vangen heb ik de firmware geupgrade voor manual mesh bedleveling.
Heb nu een mesh van 25 punten en dit is echt top!! Teaching Tech heeft er ook een video van gemaakt voor diegenen die geïnteresseerd zijn.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Aanrader mocht je je storen aan de herrie van de PSU Fan.
Deze uitgeprint en 80mm fan geplaatst en nu stilte bij de PSU
Zelf had ik nog een zwart rooster anders kijk je zo tegen de fan aan en qua veiligheid ook niet heel handig als je de fan zo kunt aanraken.

Rooster voor de FAN: https://www.thingiverse.com/thing:2755547
Deze uitgeprint en 80mm fan geplaatst en nu stilte bij de PSU
Zelf had ik nog een zwart rooster anders kijk je zo tegen de fan aan en qua veiligheid ook niet heel handig als je de fan zo kunt aanraken.

Rooster voor de FAN: https://www.thingiverse.com/thing:2755547
[ Voor 17% gewijzigd door MikeOO op 24-03-2019 08:19 ]
Dat heb ik inderdaad ook, zolang de printer zelf niet aan staat. Met stroom op de printer wordt er geen enkele TTYUsb aangemaakt. Ik heb het zojuist ook op Windows geprobeerd, deze maakt een COM-port aan als ik de printer aansluit zonder dat deze stroom heeft. Als ik de printer aansluit terwijl de printer wel stroom heeft, wordt er geen COM-port angemaakt. De host (Windows/OctoPrint) lijkt gewoon niets te detecteren als de printer al voorzien is van stroom (geen errors o.i.d.). Vreemd probleem...MikeOO schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 08:35:
Als ik hem aansluit dan hoef ik alleen maar in OctoPrint op connect te klikken en dan werkt hij direct.
Heb je mogelijke meerdere usb apparaten op de Rasp aangesloten. Zo ja dan zit waarschijnlijk daar het probleem in. De /dev/TTYUsb0 kan door het andere apparaat veranderen naar bv /dev/TTYUsb1 en dat wisselt soms.
Dit geeft aardig weer hoe je dit kunt oplossen. Uitleg is van Domoticz maar stappen zijn verder gelijk dus maakt niets uit: https://www.domoticz.com/wiki/PersistentUSBDevices
Als je het niet kan, laat het dan!
Is geen normaal gedrag en zou natuurlijk kunnen dat de controller board zelf kuren heeft. Je kan natuurlijk altijd even een melding maken waar je heb gekocht hebt en kijken wat zij kunnen beteken voor je. Zelf ook gedaan na ontvangst van mijn printer. De usb poort gaf een hoge pieptoon waar ik gek van werd. Zonder problemen is er een nieuwe controller board opgestuurd. Had er wel een filmpje van gemaakt zodat ze dit ook konden horen.Reddol schreef op zondag 24 maart 2019 @ 10:30:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook, zolang de printer zelf niet aan staat. Met stroom op de printer wordt er geen enkele TTYUsb aangemaakt. Ik heb het zojuist ook op Windows geprobeerd, deze maakt een COM-port aan als ik de printer aansluit zonder dat deze stroom heeft. Als ik de printer aansluit terwijl de printer wel stroom heeft, wordt er geen COM-port angemaakt. De host (Windows/OctoPrint) lijkt gewoon niets te detecteren als de printer al voorzien is van stroom (geen errors o.i.d.). Vreemd probleem...
Jouw probleem is ook prima vast te leggen en hiermee voorkom je dan vertraging want meestal is dat de 2de vraag waar ze mee komen.
Aangezien het ook onder Windows gebeurt lijkt het geen probleem met OctoPrint dus wat overblijft is de usbkabel. Die ook al eens verwisseld voor de zekerheid. Gebeurt vaker dat bepaalde kabels het lijken te doen maar toch niet 100% goed zijn. Heb er inmiddels al 2 de afgelopen tijd weggedaan daardoor.
Dat manual bed level leveling is wel echt geniaal in de Marlin firmware, mooi op 25 punten handmatig de level van het bed instellen, opslaan en vanaf dan zou je eerste layer altijd perfect moeten uitzien. Moet het nog wat verder testen maar tot nu toe tevreden
[ Voor 19% gewijzigd door injectx op 24-03-2019 21:39 ]
Nog een kleine tip voor het manual bed leveling, met standaard print papier onder je nozzle. Zorg dat je hierbij redelijk wat weerstand voelt, van voor naar achteren nog te bewegen maar vrijwel niet meer van links naar rechts zonder het papier te vervormen. Op deze manier "meet" je ook echt alle kuilen en bulten in je printbed.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Eindelijk ook maar eens een BLTouch gehaald. Ik ben voor de officiële Creality BLTouch kit gegaan.
Echter liep ik tegen aardig wat problemen aan. G28 crashte de nozzle in het platform, en G29 maakte niet de volledige mesh leveling ronde af, of sloeg punten over.
Wat bleek nou, ANTCLABS heeft stilletjes een nieuwe versie van de BLTouch uitgebracht, v.3.0. Deze werkt niet meer met Marlin 1.1.x. Ook Creality zelf is hiervan niet op de hoogte.
Hiervoor moet er geswitched worden naar Marlin 2.0.x bugfix versie (en U8Glib 1.18.1). Daarnaast moet het volgende in de configuration.h extra aangepast worden:
//#define BLTOUCH_V3
naar
#define BLTOUCH_V3
In de nieuwste bugfix versie zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de v3.0 versie wel werkt.
Om te checken of het gaat om een v3.0 versie van de BLTouch:
https://i.imgur.com/ZlhC0R9.jpg
@Razwer wellicht wat om toe te voegen aan de startpost?
Echter liep ik tegen aardig wat problemen aan. G28 crashte de nozzle in het platform, en G29 maakte niet de volledige mesh leveling ronde af, of sloeg punten over.
Wat bleek nou, ANTCLABS heeft stilletjes een nieuwe versie van de BLTouch uitgebracht, v.3.0. Deze werkt niet meer met Marlin 1.1.x. Ook Creality zelf is hiervan niet op de hoogte.
Hiervoor moet er geswitched worden naar Marlin 2.0.x bugfix versie (en U8Glib 1.18.1). Daarnaast moet het volgende in de configuration.h extra aangepast worden:
//#define BLTOUCH_V3
naar
#define BLTOUCH_V3
In de nieuwste bugfix versie zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de v3.0 versie wel werkt.
Goed om te wetenpsnepvangers schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:04:
Eindelijk ook maar eens een BLTouch gehaald. Ik ben voor de officiële Creality BLTouch kit gegaan.
//#define BLTOUCH_V3
naar
#define BLTOUCH_V3
Ziet er goed uit in die kleurtjesDeem schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:25:
Sinds een week ben ik ook in het bezit van een Ender 3 pro als eerste 3D printer en ik moet zeggen, het is allemaal veel gebruiksvriendelijker en toegankelijker dan ik had verwacht. De eerste prints lukte warempel.
Ben je tevreden met de Bulls Eye, zie je ook echt verbetering in de prints ? Op dit moment gebruik ik zelf een veel kleinere fan geleider.
En die knop bovenaan achteraan, die zit op de Z-as draadeind vast neem ik aan ? Nooit eerder gezien, maar nu ik zo denk kan dat best handig zijn.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Ik denk dat ik weet welke je aan het printen (die ronde) bent en die is lang niet zo effectief. De Bullseye heeft wel degelijk effect en komt als beste uit de test waar ze een glaasje water onder de nozzle plaatsen om te zien hoe de lucht bij de nozzle reageert.TTLCrazy schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:13:
[...]
Ben je tevreden met de Bulls Eye, zie je ook echt verbetering in de prints ? Op dit moment gebruik ik zelf een veel kleinere fan geleider.
YouTube: Bullseye fan duct tested on Ender 3 / Tevo Tornado
Ja correct, daarmee kan je makkelijk met de hand aan de Z-as draaien. Ik heb ook de clip aan de achterkant die je niet op de foto kan zien zoals hier: https://www.thingiverse.com/thing:3373265En die knop bovenaan achteraan, die zit op de Z-as draadeind vast neem ik aan ? Nooit eerder gezien, maar nu ik zo denk kan dat best handig zijn.
Ik heb een andere, welke jij bedoelt leek mij heel beroerd. die ik op dit moment heb lijkt op deze: https://www.thingiverse.com/thing:3141892 en ik geloof wel dat die werkt.Deem schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:25:
[...]Ik denk dat ik weet welke je aan het printen (die ronde) bent en die is lang niet zo effectief. De Bullseye heeft wel degelijk effect en komt als beste uit de test waar ze een glaasje water onder de nozzle plaatsen om te zien hoe de lucht bij de nozzle reageert.
Ik ga nog wel een keer die Bullseye maken, zit wel redelijk wat werk aan, maar dat komt wel goed.
[ Voor 12% gewijzigd door TTLCrazy op 27-03-2019 14:45 ]
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Hmm ik dacht dat je voor de Bullseye altijd een andere fan nodig hebt maar zo te zien werkt ie gewoon met stock onderdelen? Interesting..Deem schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:50:
Het installeren van die Bullseye stelt imo niks voor.
YouTube: Install the Bullseye
Ja gewoon de stock fans. Het enige wat je zelf moet toevoegen is 3 x M3 bouten en moeren.injectx schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:01:
[...]
Hmm ik dacht dat je voor de Bullseye altijd een andere fan nodig hebt maar zo te zien werkt ie gewoon met stock onderdelen? Interesting..
Ik ben nieuw met 3d printen.
Ik heb als voorbeeld het bovenstaande object uitgeprint.
Printer instellingen gemaakt met CURA.
Heeft iemand een idee waarom mijn hele print sterk is, maar waar de bocht begint in het midden lijkt er wel een laag overgeslagen te zijn.
Ik heb de temperatuur al omhoog gezet , het blijft wel beter aan elkaar zitten maar het breekt steeds op deze punt.

Als ik een andere object maak bijvoorbeeld de 2 delen op een andere plek beginnen dan is het daar een zwakke plek.
Als ik een vierkantje maak zonder bijvoorbeeld een gat er in dan is alles één geheel.
Ik heb als voorbeeld het bovenstaande object uitgeprint.
Printer instellingen gemaakt met CURA.
Heeft iemand een idee waarom mijn hele print sterk is, maar waar de bocht begint in het midden lijkt er wel een laag overgeslagen te zijn.
Ik heb de temperatuur al omhoog gezet , het blijft wel beter aan elkaar zitten maar het breekt steeds op deze punt.

Als ik een andere object maak bijvoorbeeld de 2 delen op een andere plek beginnen dan is het daar een zwakke plek.
Als ik een vierkantje maak zonder bijvoorbeeld een gat er in dan is alles één geheel.
Het heeft met je z-hop te maken. Ik ben hier ook tegenaan gelopen tijdens het printen.kmichael schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:11:
...
...
Je nozzle moet van de ene kant naar de andere kant overgaan, en trekt hier waarschijnlijk de nozzle voor omhoog. Vervolgens weer omlaag, waarbij hij op de "verkeerde hoogte" terugkomt. Dit zorgde voor mij voor behoorlijke gaps in mijn layers.
Gebruik je Cura en heb je die optie toevallig aanstaan (Z-hop when retracted)? Is je X-gantry wel op gelijke hoogte zowel links als rechts? Gaat je Z-rod wel soepel omhoog en omlaag?
Mijn Z-rod gaat redelijk soepel, weinig weerstand om met 1 vinger deze te bewegen.psnepvangers schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:58:
[...]
Het heeft met je z-hop te maken. Ik ben hier ook tegenaan gelopen tijdens het printen.
Je nozzle moet van de ene kant naar de andere kant overgaan, en trekt hier waarschijnlijk de nozzle voor omhoog. Vervolgens weer omlaag, waarbij hij op de "verkeerde hoogte" terugkomt. Dit zorgde voor mij voor behoorlijke gaps in mijn layers.
Gebruik je Cura en heb je die optie toevallig aanstaan (Z-hop when retracted)? Is je X-gantry wel op gelijke hoogte zowel links als rechts? Gaat je Z-rod wel soepel omhoog en omlaag?
Z-hop when retracted: staat bij mij aan.
Z-hop height: 1mm
Z-hop only over printed parts: uit
X-gantry: Ik denk dat deze wel op de zelfde hoogte zit.
2 torentjes naast elkaar van 4 cm gaat wel goed zonder layers over te slaan.
Alleen waar die weer overslaat is op de overgang van de vloer naar de 2 torentjes.
Het vloertje is 2 cm bij 5 mm breed en 2 mm hoog. Daar staan 2 torentjes op en nu zit het niet goed geprinte rand op de overgang van de vloer naar de torentjes.
[ Voor 15% gewijzigd door kmichael op 28-03-2019 07:27 ]
Wat gebeurt er als je het model bijvoorbeeld op zijn kop print? Is er dan hetzelfde resultaat? Want dan zou ik zeggen dat er een foutje in het model zit
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Ik weet nu wa as r ik waarschijnlijk op moest zoeken.
Z-Hop , ik ben een andere topic tegen gekomen
https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/3337
Ik zal vanmiddag /vanavond even wat opnieuw proberen te printen.
Eventueel met andere software.
Ik zal het resultaat binnen kort delen.
Z-Hop , ik ben een andere topic tegen gekomen
https://github.com/Ultimaker/Cura/issues/3337
Ik zal vanmiddag /vanavond even wat opnieuw proberen te printen.
Eventueel met andere software.
Ik zal het resultaat binnen kort delen.
Sinds een week ook in het bezit van een Ender 3 Pro. Rustig de tijd genomen voor de assemblage, en dat leek ook zijn vruchten af te werpen want de eerste benchy's waren verrassend goed. Hier en daar nog een schoonheidsfoutje, maar ook die zijn grotendeels weg na wat aanpassingen in Cura.
Nu merk ik voorlopig wel 2 dingen op:
- Homing op de Z as lijkt niet echt consistent te zijn?
Gisteren ondervond ik 0 problemen met de eerste layer. Bleef mooi plakken en onderkant zag er prima uit.
Vandaag doe ik hetzelfde maar de 1e layer wil maar niet blijven plakken. Blijkt dat er te veel ruimte is tussen nozzle en bed. Terug level gezet en alles is weer zoals het zou moeten zijn. En dit is ondertussen al een paar keer voorgevallen.
Ik gebruik die gele veren en dus niet meer de stock veren. Het zou me verbazen moesten die zoveel veranderen op een nachtje tijd.
- Gisteren ook een eerste layer shift opgemerkt. Als ik de extruder over de x as beweeg voel ik een soort van bumps/ notches/... Dit op een 4 tal plaatsen over de ganse x as.
Ik heb die eccentric nuts wat losser gedraaid en dat lijkt die bumps alleszins weg te werken. Straks eens kijken of het ook de shift in layers kan oplossen.
Gisteren ondervond ik 0 problemen met de eerste layer. Bleef mooi plakken en onderkant zag er prima uit.
Vandaag doe ik hetzelfde maar de 1e layer wil maar niet blijven plakken. Blijkt dat er te veel ruimte is tussen nozzle en bed. Terug level gezet en alles is weer zoals het zou moeten zijn. En dit is ondertussen al een paar keer voorgevallen.
Ik gebruik die gele veren en dus niet meer de stock veren. Het zou me verbazen moesten die zoveel veranderen op een nachtje tijd.
- Gisteren ook een eerste layer shift opgemerkt. Als ik de extruder over de x as beweeg voel ik een soort van bumps/ notches/... Dit op een 4 tal plaatsen over de ganse x as.
Ik heb die eccentric nuts wat losser gedraaid en dat lijkt die bumps alleszins weg te werken. Straks eens kijken of het ook de shift in layers kan oplossen.
Ik mag mij nu ook aansluiten bij de club. Ben voor de pro gegaan, ben benieuwd wat het doet. Moet nog wel extra print materiaal bestellen en hebben mensen ideeën wat echt must-haves zijn voor de printer.
Kan niet wachten om het in elkaar te zetten.
Nou, Z-HOP when retracted uitgezet, en alles zit nu goed aan elkaar zonder layer skipping!psnepvangers schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:58:
[...]
Het heeft met je z-hop te maken. Ik ben hier ook tegenaan gelopen tijdens het printen.
2 verschillende dingen uitgeprint en op beide modellen zit alles nu wel goed vast zonder dat het kraakt.
Nu hopen dat ik geen andere problemen krijgen
Minimaal 2 dempers voor de X en Y, vergeet niet nieuwe tandwielen met schroefjes mee te bestellen voor de loopbanden.Daniel. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:05:
Ik mag mij nu ook aansluiten bij de club. Ben voor de pro gegaan, ben benieuwd wat het doet. Moet nog wel extra print materiaal bestellen en hebben mensen ideeën wat echt must-haves zijn voor de printer.
[ Voor 21% gewijzigd door kmichael op 28-03-2019 21:02 ]
Bedoel je deze?kmichael schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:01:
Minimaal 2 dempers voor de X en Y, vergeet niet nieuwe tandwielen met schroefjes mee te bestellen voor de loopbanden.
https://nl.aliexpress.com...-Printer/32847539826.html
Die passen toch niet altijd, en welke tandwielen met schroefjes bedoel je precies, heb de ender 3 pro al besteld maar ga ook nog 3 kg filament kopen.
Deze 2, ik kreeg wel andere dempers dan op de foto.Daniel. schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:28:
[...]
Bedoel je deze?
https://nl.aliexpress.com...-Printer/32847539826.html
Die passen toch niet altijd, en welke tandwielen met schroefjes bedoel je precies, heb de ender 3 pro al besteld maar ga ook nog 3 kg filament kopen.
Maar ze passen wel!
https://www.tinytronics.n...-stappenmotor-42mm-nema17
https://www.123-3d.nl/3D-...ulley-5-mm-as-p14815.html
Je moet de Pulleys van de motor halen, dat is wel rottig werk zonder alles kapot te slaan zonder de juiste gereedschap
Misschien zit in je huidige pulleys schroeven...
Ik wacht wel eerst totdat ik hem heb, maar het is dus te doen als je dat andere systeem hebt.kmichael schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:20:
[...]
Deze 2, ik kreeg wel andere dempers dan op de foto.
Maar ze passen wel!
https://www.tinytronics.n...-stappenmotor-42mm-nema17
https://www.123-3d.nl/3D-...ulley-5-mm-as-p14815.html
Je moet de Pulleys van de motor halen, dat is wel rottig werk zonder alles kapot te slaan zonder de juiste gereedschap, ik heb de mijne verwijderd in een bankschroef en een pendrijver met een diameter van 4 mm. eventueel te koop bij de Praxis. https://www.praxis.nl/ger...e-pendrijver-4-mm/5463015
Misschien zit in je huidige pulleys schroeven...
De FP zegt dat het niet kan namelijk.
Mocht je een setje willen hebben @Daniel. Ik heb ze hier nog liggen. Na ze een week erop gehad te hebben kwam ik erachter dat de kwaliteit van de prints er toch net iets op achteruit gaat.
Inmiddels er alweer tussenuit gehaald, er gaat ooit toch een beter moederbordje in en hij staat toch op zolder.
En hij is ook al vergezeld van een andere printer... Een Anycubic Photon! (Zelfs nog twee nieuw in doos erbij genomen.)
https://i.imgur.com/6E4xFzt.jpg
Wat een kwaliteit komt daar uit zeg... Wow!
Ik kan ook nog wat Anycubic i3'tjes voor een leuke prijs krijgen, maar geen idee hoe die printers zijn.... Misschien nog eentje voor erbij halen en als verjaardagscadeau voor een vriendin.
Inmiddels er alweer tussenuit gehaald, er gaat ooit toch een beter moederbordje in en hij staat toch op zolder.
En hij is ook al vergezeld van een andere printer... Een Anycubic Photon! (Zelfs nog twee nieuw in doos erbij genomen.)
https://i.imgur.com/6E4xFzt.jpg
Wat een kwaliteit komt daar uit zeg... Wow!
Ik kan ook nog wat Anycubic i3'tjes voor een leuke prijs krijgen, maar geen idee hoe die printers zijn.... Misschien nog eentje voor erbij halen en als verjaardagscadeau voor een vriendin.
Als het er slechter mee doet dan laat ik het zitten. Ik zet de printer toch neer in een kamer waarbij haast niet kom dus iets meer lawaai voor betere kwaliteit is dan geen probleem.psnepvangers schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:26:
Mocht je een setje willen hebben @Daniel. Ik heb ze hier nog liggen. Na ze een week erop gehad te hebben kwam ik erachter dat de kwaliteit van de prints er toch net iets op achteruit gaat.
In middels er alweer tussenuit gehaald, er gaat ooit toch een beter moederbordje in en hij staat toch op zolder.
Heel herkenbaar. Had dit ook sinds een paar dagen. Level het bed en print gaat uitstekend en prima 1ste laag. Ik moest de print nog een aantal malen uitvoeren en elke print is 50 min. Na een paar prints zie je de brim al minder worden en plakken de lagen niet meer mooi aan elkaar maar zijn het losse element geworden. Geef ik een kleine draai aan de knop waar dit gebeurt en is de brim weer prima en paar prints later weer hetzelfde.SaikoBe schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:28:
Sinds een week ook in het bezit van een Ender 3 Pro. Rustig de tijd genomen voor de assemblage, en dat leek ook zijn vruchten af te werpen want de eerste benchy's waren verrassend goed. Hier en daar nog een schoonheidsfoutje, maar ook die zijn grotendeels weg na wat aanpassingen in Cura.
Ook de gele veren. Draaiknoppen gemarkeerd maar die bewegen niet tijdens het printen.
Alles nagelopen maar alles ziet er goed uit en geen problemen met los bed, banden die te los zijn etc.
Als het goed is komen deze vandaag of morgen binnen en dan eens kijken hoe het dan gaat.
Lijkt bijna of de veren hun sterkte verliezen als ze warm worden. Zal het probleem niet zijn maar je gaat van alles bedenken.
De eerste maanden totaal geen problemen mee en nu ineens dit probleem. Je moet echt af en toe tot 10 tellen en dan voor de zoveelste keer je bed gaan stellen.

Vergeet ook niet te levelen nadat met een warm bed. Koud bed levelen heeft niet zoveel zin.
Ik heb sinds de BLTouch echt niks meer om naar om te kijken.... Heerlijk!
Met een warm bed levelen? Maakt dat echt nog verschil dan tov een koud bed?psnepvangers schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:42:
Vergeet ook niet te levelen nadat met een warm bed. Koud bed levelen heeft niet zoveel zin.![]()
Jazeker! Behoorlijk ook. Ik zal vanavond wel eens een resultaat voor je posten met de BLTouch, warm en koud.injectx schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:45:
[...]
Met een warm bed levelen? Maakt dat echt nog verschil dan tov een koud bed?
Hmm interessant, zal ik vanavond eens een nieuwe mesh maken met warm bed.psnepvangers schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:47:
[...]
Jazeker! Behoorlijk ook. Ik zal vanavond wel eens een resultaat voor je posten met de BLTouch, warm en koud.
psnepvangers schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:42:
Vergeet ook niet te levelen nadat met een warm bed. Koud bed levelen heeft niet zoveel zin.![]()
Misschien omdat het een clone is. Op zich doet hij het wel maar dacht dat hij juist die kleine verschillen zou opvangen. Dit is nog een model met een alu pin en nu een andere besteld met plastic punt en review zijn goed dus hopen maar op het beste.
Maar het levelen lijkt wel steeds lastiger te worden. In het begin fluitje en printen. Nu soms uren bezig en dan maar weer alles opnieuw instellen en Z Off Calibratie uitvoeren en dan uiteindelijk lukt het weer. En dan wordt het vervelend.
De Alu pin van de BL-Touch is al een paar keer na benden gevallen tijdens het printen met als gevolg dat hij lekker door de print rampt en pin dus krom. Deze wel recht gemaakt maar zal de werking zeker beïnvloeden. Dus zolang de nieuwe er niet is leg ik er een magneetje op als hij klaar is met de probe zodat hij niet kan zakken.
Net de silicone afstandhouders (ipv veren) er tussen gezet en voel een stuk beter zo. Veel stabieler bed en knoppen draaien nu ook zwaarder. Eerste bed leveling ging al een stuk vlotter qua instellen dus lijkt een aanrader.
Ook een Gauge besteld. Zijn de meeste erg over te spreken.
Je stelt dan 1 hoek goed in en die meter hang je bij de printkop en stelt deze dan als 1 hoek goed is in op 0.
Dan ga je de overige hoeken langs en die stel je dus ook allemaal zo in dat deze op 0 staan en heb je in theorie 4x exact dezelfde afstanden. Op zich zou het met een BL-Touch niet nodig moeten zijn maar voor het geld altijd handig voor erbij en dan zie je tenminste iets. Met een papiertje is het een gevoelskwestie en dan is elke hoek toch weer net even anders.
Ah dat voel ik bij de mijne ook. Heb je de eccentric nut op het 'wagentje' bijgesteld hiervoor, of een andere?SaikoBe schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:28:
Als ik de extruder over de x as beweeg voel ik een soort van bumps/ notches/... Dit op een 4 tal plaatsen over de ganse x as.
Ik zou met die gauge juist op de helft van het maximum bereik afstellen. Kan je zien of je hoger of juist lager moet. Als je het op '0' zet kan je maar 1 kant op.MikeOO schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:33:
[...]
<knip>
Ook een Gauge besteld. Zijn de meeste erg over te spreken.
Je stelt dan 1 hoek goed in en die meter hang je bij de printkop en stelt deze dan als 1 hoek goed is in op 0.
Dan ga je de overige hoeken langs en die stel je dus ook allemaal zo in dat deze op 0 staan en heb je in theorie 4x exact dezelfde afstanden. Op zich zou het met een BL-Touch niet nodig moeten zijn maar voor het geld altijd handig voor erbij en dan zie je tenminste iets. Met een papiertje is het een gevoelskwestie en dan is elke hoek toch weer net even anders.
Maar ik heb er totaal geen ervaring mee, ik lees dit topic met veel interesse
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Das helemaal geen gekke gedachte. Ik zag wat filmpje waarop zij het zo deden en dat neem je dan voor waar aan. De ervaring zal dit straks bevestigen of juist niet. Maar jouw input neem ik zeker meeResistor schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:18:
[...]
Ik zou met die gauge juist op de helft van het maximum bereik afstellen. Kan je zien of je hoger of juist lager moet. Als je het op '0' zet kan je maar 1 kant op.
Klopt, op het 'wagentje'. Naarmate je ze losser draait voel je de bumps verdwijnen.Blamm schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:58:
[...]
Ah dat voel ik bij de mijne ook. Heb je de eccentric nut op het 'wagentje' bijgesteld hiervoor, of een andere?
Inderdaad, dat levelen begint al een gewoonte te worden ondertussen.
Al moet ik ook wel zeggen dat dat levelen veel minder moeilijk is dan sommigen laten uitschijnen.
Op een paar minuten tijd is dat meestal wel inorde, en de eerste layer bevestigt dat ook wel. Maar het kan niet de bedoeling zijn natuurlijk.
Laat gerust eens weten wat uw ervaringen zijn met die spacers als je ze een tijdje in gebruik hebt gehad.
Was inderdaad in het begin een kwestie van even bijstellen en weer door. Nu neemt het zoveel tijd dat het behoorlijk begint te irriteren dat je elke keer zoveel tijd kwijt bent om het goed te krijgen en na een paar prints weer terug bij af bent.SaikoBe schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:38:
[...]
Klopt, op het 'wagentje'. Naarmate je ze losser draait voel je de bumps verdwijnen.
[...]
Inderdaad, dat levelen begint al een gewoonte te worden ondertussen.![]()
Al moet ik ook wel zeggen dat dat levelen veel minder moeilijk is dan sommigen laten uitschijnen.
Op een paar minuten tijd is dat meestal wel inorde, en de eerste layer bevestigt dat ook wel. Maar het kan niet de bedoeling zijn natuurlijk.
Laat gerust eens weten wat uw ervaringen zijn met die spacers als je ze een tijdje in gebruik hebt gehad.
Gisteren redelijk goed weten te krijgen na plaatsen van de spacers dus zo weer eens een test print maken om te zien of dat nog steeds zo is of dat de boel weer in de war is
Spacer lijken hun werk prima te doen en heb het gevoel dat het allemaal veel stabieler aanvoelt.
Update: We zijn weer in harmonie met elkaar
Na eindeloos draaien aan de knoppen en diverse bed leveling voorbeelden van Thingiverse kreeg ik het niet beter als.
Fist Layer Test

Toen de Z Offset met 0,1 verhoogd en eindelijk weer superstrak

Het kleine kuiltje rechts in het midden komt door de spiegel waar een blusje van af is. PET-G bleef wel heel goed plakken op de spiegel en moet dus even een andere op maat snijden
Dus mocht je soortgelijke problemen hebben verhoog je Z Off set eens met 0,1 en zie het verschil.
Goede uitleg hiervoor: YouTube: Calibrating Z-Offset With An Auto Bed Levelling Probe
[ Voor 32% gewijzigd door MikeOO op 30-03-2019 14:42 ]
En maar eens 13,5kg eSun PLA+ en PETG besteld... Plus 500ml Monocure uv hars voor de Photon.
Als je de firmware update, kun je dan ook kiezen dat de Ender3 niet steeds terug gaat naar het begin scherm na x aantal seconden?
Gisteren de ender 3 pro binnen gekregen en vanavond beginnen met bouwen. Zag er allemaal heel goed uit.
Vanavond beginnen met bouwen
Zijn er nog tips en tricks om rekening ergens mee te houden, ik ga gewoon de guides volgen die o.a. in de beginpost worden genoemd en wat ik op internet kan vinden. De eerste dingen die ik ga printen is uiteraard de Kubus van 2 bij 2 en zodra dat goed is ga ik beginnen met de simpele printbare upgrades.
Vanavond beginnen met bouwen
Ja, tip: de delen die al vanuit de doos aan elkaar zitten (bv framedelen van de onderkant/'voet') zijn niet altijd netjes haaks gemonteerd. Als je hem in 1 keer strak in elkaar wilt zetten controleer dan ook of die delen goed zitten en corrigeer dat gelijk (vlakke tafel/aanrecht, winkelhaak of geodriehoek, indien scheef boutjes beetje losser, rechtzetten en weer vast). Verder is het in elkaar zetten eigenlijk best een leuk klusje, als een goede Lego Technic doos, gewoon rustig met een glaasje prik lekker puzzelenDaniel. schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:27:
Vanavond beginnen met bouwenZijn er nog tips en tricks om rekening ergens mee te houden

Ik kreeg deze link in het topic, goede guide en duidelijk.Daniel. schreef op woensdag 3 april 2019 @ 08:27:
Vanavond beginnen met bouwenZijn er nog tips en tricks om rekening ergens mee te houden
YouTube: Updated Creality Ender 3 Performance Assembly Build Section 1.1
[ Voor 30% gewijzigd door Suicyder op 03-04-2019 09:47 ]
Oh dat is wel slim, ook maar even het bed controleren enzo. Wat ik wil al heb gemerkt is dat er 3 kliks in het bed zitten als je schuiftphYzar schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:34:
[...]
Ja, tip: de delen die al vanuit de doos aan elkaar zitten (bv framedelen van de onderkant/'voet') zijn niet altijd netjes haaks gemonteerd. Als je hem in 1 keer strak in elkaar wilt zetten controleer dan ook of die delen goed zitten en corrigeer dat gelijk (vlakke tafel/aanrecht, winkelhaak of geodriehoek, indien scheef boutjes beetje losser, rechtzetten en weer vast). Verder is het in elkaar zetten eigenlijk best een leuk klusje, als een goede Lego Technic doos, gewoon rustig met een glaasje prik lekker puzzelen(en af en toe gniffelen om het chinglish, zo stond er op de doos van de mijne "afraid of wet"
)
Alsof die in een soort lock komt te staan.
Zoals beloofd nog even de ervaring met de siliconen afstandhouders. Dikke aanrader. Bed blijft nu veel beter stabiel, natuurlijk moet je soms bijstellen maar kan nu al 3 dagen printen zonder eerst weer alles te moeten instellen.SaikoBe schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:38:
[...]
Resultaat op een spiegel geprint.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeOO op 03-04-2019 13:38 ]
Dan met je even spelen met de 2 eccentric nuts onder bed. Meestal komt dit doordat het iets te strak staat. Iets losser zetten en een nachtje zo laten staan wil ook wel helpen en verdwijnen de deukjes meestal weer weer. Bed hoort stevig te zijn maar wel zo soepel dat je geen weerstand voelt zoals je nu ervaart. Dat soort dingen ga je meestal ook weer terugzien in het print object.Daniel. schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:40:
[...]
Oh dat is wel slim, ook maar even het bed controleren enzo. Wat ik wil al heb gemerkt is dat er 3 kliks in het bed zitten als je schuift
Alsof die in een soort lock komt te staan.
Als ie op nul staat kan je altijd nog naar de min.Resistor schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:18:
[...]
Ik zou met die gauge juist op de helft van het maximum bereik afstellen. Kan je zien of je hoger of juist lager moet. Als je het op '0' zet kan je maar 1 kant op.
Kleine wijzer maakt eigenlijk niet uit, grote wijzer op nul zetten en dan kijken waar die heen gaat. Bed te laag (=taster uit) is min. Bed te hoog (=taster in) is plus.
Belangrijk is een goede mount maken, en dan kan je inderdaad de stel hoeken op de 0.01mm afstellen. Zelfs kleiner is mogelijk, je ziet immers redelijk duidelijk of de naald beweegt.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Doe ik dat vanavond meteen even, het is heel duidelijk te voelen op 3 standen wanneer je hem beweegt.MikeOO schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:42:
[...]
Dan met je even spelen met de 2 eccentric nuts onder bed. Meestal komt dit doordat het iets te strak staat. Iets losser zetten en een nachtje zo laten staan wil ook wel helpen en verdwijnen de deukjes meestal weer weer. Bed hoort stevig te zijn maar wel zo soepel dat je geen weerstand voelt zoals je nu ervaart. Dat soort dingen ga je meestal ook weer terugzien in het print object.
Zie ook het buildfilmpje een paar posts terug, daarin legt hij ook uit hoe strak het zou moeten zitten. Althans ik vond het verdraaid handig die informatie al te hebben daardoor.
Ben bezig met in elkaar zetten maar 2 eccentric nuts. Even wat weggehaald. Hij laat lijken alsof er schroefdraad in zit, maar ik krijg ze dus nooit zo los dat ik het bed kan wiebelen en dat andere ding.MikeOO schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:42:
[...]
Dan met je even spelen met de 2 eccentric nuts onder bed. Meestal komt dit doordat het iets te strak staat. Iets losser zetten en een nachtje zo laten staan wil ook wel helpen en verdwijnen de deukjes meestal weer weer. Bed hoort stevig te zijn maar wel zo soepel dat je geen weerstand voelt zoals je nu ervaart. Dat soort dingen ga je meestal ook weer terugzien in het print object.
[ Voor 19% gewijzigd door Daniel. op 03-04-2019 22:44 ]
Eccentric nuts daarvan zit de as niet in het midden. Deze zitten aan de kant van het LCD scherm en kun je met een steeksleutel die is meegeleverd ronddraaien. Omdat de as niet in het midden zit zal het wieltje ruimer of krapper op de rails komen. Als je beide wielen maar ruim genoeg zet dan wiebelt je bed en dat wil je dus niet. Bed moet stevig vast zitten maar wel soepel heen en weer glijden zonder merkbare bobbels.Daniel. schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:43:
[...]
Ben bezig met in elkaar zetten maar 2 eccentric nuts. Even wat weggehaald. Hij laat lijken alsof er schroefdraad in zit, maar ik krijg ze dus nooit zo los dat ik het bed kan wiebelen en dat andere ding.
Lukt het niet dan doe je iets niet goed. Draai ook niet te veel aangezien je zo weer rond bent en dus op hetzelfde punt uitkomt. Zoals alles met een 3D printer stel je liever in mm dan in cm.
Die onder het bed wil maar bij 1 kant wil die maar niet wiebelen. Dan ook bij de y as as de niet voeding kant krijg ik hem nooit zo los dat die uberhsupt wil wiebelen. Ik heb denk ik nu wel een goede kracht erop maar wiebelen wil bij die 2 gewoon niet.MikeOO schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:09:
[...]
Eccentric nuts daarvan zit de as niet in het midden. Deze zitten aan de kant van het LCD scherm en kun je met een steeksleutel die is meegeleverd ronddraaien. Omdat de as niet in het midden zit zal het wieltje ruimer of krapper op de rails komen. Als je beide wielen maar ruim genoeg zet dan wiebelt je bed en dat wil je dus niet. Bed moet stevig vast zitten maar wel soepel heen en weer glijden zonder merkbare bobbels.
Lukt het niet dan doe je iets niet goed. Draai ook niet te veel aangezien je zo weer rond bent en dus op hetzelfde punt uitkomt. Zoals alles met een 3D printer stel je liever in mm dan in cm.
Ik zal vanavond anders (als ik er aan denk) even een foto maken (of foto's) van welke nut etc.
Want het zijn er voor het bed maar 2 (voor en achter 1 nut).
Want het zijn er voor het bed maar 2 (voor en achter 1 nut).
Je hoeft echt niet veel kracht erop te zetten om ze te stellen. Check dit filmpje eens hoe je dit moet doen.Daniel. schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:21:
[...]
Die onder het bed wil maar bij 1 kant wil die maar niet wiebelen. Dan ook bij de y as as de niet voeding kant krijg ik hem nooit zo los dat die uberhsupt wil wiebelen. Ik heb denk ik nu wel een goede kracht erop maar wiebelen wil bij die 2 gewoon niet.
YouTube: Section 7.3 Y Axis Eccentric Nut Adjustment featuring the Ender 3
Andere filmpjes van hem zijn ook een aanrader trouwens omdat hij uitleg geeft aan de hand van een handleiding die Luke Hatfileld heeft geschreven en deze persoon is zeer behulpzaam op FB in o. Ender 3 groep en toch wel wordt gezien als een pro.
Ik volg zijn handleiding ook. Die build guide is super duidelijk. Alleen daar zie je een duidelijke hobbel. Bij mijne is dat gewoon niet mogelijk op dat filmpje het linker wieltje.MikeOO schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:15:
[...]
Je hoeft echt niet veel kracht erop te zetten om ze te stellen. Check dit filmpje eens hoe je dit moet doen.
YouTube: Section 7.3 Y Axis Eccentric Nut Adjustment featuring the Ender 3
Andere filmpjes van hem zijn ook een aanrader trouwens omdat hij uitleg geeft aan de hand van een handleiding die Luke Hatfileld heeft geschreven en deze persoon is zeer behulpzaam op FB in o. Ender 3 groep en toch wel wordt gezien als een pro.
Misschien eens paar foto's maken en plaatsen zodat we mogelijk iets vreemd zien of beter begrijpen wat er fout gaat.Daniel. schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:56:
[...]
Ik volg zijn handleiding ook. Die build guide is super duidelijk. Alleen daar zie je een duidelijke hobbel. Bij mijne is dat gewoon niet mogelijk op dat filmpje het linker wieltje.
Ik heb even een printscreen genomen van het filmpje.MikeOO schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:24:
[...]
Misschien eens paar foto's maken en plaatsen zodat we mogelijk iets vreemd zien of beter begrijpen wat er fout gaat.
Die omcricelde eccentric nut, maakt niet uit hoe ik hem draai, al draai ik hem helemaal ik krijg er nooit een wiebel in zoals hij laat zijn, in ieder geval is het nu wel acceptabel hoe strak die zit, maar ditzelfde heb ik dus ook met de kant die omhoog beweegt waar die schroef in it. Het gaat wel om de pro versie maar die speling zou naar mijn idee er altijd moeten zijn.
Die rechter krijg ik wel een wiebel in het bed.

Afgelopen week de Ender 3 ontvangen, zit nu zelf nog in het buitenland dus over 3 weekjes hoop ik de eerste print er uit te kunnen gooien haha.
Al veel gelezen in de eerste pagina's van deze thread, en met een andere printer al veel (blijkbaar nuttige) upgrades geprint, dus hoop dat ik meteen goed van start kan.
Nog bepaalde tips om iets meteen wel/niet te doen bij het bouwen?
Al veel gelezen in de eerste pagina's van deze thread, en met een andere printer al veel (blijkbaar nuttige) upgrades geprint, dus hoop dat ik meteen goed van start kan.
Mogelijk is het geen eccentric nut die ze geplaatste hebben. Ze maken ook fouten tijdens montage. Zelf had ik bv 2x X-label om 2 snoeren ipv 1x X en 1x Z. Niet schokkend maar er kan dus zomaar een verkeerde wiel geplaatst zijn.Daniel. schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:51:
[...]
Ik heb even een printscreen genomen van het filmpje.
Die omcricelde eccentric nut, maakt niet uit hoe ik hem draai, al draai ik hem helemaal ik krijg er nooit een wiebel in zoals hij laat zijn, in ieder geval is het nu wel acceptabel hoe strak die zit, maar ditzelfde heb ik dus ook met de kant die omhoog beweegt waar die schroef in it. Het gaat wel om de pro versie maar die speling zou naar mijn idee er altijd moeten zijn.
Die rechter krijg ik wel een wiebel in het bed.
[Afbeelding]
Dus eens losdraaien en kijken hoe hij er uit ziet.
Op zich moeten we ons ook niet richten op de wiebel, want die wil je toch niet. Zolang je bed maar soepel loopt en dus niet los zit.
Ja het is wel een excentric nut. Maar het rolt al netjes. Hopelijk zaterdag avond of zondag de eerste print. Even spelen met Cursus of raden jullie echt andere aan. Ben niet een ster in die programma's moet er nog mee oefenen. Wat wel ideaal is maar ik denk totaal niet bruikbaar is dat je de stl files kan inlezen met Paint 3D.MikeOO schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:01:
[...]
Mogelijk is het geen eccentric nut die ze geplaatste hebben. Ze maken ook fouten tijdens montage. Zelf had ik bv 2x X-label om 2 snoeren ipv 1x X en 1x Z. Niet schokkend maar er kan dus zomaar een verkeerde wiel geplaatst zijn.
Dus eens losdraaien en kijken hoe hij er uit ziet.
Op zich moeten we ons ook niet richten op de wiebel, want die wil je toch niet. Zolang je bed maar soepel loopt en dus niet los zit.
Fushion 360 is zeer uitgebreid. Wil je even snel wat in elkaar zetten wat niet super ingewikkeld is dan gebruik ik TinkercadDaniel. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:22:
[...]
Ja het is wel een excentric nut. Maar het rolt al netjes. Hopelijk zaterdag avond of zondag de eerste print. Even spelen met Cursus of raden jullie echt andere aan. Ben niet een ster in die programma's moet er nog mee oefenen. Wat wel ideaal is maar ik denk totaal niet bruikbaar is dat je de stl files kan inlezen met Paint 3D.
Vooral de laatste werkt erg fijn en korte leercurve. Fushion zijn dan weer weer veel meer mogelijkheden mee en veel tutorials te vinden met goede uitleg.
In beide kun je STL importeren.
Bekijk de in dit topic aangeraden opbouwvideo's, neem de tijd en controleer ook de bestaande verbindingen op rechtheid, niet alleen je 'eigen werk'. Ik zou de printer in eerste instantie zo 'stock' mogelijk houden. Er zijn heel veel toffe/handige/mooie mods, maar beginnen met een stock printer zorgt ervoor dat je ook ervaart wat het effect (positief of negatief) van bepaalde mods is, wat je helpt je printer en 3d printen in het algemeen te begrijpen en beheersen.fayt64 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 18:24:
Afgelopen week de Ender 3 ontvangen, zit nu zelf nog in het buitenland dus over 3 weekjes hoop ik de eerste print er uit te kunnen gooien haha.
Toen ik mijn printer kocht (eind vorig jaar) heb ik van 2 dingen echt last gehad: de extruder deed raar (oplossing: eerst een ringetje ertussen, later een alu extruder gekocht) en de ptfe-koppelingen schoten los/sloten niet goed aan. Die dingen heb ik op korte termijn gefixt om sowieso te kunnen printen, de rest van de geprintte mods zijn grotendeels oefenprojectjes en niet persé allemaal even nuttig. Of een Ender 3 op dit moment dezelfde issues heeft weet ik niet, ze evolueren langzaam het ontwerp.
Ik ga zeker even die filmpjes bekijken/volgen, heb alleen upgrades geprint die de kabels helpen begeleiden etc, nog geen "aanpassingen" in de werking van de printer. Die komen later eventueel wel.Bekijk de in dit topic aangeraden opbouwvideo's, neem de tijd en controleer ook de bestaande verbindingen op rechtheid, niet alleen je 'eigen werk'. Ik zou de printer in eerste instantie zo 'stock' mogelijk houden. Er zijn heel veel toffe/handige/mooie mods, maar beginnen met een stock printer zorgt ervoor dat je ook ervaart wat het effect (positief of negatief) van bepaalde mods is, wat je helpt je printer en 3d printen in het algemeen te begrijpen en beheersen.
Toen ik mijn printer kocht (eind vorig jaar) heb ik van 2 dingen echt last gehad: de extruder deed raar (oplossing: eerst een ringetje ertussen, later een alu extruder gekocht) en de ptfe-koppelingen schoten los/sloten niet goed aan. Die dingen heb ik op korte termijn gefixt om sowieso te kunnen printen, de rest van de geprintte mods zijn grotendeels oefenprojectjes en niet persé allemaal even nuttig. Of een Ender 3 op dit moment dezelfde issues heeft weet ik niet, ze evolueren langzaam het ontwerp.
Mocht iemand nog een Ender 3 zoeken. Zie net dat 123-3D.nl de printer heeft afgeprijsd en ligt te prijs redelijke dicht bij de prijzen van de bekende chinezen webshops en heb je hem de volgende dag in huis en nog garantie ook. Door er eventueel je voordeel mee.
Ender 3 incl verzendkosten 192,45 euro.
https://www.123-3d.nl/3D-...ty-3D-Ender-3-p15080.html
[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 05-04-2019 15:34 ]
Pricewatch heeft hem al een tijd op die prijs:MikeOO schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:32:
Mocht iemand nog een Ender 3 zoeken. Zie net dat 123-3D.nl de printer heeft afgeprijsd en ligt te prijs redelijke dicht bij de prijzen van de bekende chinezen webshops en heb je hem de volgende dag in huis en nog garantie ook. Door er eventueel je voordeel mee.
pricewatch: Creality Ender 3
Achhh ik dacht vindt ik ook eens een aanbiedingSlaut schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:48:
[...]
Pricewatch heeft hem al een tijd op die prijs:
pricewatch: Creality Ender 3

Kreeg die van mij vandaag binnen, ook een V3, maar inmiddels staat er op de antclabs webite ook een V3 handleiding inc marlin 1.1.X instructies.psnepvangers schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:04:
//#define BLTOUCH_V3
naar
#define BLTOUCH_V3
https://www.antclabs.com/manual
Ik heb ook de officiële Creality BLTouch kit gekocht, maar om m op de MKS Gen L te kunnen gebruiken moest ik wel de ground en voltage draadjes omwisselen op de servo plug.
[ Voor 7% gewijzigd door period! op 05-04-2019 22:49 ]
Heeft iemand een idee waarom, de korst na een raft of support niet glad is?
De lijnen raken elkaar niet.
Support of raft is wel super glad (bovenzijde waar weer mijn object op komt te staan). De lijnen zitten mooi aan elkaar!
Als ik de raft er af haal dan is de bovenkant, de kant waar weer de onderkant van mijn object op komt te staan super glad.. en de onderzijde van het object helemaal gerafeld.
zonder raft is het wel glad, maar soms moet het wat hoger komen te staan.
Ik gebruik Cura
De lijnen raken elkaar niet.
Support of raft is wel super glad (bovenzijde waar weer mijn object op komt te staan). De lijnen zitten mooi aan elkaar!
Als ik de raft er af haal dan is de bovenkant, de kant waar weer de onderkant van mijn object op komt te staan super glad.. en de onderzijde van het object helemaal gerafeld.
zonder raft is het wel glad, maar soms moet het wat hoger komen te staan.
Ik gebruik Cura
edit:
Ik denk dat ik het al zie, support roof zat vast gesmolten in mijn object...
Ik denk dat ik het al zie, support roof zat vast gesmolten in mijn object...
[ Voor 14% gewijzigd door kmichael op 07-04-2019 01:01 ]
Vandaag een 3Dtouch (ja ja ik weet het niet echt enzo maar moet toch gewoon werken) .
Alles gedaan met de nieuwe TH3D firmware , Tutorial gevolgd ..
Ding crashed in het bed ..
De touch reageerd wel . maar het lijkt erop dat ie te laat reageerd o0
dat doet ie een paar keer en dan geeft ie een error (probing failed)
en ook iets met home xy of xz first .
Ik voel mij beetje een noob, maar kan iemand mij uitleggen hoe dit stuk werkt.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/
Dit is gelukt: Calibrating extruder steps/mm ( had 7m verschil is nu keurig precies 10cm.
Maar dit stuk snap ik niet helemaal: Calibrating extrusion multiplier
Die dikte en die berekening, waar moet ik dat in hemelsnaam invullen en terugvinden, met Cura maak ik de printprofielen aan en dat lukt prima.
Ik heb wel al de XYZ cube geprint en die print keurig 2x2x2. (nah met nameten 19.99mm)
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/
Dit is gelukt: Calibrating extruder steps/mm ( had 7m verschil is nu keurig precies 10cm.
Maar dit stuk snap ik niet helemaal: Calibrating extrusion multiplier
Die dikte en die berekening, waar moet ik dat in hemelsnaam invullen en terugvinden, met Cura maak ik de printprofielen aan en dat lukt prima.
Ik heb wel al de XYZ cube geprint en die print keurig 2x2x2. (nah met nameten 19.99mm)
Probeer de zwarte & wit draad van de bltouch eens om te draaien. Dit is vaak het probleem als de BL-Touch het niet goed doet.Solid Seal schreef op zondag 7 april 2019 @ 12:48:
Vandaag een 3Dtouch (ja ja ik weet het niet echt enzo maar moet toch gewoon werken) .
Laatste regel zul je wel eens vaker tegen komen en betekend niets anders dan een Auto Home uit te laten voeren via Printer scherm of je stuurt als code G28.
Ik heb het gevonden , Die zwart en wit had ik idd al geprobeerd maar toen bleeft ie op me bed hameren.MikeOO schreef op maandag 8 april 2019 @ 07:41:
[...]
Probeer de zwarte & wit draad van de bltouch eens om te draaien. Dit is vaak het probleem als de BL-Touch het niet goed doet.
Laatste regel zul je wel eens vaker tegen komen en betekend niets anders dan een Auto Home uit te laten voeren via Printer scherm of je stuurt als code G28.
Uiteindelijk de Th3D eraf gehaald en gewoon de 1.1.9 van Marlin erop gezet. En daarna de tutorial met vanilla Marlin . Nu werkt ie goed . Nu me Z-offset goed bepalen.
Ik wil ook graag een BL-Touch aanschaffen https://www.prusa3d.nl/pr...leveling-sensor-bl-touch/ , ik heb een versie 1.1.3 moederbord in mijn Ender3pro zitten.
Is het niet makkelijker om een nieuwe moederbord erbij aan te schaffen waarbij ik geen bootloader meer nodig heb... of gewoon firmware flashen met een bootloader er tussen?
Het liefst print ik via SD kaart of USB stick...
Is het niet makkelijker om een nieuwe moederbord erbij aan te schaffen waarbij ik geen bootloader meer nodig heb... of gewoon firmware flashen met een bootloader er tussen?
Ik zou eerder kijken naar een officiële kit van Creality. Dan heb je alles wat je nodig hebt, onder de kosten waarvoor je het zelf seperaat kan halen. Zie bijv:kmichael schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:05:
Ik wil ook graag een BL-Touch aanschaffen https://www.prusa3d.nl/pr...leveling-sensor-bl-touch/ , ik heb een versie 1.1.3 moederbord in mijn Ender3pro zitten.
https://nl.aliexpress.com...ality-3D/32903813956.html
Je krijgt hier ook een USB ISP bij waarmee je kan flashen. Bootloader erop zetten kan eventueel ook met een Arduino Uno bordje, stelt weinig voor.
Bij een volledig nieuw moederbord als de MKS Gen L of de BigTreeTech V1.3 komt er meer kijken dan even een firmware flashen..
Nieuw moederbord alleen om de bootlader niet te hoeven flashen is natuurlijk zonde. Dit hoeft je maar 1x uit te voeren en is zo makkelijk om te doen.kmichael schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:05:
Wil je meer mogelijkheden met je printer als meer geheugen of steppedrivers die je kunt vervangen etc dan kun je dat altijd doen.
Overigens heeft Creality inmiddels een versie 1.1.4 van hun moederbord uitgegeven. Zie ook hier.
Komt neer op TMC2208 stepper drivers (stuk stiller) en Thermal Runaway Protection (wat niet zo is, zie de video!). En deze kwam al met een bootloader.
Komt neer op TMC2208 stepper drivers (stuk stiller) en Thermal Runaway Protection (wat niet zo is, zie de video!). En deze kwam al met een bootloader.
Misschien een stomme of rare vraag:
Ik zit er over na te denken om een 3d printer aan te schaffen. puur om wat nieuws te leren/spelen.
Is de meerprijs van de Pro tov de "gewone" het waard voor iemand die misschien 10 printjes maakt en dan meer stof laat hapen dan print?
Ik zit er over na te denken om een 3d printer aan te schaffen. puur om wat nieuws te leren/spelen.
Is de meerprijs van de Pro tov de "gewone" het waard voor iemand die misschien 10 printjes maakt en dan meer stof laat hapen dan print?
Voor 10 printjes zou ik geen pro halen, maar ik denk dat je, zelfs als het puur om te spelen is, wel wat langer vermaakt kunt worden dan 10 printjes. Het prijs verschil op dit moment is 179-->206 = 27 euro. (Bij Creality zelf) Dat is niet heel veel en op zich al de moeite waarde voor de betere voeding. Ik heb zelf een gewone, en toen ik hem kocht was het prijsverschil 50 a 60 euro dus minder aantrekkelijk. Dus is het écht kort vermaak, geen pro halen, wordt het een langer lopende hobby, dan is de pro wel interessant. imhoErik2B schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 10:35:
Misschien een stomme of rare vraag:
Bedankt om dit nog even te laten weten!MikeOO schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:36:
[...]
Zoals beloofd nog even de ervaring met de siliconen afstandhouders. Dikke aanrader. Bed blijft nu veel beter stabiel, natuurlijk moet je soms bijstellen maar kan nu al 3 dagen printen zonder eerst weer alles te moeten instellen.
Ik heb ook alvast een setje besteld, later zien we dan wel of ik ze ook effectief gebruik.
Deze morgen nog eens een print gestart, na enkele dagen niets te doen, en het bed was zo goed als ongewijzigd gebleven. Begrijpen wie begrijpen kan.
----
Ik zie dat TH3D binnenkort ook met een drop-in board komt voor de ender 3 (en andere).
Niet onredelijk geprijsd (duurder dan een MKS of SKR), maar met verzending en invoerkosten zal dat al snel heel wat minder interessant worden vermoed ik.
Jammer, want ik vermoed dat de installatie en/of documentatie van dat board toch iets eenvoudiger zal zijn dan de samenraapsels van (youtube)guides waarmee je je nu moet behelpen bij het installeren van een Mks of iets dergelijks.
Van de week de Ender 3 Pro voorzien van de E3D V6 en de Petsfang Bullseye, ter voorbereiding op PETG.
Ik zit daarnaast toch serieus na te denken om een Ender 5 toe te voegen als tweede FDM printer, naast de Ender 3 Pro (en de DLP Anycubic Photon).
Iemand al ervaring ermee?
Ik zit daarnaast toch serieus na te denken om een Ender 5 toe te voegen als tweede FDM printer, naast de Ender 3 Pro (en de DLP Anycubic Photon).
Iemand al ervaring ermee?
Ik stond voor diezelfde keuze, maar heb voor de 'gewone' gekozen, omdat ik daar voor een paar euro extra de glasplaat bij kon bestellen (noemen ze de Ender 3X op AliExpress)phYzar schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:05:
[...]
Voor 10 printjes zou ik geen pro halen, maar ik denk dat je, zelfs als het puur om te spelen is, wel wat langer vermaakt kunt worden dan 10 printjes. Het prijs verschil op dit moment is 179-->206 = 27 euro. (Bij Creality zelf) Dat is niet heel veel en op zich al de moeite waarde voor de betere voeding. Ik heb zelf een gewone, en toen ik hem kocht was het prijsverschil 50 a 60 euro dus minder aantrekkelijk. Dus is het écht kort vermaak, geen pro halen, wordt het een langer lopende hobby, dan is de pro wel interessant. imho
De voeding is wel een goede reden om toch de Pro te overwegen echter
Bedankt voor je reactie.phYzar schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:05:
[...]
Voor 10 printjes zou ik geen pro halen, maar ik denk dat je, zelfs als het puur om te spelen is, wel wat langer vermaakt kunt worden dan 10 printjes. Het prijs verschil op dit moment is 179-->206 = 27 euro. (Bij Creality zelf) Dat is niet heel veel en op zich al de moeite waarde voor de betere voeding. Ik heb zelf een gewone, en toen ik hem kocht was het prijsverschil 50 a 60 euro dus minder aantrekkelijk. Dus is het écht kort vermaak, geen pro halen, wordt het een langer lopende hobby, dan is de pro wel interessant. imho
Het verschil is inderdaad niet groot, maar ik lees toch dat een hoop adviseren om dingen aan te passen en dan loopt het snel op natuurlijk.
Ga er nog eens over nadenken. gelukkig hebben ze regelmatig leuke acties met coupons en dan is het weer een een kleinere stap :-)
Nogmaals bedankt!
Inderdaad goed de prijzen en coupons in de gaten houden, dat loont zeker.Erik2B schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:26:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Het verschil is inderdaad niet groot, maar ik lees toch dat een hoop adviseren om dingen aan te passen en dan loopt het snel op natuurlijk.
Ga er nog eens over nadenken. gelukkig hebben ze regelmatig leuke acties met coupons en dan is het weer een een kleinere stap :-)
Nogmaals bedankt!
Zelf een week of 2 geleden zo een Ender 3 Pro op de kop getikt voor 161 euro in de Ender Offical Store op AliExpress
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie