Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04-04 19:24
Khaine schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:24:
Zo, ik kan mij nu scharen in het rijtje van Ender 3 eigenaren :) . Gek genoeg plakte mijn testdog en andere print prima maar sindsdien zijn mijn pogingen allemaal gefaald. Ik heb voor de zekerheid nogmaals de hond geprobeerd, maar al bij laag 1 gaat het mis. Deze wil links voor en achter wel plakken, maar rechts blijkbaar niet. En uiteraard heb ik bed leveling gedaan voordat ik elke print startte.

Vanwege het niet blijven plakken heb ik de Scoth Stick methode geprobeerd, wat effectief gezien gewoon pritt is. Dit droogt echter vrijwel direct op dus dat schiet ook niet op.

Vandaar 2 vragen:
- Hoe krijg ik het beste de pritt weer van mijn plaat? (ik las iets over isopropyl alcohol, maar weet niet of dat bij een standaard plaat geen beschadigingen oplevert)
- Welke methode gebruiken jullie bij de ender specifiek om een goede hechting te krijgen?
Vieze vet vingers (lichaamsvet) en brakke bedveren.
Goed schoonmaken helpt, maar een laagje pritt er overheen (bestaande laag is prima) of haarlak is heel welkom voor een beginner.

Betere bedveren helpt met het level houden

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-04 18:35

Solid Seal

professionally professional

SToRM666 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:23:

Het enige probleem wat ik nu nog wel heb is dat de printer altijd lijnen trekt tussen de verschillende punten waar het niet eens nodig is...
Volgens mij is dat Combing. Die kan je aan of uitzetten en er zijn nog 2 opties dacht ik . Ik gebruik meestal de 'not-in-skin' optie .volgens mij heb je die lijnen dan niet aan de buitenkant van je print.

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen
I reject your reality and substitute my own!

• SToRM666
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 24-04 19:14
Het heeft niets te maken met combing denk ik hoor. Als de printer bijvoorbeeld bij de eerste laag de buitenrand van het object heeft getekend en dan moet die in het midden een cirkel tekenen, dan trekt ie vanaf die buitenrand naar de cirkel een lijn, terwijl dit uiteraard niet de bedoeling is...
Ik ga maar eens wat met de retraction settings spelen denk ik.

Edit: Hmm.. ik bedenk me net dat ik nooit een lijn zie vanaf die standaard rand die de printer altijd om het object heen trekt naar het object zelf, dus het moet een setting zijn waarom die dat binnen de print zelf dan wel doet...

Edit 2: ik heb eens gegoogled en blijkbaar kan het toch combing zijn. Ik heb de setting in Cura nu eens op "not in skin" gezet. Ik ga jullie op de hoogte houden of dit helpt! Bedankt @Solid Seal _/-\o_

De eerste print op glas is trouwens gelukt, deze zat wel behoorlijk vast moet ik zeggen. Ik heb met de metalen schraper de print wat proberen los te krijgen, maar het glazen bed krast echt behoorlijk snel. Uiteindelijk het bed wat laten afkoelen en toen kreeg ik m wel los. Ik heb geen lijm gebruikt, enkel het bed vooraf met alcohol schoongemaakt. Ik had de temperatuur tegen het einde van de print wel van 60 naar 68 graden gezet, aangezien ik door de hoogte van de print vreesde dat die los kon laten, maar de volgende keer laat ik m gewoon op 60 graden staan of ik denk dat 40 graden misschien ook wel al voldoende is.

SToRM666 wijzigde deze reactie 10-02-2019 20:45 (41%)

PSN id: NL_SToRM

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 25-04 15:14
Mooie uitleg tussen de verschillen in infills in Cura.

https://all3dp.com/2/cura...rns-all-you-need-to-know/

• Solid Seal

Solid Seal

SToRM666 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 20:29:

De eerste print op glas is trouwens gelukt, deze zat wel behoorlijk vast moet ik zeggen. Ik heb met de metalen schraper de print wat proberen los te krijgen, maar het glazen bed krast echt behoorlijk snel. Uiteindelijk het bed wat laten afkoelen en toen kreeg ik m wel los. Ik heb geen lijm gebruikt, enkel het bed vooraf met alcohol schoongemaakt. Ik had de temperatuur tegen het einde van de print wel van 60 naar 68 graden gezet, aangezien ik door de hoogte van de print vreesde dat die los kon laten, maar de volgende keer laat ik m gewoon op 60 graden staan of ik denk dat 40 graden misschien ook wel al voldoende is.
Heb je de Z-stop switch nog hoger moeten zetten voor het glazen bed ? gezien die iets dikker is?

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen

• SToRM666
Solid Seal schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:36:
Heb je de Z-stop switch nog hoger moeten zetten voor het glazen bed ? gezien die iets dikker is?
Die heb ik inderdaad iets hoger moeten zetten ja, maar dat moest ik door die gele veren sowieso al een beetje doen.

• Solid Seal

Solid Seal

Ah ja die veertjes moet ik ook nog bestellen ..

• Centurion
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 25-04 23:33
Sinds twee weken ook een Ender 3 in bezit. Ben eigenlijk nog steeds bezig met het printen van upgrades.

Op dit moment draait de lastigste print die ik tot nu toe heb gedaan: Bullseye fanduct.

Cura geeft 7 uur en 46 minuten aan. Zit er meestal 5-10% boven. Ben benieuwd morgen!

-

• SToRM666
Solid Seal schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:24:
Volgens mij is dat Combing. Die kan je aan of uitzetten en er zijn nog 2 opties dacht ik . Ik gebruik meestal de 'not-in-skin' optie .volgens mij heb je die lijnen dan niet aan de buitenkant van je print.
Nog even ter bevestiging, ik heb zojuist een eerste print gestart met combing uit en het is nu inderdaad opgelost! :)

• Solid Seal

Solid Seal

Centurion schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:55:
Sinds twee weken ook een Ender 3 in bezit. Ben eigenlijk nog steeds bezig met het printen van upgrades.

Op dit moment draait de lastigste print die ik tot nu toe heb gedaan: Bullseye fanduct.

Cura geeft 7 uur en 46 minuten aan. Zit er meestal 5-10% boven. Ben benieuwd morgen!
Hmm bij mij iets meer dan 5 uur .. hij was niet helemaal perfect.. welke settings gebruik jij ?

• Khaine
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-04 20:44

Khaine

Python liefhebber

Gewoon goed schoonmaken van het bed bleek de oplossing. Ik heb hiervoor 70% alcohol gebruikt die ook voor reinigen van medische apparatuur (denk thermometers) te gebruiken is. Op een keukenrol deppen en met cirkelbeweging goed over wrijven. In een mum van tijd was de plaat schoon. Daarna goed droog maken, levellen en weer door! Inmiddels 3 printjes verder en nog prima te doen.

Thnx @sugarcube en @Razwer voor de reacties :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Centurion
Solid Seal schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:34:
[...]

Hmm bij mij iets meer dan 5 uur .. hij was niet helemaal perfect.. welke settings gebruik jij ?
Heb hem met een raft en supports geprint. Eerst begonnen zonder raft, maar er zitten een paar hele kleine supports tussen waarvan ik al zag dat ze niet helemaal lekker bleven plakken.

Verder 0.2mm layer height en 50mm/s print speed met z-hop. Anders gooit ie de supports om bij mij.

Print is gelukkig goed afgerond. Morgen even wat m3 moertjes kopen zodat ik hem kan monteren.

Centurion wijzigde deze reactie 12-02-2019 23:15 (9%)

-

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 00:38
Printer gisterenavond geleverd door de DHL :)! Daarna samen met de kids in elkaar gezet. Hartstikke leuk en voor 157 euro echt wel kwaliteitsmateriaal als ik het zo zie. Hobbyking pla duurt ff dus maar snel bij 123 besteld zodat ik vandaag wat kan printen.

Zaken die ik zien die anders zijn dan bij eerder modellen: er zit nu standaard een silicone nozzlekapje bij en enkele clips om de bowdenkabel te fixeren in de koppelingen.

• MikeOO
De handleiding der handleidingen van Luke Hatfield.

Help Guide with assembly, tuning,and troubleshooting tutorials.
http://c3d.media/3d-print...ez2p6egjE_CLgTtqt2PLtfw94

Deze handleiding is ook terug te vinden op pagina 1

• Jokke3D
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 25-04 12:44
Sinds enkele maanden in het bezit van een Ender 3 en onlangs een simpele IKEA spiegel op maat gesneden en gebruikt om wat eenvoudige en snelle printjes op te maken.

De laatste dagen loopt het echter fout met de hechting, het eerste half uur printen gaat alles deftig, daarna lijkt de print gewoon los te komen van het glas en is alles verpest. Ik heb gisteren de spiegel goed schoongemaakt met pure alcohol maar ook dit lost het niet op. Mijn volgende idee is om wat haarlak aan te brengen, iemand nog tips?

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 25-04 16:22
Ik wil de standaard ptfe tube vervangen voor de bowden welke ik had besteld, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid uit de koppeling (de kant van de hotend zeg maar) Lijkt wel vast geplakt ofzo? Of moet ik gewoon proberen om het met geweld los te krijgen? Ook met een hotend op 200 graden zit ie vast namelijk.

• Razwer
Jokke3D schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 13:07:
Mijn volgende idee is om wat haarlak aan te brengen, iemand nog tips?
Pritt of lak :)
Bed goed levelen en bedveren vervangen.

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• Razwer
vwtune schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:13:
Ik wil de standaard ptfe tube vervangen voor de bowden welke ik had besteld, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid uit de koppeling (de kant van de hotend zeg maar) Lijkt wel vast geplakt ofzo? Of moet ik gewoon proberen om het met geweld los te krijgen? Ook met een hotend op 200 graden zit ie vast namelijk.
druk je de koppeling wel in als je aan de buis trekt?

• vwtune
Razwer schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:04:
[...]

Ja, maar ik moet wel zeggen dat dat helemaal niet meer makkelijk gaat als in het begin of zoals bij de extruder, daar gaat ie heel soepel, maar bij de hotend lijkt ie niet of niet heel makkelijk te gaan.

• ImDion
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 24-04 12:31

ImDion

professioneel amateur

Razwer schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:04:
[...]

Had dit probleem ook. koppeling losdraaien en naar boven geduwt en dan de bowden tube lostrekken :S :P

3x proberen dan meten... toch?

• Jokke3D
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 25-04 12:44
ImDion schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Had dit probleem ook. koppeling losdraaien en naar boven geduwt en dan de bowden tube lostrekken :S :P
Idem hier, koppeling van de hotend gehaald en daarna de tube er verder doorgeduwd. In de andere richting wou die er niet meer uit. Nadien ook gezien dat er een inkeping zit in de tube waardoor deze waarschijnlijk goed vast zat en er niet meer uit kon.

• Razwer
ImDion schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:42:
[...]

Jokke3D schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:46:
[...]

Idem hier, koppeling van de hotend gehaald en daarna de tube er verder doorgeduwd. In de andere richting wou die er niet meer uit. Nadien ook gezien dat er een inkeping zit in de tube waardoor deze waarschijnlijk goed vast zat en er niet meer uit kon.
Daarom ook de tip in de startpost om direct de koppelingen te vervangen 8)

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Razwer schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:03:
[...]

[...]

Probleem was de tube hier, Zat gewoon enorm vast maar inderdaad de koppelingen vervangen hoor :P :P nu nog wachten op men siliconen sok

• vwtune
Razwer schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:03:
[...]

[...]

Die is ook vervangen... Ik heb zelfs nog nooit gebruik gemaakt van de originele koppeling....

• Rappel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:17
edit: tijdelijk weg

Rappel wijzigde deze reactie 14-02-2019 23:04 (98%)

• Centurion
Hmmm, de Bullseye koeler lijkt zijn werk wat te goed te doen. Probeer nu een kleine print te doen (https://www.thingiverse.com/thing:3066664) en hij koelt het zo erg dat de print warpt en loskomt van het bed. Dat probleem heb ik nog niet eerder gehad.

Zijn er meer met deze ervaring?

-

• MikeOO
Centurion schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 00:18:
Hmmm, de Bullseye koeler lijkt zijn werk wat te goed te doen. Probeer nu een kleine print te doen (https://www.thingiverse.com/thing:3066664) en hij koelt het zo erg dat de print warpt en loskomt van het bed. Dat probleem heb ik nog niet eerder gehad.

Zijn er meer met deze ervaring?
In je slicer kun je meegeven day de Fan niet op 100% moet draaien maar bv op 50% en lukt het dan nog niet nog lager zetten of uitzetten.

• wowly
Vraagje: als ik de bed temp instel op 70 graden en ik meet met de infraroodgun geeft deze 60 graden aan. Idem met 80 graden (geeft 70 aan) etc.

Kan ik ergens deze temperatuur instellen?

Oja, is er iemand in de buurt van Eindhoven/weert die mijn bootloader kan veranderen?

• MikeOO
wowly schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:53:
Vraagje: als ik de bed temp instel op 70 graden en ik meet met de infraroodgun geeft deze 60 graden aan. Idem met 80 graden (geeft 70 aan) etc.

Kan ik ergens deze temperatuur instellen?

Oja, is er iemand in de buurt van Eindhoven/weert die mijn bootloader kan veranderen?
Infraroodgun kan het ook mis hebben natuurlijk. Je zult dit ergens mee moeten eiken zodat je zeker weer dat deze temp meet anders probeer je een probleem op te lossen die er niet is.

Bootloader veranderen hoeft niet. Ik neem aan dat je nu nog geen bootloader erop hebt staan.
Vrij eenvoudig te doen mits je een Arduino board heb. Met een Rasp kan het eventueel ook.
Dan hoef je niet te wachten of te zoeken. Zolang je de stappen goed volgt is het prima te doen.

YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:22
De sensor van het bed zit aan de onderkant. Mijn bovenkant meet ook altijd 10c lager.

• wowly
Ah daarom. Ik begreep dat een plaprint graag 70 graden heeft op zijn eerste lagen?

Arduino uno gekocht net, vanavond maar eens fixen. Geen zin om te printen met een onveilige printer.

Xyzkubus geprint, X 2,01, Y 2,01, Z 1,98. Vrijwel perfect. Is het de bedoeling dat dit nog beter wordt?

• IWriteCode
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-04 22:36

IWriteCode

Less = more

Sinds dit weekend ook trotse eigenaar van een Ender 3. Nu nog helemaal stock, maar zal dit draadje eens gaan uitpluizen met wat ik allemaal kan/zal gaan wijzigen.

Eerste prints gaan redelijk... had met name wat problemen met het goed afstellen van het printbed... daarna gingen de prints eigenlijk best heel prima. In elk geval er blij met de aanschaf.

Is er nog iemand met een plek waar ik vervangende PTFE koppelingen kan kopen? De link die bij amazon staat... dat zijn er meteen 2x10 stuks...

IWriteCode wijzigde deze reactie 18-02-2019 12:02 (17%)

Less = more

• wowly
Hallo allemaal,

Ik kan van een vriend een erg mooie 3dprinter overnemen die wat meer mogelijkheden heeft dan de ender3. Ik zal die van mij dan ook te koop zetten, en hiervoor ga ik natuurlijk netjes een V&A advertentie maken in plaats van deze via het forum proberen te verkopen.

SA007 wijzigde deze reactie 18-02-2019 18:10 (61%)

• vwtune
Ik heb een vraagje waar ik wellicht wel zelf antwoord op weet, maar toch even bevestiging voor zou willen:

Wanneer je nozzles gebruikt met een kleinere maatvoering, bijvoorbeeld 0.2mm, dan kan je fijne prints krijgen?
Ik moet namelijk wat bedeltjes voor armbandjes maken, en in mijn beleving, kan je dan beter een nozzle van 0.2mm nemen ipv 0.4, vooral omdat het echt kleine prints zijn, maar wel met detail.
Klopt dit?

Dan nog een vraagje, is ergens een soort lijst van het gebuik van de maten nozzles?
Dus wanneer gebruik je 0.2, 0.3, 0.4, 0.5 enz?

• Razwer
vwtune schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:22:
Ik heb een vraagje waar ik wellicht wel zelf antwoord op weet, maar toch even bevestiging voor zou willen:

Wanneer je nozzles gebruikt met een kleinere maatvoering, bijvoorbeeld 0.2mm, dan kan je fijne prints krijgen?
Ik moet namelijk wat bedeltjes voor armbandjes maken, en in mijn beleving, kan je dan beter een nozzle van 0.2mm nemen ipv 0.4, vooral omdat het echt kleine prints zijn, maar wel met detail.
Klopt dit?

Dan nog een vraagje, is ergens een soort lijst van het gebuik van de maten nozzles?
Dus wanneer gebruik je 0.2, 0.3, 0.4, 0.5 enz?
je kan ongeveer 80% van nozzle diameter gebruiken voor max layer height.
er zit ook ergens een sweet spot van flow vs nozzle diameter.
een 0.1 layer printen met een 0.8 nozzle is heel lastig ivm de flow van het materiaal.
de exacte sweet spot zijn veel discussies over en ligt ook aan materiaal, temperatuur, extruder, hot end (kwaliteit) etc. maar ga er vanuit dat het op zo'n 50-70% ligt (losse pols)
dus print je 0.1 is een 0.2 nozzle ideaal.

• Khaine
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-04 20:44

Khaine

Python liefhebber

Zijn er eigenlijk mensen die al eens problemen hebben ondervonden met de printer zelf? En dan bedoel ik dus de "stock" printer?
Ik zag dit draadje (https://www.reddit.com/r/...tching_your_printer_here/) namelijk op Reddit voorbij komen en dat lijkt mij niet zo fijn. Ik heb de printer op een goed geventileerde plek staan, maar hij draait ook vaak als ik op werk ben. Met een dergelijk risico denk ik daar wel 2x over na.....

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• vwtune
Razwer schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:36:
[...]

je kan ongeveer 80% van nozzle diameter gebruiken voor max layer height.
er zit ook ergens een sweet spot van flow vs nozzle diameter.
een 0.1 layer printen met een 0.8 nozzle is heel lastig ivm de flow van het materiaal.
de exacte sweet spot zijn veel discussies over en ligt ook aan materiaal, temperatuur, extruder, hot end (kwaliteit) etc. maar ga er vanuit dat het op zo'n 50-70% ligt (losse pols)
dus print je 0.1 is een 0.2 nozzle ideaal.
Oke, maar begrijp ik nu wel dat wanneer je een kleinere nozzle gebruikt, je mooiere prints krijgt?

En is er een soort regel wanneer je een bepaalde maat nozzle gebruikt? Ik heb al behoorlijk wat prints achter de rug met een 0.4 nozzle en sinds gister print ik met een 0.2 nozzle (ook in cura de extruder settings veranderd van 0.4 naar 0.2) en ik kan nu niet echt zeggen dat ik de prints veel mooier vind?

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:37:
[...]

Oke, maar begrijp ik nu wel dat wanneer je een kleinere nozzle gebruikt, je mooiere prints krijgt?

En is er een soort regel wanneer je een bepaalde maat nozzle gebruikt? Ik heb al behoorlijk wat prints achter de rug met een 0.4 nozzle en sinds gister print ik met een 0.2 nozzle (ook in cura de extruder settings veranderd van 0.4 naar 0.2) en ik kan nu niet echt zeggen dat ik de prints veel mooier vind?
Goede prints maken heeft veel factoren. Nozzle size is maar 1 van de vele factoren.

Zie het als een grote flacon ruitensproeier vloeistof met een groot gat, moet je echt je best doen om het zonder trechter in jouw auto bij te vullen. je wilt een lage flow maar er zit een groot gat.
Zo is het ook met een nozzle dat je beter kan doseren wanneer de verhouding layer size en nozzle size goed aansluiten. 0.1 layers met een 0.8 nozzle gaan echt niet netjes worden.

Je pakt dus een paar procenten in "print verbetering" als je een goede sweet spot hebt tussen nozzle size en layer size. 0.4 vs 0.2 voor 0.1 layer size is idd niet geweldig verschil, maar de flow is wel beter te controleren door je printer met een 0.2.
Temperatuur, print speeds, jerk settings, kwaliteit materiaal, (indien PLA) een goede koeling fan+duct, strakke belts, retraction settings, level bed, etc. etc. wegen allemaal mee op de print kwaliteit.

• vwtune
Razwer schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 10:56:
[...]

Goede prints maken heeft veel factoren. Nozzle size is maar 1 van de vele factoren.

Zie het als een grote flacon ruitensproeier vloeistof met een groot gat, moet je echt je best doen om het zonder trechter in jouw auto bij te vullen. je wilt een lage flow maar er zit een groot gat.
Zo is het ook met een nozzle dat je beter kan doseren wanneer de verhouding layer size en nozzle size goed aansluiten. 0.1 layers met een 0.8 nozzle gaan echt niet netjes worden.

Je pakt dus een paar procenten in "print verbetering" als je een goede sweet spot hebt tussen nozzle size en layer size. 0.4 vs 0.2 voor 0.1 layer size is idd niet geweldig verschil, maar de flow is wel beter te controleren door je printer met een 0.2.
Temperatuur, print speeds, jerk settings, kwaliteit materiaal, (indien PLA) een goede koeling fan+duct, strakke belts, retraction settings, level bed, etc. etc. wegen allemaal mee op de print kwaliteit.
Duidelijk verhaal, voor mijn gevoel zit er dus nog wel wat verbetering bij het gebruik met de 0.2 nozzle, ik zal ook in Cura het 0.06mm profiel proberen icm de 0.2 nozzle. Toch denk ik dat ik niet lang gebruik zal maken van de 0.2 en weer terug ga naar de 0.4 nozzle :+

• vwtune
Ik sta op het punt een Bullseye te printen ,maar vraag me af of ik niet beter een andere fan duct kan gebruiken? Welke is het beste op de Ender? En moet ik bij de bullseye of andere, andere fans gebruiken? 5010?

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Bijna alle fanducts hebben een model voor de stock fans. goed kijken :P

Ik gebruik de hero me fanduct

Link naar video van teachingtech: YouTube: Hero Me fan duct tested on Ender 3
Link naar thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:3092044
Foto op mijn ender 3: Hero me fanduct

ImDion wijzigde deze reactie 21-02-2019 13:53 (61%)
Reden: Toegevoegde informatie

• SToRM666
Ik heb ook een fan duct klaar liggen, ik zit enkel nog te wachten op mijn siliconen sok voor over de nozzle voordat ik m monteer.

Ik heb zojuist weer een aantal prints op glas gedaan en dat geeft echt wel een zeer strak resultaat. Het enige nadeel van het printen op glas is dat de prints toch redelijk goed vast zitten en bij het los maken met de bijgeleverde spatel krijg je echt heel snel krassen in het glas.

Ik ben nu ook wat kleine tweaks in Cura aan het doen om alles nog wat mooier te krijgen.

SToRM666 wijzigde deze reactie 20-02-2019 20:06 (19%)

• vwtune
SToRM666 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:05:
Ik heb ook een fan duct klaar liggen, ik zit enkel nog te wachten op mijn siliconen sok voor over de nozzle voordat ik m monteer.

Ik heb zojuist weer een aantal prints op glas gedaan en dat geeft echt wel een zeer strak resultaat. Het enige nadeel van het printen op glas is dat de prints toch redelijk goed vast zitten en bij het los maken met de bijgeleverde spatel krijg je echt heel snel krassen in het glas.

Ik ben nu ook wat kleine tweaks in Cura aan het doen om alles nog wat mooier te krijgen.
Welke fanduct is dat?

• vwtune
ImDion schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:47:
Bijna alle fanducts hebben een model voor de stock fans. goed kijken :P

Zelf gebruik ik een andere custom fanduct, zal vanavond even een link + screenshot aan deze post toevoegen
Oke, ben benieuwd?

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Post zojuist geupdate! mybad 8)7

• SToRM666

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Nu online
Weet iemand of de kwaliteit van de voeding (Ender 3 Non pro) goed is, of is het bijna een must dat deze vervangen dient te worden? Want zover ik begrijp is dat wel een enorm pluspunt van de pro versie, aangezien die een MeanWell voeding heeft...wat zouden jullie doen?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Suicyder

31gaming.nl

Ik wordt ook lid van de Ender 3 club, hij is besteld.

Ik zat alleen even te kijken naar het bestellen van de koppelingen en toebehoren, kan dit alleen bij Amazon internationaal of heeft iemand de artikelen wellicht gevonden op amazon.de, ik kan ze niet zo snel vinden. Iets met payment option voorkeuren.

edit:
Ow en op zoek naar meanwell typenummer
https://nl.aliexpress.com...er-Ender/32912382601.html
Deze dus :+

Suicyder wijzigde deze reactie 22-02-2019 08:20 (23%)

• MikeOO
pwillemske schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:30:
Weet iemand of de kwaliteit van de voeding (Ender 3 Non pro) goed is, of is het bijna een must dat deze vervangen dient te worden? Want zover ik begrijp is dat wel een enorm pluspunt van de pro versie, aangezien die een MeanWell voeding heeft...wat zouden jullie doen?
De standaard voeding van de Ender kun je niet vergelijken met een MeanWell.
Wil je meer zekerheid dan deze vervangen. Laat je de printer ook werken als je bv niet thuis bent, zeker vervangen.

Zolang je in de buurt van je printer bent en je hangt er een brandalarm bij speel je nog redelijk save denk ik.
100% garantie heb je natuurlijk nooit en zeker met een printer zijn er buiten de voeding zelf ook nog andere zaken die een risico blijven. De hotend is heet dus als daar iets mee gebeurt loop je ook weer risico.

Vervangen is dus preventief en zeker aan te raden. Voor de rest je verstand gebruiken als je de printer aan het werk zet en je niet in de buurt kan blijven. Hoe je daarmee omgaat mag je zelf bepalen >:)

• pwillemske
  • Nu online
Bedankt voor je reactie, als ik een ender ga bestellen, wil ik dit doen bij 123 3d, dus dan scheelt het 70 euro tussen de pro en non pro. Ik heb gekeken, dezelfde voeding als in de pro kost zo’n 50 a 60 euro, dus dan is de pro wel heel interessant geworden.

Het wordt mijn eerste printer (zoals voor velen hier) dus een beetje veilige printer is wel gewenst :) Ik verwacht niet altijd bij de printer te kunnen zijn, gezien de lange tijd voor print.

Hebben jullie tips voor filament welke goed met deze printer werken? Ik begin met PLA (uiteraard). Ik heb al gelezen over FormFutura en de rollen van 123 3d, maar geen idee of dat fatsoenlijk filament is...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Razwer
pwillemske schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:24:
Bedankt voor je reactie, als ik een ender ga bestellen, wil ik dit doen bij 123 3d, dus dan scheelt het 70 euro tussen de pro en non pro. Ik heb gekeken, dezelfde voeding als in de pro kost zo’n 50 a 60 euro, dus dan is de pro wel heel interessant geworden.

Het wordt mijn eerste printer (zoals voor velen hier) dus een beetje veilige printer is wel gewenst :) Ik verwacht niet altijd bij de printer te kunnen zijn, gezien de lange tijd voor print.

Hebben jullie tips voor filament welke goed met deze printer werken? Ik begin met PLA (uiteraard). Ik heb al gelezen over FormFutura en de rollen van 123 3d, maar geen idee of dat fatsoenlijk filament is...
123-3d heeft prima filament.

Overigens is het prijsverschil tussen aliexpress en 123-3d voor de printer zelf van dienaard dat ik toch hardop afvraag waarom je niet via ali besteld? ze bezorgen vanuit de EU, dus is snel en geen extra kosten.

• pwillemske
  • Nu online
Eigenlijk nog niet echt naar gekeken, want ik ben bang dat ik een nep exemplaar koop. Zal eens kijken, bedankt voor de tip!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:23
Razwer schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:38:
[...]

123-3d heeft prima filament.

Overigens is het prijsverschil tussen aliexpress en 123-3d voor de printer zelf van dienaard dat ik toch hardop afvraag waarom je niet via ali besteld? ze bezorgen vanuit de EU, dus is snel en geen extra kosten.
123-3d heeft Nederlandse garantieregels... ik weet niet hoe goed Creality garantie is

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:43
Met de reeks aan modificaties die iedereen vanaf dag nul doet denk ik dat die garantie claimen sowieso lastig wordt, dus beter dat geld in je zak houden. Zie nog maar eens gelijk te krijgen wanneer dat ding uitfikt terwijl je er andere fanduct, lcd-cover, kabelclips/chains, stepperdempers op hebt zitten. Allemaal zaken die men redelijkerwijs kan aanvoeren als overhitting-risico-verhogend user abuse.

Over de voeding: ik zou hem niet vervangen op de Ender tenzij hij kapot is. Het prijsverschil met de pro is zo, dat mocht je niet zeker zijn over de voeding je beter direct de pro kunt halen.

Verder eens met @Razwer : lekker de printer uit Ali eu-warehouse halen met filament van 123-3d. Bekende combi die velen in dit topic hebben gedaan en zonder klachten geloof ik.

• Suicyder
  • Nu online

Suicyder

31gaming.nl

Ik heb de normale Ender 3 besteld, wel direct glass bed (en free extra nozzles), meanwell voeding als spare, maar moet dus alleen die koppelingen nog regelen, want ik heb zelf (bewust) geen CC. Amazon is daar nogal lastig mee als je dat niet hebt vind ik.

Suicyder wijzigde deze reactie 22-02-2019 10:48 (6%)

• phYzar
Suicyder schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:47:
moet dus alleen die koppelingen nog regelen, want ik heb zelf (bewust) geen CC. Amazon is daar nogal lastig mee als je dat niet hebt vind ik.
Als je de ptfe-koppelingen bedoelt, ik heb er nog wel wat over (van beide maten 10 stuks besteld, 1 setje zelf, 1 setje naar @vwtune gestuurd dus nog 8 van beide over :P ), dus als je in de buurt van Utrecht bent of je adres ff doorgeeft kun je wel een setje krijgen :)

• Suicyder
  • Nu online

Suicyder

31gaming.nl

Goed nu met alle bestellingen en leveringen zo bij elkaar zit ik te stuiteren van ongeduld, haha.

Wanneer alles binnen is (in de komende week), rustig in elkaar zetten, kalibreren en spelen. :D

• Razwer
pwillemske schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:03:
Eigenlijk nog niet echt naar gekeken, want ik ben bang dat ik een nep exemplaar koop. Zal eens kijken, bedankt voor de tip!
Tjah, wat is nep met een opensource design? Creality heeft ook niet echt top of the bill componenten van zichzelf dat je je daar nou zo druk om hoeft te maken.

• phYzar
Suicyder schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:37:
Goed nu met alle bestellingen en leveringen zo bij elkaar zit ik te stuiteren van ongeduld, haha.

Wanneer alles binnen is (in de komende week), rustig in elkaar zetten, kalibreren en spelen. :D
Koppelingen zojuist op de bus gedaan, dus nog een extra item op je popelpostlijst :p

• Solid Seal

Solid Seal

Net wilde ik wat gaan printen en merkte op dat toen de nozzle ging opwarmen dat mijn Moederboard fan niet draaide . Ook zat deze maar vast aan 1 schroefje. Het tweede schroefje lag OP het board :eek: :D

Maar meteen een Noctua besteld . Deze is wel 12 volt maar had ooit al een 24v-->12 adapterje gekocht op banggood :D

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 08-04 11:50
Suicyder schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:12:
Ik zat alleen even te kijken naar het bestellen van de koppelingen en toebehoren, kan dit alleen bij Amazon
Weet iemand in hoeverre het vervangen van die koppelingen echt nodig is ? of welke invloed dit heeft ? ik print al half jaar met standaard koppeling, en merk eigenlijk niets speciaal.

• sugarcube
vwtune schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Duidelijk verhaal, voor mijn gevoel zit er dus nog wel wat verbetering bij het gebruik met de 0.2 nozzle, ik zal ook in Cura het 0.06mm profiel proberen icm de 0.2 nozzle. Toch denk ik dat ik niet lang gebruik zal maken van de 0.2 en weer terug ga naar de 0.4 nozzle :+
Ok, ik ben "a little late to the party", maar toch nog 2 opmerkingen.

0.06 layer hoogte
De Z-as van de ender3 gaat in stappen van 0.04 mm. Dus ideaal kies je een layer hoogte die een veelvoud daarvan is. cura draft = 0.2mm layer = 5x 0.04 dus is prima, maar cura 0.06 , 0.1 en 0.15 zijn geen veelvoud van 0.04 dus in dat geval gaat de printer interpoleren. Het verschil is klein want de printer kan blijkbaar goed interpoleren, maar het is er wel (er is een filmpje van chuck hellebuyck geloof ik die dat vergelijkt).

0.4 of 0.2 nozzle.
De kwaliteit hangt niet zozeer af van de nozzle diameter, maar van de aansturing van de x-y as. Goede spanning van de x en y belts hebben meer invloed dan nozzle diameter. Zolang er er op je print geen uisteeksels / punten / details zijn die in grootte < 0.4 mm zijn, heb je eigenlijk weinig baat bij 0.2 mm nozzle.
Als er wel elementen zijn die smaller zijn dan 0.4 mm , dan kan een 0.2 nozzle wel nut hebben. Cura laat bijvoorbeeld standaard dunne walls < nozzle diameter gewoon weg. (tenzij je het anders instelt).

Groot nadeel van de 0.2 nozzle is de 4x zo lange print tijd.

Je kan zeer kwalitatief printen met 0.4 nozzle, en 0.12 layer height. Om die reden heb ik zelf een 0.2mm nozzle nog niet geprobeerd, maar wel al 0.8 mm nozzle (maar dat geeft dan weer andere problemen uitdagingen ;) )

• phYzar
sugarcube schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:17:
[...]

Weet iemand in hoeverre het vervangen van die koppelingen echt nodig is ? of welke invloed dit heeft ? ik print al half jaar met standaard koppeling, en merk eigenlijk niets speciaal.
Standaard komt het nogal eens voor dat de koppeling aan de extruder-kant niet goed vast grijpt waardoor de bowdentube losschiet of heen en weer beweegt bij retractions. Aan de hotendkant zit er vaak speling op door de matige tandjes zodat de tube licht heen en weer kan bewegen waardoor er een ruimte ontstaat in de heatbreak aan het eind van de tube waar een verdikking van filament ontstaat en voor allerhande issues zorgt.

• jodur
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12-04 18:03
Iemand al ervaringen met 1,75 mm Semi-flexibel van 123-3d op de ender 3 met de standaard extruder?

Via you-tube genoeg filmpjes gezien dat het printen van semi flexible met de standaard extruder van de ender 3 geen probleem moet zijn.

• pwillemske
  • Nu online
Hmm, heb gezocht op ali, maar krijg geen printers gevonden met een echt flink verschil in prijs...of ik kijk verkeerd. Wel wat andere printers gevonden, maar hou het toch bij de Ender 3 Pro. Heeft iemand misschien een linkje van de ender 3 pro op ali? Zit al wel te kijken naar de extruder upgrade (metaal), zover ik begrijp volgens YT video's zijn die koppelingen een stuk beter :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online

azerty

McFly

Op Ali komen ze met regelmaat in promo, en dan kun je ze voor relatief weinig oppikken. Kennis heeft een Pro besteld uit Polen vorige week voor ~210€ geloof ik.

• ArwinV
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22-04 13:09
Het wordt tijd dat ik me ook maar eens bezig ga houden met 3d printen en heb na het een en ander gelezen te hebben de voorzichtige conclusie getrokken dat de Creality Ender 3 (pro) voor mij wel een mooi instapmodel zal zijn.
Voor zover ik begrepen heb zou vooral de betere voeding een reden kunnen zijn om voor het pro model te kiezen. Nu ben ik wat aan het zoeken gegaan en als je een Meanwell voeding in Nederland aanschaft dan loont het niet om maar een gewone 3 te kopen en daar later een Meanwell in te hangen dus wat dat betreft zou ik liever de Pro nemen.
Echter hoor je ook wel verhalen dat er namaak Meanwell voedingen in omloop zijn en aangezien het nog steeds een chinese printer blijft vraag ik me eerlijk gezegd af hoe zeker je er dan van kan zijn dat er niet alsnog een imitatie psu gebruikt wordt...

Iemand die hier wellicht wat meer over kan zeggen?

• vwtune
sugarcube schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:39:
[...]

Ok, ik ben "a little late to the party", maar toch nog 2 opmerkingen.

0.06 layer hoogte
De Z-as van de ender3 gaat in stappen van 0.04 mm. Dus ideaal kies je een layer hoogte die een veelvoud daarvan is. cura draft = 0.2mm layer = 5x 0.04 dus is prima, maar cura 0.06 , 0.1 en 0.15 zijn geen veelvoud van 0.04 dus in dat geval gaat de printer interpoleren. Het verschil is klein want de printer kan blijkbaar goed interpoleren, maar het is er wel (er is een filmpje van chuck hellebuyck geloof ik die dat vergelijkt).

0.4 of 0.2 nozzle.
De kwaliteit hangt niet zozeer af van de nozzle diameter, maar van de aansturing van de x-y as. Goede spanning van de x en y belts hebben meer invloed dan nozzle diameter. Zolang er er op je print geen uisteeksels / punten / details zijn die in grootte < 0.4 mm zijn, heb je eigenlijk weinig baat bij 0.2 mm nozzle.
Als er wel elementen zijn die smaller zijn dan 0.4 mm , dan kan een 0.2 nozzle wel nut hebben. Cura laat bijvoorbeeld standaard dunne walls < nozzle diameter gewoon weg. (tenzij je het anders instelt).

Groot nadeel van de 0.2 nozzle is de 4x zo lange print tijd.

Je kan zeer kwalitatief printen met 0.4 nozzle, en 0.12 layer height. Om die reden heb ik zelf een 0.2mm nozzle nog niet geprobeerd, maar wel al 0.8 mm nozzle (maar dat geeft dan weer andere problemen uitdagingen ;) )
Toch bedankt voor het reageren! nuttige info. Inmiddels print ik alweer met de 0.4 nozzle 8) Gaat toch een stuk sneller en net zo mooie prints haha.

• sugarcube
pwillemske schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:56:
Hmm, heb gezocht op ali, maar krijg geen printers gevonden met een echt flink verschil in prijs...of ik kijk verkeerd. Wel wat andere printers gevonden, maar hou het toch bij de Ender 3 Pro. Heeft iemand misschien een linkje van de ender 3 pro op ali? Zit al wel te kijken naar de extruder upgrade (metaal), zover ik begrijp volgens YT video's zijn die koppelingen een stuk beter :)
creality heeft een shop op ali : https://creality3d.nl.aliexpress.com - kijken onder producten - new - ender3 pro

lijkt me de normale prijs te zijn. zoals @azerty zegt, soms is er promotie, maar voor 10 / 20 euro prijsvoordeel moet je geluk (of maandje geduld) hebben.

• wowly
Ik moet zeggen dat de standaard voeding prima zijn werkt doet hoor. Geen vreemde geluiden, coil whine whatsoever.

.4 nozzle is een mooie maat, snel genoeg met prima resolutie! Vooral het goed afstellen (zie filmpje in de openingspost) heeft erg mooie resultaten!!!

Printen op Action spiegel werkt ook goed mits je een brim plaatst als je grote platte oppervlakken print. Tip, wacht tot de spiegel is afgekoeld, vaak vliegt dan de print eraf....

De standaard ptfeslang en koppelingen doen het bij mij perfect, geen storing oid. Ik denk dat creality de prints in hoog tempo verbeterd, met name de eerste modellen hadden issues lijkt wel...

Mbt filamenten: tot nu toe doen de premium pla filamenten van hobby king (14 euro) een het eigen merk van 123 het erg goed. De goedkopere van hobby king wat minder omdat de rol niet lekker is opgerold en zo kan gaan vastzitten....

wowly wijzigde deze reactie 25-02-2019 16:40 (15%)

• vwtune
Is het mogelijk om met een, zo goed als standaard, Ender 3 Pro, Ninjaflex te printen? Of moeten ik iets aanpassen?

• phYzar
vwtune schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:41:
Is het mogelijk om met een, zo goed als standaard, Ender 3 Pro, Ninjaflex te printen? Of moeten ik iets aanpassen?
Geen idee wat Ninjaflex is, dus ff gegoogled, en daaruit komt dit:

https://www.reddit.com/r/...tpu_on_ender_3_are_other/
Print out this upgrade and it will give you great performance for flex, even the soft stuff. I’d recommend printing around 10-15 mm/sec if you are printing something like NinjaFlex with a shore hardness less than 90. You may also want to disable retractions.

Anything above 90A shore hardness (like sainsmart TPU) can be printed at 40 mm/sec pretty easily.
Ninjaflex heeft een shore hardheid van 85A, dus langzaam printen, retractions uit en indien het filament buigt voordat het je bowdentube in gaat ff de voorgestelde mod printen.

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:41:
in principe niet. Je zal aanpassingen aan je extruder moeten maken.

Bekijk deze video eens

• vwtune
@phYzar en @Razwer Eigenlijk doormiddel van een simpele aanpassing kan het wel maak ik hier op uit. Interessant! Misschien toch een rol bestellen bij 123 print, jammeer dat het zo duur is om alleen ff als test te gebruiken! Ik heb het wel nodig voor banden te maken, maar vroeg me dus af of ik het kon printen met de Ender.

• Suicyder
  • Nu online

Suicyder

31gaming.nl

Printer is inmiddels geleverd, hopelijk de PLA en voeding ook nog deze week. Komend weekeind hopelijk tijd om te bouwen met foto's etc.

• psnepvangers
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 25-04 12:37
Na heel lang afwachten/kijken ben ik hier toch ook eindelijk eens van plan om de 3D printer wereld in te stappen. Eigenlijk wil ik een SLA printer kopen voor miniaturen (Anycubic Photon) maar aangezien hier binnenkort de Photon-S voor komt wacht ik hier nog even mee. Gaat er zeker nog komen.

Maar voor algemene/grotere zaken gaat het toch waarschijnlijk de Ender 3 Pro worden, aangezien hij op het moment nog maar €197,- is via de Creality shop op AliExpress!

En dan maar eens filament/upgrades bestellen...

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

vwtune schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 16:29:
@phYzar en @Razwer Eigenlijk doormiddel van een simpele aanpassing kan het wel maak ik hier op uit. Interessant! Misschien toch een rol bestellen bij 123 print, jammeer dat het zo duur is om alleen ff als test te gebruiken! Ik heb het wel nodig voor banden te maken, maar vroeg me dus af of ik het kon printen met de Ender.
Banden? Ben je toevallig van plan de openrc f1 te printen? :D

• vwtune
ImDion schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:56:
[...]

Banden? Ben je toevallig van plan de openrc f1 te printen? :D
Die staat wel op mijn to do list, maar ben nu eerst met deze bezig;
voor mijzelf: https://www.thingiverse.com/thing:2952852 en daarna: https://www.thingiverse.com/thing:2789361
voor de kids: https://www.thingiverse.com/thing:2653508

Hierbij is dat ninjaflex dus erg handig...

vwtune wijzigde deze reactie 27-02-2019 16:07 (7%)

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 07:01
Print er ook iemand op verzoek? O-) Heb een leuke schommel gezien maar aangezien er een design-labeltje op is geplakt is de prijs een beetje buiten proportie..

https://www.flinders.nl/droog-swing-the-plants-schommel#next

• azerty
  • Nu online

azerty

McFly

DCNY schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:25:
Print er ook iemand op verzoek? O-) Heb een leuke schommel gezien maar aangezien er een design-labeltje op is geplakt is de prijs een beetje buiten proportie..

https://www.flinders.nl/droog-swing-the-plants-schommel#next
In dit topic vrees ik ervoor :+ 75cm is buiten bereik van de printer :p

• Suicyder
  • Nu online

Suicyder

31gaming.nl

vwtune schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:06:
[...]

Die staat wel op mijn to do list, maar ben nu eerst met deze bezig;
voor mijzelf: https://www.thingiverse.com/thing:2952852 en daarna: https://www.thingiverse.com/thing:2789361
voor de kids: https://www.thingiverse.com/thing:2653508

Hierbij is dat ninjaflex dus erg handig...
Erg cool, zet mij aan het denken, ik heb nog een heleboel N spoor modeltreintjes etc. Zou je hiermee ook die rubber ringetjes die om de wielen zitten (voor grip) kunnen printen? Of bijvoorbeeld wielen voor oude dinkytoys :D

• MikeOO
Handige video voor het bouwen/herbouwen van je nieuwe Ender 3. Voordeel is dat in deze uitleg direct tips verwerkt zitten van Luke Hatfield.

YouTube: Updated Creality Ender 3 Performance Assembly Build

• vwtune
dubbel

vwtune wijzigde deze reactie 28-02-2019 10:03 (97%)

• vwtune
Suicyder schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:37:
[...]

Erg cool, zet mij aan het denken, ik heb nog een heleboel N spoor modeltreintjes etc. Zou je hiermee ook die rubber ringetjes die om de wielen zitten (voor grip) kunnen printen? Of bijvoorbeeld wielen voor oude dinkytoys :D
Dat lijkt mij wel ja, Ninjaflex is rubberachtig :)

• emaalbers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09-04 21:59
Ook ik mag mij inmiddels scharen in het illustere rijtje van Ender-owners!
Nu ben ik net begonnen met de assemblage, maar merk dat er ook bij de nieuwste modellen nog steeds wat speling in de PTFE koppelingen zit :'( Nu worden er wel standaard een paar clipjes meegeleverd (zoals deze: https://www.thingiverse.com/thing:2994683) maar zet er het liefst toch gelijk goede koppelingen in.
Is er nog iemand die een setje heeft liggen? Kan ze niet in een NL webshop vinden en wachten op Aliexpress zou ook weer zo jammer zijn.
Uiteraard is een tikkie voor kosten en verzending geen probleem!

MVG. Maarten.

EM

• azerty
  • Nu online

azerty

McFly

Ik wil ze wel versturen, maar BE -> NL komt op minimaal 7€ neer :(

• Suicyder
  • Nu online

Suicyder

31gaming.nl

Vandaag is de voeding ook al binnen gekomen. Ik kan dus alles in een keer opbouwen zoals uiteindelijk bedoeld. Geweldig!

4 kg PLA ernaast, ik kan even spelen :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• phYzar
emaalbers schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:30:
Ook ik mag mij inmiddels scharen in het illustere rijtje van Ender-owners!
Nu ben ik net begonnen met de assemblage, maar merk dat er ook bij de nieuwste modellen nog steeds wat speling in de PTFE koppelingen zit :'( Nu worden er wel standaard een paar clipjes meegeleverd (zoals deze: https://www.thingiverse.com/thing:2994683) maar zet er het liefst toch gelijk goede koppelingen in.
Is er nog iemand die een setje heeft liggen? Kan ze niet in een NL webshop vinden en wachten op Aliexpress zou ook weer zo jammer zijn.
Uiteraard is een tikkie voor kosten en verzending geen probleem!

MVG. Maarten.
In een week tijd al twee setjes verstuurd, dus ach, een derde setje kan er ook wel af: stuur ff een berichtje met je adres en ze komen jouw kant op :)

• reinier666
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:36
YouTube: Creality Ender 3 Pro Unbox, Build Print, Results T3DP
Leuk filmpje van de nieuwste versie van de Ender 3 PRO door Nerys, deze kerel heeft echt unboxings en reviews van zo’n beetje alle printers en verteld alle voor en nadelen eerlijk. (In tegenstelling tot een hoop reviewers)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

Upgrades so far:

Steppermotor dempers : Done
Noctua fan voor mobo (de originele ging stuk) : Done (wel een 24v --> 12v ding gebruikt (https://www.banggood.com/...EALw_wcB&cur_warehouse=CN )

Aluminium Extruder : Done (de originele is na 3 maanden al ingekerfd)

To do : Extruder calibratie.. Alleen wil mijn ender 3 niet met windows praten . ben nu drivers aan het downloaden . de originele drivers werken niet op een of andere manier. (en ja ik heb een goede kabel)

Ik gebruik daarvoor Repetier host.. of kanik beter een ander programma gebruiken ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 00:46:
[...]

In een week tijd al twee setjes verstuurd, dus ach, een derde setje kan er ook wel af: stuur ff een berichtje met je adres en ze komen jouw kant op :)
ik ruik handel >:) >:) >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phYzar
Heb ze nu gratis verstuurd dus wordt er zelf niet veel wijzer van. Maar mocht je willen handelen in Ender 3 spul dan heb je volgens mij genoeg afnemers: mijn x- en y-as dempermods hebben meer dan 14000 downloads, dat zijn flink wat Ender-moddende mensen wereldwijd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:04
Ik heb last van het volgende fenomeen en ik weet niet waar het aan ligt:

Het probleem heeft niet te maken met het al dan niet level zijn van mijn bed of de hoogte van de eerste laag, ik heb het namelijk ook in lagen die hoger op de print zitten. Hier is het goed zichtbaar, dus vandaar de foto van laag 1.

Het lijkt erop alsof hij te weinig kunststof extrudeert, dus ik heb het volgende al geprobeerd:
- extrusie veer op hogere spanning gebracht dmv deze clip: https://www.thingiverse.com/thing:3066664
- dikte van filament gecontroleerd
- tandwiel op extrusie as goed vastgezet.
- filament wat slack gegeven op de rol zodat het zonder weerstand afgerold kon worden.

Iemand een idee dat ik nog zou kunnen proberen? Mijn ideeën zijn op :/

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

Maverick schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:53:
Ik heb last van het volgende fenomeen en ik weet niet waar het aan ligt:

[Afbeelding]

Het probleem heeft niet te maken met het al dan niet level zijn van mijn bed of de hoogte van de eerste laag, ik heb het namelijk ook in lagen die hoger op de print zitten. Hier is het goed zichtbaar, dus vandaar de foto van laag 1.

Het lijkt erop alsof hij te weinig kunststof extrudeert, dus ik heb het volgende al geprobeerd:
- extrusie veer op hogere spanning gebracht dmv deze clip: https://www.thingiverse.com/thing:3066664
- dikte van filament gecontroleerd
- tandwiel op extrusie as goed vastgezet.
- filament wat slack gegeven op de rol zodat het zonder weerstand afgerold kon worden.

Iemand een idee dat ik nog zou kunnen proberen? Mijn ideeën zijn op :/
Heb je al een extruder calibratie geprobeerd? https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Ik heb dit vanmiddag gedaan en ik had al weinig under extrusion en nu nog minder.

Je hebt wel een goede usb kabel nodig en ik gebruikte http://www.pronterface.com/ om de printer met G codes manual aan te sturen. wat reken werk en het zou kunnen dat je hier mee op kan lossen ..

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:04
Solid Seal schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:31:
[...]

Heb je al een extruder calibratie geprobeerd? https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Ik heb dit vanmiddag gedaan en ik had al weinig under extrusion en nu nog minder.

Je hebt wel een goede usb kabel nodig en ik gebruikte http://www.pronterface.com/ om de printer met G codes manual aan te sturen. wat reken werk en het zou kunnen dat je hier mee op kan lossen ..
Hm, dit kan ik wel proberen. Heb nog wat met de temperatuur lopen spelen en de nozzle vervangen. Dit heeft niets geholpen. Zal dit vanavond eens proberen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Vmu
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23-04 16:20

Vmu

Dus...

Iemand een goede tip waar ik nozzles kan kopen? Ik wil graag mijn .4 en .5 vervangen, hoeft niet per se voor extra hoge temperaturen te zijn.
Paar weken op Ali wachten is geen probleem.

Vmu

• emaalbers
phYzar schreef op zondag 3 maart 2019 @ 12:40:
[...]mijn x- en y-as dempermods hebben meer dan 14000 downloads, dat zijn flink wat Ender-moddende mensen wereldwijd :)
Heb jij hier een link naar deze dempers?

EM

• emaalbers
Druk bezig met het maken van wat mods voor mijn Ender en nu twijfel ik voor de filament spool holder.
Ik zie een heel aantal geleiders om te printen waarbij de spoel boven op de Ender gemonteerd blijft, maar ik zie ook een aantal mods waarbij de spoel links naast de machine wordt gemonteerd.
Wat zijn jullie ervaringen?

EM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phYzar
emaalbers schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:55:
Heb jij hier een link naar deze dempers?
De dempers:
https://nl.aliexpress.com...er-motor/32825669027.html

De mods:
X: https://www.thingiverse.com/thing:3271077
Y: https://www.thingiverse.com/thing:3245255
emaalbers schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:59:
Druk bezig met het maken van wat mods voor mijn Ender en nu twijfel ik voor de filament spool holder.
Ik zie een heel aantal geleiders om te printen waarbij de spoel boven op de Ender gemonteerd blijft, maar ik zie ook een aantal mods waarbij de spoel links naast de machine wordt gemonteerd.
Wat zijn jullie ervaringen?
Als je de ruimte hebt om de spoel naast je printer te monteren dan is het fijn om een houder te hebben die de rol zo uitlijnt dat hij bijna rechtstreeks je extruder in gaat. Scheelt je gelijk allemaal filamentgeleiders printen omdat je filament een mooie korte knikloze route aflegt.

• azerty
  • Nu online

azerty

McFly

Zo, gisteren de mainboard vervangen...

Nu MKS Gen L, met 3x TMC2208 en 1 LV8927. Wel enorm stil. Nu de fans nog :+
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True