Tips, suggesties?Mistacal schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:18:
[...]
Mooi print in de zin van 60 uur lekker printen. Jou resultaat kan echter nog veel beter hoor.
Heb op 0.2 geprint, op 0.1 was het uiteraard een stuk mooier geworden.
Tips, suggesties?Mistacal schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:18:
[...]
Mooi print in de zin van 60 uur lekker printen. Jou resultaat kan echter nog veel beter hoor.
kepler schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:24:
[...]
Ik heb een zelfde probleem, en ik heb het opgevuld met paar laagjes aluminium folie. Bij mij zat was het geen kuil, maar de verzakking door van voor naar achter. Dus alu folie om het bed kunnen vouwen, waardoor het niet verschuift. Je zou het bij jou kunnen vastplakken met kapton tape?
Thanks for the tips! Maar ik wacht even rustig op de buurman vanavond, kost me niksMistacal schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:18:
[...]
@Soepstengel Even naar de lokale schilder een 3mm glasplaatje op maat laten snijden, perfecte resultaten!
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
De standaard vraag, heb je de kalibraties gedaan? E-step en flow? Er is een optie in cura die heet, adaptieve layers. Die bied soms ook een mooi resultaat, even google op wat het precies inhoudFreich schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:28:
[...]
Tips, suggesties?
Heb op 0.2 geprint, op 0.1 was het uiteraard een stuk mooier geworden.
__/`\__/`\__
Het is meer dat ik nu niet weg kan om even een glasplaatje te halen. Ik had trouwens ook gelezen dat je niet zomaar een glazen plaatje kan gebruiken; deze moet gehard zijn of van speciaal materiaal zijn; klopt dat?Mistacal schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:48:
[...]
@Soepstengel De glasplaatjes kost 3 euro en dan heb je er zelf 1 maar goed dat je moet je dan zelf weten. Ook ik heb aluminium folie onder mijn glasplaat omdat mij heated bed gewoon krom is.
__/`\__/`\__
zie https://github.com/bigtre...0Instruction%20Manual.pdfManIkWeet schreef op donderdag 19 december 2019 @ 04:39:
[...]
Die servo port zat al op 1.3... Of hebben ze ook een poort gemaakt voor de endstop? Of hebben ze de pins omgedraaid?
We've got that ring of confidence
Wie nietS1W schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:26:
Argh! Vannacht (weer) m'n Bowden tube losgeschoten uit de extruder. Vorige keer zat er een clog in de hotend, maar ik vraag me toch af of de coupler wel goed grijpt, iemand anders hier ook al last van gehad?
Mijn capricorn setje ligt ook al klaarphYzar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:36:
[...]
Wie nietBetere PTFE koppelingen is een van de eerste mods die de meeste mensen doen.
erhmm.
Bij mij nog nooit bij mijn Ender 3 pro uit oktober waar al een paar kilogram filament doorheen gegaan is. Ik heb wel de Capricon-tube klaarliggen, maar eigenlijk niet de behoefte om het ook daadwerkelijk te installeren.phYzar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:36:
[...]
Wie nietBetere PTFE koppelingen is een van de eerste mods die de meeste mensen doen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik vind de standaard PTFE-tube ook eigenlijk wel prima, alleen de koppelingen niet. Bij mijn Ender 3 sprong hij er aan de extruderkant ook uit en aan de hot-end kant zat er speling op waardoor er een verdikking (en daardoor verstopping, en daardoor underextrusion) ontstond in de heatbreak/hotend. Nu is mijn Ender 3 al meer dan een jaar oud, mijn jongere Ender 5 heeft een af-fabriek "fix" hiervoor: een clipje voor de koppeling aan de hotend kant. Maar dat is ook maar een cheap workaround als er voor een euro een fatsoenlijke koppeling aan beide kanten op zit.
<GoT> Brain3#2873
Ja. 300 euro is overigens te duur. De Ender 3 Pro is koop voor < 200 euro in de officiële Creality store op Ali uit magazijn in de EU.Brain3 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:46:
Hey all, we zijn weer al een jaartje verder..en ik speel nog altijd met de gedachte om een 3D-printertje aan te schaffen. Onlangs zat er een reclamefolder van Aldi in bus, met een Ender3-achtige printer van +/- 300€. Is de Ender3 of de pro nog altijd een interessant alternatief? of kijk ik beter uit naar iets anders?
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 19-12-2019 15:50 ]
Voor €300 koop je zelfs de Ender 5 (wellicht intussen zelfs de Pro). Ikzelf heb nu een maand of twee de 5 en ben er als n00b tevreden over. Of het het prijsverschil ten opzichte van de 3 dubbel en dwars waard is kan ik dus niet zeggen, maar hij schijnt wel beter te zijn. En als @Brain3 er toch al €300 voor uit wil trekken.JBS schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:49:
[...]
Ja. 300 euro is overigens te duur. De Ender 3 Pro is koop voor < 200 euro in de officiële Creality store op Ali uit magazijn in de EU.
1
2
3
4
5
6
| 92 E0 ; reset extruder G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; move to start-line position G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; draw 1st line G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; move to side a little G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; draw 2nd line G92 E0 ; reset extruder |
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
[ Voor 11% gewijzigd door sanji_vinsmoke op 19-12-2019 21:11 . Reden: extra info ]
[ Voor 47% gewijzigd door Yukkie op 20-12-2019 07:21 ]
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Vlakke kantjes op je wielen. Deze staan dan te strak.Ariatus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:26:
Weet iemand hier waar een kloppend geluid van de vermoedelijk y-as vandaan kan komen? Met lange bewegingen bijvoorbeeld van voren helemaal naar de stop. Prints zijn voor de rest gewoon goed en op korte stukjes hoor je niks.
Ja dat zou het kunnen zijn, maar waarom was dat op het begin niet te horen dan? Maar ik zal in ieder geval de wielen een heel klein tikje losser zetten.Tadango schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:37:
[...]
Vlakke kantjes op je wielen. Deze staan dan te strak.
Ik zou eert bekijken of het de wielen wel zijn voordat je een constructieve wijziging gaat doorvoeren. Printer in elkaar zetten volgens de juiste YT video's en de bekende PDF gids. Het kan ook een kabel zijn die misschien ergens kort blijft hangen om maar eens wat te noemen.Ariatus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:44:
[...]
Ja dat zou het kunnen zijn, maar waarom was dat op het begin niet te horen dan? Maar ik zal in ieder geval de wielen een heel klein tikje losser zetten.
Ik laat het nog horen als dat het probleem niet was.
Als de bon gekregen is welDRuw schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:04:
Je lijkt m'n vriendin wel... Ik heb een bon dus het kost minder;)
[ Voor 18% gewijzigd door Mistacal op 20-12-2019 09:10 ]
__/`\__/`\__
Bij de action ( afdeling bouwmaterialen ) heb je metalen klemmetjes met een rood omhulsel. 10 stuks voor €1,-Soepstengel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:22:
Weet iemand of die heatbed klemmen ook bij een bouwmarkt of iets dergelijks te koop zijn? Ik durf te zweren dat ik ze eerder gezien heb, maar ik weet de juiste zoekterm niet.
Eerder bij een kantoorartikelenzaak of hobbyshop, want origineel zijn het klemmen voor papier:Soepstengel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:22:
Weet iemand of die heatbed klemmen ook bij een bouwmarkt of iets dergelijks te koop zijn? Ik durf te zweren dat ik ze eerder gezien heb, maar ik weet de juiste zoekterm niet.
https://www.hema.nl/vrije...-paperclips-14822277.htmlSoepstengel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:22:
For future reference, het zijn deze: https://www.action.com/nl-nl/p/veerklemmenset--67229719/vincent_1971 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:24:
[...]
Bij de action ( afdeling bouwmaterialen ) heb je metalen klemmetjes met een rood omhulsel. 10 stuks voor €1,-
[ Voor 80% gewijzigd door Soepstengel op 20-12-2019 10:16 ]
Je moet alleen de servo definen en de juiste pins gebruiken. Verder niks qua inverse logic of wat dan ook voor zover ik weet.DRuw schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:09:
deze zou ik toe moeten uncommnten volgens de aparte manual die bij de ali link zat maar dat is voor een oude fw: /**
* Z Servo Probe, such as an endstop switch on a rotating arm.
*/
#define Z_PROBE_SERVO_NR 0 // Defaults to SERVO 0 connector.
#define Z_SERVO_ANGLES {10,90} // Z Servo Deploy and Stow angles
ik heb deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4ddDDFWM
en er wordt ook aangegeven dat t.o.v. de bltouch de logic inversed is...
wat moet ik dan aanpassen???
Ik ook op black friday de pro met glass plate.Multensor schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:56:
Voor de mensen die de ender 3 + PLA + glass plate hebben gekocht bij aliexpress op black friday: hebben jullie al contact gehad met creality over de PLA en glass plate? Ik heb ze een bericht gestuurd, maar krijg niets terug, nu kan ik een dispute openen natuurlijk, maar voordat ik dat doe eerst hier maar de vraag of er meer informatie over is.
Van de week trouwens de SKR mini e3 (1.2) in de ender gezet en wat een wereld van verschil is dat. WOW!. Je kan alleen de fans nog horen, de motoren maken geen geluid meer. Heb net de capricorn PTFE tube binnen, dus die mag er binnenkort op. Ben meer bezig met upgraden dan met printen
[ Voor 18% gewijzigd door Muur op 20-12-2019 13:38 ]
1
2
3
| #define X_HOME_DIR -1 #define Y_HOME_DIR -1 #define Z_HOME_DIR -1 |
[ Voor 45% gewijzigd door Yukkie op 20-12-2019 16:38 ]
Yup,staan allen op -1Yukkie schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:36:
Heb je de Z_MIN_ENDSTOP_INVERTING al eens geflipt? (van true naar false, of andersom?) Wellicht dat die toch anders moet staan?
Edit:
Check dit eens in je configuration.h (ongeveer regel 870 oid):
code:
1 2 3 #define X_HOME_DIR -1 #define Y_HOME_DIR -1 #define Z_HOME_DIR -1
Ik neem aan dat bij jou ook overal -1 staat?
[ Voor 32% gewijzigd door DRuw op 20-12-2019 18:08 ]
Met het glas kun je (afhankelijk van welke zijde je gebruikt) een gladde onderkant krijgen bij je prints. Bij de magneetmat zie je altijd de (fijne) structuur van het matje terug.Muur schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:28:
[...]
Ik heb alleen nog maar geprint op het magnetische bed.
Print het op de temperred glass bed beter?
Vind het buigen om de print los te halen wel makkelijk nu.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Niet iedereen heeft die ervaring, zomaar wat voorbeelden van probleemgevallen en mensen die het afraden:Tadango schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:39:
PETG hecht echt niet zo goed aan glas, dat is ABS
[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 20-12-2019 21:42 ]
Print ABS op mijn Ender-3 pro op 110 graden. Glas knapt niet, is 4mm glas. PetG print ik op 60 tot 80 graden, PLA op 60 graden. Gebruik bij PLA geen haarlak bij de overigen wel.Tadango schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 20:39:
PETG hecht echt niet zo goed aan glas, dat is ABSPETG op 80 graden print net zo op glas als PLA op 60 graden. ABS op 100 of meer smelt vast aan het glas en het glas breekt dan kapot. Dat lukt je niet met PETG
Ik print veel PETG op glas en dat gaat elke keer super.
Mooi dat het werkt!DRuw schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 17:50:
[...]
Yup,staan allen op -1
kan ik ergens mijn complete config.h dumpen?
EDIT: DOET HET!!!
Die endstop inverting moet inderdad gewoon op false blijven staan:
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING false // set to true to invert the logic of the probe.
Gezien je dit moest doen voor de BL Touch en het ding aangaf dat de "logic" omgedraaid was heb ik hem terugveranderd en nu wil het.
Hij scant nu op 9 punten het bed, das niet heel veel... welke setting is dat om dat mesh te verkleinen?
Edit: nouja laat maar, er zijn toch maar 4 stelschroeven dus veel kun je er toch niet aan doen;)
Heb ze recent bij de Hema gekocht,Soepstengel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:22:
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
[ Voor 23% gewijzigd door ImNotnoa op 21-12-2019 15:30 ]
Try SCE to Aux
Zal ik ff naar kijken.Yukkie schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 23:57:
[...]
Mooi dat het werkt!
Als je meer punten wil proben, moet je de GRID_MAX_POINTS_X aanpassen (en evt GRID_MAX_POINTS_Y, indien gewenst).
Oplossing was de kabel afschermen met wat aluminium tape wat ik nog had liggen:phYzar schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:03:
Kabels maar een rustig een keer nalopen.
Hoe heb je de firmware gecompiled? Ik probeerde het met ms visual code en platform Io maar krijg steeds errors bij het installeren vd dependencies.phYzar schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:03:
Vandaag de SKR mini E3 in mijn Ender 5 geschroefd. Kon geen fatsoenlijke firmware vinden voor deze combi dus voor het eerst zelf een firmware gebakken (marlin 2) door de standaard marlin config voor een Ender 5 te combineren met de SKR mini E3 config van een Ender 3. Werkt als een zonnetje, alleen 1 probleem blijft nog steeds: mijn LCD button geeft nog steeds spook kliks. Ben er wel achter dat hij dat alleen doet met bed verwarmen, dus ergens stoort de bekabeling van de bedverwarming met die van de LCD. Moederbord is in ieder geval uitgesloten want ook stock had ik dit issue. Nouja, blij dat bordje werkt. Kabels maar een rustig een keer nalopen.
"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert
Ook met VS code en platform io. VS code had ik al, platform io installeerde zijn eigen dependencies (platform io core)(wel ff reloaden na installatie). Toen via github de code van marlin 2 bugfix en van skr mini E3 v1.2 binnen gehaald. Het marlin project geopend in VS code via platform io. De standaard marlin ender 5 config in de marlin map gekopieerd (in marlin zit submap met example configs voor veel printers). Daarna de door bigtreetech beschreven wijzigingen gedaan in de platformio.ini file (beschreven in de readme van de v1.2 firmware op github). Toen met een file compare programma de example config van de Ender 5 vergeleken met de SKR mini E3 config van de Ender 3 en de SKR specifieke settings overgenomen. Toen gecompileerd en het werkte. Onderweg 2 compiler errors gehad: serial port onbekend (niet goed overgenomen van skr config) en board onbekend (vergeten juiste in te stellen in zowel project als config).zerok schreef op zondag 22 december 2019 @ 11:56:
[...]
Hoe heb je de firmware gecompiled? Ik probeerde het met ms visual code en platform Io maar krijg steeds errors bij het installeren vd dependencies.
Er staan genoeg filmpjes op youtube: "remove a broken bolt"pasajo schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:18:
Hm ik heb een vervelend probleem. Mijn nozzle zat iets verstopt, en is helaas afgebroken bij het eruit draaien. (Goedkope zooi blijkbaar, ik had er niet veel kracht op).
Wat nu.. het schroefdraad van de nozzle zit er nog in.
Iemand een handige tip hoe dat eruit te krijgen? (Ik heb hem al even gedemonteerd maar warm noch koud krijg ik er geen grip op met diverse tools.
Indien er een nieuwe hotend op moet.. wat is nu een beetje een 'beste koop' (als in functioneel IPV overbodige luxe).
De microswiss kost 1/3e van wat ik heb betaald voor de printer.
Dat is het hem juist, het lijkt makkelijk maar met 200+ graden rotzooien met allerlei tooltjes levert weinig op tot dusver. Schroefdraad moet wel beetje intact blijven.kmichael schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:38:
[...]
Er staan genoeg filmpjes op youtube: "remove a broken bolt"
Succes met het verwijderen van je nozzle
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Hm dat is een idee voor nu, morgen eens proberen. De heartbreak zit ook muurvast vreemd genoeg, ook warm krijg ik er geen beweging in.pwillemske schreef op zondag 22 december 2019 @ 19:48:
Sla een torx bitje wat net iets groter is dan de binnenkant van de nozzle er vast in. Vervolgens met een ratel(tje) o.i.d. het ding los draaien, zou het blokje wel warm maken met een brandertje ofzo, dan komt het een stuk makkelijker los. Zo vast kan het niet zitten lijkt me
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Let trouwens op dat de fan headers verwisseld zitten tov het stock creality bord.phYzar schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:03:
Vandaag de SKR mini E3 in mijn Ender 5 geschroefd. Kon geen fatsoenlijke firmware vinden voor deze combi dus voor het eerst zelf een firmware gebakken (marlin 2) door de standaard marlin config voor een Ender 5 te combineren met de SKR mini E3 config van een Ender 3. Werkt als een zonnetje, alleen 1 probleem blijft nog steeds: mijn LCD button geeft nog steeds spook kliks. Ben er wel achter dat hij dat alleen doet met bed verwarmen, dus ergens stoort de bekabeling van de bedverwarming met die van de LCD. Moederbord is in ieder geval uitgesloten want ook stock had ik dit issue. Nouja, blij dat bordje werkt. Kabels maar een rustig een keer nalopen.
ja, daag.
Jup, was ik van op de hoogte. Tis m'n derde skr mini E3 inmiddels[Remmes] schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:19:
[...]
Let trouwens op dat de fan headers verwisseld zitten tov het stock creality bord.
Dat zakken is beetje irritant inderdaad. Met bed levelen zakt hij naar beneden. In stock firmware zat de optie om alleen x&y steppers te disablen, nu gebruik ik na disable steppers maar een 'home z' om het tegen te gaan. Kun je uitleggen wat jouw mod precies inhoud?Heb vandaag de lead screw verwisseld naar een 2 start - 4mm lead, hierdoor zakt het bed niet wanneer de motor uit gaat, echt heerlijk, heb gelezen dat Creality dit zelf ook heeft met de nieuwste batch. (ender 5)
De standaard lead screw is 4 start - 8mm lead, die 8mm lead zorgt er voor dat de hoek van het schroefdraad zeer steil is waardoor het bed makkelijk naar beneden kan zakken. De lead screw vervangen met 2 start-4mm lead zorgt er voor dat die hoek dus minder is (bijna 2x minder) waardoor zwaartekracht + wat gewicht niet genoeg is om het bed naar beneden te krijgen.phYzar schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:28:
[...]
Jup, was ik van op de hoogte. Tis m'n derde skr mini E3 inmiddels
[...]
Dat zakken is beetje irritant inderdaad. Met bed levelen zakt hij naar beneden. In stock firmware zat de optie om alleen x&y steppers te disablen, nu gebruik ik na disable steppers maar een 'home z' om het tegen te gaan. Kun je uitleggen wat jouw mod precies inhoud?
[ Voor 10% gewijzigd door [Remmes] op 23-12-2019 22:12 ]
ja, daag.
[ Voor 91% gewijzigd door maartend op 23-12-2019 20:00 ]
LOL, geweldig. ThnxYukkie schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:57:
@maartend Geen idee, misschien moet je je vraag even ergens anders stellen
[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 23-12-2019 22:20 ]
Het filmpje is echt straight forward. Hij legt precies uit hoe te flashen. Vanaf 3:13 ongeveer begint hetJBS schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:54:
Graag flash ik de firmware van Teaching Tech op mijn Ender 3 Pro na installatie van de BL Touch.
Dit betreft een hex bestand. Flashen van de bootloader deed ik eerder met een Arduino Uno, de firmware gewoon via USB met Arduino IDE.
Suffe is dat ik niet vind hoe de firmware met dit hex bestand te updaten. Alle instructies en filmpjes gaan over het initieel schrijven van de bootloader en firmware vanuit Arduino IDE. Het hex bestand is echter niet zomaar in Arduino IDE te openen.
Simpelweg de hex op de SD card zetten en vervolgens de Ender aanzetten werkt kennelijk niet.
Wellicht dit maar eens proberen https://3dprinting.stacke...to-install-a-hex-firmware
__/`\__/`\__
Je hebt gelijk, heb me behoorlijk blind gestaard. Dat stuk in het filmpje sloeg ik al over omdat ik de bootloader al geflashed had en 'gewoon' via USB of SD kaart wilde flashen.Mistacal schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 07:24:
[...]
Het filmpje is echt straight forward. Hij legt precies uit hoe te flashen. Vanaf 3:13 ongeveer begint het
__/`\__/`\__
Ja, het zit vol met belletjes. Esthetisch niet eens heel verkeerd, het geeft een soort glittereffect.kmichael schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:32:
Je kan kijken of je luchtbelletjes hebt in je filament, door bijvoorbeeld 5 cm boven je bed, ca 30 mm te extruden. Ik had laatst Nylon gekocht (PA) deze was zeer vochtig, ik moest deze eerst drogen...
Top spul, het kan een keertje verkeerd gaan natuurlijk. Misschien een mailtje eraan wagenGizz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:23:
[...]
Ja, het zit vol met belletjes. Esthetisch niet eens heel verkeerd, het geeft een soort glittereffect.
Maar dat ik belletjes heb zou dus impliceren dat het filament al vochtig uit de gesealde verpakking kwam? Vreemde zaak. Het betreft overigens Geeetech TPU van Amazon, met een 5 sterrenbeoordeling na 164 reviews.
__/`\__/`\__
Heb je een linkse tap liggen? Daarmee lukt het 99 van de 100 keer welpasajo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:05:
Nou ik krijg helaas de nozzle draad toch echt met geen mogelijkheid uit het Heat block, kom er van de andere kant niet bij doordat de Heat break vast zit.
Het is dus wachten tot de nieuwe hotend uit China binnen is, en ondertussen ff kijken voor een los Heat block + break (zie er zat op Amazon.com maar dat duurt ook weer een eeuwigheid)
__/`\__/`\__
Wordt 2e kerstdag meegenomen door een familielidMistacal schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:13:
[...]
Heb je een linkse tap liggen? Daarmee lukt het 99 van de 100 keer wel
Dat is dus exact wat ik er ook van vindt op de foto's van de rol. Ziet er erg glimmend uit. Bummer. Dan maar voor een rolletje zwart gaan, daarbij zal dat lijkt mij minder het geval zijn.Gizz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 15:30:
Zelf vind ik het behoorlijk glimmen, dat komt ook doordat je bij mij hele fijne belletjes ziet en het materiaal semi-doorzichtig is.
Ik heb een Duet 2 Wifi, heb jij de Ender3 LCD scherm werkend gekregen?Mr Mike schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:47:
Na maanden lang upgraden is mijn Printer bijna klaar. Er zit nu een DuetWifi in een must voor alle 3d Printers. Wat je met deze board allemaal kan instellen. Daarbij heb ik ook een ombouw kit besteld https://www.thingiverse.com/thing:4008699
Als alles klaar is kan ik snel en nauwkeurig printen. Ik zal ook als ik klaar ben foto’s uploaden.
Wat nog op mijn lijst staat is een DirectDrive systeem. Maar moet even meer onderzoek hierna doen.
Kijk even op Amazon.de dan heb je het met een paar dagen. Laat je het bezorgen naar een Pickup point dan is verzending ook onder de 29 euro gratispasajo schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:05:
Nou ik krijg helaas de nozzle draad toch echt met geen mogelijkheid uit het Heat block, kom er van de andere kant niet bij doordat de Heat break vast zit.
Het is dus wachten tot de nieuwe hotend uit China binnen is, en ondertussen ff kijken voor een los Heat block + break (zie er zat op Amazon.com maar dat duurt ook weer een eeuwigheid)
Nee daar ben ik nog mee bezig. Hij gaat nu wel aan met wat modificatie. Nu alleen de rest nog. Veel uitzoeken nog. De Meastro was een beter optie geweest. Maar heb zelf een 5inch DuetPanel eraan.kmichael schreef op woensdag 25 december 2019 @ 00:36:
[...]
Ik heb een Duet 2 Wifi, heb jij de Ender3 LCD scherm werkend gekregen?
2208/2209 drivers zijn stil en zijn inderdaad voor steppers, de 2209 driver ondersteunen sensorless homing mocht je dat willen, ook kunnen ze wat meer ampere aan. in feite is het dus 2209>2208, maar 2208 is niet slechts aan.RobertMe schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:40:
Nu ik mijn eerste lange(re) print heb aan gezet (23 uur) ben ik direct geïnteresseerd in alternatieve moederborden (voor mijn Ender 5). Dit uiteraard i.v.m. het geluid in combinatie met het stock moederbord en dat de printer nu in de nacht nogal voor overlast kan zorgen.
Maar volgens mij zijn er op dat gebied nogal wat opties? Van Crealities Silent Board tot bergen aan third party oplossingen waarbij hier volgens mij die van SKR het populairst zijn? Maar als ik dan bv op AliExpress zoek naar de nieuwe SKR v1.4 zijn er verschillende "producten". Sommige met extra modules, zoals de BLTouch, en anderen met drivers. Waarbij ik vermoed dat dat laatste gaat over de drivers voor de stepper motors? Dus dat lijkt mij nogal essentieel om ook te hebben.
Kan iemand mij dus doorverwijzen naar een Jip & Janneke uitleg m.b.t. hoe dat met die boards in elkaar zit en waar op te letten? Het gaat me dus niet perse om de "koop X met Y en Z erbij" maar meer om de waarom / waar op te letten. Bv ook met als de drivers idd om de aansturing van de motors gaat dat ik naderhand weet wat de verschillen zijn en dat ik zelf de keuze kan maken.
ja, daag.
Ik had ook nog wat videos van Teaching Tech gekeken en daaruit kwam ik inderdaad tot dezelfde conclusie. Er zijn een aantal drop in replacements voor de Ender 3/5 waaronder dan de SKR Mini E3. Standaard krijg je dan een versie met de 2209 driver, of ze hebben een versie met DIP met standaard de 2208 drivers. Grap is alleen dat de standaard maar een paar cent duurder is dan die met DIP terwijl je bij die met DIP dan ook nog mindere drivers krijgt.[Remmes] schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:28:
[...]
2208/2209 drivers zijn stil en zijn inderdaad voor steppers, de 2209 driver ondersteunen sensorless homing mocht je dat willen, ook kunnen ze wat meer ampere aan. in feite is het dus 2209>2208, maar 2208 is niet slechts aan.
Creality 1.1.5 is 8bit waarbij de SKR borden 32 bit (beter) zijn.
De SKR V1.3 /1.4 heeft iets meer aansluitingen waaronder één voor een 2de extruder, maar het bord is groter en de sd/usb zit op een andere plek, je moet dan zelf een nieuwe "doos" printen om zo de sd/usb aansluiting te kunnen gebruiken. Ook moet je hierbij zelf de driver er in stoppen.
De SKR mini e3 v1.2 heeft ingebouwde 2209 drivers en is een drop in vervanger tov de standaard Creality bord, de DIP versie moet je zelf drivers er in stoppen.
Let op met de SKR (in ieder geval de mini's) dat de fan connectors omgedraaid zijn tov de stock bord, dus header 0 = 1, en 1 = 0.
Zelf ben ik voor de mini e3 v1.2 gegaan, was even uitvogelen hoe Marlin in elkaar zit maar werkt zeer fijn.
Mag ik vragen waarom je dan niet een T8 Anti-Backlash Spring voor 80 cent gebruikt? Of werken die niet zo goed?[Remmes] schreef op maandag 23 december 2019 @ 18:51:
[...]
De standaard lead screw is 4 start - 8mm lead, die 8mm lead zorgt er voor dat de hoek van het schroefdraad zeer steil is waardoor het bed makkelijk naar beneden kan zakken. De lead screw vervangen met 2 start-4mm lead zorgt er voor dat die hoek dus minder is (bijna 2x minder) waardoor zwaartekracht + wat gewicht niet genoeg is om het bed naar beneden te krijgen.
Koste me zo'n €5 via Aliexpress en moest een ding printen om de nieuwe moer te bevestigen aan het bed, maar was geen probleem.
Oh en moest steps van 400 naar 800 zetten.
http://imgur.com/a/Qr4fS7e
Er zijn ook mensen die voor 1 start - 2mm lead gaan, en dan moet steps naar 1600, omdat mij dit overkill leek ben ik dus voor de tussenstap gegaan.
Nieuwere (althans het lijkt een loterij) ender 5 worden al standaard geleverd met die minder steile lead screw en de steps op 800. Ik heb ook de "oude" lead screw bij de ender 5.KiefDelicious schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:25:
[...]
Mag ik vragen waarom je dan niet een T8 Anti-Backlash Spring voor 80 cent gebruikt? Of werken die niet zo goed?
[ Voor 10% gewijzigd door Chrisje1983 op 26-12-2019 00:00 ]
De oude had een anti backlash moer, maar dat is meer voor de speling tussen moer en schroef en is in deze opstelling niet echt nodig, sommige mensen hadden wel een shim geprint om zo de veer wat meer druk te laten geven, maar dat is geen echte oplossing, de 8mm lead is gewoon te steil.KiefDelicious schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:25:
[...]
Mag ik vragen waarom je dan niet een T8 Anti-Backlash Spring voor 80 cent gebruikt? Of werken die niet zo goed?
[ Voor 9% gewijzigd door [Remmes] op 26-12-2019 00:59 ]
ja, daag.
Het bed van de ender 5 zakt meteen zodra de z stappen motor niet meer bekrachtigt is, de anti-backlash veer doet daar niets tegen. Met de superstruts welke de bed verzwaren wordt het nog erger, laat staan een zware print. Erg irritant om elke keer het bed omhoog te draaien.ManIkWeet schreef op donderdag 26 december 2019 @ 04:12:
Is zwaartekracht niet voldoende voor anti-backlash? Meestal is er toch een minimale pauze na een z-move toch?
Helemaal leuk als je 2 motor assen hebtChrisje1983 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 05:29:
Wat nog irritanter en misschien wel schadelijk is, met een auto home command geeft het de z-as eerst een slinger naar beneden voor hij naar boven draait, als de z-as al op de laagste stand hangt vanwege de zwaartekrach krijgt de z-as motor behoorlijk op z'n donder.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq