Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:53
DRuw schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:37:
Nou ik ben achter mijn issue.....
het viel mij ineens op dat ik met mijn extruder maar op 1/4 van zijn rotatie echt grip had....
had ik toevallig het originele wieltje (had hem verwisseld met een alu extruder).
Zie het verschil met hetzelfde printje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lag dus niet aan mn filament....

Edit, oja ik heb ook mijn Z offset 0.1mm verhoogd (van -2.7 naar -2.6) als test en dat gaat ook goed:)
Bekend probleem dat de wielen die meegeleverd worden met de alu extruders echt extreem slecht zijn.

Fijn dat het op gelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht eerst dat hij niet rond was maar mijn schuifmaat gaf aan van wel... vervolgens viel het me puur op qua lichtinval dat er verschil zat in de tandjes...
heeft aardig wat filament verspilt...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

DRuw schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:31:
Ik dacht eerst dat hij niet rond was maar mijn schuifmaat gaf aan van wel... vervolgens viel het me puur op qua lichtinval dat er verschil zat in de tandjes...
heeft aardig wat filament verspilt...
Mooi dat je er achter bent gekomen. Ik had tijdje terug deze stalen tandwieltjes gekocht: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4d7UE7sy

Ben er tevreden over. Als het goed is slijten ze een stuk minder snel dan de messing stock wieltjes.

Het tandwieltje dat bij mijn aluminium extruder zat was ook slechter dan de identieke stock die er bij kwam.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Nu eindelijk mijn SKR E3 dip v1.1 werkend helaas zonder bl touch (krijg m er niet mee aan de praat :/ ) geen leaking meer tussen de nozzle en hotend. Moet nog wel de boden tube fix doen.

Ben nu bijna klaar met de rear electronics box en dan kan ik weer een weekend knutselen maar dan meteen de SKR 1.4 turbo erin :)

Alleen passen de 2 boxjes niet in elkaar zit echt wel 1-2 mm verschil in . Heb de E-steps en Flow rate berekening gedaan.. Misschien nog maar een keer naar kijken. Kan dit wel oplossen met een vijltje :)

Ben ook erachter gekomen dat (tot nu toe) de prints EERDER klaar zijn dan de tijd die Cura aangeeft. met 10-15 min . voorheen met de stock board moest ik er meestal een uur ofzo bij tellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 19:43

Steef

GoT's Most Eaten

Dutchone schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Heb je toevallig je software geupdate naar 2.x? daar staat de voedings mA hoger dan dat ze aan kunnen.
Daar was ik van op de hoogte, dat kwam omdat de motoren met piek vermogen worden geadverteerd in plaats van het RMS vermogen. Dat hebben ze gelukkig al een tijdje terug gefixt.

Het lijkt erop dat de oorzaak zat in de stepper driver modus, na een M502 was het probleem weg.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net opnieuw mijn estep en flow gecalibreerd maar ik kom op estep van 98 met een flow van 67%.
die laatste lijkt me wat apart maar mijn enkele laag calibratie cube kwam op 0.5mm wanddikte volgens mijn schuifmaat...
iemand soortgelijke waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
DRuw schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:30:
Ik heb net opnieuw mijn estep en flow gecalibreerd maar ik kom op estep van 98 met een flow van 67%.
die laatste lijkt me wat apart maar mijn enkele laag calibratie cube kwam op 0.5mm wanddikte volgens mijn schuifmaat...
iemand soortgelijke waarden?
Voor zo ver ik weet mag de flow niet verder dan 10% afwijken van 100%
Ik kalibreer altijd met 2 walls dan kun je ook meteen zien of de walls wel aan elkaar vast zitten.
Op welke manier en snelheid heb jij je esteps gekalibreerd?
En op welke dikte heb jij je nozzle gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik had eerst in open air de esteps bekeken en kwam ik op 96 uit maar bij nader inzien leek het me beter om gewoon door mijn hotend heen te extruden (wellicht dat de weerstand iets verschil zou maken) en kwam ik op 98 uit.
Ik heb daarna een holle kubus van 20x20 gemaakt met een wanddikte van 0.5 en die ook als single wall ingesteld in cura.
die printe hij als 0,75 gemiddeld en vandaar dat ik naar 67 ben gegaan waarna hij inderdaad 0,5 printte.
Heb net de standaard calibratiecubus geprint en daarbij was ik vergeten de wall weer terug te vereanderen naar 1,2...
met 0,5 print hij dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cSATdoDtV9fEUMWgZBWE1Q76/medium.jpg
Ook zie je de lijnen van het interne profiel er doorheen (logisch want de buitenkant is maar 1 lijn....)
Met welk model heb jij gecalibreerd als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ik heb een vierkantje zelf gemaakt in fusion360 van 20x20x10 (glad)

Ik weet niet welke code je gebruikt om je esteps te berekenen
G1 E100 F60 het zal +- 1 minuut duren voor 100 mm.
Ik kalibreer ook door de nozzle heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die estep zal wel kloppen denk ik, die flow zit me niet lekker..
Wat doe jij precies? Gewoon een vierkant 20x20x10 met een wanddikte van 0.8 en daar dan ook de slicer op zetten (0.8 2 lagen met 0.4 nozzle)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
In cura
Nozzle 0.4
(All) Line Width 0.4 (vind ik zelf iets mooier)
2 wall line count > 0.8 zou deze moeten worden
bottom layer 1 in 0.2
infill, top layer > 0
Speed > max 60 mm/s outer wall heb ik op 20 staan en inner wall op 30

96 zal ongeveer wel kloppen met je esteps.
Wordt deze aanpassing van je estep wel opgeslagen in de firmware ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:35
DRuw schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:41:
ik had eerst in open air de esteps bekeken en kwam ik op 96 uit maar bij nader inzien leek het me beter om gewoon door mijn hotend heen te extruden (wellicht dat de weerstand iets verschil zou maken) en kwam ik op 98 uit.
Ik heb daarna een holle kubus van 20x20 gemaakt met een wanddikte van 0.5 en die ook als single wall ingesteld in cura.
die printe hij als 0,75 gemiddeld en vandaar dat ik naar 67 ben gegaan waarna hij inderdaad 0,5 printte.
Heb net de standaard calibratiecubus geprint en daarbij was ik vergeten de wall weer terug te vereanderen naar 1,2...
met 0,5 print hij dit:
[Afbeelding]
Ook zie je de lijnen van het interne profiel er doorheen (logisch want de buitenkant is maar 1 lijn....)
Met welk model heb jij gecalibreerd als ik vragen mag?
Ik zie wel een beetje een elephant foot bij je print. Misschien z-offset ietsjes aanpassen en eerste layer op 150% height zetten voor betere adhesion.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:09:
In cura
Nozzle 0.4
(All) Line Width 0.4 (vind ik zelf iets mooier)
2 wall line count > 0.8 zou deze moeten worden
bottom layer 1 in 0.2
infill, top layer > 0
Speed > max 60 mm/s outer wall heb ik op 20 staan en inner wall op 30

96 zal ongeveer wel kloppen met je esteps.
Wordt deze aanpassing van je estep wel opgeslagen in de firmware ?
Ja die heb ik erin gezet ipv als startup code aanpassing.
En dan deze proberen bijvoorbeeld? https://www.thingiverse.com/thing:3400153
Ik zal hem zo eens aanslingeren, zit toch ziek thuis..:(
Daniel. schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:31:
[...]

Ik zie wel een beetje een elephant foot bij je print. Misschien z-offset ietsjes aanpassen en eerste layer op 150% height zetten voor betere adhesion.
Ja klopt. Zoffset een stukje omhoog en dat compenseren met wat meer extrusie in de eerste laag dus? Niet aan gedacht maar mijn modellen zitten nog steeds zo muurvast dat het best wat minder kan (ik moet nog steeds de helft van mijn purgelijn eraf hakken met de spatel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ik zou beginnen zonder text aan de zijkanten van een wall.
Zoals:
https://www.thingiverse.com/thing:953162
Of
https://www.thingiverse.com/thing:880709

Met de instellingen die ik aangaf hierboven, of de wall dikte aan eigen smaak instellen.
En pas gaan meten na ca 1 cm ivm ellephants foot dat is een zorg voor later

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:56:
Ik zou beginnen zonder text aan de zijkanten van een wall.
Zoals:
https://www.thingiverse.com/thing:953162
Of
https://www.thingiverse.com/thing:880709

Met de instellingen die ik aangaf hierboven, of de wall dikte aan eigen smaak instellen.
En pas gaan meten na ca 1 cm ivm ellephants foot dat is een zorg voor later
Geen holle kubus en dan de ingestelde wanddikte meten?
Dat deed ik de eerste keer.
Een dichte kubus meet je alleen de buitenkanten en kunnen de walls ook dikker of dunner zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
DRuw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:17:
[...]

Geen holle kubus en dan de ingestelde wanddikte meten?
Dat deed ik de eerste keer.
Een dichte kubus meet je alleen de buitenkanten en kunnen de walls ook dikker of dunner zijn toch?
Als je de top layer op 0 zet en infill ook, dan krijg je de wall zo dik als deze moet zijn vanuit cura, dan kun je zelf spelen of je 1 2 of 3 wall diktes wil meten, zonder alles opnieuw te hoeven tekenen
Op deze manier kun je ook makkelijker zelf beslissen of je een lijn 0.4 dik wil hebben of 0.5.

De bodem kan ook weg maar meestal zet ik deze op 1 layer dan kan ik meteen zien of ik te dik of te.dun print op de eerste layer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmichael schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:28:
[...]

Als je de top layer op 0 zet en infill ook, dan krijg je de wall zo dik als deze moet zijn vanuit cura, dan kun je zelf spelen of je 1 2 of 3 wall diktes wil meten, zonder alles opnieuw te hoeven tekenen
Op deze manier kun je ook makkelijker zelf beslissen of je een lijn 0.4 dik wil hebben of 0.5.

De bodem kan ook weg maar meestal zet ik deze op 1 layer dan kan ik meteen zien of ik te dik of te.dun print op de eerste layer.
En zo kun je eigenlijk in cura tekenen haha
Hij is nu aan het printen (die soft edges cube) met een flow die ik weer op 100 heb gezet.
Rest van de instellingen zoals je aangegeven hebt, 2 laags en heb even de Zoffset en eerste layer hetzeflde gelaten.
Nu ff lunchen en daarna klaar als het goed is:)

EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BlZdjA4Fq1NccBTrA1rTSTEa/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7E6VENOlLwEy9ElHCkKeooXF/medium.jpg
Zeker niet slecht.
0,9 zijn de zijkanten ipv 0,8 (met 100% flow) dus hij zou 10% omlaag moeten ongeveer.. dat klinkt beter.

Ondertussen ook microswitches binnen gehad om mijn filament sensor van te maken dus daar ga ik de behuizing eens mee printen (met 90% flow)

[ Voor 27% gewijzigd door DRuw op 25-02-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
DRuw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:53:
[...]

En zo kun je eigenlijk in cura tekenen haha
Hij is nu aan het printen (die soft edges cube) met een flow die ik weer op 100 heb gezet.
Rest van de instellingen zoals je aangegeven hebt, 2 laags en heb even de Zoffset en eerste layer hetzeflde gelaten.
Nu ff lunchen en daarna klaar als het goed is:)

EDIT:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeker niet slecht.
0,9 zijn de zijkanten ipv 0,8 (met 100% flow) dus hij zou 10% omlaag moeten ongeveer.. dat klinkt beter.

Ondertussen ook microswitches binnen gehad om mijn filament sensor van te maken dus daar ga ik de behuizing eens mee printen (met 90% flow)
Wel een paar keer deze methode herhalen tot je precies goed uitkomt nadat je de flowrate hebt gewijzigd.
Je wall ziet er wel heel wiebelend uit.
Heb je niet de wieltjes te strak of los of wiebelthet bed of aandrijf riemen?
De ender 3 "kan" opzich heel netjes printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja daar moet ik nog naar kijken inderdaad, het is aan de ene kant stukken erger dan de ander dus ik moet wel even het e.e.a. aandraaien. Zal wel door het verbouwen van de mini komen en het van boven naar beneden tillen van mijn printer zijn..
Ik heb het printje even herhaalt op 90% flow en alle zijden zijn inderdaad 0.8:)
Hij is alleen 19,7mm hoog door die elephantsfeet zie ik.
volgende optimalisatiestap:)

Ik heb even gekeken naar al de spanners en stelwielen maar alles zit goed: spanners zitten netjes strak en de stelwielen zitten zo dat je de wieltjes net niet zelf draaien kunt. alleen de Z as aan de rechterkant heb ik iets aan kunnen draaien...
Ik ben nu een print van 12 uur gestart (kon niet wachten) en die heeft een soort raft aan de onderkant due ben benieuwd hoe die eruit komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kx2sQuuLzeNKJ67mahHrzPvS/medium.jpg
remixje gemaakt van wat voorbeelden die net niet naar mn zin waren om de PSU dwars voorin te leggen onder het bed ;)

[ Voor 44% gewijzigd door DRuw op 25-02-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:45:
[...]

De print loopt nu iets meer dan 5 uur en met een BMG heel slap vastgezet. Hij loopt nog steeds super en ook nog nooit een stuk gehad waar die moeite had. Vaak zag je dan een laagje die een beetje underextrusion had. In ieder geval super blij met je tip. Nu 15 uur ongeveer te gaan en kan niet wachten totdat de print af is. Het print wel met een snelheid van 70mm/s dat is dacht ik vrij snel voor PETG. Koeling staat op 3% en warped niet, minder koeling is een stevigere print.
Oké deze print is ook vastgelopen na 8 uur. Trok nog meer hard genoeg aan het filament. Nu de BMG normaal vastgemaakt en de siliconen sock eraf gehaald en voila geen nozzle jams meer. Geen idee waarom een sock het kan verpesten. Als iemand dat zou weten zou het heel fijn zijn. Ik print in ieder geval nu vrolijk verrder zonder sock. :)
De print van 16 uur is gelukt met PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Daniel. schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:33:
de siliconen sock eraf gehaald en voila geen nozzle jams meer. Geen idee waarom een sock het kan verpesten. Als iemand dat zou weten zou het heel fijn zijn.
Ik vermoed 'heat creep'. Na verloop van tijd wordt het filament boven de heat break toch te warm lijkt het. Zelf heb ik er overigens nog geen last van (meteen afkloppen..) met de standaard Ender 3 heat end. Wel zit mijn fan iets anders door de Petsfang Bullseye

Naast het design van de je heat end kan het met veel meer dingen te maken hebben. Printtemperatuur, juiste uitlezing van de temperatuur van je hot end (misschien wordt er een te lage temp gemeten en print je eigenlijk veel warmer dan je denkt), te hoge retraction settings (zodat er warm filament te hoog in de heat break getrokken wordt), fan die door stof niet lekker blaast, fan die niet goed gepositioneerd is, stof in de heat sink, stukje PTFE in heat end dat niet goed aansluit óf door te hoge print temperaturen vervormd is, enzovoorts.

edit: nog even een check. Je hebt niet een SKR mini e3 en de fans verkeerd aangesloten? Want dan koel je nu je heatsink @ 3% :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 26-02-2020 11:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Gizz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:52:
[...]

Ik vermoed 'heat creep'. Na verloop van tijd wordt het filament boven de heat break toch te warm lijkt het. Zelf heb ik er overigens nog geen last van (meteen afkloppen..) met de standaard Ender 3 heat end. Wel zit mijn fan iets anders door de Petsfang Bullseye

Naast het design van de je heat end kan het met veel meer dingen te maken hebben. Printtemperatuur, juiste uitlezing van de temperatuur van je hot end (misschien wordt er een te lage temp gemeten en print je eigenlijk veel warmer dan je denkt), te hoge retraction settings (zodat er warm filament te hoog in de heat break getrokken wordt), fan die door stof niet lekker blaast, fan die niet goed gepositioneerd is, stof in de heat sink, stukje PTFE in heat end dat niet goed aansluit óf door te hoge print temperaturen vervormd is, enzovoorts.

edit: nog even een check. Je hebt niet een SKR mini e3 en de fans verkeerd aangesloten? Want dan koel je nu je heatsink @ 3% :)
Ik heb er een hero me op gezet en de dan staat altijd aan. Met de temperatuur maakt niets uit. Met bv 230 tot 270 kreeg ik altijd nozzle jams met de sock nu op 250 zonder sock en geen problemen. Heb er wel een stainless steel nozzle op zitten. Was de enige die ik nog had liggen. Retraction leek mij gek. Die staat op 1.75mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Daniel. schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:31:
[...] Heb er wel een stainless steel nozzle op zitten.
Die geleidt de warmte wel veel minder goed dan een standaard nozzle, en volgens mij ook slechter dan gehard staal. Zeker met hogere snelheden en/of diameters kun je daar tegenaan lopen. Wellicht interessant om toch nog een keer met een niet RVS nozzle te testen

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Gizz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:04:
[...]

Die geleidt de warmte wel veel minder goed dan een standaard nozzle, en volgens mij ook slechter dan gehard staal. Zeker met hogere snelheden en/of diameters kun je daar tegenaan lopen. Wellicht interessant om toch nog een keer met een niet RVS nozzle te testen
Hardened steel is het inderdaad. Daarvoor brass nozzles. De originele van Creality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:59
Daniel. schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Hardened steel is het inderdaad. Daarvoor brass nozzles. De originele van Creality.
Hardened steel heb ik er ook op gehad, wat een drama, temp moest is boosten met 15graden en enorm veel last van stringing. Ik kan mij voorstellen dat je dan met PETG de temp helemaal omhoog moet halen. Ik ben weer terug naar brass nozzles, die dingen kosten toch niks, dan maar wat vaker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
KiefDelicious schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:26:
[...]

Hardened steel heb ik er ook op gehad, wat een drama, temp moest is boosten met 15graden en enorm veel last van stringing. Ik kan mij voorstellen dat je dan met PETG de temp helemaal omhoog moet halen. Ik ben weer terug naar brass nozzles, die dingen kosten toch niks, dan maar wat vaker vervangen.
Helemaal geen last van stringing, met een brass nozzle printe ikzelf 245 graden. Ik vermoed echt de sock, die was ook wel helemaal plakkerig aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
KiefDelicious schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:26:
[...]

Waar bestel jij de brass nozzles als k vragen mag? Heb even op ali gekeken maar daar staan zoveel verschillende dat ik niet goed weet welke ik moet hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:59
Akumu22 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Waar bestel jij de brass nozzles als k vragen mag? Heb even op ali gekeken maar daar staan zoveel verschillende dat ik niet goed weet welke ik moet hebben..
Ik heb ze via Ali tijdens 11-11 van de officiële creality store besteld (je moet de MK8 hebben voor de standaard hotend). Als je zeker wilt zijn van kwaliteit kan je ze ook via 123-3d bestellen

[ Voor 5% gewijzigd door KiefDelicious op 26-02-2020 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
Ender 5 Plus afgelopen dinsdag ontvangen, de verpakking indrukwekkend ... maar de printer in zijn geheel evenzo. Damn wat een ding!

Rustig de tijd genomen om alles in elkaar te zetten, stelt op zich weinig voor maar het is natuurlijk belangrijk dat alles recht en goed zit. Al met al 1,5uur bezig geweest gok ik, inclusief demonteren stock extruder en monteren Bondtech BMG extruder.

Paar uitdagingen om het bed level te krijgen (BLtouch zit er op, maar of ik het fijn vind weet ik nog niet), zo'n groot bed is toch net wat lastiger dan het bed van de Ender 3. Helaas was het me te laat om ook nog een test (calibratiekubus) print te maken, dus die heb ik gisteren gestart.

Merkte tijdens die testprint toch dat het bed nog niet helemaal level is, eerste laag is niet netjes, maar buiten dat een perfecte kubus geprint met slechts 0.05mm afwijking qua formaat. Dus dat stemt me positief ;-)

Wel een enorm "snerpend" geluid uit 1 van de assen, dus vanavond op onderzoek uit waar dit vandaan komt.
Gisteren een Meanwell PSU binnengekregen (deal gevonden voor € 75,-) en een Creality V2.2 board met 2208 stepper drivers besteld (€ 50,- ). Die laatste wil je trouwens echt hebben, het stock board zorgt echt voor een ENORM lawaai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jQkqrVgct8iBb9PI4a68EwK9/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 27-02-2020 11:10 ]

Opvolging op dit berichtje van mij DRuw in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"
Print is erg goed gegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/95LWTE03ERosJQLzA6nddr7O/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aBVXThRvRz3zF1NTMqaE9KFi/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/46jdanyNCpuUSxhesX1Tp404/medium.jpg

Nu komt de noob vraag...
ik heb natuurlijk in cura zitten spelen met de dikte van de want en die stond op 1.2mm
In mijn model heb ik ze op 2mm gezet en blijkbaar overruled cura.
Alle wanden zijn 1.2 mm en daardoor is hij wat wobbly. voor de toepassing prima maar toch.
Hoe kun ik er nou voor zorgen dat Cura gewoon het model aanhoud vwb de dikten eigenlijk?
ik ben nu eigenlijk 2x aan het tekenen....
Ik dacht dat Cura het minimale corrigeerde maar blijkbaar maakt hij dus ook 2mm naar 1.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DRuw Dat zou niet zo moeten gebeuren. Weet je zeker dat alle instellingen goed staan?

Wat je verder doet kan wel onhandig zijn, afhankelijk van je lijndikte, die combinatie van 2mm wanden in je model en dan cura vertellen dat het 1.2mm moet zijn.

Voorbeeldjes:

In je model een wand van 5mm breed en in Cura een wall-thickness van 1,2mm: geen probleem, aan de beide zijden krijg je een wand van 1,2mm en de overige 2.6mm (5mm- 2x1.2mm) wordt opgevuld met infill.

In je model een wand van 2,4mm breed en in Cura een wall-thickness van 1,2mm: geen probleem, je krijgt een wand van 2.4mm breed (want 2x 1.2mm).

Wat jij nu doet is een gekke tussenmaat. Eén wand van 1.2mm is te weinig, en de 0,8mm die overblijft kun je niet mooi opvullen met met een volwaardige andere wand. Twee wandjes van in totaal 2,4mm is teveel. Wat er vervolgens gebeurt is afhankelijk van je lijndikte.

Met een lijndikte van 0,6mm raak je in de knel. Want 3x 0,6 = 1,8mm (te weinig) en 4x 0,6mm = 2,4mm (te veel). Cura zal dan proberen in drie lijnen te printen, met wat afstand ertussen om toch tot 2mm te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5xfUe5I9MeKvcLoI2aXlbxoN/medium.png

Met 0,4mm gaat het beter, want dan kan Cura er 5 x 0,4mm van maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j8ZUzHH0g8gSymMqrRud82k4/medium.png

Het gedrag wat jij beschrijft, dat Cura de buitenste lagen weg gooit om tot een kern van 1,2mm te komen, krijg ik echt op geen enkele wijze voor elkaar. Voor bovenstaande screenshots heb ik even een muurtje van 2mm dik gemaakt en de lijndikte in Cura staat op 2x 0,6mm of 3x 0,4mm. In geen enkel geval raak ik opeens 0,8mm kwijt van mijn muurtje, al is de oplossing met 3x 0,6mm en wat afstand ertussen verre van ideaal.

Tnx voor je reactie! Ik ga hier morgen in graven want hij staat op 0.4 en ik ging er vanuit dat je in cura het minimale aangaf en je model aangeeft wat het wezen moet..
Kortom zolang het meer dan 1.2 is in mijn geval maakt hij het zelf dikker hetzij door meerdere lijnen naast elkaar per 0.4 of met infill.
Ik had hem net gacalibreerd dus die 1.2 is blijven staan en die meet ik ook.
Waarom het ding gaan 2mm is gaan printen snap ik niet.
Morgen ff spitten (na aansluiten van m'n psu)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
Tip voor als je zelf gaat tekenen.
Wall dikte die je wil, moet je kunnen delen door de lijndikte die je in cure opgeeft.
2.0 mm wall : 0.4mm line width = 5 lines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Hoi,
Ik heb de rear enclosure geprint met goede resultaat. Echter passen ze niet in elkaar dus waarschijnlijk …. nee geen idee waarom dat is :D

Wil nu ook https://www.thingiverse.com/thing:3248551 gaan printen en dat doet ie goed tot op de helft ongeveer dan neemt de nozzle mijn print mee weten jullie daar iets op ?

Jerk settings op retraction ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@Solid Seal Je printbed schoonmaken met afwasmiddel. Nieuwe (schone) theedoek pakken of laten opdrogen.

Eventueel je bed temp verhogen.
Het kan ook nog zo zijn dat je te ver van je bed print.

Dat je spul niet in mekaar past kan een ellephantsfood zijn, of je hebt je extruder niet goed gekalibreerd. (Of fout getekend zonder marge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Solid Seal Het is een dun lang voorwerp en waarschijnlijk print je met PLA. Mijn eerste ingeving is dan warping: wat al geprint is blijft niet meer platliggen maar trekt krom. Als een deel van de print ook maar een fractie meer omhoog trekt dan je layerheight (bijvoorbeeld 0,2mm), dan zal je nozzle er tegenaan beuken.

Mogelijke oplossingen: printen met een brim of op een raft. Geen PLA gebruiken maar bijvoorbeeld PETG. Zorgen dat er geen tocht is (temperatuurverschillen vermijden). De parts-fan minder hard laten draaien. De eerste laag dikker maken. Een draftshield laten printen. Bed warmer.

In jouw geval zou ik zelf (als ik PLA wil blijven gebruiken) een brim toevoegen, de fan uit of heel laag instellen en zo dik mogelijke lagen printen.

Met je retraction / jerk en dergelijke ga je het niet oplossen ben ik bang. Als je print krom trekt en in de weg zit ontkom je niet aan een botsing en bijbehorende problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal255
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 13:37
Hoi,

Ik heb na lang twijfelen toch besloten om een 3d printer aan te gaan schaffen :) .
Na flink wat zoekwerk oa. de Creality Ender 3 gevonden. Deze vallen goed binnen mijn prijsklasse als een basis binnen 3d printen met evt. genoeg upgrades mogelijk.

Wat wil ik gaan printen:
  • mini's voor Table Top Games
  • Kleine onderdelen voor elektronica
  • Behuizingen voor eerdergenoemde elektronica
Ik vraag mij vooral af, heeft de Ender 3 Pro veel voordelen t.o.v. de "normale" Ender 3?
Ik heb gevonden dat er een beter PSU in zit, zal dit veel verschil maken qua veiligheid? Is het magnetische bed zo veel beter, of kom je met een Ender 3 + bepaalde upgrade verder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@bal255

Veel kijkplezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bal255 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:03:
Hoi,

Ik heb na lang twijfelen toch besloten om een 3d printer aan te gaan schaffen :) .
Na flink wat zoekwerk oa. de Creality Ender 3 gevonden. Deze vallen goed binnen mijn prijsklasse als een basis binnen 3d printen met evt. genoeg upgrades mogelijk.

Wat wil ik gaan printen:
  • mini's voor Table Top Games
  • Kleine onderdelen voor elektronica
  • Behuizingen voor eerdergenoemde elektronica
Ik vraag mij vooral af, heeft de Ender 3 Pro veel voordelen t.o.v. de "normale" Ender 3?
Ik heb gevonden dat er een beter PSU in zit, zal dit veel verschil maken qua veiligheid? Is het magnetische bed zo veel beter, of kom je met een Ender 3 + bepaalde upgrade verder?
Is een resin printer misschien ook interessant als je veel kleine dingen wilt printen? Je zou zelfs kleine behuizingen voor elektronica ook nog met zo'n printer kunnen maken. De prijs van die printers is gemiddeld wat hoger en het hele proces is wat ingewikkelder, maar wellicht toch interessant om eens naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal255
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Is een resin printer misschien ook interessant als je veel kleine dingen wilt printen? Je zou zelfs kleine behuizingen voor elektronica ook nog met zo'n printer kunnen maken. De prijs van die printers is gemiddeld wat hoger en het hele proces is wat ingewikkelder, maar wellicht toch interessant om eens naar te kijken.
Het toeval wil hebben dat wij op het werk ook resin gebruiken voor behuizingen. (en zelf lag er ook interesse)
heb je toevallig een voorbeeld van een resin printer?

EDIT:
Na zeer uitgebreid google werk (ongeveer 5 minuten) zie ik wel dat een resin printer echt veel duurder is. Niet zozeer in de aanschaf maar ook in verbruik (resin is toch echt duur spul) dus dit valt eigenlijk voor nu nog wel af.

[ Voor 16% gewijzigd door bal255 op 28-02-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:45:
De prijs van die printers is gemiddeld wat hoger en het hele proces is wat ingewikkelder
En gevaarlijker, al die chemicaliën zijn niet zo heel grappig als je niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal255
Ik moet zeggen, als ik alles zo hoor is het enige wat echt "beter" is de nieuwe PSU en de andere extra zijn niet echt geweldig. Is dit iets wat in de praktijk ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:10:
[...]

En gevaarlijker, al die chemicaliën zijn niet zo heel grappig als je niet de juiste voorzorgsmaatregelen neemt :)
Klopt, al zitten er ook nadelige gevolgen aan FDM printers, maar goed... Voor resin printers zijn er inderdaad wel wat meer voorzorgsmaatregelen die je moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
bal255 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Ik moet zeggen, als ik alles zo hoor is het enige wat echt "beter" is de nieuwe PSU en de andere extra zijn niet echt geweldig. Is dit iets wat in de praktijk ook zo is?
Het verschil is niet enorm maar tegenwoordig is het prijsverschil ook niet enorm. Bij introductie verschilde dat 70 a 80 euro, nu is het veel minder. En dan wordt het al interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal255
phYzar schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:45:
[...]

Het verschil is niet enorm maar tegenwoordig is het prijsverschil ook niet enorm. Bij introductie verschilde dat 70 a 80 euro, nu is het veel minder. En dan wordt het al interessanter.
Waar haal je deze prijzen vandaan? Als ik in de PW kijk scheelt het nog ~60 euro.
Beter vraag, waar kan je deze het beste kopen? Is dit via Aliexpress (met een warenhuis in Duitsland) of op iets zoals 123-3d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@bal255 ik heb zowel een FDM (Ender 5+) als een resin (Anycubic Photon S) printer. Voor miniatuur prints wil je echt een resin printer.

En ja, het post process is veel meer werk en resin is een vies spul. Maar met de juiste spullen is het allemaal zo gedaan. Ik heb de Photon S nu ongeveer een maand en echt geweldige (al zeg ik het zelf) prints gemaakt (en verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:59
bal255 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:48:
[...]

Ik heb het vooral voor de PSU gedaan en omdat het (tijdens Black Friday) niet zoveel scheelde. De PSU leek mij wat veiliger en dat vond ik wel belangrijk genoeg voor de meerprijs. De magnetische plaat was in het begin handig, maar na een paar keer gebruiken niet meer te doen doordat het toch is gaan vervormen. Met een goed bed leveling system is dat denk ik nog wel te corrigeren.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bal255 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:07:
[...]

Waar haal je deze prijzen vandaan? Als ik in de PW kijk scheelt het nog ~60 euro.
Beter vraag, waar kan je deze het beste kopen? Is dit via Aliexpress (met een warenhuis in Duitsland) of op iets zoals 123-3d?
Zou em persoonlijk gewoon op AliExpress bestellen, met verzending vanuit het Duitse warenhuis. Kost je ±220,- euro voor de Ender 3 Pro (linkje). Heb mijn Anycubic i3 Mega op dezelfde manier besteld en de verzending was prima (3-4 dagen vanaf bestelmoment, zonder beschadigingen o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57
bal255 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:07:
[...]

De prijzen wisselen altijd wat. Nu scheelt het inderdaad iets meer (165 tegenover 210 op Ali) maar in de aanbieding kan er nog wel wat af (heb bijna hetzelfde voor een Ender 5 betaald tijdens 11/11). Had een prijsverschil van 30 a 35 euro in m'n hoofd. Zou sowieso AliExpress kiezen met een Europees warehouse (Duitsland Spanje Tsjechië etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sinds kort beschik ik ook over een Ender 3 Pro en heb er al erg veel schik van. Helaas begon hij na een aantal prints slecht te printen.

De extruder had last van skipping. (tok tok geluid). Oorzaak: De PTFE tube zat niet helemaal tegen de nozzle aan. Alles schoon gemaakt, nieuwe nozzle, tube goed geplaatst en het resultaat is weer een stuk beter en geen skipping meer. Ik heb de extruder ook opnieuw gekalibreerd en ook het print bed weer opnieuw gekalibreerd.

Ik blijf echter ruimte houden tussen de 2 lijnen in. De 2 lijnen die naast elkaar aangebracht worden raken elkaar net niet. Heet iemand een idee hoe ik dat kan aanpassen?

Instellingen:
Cura
Formfutura rpla 215 graden (moet tussen 200 en 230 graden zijn)
Bed 60 graden
Extruder netjes ingesteld op 10cm
Nozzle 0,4mm
Print quality 0,2
Rest default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@jhead22
Ruimte alleen op je bed of de gehele print?

Je hebt je extruder netjes ingesteld op 10cm , heb je daarna Cura ook gekalibreerd?
Nee:
Dan heb je waarschijnlijk underextrusion vanuit Cura.

Ja:
Hoe breed staat je line width in Cura?
Hoe breed is de wall?
Staat print thin walls aan of uit?

P.s: de temperatuur "tussen" is een richt temperatuur, dus het mag ook iets warmer of kouder.

[ Voor 13% gewijzigd door kmichael op 28-02-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
kmichael schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:46:
@jhead22
Ruimte alleen op je bed of de gehele print?

Je hebt je extruder netjes ingesteld op 10cm , heb je daarna Cura ook gekalibreerd?
Nee:
Dan heb je waarschijnlijk underextrusion vanuit Cura.

Ja:
Hoe breed staat je line width in Cura?
Hoe breed is de wall?
Staat print thin walls aan of uit?

P.s: de temperatuur "tussen" is een richt temperatuur, dus het mag ook iets warmer of kouder.
De ruimte tussen de lijnen blijft in de hele print. De eerste laag heeft ruimte tussen de lagen, maar ook de tussen lagen en de top laag.

Cura heb ik niet gekalibreerd. Ik wist niet dat dat moet. Ik ga even googlen hoe dat moet.
Temp heb ik al gewissel tussen de 200 en de 235 graden. Dat helpt niet.
Als ik de flow op de printer aanpas op 105 krijg ik betere resultaten.
Staat print thin walls staat uit.

Cura settings:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/whLR172/Cura-instellingen.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door jhead22 op 28-02-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
@jhead22
Vanaf hier even verder lezen voor tips om te kalibreren : kmichael in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

Verder zijn er op Youtube genoeg tuts te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:12:
@DRuw Dat zou niet zo moeten gebeuren. Weet je zeker dat alle instellingen goed staan?

Wat je verder doet kan wel onhandig zijn, afhankelijk van je lijndikte, die combinatie van 2mm wanden in je model en dan cura vertellen dat het 1.2mm moet zijn.

Voorbeeldjes:

In je model een wand van 5mm breed en in Cura een wall-thickness van 1,2mm: geen probleem, aan de beide zijden krijg je een wand van 1,2mm en de overige 2.6mm (5mm- 2x1.2mm) wordt opgevuld met infill.

In je model een wand van 2,4mm breed en in Cura een wall-thickness van 1,2mm: geen probleem, je krijgt een wand van 2.4mm breed (want 2x 1.2mm).

Wat jij nu doet is een gekke tussenmaat. Eén wand van 1.2mm is te weinig, en de 0,8mm die overblijft kun je niet mooi opvullen met met een volwaardige andere wand. Twee wandjes van in totaal 2,4mm is teveel. Wat er vervolgens gebeurt is afhankelijk van je lijndikte.

Met een lijndikte van 0,6mm raak je in de knel. Want 3x 0,6 = 1,8mm (te weinig) en 4x 0,6mm = 2,4mm (te veel). Cura zal dan proberen in drie lijnen te printen, met wat afstand ertussen om toch tot 2mm te komen:

[Afbeelding]

Met 0,4mm gaat het beter, want dan kan Cura er 5 x 0,4mm van maken:

[Afbeelding]

Het gedrag wat jij beschrijft, dat Cura de buitenste lagen weg gooit om tot een kern van 1,2mm te komen, krijg ik echt op geen enkele wijze voor elkaar. Voor bovenstaande screenshots heb ik even een muurtje van 2mm dik gemaakt en de lijndikte in Cura staat op 2x 0,6mm of 3x 0,4mm. In geen enkel geval raak ik opeens 0,8mm kwijt van mijn muurtje, al is de oplossing met 3x 0,6mm en wat afstand ertussen verre van ideaal.
Goed, ik heb mijn modje af en kan nu naar die cura settings kijken.
Ik moet hem sowieso opnieuw printen want dit dikte van 2 heb ik toch wel nodig om hem netjes te houden.
proof of concept is in ieder geval gelukt (ja moet nog ff haakse stekker hebben):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hUMOTeMzquSn9lQ0ZftNwDwM/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e8vMDTIeCfPLN3sNEh91v3h4/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VMmAAeFPXgaXBZi7QMbZ3Q9f/medium.jpg

Nu zit ik Cura te neuzen maar mn nozzle staat op 0,4, wanddikte op 1,2 en wandlijnen op 3.
als ik nu 2.0 wil hebben dan pakt hij dat toch prima met 0,4 nozzle dikte?
Ik zie in het Cura voorbeeld van de gcode die ik daadwerkelijk heb geprint dat hij ook 5 lijnen gebruikt maar ik meet toch echt 1,2 (en ja ik heb net mijn extruder gecalibreerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DRuw

Kun je zien hoeveel lagen dik er daadwerkelijk geprint worden? Zijn dat er maar 3, of zijn het er 5 die niet lekker gevuld zijn waardoor je tot maar 1,2mm komt?

En je weet zeker dat er echt een 0,4mm nozzle in je heatblock hebt geschroefd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:07:
@DRuw

Kun je zien hoeveel lagen dik er daadwerkelijk geprint worden? Zijn dat er maar 3, of zijn het er 5 die niet lekker gevuld zijn waardoor je tot maar 1,2mm komt?

En je weet zeker dat er echt een 0,4mm nozzle in je heatblock hebt geschroefd? :)
Ik heb de standaard nozzle niet veranderd en ik moet zeggen dat ik er nergens op kan lezen wat de doorlaat is... dat is toch 0,4????
met printen was ik er niet bij...:(

Ik weet al wat... Ik laat bv het model in cura even door de bodem zakken zodat hij straks alleen een stuk van de bovenkant print. Makkelijk meten en dan volg ik hem even om te zien wat hij daadwerkelijk doet...wordt vervolgd

Edit: ik heb mijn remixjes op Thingi gezet: https://www.thingiverse.com/thing:4192361
Ik print nu de top support welke ook uit 2mm bestaat en ik zie dat hij 5 lijnen print, dikte kan ik niet goed meten maar lijkt ongeveer 1.8 te zijn.
Vanavond laat klaar en dan kan ik het zien.
Hopen dat hij past, ik heb nu 2 kleine deeltjes waar hij op hangt en maak er nu 1 geheel van.

[ Voor 36% gewijzigd door DRuw op 29-02-2020 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Dank voor jullie hulp! Mijn Ender 3 pro print nu een stuk beter. Wellicht dat andere nog wat hebben aan de informatie hoe ik hem gekalibreed heb:

Extruder gekalibreerd 0,2mm over. Nieuwe waarde 99,98 ingesteld.
Procedure: https://letsprint3d.net/h...er-steps-ender-3-5-cr-10/
M92 E99.98
M500

Optimale Cura settings voor mijn Ender 3 Pro reform Rpla
Procedure: YouTube: How to tune your slicer settings featuring Ender 3
Layer height 0,15
Wall thicknes 0,5
Print temp 215 graden
Bed 60 graden
Retraction distance 6mm
Print speed 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 21:42
Ik ben eigenlijk op zoek naar een kast voor mijn Ender-3. Ik weet dat ze bij Creality een enclosure verkopen maar die komt uit op 100€.

Voornamelijk om hem stofvrij & cat proof te houden, maar e.v.t. later nog ABS te gaan printen.

Heeft iemand een goedkope kast gevonden waar de Ender-3 netjes in past? (Nee, geen kledingkast. ;) )
En geen Ikea Lack want dan wordt het nog een dure oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

B___MAN schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:02:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een kast voor mijn Ender-3. Ik weet dat ze bij Creality een enclosure verkopen maar die komt uit op 100€.

Voornamelijk om hem stofvrij & cat proof te houden, maar e.v.t. later nog ABS te gaan printen.

Heeft iemand een goedkope kast gevonden waar de Ender-3 netjes in past? (Nee, geen kledingkast. ;) )
Prusa heeft in hun blog fotografeer studio tenten als goedkope optie aangeraden. Als er een Prusa in past, ga ik er gemakshalve even vanuit dat een Ender 3 ook gaat passen. Niet duur, en werkt prima om de boel stofvrij & cat proof te maken.

Hun linkjes naar Ebay en AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Prusa heeft in hun blog fotografeer studio tenten als goedkope optie aangeraden. Als er een Prusa in past, ga ik er gemakshalve even vanuit dat een Ender 3 ook gaat passen. Niet duur, en werkt prima om de boel stofvrij & cat proof te maken.
Bedankt voor de tip! Ik ga hier eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Hun linkjes naar Ebay en AliExpress.
@B___MAN
Je moet hierbij wel rekening houden met het feit dat een powersupply niet super blij is met de hogere temperatuur, dus als je de mogelijkheid hebt kan je die beter buiten de tent bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ManIkWeet schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:28:
[...]

@B___MAN
Je moet hierbij wel rekening houden met het feit dat een powersupply niet super blij is met de hogere temperatuur, dus als je de mogelijkheid hebt kan je die beter buiten de tent bewaren.
Jup, dat noemen ze ook in die blog:
The PSU is not made to work in extremely hot environments. By keeping the PSU in temperatures above 40-50°C can significantly shorten its lifespan. Ideally, you’d place the PSU outside the enclosure. You can even place the LCD outside to be able to control the printer without letting the hot air out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik ben mij wat aan het verdiepen in het printen van PETG, maar klopt het dat dat met een compleet standaard Ender 5 kan? Juiste temperaturen instellen en klaar?

Omdat er ook situaties zijn waarin een enclosure moet, maar is dat dan alleen bij ABS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
RobertMe schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:00:
Ik ben mij wat aan het verdiepen in het printen van PETG, maar klopt het dat dat met een compleet standaard Ender 5 kan? Juiste temperaturen instellen en klaar?

Omdat er ook situaties zijn waarin een enclosure moet, maar is dat dan alleen bij ABS?
Bij PETG hoeft dat niet, alleen even oppassen voor tocht en dat je niet warmer print dan je pte tube kan hebben,
Dat slangetje wat naar je hotend gaat (misschien benoemik het verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
kmichael schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Bij PETG hoeft dat niet, alleen even oppassen voor tocht en dat je niet warmer print dan je pte tube kan hebben,
Dat slangetje wat naar je hotend gaat (misschien benoemik het verkeerd)
Goed punt inderdaad v.w.b. de PTFE tube. Vervangen van die heb ik hier inderdaad ook al vaker langs zien komen maar niet aan gedacht nu, dat die bij hogere temperaturen vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Duur? Een lack tafel kost €6. Ben er toevallig zelf ook een aan t maken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-tafeltje-zwart-20011408/
+ Je printmateriaal. Ipv plexiglas als deurtjes kan je ook 3mm multiplex gebruiken. Dat heb ik gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
xAndyx schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:58:
[...]

Duur? Een lack tafel kost €6. Ben er toevallig zelf ook een aan t maken nu.
Een Lack tafel is maar 6€ maar waar maak jij de wanden en deurtjes van? En alle bevestiging materialen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B___MAN schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:49:
[...]

Een Lack tafel is maar 6€ maar waar maak jij de wanden en deurtjes van? En alle bevestiging materialen? ;)
Bevestiging materialen print je ;) zelf en wanden en deurtjes maak je van wat jij wilt.
Plexiglas / hout etc.

Staan genoeg voorbeelden op Thingiverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rost
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 11:40
Ik ben een totale noob wat 3d printer betreft, op het internet vind ik verschillende verhalen over deze printer.

Nu mijn vraag: is dit een goede beginners printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
Rost schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:12:
Ik ben een totale noob wat 3d printer betreft, op het internet vind ik verschillende verhalen over deze printer.

Ik heb deze besteld als eerste printer, prima ervaringen tot nu toe. Wel zelf de glasplaat erop gemaakt van een spiegel.

Af en toe nog foutjes in de prints, maar dat heeft dan vaak met temperatuur te maken van bed/nozzle. Moet daar per filament nog aan wennen. En ik moet de Auto Bed Leveling nog steeds toepassen, dat handwerk, meh :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
edit: nvm

[ Voor 93% gewijzigd door smoken op 02-03-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbontje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-11-2022

ik heb de printer zelf sinds half december (verjaardagscadeau van mn vriendin) en het is een prima ding voor beginners. heb zelf wel al vrij snel andere veren voor het bed besteld en een glasplaat van Creality.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
B___MAN schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:49:
[...]

Schanieren heb ik van de action (3,-), verlichting van ikea (10.-), wand en 3 deuren van plexiglas (30,-). En dan wat schroeven etc die ik nog had liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Uitstekend printer zelf voor het geld. Je moet wel bereid zijn om er tijd en energie in te steken want je moet niet verwachten printer uitpakken, bouwen en printen maar.

Als je geluk heb doet hij het in 1x goed maar hou er rekening mee dat je veel moet lezen/opzoeken om problemen met prints op te lossen en soms kun je dagen bezig zijn

Zolang je lol en plezier beleeft aan het tweaken ervan dan is 3D printen een hele leuke hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rost
MikeOO schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:33:
[...]

Uitstekend printer zelf voor het geld. Je moet wel bereid zijn om er tijd en energie in te steken want je moet niet verwachten printer uitpakken, bouwen en printen maar.

Als je geluk heb doet hij het in 1x goed maar hou er rekening mee dat je veel moet lezen/opzoeken om problemen met prints op te lossen en soms kun je dagen bezig zijn

Zolang je lol en plezier beleeft aan het tweaken ervan dan is 3D printen een hele leuke hobby.
Dankjewel voor de reactie, zit er nog een groot verschil tussen de pro en niet pro versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Rost schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:25:
[...]

Dankjewel voor de reactie, zit er nog een groot verschil tussen de pro en niet pro versie?
Niet genoeg om het prijsverschil te verantwoorden imo, een iets slankere (en ook wel betere) PSU, een iets stevigere basis en een magnetisch bed, dat laatste maakt voor mij sowieso geen verschil want ik zou een glasplaat gebruiken

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rost
ImNotnoa schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Niet genoeg om het prijsverschil te verantwoorden imo, een iets slankere (en ook wel betere) PSU, een iets stevigere basis en een magnetisch bed, dat laatste maakt voor mij sowieso geen verschil want ik zou een glasplaat gebruiken
Wat jij zegt is dus, de niet pro versie kopen en dan direct een glasplaat erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
xAndyx schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:00:
[...]

Schanieren heb ik van de action (3,-), verlichting van ikea (10.-), wand en 3 deuren van plexiglas (30,-). En dan wat schroeven etc die ik nog had liggen.
Knutselen is wel leuk maar dan ben je aan het eind van het verhaal nog 50+ euro kwijt.
Ik dacht misschien bestaat er een kant en klare kast (bij de Ikea bv.) die niet te groot is en waar de Ender-3 exact in past. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Rost schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Wat jij zegt is dus, de niet pro versie kopen en dan direct een glasplaat erbij?
En (gele) bed springs, een aluminium extruder, 1 meter capricorn PTFE tube (kun je goedkoop scoren op aliexpress of amazon)

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1cff4c4dFYhzaC

Verder kun je wat verbeteringen zelf printen:

https://www.thingiverse.com/thing:2917932
https://www.thingiverse.com/thing:2913473
https://www.thingiverse.com/thing:3155772

Maar dat is mijn advies, wellicht hebben andere tweakers nog goede argumenten om toch de pro te kopen
B___MAN schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:09:
[...]

Knutselen is wel leuk maar dan ben je aan het eind van het verhaal nog 50+ euro kwijt.
Ik dacht misschien bestaat er een kant en klare kast (bij de Ikea bv.) die niet te groot is en waar de Ender-3 exact in past. ;)
https://www.thingiverse.c...+lack&dwh=695e5e123560abe

https://www.thingiverse.com/thing:3052378

[ Voor 57% gewijzigd door ImNotnoa op 03-03-2020 09:27 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rost schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Persoonlijk zou ik indien het verschil klein is wel kiezen voor de Pro al is het maar om de betere voeding. Dit is puur gebaseerd om mijn keuze toen om de standaard Ender te kiezen. Mocht ik het nu doen zou ik toch voor de Pro gaan en waarschijnlijk zelf voor de Ender 5 :9
YouTube: ENDER 3 PRO vs ENDER 3 - Is it worth $100?

Verder zou ik hiermee beginnen en niet direct van alles gaan bijbestellen en upgraden. Leer eerst de printer kennen en ermee om te gaan. Pas als deze goed werkt en print ga je stap voor stap zaken upgaden.

Als je veel zaken gelijk vervangt en je hebt een probleem dan weet je niet waar het doorkomt.
Daarbij is het handig om het topic, ja het zijn veel pagina's >:) , door te nemen. Leer je veel van en ook wat de valkuilen zijn.

Standaard kan de printer uitstekend printen dus een must is het niet om dit direct te doen. Vaak bestel je een hoop zaken en kom je er later achter dat je iets toch net weer anders wilt en voor je het weet ligt je kast vol met ongebruikte onderdelen.

Spiegel kun je ook zelf snijden en hoef je niet te bestellen. Print al maanden op een spiegeltegel van 3 euro die ze ooit bij de Action verkochten.

Belangrijkste is rustig aan doen en niet te veel te gelijk willen.
Vergeet niet om ook filament tijdig te bestellen zodat je aan de slag kunt. Zou ik persoonlijk niet in China nu bestellen, gaat lang duren voor het er is en prijzen zijn tov bv Amazon.de of andere winkels niet bijzonder.

En belangrijkste onderzoek als je hem bestelt of de webshop goed en betrouwbaar is en je een Europees warehouse kiest zodat je geen invoerrechten en hem snel hebt.

In NL kun je ook bestellen bij bv 123-3D.nl. Kwestie van prijzen vergelijken met China. Soms scheelt het zo weinig en heb je hem de volgende dag al in huis incl garantie.

Maar alles hangt af van je budget en aan jouw de keuze >:)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 03-03-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rost
MikeOO schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Persoonlijk zou ik indien het verschil klein is wel kiezen voor de Pro al is het maar om de betere voeding. Dit is puur gebaseerd om mijn keuze toen om de standaard Ender te kiezen. Mocht ik het nu doen zou ik toch voor de Pro gaan en waarschijnlijk zelf voor de Ender 5 :9
YouTube: ENDER 3 PRO vs ENDER 3 - Is it worth $100?

Verder zou ik hiermee beginnen en niet direct van alles gaan bijbestellen en upgraden. Leer eerst de printer kennen en ermee om te gaan. Pas als deze goed werkt en print ga je stap voor stap zaken upgaden.

Als je veel zaken gelijk vervangt en je hebt een probleem dan weet je niet waar het doorkomt.
Daarbij is het handig om het topic, ja het zijn veel pagina's >:) , door te nemen. Leer je veel van en ook wat de valkuilen zijn.

Standaard kan de printer uitstekend printen dus een must is het niet om dit direct te doen. Vaak bestel je een hoop zaken en kom je er later achter dat je iets toch net weer anders wilt en voor je het weet ligt je kast vol met ongebruikte onderdelen.

Spiegel kun je ook zelf snijden en hoef je niet te bestellen. Print al maanden op een spiegeltegel van 3 euro die ze ooit bij de Action verkochten.

Belangrijkste is rustig aan doen en niet te veel te gelijk willen.
Vergeet niet om ook filament tijdig te bestellen zodat je aan de slag kunt. Zou ik persoonlijk niet in China nu bestellen, gaat lang duren voor het er is en prijzen zijn tov bv Amazon.de of andere winkels niet bijzonder.

En belangrijkste onderzoek als je hem bestelt of de webshop goed en betrouwbaar is en je een Europees warehouse kiest zodat je geen invoerrechten en hem snel hebt.

In NL kun je ook bestellen bij bv 123-3D.nl. Kwestie van prijzen vergelijken met China. Soms scheelt het zo weinig en heb je hem de volgende dag al in huis incl garantie.

Maar alles hangt af van je budget en aan jouw de keuze >:)
Dankjewel voor advies, ik zat inderdaad op 123-3d te kijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil met de Ender 3 Pro tussen 123-3d.nl en de officiele Creality pagina op AliExpress is momenteel ± 2 euro (voor verzending uit het Duitse warenhuis). Voor dat verschil zou ik hem lekker bij 123-3d.nl halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:47:
Het verschil met de Ender 3 Pro tussen 123-3d.nl en de officiele Creality pagina op AliExpress is momenteel ± 2 euro (voor verzending uit het Duitse warenhuis). Voor dat verschil zou ik hem lekker bij 123-3d.nl halen.
Alleen al om gedoe rondom de garantie te voorkomen inderdaad.

Het huismerk filament van 123-3D print ik trouwens op 185 in plaats van de standaard 200, REAL filament mag wel 200 worden

[ Voor 13% gewijzigd door ImNotnoa op 03-03-2020 11:10 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Mijn steppers werden vorige week opeens heel heet (echt een licht brand luchtje ook op een gegeven moment). Daarvoor een print gedraaid die wel gewoon werkte zonder problemen, daarvoor een SKR Mini E3 geplaatst. Dus de hele configuratie nagekeken (vooral de voltage settings) en daarna nog maar is geprint; komt er geen filament meer uit de nozzle. Wat blijkt? Filament zit vast in de extruder (aluminium). Ik heb deze er geprobeerd uit te halen, maar dat is niet gelukt (afgebroken).

Twee vragen:
1. Kan ik de extruder in de oven leggen om het stukje PLA zachter te krijgen en er op die manier uit te halen?
2. Is dit de rede geweest dat alle steppers heet werden? Waarschijnlijk kon de extruder niets meer feeden.
2b. Indien dit het geval is, hoe kan ik voorkomen dat de steppers zo heet worden wanneer dit gebeurt behalve goede filament gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:13
Soepstengel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:04:
Mijn steppers werden vorige week opeens heel heet (echt een licht brand luchtje ook op een gegeven moment). Daarvoor een print gedraaid die wel gewoon werkte zonder problemen, daarvoor een SKR Mini E3 geplaatst. Dus de hele configuratie nagekeken (vooral de voltage settings) en daarna nog maar is geprint; komt er geen filament meer uit de nozzle. Wat blijkt? Filament zit vast in de extruder (aluminium). Ik heb deze er geprobeerd uit te halen, maar dat is niet gelukt (afgebroken).

Twee vragen:
1. Kan ik de extruder in de oven leggen om het stukje PLA zachter te krijgen en er op die manier uit te halen?
2. Is dit de rede geweest dat alle steppers heet werden? Waarschijnlijk kon de extruder niets meer feeden.
2b. Indien dit het geval is, hoe kan ik voorkomen dat de steppers zo heet worden wanneer dit gebeurt behalve goede filament gebruiken?
1. Hou het boven een gasfornuis. Op een geruime afstand. Het filament zal dan iets smelten zodat je het eruit kan trekken. Oven zou ik niet doen, de temperatuur is lastiger te regelen
2a. Kan diverse oorzaken hebben. Afstelling van Vref b.v. Gewoon goed in de gaten houden eventueel nog eens de stroom meten
2b. De “tandwiel” in de extruder goed schoonhouden ( versleten tandenborstel doet wonderen ) en of kijken of de “tandwiel” versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
vincent_1971 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:00:
[...]

1. Hou het boven een gasfornuis. Op een geruime afstand. Het filament zal dan iets smelten zodat je het eruit kan trekken. Oven zou ik niet doen, de temperatuur is lastiger te regelen
Dat gaat hem helaas niet worden, ik heb een inductie kookplaat :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Soepstengel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:09:
[...]

Dat gaat hem helaas niet worden, ik heb een inductie kookplaat :/
Geen simpele gasbrander?

En als je de temp van je hotend eens wat hoger zet, zeg 230

[ Voor 12% gewijzigd door MikeOO op 03-03-2020 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
MikeOO schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Geen simpele gasbrander?

En als je de temp van je hotend eens wat hoger zet, zeg 230
Het zit niet in m'n hotend maar in de coldend.

edit: ik ga wel even wat verzinnen, ik moet dat deel dus opwarmen om dat stukje PLA eruit te krijgen, ik kan daar wel iets op vinden :)

edit2: het is gelukt met een aansteker en tangetje! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PxxjVTjKZluXp69XmWbPOxRNQc=/f/image/D4d1RIBz6Ds2zHRVOuL4O0zX.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Soepstengel op 03-03-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:33:
[...]

Oké deze print is ook vastgelopen na 8 uur. Trok nog meer hard genoeg aan het filament. Nu de BMG normaal vastgemaakt en de siliconen sock eraf gehaald en voila geen nozzle jams meer. Geen idee waarom een sock het kan verpesten. Als iemand dat zou weten zou het heel fijn zijn. Ik print in ieder geval nu vrolijk verrder zonder sock. :)
De print van 16 uur is gelukt met PETG.
Helaas mocht het niet helpen op 255.
Nu print ik weer op 225, ik weet het een groot verschil, maar nu loopt die echt weer helemaal zonder problemen. Ik moet hem dan maar ook echt niet hoger gaan zetten. Dit is dan perfect. Nu bezig om PLA opnieuw af te stellen met de nieuwe hotend.
Wat ik heel raar vind is dat de kleur zwart bij 210 en 205 opeens anders eruit ziet, maar PLA is niet zo heel spannend. Die komt denk ik uit nadat die is afgesteld op ongeveer tussen de 190 en 200 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:13
Soepstengel schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Het zit niet in m'n hotend maar in de coldend.

edit: ik ga wel even wat verzinnen, ik moet dat deel dus opwarmen om dat stukje PLA eruit te krijgen, ik kan daar wel iets op vinden :)

edit2: het is gelukt met een aansteker en tangetje! [Afbeelding]
Misschien een zeer goede tip. Koop een metalen extruder. Op alie zijn ze goedkoop. De koppeling op zo een plastic geval zal eens losschieten. De koppeling gaat gaat elke keer een klein beetje heen en weer en zal zo de schroefdraad vergroten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
vincent_1971 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:03:
[...]

Misschien een zeer goede tip. Koop een metalen extruder. Op alie zijn ze goedkoop. De koppeling op zo een plastic geval zal eens losschieten. De koppeling gaat gaat elke keer een klein beetje heen en weer en zal zo de schroefdraad vergroten
Haha, dit is een metalen, anders was het geheel wel gesmolten met een aansteker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-02-2023
Soepstengel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:06:
[...]

Haha, dit is een metalen, anders was het geheel wel gesmolten met een aansteker ;)
Ik vind de term extruder ook een beetje wazig, ik gok dat @vincent_1971 bedoelt de filament invoer en niet het hete deel wat het weer uitspuugt.
Waar jij het over hebt met de verstopping is dat laatste deel.

Ik zit trouwens nog steeds te wachten op mijn Creality 1.1.5 mainboard, het ligt nu in Dongguan City in het International Swap bureau and Exchange Station (beestje moet een naam hebben ;) ). Mijn 8 kilo kleurtjes (1 kilo per kleur) Real filament is binnen dus ik kan weer verder met mijn Lack enclosure, dus nu de keuzestress welk kleurtje.

Verder heb ik afgelopen weekend de eerste verstopping gehad, ik heb de nozzle vervangen voor de spare die ik kreeg bij de printer en heb een aantal ventringen geprint. Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is een behuizing voor mijn fijnstofmeter te printen, de PLA warpt als een malle. Het is dit Thing: https://www.thingiverse.com/thing:2503257 en ik print alles op een raft maar het hecht niet op de raft. Ik ga eens kijken of op 210 of 215 het beter blijft plakken en vloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
pc_doctor1982 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:17:
[...]
Ik vind de term extruder ook een beetje wazig, ik gok dat @vincent_1971 bedoelt de filament invoer en niet het hete deel wat het weer uitspuugt.
Waar jij het over hebt met de verstopping is dat laatste deel.
Ja de term extruder is ook wazig, bij mijn eerste post kon ik ook de juiste term niet vinden, maar het ging dus om de cold-end (waar de extruder stepper dus ook zit). Ik had het dus niet over dat laatste deel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
Soepstengel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Ja de term extruder is ook wazig, bij mijn eerste post kon ik ook de juiste term niet vinden, maar het ging dus om de cold-end (waar de extruder stepper dus ook zit). Ik had het dus niet over dat laatste deel ;)
Hoe krijg je daar een blokkade? In de printkop heb je ook namelijk een cold end en een hot end. Als het bij het begin vast zit kan je toch de PFTE tube loshalen en daar de filament terughalen?

Als het in je printkop zit zoals ik had, dan is het nogal een onderneming omdat je de halve kop uit elkaar moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
pc_doctor1982 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Hoe krijg je daar een blokkade? In de printkop heb je ook namelijk een cold end en een hot end. Als het bij het begin vast zit kan je toch de PFTE tube loshalen en daar de filament terughalen?

Als het in je printkop zit zoals ik had, dan is het nogal een onderneming omdat je de halve kop uit elkaar moet halen.
Ja goeie vraag, ik had het ook nog niet eerder meegemaakt. Ik vermoed dat de filament van slechte kwaliteit was, als ik naar de prop kijk lijkt die in de opening te zijn gedraaid o.i.d. Of de filament was op die plek een stuk dikker waarna de stepper de krul erin geduwd heeft. Anyway; de filament (RepRap) ligt nu in de prullenbak.

Edit: volgens mij heb je het bij een cold-end echt uitsluitend over het deel waar de stepper zit en niet over het koude deel in de printkop. Als ik erop Google zie ik namelijk alleen het deel waar de stepper motor zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Soepstengel op 04-03-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
Soepstengel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:13:
[...]

Ja goeie vraag, ik had het ook nog niet eerder meegemaakt. Ik vermoed dat de filament van slechte kwaliteit was, als ik naar de prop kijk lijkt die in de opening te zijn gedraaid o.i.d. Of de filament was op die plek een stuk dikker waarna de stepper de krul erin geduwd heeft. Anyway; de filament (RepRap) ligt nu in de prullenbak.

Edit: volgens mij heb je het bij een cold-end echt uitsluitend over het deel waar de stepper zit en niet over het koude deel in de printkop. Als ik erop Google zie ik namelijk alleen het deel waar de stepper motor zit.
Heb je toevallig een keer de koppeling losgehaald/ gedraaid met tube en filament erin?

Ik zie nu dat ik het inderdaad ook erg mis had. Er is een cold zone en een meltzone op de hot end (dat is het uitspuug gedeelte)
zie ook hier:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0426/9205/files/IMG_2885_grande.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
pc_doctor1982 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Heb je toevallig een keer de koppeling losgehaald/ gedraaid met tube en filament erin?

Ik zie nu dat ik het inderdaad ook erg mis had. Er is een cold zone en een meltzone op de hot end (dat is het uitspuug gedeelte)
zie ook hier:

[Afbeelding]
Ja, maar ik heb de koppeling pas los gedraaid toen die al vast zat, maar dat verklaard inderdaad wel de twist in het filament. Ik denk dat dat het filament op die plek dikker was waardoor die vast kwam te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
Soepstengel schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Ja, maar ik heb de koppeling pas los gedraaid toen die al vast zat, maar dat verklaard inderdaad wel de twist in het filament. Ik denk dat dat het filament op die plek dikker was waardoor die vast kwam te zitten.
Hmm dat is een beetje hetzelfde raadsel als dat bij mij steeds het filament afbreekt.
Al heb ik ook dat door de PFTE koppeling de tube nogal geplet werd en er diepe groeven inzitten. Wellicht nadenken over een capricorn..

Vanavond maar eens mijn 2 dagen durende printjob aanzetten voor de pootjes van de Lack tafel enclosure. Dan zijn er in ieder geval 2 klaar.

En zoeken naar een fatsoenlijk ledstripje en aansluit materialen, alleen ben een beetje huiverig om het uit China te laten komen. Juist omdat sommige dingen 2 maanden onderweg zijn.

Heeft iemand hier een goede tip voor verlichting die op de voeding kan en wellicht met een schakelaar bedient?

[ Voor 7% gewijzigd door pc_doctor1982 op 05-03-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

pc_doctor1982 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:34:
[...]

Hmm dat is een beetje hetzelfde raadsel als dat bij mij steeds het filament afbreekt.
Al heb ik ook dat door de PFTE koppeling de tube nogal geplet werd en er diepe groeven inzitten. Wellicht nadenken over een capricorn..

Vanavond maar eens mijn 2 dagen durende printjob aanzetten voor de pootjes van de Lack tafel enclosure. Dan zijn er in ieder geval 2 klaar.

En zoeken naar een fatsoenlijk ledstripje en aansluit materialen, alleen ben een beetje huiverig om het uit China te laten komen. Juist omdat sommige dingen 2 maanden onderweg zijn.

Heeft iemand hier een goede tip voor verlichting die op de voeding kan en wellicht met een schakelaar bedient?
Kijk eens bij de IKEA :)
https://www.ikea.com/nl/n...rip-veelkleurig-90420558/ misschien is zoiets wel wat :)
Pagina: 1 ... 43 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie