xAndyx schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:21:
@
kmf Zo te zien heb je een ender 5, dat is Al een box. Dan hoef je toch niet van lack tafels er nog een box omheen te maken. Gewoon plexiglas tussen het frame profiel doen.
Voor wat betreft hoe vaak levellen, met de standaard veertjes on het bed moest om de paar prints het even controleren. Met de nieuwe 2x gedaan en sinds dien niet meer (2 weken nu).
@
Anthor zweertjes kan verkeerde temp of verkeerde hoogte van je bed zijn. Heb je goed gelevelled en een temperatuur toren geprint om te zien wat de beste temperatuur is voor jou pla? Dat doe ik voor elk merk / kleur.
Temperature tower had ik nog niet gedaan.

Ik weet niet precies waar ik naar moet kijken, maar de hoeken lijken het best op 195/200. (filament is generieke pla van 123-3d)
Gisteren hele dag zitten klooien met verschillende instellingen, verschil test warm en koud bed levellen etc. De tower lukte gewoon in 1 keer, maar maar iedere keer als ik een normale print startte ging het mis.
Ik had het idee dat mijn extruder misschien scheef stond en dat bij printen in een bepaalde richting de rand van de nozzle door het materiaal sleepte. dus ik heb de onderkant van de heater gecheckt met een pupitaster. scheefheid van 0,7 mm op 15 mm ongeveer, dus die heb ik weer recht gezet naar +/- 0,05 mm ((extruder draait een beetje bij vast zetten dus kleinere afwijking werd lastiger.
voor: (let op kleine wijzer)

na:

Maar na het rechtzetten had ik nog steeds last van het loskomen van de eerste laag. zelfs met super langzaam printen (10 mm/s.) purge ging meestal wel goed, skirt vaak, maar de pint zelf liet steeds los in de eerste of tweede laag. soms krulde het mnateriaal na een tijdje van het printbed af.
Net heb ik geprobeerd om te pre-heated te levellen met een messing stripje/folie dat ik had liggen van 0,05 mm (a4tje was 0,1) print aangezet, en hij bleef in een keer zitten dus dat is mooi.
Ik had ook geprobeerd om het met rijstevloei te levellen maar dat was te dun om lekker onder de nozzle te gaan. (0,03 mm) Ik heb ook nog normale (Sigaretten) vloeitjes liggen (0,04 mm) maar daar heb ik nog niet mee geprobeerd te levellen.
De print die ik heb aangezet is met printtijd van meer dan 5 uur de langste print die ik tot nu toe heb aangezet. hopen dat het goed gaat, zit nu op 26% maar ik zie net dat mn speeds nog er laag stonden, 50 infill/ 25 wall.
Welke speeds halen jullie met pla?
Edit:
@
DRuw Als print/infill speed? Cura zegt bij mij dan dat walls met 30 mm/s gaan.