Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 23:13
Ook hier opeens last van under extrusion. Had al clips op de koppelingen gedaan vanaf begin (zaten bij de printer) maar nu speling bij de extruder, en bij de hotend geen clip (meer) te vinden.

Iemand nog een link voor goede koppelingen? De bestaande Amazon werkt niet meer en wil nu niet weer een paar van slechte kwaliteit erop zetten. Eventueel gelijk een mooi setje met Capricorn tube erbij. Ook daar zag ik op Amazon.de dat er nogal wat net spel is met verkeerde diameter enzo. (Amazon prijzen kan ik verder prima mee leven. Pakketje van een tweaker is ook prima natuurlijk)

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

raymondw schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:20:
[...]

Bol staan is ook wel een goeie om te checken, heb hem koud wel al een paar keer opnieuw geplaatst.

Creality plaat komt van de week binnen.
Heb Action's, Karwei's en Hubo's gecheckt op spiegels, maar helaas ...
Ikea heeft ze nog wel.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 25-01 22:34
Crazyanz schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:23:
[...]
gaat naast dat het bed van zichzelf al krom is ook nog eens bol staan
Hij gaat idd bol staan, als het bed warm is helpt het nu iets om het er opnieuw op te leggen.
Verschillende oriëntaties geprobeerd, maar dat maakt helaas niets uit.
De BLtouch upgrade helpt iig nu met het beter positioneren van het model.
Ja, probeerde mijn vriendin al over te halen er naar toe te gaan, uiteindelijk was het sneller om op Amazon te bestellen O-)

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Hoezo vriendin overhalen? Gewoon gaan, en neem dan gelijk ook een prul voor haar mee, afwasborstel of zoiets.

Als ik thuis ben ga ik denk ik even een set https://www.ikea.com/nl/nl/p/lots-spiegel-39151700/ halen, 30x30cm is een hele mooie maat.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:17
Resistor schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:04:
Hoezo vriendin overhalen? Gewoon gaan, en neem dan gelijk ook een prul voor haar mee, afwasborstel of zoiets.

Als ik thuis ben ga ik denk ik even een set https://www.ikea.com/nl/nl/p/lots-spiegel-39151700/ halen, 30x30cm is een hele mooie maat.
bestel dan voor 5 euro meer die creality plaat. Die heeft nog een soort structuur die naar het schijnt goed werkt om prints vast te houden en als hij afkoelt prints makkelijk loslaat

http://www.aliexpress.com...1602_5,searchweb201603_55

haakjesluiten wijzigde deze reactie 03-11-2019 13:52 (21%)

• chippie777
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 06:03
RobertMe schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Van de Ender 5 is nu blijkbaar ook net een Pro broertje uit.

En de Ender 5 komt op AliExpress op 11-11 in de aanbieding voor €234, da's toch een flink gereduceerde prijs dan en maar een paar tientjes duurder dan de Ender 3 (waar prijsverschil nu nog rond de €100 is). En je kunt ook op AliExpress vanuit de EU laten versturen dus snelle verzending en geen extra importbelasting. Zelf 2 weken terug op vrijdag de Ender 5 besteld op AliExpress vanuit Duits magazijn en weekje later op donderdag stond de bezorger voor de deur.
Na een tijdje mee gelezen te hebben zat ik te denken aan de Ender 3 Pro. Maar nu ik dit lees begin ik (weer) te twijfelen. Is een ender 5 aan te raden tov de ender 3 pro? Zeker als het prijsverschil zo klein is. Als ik het goed heb begrepen is het met de ender 3 Pro echt een leer proces waar je door heen gaat zodat je na verloop van tijd veel meer weet van het 3D printen. De ender 5 zou meer een “plug & play” zijn wanneer je deze vergelijkt met de ender 3 pro. Keuzes, keuzes, blijft lastig :-)
Crazyanz schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:51:
[...]

bestel dan voor 5 euro meer die creality plaat. Die heeft nog een soort structuur die naar het schijnt goed werkt om prints vast te houden en als hij afkoelt prints makkelijk loslaat

En bij mij was die krom. Bij een spiegel heb je dat niet. Koop wel even een glassnijder.

Gisteren een IKEA spiegel voor mijn tevo tarantula gesneden. Had 2 pogingen nodig. Dus 1 spiegel helaas gesneuveld.

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:30
chippie777 schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:17:
[...]

Na een tijdje mee gelezen te hebben zat ik te denken aan de Ender 3 Pro. Maar nu ik dit lees begin ik (weer) te twijfelen. Is een ender 5 aan te raden tov de ender 3 pro? Zeker als het prijsverschil zo klein is. Als ik het goed heb begrepen is het met de ender 3 Pro echt een leer proces waar je door heen gaat zodat je na verloop van tijd veel meer weet van het 3D printen. De ender 5 zou meer een “plug & play” zijn wanneer je deze vergelijkt met de ender 3 pro. Keuzes, keuzes, blijft lastig :-)
Eerlijk gezegd vraag ik me dan gedeeltelijk ook af hoeveel uitgebreider dat leerproces is bij een Ender 3. Ja, de Ender 5 is schijnbaar een stuk meer preassembled, maar het is niet zo dat je nergens aan kunt sleutelen. Je moet nog steeds zelf de "pilaren" plaatsen, de bovenkant erop (die dan wel preassembled is), de kabels aansluiten, de extruder plaatsen, etc. En je hebt ook gewoon "toegang" tot alle motoren etc. Mij persoonlijk lijkt het dan ook handiger om te beginnen met iets dat "af" is en werkt, en dan de mogelijkheid hebben tot sleutelen, dan te beginnen met iets dat je helemaal zelf in elkaar moet zetten en je anders überhaupt nog niks hebt. Als in: mijn Ender 5 had ik na ongeveer een uur in elkaar staan en kon ik beginnen met printen wetende dat het allemaal zou werken en "goed" zou zijn (misschien niet 100% gekalibreerd, maar wel "goed genoeg"). Pak je ter vergelijking een Ender 3 dan ben je naar wat ik heb gelezen uren bezig met alles uit te zoeken en in elkaar te zetten. Bij mij persoonlijk zou de lol er dan eerder vanaf zijn en als de eerste prints dan niet lukken krijg je ook grote twijfel of er echt een defect of iets is, of dat je zelf een fout hebt gemaakt bij het in elkaar zetten.

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 26-01 20:25

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Mijn ervaring: een Ender 3 (pro) heb je ook in ongeveer een uurtje in elkaar en kun je direct beginnen met printen. Voor die 100% kalibratie ben je alleen nog even wat tijd kwijt, maar dat is leergeld denk ik dan.
Ik denk dat dat dus niet veel verschilt tussen een Ender 3 en Ender 5.

Als ik me niet vergis (ik heb me niet zo verdiept in een E5) hebben beide printers bijna dezelfde "manco's" out of the box: Bowden tube clamps die beter kunnen, bowden tube van een zachter materiaal dan een (bijvoorbeeld) Capicorn PTFE tube, bowden tube die helemaal door de hotend gaat en tegen de nozzle aan moet zitten, plastic extruder die snel kapot kan gaan, rollers die je af moet stellen met excentric nuts. Dat zijn denk ik zaken die je bij beide printers moet afstellen. Direct of na je eerste paar prints.

We've got that ring of confidence

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Los van de hardware zelf heeft de Ender 3 (pro) als voordeel dat de userbase véél groter is dan die van de Ender 5. Er wordt dus online meer over gepraat en er wordt ook meer voor ontwikkeld. Of je dat (zwaar) mee wil laten wegen is natuurlijk voor iedereen een persoonlijke afweging :)

Zelf heb ik niet de ervaring dat het uren duurt voordat de 3 pro in elkaar zit, maar ik heb het niet exact getimed.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-01 20:49
Mocht je dan toch voor de ender 5 gaan dan zijn de "bed support" en "bed strain relief" prints een must have

ja, daag.

• RobertMe
[Remmes] schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:12:
Mocht je dan toch voor de ender 5 gaan dan zijn de "bed support" en "bed strain relief" prints een must have
Van wat ik heb gelezen geldt voor de Ender 3 hetzelfde? Of in ieder geval de strain relief.

En m.b.t. de andere comment over de online community, mods, etc. De Ender 5 is natuurlijk ook een stuk nieuwer. En in de twee weken dat ik nu bezig ben met de Ender 5 (van aankoop tot assemblage tot nu weekje in gebruik) heb ik het idee dat daaromtrent ook wel een levendige community is en vele mods te vinden zijn. De 'mod-abillity' is vermoed ik gelijk, alleen is er over de Ender 5 minder te vinden omdat die 2? jaar nieuwer is.

• [Remmes]
RobertMe schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:17:
[...]

Van wat ik heb gelezen geldt voor de Ender 3 hetzelfde? Of in ieder geval de strain relief.
klopt inderdaad voor bed strain relief.

Ik ga binnenkort een ender 5 aanschaffen na dat ik hem gezien heb bij een kennis, het frame lijkt me wel makkelijk om panelen in te schuiven / aan de maken. Community support voor de ender 3 inderdaad groter maar voor de ender 5 is het al wel aardig op weg.

ja, daag.

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Crazyanz schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:51:
[...]

Die heb ik al liggen, net als de aluminium versie met wat reserve stickers.

Ik merk dat op mijn Creality glasplaat de 'echte' kant met de structuur toch wat minder lekker print dan de gladde kant met 3dLac, vandaar dat ik best wel blij ben dat een winkel in de buurt waar ze aan beide kanten gladde spiegels verkopen (beide kanten glad zodat er geen isolerende luchtlaag tussen hotbed en glas zit)

Maar op dit moment zit ik nog in Zweden, en geen Ikea in de buurt (en de ruimte in de koffer kan ik wel beter gebruiken als ik terugkom :9 )

Ik heb een CR10s pro, vandaar dat ik blij ben met 30x30cm

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-01 23:27
Als ik nu de keuze zou moeten maken is dat een Ender5

Als je alles netjes heb afgesteld op een ender3 zal je merken dat je bed en het bewegen daarvan het meeste effect geeft op de kwaliteit. Met de massa van je bed en een glasplaat krijg je al snel last van echo's in je print. Door het bed aan je z-as te hangen voor kom je dit deels aangezien je z-as alleen bij een layer change een print laag veranderd. Je print kop maakt dan alle x en y bewegingen. Nee een ender5 met wat deftige mgn rails is wat ik wel zou willen... Maar eigenlijk willen we allemaal een blv mgn.

https://www.thingiverse.com/thing:3382718
YouTube: BLV MGN 3D printer printing sample

r_255 wijzigde deze reactie 04-11-2019 13:28 (13%)

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• elknic
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 24-01 14:35
Hoi Ender 3 helden,

Ik ben met een projectje (SFX100 DIY Actuator betaalbare 3DOF motion (D-box style)) bezig, en daarvoor moet ik onderdelen 3d printen.

Nu heb ik de bijbehorende STL met de Creality Slicer omgezet en geprint.

Het geprinte onderdeel past precies in het alumium profiel zoals het hoort.

En in het geprinte profiel passen oook weer de onderdelen

Dus dat is prima. Echter gaat het wel wat te verduren krijgen, dus heb ik de infill flink hoger gezet, en de wanden een stuk dikker.

Dan echter past de print niet meer in het profiel, en ook de onderdelen passen niet meer in de print. Dus schalen gaat de oplossing niet zijn.

Ik heb wat gespeeld met Prusa Slicer, Cura, en de Creality slicer. Maar eigenlijk hetzelfde resultaat. Zodra ik de wanddikte hoger maak past het niet meer.

Help! Wat is de user error? :)

Dank alvast.

(My iRacing)

• BlueFlame
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-01 22:36
elknic schreef op maandag 4 november 2019 @ 18:35:
Hoi Ender 3 helden,

Ik ben met een projectje (SFX100 DIY Actuator betaalbare 3DOF motion (D-box style)) bezig, en daarvoor moet ik onderdelen 3d printen.

Nu heb ik de bijbehorende STL met de Creality Slicer omgezet en geprint.

Het geprinte onderdeel past precies in het alumium profiel zoals het hoort.
[Afbeelding]

En in het geprinte profiel passen oook weer de onderdelen
[Afbeelding]

Dus dat is prima. Echter gaat het wel wat te verduren krijgen, dus heb ik de infill flink hoger gezet, en de wanden een stuk dikker.

Dan echter past de print niet meer in het profiel, en ook de onderdelen passen niet meer in de print. Dus schalen gaat de oplossing niet zijn.

Ik heb wat gespeeld met Prusa Slicer, Cura, en de Creality slicer. Maar eigenlijk hetzelfde resultaat. Zodra ik de wanddikte hoger maak past het niet meer.

Help! Wat is de user error? :)

Dank alvast.
Je moet niet de wand dikte hebben maar het aantal wanden ;)

• Dutchone
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Is het iemand hier gelukt om filament unload / load aan de praat te krijgen op marlin 2.x op een skr e3 mini 1.2,
mijn load en unload staan nu op 470mm maar hij draait maar een paar keer en zegt klaar te zijn.

Iemand hier ervaringen mee?

• raymondw
Vandaag de glasplaat binnen gekregen, op de plaat "geschroefd", zowat krommer dan de magnetische mat :?

Aan het ducken gegaan en ik deel graag mijn oplossing (heb het wiel vast wederom uitgevonden...)

1. schroefjes onder de plaat
https://makersteve.com/20...rs-bed-level-ender-3-fix/

2. carriage wobble
YouTube: Creality Wobbly Mount Plate FIX

3. kabels liepen tegen de x-posts aan, icm carriage wobble een goed recept voor scheve prints

Nu ik deze 3 dingen heb aangepast en de plaat op 60gr heb geleveled is het verschil tussen de mat en de glasplaat zowat 0.
Morgen papierklemmen regelen voor de glasplaat en nogmaals een rondje levelen.

Kijk nu al uit naar de volgende print :9

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• ErBo66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 23-01 10:50
Denkelijk/hopelijk overbodige opmerking maar het youtube filmpje doet, naar mijn idee, net alsof de excentric nut een moer is die ze vergeten zijn aan te draaien of die tijdens transport kan lostrillen.
Dit is natuurlijk een stelmoer, bedoeling is deze in kleine stapjes aan te draaien totdat er geen speling meer zit in de baseplate.
Als je dit te strak zet heb je inderdaad ook geen speling maar gaan de wieltjes vervormen. Als je printer dan een tijdje stilstaat komen er deukjes in de wielen. Als je dan met de hand de hotend beweegt voel je deze als schokjes terug wat je uiteraard ook weer in je print gaat zien.

• raymondw
@ErBo66
Snap wat je bedoelt, het komt idd een btje over alsof het een groot issue is.
Heb het filmpje zelf zonder geluid gestart, had wat anders met audio aanstaan.
Voor mij was het beeld van de moer gelukkig voldoende.
Goed om idd te melden dat ze niet te strak moeten staan, maar dat had ik gelukkig zelf ook al bedacht ;)

• WeeDzi
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 24-01 14:10
raymondw schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 22:41:
Vandaag de glasplaat binnen gekregen, op de plaat "geschroefd", zowat krommer dan de magnetische mat :?
Bij voorbaat is glas al gewoon niet vlak, en vooral als je onderplaat niet vlak is buigt het glas gewoon mee als je hem er op vast maakt, ook bijv met van die bulldog clips.

Glas het een voordeel mbt hechting, maar voor de rest is glas niet echt een fijn printbed.

• raymondw
@WeeDzi Mee eens, mijn eerste XYZprinting had ook een glazen bed, ben wel wat gewend met dat ding en proberen prints op het glas te krijgen.
Ben redelijk nauwkeurig met inschatten of iets recht is of niet (voor een andere hobby nodig)
Maar een plaat die vlak oogt, vlak is met mijn tool, maar op de printer een enorme kromme weergave heeft is waarschijnlijk door andere oorzaken krom.
Na andere dingen te checken bleek dat idd ook zo te zijn en gelukkig kon ik het oplossen met de drie bovengenoemde punten.
Heb nu voor de eerste keer een 0,2 print vanaf laag 0 kunnen starten met het standaard magnetische bed.

Nog 9 uur te gaan volgens Octoprint :z

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eerste hulp bij printongevallen gevraagd! :)

Ik was deze lamp aan het printen. Klusje van 3 dagen, netjes gesliced in Cura.

Na 1 dag en 19 uur zegt mijn Ender 3 pro (in combinatie met Octoprint) dat de print klaar is... Ik heb nu een lamp die voor zo'n tweederde af is.

Daarbij komt dat de extruder niet, zoals normaal het geval is, naar een veilige locatie gaat. De extruder hangt nog precies op dezelfde plek op de lamp, waar het laatste stukje geprint is. Daarnaast is de extruder nog steeds 200 graden en het bed 60 graden. Normaal gaat alle verwarming natuurlijk uit.

Kan ik deze print nog voortzetten? En hoe? Zou erg jammer zijn om twee dagen werk weg te gooien :|

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DRuw
  • Laatst online: 11:08

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ik heb ook een vraagje (beetje NooB maar vooruit)
Ik wil een octopi opzetten en ik heb een (kloon) abl liggen.
klopt het dat met een abl de sd kaart slot wordt gedeactiveerd?
Of heeft iemand hier een work-around voor toevallig?
Weet iemand vanaf welke software de abl ondersteund wordt of moet ik die sowieso updaten van mijn nieuwe Ender 3 Pro

DRuw wijzigde deze reactie 07-11-2019 20:38 (20%)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• r_255
@DRuw
Welke controller ?

Met een bltouch was er sprake van dat je pin 27 opgaf ( beeper ). draadje doorknippen of de nette manier een bordje er tussen.
https://www.amazon.co.uk/...3&creativeASIN=B07PWFN6NM

Maar voor een abl heb je volgens mij alleen voeding en een eindstop nodig. Dus waarom je de sd zou moeten opgeven ?

Abl is doorgaans de sensor met het gele kapje en heeft alleen voeding en eindstop nodig

https://imgur.com/Fmr5hpm ( let op! eindstop pins komen niet overeen met de ender en die moet je dus zelf even opzoeken. Daarvan gebruik je alleen signal en gnd. +5v niet gebruiken !!!

en de bltouch ( is meestal doorzichtig met rood en blauw ledje ) of kloontjes hebben ook een servo poort nodig. ( das dus die pin27 en dan + en min )

Let ook op met aansluiten, want het kabeltje van de bltouch wil nog wel eens niet overeen komen met de pinnen op de servo poort. Min en plus willen nog wel eens omgedraaid zitten. Dus goed nakijken en dubbel check. Oh er schijnt ook nog een pin29 te zijn ( zie firmware ) die niet gebruikt wordt, die zou je ook kunnen uitvoeren, maar dan krijg je probleem 2 dat is het formaat van de firmware. Met een beetje sleutelen en dingen als je lcd op minimaal, buzzer uit zetten scheelt het je net die paar K dat het zou moeten werken.

Ik denk dat je daar ook op doelt, dat je de sd card support uitzet in de firmware om geheugen te winnen. Maar zou ook met sd card moeten werken als je heel zuinig bent in je firmware.

@Gizz Das altijd minder, ben ook bang dat er weinig aan te doen is helemaal omdat je er licht door stuurt. Behalve op onderzoek uit gaan waarom het gebeurt is en nog eens proberen. Het is vallen en opstaan in het begin.

- Staan je afmetingen goed in je firmware en dan met name je z ?

- Heb je de z-as al eens gewoon helemaal naar hoog laten bewegen ? Ook goed kijken of er geen schokende beweging ontstaat.

r_255 wijzigde deze reactie 07-11-2019 21:25 (32%)

• WimGal
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 26-01 21:00
@Gizz Is mij in het verleden ook overkomen. Advies gekregen om een goede Pi voeding en een heel goede usb kabel te gebruiken, liefst een met ferriet aan het uiteinde. Nooit geen last meer van gehad. Suk6.

• DRuw

DRuw

Ik heb deze € 12,35 32%OFF | Trianglelab 2019 NIEUWE 3D Printer 3D TOUCH Gratis Verzending Auto BED Nivellering Sensor 3d touch sensor voor anet A8 tevo reprap mk8 i3
https://s.click.aliexpress.com/e/7Ppu1RVLV
Ik heb begrepen in een aantal installatievideos dat je de SD moet opgeven maar dat zal inderdaad een geheugen issue zijn denk ik.
Aan sich geen probleem maar ik zit te kijken wat ik eerst doe.
De octopi zal ik eerst doen waarschijnlijk maar ik wil de pi ook gebruiken voor de software update en want die ik ook nodig voor de abl volgens mij.
Keuzes keuzes.... En net ff te weinig tijd om er gewoon even een dag voor te gaan zitten...

• r_255
Ah duidelijk.... dan is het een bltouch kloon( abl is verwarrend want is auto bed level... , maar ook de sensor van th3d heet zo )

Ja dan is sd card support er uitslopen ( software matig dan he ) het simpelst.
Maar met octopi gebruik ik die eigenlijk nooit meer.

Ik raad je wel aan om gewoon even rustig te gaan zitten, somige dingen zoals pins bltouch kunnen tricky zijn en hebben mij in het verleden al eens magic smoke opgeleverd. Naief als ik dacht servo poort, dan zal het ook wel conform de servo pins zijn ( heb rc ervaring ), bruine draadje - , rood +5 in het midden en geel signal. Nou mooi dus niet en bltouch in smoke.

Oh en ik heb de 1e gen van die gehad, en maar niet snappen waarom alle prints de mist in gingen.
Bleek dat mijn bed niet warped was, maar de bltouch kloon. Ik zou daarom ook even testen als het werkt wat je deviatie is met het commando M48 ( als die aan staat in je firmware ) anders gewoon even kijken met de hand das G30 ( probe bed manual )

Dat is ook wat ik altijd als 1e doe als een print niet lekker wil op een plek. Zet mn steppers uit, schuif mn bltouch met de hand naar dat punt en doe G30 een paar keer en meet zo even of het wel conform is.

Overigens heb je altijd verschil in je metingen maar das nihil en meestal te verwaarlozen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@r_255 @WimGal dank voor het meedenken :)

Ik heb uitgevonden wat het probleem veroorzaakte én heb mijn printer weer aan het printen gekregen op de plek waar hij was gebleven.

Probleem
De file met de G code was na het slicen 450MB op mijn pc. Het bestand in Octoprint was echter 250MB. Dat betekende dat de code op een gegeven moment gewoon klaar was. Daarom bleef de temperatuur ook hoog, er was immers geen stukje G code dat de cooling down regelde. Waarom de file opeens korter was weet ik niet. Misschien iets verkeerd gegaan bij het uploaden :?

Verder printen!
Aan de hand van deze (niet heel duidelijke) guide ben ik met de G code aan de slag gegaan. In het beschadigde bestand zag ik letterlijk tot welke regel code was geprint. In het onbeschadigde bestand met G code heb ik toen alles tot de laatst geprinte regel verwijderd. En alles wat nog geprint moest worden laten staan. Uiteraard heb ik in het begin van het bestand de code voor het instellen van de temperatuur laten staan.

Omdat ik ook het stukje autohoming-code had verwijderd dacht ik voorkomen te hebben dat de hele balk met extruder bovenop mijn print zou knallen tijdens de homing van de Z-as. Helaas ging de Ender dit toch automatisch doen omdat hij de positie van de assen niet meer wist bij het starten van de print. Dat was dus *bonk* bovenop mijn print. Gelukkig kon de print het hebben, want ik print de shell van de lamp met 100% infill.

Alles gereset en via Octoprint de tafel helemaal naar voren bewogen. Daardoor kon de horizontale balk waar de extruder op de X-as rolt tijdens de losse Z-as homing precies achter de maanlamp zakken. Vervolgens met Octoprint naar 110mm Z gestuurd (print was 107,2mm hoog). Daardoor was het mogelijk om de homing van de X- en Y-as te doen zonder tegen de print te knallen.

Als laatste de Z-as op 107,2mm gezet. Het stukje code waarin stond dat de printer zo hoog moest printen stond namelijk nog net in het stuk code waarmee het beschadigde bestand eindigde. Het nieuwe bestand met de rest van de print begon daardoor zonder hoogte-informatie.

Op print drukken en hij ging netjes verder waar hij was gebleven. Eerste 2 seconden kwam er even geen filament uit de extruder, maar dat maakt niet zoveel uit in deze print met een solide shell :)

• r_255
Handig aangepakt, maar ik denk zodra je er een lamp inzet je toch wel iets van een lijn gaat zien. Maar goed, je bent in ieder geval weer op weg.

Wel vreemd dat je bestand maar half aankomt op de pi, je zou toch zeggen dat er dan ergens een vlaggetje omhoog gaat. Ik ben hem nog niet tegen gekomen.

• eth0
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
De PRO heb ik nu pas een paar dagen. Mijn eerste 3d printer. En meteen de eerste print was gewoon helemaal perfect (dog gcode van de sd card). Had er niets op aan te merken. Ik ben er zeer te vrede mee.

eth0 wijzigde deze reactie 08-11-2019 11:29 (7%)

• raymondw
@Gizz Vond het wel een leuk ding om eens in te duiken, en blijkbaar is een 400MB gcode file teveel voor bepaalde OS bewerkingen.
Op mijn Pi3B+ (de 1GB versie) ging het nog wel na het rebooten en disablen van X (gebruik ik voor TouchUI)
Maar ik snap dat als je een oudere variant hebt of je unit draait zonder swap file er problemen kunnen optreden.
Versies

Als je via CLI/putty inlogt op je unit kun je met het volgende commando je geheugen zien : free
De 1GB PI's hebben daar ongeveer dit staan

code:
1
2
3
                 total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:         948320      456604       46628        9096      445088      432536
Swap:        102396      101280        1116

Je zou je swapfile kunnen vergroten indien je nog eens een groot bestand wil printen ;)
https://wpitchoune.net/tr...3_increase_swap_size.html

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@raymondw Dank voor het uitzoeken, ik zal me er dit weekend eens in verdiepen. Ik heb een Pi 4B met 2GB ram, hoopte dat ik daar een eind mee kwam :)

• raymondw
@Gizz Met 4GB zou het niet echt een probleem mogen zijn :+
Dat is voldoende voor de gemiddelde desktop ervaring!

Ik zou hem nog eens in dezelfde stappen uploaden en dan nog eens checken.
Ben wel nieuwsgierig of het iets uitmaakt, kan zijn dat je een bug hebt gevonden of gewoon net pech hebt gehad.

• DRuw

DRuw

Octopi draait toch max op een 3b+?
Versies daarna werkt het volgens mij niet meer mee.
Ik weet even niet meer waarom maar daad zou ik wel even naar kijken.
Qua koeling etc is de 3b+ sowieso een goeie overigens.
Ali heeft ze op voorraad en heb geen tax hoeven betalen (normaal wel boven de 22 euro).
In NL zeer slecht te krijgen...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

DRuw schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 17:22:
Octopi draait toch max op een 3b+?
Dat geldt voor Octopi 0.16.0.

Octopi 0.17.0 werkt wel degelijk op een Pi 4. Hij is nog niet officieel als 'stable' gereleased, maar er wordt al een hele tijd aan gewerkt en sinds kort is er een release candidate beschikbaar.

Ik zal dit weekend eens kijken of ik de bug kan reproduceren en weer een niet geheel geupload bestand krijg :)

Update: nu wordt het bestand gewoon netjes in zijn geheel geupload. Zal een glitch in de matrix geweest zijn of iets dergelijks..

Gizz wijzigde deze reactie 09-11-2019 13:38 (10%)

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-01 19:36
Goedemiddag,

Vanmiddag mijn Rpi in gereedheid gebracht met OctoPrint.
Nu heb ik deze waarden:

Wat is nu de voorkant en achterkant? O-) :F

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07:21
harmpie21 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:43:
Goedemiddag,
..............

Wat is nu de voorkant en achterkant? O-) :F
0 / 0 zou links voor moeten zijn als ik mij niet vergis.

• harmpie21
kmichael schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:46:
[...]

0 / 0 zou links voor moeten zijn als ik mij niet vergis.
Thanks, dan 200x links achter?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• r_255
das Rechts voor

x =0 li en 200 re
y = 0 voor 200 achter.

Maar kijk gerust op je LCD daar staat het gewoon leesbaar op!

Maar als nou je motors uit zet,
je probe met de hand boven het schroefje zet

Vervolgens doe je met g30 ( van uit de terminal van je octopi, of pronterface op de pc )
even de je bed meten. Z waarde krijg je terug en dan even met de hand bij draaien tot je alles op nagenoeg 0 heb staan.

Je moet ook het rondje een paar keer maken, aangezien als je li naar boven draait dat rechts ook weer invloed heeft. Maar das dan even fine tunen.

r_255 wijzigde deze reactie 09-11-2019 17:01 (63%)

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07:21
Hoe luchtdicht hebben jullie je enclosure kast?

Ik ben er 1 aan het maken van een ikea kast (geen lack tafel).
Alle elektronica behalve de motoren heb ik buiten de enclosure kast gemaakt.

• eth0
  • Nu online
Ik heb nu een weekje de ender 3 Pro, print prima, geen klachten. Maar ik twijfel of ik de firmware nog moet updaten.

Ik lees verschillende verhalen. Sommige zeggen dat deze wel runaway protection heeft andere niet.
Ook lees ik verhalen dat sommige mensen na het updaten naar de marlin 1.1.9 firmware problemen hebben.

Ik heb nu versie 1.1.6.2 Welke dus nieuwer is dan op de site van Creality zelf.

Wat hebben jullie gedaan? Want als ik hem nu flash, heb ik iig geen weg terug naar de huidige firmware. En nu print deze wel prima icm octoprint.

• r_255
Ik zou de firmware niet updaten als je daar geen reden toe heb.
Je winst is nihil.

Ga je een bltouch installeren of iets anders aan je hardware wijzigen dan is het een ander verhaal.

Thermal runaway zal ongetwijfeld aanstaan in je huidige firmware. Problemen heb ik niet hier met 1.1.9 maar die zullen er ongetwijfeld zijn.

r_255 wijzigde deze reactie 09-11-2019 21:46 (12%)

• haakjesluiten
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 11:17
Vanochtend een print aangezet, 12 uur print tijd. na 4 uur keer komen kijken ging prima. Kom ik paar uur later weer terug. Is die spagethi aan het printen, is de BLtouch afgebroken en die heeft de print denk los geduwd :+ dit verzin je niet.

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:29
eth0 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 20:33:

Ik lees verschillende verhalen. Sommige zeggen dat deze wel runaway protection heeft andere niet.
Gewoon temperatuur aanzetten en stekker van thermistor of heater cartridge eruit halen, als ie niet binnen 1-2 minuten uit gaat heb je geen thermal runaway.

Haal bij voorkeur de heater cartridge los, dan blijft de thermistor een normale temperatuur geven

• DRuw

DRuw

Naar welke de moet hij om een bltouch te ondersteunen eigenlijk?
Is er een versie waarmee hij geleverd wordt die hem ondersteund of moet je altijd naar een bepaalde andere 3rd party?

• raymondw
ManIkWeet schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:55:
[...]

Gewoon temperatuur aanzetten en stekker van thermistor of heater cartridge eruit halen, als ie niet binnen 1-2 minuten uit gaat heb je geen thermal runaway.

Haal bij voorkeur de heater cartridge los, dan blijft de thermistor een normale temperatuur geven
Ik wilde niets losmaken, mijn vriendin had een groot koelelement in de vriezer liggen.
Doet het ook ;)

• xAndyx
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
DRuw schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:50:
Naar welke de moet hij om een bltouch te ondersteunen eigenlijk?
Is er een versie waarmee hij geleverd wordt die hem ondersteund of moet je altijd naar een bepaalde andere 3rd party?
Is er een reden waarom je niet de meest recente stabiele versie zou pakken?

De Bltouch werkte een paar jaar geleden al in marlin toen ik nog de versie 1 Bltouch had. Is in feite niks meer dan een servo en z-min stop.

Ben er een tijdje uit geweest maar ik denk dat de support in de recente versies nog wel beter is. Zou gewoon de meest recente ‘stable’ versie pakken als je toch bezig bent.

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:12
Net mijn SKR mini E3 bordje geplaatst. Alles lijkt te werken maar als ik een print opdracht start vanaf de SD kaart gebeurt er niks :-(
Op het display knippert bij de X, Y en Z coordinaten een vraagteken.
Ik kan vanuit het menu wel alle drie de assen laten bewegen dus de aansturing van de stappen motoren lijkt in orde. Heaten van het bed en de nozzle werkt ook gewoon dus ik heb geen idee wat er nu fout gaat?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@remmuz Wat gebeurt er als je in het menu autohoming kiest en daarna de printopdracht start? Krijg je dan wel coördinaten? Anders zou ik als eerste kijken of de endstops goed zijn aangesloten.

Zelf heb ik ook een SKR mini E3, maar die stuur ik aan met Octoprint / Octopi en het homen gaat dan prima. Kan even niet voor je testen hoe het zit met printen vanaf de SD-kaart, want ik zit midden in een print :)

• raymondw
@remmuz @Gizz
SKR mini moet je eerst even homen, zonder dat gebeurt er idd niets.

https://all3dp.com/g-code...d-printer-gcode-commands/
Met een G28 kun je een homing aan je GCODE toevoegen als dat er nog niet instaat.

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:12
Grrr. Was mijn eigen schuld. Gewoon verkeerde gcode file gekozen. Dom.
Wat een verschil in geluid. Zoveel stiller.
Nu ben ik dus wel min of meer verplicht om de fans te vervangen...

Bedankt voor de suggestie en meedenken!

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
JBS schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:24:
Om 't bed van mijn Ender 3 Pro te levelen gebruik ik vanuit Octoprint op een Raspberry 3b+
CHEP_Ender_3_bed_level.gcode van https://www.thingiverse.com/thing:3235018/files

Soms gaat de kop tergend langzaam van hoek naar hoek, 1x ging ie echter opvallend snel, maar doorgaans gaat 't op, wat ik zelf vind, normale snelheid. Herkent iemand dit? Waar zou dit verschil vandaan kunnen komen?
Toevallig hier nog iemand ervaring mee? Zojuist ging de printkop weer een stukje sneller dan normaal van hoek naar hoek. Heel fijn eigenlijk, want dan verloopt het levelen nog een stukje sneller. Merkwaardig wel dat dit 8 van de 10 keer op 'normale' snelheid gaat, soms tergend langzaam en dus zojuist ineens vliegensvlug.

• eth0
  • Nu online
ManIkWeet schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:55:
[...]

Ik heb hem alleen via usB aangesloten, dus powered via USB en de voeding uitgeloaten. Toen bij prepare de temp op 200 ingesteld, Hij stope met een melding "Heating failed, PRINTER HALTED, please reset", dus er zit wel iets in ;).

Ook nog even benchy geprint, kwaliteit is supper echter, de print laat tijdens het printen los van het heated bed. Is al eens eerder gebeurd bij een andere print. Hoe kan ik dat oplossen?

• xAndyx
  • Nu online
eth0 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:46:
[...]

Ik heb hem alleen via usB aangesloten, dus powered via USB en de voeding uitgeloaten. Toen bij prepare de temp op 200 ingesteld, Hij stope met een melding "Heating failed, PRINTER HALTED, please reset", dus er zit wel iets in ;).

Ook nog even benchy geprint, kwaliteit is supper echter, de print laat tijdens het printen los van het heated bed. Is al eens eerder gebeurd bij een andere print. Hoe kan ik dat oplossen?

[YouTube: CE3 3DBenchy Fail]
Volgens mij gaat het er juist om dat ie wel even warm kan worden en dan wat er gebeurd als je een stekker lostrekt. Of ie dan gewoon leuk doorgaat (gevaarlijk) of dat je de beveiliging aan gaat.
Jou test methode is meer een "ik heb te weinig stroom om überhaupt iets te doen" melding. Volgens mij anders.

Voor wat betreft t loslaten kan je is een raft proberen, had je t bed wel verwarmd op 50/60 graden (pla)?

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
@eth0 @xAndyx Een raft kan in sommige situatie voorkomen je model om te laten vallen, maar een Benchy moet ook zonder raft probleemloos geprint kunnen worden. Heb je je bed geleveld met een verwarmd bed?

• raymondw
Denk temp van bed te laag, dat is bij mijn ABS en PLA printers het enige probleem geweest.
Met de Ender print ik met Geeetech materiaal alles op 60gr

Real Filament doet het ook op 55gr, maar dan is 60 makkelijker ivm wisselen van kleur.

• RobertMe
@raymondw gezien jij (ook) met Geeetech filament print. Op welke temperatuur doe je dit? Ik gebruik (nog) de standaard 200 graden maar het redelijk wat last van stringing. Ik moet dus nog eens proberen wat er gebeurd als ik de temperatuur wat lager zet (190 bv).

• raymondw
@RobertMe
Temp tower gaf de beste temp aan rond de 190gr en 60gr bed

Boven de 195gr krijg ik inzakkende puntjes.
Onder de 175gr "plakt" het niet meer.

Wat ik wel heb is dat er met Geeetech heel veel draadjes zijn ter grote van een haar (oid) dat heb ik met Real niet.
https://tweakers.net/ext/f/xrcScW91JHHfEHod1NneRati/thumb.jpg

• RobertMe
raymondw schreef op zondag 10 november 2019 @ 22:57:
@RobertMe
Temp tower gaf de beste temp aan rond de 190gr en 60gr bed

Boven de 195gr krijg ik inzakkende puntjes.
Onder de 175gr "plakt" het niet meer.

Wat ik wel heb is dat er met Geeetech heel veel draadjes zijn ter grote van een haar (oid) dat heb ik met Real niet.
[Afbeelding]
Dat zie ik inderdaad ook redelijk veel. Jammer dat dat dan niet is opgelost met een lagere temperatuur.

• xAndyx
  • Nu online
Stringing of draadjes zou ook kunnen betekenen dat je part niet snel genoeg afkoelt. Al met de parts-fan geëxperimenteerd?

• raymondw
xAndyx schreef op maandag 11 november 2019 @ 05:20:
Stringing of draadjes zou ook kunnen betekenen dat je part niet snel genoeg afkoelt. Al met de parts-fan geëxperimenteerd?
Ja, ik heb de fan van de zijkant naar de bovenkant verplaatst en een thingiverse shroud toegevoegd.
Daarbij ook al wat geprobeerd met de fan snelheid voor een betere luchtstroming.

Deze mod : https://www.thingiverse.com/thing:3432489

• RZor
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-01 20:24

RZor

Sorry!

[...]

[YouTube: CE3 3DBenchy Fail]
Had ik ook, ben overgestapt naar een glas bed met een "lijm"spray erbij. Sindsdien nooit meer problemen en voordeel van een glazen bed vind ik dat ie veel makkelijker vlak te krijgen is.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• eth0
  • Nu online
RZor schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:34:
[...]

Had ik ook, ben overgestapt naar een glas bed met een "lijm"spray erbij. Sindsdien nooit meer problemen en voordeel van een glazen bed vind ik dat ie veel makkelijker vlak te krijgen is.
Heb ook nog een glass bed, was maar een euro extra. Niet niet geprobeerd zal eens testen

• r_255
@RobertMe en @raymondw

Stringing is toch meestal het gevolg van retraction settings die niet optimaal zijn.
Wat de optimale retraction settings zijn hangt ook weer van je setup af, bowden of direct extruder, soort materiaal wat je print, wat voor hot end je heb..

Wat je wil is dat je filament snel genoeg en ver genoeg wordt terug getrokken zodat je geen stringing krijgt en weer niet zo ver dat hij uit het hete gedeelte van je hotend komt.

Geloof dat je op de Ender 3 stock met bowden zo tussen de 5 a 7 mm moest zitten.

Overigens hebben ze ook hier op test printjes voor om te kijken wat de beste settings zijn.
https://www.thingiverse.com/thing:2563909
//

Iemand nog leuke 11-11 aanbiedingen gescoord ?
Ik zit toch heel erg me best te doen om geen BLV mgn cube te kopen....

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-01 09:51
r_255 schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:13:

:X :X :X :X :X

__/`\__/`\__

• DRuw

DRuw

@RobertMe en @raymondw

Och, de BTW zal je wel tegenhouden...
Creatality filament is ook niet duur en best goed spul (en shipped vanaf Duitsland)
ik zit nog op een pin27 adapter bordje te mikken en wat klein spul.
moet nog een 3v relais hebben en wat dupont kabels maar ik wil er wel mee stoeien binnen 2 weken en dat zit er niet in via ali…
6,5 euro vanaf ali of iets meer dan 10 euro vanaf hackerstore... ben er nog niet uit.
Ik zag wel dat de "aanbiedingen" van ali morgen ook nog gelden...:)

Edit: overigens no geen vraagje: ik heb iedere keer best wel issues om filament in de doorvoer te krijgen... ik heb een knop geprint om te draaien maar hij lijnt niet goed op bij de opening in het blok lijkt het.
Hebben meerderde daar last van en is er een handigheidje voor toevallig?

DRuw wijzigde deze reactie 11-11-2019 13:30 (16%)

• Mistacal
DRuw schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:16:
[...]

Och, de BTW zal je wel tegenhouden...
Creatality filament is ook niet duur en best goed spul (en shipped vanaf Duitsland)
ik zit nog op een pin27 adapter bordje te mikken en wat klein spul.
moet nog een 3v relais hebben en wat dupont kabels maar ik wil er wel mee stoeien binnen 2 weken en dat zit er niet in via ali…
6,5 euro vanaf ali of iets meer dan 10 euro vanaf hackerstore... ben er nog niet uit.
Ik zag wel dat de "aanbiedingen" van ali morgen ook nog gelden...:)
Hoezo BTW? Gewoon uit Duitsland laten komen Helaas ga ik hem niet kopen, heb er nog niet de ruimte voor ingericht.

Dat kleine spul scheelt allemaal niet zo veel vind ik. Dat bestel ik zelf altijd gewoon on-the-go en zie het allemaal wel een keer verschijnen

Iets schuin afknippen en harder duwen. Ik heb geen knop geprint en met een paar keer heen en weer duwen lukt het meestal wel.

Mistacal wijzigde deze reactie 11-11-2019 13:31 (6%)

__/`\__/`\__

• DRuw

DRuw

ja uit duitsland heb je het probleem niet inderdaad.
wat de kleine delen betreft inderdaad het scheelt een paar centen maar niet veel. normaal bestel ik inderdaad met een niet interessante levertijd maar nu wil ik wel dit jaar nog spelen ermee;)
Schuin afknippen ga ik eens proberen of dat beter werkt, tnx voro de tip!

• harmpie21
Goedemiddag,

Weet iemand hoe ik dit goed kan finetunen? Zoals je ziet zit het niet "aan elkaar" vast.

• Mistacal
harmpie21 schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:51:
Goedemiddag,

Weet iemand hoe ik dit goed kan finetunen? Zoals je ziet zit het niet "aan elkaar" vast.

[Afbeelding]
Dat is een heel klein fotootje, ik zie dat niet hoor.

Heb je alle stappen ondernomen om je printer goed in te regelen?

__/`\__/`\__

• harmpie21
Mistacal schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:56:
[...]

Dat is een heel klein fotootje, ik zie dat niet hoor.

Heb je alle stappen ondernomen om je printer goed in te regelen?
Excuus, foto aangepast, nu als je klikt krijg je volledige foto.

Ja volgens mij wel, bed zo "recht" mogelijk middels OctiPrint.

• Mistacal
@harmpie21

Heb je ook je flow gekalibreerd?

Is het enkel langs dat randje of ook tussendoor dat deze niet aan elkaar zit?

Mistacal wijzigde deze reactie 11-11-2019 16:09 (6%)

__/`\__/`\__

• chippie777
@RobertMe en @raymondw

<KNIP>
//

Zou inderdaad leuk zijn, eerder werd in dit topic geopperd dat de Ender 5 aanzienlijk goedkoper zou worden aangeboden op/rond 11-11, maar ik vind hem niet voor een scherpe prijs, zou natuurlijk aan mijn google skills kunnen liggen, in dat laatste geval ontvang ik graag een linkje :-)
En anders wordt het toch de Ender 3, ik heb nu lang genoeg gewacht :X

• Mistacal
@chippie777 230 zie ik voor een ender 5. Ja of je het scherp vind, als je niet wilt wachten dan zul je de keuze moeten maken.

__/`\__/`\__

• [Remmes]
chippie777 schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:15:
[...]

Zou inderdaad leuk zijn, eerder werd in dit topic geopperd dat de Ender 5 aanzienlijk goedkoper zou worden aangeboden op/rond 11-11, maar ik vind hem niet voor een scherpe prijs, zou natuurlijk aan mijn google skills kunnen liggen, in dat laatste geval ontvang ik graag een linkje :-)
En anders wordt het toch de Ender 3, ik heb nu lang genoeg gewacht :X
Ik vond de Ender 5 voor ~€240 met glass bed en 2*1KG filament bij Ali , ik heb door kortingen er €201 voor betaald, best een scherpe prijs vind ik.

ja, daag.

• chippie777
Ik ga inderdaad maar eens beter op ALI zoeken, blijkbaar kijk ik er overheen.

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11:25
Vandaag de ender 3proX besteld🎉
Volgens mij zit hier extra een glass bed bij?? Maar goed ik heb hier uiteindelijk €162 voor betaald op ali. Hij wordt als het goed is binnen 2 dagen verzonden vanuit Duitsland! Kan niet wachten!

• r_255
@chippie777 Ik denk dat de ender5 ook wel een beetje op zijn bodem zit. Verschil met de 3 en de pro wordt anders lastig. Wellicht dat ze met black friday ( einde deze maand ) nog iets zakken maar heel veel kan het niet zijn.

@DRuw

Ja de btw... invoerrechten zover die van toepassing zijn en afhandeling. Iemand nog een cr10 s5 kopen ...?
wilde hem eerst ombouwen naar blv, maar dat scheelt ook niet veel als je alles los moet kopen.

Denk dat dit hem gaat worden, leuke set.....
https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_55

@Mistacal
Ja dat vooral... en de rest van de maand... 8o)

r_255 wijzigde deze reactie 11-11-2019 18:21 (29%)

• harmpie21
@Mistacal
Nee, heb ik niet gedaan. Is hier een goede tutorial van?

• r_255
@harmpie21

M303 in een terminal programma
Zo start je de pid calibratie van marlin en de waardes die daar uit komen neem je over. ( kan vaak via je lcd menu ) Maar als je bekend bent met je firmware plaats je ze daar.

Om je extruder af te stellen:
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Test om te kijken of je retraction goed staat: Korte printer test.
https://www.thingiverse.com/thing:1815784

Verder kan je nog even kijken naar lineair advance, dat is als je printer versneld niet het lijntje in eens dunner gaat worden. ( simpel gezegd )

http://marlinfw.org/docs/features/lin_advance.html

Als je die stappen heb doorgenomen en uitgevoerd zijn is de printer en de gebruiker gekalibreerd. :+
Dan zou ik je nog aanraden om bij wisseling van materiaal even een temp tower ( dan zie je waar de ideale temp van je materiaal ligt ) vergeet niet dat we met sensoren werken uit china en dat er nog wel wat verschil kan zitten tussen de ene printer en de andere. Dus wat voor de een werkt hoeft niet per definitie de juiste temp te zijn voor jouw.

r_255 wijzigde deze reactie 11-11-2019 19:03 (96%)

Akumu22 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:12:
Volgens mij zit hier extra een glass bed bij?? Maar goed ik heb hier uiteindelijk €162 voor betaald op ali. Hij wordt als het goed is binnen 2 dagen verzonden vanuit Duitsland! Kan niet wachten!
Ender 3 pro x is er niet.
Het is of de Pro of de 3X. Kan zijn dat de verkoper de Ender 3 Pro X hem noemt en er dan los nog een glazen bed bij levert.

• KiefDelicious
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:50
Akumu22 schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:12:
Nice, ik heb de gok ook gewaagd en heb mijn eerste printer besteld. Ik heb de set met 2 rollen filement en een glas bed voor € 174,90 (zonder dit kwam ik op dezelfde prijs als jouw uit). Ben benieuwd, sowieso al tijdje dit topic gevolgd, leuk om te lezen :)

• Akumu22
Daniel. schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:33:
[...]

Het is of de Pro of de 3X. Kan zijn dat de verkoper de Ender 3 Pro X hem noemt en er dan los nog een glazen bed bij levert.
Aah dat verklaard waarom ik verder niets over de 'pro x' kon vinden.. Dan is het de pro met extra tempered glass, dat scheelde zich €1. Wat is hier dan eigenlijk anders aan t.o.v het standaard meegeleverde bed?

Ik ga sowieso nog even het forum door struimen om te zien hoe ik deze het beste kan afstellen en de bijbehorende testjes😁
Akumu22 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:43:
[...]

Aah dat verklaard waarom ik verder niets over de 'pro x' kon vinden.. Dan is het de pro met extra tempered glass, dat scheelde zich €1. Wat is hier dan eigenlijk anders aan t.o.v het standaard meegeleverde bed?

Ik ga sowieso nog even het forum door struimen om te zien hoe ik deze het beste kan afstellen en de bijbehorende testjes😁
Mk10 hotend, dacht ook iets met de extruder en een glazen bed.

De pro heeft een meanwell psu, magnetisch bed en een breder profiel voor het bed.

• KiefDelicious
Daniel. schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:33:
[...]

je zie de Ender-3 ProX naam ook alleen staan als je hem in je winkelwagen zet:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1b624c4doeU8jM

• Akumu22
KiefDelicious schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:42:
[...]

Nice, ik heb de gok ook gewaagd en heb mijn eerste printer besteld. Ik heb de set met 2 rollen filement en een glas bed voor € 174,90 (zonder dit kwam ik op dezelfde prijs als jouw uit). Ben benieuwd, sowieso al tijdje dit topic gevolgd, leuk om te lezen :)
Haha nice! Voor mij idd ook de eerste printer en net als jij ook dit forum een tijdje in de gaten gehouden, zo leer je toch veel over het 3d printen, hierdoor ook de stap durven te nemen👍

Het filament ga ik bij 123-d bestellen. Hier lees ik goede reacties over.

Ik zou zeggen, happy printing(over paar daagjes🙂)

• harmpie21
@r_255
Bedankt!
Hoor trouwens dat mijn Extruder dit geluid maakt:
https://www.dropbox.com/s...9%2019%2054%2001.mov?dl=0

Hoe is dit op te lossen?

• maarten30
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22-01 10:34
KiefDelicious schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:46:
[...]

je zie de Ender-3 ProX naam ook alleen staan als je hem in je winkelwagen zet:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1b624c4doeU8jM
Vandaag ook mijn eerste 3D-printer gekocht en gebruik gemaakt van 11/11
183,64 betaald voor een ender-3 pro met de extra opties: Add Glass n 2KG PLA.
Erg benieuwd hoe het gaat bevallen. extra filament wil ik bij hobbyking gaan bestellen

• [Remmes]
Iedereen wel voor gezorgd dat het uit Europa komt neem ik aan? :)

ja, daag.

• KiefDelicious
Akumu22 schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:48:
[...]

Haha nice! Voor mij idd ook de eerste printer en net als jij ook dit forum een tijdje in de gaten gehouden, zo leer je toch veel over het 3d printen, hierdoor ook de stap durven te nemen👍

Het filament ga ik bij 123-d bestellen. Hier lees ik goede reacties over.

Ik zou zeggen, happy printing(over paar daagjes🙂)
Thx, jij ook. Ik las ook goeie reacties over Crality filament dus vandaar dacht ik voor 5 euro per rol kan ik dat niet laten liggen :)
maarten30 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:10:
[...]

Vandaag ook mijn eerste 3D-printer gekocht en gebruik gemaakt van 11/11
183,64 betaald voor een ender-3 pro met de extra opties: Add Glass n 2KG PLA.
Erg benieuwd hoe het gaat bevallen. extra filament wil ik bij hobbyking gaan bestellen
Nice have fun!
[Remmes] schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:16:
Iedereen wel voor gezorgd dat het uit Europa komt neem ik aan? :)
Ja Duitsland gekozen, anders had ik het ook niet gedaan, met die douane weet je het nooit.

• r_255
@harmpie21

Het lijkt er zo vanaf hier ( kan niet goed horen slecht geluid hier ) dat je extruder skipped.

Dat is een soort door slippen omdat het vast loopt. Kan zijn dat je last heb van een prop in je hotend of dat bijvoorbeeld je nozzle te dicht op je bed zit en het filament niet kwijt kan. Kan ook komen door dat je veerspanning op de extruder zelf niet helemaal goed is ( of het wieltje niet helemaal goed aangedraait, of juist te strak )

Zo nog een skr 1.3 zonder steppers besteld voor 14,- eu voor de ender met kapotte duet, dan kan die ook weer aan de gang.

• Mistacal
Ohwjee een hoop nieuwe ender 3 gebruikers. Wil iedereen op zijn minst luke hattfield zijn gids erbij houden met bouwen *O*

@r_255 Ik dacht even dat je een uv bedoelde :+ leuk die anycubic maar waarom corexy zelf bouwen?

Ik wacht tot eind november met spul aanschaffen.

__/`\__/`\__

• harmpie21
@r_255

Te dicht van op mijn bed kan ik uitsluiten (tijdens deze test liet ik het filament 10 cm boven het bed "uit spugen") verder zal ik moeten kijken of er een prop in mijn hotend en de spanning niet goed is. Ga ik morgenavond bekijken. Nu eerst :z

Fijne avond iedereen! :)

• r_255
@Mistacal

Nee, UV ga ik wel weer opbouwen... heb al een jaar of 7 een resin dlp zelfbouw bak staan.
Is alleen topdown ( duwt je print in de resin ipv er uit trekken ) Maar is een hele andere tak van sport.

Ennuh, kijk hier even bij de samples van de print kwaliteit van de blv.
https://www.thingiverse.com/thing:3382718

Wilde eerst mijn cr10 ombouwen, maar als ik ga kijken en rekenen ben ik zo beter uit. Frame en geleiding was al boven de 500,- Dan moet je nog een bed, want die van de cr10 s5 hang je niet even in een frame. En zo krijg je nog een was lijst die je zeker nog rond de 500,- kosten. Maar dan heb je wel iets.

Maar het blijft een berg met geld...

r_255 wijzigde deze reactie 12-11-2019 08:24 (3%)

• Hardy8
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 09:27
harmpie21 schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:02:
@r_255
Bedankt!
Hoor trouwens dat mijn Extruder dit geluid maakt:
https://www.dropbox.com/s...9%2019%2054%2001.mov?dl=0

Hoe is dit op te lossen?
de steppermotor slaat stappen over doordat hij het filament niet genoeg aan kan voeren, kan verschillende oorzaken hebben, zoals ook al hierboven gezegt is, nozzle verstopt of wanneer hij dit alleen doet bij de eerste laag dan zit je te dicht op het bed, ook kan de motorstroom naar de stepper iets te laag ingesteld staan, maar lijkt mij onwaarschijnlijk wanneer hij daar zo ineens mee begonnen is.

Hardy

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11:37
Hoi,

Ik ben al een paar dagen aan het inlezen om mijzelf een 3D printer aan te schaffen.

Eigenlijk had ik maar afgezien van een prusa mk3s vanwege de prijs en zou het een ender 3 pro of een ender 5 moeten worden. De ender 5 is inmiddels ook afgevallen want geen meanwell power, er lijkt een ender 5 pro aan te komen maar dat vergt nog even geduld.

Dus het zal een ender 3 pro moeten worden, daar wil ik in de toekomst natuurlijk een auto bed lieveling op hebben, een filament sensor, een full metal extruder, een 32 bit bordje met stille drivers, een raspberry pi met octoprint, betere lagers etc etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan tot ik kwa kosten niet zo ver meer van een prusa afzit, daarom ook mijn vraag:

Wat zijn jullie uiteindelijk aan kosten kwijt voor een flink geüpgrade ender 3 pro en kom je dan dicht in de buurt van een prusa?

Ik krijg het idee dat ik misschien beter meteen voor de prusa mk3s kan gaan. Ik begrijp dat de printer zelf voor velen ook een hobby is en het leren kennen van de printer, upgraden, proberen, testen, upgraden lijkt mij ook harstikke leuk! Maar ik heb al zoveel hobby’s waar ik eigenlijk te weinig tijd voor heb, een printer die meteen goed werkt zou dan wel een verademing zijn.

• Mistacal
Chrisje1983 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 05:50:
Hoi,

Ik ben al een paar dagen aan het inlezen om mijzelf een 3D printer aan te schaffen.

Eigenlijk had ik maar afgezien van een prusa mk3s vanwege de prijs en zou het een ender 3 pro of een ender 5 moeten worden. De ender 5 is inmiddels ook afgevallen want geen meanwell power, er lijkt een ender 5 pro aan te komen maar dat vergt nog even geduld.

Dus het zal een ender 3 pro moeten worden, daar wil ik in de toekomst natuurlijk een auto bed lieveling op hebben, een filament sensor, een full metal extruder, een 32 bit bordje met stille drivers, een raspberry pi met octoprint, betere lagers etc etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan tot ik kwa kosten niet zo ver meer van een prusa afzit, daarom ook mijn vraag:

Wat zijn jullie uiteindelijk aan kosten kwijt voor een flink geüpgrade ender 3 pro en kom je dan dicht in de buurt van een prusa?

Ik krijg het idee dat ik misschien beter meteen voor de prusa mk3s kan gaan. Ik begrijp dat de printer zelf voor velen ook een hobby is en het leren kennen van de printer, upgraden, proberen, testen, upgraden lijkt mij ook harstikke leuk! Maar ik heb al zoveel hobby’s waar ik eigenlijk te weinig tijd voor heb, een printer die meteen goed werkt zou dan wel een verademing zijn.
Je beantwoord je eigen vraag al. In jou geval voor een Prusa gaan.

Om inhoudelijk in te gaan, sommige upgrades zijn echt niet nodig. Betere lagers zijn onzinnig en de rest van je spul is bij elkaar eens nog eens 100 tot 200 euro. Dan is het ook nog maar de vraag of je de klonen koopt of het origineel.

Even voor jou beeldvorming, ik ben nu ongeveer kwijt. Dit uitgespreid over een klein jaartje.

Glas: 10 euro
V6 Hotend: 18 euro
Capricorn: 5 euro
Veren: 5 euro
Moederbord met steppers: 40 euro
Octoprint: 50 euro
ABL: 15 euro
Nog veeeeeel meer: 30 euro

Totaal: 173 euro

Kleine notitie, ik en waarschijnlijk vele met mij stellen ook enders in en kijken er nooit meer naar om. Het is een optie en niet noodzakelijk. Ja, de prints worden een stuk beter als je de ender upgrade maar is het nodig? Nee zeker niet. Het doel heiligt de middelen in dit geval, want mocht je elke print nabewerken dan maakt het uiterlijk (resolutie) minder uit. Wil jou direct super strakke prints ja dan moet je inversteren in een duurdere.

Bepaal voor jezelf wat je van de prints verwacht, dat scheelt enorm in je keuze.

@r_255 ik heb het in detail eens gelezen, mooi ding als die klaar is.

Mistacal wijzigde deze reactie 12-11-2019 08:20 (12%)

__/`\__/`\__

• [Remmes]
Een Meanwell psu is ~€30 voor als dat echt belangrijk is, maar vooral de Ender 3 pro is nu een zeer mooie prijs. Ik dacht dat de Prusa €700+ was (of heb ik dat verkeerd), support is wel goed maar naar mijn mening niet de duurdere prijs waard.

[Remmes] wijzigde deze reactie 12-11-2019 12:06 (12%)

ja, daag.

Pagina: 1 ... 27 ... 40 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True