Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
DustMan4u schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:41:
[...]

Inderdaad goed de prijzen en coupons in de gaten houden, dat loont zeker.
Zelf een week of 2 geleden zo een Ender 3 Pro op de kop getikt voor 161 euro in de Ender Offical Store op AliExpress :D
Tja, zal je net zien ben ik weer te laat hahaha

nu in een bundel met 2 kg aan pla, glasplaat en extra nozzles komt hij op 234 zonder coupons. en dan gaat er ook nog een 7 euro af... keuzes, keuzes, keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SaikoBe schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:54:
[...]

Bedankt om dit nog even te laten weten!
Ik heb ook alvast een setje besteld, later zien we dan wel of ik ze ook effectief gebruik.
Deze morgen nog eens een print gestart, na enkele dagen niets te doen, en het bed was zo goed als ongewijzigd gebleven. Begrijpen wie begrijpen kan.
Ter aanvulling:
Gisteren de nieuwe Bl-Touch (3D Touch) ontvangen maar nu ipv alu pin een kunststof pin en oorzaak lijkt gevonden waarom ik constant problemen had met bed leveling en dat deze elke keer waar totaal van slag was naar een paar printjes of nachtje uitstaan.

De kunststof pin voelt veel steviger aan en hoor je ook als hij op en neer gaat en nog belangrijker deze valt voor alsnog niet naar beneden tijdens het printen >:)

Zowel met de oude als nieuwe een 20x een probe gedaan op 1 punt om zo de deveation te bepalen en zie het verschil.

Met de oude 3D-Touch: Deviation: 0.073779

Nieuwe 3D-Touch: Deviation: 0.008288

Nu lijkt het verschil niet groot maar als je dat wegzet tussen afstand printkop en bed dan is dat toch redelijk veel.

Leermoment: Als je een BL-Touch clone (dus 3D-Touch) overweegt let dus goed op dat je er minimaal 1 neemt die een kunstof pin heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:26
MikeOO schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:40:
[...]
Leermoment: Als je een BL-Touch clone (dus 3D-Touch) overweegt let dus goed op dat je er minimaal 1 neemt die een kunstof pin heeft.
Die heb ik juist gekocht. Komt dat even mooi uit. :)

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
psnepvangers schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:38:
[...]

Ik zou eerder kijken naar een officiële kit van Creality. Dan heb je alles wat je nodig hebt, onder de kosten waarvoor je het zelf seperaat kan halen. Zie bijv:
https://nl.aliexpress.com...ality-3D/32903813956.html

Je krijgt hier ook een USB ISP bij waarmee je kan flashen. Bootloader erop zetten kan eventueel ook met een Arduino Uno bordje, stelt weinig voor.

Bij een volledig nieuw moederbord als de MKS Gen L of de BigTreeTech V1.3 komt er meer kijken dan even een firmware flashen..
Ik volg je advies op en heb deze aangeschaft, met nog meer dingen erbij... Weer 120 euro verder lol :+
Nu hopen dat ze snel leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:08
kmichael schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:29:
[...]

Ik volg je advies op en heb deze aangeschaft, met nog meer dingen erbij... Weer 120 euro verder lol :+
Nu hopen dat ze snel leveren...
En dat je geen gierende extra invoerkosten er bij krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor iemand met een Ender CR-10 S Pro icm Cura 4.
https://github.com/trouch/CreawsomeMod

Als je de foto's mag geloven een uitstekend aanpassing voor Cura 4.

Hij schijnt ook voor de Ender 3 bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Gisteren eindelijk na lang prutsen de eerste print gekregen. Bij de prints daarvoor geluk gehad dat het bleef zitten want het bed stond veelste ver. Maar weet iemand waarom ik een zwarte streep heb op de plek waar de X en Y ophouden aan de top.

Het is dat ik het in wit filament heb gemaakt anders was het mij niet eens opgevallen.

Creality cubus

Het lijkt net achter de eerste laag te zitten. Het voelt wel glad aan. Kan er niet met mijn nagel achter blijven hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 10-04-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10 14:54
MikeOO schreef op woensdag 10 april 2019 @ 07:59:

Dat is toch wel heel interessant! Ik zit te kijken naar een CR-10S (of Pro), dit toch wel even in de gaten houden... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
psnepvangers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:33:
[...]

Dat is toch wel heel interessant! Ik zit te kijken naar een CR-10S (of Pro), dit toch wel even in de gaten houden... ;)
Ik voelde dat je daar naar zat te kijken >:)
Daniel. schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:27:
Gisteren eindelijk na lang prutsen de eerste print gekregen. Bij de prints daarvoor geluk gehad dat het bleef zitten want het bed stond veelste ver. Maar weet iemand waarom ik een zwarte streep heb op de plek waar de X en Y ophouden aan de top.

Het is dat ik het in wit filament heb gemaakt anders was het mij niet eens opgevallen.

[Afbeelding: Creality cubus]

Het lijkt net achter de eerste laag te zitten. Het voelt wel glad aan. Kan er niet met mijn nagel achter blijven hangen.
En als je hem nog eens uitprint.
Komt het dan weer op dezelfde plek of verschijnt de lijn überhaupt.

Zou bv ook aan het filament kunnen liggen. Het ene filament is het andere niet en als het bij de volgende print niet verschijnt of juist op een andere plek dan zou ik daar aan gaan denken.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeOO op 10-04-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
MikeOO schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:55:
[...]
En als je hem nog eens uitprint.
Komt het dan weer op dezelfde plek of verschijnt de lijn überhaupt.

Zou bv ook aan het filament kunnen liggen. Het ene filament is het andere niet en als het bij de volgende print niet verschijnt of juist op een andere plek dan zou ik daar aan gaan denken.
Dat is een goede. Ik vermoed dat dat het dan is want echt een layer missen doet die niet, het meeste wat ik zal printen is toch zwart, dus toevallig viel het nu op.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor alle tips en die "Edge of Tech" is geniaal en heeft mij in alle stappen geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Daniel. schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:27:

[Afbeelding: Creality cubus]

Dit was mijn oplossing: (wil niet zeggen dat jij hetzelfde probleem hebt)
psnepvangers schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 22:58:
[...]

Het heeft met je z-hop te maken. Ik ben hier ook tegenaan gelopen tijdens het printen.

Je nozzle moet van de ene kant naar de andere kant overgaan, en trekt hier waarschijnlijk de nozzle voor omhoog. Vervolgens weer omlaag, waarbij hij op de "verkeerde hoogte" terugkomt. Dit zorgde voor mij voor behoorlijke gaps in mijn layers.

Gebruik je Cura en heb je die optie toevallig aanstaan (Z-hop when retracted)? Is je X-gantry wel op gelijke hoogte zowel links als rechts? Gaat je Z-rod wel soepel omhoog en omlaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:24:
[...]

Dat is een goede. Ik vermoed dat dat het dan is want echt een layer missen doet die niet, het meeste wat ik zal printen is toch zwart, dus toevallig viel het nu op.

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor alle tips en die "Edge of Tech" is geniaal en heeft mij in alle stappen geholpen.
Ik heb hem opnieuw geprint met hetzelfde filament en dit keer heeft die geen streep. Bedankt voor de tip.

Nu de eerste upgrades aan het printen en de snelheid wat lager gezet, de spring stabalizers zijn zo klein dat bij de eerste run het helemaal soep was, nu op 25% draaien en ziet er perfect uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Inmiddels is de Creality CR-10S ook besteld, als derde printer naast de Ender 3 Pro en de Anycubic Photon. Wel aardig wat extra's gelijk bij genomen:
  • Stabilisatie stangen
  • Glazen buildplate
  • PEI sheet
  • BMG extruder clone
  • Creality BLTouch kit
Nu nog nadenken of ik in allebei ook gelijk een Bigtreetech SKR V1.3 + TMC2208's + TFT 3,5" wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayt64
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 13:40

fayt64

WC Eendje

Even een vraagje, heeft iemand al ervaring met:
- MKS gen L
- Bigtreetech KFB

En dan in combinatie met andere motor drivers?

Ben benieuwd of het namelijk echt de meerwaarde heeft (nou is 50/60€ niet heel veel, maar als t weggegooid geld is...)

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen want t lijkt qua installatie best goed te doen allemaal en de resultaten zouden super zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 09:20
fayt64 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:18:
Even een vraagje, heeft iemand al ervaring met:
- MKS gen L
- Bigtreetech KFB

En dan in combinatie met andere motor drivers?

Ben benieuwd of het namelijk echt de meerwaarde heeft (nou is 50/60€ niet heel veel, maar als t weggegooid geld is...)

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen want t lijkt qua installatie best goed te doen allemaal en de resultaten zouden super zijn...
MKS gen L al meederen denk ik ;)

Ik heb de overgang gemaakt, maar heb door andere bezigheden nog niet super uitgebreid kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Ah ok, ja misschien wel de investering waard. Ik ga nog wel ff wat meer "research" doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondFear
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-09 13:53
I.v.m. de algemene veiligheid met het printen van grote prints wil ik de voeding gaan upgraden.
De stockvoeding van de Ender 3 is 24V/15A/360W.
De meeste mensen noemen een Meanwell PSU als beste vervanging.
Welk model is het beste om te nemen en waar is zo'n voeding (in 'n nederlandse webshop) te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:39
Hij praat over een super quality profile, is dat al standaard in 4.0 of wordt dit toegevoegd door zijn aanpassing?
MikeOO schreef op woensdag 10 april 2019 @ 07:59:

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
fayt64 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:42:
Ah ok, ja misschien wel de investering waard. Ik ga nog wel ff wat meer "research" doen
Ik zou toch eerder kijken naar de BigTreeTech SKR1.3 in plaats van de MKS Gen L.
Onder andere 32 bits ten opzichte van 8 bits (wel Marlin 2.0 nodig, maar veel meer ruimte voor opties, zeker in de toekomst), aparte zekeringen, microSD slot, aparte BLTouch connector, en rond dezelfde prijs...

[ Voor 3% gewijzigd door psnepvangers op 12-04-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayt64

fayt64

WC Eendje

psnepvangers schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:19:
[...]

Ik zou toch eerder kijken naar de BigTreeTech SKR1.3 in plaats van de MKS Gen L.
Onder andere 32 bits ten opzichte van 8 bits (wel Marlin 2.0 nodig, maar veel meer ruimte voor opties, zeker in de toekomst), aparte zekeringen, microSD slot, aparte BLTouch connector, en rond dezelfde prijs...
Ga is ff kijken 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
fayt64 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:48:
[...]

Ga is ff kijken 👍🏼
Ik heb inmiddels 2x de SKR v1.3 + TFT Touchscreen 3,5" + TMC2130 SPI besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:17:
Hij praat over een super quality profile, is dat al standaard in 4.0 of wordt dit toegevoegd door zijn aanpassing?

[...]
Kan deze zelf niet gebruiken omdat ik een Ender 3 heb en met spanning wacht op deze mod.

Maar zover ik het begrijp krijg je dit door zijn aanpassingen. Zoals hij aangeeft krijg je standaard bij het aanmaken van een profiel dat meer in ingesteld op snelheid en hij tweakt alles zodat je kwaliteit dus sterk zou verbeteren en daar lever je dus snelheid weer voor in lijkt mij.

Kwestie van even testen door bv 2x Cura te installeren en zoek de verschillen qua kwaliteit en snelheid >:)

Ik post wat mij interessant lijkt en andere kan helpen.ook al heb ik er niets aan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeronimusius
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 15:19
Er is nu special youtube filmpje van teaching tech voor de bltouch creality ender 3 kit.

Best wel veel goede tips en zijn custom firmware wordt geadviseerd ivm thermal protection en betere leveling speed.

Komt bij mij hopelijk snel binnen.
YouTube: Creality BLtouch Ender 3 upgrade kit - Step by step guide with fixes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 22:03
Heeft iemand toevallig manual Mesh Bed Leveling in combinatie met een glasplaat prettig werkend gekregen?

Als ik namelijk mijn glasplaat bevestig met papierklemmen en dan via het LCD manual Bed Leveling wil starten dan botst de nozzle met mijn klem in de eerste hoek.

Is er een speciale plek waar je ze het beste kan bevestigen?
Of moet je tijdens het bed levelen ze tijdelijk een beetje opschuiven o.i.d.?
(Lijkt me lastig aangezien ik zou denken dat dat de vervorming beinvloed)

Ik heb geprobeerd Y_MIN_POS aan te passen, maar bij het bed levelen lijkt hij dat niet mee te nemen...

[ Voor 9% gewijzigd door xaho op 14-04-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik heb maar een glas bed gekocht. Dat magnetisch bed is leuk maar ook na schoonmaken krijg ik dat ding nooit meer lekker geleveld en de prints kleven ook niet meer. Meer mensen hier last van met het magnetische of standaard bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xaho schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:20:
Heeft iemand toevallig manual Mesh Bed Leveling in combinatie met een glasplaat prettig werkend gekregen?

Als ik namelijk mijn glasplaat bevestig met papierklemmen en dan via het LCD manual Bed Leveling wil starten dan botst de nozzle met mijn klem in de eerste hoek.

Ik heb geprobeerd Y_MIN_POS aan te passen, maar bij het bed levelen lijkt hij dat niet mee te nemen...
klem linksonder zit inderdaad bijna altijd in de weg. Sommige doen de klem op de linke zijkant en verwijderen dan de knijper die erop zit. Zelf laat ik die klem achterwegen en gaat prima.

Andere zetten die hoek of alles vast met wat tape maar vindt ik geen oplossing als je de glasplaat weer wilt schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op maandag 15 april 2019 @ 01:25:
Ik heb maar een glas bed gekocht. Dat magnetisch bed is leuk maar ook na schoonmaken krijg ik dat ding nooit meer lekker geleveld en de prints kleven ook niet meer. Meer mensen hier last van met het magnetische of standaard bed?
Op aanraden van hier heb ik maar 4 tegelspiegels bij de action gekocht. Kijken of dat wel werkt. Ik heb nu wel alle vertrouwen dat het goed gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaho
MikeOO schreef op maandag 15 april 2019 @ 08:11:
[...]

klem linksonder zit inderdaad bijna altijd in de weg. Sommige doen de klem op de linke zijkant en verwijderen dan de knijper die erop zit. Zelf laat ik die klem achterwegen en gaat prima.

Andere zetten die hoek of alles vast met wat tape maar vindt ik geen oplossing als je de glasplaat weer wilt schoonmaken.
Tape lijkt me ook geen handige oplossing nee en ik had niet gedacht dat met 3 klemmen het goed genoeg zou blijven zitten.
Helaas zou dat ook niet werken bij mij aangezien ik alleen aan de voor en achterkant clips kan bevestigen, niet aan de zijkant en bij het mesh bed levellen gaat de nozzle bijna tot de rand aan de voor- en achterkant, dus dan zou ik nergens clips kunnen monteren.

Heb inmiddels de glasplaat gemonteerd en bij het bed levellen doe ik nu telkens de clips eventjes van rechts naar links van de nozzle verplaatsen als de nozzle in de buurt komt, beetje werk, maar te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:08
Daniel. schreef op maandag 15 april 2019 @ 12:51:
[...]

Op aanraden van hier heb ik maar 4 tegelspiegels bij de action gekocht.
Welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 12:52
Heb die spiegels van de Action ook een tijdje gebruikt, zijn alleen wel erg dun en gingen bij wat hogere temperaturen aan de wandel.....Nu een badkamer spiegel van Plieger bij de Gamma vandaan op maat gesneden. Als je een langwerpige haalt kun je dacht ik drie uithalen.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 20:17
Gisteren heb ik ook mijn Creality Ender 3 binnengekregen en in elkaar gezet. Dit is best goed te doen, lijkt op het in elkaar zetten van een doos Lego :)

Alleen na het levelen van het bed had ik een probleem met de aansturing van de x-as motor. Deze lijkt een eigen leven te hebben en niet goed te reageren op de input. Ik heb via 'move x' en 'move y' in het menu de werking getest.
Het bed reageert wel normaal op de input en gaat van voor naar achter. De x-as motor gaat zowel naar links als rechts terwijl ik alleen naar rechts draai. Lijkt op een slechte, haperende verbinding. Ook de auto home werkt niet goed. De ene keer gaat hij wel naar 'home' en de andere keer eindigt hij in het midden.
Ik heb de bekabeling omgewisseld tussen de x en de y motor, het probleem zit dan in de andere motor. Lijkt me dus iets in de aansturing?

Omdat 3d printing compleet nieuw voor me is, mis ik misschien iets of hebt ik iets niet goed in elkaar gezet?

[ Voor 6% gewijzigd door polleke op 16-04-2019 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze hebben maar 1 soort. 4 spiegeltegels voor 2,99 of 3,99 euro.
Denyo schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:25:
Heb die spiegels van de Action ook een tijdje gebruikt, zijn alleen wel erg dun en gingen bij wat hogere temperaturen aan de wandel.....Nu een badkamer spiegel van Plieger bij de Gamma vandaan op maat gesneden. Als je een langwerpige haalt kun je dacht ik drie uithalen.
Zet je de spiegel wel vast met de klipjes. Gebruik dezelfde spiegel al geruime tijd en die blijft prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
MikeOO schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 07:34:
[...]

Ze hebben maar 1 soort. 4 spiegeltegels voor 2,99 of 3,99 euro.

[...]

Zet je de spiegel wel vast met de klipjes. Gebruik dezelfde spiegel al geruime tijd en die blijft prima zitten.
Jazeker, zitten klemmen op. Probleem was niet het verschuiven maar warpen bij hogere temperaturen met PETG. Met een 3mm dikke spiegel nu geen last meer van, heb nog een spiegel liggen en die is 4mm dik.
Had twee spiegels gesloopt door PETG prints er te snel af te willen halen, niet goed laten afkoelen eerst en de stukken glas zaten aan mijn print gesmolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/13345

Problemen met de Bltouch v3.0, geproduceerd na 5 april. Misschien handig om in de gaten te houden. (post dit ook even voor mijzelf, hou links die ik op telefoon en pc bezoek gescheiden)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Resistor schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:23:
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/13345

Problemen met de Bltouch v3.0, geproduceerd na 5 april. Misschien handig om in de gaten te houden. (post dit ook even voor mijzelf, hou links die ik op telefoon en pc bezoek gescheiden)
Lees mijn post:
psnepvangers in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
psnepvangers schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:04:
Eindelijk ook maar eens een BLTouch gehaald. Ik ben voor de officiële Creality BLTouch kit gegaan.

Echter liep ik tegen aardig wat problemen aan. G28 crashte de nozzle in het platform, en G29 maakte niet de volledige mesh leveling ronde af, of sloeg punten over.

Wat bleek nou, ANTCLABS heeft stilletjes een nieuwe versie van de BLTouch uitgebracht, v.3.0. Deze werkt niet meer met Marlin 1.1.x. Ook Creality zelf is hiervan niet op de hoogte.

Hiervoor moet er geswitched worden naar Marlin 2.0.x bugfix versie (en U8Glib 1.18.1). Daarnaast moet het volgende in de configuration.h extra aangepast worden:
//#define BLTOUCH_V3
naar
#define BLTOUCH_V3

In de nieuwste bugfix versie zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd, waardoor de v3.0 versie wel werkt.

Om te checken of het gaat om een v3.0 versie van de BLTouch:
https://i.imgur.com/ZlhC0R9.jpg

@Razwer wellicht wat om toe te voegen aan de startpost?
Ik heb vandaag mijn BLTOUCH kit gekregen van Creality, versie 3
Heb ik hier voor andere hardware nodig om de firmware te upgraden naar v2.0.x ?
Ik heb alleen de USB ISP die er bij zat of via USB poort...

Via de tutorial die erbij zat kan ik de firmware wel updaten voor de BLTOUCH maar ik krijg het niet voor elkaar om v2.0.x er op te krijgen.

BOOTLOADER vergeten, rap een UNO besteld... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

xaho schreef op zondag 14 april 2019 @ 10:20:

Aannemende dat je mesh bed leveling gebruikt, doet MESH_INSET niet wat je zoekt?

code:
1
  #define MESH_INSET 10          // Set Mesh bounds as an inset region of the bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denyo schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:38:
[...]

Jazeker, zitten klemmen op. Probleem was niet het verschuiven maar warpen bij hogere temperaturen met PETG. Met een 3mm dikke spiegel nu geen last meer van, heb nog een spiegel liggen en die is 4mm dik.
Had twee spiegels gesloopt door PETG prints er te snel af te willen halen, niet goed laten afkoelen eerst en de stukken glas zaten aan mijn print gesmolten.
Ok dat is wat anders. Heb tot 245 graden geprint met PET-G en dat ging prima. Loshalen is inderdaad een kwestie van geduld. Heb er ook 1 gesloopt omdat ik hem er gelijk af wilde halen en ik alleen PLA gewend was >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psnepvangers
Inmiddels is de CR-10S ook binnen om de Ender 3 te vergezellen!
https://i.imgur.com/TtOHbZB.jpg

En de buildplate is wel flink wat groter...
https://i.imgur.com/q6tXFMj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 21:00
Zo te zien heb je heel wat bed-levelling gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xaho
Blamm schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 22:58:
[...]

Aannemende dat je mesh bed leveling gebruikt, doet MESH_INSET niet wat je zoekt?

code:
1
  #define MESH_INSET 10          // Set Mesh bounds as an inset region of the bed
Dat klinkt heel erg veelbelovend!
Even gezocht in de Marlin docs en ook variables als MESH_MIN_Y en MESH_MAX_Y etc. gevonden, aangezien ik alleen op de Y as ruimte in hoef te leveren is dat misschien nog handiger.
Dit ga ik zeker proberen, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
vanisher schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:45:
Zo te zien heb je heel wat bed-levelling gedaan :)
Ik dacht laat ik die opmerking maar niet maken.

Ik ben er bijna helemaal klaar voor. Het enige wat ik niet krijg opgelost is de hairy gebeuren het zijn geen strings want het is zo dun dat je het ook zo weghaald. Enig idee wat hiervoor de oplossing zou kunnen zijn zodat dit niet gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
Heb je de flowrate, en de extraction al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
vanisher schreef op woensdag 17 april 2019 @ 12:45:
Heb je de flowrate, en de extraction al gecontroleerd?
Flow is 100% procent en ga vanavond verder met de extraction distance en speed. Maar die heb ik na mijn idee veelste hoog staan. Het scheelt wel iets maar speed 60mm/s en distance 7/8mm is denk ik gewoon veel. Temperatuur IPV 210/200 op 180 maar helpt niet super veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
rectraction bedoelde ik uiteraard :)

Deze helpt daar mee -> https://www.thingiverse.com/thing:3071464

Daar zit een retraction test stl in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
vanisher schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:31:
rectraction bedoelde ik uiteraard :)

Deze helpt daar mee -> https://www.thingiverse.com/thing:3071464

Daar zit een retraction test stl in.
Die ken ik. Ik denk dat ik genoegen moet nemen dat die dan maar harig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

xaho schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:03:
[...]

Dat klinkt heel erg veelbelovend!
Even gezocht in de Marlin docs en ook variables als MESH_MIN_Y en MESH_MAX_Y etc. gevonden, aangezien ik alleen op de Y as ruimte in hoef te leveren is dat misschien nog handiger.
Dit ga ik zeker proberen, bedankt! _/-\o_
Ah ik had niet eens in configuration_adv.h gekeken nog er voor, ja daarmee is het nog verder te finetunen.
Heb hem zelf 30mm van de zijkanten af staan en dat geeft een behoorlijk beeld denk ik, terwijl hij mijn clips niet raakt. Wel met een BLtouch..

Wellicht met een flexibelere buildplate dat je ook de kanten echt wilt weten omdat hij daar naar onder trekt aan de clips, ik heb glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertW1964
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06-2022
Hallo,

Ik ben de wereld van de 3D printen aan het verkennen. Mijn eerste printer is een Creality Ender 3 Pro.
Mijn eerste print zijn redelijk goed verlopen. De gebruikelijke leercurve beginnende bij de afstelling van het printbed.

Heb hier nu een aardig goed gevoel voor gekregen, alleen jammer dat het magnetische bed in het midden naar mijn inziens een kuil heeft. Ik ben begonnen te printen met het meegeleverde witte PLA en daarna overgestapt naar grijs PLA van 123 3D.

Na wat aanpassingen print dit ook naar tevredenheid. Toch vind ik het originele meegeleverde PLA van betere kwaliteit. Weet iemand waar je dit kunt kopen. Ik heb contact opgenomen met Creality en die verkopen het op hen website. Alleen moet je er dan 12 rollen van een kilo afnemen. Misschien zijn hier mensen die ook dit PLA willen gebruiken?

Er wordt ook gesproken over ST-PLA weet iemand wat hier bijzonder aan is?

https://www.creality3d.cn/c/3d-printer-filament_0029

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaikoBe
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 15:07
Over het Creality pla kan ik niet veel zeggen want die heb ik nooit uit de verpakking gehaald.
Maar wetende hoe bijzonder veel merken er zijn die Pla aanbieden, gaande van goedkoop tot duur(binnen NL/EU)...dan lijkt het mij vreemd om speciaal 12 rollen te gaan bestellen in China. Je zit daar dan ook nog met de invoerkosten.

Er moet wel ergens een merk zijn dat even goed of beter presteert als het Pla van Creality.
Ik heb alleen nog maar Fillamentum gebruikt, vergelijken kan ik dus niet, maar veel andere tweakers zullen dat vast wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

RobertW1964 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:58:
Na wat aanpassingen print dit ook naar tevredenheid. Toch vind ik het originele meegeleverde PLA van betere kwaliteit. Weet iemand waar je dit kunt kopen
Amazon.de heeft het blijkbaar:
https://www.amazon.de/Cre...ule-Drucker/dp/B07HNY3RSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psnepvangers
Ik ben vooral te spreken over eSun PLA+. Via 3D Wens Shop zijn ze maar €18,- per rol, inmiddels een stuk of 12 rollen in huis.

Ook de volgende merken geprobeerd:
- AmazonBasics
- AmazonBasics Premium
- Elegoo
- Rainbowme

Rainbowme en AmazonBasics was echt een drama, gebruik ik het liefst zo min mogelijk. AmazonBasics Premium was ok en Elegoo was ook goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertW1964
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06-2022
SaikoBe schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:18:
Over het Creality pla kan ik niet veel zeggen want die heb ik nooit uit de verpakking gehaald.
Maar wetende hoe bijzonder veel merken er zijn die Pla aanbieden, gaande van goedkoop tot duur(binnen NL/EU)...dan lijkt het mij vreemd om speciaal 12 rollen te gaan bestellen in China. Je zit daar dan ook nog met de invoerkosten.

Er moet wel ergens een merk zijn dat even goed of beter presteert als het Pla van Creality.
Ik heb alleen nog maar Fillamentum gebruikt, vergelijken kan ik dus niet, maar veel andere tweakers zullen dat vast wel kunnen.
Bedankt voor de tip. Ik heb meteen een rol besteld. Ik mag eenmalig de premium bezorgdienst gratis uitproberen dus het wordt morgen al bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

psnepvangers schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:32:
Ik ben vooral te spreken over eSun PLA+. Via 3D Wens Shop zijn ze maar €18,- per rol, inmiddels een stuk of 12 rollen in huis.

Ook de volgende merken geprobeerd:
- AmazonBasics
- AmazonBasics Premium
- Elegoo
- Rainbowme

Rainbowme en AmazonBasics was echt een drama, gebruik ik het liefst zo min mogelijk. AmazonBasics Premium was ok en Elegoo was ook goed te doen.
Heb jij toevallig ook een wit van eSun? Ik heb een rol op Amazon gekocht maar die is half transparant (stond er ook bij trouwens). Vraag me nu af of ze ook een ECHTE wit hebben die gewoon niet doorschijnend is. Uiteraard ga ik niet van 1 laag uit, maar bij gewoon gebruik met 0.8mm toplagen bijvoorbeeld.

Ik wil een lithophane gaan maken maar de eerste kleine test-lithophane met dit 'wit' is veel te doorzichtig. Voor andere onderdelen wel heel gaaf, dat je de infill structuren kunt zien zitten

Iets anders, iemand bekend met OWL Filament uit Duitsland? Kwam zojuist wel een heel aantrekkelijk pakket tegen namelijk met 5x 1KG metallic PLA voor ongeveer €60 incl verzending (ook als PETG te krijgen)

[ Voor 15% gewijzigd door Blamm op 18-04-2019 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Blamm schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:25:
[...]

Heb jij toevallig ook een wit van eSun? Ik heb een rol op Amazon gekocht maar die is half transparant (stond er ook bij trouwens). Vraag me nu af of ze ook een ECHTE wit hebben die gewoon niet doorschijnend is. Uiteraard ga ik niet van 1 laag uit, maar bij gewoon gebruik met 0.8mm toplagen bijvoorbeeld.

Ik wil een lithophane gaan maken maar de eerste kleine test-lithophane met dit 'wit' is veel te doorzichtig. Voor andere onderdelen wel heel gaaf, dat je de infill structuren kunt zien zitten
Jazeker! Deze is niet doorzichtig. Ik zal vanavond wel een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:30
Nog ff over de BLTouch V3,
In de laatste Marlin 1.1.X-bugfix ( http://marlinfw.org/meta/download/ )
zitten wat extra opties voor de V3
code:
1
2
3
4
5
6
 #define BLTOUCH_V3
  #if ENABLED(BLTOUCH_V3)
    #define BLTOUCH_FORCE_5V_MODE
    //#define BLTOUCH_FORCE_OPEN_DRAIN_MODE
  #endif
#endif

Nu werkt alles perfect bij mij.
Mijn probe functioneerde prima met een MKS Gen L, maar ik had safe z homing problemen. Die lijken nu iig opgelost.

Voor mensen met een origineel enderbordje
YouTube: 3 Fixes for BLtouch V3 on Creality machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

psnepvangers schreef op donderdag 18 april 2019 @ 17:27:
[...]

Jazeker! Deze is niet doorzichtig. Ik zal vanavond wel een foto maken.
Mocht je nog een keer tijd hebben, ben ik nog wel benieuwd ;)

Ondertussen de gok gewaagd en gewoon op de halftransparante eSun de lithophane geprint. Heb hem 1mm dikker gemaakt en de minimale dikte ook 0.5mm dikker, en hij is erg erg netjes geworden.

Ga hem niet hier tonen omdat het onze trouwfoto is, maar hoop dat ze er blij mee is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Oeps, wrong topic... Had in open source 3D moeten staan.

[ Voor 89% gewijzigd door SuperKris op 21-04-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

SuperKris schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:04:
Iemand hier met een verwarmde behuizing? Wat voor verwarmingselement heb je toegepast en hoeveel Watt had je nodig om de behuizing op temperatuur te krijgen?

Ik heb nu een 12V kacheltje van 150W, maar daarmee krijg ik de behuizing amper een paar graden warmer. Iemand suggesties? Wegens een reeds ingebouwde voeding moet het wel 12V zijn. (max 30A).
Betere isolatie? Omkasting maken waar alle componenten net aan kunnen bewegen (dus minder volume aan lucht wat je op moet warmen), bed extra isoleren waardoor de warmte alleen naar boven kan?

Ik zit te wachten op mijn belastinggeld, ik wil daarvan een CR10s pro kopen, maar in mijn hoofd zit al een idee voor een scherm er omheen tegen tocht die warmte weg kan blazen, uitgevoerd met 2 matte plexiglas platen en RGB strips er tussen (terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan RGB). Is volgens mij makkelijk te maken met een te printen frame (in delen), en dat is ook wel uit te breiden naar een volledige behuizing.

Maar met 'open' printers (zonder onderbak) met veel ruimte onder het bed lijkt mij dat een stuk lastiger.

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 21-04-2019 11:31 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Resistor schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:27:
[...]

Betere isolatie? Omkasting maken waar alle componenten net aan kunnen bewegen (dus minder volume aan lucht wat je op moet warmen), bed extra isoleren waardoor de warmte alleen naar boven kan?

Ik zit te wachten op mijn belastinggeld, ik wil daarvan een CR10s pro kopen, maar in mijn hoofd zit al een idee voor een scherm er omheen tegen tocht die warmte weg kan blazen, uitgevoerd met 2 matte plexiglas platen en RGB strips er tussen (terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan RGB). Is volgens mij makkelijk te maken met een te printen frame (in delen), en dat is ook wel uit te breiden naar een volledige behuizing.

Maar met 'open' printers (zonder onderbak) met veel ruimte onder het bed lijkt mij dat een stuk lastiger.
Nah, de isolatie is goed genoeg. De kast is niet klein, maar heel veel kleiner kan hij niet met mijn aangepaste CR-10. De verwarmer is gewoon niet best. Het is een ruiten ontdooi ding van 8 euro bij de action. Ik moet gewoon iets anders hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Hai,

Heb nu bijna een week de ender 3 pro op het bureau staan en heb er werkelijk nog geen enkele goede print uitgekregen. Een glasplaat besteld maar zelfs daarop krijg ik het spul niet goed werkend (bandit fillament, 215 graden nozzle en 60 graden bed)

Ik denk dat dit komt doordat ik het bed niet goed geleveled krijg. Nu heb ik verschillende opties gezien met Manual bed leveling,

Is het puur een kwestie van TH3d firmware erop te schieten, en in de configuration.h
" //#define MANUAL_MESH_LEVELING " deze string te activeren?

Ik lees overal dat je bij de marlin firmware ook het lcd gedeelte moet activeren, alleen kom ik die niet tegen in de th3d firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webstarr schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:25:
Hai,

Heb nu bijna een week de ender 3 pro op het bureau staan en heb er werkelijk nog geen enkele goede print uitgekregen. Een glasplaat besteld maar zelfs daarop krijg ik het spul niet goed werkend (bandit fillament, 215 graden nozzle en 60 graden bed)

Ik denk dat dit komt doordat ik het bed niet goed geleveled krijg. Nu heb ik verschillende opties gezien met Manual bed leveling,

Is het puur een kwestie van TH3d firmware erop te schieten, en in de configuration.h
" //#define MANUAL_MESH_LEVELING " deze string te activeren?

Ik lees overal dat je bij de marlin firmware ook het lcd gedeelte moet activeren, alleen kom ik die niet tegen in de th3d firmware
Inderdaad zit het probleem meestal dat je bed niet goed is ingesteld. Heb ook momenten gehad dat je een halve ochtend aan het stellen was en dan was het nog niet goed. Volhouden is het enige wat je kunt doen >:) Bleek bij mij een slecht werkende BL-Touch te zijn maar niet willen hechten blijft lastig. Hoe meer ervaring je krijgt hoe makkelijker je dit instelt. Het lijkt simpel maar het vinden van de juiste hoogte is en blijft soms frustrerend ;) .

Belangrijkste tip zorg dat je het bed verwarmd voor je het bed gaat gaat afstellen, anders gaat het nooit goed komen.

Wat mij altijd goed helpt als ik in die fase zit
YouTube: Section 1.3 Bed Leveling featuring the Ender 3

Als je dat gedaan heb je Z Offset ook goed instellen anders kan het nog misgaan.
YouTube: Calibrating Z-Offset With An Auto Bed Levelling Probe

Zeer goede uitleg hoe je het stap voor stap moet doen en elke keer als ik dit weer ging volgen kwam het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
Is er nog een specifieke upgrade voor de ender 3 die nog niet bestaat maar waarvan iemand zegt, zoiets zou handig zijn? Ik zoek nog iets leuks om te maken in fusion 360, maar ik vind het toch altijd leuker om iets functioneels te maken.

Mocht iemand nog een schetsje hebben liggen waarvan een model gemaakt kan worden dan hoor ik het graag!

Misschien heb ik binnenkort zelf ook een ender 3. Nu werk ik nog met een anet a8, maar er is te veel scheef aan deze printer. Ik krijg hem niet consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@Falqoon Ik heb nog wel een dingetje, ik kan simpele dingen maken in Fusion 360, maar dit lukt me niet, ben nog steeds lerende :P . Deze fan duct is ook voor een Ender 3 (moet je wel een E3D V6 hotend hebben).
https://www.thingiverse.com/thing:2494642
Ik wil een 'verloop' hebben van 5015 fan aansluiting naar 40x40mm fan (indien dit mogelijk is in jouw ogen, anders gewoon geen moeite in stoppen :X ).

Het hoeft nog niet met een ABL sensor te zijn.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 16:49
Iets anders, iemand bekend met OWL Filament uit Duitsland? Kwam zojuist wel een heel aantrekkelijk pakket tegen namelijk met 5x 1KG metallic PLA voor ongeveer €60 incl verzending (ook als PETG te krijgen)
Staat nu deze aanbieding OWL-filament

Wie heeft hier ervaring mee? Lijkt me een prima deal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 22:29
Ponytail-WME schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:20:
[...]

Ik heb zelf het rode filament ervan liggen. Het is op zich wel prima kwaliteit, al moet ik wel zeggen dat ik met mijn paar rolletjes PLA weinig vergelijkingsmateriaal heb. Printen deed ik altijd op zo'n 195 graden en dat ging prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ponytail-WME schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 11:20:
[...]

Dat is heel aantrekkelijk. Ik wilde juist voor het orginele creality filament gaan want dat is ook erg goed. Maar dit is wel een hele mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Hoi,

Ik heb alleen geen 3d touch, en zou graag gebruik willen maken van de manual bed leveling mesh.

Th3d firmware erop schieten of de marlin vanille?
MikeOO schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 07:55:
[...]

Inderdaad zit het probleem meestal dat je bed niet goed is ingesteld. Heb ook momenten gehad dat je een halve ochtend aan het stellen was en dan was het nog niet goed. Volhouden is het enige wat je kunt doen >:) Bleek bij mij een slecht werkende BL-Touch te zijn maar niet willen hechten blijft lastig. Hoe meer ervaring je krijgt hoe makkelijker je dit instelt. Het lijkt simpel maar het vinden van de juiste hoogte is en blijft soms frustrerend ;) .

Belangrijkste tip zorg dat je het bed verwarmd voor je het bed gaat gaat afstellen, anders gaat het nooit goed komen.

Wat mij altijd goed helpt als ik in die fase zit
YouTube: Section 1.3 Bed Leveling featuring the Ender 3

Als je dat gedaan heb je Z Offset ook goed instellen anders kan het nog misgaan.
YouTube: Calibrating Z-Offset With An Auto Bed Levelling Probe

Zeer goede uitleg hoe je het stap voor stap moet doen en elke keer als ik dit weer ging volgen kwam het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
Vanilla Marlin, werkt prima.
YouTube: 5 beginner Ender 3 fixes - featuring manual mesh bed leveling guide vanaf 9:00 minuten begint de uitleg voor manual mesh bed leveling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Welk programma gebruikt die youtuber om de g codes in de voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webstarr schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:20:
Hoi,

Ik heb alleen geen 3d touch, en zou graag gebruik willen maken van de manual bed leveling mesh.

Th3d firmware erop schieten of de marlin vanille?

[...]
Werkt natuurlijk ook zonder 3D Touch anders had het geen zin om je de link te geven ;)
Hij geeft ook aan in de uitleg dat zijn printer wel voorzien is van een BL-Touch en dat alleen de homing anders gaat maar dat verder niet van invloed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 05:44
Webstarr schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:15:
Dat ziet eruit als de Machine Control Panel in Simplify3D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

SkyThes schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 15:28:
[...]

Dat ziet eruit als de Machine Control Panel in Simplify3D.
Maar pronterface werkt ook prima hiervoor en is gratis.

Net weer een grote investering gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OSPkyWJhuVFOB1VypujO6dcv/full.jpg

Hoewel mijn turquoise clips wel heel schattig waren, zitten deze een stuk minder in de weg. En dat voor €0,55 per 4 bij de Hornbach (inclusief verder overbodig fotolijstje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr

Webstarr

Moderator

Zojuist mijn eerste benchy geprint.

Ik heb alleen nog problemen met de infill waardoor ik "spinnenwebben " krijg, en tijdens het verplaatsen van de nozzle streept hij filament over het net geprinte deel. Instelling in cura?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2a9p4js.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/243nk3o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Webstarr schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 14:15:
Zoals @Blamm en hij zegt het zelf ook als hij begint is dit https://www.pronterface.com/
OctoPrint kan ook prima.

Maakt niet uit welk programma je hiervoor gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pinni3
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-03 12:27
Na hier ook mee te kijken wil ik graag mijn 2de bouwproject delen.

Ender-3:

Duet 2 Wifi
E3D titan aero 24V
E3D Vulcano
Buidtak flexplate system
M12 Z-Probe 4mm (China-> Ali)

Op een waarschijnlijke vraag waarom deze setup? :?
Ik wil een heel robuuste printer met kwalitatieve onderdelen.
je kan ook een Prusa kopen maar dan heb je niet het plezier van het zo in elkaar te steken op deze manier.
en neen ben geen Prusa Hater, heb ook een MK2S staan >:)
De setup heb ik voordien ook al gedaan op mijn CR10 maar deze heeft qua Bed meer geld gekost.
(8mm Alu bed + Kenovo AC heater)

Door de Titan Aero te gebruiken met het model van thingyverse moet de Y uit de normale positie gehaald worden.
Bij mijn CR10 heb ik de X/Z basis naar achter geschoven maar hier heb ik de Y as verschoven.
Veel handiger en minder afstel werk als bij de CR10.

Afbeeldingslocatie: https://www.pinni3.be/wp-content/uploads/2019/04/58381144_2398612860169363_7502068261240963072_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.pinni3.be/wp-content/uploads/2019/04/58381950_2398612786836037_8275661638699319296_n.jpg

:)B :)B :)B :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Pinni3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:26:

Ender-3:

Duet 2 Wifi
E3D titan aero 24V
E3D Vulcano
Buidtak flexplate systems

Op een waarschijnlijke vraag waarom deze setup? :?
Ik wil een heel robuuste printer met kwalitatieve onderdelen.
je kan ook een Prusa kopen maar dan heb je niet het plezier van het zo in elkaar te steken op deze manier.
en neen ben geen Prusa Hater, heb ook een MK2S staan >:)
De setup heb ik voordien ook al gedaan op mijn CR10 maar deze heeft qua Bed meer geld gekost.
(8mm Alu bed + Kenovo AC heater)

Door de Titan Aero te gebruiken met het model van thingyverse moet de Y uit de normale positie gehaald worden.
Bij mijn CR10 heb ik de X/Z basis naar achter geschoven maar hier heb ik de Y as verschoven.
Veel handiger en minder afstel werk als bij de CR10.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

:)B :)B :)B :)B
Ik heb nog nooit zo'n scherm gezien. Kom ik aan met mijn octoprint met LCD schermpje erop. Bijna af dan zal ik wel foto's posten. Wil ik ook wel haha.

Heb inmiddels het Scratch probleem opgelost door een setting in cura die de nozzle iets hoger zit bij movement over printed surfaces. Stond op 0.6250 en nu op 1 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

Gisteren na ongeveer een maand rock-solid printen PTFE tube moeten vervangen omdat deze oranje was geworden :+

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinni3
Daniel. schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:08:
[...]
Ik heb nog nooit zo'n scherm gezien.
Is het 7inch panel Due scherm
ook bij 123-3d te krijgen. maar op hun site staat het normale model. doch hebben ze de 7i
maar de 5i hebben ze dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Pinni3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:26:

Ender-3:

Duet 2 Wifi
E3D titan aero 24V
E3D Vulcano
Buidtak flexplate system
Is dat een buildtak bed of een PEI bed? Qua kleur lijkt het op het laatste namelijk. Mooie machine zo, geen last van het hoog geplaatste gewicht van zowel de spoel en display bovenop alswel de complete aandrijflijn aan de X as?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinni3
Blamm schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:22:
[...]

Is dat een buildtak bed of een PEI bed? Qua kleur lijkt het op het laatste namelijk.
Het bed is het standaard alu heat bed 24v van creality.
Daarop ligt het flexplate systeem.
De sheet op de plaat is nu Pei (van BuildTak).
Als je op de foto kijkt zie je op het bed van de CR-10 de 2de plaat liggen met een echt BuilTak vel .
Blamm schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:22:
[...]

Mooie machine zo, geen last van het hoog geplaatste gewicht van zowel de spoel en display bovenop alswel de complete aandrijflijn aan de X as?
Dankjewel.

Nog geen last gehad bij de Ender-3 maar de 2020 extrusion kan ik nog altijd swappen voor een 4040.
EDIT: de bovenste 2020 (niet die van de extruder)
Die heb ik nog liggen als overschot van openbuilds.

Waar ik wel last van heb bij de CR-10 is de veren en de massa van de 8mm plaat.
Dit gaat in de toekomst veranderd worden naar solid mounts, dus geen verstelbaar bed meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Pinni3 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:21:
[...]

Is het 7inch panel Due scherm
ook bij 123-3d te krijgen. maar op hun site staat het normale model. doch hebben ze de 7i
maar de 5i hebben ze dus niet.
Dat is zeker een scherm wat je rechtstreeks op het bord van de Ender 3 aansluit? Wel handig zo. En mooi groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinni3
Daniel. schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:29:
[...]

Dat is zeker een scherm wat je rechtstreeks op het bord van de Ender 3 aansluit? Wel handig zo. En mooi groot.
iderdaad mooi groot.
Maar dit is niet op een origineel bord van ender-3.
het stuurbord is veranderd naar een Duet Wifi Bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
Blamm schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 21:54:
[...]

Mocht je nog een keer tijd hebben, ben ik nog wel benieuwd ;)

Ondertussen de gok gewaagd en gewoon op de halftransparante eSun de lithophane geprint. Heb hem 1mm dikker gemaakt en de minimale dikte ook 0.5mm dikker, en hij is erg erg netjes geworden.

Ga hem niet hier tonen omdat het onze trouwfoto is, maar hoop dat ze er blij mee is :)
Heeft even geduurd, maar eindelijk tijd gehad:
https://imgur.com/a/UfEDdhv

Dit is koud wit van eSun, niet doorzichtig zoals je kan zien. Let verder niet op de printkwaliteit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
psnepvangers schreef op donderdag 25 april 2019 @ 08:40:
[...]

Heeft even geduurd, maar eindelijk tijd gehad:
https://imgur.com/a/UfEDdhv

Dit is koud wit van eSun, niet doorzichtig zoals je kan zien. Let verder niet op de printkwaliteit. :+
Toch let ik erop.

Ik heb zo'n vermoeden dat of mijn. Nozzle te dichtbij staat, maar als ik hem verder wegzet blijft het filament niet meer kleven of hij over extrude in het begin teveel. Maar bij al die metingen is het wel goed. Ik krijg altijd op de eerste laag een randje die je kan voelen als je emt je nagels erover gaat. Niet glad.

Dit dus. Alles lukt behalve dit. De krassen. Links boven is er toevallig eentje goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NxMGbOBQJEogKQlS6R0Y5gvT/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel. op 25-04-2019 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
phYzar schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:56:
Ha,I love it when a plan comes together :7 :

Geen pulley verwijderd of verzet :)

De Y-eindstop verplaatst van rechts naar links (vanuit voor gezien rechts, foto's van achter gemaakt):
[Afbeelding]

De stepper-motor-beugel van links naar rechts:
[Afbeelding]

De geprintte spacer ertussen:
[Afbeelding]

Woei!
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alle Y-bewegingen zijn nu fluisterstil _/-\o_

//Edit

Spacer gemaakt om de hoop ringetjes tussen de endstop te vervangen:

[Afbeelding]

En zooi geüpload (duurt 24 uur omdat ik nieuwe user ben :-( )

https://www.thingiverse.com/thing:3245255
Ik zit even oude berichten door te nemen. Maar dit is ideaal en zou ik ook op de pro kunnen toepassen zonder de motor te slopen. Heb je ook zoiets voor de andere assen. Lijkt mij niet maar na deze ga ik echt kijken. Is die dan ook nog zo precies als dat die daarvoor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:05
Daniel. schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 01:05:
[...]

Ik zit even oude berichten door te nemen. Maar dit is ideaal en zou ik ook op de pro kunnen toepassen zonder de motor te slopen. Heb je ook zoiets voor de andere assen. Lijkt mij niet maar na deze ga ik echt kijken. Is die dan ook nog zo precies als dat die daarvoor was.
Ik heb een ontwerp gemaakt voor de X- en de Y-as. De X is wat complexer. In de omschrijving op Thingiverse kun je de link naar de andere vinden. Ik heb geen Pro dus geen idee wat daar mogelijk is. In de huidige vorm gok ik dat X wel kan en weet ik dat Y niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayt64

fayt64

WC Eendje

Eerste test prints gemaakt met de Ender 3, qua maten print die perfect en hoef ik niks bij te stellen.
Maar merk wel dat dat bed afstellen echt klote is.
Meteen andere veren er op gezet en dat scheelt een hele boel.

Nu is wat nuttigs printen en kijken of dat goed gaat :)

Overigens met de PLA van Creality geprint, en dat gaat top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Iemand ervaring met damping pootjes onder de printer ?

Ender 3 Damping Feet
https://www.thingiverse.com/thing:2913473

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
kmichael schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:23:

Ender 3 Damping Feet
Precies die geprint, werkt perfect!
Daniel. schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:26:
[...]

Toch let ik erop.

Ik heb zo'n vermoeden dat of mijn. Nozzle te dichtbij staat, maar als ik hem verder wegzet blijft het filament niet meer kleven of hij over extrude in het begin teveel. Maar bij al die metingen is het wel goed. Ik krijg altijd op de eerste laag een randje die je kan voelen als je emt je nagels erover gaat. Niet glad.

Dit dus. Alles lukt behalve dit. De krassen. Links boven is er toevallig eentje goed.
[Afbeelding]
Sowieso bij Cura Combing - not in skin even aanzetten. :+

[ Voor 56% gewijzigd door psnepvangers op 26-04-2019 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
psnepvangers schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:48:
[...]

Precies die geprint, werkt perfect!

[...]

Sowieso bij Cura Combing - not in skin even aanzetten. :+
Held, vanavond maar even uittesten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kmichael schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 21:23:

Ender 3 Damping Feet
Werken uitstekend en gebruik ik nu paar maanden. in PLA geprint.

Wil ze tzt vervangen door https://www.thingiverse.com/thing:3109537
Printer staat hier niet op een plank die waterpas is. Onderop viltjes plakken voor enige demping. Mocht dat niet voldoende zijn dan pas zet ik de dempingspootjes onder de stelpoten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Gisteravond de laatste print geprint met Combing:not in skin en dat voorkomt de krassen :). Enige wat ik nog merk en waar ik mee moet spelen is de initial flow. Alles ziet er super uit alleen de eerste layer zie je kleur verschil. Ik print in zwart maar je ziet af en toe een soort vlek, ik vermoed dat het door de flow komt op de eerste layer. Je ziet ook een soort groeven dat je goed kan voelen, alleen op de eerste layer. Alhoewel dit ook dingen zijn die ik in het algemeen 3D print topic had kunnen stellen, maar ik gebruik wel de Ender 3. En de initial fan speed, bij de eerste layer staat die standaard uit. Is dat ook aan te raden?

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 27-04-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Met welke snelheden printen jullie gemiddeld?
bijvoorbeeld:
* fine details
* dingen zoals bakjes / standaarden

bijvoorbeeld dit bakje: (om een beetje een idee te krijgen)
https://www.thingiverse.com/thing:2989218

[ Voor 32% gewijzigd door kmichael op 28-04-2019 14:19 . Reden: voorbeeld er bij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinni3
Daniel. schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:26:
[...]

Toch let ik erop.

[Afbeelding]
De nozzel hoogte en flow staan een beetje in verhouding met elkaar.
Als ik de stukken zo zie zeg ik voor de streep :
Zet Z-hop aan op 3 a 4 mm icm avoid crossing outline for travel movement , dan is je streepjes issue weg.

als ik de layers bekijk van boven :
Iets minder extrusion multiplier
en een vaste extrusion width proberen ipv auto

ik heb het over Simplify3d settings weet het niet voor andere software.
Hoop dat het je wat verder helpt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Pinni3 schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:35:
[...]

De nozzel hoogte en flow staan een beetje in verhouding met elkaar.
Als ik de stukken zo zie zeg ik voor de streep :
Zet Z-hop aan op 3 a 4 mm icm avoid crpssing outline for travel movement , dan is je streepjes issue weg.

als ik de layers bekijk van boven :
Iets minder extrusion multiplier
en een vaste extrusion width proberen ipv auto

ik heb het over Simplify3d settings weet het niet voor andere software.
Hoop dat het je wat verder helpt *O*
Z-hop heb ik weer uitgezet, retraction before layer change ook, dit gaf een lelijke bobbel op de plek waar die het altijd deed. Maar door combing: not in skin is het helemaal verholopen. Ik gebruik cura.

Straks even het geprinte stuk eraf halen en kijken hoe de onderkant is, of ik die kleur verschillen nog heb weet ik niet, maar ik denk dat ik nu tevreden mag zijn. Zou het ook kunnen komen door het filament wat ik gebruik. Op dit moment gebruik ik EasyThreed, maar wil zodra deze rol op is de PLA van Creality kopen. Ook wil ik nog een rol ABS kopen maar die verkoopt Creality niet, wat zijn dan de aan te raden merken?

Ik heb wel met de flow gespeeld maar 100% geeft wel de juiste muurdiktes aan als ik de test uitvoer dus ik weet niet of lager zetten zo'n slim plan is.

Ik ben thuis. Zo ziet de onderkant eruit. Alles perfect behalve de onderkant.
Kleurverloop
Is dit echt de flow.

Ik print op 220 met 60 graden bed.

Edit: Ik denk dat ik snel maar de petsfang moet maken, zou het daarmee te maken kunnen hebben. Het gebeurd wel alleen bij de eerste layer.

[ Voor 28% gewijzigd door Daniel. op 29-04-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:03
Hi Tweakers!

ik heb ook net mijn Ender3 in ontvangst mogen nemen. Morgen maar even opbouwen :) Ik las op de openingspost dat hij maar 128KB geheugen heeft. Kan ik hier de laatste "Marlin 2.0.x alpha snapshot" op flashen?

Ik denk dat ik eerst de calibratie (zie beginpost) uitvoer, dan een fan guard print (https://www.thingiverse.com/thing:2935204/) en een spiegel op maat snij om te zien hoe de printkwaliteit daarmee is in vergelijking met de bijgeleverde plaat.

Iemand suggesties wat ik kan printen om de optimale temperatuurinstellingen te bepalen voor mijn filament? Of andere beginners tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Alicanto schreef op maandag 29 april 2019 @ 20:01:
Hi Tweakers!

ik heb ook net mijn Ender3 in ontvangst mogen nemen. Morgen maar even opbouwen :) Ik las op de openingspost dat hij maar 128KB geheugen heeft. Kan ik hier de laatste "Marlin 2.0.x alpha snapshot" op flashen?

Ik denk dat ik eerst de calibratie (zie beginpost) uitvoer, dan een fan guard print (https://www.thingiverse.com/thing:2935204/) en een spiegel op maat snij om te zien hoe de printkwaliteit daarmee is in vergelijking met de bijgeleverde plaat.

Iemand suggesties wat ik kan printen om de optimale temperatuurinstellingen te bepalen voor mijn filament? Of andere beginners tips?
Ik kan je er helemaal in helpen want ik ben er ook doorheen gelopen. Voor het opbouwen neem de tijd en volg deze guide. YouTube: Updated Creality Ender 3 Performance Assembly Build Section 1.1

Heel veel informatie heb ik van dit kanaal af en hij weet echt heel erg veel. Veel succes met opbouwen! En vragen? Laat het ons weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 16:15
Iemand zijn stock fans geüpgrade? Zelf heb ik een MKS GEN L board geïnstalleerd en print hij heel stil, maar op de fans na...

Graag wil ik deze upgraden voor stillere fans, maar niet dat ik dan slechtere prints ga krijgen. Iemand ervaring hiermee en suggesties voor welke fans? Ik zit zelf aan Noctua te denken, maar zijn wel duur :(

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

newz schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:40:
Iemand zijn stock fans geüpgrade? Zelf heb ik een MKS GEN L board geïnstalleerd en print hij heel stil, maar op de fans na...

Graag wil ik deze upgraden voor stillere fans, maar niet dat ik dan slechtere prints ga krijgen. Iemand ervaring hiermee en suggesties voor welke fans? Ik zit zelf aan Noctua te denken, maar zijn wel duur :(
Zelf recent een aantal fans gekocht, en tot nu toe de hotend fan en die bij mijn mainboard vervangen.
Beide door een Sunon 40x40x20, deze op de hotend (24V) en deze bij mijn mainboard met een 12V convertor er voor. Vooral die laatste is HEEL stil, maar verplaatst niet heel veel lucht. Zou hem dan ook niet snel op mijn hotend zetten. De 24V versie is weer niet muisstil, maar een stuk beter als die er op zat, en verplaatst ook meer lucht tegelijk. Bovendien zal deze het veel en veel langer blijven doen. Deze zou nog wel iets stiller mogen, maar ik weet niet waar de grens zit voor te weinig koeling op lange prints. Je hoort toch nog wel eens dat mensen met een 40x40x10 Noctua last krijgen van problemen op lange prints.

De fan in mijn powersupply moet ik nog doen, heb ik wel meebesteld al.

De 40x40x20 passen standaard niet trouwens, maar gaat prima op een HeroMe2 en had toch al een ander kastje voor de MKS Gen L geprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v10MdXNyFdprigT95dYTx9Q0/full.jpg
Pagina: 1 ... 12 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie