3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wellicht heb je hier wat aan: YouTube: 5 beginner Ender 3 fixes - featuring manual mesh bed leveling guidebasvn schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:36:
Net de printer in elkaar gezet, en vanaf moment 1 viel me al op, dat de base wiebelt.. is daar iets aan te verstellen? of moet ik er gewoon een viltje onder leggen?
We've got that ring of confidence
Als het loslaat bij PLA en ook PETG dan is je bed niet goed level of je moet je Z Offset controleren en met alcohol (of heet water met een kleine beetje afwasmiddel en goed naspoelen) je glasplaat goed ontvetten.SuperKris schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:52:
HAARLAK GEZOCHT!
De action heeft die paarse bussen helaas niet meer. Ik heb 2 andere bussen mee genomen, en die werken voor geen meter. Een klein plat object komt na een layer of 10 al los.
Welke haarlakken (liefst bij de lokale drogist verkrijgbaar) weken ook goed?
Edit: voor de duidelijkheid, ik print PETG en PLA op glas (CR10)
Print op een spiegel en kleine objecten zitten ook muurvast. Moet echt wachten tot het wat is afgekoeld.
Anders zou je als je dit echt wil gebruiken ook prittstift of schilderstape kunnen proberen.
Ik ben nog een beginner, maar haarlak, pritstift of welke adhesie hulp dan ook heb ik meteen vanaf het begin gemeden, ik print op een schone spiegel tot nu toe alleen pla+ van esun en mits het bed goed gelevelt is en de nozzle niet vernaggelt is gaat het iedere keer perfect.SuperKris schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:52:
HAARLAK GEZOCHT!
De action heeft die paarse bussen helaas niet meer. Ik heb 2 andere bussen mee genomen, en die werken voor geen meter. Een klein plat object komt na een layer of 10 al los.
Welke haarlakken (liefst bij de lokale drogist verkrijgbaar) weken ook goed?
Edit: voor de duidelijkheid, ik print PETG en PLA op glas (CR10)
Eens tussen de zoveel prints maak ik schoon met 99,9% alcohol, over het algemeen veeg ik de spiegel schoon met een microvezeldoek welke uit de kookwas komt, werkt echt perfect tot nu toe. Met petg heb ik nog geen ervaring dus geen idee of het dan ook van toepassing is.
[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 14-12-2019 16:48 ]
De pi gaat er precies mooi in en ook de achterkant van het scherm valt er mooi in Mar de voorkant krijg ik niet goed. Ik zie ook nu dat de rechter onderkant omhoog getrokken is en op een vlakke tafel best een stukje omhoog is getrokken...
Enig idee hoe ik dat kan voorkomen?
Bed is level dus het lijkt door warmte te komen?
Edit: had een raft dit kunnen voorkomen?
Hij is behoorlijk krap uberhaubt maar voor de pi is hij prima... Heb het idee dat niet alle stukjes staal van het display ook hetzelfde zijn....
[ Voor 18% gewijzigd door DRuw op 14-12-2019 19:28 ]
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ik ga m'n printer straks zo in elkaar zetten zodat ik zeker weet dat alles recht is en goed beweegt;basvn schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:36:
Net de printer in elkaar gezet, en vanaf moment 1 viel me al op, dat de base wiebelt.. is daar iets aan te verstellen? of moet ik er gewoon een viltje onder leggen?
Linkje
[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 14-12-2019 22:42 ]
Kan meerdere oorzaken hebben, het eerste waar ik aan denk is een z-as die te zwaar loopt, waardoor de stappenmotor soms een stapje overslaat of misschien zit de as niet goed vast op de motor en slipt daardoor soms iets, de stappenmotor zelf kan natuurlijk ook niet helemaal lekker zijn.Crazyanz schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:41:
Ik heb een probleem met mijn ender waar ik maar niet uit kom. Er zit een afwijking op de Z as waardoor naar mate de print hoger wordt de afstand van de printkop tot de print afneemt tot het punt dat de printkop de print in duikt. Iemand hier ervaring mee?
Het kan ook een voedings of driver probleem zijn, waardoor de stappenmotor niet genoeg kracht heeft en dus ook daardoor stappen mist.
Een andere oorzaak is er eigenlijk niet, omdat een stappenmotor juist altijd een precies aantal stappen per omwenteling maakt en dus niet kan verlopen zoals dat hier wel gebeurd.
Met een brim zou je krom trekken mogelijk kunnen voorkomen.DRuw schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:03:
Ik heb na een zitting van 19,5 uur deze klaar: www.thingiverse.com/thing:3891349
De pi gaat er precies mooi in en ook de achterkant van het scherm valt er mooi in Mar de voorkant krijg ik niet goed. Ik zie ook nu dat de rechter onderkant omhoog getrokken is en op een vlakke tafel best een stukje omhoog is getrokken...
Enig idee hoe ik dat kan voorkomen?
Bed is level dus het lijkt door warmte te komen?
Edit: had een raft dit kunnen voorkomen?
Hij is behoorlijk krap uberhaubt maar voor de pi is hij prima... Heb het idee dat niet alle stukjes staal van het display ook hetzelfde zijn....
Als hij echt vrij krap is toch eens je e-step gaan kalibreren. Kan zijn dat deze niet juist zijn en dan krijg je afwijking in je afmetingen.
Hier staan er nog een paar die je kunt proberen om de afwijking zo beperkt mogelijk te krijgen.
https://www.3dhubs.com/ta...printer-and-filament/5695
Het volgens mij puur de onderkant en ik gok erop dat het door het kromtrekken is. De pi past er prima in en ook de bovenkant past het display perfect in.MikeOO schreef op zondag 15 december 2019 @ 07:46:
[...]
Met een brim zou je krom trekken mogelijk kunnen voorkomen.
Als hij echt vrij krap is toch eens je e-step gaan kalibreren. Kan zijn dat deze niet juist zijn en dan krijg je afwijking in je afmetingen.
Hier staan er nog een paar die je kunt proberen om de afwijking zo beperkt mogelijk te krijgen.
https://www.3dhubs.com/ta...printer-and-filament/5695
Ik ga nog wat tweaken eraan want wil er ook een relais in maken die mijn printer aan kan zetten via de psu plugin in octopi.
Dan print ik hem met brim en raft en misschien ook gelijk op 0.12 en kijken wat het doet (zal wel een tijdje printen).
Heb nu in ieder geval een concept waar ik met een Dremel de boel wat heb aangepast om hem te laten passen voor nu....
Tnx voor de tips!
Je kunt ipv een relais ook een smartstekker gebruiken. Er zijn plugin voor Octorprint als je dat gebruikt.DRuw schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:15:
[...]
Het volgens mij puur de onderkant en ik gok erop dat het door het kromtrekken is. De pi past er prima in en ook de bovenkant past het display perfect in.
Ik ga nog wat tweaken eraan want wil er ook een relais in maken die mijn printer aan kan zetten via de psu plugin in octopi.
Dan print ik hem met brim en raft en misschien ook gelijk op 0.12 en kijken wat het doet (zal wel een tijdje printen).
Heb nu in ieder geval een concept waar ik met een Dremel de boel wat heb aangepast om hem te laten passen voor nu....
Tnx voor de tips!
https://plugins.octoprint.org/plugins/tasmota/
https://plugins.octoprint.org/plugins/tplinksmartplug/
Kan maar ik ben meer van de hardware oplossing.MikeOO schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:21:
[...]
Je kunt ipv een relais ook een smartstekker gebruiken. Er zijn plugin voor Octorprint als je dat gebruikt.
https://plugins.octoprint.org/plugins/tasmota/
https://plugins.octoprint.org/plugins/tplinksmartplug/
Mocht mijn netwerk kuren hebben en mijn thermische beveiliging in de software activeert doet hij het niet.
Ja theoretisch en double fault maar een relais is wat dat betreft idiotproof:)
(Ik gaf per ongeluk antwoord op een ouwe post, niet relevant meer)
Edit2: omdat iemand op mijn post gereageerd had...
Ik gebruik geen Haarlak.
De eerste 2 lagen van mijn bed zet ik op ca 100-105 graden. Bij laag 3 laat ik de temperatuur zakken naar 80 graden.
Voor de hotend: de eerste laag zet ik 20 graden warmer dan mijn normale print temperatuur.
Maar PETG eet spiegels op deze manier... Ik ben overgestapt op een stuk RVS plaat en dat werkt prima.
Alleen mijn RVS plaat is te dik 2.8mm dik dus veel te zwaar. Ik heb ook een dunne van 1 mm maar die is niet recht. Ik moet nog een tussen maat hebben.
[ Voor 247% gewijzigd door kmichael op 15-12-2019 09:45 ]
Helaas voor mij een paar dagen niet printen
Had mijn Bondtech clone vervangen door een originele en vanaf dat moment gingen mijn prints mis. Telkens sprong de PTFE tube los. Bleek niet aan de Bondtech te liggen, maar aan een dik blok filament in mijn nozzle....en met het vervangen van de nozzle draaide ik de schroefdraad van het heat block stuk.
Kortom: nieuwe hot end besteld op Amazon (kon nergens de juiste heat blocks vinden) en meteen maar ook Ali voor hetzelfde geld nog 2 hot ends en 5 heat blocks.
Hopelijk kan ik vanaf dinsdag weer printen, beetje verslaaft geraakt aan litho's ;-)
Intussen snap ik wel waarom mensen zeggen dat de aanschaf van de printer slechts het begin is. Intussen minstens evenveel aan vervangende onderdelen cq. upgrades heb uitgegeven 😬
Welk materiaal?Yukkie schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:22:
Weet iemand het gewicht van een volle of lege 500grams spoel van Real Filament? Ik ben vergeten om ze te wegen toen ik ze binnen kreeg en ik twijfel of ik genoeg filament heb zitten op mijn spoel voor een langere print. Als ik het gewicht weet van een volle of lege spoel dan kan ik een aardige inschatting maken.
De smartplug is verder ook hardwarematig te gebruik. Is meer dat je deze via Octoprint ook kunt bedienen.DRuw schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:40:
[...]
Kan maar ik ben meer van de hardware oplossing.
Mocht mijn netwerk kuren hebben en mijn thermische beveiliging in de software activeert doet hij het niet.
Ja theoretisch en double fault maar een relais is wat dat betreft idiotproof:)
Maar begrijp je punt en inderdaad als je wifi problemen zou hebben kun je niets.
Gewoon standaard PLA (zwart, maar de kleur maakt niet zo veel uit lijkt me
Thanks voor de tips. Ik print echter al een jaar of 2-3 en weet echt wel wanneer het bed niet goed geleveld is. De prints gaan perfect, maar laten gewoon heel snel los.De glasplaat is ook absoluut perfect schoon (ik gebruik altijd spiritus)MikeOO schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:56:
[...]
Als het loslaat bij PLA en ook PETG dan is je bed niet goed level of je moet je Z Offset controleren en met alcohol (of heet water met een kleine beetje afwasmiddel en goed naspoelen) je glasplaat goed ontvetten.
Print op een spiegel en kleine objecten zitten ook muurvast. Moet echt wachten tot het wat is afgekoeld.
Anders zou je als je dit echt wil gebruiken ook prittstift of schilderstape kunnen proberen.
Schilderstape vind ik zelf met afstand de slechtste oplossing, en pritt ben ik ook geen fan van. Het gaat mij er puur om dat de haarlak die ik altijd heb gebruikt echt perfect werkte, maar helaas niet meer verkrijgbaar lijkt.
Bouten van dat koppelstuk zaten extreem vast, net maar even iets losser gezet. zelfde voor de dat koperen ding op de z-as. Nu weer een nieuwe print gestart, piek voor in de kerstboom 15cm hoog goede test.Hardy8 schreef op zondag 15 december 2019 @ 00:27:
[...]
Kan meerdere oorzaken hebben, het eerste waar ik aan denk is een z-as die te zwaar loopt, waardoor de stappenmotor soms een stapje overslaat of misschien zit de as niet goed vast op de motor en slipt daardoor soms iets, de stappenmotor zelf kan natuurlijk ook niet helemaal lekker zijn.
Het kan ook een voedings of driver probleem zijn, waardoor de stappenmotor niet genoeg kracht heeft en dus ook daardoor stappen mist.
Een andere oorzaak is er eigenlijk niet, omdat een stappenmotor juist altijd een precies aantal stappen per omwenteling maakt en dus niet kan verlopen zoals dat hier wel gebeurd.
mocht dit het niet zijn vermoed ik dat ik het toch in de skr mini e3 moet zoeken
Spiritus laat een waas achter, probeer eens afwasmiddel.SuperKris schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:25:
[...]
Thanks voor de tips. Ik print echter al een jaar of 2-3 en weet echt wel wanneer het bed niet goed geleveld is. De prints gaan perfect, maar laten gewoon heel snel los.De glasplaat is ook absoluut perfect schoon (ik gebruik altijd spiritus)
Schilderstape vind ik zelf met afstand de slechtste oplossing, en pritt ben ik ook geen fan van. Het gaat mij er puur om dat de haarlak die ik altijd heb gebruikt echt perfect werkte, maar helaas niet meer verkrijgbaar lijkt.
Ik doe dit al 2-3 jaar dus, en altijd met perfect hechting. Spiritus werkt erg goed voor mij en in dit deel van het schoonmaak proces is niets veranderd. Het enige dat wel veranderd is, is de haarlak.kmichael schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:43:
[...]
Spiritus laat een waas achter, probeer eens afwasmiddel.
Ik waardeer al tips maar weet inmiddels redelijk goed wat ik doe. Mijn probleem is alleen dat de haarlak die ik altijd gebruikte niet meer verkrijgbaar lijkt te zijn. Vandaar dus de oproep of iemand een ander merk/type kan adviseren.
[ Voor 23% gewijzigd door Hardy8 op 15-12-2019 15:43 ]
Ik wou je nog vragen welke dikte je gebruikt.Hardy8 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:11:
[...]
Ik gebruik al langere tijd fibeglass epoxy plaat, werkt gewoon voor alle materialen erg goed en slijt en beschadigd niet, ook hoef ik niets extras toe te voegen, wel iets opschuren, Pertinax schijnt trouwens ook net zo goed te werken, ik print ook hoofdzakelijk PETG, maar ABS of PLA zit ook muurvast tot het is afgekoeld, ik heb die plaat toevallig een keer gekocht op de modelbouwbeurs in Dormund(D) bij deze firma: http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php
Op Duitse fora wordt ook Pertinax of GFK plaat veelvuldig aangeprezen als perfecte buildplate.
Hardy
Ik gebruik nu 1 mm, ik had toen nog geen idee wat verstandig was en of het wel zou werken, maar de meeste gebruiken een dunnere, omdat die dan ook nog te buigen is voor als het er eens niet makkelijk afgaat na afkoeling.kmichael schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:04:
[...]
Ik wou je nog vragen welke dikte je gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door dutchassasin op 15-12-2019 19:11 ]
Ik heb enkele platen besteld via Duitsland Lerrox.de, in verschillende diktes van 0.5 tot 2 mm.Hardy8 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:17:
[...]
Ik gebruik nu 1 mm, ik had toen nog geen idee wat verstandig was en of het wel zou werken, maar de meeste gebruiken een dunnere, omdat die dan ook nog te buigen is voor als het er eens niet makkelijk afgaat na afkoeling.
Ik ben benieuwd.
Gebruik zelf Signum +plus 5 Ultra Hold van de Action. Werkt erg goed voor ABS en PLA. Voordeel als je water gebruikt het er zo afspoelt.SuperKris schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:52:
[...]
Ik doe dit al 2-3 jaar dus, en altijd met perfect hechting. Spiritus werkt erg goed voor mij en in dit deel van het schoonmaak proces is niets veranderd. Het enige dat wel veranderd is, is de haarlak.
Ik waardeer al tips maar weet inmiddels redelijk goed wat ik doe. Mijn probleem is alleen dat de haarlak die ik altijd gebruikte niet meer verkrijgbaar lijkt te zijn. Vandaar dus de oproep of iemand een ander merk/type kan adviseren.
SKR 1.4 Pro besteld met alle modules, ben benieuwd...
[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 16-12-2019 08:26 ]
__/`\__/`\__
Nu heb ik een vise geprint (https://www.thingiverse.com/thing:2064269) en merkte dat ik alles wat in elkaar geschoven of gedrukt moest worden totaal niet pastte en ik alles op heb moeten schuren. het lijkt alsof de binnenkanten van bijvoorbeeld een circel te klein zijn en de buitenkanten te groot.
ook merkte ik het volgende verschijnsel:

Het lijkt erop dat hij sommige layers uitschiet of iets dergelijks (op de foto redelijk slecht te zien)
Weet iemand waar dit aan kan liggen?
ik print met het 123-3d jupiter PLA (zwart/wit) met 210c nozzle en 60c (glazen) bed. 0.16 layer height en 50mm/s speed
de nozzletemperatuur had ik 10 graden verhoogd omdat de extruder soms slipte.
Dit (de lijntjes) is exact het probleem waar ik al maanden last van heb nu. Ik moet het zelf nog proberen maar gisteravond een youtube filmpje gezien die dit soort problemen wijt aan het extra gewicht van een glasplaat.
Het niet passen kan je in Cura ook oplossen door de horizontal expansion op (in mijn geval) -0.2mm te zetten
Moet ik gaan mesh levelen of kan ik nog andere dingen proberen (liefst smeer ik nog geen rommel op mijn bed).
erhmm.
Al even schoongemaakt met al alcohol?Multensor schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:27:
Ik zit na best wat goede prints nu met het probleem dat mijn PLA niet meer blijft plakken bij de eerste layer. Paar keer opnieuw bed geleveled, maar dat helpt niet echt. Ook de flexibele mat schoongemaakt, maar dat hielp ook niet.
Moet ik gaan mesh levelen of kan ik nog andere dingen proberen (liefst smeer ik nog geen rommel op mijn bed).
Try SCE to Aux
erhmm.
Gekeken of het bed ook nog recht is? Dus niet alleen levelen in de hoeken maar ook eens kijken hoe het zit halverwege de zijdes en in het midden van jet bed. Qua bijdraaien kun je daar dan minder aan doen. Maar meestal blijkt daarbij dat dat daar net wat lager is. Volgens mij is het advies daarbij vervolgens om een velletje aluminiumfolie op het bed (tussen bed en mat dus) te leggen als opvulling.Multensor schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:30:
Jazeker, maar helaas geen verbetering. Daarna ook nog met spiritus geprobeerd, maar ook dat hielp niet. Het is vaak wel op dezelfde plek dat het mis gaat (aan de achterkant van mijn print, dus midden achter op bed). Verder heb ik alle temps (205 / 60 )hetzelfde staan.
erhmm.
__/`\__/`\__
Verkeerde volgorde,maarten30 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:27:
@Mistacal @ErBo66 @Yukkie Thanks voor jullie reacties! ik zal eens beginnen met het magnetische vel er weer op te leggen, kijken of dat verschil maakt. Als dat geen verschil maakt zal ik eens de flowrate gaan tunen.
Prio 1 s E-step en flowkalibratie na het bouwen van de printer
__/`\__/`\__
Er zijn wel wat filaments met 80% koper, brons of messing maar een kilorol zilver zal iets te duur worden en waarschijnlijk ook lastig printen
Try SCE to Aux
Deze vraag is ongetwijfeld al langs geweest, echter weet ik zo niet hoe ik moet zoeken..
Hoe kan ik dit oplossen:

Moeilijk te fotograferen, echter hier is het witte vlak niet mooi glad. Je voelt soort van golven.
De 1ste en de 2de laag gaat goed, maar zodra hij bezig gaat met de 3de laag gaat het mis..
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Spuitsbus van de Action?Imnoa schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:04:
Kan iemand mij een (liefst PLA) filament aanbevelen die het meest op echt zilver lijkt?
Er zijn wel wat filaments met 80% koper, brons of messing maar een kilorol zilver zal iets te duur worden en waarschijnlijk ook lastig printen
Zie antwoorden hierboven. Je eerste 2 lagen gebruiken een ietsje andere setting om hechting te verbeteren.BaZnGaNL schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:17:
Goedenavond,
Deze vraag is ongetwijfeld al langs geweest, echter weet ik zo niet hoe ik moet zoeken..
Hoe kan ik dit oplossen:
[Afbeelding]
Moeilijk te fotograferen, echter hier is het witte vlak niet mooi glad. Je voelt soort van golven.
De 1ste en de 2de laag gaat goed, maar zodra hij bezig gaat met de 3de laag gaat het mis..
Heb je de e-steps gekalibreerd en de flow?
__/`\__/`\__
e-steps voor de zoveelste keer gekalibreerd en flow zojuist ook weer (e-steps 97.9 flow komt uit op 99%)
Helaas slechte foto's maar het Yodaatje is mijn allereerste print en is nagenoeg foutloos. De tweede is een flowkalibratie kubus van vanavond, je ziet (hopelijk) de miniscule riggeltjes. Veel mensen zouden waarschijnlijk blij zijn met deze kwaliteit maar voor lithogrammen is dit heel erg niet fijn.
Ik ga nu niet meer mijn glazen bed verwijderen omdat ik aardig wat spulletjes onderweg heb die ik hopelijk rond de kerst kan monteren (de blv ender 3 pro upgrade/zesty nimble/pei buildplate).
Als je nog tips hebt
Het is ondertussen meer dan een beetje frustrerend

Yoda
Flowcube
Heb je dan ook je flow gekalibreerd? Dus 1 single wall kubus en dan de dikte gemeten? Daar zou je de laatste finetuning in kunnen doen.ErBo66 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:20:
@Mistacal
e-steps voor de zoveelste keer gekalibreerd en flow zojuist ook weer (e-steps 97.9 flow komt uit op 99%)
Helaas slechte foto's maar het Yodaatje is mijn allereerste print en is nagenoeg foutloos. De tweede is een flowkalibratie kubus van vanavond, je ziet (hopelijk) de miniscule riggeltjes. Veel mensen zouden waarschijnlijk blij zijn met deze kwaliteit maar voor lithogrammen is dit heel erg niet fijn.
Ik ga nu niet meer mijn glazen bed verwijderen omdat ik aardig wat spulletjes onderweg heb die ik hopelijk rond de kerst kan monteren (de blv ender 3 pro upgrade/zesty nimble/pei buildplate).
Als je nog tips hebt![]()
Het is ondertussen meer dan een beetje frustrerend![]()
Yoda
Flowcube
Je kubus ziet er verder ok uit, het lijkt alleen dat je lagen best zichtbaar zijn. Dit is een vrij lastig probleem met vele oorzaken. Allereerst kan het de manier zijn waarop je print, dus via USB of SD.
Zijn de lagen voelbaar? Dan kan het ook nog zijn dat je een beetje last hebt van Banding op je Z as.
Eventueel zou kan je nog spelen met je de snelheid, acc en jerk
Check even de silk varianten, die geven een mooi eind resultaat.Imnoa schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:04:
Kan iemand mij een (liefst PLA) filament aanbevelen die het meest op echt zilver lijkt?
[ Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 17-12-2019 07:24 ]
__/`\__/`\__
Dat lijkt op je issue met de flowcube.
Hier staan ook nog een paar mogelijke oorzaken: https://the3dbros.com/why...-the-side-of-my-3d-print/
Pak Lukes guide er eens bij (https://www.th3dstudio.co...lp-guide-creality-others/) en zorg dat je printer netjes in elkaar zit.
Aangezien je je flowrate en e-steps al hebt gekalibreerd, lijkt het me dat het alleen nog maar een mechanische afwijking zou kunnen zijn (mits je het kalibreren goed hebt uitgevoerd
Edit: nog een mogelijke oorzaak: https://all3dp.com/1/comm...d-echoes-in-print-ringing
[ Voor 14% gewijzigd door Yukkie op 17-12-2019 07:29 ]
Als alles klaar is kan ik snel en nauwkeurig printen. Ik zal ook als ik klaar ben foto’s uploaden.
Wat nog op mijn lijst staat is een DirectDrive systeem. Maar moet even meer onderzoek hierna doen.
Tips om dit te voorkomen zijn welkom
Zie mijn eerste regelMistacal schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:20:
[...]
Heb je dan ook je flow gekalibreerd? Dus 1 single wall kubus en dan de dikte gemeten? Daar zou je de laatste finetuning in kunnen doen.
Via USB met PI/Octoprint, onveranderd. Het zijn 0.1mm lagen dus best klein maar ja ze zijn licht voelbaar. Na 5 couplers, 2 lead screws, 3 lead nuts en een wagenlading aan printbare "oplossingen" heb ik de Z-as als oorzaak afgeschreven.Je kubus ziet er verder ok uit, het lijkt alleen dat je lagen best zichtbaar zijn. Dit is een vrij lastig probleem met vele oorzaken. Allereerst kan het de manier zijn waarop je print, dus via USB of SD.
Zijn de lagen voelbaar? Dan kan het ook nog zijn dat je een beetje last hebt van Banding op je Z as.
Eventueel zou kan je nog spelen met je de snelheid, acc en jerk
Het is ook niet altijd en het is ook niet altijd even erg. Vorige week een prima baby Yoda geprint. Ik dacht "hebbes" cura profiel opgeslagene en met het identieke profiel direct hierna wat anders geprint. Strepen
Dank je voor het meedenken. Al deze links op 1 na ken ik al. Hoewel de oorzaak er vast tussen zal staan heb ik het allemaal al eens geprobeerd. De kubus was geprint op 18mm/s als ik het nog langzamer doe dan zie ik hem niet meer bewegenYukkie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:21:
@ErBo66 Heb je de Simplify3D guide uit de startpost bekeken? Daar vind je onder andere deze link: https://www.simplify3d.co...nes-on-the-side-of-print/
Dat lijkt op je issue met de flowcube.
Hier staan ook nog een paar mogelijke oorzaken: https://the3dbros.com/why...-the-side-of-my-3d-print/
Pak Lukes guide er eens bij (https://www.th3dstudio.co...lp-guide-creality-others/) en zorg dat je printer netjes in elkaar zit.
Aangezien je je flowrate en e-steps al hebt gekalibreerd, lijkt het me dat het alleen nog maar een mechanische afwijking zou kunnen zijn (mits je het kalibreren goed hebt uitgevoerd). edit: of een slicer setting, zoals @Mistacal hierboven aangeeft (snelheid, etc.)
Edit: nog een mogelijke oorzaak: https://all3dp.com/1/comm...d-echoes-in-print-ringing
Als het lukken wil ga ik vanavond toch eens de glasplaat eraf proberen te krijgen (die zit goed vast)
En anders van het weekend het bed eraf en lagers controleren etc
Heb alleen deze uitgevoerd: https://mattshub.com/blog/2017/04/19/extruder-calibration
Hierin heeft hij nu precies 10mm dit was 20mm(+)
Vervolgens een leveltest uitgevoerd.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Alleen heb ik 1 probleem wat ik niet opgelost krijg en Google helpt me ook niet verder... Bij het opwarmen van mijn hotend komt er altijd best wel wat filament uit de hotend en soms blijft dit dan weer aan de hotend plakken tijdens de eerste twee lijntjes aan de linkerkant. Nu probeer ik dat altijd met de hand weg te halen voordat hij begint, maar er is vast een betere manier voor? Iemand een idee?
Het probleem met hechten was denk ik gewoon bed leveling, ik heb de nozzle een stuk lager op het bed staan en heb na 4 keer een bed level print nu overal mooie vierkantjes staan. Dus ik ben weer tevreden
erhmm.
Je zou je je nozzle temp koeler kunnen zetten en/of een skirt te printen. Zie https://www.reddit.com/r/...ender_3_leaking_filament/
Evt zou je een skirt van meerdere lines kunnen printen als de standaard 3 of 2 lines niet voldoende is.
Eerste indruk: wat een stuk fijner ontwerp qua frame. Veel stabieler/stugger/strak. Nu heb ik mijn Ender 3 al meer dan een jaar, dus de boel bij Creality is sowieso vooruit gegaan, maar toch is de Ender 5 een mooi apparaat. Toch heb ik twee issues: 1: zowel de X als de Y voelen alsof de wielen een flat-spot hebben. Nu heb ik ze al wat losser gespannen door de eccentric nuts wat te verdraaien, dat zou wat moeten helpen. 2: de knop van de lcd doet regelmatig spook-kliks, alsof hij klem zit (dan gaat hij van startscherm naar menu naar startscherm naar menu etc).
Iemand een idee over beide issues? (Heb sowieso een aantal upgrades al klaar liggen (metalen extruder, veren, ptfe-slang/koppeling, skr mini e3 v1.2) maar wil hem eerst stock werkend hebben.)
Het probleem is dat soms slierten blijven hangen aan de nozzle, dat gaat niet weg met een skirt. Maar die kunnen wel later voor problemen zorgen als ze ergens blijven hangen of er af vallen.Yukkie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:39:
@kepler Ik heb er zelf ook een beetje last van. Maar ik maak me er niet zoveel zorgen over.
Je zou je je nozzle temp koeler kunnen zetten en/of een skirt te printen. Zie https://www.reddit.com/r/...ender_3_leaking_filament/
Evt zou je een skirt van meerdere lines kunnen printen als de standaard 3 of 2 lines niet voldoende is.
Ik haal die gewoon weg met een pincet of iets dergelijks, als die aan het Proben is of als hij de skirt aan het printen is.kepler schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:
[...]
Het probleem is dat soms slierten blijven hangen aan de nozzle, dat gaat niet weg met een skirt. Maar die kunnen wel later voor problemen zorgen als ze ergens blijven hangen of er af vallen.
Ik haal het altijd weg met een keukenpapier the voordat die aan de print gaat beginnen. In het startup script heb ik er ruimte voor gegeven dat ik dat daar kan doen.kepler schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:
[...]
Het probleem is dat soms slierten blijven hangen aan de nozzle, dat gaat niet weg met een skirt. Maar die kunnen wel later voor problemen zorgen als ze ergens blijven hangen of er af vallen.
Indien je de versie 2 van de nimble hebt besteld zul je wat langer moeten wachten. Die komt pas mid januari volgens de mail die ik heb ontvangen van Brian en Lykle. Hun leverancier kon de housing en breech pas in januari opleveren namelijk.ErBo66 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:20:
Boullie
Dank je. Ik heb nog geen mail gehad maar uiteraard de V2 besteld inderdaad.Boullie schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:18:
[...]
Indien je de versie 2 van de nimble hebt besteld zul je wat langer moeten wachten. Die komt pas mid januari volgens de mail die ik heb ontvangen van Brian en Lykle. Hun leverancier kon de housing en breech pas in januari opleveren namelijk.
Ik heb expres de discord link openstaan voor de shipping status. Kan ik die ook sluiten
Als ik deze (2x 12V fans) serieel aansluit op de 24V op het Ender 3 bordje (en als ik straks de case heb geprint op de MKS Gen L) dan krijgen ze ieder braaf 12V?
Dit heeft een paar voordelen:
#1 Bij de standaard Ender 3 setup wordt de case fan niet direct aangezet, dit is niet wenselijk. Het advies is dan ook om deze fan op dezelfde aansluiting aan te sluiten als de hot-end fan (parallel?).
#2 Hoef ik geen buck converter te gebruiken en ook niet te solderen ;-)
Nee dat gaat niet zomaar, zie ook deze reactie van nog niet zo lang geleden:Cergorach schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:11:
Even een vlot vraagje over 2x 12V fans (noctua) op een 24V aansluiting aansluiten, ik ben geen ster met stroom/elektronica en vraag liever een keer dan dat ik wat opblaas... ;-)
Als ik deze (2x 12V fans) serieel aansluit op de 24V op het Ender 3 bordje (en als ik straks de case heb geprint op de MKS Gen L) dan krijgen ze ieder braaf 12V?
Tadango schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:43:
[...]
HO! die PWM uitgang beperkt de 24V uitgang NIET tot 12V bij 50%, zo werkt dat niet. Bij 50% PWM krijg je 24V en 0V afgewisseld. Dat gaat de fan vast ook niet lang leuk vinden.
Wat je wilt is een mosfet achtige oplossing waarbij je de mosfet met 12V voedt waarbij de mosfet gestuurd wordt door de 24V PWM. Dat is de enige fatsoenlijke oplossing voor een 12V fan op een 24V aansturing.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
@Soepstengel Ik wilde niet de PWM uitgang gebruiken, maar twee items in serie op de 24V aansluiting welke niet regelbaar is.
ok, zo doe ik het nu ook. Dacht dat er misschien een slimme manier was om het op te lossenDaniel. schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:32:
[...]
Ik haal het altijd weg met een keukenpapier the voordat die aan de print gaat beginnen. In het startup script heb ik er ruimte voor gegeven dat ik dat daar kan doen.
Heb je een silicone sok op je hotend? Dan kan filament er ook niet op plakken. Ja alleen op het hele kleine nozzle plekje. Helpt ook de temp beter vast te houden.kepler schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:54:
[...]
xAndyx schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:09:
[...]
Heb je een silicone sok op je hotend? Dan kan filament er ook niet op plakken. Ja alleen op het hele kleine nozzle plekje. Helpt ook de temp beter vast te houden.

Maar vaak helpt het een beetje,
__/`\__/`\__
.1 is geen "magic" number. .2, .16, .12, .08 etc wel. Probeer dat eens.ErBo66 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:08:
[...]
Zie mijn eerste regel1 wall kubus 2 wall kubes, 2 x meten per zijde en middelen. Nee dat is het echt niet. Nog buiten dat mijn Yoda totaal ongecalibreerd goed is. Net als aardig wat andere objecten erna.
[...]
Via USB met PI/Octoprint, onveranderd. Het zijn 0.1mm lagen dus best klein maar ja ze zijn licht voelbaar. Na 5 couplers, 2 lead screws, 3 lead nuts en een wagenlading aan printbare "oplossingen" heb ik de Z-as als oorzaak afgeschreven.
Het is ook niet altijd en het is ook niet altijd even erg. Vorige week een prima baby Yoda geprint. Ik dacht "hebbes" cura profiel opgeslagene en met het identieke profiel direct hierna wat anders geprint. Strepen
YouTube: Better Quality 3D Prints Using MAGIC NUMBERS on ENDER 3, CR-10, A10
Iedere fan heeft een net iets andere interne weerstand. Je hebt daardoor dus grote kans dat er meer volt op de één dan op de andere komt te staan. Beste is dus 1 Buck converter gebruiken en daar de twee fans aan hangen.Cergorach schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:08:
@Tadango Thanks for the info! Ik heb een bergje van die buck convertors liggen, maar dacht een snuggere oplossing te hebben die zou werken zonder een step-down buck converter. ;-)
@Soepstengel Ik wilde niet de PWM uitgang gebruiken, maar twee items in serie op de 24V aansluiting welke niet regelbaar is.
Ook last van. Bedenk me net dat het misschien mogelijk is om aan het einde van iedere print een 5 mm retract te doen en bij de start van iedere print weer 5 mm extruden na verwarmen. Is alleen een issue als je net nieuw fillament hebt geplaatst (wat dus niet 5mm retracted is)kepler schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:07:
[...]
ok, zo doe ik het nu ook. Dacht dat er misschien een slimme manier was om het op te lossen
[ Voor 37% gewijzigd door BlueFlame op 17-12-2019 20:13 ]
Helaas... wel met een 2mm lead lead screw.BlueFlame schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:58:
[...]
.1 is geen "magic" number. .2, .16, .12, .08 etc wel. Probeer dat eens.
YouTube: Better Quality 3D Prints Using MAGIC NUMBERS on ENDER 3, CR-10, A10
Maar, andere layerheights maakt ook niet uit.
Vanavond mat aardig wat moeite mijn glazen bed van mijn magnetische sticker af weten te wrikken en het nog eens geprobeerd met het originele matje. Resultaat is het zelfde
https://imgur.com/a/2ClOvGS
Van het weekend maar eens het hele bed demonteren maar ik heb niet het idee dat dat het is.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het iets in de z- as is. Ik zou gewoon niet meer weten wat ik daar nog kan proberen. Tweede gevoel is de extruder. BMG clone en metalen versie van de originele geprobeerd, Bowden en direct drive. Van het weekend de nozzle nog vervangen door een trianglelab ruby nozzle die ik al een tijdje had liggen. Maakt ook niet uit. Feeder tube toegevoegd, maakt niet uit.
Cura gedeinstalleerd, alle folders verwijderd en een clean install gedaan. Geen verschil
Ik weet het niet meer.
Buck converter werkt uiteraard. Enige nadeel is de ruimte, je moet dat ding weer ergens kwijt.Cergorach schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:08:
@Tadango Thanks for the info! Ik heb een bergje van die buck convertors liggen, maar dacht een snuggere oplossing te hebben die zou werken zonder een step-down buck converter. ;-)
Hele simpele oplossing is een 12V zenerdiode in serie schakelen (1 per fan). Zie er dan wel 1 te vinden die het vermogen aankan. Ofwel 12V x fan stroom. en houd er rekening mee dat ie dus heet wordt!
p.s. twee zeners van 6V in serie om het vermogen te verdelen indien nodig kan ook natuurlijk!
[ Voor 6% gewijzigd door ErBo66 op 18-12-2019 09:52 ]
16,79 euro per kg. Keuze uit 16 kleuren. Amazon Lighting deal loopt nog 1 uur en 50 minuten.
https://www.amazon.de/gp/...?smid=AKWYTSYUMR87P&psc=1
Ja dat is wel een idee, even uitzoeken hoe ik dat dan moet doen.BlueFlame schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:58:
[...]
Ook last van. Bedenk me net dat het misschien mogelijk is om aan het einde van iedere print een 5 mm retract te doen en bij de start van iedere print weer 5 mm extruden na verwarmen. Is alleen een issue als je net nieuw fillament hebt geplaatst (wat dus niet 5mm retracted is)
Thx, gezien ik nog even moet wachten op Creality PLA, deze maar even besteldChrisje1983 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:55:
Esun pla+ 1.75mm in aanbieding op amazon.de
16,79 euro per kg. Keuze uit 16 kleuren. Amazon Lighting deal loopt nog 1 uur en 50 minuten.
Crap, zie ik nu pas... The laat....Chrisje1983 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:55:
Esun pla+ 1.75mm in aanbieding op amazon.de
Gisteren tijdje bezig geweest met de kloon abl en volgens mij werkt het:)
Vanavond testen maar ik heb de draadjes moeten verlengen (zat een verlengsetje bij) en om een of andere reden had ik de zwart-wit omgedraaid... Duurt even voor je daar achter bent als de draad in de kous zit...
Kleine tip: niet de firmware proberen te updaten (via een pi) als je op dat moment octopi open hebt staan.... Dat werkt dus niet en kost je een uur googlen...
Van de week trouwens de SKR mini e3 (1.2) in de ender gezet en wat een wereld van verschil is dat. WOW!. Je kan alleen de fans nog horen, de motoren maken geen geluid meer. Heb net de capricorn PTFE tube binnen, dus die mag er binnenkort op. Ben meer bezig met upgraden dan met printen

[ Voor 29% gewijzigd door Multensor op 18-12-2019 09:57 ]
erhmm.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb net als dutchassasin de glasplaat direct bij de printer gekregen (mijn bestellingen gedaan op singlesday). Van de week ook de SKR ingebouwd, Firmware gebakken, PID autotuning gedaan, BLtouch geinstalleerd, werkt top.Multensor schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:56:
Voor de mensen die de ender 3 + PLA + glass plate hebben gekocht bij aliexpress op black friday: hebben jullie al contact gehad met creality over de PLA en glass plate? Ik heb ze een bericht gestuurd, maar krijg niets terug, nu kan ik een dispute openen natuurlijk, maar voordat ik dat doe eerst hier maar de vraag of er meer informatie over is.
Van de week trouwens de SKR mini e3 (1.2) in de ender gezet en wat een wereld van verschil is dat. WOW!. Je kan alleen de fans nog horen, de motoren maken geen geluid meer. Heb net de capricorn PTFE tube binnen, dus die mag er binnenkort op. Ben meer bezig met upgraden dan met printen
Idd die fans maken nu de meeste herrie, wilde die vervangen door Noctua's maar gisteren filmpje gezien dat dat een slecht idee is ivm de beperkte luchtverplaatsing van die fans (er is een reden waarom ze zo stil zijn
[ Voor 4% gewijzigd door KiefDelicious op 18-12-2019 10:45 ]
Ik heb mijn Ender 5 gekocht op singles day (11-11) inclusief glasplaat en pla (zelfde als Ender 3), uit Duits warehouse. Dit is allemaal netjes en tegelijk geleverd binnen een paar dagen. Ze hadden het waarschijnlijk dus al druk vóór black friday. Ook mijn tegelijk bestelde skr mini e3 en metalen extruder waren gelukkig vlot binnen vanuit China.dutchassasin schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:36:
Raar dat jullie nog niet de glass plate hebben, bij mij was ie tezamen met de ender geleverd op de 14e. Lijkt erop dat ze nog een behoorlijke backlog hebben en eerst andere complete black friday orders de deur uit hebben gedaan.
KloptphYzar schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:53:
[...]
Ze hadden het waarschijnlijk dus al druk vóór black friday.
Ik wacht nog steeds op die bestelling.
[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 18-12-2019 10:59 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik kwam dit filmpje tegen op mijn Favo youtube kanaal, waarin Michael uitlegt hoe je het 24 PWM signaal met een buck converter zou kunnen omzetten naar een 12v PWM signaal:Cergorach schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:08:
Kort gezegd komt het er op neer dat je de 24V van je voeding door een Buckconverter stuurt en de 12v+ uit de buckconverter aansluit op je fan (of de laser in het filmpje) en de GND van het PWM signaal van je moederbord gebruikt.
Ik heb zelf nog geen tijd gehad om het te proberen, maar was wel van plan om een poging te doen binnenkort.
[ Voor 12% gewijzigd door Yukkie op 18-12-2019 14:03 ]
Merk wel dat ik even moet wennen aan de wieltjes stellen. Heb nu bijv nog op mijn x-as aan de rechter kant (de niet extruder kant) speling als ik m in de Z richting optil. Til m met 2 vingers zo 1cm hoger dan links (extruder kant). Neem aan dat het niet de bedoeling is dat ik m schuin kan tillen. Als ik er vanaf blijf is de x-as gelijk / recht ten opzichte van de boven extrusion.
Hoe vast moeten die wielen? Tot je ze niet meer met 1 vinger kan draaien/laten slippen op 1 plek? Of puur kijken of het kan wiebelen?
Ga nog wel even prutsen of anders even terug zoeken in de 136 pagina's hier

Vast genoeg dat je de wieltjes nog net met de hand kan draaien, zo heb ik het in ieder geval begrepen a.d.h.v. de vele youtube video's.xAndyx schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:03:
Hoe vast moeten die wielen? Tot je ze niet meer met 1 vinger kan draaien/laten slippen op 1 plek? Of puur kijken of het kan wiebelen?
Overigens zag ik gisteren dat Bigtreetech sinds (heel) kort ook een SKR 1.4 heeft. Voor zover ik heb kunnen zien zijn de enige upgrades TOV een SKR 1.3 een dedicated BLtouch socket op het bord en een mogelijkheid om het bord dmv een esp-01 van WiFi te voorzien.
Die servo port zat al op 1.3... Of hebben ze ook een poort gemaakt voor de endstop? Of hebben ze de pins omgedraaid?Yukkie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:49:
Overigens zag ik gisteren dat Bigtreetech sinds (heel) kort ook een SKR 1.4 heeft. Voor zover ik heb kunnen zien zijn de enige upgrades TOV een SKR 1.3 een dedicated BLtouch socket op het bord en een mogelijkheid om het bord dmv een esp-01 van WiFi te voorzien.
En volgens mij ook extra FAN aansluiting. Maar goed maak niet zoveel uit lijkt mij als je hem wilt bestellen zou ik zeker voor de 1.4 gaanYukkie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:49:
Holy sh*t! Ik moet het toch ff kwijt hoor! Ik heb mijn Cura settings inmiddels redelijk gefinetuned op Real Filament PLA, dat gaat al weken helemaal goed. Vanavond ben ik begonnen aan een behuizing voor m'n SKR 1.3 en heb ik m'n Matt Army Green er weer eens bij gepakt. Dat ziet toch een partij strak uit!Wow! Ik sta toch elke keer weer versteld. Het ziet er echt veel beter uit dan de gewone glossy kleuren van Real. Binnenkort toch maar eens een andere matte kleur scoren misschien, eens kijken of het dat ook zo mooi print.
__/`\__/`\__
Wel dapper met de reputatie van BTT
Lijkt een beetje op de skr 1.1 pro
Die heeft ook een extra pwm fan port en een 4 pins bltouch poort.
Wifi is volgens mij esp3d :
https://github.com/luc-github/ESP3D
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Welke reputatie?r_255 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:10:
@Mistacal
Wel dapper met de reputatie van BTT
Lijkt een beetje op de skr 1.1 pro
Die heeft ook een extra pwm fan port en een 4 pins bltouch poort.
Wifi is volgens mij esp3d :
https://github.com/luc-github/ESP3D
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.3bf74c4dmdvCxz
Pack 8 gekocht
__/`\__/`\__
Dat er nog wel eens spul snel de markt in geslingerd wordt wat niet altijd helemaal bug vrij is.
Maar laten we er van uitgaan dat dit de verbeterde versie van 1.3 is.
Maar het is zeker een leuke controller op specs en opties.
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Vanavond maar even de glasplaat van mijn buurman lenen, hopen dat het dan wel lukt. Gelijk ook zelf maar even een glasplaat besteld (wie weet hoe lang mijn ali express order nog gaat duren) en auto bed leveling. Wat een drama... x)
Mooi print in de zin van 60 uur lekker printen. Jou resultaat kan echter nog veel beter hoor.Freich schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:53:
Mijn Ender 3 pro heb ik er even flink van langs gegeven. Bijna 60 uur onafgebroken printen en prachtig resultaat 😁 22cm hoog, 150 meter filament. Er komen t.z.t. nog ledjes in de ogen, chrome verf afwerking, mp3 module met theme song en een zilver metalen drukknop aan de achterzijde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@r_255 Achja waar is dat niet zo... ik heb altijd mijn MKS nog.
@Soepstengel Even naar de lokale schilder een 3mm glasplaatje op maat laten snijden, perfecte resultaten!
[ Voor 6% gewijzigd door Mistacal op 19-12-2019 10:19 ]
__/`\__/`\__
Ik heb een zelfde probleem, en ik heb het opgevuld met paar laagjes aluminium folie. Bij mij zat was het geen kuil, maar de verzakking door van voor naar achter. Dus alu folie om het bed kunnen vouwen, waardoor het niet verschuift. Je zou het bij jou kunnen vastplakken met kapton tape?Soepstengel schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:13:
Ben al twee weken mooie printjes aan het maken. Deze week twee "orders" binnen gekregen waarvan eentje er morgen af moet zijn, en je raad het al; printjes mislukken allemaal... Prints blijven niet goed meer plakken op het bedHele printer nagelopen, zelfs de Z-as nog gekalibreerd want die stond scheef zag ik na het opmeten, nog steeds hetzelfde probleem. Bed opnieuw geleveld op de hoeken en toen merkte ik dat de er kuil zat in het midden van m'n magnetische bed. Geprobeerd te kalibreren maar het is zo'n diepe kuil geworden dat er niet tegenop te kalibreren valt. Bovendien loopt die aan de bovenkant ook niet lekker, daar lijkt die weer bol te staan!
Vanavond maar even de glasplaat van mijn buurman lenen, hopen dat het dan wel lukt. Gelijk ook zelf maar even een glasplaat besteld (wie weet hoe lang mijn ali express order nog gaat duren) en auto bed leveling. Wat een drama... x)
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie