Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Web-Brielle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:31:
[...]

De DIP is waar je zelf nog de drivers in moet drukken.
De Non-DIP is waar de 2209 drivers standaard in zitten.
Duidelijk, bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf heb ik een Ender-5 staan in plaats van de Ender-3.
Ik heb het mainbord vervangen door een SKR Mini E3 welke ook in de Ender-5, perfect past.
Hierna zelf een firmware ervoor geschreven en een BLTouch eraan gehangen.
Ook merk ik dat een glazen bed heel fijn print, ookal zal er binnenkort een flexible metal sheet komen om te testen (https://nl.aliexpress.com/item/32951487133.html).

Ik print uitsluitend via Octoprint. Dit vanwege het gemak van niet heen-en-weer te hoeven lopen naar de printer.

Mocht iemand informatie willen over de Ender-5 of de firmware, dan kan je me taggen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Web-Brielle op 10-01-2020 14:43 ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Web-Brielle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:31:
[...]

De DIP is waar je zelf nog de drivers in moet drukken.
De Non-DIP is waar de 2209 drivers standaard in zitten.
Nope, de 2208 zo te zien.. niet de 2209

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
DRuw schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Nope, de 2208 zo te zien.. niet de 2209
Ik heb er 1 / lees het goed:
De E3 Non-DIP heeft de 2209.
De E3 DIP heeft de 2208.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H2e13a68ec65745bb997c4079a0218203E.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Web-Brielle op 10-01-2020 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het verwarrende is dat je de SKR E3 dip normaal ook zonder drivers kan kopen. Je kiest dan zelf of er een TMC2209, TMC2208 of iets anders uit dat lijstje in prikt.

Het linkje van @Akumu22 geeft 2 opties: de skr mini e3 met ingebouwde TMC2209's, of de E3 dip waar in dit geval meteen (losse) TMC2208's bijgeleverd worden.

Bigtreetech moet gewoon verwarring voorkomen door op 1 pagina de E3 mini aan te bieden en op een andere pagina de E3 dip, waarbij je dan bij de opties uit verschillende drivers kunt kiezen. Dat laatste gebeurt hier bijvoorbeeld ook.

Maar op één pagina de E3 mini en als ander smaakje de E3 dip met (verplicht) de TMC2008 drivers? Verwarrende boel :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

Akumu22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Heb je dit gevraagd of doen ze dit standaard? ik ben ook van plan om deze aan te schaffen namelijk https://nl.aliexpress.com...t.0.0.42223c00o8NEtl&mp=1

Enige waar ik niet echt uit kom, wat is het verschil tussen de DIP en non-dip?
Ik heb het nagevraagd en ze doen gewoonlijk 5$ - 15$ was het antwoord.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Akumu22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Heb je dit gevraagd of doen ze dit standaard? ik ben ook van plan om deze aan te schaffen namelijk https://nl.aliexpress.com...t.0.0.42223c00o8NEtl&mp=1
Die van mij, ook woensdag geleverd, was ook met waarde van $5. Dus in principe veilig om via AliExpress te laten komen.
Enige waar ik niet echt uit kom, wat is het verschil tussen de DIP en non-dip?
Is al uitgelegd, maar nog een keer ter verduidelijking. Bij de DIP versie kun je de drivers zelf vervangen, bij de non-DIP versie zitten deze erop gesoldeerd. De DIP versie wordt dan geleverd met de TMC2208 drivers, waar op de non-DIP versie de TMC2209 drivers zitten. Exacte verschillen weet ik niet, maar qua geluid zal het niet veel uitmaken, want bv het Creality Silent board is ook met de TMC2208 drivers.

@Gizz bij mijn weten is er (helaas) geen DIP versie van de SKR Mini E3 zonder gebundelde drivers, of met meer keuze. BTT verkoopt alleen de DIP versie met de wat oudere 2208 drivers, of dan de non-DIP. In ieder geval is dit wat mij bij staat van toen ik de mijne heb gezocht. Bij de SKR v1.4 (Turbo) heb je die keuze wel, dat je koopt met DIP erbij en welke je dan wilt, bij de SKR Mini E3 heb ik die keuze niet gezien. Anders was ik waarschijnlijk ook voor de DIP versie gegaan, met 2209 drivers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:16:
[...]

@Gizz bij mijn weten is er (helaas) geen DIP versie van de SKR Mini E3 zonder gebundelde drivers, of met meer keuze.
Dat is juist mijn punt (als ik je goed begrijp :P ): De SKR mini E3 DIP bestaat niet.

Je hebt de SKR E3 DIP en de SKR mini E3. Een product met zowel mini als DIP in de naam is er niet. Daarom ook juist mijn verbazing / irritatie dat ze op de eerder genoemde pagina op Aliexpress samen staan, alsof het twee dezelfde producten zijn.
BTT verkoopt alleen de DIP versie met de wat oudere 2208 drivers
Op dit moment (en toen ik zelf mijn bord aanschafte in oktober) klopt dat niet. Op aliexpress kun je kiezen uit meer dan de 2208. Al staat daar de 2209 niet bij. Daarnaast kun je op de officiële verkoopsite van Biqu/BTT de SKR E3 DIP bestellen met een nog ruimer assortiment dan op aliexpress, met onder anderen de 2209 als keuze.

Ik heb eerder (oktober) deze twee producten vergeleken en ben toen gewoon voor de SKR mini E3 gegaan. Om de simpele reden dat een SKR E3 DIP met bijbehorende TMC2209's minimaal 2x zo duur is als de mini. En ik niet van plan ben om ooit de fijne 2209's te vervangen door iets anders, dus 2x zoveel betalen voor een upgrademogelijkheid die ik nooit ga benutten leek me niet echt logisch.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:18
@Web-Brielle hoe heb je je bltouch gemonteerd? Een complete kit gekocht, of een geprintte mount? Heb er een liggen en zoek een fatsoenlijke manier om hem te monteren op mijn Ender 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Vanmorgen SKR Mini E3 ingebouwd in mijn Ender 5. Gisteren al de firmware gebakken. Net pas tijd gehad om er verder wat ermee te doen. Constatering die ik vanmorgen al had met Auto home was dat de home coördinatoren 220, 220, 0 zijn. Verder dan net een calibration cube geprint. Print is stock heel goed (alle drie de zijden met digitale schuifmaat gemeten op 20,0x, 20,1x, 20,2x afhankelijk van meetpunt). Maar nu heeft hij die eerste lijn (uit Cura?) aan de andere kant geprint, en het homen na het printen komt nu ook in de andere hoek uit. Waar de end-stops dus "rechtsachter" zitten is die eerste lijn links getrokken, en na de print is die "linksvoor" gestopt.

Wat heb ik dus verkeerd gedaan? Waarschijnlijk zit het ergens in de firmware. Deze heb ik gemaakt op basis van Marlin 2 (bugfix branch). De SKR Mini E3 (voorbeeld) config gepakt en vervolgens een diff gemaakt tussen de (voorbeeld) Ender 3 en Ender 5 config en die verschillen weer over gezet naar de (SKR) config. Dus het lijkt mij dat dat allemaal zou moeten kloppen, tenzij er echt een verschil is tussen de boards waardoor de assen anders werken.

Edit: waarschijnlijk zelf al verklaard: RobertMe in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Imnoa schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:12:
[...]

Staat er voldoende spanning op je X / Y riemen?
Ik heb niet het idee dat ze te slap staan.
Inmiddels nog een printje gemaakt. Dit keer een bakje. Ik zie hier het zelfde verschijnsel. Wel vind ik dat het links meer aanwezig is dan rechts.
Links: links
Rechts: rechts

[ Voor 7% gewijzigd door chippie777 op 10-01-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Mijn ender is nog onderweg maar ik kon me niet bedwingen.

- SKR TMC2209 bordje is ook onderweg, net als nieuwe springs en een glassbed :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:23:
Vanmorgen SKR Mini E3 ingebouwd in mijn Ender 5. Gisteren al de firmware gebakken. Net pas tijd gehad om er verder wat ermee te doen. Constatering die ik vanmorgen al had met Auto home was dat de home coördinatoren 220, 220, 0 zijn. Verder dan net een calibration cube geprint. Print is stock heel goed (alle drie de zijden met digitale schuifmaat gemeten op 20,0x, 20,1x, 20,2x afhankelijk van meetpunt). Maar nu heeft hij die eerste lijn (uit Cura?) aan de andere kant geprint, en het homen na het printen komt nu ook in de andere hoek uit. Waar de end-stops dus "rechtsachter" zitten is die eerste lijn links getrokken, en na de print is die "linksvoor" gestopt.

Wat heb ik dus verkeerd gedaan? Waarschijnlijk zit het ergens in de firmware. Deze heb ik gemaakt op basis van Marlin 2 (bugfix branch). De SKR Mini E3 (voorbeeld) config gepakt en vervolgens een diff gemaakt tussen de (voorbeeld) Ender 3 en Ender 5 config en die verschillen weer over gezet naar de (SKR) config. Dus het lijkt mij dat dat allemaal zou moeten kloppen, tenzij er echt een verschil is tussen de boards waardoor de assen anders werken.
Intussen even zelf nog flink in de configs gedoken. Ik denk dat het de volgende lijst van verschillen is die alles omdraait. Bij de Ender 3 wordt gebruik gemaakt van USE_XMIN_PLUG en USE_YMIN_PLUG in combinatie met X_HOME_DIR 1 en Y_HOME_DIR 1. Bij de Ender 5 is dit echter "omgedraaid". In plaats van XMIN / YMIN wordt er gebruik gemaakt van XMAX en YMAX en de X_HOME_DIR en Y_HOME_DIR staan beiden op -1 i.p.v. 1. Ik neem dus aan dat dit in zijn totaliteit ervoor zorgt dat alles omgedraaid werkt. De X & Y endstops zullen nu dus zijn gedefinieerd als "aan het einde" (de 220, 220 positie dus) en om het homen te laten werken zijn de richtingen op de assen ook omgedraaid (anders zou die dus oneindig naar links & voren blijven gaan, steeds verder weg van de endstops).

In principe lost dit dus mijn initiële frustratie op dat de voorkant van de print naar de muur wijst i.p.v. de kant van waar je naar de printer kijkt. Alleen beetje dom dat die met een home dus de verkeerde kant op gaat om vervolgens weer het hele bed over te steken alvorens daadwerkelijk de print te starten. Even aankijken dus of ik het zo laat of dat ik de firmware aanpas zodat 0, 0 zich weer bij de endstops bevind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Niet online
phYzar schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:35:
@Web-Brielle hoe heb je je bltouch gemonteerd? Een complete kit gekocht, of een geprintte mount? Heb er een liggen en zoek een fatsoenlijke manier om hem te monteren op mijn Ender 5.
Zelf heb ik deze gebruikt: https://www.thingiverse.com/thing:3388571
Let wel op, de originele schroeven waren bij mij te kort en ik heb langere gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
@RobertMe volgens mij zit die logica van de eerste purge-line printen en waar de kop eindigt na het printen in je start- en end-gcode. Dat kun je aanpassen in je slicer (Cura?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
phYzar schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:11:
@RobertMe volgens mij zit die logica van de eerste purge-line printen en waar de kop eindigt na het printen in je start- en end-gcode. Dat kun je aanpassen in je slicer (Cura?)
Dat zou zomaar kunnen en is iets wat ik inderdaad nog wou nakijken. In ieder geval heb ik nu verklaart waarom die dit gedrag vertoont, en dat het geen issue is (niet door incorrect aansluiten / foute config in firmware / ...). Alleen beetje lame dat hij dan voordat die begint met printen waarschijnlijk het bed twee keer over steekt (eerst vanaf 0,0 naar de endstop en dan weer naar 0,0). Met aanpassen start & eind positie in Cura zal dat inderdaad op te lossen zijn mits die optie aanwezig is in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
RobertMe schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:15:
[...]
mits die optie aanwezig is in.
Bij het kiezen van je merk/type printer in Cura krijg je ook te zien welke start- en eindcode wordt gebruikt. Staat genoeg commentaar in om uit te leggen wat hij precies uitvoert. Heb er zelf nog nooit wat mee gedaan maar bij elke Cura update installeer ik hem overnieuw en dan komt dat weer voorbij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
phYzar schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:20:
[...]

Bij het kiezen van je merk/type printer in Cura krijg je ook te zien welke start- en eindcode wordt gebruikt. Staat genoeg commentaar in om uit te leggen wat hij precies uitvoert. Heb er zelf nog nooit wat mee gedaan maar bij elke Cura update installeer ik hem overnieuw en dan komt dat weer voorbij :p
Die twee velden ken ik inderdaad. Alleen heb ook ik er nog niks mee gedaan en meende mij te herinneren dat die van end zelfs leeg is. Maar ik zal er een dezer dagen eens even induiken en kijken of het inderdaad via die weg is aan te passen. Immers zou het net zo goed kunnen dat dit stukje buiten de gcode valt of dat bv Cura aan het eind van de volledige gcode de kop altijd nog naar 0,0 verplaatst onafhankelijk van wat de end gcode doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel. schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:09:
Weet iemand hier een mooie mount die goed werkt met deze combinatie.

Ender 3 pro met een e3dv6 all-metal hotend en BMG extruder. Ik zou heel graag de HeroMe willen gebruiken alleen is de directDrive nog met een klein stukje PTFE tube, kan dit kwaad of is het toch beter om een simpelere mount te gebruiken waar de e3dv6 wel direct in de BMG extruder zit.

https://www.thingiverse.com/thing:3996864 speeddrive HeroMe

of toch zoiets https://www.thingiverse.com/thing:4072013 (geen blTouch heb ik echt wel nodig dus zou ik zelf even moeten maken bij die).
Gebruik dezelfde opstelling wel met originele BMG en ik gebruik: https://www.thingiverse.com/thing:3751368
Werkt zeer goed icm V6 en BMG en Noctula 4020 fan erop.

V6 past direct in de BMG maar je moet daar ook een stukje PTFE gebruiken en staat los van de mount. De PTFE steek je in de hotend van bovenaf en moet dan 5mm uitsteken. En dat past dan weer precies in de BMG. Zie: YouTube: BMG E3D V6 Hotend

Flow heb ik voor de BMG teruggebracht naar 80% en E steps ingesteld op 415 en met de combo werkt het echt top.

Met deze combo een nieuwe Spoolholder aan het printen en alle onderdelen passen super in elkaar.
Op een klein beetje stringing na komt hij zonder verder aanpassingen eruit met Cura en standaard profile ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SQdUDgT0dpbuayjeLomwloVI/full.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door MikeOO op 11-01-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:56
MikeOO schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Gebruik dezelfde opstelling wel met originele BMG en ik gebruik: https://www.thingiverse.com/thing:3751368
Werkt zeer goed icm V6 en BMG en Noctula 4020 fan erop.

V6 past direct in de BMG maar je moet daar ook een stukje PTFE gebruiken en staat los van de mount. De PTFE steek je in de hotend van bovenaf en moet dan 5mm uitsteken. En dat past dan weer precies in de BMG. Zie: YouTube: BMG E3D V6 Hotend

Flow heb ik voor de BMG teruggebracht naar 80% en E steps ingesteld op 415 en met de combo werkt het echt top.

Met deze combo een nieuwe Spoolholder aan het printen en alle onderdelen passen super in elkaar.
Op een klein beetje stringing na komt hij zonder verder aanpassingen eruit met Cura en standaard profile ;)
[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Welk materiaal is dat PETG?
Ik heb alles van trianglelabs en dat bevalt voor nu best goed.
En die mount ziet er ook goed uit, alleen merk je het niet dat er iets maar gewicht zit aan de linker kant. Dat vond ik juist mooi aan de speeddrive dat de motor en bmg er recht op zitten. Wel een smallere stepper drive gebruiken maar die heb ik toevallig liggen. Van het weekend maar even een start maken aan de upgrade. Ben benieuwd.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:31:
[...]

Dat ziet er goed uit. Welk materiaal is dat PETG?
Ik heb alles van trianglelabs en dat bevalt voor nu best goed.
En die mount ziet er ook goed uit, alleen merk je het niet dat er iets maar gewicht zit aan de linker kant. Dat vond ik juist mooi aan de speeddrive dat de motor en bmg er recht op zitten. Wel een smallere stepper drive gebruiken maar die heb ik toevallig liggen. Van het weekend maar even een start maken aan de upgrade. Ben benieuwd.
Nee is gewoon PLA. Op zich is dat tot op heden met de vorige ook sterk genoeg en die kleur heb ik ook niet in PETG dus moest wel >:)

Kleinere steppemotor inderdaad anders krijg je problemen qua ruimte. Verder merk ik geen problemen met qua gewicht.

Mijn eerste BMG was ook van Trianglelabs clone maar helaas tijdens het monteren 1 schroef met de verkeerde kant van de inbussleutel 8)7 aangedraaid. Je bent zoekende hoe alles gemonteerd moest worden en dacht dat 1 schroef veel langer moest zijn en die kop was dus ook van zachter materiaal.
Dus inbusgat rond geworden en met geen mogelijkheid los te krijgen en moest hem slopen om hem eraf te krijgen.

Dan wil je geen 2-3 weken wachten op een nieuwe clone dus maar stuk dieper in de buidel getast zodat ik de volgende dag en nieuwe en originele binnen kreeg en eigenlijk ook blij mee. Voelt toch net iets beter allemaal aan en binnenwerk is net iets anders al is het allemaal weinig.

Dus als tip: De steppemotor en BMG monteer je met de originele schroeven van de BMG. Het lijkt namelijk net of de 5015 fan ook wordt gemonteerd met hetzelfde gat (links boven) maar dat is dus niet zo >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Kan iemand mij de goede kant op wijzen hoe ik deze inconsistentie kan verhelpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oGGaV9gYBd0lcQsAvLWUorcI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yX0mfCowa5fv2p03YgLLJjHI/thumb.jpg

Op zich is het printje verder ok, voelt solide aan, zo goed als geen stringing, maar sommige lagen voelen anders. Je voelt de kleur verschillen zitten zeg maar. Het lijkt er (ook) op dat wanneer een laag onderbroken wordt (voor bijvoorbeeld een gat) dat er dan iets veranderd. Wellicht beweegt de nozzle dan een andere kant op, wat dit dan veroorzaakt? Ik zie het ook niet terug op ieder printje overigens. Vooral op prints die wat "complexer" zijn dan anderen. iemand een idee waar ik het moet zoeken?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je foto's zijn niet echt scherp, maar het lijkt op under extrusion. Slipt je extruder, door bijvoorbeeld een te hoge (retraction) snelheid of filament dat niet consistent is qua afmetingen?

Heb je al de befaamde extrusion kalibratie uitgevoerd?
Ik zie het ook niet terug op ieder printje overigens. Vooral op prints die wat "complexer" zijn dan anderen.
Dat klinkt (bijna) alsof je het vooral ziet wanneer en retraction plaatsvindt i.p.v. simpele lagen die in z'n geheel geprint worden zonder retraction. Mocht het over extrusion zijn (lastig te zien op deze foto's), dan is het misschien zo dat de retraction zo snel gaat dat het filament slipt en veel minder ver wordt teruggetrokken dan de bedoeling is. Bij het volgende stukje print krijg je dan teveel plastic uit je nozzle.

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 11-01-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Retraction speed staat op 25 mm/s en retraction distance op 4 mm (default Cura?).qua stringing ben ik daar content mee. E-steps zijn gekalibreerd (hoe nauwkeurig moet dat eigenlijk :? ) Ik had het gevoel dat het slippen van de extruder wel mee valt. Destijds was dat mijn eerste upgrade, de extruder vervangen voor een aluminium variant. Misschien deze binnenkort weer vervangen voor een dual gear extruder?

Van under extrusion heeft het hier en daar wel wat van weg ja. Misschien toch nog eens naar mijn flow rate kijken? (ik dacht dat ik die inmiddels ook wel aardig gekalibreerd had.)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yukkie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:14:
Retraction speed staat op 25 mm/s en retraction distance op 4 mm (default Cura?).
Die 25mm/s is standaard, maar bij mij heeft Cura een default retraction distance van 6.5mm met een Ender 3 als ingestelde printer.
Misschien toch nog eens naar mijn flow rate kijken? (ik dacht dat ik die inmiddels ook wel aardig gekalibreerd had.)
De flowrate kan verschillen per rol filament en ook de grootte van de nozzle maakt uit. Je zou de kalibratie eens opnieuw kunnen doen met dit filament en je huidige nozzle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yukkie schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:14:
Retraction speed staat op 25 mm/s en retraction distance op 4 mm (default Cura?).qua stringing ben ik daar content mee. E-steps zijn gekalibreerd (hoe nauwkeurig moet dat eigenlijk :? ) Ik had het gevoel dat het slippen van de extruder wel mee valt. Destijds was dat mijn eerste upgrade, de extruder vervangen voor een aluminium variant. Misschien deze binnenkort weer vervangen voor een dual gear extruder?

Van under extrusion heeft het hier en daar wel wat van weg ja. Misschien toch nog eens naar mijn flow rate kijken? (ik dacht dat ik die inmiddels ook wel aardig gekalibreerd had.)
Hoe nauwkeurige je e-steps zijn afgesteld hoe beter je maten ook overeenkomen met je ontwerp.
Stel je ontwerpt een object en daar moeten 2 gaten in van 5mm dan zou het bij verkeerd afgesteld dus zomaar 4mm of 6 mm zijn en ook de plek van de gaten kan dat afwijken.
Als je printer een opdracht geeft om 100mm filament te extruden en in werkelijkheid doet hij maar 90mm of 110 mm of erger dan kun je dus nagaan dat je object niet klopt met de werkelijke ontwerp.

Kortom een belangrijke stap om te kalibreren en testen net zolang tot je maat overeen komt met wat je printer ook print. DIt moet je nadat het goed is vaak nog een keer testen zodat je zeker weet dat hij goed blijft >:)

Eigenlijk zijn alle vormen van kalibreren belangrijk om een goed en mooi object te verkrijgen. Maar alleen jij bepaalt wanneer het voor jouw voldoende is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
MikeOO schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:02:
[...]

xloader geen ervaring mee helaas, gelijk bootlader erop gezet en dan is het bijwerken zo gedaan.

Misschien toch een keer de bootloader erop zetten en toch overwegen om naar Marlin 2.x over te gaan. Aanpassingen zijn op zich prima te doen en kost je misschien wat uitzoek werk maar dan ben je wel weer helemaal bij.

Zeker met de BL-Touch v3 is Marlin 2.x denk ik een beter startpunt. ;)
Goed Marlin 2.x erop staan en de BLtouch werkt nog steeds niet naar behoren.

De aansluitingen doorgemeten, zijn prima.

De commandos: test, stow, deploy werken prima. Zodra ik auto home doe reageert de BLtouch niet.

Maarrrr ik merkte als ik de pin ingedrukt houd dat ie het wel doet, alleen reageert hij te laat denk ik..

Iemand nog suggesties wat ik kan proberen? Bltouch V3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Als ik de X balk opmeet hoe recht deze staat heb ik een kleine afwijking tussen links en rechts 0.5 mm. Gemeten vanaf de onderste balken. Ik vroeg mij af moet deze afwijking minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
kmichael schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:36:
Als ik de X balk opmeet hoe recht deze staat heb ik een kleine afwijking tussen links en rechts 0.5 mm. Gemeten vanaf de onderste balken. Ik vroeg mij af moet deze afwijking minder?
Aangezien je nu niet weet of je X scheef is of je onderste balken zou ik de boel (je hele frame/voet/etc) ff los maken (niet persé uit elkaar maar los) en dan goed rechts/haaks weer vastmaken. En dan nog eens meten. En als dan nog steeds je X-balk scheef is, dan checken of die recht vast zit aan de mount-plates links en rechts en of je wielen goed zijn afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een heel klein zijstapje hoor maar met welk programma cadden jullie je ontwerpjes?
Ik ben aardig aan het spelen met tinkercad maar ik krijg met m'n laatste verzinsel ineens gekke artifacts die ik alleen met uren klooien weer hersteld krijg..
Geen idee hoe maar ineens is er een reepje uit m'n model ergens.
Zo moeilijk is mijn ontwerpje niet maar dit haalt de fun er wel af...
Liefst gratis natuurlijk;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is ook smaakafhankelijk denk ik, maar zelf erg tevreden met Fusion360. Ook heel veel (youtube) tutorials voor te vinden.

Enige nadeel is dat ze de interface met enige regelmaat significant lijken aan te passen, dus een tutorial uit 2018 kan erg verwarrend zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DRuw schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:13:
Even een heel klein zijstapje hoor maar met welk programma cadden jullie je ontwerpjes?
Ik ben aardig aan het spelen met tinkercad maar ik krijg met m'n laatste verzinsel ineens gekke artifacts die ik alleen met uren klooien weer hersteld krijg..
Geen idee hoe maar ineens is er een reepje uit m'n model ergens.
Zo moeilijk is mijn ontwerpje niet maar dit haalt de fun er wel af...
Liefst gratis natuurlijk;)
Ben geen expert en heb ooit eens een tekening gemaakt voor iets om uit hout te maken met Fusion 360. En heb die laatst ook gebruikt om zelf iets te maken om te printen. Maar ik vermoed dat voor mijn doeleinden het simpelere Thinkercad wellicht ook gewerkt zou hebben.
Voordeel van Fusion 360 is dat het ook van AutoDesk is en je dus niet weer een extra account nodig hebt (maar er zullen vast ook CAD programma's zijn waarvoor überhaupt geen account nodig is). Nadeel is dat het een programma gemaakt is voor professionals, dus de leercurve is vrij pittig voor een hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sinds de eerste Mendel heb ik al 3d printer aspiraties, maar het is nooit echt doorgezet
Ik heb een werkende Prusa gehad (nog voordat er cijfers en/of letters als achtervoegsel bij hoorde)
Daar heb ik maar een paar kleine printjes mee gemaakt, door omstandigheden is dat toen stil komen te liggen.
De kwaliteit van de printed parts voor die printer was erg laag, en ben met vlagen bezig geweest om te kijken wat ik kon maken. In de tussentijd veel impuls aankomen gedaan op banggood en aliexpress, dus ik heb van alles liggen wat niet helemaal bij elkaar past en wat al weer achterhaald is.

Ik heb nu een DIY ontwerp in mijn hoofd voor een printer (corexy type), maar daar heb ik natuurlijk printed parts voor nodig. Vorig jaar heeft een medetweaker wat voor me geprint waarbij ik hoopte een werkend iets te kunnen maken, maar daar kwam ik niet direct veel verder mee omdat de prints braken, en toen kwam er weer wat anders tussen door en was het weer blijven liggen.

Nu heb ik gewoon een ender 3 pro gekocht zodat ik het zelf kan printen.
Van de week is hij binnen gekomen (via .DE magazijn), en was blij verrast met wat ik thuis kreeg. De doos met spullen emn hoe het verpakt was zag er uit als een product, en niet waar ik altijd een beetje voor vreesde een samengeraapte klont aan onderdelen.

De printer heb ik met hulp van de info uit de startpost inelkaar gezet en ben bezig met kalibreren.
Omdat ik nog van alles had liggen heb ik tijdens het bouwen al:
- Dempers op de X en Y as steppers gezet
- De Z as motor opgevuld met een stukje 1,5 mm staalplaat, zodat de trapeziumspindel loodrecht staat
- De bowden koppelingen vervangen. (De koppeling aan de hotend kant moest ik nog een beetje uitboren op de draaibank)
- De originele bowden extruder vervangen door metalen variant.

Ik had al een beginnetje van een een standaard creality model geprint van de sd kaart met zwart 123-3d filament en dat zag er ok uit. Maar nu loop ik tegen mn eerste probleem aan.

Ik probeerde de steps/mm te kalibreren, en iedere keer als ik de aanpassing probeerde te controleren zat ik er weer onder. Na wat testen kwam ik er achter dat mn filament slipt. Het testen deed ik met de rol wit filament die ik bij de printer kreeg, omdat ik dan de markering kan zien. Het testen deed ik met verwarmde nozzle en op temps van 200, 205 en 215 °C
Ik kon het niet terug vinden, maar ik ga er vanuit dat het filament PLA is, ondanks dat het wat stroever aan voelt dan de rol van PLA 123-3d

- Ik heb al extra vulringetjes tussen de veer gedaan
- Getest of het beter ging met een ander getand wieltje op de stepper. (grovere tanden ging slechter)
- Gecheckt of de extruder niet toevallig voor 3mm was
- Gecheckt of het armpje op de extruder vrij kan bewegen
- De bowden ptfe tube aan de hotend kant goed haaks afgesneden
- tie-wraps gecheckt of ze te strak zitten.

Heeft iemand nog ideeën die ik kan proberen?
Kan ik gewoon ringetjes blijven toevoegen aan aan de veer om de spanning te vergroten? of kan het op een gegeven moment kwaad als er te diepe tandafdrukken in het filament zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe @Gizz tnx guys.
Ik ga nog 1x proberen met tinker maar bij de volgende kickup ga ik Fusion maar eens proberen

Editje:
ik denk dat er iets in het bovenste stuk model zit...
zie ungrouped:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6bBkhccyvuZj0oMRKNdWtc1g/medium.jpg
en grouped:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BJ2PxJVYeEL2I5Ca9uZWwixA/medium.jpg

Midvoor mist ineens een stukje...????

[ Voor 64% gewijzigd door DRuw op 11-01-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Na heel lang zitten lurken hier de knoop doorgehakt en een begin besteld.

-Ender 3x
-1M Capricorn Tubing+Metal Extruder
-Bigtreetech Skr Mini E3 V1.2
-3DJAKE ecoPLA Zilver 500G
-3DJAKE ecoPLA Zwart & Wit Bundel 2x 1kg

Nu is het wachten tot alles er is.
Ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evuijtert schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:39:
[...]

Goed Marlin 2.x erop staan en de BLtouch werkt nog steeds niet naar behoren.

De aansluitingen doorgemeten, zijn prima.

De commandos: test, stow, deploy werken prima. Zodra ik auto home doe reageert de BLtouch niet.

Maarrrr ik merkte als ik de pin ingedrukt houd dat ie het wel doet, alleen reageert hij te laat denk ik..

Iemand nog suggesties wat ik kan proberen? Bltouch V3.0
Heb je hier nog iets aan: https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/13345
Zelf een Clone Bl-touch en die is toch iets makkelijker te configureren ;)

En hier mogelijk nog iets qua Firmware instellingen. Heb je misschien al gezien maar voor de zekerheid.
https://www.antclabs.com/bltouch-v3
DRuw schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:59:
@RobertMe @Gizz tnx guys.
Ik ga nog 1x proberen met tinker maar bij de volgende kickup ga ik Fusion maar eens proberen

Editje:
ik denk dat er iets in het bovenste stuk model zit...
zie ungrouped:
[Afbeelding]
en grouped:
[Afbeelding]

Midvoor mist ineens een stukje...????
Lijkt inderdaad iets te zitten. Kun je niet een ungroup doen en dan de boel eens wegslepen en kijken of er iets daadwerkelijk zit. Met undo kun je dit allemaal weer ongedaan maken maar kom je er tenminste achter of er echt iets zit.

Met de andere 2 gaten zie je hetzelfde gebeuren alleen zijn dit precies hoog genoeg, Daar zie je een lichte arcering erom zitten en dan zit je precies goed qua hoogte.

Het lijkt erop dat deze gaten dicht zijn gemaakt met een vierkant blokje en dan krijg je die gewoon te zien tijdens een ungroup.

Anders zou je het ontwerp op Publiek moet zetten met link erbij zodat we er live naar kunnen kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeOO op 12-01-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
gisteren nog een capacitator verwijderd; wat door Antclabs word aanbevolen bij een v3.0; ook dit heeft niet geholpen; stond toch al een upgrade voor mainboard gepland, misschien dat ik dat eerst probeer. Als dat dan nog steeds niet helpt, verklaar ik mijn bltouch gaar en bestel ik een nieuwe.

SKR mini E3 1.2 besteld; nu maar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Gezien er geen dedicated Fusion 360 topic is maar hier waarschijnlijk wel meerdere gebruikers ervan komen.

Ik probeer iets te tekenen (om daarna te printen) maar kom er niet helemaal uit.
Situatie:
Dom gezegd heb ik sketch gemaakt met een balk van zeg 2cm bij 10 cm. Met een extrude heb ik deze balk vervolgens 2cm diep gemaakt, waarna ik vanuit het zijaanzicht (de 2x2 kant dus) een diagonale lijn heb gemaakt tussen zeg de linkerbovenhoek en rechterbenedenhoek. Vervolgens heb ik deze hoek eruit gehaald. Effectief resultaat is dus een "balk" die er vanaf de zijkant uit ziet als een driehoek. Links en beneden 2CM lang met een haakse hoek en dan een diagonaal tussen de twee uiteinden.

TL;DR: ik heb een edge onder een hoek. Vervolgstap is nu dat ik iets recht tegen die edge aan wil maken. Dus bv een rectangle waarvan een kant vast zit aan die diagonale edge. Het makkelijkste daarbij lijkt mij als ik een nieuwe sketch heb vanaf datzelfde zijaanzicht, alleen dan onder die 45° hoek zodat ik alles recht kan tekenen in de sketch. Maar dit krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb de Plane at angle optie gevonden, maar daarbij moet je een edge selecteren waarop dat plane gebaseerd is. Maar wat ik ook selecteer, ik krijg altijd een new plane in de "richting" die ik niet moet hebben. Dus als je die diagonaal ziet als je van links naar rechts kijkt, lukt het mij met de "Plane at angle" optie alleen om een plane te maken dat van voor naar achter, of van boven naar onder is. Niet wat ik moet hebben dus.

Hoe kan ik dus het beste doen wat ik wil? Wat uiteindelijk dus neer komt op. Er is een edge/face dat diagonaal is, en daar tegenaan wil ik nog wat dingen tekenen (vanaf zijaanzicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MikeOO
Die vierkantjes heb ik inderdaad zelf gemaakt om die gaatjes dicht te stoppen.
En gezien ik geen group heb gedaan kun je die nog zien;)
blijkt dat je ungrouped ook kunt exporteren dus ik heb een workaround maar ik wil het snappen...
Ik heb vannacht een testprint gedaan van 9 uur en hij ziet er prima uit.
Nu heb ik wel een paar vragen....

1- hij trekt krom:( zie fotos onderaan de post
Is dit op te lossen met alleen een raft of doe ik iets anders significant verkeerd?

2- de supports waarmee ik moest printen zitten echt enorm vast. an sich goed maar dit is eigenlijk wel teveel van het goede… (lees handen kapot, heb moeten stekken en sleuren met een tang).
Is hier in cura een instelling voor die ik moet aanpassen om het makkelijker te maken?

3- snachts printen geeft geluid... who knew… Ik ga toch mijn bord upgraden maar nu overweeg ik de skr 1.4 tegenover de skr E3 mini.... Ik heb niet meer nodig dan (kloon-) bltouch en filament sensor dus in principe is de mini voldoende denk ik...
Wat zijn jullie overwegingen voor de E3 mini t.o.v. de 1.4 (of 1.3)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P0nVG4p83sE7YXknrvdeXOdk/thumb.jpg
Dit is de print met aan de rechterkant de supportlaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JAlKI0kgQBvC30C05Hg4Gv8y/thumb.jpg
Dit is de supportlaag eraf (na veel sloopwerk) en gemonteerd op een rechte contra die iemand anders een tijdje geleden heeft geprint. Zie de gap die het geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe Ik vind het altijd lastig om zoiets voor me te zien vanuit een verhaaltje, misschien kun je een screenshot posten? :) Zoals ik het nu lees zou ik zeggen: klik rechts op dat schuine vlak en selecteer create sketch. Maar misschien denk ik te simpel omdat ik het onjuist voor me zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
RobertMe schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:53:
Gezien er geen dedicated Fusion 360 topic is maar hier waarschijnlijk wel meerdere gebruikers ervan komen.

Ik probeer iets te tekenen (om daarna te printen) maar kom er niet helemaal uit.
Situatie:
Dom gezegd heb ik sketch gemaakt met een balk van zeg 2cm bij 10 cm. Met een extrude heb ik deze balk vervolgens 2cm diep gemaakt, waarna ik vanuit het zijaanzicht (de 2x2 kant dus) een diagonale lijn heb gemaakt tussen zeg de linkerbovenhoek en rechterbenedenhoek. Vervolgens heb ik deze hoek eruit gehaald. Effectief resultaat is dus een "balk" die er vanaf de zijkant uit ziet als een driehoek. Links en beneden 2CM lang met een haakse hoek en dan een diagonaal tussen de twee uiteinden.

TL;DR: ik heb een edge onder een hoek. Vervolgstap is nu dat ik iets recht tegen die edge aan wil maken. Dus bv een rectangle waarvan een kant vast zit aan die diagonale edge. Het makkelijkste daarbij lijkt mij als ik een nieuwe sketch heb vanaf datzelfde zijaanzicht, alleen dan onder die 45° hoek zodat ik alles recht kan tekenen in de sketch. Maar dit krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb de Plane at angle optie gevonden, maar daarbij moet je een edge selecteren waarop dat plane gebaseerd is. Maar wat ik ook selecteer, ik krijg altijd een new plane in de "richting" die ik niet moet hebben. Dus als je die diagonaal ziet als je van links naar rechts kijkt, lukt het mij met de "Plane at angle" optie alleen om een plane te maken dat van voor naar achter, of van boven naar onder is. Niet wat ik moet hebben dus.

Hoe kan ik dus het beste doen wat ik wil? Wat uiteindelijk dus neer komt op. Er is een edge/face dat diagonaal is, en daar tegenaan wil ik nog wat dingen tekenen (vanaf zijaanzicht).
Bedoel je dit ?

Afbeeldingslocatie: https://heisenberg.nu/tweakers/3dprinting/vraag202001121.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:17:
@RobertMe Ik vind het altijd lastig om zoiets voor me te zien vanuit een verhaaltje, misschien kun je een screenshot posten? :) Zoals ik het nu lees zou ik zeggen: klik rechts op dat schuine vlak en selecteer create sketch. Maar misschien denk ik te simpel omdat ik het onjuist voor me zie.
Als ik op het face selecteer en dan create sketch doe krijg ik gewoon de rechthoek van het vlak in "vooraanzicht" en niet het zijaanzicht.

Mijn bedoeling is namelijk om een LED balk voor m'n Ender 5 te maken. Heb dan de hoek waarin de LED balk komt en wil dan twee "sliders" erop maken om de LED strip in te schuiven. Dus die slider (L vorm zeg maar) wil ik dan weer vanuit zijaanzicht tekenen.

Maar intussen ben ik iets verder. Bij Plane at angle kun je na het selecteren van de edge ook een plane (of face?) selecteren en dan pakt die vanzelf de hoek. Door dus eerst de diagonale edge te selecteren en daarna ik meen de X-plane werd het nieuwe plane in een hoek van 90° gezet, en het liep al gelijk en was het wat ik wou hebben. Alleen was de sketch in dat plane alsnog in het "rechte" aanzicht met nog steeds die diagonale lijn als diagonaal. Ik had gehoopt dat juist in dat plane de diagonale lijn recht zou zijn (alsof je met gedraaid hoofd er naar kijkt) en ik vervolgens daar met (bv) rectangles weer tegenaan kon tekenen. Maar helaas dus.

Maar, met de three point rectangle is het mij nu wel gelukt. Deze snapt op de diagonale lijn en door eerst twee punten op de lijn te selecteren klopt de hoek en daarna nog met derde punt bepalen hoe "hoog" de rectangle moet zijn. Dus niet perse de oplossing waar ik naar op zoek was, maar zo krijg ik het wel voor elkaar.

DRuw schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:17:
Is dit op te lossen met alleen een raft of doe ik iets anders significant verkeerd?
Om als leek wat random dingen te noemen. Waarschijnlijk kan het ook zijn dat je bed niet goed leven is of dat het bed op die plekken niet warm genoeg is of om een andere reden de eerste laag niet goed blijft zitten. Daardoor is de adhesive niet goed en trekt die makkelijker krom onder het afkoelen.
3- snachts printen geeft geluid... who knew… Ik ga toch mijn bord upgraden maar nu overweeg ik de skr 1.4 tegenover de skr E3 mini.... Ik heb niet meer nodig dan (kloon-) bltouch en filament sensor dus in principe is de mini voldoende denk ik...
De SKR Mini E3 is een drop in replacement voor het stock board. Oftewel, schroefgaten, en aansluitingen (zowel van bekabeling als USB & MicroSD) zitten op dezelfde plek op het board. Dus je haalt het oude bord eruit en kunt het nieuwe zo erin schroeven. En de firmware op het bordje is ook meteen voor de Ender 3. In principle zou je dus meteen moeten kunnen printen.

Bij het SKR v1.4 daarentegen zal het board niet passen qua schroefgaten, externe aansluitingen (USB & MicroSD), en zijn meen ik mij te herinneren gelezen te hebben ook sommige kabels (van motoren / endstops / ...) te kort die je dan dus zult moeten verlengen.

Als je gewoon snel klaar wilt zijn is de Mini E3 dus de beste optie. In mijn geval ben ik ong. 30 minuten bezig geweest met inbouwen. En omdat ik een Ender 5 heb moest ik sowieso zelf de firmware maken, en dit heeft mij als ik moet gokken één á twee uur gekost. (Zonder voorkennis dus veel beginnersfoutjes gemaakt zoals example configs naar verkeerde plek kopiëren).

Edit:
Correct, en vervolgens dus weer vanaf de zijkant iets op die diagonaal tekenen wat ook weer over de volledige lengte geextrude zal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 12-01-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
RobertMe schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Correct, en vervolgens dus weer vanaf de zijkant iets op die diagonaal tekenen wat ook weer over de volledige lengte geextrude zal worden.
Kun je niet even een tekening maken op een papiertje en daar een foto van posten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MikeOO
Die vierkantjes heb ik inderdaad zelf gemaakt om die gaatjes dicht te stoppen.
En gezien ik geen group heb gedaan kun je die nog zien;)
blijkt dat je ungrouped ook kunt exporteren dus ik heb een workaround maar ik wil het snappen...
Ik heb vannacht een testprint gedaan van 9 uur en hij ziet er prima uit.
Nu heb ik wel een paar vragen....

2- de supports waarmee ik moest printen zitten echt enorm vast. an sich goed maar dit is eigenlijk wel teveel van het goede… (lees handen kapot, heb moeten stekken en sleuren met een tang).
Is hier in cura een instelling voor die ik moet aanpassen om het makkelijker te maken?

[Afbeelding]
Dit is de print met aan de rechterkant de supportlaag

[Afbeelding]
Dit is de supportlaag eraf (na veel sloopwerk) en gemonteerd op een rechte contra die iemand anders een tijdje geleden heeft geprint. Zie de gap die het geeft...
1.
Neem bv dit eens door: https://www.cad2m.nl/blog/3d-printen-kromtrekken-warpen/

2.
Hier word goed uitgelegd wat je qua instellingen voor support kunt doen.
https://all3dp.com/2/cura...s-optimize-your-supports/
Ik breek de support altijd vrij eenvoudig eraf dus ergens staat iets niet helemaal lekker. Gebruik de laatste Cura 4.4.1 met standaard profielen die je daar bij krijgt en dat werkt hier prima.

3. Dit is een gevoelskwestie. Wil je gemak dan kies je voor de SKR mini. Zitten de steppemotors al op en past zo in de oude box van de Ender 3. Kwestie van oude board eruit en nieuwe erin.

Wil je meer zelf bepalen en andere steppemotors of de mogelijk om deze later te kunnen veranderen dan is de SKR 1.4 een betere optie. Je hebt dan meer vrijheid en mogelijkheden. Maar je betaald er totaal meer voor maar dat is dus een keuze. Tevens moet je een andere box printen omdat deze niet in de originele box past. Dit is dus allemaal wat meer werk maar prima te doen zolang je het leuk vindt om te sleutelen aan je printer en eigen firmware te bouwen. Zijn genoeg handleidingen en filmpje te vinden die je hierbij helpen.

Hou er ook rekening mee dat je de oude fans vaak moet vervangen door stillere uitvoeringen maar je kunt beginnen met eerst het board en dan ga je rustig onderzoeken wat het volgende onderdeel is wat je het zwijgen wilt opleggen. Hiermee voorkom je dat je veel tegelijk aanschaft en achteraf blijk je toch weer iets anders nodig te hebben.

Zelf een SKR 1.3 met TMC2209 in UART mode en Noctula fans en heerlijk stil. Alleen de 5015 fan op 50% maakt geluid maar verder hoor je niets. Heel bijzonder om 1 meter van je printer te zitten en af te toe moet kijken of hij wel iets doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe Ik zou dit ook opgelost hebben met de three point rectangle. Maar ik ben nog redelijk onervaren in F360.
Ik zou de vraag willen omdraaien: waarom overweeg jij de SKR 1.4 in plaats van de E3 mini? Je geeft geen enkele overweging mee, behalve dat je denkt genoeg te hebben aan de E3 mini. Waarom kijk je dan naar de SKR 1.4? :P

Als je dan al ergens mee vergelijkt, dan zou ik de E3 mini met de E3 DIP vergelijken. Dan heb je het in ieder geval over 2 bordjes met dezelfde afmetingen waarbij het veranderen van je bord redelijk eenvoudig is. Nu vergelijk je de E3 mini die direct in de behuizing past met een SKR 1.4 die hele andere afmetingen heeft. Waarom?

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 12-01-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Och, ik wil toch een andere behuizing printen waarschijnlijk en gezien de 1.4 nieuwste versie is kwam daar de overweging vandaan:)
Ik denk dat het toch de mini gaat worden dan, heeft wel wat meer voordelen en de drivers zal ik toch houden op 2209. Mocht ik nog een keer verder willen gaan zal er een ender5 ofzo bij komen wellicht;)
Ik gebruik het standaard cura profiel inderdaad en dit ding was wel crappy met supports natuurlijk (veel hoeken en gaten).
Ik heb alles er mooi afgekregen maar daar was wel wat sloopwerk voor nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:42:
@RobertMe Ik zou dit ook opgelost hebben met de three point rectangle. Maar ik ben nog redelijk onervaren in F360.
Nu uiteindelijk gedaan met de line tool. Eerste punt op de diagonale lijn, en vervolgens met een beetje "puzzelen" snapte die uiteindelijk al haaks op de diagonale lijn. Dit op basis van dat die voor het volgende punt al een hoop hulplijnen tekent, dus waar het punt zou komen onder de cursur, maar ook onder welke hoek het eerste punt dan komt waarbij o.a. al een haakse lijn stond, en als die haakse lijn kort genoeg bij een andere lijn komt snapt die dus ook weer vast. Vervolgens met de hand de lengte van de lijn naar het tweede punt opgegeven en van daaruit verder. In dit geval dan ook met de line tool gedaan omdat ik effectief ook een L vorm moest hebben wat dus kan door of twee rectangles tegen elkaar te plaatsen of met line tool de punten te plaatsen. Voordeel nu van line tool is dan dat ik niet allemaal extra lijnen heb van de twee rechthoeken en hopelijk bij verplaatsen etc alles beter bij elkaar blijft.

Uiteindelijk kom ik er dus wel :) Met voldoende lessen om eigenlijk beter from scratch te kunnen beginnen en eerst het volledige zijaanzicht te maken met alle complexiteit en daarna pas daadwerkelijk de extrude(s) te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik ben nu ook in de markt voor een 3D printer. Het is een hoop getwijfel tussen een Ender 3 Pro of een Ender 5. Maar kijkend naar de oude laserprinter die nu naast de nieuwe staat, denk ik dat in 1x een betere kopen misschien wel handiger is. Vandaar dat de voorkeur uit gaat naar een Ender 5.

Een BLTouch is sowieso wel belangrijk om te hebben.

Maar als ik een upgrade ga doen naar de SKR, is dan een silent board nog nodig? TL Smoothers zijn in de SKR toch ook al ingebouwd? Dan kan ik beter gaan voor een normale Ender 5 om dan weer up te graden.
Of moet ik toch de Pro nemen voor de Meanwell PSU? Of gewoon de normale en dan bij amazon de meanwell PSU nemen indien nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 12-01-2020 15:54 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
phYzar schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:11:
Zojuist aangepast en werkt inderdaad.

For future reference, deze gcode gebruik ik nu op de Ender 5 met Marlin 2. Waarbij dus de X & Y endstops de eind coördinaten zijn (220 i.p.v. 0). Het omgekeerde dus van wat de stock firmware doet. Maar de example config voor Ender 5 bij Marlin 2 dus ook al dit heeft omgedraaid, dus niet SKR Mini E3 gerelateerd.

Start gcode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z10.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G28 ;Home

G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up
G1 X209.9 Y200 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position
G1 X209.9 Y20.0 Z0.28 F1500.0 E15 ;Draw the first line
G1 X209.6 Y20.0 Z0.28 F5000.0 ;Move to side a little
G1 X209.6 Y200 Z0.28 F1500.0 E30 ;Draw the second line
G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up

End gcode:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
G91 ;Relative positioning
G1 E-2 F2700 ;Retract a bit
G1 E-2 Z0.2 F2400 ;Retract and raise Z
G1 X5 Y5 F3000 ;Wipe out
G1 Z10 ;Raise Z more
G90 ;Absolute positionning

G1 X220 Y220 ;Present print
M106 S0 ;Turn-off fan
M104 S0 ;Turn-off hotend
M140 S0 ;Turn-off bed

M84 X Y E ;Disable all steppers but Z

Wat ik dus heb aangepast zijn de G1 codes. Wat voor de X & Y dus domweg neerkomt op 220 - <standaard gcode>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Nu online
Ik kom al steeds verder met mijn afstellingen. De calibratie kubus lukt prima echter ik moet hem printen met een raft anders heeft deze kubus last van elephant feet wat een negatieve invloed heeft op de Z-afmetingen.
Is er nog een andere oplossing voor elephant feet anders dan een raft?
Daarnaast heb ik last van tikken van de filament doorvoer, vooral tijdens de eerste paar lagen. Wanneer de print eenmaal op weg is is ook het tikken weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
chippie777 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:39:
Ik kom al steeds verder met mijn afstellingen. De calibratie kubus lukt prima echter ik moet hem printen met een raft anders heeft deze kubus last van elephant feet wat een negatieve invloed heeft op de Z-afmetingen.
Is er nog een andere oplossing voor elephant feet anders dan een raft?
Daarnaast heb ik last van tikken van de filament doorvoer, vooral tijdens de eerste paar lagen. Wanneer de print eenmaal op weg is is ook het tikken weg.
Z offset

YouTube: Setting your Z offset the easy way in Marlin

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, knoop doorgehakt en de mini besteld:)
Nu nog de fans binnenkort (iemand tips?)

Ik zit te kijken nog naar mijn warping issue maar ik kom op 2 oplossingen: bubbel eromheen door een enclosure of met een raft printen.
Daarnaast denk ik zelf dat het ook uitmaakt hoeveel massa je print. Het gekke vind ik namelijk dat ik ook 4x alleen het bovenste deel van mijn model heb geprint maar die zijn perfect.
De warping die ik heb gehad zijn deze en de box voor onder het scherm en die zijn beide hoge modellen...
Die enclosure doe ik nog even niet en zal de definitieve versie van mijn model met een raft proberen binnenkort.
Die tips voor de supports zijn ook erg goed!! @MikeOO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
kmf schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:50:
Ik ben nu ook in de markt voor een 3D printer. Het is een hoop getwijfel tussen een Ender 3 Pro of een Ender 5. Maar kijkend naar de oude laserprinter die nu naast de nieuwe staat, denk ik dat in 1x een betere kopen misschien wel handiger is. Vandaar dat de voorkeur uit gaat naar een Ender 5.

Maar als ik een upgrade ga doen naar de SKR, is dan een silent board nog nodig? TL Smoothers zijn in de SKR toch ook al ingebouwd? Dan kan ik beter gaan voor een normale Ender 5 om dan weer up te graden.
Of moet ik toch de Pro nemen voor de Meanwell PSU? Of gewoon de normale en dan bij amazon de meanwell PSU nemen indien nodig?
De Ender 5 is in feite hetzelfde als de Ender 3 maar dan een ander frame. Zou wat meer stabiliteit moeten geven. Maar de 3 pro werkt ook prima hoor. De 5 is wel makkelijker dicht te maken met plexiglas. Ik heb de meerprijs van de Ender 5 in mn zak gehouden en in plaats daar van wat upgrades voor de 3 besteld. Maar dat is voor iedereen persoonlijk een afweging.

BLtouch is super handig maar niet perse nodig hoor. Als je een beetje recht bed / glas plaat hebt kan je prima zonder.

Silent board en de skr zijn allebei hetzelfde (een moeder board). Dus je kiest er een van. De skr is wel 32bit en het creality silent board 8bit. Ik heb een skr 1.4 met 2209 drivers gekozen. Maar je kan ook een skr e3 mini pakken ben je in een keer klaar, past er zo in.

De psu is ook meer een persoonlijke afweging, het hoeft niet perse een meanwell te zijn en kan later altijd nog.

Je weet overigens wel dat je een 3D printer niet kan vergelijken met een laserprinter? Het is niet zo simpel als opdracht versturen en het komt er altijd goed uit. Komt wat meer bij kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kmf schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:50:

Alleen jij kunt die keuze bepalen en hangt af van je budget en ook de ruimte. Een Ender 5 neemt meer ruimte in beslag.

TL Smoothers gewoon niet doen, zonde van het geld tegenwoordig met de nieuw generatie board met stappenmotors.

Het board bepaald niet of deze silent is maar de stappenmotors die worden gebruikt. Een SKR zijn meestal voorzien van TMC2209 als de Mini of bij een SKR 1.3/1.4 kun je deze zelf plaatsen dus bepalen welke je wilt.

Als je toch voor een Meanwell wilt gaan neem dan gewoon een model die dit al heeft, is altijd voordeliger dan achteraf los kopen. Je betaald dan 2x voor een voeding.

Ik zou beginnen met een overzicht voor jezelf te maken met alle voor en nadelen van de modellen die je zou willen en welke opties jij belangrijk vindt. Dan ga je dingen wegstrepen en kom je vanzelf tot een model.

Andere moeten dit niet voor je bepalen. Het zijn allemaal prima printers met hun eigen voor/nadelen ;)
Youtube en Google kunnen hierbij nog helpen zoals: https://all3dp.com/2/crea...er-3-3d-printer-shootout/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

xAndyx schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:30:
[...]

De Ender 5 is in feite hetzelfde als de Ender 3 maar dan een ander frame. Zou wat meer stabiliteit moeten geven. Maar de 3 pro werkt ook prima hoor. De 5 is wel makkelijker dicht te maken met plexiglas. Ik heb de meerprijs van de Ender 5 in mn zak gehouden en in plaats daar van wat upgrades voor de 3 besteld. Maar dat is voor iedereen persoonlijk een afweging.

BLtouch is super handig maar niet perse nodig hoor. Als je een beetje recht bed / glas plaat hebt kan je prima zonder.
MikeOO schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:38:
[...]

Alleen jij kunt die keuze bepalen en hangt af van je budget en ook de ruimte. Een Ender 5 neemt meer ruimte in beslag.

TL Smoothers gewoon niet doen, zonde van het geld tegenwoordig met de nieuw generatie board met stappenmotors.
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt:
Een Ender 5. En dan (later) upgraden naar SKR, metal extruder en evt meanwell voeding.

De 5cm extra objecthoogte en stabielere frame vind ik de meerprijs ten opzichte van de 3 pro wel waard. Maar vooral het feit dat het filament aan de zijkant geplaatst wordt (zal bij de 3 vast ook wel mogelijk zijn)
xAndyx schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:30:
[...]
Je weet overigens wel dat je een 3D printer niet kan vergelijken met een laserprinter? Het is niet zo simpel als opdracht versturen en het komt er altijd goed uit. Komt wat meer bij kijken
Ja, dat weet ik. Wat ik bedoel is dat een printer lang meegaat. En dan kan je beter maar een kiezen dat je lange tijd kan gebruiken. Misschien dat er op een gegeven moment 2-3 3d printers in het hok zitten. Maar dat is dan vanwege snel printen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-09 20:38
Nou om andere mijn fout niet te laten herhalen.

Als je automatic bed leveling gebruik, vergeet dat niet in je start code van je slicer te zetten met M420 S1 na je G28 command. Aangezien G28 (homing) Bed leveling uitschakeld.

Ik had per ongeluk mijn slicer settings gereset en dat vergeten toe te voegen, ik ben er een tijd mee bezig geweest om daar achter te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchone op 13-01-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:56
Dutchone schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:07:
Nou om andere mijn fout niet te laten herhalen.

Als je automatic bed leveling gebruik, vergeet dat niet in je start code van je slicer te zetten met M420 S1 na je G28 command. Aangezien G28 (homing) Bed leveling uitschakeld.

Ik had per ongeluk mijn slicer settings gereset en dat vergeten toe te voegen, ik ben er een tijd mee bezig geweest om daar achter te komen.
Kan je het ook niet fixen door altijd G29 te laten draaien. Dat doe ik in ieder geval.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kmf Ik denk dat je een prima keuze maakt met de Ender 5.

Heb zelf een Ender 3 pro, maar achteraf gezien vind ik het systeem waarbij het printbed alleen op de Z-as beweegt een stuk subtieler / charmanter dan dat je print heen en weer geslingerd wordt op de Y-as zoals bij (o.a.) de Ender 3. Zeker bij wat hogere / zwaardere prints en bij hogere printsnelheden :)

De assemblage van de 5 is ook een stuk eenvoudiger en sneller dan de 3, al vond ik zelf het in elkaar knutselen van mijn 3 pro geen straf.
Dutchone schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:07:
Of zorg dat RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 enabled is in je firmware :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchone
Gizz schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:35:

Heb zelf een Ender 3 pro, maar achteraf gezien vind ik het systeem waarbij het printbed alleen op de Z-as beweegt een stuk subtieler / charmanter dan dat je print heen en weer geslingerd wordt op de Y-as zoals bij (o.a.) de Ender 3. Zeker bij wat hogere / zwaardere prints en bij hogere printsnelheden :)

De assemblage van de 5 is ook een stuk eenvoudiger en sneller dan de 3, al vond ik zelf het in elkaar knutselen van mijn 3 pro geen straf.

[...]

Of zorg dat RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 enabled is in je firmware :)
RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 Staat raar genoeg alleen uitgelegd in de Manual bed leveling pagina van marlin, niet in de automatic pagina. Dus dat heb ik niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dutchone Het staat wel uitgelegd, alleen een heel stuk lager op de pagina (omdat de hoeveelheid tekst bij automatic groter is dan op de manual pagina). Kijk maar eens onder het kopje 'notes':
Any arguments left out of G29 will use the default values set in Configuration.h.

G28 disables bed leveling. Follow with M420 S to turn leveling on, or use RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 to automatically keep leveling on after G28.
Nou zal ik overigens de laatste zijn om te zeggen dat de Marlin handleiding lekker duidelijk is, soms zie ik ook pas iets als ik het voor de derde keer lees :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
Gizz schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:43:
@Dutchone Het staat wel uitgelegd, alleen een heel stuk lager op de pagina (omdat de hoeveelheid tekst bij automatic groter is dan op de manual pagina). Kijk maar eens onder het kopje 'notes':

[...]

Nou zal ik overigens de laatste zijn om te zeggen dat de Marlin handleiding lekker duidelijk is, soms zie ik ook pas iets als ik het voor de derde keer lees :P
Je hebt helemaal gelijk! en dan is M420 S1 weer om bestaande mesh te gebruiken, wat je eigenlijk niet wil omdat je je bed probe bij elke print, dus het moet M420 S zijn.

Wat ik dan niet weet is of RESTORE_LEVELING_AFTER_G28 meteen homing mee pakt of dat je de G28 daar voor nog moet invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Gizz schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:35:

Als eigenaar van de Ender 5 (en geen ervaring met de 3) kan ik dat beamen. Het in elkaar zetten is vrij letterlijk de uprights op de base schroeven, bovenkant daar weer op, Z-as erin zetten en bed erop schroeven, display, extruder en spool arm aan het frame hangen en alles aansluiten. Als je snel bent moet dat makkelijk binnen een uur lukken. Terwijl je bij de 3 volgens mij veel meer het frame in elkaar moet zetten? Wat bij de 5 dus al bijna klaar is, want zowel base als bovenkant staan volledig in elkaar.

En stabiliteit van het bed lijkt mij bij de 3 inderdaad ook sub-optimaal doordat het bed ook op de Y-as beweegt en dus niet alleen omhoog en omlaag.

Inhoud/omvang bij beide printers lijkt mij uiteindelijk ook gelijk. Want de 3 heeft ook het display al ernaast (alhoewel spool bij de 5 natuurlijk nog wat verder uit steekt). En de Ender 3 is uiteindelijk net zo hoog (alleen dan niet volledige kubus), plus daar zit de spool standaard nog eens bovenop en daardoor nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
RobertMe schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:06:
Wat bij de 5 dus al bijna klaar is, want zowel base als bovenkant staan volledig in elkaar.
Nou, die heb ik weer losgemaakt en recht vastgezet want de base en de top waren behoorlijk scheef in elkaar gezet bij de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Laatst online: 05:18
MikeOO schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:38:
[...]

Als je toch voor een Meanwell wilt gaan neem dan gewoon een model die dit al heeft, is altijd voordeliger dan achteraf los kopen. Je betaald dan 2x voor een voeding.
Niet helemaal, de ender 5 in de sales doet 200 euro. De ender 5 pro zijn laagste prijs tot nu toe die ik zie is ongeveer 350 euro.

Dat is een hoop extra geld voor hetgeen wat de ender 5 pro extra heeft: meanwell lrs-350-24, alu extruder, capricorn tube en het 1.1.5 silent board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Chrisje1983 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:31:
[...]

Niet helemaal, de ender 5 in de sales doet 200 euro.
Welke sales zijn dat? Dat is goedkoper dan een Ender 3 Pro :?

Ik ga wel even wachten op Chinees nieuw jaar en zie dan wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Laatst online: 05:18
kmf schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Met de 11-11 sales was de ender 5, 208 euro incl 2 kg filament en glazen bed. 190 of 180 zonder.
Ik weet niet hoe het met de 3d printers zit op ali, maar eigenlijk komen alle producten op ali het hele jaar door
wel zo nu en dan in de sales.

[ Voor 17% gewijzigd door Chrisje1983 op 13-01-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
phYzar schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:23:
[...]

Nou, die heb ik weer losgemaakt en recht vastgezet want de base en de top waren behoorlijk scheef in elkaar gezet bij de mijne.
Hmm, da's dan niet zo best inderdaad. Die van mij lijkt gewoon correct te zijn en na wat gepruts print die goed (uiteraard prutsen met levelen van bed / niet goed blijven plakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 10:09
Nou, vorige week een Ender 3 Pro besteld bij Creality zelf op hun site :P

Vol verwachting klopt mijn hart, weet iemand de levertijd ongeveer? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Nu online
Dank, al hoewel ik geen Z offset heb omdat ik geen auto leveling heb heeft dit mij wel de goede kant op gestuurd. Ik heb mijn bed opnieuw geleveld en nu is het tikken weg en de elephant feet ook. Mijn prints komen er weer prachtig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
chippie777 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 17:35:
[...]

Dank, al hoewel ik geen Z offset heb omdat ik geen auto leveling heb heeft dit mij wel de goede kant op gestuurd. Ik heb mijn bed opnieuw geleveld en nu is het tikken weg en de elephant feet ook. Mijn prints komen er weer prachtig uit.
Z offset kun je geloof ik ook gebruiken om fijn te stellen, na levellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Vraagje, welke software gebruiken jullie om .stl files te splitten in meerdere objecten? (als het object te groot is voor het printbed)

Ik vind allerlei opties en software maar hoor graag welke software tweakers gebruiken voor zoiets voor ik tig pakketjes moet downloaden en testen :+

Ik heb een stl file van een masker gekregen alleen deze is uiteraard te groot voor het printbed van de Ender 3

Voor de liefhebbers, het gaat om een Nameless Ghoul masker van de band Ghost https://drive.google.com/...GKJrr3uV/view?usp=sharing

[ Voor 39% gewijzigd door ImNotnoa op 14-01-2020 08:49 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tinkercad kan dat ook.
Die gebruik ik voor de aanpassingen die ik wil maken.
Online en gratizzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:49
Ik gebruik 3D Builder; zit gratis bij Windows 10.
Zeker niet de meest gebruiksvriendelijke tool, maar voor het 'even snel' iets aanpassen vind ik het een best handig. (en als je een recente Windows 10 build hebt, dan heb je 3D builder al geinstalleerd staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

DRuw schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:04:
Tinkercad kan dat ook.
Die gebruik ik voor de aanpassingen die ik wil maken.
Online en gratizzzz
Ik heb ook wel eens wat tutorials bekeken voor het verwijderen van objecten uit een STL, maar in Thinkercad komt dat neer op het tekenen van een object over hetgeen je wilt verwijderen (wat soms best een uitdaging is) en deze vervolgens naar beneden trekken. Of heeft Thinkercad een eenvoudig click&delete optie voor losstaande objecten in een STL die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Het gaat trouwens niet om het verwijderen van losse objecten, het is een masker die ik in 4 delen wil "snijden" om deze los te printen en vervolgens weer aan elkaar te lijmen

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In Fusion 360 heet dat een 'Plane cut' en dat is vrij eenvoudig. Tinkercad heb ik zelf nooit gebruikt, maar misschien heeft dat iets gelijknamigs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:28:
In Fusion 360 heet dat een 'Plane cut' en dat is vrij eenvoudig. Tinkercad heb ik zelf nooit gebruikt, maar misschien heeft dat iets gelijknamigs? :)

[YouTube: Fusion360 - Plane cuts | Splitting Bodies]
Dat lijkt wel aardig op wat ik zoek.

Thanks allen!

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:09:
[...]
Ik heb ook wel eens wat tutorials bekeken voor het verwijderen van objecten uit een STL, maar in Thinkercad komt dat neer op het tekenen van een object over hetgeen je wilt verwijderen (wat soms best een uitdaging is) en deze vervolgens naar beneden trekken. Of heeft Thinkercad een eenvoudig click&delete optie voor losstaande objecten in een STL die ik over het hoofd zie?
Nee maar je kunt gewoon een of meerdere objecten tekenen over hetgeen heen wat weg moet en die classificeren als "gat" en dan groeperen. Hij haal dan die delen weg.
Best makkelijk hoor.
Zodoende kun je ook splitsen en aparte delen opslaan bijvoorbeeld.
Fusion lijkt makkelijker hierin als ik het zo lees maar volgens mij is tinkercad in z'n algemeenheid makkelijker in non-proffessioneel gebruik wat snel te leren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 21:20
kmf schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:41:
[...]

Dat is wel een goede. Enig idee of Creality vorig jaar aanbiedingen had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
Ik ben voor mn Ender 3 pro een Ikea Lack enclosure aan het maken, maar het valt me op dat de tafelbladen hol zijn en dat versterkt de geluiden van de printer nogal. Hoe hebben jullie dit opgelost? Iemand een tip?

Ik ziet de denken aan mdf, laminaat isolatie plaat, wasmachine dempings mat of een combinatie hiervan. Ik lees ook dat je vooral massa moet hebben en dat sommige beton of steen gebruiken. youtube

[ Voor 39% gewijzigd door xAndyx op 14-01-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Welke SKR board (met bltouch en tft) moet ik nou eigenlijk hebben voor de Ender 5? De mini E3 heeft maar tot V1.2?

Is deze een goede optie? https://www.aliexpress.com/item/33040409554.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
kmf schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:03:
Welke SKR board (met bltouch en tft) moet ik nou eigenlijk hebben voor de Ender 5? De mini E3 heeft maar tot V1.2?

Is deze een goede optie? https://www.aliexpress.com/item/33040409554.html
De mini (kant en klare vervanging) is inderdaad versie E3 1.2 deze heeft al 2209 drivers vast ingebakken.

De andere optie is een SKR 1.4 met losse 2209 (of andere) drivers die je zelf nog moet installeren. En daarna passend maken of een andere behuizing printen.

BLTouch kan eigenlijk op alle borden wel (of een clone 3Dtouch voor veel minder geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariatus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-02 10:39
Hoe staat het hier bij de meeste mensen met het filament wat besteld is op zwarte vrijdag?
Ik heb al meerdere malen contact met ze gehad en ben constant geduldig gebleven. Maar nu begint het toch wel vervelend te worden. Een week geleden nog maar eens een bericht gestuurd. De vraag was hebben jullie alweer filament op voorraad. Het antwoord: YES friend ,we'll send a track number for your soon
09/01 08:17

Aaah, Amazing! Thanks a lot.
Gelezen
09/01 09:50

10/01 03:55

friend ,the filament only 2KG white or 2KG Black in stock ,it's Ok?
10/01 10:44

Uhhm yeah I'd prefer white over black.
Gelezen
12/01 13:00

So, when can I expect the White filament to be sent?
Gelezen

Hello Friend, what can I do for you.
13/01 12:47

friend ,the filament don't in stock now ,please patient ,there are only about 5-7 work days

Wat ze precies bedoelen met dat allerlaatste weet ik niet maar mijn hoop op het arriveren is weer flink omlaag..

Ik snap dat ze het druk hebben en dat ze misschien iets te veel hooi op de vork hebben genomen. Maar dit was wel heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ariatus Ik had rood, wit en zwart besteld op singles day, dus 11 november. Afgelopen zondag kreeg ik het bericht dat rood op was, iets wat ik natuurlijk al wist n.a.v. de berichten hier. Ik heb toen aangegeven dat rood omgezet mocht worden in zwart en het pakket werd gisteren bezorgd door DHL.

@kmf Volgens mij maak je het onnodig ingewikkeld voor jezelf door naar de versienummers te kijken. Je kunt niet zeggen dat product A 1.4 beter of nieuwer is dan product B 1.2. De versienummers gelden, voor zover ik weet, alleen binnen het product zelf.

Met andere woorden: ze hebben de SKR mini E3 uitgebracht. Bij de eerste versie bleek een foutje te zitten in het ontwerp (een onderdeel dat te heet werd). Dat foutje is verholpen en om voor iedereen duidelijk te maken dat je de mini E3 zonder het foutje van de eerste versie koopt heet deze verbeterde versie de SKR mini E3 v1.2.

De SKR 1.4 is gewoon de vierde iteratie van het SKR-bordje. Het betekent niet dat hij 2 versies nieuwer is dan een SKR mini E3 v1.2 om maar wat te noemen.

Dan nog inhoudelijk: ja, een SKR mini E3 v1.2 werkt prima samen met de BLT en een TFT-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gizz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:23:

@kmf Volgens mij maak je het onnodig ingewikkeld voor jezelf door naar de versienummers te kijken. Je kunt niet zeggen dat product A 1.4 beter of nieuwer is dan product B 1.2. De versienummers gelden, voor zover ik weet, alleen binnen het product zelf.

Dan nog inhoudelijk: ja, een SKR mini E3 v1.2 werkt prima samen met de BLT en een TFT-scherm.
Het is ook vrij ingewikkeld omdat er zoveel keuzes zijn. Ik dacht dat de versie op de firmware slaat?

Maar een 1.4 heeft dus wel degelijk verbeteringen t.o.v. de1.3
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H8f3179ee838140699fec0293a5dfe7a8Z.jpg

aan de andere kant heeft de Mini geen nieuwere versie dan 1.2, maar wel weer de keuze voor dip of no-dip

https://www.aliexpress.com/item/33042895478.html welke te nemen?
xAndyx schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:13:
[...]

BLTouch kan eigenlijk op alle borden wel (of een clone 3Dtouch voor veel minder geld).
Je bedoeld zo eentje? https://www.aliexpress.com/item/32890485972.html en dan direct op de SKR bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariatus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-02 10:39
@Gizz
Gizz schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:23:
@Ariatus Ik had rood, wit en zwart besteld op singles day, dus 11 november. Afgelopen zondag kreeg ik het bericht dat rood op was, iets wat ik natuurlijk al wist n.a.v. de berichten hier. Ik heb toen aangegeven dat rood omgezet mocht worden in zwart en het pakket werd gisteren bezorgd door DHL.
Het ging er vooral om dat ze beter nee hadden kunnen zeggen ipv ja je krijgt een verzend code van ons en dan oh nee of toch niet (allemaal ein onvoldoende).
De wit zwart combinatie was blijkbaar ook op ze hadden alleen zwart, zwart of wit, wit.

Maar ja, ik zie het wel verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAndyx
@kmf Ik heb deze besteld; https://nl.aliexpress.com....8148356.1.466b7098Cnnj3E

Trianglelabs heeft vaak iets betere clones naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

kmf schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Het is ook vrij ingewikkeld omdat er zoveel keuzes zijn. Ik dacht dat de versie op de firmware slaat?
Nee, de firmware zet je er zelf op. Dat is Marlin en daar zijn we bij versie 2. De versie van de firmware die je op het bordje zet is onafhankelijk van een versienummer dat het moederbord heeft.

Qua keuzes zou ik het simpel houden en iets pakken dat in de huidige behuizing past. Dat is de SKR E3 DIP of de SKR E3 mini. Wil je later je drivers kunnen vervangen? Pak dan de DIP met 2209 drivers. Denk je dat je altijd blij zult blijven met de 2209 drivers? Kies dan de E3 mini en bespaar je de helft aan kosten.
Maar een 1.4 heeft dus wel degelijk verbeteringen t.o.v. de1.3
[Afbeelding]
Dat is ook wat ik probeer uit te leggen: dit is een plaatje van hét SKR-bord. Dat is één bepaald product, waarbij ze verbeteringen hebben doorgevoerd t.o.v. de voorgaande versie van het SKR-bord. Dit plaatje heeft niets te maken met de SKR mini E3 (ander product!) of de SKR E3 DIP (ander product!)

Het kan best dat er een product is met versie 1.8 uit 2018 terwijl een ander product met versie 1.2 uit 2020 is. Het geeft gewoon aan welke iteratie van dat specifieke bordje je hebt.

Als je vla 1.3 hebt en yoghurt 1.2 betekent het niet per definitie dat de vla veel nieuwer is of functies heeft die yoghurt 1.2 mist. Ze hebben gewoon voor de derde keer het recept van vla aangepast en maar 2x van yoghurt. En vla 1.3 kan best uit 2015 zijn terwijl yoghurt 1.2 afgelopen december is uitgekomen. Dus nogmaals: versienummers van verschillende producten met elkaar vergelijken heeft geen enkel nut.
aan de andere kant heeft de Mini geen nieuwere versie dan 1.2,
Dat klopt. Er is ook niet iets bij de 1.2 dat op dit moment veranderd dient te worden.
maar wel weer de keuze voor dip of no-dip
Dat klopt een beetje, maar niet helemaal. Op Aliexpres hebben ze namelijk 2 verschillende producten op dezelfde pagina gezet. De mini is altijd zonder dip. De E3 dip is altijd met dip. Zie ook deze post

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 15-01-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 16:08

basvn

Breezand - NHN

Ariatus schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:14:
Hoe staat het hier bij de meeste mensen met het filament wat besteld is op zwarte vrijdag?
Ik heb al meerdere malen contact met ze gehad en ben constant geduldig gebleven. Maar nu begint het toch wel vervelend te worden. Een week geleden nog maar eens een bericht gestuurd. De vraag was hebben jullie alweer filament op voorraad. Het antwoord: YES friend ,we'll send a track number for your soon
09/01 08:17

Aaah, Amazing! Thanks a lot.
Gelezen
09/01 09:50

10/01 03:55

friend ,the filament only 2KG white or 2KG Black in stock ,it's Ok?
10/01 10:44

Uhhm yeah I'd prefer white over black.
Gelezen
12/01 13:00

So, when can I expect the White filament to be sent?
Gelezen

Hello Friend, what can I do for you.
13/01 12:47

friend ,the filament don't in stock now ,please patient ,there are only about 5-7 work days

Wat ze precies bedoelen met dat allerlaatste weet ik niet maar mijn hoop op het arriveren is weer flink omlaag..

Ik snap dat ze het druk hebben en dat ze misschien iets te veel hooi op de vork hebben genomen. Maar dit was wel heel vervelend.
Hier nog steeds gedoe over met ze.
zou nu een set tubing krijgen in plaats van filament, want dat hebben/krijgen ze niet meer.
glasplaat nog niks over gehoord..
of kan 10 8)7 euro terug krijgen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat het wellicht onduidelijk maakt is dat ze allen SKR heten.
Skr borden heb je nu in revisie 1.3 en 1.4
De mini is een ander bordje van hetzelfde bedrijf en is een drop-in replacement voor je standaard bord.
Deze heb ik ook aangeschaft want verder dan de ingebakken 2209 drivers en de bltouch/filament sensor ga ik niet voorlopig en dan is de mini voor mij de beste en goedkoopste keuze.
Ze hadden het beter de mini serie 1.2 en maxi serie 1.3/1.4 kunnen noemen:)
Ik heb overigens ook die trianglelabs sensor en werkt prima.
Wel de logica inverteren in de frimware t.o.v een standaard bltouch.... Althans bij mij was dat even een hikje;)

[ Voor 6% gewijzigd door DRuw op 15-01-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 21:13

Mitchell

Ondertitel

Wilde net vragen wat ik het beste kan kopen als bordje, maar denk dat ik toch ga voor de SKR Mini gezien dat een drop-in replacement is. Die Triangelabs 3D Touch ziet er goed uit, dus denk dat ik deze maar neem.

Mijn laatste print is laast compleet gefaald omdat ik mijn bed net iets te hoog had gezet, waardoor de PLA meer uitgesmeerd werd dan geprint. Om een of andere manier kan ik niet goed level-en, dus dan maar z'n touch sensor. :P

Just to be sure, dit is de juiste link voor de SKR Mini E3, correct: https://nl.aliexpress.com/item/33042895478.html? En dan moet ik de non-DIP versie hebben als ik verder zelfs niks meer wil doen, toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Mitchell op 15-01-2020 12:21 . Reden: Twee vragen toegevoegd ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yup, die van 24,44
Ik heb hem hier vandaan:
€ 23,71 20%OFF | Bigtreetech Skr Mini E3 V1.2 Besturingskaart 32Bit Met TMC2209 Uart Driver 3D Printer Onderdelen Skr V1.3 E3 Dip Voor creality Ender 3
https://a.aliexpress.com/_dN6dt
Kost hetzelfde maar je hebt verzending opties...
Ikzelf neem meestal de 2e optie en kost 2 weken..

[ Voor 89% gewijzigd door DRuw op 15-01-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hebben jullie ook iets van brandmelders+brandblusser geregeld waar de 3d printer staat? Mijn Ender zal in de serverhok op zolder komen.
Lekker stil, dedicated ruimte, maar als er iets mis gaat dan merk ik dat niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij hebt een serverhok zonder rookmelder???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DRuw schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:37:
Jij hebt een serverhok zonder rookmelder???
Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker op zolder een rookmelder plaatsen...
Rook gaat omhoog dus daar moet je er echt een hebben.
Ik heb daar ook inderdaad m'n ender staan.
Mijn server staat in m'n meterkast ook bijna recht onder een rookmelder en al mijn rookmelders zijn gekoppeld.
Sommige maken een enclosure en doen hem daarin trouwens, kan ook maar ik zou je server ook op die manier "beveiligen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DRuw schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:52:
Zeker op zolder een rookmelder plaatsen...
Rook gaat omhoog dus daar moet je er echt een hebben.
Ik heb daar ook inderdaad m'n ender staan.
Mijn server staat in m'n meterkast ook bijna recht onder een rookmelder en al mijn rookmelders zijn gekoppeld.
Sommige maken een enclosure en doen hem daarin trouwens, kan ook maar ik zou je server ook op die manier "beveiligen"...
Mijn server wordt natuurlijk lang niet zo warm dat die plastic doet smelten :)
Maar een zigbee rookmelder ook bij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:57:
[...]
Mijn server wordt natuurlijk lang niet zo warm dat die plastic doet smelten :)
Maar een zigbee rookmelder ook bij bestellen.
Normaal niet nee, net als dat je normaal geen rookmelder nodig hebt;)
Safety first my friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:22
Ik heb wederom weer bericht gehad over mijn blackfriday order waarvan ik enkel de printer heb gehad. De PLA is (volgens hun) nog steeds niet binnen gekomen in Duitsland en ze bieden me nu aan om de bowden tube set op te sturen i.c.m. met de glassplate wat volgens hun ook meer waard is.

Nu heb ik zelf al een glassplate besteld en in gebruik genomen via 123-3d (wat me dus flink wat meer heeft gekost) en via amazon is er nu een tube set onderweg; dus ik heb gewoon letterlijk niks aan hun aanbieding. Ik ben echt wel een beetje teleurgesteld. Hopelijk kunnen ze nog wat beters verzinnen, zeker ook omdat andere mensen die na mij de set hebben besteld in dit topic wel alles binnen hebben gekregen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Pagina: 1 ... 38 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie