Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:41
morb schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:31:
draai hier ook al een tijdje de skr e3 mini v1.2.. niet echt problemen mee gehad.

Enkel nu het volgende (losstaand van het skr bord).
Ik krijg mijn bed dus absoluut niet meer geleveled. Ik level em, allemaal prima - start de print.. nozzle ineens veel te hoog.
Of de eerste print gaat goed, start een nieuwe print... bed weer te hoog.

Heb het hele ding al terug uit elkaar gehad, x gantry rework gedaan, etc... maar nog steeds hetzelfde.

Begin er zelfs aan te denken om toch maar naar prusa te gaan.. dit begint me teveel tijd en frustratie te kosten.
Z-offset met het printen. En de veren al vervangen door siliconen dingen. Dat werkte bij mij heel erg goed.

Op temperatuur levelen?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• morb
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-01 09:11
Heb al verschillende z-offsets gebruikt. stel dat ik me offset op 0.1 heb staan.
Eerste print doet het prima, dat verklaard niet waarom ineens de print erna men hele level out of wack is...
(zelfs als ik mijn bed laat afkoelen, zodat de print er bij wijze van spreken af springt)

Veren heb ik nu een tijdje van die gele dingen steken.
Ik level mijn bed op 50 graden, nozzle op 100..
Daniel. schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:40:
[...]

Z-offset met het printen. En de veren al vervangen door siliconen dingen. Dat werkte bij mij heel erg goed.

Op temperatuur levelen?

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:41
morb schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:46:
Heb al verschillende z-offsets gebruikt. stell dat ik me offset op 0.1 heb staan.
Eerste print doet het prima, dat verklaard niet waarom ineens de print erna men hele level out of wack is...
(zelfs als ik mijn bed laat afkoelen, zodat de print er bij wijze van spreken af springt)

Veren heb ik nu een tijdje van die gele dingen steken.
Ik level mijn bed op 50 graden, nozzle op 100..

[...]
Manual Mesh leveling een idee?
YouTube: Manual Mesh Bed Levelling - Free warped bed solution
Het kan ook zijn dat je bed warped is. Met dit kan je het voorkomen. Ik had een glasplaat van creality zelf en die was ook zo krom als het maar kon.
Nu print ik altijd met een bltouch(3dtouch) en sindsdien heb ik nooit meer problemen gehad met de eerste laag. Maar voordat je daar aan begint zou je ook manual Mesh leveling kunnen doen. Een bltouch automatiseert dat proces voor je.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:36
Alle printjes tot nu toe gingen bij mij perfect tot vandaag. Ik heb het laatste beetje witte filament wat bij de printer kwam en ik krijg geen goede eerste later meer. Of direct bij het printen plakt de filament aan de nozzle en versmeerd de eerste lijn. Gebeurt dat niet dan is de eerste layer (level print test) niet 100% perfect.

Ik heb al de boel schoongemaakt, maar eigenlijk niks geen verstopping, al tig keer het bed opnieuw geleverd terwijl ik daar tot nu toe niks geen problemen mee had, ook heb ik net even een eerste nieuwe rol esun pla+ opengemaakt en geprobeerd. Het probleem blijft.

Ik heb er nu net een andere nozzle in gedraaid en ben even buiten frisse lucht happen want ik werd een beetje gefrustreerd, ga zo proberen met de nieuwe nozzle.

• SiGNe
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 09-12-2019

SiGNe

Ook hoi!

r_255 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:24:
@SiGNe
Ook Hoi! ;)

Je weet dat op de v1.1.5 al silent tmc steppers zitten die net zo stil zijn als jouw bordje ? Dat er hier aardig wat mensen zijn met issues met de e3 1.2 en dat het met "plak band aan elkaar hangt" Nee ik zou die 1.3 nog maar even in de kast laten liggen O-)

Thermal runaway heb ik verder geen last van, tenzij ik voor een mede forum lid even test of dat op de 1.3 wel werkt. We helpen je hier graag opweg met de 1.3 en die stekkertjes had je zo gefixed. Kwestie van de Notch ( plastic uitsteekseltje ) er afknippen en op de onderste 2 pinnetjes sig en - de 5v moet je niet gebruiken. Of je kiest er voor om het stukje plastic van je bordje af te wippen met het bij gelevelde platte schroeven draaiertje, wel met beleid.. maar die wrik je er zo vanaf om hem tzt weer terug te zetten als je daar behoefte aan zou hebben.
Die 1.3 is al verkocht dus ligt ook niet meer in de kast ;)
En tot nu toe ben ik met de E3 1.2 nog geen problemen tegen gekomen die ik heb weten op te lossen gelukkig.
Wat voor problemen zijn ermee dan eigenlijk?
Neopixel problemen is het enige dat ik gehoord heb maar dat probleem heb jij dan weer opgelost.. en ik heb ook geen neopixel of andere leds er op zitten dus dat maakt verder ook niet veel uit.

En met dat E3 bordje vond ik het ook wel erg fijn dat het zelfs voor een n00b als ik te installeren was zonder enige moeite.
Originele bordje dat in de Ender 3 zat was overigens V1.1.3, die was echt niet stil te noemen.

Niet?
[Specs]

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

MikeOO schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:20:
[...]

2. Steppenmotor icm TMC2209 zijn tijdens het printen van Bed Level patroon doodstil. Maar het gekke is dat als ik een homing uitvoer hij heel stil naar de linker voorkant gaat. Daarna schiet hij naar het midden van het bed en tijdens deze rit maakt hij als vanouds wel de oude geluiden (herrie) om daarna weer stil te zijn 8)7 Lijkt mij als een TMC2209 driver niet goed zou werken je dit constant zou moeten horen op 1 as.

Weet niet of dit iets met UART te maken heeft. Ik heb de stroomwaardes overgenomen van https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/ maar mogelijke moeten de Bigtreetech v1.1 TMC2209 andere waardes hebben.
Boven de 100mm/s wordt geen Stealthchop2 gebruikt maar spreadcycle.
Ik kwam dat gister tegen in VS Code toen ik een firmware aan het samenstellen was.

Ik had gister ook nog een gedownloade firmware op de printer geinstalleerd en die firmware had dat ook.
Daarna m'n eigen firmware weer teruggezet en toen was ie weer stil.

(edit ok, eerste reacties lezen voor ik reageer, het antwoord was al gegeven :P )

SiGNe wijzigde deze reactie 28-11-2019 18:27 (3%)

Niet?
[Specs]

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:36
Nieuwe nozzle is inmiddels aan het printen zoals.het hoort.

Ik heb een heel assortimentje nozzles van creality, ik denk dat ik een niet zo'n perfecte nozzle had.

Waar halen jullie de nozzles vandaan? En wat zijn jullie ervaringen met nozzles? Ik heb nog een paar stalen nozzles van Ali onderweg om te proberen.

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:40
@SiGNe
Prima als je gelukkig bent met een e3 v1.2, maar om iemand die een silent versie heeft van de v1.5 te voorzien van advies om een skr 1.2 e3 te nemen is mij nou net even te enthousiast. Te weinig winst voor de moeite en het geld. Maar ik hoor graag jouw argumentatie waarom wel.

Een thermal runaway is nou niet echt normaal te noemen als je usb aansluit, ik lees hier en daar ook bltouch issues en tmc connection errors. Zal ongetwijfeld aan een nog niet zo volwassen firmware liggen maar toch om iets wat goed werkt in te ruilen voor iets wat half af is .... ik ben daar op basis van de ervaring niet zo voor.

Daarnaast is marlin nog altijd in Beta en prima als het goed werkt, maar als je voor stabiliteit gaat denk ik dat je beter af bent met 1.1.x Wat dat betreft verwonder ik me wel eens over hoe hard iedereen

Oh en ik zwijg nog maar over mijn persoonlijke negatieve ervaringen met de e3 dip. Die heb ik niet met de 1.3 en 1.1 pro. Dat zal onbewust ook wel doorwerken.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

r_255 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:24:
@SiGNe
Prima als je gelukkig bent met een e3 v1.2, maar om iemand die een silent versie heeft van de v1.5 te voorzien van advies om een skr 1.2 e3 te nemen is mij nou net even te enthousiast. Te weinig winst voor de moeite en het geld. Maar ik hoor graag jouw argumentatie waarom wel.

Een thermal runaway is nou niet echt normaal te noemen als je usb aansluit, ik lees hier en daar ook bltouch issues en tmc connection errors. Zal ongetwijfeld aan een nog niet zo volwassen firmware liggen maar toch om iets wat goed werkt in te ruilen voor iets wat half af is .... ik ben daar op basis van de ervaring niet zo voor.

Daarnaast is marlin nog altijd in Beta en prima als het goed werkt, maar als je voor stabiliteit gaat denk ik dat je beter af bent met 1.1.x Wat dat betreft verwonder ik me wel eens over hoe hard iedereen

Oh en ik zwijg nog maar over mijn persoonlijke negatieve ervaringen met de e3 dip. Die heb ik niet met de 1.3 en 1.1 pro. Dat zal onbewust ook wel doorwerken.
Mjn reden om over te stappen van de 1.1.3 standaard bord naar iets anders was de TMC stepper drivers, of de 1.1.5 wel stil is heb ik dus ook geen ervaring mee.
Eerst had ik een printer die behoorlijk wat geluid maakte, hele dag BZZZ, BZZZ, etc. maar nu hoor ik die motoren niet terwijl ik ook nog eens op 100mm/s print, 2x zo snel.
De fans maken nu het meeste geluid maar volgens Gizz komt dat mogelijk ook omdat fan0 en fan1 op het mini E3 bordje omgedraaid zijn, moet ik even checken.

En dat met die thermal runaway dat is een foutje in Cura zelf, dat heeft verder niks met het bord te maken.
En ook erg simpel op te lossen door wat lijntjes tekst uit te zetten.
BLtouch problemen zouden op het 1.2 bord al verbeterd zijn maar ik heb geen Bltouch dus ik kan daar ook weinig over zeggen.

De e3 DIp is ook nog versie 1.0 en net zoals de 1.0 van de E3 mini zitten daar inderdaad fouten in, oa in de BLTouch.
Maar daarom is er van de Mini ook een verbeterde 1.2 versie gekomen die die problemen verhelpt.
Ik ben verder eigenlijk nog maar weinig negatieve verhalen over die 1.2 tegengekomen, het is dat jij er over begon want anders had ik er helemaal niet over gehoord.

Niet?
[Specs]

• BlueFlame
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:36
Gizz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:23:
[...]

Ja, behalve fan0 en fan1. Die zijn als enige omgedraaid. Had ik eerst niet door en vroeg me bij de eerste prints behoorlijk af waarom de 'parts fan' altijd op 100% draaide. Meerdere keren alle settings in mijn slicer doorlopen, oude printfiles opnieuw geprobeerd.

Waarom dat nou het enige is dat niet rechtstreeks over te zetten is? Geen idee. Lijkt me eerder een ' oeps, foutje' dan dat er een logisch verhaal achter zit :)
Thanks! Ik vroeg me al af waarom de part fan gelijk 100% aan bleef na de eerste snelle test print.
Bij de E3 dip zitten trouwens ook de + en - van de heating elements omgedraaid. (Geen idee of het kwaad kan als je die verkeerd om aansluit, lijkt me niet).

• r_255
@SiGNe Er zijn hier ook mensen met een thermal run away op een octopi, dus of dat aan cura ligt ?
Dat je een oplossing voor in cura heb is mooi, maar dat lost voor octopi gebruikers niets op.
Ze plakken / knippen 5v lijn door en dat schijnt goed te werken. Maar of het nou zo een nette oplossing is.

Maar goed, als het werkt dan werkt het en tmc is idd fijn

Ik heb overigens niets gefixed met neo pixels, alle credits voor @raymondw
Heb hem alleen een beetje gekieteld ;)

Geluid van de Fans is de kwaliteit van die dingen.... Noctua is in dit topic geloof ik huisleverancier voor stille fans. Daar gaat een wisseling van fan poort niet voor helpen.

r_255 wijzigde deze reactie 29-11-2019 00:15 (29%)

S1W schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:20:
Ik heb nu een week of twee de SKR mini E3 v1.2 in mijn Ender 5 zitten. Na een hoop gedoe met firmware compileren dankzij de bekende bug in platform.io draait de printer best prima. Inmiddels een hero me 3 hot end cooler gemonteerd samen met de BLtouch en een genuine bondtech extruder. De alu extruder bleef maar slippen met onder extrusion tot gevolg. Wat me nog tegen valt van de SKR mini is de omslachtige manier van firmware updaten, en inderdaad voelt het boardje wel wat 'goedkoop' aan. Aan de andere kant, hij kost maar 25 eur (plus een badeend!). Uit frustratie tijdens het firmware compileren ook een Th3D mini drop-in board besteld, die komt deze week binnen en gaat de SKR mini vervangen. Ben benieuwd..
Uit interesse, wat vind jij omslachtig mbt firmware updaten. Dit gaat neem ik aan op dezelfde manier als de andere boardjes van Bigtreetech. Firmware op SD en printer aanzetten.

Dat is een handeling van paar tellen. En neem niet aan dat je dagelijkse je firmware blijft updaten.

Misschien eens kijken naar bv Marlin Flasher voor Octorpint

Zelf geen ervaring mee omdat het voor mij geen probleem is maar mogelijk heb je er iets aan.
Anders eens een keer Klipper testen. Die kun je via Octorpint aanpassen en hoef je niets steeds te flashen.

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:34
r_255 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:36:
Ik heb overigens niets gefixed met neo pixels, alle credits voor @raymondw
Heb hem alleen een beetje gekieteld ;)

Geluid van de Fans is de kwaliteit van die dingen.... Noctua is in dit topic geloof ik huisleverancier voor stille fans. Daar gaat een wisseling van fan poort niet voor helpen.
Ja, de Neopixels zijn een leuk issue...
Ben er meer en meer van overtuigd dat de SKR nogal wat ontwerp karakteristieken heeft.
Laat ik het zo netjes uitdrukken.

Ik heb een setje Noctua fans besteld, maar die van mij zijn niet heel veel stiller dan mijn stock Ender fans.
Misschien komt dat doordat ik al meer gemod heb en de fans al een betere air flow hebben.

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

r_255 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:36:
Precies. Vrijwel je gehele print draait je parts fan toch op 100%. In ieder geval bij mij wel :)

In ander nieuws: mijn BLTouch doet het weer netjes. Het probleem van het prikkertje niet meer altijd goed deployen en halverwege het 4x4 grid stoppen bleek te liggen aan een lamlendig stekkertje waardoor niet alle draden goed contact maakten. Even een andere JST-XH stekker gepakt en alles werkt weer perfect.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ariatus
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 24-01 15:38
Net mijn eerste 3D printer (ender 3) besteld op Aliexpress met een mooie korting.
Hier de codes die voor zover ik weet alleen in de ender shop werken:
https://nl.aliexpress.com/store/3033013?spm=a2g0o.store_home.pcShopHead_6477734.0

friday15
15% korting vanaf €150,-
friday10
10% korting vanaf €100,-

Nu vroeg ik mij af of er ook een geupdate lijstje is van de upgrades. Ik merkte dat niet alle linkjes nog werkten in het lijstje op de eerste pagina.

Bij voorbaat dank.

Edit: Mijn verhaal wat minder bij elkaar geraapt gemaakt.

Ariatus wijzigde deze reactie 29-11-2019 11:28 (54%)

• Multensor
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 00:42
Ariatus schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:44:
Ik heb net mijn ender 3 besteld 15% black friday korting met de code friday15 op aliexpress ( werkt alleen in de ender shop, 15% code is vanaf €150,- friday10 vanaf 100 euro). ik was 150 euro kwijt voor de printer + 2kg extra filament.
Nu vroeg ik mij af of er ook een geupdate lijstje is van de upgrades. Ik merkte dat niet alle linkjes nog werkten in het lijstje op de eerste pagina.

Bij voorbaat dank.

Edit: iets over de korting erbij getikt
Same ;) Ik heb alleen filament + glazen plaat erbij. Tevens ook de SKR mini E3 besteld en gelijk maar capricorn PTFE tube met koppelingen erbij. Dus in totaal net iets boven de 200 geloof ik. Nu maar afwachten en dan in elkaar zetten :D

Een lijst met upgrades (met prio) kan zeker geen kwaad. Op zich al hoop filmpjes en pagina's gelezen over mogelijke upgrades, maar hoe meeri nformatie hoe beter ja ;)

Multensor wijzigde deze reactie 29-11-2019 10:55 (9%)

erhmm.

• Cergorach
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-01 16:46
raymondw schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:30:
Ik heb een setje Noctua fans besteld, maar die van mij zijn niet heel veel stiller dan mijn stock Ender fans.
Misschien komt dat doordat ik al meer gemod heb en de fans al een betere air flow hebben.
Paar vraagjes:
#1 Heb je de x10 of de x20, de eerste is 10mm dik, de tweede 20mm. Zeker de tweede is wat stiller bij een zelfde RPM en heeft meer airflow (en kan je dus iets stiller zetten voor hetzelfde effect).
#2 Welke versie heb je 5V of 12V?
#3 Heb je er een adapter tussen gezet zodat de 24V die de Ender 3 levert wordt omgezet naar de benodigde voltage?

Zelf heb ik er een 12V 20mm Noctua opgezet en het verschil in geluid is significant als je de boel een beetje instelt...

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:00
Heb vorige week mijn SKR Mini E3 1.2 bordje geplaatst. Ben nu de eerste printjes aan het maken maar dat gaat niet helemaal lekker.
Het lijkt wel of de Z as te kleine stapjes maakt. Na de eerste paar lagen hoor je ook dat de nozzle over de onderliggende lagen gaat schrapen.
Als ik iets print dat 15cm hoog zou moeten zijn, dan is het eindresultaat maar een centimeter of 12 hoog.
Het lijkt net alsof het model in elkaar gedrukt is.
Moet ik soms in Cura iets aan passen?

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:01

basvn

Breezand - NHN

Ik heb al jaren (4 jaar) een Colido DIY (mooie gele) printer staan. nu heeft deze het afgelopen week opgegeven, en ben er ook wel klaar mee..

Nu heeft 123-3d wel mooie blackfriday deals. en zit ik te denken aan een Ender 3Pro.

Zijn er onderdelen die jullie aanbevelen om er bij te nemen?
(glasplaat, Magnetisch printbed, Printbed leveling ect)
Ik heb er niet heel veel verstand van verder, en maak eigenlijk alleen maar simpele dingen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

basvn schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 16:25:
Nu heeft 123-3d wel mooie blackfriday deals. en zit ik te denken aan een Ender 3Pro.

Zijn er onderdelen die jullie aanbevelen om er bij te nemen?
(glasplaat, Magnetisch printbed, Printbed leveling ect)
De 3 pro heeft standaard het magnetische matje. En hoewel ik 123-3d echt hun klandizie gun zou ik je willen aanraden om hem gewoon bij Creality zelf te bestellen. Voor 20 euro* minder dan bij 123-3d heb je er dan een glasplaat bij en 2 kilogram filament.

*standaardprijs is op black friday al 10 euro minder en je kunt er een coupon voor $15 extra korting op gooien

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Gizz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 17:30:
[...]

De 3 pro heeft standaard het magnetische matje. En hoewel ik 123-3d echt hun klandizie gun zou ik je willen aanraden om hem gewoon bij Creality zelf te bestellen. Voor 20 euro* minder dan bij 123-3d heb je er dan een glasplaat bij en 2 kilogram filament.

*standaardprijs is op black friday al 10 euro minder en je kunt er een coupon voor $15 extra korting op gooien
Zelfs met de prijzen van nu?
Ender 3pro kost daar 227, en bij 123-3d, 195 vandaag.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 00:39
Voor die 20 euro extra heb je veel minder gedoe mocht er iets stuk zijn of ontbreken.
Ik heb goede ervaring bij 123-3d en 123-inkt als er iets niet goed is of de bestelling is nog niet compleet doen ze er niet moeilijk over. Iets terug sturen naar china is er vaak lastig...
Ik lees wel eens dat iemand een 3d printer heeft gekocht via ali (official winkel van creality) dat het zo weken kan duren en als er iets ontbreekt ben je weer weken verder.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

basvn schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:46:
[...]

Zelfs met de prijzen van nu?
Ender 3pro kost daar 227, en bij 123-3d, 195 vandaag.
Die €227 klopt niet. In de Creality store op Aliexpress kost een Ender 3 pro (zonder extra's) €175,44 en met een glazen plaat en 2 kilogram PLA €186,39 Daar gaat dan die coupon van $15 nog van af.
kmichael schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:23:
Voor die 20 euro extra heb je veel minder gedoe mocht er iets stuk zijn of ontbreken.
Ik heb goede ervaring bij 123-3d en 123-inkt als er iets niet goed is of de bestelling is nog niet compleet doen ze er niet moeilijk over.
Ik heb ook goede ervaringen met 123-3d.nl. Maar het verschil is eigenlijk nog groter dan die €20. Die 2 rollen filament die je erbij krijgt kosten je normaliter €40 (als het al niet meer is). En de glazen plaat is bij 123-3d €20. Dat maakt het prijsverschil €80(!), want al die dingen krijg je er bij Creality voor €186,39 (minus de coupon nog) gewoon bij.
Iets terug sturen naar china is er vaak lastig...
Ik moet bekennen dat ik het retourbeleid niet heb uitgeplozen, maar de printer en het filament zelf worden gewoon vanuit Duitsland opgestuurd. En alsnog, mocht er ergens een schroefje ontbreken of iets anders mankeren: je hebt €80 bespaard, dus een extra onderdeel bestellen van een paar euro betekent nog steeds dat je veel goedkoper uit bent :)

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Gizz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:48:
[...]

Die €227 klopt niet. In de Creality store op Aliexpress kost een Ender 3 pro (zonder extra's) €175,44 en met een glazen plaat en 2 kilogram PLA €186,39 Daar gaat dan die coupon van $15 nog van af.

[...]

Ik heb ook goede ervaringen met 123-3d.nl. Maar het verschil is eigenlijk nog groter dan die €20. Die 2 rollen filament die je erbij krijgt kosten je normaliter €40 (als het al niet meer is). En de glazen plaat is bij 123-3d €20. Dat maakt het prijsverschil €80(!), want al die dingen krijg je er bij Creality voor €186,39 (minus de coupon nog) gewoon bij.

[...]

Ik moet bekennen dat ik het retourbeleid niet heb uitgeplozen, maar de printer en het filament zelf worden gewoon vanuit Duitsland opgestuurd. En alsnog, mocht er ergens een schroefje ontbreken of iets anders mankeren: je hebt €80 bespaard, dus een extra onderdeel bestellen van een paar euro betekent nog steeds dat je veel goedkoper uit bent :)
Ah de store op Aliexpress. ik had deze : https://www.creality3dshop.de/

maar dan is dat zeker een betere aanbieding!

Edit: gekocht :) thx!

• Northside
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 30-11-2019
https://www.creality3doff...-5?variant=31053809057865

Is dat eigenlijk nog de moeite waard? Silent board, metal extruder en die tube voor 40€? Heb een stock ender 3.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:48
Northside schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:04:
https://www.creality3doff...-5?variant=31053809057865

Is dat eigenlijk nog de moeite waard? Silent board, metal extruder en die tube voor 40€? Heb een stock ender 3.
Ik zou persoonlijk dan een e3 mini kopen voor 30 euro ongeveer en voor 4 euro een metal extruder kopen
€ 24,26 19%OFF | BIGTREETECH SKR mini E3 V1.2 Besturingskaart 32Bit Met TMC2209 UART Driver 3D Printer onderdelen skr v1.3 E3 Dip Voor creality Ender 3
https://s.click.aliexpress.com/e/0EA0O1VlD

€ 3,71 24%OFF | 3D Printer Onderdelen Metalen MK8 Extruder Aluminium Blok Bowden Extruder 1.75mm Filament voor CREALITY 3D Ender3 CR-10 CR-10
https://s.click.aliexpress.com/e/0JxP4gPjV
Nieuwe Extruder en icm met Direct Drive. Niet goedkoop maar als je overweegt om naar Direct Drive te willen dan is het wel een mooie combo en eenvoudig te monteren.

YouTube: Print Flexibles At Insane Speeds With E3D HEMERA - Ender 3 Upgrade G...

Is natuurlijk ook beschikbaar als Bowden uitvoering
https://e3d-online.com/e3d-hemera

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:43
Wel jammer dat de Hemera net zo duur is als een Titan aero, want E3D gaf aan dat deze goedkoper zou worden. Wel een mooi dingetje, maar met €125 flink aan de prijs :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• BM
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:05

BM

Moderator Spielerij
remmuz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:39:
Heb vorige week mijn SKR Mini E3 1.2 bordje geplaatst. Ben nu de eerste printjes aan het maken maar dat gaat niet helemaal lekker.
Het lijkt wel of de Z as te kleine stapjes maakt. Na de eerste paar lagen hoor je ook dat de nozzle over de onderliggende lagen gaat schrapen.
Als ik iets print dat 15cm hoog zou moeten zijn, dan is het eindresultaat maar een centimeter of 12 hoog.
Het lijkt net alsof het model in elkaar gedrukt is.
Moet ik soms in Cura iets aan passen?
Zoiets lijk ik nu ook te hebben, maar dan in iets minder extreme mate. Ik kom op 10,5 cm een goeie halve cm te kort zo lijkt het. Never mind, ik moet wel de goeie kant van de print opmeten, scheelt maar 0,4 mm :X

Verder nog het probleem dat in 50% van de gevallen de printer z'n instellingen vergeet. Gisteravond alles ingesteld, Esteps, mesh bed leveling. Printer uitgezet, weer aan aan --> settings bewaard. Print ging ook prima (op eerder genoemd probleem na). Vanochtend printer uit, na 2 uurtjes weer aan, print gestart, falikant mislukt. Nu blijkt dat ie dus al z'n settings weer kwijt is.... Zeker de bed leving is gewoon irritant...

Ook nog niet onverdeeld tevreden over de SKR Mini 1.2 dus

BM wijzigde deze reactie 30-11-2019 10:50 (5%)

X1 Gamercard | iRacing
Even the dark has a silver lining

• S1W
  • Laatst online: 24-01 16:10
MikeOO schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 07:34:
[...]

Uit interesse, wat vind jij omslachtig mbt firmware updaten. Dit gaat neem ik aan op dezelfde manier als de andere boardjes van Bigtreetech. Firmware op SD en printer aanzetten.

Dat is een handeling van paar tellen. En neem niet aan dat je dagelijkse je firmware blijft updaten.

Misschien eens kijken naar bv Marlin Flasher voor Octorpint

Zelf geen ervaring mee omdat het voor mij geen probleem is maar mogelijk heb je er iets aan.
Anders eens een keer Klipper testen. Die kun je via Octorpint aanpassen en hoef je niets steeds te flashen.
Nou, ik vind het hele proces met een compiler en dan maar hopen dat er niet ergens wat code changes voor fatale problemen zorgt (platform.io bug) nogal wankel. De th3d firmware heeft een online webbased firmware compiler die altijd werkt. Eens, veel duurder, maar wel gebruiksvriendelijk.
S1W schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:52:
[...]

Nou, ik vind het hele proces met een compiler en dan maar hopen dat er niet ergens wat code changes voor fatale problemen zorgt (platform.io bug) nogal wankel. De th3d firmware heeft een online webbased firmware compiler die altijd werkt. Eens, veel duurder, maar wel gebruiksvriendelijk.
Online is op handig maar met VSCode icm Platform.io ondervind ik persoonlijk geen problemen. Maar heb de oftware te laatste tijd niet bijgewerkt. Als het werkt en geen problemen dan ga ik het niet zomaar bijwerken ;)

Je kunt ook Arduino IDE eens proberen mocht je toch Marlin willen proberen.

• r_255
@MikeOO
Als we het toch over mooie extruders hebben :

https://zesty.tech/

zesty nimble, direct drive, maar je motor als bowden. Je motor zit dus op een vaste locatie met een flexibele as stuur je de extruder op je printkop aan.

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:09
Welke slicer gebruiken jullie en welk profiel?

Ik kwam op thingiverse een profiel tegen voor de prusaslicer, deze ben ik nu aant het testen. Wat ik wel mis is de 1e lijn aan de zijkant van het bed zodat het filament meteen goed extrude bij de 1e laag.

Als ik een printje maak met de cura slicer heb ik deze lijn wel. Iemand een idee hoe ik dit ook bij de prusaslicer krijg?

Dit is het profile: https://www.thingiverse.com/thing:3126776

Ik ben pas net begonnen met 3d printen😬

• ErBo66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23-01 10:50
r_255 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:33:
@MikeOO
Als we het toch over mooie extruders hebben :

https://zesty.tech/

zesty nimble, direct drive, maar je motor als bowden. Je motor zit dus op een vaste locatie met een flexibele as stuur je de extruder op je printkop aan.
Weekje of twee geleden besteld :) Nou maar afwachten wanneer die komt net zoals de precision piezo z-probe https://www.precisionpiez...precision-piezo-orion-pcb

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 25-01 09:48

Freich

YOU ARE NEX!

Beetje een radeloze post hier van mij.

Sinds eergister m'n printer verhuisd naar zijn verse lack enclosure. Nooit problemen gehad met printen en levellen. Het was echt print starten, hoefde er geeneens naar om te kijken en er kwamen perfect prints uit. First layers altijd prima. Voor de enclosure heb ik probleemloos een hele rol filament er doorheen gejaagd.

Bij de verhuizing 2 dingen aangepast: de betere gele bedsprings, en een nieuw stukje bowden tube.

Nu loop ik al 2 dagen te klooien en ik krijg geeneens een goede first layer meer met een bed level test print. Niks lukt meer. Heb zeker al 20x m'n bed opnieuw gelevelled en goed schoongemaakt met alcohol.
Ook meerdere level methoden geprobeerd.
Ondertussen ook geprobeerd met glass bed. Leek iets beter maar ook drama.

Mijn bed lijkt ook wel meer warped dan toen ik de printer net had. Geen idee hoe dat mogelijk is, want niets geks mee gebeurd.

Ook de nozzle al vervangen en verstoppingen uitgesloten. De nieuwe bowden tube is ook prima.
Ook m'n x-gantry opnieuw gelevelled en enige wobbles uitgesloten.

Underextrusion door wrijving is het ook niet want soms geleid ik letterlijk het filament met mijn hand.

Snap werkelijk niet hoe het ineens van een perfecte printer zonder omkijken naar een helse machine kan veranderen zonder enige aanknopingspunten...

Iemand hier nog een tip of suggestie?

3 Inches of Bloodsport!

• r_255
@Freich Wis even je geheugen ( van de printer dan ), en loop nog even af wat je veranderd heb.

Doe even een pid calibratie hot end, en de 100mm extruder test, het is echt even het rijtje aflopen en uitsluiten. Exturder wieltje niet vol gelopen met pla schaafsel ?

De andere dingen heb je al gedaan... is even wat bij me opkomt.

@ErBo66
Leuk ! ben erg benieuwd, ik heb op mn nwe printer led ir probing. Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de nimble, als hij binnen is dan !
https://duet3d.dozuki.com/Wiki/IR_Probe

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 00:48
Ben er na enkele maanden pas achter gekomen dat mijn BLTouch v3.1 niet werkt icm de Marlin 1.1.9 firmware.
Zojuist enkele uren wezen prutsen met de laatste 2.0.x firmware en de settings overgezet.
Nu eindelijk een werkende sensor, tig keer beter. :D
Mocht iemand de firmware ook willen, klik dan hier.
Er zijn nuttige zaken aangepast zoals thermal runaway protection enz. Kijk gerust de bestanden door.
In principe is het uploaden en printen maar. Wel even na het uploaden "Restore Failsafe" doen en de Z Offset even opnieuw instellen.
Let wel even op dat het uploaden en compilen beiden best lang kunnen duren. Leave it be. :)
Mocht je een error krijgen bij het uploaden, kies dan voor 'Arduino as ISP' in Arduino IDE.

Zorian wijzigde deze reactie 01-12-2019 00:14 (26%)

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

r_255 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:24:
@Freich Wis even je geheugen ( van de printer dan ), en loop nog even af wat je veranderd heb.

Doe even een pid calibratie hot end, en de 100mm extruder test, het is echt even het rijtje aflopen en uitsluiten. Exturder wieltje niet vol gelopen met pla schaafsel ?

De andere dingen heb je al gedaan... is even wat bij me opkomt.
Bedankt voor de tips, die ga ik proberen. Geheugen ook al gereset trouwens (Initialize EEPROM in menu).

Kan het zo zijn dat een bed anders wordt na paar weken gebruik? Eerst had ik namelijk een dip in het midden, nu lijken de 4 hoeken lager te liggen vergeleken met het midden.

3 Inches of Bloodsport!

• r_255
Ja dat kan, door warnte zet je bed uit hier en daar, zit spanning op ( klemmetjes/schroeven ) en zo warpt op den duur je bed..... maar hoeveel is het verschil dan ? Dit hoeft verder niet dramatisch te zijn.

Wellicht dat je nu ook wat warmer is ( in een huisje, dat de parameters net even wat anders zijn )
Wat mij ook opgevallen is, dat een bed wat 1 uur op temp is, een heel ander plaatje geeft dan als hij net op temp is. Maar dat terzijde.

• kmichael
Freich schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 23:04:
Beetje een radeloze post hier van mij.
.....
Niks lukt meer. Heb zeker al 20x m'n bed opnieuw gelevelled en goed schoongemaakt met alcohol.
......
Iemand hier nog een tip of suggestie?
Ik heb 99,9 % alcohol gekocht, helaas laat het een waas achter.
Heb je al een keer afwasmiddel geprobeerd?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Akumu22 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:48:
Welke slicer gebruiken jullie en welk profiel?
Cura en het profiel is geheel afhankelijk van wat ik print (bijvoorbeeld kleine details, snel protypen, extra sterk) en met welk materiaal.
Wat ik wel mis is de 1e lijn aan de zijkant van het bed zodat het filament meteen goed extrude bij de 1e laag.

Als ik een printje maak met de cura slicer heb ik deze lijn wel. Iemand een idee hoe ik dit ook bij de prusaslicer krijg?
Dat wordt geregeld met de start van je G-code. Die vindt je onder preferences -> Machine settings.

Dit is mijn G-code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
; Ender 3 Custom Start G-code

M140 S{material_bed_temperature_layer_0} ; Set Heat Bed temperature
M190 S{material_bed_temperature_layer_0} ; Wait for Heat Bed temperature
G28 ; Home all axes
G29 ; Bed leveling
G1 X0 Y0 Z5 F5000.0 ; Move to start position
M104 S{material_print_temperature_layer_0} ; Set Extruder temperature
M109 S{material_print_temperature_layer_0} ; Wait for Extruder temperature
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 Z5.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of Heat Bed
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; Move to start drawing position
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; Draw the first line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; Move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; Draw the second line
G92 E0 ; Reset Extruder
G1 Z5.0 F3000 ; Move Z Axis up little to prevent scratching of  Heat Bed

Waarbij regel 12 t/m 15 de twee lijnen printen.

Die zou je weer toe kunnen voegen aan Prucaslicer, maar dat moet natuurlijk wel op de juiste plek gebeuren. Zet jij bijvoorbeeld de code van de lijn vóór het opwarmen van je nozzle en bed, dan zal het niet zo succesvol aflopen.
Ik ben pas net begonnen met 3d printen😬
Mijn tip: 3d-printen is nieuw voor je. Ik zou niet meteen extra variabelen voor jezelf introduceren door alternatieve slicers met alternatieve settings te gebruiken. Gebruik de eerste tijd gewoon Cura met de standaard G-codes voor een Ender 3 en ga lekker met de printsettings spelen.
Is er iets niet helemaal goed met je print, gebruik dan deze guide om te kijken met welke instellingen je kunt spelen om je print beter te maken.

En let er op: standaard laat Cura weinig opties zien. Dat kun je verhelpen door onder preferences -> settings de visiblity op advanced of expert te zetten.

• kikkeraap
  • Laatst online: 21:03
Ik loop tegen een probleem aan met mijn shells. Hieronder vind je 4 foto's. Het verschil tussen de prints is wel of geen infill.
De print met infill heeft last van veel een sinaasappelhuid (blobs?). Ik heb ooit dit probleem gehad en bestond deels uit de temperatuur (te hoog), maar achteraf gezien stonden de maximum (travel) resolution en deviation te nauwkeurig (Cura).
Ik heb het model geprint (zonder infill) met stappen van 215 - 195 graden. Het uiterlijk van de shell was over deze range bijna overal hetzelfde. Dus mijn voorzichtige conclusie: temperatuur van 205°C is ok.
Het model met infill is geprint op 205 °C.

Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn? Hoe krijg ik een glad oppervlakte?

Gebruikt is:
  • ender 3 met skr mini e3.
  • Hero me2 met een sigle 5015 fanduct, 100% fan
  • Deze Marlin2 branch.
  • Temperatuur: 205 °C
  • Snelheid: 70 mm/s outer, 50 mm/s inner
  • Linear advance: 0.6
  • S-curve: aan
  • Junction deviation: 0.08
  • Max. resolution: 0.5
  • Max. travel resolution: 0.1
  • Max. deviation: 0.1
met infill:

Zonder infill:

kikkeraap wijzigde deze reactie 01-12-2019 11:23 (4%)
Reden: plaatjes aangepast / editorial

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@kikkeraap : is het de infill zelf die je door de shell heen kunt zien? Daarvoor staan hier wat tips.

• kikkeraap
Gizz schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:11:
@kikkeraap : is het de infill zelf die je door de shell heen kunt zien? Daarvoor staan hier wat tips.
Nee, de sinaasappel zit ook op delen daar waar de infill de shel niet aanraakt.

• r_255
Ik kon het even niet laten >:) Ja er staat een ender3 op mn nieuwe printer.

https://tweakers.net/ext/f/hTtVkdD1ggI2pvORJg7MTXZV/thumb.jpg

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

@r_255 Opgelost! Krijg weer perfecte adhesion en first layers. Door de extrusion test bleek ik toch dikke under extrusion te hebben. Zat er toch verstopping/vernauwing in m'n nieuwe tube aan het uiteinde in de hotend. Geen idee hoe, maar gok door de nozzle te dicht op het bed gehad.

Uiteindelijk heb ik dus uren en uren proberen te levellen met dikke under extrusion. Onmogelijke taak. Doordat ik nog best een goede filament flow had leek het ok te gaan.

Achteraf voel ik mij best stom dat ik zo lang heb lopen klooien door het maken van verkeerde assumpties. Namelijk dat ik geen under extrusion had.
Een wijs teamleider van mij zei ooit: "assumption is the mother of all f*ckups". :D

@kmichael Bedankt voor de suggestie, bed ahesion was achteraf het probleem niet. Gebruik 96% alcohol van Kruidvat. Is nu bijna op door 2 dagen proberen te levellen en schoonmaken (en keer omgestoten) ;)

Voor de geïnteresseerden, hier mijn enclosure te zien: https://www.thingiverse.com/make:732168
https://tweakers.net/ext/f/LiGTRp8VQlteMFqRvzrDWu9q/thumb.jpg

Wat ik zelf erg tof vind, hieronder mijn nieuwe transparante tube. Vooral met kleur een leuk effect én handig om verstoppingen te zien ;)
https://tweakers.net/ext/f/BP1nAOTmKI9WRmHbGWTdimNi/thumb.jpg

Freich wijzigde deze reactie 01-12-2019 19:43 (17%)

3 Inches of Bloodsport!

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

r_255 schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:39:
Ik kon het even niet laten >:) Ja er staat een ender3 op mn nieuwe printer.

[Afbeelding]
Wow wat een bakbeest vergeleken met de Ender 3. is dat een Ender 5?

3 Inches of Bloodsport!

• r_255
@Freich

Ender 5 on steroids ... }) Nee, dit is een BLV MGN 80cm hoog en allemaal op rails. 32 x 32 x 66,5 print formaat. Dit is een impressie van hoe het moet gaan worden:

YouTube: BLV Cube 3D Printer dynamic acceleration testing

PS : alleen begin en einde even kijken... dan heb je een idee van snelheid en kwaliteit.

Ennuh fijnd dat het weer werkt! Soms zoek je het in een specifieke hoek, maar geloof me als je het standaard lijstje afloopt kom je 9 van de 10x ergens.

Netjes hoor de 3 traps ikea kast.... Nog ff en ze gaan daar ook 3d printers verkopen... omdat je zon handig je meubeltjes kan modden. Vind die transparante ptfe tube ook deftig. Netjes gedaan !

r_255 wijzigde deze reactie 01-12-2019 20:18 (49%)

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

@r_255 Zo erg indrukwekkend die snelheid en kwaliteit!

3 Inches of Bloodsport!

S1W schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:52:
[...]

Misschien heb je hier nog iets aan, kwam ik vandaag tegen ;)
YouTube: SKR 1.3 - VS Code with PlatformIO install

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 25-01 01:10
Vet! Mag ik vragen hoe je die enclosure hebt gemaakt? :)

• S1W
  • Laatst online: 24-01 16:10
ErBo66 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 21:53:
[...]

Weekje of twee geleden besteld :) Nou maar afwachten wanneer die komt net zoals de precision piezo z-probe https://www.precisionpiez...precision-piezo-orion-pcb
Awesome! Ben erg benieuwd hoe die piezo orion bevalt, de specs zien er erg goed uit in ieder geval!
MikeOO schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:17:
[...]

Misschien heb je hier nog iets aan, kwam ik vandaag tegen ;)
YouTube: SKR 1.3 - VS Code with PlatformIO install
tnx! Komende week m'n Th3d drop-in board erin schroeven, dan kan de SKR naar de vraag en aanbod ;)

S1W wijzigde deze reactie 02-12-2019 10:51 (32%)

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:34
Soepstengel schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:39:
[...]

Die maakt Ikea, het zijn twee lack tafels met extra 3d parts word het een "3d kast"

/edit
Volgende project voor mij, straks maar naar de Ikea
en ik heb echt een schurft hekel aan de Ikea :X

raymondw wijzigde deze reactie 02-12-2019 10:51 (17%)

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• ErBo66
S1W schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:45:
[...]

Awesome! Ben erg benieuwd hoe die piezo orion bevalt, de specs zien er erg goed uit in ieder geval!

[...]

tnx! Komende week m'n Th3d drop-in board erin schroeven, dan kan de SKR naar de vraag en aanbod ;)
Ik ook! ;) Moet tzt alleen wel een mount zien te fantaseren die de nible en de orion kan combineren. Dat gaat denk nog iets van een uitdaging worden

• kikkeraap
kikkeraap schreef op zondag 1 december 2019 @ 11:05:

Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn? Hoe krijg ik een glad oppervlakte?

Gebruikt is:
  • ender 3 met skr mini e3.
  • Hero me2 met een sigle 5015 fanduct, 100% fan
  • Deze Marlin2 branch.
  • Temperatuur: 205 °C
  • Snelheid: 70 mm/s outer, 50 mm/s inner
  • Linear advance: 0.6
  • S-curve: aan
  • Junction deviation: 0.08
  • Max. resolution: 0.5
  • Max. travel resolution: 0.1
  • Max. deviation: 0.1
met infill:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren een print gemaakt met prusa slicer. Het resultaat is zoals het zou moeten zijn. Ik denk dat het met de settings maximum (travel) resolution en deviation ligt. Waarom....?
Net weer een cura print gedaan. Hierbij heb ik een profiel van Chep gebruikt. De settings voor max (travel) resolution en deviation zijn in dit profiel 0.05. Het resultaat was erger dan mijn post gister.

Wat gebruiken jullie voor Max (travel) resolution en deviation?

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 25-01 01:10
raymondw schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:50:
[...]

Die maakt Ikea, het zijn twee lack tafels met extra 3d parts word het een "3d kast"

/edit
Volgende project voor mij, straks maar naar de Ikea
en ik heb echt een schurft hekel aan de Ikea :X
Ach man, er zit ook gewoon een linkje in de post zelf naar hoe je het moet maken 8)7 Ik neem nog even een bakkie! Bedankt in ieder geval.

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19:00

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het blijft maar niet lukken om netjes ABS te printen...

Ender 3 Pro, met Creality glass bed, handmatig geleveld.
Bedtemp van 90 tot en met 110 geprobeerd,
Nozzle temp van 235 tot en met 255 geprobeerd.
Deze ranges zijn ook de specs van het ABS, dus dat zou moeten lukken.

Snelheden van 50mm/s tot aan 120mm/s geprobeerd.
Ook met schilderstape op het bed geprobeerd.

Eerste lagen gaan goed (ook goede hechting), daarna raakt ergens een hoekje of een klein onderdeeltje los van het bed en wordt door de nozzle weggetikt. Vanaf daar is het allemaal spaghetti.

PLA gaat perfect, goede hechting, mooie lagen.

Wat doe ik toch verkeerd??

Icephase wijzigde deze reactie 02-12-2019 11:28 (4%)

• r_255
@Icephase

Ik heb zelf geen ervaring ,maar lees een hoop krom trekken is toch vaak een slechte hechting.
Printje in een enclosure ? Print je met een brim ?

Wellicht is ABS Juice iets voor je ?

https://www.matterhackers...abs-juice-glue-and-slurry

anders deze nog lezen :
https://www.matterhackers...ed-when-printing-with-abs

r_255 wijzigde deze reactie 02-12-2019 11:42 (10%)

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 00:30
ABS hecht nu eenmaal enorm slecht. Ik heb hetzelfde issue. Krijg ik ABS wel hechtend dan trekt het onderdeel zichzelf halverwege wel kapot door de spanningen. Ik krijg het ook zo vast op glas dat het glas breekt bij het afkoelen.

Vergeet ABS, waardeloos materiaal. Wil je echt ABS eigenschappen dan kan je beter ASA oid printen, dat print krimpt / trekt veeeel minder. Ik gebruik PLA als het hard / stijf moet zijn en PETG als het tegen hogere temperaturen moet kunnen of sterker moet zijn. PETG print niet zo mooi, dat is een groot nadeel.

• Icephase

Icephase

Brim, raft, alles al geprobeerd. ABS juice lijkt me een smerige bedoening te worden, plus dat zou toch niet nodig moeten zijn denk ik? Ook wordt kaptontape genoemd als oplossing maar dat zou hetzelfde moeten werken als schilderstape en dat hielp wel iets maar niet heel veel.
Tadango schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:57:
ABS hecht nu eenmaal enorm slecht. Ik heb hetzelfde issue. Krijg ik ABS wel hechtend dan trekt het onderdeel zichzelf halverwege wel kapot door de spanningen. Ik krijg het ook zo vast op glas dat het glas breekt bij het afkoelen.

Vergeet ABS, waardeloos materiaal. Wil je echt ABS eigenschappen dan kan je beter ASA oid printen, dat print krimpt / trekt veeeel minder. Ik gebruik PLA als het hard / stijf moet zijn en PETG als het tegen hogere temperaturen moet kunnen of sterker moet zijn. PETG print niet zo mooi, dat is een groot nadeel.
Ik heb iets dat en hard, en sterk moet zijn en tegen hogere temperaturen moet kunnen... volgens mij is ABS het enige dat dat combineert? ASA nog niet van gehoord, zal eens op onderzoek uitgaan. De ender 3 pro kan dat wel printen dan? Want volgens de specs kan hij alleen PLA, PETG of ABS printen.

Icephase wijzigde deze reactie 02-12-2019 12:03 (63%)

• Tadango
PETG carbon fiber Zou mijn keus zijn. Wel prijzig....

Btw, ASA en ABS is bijna gelijk qua materiaal / eigenschappen maar ASA krimpt minder, en print dus beter. Je printer kan veel meer printen dan wat ze opgeven ;)

Tadango wijzigde deze reactie 02-12-2019 12:37 (60%)

• r_255
@Icephase

Maar print je in een enclosure ?

Probeer eens als simpel testje met een hair fohn om de boel bij te warmen. Kijken of het dan nog warpt.

• Tadango
Hoe warm moet de lucht in de kast zijn dan? 50c was nog lang niet genoeg. Ik denk dat je rond de 60 - 70c moet zitten om ABS goed te kunnen printen..... Zover ben ik niet gegaan, werd me teveel gedoe.Vooral hoge prints scheuren om de 2cm oid tijdens het printen al. Wellicht dan een hoge lucht temp dan wel werkt, maar waarom zoveel moeite doen als er andere materialen zijn die wel normaal printen ;)

• Icephase

Icephase

r_255 schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:37:
@Icephase

Maar print je in een enclosure ?

Probeer eens als simpel testje met een hair fohn om de boel bij te warmen. Kijken of het dan nog warpt.
Nope, geen enclosure.
Tadango schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:41:
Hoe warm moet de lucht in de kast zijn dan? 50c was nog lang niet genoeg. Ik denk dat je rond de 60 - 70c moet zitten om ABS goed te kunnen printen..... Zover ben ik niet gegaan, werd me teveel gedoe.Vooral hoge prints scheuren om de 2cm oid tijdens het printen al. Wellicht dan een hoge lucht temp dan wel werkt, maar waarom zoveel moeite doen als er andere materialen zijn die wel normaal printen ;)
Inderdaad, een beetje tweaken is tot daar aan toe maar ik ga niet een complete stellage bouwen alleen maar om abs goed te printen terwijl hij dat out of the box zou moeten kunnen... dan maar wat anders proberen...

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23:09
@Gizz

Bedankt voor je uitgebreide antwoordt :)

ik ga inderdaad eerst maar eens zorgen dat ik wat print ervaring krijg ipv meteen alles te 'willen'.
Die guide is inderdaad super handig. (y)
Pimmeke1989 schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:34:
[...]

Zo, de printer staat weer op z'n oorspronkelijke plek. Nadat ik afgelopen week alle upgrades een keer aangesloten had om het te testen, was het vandaag de tijd om het netjes te maken.
Wat ooit begonnen is als een Ender 3 Pro, is hij zo bijna niet meer te noemen. Lijstje met upgrades:
-Mobo: SKR V1.3 met TMC2208
-Hotend: Trianglelab V6
-Extruder: Trianglelab BMG + pancake steppermotor (Nema 17 22mm)
-Hotend fan: Noctua 4010 (12v)
-Part cooling fan: Trianglelab 5010
-Mobo case van: Noctua 4010 (12v)
-PSU fan: Noctua NF-A6
-Mobo Case: Ender 3 all in one, universal rear electronics case (Teaching Tech)
-Bed: Trianglelab Dubble Sided PEI steel Sheet
-ABL: Trianglelab M8 inductive proximity sensor.
-Software: Marlin 2.0.x bugfix
Zo, flinke waslijst aan vernieuwingen. Niet allemaal tegelijk gekomen, maar grootste gedeelte wel. Zal een beetje in het kort beschrijven wat ik heb gedaan om alles (verrassend in 1x) werkend te krijgen.
Ben nu ook eindelijk zover om de printer om te bouwen naar een Direct Drive met BMG en V6.
Maar heb even een vraag hierover.

Neem aan dat jij ook deze hebt geprint: https://www.thingiverse.com/thing:3751368
In de tekst wordt aangeven dat het een 40mm hotend fan nodig heeft. Nu zie ik in jouw overzicht dit ook.
Of zitten de schroefgaten van de Noctua 4010 (30mm) van elkaar als afstand?

Vreemde is nadat ik de onderdelen heb geprint de afstand voor de schroefgaten 30mm zijn?

Heb jij een andere op Thingiverse gebruikt toevallig want ik snap niet waarom die van mij dus 10mm kleiner is. Maten kloppen wel aangezien de pancake driver wel prima past.

Update: Laat maar zie nu staat bij de specs van de fabrikant:
Mounting hole spacing 32x32 mm

Dat is precies goed, opgelost dus.
Soms is het genoeg dus om het van je af te schrijven om de oplossing te zien >:)

MikeOO wijzigde deze reactie 02-12-2019 13:37 (6%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Icephase schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:58:
Ik heb iets dat en hard, en sterk moet zijn en tegen hogere temperaturen moet kunnen..
Voldoet PETG, of haalt dat het niet op het temperatuurvlak? Kun je gewoon printen zonder enclosure :)

Hier kun je eenvoudig filamenten met elkaar vergelijken. PETG is sterker dan ABS en heeft dezelfde flexibiliteit. Wel ligt de bruikbare temperatuur wat lager met maximaal 73 graden in plaats van 98 graden bij ABS. Dat is voldoende als je er onderdelen van maakt die in een auto in de zomer moeten overleven, maar niet als je er een theepot van gaat printen.

• Icephase

Icephase

Gizz schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:30:
[...]

Voldoet PETG, of haalt dat het niet op het temperatuurvlak?

Hier kun je eenvoudig filamenten met elkaar vergelijken. PETG is sterker dan ABS en heeft dezelfde flexibiliteit. Wel ligt de bruikbare temperatuur wat lager met maximaal 73 graden in plaats van 98 graden bij ABS. Dat is voldoende als je er onderdelen van maakt die in een auto in de zomer moeten overleven, maar niet als je er een theepot van gaat printen.
Moet ongeveer temps van 80-90 graden aan kunnen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Icephase Jammer, dat ga je dan niet redden met PETG.

Mocht je print met ABS incidenteel zijn, kun je dan niet gewoon voor een keertje een grote kartonnen doos over je printer zetten?

• Tadango
Er is ook PLA wat je kan temperen zodat het daarna tot 100c aan kan. Is niet eens zo duur en print super. Het nadeel is dat het wat kan vervormen tijdens het temperen.

https://www.bandit3dfilament.nl/webshop/pla/175-mm/

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
In oktober had ik 't issue dat de eerste laag niet bleef plakken op 't magnetisch bed van mijn Ender 3 Pro. Door wat strakker te levelen is dat destijds opgelost. Door het strakkere levelen in de hoeken raakte de nozzle ook in het midden het bed, hoewel minder dan in de hoeken. Een 'kuil' in 't midden dus. Tot voor kort gaf dat tijdens het printen geen problemen.

Nu wordt 't in het midden van het bed echt een rommeltje, het model uit het midden gaat wel goed.

(Print gestopt gedurende de tweede laag en de nozzle is even blijven hangen, vandaar 't lusje links.)

Blijf ik weg uit 't midden, dan gaat 't wel goed dus:

Wellicht is de 'kuil' door het meermaals opwarmen/afkoelen erger geworden? Toch maar aan de BL Touch denk ik. Ben namelijk verder wel blij met 't magnetisch bed (goede hechting en verwijderen model gaat ook erg makkelijker) en wil inmiddels toch ook wel graag af van 't handmatig levelen. Twee vliegen in één klap.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tadango schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:40:
Er is ook PLA wat je kan temperen zodat het daarna tot 100c aan kan.
Dat kan ook met standaard PLA, alleen kun je dan iets meer krimp / uitzetting hebben:

• kmichael
Wat hebben jullie gedaan met de steppen motoren in een enclosure?
(Ivm het warmer worden van een steppen motor)

kmichael wijzigde deze reactie 02-12-2019 14:47 (26%)

• r_255
En daar is hij dan, de ultimate upgrade voor je ender pro. BLV Ender
Rails op je ender3 en je gaat als een trein. :+

Kijk ook vooral even de fotos van de print kwaliteit.

https://www.thingiverse.com/thing:4008699

r_255 wijzigde deze reactie 02-12-2019 15:49 (14%)

Ik ga over naar een Direct Drive en heb hiervoor een pancake steppen motor aangeschaft
Model: 17HS4023 12v.

Nu gebruik ik een Creality Ender 3 42-40 steppen motor.

Gebruik icm een SKR 1.3 UART en TMC2209.

Kun je de 17HS4023 eigenlijk hiermee vervangen. Wat ik kon terugvinden is de Creality motor 4.83V en dan gaat een 12v lijkt mij niet werken.

En moet je buiten je e steps opnieuw kalibreren nog iets in de firmware veranderen voor de UART.

Dit deel is mij totaal onbekend en wil dit niet zomaar gaan aansluiten.

• r_255
@MikeOO

Ik heb botweg de pancake steppers omgewisseld, volgens mij heb je geen verschil tussen 12v en 24v, wat wel belangrijk is dat je je v-ref terug schroeft. Ik zit zo rond de 320 ( tmc waarde ) en zelf heb ik stealthchop uit staan omdat je zoveel mogelijk kracht wil.

Ik heb de zelfde steppers draaien op een cr10 en een ender3 (12/24v)

r_255 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:41:
@MikeOO

Ik heb botweg de pancake steppers omgewisseld, volgens mij heb je geen verschil tussen 12v en 24v, wat wel belangrijk is dat je je v-ref terug schroeft. Ik zit zo rond de 320 ( tmc waarde ) en zelf heb ik stealthchop uit staan omdat je zoveel mogelijk kracht wil.

Ik heb de zelfde steppers draaien op een cr10 en een ender3 (12/24v)
Dat klinkt goed.

Dus ik moet dit deel alleen aanpassen voor de Z as in Configuratie_adv.h
Overige steppemotors blijven onveranderd.

#if AXIS_IS_TMC(Z)
#define Z_CURRENT 320
#define Z_MICROSTEPS 16
#define Z_RSENSE 0.11
#endif

en

#define STEALTHCHOP_XY
// #define STEALTHCHOP_Z
#define STEALTHCHOP_E

Even voor de zekerheid >:)

• r_255
Ja, alleen weet ik niet precies of die vref voor jouw goed is, weet niet welke stepper ik heb (( zijn van tinyelectronics ) ben niet bij mijn printers in de buurt ) Maar belangrijk is dat je gewoon even de temp in de gaten houd. Te heet ( te hoge vref ) en je gaat steps missen. Maar ik denk dat het een goede referentie is om te beginnen.

Dit kan je overigens om te testen ook altijd via het lcd menu te doen, en als je dan de juiste waarde heb ze in de firmware bakken. Maar idd zoals je neer gezet heb zo goed moeten zijn.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 20:48
Ik heb eindelijk goed mijn 3dtouch werkend. Ook een glasplaat als buildplate gaan gebruiken. Werkt veel beter.

Waar ik nu alleen mee zit is dat de probe z offset nooit saved. Ik doe constant store settings maar na een reboot van de printer is het nooit opgeslagen. Het staat wel aan in de firmware.

En het 2e probleem waar ik mee zit is dat de 3d touch pin soms naar beneden komt en niet meer omhoog gaat. Meestal na de 1e paar lagen. Na hem zelf weer in te drukken(met de hand) gebeurd het de rest van de print niet meer.

sgouman wijzigde deze reactie 02-12-2019 18:37 (27%)

• ErBo66
MikeOO schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:50:
[...]

Dat klinkt goed.

Dus ik moet dit deel alleen aanpassen voor de Z as in Configuratie_adv.h
Overige steppemotors blijven onveranderd.

#if AXIS_IS_TMC(Z)
#define Z_CURRENT 320
#define Z_MICROSTEPS 16
#define Z_RSENSE 0.11
#endif

en

#define STEALTHCHOP_XY
// #define STEALTHCHOP_Z
#define STEALTHCHOP_E

Even voor de zekerheid >:)
Waarom dan de Z as aanpassen? Neem aan dat je de Extruder wilt aanpassen??

• ErBo66
r_255 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:33:
En daar is hij dan, de ultimate upgrade voor je ender pro. BLV Ender
Rails op je ender3 en je gaat als een trein. :+

Kijk ook vooral even de fotos van de print kwaliteit.

https://www.thingiverse.com/thing:4008699
Zojuist besteld (het is toch december ;) )
Zag een week of twee geleden een andere set die hetzelfde bood maar dat kwam (ex heel veel transportkosten) neer op ruim 300 euro. Dat vond ik toch echt te gek. Ik heb toen ook even over jouw blv mgn getwijfeld maar nu ik vandaag gezien heb hoe groot die is ben ik blij dat ik het niet gedaan heb >:)

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Soepstengel schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:39:
[...]

Dank! https://blog.prusaprinter...ple-3d-printer-enclosure/
Er zijn erg veel mensen die zo'n enclosure hebben dus moet wel lukken :)

3 Inches of Bloodsport!

• r_255
@ErBo66 @MikeOO

Scherp! Ik keek naar naar vref waarde.
Maar je heb helemaal gelijk!

Dat gaat een leuk setje worden..... Zo met die zesty nimble en de blv kit, Heb je ook de hiwin rails of ga je voor alternatieve ? Ik waarschuw je alvast: pas op met die kogeltjes! Voorzichtig er af die wagens ( liefst een bakje er onder ) Als er 1 gaat is nog te doen, maar als er 3 of 4 tegelijk uit stuiteren heb je toch wel een issue. Ik ben inmiddels kampioen kogel zoeken!

Ik had trouwens mzl met dhl nada nix noppes er op, maar zag al dat ze weer gewijzigd zijn met verzending hoop dat je de zelfde mazzel heb! Maar eh omdat het december is, iets met orange30 en sla.

• ErBo66
r_255 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:38:

Dat gaat een leuk setje worden..... Zo met die zesty nimble en de blv kit,
Ik hoop het en mag wel een keertje ook. Ik heb ondertussen al een paar maanden vage print problemen nl horizontale lijntjes door de print. Hoe meer ik aan de Ender "verbeter" hoe meer problemen ik krijg lijkt het wel :'( Maar dat is deels ook het leuke van de hobby I guess...
Heb je ook de hiwin rails of ga je voor alternatieve ? Ik waarschuw je alvast: pas op met die kogeltjes! Voorzichtig er af die wagens ( liefst een bakje er onder ) Als er 1 gaat is nog te doen, maar als er 3 of 4 tegelijk uit stuiteren heb je toch wel een issue. Ik ben inmiddels kampioen kogel zoeken!
Had ik gezegt dat het december is? De hiwin rails dus. Ik heb ervaring met soortgelijke rails die in glasvezellasmachines (scrabble woord) worden gebruikt die, en dus de kogeltjes, zijn een keer of 4 kleiner ;) ;)
Ik had trouwens mzl met dhl nada nix noppes er op, maar zag al dat ze weer gewijzigd zijn met verzending hoop dat je de zelfde mazzel heb! Maar eh omdat het december is, iets met orange30 en sla.
Ik en mzl... waarschijnlijk krijg ik jouw kosten erbij :)
Orange30 en sla?? zeker iets van tv? Daar heb je met deze hobby geen tijd voor natuurlijk

• r_255
@ErBo66 Helemaal mee eens, zolang als het december is dan he.

Ik denk trouwens dat je een van de eerste bent. 1-12 heel laat is hij gepublished.
Ik had het ender uitelkaar haal filmpje toevallig gevonden op youtube, dus was het duidelijk dat er iets zat aan te komen.

Overigens vind ik het ook leuk hoe Ben Levi hier en daar aangeeft welk chinees spul wel werkt en wat niet. Ik denk zelf dat het de beste upgrade is die je je maar kan wensen voor een ender3. Ik ken er geen die je print kwaliteit ( op basis van de fotos ) zo een boost geeft. Volgens mij zaten er ook gates belts bij ( over glasvezels gesproken, daar zijn ze mee versterkt ).

Glasvezellasmachines, klinkt spannend... ! ennuh, scrabble leuk... Maar dat jij daar tijd voor heb :+
Ja die van TV, Want het is echt ongelooflijk amazing hoe je een printje uit een bakje vloeistof trekt.
Het is jammer dat resin zo een troep is en echt niet aan te raden is in een niet speciaal ingerichte omgeving.

En zoals mijn din altijd zegt, ja ehhhhrr.... was in de aanbieding !

• Tadango
ErBo66 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:31:
Ik hoop het en mag wel een keertje ook. Ik heb ondertussen al een paar maanden vage print problemen nl horizontale lijntjes door de print. Hoe meer ik aan de Ender "verbeter" hoe meer problemen ik krijg lijkt het wel :'( Maar dat is deels ook het leuke van de hobby I guess...
Dat had ik ook met mijn CR10. Ik dacht ook dat hoe vaster alles zat hoe beter het was... maar dat is niet zo. Het werd alleen maar erger. Heb je regelmatig lijntjes in de Z richting? Bv elke 8mm ongeveer?
ErBo66 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:44:
[...]

Waarom dan de Z as aanpassen? Neem aan dat je de Extruder wilt aanpassen??
Inderdaad heel scherp >:) Blijf ze door elkaar halen.

Moet de X natuurlijk zijn.

• ErBo66
MikeOO schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:06:
[...]

Inderdaad heel scherp >:) Blijf ze door elkaar halen.

Moet de X natuurlijk zijn.
Nee, de E :) :) :)

• ErBo66
Tadango schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:35:
[...]

Dat had ik ook met mijn CR10. Ik dacht ook dat hoe vaster alles zat hoe beter het was... maar dat is niet zo. Het werd alleen maar erger. Heb je regelmatig lijntjes in de Z richting? Bv elke 8mm ongeveer?
1 omwenteling van de, originele. z-as? :) Nee zo makkelijk is het helaas niet.
Ik heb ooit de fout gemaakt om in 1 keer de extruder, de tube en het hotend te vervangen. De ellende is dat ik niet eens meer zeker weet of de ellende toen is begonnen. Helaas zelf niet gedaan maar tip voor iedereen: houd een printdagboek bij met wat heb je veranderd en wat valt je op aan je prints.
De Trianglelab bmg clone heb ik eerst op de normale plaatst gehad en daarna geconverteerd naar direct drive. Loste het probleem niet op maar ik zag wel dat ik vreemd genoeg underextrusion had in dunne verticale delen en aan het begin van sommige lijnen in lithophanes. Door de conversie naar direct drive was ik al van de capricorne tube af maar ben nu ook weer teruggegaan naar de metalen versie van de stock extruder in direct drive. Op de Z-as heb ik vier verschillende motor-lead screw koppelingen geprobeerd, de lead screw vervangen door 1 met een spoed van 2mm ipv de standaard 8mm en een anti-backlash leadscrew-nut. De nut vast gehad, beetje los en heeeell los. De gantry (x-as constructie) gaat hardstikke soepel zonder merkbare speling. Uiteindelijk toch y en x-as belt tensioners geprint. Etc etc
Het gaat op het moment wel beter maar voor mijn gevoel krijg ik het niet meer zo goed als dat het ooit was. Maar wat het is, ik weet het niet meer. Vaak zit er een "andere" lijn op een overgang naar/van een feature in de print. b.v. onderste en bovenste lijn bij een schroefgat. Daar heb ik beeld bij maar ook soms zo maar. En die zo maar lijntjes irriteren me mateloos

• r_255
@Tadango

Ik ben erg benieuwd naar wat jij minder straker heb, ik heb overal last van lijntjes op mijn cr10 s5
geef het bed ( met glasplaat ) altijd de schuld omdat het zo een massa is. Heel veel echo's e.d.
Ook vaak layer shifts op y gehad. X as valt opzich wel mee, maar ook op z-wil het nog wel eens scheef gaan terwijl z-netjes recht is en goed draait. Maar ja als je "landings plaats nog na beeft" is het ook lastig om het volgende lijntje strak op de vorige te krijgen denk ik dan.

• Tadango
Er zijn veel verschillende soorten lijntjes. Echo / ghosting krijg je alleen weg door langzamer te printen, met minder accelleratie, of een vast bed te nemen (geen veren dus). Layer shift is of een verkeerd stepper vermogen, losse pulleys of een te hoge accelleratie. Dan heb je nog regelmatige patronen in de X en Y en Z as, dat kan zijn slechte lagers van de V wielen of te strakke V wielen waardoor je platte kantjes krijgt. Voor de Z as kan je ook je lead screw te strak hebben staan, deze moet aan 1 kant erg los zitten. De moer mag best vast op de "brug" als je lead goed recht is, maar 1 kant moet los hangen.

• ErBo66
Tadango schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:56:
Er zijn veel verschillende soorten lijntjes. Echo / ghosting krijg je alleen weg door langzamer te printen, met minder accelleratie, of een vast bed te nemen (geen veren dus). Layer shift is of een verkeerd stepper vermogen, losse pulleys of een te hoge accelleratie. Dan heb je nog regelmatige patronen in de X en Y en Z as, dat kan zijn slechte lagers van de V wielen of te strakke V wielen waardoor je platte kantjes krijgt. Voor de Z as kan je ook je lead screw te strak hebben staan, deze moet aan 1 kant erg los zitten. De moer mag best vast op de "brug" als je lead goed recht is, maar 1 kant moet los hangen.
Ik heb helaas geen goede camera hiervoor maar zal vanavond proberen een voorbeeld te posten.
Het is geen ghosting, ik print met 22,5 mm/s met linear advance, junction deviation en s-curve acceleration (ook zonder geprobeerd).
Verder ook nog siliconen "veren", semi-vast dus. Op de x-as heb ik ergens een klein vlak stukje denk ik, dat voel ik met handmatig de hotend te bewegen maar dat zit aan de uiteinden en precies in het midden. De extra lijnen zien er meestal uit als een dikkere lijn over de hele omtrek van een object. Dus niet alleen de x of de y as en ook niet waar het deukje zit.. Het is dus ook geen layer shift.

Wat bedoel je precies met "maar 1 kant moet los hangen"?

• r_255
@Tadango

Ga ik eens naar kijken, snelheid zal het niet zijn heb ik al getest. Denk wel dat ik een wiellager heb wat niet zo lekker mee wil, hoor op een bepaald punt een tikje vanaf een van de wielen op de y as. Voel het alleen niet terug als ik mijn bed beweeg met de hand. Zal nog wat minder acceleratie proberen. Zal de ene leadscrew los zetten want daar gaat ook vaak iets scheef. Stel altijd voor printen mij brug netjes recht ( makkelijk omdat de koppeling precies het zelfde moeten staan ) maar het eindigt vaak weer oneven. Dus ergens gaat het scheef. Daarnaast moet ik maar eens opzoek naar een vervanging voor de glas plaat wil wel eens g10 proberen, dat zou al een heel eind schelen. Nu staat soms mijn brug te klapperen, vooral bij korte bewegingen achter elkaar merk je dat de trillingen raar gaan doen en de z-assen doet laten klapperen.

@ErBo66
Dat is ingeval van een dubbele z-as ( mijn cr10-s5 )

r_255 wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:30 (6%)

• Tadango
ErBo66 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:20:
Een lead screw is nooit perfect recht, zeker niet de kwaliteit die wij gebruiken. Daarnaast draait de motor ook zeker niet zuiver en zit de koppeling ook niet perfect. Hierdoor slingert de as aan de onderkant bij de motor iets. De moer in de "brug" werkt als een kantel punt en het losse uiteinde bovenin slingert daardoor iets. Zet je nu de bovenkant strak vast met een lager in een blok (want dat lijkt je een goed idee :)) dan zie je opeens een minder strakke Z afwerking in de prints. Dat komt omdat de as nu nog steeds slingert maar de bovenkant niet meer kan bewegen, en dus de slingering moet worden opgevangen door de moer. Zet je deze strak vast in de brug dan wordt de hele brug iets bewogen door de slingering. Als je de moer iets links / rechts beweegt op de as dan zie je dat deze ook iets in hoogte varieert. De Z stappen zijn nu niet meer zuiver en kunnen zomaar 0.02mm meer of minder worden bij een enkele rotatie van de as. Met een 8mm pitch as heb je dus lagen die kloppen, lagen die 0.02mm de laag zijn en lagen die 0.02mm te hoog zijn, verdeeld over een lengte van 8mm. Ga je naar een pitch van 2mm toe is het erger aangezien de 0.02mm variatie nu over 2mm te zien is. Dit is denk ik de reden om 8mm pitch lead screws te gebruiken, want dan zie je minder snel problemen ;)

Of je nu 1 of 2 assen hebt maakt niet uit, dit probleem blijft. 2 assen hebben het gevaar dat beide motoren ook synchroon moeten blijven, iets wat fout kan gaan. Daar is geen eenvoudige oplossing voor behalve een riem tussen 2 assen (mijn oplossing).
Hahha ja die bedoelde ik maar mijn vinger deed toch iets anders typen 8)7

• ErBo66
@Tadango
Bedankt voor de goede uitleg maar betwijfel of dat mijn probleem is. Ik heb hier ook lang aan getwijfeld vandaar mijn relatief vele probeersels aan de z-as. Ik heb vorige week uiteindelijk zelfs een z-as decoupler ontworpen die ik nog moet proberen. Er zit ook geen regelmaat in, zeker geen 2mm (meer)

• Tadango
ErBo66 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:08:
@Tadango
Bedankt voor de goede uitleg maar betwijfel of dat mijn probleem is. Ik heb hier ook lang aan getwijfeld vandaar mijn relatief vele probeersels aan de z-as. Ik heb vorige week uiteindelijk zelfs een z-as decoupler ontworpen die ik nog moet proberen. Er zit ook geen regelmaat in, zeker geen 2mm (meer)
Dan is het anders. Wellicht een V wiel welke niet lekker loopt. Als deze even bij 1 stap moelijker loopt (vlak kantje) dan gaat de brug niet de juiste hoogte omhoog en krijg je een te dunne laag, welke veel breder wordt. Bij meerdere wanden en printen vanaf de binnenkant wordt dit HEEL erg duidelijk. De eerste wand wordt te breed. De 2e wand wordt al meer naar buiten gedrukt en is ook te breed en zit dus veel meer naar buiten. De 3e wand.... je snapt het wel. Bij de volgende stap schiet de brug omhoog (over het vlakke kantje heen en is alle s weer normaal. De omtrek van de wielen zou je dan terug moeten zien in de print (is best een stuk).

Naast een platte kant op een wiel kan het ook vuil zijn in de balken. Deze poets ik ook regelmatig. Dit zou je moeten voelen normaal als je de as los hebt van de moer. Dit moet super zuiver aanvoelen. Elk tikje zie je terug in de print. Dat geldt net zo voor de X en Y maar bij de Z is het veel duidelijker zichtbaar.

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:56

Imnoa

Noobmaster69

Gisteren mijn Ender 3 ontvangen en gedemonteerd, als eerste het pre-loaded hondje op de SDcard geprint, die kwam er superstrak uit.

Daarna de filament guide geprint die voorkomt dat de filament langs de schroef van de Z axis loopt. Deze heb ik gesliced met Cura 4.4 en deze legt eerst zo'n mooi randje om de print heen, ik kreeg deze na het printen bijna onmogelijk van mijn printbed, hebben jullie daar tips of trucks voor waarbij ik mijn printbed niet helemaal bekras met het plamuurmesje?

민족의 위대한 태양

• ErBo66
Imnoa schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:22:
Gisteren mijn Ender 3 ontvangen en gedemonteerd, als eerste het pre-loaded hondje op de SDcard geprint, die kwam er superstrak uit.

Daarna de filament guide geprint die voorkomt dat de filament langs de schroef van de Z axis loopt. Deze heb ik gesliced met Cura 4.4 en deze legt eerst zo'n mooi randje om de print heen, ik kreeg deze na het printen bijna onmogelijk van mijn printbed, hebben jullie daar tips of trucks voor waarbij ik mijn printbed niet helemaal bekras met het plamuurmesje?
Soms krijg je het er inderdaad gewoon niet goed af maar een goede "truc" is je bed helemaal laten afkoelen. Dus niet direct proberen je print te verwijderen maar flink wachten. Als je een verwijderbare top laag hebt (ender pro) kan je hem zelfs even in de vriezer leggen

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:56

Imnoa

Noobmaster69

ErBo66 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:30:
[...]

Soms krijg je het er inderdaad gewoon niet goed af maar een goede "truc" is je bed helemaal laten afkoelen. Dus niet direct proberen je print te verwijderen maar flink wachten. Als je een verwijderbare top laag hebt (ender pro) kan je hem zelfs even in de vriezer leggen
Ik heb een verwijderbare toplaag inderdaad.

Maar goed laten koelen, desnoods invriezen dus :Y Thanks

민족의 위대한 태양

Pagina: 1 ... 31 ... 40 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True