Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Bestaat er een kans dat de ender 3 pro die ik net besteld heb reeds een bootloader heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:42:
Bestaat er een kans dat de ender 3 pro die ik net besteld heb reeds een bootloader heeft?
Nope, hoezo?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:42:
Zou er niet vanuit gaan en het is een eenmalige handeling die zeer eenvoudig is zeker als je een Arduino board hebt of gelijk besteld.
YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
MikeOO schreef op zondag 5 januari 2020 @ 07:59:
[...]

Zou er niet vanuit gaan en het is een eenmalige handeling die zeer eenvoudig is zeker als je een Arduino board hebt of gelijk besteld.
YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware
Kheb hier een raspberry liggen, daarmee gaat het blijkbaar ook 😊! Mss wel wat van die kabeltjes bestellen. Grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:12:
[...]

Kheb hier een raspberry liggen, daarmee gaat het blijkbaar ook 😊! Mss wel wat van die kabeltjes bestellen. Grt
Klopt daar kan het ook mee duurt alleen wat langer voor het gedaan is. Een een Arduino board is altijd handig om te hebben liggen en kost bijna niets meer >:)

Zou zeker wat van die kabels bestellen en bestel wel wat lange (30cm) anders is het vrij lastig om te boel tijdelijk aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Of geef niks uit aan kabels en bestel een SKR E3 mini voor 25,- heb je gelijk een stillere printer.

Had vandaag nieuwe springs onder mijn heatbed geplaatst en dacht laat ik gelijk is met een liniaal kijken of m'n bed wel recht is.. niet dus, is wat bol. Gelukkig had ik er ook een glasplaat bij gekregen.

Heb t idee dat pla ook een stuk beter plakt op glas en dan heb ik nog niet eens pritt stift gebruikt.

[ Voor 61% gewijzigd door xAndyx op 05-01-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het met de pi gedaan en is best makkelijk hoor als je de manuals volgt.
En ik gebruik nu dezelfde pi voor de octopi:)
Althans, ik had mijn cam poort gesloopt en heb nu net een nieuwe 3b+ maargoed:)

[ Voor 45% gewijzigd door DRuw op 05-01-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
DRuw schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:54:
Ik heb het met de pi gedaan en is best makkelijk hoor als je de manuals volgt.
En ik gebruik nu dezelfde pi voor de octopi:)
Althans, ik had mijn cam poort gesloopt en heb nu net een nieuwe 3b+ maargoed:)
Welke guide heb je gevolgd?

Voor ik m'n ender ga upgraden (wil ik hem eerst ontvangen en iets printen 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalG schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:25:
[...]

Welke guide heb je gevolgd?

Voor ik m'n ender ga upgraden (wil ik hem eerst ontvangen en iets printen 😂)
https://www.fission3d.com...irmware-with-raspberry-pi
En dat upgraden doe je al snel hoor.. zeker door dat stemmetje in je achterhoofd dat er geen thermische beveiliging in zit...
Ik heb nu ook gisteren de metalen extruder invoer, een zijstandaard voor de filament rol en de oude zstop als filament sensor bijgezet.
Laatste moet ik nog op de pi aansluiten maar ik denk eraan om m'n pi en bedieningspaneel etc naar rechts te zetten. Die ruimte is toch geblocked door de filament rol.. en komen de kabels beter uit:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DRuw schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:35:
[...]
een zijstandaard voor de filament rol
Die mod zie je veel, maar ik begrijp hem zelf niet echt. De rol zit mijns inziens prima in de standaard configuratie bovenop. Ik heb die plek nooit als nadelig of problematisch ervaren en ik heb er ondertussen al een aantal kilogram filament (PLA, PETG, TPU) doorheen gejaagd.

Het enige wat ik ooit heb toegevoegd zijn dit armpje en dit kleine geleidertje in de eerste twee dagen dat ik de printer had. Eigenlijk weet ik niet eens of dat echt nodig is, want ik heb nauwelijks zonder die ' upgrades' geprint :)

Maar om nou de hele rol aan de zijkant uit te laten steken? Het benodigde vloeroppervlak voor je printer neemt dan gigantisch toe. Je hebt al extra ruimte in de diepte nodig omdat je bed moet kunnen bewegen en vervolgens ga je in de breedte je printer in omvang laten toenemen. En waarom? Heeft men geen andere ideeën wat je met die ruimte zou kunnen doen? :P
Die ruimte is toch geblocked door de filament rol..
Precies dit. Ruimte waar je eerst wat mee kon is nu geblokkeerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik was ook naar die geleider aan het kijken maar die neemt ook al zeker de helft van de ruimte in die ik nu heb.
De filament stond te strak zonder aanpassing en wilde ook de filament sensor bij de inlet hangen (en daar moet je ook een stukje recht voor hebben.
Daarnaast heb ik ruimte zat op mijn bureau;)
Ik maak straks wel even een foto, ik vind het een prima opstelling zo en hij geeft weinig weerstand zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:25
Ik heb op Balck Friday een Ender 3 pro gekocht. Levering duurde een weekje en inmiddels heb ik al het een en ander geprint. Ik ben echt nog aan het proberen/leren voordat ik met groter projecten ga beginnen. Zoals in de openingspost van dit topic staat heb ik de calibratie gecontroleerd. De X, Y, en Z zijn alle drie perfect op maat, ik heb geen enkele afwijking en hoefde dus ook niets af te stellen. Maar nu wil ik controleren op over- of under extrusion. Daarvoor moet ik mijn computer koppelen aan de Ender. Dit wil mij maar niet lukken. Ik heb een iMac uit 2011 dus misschien zit daar het probleem? Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb pronterface geïnstalleerd en de printer verbonden via usb maar ik krijg er geen verbinding mee. Wie heeft de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
chippie777 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:05:
Ik heb op Balck Friday een Ender 3 pro gekocht. Levering duurde een weekje en inmiddels heb ik al het een en ander geprint. Ik ben echt nog aan het proberen/leren voordat ik met groter projecten ga beginnen. Zoals in de openingspost van dit topic staat heb ik de calibratie gecontroleerd. De X, Y, en Z zijn alle drie perfect op maat, ik heb geen enkele afwijking en hoefde dus ook niets af te stellen. Maar nu wil ik controleren op over- of under extrusion. Daarvoor moet ik mijn computer koppelen aan de Ender. Dit wil mij maar niet lukken. Ik heb een iMac uit 2011 dus misschien zit daar het probleem? Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb pronterface geïnstalleerd en de printer verbonden via usb maar ik krijg er geen verbinding mee. Wie heeft de gouden tip?
Extruder calibreren hoeft volgens mij niet perse via de PC?

Geen idee welke stappen je wilt doorlopen. Maar wat ik heb gezien als calibratie is om bv 8, 10 en 12cm voor de extruder een markering te zetten op het filament. Via de printer zelf (in een van de menu's) kun je hem vervolgens bv 10cm laten extruden. Op basis van de markeringen kun je vervolgens ook weer meten/berekenen hoeveel filament er doorheen is gegaan en zo de E-steps berekenen en weer via menu's van de printer aanpassen en opslaan. San heb je dus geen PC nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is mijn setup nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dt1Y9NZ7y3rov0egPWQHy0Uu/thumb.jpg
let niet op de rotzooi...
mijn scherm is nu los aan de rechterkant en ik heb een meter kabel naar mijn cam aan de rechterkant waar ik wat aan moet doen...
kabel technisch wil ik nu een nieuwe behuizing aan de rechterkant waar ik dan ook het scherm doe.
Ik heb een relais naar de 220V voor de printer zelf die ik dan nog aan moet passen maar de rest is toch links van de printer waar de kabel heen moet.
Ook de sensor voor de filament zit links:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FJd0NFADw4OmXh9Ow84pY77v/thumb.jpg
en die moet ik nog aansluiten op de pi.
Is dus makkelijker om de pi te verhuizen naar links ipv alle kabels naar rechts....

Ik zoek nu dus nog een behuizing voor de pi met een ruimte voor een relaxt aan de linker kant.
waarschijnlijk incl de powerconnecite die onder de voeding zit daar ook in aan de achterkant en dan onder de PSU een dichte kap zodat alle links en achter zit.
Leuk spelen.... tussen de andere printjes door;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
RobertMe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Extruder calibreren hoeft volgens mij niet perse via de PC?

Geen idee welke stappen je wilt doorlopen. Maar wat ik heb gezien als calibratie is om bv 8, 10 en 12cm voor de extruder een markering te zetten op het filament. Via de printer zelf (in een van de menu's) kun je hem vervolgens bv 10cm laten extruden. Op basis van de markeringen kun je vervolgens ook weer meten/berekenen hoeveel filament er doorheen is gegaan en zo de E-steps berekenen en weer via menu's van de printer aanpassen en opslaan. San heb je dus geen PC nodig.
THX! ik zat veel te moeilijk te denken. Maar inderdaad je kan het gewoon handmatig doen zonder koppeling met een computer. (dat wil ik uiteraard nog wel aan de praat krijgen maar voor nu volstaat het handmatig kalibreren)
Ik had behoorlijke under extrusion. Inmiddels aangepast, ben benieuwd of ik dit merk in de print kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@DRuw Welke PiCam arm heb je daar? De arm lijkt slanker/anders dan die van mij. Ik moest hem modden met een tangetje, anders zat-ie in de weg voor de BLtouch en kon de x-as niet homen.

Overigens heb ik mijn filament runout sensor op mijn SKR 1.3 aangesloten en niet op de Pi. Mijn redenering was dat alle sensoren die gebruikt worden bij het printen, ook op de printer aangesloten horen te zijn. Zo blijft alle functionaliteit behouden als ik mijn Pi even niet aangesloten heb. Ik heb er een Max endstop voor gebruikt, zoals beschreven in de video van Teaching Tech. Geen idee welk bord je hebt, als dat een SKR Mini is, wellicht kun je dan Pin PC12 van de PT-DET of PC15 van de E0-stop gebruiken?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat zal ik even moeten opzoeken hij zit op de qr-code van ender aan de linkerkant.
Ik wil er een eigenlijk aan de boven of aan de onderkant in het midden hebben, dat is beter voor mijn verlichting Ik kijk nu recht een lampje in met de camera...
Niet heel slecht maar niet ideaal.

Ik draai overigens op mijn standaard bord.
Ik ben het eens over de aansluiting van je sensor maar ik was net klaar met alle firmwarerl aanpassingen en gebruik toch altijd octopi.
Zonder de octopi kan ik niet mijn printer aanzetten zelfs. Bewuste keuze hoor:)
Ben wel stiekem aan het kijken naar een nieuw bord;)

[ Voor 35% gewijzigd door DRuw op 05-01-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Na mijn afgebroken nozzle probleem ben ik nu weer draaiende met een nieuwe hotend (micro Swiss kloon). Dat doet mij wel afvragen wat handig is om op voorraad te leggen voor het geval er iets kapot gaat. Nozzles zat, maar welke minder voor de hand liggende onderdelen hebben jullie op voorraad liggen zonder daarin door te slaan?

Ik denk momenteel aan het volgende : bedrading (thermistor , heat cartridge ), een belt, Heat block + Heat break, cooling fan.
Ik wil geen volledige 2e machine op voorraad nemen ;), maar wel graag redelijk vlot kunnen indien voorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:31
Het enige wat ik heb liggen zijn de originele onderdelen van de onderdelen die ik heb vervangen/geupgrade, en wat extra nozzles die er standaard bij zaten. Heb in ruim een jaar nog geen echte "schade" gehad. 1 keer zat m'n hotend niet goed in elkaar waardoor het gesmolten filament er overal tussenuit kwam en de hotend-isolatie (een veredeld wattenpleistertje bij een oudere Ender 3) was half verbrand. Toen een setje siliconen sokjes gekocht, maar dat was het wel.

(Maar aan upgrades een skr mini, een capricorn tube+koppelingen, een extruder, plus wat geprintte dingen, en inmiddels een Ender 5 ernaast staan, ook met skr mini, andere extruder en ptfe-koppelingen)

//Edit: denk dat ik reserve-onderdelen ook niet zo gauw zou gebruiken. Als m'n hotend kapot gaat koop ik een betere, als m'n fans kapot gaan koop ik stillere: als ik toch moet gaan demonteren en weer alles afstellen doe ik dat liever gelijk met beter spul :P

[ Voor 16% gewijzigd door phYzar op 06-01-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
pasajo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:38:
Na mijn afgebroken nozzle probleem ben ik nu weer draaiende met een nieuwe hotend (micro Swiss kloon). Dat doet mij wel afvragen wat handig is om op voorraad te leggen voor het geval er iets kapot gaat. Nozzles zat, maar welke minder voor de hand liggende onderdelen hebben jullie op voorraad liggen zonder daarin door te slaan?

Ik denk momenteel aan het volgende : bedrading (thermistor , heat cartridge ), een belt, Heat block + Heat break, cooling fan.
Ik wil geen volledige 2e machine op voorraad nemen ;), maar wel graag redelijk vlot kunnen indien voorspelbaar.
Paar van die wieltjes, bowden tube fitting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Goedemorgen,
Ik weet dat er ergens een 3D model te vinden is van de ender 3.
Mijn vraag is, is deze er ook voor de ender 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
De Ender 3 designs kun je (per onderdeel) vinden op hun github, maar zie helaas de Ender 5 er niet bij staan.

https://github.com/Creality3DPrinting?tab=repositories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

phYzar schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:07:
De Ender 3 designs kun je (per onderdeel) vinden op hun github, maar zie helaas de Ender 5 er niet bij staan.

https://github.com/Creality3DPrinting?tab=repositories
Bummer, weet jij misschien de afstand van het gootje in de profielen? Lijkt dat het een 2020 profiel is, wat zou inhouden dat er een ~6mm sleuf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Brantje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:58:
[...]

Bummer, weet jij misschien de afstand van het gootje in de profielen? Lijkt dat het een 2020 profiel is, wat zou inhouden dat er een ~6mm sleuf is.
Profielen bij de Ender 5 zijn inderdaad 2020. Of de sleuf inderdaad 6mm is kan ik later vandaag wel voor je nakijken. Maar ik vermoed dat dat ook onderdeel van de profiel maat is/standaard is bij een 2020 profiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Afbeeldingslocatie: https://www.makeralot.com/images/Aluminum_Extrusion/aluminum-extruded-2020v-slot-s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Beiden bedankt!

@phYzar Dat is erg nuttig, zo te zien gaat3mm plexi prima passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gizz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:49:
@JBS Op de plekken waar het mis gaat, is dat ook precies waar je probe meet, of juist niet?

In het geval van dat laatste kan het zijn dat je bed (zeer) lokaal afwijkingen heeft die je niet kunt meten met je huidige grid. Je kunt je grid fijnmaziger maken door bijvoorbeeld voor 4x4 te gaan als je nu 3x3 doet. Tot en met 15x15 wordt ondersteund, maar dat is vrij extreem en duurt erg lang ;)

Ook bestaat de mogelijkheid om zelf de mesh te fine-tunen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.
De plek waar de nozzle te dicht op het bed lijkt te zitten, meet de BLTouch probe inderdaad niet. De punten van de 3x3 mesh zitten behoorlijk dicht in de hoeken. Een 4x4 of desnoods 5x5 raakt het betreffende punt vermoedelijk wel. Het proberen waard.

Grofweg het punt waar de nozzle te dicht op het bed lijkt te zitten hieronder gemarkeerd. De uiterste hoek van de hoek waarin dit gebeurt, is ook het hoogste punt van het bed, hoewel de totale afwijking slechts 0.04mm is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r9MHvPGwxLScse2vcmN3bO0f/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 14:22

S1W

Freich schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 20:15:

Ook handig, je gebruikte filament rollen bewaren om bijv. kerstverlichting probleemloos op te ruimen en weer om je boom te wikkelen.
Vandaag even bijlezen in dit topic, maar dit is echt de beste tip tot op heden :P
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Laatst online: 10:42

Multensor

wtf

Ik heb op zich best aardige prints uit mijn ender 3 pro, maar ben niet helemaal blij met de zijkanten van mij calibration cube zoals in volgende link te zien is: https://imgur.com/a/IwAEXAm

Iemand een suggestie waar ik naar kan kijken om dit op te lossen? Heb de extruder al gekalibreerd en de belts strakker gezet

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:44
Multensor schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:09:
Ik heb op zich best aardige prints uit mijn ender 3 pro, maar ben niet helemaal blij met de zijkanten van mij calibration cube zoals in volgende link te zien is: https://imgur.com/a/IwAEXAm

Iemand een suggestie waar ik naar kan kijken om dit op te lossen? Heb de extruder al gekalibreerd en de belts strakker gezet
Dit heeft te maken met je z Axis. Als ik thuis ben kan ik het even voor je opzoeken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Multensor schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:09:

Wat is er juist mis mee? (ik ben helemaaal leek en zie daar niet veel mis mee opt eerste zicht :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor

Multensor

wtf

@Daniel. Thanks! Zou het waarderen. Denk zelf zwobble en dat een nieuwe mounting plate voor de z stepper motor geen kwaad kan.

@MetalG JE kan heel goed de horizontale lijnen zien zitten en allemaal steken ze net iets anders uit.

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 10:36

lasharor

7 december 2004

DRuw schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:17:
[...]

Dit is mijn setup nu:
[Afbeelding]
let niet op de rotzooi...
mijn scherm is nu los aan de rechterkant en ik heb een meter kabel naar mijn cam aan de rechterkant waar ik wat aan moet doen...
kabel technisch wil ik nu een nieuwe behuizing aan de rechterkant waar ik dan ook het scherm doe.
Ik heb een relais naar de 220V voor de printer zelf die ik dan nog aan moet passen maar de rest is toch links van de printer waar de kabel heen moet.
Ook de sensor voor de filament zit links:
[Afbeelding]
en die moet ik nog aansluiten op de pi.
Is dus makkelijker om de pi te verhuizen naar links ipv alle kabels naar rechts....

Ik zoek nu dus nog een behuizing voor de pi met een ruimte voor een relaxt aan de linker kant.
waarschijnlijk incl de powerconnecite die onder de voeding zit daar ook in aan de achterkant en dan onder de PSU een dichte kap zodat alle links en achter zit.
Leuk spelen.... tussen de andere printjes door;)
Wat ga je met die kabel doen? Ik heb dat er ook zo aanhangen maar dat ziet er dus niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lasharor schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:26:
[...]

Wat ga je met die kabel doen? Ik heb dat er ook zo aanhangen maar dat ziet er dus niet uit.
Tja, ik kijk nu ernaar om de boel naar de linker kant te zetten en dan een kleine kabel te gebruiken... Of oprollen en in een behuizing wegstoppen ofzo...

Ik denk dat ik deze ga printen voor de cam: https://www.thingiverse.com/thing:3510073
@Yukkie deze heb ik nu https://www.thingiverse.com/thing:2886101

[ Voor 16% gewijzigd door DRuw op 06-01-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:30

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ah, toch ook dezelfde als ik heb dus. De armpjes waarmee hij bij jou op de printer geklemd zitten lekker slanker dan bij mij. Nou ja, voorlopig zit-ie bij mij goed. Ik had hiervoor deze: https://www.thingiverse.com/thing:3188580 maar ik vond de cam hopeloos in de weg zitten als ik met de printer bezig was (bedlevelen, filament wisselen etc.) dus heb hem vervangang voor die ene die jij ook hebt. Ik heb ook deze nog geprobeerd: https://www.thingiverse.com/thing:3426025 maar ik geloof dat m'n camera niet in de behuizing paste of iets dergelijks (weet het niet meer eigenlijk, is al weer ff geleden).

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 25-09 23:42

zerok

geen

@phYzar compilen eindelijk gelukt :) was natuurlijk weer iets stoms. Ik had van een vorig project nog een _netrc op m'n schijf staan met daarin een username en password voor GitHub |:( 401 error bericht was authentication deprecated

Morgen maar eens kijken of de firmware ook daadwerkelijk werkt

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
@zerok: begin met een zo standaard mogelijke Ender 3 skr mini firmware en als die werkt voeg dan de gewenste features toe. Ik weet niet of je issue een marlin bug is, een foute config waarde, of onverwacht gedrag van een of meerdere van de features die je erbij wilt (misschien die nozzle park die raar doet ofzo), maar stap voor stap heb je hem vast zo getackeld.

//Edit: wel op basis van github van marlin zelf, heb niet het idee dat die van BigTreeTech nou zo trouw wordt gesynced met marlin)

[ Voor 15% gewijzigd door phYzar op 06-01-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens-b
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-03 20:28
Mede dankzij de nuttige info hier ( _/-\o_ ) al bijna een maand vrijwel probleemloos aan het printen met de Ender 3 Pro en de volgende aanpassingen in gebruik:
  • Capricorn XS tube + koppelingen
  • OctoPi
  • Lack Enclosure met Ledberg strips (nog niet aan plexiglas toegekomen, voeding al wel onder de tafel)
  • Gelagerde spoelhouder
  • Gelagerde z-axis guide (had nog een paar lagers over, maar denk dat die er weer af gaat)
  • Hero Me base + 4010 duct (nog met stock fans)
  • Laatste Marlin release met Ender 3 profiel
Ik print tot nu toe met REAL filament (PLA @ 215/40, PETG @ 240/60), wat goed werkt op het magnetische bed. Heb ook geprobeerd te printen op een Lots spiegel, maar had enorme problemen met adhesion, dus die eerst weer even aan de kant gelegd. (goed afgewassen en gepoetst met 96% alcohol werkte niet en met haarlak ging het nog veel minder, ook wat hogere bed temps geprobeerd).

Nog onderweg:
  • Alu extruder + bed springs
  • SKR 1.4 Turbo met 2209 drivers
Heb een hard hoofd in de levering van de alu extruder + springs, want dat pakketje is al twee keer retour exchange station gegaan (security return), maar de SKR schijnt in NL te zijn en wacht op inklaring. Heb ik, naast een andere case, nog dingen nodig voor het aansluiten van de SKR, of passen alle stock kabels/stekkers gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
@laurens-b je moet van je endstops het linker clipje van de stekker afhalen. Dan passen ze perfect en maar op 1 manier. Rest past zonder problemen.

Ik draai sinds gisteren met een gewone skr 1.4 + 2209. Heb de all in one case gepakt van teaching tech. Dus al m'n electronica zit nu aan de achterzijde onder de printer. Ziet er wel clean uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/26TPKOgnyb0YSijpx2gk2nID/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KUKY1OejknWA3akPVzCMJqW0/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v9zAiopDa85APsO4SAbTfq5O/thumb.jpg

Nu nog een keer cable chains..

Oh en de 2209 drivers kan je niet testen met alleen USB power kwam ik achter. Dacht eerst dat ze stuk waren maar met 24v doen ze het wel prima (m122 gcode = uart communicatie test). En ik gebruik nog geen sensorless homing dus heb een pinnetje omgebogen van de driver ipv afknippen zoals de skr manual adviseert. Past prima met ombuigen, afknippen is zo definitief mocht ik later willen experimenteren met sensorless homing.

[ Voor 38% gewijzigd door xAndyx op 07-01-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zojuist gedaan en nu is alles kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens-b
@xAndyx Thanks! Die AIO case ziet er inderdaad erg clean uit, misschien dat ik daar wel mee begin. Wil op termijn de enclosure dicht maken, dus denk dat ik er dan verstandig aan doe om de electronica zoveel mogelijk buitenboord te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je ook van die external cases voor om je bord plus schermpje buiten een enclosure te plaatsen, ziet er erg geinig uit;)
Heb je geen abl trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens-b
@DRuw Nee, die heb ik (nog) niet. M'n printbed is aardig vlak en handmatig levellen is tot nu toe nog geen irritatiefactor. Vind het wel een tof idee, dus komt vast nog wel :)

@xAndyx ben benieuwd naar je ervaringen met sensorless homing (mocht je besluiten het te gaan gebruiken) , lees daar wisselende dingen over. Je case ziet er goed uit, met wat voor materiaal heb je die geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
@laurens-b met huismerk pla van 123d. Verre van perfect maar het werkt voor nu. Had last van warping op de hoeken en vind de toplaag niet mooi strak. Print t nog wel een keer opnieuw als ik alles getuned heb. Moet nog dingen als flow en lineair advance instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
argh word gek van mijn BLtouch. Ik heb mijn ender 3 pro nu ca 1 jaar. Ik heb vlak voor de zomer een BLtouch v3.0 geinstalleerd; heel de zomer heeft mijn printer goed gefunctioneerd.

Na de zomer kreeg ik last van underextrusion > nieuwe dual gear extruder erop. Ik wilde e-steps aanpassen, maar dit ging niet met mijn firmware. Dus andere firmware erop om dit te doen. Nu wilde ik terug naar mijn oude firmware, maar die ben ik kwijtgeraakt (backup vergeten..)

Nieuwe Marlin 1.1.x gedownload. Zo goed mogelijk aanpassingen gedaan. Maar met deze firmware werkt mijn BLtouch dus niet goed. Hij deployed prima, maar de printer reageert niet als ik de pin aan tik. Maw als ik mijn printer niet uitzet > crashed hij in het bed.

Iemand een idee wat ik fout doe in Marlin? Wat moet ik precies doen om een v3.0 aan te zetten? In configuration_adv.h diverse dingen geprobeerd, maar ik weet niet goed wat ik precies moet doen.

Ik vermoed dat het om de volgende dingen gaat:
#define BLTOUCH_DELAY 500
#define BLTOUCH_FORCE_SW_MODE
#define BLTOUCH_SET_5V_MODE
#define BLTOUCH_FORCE_MODE_SET
//#define BLTOUCH_LCD_VOLTAGE_MENU

[ Voor 9% gewijzigd door evuijtert op 07-01-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je tijdens al het klussen misschien ergens een draadje aangetikt? Mijn ervaring is dat elke keer dat mijn BLTouch raar deed (zoals in het bed crashen) dat het niet kwam door de software maar doordat er een stekkertje niet helemaal lekker contact maakte.
Hij deployed prima, maar de printer reageert niet als ik de pin aan tik.
Reageert alleen de printer niet, of trekt de BLT ook zijn prikker niet in?

Verder: welk moederbord gebruik je? Hoe is de BLT aangesloten: als Z-stop of los? En waarom niet meteen met Marlin 2 aan de slag als je toch opnieuw begint?

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 07-01-2020 21:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 25-09 23:42

zerok

geen

Het lijkt te werken (de eerste test print is nog bezig :) )

Ik heb het custom boot logo en menu uitgezet.

Mijn theorie is dat deze de binary te groot maken maar na nog een keer compilen is de grootte hetzelfde. Dus ik heb eigenlijk nog geen idee waarom het nu wel werkt :)

Maar goed het werkt misschien dat ik de 512kb flash hack/instelling nog probeer na de print

Het eeprom wordt in het laatste stuk van het flash opgeslagen. Dus na de eerste keer opstarten word een deel vd firmware overschreven.

https://www.reddit.com/r/...ce=share&utm_medium=web2x
phYzar schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:29:
@zerok: begin met een zo standaard mogelijke Ender 3 skr mini firmware en als die werkt voeg dan de gewenste features toe. Ik weet niet of je issue een marlin bug is, een foute config waarde, of onverwacht gedrag van een of meerdere van de features die je erbij wilt (misschien die nozzle park die raar doet ofzo), maar stap voor stap heb je hem vast zo getackeld.

//Edit: wel op basis van github van marlin zelf, heb niet het idee dat die van BigTreeTech nou zo trouw wordt gesynced met marlin)

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Gizz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:20:
Heb je tijdens al het klussen misschien ergens een draadje aangetikt? Mijn ervaring is dat elke keer dat mijn BLTouch raar deed (zoals in het bed crashen) dat het niet kwam door de software maar doordat er een stekkertje niet helemaal lekker contact maakte.

[...]

Reageert alleen de printer niet, of trekt de BLT ook zijn prikker niet in?

Verder: welk moederbord gebruik je? Hoe is de BLT aangesloten: als Z-stop of los? En waarom niet meteen met Marlin 2 aan de slag als je toch opnieuw begint?
Ik heb het stekkertje al gecontroleerd, maar dit zit volgens mij nog steeds goed. Alleen de printer reageert niet, BLT trekt zijn prikker wel in. Is aangesloten als Z-stop (als ik dit goed begrijp iig gewoon ipv de z-stop, die werkt overigens wel als ik die inplug ipv de BLT)

Standaard moederbord nog.

Geen zin gehad om mij in marlin 2 te verdiepen nog. Wilde eigenlijk hem eerst weer werkend krijgen voor ik een ander moederbord en marlin 2 erin gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

evuijtert schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:14:
[...]
Is aangesloten als Z-stop (als ik dit goed begrijp iig gewoon ipv de z-stop, die werkt overigens wel als ik die inplug ipv de BLT)
Dan zou ik als eerste checken of
code:
1
# define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN
aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Gizz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Dan zou ik als eerste checken of
code:
1
# define Z_MIN_PROBE_USES_Z_MIN_ENDSTOP_PIN
aanstaat.
Staat aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariatus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-02 10:39
Voor de mensen die het interessant vinden Fusion 360 is nu voor persoonlijk gebruik heulemaal gratis.

https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

[ Voor 23% gewijzigd door Ariatus op 08-01-2020 08:17 . Reden: Linkje naar F360 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evuijtert schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:30:
argh word gek van mijn BLtouch. Ik heb mijn ender 3 pro nu ca 1 jaar. Ik heb vlak voor de zomer een BLtouch v3.0 geinstalleerd; heel de zomer heeft mijn printer goed gefunctioneerd.

Na de zomer kreeg ik last van underextrusion > nieuwe dual gear extruder erop. Ik wilde e-steps aanpassen, maar dit ging niet met mijn firmware. Dus andere firmware erop om dit te doen. Nu wilde ik terug naar mijn oude firmware, maar die ben ik kwijtgeraakt (backup vergeten..)

Nieuwe Marlin 1.1.x gedownload. Zo goed mogelijk aanpassingen gedaan. Maar met deze firmware werkt mijn BLtouch dus niet goed. Hij deployed prima, maar de printer reageert niet als ik de pin aan tik. Maw als ik mijn printer niet uitzet > crashed hij in het bed.

Iemand een idee wat ik fout doe in Marlin? Wat moet ik precies doen om een v3.0 aan te zetten? In configuration_adv.h diverse dingen geprobeerd, maar ik weet niet goed wat ik precies moet doen.

Ik vermoed dat het om de volgende dingen gaat:
#define BLTOUCH_DELAY 500
#define BLTOUCH_FORCE_SW_MODE
#define BLTOUCH_SET_5V_MODE
#define BLTOUCH_FORCE_MODE_SET
//#define BLTOUCH_LCD_VOLTAGE_MENU
Hier nog iets aan. YouTube: 3 Fixes for BLtouch V3 on Creality machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ariatus schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 07:47:
Voor de mensen die het interessant vinden Fusion 360 is nu voor persoonlijk gebruik heulemaal gratis.
Dat is al sinds 2017 zo. Misschien nog langer, maar dat kan ik niet vinden :P

Maar niet iedereen weet dat, dus niet verkeerd om even onder de aandacht te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariatus
Gizz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:33:
[...]

Dat is al sinds 2017 zo. Misschien nog langer, maar dat kan ik niet vinden :P

Maar niet iedereen weet dat, dus niet verkeerd om even onder de aandacht te brengen.
Toen ik laatst ging kijken kon ik het niet vinden en werd ik continu naar de betaal pagina gewezen. Dus hebben ze het in ieder geval een stuk makkelijker gemaakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
thanks; die heb ik vorige keer gebruikt toen ik het voor het eerst installeerde. Maar de firmware van Marlin is iets veranderd, waardoor het niet meer hetzelfde is.

Kan zijn hex file eens proberen, maar ik krijg die via xloader niet op mijn Ender 3 om 1 of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evuijtert schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:53:
[...]

thanks; die heb ik vorige keer gebruikt toen ik het voor het eerst installeerde. Maar de firmware van Marlin is iets veranderd, waardoor het niet meer hetzelfde is.

Kan zijn hex file eens proberen, maar ik krijg die via xloader niet op mijn Ender 3 om 1 of andere reden.
xloader geen ervaring mee helaas, gelijk bootlader erop gezet en dan is het bijwerken zo gedaan.

Misschien toch een keer de bootloader erop zetten en toch overwegen om naar Marlin 2.x over te gaan. Aanpassingen zijn op zich prima te doen en kost je misschien wat uitzoek werk maar dan ben je wel weer helemaal bij.

Zeker met de BL-Touch v3 is Marlin 2.x denk ik een beter startpunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
bootloader staat erop dus dat is het probleem niet. misschien marlin 2.x maar eens uitzoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:04

MsG

Forumzwerver

Wat ik zelf wel een fijne versie van Marlin vindt is de TH3D firmware. Daar is alles vereenvoudigd in een set configuratiebestanden waarbij je heel makkelijk dingen aan en uit kan zetten, en TH3D ook zelf 'nadenkt' wat er nog op je moederbord past qua features. Met vanilla Marlin moest ik altijd zelf maar proberen of de firmware niet te groot werd, dat vond ik maar omslachtig. Voordeel is ook dat er standaard presets zijn voor veel mods, zoals diverse ABL systemen. Ik heb zelf een CR-10 maar het idee is hetzelfde.

https://www.th3dstudio.co...unified-firmware-package/

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor

Multensor

wtf

heeft er iemand hier ervaring met rainbow silk filament? En zo ja waar / welke heb je gehaald? Ik heb iig iets nodig want glanst, dus silk lijkt me dan de beste optie. Rainbow (of gradient) niet perse nodig, maar geeft denk ik wel leuk effect voor wat ik wil printen.

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-02-2023
Ik ben een klein half jaar geleden begonnen met 3d printen op mijn Creality Ender 3 Pro, met name door het doorlezen van dit topic.

Het probleem met de PFTE connectors waarvoor er in de startpost een thingiverse oplossing staat werd al geleverd bij de printer. Tot op heden nog geen losschietende tube gehad (klopt af).

Verder heb ik nog niet direct problemen met de printer op de standaard dingen zoals het bedlevel, bedhechting en ik denk een extrusion probleempje.

Ik vind het geweldig om te lezen dat er zoveel mensen mee bezig zijn om de printer een betere printer te maken.

Ik zelf ben bezig geweest met:
- De ribbonkabelclipjes (https://www.thingiverse.com/thing:2880021)
- De display cover met de factory schroeven (https://www.thingiverse.com/thing:3077714)

Wat nog moet en wat ik graag wil testen:
- Creality Silent mainboard v1.1.5 (https://www.creality3doff...y-silent-mainboard-v1-1-5)
* stillere steppermotoren
* thermal runaway enabled
- Wireclips voor de overige bekabeling (https://www.thingiverse.com/thing:3378694 en
- Dé IKEA Lack enclosure (https://www.thingiverse.com/thing:3358985)
- Cable chain (https://www.thingiverse.com/thing:3861540)

Ik denk dat ik dan al een heel stuk op weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Laatst online: 17-11-2021
pc_doctor1982 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:04:
Ik ben een klein half jaar geleden begonnen met 3d printen op mijn Creality Ender 3 Pro, met name door het doorlezen van dit topic.

Het probleem met de PFTE connectors waarvoor er in de startpost een thingiverse oplossing staat werd al geleverd bij de printer. Tot op heden nog geen losschietende tube gehad (klopt af).

Verder heb ik nog niet direct problemen met de printer op de standaard dingen zoals het bedlevel, bedhechting en ik denk een extrusion probleempje.

Ik vind het geweldig om te lezen dat er zoveel mensen mee bezig zijn om de printer een betere printer te maken.

Ik zelf ben bezig geweest met:
- De ribbonkabelclipjes (https://www.thingiverse.com/thing:2880021)
- De display cover met de factory schroeven (https://www.thingiverse.com/thing:3077714)

- Creality Silent mainboard v1.1.5 (https://www.creality3doff...y-silent-mainboard-v1-1-5)
- Wireclips voor de overige bekabeling (https://www.thingiverse.com/thing:3378694 en
- Dé IKEA Lack enclosure (https://www.thingiverse.com/thing:3358985)
- Cable chain (https://www.thingiverse.com/thing:3861540)

Ik denk dat ik dan al een heel stuk op weg ben.
Deze fan cover is ook een echte aanrader: https://www.thingiverse.com/thing:2935204
Het is een prutswerkje om filament uit het doosje onder het heatbed te halen en dit zorgt ervoor dat er geen filament in kan komen.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchone
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 21:07
AllInOneNerd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:46:
[...]

Deze fan cover is ook een echte aanrader: https://www.thingiverse.com/thing:2935204
Het is een prutswerkje om filament uit het doosje onder het heatbed te halen en dit zorgt ervoor dat er geen filament in kan komen.
Voor de pro is dit niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
AllInOneNerd schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:46:
[...]

Een goede, maar ook daar heb ik in mij beslissing om de Ender 3 Pro aan te schaffen over nagedacht. Bij de Pro zit de fan opening aan de onderkant van het doosje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 11:22
xAndyx schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:24:
@laurens-b met huismerk pla van 123d. Verre van perfect maar het werkt voor nu. Had last van warping op de hoeken en vind de toplaag niet mooi strak. Print t nog wel een keer opnieuw als ik alles getuned heb. Moet nog dingen als flow en lineair advance instellen.
Ik ben juist best tevreden met de PLA van 123d; print bij mij echt wel goed en clean, ik heb de zwart PLA inmiddels geprobeerd en de parel witte PLA.

Van een vriend van mij heb ik van reprapworld de grijze PLA gekregen met de vraag om wat te printen, maar daar heb ik inmiddels wel hele slechte ervaringen mee; veel lucht bubbels en de toplaag is (daardoor waarschijnlijk) ontzettend ruw. De reprapworld pla gaat dus op de zwarte lijst bij mij.

Ik kan overigens maar lastig goede reviews vinden van PLA die in Nederland verkrijgbaar is. Wat ik vooral lees is dat de REAL filament niet aan te raden is, maar die werkte bij mij dan ook best wel aardig (vergelijkbaar met het 123d huismerk naar mijn idee).

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Soepstengel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:14:
Ik kan overigens maar lastig goede reviews vinden van PLA die in Nederland verkrijgbaar is.
Ikzelf heb nu een aantal rollen van Geeetech (via Amazon (DE) & AliExpress sowieso te krijgen). Vergelijken kan ik niet, maar als n00b vind ik het goed. Nu ik de printer "onder controle" heb is het resultaat gewoon mooi en strak. Geldt zowel voor gewoon (wit, zwart, grijs) als hout filament.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

* thermal runaway enabled
Van alle moederbordupgrades is het silent bordje van Creality wel één van de minder interessante naar mijn mening. Overigens hoef je voor louter de thermal runaway protection niet je hele moederbord te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:14

Mavamaarten

Omdat het kan!

Soepstengel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:14:
[...]
Ik ben juist best tevreden met de PLA van 123d; print bij mij echt wel goed en clean, ik heb de zwart PLA inmiddels geprobeerd en de parel witte PLA.
Hm, ik vind het 123d huismerk zwart niet zo goed printen. Ik kan er zo niet echt mijn vinger op leggen, maar het print gewoon minder makkelijk, het vloeit niet zo lekker (ook niet aan hogere temperaturen) en heb er regelmatig clogs mee. Althans, in vergelijking met de rollen Makerfill en 3dJake EcoPLA die er bij mij al zijn doorgegaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wat @Gizz zegt. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee (mijn SKR Mini E3 komt als het goed is vanavond pas :p). Maar 90% van het motorgeluid komt door de drivers. Iedereen geeft ook aan dat met stille drivers de ventilatoren het meeste lawaai maken en niet de motoren. En zelf ben ik dan voor de SKR Mini E3 gegaan omdat deze én goedkoop is (€25 voor betaald op AliExpress, de Creality is nu blijkbaar in aanbieding voor ~€30 maar normaal tegen de ~€35), én betere drivers heeft (2209 vs 2208), én volgens mij meer opties / aansluitingen heeft. Daarnaast is het "E3" van Ender 3 wat neer komt op dat het een drop in replacement is. Zelfde afmetingen, of in ieder geval schroefgaten, standaard geleverd met een firmware voor de Ender 3, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor

Multensor

wtf

RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Wat @Gizz zegt. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee (mijn SKR Mini E3 komt als het goed is vanavond pas :p). Maar 90% van het motorgeluid komt door de drivers. Iedereen geeft ook aan dat met stille drivers de ventilatoren het meeste lawaai maken en niet de motoren. En zelf ben ik dan voor de SKR Mini E3 gegaan omdat deze én goedkoop is (€25 voor betaald op AliExpress, de Creality is nu blijkbaar in aanbieding voor ~€30 maar normaal tegen de ~€35), én betere drivers heeft (2209 vs 2208), én volgens mij meer opties / aansluitingen heeft. Daarnaast is het "E3" van Ender 3 wat neer komt op dat het een drop in replacement is. Zelfde afmetingen, of in ieder geval schroefgaten, standaard geleverd met een firmware voor de Ender 3, etc.
Klopt, ik heb de SKR mini E3 er in zitten en het is echt plug and play verder. Alle kabeltjes lekker op zelfde plek terug zetten waar ze vandaan komen (op fans na) en dan werkt het!

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_doctor1982
Gizz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Van alle moederbordupgrades is het silent bordje van Creality wel één van de minder interessante naar mijn mening. Overigens hoef je voor louter de thermal runaway protection niet je hele moederbord te vervangen :)
De keuze voor mij is meer: ik ben de printer nog verder aan het leren kennen, als het in geluid kan schelen dan is dat fijn, ook de veiligheid is fijn en de bootloader. Voor de rest hoef ik voorlopig niets "meer". De rest komt later wel, voor nu blijf ik liever wat dichter bij een stock config printer. :)
RobertMe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Ik heb er hier ook nog niets over gelezen, maar hey het is weer een stukje kennis erbij voor low budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Ik lees hier veel tegenstrijdige zaken wat betreft merken PLA. Is er soms een verschil van bed waarop die printen? Mijn printer is nog onderweg vanuit CN, dus het nog wat tijd om de juiste PLA te kopen. Zelf zal ik een glass bed printen. Iemand die zijn ervaring wil delen icm Glass bed? :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:06

Die pfte koppelingen bleef bij mij een probleem, nieuwe erop draaien en het ging even goed om vervolgens toch weer retraction problemen te krijgen. Bij de voorlaatste was ik het zat en heb ik de tube er in gelijmd met seconden lijm dat werkte perfect.

Ik heb er nu festo pneuma koppelingen opzitten, die houden de bowden tube echt muur vast. Er was geen festo 4mm/M10 met put thruw te krijgen dus ik heb die opgeboord met een 4.2 mm in de kolomboor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vj4pzg16iRoKSXIDlhozROp9/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NwgjVxKCFwven2wbxuZ2YLip/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rJix28bvyer0AKEI4v7RHVEs/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben opzoek naar een nozzle van gehard staal, zodat ik ook met de 'bijzondere' materialen kan printen.
Welke gebruiken jullie of hebben jullie goede ervaringen mee?

ik ben in het bezit van een Ender 3 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
MetalG schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:21:
Ik lees hier veel tegenstrijdige zaken wat betreft merken PLA. Is er soms een verschil van bed waarop die printen? Mijn printer is nog onderweg vanuit CN, dus het nog wat tijd om de juiste PLA te kopen. Zelf zal ik een glass bed printen. Iemand die zijn ervaring wil delen icm Glass bed? :d
Er zijn veel verschillende merken filament, die allemaal net ff wat anders zijn qua kwaliteit en optimale printtemperatuur (kan zelfs verschillen tussen verschillende kleuren van hetzelfde merk). Daarnaast zijn er verschillende materialen voor het bed (glazen bed van creality zelf, doe-het-zelf gesneden stuk glas of spiegel, pei sheet, etc).

Die materialen gedragen zich net wat anders qua temperatuur en zijn eenvoudiger/moeilijker schoon te maken en je print vanaf te krijgen en geven een andere afwerking aan je print (glad of reliëf). Daarnaast kan je bed krom zijn waardoor een flexibel print-oppervlak met je bed mee vervormd. Dat doet glas/spiegel minder, maar de glazen plaat die creality meelevert is ook regelmatig zelf weer krom. Dan is je bed levelen een uitdaging, zeker aangezien de bed-temperatuur ook weer invloed kan hebben op de kromming van je bed.

Een hele bult variabelen dus, en wanneer er meerdere niet ok zijn kan het lastig zijn je issues te lokaliseren. Maar wat het handigst is: koop iets wat men hier ook regelmatig noemt, dan weet je in ieder geval dat anderen hiermee resultaten krijgen uit hun Ender, en bouw wat ervaring op waarmee je zelf na een tijdje een mening en voorkeur kunt vormen over welk merk je fijn vind :)

(maar ga bij slechte resultaten niet alles tegelijk aanpassen (bed/filament/temperaturen/extruder/etc) want als je aan meerdere knoppen tegelijk draait weet je nooit welke 'knop' je probleem beter of slechter heeft gemaakt).

//Edit: Mijn eigen ervaring: het fijnst print het op de 'antiaanbaklaag' (al dan niet magenetisch) die je standaard bij de printer krijgt. Die is een beetje ruwer dus goede grip. Maar glas en spiegel geven wel een veel mooiere afwerking aan je geprintte object. Mijn creality-glas was krom (en de vervanger ervan ook), maar een ikea-spiegel was wel vlak en gaf betere hechting. Ik gebruik 123-3d PLA (jupiter zwart/oranje/lichtblauw) en Creality PLA (wit en zwart, meebesteld met Ender 5) De lastigste vond ik de jupiter zwart, de beste jupiter lichtblauw). Ik print meestal op 200 nozzle en 50 bed.

[ Voor 13% gewijzigd door phYzar op 09-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:53
Ik ben van plan de Ender 3 Pro te bestellen en heb wat vragen voor ik de bestelling afrond. Dit zal mijn eerste 3D printer zijn.

Deze upgrade kit ziet er wel intressant uit. Als ik het goed begrijp:
  • De capricorn tubing zal er voor zorgen dat er een constantere toevoer van filament is.
  • De metal extruder vervangt de standaard extruder omdat deze vaak kapot gaan.
  • Het nieuwe bord maakt de printer stiller.
Als ik de berichten van @Gizz en @RobertMe lees is dit stillere bord misschien niet beste upgrade, welke bord upgrade zou ik dan kunnen doen? Het stiller maken van de printer is wel iets wat ik zou willen aangezien hij in een kantoor zal staan.

Ook ben ik van plan de BLTouch te bestellen. Nu vraag ik me af of met deze sensor het hele leveling gedeeldte automatisch zal gaan. Het lijkt er voor mij op dat deze sensor mij na de meting kan vertellen hoe het printbed verplaatst moet worden, maar dat ik vervolgens zelf aan de knoppen moet gaan draaien. Klopt dit?

Verder ben ik van plan de printer te bestellen van Creality zelf, verstuurd van uit België/Tsjechië. Is dit slim of raden jullie aan de printer ergens anders te kopen?

En als laatste vraag, raden jullie nog andere upgrades aan die ik vast kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
phYzar schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:33:
[...]
maar een ikea-spiegel was wel vlak en gaf betere hechting
Gebruik je hierbij lijm oid? Toen ik een Benchy probeerde te printen op een spiegel bleef ie echt niet zitten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phYzar
ManIkWeet schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:16:
Gebruik je hierbij lijm oid? Toen ik een Benchy probeerde te printen op een spiegel bleef ie echt niet zitten
Als ik te lui ben om goed te levellen etc wil ik wel eens Pritt-stift pakken, maar met goede afstelling zit het muurvast zonder toevoegingen :)
GLeenders schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:16:

Als ik de berichten van @Gizz en @RobertMe lees is dit stillere bord misschien niet beste upgrade, welke bord upgrade zou ik dan kunnen doen? Het stiller maken van de printer is wel iets wat ik zou willen aangezien hij in een kantoor zal staan.
Een SKR Mini e3 V1.2, die is stil en een drop-in-replacement (zelfde vorm, zelfde aansluitingen, met Ender 3 firmware die er al af-fabriek op staat)
Ook ben ik van plan de BLTouch te bestellen. Nu vraag ik me af of met deze sensor het hele leveling gedeeldte automatisch zal gaan. Het lijkt er voor mij op dat deze sensor mij na de meting kan vertellen hoe het printbed verplaatst moet worden, maar dat ik vervolgens zelf aan de knoppen moet gaan draaien. Klopt dit?
Je moet het bed zelf redelijk levellen, en de BLTouch meet waar je bed nog afwijkt en verrekend die afwijkingen in je print-hoogte (z-offset, maar dan verschillende waarde voor verschillende plek op je bed). Zonder levellen moet de bltouch té grote afwijkingen corrigeren, dat zal niet lukken. Maar je hoeft niet zelf handmatig de meetwaardes toe te passen ofzo.
Verder ben ik van plan de printer te bestellen van Creality zelf, verstuurd van uit België/Tsjechië. Is dit slim of raden jullie aan de printer ergens anders te kopen?
Als de prijs bevalt en het een Europees warehouse is dan is het uitstekend :)
En als laatste vraag, raden jullie nog andere upgrades aan die ik vast kan bestellen?
Er zijn veel leuke handige nuttige upgrades, maar een standaard Ender 3 Pro is compleet genoeg om je eerste stappen te zetten. Dan komen de upgrade-wensen vanzelf (en snap je ook waarom je ze wel/niet doet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GLeenders schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:16:
De SKR mini E3 is één van de meest populaire upgrade bordjes. Hier kun je een video zien met meer uitleg.
Nu vraag ik me af of met deze sensor het hele leveling gedeeldte automatisch zal gaan. Het lijkt er voor mij op dat deze sensor mij na de meting kan vertellen hoe het printbed verplaatst moet worden, maar dat ik vervolgens zelf aan de knoppen moet gaan draaien. Klopt dit?
Die aanname klopt niet. Je printer gebruikt de informatie van de sensor om zelf tijdens het printen de printkop van hoogte te veranderen, zodat hij altijd op dezelfde afstand t.o.v. het printbed gepositioneerd wordt.
Dat is prima.
  • Een Raspberry Pi met Octopi / Octoprint zodat je kunt printen zonder steeds SD-kaartjes te wisselen of een computer permanent aan je printer te hoeven hangen.
  • Een camera voor de Pi zodat je op afstand prints kunt monitoren
  • Extra nozzles (verschillende maten, of nozzles van gehard staal als je metaal- of houtfilament wilt gaan printen).
edit: @phYzar was sneller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLeenders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:53
@phYzar en @Gizz bedankt voor jullie antwoord.
De manier van levelen die jullie beschrijven is een stuk logischer :)
Ik heb de printer met extras bij Creality besteld en het SKR mini bord bij banggood.

Ik ben ook van plan Octopi te gebruiken met een Raspberry om het geheel aan te sturen, ik moet alleen nog ergens een camera regelen. Extra nozzles schaf ik wel aan zodra ik die nodig heb, ik ga eerst eens beginnen met wat standaard filament om te printer te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje

Brantje

De post is daar >>

Hoe precies hebben jullie de printer gekalibreerd?
Heb net een test kubus geprint en dit zijn mijn resultaten:
Y: 20.17mm
X: 20.14mm
Z: 19.71mm

Is het de moeite waard om steps aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAndyx
Brantje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:04:
Hoe precies hebben jullie de printer gekalibreerd?
Heb net een test kubus geprint en dit zijn mijn resultaten:
Y: 20.17mm
X: 20.14mm
Z: 19.71mm

Is het de moeite waard om steps aan te passen?
Ik zou beginnen bij extruder calibratie, flow calibratie en dubbel checken dat je belts strak zitten. Van wat ik begrepen heb zijn alle afwijkingen boven de 0.1mm de moeite waard om op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

Gister m'n SKR E3 Mini binnen. Net geen 2 weken vanuit China dus echt netjes! Stond $5 op het label dus ook geen extra kosten.

Meteen mijn psu, hotend en mainboard fan vervangen voor de stille exemplaren uit mijn vorige post.
Echt een wereld van verschil de afwezigheid van de motorgeluiden dankzij het bordje. Het lijkt wel magie!
Ook de psu fan scheelt enorm in herrie.

Ook de mainboard fan direct op de 24v aangesloten, omdat die normaal parallel loopt aan de part cooler. Dus standaard niet altijd aan. Waarschijnlijk al bekend, maar ik noem het nog maar even.

Morgen deze firmware proberen zodat ik gewoon weer een echte EEPROM heb op het 512k flash gedeelte i.p.v. op het sd kaartje.
https://www.reddit.com/r/..._flash_on_skr_e3_mini_12/

Edit: gek genoeg saved mijn bord al op het interne flash geheugen, want zonder sd kaartje en een reboot zijn mijn settings nog bewaard... Vreemd dat ik overal iets anders lees.

Edit 2: antwoord gevonden van BigTreeTech:
Hello, if you want to use EEPROM functions, you need to make sure that the size of the.bin file after compiling is no larger than 224kb. Beyond 224kb it will not store data.You need to disable some unused features in the configuration file to free up storage space.

[ Voor 32% gewijzigd door Freich op 09-01-2020 23:01 ]

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 16:39
Eindelijk na openen van een dispute op Aliexpress contact gehad met Creality. Ik had aantal rollen besteld verspreid over 3 orders van verschillende kleuren op 11-11-2019. De mevrouw van Creality wist mij te vertellen dat ze alleen zwart en wit nu een voorraad hebben in het Duitse pakhuis en voorlopig geen andere kleuren verwachten. Dus ik mijn orders maar omgezet naar zwart & wit, dan heb ik ten minste wat.

Kreeg ik vandaag het pakketje binnen, was ietsje groter dan ik had verwacht :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CSeyuei8GkWq0jWIcDTYl9XN/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freich
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

@KiefDelicious het filament is ook niet meer te vinden op de AliExpress store. Ze hebben zich goed vergist met de 11.11 sale denk ik.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariatus
KiefDelicious schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:12:
Eindelijk na openen van een dispute op Aliexpress contact gehad met Creality. Ik had aantal rollen besteld verspreid over 3 orders van verschillende kleuren op 11-11-2019. De mevrouw van Creality wist mij te vertellen dat ze alleen zwart en wit nu een voorraad hebben in het Duitse pakhuis en voorlopig geen andere kleuren verwachten. Dus ik mijn orders maar omgezet naar zwart & wit, dan heb ik ten minste wat.

Kreeg ik vandaag het pakketje binnen, was ietsje groter dan ik had verwacht :P

[Afbeelding]
Bij mij reageren ze over het algemeen best vlot. Wist dat het lang ging duren. Ze hebben nu alleen de 2kg wit 2kg zwart in stock, ik had de 1kg wit 1 kg zwart maar dat boeken ze dan om naar 2 kg wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Weet iemand hier een mooie mount die goed werkt met deze combinatie.

Ender 3 pro met een e3dv6 all-metal hotend en BMG extruder. Ik zou heel graag de HeroMe willen gebruiken alleen is de directDrive nog met een klein stukje PTFE tube, kan dit kwaad of is het toch beter om een simpelere mount te gebruiken waar de e3dv6 wel direct in de BMG extruder zit.

https://www.thingiverse.com/thing:3996864 speeddrive HeroMe

of toch zoiets https://www.thingiverse.com/thing:4072013 (geen blTouch heb ik echt wel nodig dus zou ik zelf even moeten maken bij die).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
Vraagje:

Ik heb momenteel last van layer shifts, bij de eerste print is de layer shift op de x as maar bij de 2e print is deze op de y as. Nu heb ik onderstaande gedaan:

- belts gecheckt, lijken goed op spanning te zijn
- zowel het bed als de x as lopen soepel, geen 'gestotter'
- nozzle schoon gemaakt met het meegeleverde naald
- bowden tube opnieuw geïnstalleerd aan de hot end kant

waar kan het nog meer aan liggen? suggesties zijn welkom :)

Edit:

Print setting:
Layer: 0.2
temp. 200
bed temp. 60
Print snelhied 50 mm/s
retractie 6mm en 50 mm/s

Ik gebruik octoprint op een raspberry pi 3B
Materiaal is PLA van 123-3d (Zwart) voorheen prima print mee gehaald

[ Voor 19% gewijzigd door Akumu22 op 10-01-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Akumu22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:16:
Vraagje:

Ik heb momenteel last van layer shifts, bij de eerste print is de layer shift op de x as maar bij de 2e print is deze op de y as. Nu heb ik onderstaande gedaan:

- belts gecheckt, lijken goed op spanning te zijn
- zowel het bed als de x as lopen soepel, geen 'gestotter'
- nozzle schoon gemaakt met het meegeleverde naald
- bowden tube opnieuw geïnstalleerd aan de hot end kant

waar kan het nog meer aan liggen? suggesties zijn welkom :)

Edit:

Print setting:
Layer: 0.2
temp. 200
bed temp. 60
Print snelhied 50 mm/s
retractie 6mm en 50 mm/s

Ik gebruik octoprint op een raspberry pi 3B
Materiaal is PLA van 123-3d (Zwart) voorheen prima print mee gehaald
temperatuur van je motor? Print eens zonder octoprint. Ik had met octoprint last van kwaliteitsproblemen. Sinds ik met de SD kaart weer print is dat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
Daniel. schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:25:
[...]

temperatuur van je motor? Print eens zonder octoprint. Ik had met octoprint last van kwaliteitsproblemen. Sinds ik met de SD kaart weer print is dat over.
Kan ik de temperatuur hiervan ergens zien? Zonder octoprint ga ik eens proberen, misschien dat deze code traag doorstuurt? (kan dit?). In iedergeval het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Akumu22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Kan ik de temperatuur hiervan ergens zien? Zonder octoprint ga ik eens proberen, misschien dat deze code traag doorstuurt? (kan dit?). In iedergeval het proberen waard.
Ja je seriele connectie kan het niet bijhouden. Dat had ik en daardoor zagen ronde object er niet uit. Het verbrande of het zag er gewoon echt niet uit. Voor de motoren gewoon voelen hoe warm ze worden. Ze mogen heel heet worden, zo heet dat je ze niet kan aanraken maar liever niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 10-01-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
Daniel. schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:34:
[...]

Ja je seriele connectie kan het niet bijhouden. Dat had ik en daardoor zagen ronde object er niet uit. Het verbrande of het zag er gewoon echt niet uit. Voor de motoren gewoon voelen hoe warm ze worden. Ze mogen heel heet worden, zo heet dat je ze niet kan aanraken maar liever niet.
Bedankt, ga ik dat even controleren als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar is dat dan een slechte kabel ofzo?
Bij mij kan octopi het prima aan...
Wel een pi 3b+

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 10-01-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Slechte USB kabel kan goed. Normaal heeft dit zo goed als geen invloed, pas bij vele hogere snelheden.

Layer shift kan heel goed een overbelaste stepper driver zijn. Deze schakelen dan een seconde uit waardoor je deze stappen mist. Drivers voelen en controleren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
Tadango schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:56:
Slechte USB kabel kan goed. Normaal heeft dit zo goed als geen invloed, pas bij vele hogere snelheden.

Layer shift kan heel goed een overbelaste stepper driver zijn. Deze schakelen dan een seconde uit waardoor je deze stappen mist. Drivers voelen en controleren dus.
Zou een eventuele vervanging van het moederbord het probleem verhelpen? ik ben namelijk van plan om ooit de skr mini e3 v1.2 aan te schaffen. Als dit mogelijk het probleem kan verhelpen dan is de aanschafdatum..vandaag.. :P

Ga sowieso eerst even kijken of het via de sd kaart beter gaat..

[ Voor 5% gewijzigd door Akumu22 op 10-01-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Kan. De USB aansluiting op het bord is een simpele USB - UART chip welke vaak een CH340 oid is (Chinese goedkope chip). Deze kunnen minder worden, en daardoor slechte communicatie met de processor opleveren. Af en toe raakt data corrupt waardoor sommige commando's niet werken en opnieuw gestuurd moeten worden. Dit kan soms ook enkele seconden (ook minder) vertragen. Meestal loopt het wel door maar hapert het programma wat. Ik ontdekte dit (andere oorzaak, zelfde probleem) doordat soms opeens in de temp grafiek een vreemde waarde stond (bed op 4000c oid). Ik ben de console gaan monitoren en zag af en toen gekke tekens in de status data: Corrupte verbinding dus. Verbinding opgelost en het draaide weer zoals vroeger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Akumu22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Zou een eventuele vervanging van het moederbord het probleem verhelpen? ik ben namelijk van plan om ooit de skr mini e3 v1.2 aan te schaffen. Als dit mogelijk het probleem kan verhelpen dan is de aanschafdatum..vandaag.. :P

Ga sowieso eerst even kijken of het via de sd kaart beter gaat..
Een echt antwoord op je vraag geven kan ik niet. Wat ik wel kan zeggen:
Bij de SKR Mini E3 zit een USB kabel
Een SKR Mini E3 zitten uiteraard andere stepper drivers op waar je zelf een heatsinkje op moet plakken.

Dus zowel "slechte USB kabel" als "te warme stepper drivers" kun je daarmee oplossen :p

Zelf heb ik mijn SKR Mini E3 vanmorgen ingebouwd in de Ender 5. Gisteren al de firmware gemaakt, vanmorgen dan ingebouwd. Had alleen geen tijd om echt te testen. Maar een "Auto home" werkte in ieder geval, en was heerlijk stil (alleen de Z-as op snelheid hoor je nog, maar even het laatste stukje goed zetten waar die langzaam is is ook super stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
bakje
Hoe krijg ik deze print mooier/beter? Ik vermoed iets met de z-as maar wat?
Uiteraard de printer gekalibreerd zoals in de openingspost staat.
Het betreft een bakje voor een ikea skadis gereedschapsbord. Diameter 4 cm hoogte circa 10 cm
bakje 2

[ Voor 17% gewijzigd door chippie777 op 10-01-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
chippie777 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:06:
[Afbeelding: bakje]
Hoe krijg ik deze print mooier/beter? Ik vermoed iets met de z-as maar wat?
Uiteraard de printer gekalibreerd zoals in de openingspost staat.
Het betreft een bakje voor een ikea skadis gereedschapsbord. Diameter 4 cm hoogte circa 10 cm
[Afbeelding: bakje 2]
Staat er voldoende spanning op je X / Y riemen?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
Freich schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:48:
Gister m'n SKR E3 Mini binnen. Net geen 2 weken vanuit China dus echt netjes! Stond $5 op het label dus ook geen extra kosten.
Heb je dit gevraagd of doen ze dit standaard? ik ben ook van plan om deze aan te schaffen namelijk https://nl.aliexpress.com...t.0.0.42223c00o8NEtl&mp=1

Enige waar ik niet echt uit kom, wat is het verschil tussen de DIP en non-dip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Akumu22 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Heb je dit gevraagd of doen ze dit standaard? ik ben ook van plan om deze aan te schaffen namelijk https://nl.aliexpress.com...t.0.0.42223c00o8NEtl&mp=1

Enige waar ik niet echt uit kom, wat is het verschil tussen de DIP en non-dip?
De DIP is waar je zelf nog de drivers in moet drukken.
De Non-DIP is waar de 2209 drivers standaard in zitten.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Pagina: 1 ... 37 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie