sympa schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:52:
[...]
Wat moet overeenkomen zijn natuurlijk de pennetjes en dat het N-channel is.
Dan wil je dat de stroom en spanning kloppen met wat je nodig hebt. Het mag natuurlijk best hoger zijn. En de Rds(on)(dat is de weerstand) juist gelijk of lager is dan van het origineel.
Tot slot heb je de kwalificatie "logic level" en die is essentieel. Sommige mosfets hebben 6 of 7 volt nodig om in te schakelen, maar op zo'n bordje heb je maar 3.3 of 5 volt voor de inschakeling. Bij de AO3400A staat het in Figure2: Transfer Characteristics. 2 volt stuurspanning is daar genoeg om 15 ampere stroom door te laten en dat is meer dan die FET aan kan.
Bij de IPD36N04L is ruim meer dan 3 volt nodig om hem volledig in te schakelen dus ik denk dat je een bordje hebt met 5 volt controller. Ook hier geldt dat je vervangende mosfet minstens zoveel stroom moet doorlaten voor dezelfde stuurspanning.
Ik heb een IRF3205 van iemand gekregen en die er even op gesoldeerd, werkt prima, alleen ben ik bang voor de warmteontwikkeling. Deze is namelijk iets te groot dus ik kan de heatsink niet vast solderen maar moet via het middelste pootje (de drain?). Ik ga even kijken of ik een smd(net geleerd wat dat is) variantje kan vinden en het daarmee proberen denk ik.
Deze variant werd wel pittig heet toen ik hem even kort aanzette, en er was wat flux in mijn heatbed power gekomen dus die rookte een klein beetje, oeps, maar de fix lijkt iig wel te werken. Nu nog goed in worden.
De kleinere mosfet voor de fan ga ik voorlopig even niet aanzitten. Eerst deze fixen en dan verder kijken.
Edit: Na je comment nog eens te hebben gelezen, degene die ik net ergens gevonden had had wel een weerstand van 8 mOhm ipv 3.6 die de andere had. Dat is dus veel hoger, en zorgt dan (gok ik) voor veel meer warmteontwikkeling. En dat kan wellicht niet, ik zoek nog even verder, maar man dit is wel moeilijk hoor.
Edit edit: Nog maar een keer in gedoken, ik heb de schematics van mijn board
hier gevonden. Als ik die goed begrijp zijn de bestaande MOSFETs van de types
VS3060AD voor het heatbed en een PL4009 voor de FAN0, waar ik geen goede datasheet van kan vinden.
Die VS3060AD heeft een weerstand van 9 mOhm als ie aanstaan, dus meer dan mijn irf die ik had uitgezocht, dus dan
gok ik weer dat dit wel goed moet gaan, is die aanname enigszins logisch?
Edit^3:
Deze is op voorraad bij Conrad (en lekker goedkoop) en voldoet volgens mij ook, alleen weet ik niet zeker of ie het amperage wel aankan want die staat wel op 160 in de datasheet maar met een note, gok dat dit voor een SMD wel goed komt aangezien mijn board ook nog wat extra oppervlak geeft voor de hitte om weg te kunnen.
Kwam
dit nog tegen voor de kleine mosfet, ik ga diegene bestellen die de user daar ook suggereert de
IRLML6344TRPBF. Als die binnen zijn ga ik ze vastzetten en zal ik mijn wel of geen succes hier nog wel even melden.
[
Voor 36% gewijzigd door
DaVaMa op 26-07-2021 23:12
]