Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Erwintjuh
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 22:51
Beste allemaal,

Ik ben super nieuw in het 3D printen. Heb spontaan een Ender 3 gekocht aan het begin van deze maand en ik moet zeggen, samen met Youtube ging het printen mij allemaal goed af.

Tot nu

Ineens, van het ene op het andere moment, krijg ik geen 1 print meer succesvol. Zelfs de printbed level vierkantjes krijg ik niet meer goed geprint. Op een of andere manier komt er iedere keer een stukje filament omhoog en dit wordt dan meegesleept door de print nozzle, waardoor de hele print wordt gesloopt.

Ik heb al aardig wat geprobeerd om dit te fixen. Bed level beter uitlijnen. Temperaturen aanpassen. Nozzle vervangen. Print bed extreem goed schoonmaken (deed ik al elke print). Hairspray op het printbed spuiten voor betere binding. Niks lijkt te werken.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen, want ik word er echt moedeloos van.

Fotos van het probleem:

https://imgur.com/a/A9FOmtZ

https://cdn.discordapp.co...03481215139890/image0.jpg

• willow247
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21:26
@Erwintjuh Dat ziet er niet best uit, op welke temperatuur print je en welk temperatuur heeft je heated bed?

• Erwintjuh
@willow247 de foto's zijn allebei van testprint gcodes. Dus ik verander niks aan die instellingen :) . Nozzle temp is 205 graden en bed temp is 60 graden

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22-02 15:43
@Erwintjuh

lijkt op under extrution, en dat kan diverse oorzaken hebben, je kan je temp proberen te laten zakken ( maar dat had je al geprobeerd ) en even kijken of je clogs heb ( zit je tube nog tegen je heatbreak aan ). Ook zou ik even mn ptfe tube goed bekijken of hij niet wat vervormd of gesmolten is na verloop van tijd of heel lange prints wil dat wel eens erg heet worden en dan zwart of zelfs vervormen.

Kijk ook even op de simplify3d link mischien dat je daar wat wijzer van wordt
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

@willow247 Die brim van dat oranje stuk ziet er wel netjes uit zover je kan zien op de foto, Weet je zeker dat het schrapen is, schrapen kan bed leveling zijn ( weet niet of je dat gebruikt ) met m420 s0 of s1 zet je aan of uit. Maar als ik naar het printje er voor kijk lijkt het wel ook of er gewoon delen ontbreken. Alsof je extruder er mee op houd ? kijk ook eens naar je extruder tandwiel of je daar shavings ziet en of dat wieltje niet vol gelopen is.

Gaat je 1e laag wel goed? kijk anders ook even naar je layer height in je slicer settings.

@Rappel
Dat lijkt wel of je gewoon een lijn mist, ik zou het ook in de hoek van de extruder zoeken of vanaf het stuk waar je ptfe buis je heatbreak raakt. Ergens wordt je flow tijdelijk onder broken en mis je gewoon een deel pla. Kan zijn dat dit deel niet goed hechte maar dan moet je ergens dat stuk weer terug vinden ( op je print of nozzle )

• Rappel
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
r_255 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:39:

@Rappel
Dat lijkt wel of je gewoon een lijn mist, ik zou het ook in de hoek van de extruder zoeken of vanaf het stuk waar je ptfe buis je heatbreak raakt. Ergens wordt je flow tijdelijk onder broken en mis je gewoon een deel pla. Kan zijn dat dit deel niet goed hechte maar dan moet je ergens dat stuk weer terug vinden ( op je print of nozzle )
Bedankt voor de tip! Ik dacht zelf ook eerst de extruder, maar ik kom er nu achter dat het op meerdere prints op precies dezelfde hoogte misgaat.

Ik ga het dus maar eens zoeken in de Z richting :)

• r_255
Dan zou ik het idd in de z-as zoeken even voelen met de hand en ook even met de hoeklijn kijken hoe haaks de boel staat. suc6

Ik ben inmiddels mijn 1e printje aan het maken op de ender met mks en 2208 steppers en dat gaat lekker. De fans janken nu ipv de steppers en het extruden gaat prima tot zover met de 2208.

• Nickster!
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20-02 13:57

Helemaal happy met de printkwaliteit :). Toch grappig dat het huismerk PLA van 123-3D het beste print. Ik heb een rol Janbex wit en greetech zwart en die blijven beide vaak haken op de rol of breken af in de extruder.

• RobbieN
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-02 21:33
Na 3 zeer goede prints lukte het niet meer om de filament te laten hechten aan het bed. Na wat onderzoek blijkt mijn bed gewarped te zijn. In het midden zit een kuiltje. Er was helemaal niet meer mee te printen.

Gisteren de Creality glazen bed gemonteerd en nu blijkt min of meer het zelfde probleem te ontstaan. Kan glas ook warpen?

Heb al wat andere dingen onderzocht, maar ik weet inmiddels zeker dat het aan het bed ligt want als ik de glazen plaat omdraai heb ik de tegenovergestelde situatie (een bultje in het midden). Iemand ervaring hiermee?

Ik kan nu wel printen, maar de filament blijft niet zo lekker plakken. Heb de haarlak van mijn vrouw gebruikt en het gaat al iets beter. Kunnen jullie een haarlak merk en type aanbevelen?

• Erwintjuh
r_255 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:39:
@Erwintjuh

lijkt op under extrution, en dat kan diverse oorzaken hebben, je kan je temp proberen te laten zakken ( maar dat had je al geprobeerd ) en even kijken of je clogs heb ( zit je tube nog tegen je heatbreak aan ). Ook zou ik even mn ptfe tube goed bekijken of hij niet wat vervormd of gesmolten is na verloop van tijd of heel lange prints wil dat wel eens erg heet worden en dan zwart of zelfs vervormen.

Kijk ook even op de simplify3d link mischien dat je daar wat wijzer van wordt
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
Volgens mij is het geen under extrution: Ik heb de nozzle vervangen, en ook al vaker glogs verholpen in de heat end. The extrusion loopt ook gewoon goed. de bowden tube ziet er verder goed uit, heb ik ook al een keer een stukje af gehaald om te kijken of die wel echt goed valk tegen de nozzle aan zit.

Het probleem zit er meer in dat de nozzle een stukje plastic omhoog laat staan en dit later mee sleept lijkt het.

Simplify3d was ik ook al langs gekomen, zat niks nieuws tussen.

• Nickster!
RobbieN schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:04:
Na 3 zeer goede prints lukte het niet meer om de filament te laten hechten aan het bed. Na wat onderzoek blijkt mijn bed gewarped te zijn. In het midden zit een kuiltje. Er was helemaal niet meer mee te printen.

Gisteren de Creality glazen bed gemonteerd en nu blijkt min of meer het zelfde probleem te ontstaan. Kan glas ook warpen?

Heb al wat andere dingen onderzocht, maar ik weet inmiddels zeker dat het aan het bed ligt want als ik de glazen plaat omdraai heb ik de tegenovergestelde situatie (een bultje in het midden). Iemand ervaring hiermee?

Ik kan nu wel printen, maar de filament blijft niet zo lekker plakken. Heb de haarlak van mijn vrouw gebruikt en het gaat al iets beter. Kunnen jullie een haarlak merk en type aanbevelen?
@RobbieN

Ik had exact hetzelfde probleem m.b.t. het warpen en hechting van PLA op het glazen bed. De oplossing voor het warpen is andere firmware, (TH3D) met de manual Mesh Bed leveling optie aangezet. Dit zorgt ervoor dat je manueel (zonder auto bed leveling sensor (ABL)) de ongelijkheden op ~24 verschillende punten op het bed kan afstellen. Waarschijnlijk verduidelijkt deze video het e.e.a. https://www.youtube.com/watch?v=mAU7cIZ0Hns

Het probleem m.b.t. het hechten van het PLA kan aan verschillende dingen liggen waaronder: leveling, temperatuur en hoe schoon het printoppervlak is. Wat voor mij de oplossing bood was een fles alcohol van de DA drogist om het bed mee te reinigen; 96% meen ik. Haarlak haalde voor mij weinig uit. Waarschijnlijk omdat ik een variant hebt die niet plakt maar een soort poeder achterlaat.

Zoals je kunt zien is het glazen bed bij mij ook niet compleet vlak. Wellicht heeft dit nog iets te maken met de slechte stock veren maar vooralsnog werkt de bovengenoemde oplossing prima. Ik heb nu nog wel eens het probleem dat kleine onderdelen met weinig oppervlak los raken van het bed. Om dat op te lossen gebruik ik een brim of raft bij het printen. Het verdient niet de schoonheidsprijs maar het glazen bed hecht gewoon wat minder goed dan de standaard buildplate.

Nickster! wijzigde deze reactie 30-01-2019 23:19 (6%)

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
willow247 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:53:
@r_255
Het grootste probleem is momenteel dat de nozzle over het geprinte object schraapt.

Ik dacht eerst dat er teveel filament geextrude werd maar deze is gekalibreerd en 100mm filament is ook 100mm afgemeten.

[Afbeelding]

Beide objecten hebben hetzelfde probleem, Het bovenste object (oranje) heeft ook layer shifting daar mijn eigen toedoen omdat ik aan het proberen was hoe ik het schrapen minder kon krijgen.

Ik gebruik het standaard Ender 3 profiel van Cura 3.6.0
Orangje is Esun PLA + filement en Rood is PLA van het huismerk van 123DPrint
Lijkt er bijna op dat je nozzle te laat staat afgesteld en daardoor door je print heen gaat.

En zoals @Denyo terecht aangeeft. Los eerst je problemen op en ga dan door naar de volgende stap. Voor je het weet heb je een lijst met problemen en weet je niet meer waar je het moet zoeken en moet oplossen.

Stel je bed af en herhaal deze stappen een aantal keer zodat je zeker weet dat het goed is. Check ook met een lineaal eens of je bed zelf ook goed vlak is. Er zijn er genoeg met een kromme plaat en dan wil een glasplaat/spiegel helpen.

Print zelf op een spiegeltegel van de Action (4 voor 3 euro) en werkt super. Super hechting en plop er zo af.

Los dat het probleem niet op dan kun je het beste het filmpje weer een doornemen op Pag 1 om je printer goed op te bouwen. Als er ergens iets een beetje scheef staat of een band te slap dan krijg je problemen.

Zelf had ik ineens problemen met printen nadat hij het prima deed. Bleek dat band van eens van de assen slapper te zijn geworden. Het rekt natuurlijk uit en dat soort zaken vergeet je om af en toe na te lopen.

MikeOO wijzigde deze reactie 31-01-2019 08:12 (27%)

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22-02 11:03
Ik heb de aluminium extruder in bestelling staan en wil deze monteren op het moment ik deze binnen heb (op dit moment nog geen problemen met de originele overigens), maar ik vroeg me af of ik nog ergens op moet letten of moet aanpassen in de software wanneer je gebruikt maakt van de aluminium extruder. ER zit bi jde aluminium extruder ook een veer, maar kan ik niet beter meteen zo een gele veer plaatsen wat ook als vervanging van de originele onder mijn bed zit?

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• r_255
@vwtune

Ik zou het stap voor stap doen, maakt dingen makkelijker als het niet helemaal lekker werkt.
Extruder lees ik hier en daar dat de veer niet helemaal lekker is, dus gebruik de originele veer als het niet lekker draait. Als ik het goed zeg hoef je in de software niets te veranderen. Dat is alleen als je met een andere gear ratio gaat werken.

• MikeOO
vwtune schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:31:
Ik heb de aluminium extruder in bestelling staan en wil deze monteren op het moment ik deze binnen heb (op dit moment nog geen problemen met de originele overigens), maar ik vroeg me af of ik nog ergens op moet letten of moet aanpassen in de software wanneer je gebruikt maakt van de aluminium extruder. ER zit bi jde aluminium extruder ook een veer, maar kan ik niet beter meteen zo een gele veer plaatsen wat ook als vervanging van de originele onder mijn bed zit?
Ik heb het ook in gebruik en je hoeft niets aan te passen. Ik gebruik nog steeds de veer die erbij geleverd werd en levert nog geen problemen op. Kwestie van monteren en klaar ben je ;)

• vwtune
Top, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken!

Even een ander ding, ik print de laatste tijd wat modellen welke best nauw luisteren naar maten omdat er dan bijvoorbeeld moeren en bouten aan te pas komen. Maar ik merk eigenlijk altijd, dat het moertje dan niet in het model past (op het model zit dan de uitsparing waar je op die plek een moer moet plaatsen) en ik het meestal met een tang er wel in kan knijpen, soms gaat dit ook fout en breekt het gewoon en soms moet ik het eerst een beetje uitvijlen om het passend te krijgen. al met al niet wenselijk en ik vroeg me af hoe en wat ik moet aanpassen om dit goed te krijgen?

Ik print dit soort zaken juist dan altijd al voorzichtiger en minder snel (.1 of .15 en 30mm/s)

Wanneer ik een test cubus uitprint dan is ie altijd mooi en mooi vierkant.

vwtune wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:42 (5%)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22-02 11:32
vwtune schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:41:
Top, dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken!

Even een ander ding, ik print de laatste tijd wat modellen welke best nauw luisteren naar maten omdat er dan bijvoorbeeld moeren en bouten aan te pas komen. Maar ik merk eigenlijk altijd, dat het moertje dan niet in het model past (op het model zit dan de uitsparing waar je op die plek een moer moet plaatsen) en ik het meestal met een tang er wel in kan knijpen, soms gaat dit ook fout en breekt het gewoon en soms moet ik het eerst een beetje uitvijlen om het passend te krijgen. al met al niet wenselijk en ik vroeg me af hoe en wat ik moet aanpassen om dit goed te krijgen?

Ik print dit soort zaken juist dan altijd al voorzichtiger en minder snel (.1 of .15 en 30mm/s)

Wanneer ik een test cubus uitprint dan is ie altijd mooi en mooi vierkant.
Dat kan komen door verschillende dingen:
- Printer nauwkeurigheid. Kwestie van steps tunen en speling voorkomen
- Krimpen van plastic. Temp / snelheid bepaald dat iets.

Je kan plastic krimp op 2 manieren compenseren: Met de hand in de ontwerp of via de slicer. S3D heeft daar een optie voor.

Zelf teken ik gaten vaak 0.3mm groter dan de bout en uitsparingen voor moeren 0,2mm groter oid. Meestal past dat prima. Als kleine moertjes echt goed strak moeten zitten teken ik het gat in de juiste maat en smelt de warme moer er dan in met een soldeerbout.

Horizontaal kan je met marges een heel eind komen, maar verticaal wordt het lastiger. Perfect ronde gaten kan je vergeten door de overhang welke te vlak wordt om goed te printen. Deze gate pas ik aan zodat de bovenkant in een afgevlakte driehoek uit komen. Angus heeft hier ook een mooie video ver gemaakt:

• r_255
@vwtune

Ik heb dat ook gehad met mn belt tensioner. Het is vals spelen maar de optie horizontal expansion werkte prima bij mij ( in cura ) Ook wil het nog wel eens dat je met gepast geweld even de boel even in beweging moet krijgen en na 10x draaien het wel soepel loopt. Maar zoals je al ervaren heb wil het ook nog wel eens uit elkaar knappen.

e3d hotend draait nu redelijk, moest even de retraction op 0.8 zetten in cura, moet denk ik nog wat dingen fine tunen want hier en daar zie ik nog kleine foutjes maar vooralsnog mag ik niet klagen. Op 200% het huisje voor de mks aan het printen en dat is denk ik ook een voordeel van de 2208 steppers. Het draait allemaal ff wat soepeler zonder horten en stoten waardoor je de snelheid volgens mij aardig kan opvoeren. Dat geld natuurlijk niet voor maat gevoelige zaken als schroefdraad.

• MikeOO
@vwtune

Je kunt dit ook nog proberen. Moet ik zelf ook nog doen maar dan kom je er achter welke afwijking je prints hebben. Dat kun je dan meegeven waardoor het ook weet wat beter zou moeten passen.

YouTube: Test your 3D Printer's Clearance and Tolerance

• Tadango
MikeOO schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:18:
@vwtune

Je kunt dit ook nog proberen. Moet ik zelf ook nog doen maar dan kom je er achter welke afwijking je prints hebben. Dat kun je dan meegeven waardoor het ook weet wat beter zou moeten passen.

YouTube: Test your 3D Printer's Clearance and Tolerance
Erg leuke test om ook je profiel te checken. Het is mij gelukt om de 0.1 nog perfect los te krijgen. Je bent alleen wel dagen lang aan het tunen, maar het kan zelfs met een goedkope printer. Erg leerzaam en echt een aanrader.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik heb de laatste paar prints grote problemen met adhesion. Zowel op de originele Ender 3 Pro sticker, als magneetvel als Ender 3 glazen bed. Met bedtemperaturen van 0, 30 en 60 graden en printtemperaturen van 190, 200 en 210 graden. Na elke print een nieuwe level met een a4'tje en een schoonmaakbeurt met isopropyl. De isopropyl vernaggelt overigens de ruwe oppervlakken van zowel de sticker als het magneetvel, dus die zijn waardeloos geworden.

Ik begin het PLA (fluorescerend Oranje 1.75mm van 123 3D huismerk) te verdenken. Voordat ik overstapte van door Creality meegeleverd zwart PLA had ik geen enkele probleem met adhesion. Iemand een andere idee/tip?

• r_255
@The Killer
Isopropyl is volgens mij alleen voor op glas.

Het kan je pla zijn, maar ik zou ook nog even mijn bed leveling nalopen. Soms wil het hier ook om de een of andere reden niet helemaal goed gaan. En dan doe ik dat als eerst.

Vervolgens Ik draai mijn nozzel zo dicht naar mijn bed dat er niets meer uit komt dan weet je waar je bed zit kwa hoogte en draai hem dan langzaam weer omhoog tot er goede hechting is. Dat doe ik alleen als ik het ff niet meer weet om te testen want je maakt al snel zo een mooie nozzle gravure en alleen met goed licht en mn neus er boven op. Maar soms is door spiegeling het niet zo heel goed te zien en dan doe ik als beschreven.

Ik heb ook al eens gehad dat het levelen met de z-as gewoon niet werkte, even een reset van je eeprom en over starten loste hier dat probleem op.

Maar goed, inmiddels zijn er zoveel verschillende maniertjes om je bed te levelen of andere modificaties dat generiek oplossen best lastig is. Als je de kans heb zou ik even een ander stukje pla testen om te kijken of dat wat scheelt. Maar met vorst is de lucht vochtigheid graad meestal laag, dus de kans op vocht een stuk minder.

• The Killer
  • Niet online
r_255 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:09:
@The Killer
Isopropyl is volgens mij alleen voor op glas.
True, maar ik was inmiddels al buiten de gebaande paden om e.a. te proberen te verbeteren.
Het kan je pla zijn, maar ik zou ook nog even mijn bed leveling nalopen. Soms wil het hier ook om de een of andere reden niet helemaal goed gaan. En dan doe ik dat als eerst.

Vervolgens Ik draai mijn nozzel zo dicht naar mijn bed dat er niets meer uit komt dan weet je waar je bed zit kwa hoogte en draai hem dan langzaam weer omhoog tot er goede hechting is. Dat doe ik alleen als ik het ff niet meer weet om te testen want je maakt al snel zo een mooie nozzle gravure en alleen met goed licht en mn neus er boven op. Maar soms is door spiegeling het niet zo heel goed te zien en dan doe ik als beschreven.

Ik heb ook al eens gehad dat het levelen met de z-as gewoon niet werkte, even een reset van je eeprom en over starten loste hier dat probleem op.

Maar goed, inmiddels zijn er zoveel verschillende maniertjes om je bed te levelen of andere modificaties dat generiek oplossen best lastig is. Als je de kans heb zou ik even een ander stukje pla testen om te kijken of dat wat scheelt. Maar met vorst is de lucht vochtigheid graad meestal laag, dus de kans op vocht een stuk minder.
Ik heb nog twee dichte rollen PLA in andere kleur en andere fabrikant (in één geval) liggen. Ik ga de leveling nog een keer testen, een EEPROM reset doen en een andere rol PLA proberen.

• MikeOO
Tadango schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Erg leuke test om ook je profiel te checken. Het is mij gelukt om de 0.1 nog perfect los te krijgen. Je bent alleen wel dagen lang aan het tunen, maar het kan zelfs met een goedkope printer. Erg leerzaam en echt een aanrader.
Is het afstellen niet puur een kwestie van de afwijking ingeven in je slicer. Tenminste zo begreep ik het dus sta open voor meer input als ik dat verkeerd heb begrepen >:)

• Tadango
MikeOO schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Is het afstellen niet puur een kwestie van de afwijking ingeven in je slicer. Tenminste zo begreep ik het dus sta open voor meer input als ik dat verkeerd heb begrepen >:)
Ha, maar dat is juist wat je NIET moet doen bij deze test (volgens mij zegt Angus dat ook). Ja het kan dan beter werken maar je lost het echte probleem niet op zeg maar. Je bouwt alleen in de print "marges" in qua afmetingen maar dat zou de laatst stap moeten zijn in het proces. De 0.1mm tolerantie lukte mij zonder deze aanpassing in het profiel. Ik heb deze ook altijd op 0 staan omdat het nooit overal goed werkt.

• MikeOO
Tadango schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:21:
[...]

Ha, maar dat is juist wat je NIET moet doen bij deze test (volgens mij zegt Angus dat ook). Ja het kan dan beter werken maar je lost het echte probleem niet op zeg maar. Je bouwt alleen in de print "marges" in qua afmetingen maar dat zou de laatst stap moeten zijn in het proces. De 0.1mm tolerantie lukte mij zonder deze aanpassing in het profiel. Ik heb deze ook altijd op 0 staan omdat het nooit overal goed werkt.
Ok maar begreep juist dat je zo kon testen wat de fout tolerantie is van je printer zodat je dit kunt tweaken.
Hmm dan maar eens uitzoeken hoe je dit kunt afstellen dan want je kunt maar zoveel tweaker en uiteindelijk zul je altijd wel met een kleine foutmarge blijven zitten.

Nog zoveel te leren :X

• Tadango
@MikeOO Printen met de correctie factor op 0 en je hebt de tolerantie van je printer en profiel inderdaad.

• dcl
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:29
hoe doe het slicen van de STL ?

• The Killer
  • Niet online
dcl schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:11:
hoe doe het slicen van de STL ?
Snijplankje :+

Kun je je vraag wat meer toelichten?

• dcl
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:29
voor de tolerance test, met welke slicer (Cura of een andere slicer)

• Tadango
dcl schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:14:
voor de tolerance test, met welke slicer (Cura of een andere slicer)
Je neemt je normale slicer en je normale profiel, want die wil je benchmarken.

• Aksnes
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 22:50
Ik heb vandaag mijn Ender 3 Pro geüpdatete met een MKS_GEN_L, dit ging allemaal prima en inmiddels de laatste versie van Merlin erop geflasht en alle settings aangepast die in het filmpje van Teaching Tech genoemd worden. (deze video)

Nu start hij netjes op en kan ik de X Y en Z assen bewegen, die gaan inmiddels ook de juiste richting op en ik zie de temperatuur van de extruder, maar dat is ook het enige. Ik heb geen bed heater of temperatuursensor. Alle endstops geven een error aan. Worden er een hoop onderdelen overgeslagen in zijn guide die nog aangezet moeten worden, of gebruik ik gewoon de verkeerde firmware?
Firmware komt van de officiële Marlin website versie 1.1.19

Morgen weer eens verder puzzelen om het werkend te krijgen, hopelijk heeft iemand een tip om mij in de goede richting te helpen.

• r_255
@Aksnes

Heb je wel het juiste bord geselecteerd, ik gebruik ook marlin maar dat gaat prima.
Je moet begrijpen dat je board nu een andere pin indeling heeft en je heater endstops e.d. op een ander poort/pin zit.

https://duckduckgo.com/?q...ax=videos&iai=ghJTIGpbGL4

normaal haal je uit het mapje wat je in marlin vind (Example_configurations\creality\ender3 ) de bestandjes voor de standaard ender3 maar die gaat van een melzi board uit, je moet dus in je configuration.h aanpassen dat je met een mks board werkt, dan zou het verder prima werken.

Let wel dat je in dit filmpje ook je steppers aanpast naar 2208, als je die niet heb kan je dat overslaan.

• Aksnes
r_255 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 06:58:
@Aksnes

Heb je wel het juiste bord geselecteerd, ik gebruik ook marlin maar dat gaat prima.
Je moet begrijpen dat je board nu een andere pin indeling heeft en je heater endstops e.d. op een ander poort/pin zit.

normaal haal je uit het mapje wat je in marlin vind (Example_configurations\creality\ender3 ) de bestandjes voor de standaard ender3 maar die gaat van een melzi board uit, je moet dus in je configuration.h aanpassen dat je met een mks board werkt, dan zou het verder prima werken.

Let wel dat je in dit filmpje ook je steppers aanpast naar 2208, als je die niet heb kan je dat overslaan.
Yes, in Marlin heb ik aangegeven MOTHERBOARD BOARD_MKS_GEN_L

Ik heb op dit moment het vermoeden dat het probleem in mijn display zit. Als ik in Configuration.h kijk onder Thermal settings staat er

#define TEMP_SENSOR_BED 0

Als ik die op 1 zet krijg ik een compiler error. Heb zo even de foutcode niet bij de hand. Maar het is een foutcode die iets met de lcd-display te maken heeft.

Ik ga vanavond de settings eens doorlopen aan de hand van jouw filmpje! :)

• r_255
Das idd vreemd, ik zou het nog eens proberen.

Ik heb het bestaande lcd ext3 op ext3 op de mks en aan een kant de kabel omgedraaid zitten( notch weg geknipt ) Verder heb ik het filmpje gevolgd en geen echt gekke dingen tegen gekomen.

• Aksnes
r_255 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 06:58:
@Aksnes

Hiermee is het gelukt! De guide van Teaching tech laat het monteren goed zien, maar mist wel een aantal stappen in het flashen van de software.

Nu nog wat kleine probleempjes oplossen, maar al meer dan ik gisteren had!

• r_255
@Aksnes

Dat vond ik dus ook, kwam ook niet tegen waar de bltouch op moest, dus daar voor heb ik al eerder een filmpje gepost.

Kleine dingen zijn altijd op te lossen, ik heb gaander weg ook al wat dingen aangepast en pik zo hier en daar wat code. Zowieso goed om eens door de code te lopen van configuration.h en de advanced version. Dingen zijn redelijk goed van comments voor zien en redelijk begrijpbaar.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• willow247
Dag Dag Ender 3 Moederbord, Hallo Duet Wifi

Het print inmiddels ook:

Zodra de kalibratie kubus er mooi uit ziet, zal ik uiteraard direct een behuizing printen waar het geheel in kan.

Voor de mensen die geïnteresseerd zjin in de config files zal ik later op de avond op mij Github pagina de config zetten

willow247 wijzigde deze reactie 01-02-2019 20:06 (12%)

• r_255
Nog een leuke voor de start post en mensen die last van issues hebben met cura

https://ultimaker.com/en/resources/troubleshooting/3d-prints

• MikeOO
r_255 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:07:
Nog een leuke voor de start post en mensen die last van issues hebben met cura

https://ultimaker.com/en/resources/troubleshooting/3d-prints
Is toegevoegd aan de startpost. :)

• r_255
Met het G30 commando kan je een bepaalt punt proben, in geval van twijfel of als je gewoon wil weten op een bepaalde loctie wat je z distance is.

G30 - Single Z-Probe

Voorbeeld :
G30 X100 Y100

Meet op 100mm x 100mm je z-distance van je bed tot je probe en geeft dan de waarde als volgt in je terminal weer :

Recv: Bed X: 100.00 Y: 100.00 Z: -0.70

• The Killer
  • Niet online
Zo, de adhesion issues zijn voorbij, uiteindelijk opgelost met een hogere (75C) bed temp voor de eerste laag en naar 55C voor het restant. Meteen maar een Bullseye geprint voor de stock fans die ik nu nog gebruik. Wat een verschil, ik ben er verbaasd over! Had nogal wat stringing, dat is compleet verdwenen.

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20:29

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

The Killer schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 13:18:
Zo, de adhesion issues zijn voorbij, uiteindelijk opgelost met een hogere (75C) bed temp voor de eerste laag en naar 55C voor het restant. Meteen maar een Bullseye geprint voor de stock fans die ik nu nog gebruik. Wat een verschil, ik ben er verbaasd over! Had nogal wat stringing, dat is compleet verdwenen.
De adhesion problemen die jij beschreef had ik ook, en het werd erger naarmate ik meer prints had gedaan. Schoonmaken met water & zeep hielp eerst nog een klein beetje, daarna steeds minder. Speciale adhesion spray zorgde er in de eerste instantie voor dat ik de prints los moest hakken van het glazen bed, maar ook daarvan leek de werking steeds minder te worden.

Uiteindelijk de glasplaat onder de hete kraan met afwasmiddel + borstel schoongemaakt, en het hecht weer zoals vanouds (pla 200 graden / bed 60 graden). Ook tpu op 230 graden met bed op 50 graden hecht weer prima. Na ongeveer 10 tot 15 prints moet ik hem opnieuw schoonmaken voor een goede hechting.

Het probleem wat ik nu nog heb met tpu, is dat wanneer de print hoger wordt dan 2,5 a 3 cm het krom begint te trekken, een teken dat er te grote temperatuurverschillen zijn, waardoor er spanningen optreden.

Als onderdeel van de oplossing is misschien zo'n bullseye, zodat de koeling evenwichtiger verloopt? Welke bullseye heb jij genomen?

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15-02 09:23
Even voor elke print een watteschijfje met alcohol eroverheen halen. Werkt tot nu toe nog perfect!

__/`\__/`\__

• SToRM666
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22-02 19:22
Ik heb toch het idee dat bed levelling het meest effectief is om je prints goed aan het bed te laten hechten. Ik ga vandaag eens zo’n koelring voor de nozzle afprinten en daarmee testen. Ik bedacht me ook dat 0% koelen voor de eerste laag misschien wel eens effectief kan zijn voor de hechting aan het bed, nu staat de fan altijd op 100% volgens mij.

SToRM666 wijzigde deze reactie 03-02-2019 10:45 (6%)

PSN id: NL_SToRM

• r_255
In cura staat partcooling standaard uit voor de 1e laag.

Je kan instellen dat hij de 1e xxx mm xx% cooling geeft.

r_255 wijzigde deze reactie 03-02-2019 11:09 (19%)

• SToRM666
Kan je de temperatuur ook instellen in mm? Wat ik nu vaak doe is voorwarmen op 68 graden, zodat de eerste laag goed hecht. Bij de start van de print zakt ie vanzelf al naar de standaard 60 graden, maar na een 5mm durf ik m wel manueel naar 40 te verlagen. Maar het zou dus nog handiger zijn als dat automatisch zou kunnen.

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:15

azerty

McFly

SToRM666 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:22:
Kan je de temperatuur ook instellen in mm? Wat ik nu vaak doe is voorwarmen op 68 graden, zodat de eerste laag goed hecht. Bij de start van de print zakt ie vanzelf al naar de standaard 60 graden, maar na een 5mm durf ik m wel manueel naar 40 te verlagen. Maar het zou dus nog handiger zijn als dat automatisch zou kunnen.
Dat kun je er in Cura volgens mij wel inkrijgen door een soort van "macro" te schrijven die in de GCode een commando vervangt bij de switch naar juiste laag.

de PostProcessing kan dit, en dan kun je ;LAYER: 5 bijvoorbeeld vervangen door een commando om je temp lager te zetten van je bed.

• The Killer
  • Niet online
DCFreak schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:30:
[...]

De adhesion problemen die jij beschreef had ik ook, en het werd erger naarmate ik meer prints had gedaan. Schoonmaken met water & zeep hielp eerst nog een klein beetje, daarna steeds minder. Speciale adhesion spray zorgde er in de eerste instantie voor dat ik de prints los moest hakken van het glazen bed, maar ook daarvan leek de werking steeds minder te worden.

Uiteindelijk de glasplaat onder de hete kraan met afwasmiddel + borstel schoongemaakt, en het hecht weer zoals vanouds (pla 200 graden / bed 60 graden). Ook tpu op 230 graden met bed op 50 graden hecht weer prima. Na ongeveer 10 tot 15 prints moet ik hem opnieuw schoonmaken voor een goede hechting.

Het probleem wat ik nu nog heb met tpu, is dat wanneer de print hoger wordt dan 2,5 a 3 cm het krom begint te trekken, een teken dat er te grote temperatuurverschillen zijn, waardoor er spanningen optreden.

Als onderdeel van de oplossing is misschien zo'n bullseye, zodat de koeling evenwichtiger verloopt? Welke bullseye heb jij genomen?
Ik heb deze genomen:

https://www.thingiverse.com/thing:2759439

En dan de files BULLSEYE_BASE_CREALITY_9.27.stl en BULLSEYE_DUCT_9.27...stl, omdat ik de stockfans gebruik.

• r_255
@SToRM666 en @azerty

Dat zit gewoon standaard in cura

Wel even alle opties aanzetten anders zie je hem standaard niet. ( met de lijntjes naast de searchbox kan je in cura alle opties zichtbaar maken )

Regular Fan Speed at Height en Inital Fan Speed staat op 0 en dan bijvoorbeeld na de 1e laag op xx%

• azerty

azerty

McFly

r_255 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:38:
@SToRM666 en @azerty

Dat zit gewoon standaard in cura

Wel even alle opties aanzetten anders zie je hem standaard niet. ( met de lijntjes naast de searchbox kan je in cura alle opties zichtbaar maken )

Regular Fan Speed at Height en Inital Fan Speed staat op 0 en dan bijvoorbeeld na de 1e laag op xx%
Fan speed wel, maar (vziw) niet de temp van je glass bed :)

• r_255
@azerty

is Build plate temprature initial layer misschien wat je zoekt, das de buildplate temp van je glas bed bij de 1e laag.

• azerty

azerty

McFly

@r_255, ik ben niet op zoek, het was @SToRM666 die wou weten of hij de build plate temperature na x-aantal mm (of x-aantal lagen) kon verlagen :)

De setting die je geeft kan natuurlijk wel een start zijn :)

• SToRM666
r_255 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:52:
@azerty

is Build plate temprature initial layer misschien wat je zoekt, das de buildplate temp van je glas bed bij de 1e laag.
Dat heb ik getest, maar dan heb ik het idee dat er teveel kans is dat het nog krom kan trekken. Als de print al een 5mm dik is, is die kans toch een heel stuk kleiner.

• ImDion
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 10:40

ImDion

professioneel amateur

inmiddels deze binnen
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.29c04c4dpBePu6

past precies, en de printer lijkt net even een stukje smoother te printen. ook geen bubbels meer :P

3x proberen dan meten... toch?

• Nickster!
Sinds kort aan het testen met prints die wat langer duren. Ik loop echter tegen het probleem aan dat de Z as vanaf een bepaald punt niet hoog genoeg meer lijkt te komen / een afwijking lijkt te ontstaan. Net is er een print gefaald omdat op een ~8,5cm hoogte de nozzle de print los heeft getrokken van het bed omdat hij bleef haken / stoten tegen de print. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Nickster! schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:22:
Sinds kort aan het testen met prints die wat langer duren. Ik loop echter tegen het probleem aan dat de Z as vanaf een bepaald punt niet hoog genoeg meer lijkt te komen / een afwijking lijkt te ontstaan. Net is er een print gefaald omdat op een ~8,5cm hoogte de nozzle de print los heeft getrokken van het bed omdat hij bleef haken / stoten tegen de print. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
draai zelf is aan je Z axis, merk je wat weerstand rond de 8.5cm?

• willow247
ImDion schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:03:
inmiddels deze binnen

past precies, en de printer lijkt net even een stukje smoother te printen. ook geen bubbels meer :P
Welke had je besteld links of rechts om?

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

willow247 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:15:
[...]

Welke had je besteld links of rechts om?
Product properties: Red Right

• vwtune
ImDion schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:03:
inmiddels deze binnen

Heb je alle onderdelen 1 op 1 vervangen of nog iets laten zitten wat er standaard al op de printer (extruders) zat? Ik heb het zelfde setje besteld, alleen wacht ik nog op de bezorging... :) Merk je echt zoveel verschil dan?

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22-02 20:20
vwtune schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:28:
[...]

Heb je alle onderdelen 1 op 1 vervangen of nog iets laten zitten wat er standaard al op de printer (extruders) zat? Ik heb het zelfde setje besteld, alleen wacht ik nog op de bezorging... :) Merk je echt zoveel verschil dan?
de kwaliteit van die dingen verschilt enorm. als je 3 setjes besteld kan het zijn dat er 1 goed is en 2 slecht. vooral de veer is vaak van mindere kwaliteit.

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

vwtune schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:28:
[...]

de enige upgrade die ik zover heb gedaan is deze. stock extruder alles
ik had enorm veel last van bubbels in men lagen. die zijn nu vrijwel weg d:)b

• Mielmania
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-02 16:52
Ik heb een teruggestuurde Ender 3 opgekocht vanuit het Amazon warehouse in Duitsland. Ik hou jullie op de hoogte of dit een succes is!

hoi

• azerty

azerty

McFly

Mielmania schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:44:
Ik heb een teruggestuurde Ender 3 opgekocht vanuit het Amazon warehouse in Duitsland. Ik hou jullie op de hoogte of dit een succes is!
Wat is het prijsverschil tussen een nieuwe en een geretourneerde?

• Mielmania
azerty schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:01:
[...]

Wat is het prijsverschil tussen een nieuwe en een geretourneerde?
100 euro incl verzenden, maar weet dus niet wat er mis is.

hoi

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Mielmania schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:44:
Klinkt als een super deal ( mits ie werkt :+ )

• vwtune
Razwer schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 09:34:
[...]

de kwaliteit van die dingen verschilt enorm. als je 3 setjes besteld kan het zijn dat er 1 goed is en 2 slecht. vooral de veer is vaak van mindere kwaliteit.
Ik heb dus mijn bed veren een maand geleden vervangen voor de gele (man, wat een verbetering zeg!) maar er zaten er 5 in het zakje en had er maar 4 nodig natuurlijk, kan ik die overgebleven gele veer dan niet beter inzetten bij de extruder ipv welke meegeleverd wordt met die aluminum extruder upgrade?

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:16:
[...]

Ik heb dus mijn bed veren een maand geleden vervangen voor de gele (man, wat een verbetering zeg!) maar er zaten er 5 in het zakje en had er maar 4 nodig natuurlijk, kan ik die overgebleven gele veer dan niet beter inzetten bij de extruder ipv welke meegeleverd wordt met die aluminum extruder upgrade?
Als hij past, misschien wel. Je moet even kijken als je de extruder binnen hebt. Een paar pagina's terug postte iemand al eens over een issue hier mee en hij heeft het op mijn aanraden opgelost met wat ringen tussen de veer.
Linksom of rechtsom, als er maar genoeg druk op de extruder zit.

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• Mistacal
Mielmania schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:02:
[...]

100 euro incl verzenden, maar weet dus niet wat er mis is.
Als ik dat soms op FB zie is het echt een drama wat sommige mensen terugsturen. Ik hoop dat hij compleet is.

__/`\__/`\__

• Mielmania
Mistacal schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:57:
[...]

Als ik dat soms op FB zie is het echt een drama wat sommige mensen terugsturen. Ik hoop dat hij compleet is.
Klopt, die horror verhalen ken ik ook.
Heb echter aangegeven dat ik iets fatsoenlijks verwacht en het aangekocht met Paypal kopers bescherming.
Nou kan je nooit 100% zeker zijn, maar gokje wagen.

En aangezien veel onderdelen door ons vervangen worden, hoop ik dat dit topic mij eventueel helpt in 2e hands onderdelen verkrijgen als ik wat blijk te missen. ;)

hoi

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Mielmania schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:25:
[...]

Klopt, die horror verhalen ken ik ook.
Heb echter aangegeven dat ik iets fatsoenlijks verwacht en het aangekocht met Paypal kopers bescherming.
Nou kan je nooit 100% zeker zijn, maar gokje wagen.

En aangezien veel onderdelen door ons vervangen worden, hoop ik dat dit topic mij eventueel helpt in 2e hands onderdelen verkrijgen als ik wat blijk te missen. ;)
Zal vast wel goedkomen. Wat is de verzendtijd erop? en hoe heb je hem eigenlijk gekocht ( is d'r gewoon een pagina voor?)

• Mielmania
Ja zou iets meer dan een week zijn, heb ook track and trace gekregen en iemand via facebook die ook in de creality groep actief is en vaker amazone returns aanbied. Mocht het een succes zijn dan zal ik zeker proberen vaker returns over te nemen. Denk alleen dat het niet zo rooskleurig gaat zijn.

hoi

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:53

Suicyder

31gaming.nl

Wellicht niet helemaal op zijn plek in dit topic, maar wellicht dichterbij dan het opensource 3D topic.

Is men hier bekend met de Ender 5? Dat is een ander model (kubus), doet mij steviger aan (kan vals zijn), standaard heated bed en kan tot 30 CM hoog printen.

Ik zat langzaamaan te kijken om een Ender 3 Pro te kopen, maar kwam nu deze tegen.

Suicyder wijzigde deze reactie 06-02-2019 22:40 (43%)

• vwtune
Met wat 'vetten' jullie de Z-rod eigenlijk in? Ik denk dat het bij mij namelijk tijd wordt om hem weer in te vetten aangezien ie 'droog' aanvoelt en het vet wat er in het begin opzat, spoorloos is...

• Razwer
Suicyder schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:55:
Wellicht niet helemaal op zijn plek in dit topic, maar wellicht dichterbij dan het opensource 3D topic.

Is men hier bekend met de Ender 5? Dat is een ander model (kubus), doet mij steviger aan (kan vals zijn), standaard heated bed en kan tot 30 CM hoog printen.

Ik zat langzaamaan te kijken om een Ender 3 Pro te kopen, maar kwam nu deze tegen.
Als je toch meer wilt uitgeven, kijk voor de grap eens naar deze. Wacht dan wel totdat je hem uit Duitsland kan bestellen: https://nl.aliexpress.com...ter-Dual/32968943234.html
Groter build volume, en alle upgrades (op ABL na) die je op een CR-10S zou willen doen al meteen stock er op. Kost wat meer maar je krijgt wel erg veel printer voor die prijs.
Draait bijvoorbeeld standaard op een MKS GEN L bord met (volgens mij) 2208 drivers.

Razwer wijzigde deze reactie 07-02-2019 10:06 (11%)

• Kaaschef
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:45
Suicyder schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 21:55:

interessant model, print kop blijft aan bovenkant van het frame zitten en het bed kan dan zakken. Het heatbed zit alleen aan de achterzijde vast. vraag me af of dit stabiel genoeg is (bij wat gewicht op het printbed kan het toch iets gaan hangen wellicht).
Waarom dan niet ook meteen een geleider aan de voorzijde van het frame vraag ik me dan af.

• Mistacal
Razwer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Als je toch meer wilt uitgeven, kijk voor de grap eens naar deze. Wacht dan wel totdat je hem uit Duitsland kan bestellen: https://nl.aliexpress.com...ter-Dual/32968943234.html
Groter build volume, en alle upgrades (op ABL na) die je op een CR-10S zou willen doen al meteen stock er op. Kost wat meer maar je krijgt wel erg veel printer voor die prijs.
Draait bijvoorbeeld standaard op een MKS GEN L bord met (volgens mij) 2208 drivers.
Wel jammer van de closed box voor de electronica. Zou deze niet zo graag in een behuizing zetten zonder fatoenlijk ventilatie systeem. Daardoor wordt de totaalprijs wel aanzienlijk hoger mocht je naar ABS en nylon gaan

__/`\__/`\__

• Razwer
Mistacal schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:54:
[...]

Wel jammer van de closed box voor de electronica. Zou deze niet zo graag in een behuizing zetten zonder fatoenlijk ventilatie systeem. Daardoor wordt de totaalprijs wel aanzienlijk hoger mocht je naar ABS en nylon gaan
Niet te snel oordelen :)

• Mistacal
Ja die kan het printen maar ik heb liever geen electronica in een 40 graden omgeving zonder adequate koeling. Als die box er makkelijk af kan dan is er niks aan de hand :)

Blijft wel een mooi ding :)

__/`\__/`\__

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:53

Suicyder

31gaming.nl

Mooie standaard printen om hem op te zetten dan maar :P

• vwtune
Kan ik gewoon wd40 gebruiken voor de z-as te smeren? of siliconen spray?

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:43:
Kan ik gewoon wd40 gebruiken voor de z-as te smeren? of siliconen spray?
beiden kan, siliconen spray is meest gebruikte

• vwtune
Razwer schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:13:
[...]

beiden kan, siliconen spray is meest gebruikte
Maar wat is het beste om te gebruiken? wat wordt er door jullie gebruikt?

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:14:
[...]

Maar wat is het beste om te gebruiken? wat wordt er door jullie gebruikt?
als ik het zelf zou moeten doen zou ik siliconen spray gebruiken. Dat is ook standaard door creality er op gesmeert geloof ik
Maar dit is geen rocket science dus maakt niet zo gek veel uit wat je smeert, als het maar gesmeerd is. WD40 moet je sneller weer smeren en laat meer troep achter.

• wowly
  • Laatst online: 09:08
Zo vanmiddag ook een besteld bij Aliexpress via het DE warehouse. Nu 156 euro. Daarna bij hobby king 3 kg PLA besteld (44 euro). Nu nog even wat andere meuk bestellen in het aziatische deel om de printer een beetje meer hasslefree te krijgen. Denk aan spiegels bij de action, wat reserve mondjes en goede ptfe-koppelingen en geleider. Die diy leveler zal ik ook alvast bestellen. Voordat al dat spul hier is hoop ik de eerste stappen al te hebben gemaakt.

Ben overigens een vreselijk NOOBy in het 3D printen, wil er wat handige dingetjes mee gaan doen en samen met de kids een beetje bijblijven. Heb het gevoel dat er nu voor een goede prijs leuk is in te stappen in de 3d-printwereld: machines zijn goed prijs geworden en het PLA is betaalbaar geworden en kwalitatief schijnen nu zelfs de goedkoopste "gewoon" goed te zijn. Oftewel: ik heb de indruk dat langzamerhand de kinderschoenen begint te ontgroeien.

Ik bereid me voor op uren tweaken en de nodige frust hier en daar als het niet lukt hahaha. Bedankt voor de TS en de andere die hier helpen, door jullie durf ik de stap te maken :)

• Razwer
wowly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:18:
Zo vanmiddag ook een besteld bij Aliexpress via het DE warehouse. Nu 156 euro. Daarna bij hobby king 3 kg PLA besteld (44 euro). Nu nog even wat andere meuk bestellen in het aziatische deel om de printer een beetje meer hasslefree te krijgen. Denk aan spiegels bij de action, wat reserve mondjes en goede ptfe-koppelingen en geleider. Die diy leveler zal ik ook alvast bestellen. Voordat al dat spul hier is hoop ik de eerste stappen al te hebben gemaakt.

Ben overigens een vreselijk NOOBy in het 3D printen, wil er wat handige dingetjes mee gaan doen en samen met de kids een beetje bijblijven. Heb het gevoel dat er nu voor een goede prijs leuk is in te stappen in de 3d-printwereld: machines zijn goed prijs geworden en het PLA is betaalbaar geworden en kwalitatief schijnen nu zelfs de goedkoopste "gewoon" goed te zijn. Oftewel: ik heb de indruk dat langzamerhand de kinderschoenen begint te ontgroeien.

Ik bereid me voor op uren tweaken en de nodige frust hier en daar als het niet lukt hahaha. Bedankt voor de TS en de andere die hier helpen, door jullie durf ik de stap te maken :)
1x3kg of 3x1kg? het laatste is beter.
veel plezier iig!

• wowly
3 x 1 kg :) nu komt het ergste......wachten!

• MikeOO
wowly schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 07:59:
3 x 1 kg :) nu komt het ergste......wachten!
Dat is ook weer het leukste moment. Er naar uitkijken en het moment dat je de doos in handen hebt >:)

• wowly
Ow jaaaaaa. Nu heb ik voorpret met het lezen van dit draadje en bekijken van YouTube video’s enzo

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:07
Zo vanmiddag ook een besteld bij Aliexpress via het DE warehouse.
Welkom bij de club.
Nu nog even wat andere meuk bestellen in het aziatische deel om de printer een beetje meer hasslefree te krijgen.
Als ik een tip mag geven, de ender3 is out of the box al een uitstekende printer. Je zou ook zo kunnen beginnen, wat ervaring opdoen, en later pas finetunen waar je het meest voordeel ziet. Ik had ook een extra glasplaat besteld, maar die zit na half jaar nog steeds in de doos.

Wat zeker zal helpen is om hem netjes in mekaar te zetten : X as recht, Z as recht, Z-binding vermijden (eventueel met z-spacer te printen), genoeg spanning op de X-riem, extruder calibreren. en bed levelen natuurlijk :)

Maar als je graag knutselt kan je inderdaad eindeloos "verbeteren" en fine-tunen aan de ender3 :9

• -DUS-
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:32
In December mijn Ender besteld via officiele Ali webstore. Begin Januari gemeld dat mijn heatbed gewarped is. Niet heel veel communicatie terug gehad, maar vanochtend ineens een pakketje in de deur, met, jawel, een nieuwe heatbed :-)

Had ik zo even niet verwacht. Goeie service van ze :-)

• MikeOO
Weer een mooie uitleg van Chep om middels Cure te printen in verschillende kleuren.

MikeOO wijzigde deze reactie 10-02-2019 07:52 (26%)

• wowly
sugarcube schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:36:
[...]

Welkom bij de club.

[...]

Als ik een tip mag geven, de ender3 is out of the box al een uitstekende printer. Je zou ook zo kunnen beginnen, wat ervaring opdoen, en later pas finetunen waar je het meest voordeel ziet. Ik had ook een extra glasplaat besteld, maar die zit na half jaar nog steeds in de doos.

Wat zeker zal helpen is om hem netjes in mekaar te zetten : X as recht, Z as recht, Z-binding vermijden (eventueel met z-spacer te printen), genoeg spanning op de X-riem, extruder calibreren. en bed levelen natuurlijk :)

Maar als je graag knutselt kan je inderdaad eindeloos "verbeteren" en fine-tunen aan de ender3 :9
Wat je zei is precies wat ik van plan was. Eerst leren, dan verder bouwen. Dat de ender 3 out of the box best goed is is de reden dat ik zei dat het de kinderschoenen is ontgroeid; kwaliteit en zeer goede prijs.

Voordat alle andere delen er zijn duurt nog weken, ik anticipeer daarop door ze alvast te bestellen hahaha. Maar bedankt voor de tips mbt de Assen. Ik vraag me af, hoe stroef of hoe soepel moet het lopen?

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:26

Solid Seal

professionally professional

Ben nu bezig met met een Stock ender 3 Bullseye setup aan het printen maar gaat niet heel lekker:

Overall printen gaat best netjes . Bed is 99% level . dus ik denk dat het in the support overhang zit die staat op 50graden omdat ik daar eigenlijk nooit aankom . Heb ook support - roof gedaan. zou het aan die 50 of 70 gr kunnen zitten ? of is het iets anders .

Heeft iemand nog een cura profiel die gebruikt is voor dit ?

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen
I reject your reality and substitute my own!

• sugarcube
wowly schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:45:
[...]
Ik vraag me af, hoe stroef of hoe soepel moet het lopen?
Proberen en testen :)

het moet vast zitten, niet wiebelen, en de 3 wieltjes moeten draaien als je heen en weer beweegt. als 1 niet draait is het te los. Ik vermoed dat "net vast genoeg" het best is.

De y as is pre-assembled, daar kan je misschien mee vergelijken. Maar bij mij zat die te los (wiebelen), merkte ik pas na een paar prints, daarna het excentrisch wieltje beetje aangedraaid.

Als de x-as lijkt te haperen op bepaalde punten, zit die te vast.

Een klassiek probleem is "z-binding", de z-as die op bepaalde hoogte extra weerstand heeft. en dat merk je pas als de print op bepaalde hoogte druppels gaat tonen.

misschien zijn sommige van die problemen al verholpen bij jou, creality maakt regelmatig aanpassingen.

• sugarcube
Heeft iemand ervaringen met het glazen bed van de ender3 en PETG ?

Ik ben nu aan het testen met PETG, maar durf dat niet direct proberen op het glazen bed dat ik extra besteld had, gezien de berichten dat PETG niet van glas los te krijgen is.

Maar het glazen bed van de ender3 heeft precies een speciale laag, dus weet ik niet direct of dat hetzelfde probleem geeft.

• Khaine
  • Laatst online: 08:53

Khaine

Python liefhebber

Zo, ik kan mij nu scharen in het rijtje van Ender 3 eigenaren :) . Gek genoeg plakte mijn testdog en andere print prima maar sindsdien zijn mijn pogingen allemaal gefaald. Ik heb voor de zekerheid nogmaals de hond geprobeerd, maar al bij laag 1 gaat het mis. Deze wil links voor en achter wel plakken, maar rechts blijkbaar niet. En uiteraard heb ik bed leveling gedaan voordat ik elke print startte.

Vanwege het niet blijven plakken heb ik de Scoth Stick methode geprobeerd, wat effectief gezien gewoon pritt is. Dit droogt echter vrijwel direct op dus dat schiet ook niet op.

Vandaar 2 vragen:
- Hoe krijg ik het beste de pritt weer van mijn plaat? (ik las iets over isopropyl alcohol, maar weet niet of dat bij een standaard plaat geen beschadigingen oplevert)
- Welke methode gebruiken jullie bij de ender specifiek om een goede hechting te krijgen?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:26

Solid Seal

professionally professional

Khaine schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:24:
Zo, ik kan mij nu scharen in het rijtje van Ender 3 eigenaren :) . Gek genoeg plakte mijn testdog en andere print prima maar sindsdien zijn mijn pogingen allemaal gefaald. Ik heb voor de zekerheid nogmaals de hond geprobeerd, maar al bij laag 1 gaat het mis. Deze wil links voor en achter wel plakken, maar rechts blijkbaar niet. En uiteraard heb ik bed leveling gedaan voordat ik elke print startte.

Vanwege het niet blijven plakken heb ik de Scoth Stick methode geprobeerd, wat effectief gezien gewoon pritt is. Dit droogt echter vrijwel direct op dus dat schiet ook niet op.

Vandaar 2 vragen:
- Hoe krijg ik het beste de pritt weer van mijn plaat? (ik las iets over isopropyl alcohol, maar weet niet of dat bij een standaard plaat geen beschadigingen oplevert)
- Welke methode gebruiken jullie bij de ender specifiek om een goede hechting te krijgen?
Ik maak mijn bed voor elke print schoon met alcohol 70%.
Maar als ie niet vast wil blijven zitten dan kan het zijn dat je bed niet level genoeg is. Verders gebruik ik geen lijm of tape meer . wel in het begin. Ik print gewoon op de plaat die erbij zat . Ik heb wel een Glass bed liggen maar nog niet gebruikt :)

Succes

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen
I reject your reality and substitute my own!

• Khaine
  • Laatst online: 08:53

Khaine

Python liefhebber

Solid Seal schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:35:
[...]

Ik maak mijn bed voor elke print schoon met alcohol 70%.
Maar als ie niet vast wil blijven zitten dan kan het zijn dat je bed niet level genoeg is. Verders gebruik ik geen lijm of tape meer . wel in het begin. Ik print gewoon op de plaat die erbij zat . Ik heb wel een Glass bed liggen maar nog niet gebruikt :)

Succes
Hmmm misschien is dat het ook wel. Thnx voor de tips in ieder geval. Ik gebruik als richtlijn voor het levelen die truuk met het papiertje. De nozzle in elke hoek neerzetten en dan aandraaien totdat het papiertje nog net kan bewegen. Voor de eerste 2 prints werkte dat prima.

Ik heb overigens alleen maar de originele plaat nog, geen glasplaat.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• sugarcube
Khaine schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:47:
[...]
Deze wil links voor en achter wel plakken, maar rechts blijkbaar niet.
Zoals het klinkt, lijkt het dan toch aan het bed levelen te liggen. Bed levelen moet je een paar keer gedaan hebben (en paar keer mislukken) vooraleer je door hebt hoe het moet.
Khaine schreef op zondag 10 februari 2019 @ 15:47:
De nozzle in elke hoek neerzetten en dan aandraaien totdat het papiertje nog net kan bewegen. Voor de eerste 2 prints werkte dat prima.
Gewoon papier ? (a4 tje, 80 gram, of iets dergelijks)

Het papier moet weerstand hebben, het mag bewegen maar het moet stevig "schuren". En toch ook niet zoveel weerstand dat het niet of nauwelijks beweegt.

En heb je het bed op 60 graden ?

Als ik level is het 2 a 3 maal - tot het overal goed zit - en op temperatuur (nozzle 210 / bed 60) -> door de temperatuur kan het ietwat schelen door het uitzetten van het bed en de nozzle.

Als ik bovenstaande doe, zit het muurvast. standaard bed, geen plakstift / lak / ...
Toen ik de ender3 aanschafte was ik me ook aan het voorbereiden op plakstift toestanden, maar ik vermoed dat die technieken dateren van voor de speciale bed stickers.

• SToRM666
Ik heb zojuist mijn eerste print op glas gestart en oef, die eerste laag ziet er strakker uit dan ik ooit heb gezien. Ik kon dat lijntje plastic aan de zijkant van het bed wel erg gemakkelijk lostrekken, dus hopelijk blijft de print zelf wel goed vastzitten.

Ik heb vorige week de gele veren gestoken en dan direct ook isolatie op de onderkant geplakt. Vervolgens de glasplaat met alcohol gereinigd en erop gelegd en zo goed mogelijk afgesteld. Het verschil is tot nu toe wel te merken dus 8)

Nu nog even wachten op de siliconen hoes voor de printkop en dan ga ik nog een ring uitprinten voor beter koeling van de print. Ik heb ook nog een andere PTFE tube liggen, maar ik ga eens moeten kijken of die beter is dan de originele.

Het enige probleem wat ik nu nog wel heb is dat de printer altijd lijnen trekt tussen de verschillende punten waar het niet eens nodig is...

SToRM666 wijzigde deze reactie 10-02-2019 16:24 (4%)

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True