Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:18
Ik zou gewoon volhouden en wachten op het filament.

De ender heb ik op 11-11 gekocht ook met 2 kg filament (en een glasplaat) Ik kreeg de 2 kg filament uiteindelijk ongeveer een maand later vanuit duitsland. Gezien de waarde van een kg filament zou ik dat liever hebben als een bowden setje van een paar euro dan maar zo lang ander filament kopen om te printen. Het creality filament (ik heb 2 kg wit gekregen) print overigens verassend goed.

De creality glasplaat heb ik nooit gebruikt, die zit bij mij nog nieuw in de doos. Ik ben meteen vanaf de start gaan leren printen op spiegel tegels (12 euro voor 4 stuks 30x30 cm) van de gamma en dat gaat eigenlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 16:08

basvn

Breezand - NHN

Chrisje1983 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:35:
Ik zou gewoon volhouden en wachten op het filament.

De ender heb ik op 11-11 gekocht ook met 2 kg filament (en een glasplaat) Ik kreeg de 2 kg filament uiteindelijk ongeveer een maand later vanuit duitsland. Gezien de waarde van een kg filament zou ik dat liever hebben als een bowden setje van een paar euro dan maar zo lang ander filament kopen om te printen. Het creality filament (ik heb 2 kg wit gekregen) print overigens verassend goed.

De creality glasplaat heb ik nooit gebruikt, die zit bij mij nog nieuw in de doos. Ik ben meteen vanaf de start gaan leren printen op spiegel tegels van de gamma en dat gaat eigenlijk perfect.
Ik krijg niet eens de keuze meer voor filament.. kan 10 euro terugkrijgen, of een bowden set..
misschien toch maar een dispute gaan openen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
basvn schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:37:
[...]

Ik krijg niet eens de keuze meer voor filament.. kan 10 euro terugkrijgen, of een bowden set..
misschien toch maar een dispute gaan openen
10 euro ipv 2 kg filament is wel heel erg minimaal, daar zou ik ook niet zo blij van worden. Die 2 kg zelf kopen kom je al snel op 30/40 euro, je hebt er ondanks dat het een aanbieding was wel voor betaald.

Ik vraag me af wat aliexpress in zo'n geval zou doen met een dispute, of ze uitkeren naar waarde of de korting. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 16:08

basvn

Breezand - NHN

Chrisje1983 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:44:
[...]

10 euro ipv 2 kg filament is wel heel erg minimaal, daar zou ik ook niet zo blij van worden. Die 2 kg zelf kopen kom je al snel op 30/40 euro, je hebt er ondanks dat het een aanbieding was wel voor betaald.

Ik vraag me af wat aliexpress in zo'n geval zou doen met een dispute, of ze uitkeren naar waarde of de korting. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Ga het denk gooien op 2x1kg a €10,- en glasplaat van 13 euro.
printer ondertussen al anderhalve maand binnen..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:22
Chrisje1983 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:44:
[...]

Ja dat dus. Ik heb ook al aangegeven dat ik hoop dat ze wat beters kunnen bieden zodat ik zelf nog die 2kg filament kan kopen. Zonder die glasplaat en filament is de aanbieding opeens een stuk minder interessant en was ik er misschien niet voor gegaan.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 21:20
Net een Ender 3 Pro besteld via de Ender shop op Ali voor 163,- euro. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Lekkere prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
peligro2k schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:09:
Net een Ender 3 Pro besteld via de Ender shop op Ali voor 163,- euro. Ben benieuwd!
Ik kijk ook op de Ender store op ali, De pro versie zie ik voor 190, de normale voor 163,-
Er staat bij dat een pro een optie is...

Heb je een link ?

[ Voor 6% gewijzigd door kmichael op 15-01-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
kmichael schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:21:
[...]

Ik kijk ook op de Ender store op ali, De pro versie zie ik voor 190, de normale voor 163,-
Er staat bij dat een pro een optie is...

Heb je een link ?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5add4c4dbsIszg

Ik selecteerde Duitsland als warehouse en kreeg een 30 dollar coupon van de shop.

Total Amount
Price Shipping Cost Adjust Price Discount Total Amount
EUR € 190,59 EUR € 0,00 EUR € 0,00 Seller coupons
EUR € 27,36
EUR € 163,23
Payment Received:
Total Received Payment Method Date Received
EUR € 163,23 EUR € 163,23 iDeal 2020-01-15 14:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
peligro2k schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:27:
[...]

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.5add4c4dbsIszg

Ik selecteerde Duitsland als warehouse en kreeg een 30 dollar coupon van de shop.

Total Amount
Price Shipping Cost Adjust Price Discount Total Amount
EUR € 190,59 EUR € 0,00 EUR € 0,00 Seller coupons
EUR € 27,36
EUR € 163,23
Payment Received:
Total Received Payment Method Date Received
EUR € 163,23 EUR € 163,23 iDeal 2020-01-15 14:06
Thnx maar werkt hier niet. Anders had ik een 2e besteld... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
kmichael schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:39:
[...]

Thnx maar werkt hier niet. Anders had ik een 2e besteld... :P
Weet je het zeker? Als ik op de mobiele app kijk zie ik de coupons wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ik kijk via website, zal even installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
peligro2k schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 23:41:
[...]

Weet je het zeker? Als ik op de mobiele app kijk zie ik de coupons wel staan.
Oh dat wisselt steeds, net had ik een bon van 2,80 en daarna 8 euro....
Nu staat er geen bon...

Denk dat je geluk had

Acties:
  • +1 Henk 'm!
30 euro geluk. Mooie catch!!!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Soepstengel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:43:
[...]

Ja dat dus. Ik heb ook al aangegeven dat ik hoop dat ze wat beters kunnen bieden zodat ik zelf nog die 2kg filament kan kopen. Zonder die glasplaat en filament is de aanbieding opeens een stuk minder interessant en was ik er misschien niet voor gegaan.
Net weer bericht gehad; ze gaan vanuit china nu de filament en glassplate leveren. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 11:28

Multensor

wtf

Soepstengel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Net weer bericht gehad; ze gaan vanuit china nu de filament en glassplate leveren. Ik ben benieuwd!
Ik zit in hetzelfde schuitje en krijg nu dit:

Hello.friend
good day
there we got some pla arrived at Eu warehouse
but glass plate still not
do you feel fine we ship pla fast from Eu warehouse

erhmm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Multensor schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje en krijg nu dit:

Hello.friend
good day
there we got some pla arrived at Eu warehouse
but glass plate still not
do you feel fine we ship pla fast from Eu warehouse
Haha, daar begrijp ik niks van. Maar goed, als ik m'n PLA uiteindelijk maar krijg vind ik het allemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-09 12:10
Polyphemus schreef op maandag 13 januari 2020 @ 16:57:
Nou, vorige week een Ender 3 Pro besteld bij Creality zelf op hun site :P

Vol verwachting klopt mijn hart, weet iemand de levertijd ongeveer? O-)
Ik heb afgelopen week op donderdag de printer besteld en hij is net geleverd bij het DHL punt, precies een week dus. Verscheept vanuit België/Tjechië overigens, wat volgens Creality 1 land is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Welke olie gebruiken jullie voor de smering van de zrod? Ik wil deze binnenkort eens gaan schoonmaken maar moet dan dus wel opnieuw gesmeerd worden.

Dacht dat ik deze vraag hier wel eens ben tegen gekomen maar kan deze niet meer vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariatus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-02 10:39
Ik krijg net toch opeens een tracking nummer! Hoezee, hoezee, hoezee!

Mijn filament komt eraan!
Wel raar dat ze tegen jullie zeggen het is er niet en dat ik dan opeens een tracking nummer krijg.

[ Voor 48% gewijzigd door Ariatus op 16-01-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick_kraster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-08 16:01
Ik zie dat sommige hun ender 5 voor €200 hebben gekocht tijdens een aanbieding. Waar hebben jullie dat gedaan alie, creality hun shop zelf? En heeft iemand enig idee wanneer er weer zo'n aanbieding is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 09:22
Misschien kunnen we de levertijden over Ali en en het niet leveren van Filament hier even achterwege laten en on-topic doorgaan over de printer zelf

Vorige week de SKR 1.4 binnen gekregen maar nog geen tijd gehad deze te installeren. Hier vergeleken met het standaard Creality plankje

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lm1bW90.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Mistacal op 17-01-2020 07:37 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even over mijn kromtrekken issuetje van laatst. Ik heb gisteren met een brim een model geprint en die is kaarsrecht:)
Nu is het niet hetzelfde model dus geen appels met appels vergelijking maar dit model is echt strak recht.
Weet iemand wat nou beter is, een raft of een brim? Ik heb nog niet eerder met een raft geprint maar het lijkt me afwerking-technisch ook minder.
Wat doen jullie om kromtrekken te voorkomen (behalve het ding in een enclosure bouwen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
DRuw schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:36:
Even over mijn kromtrekken issuetje van laatst. Ik heb gisteren met een brim een model geprint en die is kaarsrecht:)
Nu is het niet hetzelfde model dus geen appels met appels vergelijking maar dit model is echt strak recht.
Weet iemand wat nou beter is, een raft of een brim? Ik heb nog niet eerder met een raft geprint maar het lijkt me afwerking-technisch ook minder.
Wat doen jullie om kromtrekken te voorkomen (behalve het ding in een enclosure bouwen)?
Zorgen dat er geen tocht is in de kamer, dat is vaak het grootste niet belichte issue. Luchtverplaatsing betekent koeling en dat wil je niet. Ramen en deuren dus sluiten. Er zijn nog tal van oplossingen maar die weet je zelf denk ik ook (haarlak etc).

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen dat het ding altijd wel behoorlijk vast zit. Ik print op dat magnetische plaatje en gaat eigenlijk altijd wel goed.
Ramen en deuren zijn altijd wel dicht maar het schiet me net te binnen dat die ventilatie opening wel altijd open staat.... Stom van me.
Binnenkort weer eens een groter model proberen. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
DRuw schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:44:
Ik moet zeggen dat het ding altijd wel behoorlijk vast zit. Ik print op dat magnetische plaatje en gaat eigenlijk altijd wel goed.
Ramen en deuren zijn altijd wel dicht maar het schiet me net te binnen dat die ventilatie opening wel altijd open staat.... Stom van me.
Binnenkort weer eens een groter model proberen. Tnx!
Wat ook een probleem kan zijn is de verdeling van de warmte op het bed. Het hele bed wordt niet overal even warm en het kan zijn dat je precies op een plek net wat minder warmte hebt. Dus het off-center printen kan ook een optie zijn.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
DRuw schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 07:36:
Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Ik heb van de week voor het eerst een groter object (raspberry behuizing) geprint maar de hoeken kwamen idd omhoog (en een deel van een support was omgedonderd). Toen ingelezen over warping. Vervolgens het bed opnieuw geleveld en goed ontvet. Daarna heb ik de deksel van de behuizing geprint met een brim en een lager bed temp. en deze bleef wel strak op het bed liggen.
Volgende week wil ik de behuizing opnieuw doen met een brim voor een goeie vergelijking...

Ik ga hier nog een hoop terug lezen, ik heb nog een hoop te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hebben jullie ervaringen met de goedkope gehard stalen nozzeles van bijvoorbeeld aliexpress?

Ik snap dat deze nozzles van 3 of 4 euro niet zo goed zullen zijn als de 20 of 30 euro nozzels die je in Nederland koopt, maar zijn ze aan te raden als ik er rekening mee hou dat ik ze wat vaker moet vervangen dan de NL versie?

Vraag n.a.v. deze foto op reddit, het resultaat van 3 printjes met Carbon PLA :+

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/84kd82pg19b41.png

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Imnoa schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:19:
Hebben jullie ervaringen met de goedkope gehard stalen nozzeles van bijvoorbeeld aliexpress?

Ik snap dat deze nozzles van 3 of 4 euro niet zo goed zullen zijn als de 20 of 30 euro nozzels die je in Nederland koopt, maar zijn ze aan te raden als ik er rekening mee hou dat ik ze wat vaker moet vervangen dan de NL versie?

Vraag n.a.v. deze foto op reddit, het resultaat van 3 printjes met Carbon PLA :+

[Afbeelding]
Ja de nozzles op de foto lijken me niet gehard staal dus logisch ook. Ik gebruik RVS nozzles, iets andere thermische geleiding maar ook pas 3 prints mee gedaan met carbon filled. Alles wat niet messing is, dus staal o.i.d. voldoet. Het hoeven geen Aerospace harde nozzles te zijn, dat is pure marketing

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KremlinCardinal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 09:40
xAndyx schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:35:
Ik ben voor mn Ender 3 pro een Ikea Lack enclosure aan het maken, maar het valt me op dat de tafelbladen hol zijn en dat versterkt de geluiden van de printer nogal. Hoe hebben jullie dit opgelost? Iemand een tip?

Ik ziet de denken aan mdf, laminaat isolatie plaat, wasmachine dempings mat of een combinatie hiervan. Ik lees ook dat je vooral massa moet hebben en dat sommige beton of steen gebruiken. youtube
Ik heb zelf mijn enclosure ook van lack tafels gemaakt, ding staat als een huis. Rest alleen nog hem af te sluiten.

Geluidsissues had ik grotendeels aangepakt voordat ik m'n enclosure bouwde. Dus dempers op de XYZ steppers en een stillere hotend fan. Toch gaf dat nog best veel vibraties door, welke inderdaad in de kast nog sterker te horen waren. Dat heb ik opgelost met vibratiedempende voetjes gecombineerd met siliconen meubeldopjes (https://www.thingiverse.com/thing:3541279).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Imnoa schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:19:

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met goedkope nozzles van Aliexpres (of gratis nozzles die je overal en nergens bij krijgt tegenwoordig) en al die nozzles (zowel messing als gehard staal) werken prima. Nog nooit heb ik een probleem gehad dat ik zou kunnen herleiden naar de kwaliteit van de nozzle.

Aan de andere kant heb ik nog nooit een dure nozzle uitgeprobeerd, dus misschien weet ik gewoon niet wat ik mis :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Heb je nog een update over deze Linear Rail?

Teaching Tech zou er binnen kort een video over maken... tenminste dat zei hij in zijn laatste video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 21:13

Mitchell

Ondertitel

Net de volgende items gekocht, ben benieuwd hoe m'n prints zullen zijn zodra het allemaal binnen is:

- Iets om de Z-axis leadscrew vast te houden
- Pads om eventuele vibraties tegen te gaan
- Natuurlijk de SKR mini E3
- En de BLTouch clone

Ook gekeken naar de linear rails, maar dat is een best prijzige upgrade.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik zou die eerste annuleren. Als je lead schroef krom is, vangt de lead moer de afwijkingen op ipv de top.

[ Voor 9% gewijzigd door Chrisje1983 op 18-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 21:13

Mitchell

Ondertitel

Chrisje1983 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:00:
Ik zou die eerste annuleren. Als je lead schroef krom is, vangt de lead moer de afwijkingen op ipv de top.
Hij is echt net verstuurd dus annuleren wordt hem niet meer, haha. Zover ik kan zien is mijn leadscrew recht, vind het alleen vervelend dat hij los zit bovenaan.

Ik zie wel en anders helaas pindakaas. :9

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mitchell schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Hij is echt net verstuurd dus annuleren wordt hem niet meer, haha. Zover ik kan zien is mijn leadscrew recht, vind het alleen vervelend dat hij los zit bovenaan.

Ik zie wel en anders helaas pindakaas. :9
Ik ben atm ook bezig met mijn z-as.

Het blokje wat bij mijn ender 3 pro zit om de motor op de staander te schroeven is net iets te dun waardoor de spindel net een beetje scheef staat. ongeveer halve mm over hele lengte als de X ligger halverwege staat. Het is niet zo'n probleem het uit te vullen me een stripje messing of desnoods karton.
Maar omdat ik ook een lagerblokje boven in wil is dit wel belangrijk.

Maar ik heb ook nog een spindel met 2mm spoed liggen die ik er misschien op wil hebben. Ik dacht een post van iemand gezien te hebben die er eentje op had gezet, maar kan die even niet terug vinden.

Heeft iemand de standaard 8mm spindel vervangen voor 2mm, en zo ja kan kan de stepper het aan om 4 keer zo snel te draaien? Als het tergend langzaam wordt om z verplaatsingen te doen dan ga ik gewoon voor de standaard 8mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stehof
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-09-2022
Web-Brielle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:42:
Zelf heb ik een Ender-5 staan in plaats van de Ender-3.
Ik heb het mainbord vervangen door een SKR Mini E3 welke ook in de Ender-5, perfect past.
Hierna zelf een firmware ervoor geschreven en een BLTouch eraan gehangen.
Ook merk ik dat een glazen bed heel fijn print, ookal zal er binnenkort een flexible metal sheet komen om te testen (https://nl.aliexpress.com/item/32951487133.html).

Ik print uitsluitend via Octoprint. Dit vanwege het gemak van niet heen-en-weer te hoeven lopen naar de printer.

Mocht iemand informatie willen over de Ender-5 of de firmware, dan kan je me taggen :)
Ik heb zelf ook een ender-5, de officiële BLtouch van Creality site gekocht, installatie gevolgd en bijna alles werkt perfect behalve de Probe to nozzle offset, deze blijkt in hun standaard firmware niet goed te staan.
Wanneer hij nu namelijk de auto bed levelling doet, dan gaan de eerste 2 goed maar bij de 3e probe poging zit hij naast het bed en blijft het bed omhoog komen zien de sensor geen seintje krijgt tot de nozzle het bed inboort...

Ik heb niet zoveel verstand van het aanpassen van de code op de 3D printer, daarom hoopte ik dat als ik de officiële zou kopen het out-of-the-box zou werken, helaas dus niet.
enig idee hoe ik dit het makkelijkst kan aanpassen?

De firmware komt van hun eigen site: https://creality.com/down...d-bl-touch-firmware_c0006 hierin heb je dus alleen een .hex file.

hoop dat je mij verde ran helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Hoi,

Ik heb m'n ender3 pro geassembleerd. Ik doe een auto home, hij doet alles goed.. maar stopt ongeveer 10 cm boven m'n bed.

Iemand een clue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MetalG Na het 'homen' parkeert hij je nozzle een eindje boven je bed. Op die manier kun je filament dat uit de nozzle druipt makkelijk weghalen. Zou hij na het homen meteen op printhoogte boven je bed blijven hangen, dan print je eigenlijk al per ongeluk een beetje :)

Samengevat: zit je nozzle na de autohome niet vlak boven het bed, dan is dat correct.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@MetalG Gaat ie eerst de Z homen en gaat ie vervolgens omhoog of komt ie nooit in de buurt van het bed?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:37
MetalG schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:05:
Hoi,

Ik heb m'n ender3 pro geassembleerd. Ik doe een auto home, hij doet alles goed.. maar stopt ongeveer 10 cm boven m'n bed.

Iemand een clue?
Ik heb geen Ender 3, maar "hoe" stopt hij? Op mijn 5 triggert hij de Z-endstop, laat het bed weer iets zakken, en draait dan heel langzaam omhoog. Ik neem aan dat een Ender 3 dat ook doet (alleen dan andersom, X as gaat omhoog). Zie je zo'n gedrag dus of stopt hij er gewoon ineens mee?

@Gizz 10cm lijkt mij dan wel heel ver? Op mijn 5 gaat het misschien om 1 á 2 centimeter, zeker geen 10. En met bakken firmware voor SKR bord is me zo snel ook geen optie hiervoor opgevallen die bij de E3 op 10cm zou staan en op E5 stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe De hoogte hangt af van het stuk GCODE na de home, dus dat zit niet in de firmware (of misschien kan het ook in de firmware, maar dat weet ik niet). Edit: al begrijp ik nu dat de autohome vanuit het menu wordt gekozen, dan heb je natuurlijk geen startcode..

Bij mij gaat de nozzle niet 10cm omhoog, maar 1 centimeter. Nu weet ik niet of dat de default waarde is, mijn startcode is nu verre van standaard.

Maar gezien de verschillende interpretaties van het probleem lijkt het handig als @MetalG iets uitgebreider beschrijft wat ' doet alles goed' precies inhoudt :) Wat gaat er goed, in welke stap van het proces gaat het niet meer goed? Gaat alles van de autohome (dus X-, Y- en Z-as) goed en gaat hij daarna te ver omhoog? Wat is de positie t.o.v. je bed, is dat gecentreerd in het midden, of linksvoor bij het startpunt? Foto of zelfs een filmpje? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 18-01-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Ik zal het ff filmen : )

/Edit/ de stinker doet het gewoon nu xD! nu slechts +/- 1 cm boven het bed.. daarnet echt zeker 10cm !

[ Voor 68% gewijzigd door MetalG op 18-01-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Gizz schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:34:
@RobertMe De hoogte hangt af van het stuk GCODE na de home, dus dat zit niet in de firmware (of misschien kan het ook in de firmware, maar dat weet ik niet).

Bij mij gaat de nozzle niet 10cm omhoog, maar 1 centimeter. Nu weet ik niet of dat de default waarde is, mijn startcode is nu verre van standaard.
Auto home is toch iets dat juist wel in de firmware zit? Is bij mij een optie in het menu van de printer en is de G28 GCode voor, die ook door de slicer in de start gcode gebruikt zal worden om het juiste startpunt te hebben. Immers weet de printer anders niet waar die is en dus hoe de absolute coördinaten in elkaar zitten. Iets zal ervoor moeten zorgen dat die de endstops aantikt om te weten dat die op de home positie is. Waarbij de home positie ook weer in firmware is ingebakken (zoals bij mij met SKR + E5 in de firmware de home/endstops positie 220,220 is i.p.v. 0,0)

Wat jij omschrijft is dan de start code van de slicer, maar dat zou ik eerder omschrijven als "als ik een print start begint die 10cm boven het bed te printen". En niet als "home stopt 10cm boven bed".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MetalG schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:35:
Ik zal het ff filmen : )

/Edit/ de stinker doet het gewoon nu xD! nu slechts +/- 1 cm boven het bed.. daarnet echt zeker 10cm !
En als je de Z-as omhoog laat gaan, gaat hij dan ook verder naar boven dan het punt dat ie net naar beneden kwam? En als ie dan toch boven zou zijn, gaat die met een auto home dan wel weer tot helemaal beneden?

Als het antwoord op een van beiden (of beiden) "Nee" is zou ik gokken dat iets je endstop triggert waardoor die dus denkt dat hij al beneden is. Mogelijk dus iets van bekabeling die daar naar beneden hangt en daardoor op de endstop "valt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
RobertMe schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:48:
[...]

En als je de Z-as omhoog laat gaan, gaat hij dan ook verder naar boven dan het punt dat ie net naar beneden kwam? En als ie dan toch boven zou zijn, gaat die met een auto home dan wel weer tot helemaal beneden?

Als het antwoord op een van beiden (of beiden) "Nee" is zou ik gokken dat iets je endstop triggert waardoor die dus denkt dat hij al beneden is. Mogelijk dus iets van bekabeling die daar naar beneden hangt en daardoor op de endstop "valt"?
Ik hoorde vooral precies dat het motor kon het niet trekken, alsof het te strak, moeilijk was om het verder naar beneden te krijgen. Ik heb nu m'n bed level gemaakt met; https://www.thingiverse.com/thing:3235018 super handige gcode btw.

tijd voor een testprintje zeker? : )

/Edit/ duurt best lang voor die filament aan je nozzle is :d
/edit2/ er komt geen filament uit, extruder skipt en m'n z axis wil niet omhoog. Er is daar dus effectief iets mis mee. Morgen even naar kijken.

Nu nog uitvissen hoe ik die filament eruit krijg :d

/edit3/ z motor wat losser gezet en nu lijkt het wel te lukken (mss die z spacer printen).
/edit4/ filament afgebroken bij het removen, ik had gelezen nozzle verwarmen tot 200 en dan gewoon eruit trekken. but it broke :<
/edit5/ heb het eruit gekregen! maar hoe voer je je filament perfect aan? hoe weet je of je hoe ver je moet extruden voor je filament aan je nozzle is zodat je kan printen? sorry voor alle noob questions _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door MetalG op 18-01-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
@MetalG Ik stel de nozzle in op 200+ graden, druk de knop bij het veertje van de extruder in en begin met handmatig invoeren van het filament. Dit kan net zolang tot er uit de nozzle filament sliertjes beginnen te komen. 'te ver' kan niet echt eigenlijk.

Zeker met een kleur wissel, extruder ik meestal een stuk handmatig. Dan 'spoel' je de oude kleur er ff uit zeg maar. 5-10cm extra is meestal wel genoeg

Als er niks uitkomt heb je ergens een blokkade of kan de filament niet in de nozzle komen.

[ Voor 33% gewijzigd door xAndyx op 18-01-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MetalG schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:57:
/edit4/ filament afgebroken bij het removen, ik had gelezen nozzle verwarmen tot 200 en dan gewoon eruit trekken. but it broke :<
/edit5/ heb het eruit gekregen! maar hoe voer je je filament perfect aan? hoe weet je of je hoe ver je moet extruden voor je filament aan je nozzle is zodat je kan printen? sorry voor alle noob questions _/-\o_
Op de Ender 5 zit een "change filament" optie, maar neem aan dat dat gewoon uit Marlin komt en dus ook op de Ender 3 zit. Eerst (voor) verwarmen via de Preheat (PLA) => Preheat end optie, en als die op temperatuur is staat ergens ook een change filament optie. Enerzijds voert die het filament (grotendeels) al terug en hoef je het niet eruit te trekken, anderzijds hoef je nieuwe filament maar een stuk in te voeren en kun je daarna aangeven verder te willen gaan met printen (of opnieuw verwarmen) waarna ook weer een flink stuk wordt doorgevoerd richting de nozzle. En zoals @xAndyx aangeeft. Invoeren kun je niet echt fout doen en als je aan hot end bent kun je blijven duwen en loopt het gewoon uit de nozzle. Zelf voer ik het ook altijd zo ver door en bij verder gaan in firmware loopt dan dus nog aardig wat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
SToRM666 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:50:
Enkel verschuiven zou voldoende zijn, maar geen idee hoeveel moeite dit gaat kosten. De pulley gaat dan ook een beetje over het uiteinde van de as heen zitten, dus geen idee of die dan nog goed zijn werk gaat doen qua grip.

Dan is dit misschien nog een optie van aliexpress
Ik moet wel nog eens controleren of de vertanding overeen komt met de huidige.
Ik heb die van mij zonder veel moeite met een werkplaatspers een klein stukje naar buiten geperst.
Met twee stalen strips onder de poelie, die op twee blokken lagen waar de motor tussen paste, en dan voorzichtig persen met een inbusschroef op de as, omdat ik geen kleine perspen had. Vrijwel iedere autogarage of werkplaats heeft zo'n pers staan.
Heb er nog niks van gemerkt dat ze los zitten, maar mijn printer zit ook nog maar een week in elkaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Zo, ik heb de meeste 'winter' updates er weer op zitten.
Had nog een SKR 1.3 liggen maar nog niet geinstalleerd. Dit samen gedaan met de BLV kit voor de ender 3 pro.
Moet nu alleen nog wachten tot de 40x40 extrusie binnenkomt om de rails van het bed te installeren :9~
Volgende upgrade wordt de installatie van de titan extruder die al een jaar ligt :) en ombouwen naar direct drive.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
Ik merk dat mijn ender 3 pro wat moeite heeft met veel retractions achter elkaar (5-10+ stuks). Denk vooral bij het vullen van mini gaatjes in een layer. En daarna kan er een teveel aan filament op t volgende stuk komen of het duurt even voor hij weer 'geprimed' is en mis je een stukje.

Kan je in cura ergens instellen dat als het om kleine mini stukjes gaat niet te retracten?
Mischien ook maar is naar linear advance kijken, misschien dat dit ook iets helpt.

Misschien dat mijn 'Dotbit' BMG clone hier ook een aandeel in heeft, zag dat de ptfe tube aan de extruder kant niet super vast blifjt bij retractions (andere extruder is onderweg, deze gaat retour).

Zat trouwens 2 dagen terug te kijken naar de power resume on failure optie van mijn SKR 1.4 bordje en toen besloten, nah niet mijn moeite waard. Stroom valt in Nederland toch niet uit. 3x raden.. |:(
Print van 12u na 10uur valt de stroom uit in heel de regio. 8)7

@back2basic nice die BLV kit, die staat ook op mijn wensenlijstje met dan dual Z en misschien direct drive.

[ Voor 5% gewijzigd door xAndyx op 19-01-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
xAndyx schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:29:
Ik merk dat mijn ender 3 pro wat moeite heeft met veel retractions achter elkaar (5-10+ stuks). Denk vooral bij het vullen van mini gaatjes in een layer. En daarna kan er een teveel aan filament op t volgende stuk komen of het duurt even voor hij weer 'geprimed' is en mis je een stukje.

Kan je in cura ergens instellen dat als het om kleine mini stukjes gaat niet te retracten?
Mischien ook maar is naar linear advance kijken, misschien dat dit ook iets helpt.
Dat kan je doen door met de "combing" instellingen te spelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chrisje1983 op 20-01-2020 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
back2basic schreef op zondag 19 januari 2020 @ 23:16:
Zo, ik heb de meeste 'winter' updates er weer op zitten.
Had nog een SKR 1.3 liggen maar nog niet geinstalleerd. Dit samen gedaan met de BLV kit voor de ender 3 pro.
Moet nu alleen nog wachten tot de 40x40 extrusie binnenkomt om de rails van het bed te installeren :9~
Volgende upgrade wordt de installatie van de titan extruder die al een jaar ligt :) en ombouwen naar direct drive.
[YouTube: Ender 3 Printing: Custom G27 / G29 Shifter for ETS2 / ATS]
En de ham vraag, merk je ook verschil in kwaliteit na plaatsing van de linear rail. Lees toch ook regelmatig dat het allemaal niet echt nodig is. Spreek mij zelf ook erg aan als een toekomstige update maar kan nog niet echt een reden vinden om het ook te doen, zeker icm de prijs. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
stehof schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:16:
[...]

Ik heb zelf ook een ender-5, de officiële BLtouch van Creality site gekocht, installatie gevolgd en bijna alles werkt perfect behalve de Probe to nozzle offset, deze blijkt in hun standaard firmware niet goed te staan.
Wanneer hij nu namelijk de auto bed levelling doet, dan gaan de eerste 2 goed maar bij de 3e probe poging zit hij naast het bed en blijft het bed omhoog komen zien de sensor geen seintje krijgt tot de nozzle het bed inboort...

Ik heb niet zoveel verstand van het aanpassen van de code op de 3D printer, daarom hoopte ik dat als ik de officiële zou kopen het out-of-the-box zou werken, helaas dus niet.
enig idee hoe ik dit het makkelijkst kan aanpassen?

De firmware komt van hun eigen site: https://creality.com/down...d-bl-touch-firmware_c0006 hierin heb je dus alleen een .hex file.

hoop dat je mij verde ran helpen.
Je kan via M851 ook de offset instellen.
Bij mij is de offset -41 en -11mm (dichtbij genoeg, om na de punt nog na te rekenen vind ik echt onzin).
Wat je kan doen is de volgende codes invullen hiervoor:

1. Home de 3D printer
3. M500 - Alle huidige instellingen naar de EEPROM toe schrijven
4. M501 - EEPROM waarde laden en als actief markeren
5. M503 - Laad alle juiste instellingen (offsets zullen staan achter de M851)
6. M851 X -41 Y -11(deze waardes moet je zelf vinden, zie onderaan*)
7. M500 - Alle huidige instellingen naar de EEPROM toe schrijven
8. M501 - EEPROM waarde laden en als actief markeren
9. M503 - Laad alle juiste instellingen (offsets zullen staan achter de M851)

* = De nozzle is punt 0. Alles naar links is een -, alles naar rechts is een + als waarde. Alles voor de nozzle is een - als waarde, alles achter de nozzle is een + als waarde (Mijn BLTouch zit linksvoor mijn nozzle, 41mm links en 11mm ervoor)

Hopelijk kan je hier iets mee :)

Bron: https://marlinfw.org/docs/gcode/M851.html

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
MikeOO schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:07:
[...]

En de ham vraag, merk je ook verschil in kwaliteit na plaatsing van de linear rail. Lees toch ook regelmatig dat het allemaal niet echt nodig is. Spreek mij zelf ook erg aan als een toekomstige update maar kan nog niet echt een reden vinden om het ook te doen, zeker icm de prijs. >:)
Nu alleen nog wat kleine test prints gedaan.
Ik zie wel een kleine verbetering maar niet echt noemenswaardig.
Deze week eens wat meer testen.
Hij wordt er wel weer wat stiller van met de 2208 in uart hoort ik hem nu alleen nog maar bij snelle bewegingen voor de rest fluister stil..

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalG
Calibration cube geprint, ziet er eigenlijk bangelijk goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
back2basic schreef op maandag 20 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Nu alleen nog wat kleine test prints gedaan.
Ik zie wel een kleine verbetering maar niet echt noemenswaardig.
Deze week eens wat meer testen.
Hij wordt er wel weer wat stiller van met de 2208 in uart hoort ik hem nu alleen nog maar bij snelle bewegingen voor de rest fluister stil..
Duidelijk verhaal voor nu. Wel jammer dat het zo weinig oplevert omdat je zou denken dat het toch wel beter zou werken aangezien je af bent van de wielen en stellen. Maar misschien dat je toch niet een leuke winst weet te behalen en hoop dat je dat dan ook wilt delen ;)

Zelf hoor ik mijne ook niet dus dat zal eerder de upgrade van de TMC drivers zijn. Wielen maken niet echt geluid mits goed afgesteld >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:43
Hmmm, wat te doen als je printer al een hele tijd zonder problemen werkt?
...
Na een tijdje wat updates gespaard te hebben, was het afgelopen weekend eens tijd om die printer van mij weer eens uit elkaar te halen. Vaak wordt aangeraden om maar 1 upgrade per keer te doen, maar nee, ik doe weer even alles tegelijk!
  • Upgrade TMC2208 naar TMC2209 (voor Linear Advance)
  • Dual Z upgrade
  • Lineaire rail op de X-as (MGN12H)
  • Nieuwe Hotend mount met zelf ontworpen bracket voor de rail
  • Alle elektronica naar de buitenkant van m'n LACK-behuizing, deze ook in zelf ontworpen E-kast
  • Alle bekabeling van printer via stekkers naar E-kast, zodat deze makkelijk los te halen is.
  • RPi2 naar RPi4.
  • Neopixel LED aansturing via RPi
  • Temperatuursensor via RPi
Na een weekend en avond solderen, passen, meten, slijpen, frezen, compilen, hebben we (in samenwerking met @Nielsjes1234) gister alle hardware werkend gekregen!
Nu wordt het weer een paar dagen alles inregelen, kalibreren, en de nieuwe functies zoals Dual Z-allign, Linear Advance en de Neopixel status erin verwerken, en eens kijken of we dan weer een goed werkende printer overhouden haha!
Als er interesse is, wil ik alles wel een keer in een duidelijker verhaal zetten. Ook komen als straks alles werkt, de zelf ontworpen onderdelen op Thingiverse terecht.
Paar foto's ter inspiratie:
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeer een meerdere kleuren print te maken en heb in Cura 4.4.1 Pauze at Height hiervoor ingesteld zodat deze zou moeten stoppen op o.a Layer 17.

Dit al vaker gebruikt zonder problemen maar nu blijft hij doodleuk door printen en stop dus niet op de gewenste layer hoogte. In de gcode zie ik wel netjes de code ervoor staan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
;TYPE:CUSTOM
;added code by post processing
;script: PauseAtHeight.py
;current layer: 17
M83 ; switch to relative E values for any needed retraction
G1 F300 Z4.6 ; move up a millimeter to get out of the way
G1 F9000 X190 Y190
G1 F300 Z15 ; too close to bed--move to at least 15mm
M104 S200 ; standby temperature
M117 Vervang Filament
M0 ; Do the actual pause
M109 S200 ; resume temperature
G1 F300 Z4.6
G1 F9000 X139.145 Y119.31
G1 F300 Z3.6 ; move back down to resume height
G1 F1500 ; restore extrusion feedrate
M82 ; switch back to absolute E values
G92 E3782.44328
;LAYER:17
;TYPE:SUPPORT
G1 F1500 E3783.64328
G1 X70.999 Y123.654 E3783.64983

Maar ik heb wel Marlin vernieuwd na een upgrade naar een SKR 1.3 dus mogelijk dat ik hier iets vergeten ben te activeren in de firmware.

Iemand tips wat er eventueel aan moet staan in Marlin hiervoor of andere idee waarom hij niet meer stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Puntkomma vergeten in regel 10?

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee helaas zo hoort het, Cura maakt dit zelf zo aan als je een melding opgeeft. Maar ook even gecontroleerd bij Marlin voor de zekerheid
https://marlinfw.org/docs/gcode/M117.html

Maar wel scherp ;)

Inmiddels ook getest me Change Filament PostScript in Cura en ook die negeert hij totaal 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door MikeOO op 22-01-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:24

Boullie

Da Bulster

ErBo66 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:26:
[...]

Dank je. Ik heb nog geen mail gehad maar uiteraard de V2 besteld inderdaad.
Ik heb expres de discord link openstaan voor de shipping status. Kan ik die ook sluiten :)
Heb inmiddels een e-mail met trackcode gekregen. Het shippen lijkt dus begonnen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
Deejac schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:19:
@vwtune Dat klinkt als een goede hechting... Ik neem aan dat het al is afgekoelt?

Ik heb van het weekend het bed geïsoleerd aan de onderzijde, scheelt een stuk qua opwarmtijd.
[Afbeelding]

Ook heb ik de "controller" fan, direct aan de voeding gemaakt, en is dus vanaf nu altijd aan. Hierdoor kun je de part cooling uitzetten, zonder dat de controller oververhit raakt. M.a.w. noodzakelijk als je ABS wilt kunnen printen.
[Afbeelding]
Ik ben begonnen met het doorworstelen van dit topic :P
Ik zie daar alu-tape en wat is dat andere tape? PU? En waar heb je die rol gehaald? 8)
Heb namelijk ook interesse O+

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:46
@Bigfoot48

Ik denk dat dit om Armaflex gaat o.i.d. en kan je vrij gemakkelijk online vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die alutape zal niet veel uitmaken maar de armaflex vermoed ik wel... Best slim idee!

Wat mij opvalt na een rol ongeveer weggeprint te hebben zijn de wieltjes onder de plaat. Ik zie slijtage erop maar heb ze al een aantal keer afgesteld en heb geen speling of niets.... Horen die te slijten of is dit inlopen van de wieltjes wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 10:09
Ik ben mijn Ender 3 pro in elkaar aan het zetten, en ik merk dat als ik het hotbed naar voren en naar achteren schuif met de hand, dat er halverwege het rollen een soort 'dood' punt zit, waar ie heel makkelijk in valt.

Net alsof ie in zijn 'vrij' komt of alsof dat een neutrale positie is. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Polyphemus schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 21:31:
Ik ben mijn Ender 3 pro in elkaar aan het zetten, en ik merk dat als ik het hotbed naar voren en naar achteren schuif met de hand, dat er halverwege het rollen een soort 'dood' punt zit, waar ie heel makkelijk in valt.

Net alsof ie in zijn 'vrij' komt of alsof dat een neutrale positie is. Hebben jullie dat ook?
Nee van voor naar achter heb ik even veel tegendruk.
Misschien heb je je wielen te strak staan, als ik deze te strak draai dan heb ik bij elke omwenteling van het wiel een tik net of deze in een bepaalde stand komt. (lastig te omschrijven :))

Als je toch nog moet afstellen, even dat wieltje los draaien zodat je bed alle kanten op kan wiebelen.
En dan voelen of het nu weg is en je motortje even veel tegendruk geeft.

Er zal geheid overal benamingen voor zijn maar deze weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
  • Laatst online: 18-09 08:17
Ben al een tijdje dit super informatieve en leerzame topic aan t volgen. Steek er een hoop van op en fijn om te zien dat er zoveel mensen mee bezig zijn.

Sinds 2 maanden in het bezit van een Ender 3 Pro en de prints gaan lekker.

Nu alleen nog een stiller boardje erin, waarbij mijn vraag is....

Welke kun je het beste nemen zonder al te veel gezeur met over swappen van het stock board naar nieuw board? Zeg maar unplug, plug and printen maar weer...

Ik zit te twijfelen tussen deze 2:

CREALITY 3D New Upgrade Silent 1.1.5 Mainboard for Ender 3/Ender-3 Pro/Ender-5 (Customized und Non-Standard Matching)
https://a.aliexpress.com/_U0jr0

Of

BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Control Board 32Bit With TMC2209 UART Driver 3D Printer parts skr v1.3 E3 Dip For Creality Ender 3
https://a.aliexpress.com/_U2c7G

Thanks voor jullie input _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 22-01-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
gekkenhuis1900 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 23:20:
Ben al een tijdje dit super informatieve en leerzame topic aan t volgen. Steek er een hoop van op en fijn om te zien dat er zoveel mensen mee bezig zijn.

Sinds 2 maanden in het bezit van een Ender 3 Pro en de prints gaan lekker.

Nu alleen nog een stiller boardje erin, waarbij mijn vraag is....

Welke kun je het beste nemen zonder al te veel gezeur met over swappen van het stock board naar nieuw board? Zeg maar unplug, plug and printen maar weer...

Ik zit te twijfelen tussen deze 2:

CREALITY 3D New Upgrade Silent 1.1.5 Mainboard for Ender 3/Ender-3 Pro/Ender-5 (Customized und Non-Standard Matching)
https://a.aliexpress.com/_U0jr0

Of

BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Control Board 32Bit With TMC2209 UART Driver 3D Printer parts skr v1.3 E3 Dip For Creality Ender 3
https://a.aliexpress.com/_U2c7G

Thanks voor jullie input _/-\o_
Gewoon de mini nemen, net zo plug and play en is 32 bit en iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Mijn ender 5 is vandaag binnengekomen. Gelijk in elkaar gezet. Geen upgrades of whatever.
Ik had wel wat moeite met leveling. De howto op YouTube maken gebruik van een autoleveling optie waarbij de kop naar alle hoeken kan gaanZ dat mis ik dus op m’n stock ender 5.. dan maar handmatig positioneren en levelen

het voorbeeld gecode bestandje in de meegeleverde sd kaart gebruikt om even snel te testen.

Nou.. snel was anders. Ik kwam later pas achter dat dit hondje 3 uur nodig had om te printen....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FbH6HyR/C66018-A4-772-C-4-D70-A15-A-707313-AA3232.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TrTR68W/9-A6-F584-F-CEFB-466-E-803-C-2-D0-EE6-FD4-AD9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c8zr3VP/B7-A2-DC90-8858-484-F-838-A-F0574-F8128-EC.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Sn1PD2w/FB866-A3-E-009-E-4287-810-E-968973776-E49.jpg

Ik ben heel erg onder de indruk van de standaard kwaliteit. Het hondje ziet er heel smooth uit. Alleen op macrofoto zie je de kringen.

Morgen meer dingen proberen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima puppy:)
Normaal zie je in je slicer of in octopi hoe lang je print ongeveer duurt.
Dan kun je lekker wat anders gaan doen zodra de eerste paar lagen erop zitten en dat goed gaat:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
xAndyx schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 00:41:
[...]
Gewoon de mini nemen, net zo plug and play en is 32 bit en iets goedkoper.
Thanks voor de reply. Dan ga ik mooi dat 32 bits boardje bestellen van BIGTREETECH.

Nog een vraagje....

Is de compatibiliteit met OctoPrint wel goed?
Zie mensen op andere forums die problemen hebben met de connectiviteit naar OctoPrint.

[ Voor 24% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 23-01-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:59
Ik heb als eerste print die kat ipv hond gedaan, maar die kat stond op 0.1 layerheight wat natuurlijk een stuk gedetailleerder is dan de 0.2 waarop ik normaal print maar het duurt wel 2x zo lang ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
gekkenhuis1900 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:05:
[...]

Thanks voor de reply. Dan ga ik mooi dat 32 bits boardje bestellen van BIGTREETECH.

Nog een vraagje....

Zie mensen op andere forums die problemen hebben met de connectiviteit naar OctoPrint.
Niks van gemerkt met mijn Ender 5.

Zoals eerder al is geschreven hier. Kwestie van SKR Mini E3 inbouwen, in geval van Ender 5 zelf firmware er voor maken en printen maar. Ook OctoPrint (OctoPi in mijn geval op uiteraard een RPi (3)).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
gekkenhuis1900 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:05:
[...]

Nog een vraagje....

De mijne is ook net onderweg, wedstrijdje doen wie hem als eerste binnen heeft? 8)

Ik heb deze ochtend eerst deze bekeken(versie 1.0):
YouTube: SKR Mini E3 - The best Ender 3 upgrade from stock?

En vervolgens(het bordje is hetzelfde, maar versie 1.2:
YouTube: SKR mini E3 V1.2 guide - Best budget Ender 3 upgrade?

Na het kijken van deze was ik om. Ik heb verschillende bordjes liggen maar daar ga ik niet meer aan beginnen. ;) Plug and play heeft ook zo zijn voordelen. O+

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Bigfoot48 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:54:
[...]

De mijne is ook net onderweg, wedstrijdje doen wie hem als eerste binnen heeft? 8)

Ik heb deze ochtend eerst deze bekeken(versie 1.0):
YouTube: SKR Mini E3 - The best Ender 3 upgrade from stock?

En vervolgens(het bordje is hetzelfde, maar versie 1.2:
YouTube: SKR mini E3 V1.2 guide - Best budget Ender 3 upgrade?

Na het kijken van deze was ik om. Ik heb verschillende bordjes liggen maar daar ga ik niet meer aan beginnen. ;) Plug and play heeft ook zo zijn voordelen. O+
Ha ha... ben ook om. Heb hm net betaald via Alie. Let de bestel race begin 8) Hou je op de hoogte als tie binnen is ;)

Thanks guys!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Na een mooie eerste print van gisteren heb ik toch een paar mislukte prints gehad. Moet CURA nog een beetje leren kennen, maar komt er op neer dat ik een hoop kleine onderdelen in 1x wilt printen zonder een raft. Dat ging dus nogal fout.

Maar nu toch maar 1 model aan het printen met black silk filament en hoge kwaliteit. So far so good.

Terwijl de print bezig is, ben ik eens gaan kijken naar octoprint. Een Pi3 even herbruikt hiervoor. Toen bleek dat m'n oude EyeToy camera ook werkt, dus die ook maar even in gebruik genomen zodat de printjob op afstand bekeken kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QCkYd5T/octopi.jpg

Voorlopig is deze rig goed genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QkDkRx8/IMG-1016.jpg

De Pi camera is besteld. Ik twijfel nog wel of een lack enclosure handig is (vanwege brandgevaar)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Een Eye Toy camera, geniaal! Ik krijg een beetje een Stranger Things gevoel bij die eerste foto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hoe vaak moet er eigenlijk geleveled worden? Elke keer als je een nieuwe printsessie gaat doen?
Soepstengel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:45:
Een Eye Toy camera, geniaal! Ik krijg een beetje een Stranger Things gevoel bij die eerste foto :P
Tja, helaas kon ik geen andere webcam vinden (ik had nog een logitech van het jaar 0) dus het is maar een beetje behelpen met de 540x480 van de Eye Toy.
Voor de Octolapse ga ik wel een Pi cam gebruiken.

Het wachten is op de rest van de spullen. MeanWell power supply, SKR bordje, metalen extruder, 3D touch. En dan gaan we verder hobbyen.

Ik ga denk ik wel een enclosure maken met dit er boven. En ook een stalen plaat aan de boven en onderkant. van de enclosure lijkt me ook wel slim.
Een zigbee rookmelder welke de stroom gaat afkappen komt er ook aan.

Een paar prints zullen 30 uur duren... En dan is enkel de net ingestalleerde rookmelder niet voldoende...

*balen... ik weet al dat deze print niet succesvol zal zijn. Was vergeten "support" aan te zwengelen... maar ook zonde om nu te laten stoppen al.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 23-01-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Nadat ik zojuist mn bed heb geleveld heb ik een print gestart.
Ik kreeg een soort zweertjes op de onderste laag.
Mn camera deed wat raar dus ik heb er geen goede foto van kunnen maken, voordat ze bedekt/uitgestreken werden door de tweede laag.

Is dat een bekend probleem tijdens het printen?

edit:
PLA, nozzle 200 °C. bed 60 °C

[ Voor 6% gewijzigd door Anthor op 23-01-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
@kmf Zo te zien heb je een ender 5, dat is Al een box. Dan hoef je toch niet van lack tafels er nog een box omheen te maken. Gewoon plexiglas tussen het frame profiel doen.

Voor wat betreft hoe vaak levellen, met de standaard veertjes on het bed moest om de paar prints het even controleren. Met de nieuwe 2x gedaan en sinds dien niet meer (2 weken nu).

@Anthor zweertjes kan verkeerde temp of verkeerde hoogte van je bed zijn. Heb je goed gelevelled en een temperatuur toren geprint om te zien wat de beste temperatuur is voor jou pla? Dat doe ik voor elk merk / kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@xAndyx dan heb je enkel de zijkanten omhuld. De bovenkant moet ook nog.

En mijn idee is om van lacktafels een flink grote enclosure te maken met rookmelder EN blusmiddel ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ff beetje offtopic hoor maar wel blusmiddel had jij in gedachte en met welke activatie?
Electronica blussen gaat zelden zonder nevenschade en om in een huis nou met inerte gassen te gaan spelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hm.

Ik wilde graag mijn Ender 3 Pro wat stiller maken. Maar dat hele gedoe met nieuwe bordjes gaat mij m'n pet te boven, dus eerst maar mechanisch met stepper dampers. Via Ali besteld, binnen gekregen en wilde ze monteren.

Eerst maar eens de X-as. Heej wat raar, hij lijnt niet mooi uit... Ach tuurlijk, ik moet het tandwieltje verschuiven. Simpel, maar ik krijg het tandwieltje er niet af... even op YT kijken... goh daar hebben ze een mooie grubscrew om hem los te draaien; die heb ik niet?!?
Dus maar een pinion gear pulley en nieuwe gears besteld.

Toen de Y-as. Tandwieltje ging niet los dus met de dremel aan de slag gegaan. Na 5 minuutjes was de oude gear eraf en kon de nieuwe erop. Stepper damper gemonteerd, netjes uitgelijnd en gaan met die hap. Eerst maar even proberen voordat ik de X-as en de extruder doe.

BRRRRRRRRRKKKKGGKGKGKGKGKGKGKGGGGGGKKKKBRRRRRRRRRRRRRRR

K******, what the … ? Oh de level adjuster komt tegen de stepper motor aan nu... nou dan maar een gewoon M4 boutje.

BRRRKRKKKKKGKKGKGKKEKKBKBBKBKKBKBKBKRRRRRRRR

Wel g*dgloeiendegloeiende wat nou weer? Het bed frame komt OOK tegen de stepper motor aan!

Dus alles er weer af gehaald en terug naar stock. Dan maar een andere oplossing...
Oftewel; ik zit nu ook naar een ander bordje te kijken. De SKR mini E3 v1.2 is 'de beste' lees ik en 'plug and play'.

Ik wil dus:
- geen gedoe met programmeren/instellingen/firmware/etc.
- gewoon kabels omwisselen en gaan
- printen met Ultimaker Cura met dezelfde instellingen als nu
- stillere motors
- niet teveel geld kwijt zijn

Doe ik dan met een SKR mini E3 1.2 een goede koop? Of moet ik nog allerlei dingen aanpassen? Kan Cura hier mee om gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
@Icephase Als ik lees Dremel etc is een onderbord vervangen veel minder werk. Kabeltjes passen er zo in. Firmware kan jee kant en klaar downloaden voor een stock ender 3 pro (of staat er misschien al zelfs wel op).

@kmf voor een ender 5 heb ik op YouTube enclosures Gezien incl top gedeelte. Kan teaching tech kanaal zijn geweest of een andere. Zoek maar even, als je het echt niet kunt vinden kan ik wel even zoeken. Vraag me wel af of je de top enclosure ook echt nodig hebt. Dat zie je bij 'dure' ultimakers dacht ik ook niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Icephase schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:22:
Dus alles er weer af gehaald en terug naar stock. Dan maar een andere oplossing...
Oftewel; ik zit nu ook naar een ander bordje te kijken. De SKR mini E3 v1.2 is 'de beste' lees ik en 'plug and play'.

Ik wil dus:
- geen gedoe met programmeren/instellingen/firmware/etc.
- gewoon kabels omwisselen en gaan
- printen met Ultimaker Cura met dezelfde instellingen als nu
- stillere motors
- niet teveel geld kwijt zijn

Doe ik dan met een SKR mini E3 1.2 een goede koop? Of moet ik nog allerlei dingen aanpassen? Kan Cura hier mee om gaan?
1. De SKR Mini E3 wordt bij mijn weten af fabriek geleverd met een firmware voor de E3 en ik neem aan dat de E3 en E3 Pro dezelfde firmware hebben, zelf heb ik voor de E5 wel firmware moeten maken.
2. Ja, dat is 100% zo. Alles zit precies hetzelfde uitgelijnd + bij elke aansluiting staat aangegeven waarvoor die is. Dus bij de aansluitingen voor stepper motors staat groot X, Y, Z, E en hetzelfde bij de endstops etc.
3. In de slicer veranderd inderdaad helemaal niks (met of zonder Octoprint ertussen). De GCode bepaald immers hoe/wat/waar te printen en gezien de printer (afmetingen, motoren, etc) gelijk zijn blijft GCode ook gelijk
4. Een ander board geeft je uiteraard geen stillere motors. Maar verbazingwekkend genoeg zorgen de andere stepper drivers (op het board) inderdaad ervoor dat de motoren zo worden aangestuurd dat ze stukken stiller zijn (en ik vond het eerst ook maar raar "ander board en de printer is stiller?" maar het is echt zo)
5. Ik kan niet in jouw portemonee kijken, maar sub E25 vind ik in ieder geval niet veel. En die investering is waarschijnlijk makkelijker terug verdient dan de kosten & tijd aan wat je nu hebt geprobeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

OK dus ik HOEF niet aan de slag met allerlei codes enzo? Het is gewoon plug en play en als je ooit meer wilt kan dat tegen die tijd?
Out of the box doet ie dan wel die andere stepper drivers? Of is dat iets hardwarematigs dat ie sowieso doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:18:
OK dus ik HOEF niet aan de slag met allerlei codes enzo? Het is gewoon plug en play en als je ooit meer wilt kan dat tegen die tijd?
Out of the box doet ie dan wel die andere stepper drivers? Of is dat iets hardwarematigs dat ie sowieso doet?
Ik heb gisteren de SKR 1.2 Mini E3 binnen gekregen en ingebouwd. Alles zit nagenoeg op dezelfde plek.
Alleen de fans zitten iets anders.
Het lastigste aan het hele verhaal was het terug plaatsen van de schroefjes, plak de koelblokjes pas op als je de schroefjes hebt zitten.
Ik heb dit filmpje bekeken https://www.youtube.com/watch?v=ikHhzOIlHPg&t=85s
En deze aansluit schema's erbij gehouden om te kijken of ik alles goed deed.
Oud:https://imgur.com/a/Zy7rdq4
SKR:https://imgur.com/a/efcSOujj

Ik heb nog wel de laatste firmware erop gezet: https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V1.2
De firmware.bin op een sd kaart zetten in de printer doen en aanzetten, dan update hij automatisch.

En hij is echt heel stil in vergelijking met het originele bord, de fans maken het meeste geluid.
Tot nu toe een echt hele verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 22:32:
2. Ja, dat is 100% zo. Alles zit precies hetzelfde uitgelijnd + bij elke aansluiting staat aangegeven waarvoor die is. Dus bij de aansluitingen voor stepper motors staat groot X, Y, Z, E en hetzelfde bij de endstops etc.
Kleine nuance: fan0 en fan1 moet je omdraaien. 100% impliceert dat alles hetzelfde is en dat is helaas niet zo :)
Icephase schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:18:
Dat zijn fysiek andere chips op het moederbord die de boel aansturen. Dus ja, dat doet hij standaard. Kijk anders wat filmpjes over de E3 mini waar ze het product uitleggen en de installatie laten zien.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 24-01-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

@Gizz en @koesie En het verschil tussen SKR mini E3 en SKR E3 DIP? Wat is dat precies? Die gekke Google translate vertalingen bij AliExpress geven me nou niet direct duidelijkheid...

En is het handig om direct ook een BLTouch te installeren? Of komt daar dan wel weer meer bij kijken?

Nog een laatste vraagje dan maar direct:

Ik heb een glazen plaat op mijn bed liggen. Hierdoor moet ik alle levelers helemaal strak draaien anders is het bed te hoog en komt de extruder bij het auto-homen tegen het bed aan.
Om dit op te lossen, heb ik een dingetje geprint waardoor de home-sensor van de Z-as hoger komt. Dat werkt op zich prima, maar ergens heb ik het idee dat ik iets over het hoofd zie. Ik heb trouwens de stuggere veertjes onder het bed zitten, maar dat maakt niet zoveel uit voor mijn probleem... Het is puur de dikte van de glasplaat die het krap maakt.

[ Voor 68% gewijzigd door Icephase op 24-01-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Icephase schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:09:
En het verschil tussen SKR mini E3 en SKR E3 DIP? Wat is dat precies? Die gekke Google translate vertalingen bij AliExpress geven me nou niet direct duidelijkheid...
Gizz in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

Samengevat: de mini heeft vastgesoldeerde drivers. Bij de DIP koop je ze los en prik je ze erop. Dat geeft je later de mogelijkheid om de drivers te vervangen. Voor die mogelijkheid betaal je wel een meerprijs, de mini met 2209 drivers is veel goedkoper dan de dip + 4 losse 2209 drivers.
En is het handig om direct ook een BLTouch te installeren?
Als je sowieso een BLTouch wilt hebben is het makkelijk om die te installeren als de boel toch al open ligt ja.
Of komt daar dan wel weer meer bij kijken?
Je kunt dan niet de standaard firmware gebruiken die bij de E3 mini wordt geleverd. Maar als je deze firmware installeert werkt je BLT wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Gizz schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:49:
[...]

Kleine nuance: fan0 en fan1 moet je omdraaien. 100% impliceert dat alles hetzelfde is en dat is helaas niet zo :)
Hmm, dat zou ik op mijn E5 dan nog eens moeten nakijken of ik wel alles goed heb. Heb wel nog wat kleine dingetjes geprint en dat ging wel goed. Maar AFAIK staan alle fan speeds default op 100% dus daardoor kan het me niet opgevallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Gizz schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Samengevat: de mini heeft vastgesoldeerde drivers. Bij de DIP koop je ze los en prik je ze erop. Dat geeft je later de mogelijkheid om de drivers te vervangen. Voor die mogelijkheid betaal je wel een meerprijs, de mini met 2209 drivers is veel goedkoper dan de dip + 4 losse 2209 drivers.
Is dat zo? Als ik op AE kijk, zie ik op het plaatje de DIP versie + losse dingetjes (ik neem aan dan de drivers) voor een paar cent minder dan de 'standaard' versie? Of zijn dat niet de goede drivers die daar bij zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:28:
[...]

Is dat zo? Als ik op AE kijk, zie ik op het plaatje de DIP versie + losse dingetjes (ik neem aan dan de drivers) voor een paar cent minder dan de 'standaard' versie? Of zijn dat niet de goede drivers die daar bij zitten?
De DIP is met de losse drivers ja, hun doen er 4x de 2208 bij.
Voor een paar cent minder heb je ingebakken drivers, de 2209
Het voordeel van de DIP is dat de drivers uit te wisselen zijn (toekomst bestendiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Web-Brielle schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:37:
[...]

De DIP is met de losse drivers ja, hun doen er 4x de 2208 bij.
Voor een paar cent minder heb je ingebakken drivers, de 2209
Het voordeel van de DIP is dat de drivers uit te wisselen zijn (toekomst bestendiger)
Veel verschil tussen de 2209 en 2208?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
Icephase schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:55:
[...]

Ik weet dat de 2209 Sensorless homing heeft, waardoor endstops niet meer nodig zijn (zelf niet geprobeerd).
Verder durf ik het zelf niet te zeggen, ik gebruik de functie(s) ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
[...]

Zie hier een filmpje met (op de gelinkte tijd) een overzicht van de drivers: YouTube: SKR Mini E3 - The best Ender 3 upgrade from stock?

Het hele filmpje kijken is misschien ook wel interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Thanks. Ik heb inmiddels de SKR mini E3 v1.2 besteld, dus met de 'vaste' 2209 drivers. Als het tijd is om die te upgraden, is er ook vast wel weer een nieuwere versie van het SKR bordje dus dan kan alles weer in 1x.

Nog iemand tips voor mijn andere vraag over de auto-home en de minimale hoogte van het bed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
[...]

2209 is gewoon nieuwer, meer functies, kan meer stroom aan etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe heet worden eigenlijk bij jullie de stepper motors?
Ik had net een korte print van ongeveer 30 minuten en raakte een van de stepper motoren aan en die was echt heel heet. Zo heet dat je hem eigenlijk niet kan aanraken.
Toen voelde ik bij de andere motoren en die waren eigenlijk allemaal net zo heet.

Heb er een beetje op gezocht maar kreeg wat gemixte informatie.
De een zegt ja ze worden superheet, de andere zegt dat je ze gewoon aan zou moeten kunnen raken.
:? :?
Pagina: 1 ... 39 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie