Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 17:22
Daar ben ik weer met een paar vraagjes. en hopelijk kan iemand mij alweer helpen.

Ik heb nu de bltouch werkend en hij probed ook voor een print met een warm bed. Echter als de print dan begint dan gaat het aan 1 kant wel goed en aan de andere kant komt filament nogsteeds niet op het bed(1 hoek rechtsachter). Ook tijdens het moven schraapt de nozzle of het bed heen. Hij lijkt dus geen rekening te houden met de bltouch mesh leveling. Ik heb de z offset al aangepast. Of komt het omdat ik geen optie heb voor z babystep offset?

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:35
@raymondw

Ai, das jammer... want ik heb ff geen opties meer... gedeelde gnd had je wel aangedacht toch ?
Wacht UPDATE want ik vind net nog iets als je teminste lef heb ;o)

https://www.makenvape.uk/...kr-v1-3-neopixel-bltouch/

Het is voor een skr 1.3 maar wellicht kan je de vertaal slag maken naar je E3
Staat ook bij hoe je de leds in je lcd kan zetten en bedienen.

@sgouman
Je weet dat je na een g28 je mesh weer uitzet ? ( tenzij je die restore bed leveling after g28 optie in je firmware heb aangezet )

Als je in je lcd menu kijkt staat dan je bed leveling aan ?

Zie je de z as fysiek ook draaien? ( kijk naar de koppeling op je stepper naar je z-as, het streepje zou je licht moten zien bewegen )

Heb je wel eerst je bed zo level mogelijk gezet ? ik zou rechts achter wat hoger draaien in zo een geval.
Maar als je bed redelijk level is zou je nozzle niet over je bed mogen schrapen. Dan zit je leveling er dik naast of werkt niet goed, of je bed is niet level genoeg ( buiten de 0.2 tollerantie die je nozzle boven je bed zou moeten hangen ) Dus probeer je hoeken ook zo af te stellen dat je op een 0.1 gelijk zit ( en niet 1x meten maar een paar keer )

Dus gewoon je steppers uit zetten, met de hand je probe boven de stel schroef op een van de hoeken zetten en dan geef je het commando G30 om te meten. bij stellen en meten... zo ga je alle hoeken af tot je 0.0X precies bent. 0.67 en 0.62 zeuren we dus niet over. Dan weet je in iedegeval dat je bed level staat.

3x3 is leuk, maar ik zou ook gewoon eens kijken met 9x9 niet om mee te werken maar gewoon omdat je het makkelijk in de firmware zet en zo een beeld krijgt of er niet ergens een diepe geul zit tussen je grid in ( lees als in waar niet gemeten wordt ) met 9x9 heb je toch net even een beter beeld van je bed.

z babystep offset doe je meestel tijdens je brim of skirt nog even fine tunen, als je z-offset goed staat zou je ook zonder kunnen.

r_255 wijzigde deze reactie 23-11-2019 21:25 (7%)

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• sgouman
r_255 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:17:
@raymondw

Ai, das jammer... want ik heb ff geen opties meer... gedeelde gnd had je wel aangedacht toch ?

@sgouman
Je weet dat je na een g28 je mesh weer uitzet ? ( tenzij je die restore bed leveling after g28 optie in je firmware heb aangezet )

Als je in je lcd menu kijkt staat dan je bed leveling aan ?

Zie je de z as fysiek ook draaien? ( kijk naar de koppeling op je stepper naar je z-as, het streepje zou je licht moten zien bewegen )

Heb je wel eerst je bed zo level mogelijk gezet ? ik zou rechts achter wat hoger draaien in zo een geval.
Maar als je bed redelijk level is zou je nozzle niet over je bed mogen schrapen. Dan zit je leveling er dik naast of werkt niet goed, of je bed is niet level genoeg ( buiten de 0.2 tollerantie die je nozzle boven je bed zou moeten hangen ) Dus probeer je hoeken ook zo af te stellen dat je op een 0.1 gelijk zit ( en niet 1x meten maar een paar keer )

Dus gewoon je steppers uit zetten, met de hand je probe boven de stel schroef op een van de hoeken zetten en dan geef je het commando G30 om te meten. bij stellen en meten... zo ga je alle hoeken af tot je 0.0X precies bent. 0.67 en 0.62 zeuren we dus niet over. Dan weet je in iedegeval dat je bed level staat.

3x3 is leuk, maar ik zou ook gewoon eens kijken met 9x9 niet om mee te werken maar gewoon omdat je het makkelijk in de firmware zet en zo een beeld krijgt of er niet ergens een diepe geul zit tussen je grid in ( lees als in waar niet gemeten wordt ) met 9x9 heb je toch net even een beter beeld van je bed.

z babystep offset doe je meestel tijdens je brim of skirt nog even fine tunen, als je z-offset goed staat zou je ook zonder kunnen.
Als ik videos op youtube kijk dan doen zij toch allemaal allleen een G29 na een G28 dan zou het toch goed moeten zijn? Ik heb een level bed op mijn lcd ja. Maar niet of level bed aanstaat? Hoe zie ik dat staan?

Houd die tijdens het moven tussen printstukkrn dan geen rekening met de hoogte die die gemeten heeft?

• r_255
Maar staat die op aan in je lcd menu? ( dan staat er on achter of off )
Ja, G28 doe je voor G29 en dan kan je hem nog vastleggen in je geheugen M420 S1 om hem aan te zetten en fading uit.

Ook een bltouch meet wel eens verkeerd of net op een clipje, het kan in zoveel dingen zitten.

Ja G28 en dan G29 wil je het netjes doen dan nog M420 S ( enable bedleveling )
maar als je dit : "RESTORE_LEVELING_AFTER_G28" in je frimware aan heb staan is dat niet nodig.

Dus ja en nee afhankelijk van hoe jij het in je firmware heb staan......

ik heb in cura een G29 toegevoeg in machine code op mijn ender3; dus als ik wat print
meet hij mn bed en ja dan print ik meestal meteen goed. Soms stel ik hem nog wat meer bij met baby steps om net even wat betere hechting te krijgen. Maar als ik zo iets heb als wat jij omschijft, dan meet ik eerst de schroeven in de hoek die je hoogte bepalen met de procedure zoals ik omschreef en dan G30 dan kan je aan de waarde die je terug krijgt in je terminal mooi zien of je goed zit in je hoogte.

Dat zelfde kan je natuurlijk ook doen op de plaats waar het misgaat om te kijken wat het hoogte verschil dan is. Das mischien makkelijker dan je grid op 9x9 zetten

Hoogte verschil wordt bepaalt op basis van de 3x3 gemeten punten, als daar tussen net een dikke deuk zou zitten kan dat een probleem zijn. Dat is dan in theorie... in de praktijk is 3x3 vaak voldoende op een ender bed.

r_255 wijzigde deze reactie 23-11-2019 21:47 (19%)

• sgouman
r_255 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:42:
Maar staat die op aan in je lcd menu? ( dan staat er on achter of off )
Ja, G28 doe je voor G29 en dan kan je hem nog vastleggen in je geheugen M420 S1 om hem aan te zetten en fading uit.

Ook een bltouch meet wel eens verkeerd of net op een clipje, het kan in zoveel dingen zitten.
es doen dan nog M420 S ( enable bedleveling )
maar als je dit : "RESTORE_LEVELING_AFTER_G28" in je frimware aan heb staan is dat niet nodig.

Dus ja en nee afhankelijk van hoe jij het in je firmware heb staan......

ik heb in cura een G29 toegevoeg in machine code op mijn ender3; dus als ik wat print
meet hij mn bed en ja dan print ik meestal meteen goed. Soms stel ik hem nog wat meer bij met baby steps om net even wat betere hechting te krijgen. Maar als ik zo iets heb als wat jij omschijft, dan meet ik eerst de schroeven in de hoek die je hoogte bepalen met de procedure zoals ik omschreef en dan G30 dan kan je aan de waarde die je terug krijgt in je terminal mooi zien of je goed zit in je hoogte.

Dat zelfde kan je natuurlijk ook doen op de plaats waar het misgaat om te kijken wat het hoogte verschil dan is. Das mischien makkelijker dan je grid op 9x9 zetten

Hoogte verschil wordt bepaalt op basis van de 3x3 gemeten punten, als daar tussen net een dikke deuk zou zitten kan dat een probleem zijn. Dat is dan in theorie... in de praktijk is 3x3 vaak voldoende op een ender bed.
Ik heb alleen level bed ik kan er alleen op drukken en dan begint die te levelen. Voorderest staat er niks achter. Zou het ook kunnen helpen door de schroevem helemaal aan te draaien.

• r_255
@sgouman

Kijk in je terminal daar zie je alle waardes voorbij komen.
Onder die optie zou normaal: bed leveling on/off moeten staan

Schroeven zou ik zowieso aardig ver terug schroeven. Meeste mensen met bed leveling gaan voor fixeren van het bed met alu of silicone spacers ipv veren. Of de wat stijveren veren ( vaak geel.)

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13-12 21:17
r_255 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:17:
@raymondw

Had ik ook al gevonden, LCD menu werkt ook op de SKR mini E3 v1.2
Maar helaas, no magic smoke O-)

Common ground had ik al, maar voor de zekerheid had ik die vanochtend ook al geprobeerd.

Ik denk echt dat het een clock verhaal is, er zijn geen mensen die het werkend hebben en BTT heeft het zelf in de NeoPixel driver gehackt.
Denk dat ik maar eens in de verschillen ga duiken tussen de 1.0 en de 1.2

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• sgouman
2
r_255 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:08:
@sgouman

Kijk in je terminal daar zie je alle waardes voorbij komen.
Onder die optie zou normaal: bed leveling on/off moeten staan

Schroeven zou ik zowieso aardig ver terug schroeven. Meeste mensen met bed leveling gaan voor fixeren van het bed met alu of silicone spacers ipv veren. Of de wat stijveren veren ( vaak geel.)
Net nog een keer gechecked level bed is alleen een functie die gelijk het bed begint te proben. Ik ga de firmware van stock marlin wel ombouwen kijken hoe dat gaat. Ookal heb ik geen idee wat aan te passen. Marlin loopy ook vast als ik de print pauzeer en daarna weer resume.

sgouman wijzigde deze reactie 23-11-2019 23:24 (8%)

• eth0
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:37
r_255 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:10:
@eth0

Even lezen over z-seam, het is idd een layer change.
die kan je ook verstoppen op een plek waar je hem niet zo prominent ziet.
Mmm, dit is toch iets anders, had in cura de seam op random gezet, nu krijg ik random putjes, de seam dus. Maar het zelfde trappetje als op de eerste foto is nog steeds zichtbaar. Dus dit is wel iets anders.

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:25
eth0 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 23:09:
[...]

Mmm, dit is toch iets anders, had in cura de seam op random gezet, nu krijg ik random putjes, de seam dus. Maar het zelfde trappetje als op de eerste foto is nog steeds zichtbaar. Dus dit is wel iets anders.
Check je spanning van de riemen ook even

__/`\__/`\__

• r_255
@sgouman

Ja, die optie is bekend.. maar hier staat onder die optie nog een regel om bedleveling on /off tezetten.
Als je bedleveling gedaan heb zou die automatisch op on moeten staan. Zo check ik vaak in geval van twijfel. ik zou inderdaar gewoon nog even je firmware nalopen en zet die g28_after... aan in je firmware. Dan staat hij standaard aan en ook als je G28 stuurt.

Als je bijvoorbeeld je bed geleveled heb, en daarna van uit cura gaat printen ( die zet standaard een g28 voor je bed leveling ) is je bedleveling weer uit.

Ook kan het ergens een offset issue zijn, je probe en je nozzle zitten niet op de zelfde plaats en als je leveling software -0.3 gaat compenseren waar ze eigenlijk +0.2 zou moeten compenseren heb je ook een probleem.

Maar heb je al met pronter face en het g30 je bed zo level mogelijk gezet. Is een eenmalige procedure
en naar mijn mening het beste als je geet octopi met bedlevel plugin draait. Als alles dan goed staat is het gewoon g28 en dan g29 en printen maar.

Maar eh ergens in mijn achterhoofd hoor ik mezelf praten met mijn 1e twee kloon bltouches.
Snapte maar niet waarom het mis ging, maar ja als je probe met de fanse slag meet.
Wat dat betreft kan goedkoop ook duurkoop zijn is de ervaring hier, Na 2 maanden lopen klooien en dan is echt de lol er wel af.

Je zou verder eens kunnen kijken wat de waardes van je gemeten mesh zijn en of dat consequent is ( dan kijk je alleen naar de 0.x000 waarde. Achter de x is nagenoeg verwaarloosbaar en zou geen nozzle scrapes mogen opleveren.

@raymondw

Ik laat hem even los. Zou zomaar kunnen dat ze weer wat in de timers hebben lopen rommelen. Maar dan nog, het zou bij die firmware die ik poste gewoon moeten werken. Timers zijn gedefinieerd in de software die je compileert als firmware. De bewuste firmware was werkend volgens de maker, dus waar het probleem dan precies zit. Wel grappig trouwens hoe ze van een servo poort een neopixel uitgang en van je z-max een bltouch servo poort maken.

@eth0
Probeer eens een andere slicer, even om te kijken of het dan ook optreed en dat het niet weer eens van die issues is die foute software veroorzaakt. z-seam bug levert bijvoorbeeld op google al meteen een berg cura hits op. Je geeft zelf aan dat het zit op de plaats van de layer wissel ?

r_255 wijzigde deze reactie 24-11-2019 07:45 (28%)

• sgouman
Ik moet iets fout doen. Wat ik nu doe is het volgende:

1. homen 3dtouch doet het dan ook. Z as staat na het homen op 4.7
2. via move Z as weer naar 0 draaien.
3. blaadje eronder leggen en zo de z offset proberen aan te passen.

Wat er nu alleen fout gaat is dat ik de Z offset zo ver naar beneden moet draaien dat die tegen de Z limit switch aankomt die ik heb laten zitten. Echter doet deze niks meer. Halen jullie deze weg of die ik gewoon wat fout?

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:08
sgouman schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:33:

Wat er nu alleen fout gaat is dat ik de Z offset zo ver naar beneden moet draaien dat die tegen de Z limit switch aankomt die ik heb laten zitten. Echter doet deze niks meer. Halen jullie deze weg of die ik gewoon wat fout?
Een 3D-touch of Bl-touch vervangt je z-limit switch. Die is als het goed is ook niet meer aangesloten en ik heb hem ook verwijderd. Wat je nu hebt had ik ook altijd toen ik hem nog handmatig levelde. Wanneer ik dat compleet opnieuw deed verplaatste ik altijd mij z-limit switch. Werkte perfect altijd.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-12 00:37
sgouman schreef op zondag 24 november 2019 @ 14:33:

Als je je bed niet omhoog hebt gedraaid zal hij idd de limit switch raken op het moment dat je nozzle op de juiste hoogte zit.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• sgouman
Dit is mijn huidige bed:

Waarschijnlijk is mijn bed dus niet level genoeg? Ik heb hem al zo goed mogelijk geprobeerd te levelen maar dat werkt dus blijkbaar niet.

EDIt:

Heb nu dit:
Die warp ga ik er niet uit krijgen denk ik.

sgouman wijzigde deze reactie 24-11-2019 15:55 (62%)

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-12 00:37
Misschien niet, maar met die bltouch zou je er alsnog best goed op moeten kunnen printen aangezien hij de z aanpast om de curve van het bed te volgen. Als het allemaal goed is ingesteld tenminste.

hoeft ook niet per se alleen je bed te zijn, x of y kan ook een beetje krom zijn.

maar idd die limit switch eraf of je bed omhoog draaien.

haarbal wijzigde deze reactie 24-11-2019 16:16 (9%)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• sgouman
Ik heb nu alleen nog het probleem met rechtsachter alleen daar blijft het niet vastzitten voorderest overal wel. Ook heb ik soms dat gewoon at random de bltouch even omlaag en omhoog gaat.

sgouman wijzigde deze reactie 24-11-2019 16:40 (25%)

• r_255
Het 1e plaatje is beter dan het 2e plaatje

1e plaatje had je het blauwe gedeelte iets moeten ophogen. 2e plaatje is li en re achter naar beneden gezakt
.

Lokaal ophogen kan je met een fout 1e laagje pla of alu folie doen.
Zie alles binnen 0.2 te krijgen.

Uit je laatste plaatje zie ik dat je li voor en li achter ook nog wel 0.2 a 0.3 omhoog kan zetten.

r_255 wijzigde deze reactie 24-11-2019 17:41 (8%)

• sgouman
r_255 schreef op zondag 24 november 2019 @ 17:40:
Het 1e plaatje is beter dan het 2e plaatje

1e plaatje had je het blauwe gedeelte iets moeten ophogen. 2e plaatje is li en re achter naar beneden gezakt
.

Lokaal ophogen kan je met een fout 1e laagje pla of alu folie doen.
Zie alles binnen 0.2 te krijgen.

Uit je laatste plaatje zie ik dat je li voor en li achter ook nog wel 0.2 a 0.3 omhoog kan zetten.
Hmm oke ik ga het proberen. Het gaat nu alleen nog rechtsachter fout. Daar blijft het helemaal neit vastplakken aan het bed.

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
ice-T106 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:58:
Door vertraging in de bestelling toevallig twee verschillende leveringen gekregen van een "Capricorn" Creality upgrade kit.
Links van een Amazon verkoper en rechts van 123-3D. En geloof er eerlijk gezegd niks van dat de linkse echt is. Koppelingen van de tweede kit zijn compleet verschillend.
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik hem ook binnen gekregen, totaal onbruikbaar. De koppelingen die erbij zitten hebben flinke speling, ook als je de unleash koppeling flink naar buiten trekt. Dat ga ik niet op de printer zetten.

Verkoopt capricorn zelf ook koppelingen? Want de extruder koppeling die bij de capricorn tube geleverd werd, is exact dezelfde als die bij de aluminium extruder geleverd is die ook gister binnen kwam. Die laatste houd de buis overigens iets steviger vast, maar ook niet 100%.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 24-11-2019 18:19 (3%)

• sgouman
Ik snap er helemaal niks van(again.)

Ik level het bed met een papiertje. Na een G29 komt er toch nog dit uit:

Ik begin beetje hoop te verliezen dat dit ooit nog gaat lukken.

Hoe kan ik het beste overnieuw beginnen met levelen? Elke aanpassing die ik nu maar maakt het alleen maar erger.

sgouman wijzigde deze reactie 24-11-2019 19:13 (20%)

• Chrisje1983
Chrisje1983 schreef op zondag 24 november 2019 @ 18:19:
[...]

Inmiddels heb ik hem ook binnen gekregen, totaal onbruikbaar. De koppelingen die erbij zitten hebben flinke speling, ook als je de unleash koppeling flink naar buiten trekt. Dat ga ik niet op de printer zetten.

Verkoopt capricorn zelf ook koppelingen? Want de extruder koppeling die bij de capricorn tube geleverd werd, is exact dezelfde als die bij de aluminium extruder geleverd is die ook gister binnen kwam. Die laatste houd de buis overigens iets steviger vast, maar ook niet 100%.
Heeft er iemand een link naar goede metalen koppelingen zonder plastic binnenvoering?

Ik kan geen koppelingen vinden waarbij vermeld staat of het vastzetten van de tube gebeurd door middel van plastic of metaal.

edit> ik ga morgen even langs bij een ijzerwaren zaak, pneumatische koppelingen voor pneumatiek lijkt ook te werken.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 24-11-2019 19:24 (6%)

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:42
Goedenavond,

Heb nu de Creality V1.1.5 moederbord.
Lees ook verhalen dat je de SKR Mini E3 beter is.

Concreet: Is het waard om naar de SKR Mini E3 te upgraden? Of zonde van het geld?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:08
harmpie21 schreef op zondag 24 november 2019 @ 19:37:
Goedenavond,

Concreet: Is het waard om naar de SKR Mini E3 te upgraden? Of zonde van het geld?
Ga eerst lekker printen. Het is niet per se nodig. Ik heb de SKR hier al een half jaar ongebruikt liggen. Ben nog steeds bezig met allerlei dingen en zodra ik ga upgraden ben ik wel een tijdje bezig voordat het weer goed draait.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:56

Nicap

Tsssk....

Goedenavond,

Vind het zelf echt wel het geld waard. En superlastig is het niet om te installeren. Wel te doen. Heb er vooralsnog echt geen spijt van. Alleen de Fan's nog even aan pakken in de toekomst.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• r_255
YouTube: BLV Ender 3 Pro Project - Disassembly steps

Iets om in de gaten te houden, want hij gaat uitelkaar om er mgn rails op te zetten [WIP] zeg maar. Denk een nette upgrade van een ender3. X, Y en Z as als ik het goed begrijp.

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 15:40
Goedenavond,

Of het je wat waard is zul je zelf moeten bepalen, wanneer je verder nooit iets verder aan je printer meer upgrade, dan hoeft je het niet te doen, maar wil je in de toekomst meer met de printer gaan doen dan is de SKR het zeker wel waard, Creality gebruikt nog steeds de beperkte Atmel microcontroller die nu al helemaal vol zit en dus heb je niet veel ruimte meer om nog iets aan de software toe te voegen, ook is de SKR 32 bit, waardoor hij ook veel sneller alles kan afhandelen bij complexe bewegingen/verwerkingen en dus heb je nooit oponthoud tijdens het printen waardoor de print er minder uit gaat zien.

• sgouman
Ik geef het op.

Dit was mijn waarde net:

Ik draai iets echt heel klein beetje aan de voorste 2 schroeven dat ze iets omhoog gaan.
En opeens is dit mijn waarde:

Geen flauw idee wat ik fout doe.

EDIT: Oke wat. Als ik nog een keer een G29 doe kom ik hierop uit:
Hoe kan dit: ik heb tussen de vorige meting en deze niks aan mijn bed veranderd.
0 +2.250 +2.315 +2.335 +2.438 +2.472
1 +2.497 +2.700 +2.745 +2.817 +2.735
2 +2.560 +2.822 +2.850 +3.000 +2.928
3 +2.715 +2.870 +2.822 +2.872 +2.817
4 +2.795 +2.745 +2.730 +2.755 +2.790
EDIT 2 per meting die ik doe wordt de Z gewoon 1 hoger lijkt het.
Hoe kan dat? Na een paar metingen zit de Z ineens op 6 zonder iets aan het bed aan te passen.

En hopelijk kan iemand mij nog helpen met het volgende:

-3dtouch gaat soms random uit en in hoe kan ik dit oplossen vervelend als dit gebeurd tijdens het printen.
Ik heb op store settings gedrukt. Maar nu gaat het scherm niet meer aan. na het rebooten van de printer.

Dit heb ik nu. Zo zie je dat rechtsonder op de foto het goed gaat. Linksboven en linksonder op de foto gaat het een stuk minder goed ondanks het proben?

Sorry dat ik zoveel vragen heb. Ik wil het gewoon heel graag werkend krijgen.

sgouman wijzigde deze reactie 24-11-2019 21:03 (71%)

• r_255
Je zou toch haast zeggen dat je bltouch dronken is.

Het naar beneden vallen heb ik op btt/marlin github iets over gelezen.
Maar die wisselende resultaten.... ik weet niet. Nogmaals, ik krijg een beetje dejavu gevoel.

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:04
@sgouman

Beetje te veel posts om alles terug te lezen...

Welke BTouch heb je?
Welke veren heb je?
Zie ik het goed dat je op 25 punten meet, in een raster van 5x5?

Zo ja: Probeer eens de standaard 3x3 raster.
Draai alle veren eens strakker aan zodat ze 40~50% ingedrukt zijn.
Bed opwarmen, na het opwarmen moet je de rest ook even de tijd geven om op te warmen.

Je wipe streep of hoe dat ook heet (je eerste streep) zit wel erg dicht op de zijkant.

Even een keer je bed schoonmaken met afwasmiddel.
Het helpt niet voor het lvlen maar wel voor het hechten.

• sgouman
kmichael schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:41:
@sgouman

Beetje te veel posts om alles terug te lezen...

Welke BTouch heb je?
Welke veren heb je?
Zie ik het goed dat je op 25 punten meet, in een raster van 5x5?

Zo ja: Probeer eens de standaard 3x3 raster.
Draai alle veren eens strakker aan zodat ze 40~50% ingedrukt zijn.
Bed opwarmen, na het opwarmen moet je de rest ook even de tijd geven om op te warmen.

Je wipe streep of hoe dat ook heet (je eerste streep) zit wel erg dicht op de zijkant.

Even een keer je bed schoonmaken met afwasmiddel.
Het helpt niet voor het lvlen maar wel voor het hechten.
Thx ik ga het proberen. Het probleem wat ik nu heb ik dat ik na het storen van de z offset instellingen geen scherm meer heb als ik de printer aanzet.

• raymondw
@sgouman

1. de schroeven van je bed steunen op je magnetische bed en wat plastic
Dit zorgt voor wobble en speling
- Oplossing : bed demonteren en moeren aan de onderkant plaatsen, als je het uit elkaar haalt snap je 100% wat ik bedoel ;) Kosten : +- 0,20 a 0,40 euro

2. je Z cariage is niet strak genoeg, je machine veroorzaakt zelf wobble
Oplossing : Aandraaien van de stelmoer aan de achter/onderkant. Kosten 0,-

3. als je magnetische bed opwarmt of koud word krimpt het of gaat het uitzetten
Oplossing 1 : opwarmen en 1 hoek los trekken en strak er op wrijven. Kosten 0,-
Oplossing 2 : glazen bed. kosten +- 40,- euro, inc de papierklemmen

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• sgouman
raymondw schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:44:
@sgouman

1. de schroeven van je bed steunen op je magnetische bed en wat plastic
Dit zorgt voor wobble en speling
- Oplossing : bed demonteren en moeren aan de onderkant plaatsen, als je het uit elkaar haalt snap je 100% wat ik bedoel ;) Kosten : +- 0,20 a 0,40 euro

2. je Z cariage is niet strak genoeg, je machine veroorzaakt zelf wobble
Oplossing : Aandraaien van de stelmoer aan de achter/onderkant. Kosten 0,-

3. als je magnetische bed opwarmt of koud word krimpt het of gaat het uitzetten
Oplossing 1 : opwarmen en 1 hoek los trekken en strak er op wrijven. Kosten 0,-
Oplossing 2 : glazen bed. kosten +- 40,- euro, inc de papierklemmen
Thanks. Ik heb nu alleen meer het probleem dat ik eigenlijk niet kan printen omdat de 3dtouch pin soms naar beneden valt en niet weer omhoog gaat. En zodra ik de z offset store en de printer reboot het scherm niet meer werkt.

sgouman wijzigde deze reactie 24-11-2019 23:01 (4%)

• Chrisje1983
Ik heb wat testjes gedaan,

een draakje op 40 mm/s printspeed. die is helemaal perfect zonder foutjes (de puntjes op de print zaten supports)

een temptower, beginnen op 240 graden, eindigen op 190 graden. 40 mm/s printspeed. Vanaf 225 graden nozzle is hij eigenlijk perfect

Omdat eigenlijk alles zo goed lijkt te gaan was ik benieuwd tot hoe ver ik de print speed kan opvoeren.

een speedtest met printspeed op 100 mm/s, 0,8 wall thickness (2 lijnen dik) Deze print heb ik afgebroken, vandaar dat hij lager is.

en omdat die eerste speedtest geen centje pijn gaf, heb ik de test aangepast naar printspeed 140 mm/s en
0,4 wall thickness, 1 lijn/wall dik dus. Tijdens het printen van deze 2de speedtest ging het eigenlijk zonder moeite en heb ik in het tune menu de speed naar 190 mm/s opgevoerd, ik wou nog verder omhoog met de snelheid maar toen was de print al klaar.

Klopt dit wel? Ik zie niks geen artefects of problemen op die snelheid, ondanks dat het een simpele print is had ik dit niet verwacht eigenlijk en al helemaal niet met de wand dikte van 0,4mm.

testjes.

Begonnen met 140 mm/s tijdens printen opgevoerd tot 190mm/s printspeed.

• sgouman
Net contact gehad met de seller. Ik moet hardcoden in Marlin dat die 3dtouch 5V krijgt. Weet iemand toevallig waar je dat doet. Ik kan het niet vinden op google.
sgouman schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:25:
Net contact gehad met de seller. Ik moet hardcoden in Marlin dat die 3dtouch 5V krijgt. Weet iemand toevallig waar je dat doet. Ik kan het niet vinden op google.
Misschien bedoelt hij dit om deze regel te activeren: BLTOUCH_FORCE_5V_MODE

period! in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:04
@sgouman
Ik gok dat je een BLtouch v3 hebt.
Probeer deze video tutorial, misschien heb je er iets aan...

kmichael wijzigde deze reactie 25-11-2019 07:59 (59%)

• r_255
sgouman schreef op maandag 25 november 2019 @ 08:36:
[...]

Dankje. Klopt het dat deze tekst niet standaard in Marlin staat en je deze niet gewoon kan uncommenten.
Ff serieus, je kijkt niet verder dan je neus lang is en je vraagt naar dingen die je zo op google zou kunnen vinden. :+

In Configuration_adv.h ( wat onderdeel is van Marlin ) en gewoon in het zelfde mapje staat.

/**
* Settings for BLTouch Smart 3.0 and 3.1
* Summary:
* - Voltage modes: 5V and OD (open drain - "logic voltage free") output modes
* - High-Speed mode
* - Disable LCD voltage options
*/

/**
* Danger: Don't activate 5V mode unless attached to a 5V-tolerant controller!
* V3.0 or 3.1: Set default mode to 5V mode at Marlin startup.
* If disabled, OD mode is the hard-coded default on 3.0
* On startup, Marlin will compare its eeprom to this vale. If the selected mode
* differs, a mode set eeprom write will be completed at initialization.
* Use the option below to force an eeprom write to a V3.1 probe regardless.
*/
#define BLTOUCH_SET_5V_MODE

/**
* Safety: Activate if connecting a probe with an unknown voltage mode.
* V3.0: Set a probe into mode selected above at Marlin startup. Required for 5V mode on 3.0
* V3.1: Force a probe with unknown mode into selected mode at Marlin startup ( = Probe EEPROM write )
* To preserve the life of the probe, use this once then turn it off and re-flash.
*/
//#define BLTOUCH_FORCE_MODE_SET

/**
* Use "HIGH SPEED" mode for probing.
* Danger: Disable if your probe sometimes fails. Only suitable for stable well-adjusted systems.
* This feature was designed for Delta's with very fast Z moves however higher speed cartesians may function
* If the machine cannot raise the probe fast enough after a trigger, it may enter a fault state.
*/
//#define BLTOUCH_HS_MODE

// Safety: Enable voltage mode settings in the LCD menu.
//#define BLTOUCH_LCD_VOLTAGE_MENU

#endif // BLTOUCH

r_255 wijzigde deze reactie 25-11-2019 08:46 (96%)

• sgouman
MikeOO schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:42:
[...]

Misschien bedoelt hij dit om deze regel te activeren: BLTOUCH_FORCE_5V_MODE

period! in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"
Dankje. Klopt het dat deze tekst niet standaard in Marlin staat en je deze niet gewoon kan uncommenten. Ik zie die regel in ieder geval niet staan.

sgouman wijzigde deze reactie 25-11-2019 08:44 (5%)

• raymondw
Vandaag toch nog eens aan het spelen gegaan en ik vermoed dat Bigtreetech een ontwerp fout in het mobo heeft zitten.
1. de BLTouch van sgouman die het niet goed doet
2. mijn leds die gek doen
3. rotary encoder die niet alle clicks registreert
ik zie een patroon...

Echter de leds heb ik opgelost!
ipv de geadviseerde 300 a 500 Ohm weerstand op Din voor WS leds heb ik nu 12580 en het werkt!
https://imgur.com/a/lEBhNcu
Leds zijn nu aanstuurbaar via Octoprint en het LCD 8)

Ga maar eens een ticket maken bij BTT

raymondw wijzigde deze reactie 25-11-2019 13:41 (6%)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:58

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Alleen al het feit dat je printer extreem stiller wordt is mij die twee tientjes waard. Nu horen we de printer niet meer in de slaapkamer (printer staat in de kamer direct naast de slaapkamer), erg prettig bij nachtelijke prints. De ventilatoren blijven natuurlijk net zo luid, maar die horen we niet door 2 deuren heen. Het gesnerp van de servos was wel hoorbaar.

Dat het moederbordje meer kan dan het standaard mobo is mooi meegenomen, waardoor het al helemaal een interessante aankoop is :)

Gizz wijzigde deze reactie 25-11-2019 14:04 (17%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• sgouman
raymondw schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:38:
Vandaag toch nog eens aan het spelen gegaan en ik vermoed dat Bigtreetech een ontwerp fout in het mobo heeft zitten.
1. de BLTouch van sgouman die het niet goed doet
2. mijn leds die gek doen
3. rotary encoder die niet alle clicks registreert
ik zie een patroon...

Echter de leds heb ik opgelost!
ipv de geadviseerde 300 a 500 Ohm weerstand op Din voor WS leds heb ik nu 12580 en het werkt!
https://imgur.com/a/lEBhNcu
Leds zijn nu aanstuurbaar via Octoprint en het LCD 8)

Ga maar eens een ticket maken bij BTT
Er is nieuwe firmware op de BTT github. Ook voor bltouch. Deze ga ik zo proberen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier opeens ook een raar probleem met de BLTouch. Sinds ik alles aangesloten heb een week geleden alleen maar succesvolle bed leveling en prints gehad. Uur geleden nog een mooie print afgerond, mijn eerste PETG-print.

Zet ik zojuist via Octoprint de volgende print aan. Na 5 minuten ga ik kijken of de printer tevreden is en lekker print, tref ik de printkop gecrasht in het bed aan...

Printer uit, weer aan. BLTouch doet mooi 2x z'n testdeploy zoals het hoort. In het menu van de firmware zelf doe ik nogmaals een paar deploys en de selftest. Werkt perfect. Daarom durf ik wel de 'autohome' aan te zetten. Briljant, juist als hij gaat zakken om de Z-as te bepalen steekt de BLTouch z'n prikker niet uit |:( Ik had mijn hand op de powerswitch, maar door de vertraging knalt de nozzle toch weer op de plaat.

Printer uit. Octopi uit. Kabeltje van de BLTouch even extra aandrukken. Alles weer aan. Deploy: werkt. Zelftest: werkt. Autohome: prikker blijft ingetrokken.

Vermoeiend, kan nu dus niet meer printen. En aan de hele setup heb ik niks veranderd, de firmware en alle instellingen is al een week hetzelfde en daarmee werkte de BLTouch perfect.

edit: tijdelijke workaround gevonden..

Als ik eerst handmatig de prikker deploy voor de autohome werkt het wel. Hij bepaalt dan eerst de X- en Y-stops, trekt de prikker weer in, beweegt dan naar het midden en steekt de prikker weer uit voordat hij naar beneden gaat.

Deploy ik hem niet handmatig van tevoren, dan blijft hij bij het bepalen van de Z-as ook ingetrokken 8)7 Iets wat de hele week nooit heeft gespeeld.

Gizz wijzigde deze reactie 25-11-2019 18:41 (15%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• sgouman
Oke net de nieuwe firmware geflashed van de BTT github. gelijk een Z stepper die begint de zingen als een vogel.

Echt heel raar.

EDIT: Zodra ik de raspberry pi met astroprint eruit haal is het geluid weg. Vraag me niet waarom want de usb kabel heeft geen 5V meer?(afgeplakt)

EDIT1: Ook na het refreshen van de usb stick dit geluid.

sgouman wijzigde deze reactie 25-11-2019 19:59 (95%)

• raymondw

• Chrisje1983
Vandaag is de meanwell binnen gekomen,

Ik heb meteen de belangrijkste bekabeling (220v naar voeding, 24 volt van voeding naar bord,) vervangen voor flinke koper kabel. De originele kabel lijkt op aluminium of ijzer, creality heeft nog niet eens de moeite gedaan om cca (copper clad alu) te gebruiken zodat het nog wat lijkt.

En inderdaad de heaters (bed en element voor hotend) uiteindes zijn vertint. Die heb ik afgeknipt en voorzien van hulseindjes.

Goed, meteen een goede gelegenheid om de boel eens door te meten.

Voeding (landy nog) aarde, en waar dan ook aan het frame, onderdelen etc. ohm oneindig, dat is slecht!
Ook geen moeite gedaan om met een extra aarde kabel van de voeding het frame te voorzien van aarde.

De voeding zit overigens zelf met 4 punten aan de ijzeren creality case vast geschroefd, maar die case is voorzien van een flinke coating/laag verf en dus hangt de voeding geheel geisoleerd in de case. Ik heb de 4 bevestigings punten van de creality case aan beide kanten flink opgeschuurd met een mini lamellen schijf en nu is het oke.

Landy heeft wel z'n best gedaan om de meanwell te kopieren, behuizing heeft de zelfde maten/sleuven gaten.

https://tweakers.net/ext/f/uV8U8b3x8lDpjpjR5O69TWtU/thumb.jpg

• Ariatus
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 13-12 11:40
Ik wil mijn eerste 3D printer aan gaan schaffen en zie op ali express een versie met een tempered glass plaat voor één euro meer. moet ik deze nemen of kan ik beter de originele nemen? Ik weet nog 0 van 3d printen.

Bij voorbaat dank

*Edit
er zitten ook extra nozzles bij lijkt het.

Ariatus wijzigde deze reactie 26-11-2019 10:49 (11%)
Reden: fat fingered it..

• Chrisje1983
Ik heb de glazen plaat voor een euro extra er ook bij genomen maar zit nog in zijn doos.

Ik gebruik spiegel tegels van 30x30cm van de gamma. 4 stuks voor 12 euro. Wel even op maat snijden met een glassnijder en de scherpe zeiden schuren met een klosje en schuurpapier.

• sgouman
Mag ik vragen waar jij je neo pixels gekocht hebt?

• Mistacal
Voor de mensen met een crashende printerkop, waarom halen jullie de fysieke Z-stop eruit? Dat schakelaartje van 3 cent is echt wel de moeite om die geschakeld te laten met je ABL. Behalve dat je bed beschadigd zal ook je gantry torderen met alle gevolgen van dien. Het is even gepruts om de end stop net nog een ieniemienie stuk lager te krijgen.

Mocht je solide bed supports gebruiken vervang deze dan weer terug voor de veertjes en zorg voor een dubbele moer aan de onderzijde zodat het bed alleen nog naar beneden ingedrukt kan worden maar niet meer kan verlopen naar boven toe

__/`\__/`\__

• raymondw
sgouman schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:33:
[...]

Mag ik vragen waar jij je neo pixels gekocht hebt?
Tinytronics.nl link
Ja, geen probleem (y)

De SKR Mini E3 kan 8 leds aansturen met spanning op het PCB, of tot 30 als je het addon 5v PCB gebruikt.
Ik ben gegaan voor een strip van 59 leds (nummer 60 paste niet meer :F ) en een externe voeding.
Via wat soldeer werk en een externe 5v/2A voeding voorzie ik die nu van stroom.
Maar dat ga ik aanpassen, een step-down converter van 24v naar 5v/2A kan direct net de PSU geschakeld worden.

Om de snelheid in mijn project te houden bestel ik die ook gewoon bij Tinytronics, goeie snelle levering.

@Mistacal dat snap ik idd ook niet, het is idd btje extra werk, maar je kan het redelijk goed krijgen.

• Ariatus
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 13-12 11:40
Chrisje1983 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:02:
Ik heb de glazen plaat voor een euro extra er ook bij genomen maar zit nog in zijn doos.
Hoe zijn die nozzles die er extra bij zitten dan? @Chrisje1983

• Chrisje1983
Ariatus schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:16:
[...]

Hoe zijn die nozzles die er extra bij zitten dan? @Chrisje1983
Hetzelfde als stock.

Bij het glazen bed zitten ook 4 nozzles met andere maten, en ik had nog een setje van 6 verschillende maten besteld. Alles zit nu bij elkaar in een bakje dus ik weet niet meer welke maat waar bij kwam.

Het zijn wel allemaal dezelfde kwaliteit/materiaal nozzles.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mistacal schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:00:
Voor de mensen met een crashende printerkop, waarom halen jullie de fysieke Z-stop eruit? Dat schakelaartje van 3 cent is echt wel de moeite om die geschakeld te laten met je ABL.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb het zo aangesloten omdat het op die manier in de meeste guides wordt aangeraden. Z-stopschakelaar eruit, probe als Z-stop aansluiten. Na alle tips om het op die manier te doen heb ik er niet eens bij stilgestaan om het op een andere manier te proberen. Zelf heb ik het braaf op deze manier aangesloten.

• Dutchone
  • Laatst online: 12-12 18:51
raymondw schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:01:
[...]

Tinytronics.nl link
Ja, geen probleem (y)

De SKR Mini E3 kan 8 leds aansturen met spanning op het PCB, of tot 30 als je het addon 5v PCB gebruikt.
Ik ben gegaan voor een strip van 59 leds (nummer 60 paste niet meer :F ) en een externe voeding.
Via wat soldeer werk en een externe 5v/2A voeding voorzie ik die nu van stroom.
Maar dat ga ik aanpassen, een step-down converter van 24v naar 5v/2A kan direct net de PSU geschakeld worden.

Om de snelheid in mijn project te houden bestel ik die ook gewoon bij Tinytronics, goeie snelle levering.

@Mistacal dat snap ik idd ook niet, het is idd btje extra werk, maar je kan het redelijk goed krijgen.
Slim om dat via een buck converter te doen, en dan via aan 10kOhm + een 4.7kOhm (om het klein te houden + 4x 1kOhm kan ook) in serie op de eerste din lijn?

• raymondw
Dutchone schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:50:
[...]

Slim om dat via een buck converter te doen, en dan via aan 10kOhm + een 4.7kOhm in serie op de eerste din lijn?
Ja, weerstanden heb je nodig op dit board op Din.
Buck converter is eenvoudig aangezien de voeding al 24v is.

Ben bezig met nog wat andere dingen met de mini, heb het idee dat de aarding compleet afwezig is...

• Mistacal
Gizz schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:38:
[...]

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb het zo aangesloten omdat het op die manier in de meeste guides wordt aangeraden. Z-stopschakelaar eruit, probe als Z-stop aansluiten. Na alle tips om het op die manier te doen heb ik er niet eens bij stilgestaan om het op een andere manier te proberen. Zelf heb ik het braaf op deze manier aangesloten.
Klopt maar nergens vind je een valide reden om hem eruit te halen en zeker omdat te pas en te onpas wordt aangeraden lijkt me het juist een kleine moeite hem er in te houden. Het kost hoogstens wat tijd

__/`\__/`\__

• Dutchone
raymondw schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:55:
[...]

Ja, weerstanden heb je nodig op dit board op Din.
Buck converter is eenvoudig aangezien de voeding al 24v is.

Ben bezig met nog wat andere dingen met de mini, heb het idee dat de aarding compleet afwezig is...
Nog even veder zitten rekenen, wat anders met je pauze?

Met een 120kOhm en een 16kOhm in parallel kom je uit op 14.117,64 Ohm.
Dat houd het mooi klein en compact in een kleine krimpkous.

maar ik ben er ook mee bezig om led in mijn printer te bouwen dus ik volg jouw "problemen" een klein beetje,
Printer eindelijk omgebouwd met de SKR 1.3 icm TMC2209.
Tijd met Klipper gewerkt maar nu voorlopig maar weer even terug naar Marlin 2.x en merk je ineens hoe snel je de dingen weer vergeet, vooral dat er ook weer veel is veranderd.

Alles prima verlopen en nu de printer weer afstellen maar loop vast op het Homing gedeelte icm BL-Touch.
Octoprint gaat via Bed Visualizer een Mesh uitvoeren en dan merkt dat

1. Hij het eerste meetpunt niet helemaal in het midden uitvoert.
2. Zodra hij naar het tweede punt gaat om te meten gaat de BL-Touch dus ruim voorbij het bed. De hotend komt wel netjes op het bed (links voor) maar er wordt dus geen rekening gehouden met de afstand tussen Probe en Hotend.

Afstand X tussen Probe en Hotend (probe zit links van hotend) = 64mm
Afstand Y (probe zit voor de hotend) = 13 mm

Dus beide met een - ervoor gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
#define BLTOUCH

/**
 * Touch-MI Probe by hotends.fr
 *
 * This probe is deployed and activated by moving the X-axis to a magnet at the edge of the bed.
 * By default, the magnet is assumed to be on the left and activated by a home. If the magnet is
 * on the right, enable and set TOUCH_MI_DEPLOY_XPOS to the deploy position.
 *
 * Also requires: BABYSTEPPING, BABYSTEP_ZPROBE_OFFSET, Z_SAFE_HOMING,
 *                and a minimum Z_HOMING_HEIGHT of 10.
 */
//#define TOUCH_MI_PROBE
#if ENABLED(TOUCH_MI_PROBE)
  #define TOUCH_MI_RETRACT_Z 0.5                  // Height at which the probe retracts
  //#define TOUCH_MI_DEPLOY_XPOS (X_MAX_BED + 2)  // For a magnet on the right side of the bed
  //#define TOUCH_MI_MANUAL_DEPLOY                // For manual deploy (LCD menu)
#endif

// A probe that is deployed and stowed with a solenoid pin (SOL1_PIN)
//#define SOLENOID_PROBE

// A sled-mounted probe like those designed by Charles Bell.
//#define Z_PROBE_SLED
//#define SLED_DOCKING_OFFSET 5  // The extra distance the X axis must travel to pickup the sled. 0 should be fine but you can push it further if you'd like.

// A probe deployed by moving the x-axis, such as the Wilson II's rack-and-pinion probe designed by Marty Rice.
//#define RACK_AND_PINION_PROBE
#if ENABLED(RACK_AND_PINION_PROBE)
  #define Z_PROBE_DEPLOY_X  X_MIN_POS
  #define Z_PROBE_RETRACT_X X_MAX_POS
#endif

//
// For Z_PROBE_ALLEN_KEY see the Delta example configurations.
//

/**
 * Z Probe to nozzle (X,Y) offset, relative to (0, 0).
 *
 * In the following example the X and Y offsets are both positive:
 *
 *   #define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { 10, 10, 0 }
 *
 *     +-- BACK ---+
 *     |           |
 *   L |    (+) P  | R <-- probe (20,20)
 *   E |           | I
 *   F | (-) N (+) | G <-- nozzle (10,10)
 *   T |           | H
 *     |    (-)    | T
 *     |           |
 *     O-- FRONT --+
 *   (0,0)
 *
 * Specify a Probe position as { X, Y, Z }
 */
#define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -64, -13, 0 }

En ik vermoed dat ik in dit deel iets moet aanpassen maar ik lijk het niet te kunnen zien vandaag en hoe ik dit moet opmeten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
// @section homing

//#define NO_MOTION_BEFORE_HOMING  // Inhibit movement until all axes have been homed

//#define UNKNOWN_Z_NO_RAISE // Don't raise Z (lower the bed) if Z is "unknown." For beds that fall when Z is powered off.

//#define Z_HOMING_HEIGHT 4  // (mm) Minimal Z height before homing (G28) for Z clearance above the bed, clamps, ...
                             // Be sure you have this distance over your Z_MAX_POS in case.

// Direction of endstops when homing; 1=MAX, -1=MIN
// :[-1,1]
#define X_HOME_DIR -1
#define Y_HOME_DIR -1
#define Z_HOME_DIR -1

// @section machine

// The size of the print bed
#define X_BED_SIZE 220
#define Y_BED_SIZE 220

// Travel limits (mm) after homing, corresponding to endstop positions.
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MIN_POS 0
#define Z_MIN_POS 0
#define X_MAX_POS X_BED_SIZE
#define Y_MAX_POS Y_BED_SIZE
#define Z_MAX_POS 250

Nu zijn er dingen in Marlin 2.x veranderd en ben al geruime tijd aan het zoeken en testen waarom dit niet wil en hoop dus dat iemand even de tip heeft waar ik dit wel goed in kan stellen of wat ik fout doe.
Alles wat ik kan vinden heeft betrekking op Marlin 1.9 en lager.

• r_255
@MikeOO

Volgens mij is de Ender3 gegroeid ;o) in v2.0

#define X_BED_SIZE 220
#define Y_BED_SIZE 220

In v2.0

#define X_BED_SIZE 235
#define Y_BED_SIZE 235

Maar goed, das maar 7mm en zo te lezen is jouw probleem "groter" , je zou ook nog even kunnen instellen dat hij zoveel mm bij de rand weg moet blijven met je probe. ( paar paginas terug gepost door mij )

r_255 wijzigde deze reactie 26-11-2019 14:41 (36%)

• mslik
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 03-12 12:52
Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn Ender 3 pro een upgrade geven door er de bed leveler op te zetten. Echter ben ik niet het meest handige af en toe met electronica en ik vroeg me af of iemand hier weet waar er rondom amsterdam een zaak zit die dit kan doen. Of een van jullie hobyisten mag ook als het maar werkt als ik hem ophaal :).

Ik hoor graag van jullie,

Michiel

It's not the years in your life that count, but the life in those years

• Chrisje1983
God wat ben ik post NL beu zeg. Mijn rolletje filament wat bij de printer kwam is zo goed als op. Er komt 5 kg van verschillende shops deze kant op, en elke dag opnieuw is de boel weer vertraagd.

Even wat anders, ik heb een hele hoop onderdelen bij elkaar uitgezocht en besteld om het bed van de ender 5 een dubbele z-as te geven. De extra z-as wordt een exacte kopie als het al bestaande z-as systeem aan de achterkant van het bed van de ender 5.

Ik moet alleen nog een stuk staal laten maken bij een cnc shop zodat ik het bed aan de voorkant op dezelfde manier kan monteren. Op deze manier hoef ik geen thingiverse onderdelen uit te printen.

kosten totaal ongeveer 70 euro.

Als er interesse voor is wil ik alle parts en de bijbehorende shop links wel hier neer zetten.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 26-11-2019 14:51 (6%)

• Dutchone
r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:32:
@MikeOO

#define X_BED_SIZE 220
#define Y_BED_SIZE 220

In v2.0

#define X_BED_SIZE 235
#define Y_BED_SIZE 235

Maar goed, das maar 7mm en zo te lezen is jouw probleem "groter" , je zou ook nog even kunnen instellen dat hij zoveel mm bij de rand weg moet blijven met je probe. ( paar paginas terug gepost door mij )
* ik ben nu niet thuis om na te meten dus pin mij niet vast om*

Dit is de reden die op het internet rond spookt

Ze hebben er 15mm afgehaald om rekening te houden voor klipjes voor je glasplaat enz.

Is om je nozzle niet in je clips te laten crashen, veroorzaakt ook de niet in het midden proben van je probe.

als je hem terug zet op 220 dan zit hij weer netjes in het midden.

• r_255
@Dutchone

Eh die 235 komt uit de marlin firmware, configuration.h uit het mapje creality en dan ender3
De 220 komt uit MIkeOO zijn firmware. Dus ik denk dat die vlieger niet helemaal opgaat hier.

@mslik
PurmerENDER3 hier, je mag hem gerust zelf komen installeren onder begeleiding van. Ik heb evt een EHBO kist, mocht het onverhoopt mis gaan.;o)

@Chrisje1983 Waarom staal? Das extra duur en helemaal niet nodig met een printer van alu. Meest is trouwens gewoon te koop in china en je zou bijvoorbeed ook kunnen kijken naar een cr10 met dubbele as, das eigenlijk het zelfde ( zal thuis nog even na kijken of er niet toch een klein verschil is)

• Chrisje1983
r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:24:
@Chrisje1983 Waarom staal? Das extra duur en helemaal niet nodig met een printer van alu. Meest is trouwens gewoon te koop in china en je zou bijvoorbeed ook kunnen kijken naar een cr10 met dubbele as, das eigenlijk het zelfde ( zal thuis nog even na kijken of er niet toch een klein verschil is)
Omdat de bracket aan de achterkant die het bed aan de glijlagers en de spindel bevestigd ook van staal is. Die is overigens niet los te koop en ik heb een iets afwijkende maat nodig vandaar dat ik het zelf laat maken.

Ik heb een ender 5, de dual z-as upgrade kit voor een cr10 heb ik ook gezien maar bevat nog niet de helft aan parts die ik nodig heb voor de ender 5 vandaar dat ik alles zelf heb uitgepluist en heb besteld.
r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:32:
@MikeOO

#define X_BED_SIZE 220
#define Y_BED_SIZE 220

In v2.0

#define X_BED_SIZE 235
#define Y_BED_SIZE 235

Dat is het inderdaad niet helaas.
Setup gedaan op basis van https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/.

Probleem is dus juist dat dit dus niet wil.

Begonnen met #define MIN_PROBE_EDGE 10 en deze eens opgehoogd naar 60.

Resultaat dat de Probe bijna op het bed zit maar wel 75mm naar voren is gegaan ipv linker hoek.

Ik zie hem dus echt niet >:)

@Dutchone
Helaas met 220 komt hij net niet in het midden. Scheelt 1 cm (die hij naar achteren moet) maar goed toch wel vreemd dat hij dit standaard niet goed oppakt.

• r_255
Dus op basis van een waarde van ( gebruik voor v2.0 ook de nwe offset notatie.

X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER 35
Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER -15

Paste het stuk hier onder op basis van je eigen x en y offset waardes/bed afmetingen.. Het voorbeeld hier onder gaat dus uit van de hier boven staande waardes en een bed van 200 en is dus louter een voorbeeld.

==================================================================
#define LEFT_PROBE_BED_POSITION 35 // the same as X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER
#define RIGHT_PROBE_BED_POSITION 195 // 5mm in from the edge to make sure we don't miss
#define FRONT_PROBE_BED_POSITION 5 // as above
#define BACK_PROBE_BED_POSITION 185 // bed size - Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER

==================================================================================

Das het stukje wat ik een paar paginas terug poste, de offset staat er bij zodat je zelf kan door rekenen ( dit is nog in v1.1.x format )

@Chrisje1983
Dom dom overheen gelezen, ging er vanuit dat het om de 3 ging, maar nu je het zegt.

r_255 wijzigde deze reactie 26-11-2019 16:25 (179%)

r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:15:
@MikeOO

Dus op basis van een waarde van ( gebruik voor v2.0 ook de nwe offset notatie.

X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER 35
Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER -15

Paste het stuk hier onder op basis van je eigen x en y offset waardes/bed afmetingen.. Het voorbeeld hier onder gaat dus uit van de hier boven staande waardes en een bed van 200 en is dus louter een voorbeeld.

==================================================================
#define LEFT_PROBE_BED_POSITION 35 // the same as X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER
#define RIGHT_PROBE_BED_POSITION 195 // 5mm in from the edge to make sure we don't miss
#define FRONT_PROBE_BED_POSITION 5 // as above
#define BACK_PROBE_BED_POSITION 185 // bed size - Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER

==================================================================================

Das het stukje wat ik een paar paginas terug poste, de offset staat er bij zodat je zelf kan door rekenen ( dit is nog in v1.1.x format )
Dat had ik inderdaad gevonden maar meen dat dit met Marlin 2.x niet meer zo werkt. Maar als ik het er gewoon in kan zetten dan gaan we dat eens testen.

• r_255
Ik durf het niet zo 123 niet met zekerheid te zeggen, maar dacht dat het bevestigd was dat het werkte door een mede forum lid. Heb hem al eerder voorbij zien komen, maar het gaat zo hard allemaal.

In jouw link staat ook nog de oude notiatie voor nozzle offset, daar krijg je wel een foutmelding op in de recentere versies van 2.0, maar die had je zelf al aangepast in je code.

r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:25:
Ik durf het niet zo 123 niet met zekerheid te zeggen, maar dacht dat het bevestigd was dat het werkte door een mede forum lid. Heb hem al eerder voorbij zien komen, maar het gaat zo hard allemaal.

In jouw link staat ook nog de oude notiatie voor nozzle offset, daar krijg je wel een foutmelding op in de recentere versies van 2.0, maar die had je zelf al aangepast in je code.
Zover ik kan lezen is het eruit gehaald
https://github.com/MarlinFirmware/Marlin/issues/15369

Maar ben nog aan het spitten naar meer info.

• Chrisje1983
r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:15:

@Chrisje1983
Dom dom overheen gelezen, ging er vanuit dat het om de 3 ging, maar nu je het zegt.
Ja geef niet, ik had al het idee dat we langs elkaar heen gingen.

• sgouman
Vreemd. Ik kon net de z offset prima aanpassen. Settings opgeslagen en printer opnieuw opgestart. Kan ik aan de z offset draaien wat ik wil maar er gebeurd niks.

sgouman wijzigde deze reactie 26-11-2019 20:26 (71%)

• BlueFlame
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:40
Weet één van de skr 1.3 eigenaren toevallig of dat ding ook in thermal protection schiet als je de usb aangesloten hebt bij power on?
Heb van het weekend mijn skr E3 dip met TMC2208 drivers er in gezet. Wat een rust!
Alleen jammer dat ik mijn octoprint er niet meer aan kan laten hangen wegens bovenstaande issue.

• Mistacal
BlueFlame schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:26:
Weet één van de skr 1.3 eigenaren toevallig of dat ding ook in thermal protection schiet als je de usb aangesloten hebt bij power on?
Heb van het weekend mijn skr E3 dip met TMC2208 drivers er in gezet. Wat een rust!
Alleen jammer dat ik mijn octoprint er niet meer aan kan laten hangen wegens bovenstaande issue.
Haal je thermosistor eruit en laat hem op warmen dan zie je het vanzelf

__/`\__/`\__

• BlueFlame
Mistacal schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:40:
[...]

En dit is een antwoord op welke vraag :?

• Mistacal
BlueFlame schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:45:
[...]

En dit is een antwoord op welke vraag :?
Er staat maar 1 vraagteken. Of die in de beveiliging schiet

__/`\__/`\__

• Harrie
  • Laatst online: 13-12 21:05

Harrie

NederVlaming

Mistacal schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:40:
[...]

Hij heeft zelf een E3 dip, dus vermoedelijk niet zelf ook een SKR V1.3 om het zelf te testen.

Ik begrijp dus dat op de E3 mini en E3 dip de beveiliging niet werkt als ze ook Power via USB zijn krijgen?

• r_255
@BlueFlame

Ja, dat weet ik.... dat werkt hier gewoon.
Heb hier een ender3 met skr 1.3

Maar ik snap je vraag ook niet precies, want je kan octoprint niet aansluiten vanwege je steppers of ? Ik heb heel eerlijk gezegd nog niet getest op octopi, maar dat zal toch wel los lopen. Of bedoel je dat je hem niet aansluit op octopi omdat je anders (g)een thermal runaway heb ? Ik zou mn power lijn gewoon door knippen op de usb kabel. Geloof dat een forum lid zelfs de voltage pins van de usb poort heeft afgeplakt.

• BlueFlame
@Mistacal ik was niet duidelijk genoeg, excuses.

Om mijn initiële vraag te verduidelijken:
De skr E3 DIP heeft een "bug". Als je een octopi/pc aangesloten hebt op de usb poort op het moment dat je je ender 3 met de powerknop aan zet, schiet het ding gelijk in een thermal protection (https://github.com/bigtre...-SKR-E3-DIP-V1.0/issues/4)

Mijn vraag, of de skr 1.3 dit issue ook had, is door @r_255 dus beantwoord :)

Verder heb ik de +5v van de usb kabel tussen de ender 3 en de orange pi idd afgeplakt zodat hij geen stroom krijgt van de orange pi.

• mslik
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 03-12 12:52
r_255 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:24:

@mslik
PurmerENDER3 hier, je mag hem gerust zelf komen installeren onder begeleiding van. Ik heb evt een EHBO kist, mocht het onverhoopt mis gaan.;o)
Dat aanbod neem ik graag van je aan :). Ik stuur je even een PB voor de verdere communicatie.

It's not the years in your life that count, but the life in those years

MikeOO schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:19:
Printer eindelijk omgebouwd met de SKR 1.3 icm TMC2209.
Tijd met Klipper gewerkt maar nu voorlopig maar weer even terug naar Marlin 2.x en merk je ineens hoe snel je de dingen weer vergeet, vooral dat er ook weer veel is veranderd.

Alles prima verlopen en nu de printer weer afstellen maar loop vast op het Homing gedeelte icm BL-Touch.
Octoprint gaat via Bed Visualizer een Mesh uitvoeren en dan merkt dat

1. Hij het eerste meetpunt niet helemaal in het midden uitvoert.
2. Zodra hij naar het tweede punt gaat om te meten gaat de BL-Touch dus ruim voorbij het bed. De hotend komt wel netjes op het bed (links voor) maar er wordt dus geen rekening gehouden met de afstand tussen Probe en Hotend.

Afstand X tussen Probe en Hotend (probe zit links van hotend) = 64mm
Afstand Y (probe zit voor de hotend) = 13 mm

Dus beide met een - ervoor gezet.

Nu zijn er dingen in Marlin 2.x veranderd en ben al geruime tijd aan het zoeken en testen waarom dit niet wil en hoop dus dat iemand even de tip heeft waar ik dit wel goed in kan stellen of wat ik fout doe.
Alles wat ik kan vinden heeft betrekking op Marlin 1.9 en lager.
Mij zelf maar even quoten voor de oplossing.

Moest gewoon na het flashen een M502 (factory reset) uitvoeren. Zucht dat was ik dus even vergeten 8)7
Daarna ging het meten wel zoals het moet.

Leermomentje weer gehad voor vandaag.

• r_255
@MikeOO
Ach, beter zo dan dat je tegen een bug aan loopt. Dit is simpel op te lossen...
Maar hoe is je 1e indruk van de SKR 1.3 ? Ik ben er echt goed over te spreken, soms is het compileren wat lastig ivm met updates van marlin maar tot nu toe is er eigenlijk niets te mopperen hier. Heb er 2208 serieel aan hangen.

Maar goed, ik heb ook zo een ruzie gehad met de dip versie van de e3 dat waarschijnlijk alles meevalt na dat drama.

• sgouman
Het werkt nu bijna. Tot zover alleen nog 1 probleem waar hopelijk mij iemand mee kan helpen?

Dit is een deel van mijn layer test:"

Maar dit gebeurd er:

Dus in de hoek komt die los. alleen de skirt zit wel goed.

• r_255
Ik kan het niet heel goed zien, want het is een beetje onscherp... maar wat het lijkt er netjes uit te zien.
Werkt je extruder wel goed ? Want volgens mij zie ik wat stringing hier een daar ( boven de H van touch onder je lijn en er boven kan natuurlijk zijn dat je net botte pech heb dat er iets zat waardoor de boel is los getrokken ? Die dikke sliert die omhoog wijst is waar je de print gestopt heb?

Zou in iedergeval even meten met g30 of er niet veel hoogte verschil zit tussen het punt waar het los laat en bijvoorbeeld je skirt er naast. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat je bedlevel een issue is ( lokale deuk ).

En anders gewoon nog een keer opstarten en met je neus erop kijken of je dan wat kan waarnemen, je weet nu waar ongeveer het fout gaat.

• sgouman
Wat er gebeurde is dat de skirt prima ging hij begon op dat punt boven de h dus daarom doet die beetje gek. Alleen Zoals je in de hoek ziet is het dus losgekomen van het printbed. Dit gebeurd in elke hoek eigenlijk en als de printkop daar weer langskomt trekt die de hele print mee.

Wat er gebeurd is dat het lijntje naar de hoek prima gaat maar het lijkt alsof die de hoek te snel pakt waardoor het niet blijft plakken ofzo.

• Mistacal
sgouman schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:12:
Wat er gebeurde is dat de skirt prima ging hij begon op dat punt boven de h dus daarom doet die beetje gek. Alleen Zoals je in de hoek ziet is het dus losgekomen van het printbed. Dit gebeurd in elke hoek eigenlijk en als de printkop daar weer langskomt trekt die de hele print mee.

Wat er gebeurd is dat het lijntje naar de hoek prima gaat maar het lijkt alsof die de hoek te snel pakt waardoor het niet blijft plakken ofzo.
Dat zou over extruding kunnen zijn. Daar heb je meer last van in korte hoeken zoals deze. Heb je je etruder gekalibreerd? Dus 100mm free flow?

Is hier misschien ook een layer change? Zo ja dan zou het nog kunnen liggen aan je retraction

Wat is je bed temp? 50 graden? Zet die eens op 60

Is je bed goed schoon? Koop een flesje alcohol van de trekpleister en de goedkoopste keukenrol die je kan vinden om het bed schoon te maken

edit: Wat mij dan wee opvalt is hoe de lijnen verlopen in het witte logo links in de foto. Het lijkt alsof die daar smaller wordt.

Mistacal wijzigde deze reactie 27-11-2019 23:19 (6%)

__/`\__/`\__

• sgouman
Mistacal schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:16:
[...]

Dat zou over extruding kunnen zijn. Daar heb je meer last van in korte hoeken zoals deze. Heb je je etruder gekalibreerd? Dus 100mm free flow?

Is hier misschien ook een layer change? Zo ja dan zou het nog kunnen liggen aan je retraction

Wat is je bed temp? 50 graden? Zet die eens op 60

Is je bed goed schoon? Koop een flesje alcohol van de trekpleister en de goedkoopste keukenrol die je kan vinden om het bed schoon te maken

edit: Wat mij dan wee opvalt is hoe de lijnen verlopen in het witte logo links in de foto. Het lijkt alsof die daar smaller wordt.
Hi,

Bed staat op 60 graden en is met IPA schoongemaakt. Layer change kan het niet zijn want het is maar 1 laag. Extruder heb ik niet gekalibreerd.

Ik denk dat de foto vertekend beeld geeft lijnen waren overal even groot.

• SiGNe
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 09-12 18:17

SiGNe

Ook hoi!

Goedenavond,

Ik heb de SKR Mini E3 nu 2 weken in huis en ik print een stuk meer.
Het is echt zo'n stuk stiller dat alleen dat al het geld waard is, de fans maken nu het meeste geluid.
Kwaliteit van de print was met de standaard firmware van bigtreetech ook al beter dan met het oude bordje.

En het was makkelijk inbouwen.
Ik had eerste de SKR V1.3 gekocht maar ben niet zo handig met die dingen en dan moesten er 2pins connectors op 3 pinnen aangesloten worden. geen idee hoe, zelfs niet met instructies erbij :D
Na een paar uur eigenlijk al opgegeven, bordje op vraag en aanbod gezet (is ook al vekocht.. wel met redelijk verlies maar goed.. )

SKR mini E3 (V1.2) kon ik in m'n eentje meteen inbouwen, alle schroeven pasten en de draadjes konden op he tnieuwe bord op precies dezelfde plek geïnstalleerd worden.
Even firmware gedownload, printer geflashed en het werkte meteen _/-\o_

En dus ook meteen gigantisch veel stiller door Stealthchop2
Geen BZZZ, BZZZ meer!

Ben nu m'n eigen firmwares aan het testen, bed leverling via het scherm is ook erg handig bijv.
heb je in theorie geen BLTouch nodig.

Enige probleem dat ik tegen kwam is dat als de printer aangesloten was op USB en ik Cura opstartte dat er meteen een alarm ging klinken.

In de firmware had ik ook de STM32F103RC_bigtree_USB geslecteerd
[platformio]
src_dir = Marlin
boards_dir = buildroot/share/PlatformIO/boards
default_envs = STM32F103RC_bigtree_USB

Wel nodig om USB te kunnen gebruiken maar was het probleem niet.

In Cura moet je in C:\Program Files\Ultimaker Cura 4.4\plugins\USBPrinting\AutoDetectBaudJob.py
#try:
# programmer.connect(self._serial_port)
# serial = programmer.leaveISP()
#except ispBase.IspError:
# programmer.close()
uizetten met een #

Kan ook thermal runaway prpoblemen met andere SKR bordjes op te kunnen lossen.

Niet?
[Specs]

• r_255
@Mistacal
Dat zie je idd goed, net alsof er binnen en buiten een lijntje mist.
Verder lijkt het alsof de 1e laag behoorlijk is plat gedrukt ( net ff te ) en dan waar het misgaat zie je in eens een mooie ronde vorm ( het rondje waar het is mis gegaan ).

@sgouman
Loop nou even die extruder calibratie stappen door, te veel geeft overspraak naar je andere lijn ernaast en dan plakt het aan elkaar, bij een snelle beweging kan het dan best zijn dat je de boel lostrekt.

Ik zou in jouw schoenen eerst mijn extruder calibreren, hoogte meten op het punt waar het misgaat en daarnaast waar het goed gaat, je plaatje op je print bed een kwartslag draaien... en ook even iets hoger je z-offset gaan zitten ( lees babysteps ) Je heb behoorlijk wat squeeze, wat je spoortje breder maakt en soms kan een slag meer of juist minder ( babysteps ) de oplossing zijn. Wat dat betreft moet je begrijpen dat het lijntje wat je neerlegt trek kracht heeft vanuit je nozzle en dat heeft ook invloed op de lijn ernaast.

Als je die dingen heb gedaan kan je aardig wat dingen uitsluiten. Je zit met zoveel variabele parameters dat ik niet anders doe als ik een probleem heb.

Ik had zelf in het begin ook hoe mooier het in elkaar overvloeit hoe beter, maar dat is dus niet zo...
een ideale lijn is afgeplat aan de onderkant en rond aan de bovenkant.

@SiGNe
Ook Hoi! ;)

Je weet dat op de v1.1.5 al silent tmc steppers zitten die net zo stil zijn als jouw bordje ? Dat er hier aardig wat mensen zijn met issues met de e3 1.2 en dat het met "plak band aan elkaar hangt" Nee ik zou die 1.3 nog maar even in de kast laten liggen O-)

Thermal runaway heb ik verder geen last van, tenzij ik voor een mede forum lid even test of dat op de 1.3 wel werkt. We helpen je hier graag opweg met de 1.3 en die stekkertjes had je zo gefixed. Kwestie van de Notch ( plastic uitsteekseltje ) er afknippen en op de onderste 2 pinnetjes sig en - de 5v moet je niet gebruiken. Of je kiest er voor om het stukje plastic van je bordje af te wippen met het bij gelevelde platte schroeven draaiertje, wel met beleid.. maar die wrik je er zo vanaf om hem tzt weer terug te zetten als je daar behoefte aan zou hebben.

r_255 wijzigde deze reactie 28-11-2019 07:39 (24%)

• Mistacal
@sgouman

Inderdaad even de basis stappen van het instellen van de printer doorlopen. Neem de welbekende gids van luk hatfield er maar eens even bij.

First layer problems zijn vaak de lastigste. Je zult je uitgangspunten correct moeten hebben. De ABL is een magisch ding maar lost maar een enkel probleem op.

@harmpie21
Had ik nog niet op jou vraag gereageerd? Als je net begint met printen dan zou ik de 1.1.5 lekker houden. Hij doet waarvoor je een E3 zou kopen.

@SiGNe
ik ben ook in de markt voor een ander bord en de 1.2 is me nogal afgeraden. Zeer sterk ook nog, ik kan beter mijn oude creality 1.1.3 bord erin zetten dan de 1.2 pakken.

Heb overigens straks nog een hele mooi MKS gen L over :+ O-)

Mistacal wijzigde deze reactie 28-11-2019 07:41 (39%)

__/`\__/`\__

r_255 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:47:
@MikeOO
Ach, beter zo dan dat je tegen een bug aan loopt. Dit is simpel op te lossen...
Maar hoe is je 1e indruk van de SKR 1.3 ? Ik ben er echt goed over te spreken, soms is het compileren wat lastig ivm met updates van marlin maar tot nu toe is er eigenlijk niets te mopperen hier. Heb er 2208 serieel aan hangen.

Maar goed, ik heb ook zo een ruzie gehad met de dip versie van de e3 dat waarschijnlijk alles meevalt na dat drama.
Eerste indruk is positief maar door weinig tijd nog niet klaar met afstellen. Gisteren even een bed level kunnen printen na afstellen van Z Offset en e-steps en die ging in 1x goed.

Wat een genot die TMC2209 drivers. Zo stil dan ik nog echt de fan ook moet gaan oppakken.

Maar er zijn nog wel dingen die ik niet snap.

1. Als ik de printer aanzet piept de speaker totdat de bootlader voorbij is. Schijnt normaal te zijn wat ik kon vinden maar vind het nutteloos en irritant. Speaker uitzetten in Firmware heeft hiervoor geen zin.

2. Steppenmotor icm TMC2209 zijn tijdens het printen van Bed Level patroon doodstil. Maar het gekke is dat als ik een homing uitvoer hij heel stil naar de linker voorkant gaat. Daarna schiet hij naar het midden van het bed en tijdens deze rit maakt hij als vanouds wel de oude geluiden (herrie) om daarna weer stil te zijn 8)7 Lijkt mij als een TMC2209 driver niet goed zou werken je dit constant zou moeten horen op 1 as.

Weet niet of dit iets met UART te maken heeft. Ik heb de stroomwaardes overgenomen van https://www.deviousweb.co...ltouch-with-direct-drive/ maar mogelijke moeten de Bigtreetech v1.1 TMC2209 andere waardes hebben.

Kortom het afstellen is nog volop in uitvoering. Dus een update van Marlin laat ik nog even totdat alles goed werkt. Maar zou mooi zijn als hierin iets zou komen waardoor je eigen instellingen behouden blijven na een upgrade.

Op zich vindt ik dat erg prettig van Klipper. Alles in 1 bestand en die kun je via OctoPrint eenvoudig aanpassen en veiligstellen als je gaat upgraden.

Nadeel van Klipper is dat er veel minder info te vinden is als je ergens tegen aanloopt en documentatie is niet altijd even duidelijk.

• ErBo66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11-12 12:28
Kan het even niet opzoeken maar vanwege je "schiet hij" opmerking, boven de 100mm/s meen ik schakeld hij van stealthchop naar spread... nogwat :-)
Dit schakelpunt kan je in Marlin veranderen

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:42
Thanks allemaal wie heeft gereageerd op mijn vraag, ik houd het momenteel nog even op mijn v.1.1.5. In de toekomst wanneer ik de printer "beter ken" ga ik de SKR Mini E3 aanschaffen! :)

Nogmaals bedankt allemaal! :) _/-\o_

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SiGNe schreef op donderdag 28 november 2019 @ 06:10:
[...]
SKR mini E3 (V1.2) kon ik in m'n eentje meteen inbouwen, alle schroeven pasten en de draadjes konden op het nieuwe bord op precies dezelfde plek geïnstalleerd worden.
Ja, behalve fan0 en fan1. Die zijn als enige omgedraaid. Had ik eerst niet door en vroeg me bij de eerste prints behoorlijk af waarom de 'parts fan' altijd op 100% draaide. Meerdere keren alle settings in mijn slicer doorlopen, oude printfiles opnieuw geprobeerd.

Waarom dat nou het enige is dat niet rechtstreeks over te zetten is? Geen idee. Lijkt me eerder een ' oeps, foutje' dan dat er een logisch verhaal achter zit :)

• Nicap
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:56

Nicap

Tsssk....

Gizz schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:23:
[...]

Ja, behalve fan0 en fan1. Die zijn als enige omgedraaid. Had ik eerst niet door en vroeg me bij de eerste prints behoorlijk af waarom de 'parts fan' altijd op 100% draaide. Meerdere keren alle settings in mijn slicer doorlopen, oude printfiles opnieuw geprobeerd.

Waarom dat nou het enige is dat niet rechtstreeks over te zetten is? Geen idee. Lijkt me eerder een ' oeps, foutje' dan dat er een logisch verhaal achter zit :)
Goe dat je het zegt. Volgens mij heb ik ook alles omgezet aan de hand van tutorials op youtube. Die hebben daar ook niets van gezegd. Ik heb nu dus ook die fans omgedraaid? Wat zijn de eventuele issues daarvan?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Nicap Vaak wil je dat bij de eerste laag (of lagen) de fan uitstaat zodat het filament zo goed mogelijk plakt op je plaat.

Ook kan het te snel afkoelen van de eerste lagen ervoor zorgen dat dingen gaan warpen, wat ook nog eens wordt versterkt door het minder goed blijven plakken van je eerste laagje.

• eth0
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:37
Mistacal schreef op zondag 24 november 2019 @ 00:20:
[...]

Check je spanning van de riemen ook even
Uit eindelijk gevonden, zat gewoon nog een extra wall in. Heb hem nu op vase mode geprint, nu is hij helemaal perfect, geen seam en geen extra wall. :)
ErBo66 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:56:
Kan het even niet opzoeken maar vanwege je "schiet hij" opmerking, boven de 100mm/s meen ik schakeld hij van stealthchop naar spread... nogwat :-)
Dit schakelpunt kan je in Marlin veranderen
Top dat lijkt het inderdaad te zijn, wat ik zo even snel kon vinden. Dacht dat het alleen met torsie te maken had maar inderdaad ook met geluid. Mooi dat dit probleem is opgelost. ;)

• S1W
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13-12 20:58
Ik heb nu een week of twee de SKR mini E3 v1.2 in mijn Ender 5 zitten. Na een hoop gedoe met firmware compileren dankzij de bekende bug in platform.io draait de printer best prima. Inmiddels een hero me 3 hot end cooler gemonteerd samen met de BLtouch en een genuine bondtech extruder. De alu extruder bleef maar slippen met onder extrusion tot gevolg. Wat me nog tegen valt van de SKR mini is de omslachtige manier van firmware updaten, en inderdaad voelt het boardje wel wat 'goedkoop' aan. Aan de andere kant, hij kost maar 25 eur (plus een badeend!). Uit frustratie tijdens het firmware compileren ook een Th3D mini drop-in board besteld, die komt deze week binnen en gaat de SKR mini vervangen. Ben benieuwd..

• morb
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-12 21:32
draai hier ook al een tijdje de skr e3 mini v1.2.. niet echt problemen mee gehad.

Enkel nu het volgende (losstaand van het skr bord).
Ik krijg mijn bed dus absoluut niet meer geleveled. Ik level em, allemaal prima - start de print.. nozzle ineens veel te hoog.
Of de eerste print gaat goed, start een nieuwe print... bed weer te hoog.

Heb het hele ding al terug uit elkaar gehad, x gantry rework gedaan, etc... maar nog steeds hetzelfde.

Begin er zelfs aan te denken om toch maar naar prusa te gaan.. dit begint me teveel tijd en frustratie te kosten.
Pagina: 1 ... 30 ... 34 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True