Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:06
[Remmes] schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:04:
Een Meanwell psu is ~€30 voor als dat echt belangrijk is, maar vooral de Ender 3 pro is nu een zeer mooie prijs. Ik dacht dat de Prusa €700+ was (of heb ik dat verkeerd), support is wel goed maar naar mijn mening niet de duurdere prijs waard.
Als je in de wereld van de chineesje makelij zit is 700 euro echt veel te veel. Kom je van het hogere segment af dan is 700 euro natuurlijk niks. Het is dus vrij relatief. Ik koop liver 3 of 4 stuks ender 3 pro printers dan 1 prusa

Altijd voor de betere PSU gaan!

Mistacal wijzigde deze reactie 12-11-2019 12:20 (4%)

__/`\__/`\__

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Chrisje1983 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 05:50:
Hoi,

Ik ben al een paar dagen aan het inlezen om mijzelf een 3D printer aan te schaffen.

Eigenlijk had ik maar afgezien van een prusa mk3s vanwege de prijs en zou het een ender 3 pro of een ender 5 moeten worden. De ender 5 is inmiddels ook afgevallen want geen meanwell power, er lijkt een ender 5 pro aan te komen maar dat vergt nog even geduld.

Dus het zal een ender 3 pro moeten worden, daar wil ik in de toekomst natuurlijk een auto bed lieveling op hebben, een filament sensor, een full metal extruder, een 32 bit bordje met stille drivers, een raspberry pi met octoprint, betere lagers etc etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan tot ik kwa kosten niet zo ver meer van een prusa afzit, daarom ook mijn vraag:

Wat zijn jullie uiteindelijk aan kosten kwijt voor een flink geüpgrade ender 3 pro en kom je dan dicht in de buurt van een prusa?

Ik krijg het idee dat ik misschien beter meteen voor de prusa mk3s kan gaan. Ik begrijp dat de printer zelf voor velen ook een hobby is en het leren kennen van de printer, upgraden, proberen, testen, upgraden lijkt mij ook harstikke leuk! Maar ik heb al zoveel hobby’s waar ik eigenlijk te weinig tijd voor heb, een printer die meteen goed werkt zou dan wel een verademing zijn.
Op de koppelingen van de PTFE tube na. Zijn er maar weinig zaken die je moet vervangen. Denk dat de out of the box the Ender 3 al dezelfde kwaliteit print en minder werkt is om in elkaar te zetten dan een MK3 kit.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Mistacal
ice-T106 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:05:
[...]

Op de koppelingen van de PTFE tube na. Zijn er maar weinig zaken die je moet vervangen. Denk dat de out of the box the Ender 3 al dezelfde kwaliteit print en minder werkt is om in elkaar te zetten dan een MK3 kit.
Dat is absoluut niet waar. De Prusa is by far de betere printer. Bouwkwaliteit, nauwkeurigheid, snelheid, after sales, upgrades etc is allemaal beter dan de Ender 3.

PTFE/koppelingen hoef je niet te vervangen, alleen luke hattfields ptfe fix toepassen is al genoeg en een clipje om de koppeling. Belangrijke zaken zijn de veren en het bed verder is in principe niets nodig. Voor 10 euro aan upgrades heb je een prima printer. Wil je naar het niveau (op bouwkwaliteit na) dan moet je nog eens 150 tot 250 euro rekenen wat het totaal op ongeveer 450 euro brengt.

De Prusa is een premium en de Ender is echt een instapper. Dat beide goed printen is een feit maar vergelijken is vaak gedaan maar zo uit verband om dat te doen.

Mistacal wijzigde deze reactie 12-11-2019 13:20 (22%)

__/`\__/`\__

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Mistacal schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:18:
[...]

Dat is absoluut niet waar. De Prusa is by far de betere printer. Bouwkwaliteit, nauwkeurigheid, snelheid, after sales, upgrades etc is allemaal beter dan de Ender 3.

PTFE/koppelingen hoef je niet te vervangen, alleen luke hattfields ptfe fix toepassen is al genoeg en een clipje om de koppeling. Belangrijke zaken zijn de veren en het bed verder is in principe niets nodig. Voor 10 euro aan upgrades heb je een prima printer. Wil je naar het niveau (op bouwkwaliteit na) dan moet je nog eens 150 tot 250 euro rekenen wat het totaal op ongeveer 450 euro brengt.

De Prusa is een premium en de Ender is echt een instapper. Dat beide goed printen is een feit maar vergelijken is vaak gedaan maar zo uit verband om dat te doen.
Ik ben het met het meeste van wat je hier schrijft helemaal eens. De Prusa geeft vooral als je veel print echt wel een prettigere eind ervaring. Maar puur de print kwaliteit scheelt het niet zo veel dacht ik. Maar je mist zeker wel andere zaken. (zou nu zelf serieus een Prusa Mini overwegen)

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Mistacal
ice-T106 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:30:
[...]

Ik ben het met het meeste van wat je hier schrijft helemaal eens. De Prusa geeft vooral als je veel print echt wel een prettigere eind ervaring. Maar puur de print kwaliteit scheelt het niet zo veel dacht ik. Maar je mist zeker wel andere zaken. (zou nu zelf serieus een Prusa Mini overwegen)
Mijn 2 enders geven mij ook een hele fijne ervaringen vooral omdat ik nog geld over hou ten opzichte van de Prusa. Ik vergelijk het altijd een beetje met een PC, je kan een Alienware GamePC kopen maar je kan ook een Medion GamePC kopen en zo is het met alles.

De Prusa mini is een leuk ding met nog steeds, in mijn ogen, te duur als je ziet wat je er ook voor kan krijgen. Dat laatste moet je alleen wel willen

__/`\__/`\__

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 05-12 13:33
Mistacal schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:18:
[...]

Wat de Prusa zo bijzonder maakt is vooral de slimme firmware/software in combinatie met de Prusa-Slicer en uiteraard de aftersales, qua degelijkheid en nauwkeurigheid , denk ik, dat de Anycubic i3 Mega en misschien zelfs wel de Ender3 een stuk beter zijn, de Prusa zit op verschillende plaatsen ook maar met tyre-rips in elkaar, maar alles is precies uitgekiend zodat hij out of the box direct goed print.

Hardy

• Mistacal
Hardy8 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:12:
[...]

Wat de Prusa zo bijzonder maakt is vooral de slimme firmware/software in combinatie met de Prusa-Slicer en uiteraard de aftersales, qua degelijkheid en nauwkeurigheid , denk ik, dat de Anycubic i3 Mega en misschien zelfs wel de Ender3 een stuk beter zijn, de Prusa zit op verschillende plaatsen ook maar met tyre-rips in elkaar, maar alles is precies uitgekiend zodat hij out of the box direct goed print.

Hardy
Ondanks dat het leuk is de verschillende meningen te horen over de verschillende printers wijken we iets te veel af van het topic. (mede mijn schuld) O-)

__/`\__/`\__

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:19
En ook mijn schuld, bedankt voor al jullie antwoorden.

Ik ben er in elk geval nog lang niet uit. Ik heb een voordeel, mijn werkplaatsje welke overvol is wil ik nog verhuizen en tot die tijd kan ik misschien beter mij orienteren en nog verder inlezen ipv alvast kopen en beginnen.

• Hardy8
Mistacal schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:59:
[...]

Ondanks dat het leuk is de verschillende meningen te horen over de verschillende printers wijken we iets te veel af van het topic. (mede mijn schuld) O-)
Sorry, maar ik lees hier zo maar mee en heb dan even niet in de gaten met welk topic ik mij dan bemoei. 8)7 8)7

Hardy

• Chrisje1983
Oke ik heb toch de ender 5 besteld, met 2kg fill en glasplaat voor 208 euro.

Redenen, de 5 pro (welke 60 dollar duurder is dan de ender 5 op de official creality website) zal waarschijnlijk nog wel even buiten de sales blijven en wordt ook nog niet door de 2 creality shops verkocht. Een enkele niet creality shop heeft hem voor rond de 400.

De pro heeft al het 1.1.5 board, een full metal extruder en een meanwell power supply.

Maar die zal ik waarschijnlijk toch allemaal met de tijd vervangen. Ik lees namelijk ook over problemen met de meanwell power supplys. Dus de extra's die de ender 5 pro bied zijn het wachten niet waard voor mij.

Ben benieuwd, nu opzoek naar een mooie serverkast, wat extra sensoren, relays, deursensor en een rookmelder aan domoticz hangen en ik heb een beveiligd server kastje.

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-12 23:33
Chrisje1983 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 01:04:

Dus de extra's die de ender 5 pro bied zijn het wachten niet waard voor mij.
Inderdaad, ik heb gewoon apart een aluminium extruder, Capricorn tube, en een skr mini e3 er bij gekocht, mean well psu komt misschien een keer maar zo slecht is de Landy psu niet.

Ikzelf ga platen in de sleuven van het frame plaatsen denk ik, of schuim platen in het frame die je er dan uit kan duwen mocht je er bij willen, blijft het allemaal mooi compact.

Hopen dat het praten over de ender 5 hier mag in het ender 3 gedeelte :p

[Remmes] wijzigde deze reactie 13-11-2019 14:05 (6%)

ja, daag.

• giel235giel
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 02-12 09:16
Hi ik wil graag de ender 3 bestellen.
Ik zat een beetje te kijken op aliexpress maar hoe veilig is dat nu? heb ik zekerheid dat mijn printer aankomt of kan ik beter daar niet bestellen.

• DRuw
  • Laatst online: 20:08

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

giel235giel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:11:
Hi ik wil graag de ender 3 bestellen.
Ik zat een beetje te kijken op aliexpress maar hoe veilig is dat nu? heb ik zekerheid dat mijn printer aankomt of kan ik beter daar niet bestellen.
Serieus? Ben jij de enige die daar nog nooit iets heeft besteld?
Gewoon de ender of creality shop gebruiken en een Europees magazijn (Duitsland) selecteren en dan heb je hem binnen een week.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• giel235giel
Tuurlijk heb ik daar wel vaker besteld. Maar met hoge bedragen ben ik voorzichtig mee.
DRuw schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:51:
[...]

Serieus? Ben jij de enige die daar nog nooit iets heeft besteld?
Gewoon de ender of creality shop gebruiken en een Europees magazijn (Duitsland) selecteren en dan heb je hem binnen een week.

• DRuw

DRuw

giel235giel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:16:
Tuurlijk heb ik daar wel vaker besteld. Maar met hoge bedragen ben ik voorzichtig mee.

[...]
En dat moet je ook zeker doen, niets mis mee!
Ik heb hem recentelijk ook besteld vanuit Duitsland en geen problemen gehad. Extra zekerheid kan nog eventueel met credit card betaling of PayPal.

• giel235giel
Oke vanuit Duitsland ga ik doen bedankt!
DRuw schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:40:
[...]

En dat moet je ook zeker doen, niets mis mee!
Ik heb hem recentelijk ook besteld vanuit Duitsland en geen problemen gehad. Extra zekerheid kan nog eventueel met credit card betaling of PayPal.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:26
giel235giel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:41:
Oke vanuit Duitsland ga ik doen bedankt!
[...]
Hier nog iemand die recentelijk via Ali heeft besteld. Als je via de officiële Crealitiy of Ender store besteld kun je deze zoals gezegd uit Europa (zoals DE) laten komen. Ik heb dit een beetje gevolgd/uitgezocht en uiteindelijk komt het erop neer dat Creality een (Chinees) bedrijf inhuurt die voor de distributie zorgt. Printer staat dus bij dat bedrijf in magazijn in DE of whatever en zij doen de verzending.
En bestellen uit EU moet je sowieso, anders is de kans groot dat je nog extra invoerrechten moet betalen. Bestel je uit een EU magazijn geldt dat niet meer.
En zoals ook al is gezegd, bestel je uit EU ontvang je hem binnen ongeveer een weekje. Zelf had ik vrijdagmiddag besteld, maandag verstuurd, denk dinsdag dat DHL hem in oost Duitsland ontvangen had en woensdagavond was die in Nederland en donderdag stond de bezorger aan de deur.

• giel235giel
Ah oke duidelijk Top dankjewel!
RobertMe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:04:
[...]

Hier nog iemand die recentelijk via Ali heeft besteld. Als je via de officiële Crealitiy of Ender store besteld kun je deze zoals gezegd uit Europa (zoals DE) laten komen. Ik heb dit een beetje gevolgd/uitgezocht en uiteindelijk komt het erop neer dat Creality een (Chinees) bedrijf inhuurt die voor de distributie zorgt. Printer staat dus bij dat bedrijf in magazijn in DE of whatever en zij doen de verzending.
En bestellen uit EU moet je sowieso, anders is de kans groot dat je nog extra invoerrechten moet betalen. Bestel je uit een EU magazijn geldt dat niet meer.
En zoals ook al is gezegd, bestel je uit EU ontvang je hem binnen ongeveer een weekje. Zelf had ik vrijdagmiddag besteld, maandag verstuurd, denk dinsdag dat DHL hem in oost Duitsland ontvangen had en woensdagavond was die in Nederland en donderdag stond de bezorger aan de deur.

• Northside
  • Laatst online: 30-11 17:35
Chrisje1983 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 01:04:
Oke ik heb toch de ender 5 besteld, met 2kg fill en glasplaat voor 208 euro.
208?! Dat is zeker een singles day aanbieding geweest, voor die prijs kan ik hem niet meer vinden. Nou ja, tot black Friday wachten dan maar.

• Chrisje1983
Ja, 10 euro kopers korting, en 20 euro korting met code Promotion1111.

Black friday zal het ook wel richting die prijs gaan, en eigenlijk zijn er bijna elke maand wel sales.

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Zag volgens mij ook niet iets van een actie dat als je een vriend aanbrengt je 19$ krijgt. + 4$ voor de aangever

https://sale.aliexpress.c...1000001.36.2b7b2306Uz39qL
( weet niet of dit aan mijn account hangt ) maar moet ergens in je menu onderaan staan als je bent ingelogd.

Ik zou zelf mijn allergrootste vriend zijn :+

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 09:58:
Zag volgens mij ook niet iets van een actie dat als je een vriend aanbrengt je 19$ krijgt. + 4$ voor de aangever

https://sale.aliexpress.c...1000001.36.2b7b2306Uz39qL
( weet niet of dit aan mijn account hangt ) maar moet ergens in je menu onderaan staan als je bent ingelogd.

Ik zou zelf mijn allergrootste vriend zijn :+
Als je in dit topic pas voor de eerste keer op ali koopt is er iets anders mis :Y

__/`\__/`\__

• r_255
Gewoon even creatief zijn, er is vast nog wel een opa of oma te vinden.... 8o)

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05-12 09:18
RobertMe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:04:
[...]

Nadeel als je via Ali koopt en er is iets stuk. (zoals in mijn geval een stappen motor en het controller bordje) dan zit je met een probleem. Ben al drie weken bezig om ze aan te sporen om vervangende onderdelen te sturen.
Terug sturen zit ook een risico aan en is niet goedkoop.

• Chrisje1983
Ja dat blijft een beetje met Ali, alhoewel ik bestel zelf al jaren en behoorlijk veel aan elektronica en eigenlijk tot aan nu weinig last. De meeste verkopers doen niet zo moeilijk als er wat is of mist en anders is er het dispute nog. Terug sturen heb ik nog nooit gedaan, voor het geld van het terug sturen koop je een veelvoud aan onderdelen/parts.

Als er wat mis is wordt er meestal wel correct gehandeld. Met de creality heb ik nog geen ervaring.

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:25

Freich

YOU ARE NEX!

In de startpost staat een link naar een artikel m.b.t. kalibreren van de extruder. Hiervoor moet je de juiste firmware hebben, de printer op je pc aansluiten en nog meer zaken.

In dit artikel doen ze het echter met enkel de printer zelf: https://all3dp.com/2/ende...o-calibrate-your-ender-3/

Nu vraag ik mij af wat waarheid is en of er nog verschil zit tussen beide methodes. Ik was in de veronderstelling dat ik niet kon kalibreren omdat ik die commando's niet kan versturen via mijn pc.
Als het gewoon met de printer zelf kan en het net zo goed is, dan kan ik het toch lekker gaan doen.

3 Inches of Bloodsport!

• eth0
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:57
Had nog een led stripje van de action, en deze paste precies in de groef. Dus deze er ingedaan, simpel maar een mooi resultaat.

https://tweakers.net/ext/f/D0X3Aj7ysihSKKmUTig10VDV/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/tn2GzlmKpXY0K0L8ADHq9MUo/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/DwK6PICBuve3qrd12Txi2JlZ/thumb.jpg

• [Remmes]
eth0 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:39:
Had nog een led stripje van de action, en deze paste precies in de groef. Dus deze er ingedaan, simpel maar een mooi resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er verdomd mooi uit.

ja, daag.

• DRuw

DRuw

24v direct op he voeding?
Ik heb er een onderweg van Ali;)

• r_255
@Freich

Voor op de pc kan je pronterface downloaden en gebruiken als terminal om de commandos te verzenden.
Er zijn zeg maar meerdere wegen om naar Rome.....

Deze is denk ik ook wel eens leuk om naar te kijken, werkt niet helemaal perfect maar zitten wel wat leuke dingen in en je kan een aardig beeld krijgen wat er nou zo allemaal kan instellen in marlin.

https://marlin3dprintertool.se/installation/

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 05-12 13:08
Via FB kwam ik gisteren een kortingcode tegen die 7 euro korting geeft op SUNLU 3D Filament 1.75, Shiny Silk PLA. Zijn mooie aparte kleuren. Geen ervaring verder mee de bestellen op eigen risico.

Zelf een rol zwart silk besteld van 26,99 euro nu dus voor 19,99 euro. Tja dat kun je dan weer niet laten gaan.
Code werk wel maar 1x op een bestelling dus als je meerdere rollen wilt zul je meerdere keren moeten proberen te bestellen.

Tip: laat het bezorgen bij een DHL/DPD depot en wordt hij gratis verzonden ook onder de 29 euro.

Hoe lang de code blijft werken geen idee.

https://www.amazon.de/dp/B07W58ZM8R

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

MikeOO wijzigde deze reactie 15-11-2019 08:16 (5%)

• Mistacal
@MikeOO Heb je een linkje?

__/`\__/`\__

• MikeOO
Lekker vroeg geplaatst , moet je ook niet doen >:)
Link toegevoegd.

• Mistacal
Dat is wel mooi spul..

__/`\__/`\__

• MikeOO
Vind ik ook. Net nog een rol besteld en korting werkte weer >:)
Dus bij meerdere rollen gewoon steeds 1 bestellen.

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05-12 09:18
eth0 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Is dat die strip van 1 meter voor 1,49?

• eth0
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:57
remmuz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:04:
[...]

Ziet er goed uit! Is dat die strip van 1 meter voor 1,49?
Nee was een iets langere, gewoon bijgeknipt. Dat ik nog over van een ander projectje.

• Mistacal
eth0 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:11:
[...]

Nee was een iets langere, gewoon bijgeknipt. Dat ik nog over van een ander projectje.
Oh, vertel eens meer over dat bijknippen. Ik kom nog een stukje te kort van 30cm :+

__/`\__/`\__

• [Remmes]
Heb net m'n ender 5 binnen gekregen, let the fun begin.

ja, daag.

• Banditoz
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 04-12 20:48
De eerste print met het btt skr mini e3 v1.2 board is inmiddels bezig.
Wat een ongelooflijk verschil in geluid. Uit de ender kwam een creality 1.1.4.

Ik had al gelezen dat veel gebruikers nieuwe ventilatoren willen na deze upgrade, nu snap ik waarom :)
Nu nog het tft24 scherm in beide manieren aan het werk krijgen. Tot nog toe krijg ik alleen het touch deel werkend, de 12864 simulator start niet door nog.

• Chrisje1983
[Remmes] schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:29:
Heb net m'n ender 5 binnen gekregen, let the fun begin.
Mijne is donderdag ochtend pas verstuurd en is inmiddels bij keulen. Zal wel na het weekend worden helaas :(

Alles goed aangekomen? Zit er het 1.1.4 bord in met TMC2208 drivers?

• [Remmes]
Chrisje1983 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:31:
[...]

Mijne is donderdag ochtend pas verstuurd en is inmiddels bij keulen. Zal wel na het weekend worden helaas :(

Alles goed aangekomen? Zit er het 1.1.4 bord in met TMC2208 drivers?
Aii da's jammer.

Zit allemaal zeer goed verpakt, zit oude bordje in met A4988 drivers geloof ik, 1.1.5 heeft 2208 maar moet je apart bestellen (De Pro versie heeft wel 1.1.5 standaard)

Ik heb een SKR Mini e3 met 2209 drivers erbij besteld maar moet uit China komen dus duurt nog even.

Ook worden de extra rollen filament en glass bed apart geleverd lijkt het, dus die heb ik nog niet binnen.

Duurde ongeveer 1u20m om in elkaar te zetten, ik heb zelf de getinde uiteinden van de voeding naar de schroef-terminals er af geknipt en de draden opnieuw gestript omdat tin dus blijkbaar soms kan vloeien onder druk , beter zekere voor het onzekere.

M'n eerste layer is niet mooi (rest wel) dus morgen even kijken hoe plat m'n bed is.

ja, daag.

• Chrisje1983
1.1.4 silent bordje met 2208 kan je herkennen aan de reeks cijfers boven de "creality 1.1.4" op de print.

Geen reeks cijfers boven de."creality 1.1.4" = geen 2208.

Daarnaast zou de 1.1.4 silent een boatloader hebben, de.1.1.4 met de lawaai drivers niet.

De 1.1.5 zou een heruitgave zijn van het 1.1.4 silent bordje, voor nog wat meer verwarring. Ik wil uiteindelijk ook een 32 bit bordje maar eerst eens beginnen.

Ja filament komt ergens anders vandaan, lees het overal terug, opzich niet zo erg.

Oke dat van de vertinde kabeleinde is wel heel erg slecht, meteen kabelschoentjes er op zetten. Op reviews zag ik overigens wel kabelschoentjes maar ook een meanwell ipv een landy. Lijkt er op dat ze de reviewers exemplaren geven die wat extra "zorg" krijgen in de fabriek.

• [Remmes]
Chrisje1983 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:11:
1.1.4 silent bordje met 2208 kan je herkennen aan de reeks cijfers boven de "creality 1.1.4" op de print.

Geen reeks cijfers boven de."creality 1.1.4" = geen 2208.

Daarnaast zou de 1.1.4 silent een boatloader hebben, de.1.1.4 met de lawaai drivers niet.
Ah heb ik niet zo op gelet, maar de motors maken een hoorbaar luid (maar niet storend persoonlijk) geluid dus ik neem gewoon aan dat het het oude bordje zonder 2208 is.

ja, daag.

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 05-12 16:20
Ik printte altijd PETG op spiegels maar PETG vreet helaas alle spiegels op.
Op internet kon ik niet echt een print oppervlakte vinden wat mij aansprak.
Op mijn werk hebben we gegalvaniseerde platen, ik dacht ik probeer dat een keer.
Deze platen zijn ook mooi vlak. Ik heb er 1 afgeknipt, goed schoongemaakt met afwasmiddel even met Isopropyl Alcohol 99,9% er over heen, maar helaas de eerste laag plakte half en bij laag 2 ging deze al helemaal heen en weer. Bed temperatuur nog verder omhoog gebracht hielp helaas niet.
Insmeren met Prittstift was een uitkomst, maar ik kreeg het niet voor elkaar om een super gladde lijmlaag neer te leggen.
Weken zo geprint vooral na 3 printjes werd de lijmlaag nog bobbeliger en de lijm bleef op de print zitten.
Ook niet echt een optie voor een mooi gladde resultaat...

Ik heb de gegalvaniseerde plaat even ligt opgeschuurd met schuurpapier 150, ik denk nog iets te grof.
Foto's van hier onder zijn van mijn eerste print, deze bleef mooi kleven en de onderzijde vond ik er mooier uit zien.(op een stukje na waar plastic op was gevallen)
Nog even wat bij schaven en settings tweaken dan denk ik dat mits de print goed blijft kleven dit een goede optie is voor de PETG printers onder ons...

Bed temperatuur: De eerste 4 lagen print ik op 93 graden daarna verlaag ik de temperatuur na 79 graden.
Extruder: eerste 3 lagen 253 graden daarna 245 graden.

(Misschien met de temperaturen verder spelen, maar deze temperaturen had ik ook nodig toen ik printte op een een spiegel)

Deze foto kun je vergroten

De krasjes van het schuren zie ik bij normale lichtomstandigheden niet zitten, met de vinger voelt het mooi glad aan.

Ondertussen ook gewerkt aan een enclosure van een IKEA standaard keukenkast.
Temperaturen blijven nog strakker, geluid is nog minder.
Alleen om die kast helemaal af te maken is toch meer werk dan ik dacht...

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:25

Freich

YOU ARE NEX!

r_255 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 06:17:
@Freich

Voor op de pc kan je pronterface downloaden en gebruiken als terminal om de commandos te verzenden.
Er zijn zeg maar meerdere wegen om naar Rome.....

Deze is denk ik ook wel eens leuk om naar te kijken, werkt niet helemaal perfect maar zitten wel wat leuke dingen in en je kan een aardig beeld krijgen wat er nou zo allemaal kan instellen in marlin.

https://marlin3dprintertool.se/installation/
Dankje, ik ga eens een kijkje nemen. De extruder ga ik iig gewoon vanuit de printer zelf kalibreren.

Ben nu de onderdelen voor deze Lack kast aan het printen: https://www.thingiverse.com/thing:3598219
Die vind ik persoonlijk de beste.

Als iemand nog plexiglas zoekt. Na uurtje zoeken; dit is de goedkoopste: https://www.flexinplex.nl/
€31,55 voor 5 stukken incl. verzendkosten _/-\o_

3 Inches of Bloodsport!

• Hardy8
kmichael schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:04:
Ik printte altijd PETG op spiegels maar PETG vreet helaas alle spiegels op.
Op internet kon ik niet echt een print oppervlakte vinden wat mij aansprak.
Op mijn werk hebben we gegalvaniseerde platen, ik dacht ik probeer dat een keer.
Deze platen zijn ook mooi vlak. Ik heb er 1 afgeknipt, goed schoongemaakt met afwasmiddel even met Isopropyl Alcohol 99,9% er over heen, maar helaas de eerste laag plakte half en bij laag 2 ging deze al helemaal heen en weer. Bed temperatuur nog verder omhoog gebracht hielp helaas niet.
Insmeren met Prittstift was een uitkomst, maar ik kreeg het niet voor elkaar om een super gladde lijmlaag neer te leggen.
Weken zo geprint vooral na 3 printjes werd de lijmlaag nog bobbeliger en de lijm bleef op de print zitten.
Ook niet echt een optie voor een mooi gladde resultaat...

Ik heb de gegalvaniseerde plaat even ligt opgeschuurd met schuurpapier 150, ik denk nog iets te grof.
Foto's van hier onder zijn van mijn eerste print, deze bleef mooi kleven en de onderzijde vond ik er mooier uit zien.(op een stukje na waar plastic op was gevallen)
Nog even wat bij schaven en settings tweaken dan denk ik dat mits de print goed blijft kleven dit een goede optie is voor de PETG printers onder ons...

Bed temperatuur: De eerste 4 lagen print ik op 93 graden daarna verlaag ik de temperatuur na 79 graden.
Extruder: eerste 3 lagen 253 graden daarna 245 graden.

(Misschien met de temperaturen verder spelen, maar deze temperaturen had ik ook nodig toen ik printte op een een spiegel)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze foto kun je vergroten

De krasjes van het schuren zie ik bij normale lichtomstandigheden niet zitten, met de vinger voelt het mooi glad aan.

Ondertussen ook gewerkt aan een enclosure van een IKEA standaard keukenkast.
Temperaturen blijven nog strakker, geluid is nog minder.
Alleen om die kast helemaal af te maken is toch meer werk dan ik dacht...
Ik gebruik al langere tijd fibeglass epoxy plaat, werkt gewoon voor alle materialen erg goed en slijt en beschadigd niet, ook hoef ik niets extras toe te voegen, wel iets opschuren, Pertinax schijnt trouwens ook net zo goed te werken, ik print ook hoofdzakelijk PETG, maar ABS of PLA zit ook muurvast tot het is afgekoeld, ik heb die plaat toevallig een keer gekocht op de modelbouwbeurs in Dormund(D) bij deze firma: http://www.lerrox.de/gfk/10-mm-staerke/index.php
Op Duitse fora wordt ook Pertinax of GFK plaat veelvuldig aangeprezen als perfecte buildplate.

Hardy

• r_255
@Hardy8

Ook wel G10 genoemd, heb aardig wat drones gefreesd met dat spul...
Mischien als ik goed zoek vind ik nog wel ergens een plaatje.

Maar wel apart aangezien epoxy over het algemeen niet zo lekker met warmte samen gaat. Als ik iets los wil hebben met epoxy zet ik er mijn verfstripper op en wordt het helemaal stroperig. Had ik wat dat betreft niet verwacht. thnx voor de tip

• Mistacal
@r_255 epoxy is niet altijd hetzelfde als de epoxy die @Hardy8 bedoeld. GFK of GVK (of gewoon glasvezel versterkt kunststof) is een kunststof dat veel warmer kan worden. Daarnaast een verfbrander wordt wel echt heet.

__/`\__/`\__

• r_255
Helaas heb alleen nog stukjes die te klein zijn.

@Mistacal

Yup, 1001 verschillende soorten maar ik dacht altijd dat ze allemaal niet zo lekker met warmte samen gingen.
Zo zet ik mezelf nog wel eens op het verkeerde been. 8)7

De eerste petg printjes komen van de printer af, het was nog wel even wat tweaken... vreemd genoeg kreeg ik hier en daar klonten. Vorm vam onderweg verzameld PETG wat na een tijdje spontaan ergens op je print land, Met de snelheid wat opvoeren heb ik daar geen last meer van gehad, maar waar die klonten zo vandaan komen.

Lullige is dat pegt nog al wat harder dan pla is en als je niet snel bent je printje los wordt getikt van je bed.
Heb ook de bed temp op 70 gezet en dan blijft het toch wat beter hangen.

Maar als het dan gelukt is heb je ook wel een stevig iets. Wat een verschil met PLA.

r_255 wijzigde deze reactie 17-11-2019 08:38 (56%)

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Al een tijdje een originele BLTouch (3.1) thuis liggen. Super druk op werk en ook privé, maar vandaag eindelijk tijd om hem eens in te bouwen bij mijn Ender 3 pro *O*

Blijkt er een super kort kabeltje aan te zitten -O- Beetje jammer voor zo'n premium product. Uiteraard had ik dit in de specificaties kunnen lezen als ik beter had opgelet, maar ik ben vast niet de enige die hier tegenaan is gelopen. Verder is de handleiding echt slecht (daar had ik van te voren wel over gelezen ;) ), er staat bijvoorbeeld niks in over hoe je de 20 losse (reserve) onderdelen zou moeten gebruiken op het moment dat er iets mis gaat.

Ik ben her en der de informatie bij elkaar aan het schrapen die ik nodig heb om de boel goed te monteren en correct te laten werken. Alleen kom ik er niet helemaal uit. De meeste videos / manuals gaan voornamelijk over het aansluiten van de draadjes en het aanpassen van Marlin, maar qua montage gaat het niet verder dan 'monteer even de BLTouch'. Terwijl je zou denken dat dit het meest belangrijke aspect is, want je wilt de kleinste hoogteverschillen kunnen meten.

Wie kan mij helpen aan een duidelijke beschrijving die wel in gaat op het correct monteren van de BLTouch? Ik heb een Petsfang Bullseye op mijn Ender 3 Pro en daarbij kun je een beugeltje toevoegen voor de BLTouch. Dat ziet er dan zo uit (plaatje van Thingiverse). Echter, dat hele beugeltje, inclusief BLTouch, kun je omhoog en omlaag schuiven voordat je hem definitief vast schroeft. Hoe weet je nou wat de perfecte hoogte is? :?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-12 10:43

Osxy

Holy crap on a cracker

Gizz schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:57:

Wie kan mij helpen aan een duidelijke beschrijving die wel in gaat op het correct monteren van de BLTouch? Ik heb een Petsfang Bullseye op mijn Ender 3 Pro en daarbij kun je een beugeltje toevoegen voor de BLTouch. Dat ziet er dan zo uit (plaatje van Thingiverse). Echter, dat hele beugeltje, inclusief BLTouch, kun je omhoog en omlaag schuiven voordat je hem definitief vast schroeft. Hoe weet je nou wat de perfecte hoogte is? :?
Perfecte hoogte is zo hoog mogelijk maar dat hij wel geactiveerd wordt voordat je printkop je buildplate raakt.
Lekker vaag, I know maar het is even uitproberen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• r_255
Je ziet het goed hoor..., Ik heb zelf die veertjes er niet op zitten. Zie het nu niet zo.

De perfecte hoogte is uitgeklapt net onder je nozzle ( dus dat je probe net even eerder het bed raakt dan je nozzle) Daar wil je overigens wel een paar mm marge hebben voor als je bed in eens scheef staat. Die haal je er met je z offset weer af in het negatief.

Perfecte hoogte is er niet omdat er div hotends gebruikt worden met allemaal hun eigen hoogte. Vandaar ook dat je die wat kan bij stellen.

Ik doe zelf altijd even iets er onder leggen om mijn probe op de zelfde hoogte te krijgen als mijn nozzle, en doe dan de probe een tikkie omlaag.

Ideaal is dus dat je probe net even 1 a 2 mm eerder je bed raakt dan je nozzle. Heb je wat marge als er onverhoopt een keer wel wat hoogte verschil is bij je nozzle en niet bij je probe.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 05-12 15:40
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een bltouch gesintalleerd op mijn ender 3 met e3 mini. Hierna de firmware aangepast en geflashed. Ik hoor nu steeds op de z as een soort van chirping geluid. Als ik terugflash naar de default firmare(van de bigtreetech github) blijft het hetzelfde ook na het disconnecten bltouch. We hadden de bltouch eerst wel verkeerd aangesloten. Maar dit zou toch niet uit moeten maken? Als de printer een tijdje heeft uigestaan(10 min) en dan aanzet dan boot die wel door en kan ik ook de z as bewegen. Doe ik hem daarna uit en aan dan krijg ik dat geluid.

Wanneer ik de z as en bijvoorbeeld de X as omdraai dan begint de X as de chirpen. Hopelijk weet iemand wat dit zou kunnen zijn en is het niet het bord zelf

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

sgouman wijzigde deze reactie 17-11-2019 17:47 (37%)

• Hardy8
r_255 schreef op zondag 17 november 2019 @ 07:45:
Helaas heb alleen nog stukjes die te klein zijn.

@Mistacal

Yup, 1001 verschillende soorten maar ik dacht altijd dat ze allemaal niet zo lekker met warmte samen gingen.
Zo zet ik mezelf nog wel eens op het verkeerde been. 8)7

De eerste petg printjes komen van de printer af, het was nog wel even wat tweaken... vreemd genoeg kreeg ik hier en daar klonten. Vorm vam onderweg verzameld PETG wat na een tijdje spontaan ergens op je print land, Met de snelheid wat opvoeren heb ik daar geen last meer van gehad, maar waar die klonten zo vandaan komen.

Lullige is dat pegt nog al wat harder dan pla is en als je niet snel bent je printje los wordt getikt van je bed.
Heb ook de bed temp op 70 gezet en dan blijft het toch wat beter hangen.

Maar als het dan gelukt is heb je ook wel een stevig iets. Wat een verschil met PLA.
Het bed heb ik op minstens 80gr staan, dan plakt het echt wel goed.

Hardy

• sgouman
Heeft iemand voor mij een firmware voor de e3 mini waar ook een bltouch op gedifineerd is? Het liefst met de deze waardes als probe offset:

#define NOZZLE_TO_PROBE_OFFSET { -44, -14, -0.863 }

Hopelijk kan iemand mij helpen want mij lukt het echt niet.

• r_255
@sgouman
wat is je probleem ?

Geluid van je z-as kan je vref zijn, maar je zegt bltouch verkeerd aangesloten... dan kan het zijn dat je ergens sluiting heb gemaakt.

r_255 wijzigde deze reactie 17-11-2019 22:48 (67%)

• Mistacal
Zie er naar uit dat hij de BLTouch niet werkend krijgt. Firmware aanpassing in de E3

@sgouman Deze al gezien

Deze ook nog

Mistacal wijzigde deze reactie 17-11-2019 22:49 (11%)

__/`\__/`\__

• r_255
@Mistacal

Ja maar ik lees eerst dat de firmware niet wil flashen ( niet een error of iets ), en dan issues met de z-as en een bltouch die verkeerd heeft gezeten.

• Mistacal
@r_255 & @sgouman Excuses, niet ver genoeg terug gescrollt.

Uhm, even zien. Als je een niet normaal geluid hoor wanneer je de assen omdraait zit het ergens in de drivers. Ik kan je niet vertellen hoe of wat want geen ervaring met de E3 mini in het specifieke geval.

Heb je een "normale" firmware gebruikt al? Dus een standaard zonder toeters en bellen?

En hoe bedoel je verkeerd aangesloten? Stekkertje omgedraaid of? En hoe kwam je erachter dat deze verkeerd was aangesloten, wat waren de verschillen voor het aansluiten en na het aansluiten?

Mistacal wijzigde deze reactie 17-11-2019 22:58 (21%)

__/`\__/`\__

• r_255
Dingen waar ik zo aan denk :

- driver vref ( waar staat je vref op ?)
- motor kabel ( kabel breukje of iets dergelijks, wissel alleen de draad even om te testen )
- driver ( deze kan je ook omdraaien )

• sgouman
Ik had de ground en de 5v omgedraaid. Default firmare ook geprobeerd te flashen maar gaf zelfde resultaat. Hierna andere firmware geflashed van een andere github. Deze had wel bltouch support en hierbij was het geluid ook weg. En doet de z as okk normaal. Echter gaat de 3dtouch wel constant in alarm modus nadat die eerst wel goed is aangegaan.( dus omhoog en naar beneden)

Driver ook omgedraaid dan heeft een andere motor het probleem. Als de printer een tijd uitstaatn(10min ong) en dan weer aanzet is hey probleem niet en start marlin gewoon op. Zet ik hem uit en aan dan is het probleem wel en zie ik alleen marlin staan. En hoor ik dus dat geluid.

sgouman wijzigde deze reactie 17-11-2019 23:33 (31%)

• Hardy8
sgouman schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:05:
Ik had de ground en de 5v omgedraaid. Default firmare ook geprobeerd te flashen maar gaf zelfde resultaat. Hierna andere firmware geflashed van een andere github. Deze had wel bltouch support en hierbij was het geluid ook weg. En doet de z as okk normaal. Echter gaat de 3dtouch wel constant in alarm modus nadat die eerst wel goed is aangegaan.( dus omhoog en naar beneden)

Driver ook omgedraaid dan heeft een andere motor het probleem. Als de printer een tijd uitstaatn(10min ong) en dan weer aanzet is hey probleem niet en start marlin gewoon op. Zet ik hem uit en aan dan is het probleem wel en zie ik alleen marlin staan. En hoor ik dus dat geluid.
Het lijkt een beetje op een voedings probleem, bij het inschakelen moet hij even te veel stroom leveren (+bltouch?) en zakt de spanning even iets in elkaar waardoor de controller vastloopt en dus in een ongecontrolleerde stand blijft hangen.
Ik zou in ieder geval alle voedings connecties even na lopen.

Hardy

• sgouman
Hardy8 schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:09:
[...]

Het lijkt een beetje op een voedings probleem, bij het inschakelen moet hij even te veel stroom leveren (+bltouch?) en zakt de spanning even iiets in elkaar waardoor de controller vastloopt en dus in een ongecontrolleerde stand blijft hangen.
Ik zou in ieder geval even alle voedings connecties even na lopen.

Hardy
Voeding lijkt goed te zijn want alles zit goed. Zelfs als ik de bltouch los haal dan blijft het probleem nogsteeds. Soms boot die wel door maar dat is compleet willekeurig.

• Hardy8
Dan tip ik toch op een defecte voeding, is een veel voor komend probleem bij geschakelde voedingen, wel/niet doorstarten.

Hardy

• sgouman
Hardy8 schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:16:
Dan tip ik toch op een defecte voeding, is een veel voor komend probleem bij geschakelde voedingen, wel/niet doorstarten.

Hardy
Hmm vreemd dat dat opeens gebeurdd nadat er andere firmware is geflashed. Ook was het met een bepaalde firmware die ik gister van iemand van github had niet.

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:52
sgouman schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:17:
Hmm vreemd dat dat opeens gebeurdd nadat er andere firmware is geflashed. Ook was het met een bepaalde firmware die ik gister van iemand van github had niet.
Het is niet alleen de FW, volgens mij was er ook een melding van omgedraaide kabels.

Mocht je interesse hebben, dit is de FW van mijn SKR mini E3 : link

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• sgouman
raymondw schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:35:
[...]

Het is niet alleen de FW, volgens mij was er ook een melding van omgedraaide kabels.

Mocht je interesse hebben, dit is de FW van mijn SKR mini E3 : link
Thanks deze ga ik vanmiddag proberen. Hoe flashen jullie de firmware? Doen jullie gewoon de sd kaart erin en starten dan de printer? Of starten jullie de printer dan de sd erin en drukken jullie dan op reset? op het bord.

sgouman wijzigde deze reactie 18-11-2019 09:38 (20%)

• Mistacal
sgouman schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:36:
[...]

Thanks deze ga ik vanmiddag proberen. Hoe flashen jullie de firmware? Doen jullie gewoon de sd kaart erin en starten dan de printer? Of starten jullie de printer dan de sd erin en drukken jullie dan op reset? op het bord.
Je zult het bordje moeten resetten om je *.bin file erin te zetten. Zie ook youtube

__/`\__/`\__

• raymondw
@sgouman @Mistacal
Bij de default waarden in de SKR mini E3 firmware is het plaatsen van het kaartje en dan de printer aanzetten voldoende.
De printer ziet het bestand en zal een flash en reboot uitvoeren.
Als je het kaartje daarna op de PC uitleest kun je zien dat de firmware geflashed is.
Het .bin bestand heet dan .cur

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• sgouman
Ik ga het straks proberen. Is het te zien of je je 3d touch gesloopt hebt? Aangezien hij in een Alarm state gaat. na zijn self test. Als ik hem reset via het scsherm dan brand het rode ledje niet en als ik er dan op druk stopt de z as. (dit was gister met software die wel werkte)

• r_255
@sgouman

Hou je er wel rekening mee dat je meerdere versies heb van de e3 mini hardware v1 en 1.2
Ik zie nergens je versie terug, net zo min als die van raymondw.. let daar wel op!

• sgouman
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:18:
@sgouman

Hou je er wel rekening mee dat je meerdere versies heb van de e3 mini hardware v1 en 1.2
Ik zie nergens je versie terug, net zo min als die van raymondw.. let daar wel op!
Goede inderdaad. Ik heb versie 1.2 @raymondw welke versie heb jij?

• r_255
@sgouman

Wat was trouwens je probleem met de BLtouch, heb je het stekkertje met de 2 draadjes of met 3 draadjes kort gesloten ?

https://github.com/bigtre...20MINI%20E3%20V1.2PIN.pdf

Als je hier even kijkt naar het pins plaatje zie je dat bij het stekkertje met de 3 draadjes ( servo poort ) 3 pins heeft

GND | 5V | PA1 Die verkeerd om aansluiten kan niet zo veel kwaad. 5v op de middelste pin dus dan heb je GND en PA1 omgedraaid. Dat zou in theorie niet zo een probleem moeten geven )

in de marlin v.2.0 firmware zitten ook wat dingen voor de div bltouchen ? dus dan is de volgende vraag wat voor een heb je ? orgineeel v 3.0 of 3.1 of een kloon ?

r_255 wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:35 (70%)

• raymondw
sgouman schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:20:
[...]

Goede inderdaad. Ik heb versie 1.2 @raymondw welke versie heb jij?
1.2
Laatste die beschikbaar was :)

• r_255
3.1 knippert namelijk ook als je hem aanzet. dit ter indicatie welke modus hij in staat 3x

5V Logic Mode Indication: ☞ see Timing Diagram
When the BLTouch is disconnected and re-connected, the red LED
flashes at 10ms length 3 times immediately.

Als hij alleen maar rood blijft knipperen
If a 5V or GND wiring defect occurs during printing, the red LED flashes at 80% duty. Please check the 5V or GND line.

Dan zou je nog even een externe 5v bron kunnen proberen

https://5020dafe-17d8-4c4...24918bd25b6524f649f11.pdf

r_255 wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:45 (24%)

• sgouman
raymondw schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:37:
[...]

1.2
Laatste die beschikbaar was :)
Het geluid is weg met jouw firmware.
Echter doet de 3d touch nogsteeds heel gek. Hij doet een self test en daarna gaat die constant in en uit. (Zie filmpje)
[Video: https://i.imgur.com/5ddufiV.mp4]

Zodra ik reset druk dan gaat die wel naar stow mode. Druk ik hierna op deploy gaat het pinnetje ook uit. Druk ik hierna op stow dan begint die weer zoals op het filmpje.Hij zit nu van boven naar beneden is de servo port:

Ground
5V
Servo.

Voor de Z enstop is het zwart waar ook de andere zwart zit en wit waar ook de wit zit.

Er zit wel iets in van set bltouch to 5V mode. Zal dat het kunnen zijn?

sgouman wijzigde deze reactie 18-11-2019 18:50 (24%)

• r_255
Dat is wel heel gek resultaat.

Maar wederom wat voor bltouch is het?
5v verhaal gaat alleen op bij orgineel boven 3.0 als ik het goed zeg.

Je kan ook die ND proberen, als ik het goed zeg, maar dit is niet goed en is ook geen standaard alarm

• sgouman
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:32:
Dat is wel heel gek resultaat.

Maar wederom wat voor bltouch is het?
5v verhaal gaat alleen op bij orgineel boven 3.0 als ik het goed zeg.

Je kan ook die ND proberen, als ik het goed zeg, maar dit is niet goed en is ook geen standaard alarm
https://nl.aliexpress.com...1602_9,searchweb201603_55

Deze is het. Heel veel mensen hebben er juist wel goede ervaringen mee.

• r_255
Okay, dan zou je de kloon optie moeten volgen en is de 5v optie niet van toepassing ( let wel ik zoek het nog even na voor je ) Dat is een optie voor de orginele > 3.0 van antlabs .

• sgouman
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:35:
Okay, dan zou je de kloon optie moeten volgen en is de 5v optie niet van toepassing ( let wel ik zoek het nog even na voor je ) Dat is een optie voor de orginele > 3.0 van antlabs .
Ik heb de seller gemaild en hij gaf aan kijk naar de v2.2 handleiding van de bltouch. Snap er alleen niet zo veel van. Zeker niet wat er fout zou moeten zijn.

• r_255
Ik zit even te kijken en die is ook smart, dus 5v optie en de ND ( als ik het goed zeg) kan je proberen ( zit als het goed is in je menu in marlin 2.0 )

Ik heb je ook horen zeggen dat je bltouch wel werkte >? is dat zonder die disco ?
of heb je consequent die disco.

In de handleiding staat verder niet zo heel veel boeiends. Wat regeltjes die je aan zou moeten zetten in je firmware en wat opties. Maar niets over de marlin 2.0 optie ( maar hij zou smart moeten zijn dus zelf zien of er 3.3v of 5v signaal wordt aan geboden. ( dus of het signaal 3 of 5v tolerant is en niet de spanning die je er opzet )

Kan om allerlij redenen mis gaan en dan kan je dat met de hand in de firmware aan of uit zetten ( via lcd of firmware zelf )

Verder zie je hoe het pwm signaal is en hoelang een puls duurt en wat het dan triggert in je firmware.
Heel simpel gezegd zijn het stroom pulsjes die een bepaalde tijds duur hebben en dan op basis daar van iets triggeren in marlin of op je bltouch.

Hoe heb je het kabeltje met de 2 draadjes aangesloten. Op de probe poort of op de z-eindstop aansluiting ?

r_255 wijzigde deze reactie 18-11-2019 20:54 (5%)

• sgouman
Nee ik heb geen bltouch gehad. Dit is mijn eerste bed level sensor en gaat gelijk fout... ik ga morgen hem proberen op 5V te zetten. Hopelijk is dat het

• r_255
Maar hoe heb je je zwart wit kabeltje aangesloten zitten >? op welke poort en heb je daar wel de juiste pins ?

en ik vroeg niet of dit je 1e bltouch is, ik dacht gelezen te hebben dat hij wel gewerkt heeft.
Dan is de logische vraag was dat voor of na de sluiting. Probeer gewoon door logica uit te sluiten. Vandaar dat ik door vraag.

Antlabs website zegt zelf over blauw en rood knipperen dat het een Wiring defect indicator is. Dus daar zou ik het eerste naar kijken.

Smart 2.0

Self-test : The push pin operate two times in a test when the power is on.

Alarm : The AI will flash the LED indicator if a problem is detected during a self-test or operation.

Wiring defect indicator : Blue and Red LED for indicating wiring defects.

• sgouman
9
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:09:
Maar hoe heb je je zwart wit kabeltje aangesloten zitten >? op welke poort en heb je daar wel de juiste pins ?

en ik vroeg niet of dit je 1e bltouch is, ik dacht gelezen te hebben dat hij wel gewerkt heeft.
Dan is de logische vraag was dat voor of na de sluiting. Probeer gewoon door logica uit te sluiten. Vandaar dat ik door vraag.

Antlabs website zegt zelf over blauw en rood knipperen dat het een Wiring defect indicator is. Dus daar zou ik het eerste naar kijken.

Smart 2.0

Self-test : The push pin operate two times in a test when the power is on.

Alarm : The AI will flash the LED indicator if a problem is detected during a self-test or operation.

Wiring defect indicator : Blue and Red LED for indicating wiring defects.
Heel gek. Ik heb nu de kabeltjes omgedraaid tussen de 3d touch en de e3 mini. Hij geeft nu geen disco meer en lijkt. Nu ook op commandos te reageren. Morgen even beter kijken.

• r_255
Ik hou wel van disco !! :+ *O* *O*

Ik denk dat je bltouch nu gewoon zou werken. En de volgende keer eerst even zeker zijn van je zaak voor je het aansluit. Je heb niet altijd de mazzel en bent gered door de 5v pin die nu dus wel in het midden zit.
Anders had je een nwe bltouch kunnen bestellen en als je pech heb zelfs een nwe skr. Dan wel meteen een 1.3 graag 8)

• sgouman
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:22:
Ik hou wel van disco !! :+ *O* *O*

Ik denk dat je bltouch nu gewoon zou werken. En de volgende keer eerst even zeker zijn van je zaak voor je het aansluit. Je heb niet altijd de mazzel en bent gered door de 5v pin die nu dus wel in het midden zit.
Anders had je een nwe bltouch kunnen bestellen en als je pech heb zelfs een nwe skr. Dan wel meteen een 1.3 graag 8)
Nee ik heb niet de pinnetjes omgedraaid. Ik heb de kabel ertussen omgedraaid. Dus de kant die nu in de 3dtouch zat in het bord gedaan en vice versa. Pin layout is hetzelfde.

• r_255
Ik doelde op je eerdere melding van sluiting.

Ennuh fyi op het model e3 skr mini 1.1 had je bltouch in rook opgegaan.

Daar zit je gnd op de middelste pin en je 5v rechts. kabeltje dan verkeerd om is 5v op je signaal pin en dan heb je dus magische rook.

Dan snap je mischien ook waarom ik zo zit te zeuren, welke versie.... welke variant. Die kleine dingen kunnen heel groot verschil maken.

• sgouman
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:39:
Ik doelde op je eerdere melding van sluiting.

Ennuh fyi op het model e3 skr mini 1.1 had je bltouch in rook opgegaan.

Daar zit je gnd op de middelste pin en je 5v rechts. kabeltje dan verkeerd om is 5v op je signaal pin en dan heb je dus magische rook.

Dan snap je mischien ook waarom ik zo zit te zeuren, welke versie.... welke variant. Die kleine dingen kunnen heel groot verschil maken.
Snap ik. Ik snap alleen niet hoe het omdraaien van een kabel effect heeft hoe een 3dtouch werkt.

• r_255
Wellicht een slecht contact of ergens toch een breukje wat nu wel goed zit.
Even goed wiebelen en bewegen met die draad, om zekerheid te krijgen. Pinnetje wat net even scheef schiet en geen contact maakte en nu wel?

Misschien voor de zekerheid een ander kabeltje bestellen.

PS: Hier kan ik mijn kabeltje niet omdraaien op de kant van de bltouch zit een 5 polige connector en op het bordje gaat een 3 pins en 2pins connector.

r_255 wijzigde deze reactie 18-11-2019 21:54 (22%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Osxy schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:20:
[...]

Perfecte hoogte is zo hoog mogelijk maar dat hij wel geactiveerd wordt voordat je printkop je buildplate raakt.
Lekker vaag, I know maar het is even uitproberen.
r_255 schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:21:
De perfecte hoogte is uitgeklapt net onder je nozzle ( dus dat je probe net even eerder het bed raakt dan je nozzle) Daar wil je overigens wel een paar mm marge hebben voor als je bed in eens scheef staat. Die haal je er met je z offset weer af in het negatief.
Duidelijk, dank :)

Vanavond weer verder geknutseld. De verlengkabel is meteen binnen gekomen vandaag, dus ik heb de boel aangesloten. Wel kabels moeten doorknippen en weer aan elkaar geknoopt: de stekker voor de Z-stop is tweepolig bij het standaard kabeltje, bij de verlengkabel is het opeens een driepolige stekker en dat past natuurlijk niet. Geen probleem verder.

Ender 3 pro aan: BLTouch gaat ook aan en steekt twee keer z'n prikkertje uit. Lijkt me mooi. In de firmware kon ik natuurlijk nog niks configureren met de standaard firmware van de SKR mini E3 1.2, dus de Ender weer uit en deze firmware op een sd-kaartje en updaten maar! Het scherm licht op en daar blijft het ook bij.. Paar keer opnieuw geprobeerd, de firmware op de SD-kaart is ook hernoemd naar firmware.cur.

Ok, erg jammer. En een nu onbruikbare printer. Geen stress, dan pak ik gewoon de standaard firmware van de SKR mini e3. Helaas, zelfde verhaal. Blauw scherm, geen tekst in beeld. firmware.bin is weer netjes hernoemd naar firmware.cur. En ik heb een printer die verder niet zoveel doet.

Hoe reanimeer ik mijn arme printer als zowel de default firmware als een firmware met ingebakken BLTouch ondersteuning een blanco Ender 3 scherm opleveren? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• r_255
@Gizz

Heb je niet toevallig je lcd stekker verkeerd terug geplaatst ?
( deze kan je op beide poorten aansluiten en zit bij mij zelfs andersom op een skr 1.3 )
Dus notch er afgeknipt en aangesloten. ( li of re om geeft geen magicsmoke )

Anders zou ik nog even proberen opnieuw te flashen en mischien even een ander sd kaartje.
( op basis van je link neem ik aan dat je v 1.2 heb van de e3 mini ? )

r_255 wijzigde deze reactie 18-11-2019 22:07 (80%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@r_255Ik heb beide firmwares zowel met het 128MB kaartje van de SKR mini E3 als het 8GB kaartje dat bij de Ender kwam geprobeerd.

Maar goed nieuws, ik heb weer beeld! Ik heb de firmware.cur die nog op het 128MB kaartje stond gerenamed naar firmware.bin en nu doet hij het wel weer.

Wat opvalt:

firmware van de SKR site: 66,9KB
aangepaste firmware met BLTouch-support: 64,7KB
meegeleverde firmware op het 128MB kaartje: 200KB

En alleen de laatste werkt dus. Vreemd dat de firmware die ik online vind (en waar iedereen enthousiast over is in het geval van de BLTouch-firmware) significant kleiner is dan de enige firmware die voor mij wil werken.

Ik geef het weer even op voor vandaag. 3D-printers in elkaar zetten, ESP-projectjes in elkaar solderen en programmeren: ik draai mijn hand er niet voor om. Maar een BLTouch installeren en werkende firmware flashen, daar heb ik blijkbaar toch meer dan twee dagen de tijd voor nodig 8)7 :z

• r_255
@Gizz
vreemd, want als ik de firmwares bekijk van de site (btt) en die in je link zie ik toch echt 3x3 en 4x4 2xxk
en niet wat jij meld. Corrupte download/sd copy ?

Click maar eens op de bin files op github dan zie je de hoeveelheid K er achter staan.

Oh en ga maar alvast opzoek naar een vrije rx/tx pin op je e3 mini kan je beide dingen mooi verenigen en wellicht wat verloren tijd inhalen 8)

https://github.com/luc-github/ESP3D

r_255 wijzigde deze reactie 18-11-2019 22:42 (32%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:30:
@Gizz
vreemd, want als ik de firmwares bekijk van de site (btt) en die in je link zie ik toch echt 3x3 en 4x4 2xxk
en niet wat jij meld. Corrupte download/sd copy ?
Scherp! Dit verzin je toch niet.. ik download nu op precies dezelfde pc (met dezelfde browser, in dezelfde directory), weer de 4x4 firmware en nu klopt het wel:

Op een kaartje gezet, in de Ender, en ik heb werkende firmware met BLTouch ondersteuning.
Bedankt voor het meedenken!
Oh en ga maar alvast opzoek naar een vrije rx/tx pin op je e3 mini kan je beide dingen mooi verenigen en wellicht wat verloren tijd inhalen 8)

Weer een leuk projectje, yes! :P

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:43
r_255 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:30:
@Gizz

Ziet er mooi uit maar wat is hier juist het voordeel An als je ook octoprint erop kan aansluiten. Het lijkt mij ook gaaf om dit te doen maar wat kan je er juist meer mee vraag ik mij af.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 05-12 15:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Geen BLTouch hier, alleen handmatig geleveld bedje. Maar gaat op zich prima (met PLA), ik gebruik de offciële Creality glass bed.

Alleen: ABS blijft niet plakken. Heb zelfs 110 graden geprobeerd (aangeraden werd 90-110 graden) maar de nozzle tikt het werkstuk er bij het minste of geringste al af.

Nog tips?

• r_255
@Gizz
Had ik daar altijd maar last van. 8)

@Daniel.
Geen voordeel, behalve dan dat je altijd een terminal op je printer heb die je per wifi kan bereiken.
Bestandjes kan je via wifi naar je sd uploaden en printen. Het is leuk, maar echt voordeel....? Meer van kan makkelijk zijn en als je toch nog wat esp's heb liggen.

Octoprint is gewoon een ander verhaal en zo onderhand de standaard. Dit moet je meer zien als een soort webbased pronterface maar dan onboard, ipv je pc.

@Icephase
Geen ervaring met ABS, Zoek eens op abs juice... en denk aan je ventilatie!

r_255 wijzigde deze reactie 19-11-2019 16:11 (7%)

• Crazyanz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:47
welke cooling duct hebben jullie beste eravring mee? ik heb de petfang laatst gemonteerd maar die is vrij lomp en er brak laatst spontaan een stuk af.

• sgouman
een vraagje.

Ik draai op dit moment astroprint en ik wil graag mijn probe accuracy testen. Nu staat er staat als ik M48 intyp unkown command. Iemand hier ervaring mee?

Ander vraagje. Ik heb net G29 aan mijn startcode toegevoegd. De 3dtouch gaat eerst in het begin naar beneden maar daarna gaat hij naar rechtsvoor.. Zou nog goed kunnen zijn. Hij gaat echter tot het uiterste puntje van het bed er zit tussen de voorkant van het bed en waar de bltouch neerkomt nog minder dan 5 mm.

Online zie ik ook dat die eerst naar linksvoor gaat. Maar bij mij dus naar rechtsvoor. Ik heb de firmware van @raymondw En aangezien ik zelf geen firmware kan aanpassen(dan komt dan geluid weer tevoorschijn) kan ik niet zoveel.

Hoe kan ik dit oplossen?

sgouman wijzigde deze reactie 19-11-2019 18:31 (67%)

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True