• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Chrisje1983 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 05:29:
[...]

Het bed van de ender 5 zakt meteen zodra de z stappen motor niet meer bekrachtigt is, de anti-backlash veer doet daar niets tegen. Met de superstruts welke de bed verzwaren wordt het nog erger, laat staan een zware print. Erg irritant om elke keer het bed omhoog te draaien.

Wat nog irritanter en misschien wel schadelijk is, met een auto home command geeft het de z-as eerst een slinger naar beneden voor hij naar boven draait, als de z-as al op de laagste stand hangt vanwege de zwaartekrach krijgt de z-as motor behoorlijk op z'n donder.
Ik had er inderdaad al een schuursponsje onder gezet om het bed op te vangen, mocht ik hem dan vergeten weg te halen met het homen/starten van print dan kan het niet zo veel kwaad.... maar is nu gelukkig dus niet meer nodig.

En zoals gezegd is anti-backlash niet nodig, maar kan ook geen kwaad om het wel te hebben natuurlijk.

Lead screw vervangen voor €5-6 is één van de beste mods naar mijn mening. Ik moet nog even wachten op m'n smeermiddel, ik had nog wat over maar is maar 1ml, niet genoeg voor de hele schroef dus. (alhoewel las ik dat bij delrin vaak geen middel nodig zal zijn, maar we zullen zien)

ja, daag.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:02
JBS schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:40:
Conform deze tutorial van Teaching Tech heb ik de BLTouch V3.1 geïnstalleerd inclusief toevoegen van G29 na G28 aan start gcode in Cura. Na het afstellen van de Z-offset is dit het resultaat van deze testprint.

[Afbeelding: Testprint BLTouch]
(Klikbaar voor groot)

Wat me opvalt is het resultaat over het hele model niet gelijk is. Met name het deel rechtsonder en het bovenste deel van rechtsboven is (zeer) strak. De afstand tussen de lijntjes is op de andere plekken echter zichtbaar. Het onderste deel van linksboven vertekent overigens iets op de foto door de witte tekening op het magnetisch bed.

Wat zou een goede volgende stap zijn om dit te verbeteren? Op meer punten proben? Nu doe ik dat op de standaard 9. De Z-offset verder bijstellen lijkt me niet de oplossing omdat het op bepaalde gebieden wel prima resultaat oplevert?
Je hebt een heel ander probleem dan het levelen. Heb je überhaupt een kalibratie gedaan van je extruder en flow?

__/`\__/`\__

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Conform deze tutorial van Teaching Tech heb ik de BLTouch V3.1 geïnstalleerd inclusief toevoegen van G29 na G28 aan start gcode in Cura. Na het afstellen van de Z-offset is dit het resultaat van deze testprint.

(Klikbaar voor groot)

Wat me opvalt is het resultaat over het hele model niet gelijk is. Met name het deel rechtsonder en het bovenste deel van rechtsboven is (zeer) strak. De afstand tussen de lijntjes is op de andere plekken echter zichtbaar. Het onderste deel van linksboven vertekent overigens iets op de foto door de witte tekening op het magnetisch bed.

Wat zou een goede volgende stap zijn om dit te verbeteren? Op meer punten proben? Nu doe ik dat op de standaard 9. De Z-offset verder bijstellen lijkt me niet de oplossing omdat het op bepaalde gebieden wel prima resultaat oplevert?
Inderextrusue, als je extruder goed gecallibreerd is dan zit je te ver van je bed af.

Vergeet ook niet "G29 A" in je gcode om UBL aan te zetten

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

(Klikbaar voor groot)

Bekijk eens hoe je bed leveling eruit ziet met Bed Leveling Visualizer. Ik vermoed dat je bed krom is, of je bed gewoon niet heel level is. Automatic bed leveling kan wel kleine foutjes corrigeren maar als je bed echt zwaar misvormd is dan is ABL maar een lapmiddeltje.

Kijk ook of je Z-axis wel iets doet als je aan het printen bent. Als die totaal niet beweegt dan doet je ABL het niet en is je BLtouch misschien een veredelde z-endstop geworden :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
pasajo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:51:
[...]

Wordt 2e kerstdag meegenomen door een familielid ;)
Uitgeboord, en met een tap het schroefdraad hersteld.
Weer wat bijgeleerd.
Ik ben benieuwd of het allemaal nog beetje werkt, kan het mij niet voorstellen eigenlijk na al dat geboor haha.

Hoe leuk de hobby ook is, het blijft mij wel verbazen hoe veel technische facetten eraan zitten om het allemaal te blijven draaien. Ik ben geen technische hoogvlieger, dacht wel handig te zijn soms, maar het gaat mij af en toe echt mijn petje te boven.
Maar al doende leert men, en zo blijft het leuk :)

• Freich
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 12:18

Freich

YOU ARE NEX!

[Remmes] schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:28:
[...]
Zelf ben ik voor de mini e3 v1.2 gegaan, was even uitvogelen hoe Marlin in elkaar zit maar werkt zeer fijn.
Zojuist ook een Skr Mini E3 v1.2 besteld voor € 25. Voornamelijk zodat ik ook s'nachts kan printen zonder gezeur :) Nu nog vervangende fans zoeken als we toch op de stille tour gaan.

3 Inches of Bloodsport!

Freich schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:46:
[...]

Zojuist ook een Skr Mini E3 v1.2 besteld voor € 25. Voornamelijk zodat ik ook s'nachts kan printen zonder gezeur :) Nu nog vervangende fans zoeken als we toch op de stille tour gaan.
Linkje? O-)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• Mistacal
Waarom geen gewone 1.4 met alle modules voor 29 euro?

[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 26-12-2019 22:30 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
AliExpress, niet te missen: https://nl.aliexpress.com/item/33042895478.html

Zelf eerder vandaag ook de knoop door gehakt en besteld. Nog getwijfeld over een SKR v1.4 met losse TMC2209 drivers gezien die waarschijnlijk toekomst vaster is (nieuw board en vervangbare drivers). Maar uiteindelijk niet gedaan. Kost bijna het dubbele en aangezien ik een absolute n00b ben met 3D printen (heb printer pas een maand of 2, 3 en niet heel veel geprint) kan ik als ik er echt voor zou gaan beter dan kijken wat beter is i.p.v. nu €50 uitgeven voor de SKR v1.4 etc en tegen die tijd toch een compleet ander bord willen hebben waardoor die SKR net zo goed ongebruikt blijft.

Overigens is de verwachte/uiterlijke bezorgdatum wel 2 maart, dat vind ik wel pittig, zelfs voor AliExpress

Edit:
Mistacal schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:29:
Waarom geen gewone 1.4 met alle modules voor 29 euro?
IIRC is dat €29 zonder drivers? Met de TMC2209 drivers betaal je dan nog eens €20. Of heb ik iets gigantisch over het hoofd gezien?

Edit2
https://nl.aliexpress.com/item/4000480059509.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H7869b3350cd84400a80643fe8056a290c.jpg_640x640q90.jpg
Geen drivers dus.

https://nl.aliexpress.com/item/33029587820.html
Hier nog eens 4x TMC2209 kost ook nog eens €20.
Totaal €49. En persoonlijk vind ik het prijsverschil dan te groot voor een beter bord waar ik in mijn gebruik waarschijnlijk niks van ga merken (zolang ik printer niet verder ga modden voor extra motoren / extruders / ...).
Koop ik voor dat bedrag liever een extra rolletje filament :p

Edit3:
Owja, deze was er ook nog:
https://nl.aliexpress.com/item/4000470048293.html
Turbo bord met TMC2209 module: €46, en dan mis je dus nog de opties van ESP en die andere en kom je dus ook op minimaal €49 uit.

[ Voor 37% gewijzigd door RobertMe op 26-12-2019 22:49 ]

Maar als je pech hebt met de douane is die 1.3 even duur straks als losse drivers en de 1.4....
Ik heb ook wel eens 24 euro laten komen waar BTW en nog een verwerkingsvergoeding overheen kwam waardoor ik op het dubbele uitkwam:(:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Remmes]
Freich schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:46:
[...]

Laat me weten als je iets vind :P ben ook opzoek naar een paar goede maar stille fans die een beetje normaal geprijsd zijn. Heb de Sunon MF40202V2-1 op Reichelt.nl in m'n bookmarks staan voor de hotend.

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 16:39
[Remmes] schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:14:
[...]

Laat me weten als je iets vind :P ben ook opzoek naar een paar goede maar stille fans die een beetje normaal geprijsd zijn. Heb de Sunon MF40202V2-1 op Reichelt.nl in m'n bookmarks staan voor de hotend.
Ik heb laatst dezelfde fans besteld als Blamm een tijdje terug in dit topic heeft aangegeven, bevallen goed en zijn betaalbaar!.https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58707948

Sunon heeft daarbij ook nog een gigantisch aanbod, dus genoeg om uit te kiezen, in de meest uitlopende formaten :).

Juist deze gekozen omdat ik geen gezeur wil met de Noctua fans die te lage statische druk genereren, en dus voor heatcreep kunnen zorgen (op lange prints) check ook hier.

[ Voor 13% gewijzigd door KiefDelicious op 26-12-2019 23:33 ]

• [Remmes]
KiefDelicious schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:29:
[...]

Ik heb laatst dezelfde fans besteld als Blamm een tijdje terug in dit topic heeft aangegeven, bevallen goed en zijn betaalbaar!.https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58707948

Sunon heeft daarbij ook nog een gigantisch aanbod, dus genoeg om uit te kiezen, in de meest uitlopende formaten :).

Juist deze gekozen omdat ik geen gezeur wil met de Noctua fans die te lage statische druk genereren, en dus voor heatcreep kunnen zorgen (op lange prints) check ook hier.
Ah bedankt, ik had zelf alleen nog naar hotend fan gekeken! Hoe zat het met verzendkosten trouwens?.

ja, daag.

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Hardy8 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:17:
[...]

Ik gebruik nu 1 mm, ik had toen nog geen idee wat verstandig was en of het wel zou werken, maar de meeste gebruiken een dunnere, omdat die dan ook nog te buigen is voor als het er eens niet makkelijk afgaat na afkoeling.
Nou de hele rits met GFK platen zijn binnen in verschillende diktes van lerrox.de.
Eerste plaat getest in 1 mm dikte. Het print perfect tot nu toe, PLA en PETG plakken zeer goed met lagere temperaturen.
Tot nu toe eet PETG de GFK plaat niet op, en bijkomende voordeel ik moet nog kijken op welke bed temperatuur PETG blijft plakken, maar ik zit nu al 30 graden koeler dan met een spiegel / RVS plaat.

Ik ben op zoek naar een matte zwarte PETG rol. Ik heb een matte zwarte PLA rol dat ziet er geweldig uit.
Heeft iemand een idee waar je een matt zwarte PETG rol kan kopen in NL/DE ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
ik heb de SKR mini e3 v1.2 op mijn verlanglijstje staan maar ben nog een beetje huiverig met de aanschaf hiervan, ik ben redelijk nieuw in het 3d printen. Nu begreep ik dat het bordje 1 op 1 te vervangen is met de stock. Maar hoe zit het met de firmware? Is er een handige/goede guide die jullie gebruikt hebben?

k heb verder nog overigens geen aanpassingen dus heb alles nog stock, het bordje zal de 1e upgrade zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
[Remmes] schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:45:
[...]

Ah bedankt, ik had zelf alleen nog naar hotend fan gekeken! Hoe zat het met verzendkosten trouwens?.
€ 7,90 - dus ik heb meteen wat extra fans bij besteld voor in mijn custom case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Akumu22 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:01:
ik heb de SKR mini e3 v1.2 op mijn verlanglijstje staan maar ben nog een beetje huiverig met de aanschaf hiervan, ik ben redelijk nieuw in het 3d printen. Nu begreep ik dat het bordje 1 op 1 te vervangen is met de stock. Maar hoe zit het met de firmware? Is er een handige/goede guide die jullie gebruikt hebben?

k heb verder nog overigens geen aanpassingen dus heb alles nog stock, het bordje zal de 1e upgrade zijn :)
Ik heb hier eerder deze week een link geplaatst naar het Teaching Tech YouTube kanaal. Daarop staan wat video's over alternatieve borden waaronder deze SKR mini e3. Wat ik er uit op maak wordt deze standaard geleverd met een firmware voor de Ender 3 (vandaar ook e3 :p). Maar hij laat ook zien hoe je zelf een firmware maakt, en persoonlijk vind ik er dat nogal uit zien als "kind kan de was doen".
Zelf vermoed ik dat ik tzt ook zelf de firmware moet maken, omdat ik een Ender 5 heb. Neem aan dat de configuratie daarvan licht afwijkend is en de standaard firmware voor de Ender 3 dus niet goed zal werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
RobertMe schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:07:
[...]

Ik heb hier eerder deze week een link geplaatst naar het Teaching Tech YouTube kanaal. Daarop staan wat video's over alternatieve borden waaronder deze SKR mini e3. Wat ik er uit op maak wordt deze standaard geleverd met een firmware voor de Ender 3 (vandaar ook e3 :p). Maar hij laat ook zien hoe je zelf een firmware maakt, en persoonlijk vind ik er dat nogal uit zien als "kind kan de was doen".
Zelf vermoed ik dat ik tzt ook zelf de firmware moet maken, omdat ik een Ender 5 heb. Neem aan dat de configuratie daarvan licht afwijkend is en de standaard firmware voor de Ender 3 dus niet goed zal werken
Dan heb ik die even gemist 8)7 maar dan ga ik die even bekijken, bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
Akumu22 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:01:
Het bordje is qua lay-out (afmetingen, schroefgaten en aansluitingen) identiek aan stock (alleen de twee fans zitten omgewisseld). De standaard firmware is geschikt voor een standaard Ender 3 (&pro). Dus na het erin schroeven gelijk printen. Je kunt, als je wilt, heel eenvoudig de firmware updaten door een nieuwe firmware op de SD kaart te zetten. Bij aanzetten wordt hij dan direct geflashed. Geen Arduino/Pi/kabeltjes nodig. Op de github van het bordje staat regelmatig een kant en klare gecompileerde nieuwe versie dus wil je puur updates/bugfixes is het nog steeds kinderspel zonder door code te struinen en compileren.
RobertMe schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:07:
[...]

Ik heb ook een Ender 5 met een skr mini E3 v1.2 erin. Toen ik het bordje erin had geschoeft heb ik hem aangezet met de standaard Ender 3 firmware, puur om ff te testen of hij goed zat. Maar daar was niet mee te printen (eindstops op andere plekken al bijvoorbeeld, aan het eind ipv begin voor de x as). Maar op dezelfde github van de SKR mini staat een uitleg over hoe zelf te compileren vanaf een standaard marlin 2 (bugfix). Die uitleg is wel voor de Ender 3, maar de relevante settings voor een Ender 5 zijn ook te vinden in de marlin 2 code waar voor veel printers configuratie-example-files bij zitten. (mocht je er niet uit komen kan ik mijn firmware wel delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

[Remmes] schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:14:
[...]

Ergens anders noemde iemand de Papst 414f https://www.ebmpapst.nl/p...fans-detail.php?pID=53738

Ook bedankt voor je suggestie.

Hoe zit het met de filament blower fan? Ik lees vooral over vervangingen van de hotend fans. Blower zou ook wel verbeterd kunnen worden met een degelijker merk denk ik.
Origineel: https://www.creality3d.sh...-cooler-small-cooling-fan
[...]

Noctua fan is inderdaad niet voldoende las ik ook elders.
Waarom heeft Blamm 1x 12v met converter en niet gewoon 2x 24v gekocht?

[ Voor 39% gewijzigd door Freich op 27-12-2019 11:07 ]

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

DRuw schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:00:
Maar als je pech hebt met de douane is die 1.3 even duur straks als losse drivers en de 1.4....
Ik heb ook wel eens 24 euro laten komen waar BTW en nog een verwerkingsvergoeding overheen kwam waardoor ik op het dubbele uitkwam:(:(
Klein risico inderdaad. Nog geeneens over nagedacht dit keer eigenlijk. Meestal zetten ze er een lagere dollar prijs op. Die 1.4 en losse drivers zullen dan ook weer duurder uitvallen toch?

Edit: deze reactie mag bij mijn vorige, foutje

[ Voor 4% gewijzigd door Freich op 27-12-2019 11:09 ]

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mistacal schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:17:
[...]

Je hebt een heel ander probleem dan het levelen. Heb je überhaupt een kalibratie gedaan van je extruder en flow?
Had under extrusion (6mm) en dat nu gecorrigeerd. Het resultaat is nu stukken beter.

Ender 3 Pro bed level 2

(Klikbaar)

Op basis van de markeringen in de foto:

1. Bij #1 zie en voel ik wat ribbeltjes, mogelijk zit de nozzle daar net iets te dicht op 't bed.
2. Bij #2 zie ik een oneffenheid in 'n hoekje (2 lijnen) waar het hoekje zelf iets omhoog gekomen is
3. Bij #3 zie ik nog minimale ruimte tussen de lijntjes
4. Bij #4 zie ik een oneffenheid in 'n hoekje (2 lijnen) waar het hoekje zelf iets omhoog gekomen is
ManIkWeet schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:32:
[...]

Inderextrusue, als je extruder goed gecallibreerd is dan zit je te ver van je bed af.

Vergeet ook niet "G29 A" in je gcode om UBL aan te zetten
Had inderdaad under extrusion wat ik nu gecorrigeerd heb. Ik lees wat verschillende adviezen over welke code op te nemen in de tart gcode in de slicer (in mijn geval Cura). In eerste instantie had ik G29, toen G29 T en jij adviseert G29 A? Of is G29 A niet nodig wanneer je in de firmware BLTouch al geactiveerd hebt?
Ik gebruik overigens deze start gcode: https://old.reddit.com/r/...code_for_bltouch/eeohehd/ waarbij ik dus nog wat twijfel tussen G29 en G29 T.
Mavamaarten schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:46:
[...]

Bekijk eens hoe je bed leveling eruit ziet met Bed Leveling Visualizer. Ik vermoed dat je bed krom is, of je bed gewoon niet heel level is. Automatic bed leveling kan wel kleine foutjes corrigeren maar als je bed echt zwaar misvormd is dan is ABL maar een lapmiddeltje.

Kijk ook of je Z-axis wel iets doet als je aan het printen bent. Als die totaal niet beweegt dan doet je ABL het niet en is je BLtouch misschien een veredelde z-endstop geworden :)
Ik ze de Z-axis tijdens het printen van één laag niet bewegen. Maar mogelijk komt dat door het vrij minimale verschil in bed level? Zou je dat met max 0.09 verschil wel verwachten?

Bed level(Klikbaar)

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 28-12-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-05 14:02
G29 A lijkt me niet te kloppen. Volgens de MArlin guide is dat een abort van een manual bed level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Eindelijk mijn BLV linear rail conversie kit binnen!!!
Uiteraard midden tijdens een 24 uurs print. Moet ik nog wachten!! ;-)

Eerste indruk van de kwaliteit is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
ErBo66 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:37:
G29 A lijkt me niet te kloppen. Volgens de MArlin guide is dat een abort van een manual bed level
Ik dacht dat er UBL gebruikt werd, oeps 8)7
JBS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:06:
[...]
Had under extrusion (6mm) en dat nu gecorrigeerd. Het resultaat is nu stukken beter.

[Afbeelding: Ender 3 Pro bed level 2]

(Klikbaar)

Op basis van de markeringen in de foto:

1. Bij #1 zie en voel ik wat ribbeltjes, mogelijk zit de nozzle daar net iets te dicht op 't bed.
2. Bij #2 zie ik een oneffenheid in 'n hoekje (2 lijnen) waar het hoekje zelf iets omhoog gekomen is
3. Bij #3 zie ik nog minimale ruimte tussen de lijntjes
4. Bij #4 zie ik een oneffenheid in 'n hoekje (2 lijnen) waar het hoekje zelf iets omhoog gekomen is

[...]

Had inderdaad under extrusion wat ik nu gecorrigeerd heb. Ik lees wat verschillende adviezen over welke code op te nemen in de tart gcode in de slicer (in mijn geval Cura). In eerste instantie had ik G29, toen G29 T en jij adviseert G29 A? Of is G29 A niet nodig wanneer je in de firmware BLTouch al geactiveerd hebt?
Ik gebruik overigens deze start gcode: https://old.reddit.com/r/...code_for_bltouch/eeohehd/ waarbij ik dus nog wat twijfel tussen G29 en G29 T.

[...]
Ik ze de Z-axis tijdens het printen van één laag niet bewegen. Maar mogelijk komt dat door het vrij minimale verschil in bed level? Zou je dat met max 0.09 verschil wel verwachten?

[Afbeelding]
(Klikbaar)
Ik heb even de video bekeken en ik kwam erachter dat hij een andere versie gebruikt in die video dan ik gewend ben.
Hier staan de commando's voor die versie:
http://marlinfw.org/docs/gcode/G029-abl.html

In jouw geval kan je leveling aanzetten met M420 S1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 10:00
@ErBo66

Ben erg benieuwd naar je ervaring als het allemaal zit en draait !

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ManIkWeet schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:29:
[...]

Ik dacht dat er UBL gebruikt werd, oeps 8)7

[...]

Ik heb even de video bekeken en ik kwam erachter dat hij een andere versie gebruikt in die video dan ik gewend ben.
Hier staan de commando's voor die versie:
http://marlinfw.org/docs/gcode/G029-abl.html

In jouw geval kan je leveling aanzetten met M420 S1
Ik veronderstelde dat M420 S1 enkel nodig is om de z offset compensaties gemaakt met manual mesh bed leveling te gebruiken en dit niet relavant is bij het voor elke print uitvoeren van auto bed leveling met een BLTouch middels G29?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
JBS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:23:
[...]
Ik veronderstelde dat M420 S1 enkel nodig is om de z offset compensaties gemaakt met manual mesh bed leveling te gebruiken en dit niet relavant is bij het voor elke print uitvoeren van auto bed leveling met een BLTouch middels G29?
Als je de S1 weg laat, geeft ie de huidige status weer.
Als ie zegt dat ie aan is (na een herstart van je printer!) dan is het goed en hoeft het niet in je start gcode.

In principe hoef je maar één keer M420 S1 te doen en dan een M500 om het in EEPROM op te slaan.
Ik zet het persoonlijk in mijn start gcode voor de zekerheid ;)

M420 schakelt alle vormen van bed leveling aan/uit.

Goed mogelijk dat G29 bed leveling automatisch aan zet... weet ik niet zeker.

Let ook op dit stukje in de documentatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lAqt3Wuj2w4z079KYs5RxDuF/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ManIkWeet schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:52:
[...]

Als je de S1 weg laat, geeft ie de huidige status weer.
Als ie zegt dat ie aan is (na een herstart van je printer!) dan is het goed en hoeft het niet in je start gcode.

In principe hoef je maar één keer M420 S1 te doen en dan een M500 om het in EEPROM op te slaan.
Ik zet het persoonlijk in mijn start gcode voor de zekerheid ;)

M420 schakelt alle vormen van bed leveling aan/uit.

Goed mogelijk dat G29 bed leveling automatisch aan zet... weet ik niet zeker.

Let ook op dit stukje in de documentatie:
[Afbeelding]
Heb even wat dingen getest:
  • Na het opstarten van de Ender geeft M420 aan dat bed leveling is uitgeschakeld: Recv: echo:Bed Leveling Off
  • M420 S1 schakelt dit in, en M420 S0 uit.
  • Een G29 start het proben waarna bed leveling ook is ingeschakeld gevolgd door de resultaten van de meting.
Bij een afwijking van 0.1 max zou ik verwachten dat de z-as tijdens het printen van één laag beweegt, toch?
Dat zie ik echter niet gebeuren.

Tijdens een print geeft M420 dit terug:
Recv: echo:Bed Leveling On
Recv: echo:Fade Height Off

[ Voor 20% gewijzigd door JBS op 28-12-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok
  • Laatst online: 25-09 23:42

zerok

geen

Ok thanks ga het nog eens proberen. Ik kreeg errors met her ophalen vd dependencies. Ik had er al een Reddit draadje aangewaaid maar dat hielp helaas niet.

Mocht het me niet lukken om het aande praat te krijgen kan ik dan de configs naar jou sturen en dat je een build doet?

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
phYzar schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:51:
[...]

Ook met VS code en platform io. VS code had ik al, platform io installeerde zijn eigen dependencies (platform io core)(wel ff reloaden na installatie). Toen via github de code van marlin 2 bugfix en van skr mini E3 v1.2 binnen gehaald. Het marlin project geopend in VS code via platform io. De standaard marlin ender 5 config in de marlin map gekopieerd (in marlin zit submap met example configs voor veel printers). Daarna de door bigtreetech beschreven wijzigingen gedaan in de platformio.ini file (beschreven in de readme van de v1.2 firmware op github). Toen met een file compare programma de example config van de Ender 5 vergeleken met de SKR mini E3 config van de Ender 3 en de SKR specifieke settings overgenomen. Toen gecompileerd en het werkte. Onderweg 2 compiler errors gehad: serial port onbekend (niet goed overgenomen van skr config) en board onbekend (vergeten juiste in te stellen in zowel project als config).

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
JBS schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:39:
[...]
  • Na het opstarten van de Ender geeft M420 aan dat bed leveling is uitgeschakeld: Recv: echo:Bed Leveling Off
  • Een G29 start het proben waarna bed leveling ook is ingeschakeld gevolgd door de resultaten van de meting.
Bij een afwijking van 0.1 max zou ik verwachten dat de z-as tijdens het printen van één laag beweegt, toch?

[...]
Zou inderdaad moeten werken, of je het ziet gebeuren is een ander verhaal, 0.1mm is heel klein.

Ik weet niet of de mesh nog opgeslagen/geactiveerd moet worden na een G29...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
zerok schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:25:

Mocht het me niet lukken om het aande praat te krijgen kan ik dan de configs naar jou sturen en dat je een build doet?
Geen probleem :)

//Edit: mijn huidige firmware (Marlin v2.0.x bugfix, Ender 5, SKR mini e3 v1.2, verder stock)

https://gofile.io/?c=HZF7r1

[ Voor 20% gewijzigd door phYzar op 28-12-2019 16:16 . Reden: firmware toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Vandaag BLTouch kit geïnstalleerd, installatie zelf ging vrij makkelijk.
Maar loop nu tegen het probleem aan dat de printer niets meer doet na de G29 code.

Hieronder de start code die ik gebuik:
;FLAVOR:Marlin
;TIME:1310
;Filament used: 0.835961m
;Layer height: 0.2
;MINX:14.013
;MINY:14.013
;MINZ:0.2
;MAXX:205.987
;MAXY:205.987
;MAXZ:0.2
;Generated with Cura_SteamEngine 4.4.1
M140 S60
M105
M190 S60
M104 S200
M105
M109 S200
M82 ;absolute extrusion mode

G28 ; home all axes

G29: Mesh Bed Level
M420 S

G92 E0.0
G1 X0 Y0 Z10 F6000;

M117 Purge extruder;

G92 E0 ; reset extruder

G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface

G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; move to start-line position

G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; draw 1st line

G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; move to side a little

G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; draw 2nd line

G92 E0 ; reset extruder

G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface

M117 All systems go!;
Het gekke is, standaard gcode files die al op de kaart stonden, printen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Brantje Staat in je firmware wel juist ingesteld welk type bed leveling moet plaatsvinden na een G29? Is dat 3 point, linear, bilinear? Zie ook de eerste paragraaf in de handleiding.

Als nergens staat ingesteld wat er moet gebeuren na een G29, dan kan ik me voorstellen dat er ook daadwerkelijk niks gebeurt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Brantje schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:59:
Vandaag BLTouch kit geïnstalleerd, installatie zelf ging vrij makkelijk.
Maar loop nu tegen het probleem aan dat de printer niets meer doet na de G29 code.

Hieronder de start code die ik gebuik:

[...]

Het gekke is, standaard gcode files die al op de kaart stonden, printen wel.
M420 S

Achter de S moet een 1 staan denk ik, hoewel die hele regel waarschijnlijk weg kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Gizz schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:12:
@Brantje Staat in je firmware wel juist ingesteld welk type bed leveling moet plaatsvinden na een G29? Is dat 3 point, linear, bilinear? Zie ook de eerste paragraaf in de handleiding.

Als nergens staat ingesteld wat er moet gebeuren na een G29, dan kan ik me voorstellen dat er ook daadwerkelijk niks gebeurt :)
Nieuwe firmware geflashed waar wel een default is ingesteld, werkt nu vlekkeloos _/-\o_
ManIkWeet schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:52:
[...]

M420 S

Achter de S moet een 1 staan denk ik, hoewel die hele regel waarschijnlijk weg kan
Heb de hele regel nu verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Heb nu maar 2 cheape Chinese hot-end fans besteld: https://www.ebay.com/itm/...ksid=p2060353.m2749.l2649

Kan altijd nog 2 Sunon KDE2404PFV2 kopen, maar is toch meteen weer + € 15 voor 2 fans..

En voor de blower gewoon een extra van Creality voor € 2, want vind niks beters van een ander merk als je de stock opstelling gebruikt.

Wil eigenlijk geen hero me oid, want vind die dingen een beetje lomp en echt verschil maken doet t niet als ik bijv. een filmpje van CHEP bekijk.

Nog contact gehad met de verkoper voor mijn SKR E3 Mini, en ze zetten doorgaans 5-15$ op het label. Dus hoogstwaarschijnlijk geen invoerrechten geneuzel.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een noobvraagje hoor (een van mijn vele...).
Ik heb een ABL geïnstalleerd en ook de firmware aangepast en via octopi heb ik die visualizer in gebruik.
Ik moet mijn eerste print er nog mee maken maar ik ben nu met behulp van die visualizer mijn bed level aan het stellen om daarna de Z af te stellen.
Nu zit ik eigenlijk te denken... dit is toch precies waar de ABL voor compenseert??
Hoe ver moet ik gaan met het bed level te maken en wat is dus de normale compensatie die je met de ABL kunt doen eigenlijk?
Hoe doen jullie die Z afstand trouwens? met een papiertje en dan ook met een schuifmaat het papiertje eraf halen of op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
DRuw schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:09:
Even een noobvraagje hoor (een van mijn vele...).
Ik heb een ABL geïnstalleerd en ook de firmware aangepast en via octopi heb ik die visualizer in gebruik.
Ik moet mijn eerste print er nog mee maken maar ik ben nu met behulp van die visualizer mijn bed level aan het stellen om daarna de Z af te stellen.
Nu zit ik eigenlijk te denken... dit is toch precies waar de ABL voor compenseert??
Hoe ver moet ik gaan met het bed level te maken en wat is dus de normale compensatie die je met de ABL kunt doen eigenlijk?
Hoe doen jullie die Z afstand trouwens? met een papiertje en dan ook met een schuifmaat het papiertje eraf halen of op een andere manier?
ABL is om kleine afwijkingen op te vangen, als je bed niet of nauwelijks level is heeft ABL geen nut.

[ Voor 12% gewijzigd door [Remmes] op 29-12-2019 16:22 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DRuw schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:09:
ik ben nu met behulp van die visualizer mijn bed level aan het stellen om daarna de Z af te stellen.
Ja en nee.

ABL compenseert voor afwijkingen van je bed, maar in de basis is het natuurlijk fijn om je bed zo waterpas mogelijk te hebben staan. Staat je bed schots en scheef, dan zul je ook alles schuin printen. Dat heeft weer als resultaat dat bijvoorbeeld een support wat makkelijker omvalt als je flink de hoogte ingaat.

Zelf je bed handmatig redelijk recht zetten kost je ook geen uren tijd, dus altijd even doen :)
Bij het bepalen van de z-offset op de magneetmat ga ik gewoon door tot het papiertje eigenlijk vastzit. De dikte van het papiertje negeer ik. Het matje zelf geeft namelijk ook een beetje mee. Op glas zou je 0.1mm eraf kunnen halen om te compenseren voor de dikte van het papier.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik print ook op de magneetmat, superding.
Ik ga hem vanavond afstellen en netjes maken.
Ik heb een relais met de powerplugin via octopi en moet de bekabeling nog netjes maken.
Dan printen maarweer:):)

he verrek, kabels allemaal leuk maar heb ik blijkbaar ergens in het heen en weer klooien de picam verpest...
nu aan het troubleshooten maar ik denk dat ik hem vermoord heb:(

Edit:
Ik heb nu mijn picam en een usb cam (logitech sphere) beide ingeplugged en ze geven geen beeld:(
heeft iemand enig idee hoe ik dit kan troubleshooten?
De USB zou toch ook automatisch herkent moeten worden bij "afwezigheid" van de pi cam?
ik heb het idee dat het aan de service ligt maar daar heb ik niets in veranderd...
Hij heeft het helemaal aan het begin wel gedaan....

Okee, andere pi even gebruikt en daar werkt de picam wel.... hmmmm.. morgen verder klooien

[ Voor 69% gewijzigd door DRuw op 29-12-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
[...]

Ik denk dat je hier bedoeld CFM, de statische druk is niet belangrijk in een hotend fan. In het filmpje wordt ook niet gesproken over statische druk. De 40x40x10mm van Noctua zijn inderdaad niet voldoende, een 20mm dikke fan durf ik dan weer niet te zeggen.

Die Sunons zien er goed uit trouwens, daar maar eens een paar van proberen

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mistacal schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:00:
[...]

Ik denk dat je hier bedoeld CFM, de statische druk is niet belangrijk in een hotend fan. In het filmpje wordt ook niet gesproken over statische druk. De 40x40x10mm van Noctua zijn inderdaad niet voldoende, een 20mm dikke fan durf ik dan weer niet te zeggen.

Die Sunons zien er goed uit trouwens, daar maar eens een paar van proberen
Gebruik zelf wel de Noctua 40x40x20 met een v6 hotend en gaat prima en heerlijk stil. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErBo66
@r_255 Nou de BLV set zit erop.

Het goede nieuws, de set is kwalitatief heel mooi compleet geleverd en vrij makkelijk te monteren.
Twee aandachtspunten:
Als je geen abl gebruikt moet je eerst een ringetje uitprinten om de z-endstop te kunnen gebruiken.
Dat staat ook in de thingiverse tekst.
De y-endstop bracket die bij mijn set zat past niet, het is een heel ander design dan afgebeeld. Na contact met de verkoper word deze nagestuurd. In de tussentijd de bracket geprint en dat werkt ook goed.

Het mindere nieuws, voor mij, is dat er nauwelijks verschil lijkt te zijn in print kwaliteit. Ik had de set gekocht als ultime poging om van mijn horizontale lijntjes probleem af te komen. De lineare rails moesten eventuele mechanische issues uitsluiten. Helaas, het lijkt wat minder maar niet weg. Helaas ook nog steeds een slechte camera in mijn telefoon maar zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/rtpIy5r
links de nieuwe testflowcube en rechts de oude.
Misschien wil ik gewoon te veel. Als je recht tegen de kubus aankijkt is er niets te zien. Als ik gisteravond naar YT cnckitchen kijk met zijn trektest haken dan zijn zijn prints veel slechter dan de mijne.
Je ziet de strepen eigenlijk alleen onder een bepaalde hoek en als ik vergevender filament als Creality wit gebruik ipv dit esun coolwhite dan moet je echt je best doen om een streepje te zien.
Ben ik te zeikerig of kan het beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@ErBo66 waar zijn de plaatjes?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErBo66
Als iemand me kan vertellen hoe dit werkt hier??? De link staat er wel, ik heb hem netjes tiussen img tags gezet maar hij laat hem niet zien. Als ik de link open in een ander tabblad dan werkt het (voor mij) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
Ja, lastige kwestie. Ik heb me ook altijd afgevraagd wat nu de best haalbare kwaliteit is om zo bepaalde upgrades wel of niet te doen. Ergens houd het op. Ik heb niet terug gelezen wat je instellingen zijn maar als dit op 0,2mm is dan lijkt me het een prima resultaat. Je hebt er alles aan gedaan qua hardware dus je zult nu moeten spelen met de rest, filament, slicer settings etc.

Of na bewerken...

Wat ik op jou foto zie is vooral het hoekje rechtsonder van het linker blokje. Daar zit nog wel een issue. Ook lijkt het erop dat je eerste laag vrij veel uitloopt ten opzichte van je tweede laag.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WJdWNsL.jpg

[ Voor 135% gewijzigd door Mistacal op 30-12-2019 11:30 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds gisterochtend heb ik ook een werkende Ender 3. Hierbij heb ik eerst een testprint gedaan, na het printbed geleveld te hebben. Ik heb vanaf de meegeleverde sdkaart de 'dog' geprobeerd te printen. Dat werd echter een slechte print.

Toen heb ik de testcube via Cura gesliced en de gcode op sdkaart gezet. Echter werd dit ook niet een hele mooie print.

Daarna heb ik de firmware bijgewerkt (stock 1.1.6.2 naar Marlin 2.0.1) en nogmaals dezelfde print gestart vanaf sd. Deze werd vele malen beter, zie ook foto's hieronder.

Omdat probeer te begrijpen hoe dit kan, kan iemand wellicht uitleggen hoe het bijwerken van de firmware zo'n grote impact heeft? Alle andere instellingen waren namelijk exact hetzelfde (gcode, bed level, filament etc.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A6OJLT6.jpg
Onderkant raft en onderkant cube (rechterkant van raft bleef eerst niet zitten)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LECYvRt.jpg
Bovenkant raft en zijkant cube.

Zoals je ziet zit er al een enorm verschil in alleen de raft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Zo te zien heb jij je E(staps) niet gekalibreerd. Het kan zijn dat in de ene firmware het bijvoorbeeld op 100 staat en op de andere op 93.

Alleen op een raft printen als het echt nodig is. Met die test cube is het iig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Wordt de startpost überhaupt wel gelezen.. ze zouden het bijna verplicht moeten maken

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistacal schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:50:
Wordt de startpost überhaupt wel gelezen.. ze zouden het bijna verplicht moeten maken
Ja maar die mag ook weleens geactualiseerd worden hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Aaah, dat klopt. Ik heb op de standard firmware inderdaad geen verdere kalibratie gedaan, aangezien ik er toch Marlin op ging zetten vanwege thermal runaway protection.

Met de nieuwe firmware kon ik dus niet meer direct herleiden wat er bij de oude print precies mis ging. De afmetingen van de mislukte kubus waren namelijk wel 20x20mm, dus daarom dacht ik niet direct aan een fout in kalibratie. Ik ging er (onterecht) vanuit de dat stockfirmware toch wel een enigszins printbaar geheel op zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
DRuw schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:07:
[...]

Ja maar die mag ook weleens geactualiseerd worden hoor....
Mee eens maar toch staat er echt fundamentele informatie in

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohh zeker hoor! En ik heb er best veel aan gehad maar als je het leest merk je dat het oude info is en ga je aan twijfelen of het nog wel klopt...

Okee, blijkbaar heb ik mijn cam poortje van mijn Pi gesloopt...
Ik heb de cam en kabel aan een oude Pi gehangen en die deed het...
Cam en kabel weer terug op de 3B+ en ook de sd kaart die ik in de oude pi had overgezet en ook dan doet hij het niet dus het ligt niet aan de cam, kabel of software... blijft de Pi over:(
Dat wordt weer 4044 euro uitgeven aan een nieuwe Pi:( Alternate is er weer een armer want das de enige die hem op voorraad heeft blijkbaar:(

bedje is wel mooi level zo:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JQzxCxL/newplot.png

[ Voor 72% gewijzigd door DRuw op 30-12-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 10:00
@ErBo66

Heb je nog snel gedaan, ik sta even stil wegens tijd gebrek.

Ik zie toch echt wel goed het verschil! Minder dat het je probleem niet oplost is, maar dit ziet er toch al netjes uit. Ik zou toch nog eens rustig alles na lopen.

Dingen die hier even door mijn hoofd schieten zijn :

Je had een bondtech ( of kloon ) toch ? Heb je wel een slangetje in je filament invoer ? dit om je filament recht aan te voeren je extruder in.

Hoe voelt je tandwiel aan op je extruder als je met de hand draait ( geen backlash of speling op je tand wielen als je naar voren en naar achter draait ? )

Zit je tandwiel ook goed ( om ) op de extruder motor ?

Vref extruder motor even na lopen

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Kon het niet laten en toch maar een smak geld uitgegeven voor stille goede fans. Was nog best lastig een goede webshop in NL te vinden die alles levert. Meteen van alles reserve om aan de € 50 te komen. Na aardig wat research deze gekozen:

Meanwell power fan: Sunon MF60151V3-1000U-A99 https://nl.mouser.com/Pro...Hsx02GDrKt3aZqopDMwE4hEb1

Hotend fan: Sunon MF40202V2-1000U-A99 https://nl.mouser.com/ProductDetail/369-MF40202V21UA99

Mainboard fan: Orion OD4010-24MB https://nl.mouser.com/ProductDetail/OD4010-24MB

Nu wordt alles rond de 21 DB en genoeg airflow. Straks de E3 mini erbij en hij moet fluister stil zijn.

Als elegantere oplossing ga ik deze shroud printen zodat ik de 4020 dan kan gebruiken: https://www.thingiverse.com/thing:3383198

Samen met deze upgrade voor de stock blower: https://www.thingiverse.com/thing:3365114

[ Voor 3% gewijzigd door Freich op 31-12-2019 21:42 ]

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie mods:) (als je het maar niet in dat lichtgevende paars doet;))

Ik heb nu de abl mooi aan de praat en hij is leuk aan het printen (ik ben een pleerolhouder aan het printen die ik verzonnen heb....)
Wat mij opvalt is dat ik graag de sequence zou veranderen...
Nu maakt hij het bed warm, dan de nozzle en dan gaat hij zn ding doen met abl- als start.
Is het mogelijk om eerst her bed warm te maken en dan de abl te starten met daarna (of mooier nog tegelijk) de nozzle te verwarmen?
dat beetje oozing is irritant en komt met de eerste lijn wel los maar door de hoeveelheid is het mogelijk dat hij het meeneemt de eerste laag in zo te zien (tenzij je erbij bent maar dat wil ik dus niet altijd...).
Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DRuw schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:41:

Ik heb nu de abl mooi aan de praat en hij is leuk aan het printen (ik ben een pleerolhouder aan het printen die ik verzonnen heb....)
Wat mij opvalt is dat ik graag de sequence zou veranderen...
Nu maakt hij het bed warm, dan de nozzle en dan gaat hij zn ding doen met abl- als start.
Is het mogelijk om eerst her bed warm te maken en dan de abl te starten met daarna (of mooier nog tegelijk) de nozzle te verwarmen?
dat beetje oozing is irritant en komt met de eerste lijn wel los maar door de hoeveelheid is het mogelijk dat hij het meeneemt de eerste laag in zo te zien (tenzij je erbij bent maar dat wil ik dus niet altijd...).
Iemand ideeen?
Met hetzelfde idee heb ik deze startcode in gebruik. Tijdels het proces met de BLTouch wordt de nozzle alvast opgewarmd naar 160 graden.

Bron: https://www.reddit.com/r/..._start_gcode_for_bltouch/
; Ender 3 Custom Start G-code
M140 S{material_bed_temperature_layer_0} ; Set Heat Bed temperature
M190 S{material_bed_temperature_layer_0} ; Wait for Heat Bed temperature
M104 S160; start warming extruder to 160
G28 ; Home all axes
G29 ; Auto bed-level (BL-Touch)
G92 E0 ; Reset Extruder
M104 S{material_print_temperature_layer_0} ; Set Extruder temperature
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start position
M109 S{material_print_temperature_layer_0} ; Wait for Extruder temperature
; G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
; End of custom start GCode
PeaceFreak schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:52:
Heeft iemand een alternatieve link voor Capricorn PTFE tubes/sets?
Deze (https://www.amazon.com/gp/product/B073TTWWN1/) werkt niet meer.
Heb deze https://nl.aliexpress.com/item/33023176061.html

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 31-12-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:26

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TUURLIJK!
gewoon de M109 S{material_print_temperature_layer_0} ; Wait for Extruder temperature verschoven na de G28!
had ik zelf aan kunnen denken....
wel opletten dat hij niet overal de oozing achterlaat maar de ABL is ongeveer 30 seconden volgens mij en het opwarmen naar 150+ graden duurt iets langer dus hij zou nog niet moeten gaan oozen:)
TNX!
PeaceFreak schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:52:
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.45fc4c4db0wul2
Wilde een zwarte en doet het prima:)

[ Voor 35% gewijzigd door DRuw op 31-12-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

DRuw schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:54:
TUURLIJK!
gewoon de M109 S{material_print_temperature_layer_0} ; Wait for Extruder temperature verschoven na de G28!
had ik zelf aan kunnen denken....
wel opletten dat hij niet overal de oozing achterlaat maar de ABL is ongeveer 30 seconden volgens mij en het opwarmen naar 150+ graden duurt iets langer dus hij zou nog niet moeten gaan oozen:)
TNX!

[...]

Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.45fc4c4db0wul2
Wilde een zwarte en doet het prima:)
Ah thnx, zitten allen geen connectors/koppelingen bij.
Ik heb nog steeds de stock koppelingen en tube...
Moeten er dan nog koppelingen bij?

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je die wilt vervangen wel...
Ik heb m'n stock koppelingen maar heb daar geen problemen mee.
Ik heb eventueel nog de koppeling voor deze mocht het nog gek gaan:
https://a.aliexpress.com/KTP5ywRLd

[ Voor 59% gewijzigd door DRuw op 31-12-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Okido dan ga ik die bestellen.
Dan komen de koppelingen wel een keer als het echt nodig is.

Momenteel al 1 jaar bezitter van een Ender-3X, maar hij print heel slecht.
Vaak print de printkop wel maar komt er geen filament uit.
Dus even in de OP gekeken en hoop dat dit het uiteindelijk is waardoor hij moeilijk filament "poept"...
Zie ook: https://www.3dprintforum....orum/viewtopic.php?t=3292, voor mijn problemen met foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Freich : mooie fans, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je niet voor een (reserve) part / filament fan bent gegaan en die als enige stock houdt. Moet zeggen dat ik me zelf niet echt in andere fans heb verdiept overigens :)

En waarom deze ductmods en niet een bekende zoals de Bullseye? Die heb ik zelf uitgekozen na er zoveel postieve reviews en filmpjes gezien te hebben en ben zelf ook erg tevreden .
DRuw schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:41:
He! Niks mis met felle kleurtjes :P Zelf heb ik alle mods aan mijn printer in magenta geprint en wil toekomstige modificaties in cyaan printen (heb nog geen filament in cyaan). Ik vind een CGA-look juist wel staan op een verder zwarte printer :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:48:
[...]
Met hetzelfde idee heb ik deze startcode in gebruik. Tijdels het proces met de BLTouch wordt de nozzle alvast opgewarmd naar 160 graden.

Bron: https://www.reddit.com/r/..._start_gcode_for_bltouch/
Waar voer jij die in als ik vragen mag?
ik gebruik de laatste cure maar het hele temp verhaal staat niet in de machine instellingen Start G-Code valt me op....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

DRuw schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:23:
[...]

Waar voer jij die in als ik vragen mag?
ik gebruik de laatste cure maar het hele temp verhaal staat niet in de machine instellingen Start G-Code valt me op....?
In Cura > Machine Settings > Start Gcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:50:
[...]
In Cura > Machine Settings > Start Gcode.
Ja dat dacht ik inderdaad maar standaard staan daar die temp settings niet in...
Omdat je ze hier dan in verwerkt, override hij die dan waar hij die normaal vandaan haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ik zat trouwens te denken om gaten te boren naast de fan grille in de bodem (ender 5) om zo een 120mm pc fan te gebruiken.

Echt duur zijn nieuwe fans ook niet dus NVM.

[ Voor 242% gewijzigd door [Remmes] op 31-12-2019 19:37 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Gizz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:05:
@Freich : mooie fans, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je niet voor een (reserve) part / filament fan bent gegaan en die als enige stock houdt. Moet zeggen dat ik me zelf niet echt in andere fans heb verdiept overigens :)

En waarom deze ductmods en niet een bekende zoals de Bullseye? Die heb ik zelf uitgekozen na er zoveel postieve reviews en filmpjes gezien te hebben en ben zelf ook erg tevreden .

[...]

He! Niks mis met felle kleurtjes :P Zelf heb ik alle mods aan mijn printer in magenta geprint en wil toekomstige modificaties in cyaan printen (heb nog geen filament in cyaan). Ik vind een CGA-look juist wel staan op een verder zwarte printer :7
Ik heb al een extra Creality part fan besteld voor € 2. Ik ben geen betere tegengekomen in dat exacte model van een gerenommeerd merk. Ik hou me aanbevolen.

Ik twijfelde nog om een Bullseye mini te nemen aangezien die met stock fans werkt. Maar het enige nut van die Hero Me, Bullseye e.d. is naar mijn idee een marginale verbetering van koeling onder je nozzle. De hot-end cooling is volgens mij gewoon prima met stock.
Met die eenvoudige blower mod verbeter ik ook al de koeling onder m'n nozzle. Waarom zou ik dan zo'n gedrocht monteren? Ik vind persoonlijk de factory look mooi en elegant t.o.v. die gevaartes maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Verder monteren mensen vaak een 5010 of 5015? radial fan op een Hero Me e.d. voor de part cooling. Maar die maken meer herrie dan de stock fan volgens mij, en moet je ze dus weer gaan begrenzen of op 50% draaien. Ook las ik dat een te harde windstroom onder je nozzle ook weer niet zo goed is.

Zeker niets mis met felle kleurtjes (ook @DRuw), maar niet voor alles. Kijk mijn enclosure kleur maar :) https://www.thingiverse.com/make:732168

De fanduct e.d. wordt wel gewoon zwart.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:39:
[...]

[...]
Bleef problemen houden met een juiste eerste laag over het volledige bed.

Een reserve magnetisch matje was onderweg en inmiddels bezorgd, die maar eens geplaatst om ook eventuele ontstane problemen met het stock matje uit te sluiten. Printresultaat was direct een stuk beter, maar leek (weer) under extrusion te zien. Nogmaals de e steps gekalibreerd waaruit bleek dat ik inderdaad weer under extrusion had, ditmaal pakweg 5 mm. Aangepaste waarde van de vorige calibratie was nog aanwezig vertelde M503 me, dus daar zat 't niet in. Opnieuw 't sommetje uitgerekend en de nieuwe waarde ingevoerd gevolgd door M500.
  • Is het normaal dat de extruder calibratie nogmaals uitgevoerd moet worden (zonder dat filament verwisseld is bijvoorbeeld)?
  • Ogenschijnlijk was er niets mis met het stock matje, maar kennelijk zorgde deze toch voor problemen, met name linksonder. Zo veel heb ik nog niet geprint en het verwijderen deed ik ook altijd vrij voorzichtig, dus vond 't opvallend. Het bed verwarm ik tot 50 of 60 graden. Iemand eenzelfde ervaring?
  • Het nieuwe matje 'plakt' en stuk minder hard vast aan het bed. Het stock matje 'greep' zich al vrij snel vast als je in de buurt van het bed kwam, dat doet deze minder. Vooralsnog lijkt dit niet voor problemen te zorgen. Herkent iemand dit?
Merk nu nog op dat rechtsonder de lijntjes wat platgedrukt zijn en ze wat ribbelig zien en aanvoelen. Op de overige delen is dat niet zo. De Z-offset aanpassen zou voor dit deel de oplossing zijn, maar levert op het overige deel natuurlijk een ongewenste resultaat op. De BLTouch corrigeert dit kennelijk nét niet voldoende. Herkent iemand dit?

Linksonder (vergelijkbaar met midden, linksboven en rechtsboven)
Ender 3 Pro lijntjes
(klikbaar)

Rechtsonder (ribbels zicht- en voelbaar)
Ender 3 Pro ribbels
(klikbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Van @zerok kreeg ik via DM de vraag om een firmware te compilen voor de Ender 3 met SKR Mini e3 v1.2. Hij had wat errors en vroeg mij er naar te kijken. Omdat misschien meer mensen er problemen mee hebben heb zal ik het antwoord hier neerzetten. Als basis heb ik de meest recente versie van Marlin 2.0.x bugfix gedownload van:

https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/tree/bugfix-2.0.x

De specifieke wijzigingen benodigd voor de SKR mini e3 v1.2 heb ik gedownload van:

https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V1.2

(alleen de bestanden platformio.ini, configuration.h en configuration_adv.h zijn relevant, en daarnaast kun je eventueel _bootscreen.h en _statusscreen.h erbij zetten voor wat eyecandy)

(In de readme op die pagina staan ook nog wat benodigde settings)

Daarnaast wilde @zerok graag de volgende wijzigingen:
De baudrate naar 250000, S_CURVE_ACCELERATION ingeschakeld, ADVANCED_PAUSE_FEATURE ingeschakeld.
Met zijn configuratiebestanden wilde de boel inderdaad niet compileren. De reden was dat de basis hiervoor de examples waren voor de stock Ender 3 (dus het melzi moederbord ipv 32bit moederbord). Daarvoor moet in het bestand platformio.ini het juiste bord worden ingesteld:
code:
1
default_envs = STM32F103RC_bigtree

Ook in de configuration.h:
code:
1
2
3
#ifndef MOTHERBOARD
  #define MOTHERBOARD BOARD_BTT_SKR_MINI_E3_V1_2
#endif

Daarna heb ik in een file compare tool de configuration.h en configuration_adv.h vergeleken tussen wat @zerok heeft aangeleverd en wat in de github van BigTreeTech staat. Daarmee heb ik nog wat settings aangepast.

Helaas wilde dat nog niet builden. De gewenste advanced_pauze_feature had nog de afhankelijkheid van een andere feature:
code:
1
"ADVANCED_PAUSE_FEATURE requires NOZZLE_PARK_FEATURE."

Daarnaast waren 2 settings in Marlin van naam gewijzigd:
code:
1
2
"FILAMENT_UNLOAD_RETRACT_LENGTH is now FILAMENT_UNLOAD_PURGE_RETRACT. Please update Configuration_adv.h."
"FILAMENT_UNLOAD_DELAY is now FILAMENT_UNLOAD_PURGE_DELAY. Please update Configuration_adv.h."

Toen wilde de boel wel compilen:

https://gofile.io/?c=xMMhYx

(Deze firmware is dus voor een Ender 3 met SKR mini e3 v1.2. Ik heb hem zelf niet getest, maar @zerok kan vast even bevestigen of deze naar tevredenheid werkt :) )

//Edit:
Ook de gebruikte config bestanden:

https://gofile.io/?c=lzf0IZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Iemand al ervaring met deze pla? Print echt super en geeft een leuk effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R3bj44rnbC3TzgbXDsgiRLNw/thumb.jpg

Ook handig, je gebruikte filament rollen bewaren om bijv. kerstverlichting probleemloos op te ruimen en weer om je boom te wikkelen.

3 Inches of Bloodsport!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik zag dat de plastic extruder bij retractions de hendel best wel bewoog. Dus heb een mk8 metalen extruder erop gezet, gecalibreerd en gelijk de 'hotend fix' erop gezet. Kreeg geen model meer fatsoenlijk geprint, dus die hotend fix er snel uit gehaald.

Ik heb wat last van niet zo mooie layers, voelt wat ruw aan. Zo zien ze er nu uit, valt dit onder over extrusion? Of zou dit meer verkeerde temperatuur zijn? (is 123-3d huismerk pla - jupiter, advies temp 195-215, geprint op 205).
Je ziet bij de eerste foto ook wat 'scarring' omdat de nozzle er met travel door heen is gecrossed.
1st layer 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J3J3N1cbllw9w7029i6u13GP/medium.jpg

Eerste officiele upgrades zijn overigens onderweg, SKR 1.4 met 2209 drivers en andere bed springs. Dan kan ik ten minste in de avond uren prutsen en printen zonder lawaai.

[ Voor 4% gewijzigd door xAndyx op 01-01-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

xAndyx schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:03:
Ik zag dat de plastic extruder bij retractions de hendel best wel bewoog. Dus heb een mk8 metalen extruder erop gezet, gecalibreerd en gelijk de 'hotend fix' erop gezet. Kreeg geen model meer fatsoenlijk geprint, dus die hotend fix er snel uit gehaald.

Ik heb wat last van niet zo mooie layers, voelt wat ruw aan. Zo zien ze er nu uit, valt dit onder over extrusion? Of zou dit meer verkeerde temperatuur zijn? (is 123-3d huismerk pla - jupiter, advies temp 195-215, geprint op 205).
Je ziet bij de eerste foto ook wat 'scarring' omdat de nozzle er met travel door heen is gecrossed.
[Afbeelding: 1st layer 1]

[Afbeelding]
Lijkt er (ook?) op dat je nozzle te dicht op 't bed zit, zie voor een illustratie https://m.all3dp.com/2/3d...s-how-to-make-it-perfect/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 13:55
JBS schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:29:
[...]
Bleef problemen houden met een juiste eerste laag over het volledige bed.

Een reserve magnetisch matje was onderweg en inmiddels bezorgd, die maar eens geplaatst om ook eventuele ontstane problemen met het stock matje uit te sluiten. Printresultaat was direct een stuk beter, maar leek (weer) under extrusion te zien. Nogmaals de e steps gekalibreerd waaruit bleek dat ik inderdaad weer under extrusion had, ditmaal pakweg 5 mm. Aangepaste waarde van de vorige calibratie was nog aanwezig vertelde M503 me, dus daar zat 't niet in. Opnieuw 't sommetje uitgerekend en de nieuwe waarde ingevoerd gevolgd door M500.
  • Is het normaal dat de extruder calibratie nogmaals uitgevoerd moet worden (zonder dat filament verwisseld is bijvoorbeeld)?
  • Ogenschijnlijk was er niets mis met het stock matje, maar kennelijk zorgde deze toch voor problemen, met name linksonder. Zo veel heb ik nog niet geprint en het verwijderen deed ik ook altijd vrij voorzichtig, dus vond 't opvallend. Het bed verwarm ik tot 50 of 60 graden. Iemand eenzelfde ervaring?
  • Het nieuwe matje 'plakt' en stuk minder hard vast aan het bed. Het stock matje 'greep' zich al vrij snel vast als je in de buurt van het bed kwam, dat doet deze minder. Vooralsnog lijkt dit niet voor problemen te zorgen. Herkent iemand dit?
Merk nu nog op dat rechtsonder de lijntjes wat platgedrukt zijn en ze wat ribbelig zien en aanvoelen. Op de overige delen is dat niet zo. De Z-offset aanpassen zou voor dit deel de oplossing zijn, maar levert op het overige deel natuurlijk een ongewenste resultaat op. De BLTouch corrigeert dit kennelijk nét niet voldoende. Herkent iemand dit?

[Afbeelding: Ender 3 Pro lijntjes]
(klikbaar)

[Afbeelding: Ender 3 Pro ribbels]
(klikbaar)
Ik heb toevallig van de week ook een nieuw magnetisch matje geplaatst.
Mindere plak kracht viel mij ook gelijk op alsmede het beter hechten van prints. Deze twee puntjes herken ik dus. Verminderde plak kracht heeft bij mijn prints nog niet tot problemen geleid dus ik vind het wel best. De oude had ook meer kans op bobbels juist door de enorme plak kracht (mijn ervaring iig).

Calibratie moet je net zolang herhalen totdat er daadwerkelijk precies 10cm fillament uit komt. Niet na 1x waarde aanpassen van uit gaan dat het goed is ;)
Maar, hierna zou je dit volgens mij niet meer hoeven doen zolang er niets fundamenteels wijzigt (zoals o.a. andere firmware, mainboard of stepper motor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
Ender 5 (pro) dual z-axis mod.

Hij is klaar en staat op thingiverse, inclusief de BOM list en de Ali links om de onderdelen te bestellen.

https://www.thingiverse.com/thing:4079052

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4YoB21qxyti7TrlIYOKQHmAu/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1W7vKmk4AdLK5ZS0nRi6Vg7m/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jj5KFWJZNlK4zAbGnj2ByMf8/full.jpg

Z-as beschermkapjes voor de achterkant, keuze uit orignele y-as end stop of een af te stellen silent y-end stop switch ook online

https://www.thingiverse.com/thing:4078810

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wow.... Fantastisch werk man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

@phYzar Thanks voor de uitgebreide uitleg maar helaas werkt de firmware niet :(

Zodra ik een print start gaat het homen goed maar vervolgens wanneer het eerste beweeg command komt gaat de z as omhoog. Deze gaat zover omhoog dat ik de printer maar uit heb gezet omdat ik niet weet waar die eindigt.

Ik heb vervolgens je configs in een verse download van marlin geplakt en weer een poging gedaan deze te builden. Ik krijg nog steeds errors. Deze errors zijn van de library manager dus dat is nog voordat er iets gecompilt wordt. Ik ga nog ff verder stoeien.

code:
1
2
3
LibraryManager: Installing U8glib-HAL
FDUnrecognizedStatusCode: Got an unrecognized status code '401' when downloaded https://github.com/MarlinFirmware/U8glib-HAL/archive/bugfix.zip:
  File "C:\Users\zerok\.platformio\penv\lib\site-packages\platformio\builder\main.py", line 151:

[ Voor 32% gewijzigd door zerok op 02-01-2020 12:16 . Reden: premature enter ]

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
zerok schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:13:
code:
1
Got an unrecognized status code '401' when downloaded https://github.com/MarlinFirmware/U8glib-HAL/archive/bugfix.zip:
Lijkt een http error code. Kun je die url wel in je browser openen? Misschien een netwerk issue...

Print je van sd-kaart of via usb? (Als homen goed gaat zouden de as-richtingen moeten kloppen, dus vreemd dat hij omhoog gaat).

//Edit: kun je via het menu/scherm je assen bewegen? (Move X etc)

//Edit 2: Ik heb nog even de config files vergeleken met die van de github van de mini e3 en de verschillen zijn minimaal, kan niets vinden wat dit zo gauw zou kunnen verklaren. Misschien zit er een bug in bugfix en moet je met stable proberen ( https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/ ). Dan moet je wel even NOUSB toevoegen aan de config:

code:
1
2
3
4
If you are using the official Marlin 2.0 version, you need the following additional changes

After opening the project, go to the platformio.ini file and change the default environment from megaatmega2560 to STM32F103RC_bigtree_NOUSB, env_default = STM32F103RC_bigtree_NOUSB
    If you use the latest bugfix-2.0.x change the default environment from megaatmega2560 to STM32F103RC_bigtree, env_default = STM32F103RC_bigtree

//Edit 3: Zelf maar een build gemaakt: zelfde configs als vorige post, maar nu op basis van Marlin 2.0.1 (stable):

https://gofile.io/?c=c04MYI

[ Voor 53% gewijzigd door phYzar op 02-01-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
zerok schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:13:
@phYzar Thanks voor de uitgebreide uitleg maar helaas werkt de firmware niet :(

Zodra ik een print start gaat het homen goed maar vervolgens wanneer het eerste beweeg command komt gaat de z as omhoog. Deze gaat zover omhoog dat ik de printer maar uit heb gezet omdat ik niet weet waar die eindigt.

Ik heb vervolgens je configs in een verse download van marlin geplakt en weer een poging gedaan deze te builden. Ik krijg nog steeds errors. Deze errors zijn van de library manager dus dat is nog voordat er iets gecompilt wordt. Ik ga nog ff verder stoeien.

code:
1
2
3
LibraryManager: Installing U8glib-HAL
FDUnrecognizedStatusCode: Got an unrecognized status code '401' when downloaded https://github.com/MarlinFirmware/U8glib-HAL/archive/bugfix.zip:
  File "C:\Users\zerok\.platformio\penv\lib\site-packages\platformio\builder\main.py", line 151:
Bestuur je printer eens met codes via een terminal:
volgende commando's: (alleen de regel met G)

G28
(Home all)

G1 Z10 F200
(gaat 1 cm omhoog en heel langzaam wel even de hand bij de stekker houden om het stroom af te sluiten)

G1 X110 F500
G1 Y110 F500
Na deze 2 commands moet je Hotend ongeveer in het midden van je bed staan.

Je kan met G1 Z-- F--- spelen voor omhoog en naar beneden F is snelheid.
Als dat alles goed gaat heb je misschien in je slider iets fout staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

@phYzar Ja ik kan de packages downloaden. Ik heb al geprobeerd deze handmatig te downloaden, in de map te plaatsen en het ini bestand aangepast. Dit lukte deels maar kreeg toen een hoop andere compile errors. Ik denk dat er toen met de installatie iets niet goed is gegaan

Ik heb zowel via usb (octoprint) als met alleen de sd kaart het geprobeerd (RPi los en restarten voor de test).

@kmichael Deze commandos werken prima.

Ik heb even handmatig de commando's van een 3d print uitgevoerd om te zien waar het mis gaat. Bij regel 20 in het code blok hieronder. Net nog ff getest en me het lijkt met floating point getallen te maken te hebben.

Werkt: G1 Z10 F200
Faalt: G1 Z20.5 F200

Moet er ergens een floating point library aangezet worden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
;Generated with Cura_SteamEngine 4.3.0
M140 S50
M105
M190 S50
M104 S200
M105
M109 S200
M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z10.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G28 ;Home

G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up
G1 X10.1 Y20 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
@zerok

Misschien doe ik het ook niet helemaal juist...

Misschien heb je hier wat aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
M140 S70
M105
M190 S70
M104 S255
M105
M109 S255
G28 ;Home
G29 ;Bltouch
G92 E0 ;Reset Extruder
G1 X10.0 Y10.0 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position
G1 X160.0 Y10.0 Z0.28 F700.0 E15 ;Draw the first line
M141 S50
G92 E0
G92 E0
G1 F1500 E-0.8
;LAYER_COUNT:295
;LAYER:0
M107
G1 F300 Z0.45
G0 F9000 X42.18 Y68.218 Z0.45
;TYPE:SKIRT
G1 F300 Z0.2
G1 F1500 E0
G1 F3000 X43.474 Y67.441 E0.05813

Ik heb een Dual 2 Wifi mainboard.

[ Voor 3% gewijzigd door kmichael op 02-01-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
phYzar schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:57:
Van @zerok kreeg ik via DM de vraag om een firmware te compilen voor de Ender 3 met SKR Mini e3 v1.2. Hij had wat errors en vroeg mij er naar te kijken. Omdat misschien meer mensen er problemen mee hebben heb zal ik het antwoord hier neerzetten. Als basis heb ik de meest recente versie van Marlin 2.0.x bugfix gedownload van:

https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/tree/bugfix-2.0.x

De specifieke wijzigingen benodigd voor de SKR mini e3 v1.2 heb ik gedownload van:

https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V1.2

(alleen de bestanden platformio.ini, configuration.h en configuration_adv.h zijn relevant, en daarnaast kun je eventueel _bootscreen.h en _statusscreen.h erbij zetten voor wat eyecandy)

(In de readme op die pagina staan ook nog wat benodigde settings)

Daarnaast wilde @zerok graag de volgende wijzigingen:

[...]

Met zijn configuratiebestanden wilde de boel inderdaad niet compileren. De reden was dat de basis hiervoor de examples waren voor de stock Ender 3 (dus het melzi moederbord ipv 32bit moederbord). Daarvoor moet in het bestand platformio.ini het juiste bord worden ingesteld:
code:
1
default_envs = STM32F103RC_bigtree

Ook in de configuration.h:
code:
1
2
3
#ifndef MOTHERBOARD
  #define MOTHERBOARD BOARD_BTT_SKR_MINI_E3_V1_2
#endif

Daarna heb ik in een file compare tool de configuration.h en configuration_adv.h vergeleken tussen wat @zerok heeft aangeleverd en wat in de github van BigTreeTech staat. Daarmee heb ik nog wat settings aangepast.

Helaas wilde dat nog niet builden. De gewenste advanced_pauze_feature had nog de afhankelijkheid van een andere feature:
code:
1
"ADVANCED_PAUSE_FEATURE requires NOZZLE_PARK_FEATURE."

Daarnaast waren 2 settings in Marlin van naam gewijzigd:
code:
1
2
"FILAMENT_UNLOAD_RETRACT_LENGTH is now FILAMENT_UNLOAD_PURGE_RETRACT. Please update Configuration_adv.h."
"FILAMENT_UNLOAD_DELAY is now FILAMENT_UNLOAD_PURGE_DELAY. Please update Configuration_adv.h."

Toen wilde de boel wel compilen:

https://gofile.io/?c=xMMhYx

(Deze firmware is dus voor een Ender 3 met SKR mini e3 v1.2. Ik heb hem zelf niet getest, maar @zerok kan vast even bevestigen of deze naar tevredenheid werkt :) )

//Edit:
Ook de gebruikte config bestanden:

https://gofile.io/?c=lzf0IZ
Vraagje, waarom heb je niet de stable Marlin v 2.0.1 gepakt (die is sinds december uit beta)? Sinds het weekend heb ik deze succesvol draaien op mijn Ender 3 met SKR mini E3 v2. Ik heb deze configuratie gebruikt als basis, was een fijn hulpmiddel (en activeert direct wat handige extra features)

https://www.reddit.com/r/...ng_to_an_skr_e3_mini_v12/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
KiefDelicious schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:15:
[...]
Vraagje, waarom heb je niet de stable Marlin v 2.0.1 gepakt
De voorbeelden van BigTreeTech gaan uit van de bugfix versie. Die versie bevat ook recentere bugfixes dan stable. Maar toevallig heb ik een paar posts hierboven ook een stable build neergezet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
phYzar schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:22:
[...]

De voorbeelden van BigTreeTech gaan uit van de bugfix versie. Die versie bevat ook recentere bugfixes dan stable. Maar toevallig heb ik een paar posts hierboven ook een stable build neergezet :)
Ah oke, ik had even snel gescanned van het weekend, maar vond de bugfixes niet echt relevant voor zover ik ze begreep :P. En vond het draaien van een stable release dan een beter idee. Ach ja, afgelopen maand zo vaak nieuwe firmware geflashed met tweaks en instellingen, ben benieuwd hoe lang ik deze houd :P (vooral Sensorless Homing wil ik nog wel een keer gaan proberen.)

Maar in ieder geval die Reddit post was wel verhelderend naast de YouTube filmpjes over dit board. En bijv het gemak van het aanzetten van de 512K ROM support was mij ook een fijne verrassing.

[ Voor 12% gewijzigd door KiefDelicious op 02-01-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag een benchy afgedrukt.
0.2 resolutie (doen jullie op fine of ook op standaard?) en verder standaard instellingen.
benchy
Ik moet de seam nog aanpassen (eerder niet bij stilgestaan) en verder ben ik best tevreden.
Stock ender 3 pro met andere veren en kloon abl.
Hij is best netjes denk ik al zit er horizontaal op de cabine wel een 2tal strepen.
Verder suggesties voor instellingen of dergelijke om hem helemaal goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

Zelfde probleem bij het G1 command staat een Z waarde die een floating point is. Die beweegt de z as continue omhoog en dan zet ik de printer uit.

Als extra check de stock firmware er weer op gezet en dan doet die het weer prima.

Ik wil vooral de M600 filament verandering graag weer in de firmware hebben. Dat is wel een gemis met de nieuwe SKR aansturing. Ik heb een paar ontwerpen (sleutel hangers) waar ik er gebruik van maak
kmichael schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:46:
@zerok

Misschien doe ik het ook niet helemaal juist...

Misschien heb je hier wat aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
M140 S70
M105
M190 S70
M104 S255
M105
M109 S255
G28 ;Home
G29 ;Bltouch
G92 E0 ;Reset Extruder
G1 X10.0 Y10.0 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position
G1 X160.0 Y10.0 Z0.28 F700.0 E15 ;Draw the first line
M141 S50
G92 E0
G92 E0
G1 F1500 E-0.8
;LAYER_COUNT:295
;LAYER:0
M107
G1 F300 Z0.45
G0 F9000 X42.18 Y68.218 Z0.45
;TYPE:SKIRT
G1 F300 Z0.2
G1 F1500 E0
G1 F3000 X43.474 Y67.441 E0.05813

Ik heb een Dual 2 Wifi mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
zerok schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:49:

Als extra check de stock firmware er weer op gezet en dan doet die het weer prima.
En de stable firmware?

https://gofile.io/?c=c04MYI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

Helaas. Lijkt iets corrupt te zijn want de printer komt niet voorbij het marlin boot scherm. Ook maakt de z as geluid (beetje als een sirene). De md5sum ook nog ff gecheckt tegen die op gofile staat en die is gelijk. Ik heb een filmpje toegevoegd.

Ik heb de stock firmware weer terug gezet en nu werkt alles weer.

[ Voor 7% gewijzigd door zerok op 03-01-2020 13:19 . Reden: md5sum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

BlueFlame schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 21:23:
[...]

Ik heb toevallig van de week ook een nieuw magnetisch matje geplaatst.
Mindere plak kracht viel mij ook gelijk op alsmede het beter hechten van prints. Deze twee puntjes herken ik dus. Verminderde plak kracht heeft bij mijn prints nog niet tot problemen geleid dus ik vind het wel best. De oude had ook meer kans op bobbels juist door de enorme plak kracht (mijn ervaring iig).

Calibratie moet je net zolang herhalen totdat er daadwerkelijk precies 10cm fillament uit komt. Niet na 1x waarde aanpassen van uit gaan dat het goed is ;)
Maar, hierna zou je dit volgens mij niet meer hoeven doen zolang er niets fundamenteels wijzigt (zoals o.a. andere firmware, mainboard of stepper motor)
Goed te zien dat er dezelfde ervaringen zijn met het vervangen van het stock matje. Wel merkwaardig, aangezien er ogenschijnlijk niets mis is het met stock matje.

Dat het noodzakelijk is de extruder calibratie te herhalen was me inderdaad niet duidelijk, dank voor de tip.

Wat zeggen de kenners van mijn laatste bevinding rondom nozzle te dicht op 't bed in één deel van het bed, ondanks de BLTouch:

Ender 3 Pro lijntjes
(klikbaar)

Ender 3 Pro ribbels
(klikbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JBS Op de plekken waar het mis gaat, is dat ook precies waar je probe meet, of juist niet?

In het geval van dat laatste kan het zijn dat je bed (zeer) lokaal afwijkingen heeft die je niet kunt meten met je huidige grid. Je kunt je grid fijnmaziger maken door bijvoorbeeld voor 4x4 te gaan als je nu 3x3 doet. Tot en met 15x15 wordt ondersteund, maar dat is vrij extreem en duurt erg lang ;)

Ook bestaat de mogelijkheid om zelf de mesh te fine-tunen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
Hoi Hoi,

Na de openingspost te hebben gelezen ben ik er nog altijd niet uit of ik een Ender 3 (of Pro) wil kopen. Via Banggood wel een 'bangelijk goede' promo op de pro3 nu. (€175).

Heb alleen wat schrik dat ik er niet genoeg van ken om er een print uit te krijgen. Ik lees ook veel over andere firmware(s) flashen en dergelijk (Marlin ipv stock) maar ik zie dan weer niet onmiddellijk waarom ik dat zou doen.

Iemand nog wat extra tips/ leesvoer? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerok

zerok

geen

Mijn ervaring is dat de ender3 prima print zonder upgrades. Vooral wat tutorials kijken voor het in elkaar zetten en het bed levellen.

Belangrijk nadeel van de standaard firmware is dat de thermale runaway protection uit staat. Als je dan ooit problemen met je extruder hebt dan slaat de firmware niet uit en wordt deze heel heet.

Ik heb daarom een andere besturing ingebouwd deze is ook nog een stuk stiller.

Upgrade is ook wel een beetje een deel vd hobby hoewel het af en toe een hoop gezeur oplevert.
MetalG schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:07:
Hoi Hoi,

Na de openingspost te hebben gelezen ben ik er nog altijd niet uit of ik een Ender 3 (of Pro) wil kopen. Via Banggood wel een 'bangelijk goede' promo op de pro3 nu. (€175).

Heb alleen wat schrik dat ik er niet genoeg van ken om er een print uit te krijgen. Ik lees ook veel over andere firmware(s) flashen en dergelijk (Marlin ipv stock) maar ik zie dan weer niet onmiddellijk waarom ik dat zou doen.

Iemand nog wat extra tips/ leesvoer? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
zerok schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:55:
Mijn ervaring is dat de ender3 prima print zonder upgrades. Vooral wat tutorials kijken voor het in elkaar zetten en het bed levellen.

Belangrijk nadeel van de standaard firmware is dat de thermale runaway protection uit staat. Als je dan ooit problemen met je extruder hebt dan slaat de firmware niet uit en wordt deze heel heet.

Ik heb daarom een andere besturing ingebouwd deze is ook nog een stuk stiller.

Upgrade is ook wel een beetje een deel vd hobby hoewel het af en toe een hoop gezeur oplevert.

[...]
Zit in IT hoor, firmware upgrades etc zal wel lukken :P! ik heb de Pro besteld. Zoek alleen nog wat cheapo PLA om te starten. filamentenmeer.nl is momenteel de goedkoopste die ik kan vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:37
MetalG schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:02:
[...]
filamentenmeer.nl is momenteel de goedkoopste die ik kan vinden :+
Bedankt voor de tip... maar hoe is de kwaliteit van het filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:35
zerok schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:18:
Helaas. Lijkt iets corrupt te zijn want de printer komt niet voorbij het marlin boot scherm. Ook maakt de z as geluid (beetje als een sirene). De md5sum ook nog ff gecheckt tegen die op gofile staat en die is gelijk. Ik heb een filmpje toegevoegd.

Ik heb de stock firmware weer terug gezet en nu werkt alles weer.

[YouTube: Ender3]

[...]
Hoi, heb ook enorm veel issues gehad met de firmware en de mogelijkheid om instellingen in de EEPROM op te slaan. Gaf altijd corrupte FW gezien ze een virtuele EEPROM toepassen in de flash. Nu blijkt die flash stiekem 512KB te zijn ipv de 256KB volgens de datasheet. Je moet mijn compile maar eens testen.
Opgelet is wel voor gebruik met BL Touch op de Z-endstop: https://github.com/fluppie/BIGTREETECH-SKR-mini-E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu voor het eerst gehad dat mijn eerste laag niet lekker print, ook door een vieze nozzle waardoor er iets los kwam en het een en ander meetrok.
Ik heb dit weggehaald en de print door laten gaan om te kijken en de 2e laag lijkt ook voldoende te hechten en ik denk dat het zo wel lukt als probeersel maar uiteraard niet de bedoeling.
Ik gebruik het magnetische bedje van de ender 3 pro en heb er tot nu toe niets aan hoeven doen (okee, ik print niet heel veel maar toch...)
Ik heb nog een flesje 96% alcohol staan eventueel, kan dat daarop?
Hij i nu bezig een filament sensor te printen voor de oude Zstop en een beugel voor de filament rol voor aan de zijkant en dan ga ik de upgrades plaatsen met een aluminium extruder feeder erbij.
Lekker bezig zo:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
DRuw schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:12:
Ik heb nu voor het eerst gehad dat mijn eerste laag niet lekker print, ook door een vieze nozzle waardoor er iets los kwam en het een en ander meetrok.
Ik heb dit weggehaald en de print door laten gaan om te kijken en de 2e laag lijkt ook voldoende te hechten en ik denk dat het zo wel lukt als probeersel maar uiteraard niet de bedoeling.
Ik gebruik het magnetische bedje van de ender 3 pro en heb er tot nu toe niets aan hoeven doen (okee, ik print niet heel veel maar toch...)
Ik heb nog een flesje 96% alcohol staan eventueel, kan dat daarop?
Hij i nu bezig een filament sensor te printen voor de oude Zstop en een beugel voor de filament rol voor aan de zijkant en dan ga ik de upgrades plaatsen met een aluminium extruder feeder erbij.
Lekker bezig zo:)
Gewoon een keer afwassen met afwasmiddel onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:17

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Nice, deze gast heeft zijn hotend fan vervangen door waterkoeling:

Ik ben ook erg benieuwd naar zijn fan test. Hij heeft vorige week al een preview gegeven. Daaruit bleek dat je met het juiste fanduct ontwerp, zowel aan de intakekant als de outputkant van de fan, enorme airflow winst kunt behalen.

We've got that ring of confidence

Pagina: 1 ... 36 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie